
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile 
parlamentare anticipate din 29 iulie 2009 
 
Raport Nr.1  
22-28 iunie 2009 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 2 

 
1. Date generale  
 
1.1 Obiectivul proiectului: Monitorizarea şi informarea publicului referitor la 
comportamentul mass-media audiovizuale în campania electorală, inclusiv a accesului 
concurenţilor electorali la mass-media şi asigurarea pluralismului de opinie. 
Monitorizarea îşi propune să analizeze tendinţele reportericeşti care pot afecta 
performanţa mass-media şi compromite abilitatea acestora de a oferi publicului informaţii 
veridice, echidistante şi pluraliste. 
 
1.2 Perioada de monitorizare: 22 iunie  – 29 iulie 2009  
 
1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării:  
• Audienţa-impactul (naţional, quasi-naţional). Justificare: Este binecunoscut faptul că între 
numărul audienţei şi impactul mass-media asupra opiniei publice există o legătură 
directă: cu cît mai multă lume este expusă unui anumit mesaj, cu atât mai puternic este 
impactul acestuia asupra anumitor segmente ale societăţii. 
• Forma de proprietate (publice şi private). Justificare: Mass-media publice sunt 
administrate din bani publici şi au obligaţia de a oferi publicului informaţii complete, 
corecte, imparţiale, echilibrate şi obiective asupra tuturor evoluţiilor pe plan politic, social, 
economic din RM. Şi mass-media private le revin obligaţia etică de a prezenta o 
multitudine de puncte de vedere şi de a reflecta evenimentele importante de pe agenda 
publică. 
• Limba difuzării (română şi rusă). Justificare: Pe lângă mass-media care difuzează în 
limba română au fost incluse şi posturi cu programe în limba rusă, această limbă fiind 
utilizată nu doar de minorităţile de etnie rusă, dar şi de alte etnii - bulgari, găgăuzi, 
ucraineni.  
 
1.4 Lista posturilor/buletinelor analizate  
Moldova 1 (Mesager, 21:00) – post public de televiziune, acoperire naţională, difuzează în 
limbile rusă şi română;  
Prime TV (Evenimentul, 20:35) - post privat, acoperire naţională, difuzează în limba 
română; 
NIT (Curier, 21:30)– post privat, acoperire quasi-naţională, difuzează în  rusă şi română 
(Chişinău, Cahul, Edineţ, Comrat, Varniţa, Ungheni, Cetireni, Nisporeni, Soroca, Cimişlia, 
Căuşeni, Trifeşti, Străşeni, Mândreştii Noi, Leova, Criuleni);  
EU TV (Monitor, 21:00) - post privat, acoperire quasi-naţională, difuzează în româna 
(Străşeni, Ocniţa, Floreşti, Trifeşti, Cimişlia, Briceni, Cantemir, Drochia, Făleşti, Glodeni, 
Sângerei, Ştefan Vodă, Taraclia);  
Radio Moldova (Panorama zilei, 19:00) – post public, acoperire naţională, difuzează în 
română şi rusă. 
 
 



 3 

 
2. Cadrul metodologic  
Au fost monitorizate câte un buletin de ştiri zilnic, fiind analizate materialele cu caracter 
electoral direct şi indirect. Fiecare ştire a fost supusă unei evaluări de conţinut şi de 
context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui 
partid/unei sau altei formaţiuni politice. De asemenea, materialele au fost analizate 
conform următoarelor criterii de reflectare obiectivă:  
 
Impartialitate/obiectivitate: Potrivit Codului de etică, ştirile trebuie să fie imparţiale şi 
obiective; să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane în detrimentul altora. 
Obiectivitatea jurnalistică presupune o distincţie clară între opinie şi fapte, atât prin 
alegerea unghiului de abordare, cît si prin detaliile furnizate. Prezenţa elementelor 
discriminatorii în cadrul reportajelor şi ştirilor reprezintă un prim criteriu de prezentare a 
realităţii prin prisma jurnalistului. Iar filtrarea ştirilor şi analiza minimă a istoriei şi 
contextului, de asemenea, vorbesc despre apărarea intereselor anumitor actori, dar nu ale 
publicului larg1. 
 
Corectitudinea şi echilibrul surselor/pluralismul de opinie: Pentru a fi corecte şi echilibrate, 
materialele trebuie să prezinte toate părţile vizate, în special când e vorba de subiecte 
controversate, şi să trateze în mod egal oponenţii.2 De asemenea, mass-media trebuie să 
asigure accesul publicului la o  multitudine de păreri diverse care ar ajuta auditoriul să-şi 
creeze propria opinie asupra celor întâmplate. În cazurile în care anumitor puncte de 
vedere li se oferă mai multă atenţie decât altora, acestea devin proeminente şi implicit 
afectează percepţia publicului despre aceea ce se întâmplă în societate. 
 
Limbajul şi imaginile video utilizate: Jurnalismul responsabil presupune nu doar prezentarea 
veridică a faptelor, ci şi utilizarea unui limbaj corect şi decent. Exagerările şi limbajul 
licenţios utilizat în mod deliberat, cum ar fi limbajul peiorativ sau etichetele atribuite 
anumitor persoane sau organizaţii, precum şi imaginile manipulate astfel încât  anumite 
părţi să apară în lumină negativă ridică grave semne de întrebare cu privire la respectarea 
standardelor etice şi profesionale. Comportamentul etic al jurnaliştilor este pus la îndoială 
de cele mai multe ori atunci când imaginile prezintă aspecte ce nu corespund realităţii, 
când acestea sunt trucate, dar şi atunci când anumite ştiri sunt ilustrate cu imagini ce nu 
au legătură cu textul, cu partea informaţională.  
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
1
 Simona Ştefănescu, Riscurile comunicării mediatice în timpul conflictelor 

2
  Fico, Sofin, and Dragger, 2007. Fairness and defamation in the reporting of local issues.  



 4 

3. Datele monitorizării 

 
            Moldova 1 

Implicarea în campania electorală: În perioada 22-28 iunie 2009, postul public de 
televiziune cu acoperire naţională Moldova 1 a reflectat pe larg subiectele cu caracter 
electoral, difuzând în total 53 de materiale ce-au vizat direct sau indirect activităţile 
concurenţilor electorali. Din acestea, 28 au fost incluse în rubrica „Electorala 2009”, care a 
fost lansată la 23 iunie. 
 
Merită de menţionat că postul public de televiziune atrage o atenţie deosebită situaţiei din 
municipiul Chişinău şi problemelor cu care se confruntă populaţia acestei urbe, pe care le-
a reflectat în mai multe ştiri care, direct sau indirect, atribuiau responsabilitatea pentru 
aceste probleme primarului Chirtoacă, unul din liderii Partidului Liberal. Focusarea 
excesivă doar pe problemele locuitorilor din capitală lasă în umbră problemele altor 
localităţi din  ţară.  
 
Imparţialitate şi obiectivitate. Majoritatea ştirilor cu tangenţă electorală puse pe post de 
Moldova 1 nu au fost imparţiale, reflectând evenimentele mai mult prin prisma guvernării 
şi PCRM-ului. Prin selecţia ştirilor şi unghiul de abordare a evenimentelor, Moldova 1 a 
prezentat publicului informaţii care perpetuează imaginea pozitivă a administraţiei 
publice centrale, a PCRM şi PPCD, pe de o parte, şi imaginea mai mult negativă a 
opoziţiei, pe de altă parte. Astfel, acţiunile actualei guvernări şi PCRM au constituit 
subiectul a 21 de ştiri, dintre care majoritatea în context pozitiv (17) şi neutru (4). Partidele 
de opoziţie şi administraţia publică locală din Chişinău au fost vizate în 22 de ştiri, dintre 
care 16 în context negativ şi 6 – neutru. Cel mai mediatizat, în context negativ, a fost 
Partidul Liberal, în special în ştirile ce lansau acuzaţii la adresa primarului de Chişinău, 
Dorin Chirtoacă.  
  
În unele ştiri au fost evidente anumite judecăţi de valoare ale reporterilor. Astfel, în ştirea 
de la conferinţa de presă a partidelor parlamentare de opoziţie care au anunţat despre 
crearea unui Consiliu comun (23 iunie, 21:15) reporterul afirmă că: “Participarea altor 
partide nu este privită cu ochi tocmai buni de liderul PLDM, pe când preşedintele AMN este mai 
binevoitor”. De asemenea, în ştirea despre procesele pierdute la CEDO din cauza că 
Primăria Chişinău nu ar acorda locuinţe de serviciu funcţionarilor de stat (23 iunie, 21:05), 
reporterul admite mai multe neclarităţi la citarea unor surse. Astfel nu este clar cui 
aparţine judecata de valoare: “(...) însă autorităţile locale par să se eschiveze de la soluţionarea 
acestei probleme sensibile. Nici la şedinţa de astăzi nu a fost prezent primarul capitalei, deşi, 
potrivit lui Iurie Roşca, a fost invitat”.  
 
Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie. În majoritatea ştirilor cu 
caracter electoral, reporterii de la Moldova 1 s-au limitat la prezentarea unei singure surse, 
fără a insera informaţie şi explicaţii de context care ar fi ajutat publicul să-şi creeze 



 5 

independent o impresie vizavi de evenimentele descrise. De regulă, jurnaliştii nu specifică 
dacă au făcut tentative de a contacta părţile vizate în materiale controversate. Din cele 13 
materiale de acest gen, ce conţineau acuzaţii directe sau indirecte la adresa anumitor actori 
electorali, doar în 6 ştiri au fost citate toate părţile vizate, iar într-un caz s-a menţionat că 
oponentul a respins acuzaţiile.  
 
O altă problemă ţine de credibilitatea surselor. Astfel, în ştirea cu tangenţă electorală care 
se referă la problema asigurării cu apă a două cartiere din Chişinău (24 iunie, 21:04) sunt 
citate mai multe surse, chiar dacă unele dintre ele nu sunt tocmai indicate să facă faţă 
problemelor menţionate în material (un simplu angajat de la Apă Canal nu poate fi o sursă 
care să vorbească despre sistarea apei în sectoarele indicate). Merită menţionat aici şi 
caracterul provocator al reporterului care se simte din răspunsurile oferite de interlocutori. 
Apare impresia că la montaj unele răspunsuri au fost trucate.  
 
Ştirile care apar la rubrica Electorala 2009 au fost prezentate în mod diferit: neutru în toate 
cazurile în care era vorba de ştiri cu caracter de informare (exemplu ştirile de la CEC 
privind procedurile electorale) şi neechidistant – în cazurile în care e vorba de 
acţiunile/declaraţiile controversate ale concurenţilor electorali. Atunci când declaraţiile 
sunt făcute de reprezentanţi ai partidelor de opoziţie, acestea sunt neapărat echilibrate cu 
poziţia părţii vizate (minister, PCRM etc). Acest lucru nu întotdeauna e valabil şi pentru 
declaraţiile sau atacurile făcute de către PCRM sau autorităţile publice centrale la adresa 
opoziţiei.  
 
Drept exemple care susţin aceste afirmaţii servesc materialele de la conferinţa de presă a 
liderului PCRM, Vladimir Voronin (24 iunie, 21.16). În cele patru ştiri de la conferinţă nu 
apare nici un lider al opoziţiei atacate dur de şeful comuniştilor moldoveni. Pe de altă 
parte, ştirea de la conferinţa de presă comună a vicepreşedinţilor partidelor de orientare 
liberală nu informează despre rezultatele vizitei acestora la Strasbourg, ci îl citează pe 
unul dintre vorbitori care a spus că în ultimii patru ani opoziţia parlamentară a indus 
Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei în eroare. De asemenea, se pune accentul pe 
faptul că cei trei deputaţi au ajuns la Strasbourg cu paşapoarte româneşti. În această ştire 
este inclusă şi părerea reprezentantului PCRM care precizează că cei trei deputaţi au mers 
la APCE nu ca o delegaţie oficială care ar fi reprezentat Parlamentul moldovean, ci ca 
deputaţi care au răspuns la invitaţia unor colegi din CoE (Mesager, 26 iunie).  
 
Se remarcă tendinţa ca în materialele ce vizează PCRM să fie inclusă informaţie 
exhaustivă, esenţială, în timp ce ştirile privind activitatea partidelor de opoziţie conţin 
informaţie trunchiată, deseori fiind deplasate accentele. Drept exemplu poate servi ştirea 
din buletinul din 23 iunie în care reprezentantul PCRM spune că   alegerile din 5 aprilie au 
fost cele mai corecte şi credibile din istoria RM. În aceeaşi ştire sunt aduse acuzaţii 
partidelor parlamentare de opoziţie, cum ar fi începerea campaniei electorale înaintea 
demarării acesteia, fără ca acestora să li se ofere dreptul la replică. 
 



 6 

Pe de altă parte, în ştirile despre evenimentele opoziţiei mesajele nu sunt bine focusate şi 
ideea evenimentului este denaturată sau chiar deturnată prin reflectare confuză, cum ar fi , 
de exemplu, materialele de la conferinţele de presă ale PLDM, PL şi AMN. O altă ştire care 
ar putea servi drept exemplu în acest sens este cea despre lansarea Campaniei „Adevărul” 
de către organizaţia de tineret a PLDM. Deşi, la eveniment, organizatorii au menţionat că 
vor merge prin localităţi ca să le vorbească oamenilor despre ceea ce s-a întâmplat cu 
adevărat în zilele de 6 şi 7 aprilie, mesajul din ştirea de la Moldova 1 e confuz şi se axează 
pe ziua ONU de sprijin pentru victimele torturii; unui telespectator neavizat îi vine greu 
să-şi dea seama la ce se referă ştirea. 
     
De remarcat că la Moldova 1 au fost înregistrate doar un caz în care se încălcă  
Regulamentul CEC care prevede că „Exceptând emisiunile cu genericul „Electorala 2009", 
persoanele care deţin posturi de răspundere în administraţia publică şi sînt angajate în campania 
electorală nu vor apărea în imagini, nu vor acorda interviuri şi nu vor face declaraţii prin care să 
comunice informaţii din domeniul lor de activitate, pentru a nu folosi acest prilej în scopul agitaţiei 
electorale” (p.16). Este vorba de ştirea privind decizia de a naţionaliza Investprivatbank, în 
care premierul Zinaina Greceanii apare cu o adresare către populaţie (Mesager, 23 iunie). 
Din 24 iunie, când preşedintele Voronin a anunţat că demnitarii de stat nu vor mai fi 
mediatizaţi la posturile publice în afara rubricii Electorala 2009, Moldova 1 a inclus o 
singură ştire de acest fel, care s-a referit la o şedinţă prezidată de vicepremierul Roşca 
(Mesager, 25 iunie).  

 

 
 
Radio Moldova 
Implicare în campania electorală. În general, în această perioadă Radio Moldova a 
reflectat toate acţiunile cu caracter electoral ale partidelor înregistrate de CEC, cu excepţia 
zilei de sâmbătă când a fost ignorată întrunirea reprezentanţilor administraţiilor publice 
locale, membri ai AMN. În această zi, Radio Moldova nu a prezentat de loc ştiri electorale. 
În total, postul public a difuzat 37 de ştiri cu caracter electoral, dintre care 18 la rubrica 
Alegeri 2009. 
  
Imparţialitate şi obiectivitate. Rezultatele monitorizării relevă că, cu excepţia ştirilor 
privind procesul electoral având ca sursă CEC sau consiliile electorale de circumscripţie 
sau administraţiile publice locale, în ştirile de la Radio Moldova care vizează concurenţii 
electorali, principiul obiectivităţii, echidistanţei şi imparţialităţii nu este respectat cu 
stricteţe. În favoarea acestei teze vorbesc exemplele de mai jos. 
 
Reprezentanţilor PCRM li s-a oferit întotdeauna mai mult timp de emisie. Astfel, pe data 
de 23 iunie, când au avut loc conferinţe de presă ale PCRM, PLDM şi PD, PRCM a 
beneficiat de aproape două ori mai mult timp, decât PLDM. La fel, la 24, 25 şi 26 iunie, 
ştirile de la conferinţele de presă ale reprezentantului PCRM au fost cele mai mari – 155 



 7 

sec, 210 sec, 175 sec, faţă de ştiri cu durata între 55-100 sec dedicate conferinţelor celorlalţi 
concurenţi electorali.  
 
Ştirile de la conferinţele de presă au fost ierarhizate astfel încât cele de la  conferinţele 
PCRM să fie prezentate, de regulă, la urmă. La 25 iunie, de exemplu, conferinţa de presă a 
PLDM a urmat-o pe cea a PCRM, şi liderul PLDM a făcut în declaraţiile sale referinţe la 
conferinţa comuniştilor. Cu toate acestea, ştirea de la conferinţa  PLDM a fost prezentată 
înaintea celei a PCRM, reporterul ignorând referinţele lui Filat.  
 
Evenimentele de presă ale opoziţiei au fost reflectate într-un mod tendenţios, fie punându-
se accentul pe unele aspecte secundare sau negative, fie intervenindu-se cu comentarii 
ironice şi negative, fie prezentându-se în aşa mod încât radioascultătorii să nu înţeleagă 
despre ce e vorba. Astfel, ştirea de la conferinţa de presă a PD din 23 iunie este rezumată 
în felul următor: „PD salută înţelegerea dintre Republica Moldova şi Rusia cu privire la 
contractarea unui credit de 500 mln de dolari”. În realitate, esenţa celor spuse de Marian Lupu 
nu a fost lauda la adresa PCRM, ci, dimpotrivă, că nu sunt cunoscute condiţiile acordării 
acestui credit,  şi pentru ce va fi utilizat acesta. Reflectând conferinţa de presă a PL din 24 
iunie,  reporterul a făcut unele remarce negative, menţionând că PL este “unul din cele trei 
partide care au provocat alegeri anticipate”, că liderul PL “s-a arătat nemulţumit că formaţiune sa 
nu este susţinută financiar de oamenii bogaţi”, deşi Mihai Ghimpu a menţionat doar că cei 
care fac donaţii pentru PL nu sunt oameni bogaţi. “Deşi a provocat prin acţiunile sale alegeri 
anticipate, PL a declarat că nu are bani pentru campania electorală”, se spune în ştirea din 
buletinul din 22 iunie 2009. Conferinţa de presă din 26 iunie a tinerilor PLDM care au 
lansat campania “Adevărul” pentru a informa populaţia asupra evenimentelor din 7 
aprilie a fost prezentată în aşa mod încât radioascultătorul nu a aflat despre ce fel de 
adevăr este vorba.  În buletinul din 26 iunie, radioascultătorii au fost anunţaţi că “Opoziţia 
parlamentară dezinformează  instituţiile europene. Reprezentanţii  PL, PLDM şi AMN susţin că la 
această concluzie a ajuns Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei după întrevederea avută 
cu aceştia”.  În realitate era vorba despre reprezentanţii fostei opoziţii, din Parlamentul 
trecut. Relatând despre aceeaşi conferinţă de presă a reprezentanţilor PL, PLDM şi AMN, 
reporterul a spus că aceştia “au recunoscut că au folosit paşapoarte româneşti, deşi 
anterior declaraseră că renunţă la dubla cetăţenie”. În realitate, Corina Fusu, 
vicepreşedintele PL, a informat jurnaliştii că au fost nevoiţi să meargă la Strasbourg cu 
paşapoarte româneşti, fiindcă nu li s-au perfectat paşapoarte diplomatice. Este evidentă 
încercarea reporterului de a insinua că reprezentanţii opoziţiei ar fi minţit pe cineva. Asta 
cu atât mai mult cu cât renunţarea la cetăţenie este un proces de lungă durată.   
 
Se remarcă tendinţa de a prezenta guvernarea în context pozitiv, iar opoziţia în context 
negativ. Majoritatea ştirilor despre guvernare sunt laudative.  Critica reprezentanţilor 
opoziţiei la adresa partidului de guvernământ este cenzurată sau “sterilizată”. De 
exemplu în ştirea din 23 iunie privind conferinţa de presă a liderului PLDM se spune doar 
că PLDM solicită informaţii mai ample privind creditul acordat de Rusia. Nu s-a 
menţionat însă că  liderul PLDM l-a acuzat pe Vladimir Voronin că ar încălca legislaţia în 



 8 

vigoare, care prevede că împrumuturile externe se aprobă de Parlament, precum şi de 
faptul că foloseşte în scop electoral vizita sa la Moscova.  
 
Tendinţa de a favoriza PCRM se vede şi din faptul repetării unor ştiri favorabile. Astfel, 
ştirea din 26 iunie privind decizia Departamentului Marii Britanii pentru asistenţă 
internaţională de a se retrage din Moldova în 2011, care pune accentul pe faptul că 
programul bilaterial de asistenţă tehnică va fi închis ca urmare a „progresului obţinut de RM 
care a obţinut statutul de ţară cu venituri medii”,  este repetată în buletinul din 28 iunie. 
 
Atitudinea faţă de opoziţie este inversă. Chiar şi atunci când e vorba despre o acţiune 
pozitivă, unii reporteri de la Radio Moldova încearcă să “extragă” negativul. De exemplu, 
acţiunea conducerii  AMN (“câţiva membri AMN”) de depunere a florilor în legătură cu 
ziua declarării suveranităţii RM este redusă la faptul că “Urechean a învinuit Rusia, Ucraina 
şi Belarus de destrămarea URSS”. În acelaşi timp, relatând despre acţiunea similară a PPCD, 
reporterul renunţă la tonalitatea ironică şi se concentrează pe semnificaţia acestei zile 
pentru Iurie Roşca. 
 
Corectitudinea şi echilibrul surselor.  Din cele 13 ştiri cu caracter electoral care au 
conţinut anumite acuzaţii la adresa altor concurenţi, doar în două este inserată şi părerea 
oponenţilor, dintre care una este evident dezechilibrată.  
 
De regulă, jurnaliştii de la Radio Moldova nu solicită părerea părţii vizate în ştirile ce 
conţin acuzaţii la adresa partidelor liberale. Astfel, la 23 iunie a fost prezentată o ştire în 
care reprezentanţii unor companii de transport au adus acuzaţii grave,  prezentarea 
vreunei probe, Primăriei Chişinău şi personal primarului Dorin Chirtoacă. Deşi Chirtoacă 
este acuzat de depăşire a atribuţiilor de serviciu şi că ar avea scopul să menţină “sistemul 
corupt”, acestuia nu i se oferă cuvântul. La 24 iunie, Radio Moldova informează că 
reprezentanţii Primăriei Chişinău nu au participat la şedinţa comisiei guvernamentale 
privind executarea deciziilor CEDO în cazul RM. La şedinţa, care a fost condusă de Iurie 
Roşca, au fost lansate acuzaţii la adresa Primăriei că nu ar coopera în chestiunea executării 
hotărârilor de asigurare cu locuinţă a unor categorii de funcţionari. Opinia celor acuzaţi nu 
a fost citată. Acuzaţiile de destabilizare a ţării aduse partidelor de opoziţie de 
reprezentanţii PCRM Vladimir Voronin şi Igor Dodon au fost difuzate fără replica 
partidelor de orientare liberală (Mesager, 24 şi 26 iunie). 
 
 

 
 
Prime TV  
Implicarea în campania electorală. Cel de-al doilea post de televiziune cu acoperire 
naţională, care retransmite o mare parte din programele canalului Pervii Kanal din 
Federaţia Rusă, a avut în perioada de raport 13 ştiri electorale, dar nici una nu a fost 
inserată la rubrica Electorala 2009. O parte din materiale s-au referit la proceduri legate de 



 9 

procesul electoral, Prime TV informând telespectatorii despre aprobarea plafonului de 
cheltuieli pentru campania electorală, înregistrarea primilor concurenţi electorali, 
hotărârea privind modalitatea de votare pentru studenţi, dar şi despre procesul de 
verificare a listelor electorale de către cetăţenii incluşi în liste. O altă parte au reflectat 
vizita lui Vladimir Voronin la Moscova,  promisiunile guvernului de a rezolva problema 
Investiprivatbank şi de a apăra interesele depunătorilor.    
 
De notat că la 30 iunie, CEC a informat că Prime TV şi-a anunţat decizia de a nu se implica 
în reflectarea campaniei electorale. 
 
Imparţialitate şi obiectivitate. Şase din cele 13 ştiri cu caracter electoral difuzate de Prime 
TV au fost imparţiale; totuşi, în marea majoritate a cazurilor, ştirile nu s-au bazat pe surse 
diverse, care ar fi prezentat opinii variate. Merită de menţionat faptul că în toate cele 13 
ştiri relevante difuzate în prima săptămână de monitorizare faptele au fost separate de 
opinie.  
 
Deşi în perioada de referinţă mai mulţi concurenţi electorali au organizat evenimente de 
presă, acestea au fost ignorate de Prime TV. Postul nu a apelat la politicieni nici atunci 
când ar fi fost necesară poziţia acestora, de exemplu, vizavi de vizita preşedintelui 
Voronin la Moscova, chiar în prima zi a campaniei electorale. Jurnaliştii nu apelează la 
surse de alternativă nici în cazul celorlalte ştiri electorale, acestea purtând un caracter 
descriptiv.  
 
Din cele 13 ştiri, 6 i-au avut ca actori pe reprezentanţii APC şi PCRM. Conferinţa de presă 
a lui Vladimir Voronin a servit drept sursă de informaţie pentru ştirile care au fost 
difuzate în zilele următoare: ştirea privind acuzaţiile aduse de acesta la adresa opoziţiei, 
care ar fi condusă de „elemente criminale” (Evenimentul, 24 iunie), ştirea privind 
acordarea de către Rusia a unui grant pentru reparaţia blocurilor Parlamentului şi 
Preşedinţiei (Evenimentul, 25 iunie), dar şi acuzaţii la adresa României privind implicarea 
în organizarea protestelor violente din 7 aprilie 2009 (Evenimentul, 26 iunie). 
 
Corectitudine şi echilibrul ştirilor. Pluralismul de opinie. Marea majoritate a materialelor 
relevante nu au oferit publicului păreri diverse, acestea prezentând o singură poziţie, de 
regulă cea a administraţiei publice centrale şi PCRM. Postul a avut doar 2 materiale 
controversate, şi în ambele nu a fost prezentată părerea tuturor părţilor vizate. Ceilalţi 
concurenţi electorali au lipsit cu desăvârşire din buletinele de ştiri ale Prime TV (!).   
 

   
 
NIT 
Implicare în campania electorală. În perioada 22-28 iunie 2009, postul cu acoperire quasi-
naţională NIT a difuzat în total 43 de ştiri cu caracter electoral, dintre care 10 la rubrica 
Electorala 2009. Ştirile difuzate în această perioadă s-au referit, în principal, la vizita 



 10 

preşedintelui Voronin în Rusia şi Israel, conferinţele de presă organizate de PCRM, 
şedinţele de lucru prezidate de Iurie Roşca. Totodată, NIT a reflectat pe larg toate 
evenimentele conflictuale în care primarul Chirtoacă e acuzat de corupţie şi protecţionism, 
dar şi alte subiecte care acuză municipalitatea de gestionarea inadecvată a problemelor, 
inclusiv subiectul oamenilor atacaţi de maidanezi.   
 
Imparţialitate şi obiectivitate. Majoritatea absolută a ştirilor puse pe post de NIT în 
perioada de referinţă (34 din 43) nu au fost imparţiale. Ca şi în campaniile precedente, NIT 
se remarcă prin tendinţa de a trece sub tăcere unele evenimente şi de a evidenţia altele, 
prin difuzarea repetată a subiectelor, precum şi de a selecta de pe agendă doar acele 
informaţii care pun guvernarea în lumină pozitivă, iar opoziţia – în lumină negativă. 
PCRM şi reprezentanţii administraţiei publice centrale apar în context pozitiv în 39 de 
ştiri, iar celelalte partide sunt menţionate în context negativ de 12 ori, şi neutru – de 2 ori. 
 

Vizita lui Vladimir Voronin la Moscova, de exemplu, a fost reflectată pe parcursul câtorva 
zile. Mesajele transmise telespectatorilor cu referire la acest subiect au fost că în timpul 
protestelor violente din 7 aprilie guvernarea, implicit PCRM, au acţionat corect, că Rusia 
susţine eforturile Moldovei de a menţine ordinea constituţionala şi că „prietenul bun la 
nevoie se cunoaşte” (buletinele de ştiri din 22, 23, 24 iunie).  
 
Ştirea privind decorarea lui Vladimir Voronin de către Patriarhul Ierusalimului şi al 
întregii Palestine, “pentru ataşamentul şi devotamentul manifestat faţă de Mormântul 
Sfânt” poartă o evidentă încărcătură electorală, în special dacă ţinem cont de interviul 
acordat de preşedinte. Vladimir Voronin: „Astăzi am primit din mâinile Patriarhului 
Ierusalimului distincţia cea mai înaltă pe care dumnealor m-au decorat pe mine reieşind din acea 
contribuţie pe care noi o realizăm în ţara noastră referitor la modernizarea, reconstrucţia, renovarea 
mănăstirilor, bisericilor, construcţia noilor biserici adică condiţii pentru cetăţenii Republicii 
Moldova care sunt creştin-ortodocşi din botez”. De notat că liderul PCRM face trimitere la 
această distincţie în timpul întâlnirilor ulterioare cu alegătorii, menţionând că nici un 
partid nu a făcut atât de mult pentru biserică cât a făcut PCRM, lucru apreciat prin 
oferirea ordinului respectiv (Curier, 27 iunie).  
 
Modul în care NIT reflectă evenimentele în cadrul rubricii Electorala 2009 este tendenţios. 
Astfel, toate ştirile de conferinţele de presă sau întâlnirile reprezentanţilor PCRM cu 
alegătorii se axează pe subiecte care vin să îmbunătăţească imaginea PCRM şi să denigreze 
opoziţia (Curier, 23, 25, 26, 27 iunie). Pe de altă parte, ştirile privind activităţile altor 
concurenţi electorali, chiar dacă apar la rubrica Electorala 2009, omit să informeze publicul 
despre scopul şi problemele de bază discutate, deplasând accentele astfel încât fie PCRM 
să nu fie menţionat în context negativ, fie să scoată în prim-plan atacurile la adresa altor 
concurenţi electorali, dar nu a PCRM. PCRM-ul este favorizat şi în rubrica Ştirea zilei, care 
apare ca text rulant, şi se repetă din aproximativ 3 în 3 minute (vezi de exemplu, buletinul 
din 22 iunie, rubrica Ştirea zilei, text rulant: Vladimir Voronin, preşedintele în exerciţiu: 
“Victoria comuniştilor în alegerile din 29 iulie nu va permite Moldovei să scufunde ţara în 
mlaştina crizei şi a contrarietăţii”). 



 11 

 
Un exemplu de ştire care defavorizează concurenţii electorali este prima ştire din buletinul 
din 25 iunie, în care pe parcursul a 5 minute reporterul citeşte extrase din interviul acordat 
de Vladimir Voronin pentru Radio Vocea Americii. Fragmentele se referă la spusele 
preşedintelui potrivit căruia partidele liberale doresc înfrângerea independenţei statului şi 
că partidele de opoziţie ar fi formaţiuni corupte, extremiste de dreapta.  
 
În unele cazuri, faptele nu sunt separate de opinie. Astfel, în buletinul din 23 iunie, 
reporterul încheie ştirea nr. 5 cu textul “În cadrul campaniei electorale din primăvara acestui an 
aproape întreaga administraţie a capitalei în frunte cu edilul-şef al municipalităţii şi câţiva 
consilieri timp de 2 luni in loc sa se preocupe de problemele oraşului au făcut agitaţie în favoarea 
unchiului primarului Mihai Ghimpu. Rezultatul însă nu a fost cel aşteptat”, iar  la 24 iunie, în 
ştirea privind achiziţionarea de către stat a Investprivatbank, reporterul afirmă că 
Guvernul a demonstrat că nu-şi lasă cetăţenii în voia sorţii. 
 
La NIT au fost înregistrate mai multe cazuri de nerespectare a p. 16 al Regulamentului 
CEC, fiind difuzate o serie de ştiri în care sunt intervievaţi demnitari de stat care sunt 
angajaţi şi în campania electorală, aceştia referindu-se la activitatea lor în cadrul 
guvernului (vezi, de exemplu, adresarea premierului către depunătorii de la 
Investprivatbank etc).  
 
Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie. Rezultatele monitorizării 
relevă că NIT nu a ţinut cont de criteriile pluralismului de opinii şi,  prin selectarea 
surselor, NIT nu a oferit telespectatorilor suficiente puncte de vedere pentru ca aceştia să-
şi poată forma păreri proprii cu privire la actorii electorali. Majoritatea ştirilor cu caracter 
electoral au fost inspirate fie dintr-o singură sursă, fie din mai multe surse, dar care 
exprimau acelaşi punct de vedere.  
 
Astfel, de exemplu, în ştirile referitoare la rezultatele vizitei lui Voronin la Moscova, iniţial 
NIT s-a limitat la reportaje descriptive, fără a include şi părerea analiştilor politici, 
politicienilor faţă de vizita preşedintelui, care e şi liderul PCRM, la Moscova chiar în 
prima zi de campanie electorală. La 22 şi 23 iunie nu au fost citaţi nici experţi economişti 
sau financiari, şi nici opoziţia cu privire la negocierea creditului, deşi liderii PLDM şi PDM 
au susţinut conferinţe de presă la care s-au referit şi la subiectul dat. În zilele următoare, 
NIT a revenit la subiect, cu comentarii ale economiştilor care justificau necesitatea 
contractării acestui credit.  
 
17 din ştirile cu caracter electoral de la NIT au conţinut anumite acuzaţii la adresa 
diferiţilor concurenţi electorali. Doar în 3 cazuri acestora le-a fost oferit cuvânt pentru a-şi 
prezenta opinia. Acuzaţiile la adresa liderilor de opoziţie, făcute de preşedintele Voronin, 
liderul PPCD, precum şi toate acuzaţiile de corupţie, gestionare inadecvată a primăriei 
Chişinău, au fost tirajate fără a prezenta şi părerea părţii acuzate.  
 



 12 

La 23 iunie, NIT a dedicat liderilor Partidului Liberal un bloc din 4 ştiri consecutive, care 
conţineau diverse acuzaţii la adresa PL şi a primarului Chirtoacă, inclusiv acuzaţii de 
corupţie. La 24 iunie, NIT a reluat subiectul corupţiei la Primăria Chişinău, însă aşa-
numita investigaţie a reporterului NIT nu a făcut decât să multiplice acuzaţiile, fără a 
aduce probe ce ar fi demonstrat actul de corupţie (vezi Studiul de caz în Anexă). 
Materialele, deşi se referă la subiecte controversate, nu au inclus şi părerea persoanelor 
acuzate, defavorizând astfel PL şi lipsind  publicul de păreri de alternativă. Aceasta vine 
în contradicţie cu prevederile Concepţiei privind reflectarea campaniei electorale la 
alegerile parlamentare anticipate din 29 iulie 2009 în instituţiile audiovizualului din 
Republica Moldova, potrivit căreia radiodifuzorii sunt obligaţi să reflecte echilibrat şi 
imparţial campania electorală, iar ştirile cu caracter electoral trebuie să asigure 
imparţialitatea, echilibrul şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea punctelor de 
vedere ale oponenţilor. 
 
Limbajul şi imaginile utilizate. În perioada 22-28 iunie au fost înregistrate câteva cazuri în 
care în ştiri au fost utilizate imagini ce nu au legătură directă cu subiectul abordat. Astfel, 
de exemplu, în ştirea din 26 iunie care reia extrase din interviul acordat de Vladimir 
Voronin postului de radio Vocea Americii, pe fundal apar imagini de la o conferinţă de 
presă comună a celor trei lideri ai partidelor liberale, iar câteva secvenţe mai târziu – 
imagini de la devastarea sediilor Preşedinţiei şi Parlamentului la 7 aprilie 2009. În 
buletinele din 25 şi 28 iunie este inclusă ştirea de la conferinţa de presă a reprezentantului 
PCRM Grigore Petrenco care îl acuză pe Dorin Chirtoacă ca ar susţine organizaţiile 
neofasciste din România. În ştire apar imagini ce înfăţişează devastarea Preşedinţiei şi 
Parlamentului la 7 aprilie; totodată, se face asociere dintre fascism şi Dorin Chirtoacă, prin 
imagini care prezintă svastica urmată de fotografia lui Chirtoacă.  
 

 
 
 EU TV 
Implicarea în campania electorală: Postul cu acoperire quasi-naţională Eu TV a difuzat în 
total 42 de materiale cu caracter electoral direct sau indirect, dintre care 4 au fost 
prezentate la rubrica Electorala 2009. Postul s-a remarcat prin difuzarea mai multor ştiri de 
imagine pentru liderul PPCD Iurie Roşca, care deţine şi funcţia de viceprim-ministru. 
Roşca nu candidează pe listele PPCD în alegeri şi nu a degrevat din funcţie. 
 
Tematica abordată s-a axat pe procesul electoral, deciziile CEC, situaţia din jurul 
Investprivatbank, conferinţele de presă ale concurenţilor electorali. Totodată, EU TV a pus 
pe post extrase din 2 interviuri acordate de Vladimir Voronin pentru 2 mass-media străine 
– ITAR TASS şi Vocea Americii - din ambele fiind extrase pasajele care condamna şi 
discreditează partidele de opoziţie:  „Opoziţia radicală s-a făcut de ruşine” (22 iunie) şi 
“Consiliul comun al Opoziţiei este îndreptat spre înfrângerea R. Moldova şi a independenţei 
acesteia” (26 iunie). 
 



 13 

Imparţialitate şi obiectivitate. O mare parte a ştirilor EU TV au fost imparţiale, gătă a lăsa 
să se întrevadă atitudinea jurnalistului faţă de subiectul abordat. Totuşi, judecând după 
numărul de ştiri care favorizează anumiţi concurenţi electorali şi îi defavorizează pe alţii, 
se observă o anumită tendinţă de parţialitate din partea postului respectiv faţă acţiunile 
guvernului, PCRM şi PPCD. În total, activităţile PCRM şi administraţiei publice centrală, 
inclusiv ale lui Iurie Roşca, au fost reflectate în 21 de ştiri în context pozitiv, iar opoziţia, la 
fel, în 21 de ştiri, dintre care în 8 cazuri – negativ.  PPCD a fost reflectat în 4 ştiri.  
 

Drept exemplu de favorizare a PCRM poate servi ştirea din buletinul din buletinul din 22 
iunie care se referă la interviul lui Vladimir Voronin pentru agenţia rusească ITAR-TASS 
în timpul vizitei sale la Mosova. Ştirea are un pronunţat caracter electoral, care se observă 
chiar din titlu: “Preşedintele în exerciţiu este sigur că opoziţia radicală va suferi un eşec zdrobitor 
la alegerile anticipate din 29 iulie”. Citatele din interviu, prezentate de EU TV, fac agitaţie 
electorală în favoarea PCRM: “Suntem obligaţi să facem tot posibilul pentru victoria partidului 
comunist”, şi pun în lumină proastă opoziţia: “Opoziţia s-a făcut de ruşine, trâmbiţând despre 
falsificarea alegerilor, fără a prezenta argumente în sprijinul afirmaţiilor”. 
 
Un alt exemplu de ştire care defavorizează opoziţia este cea pusă pe post în buletinul din 
23 iunie, intitulată “Primăria favorizează corupţia în transportul urban”, titlul fiind unul 
afirmativ.  
 
EU TV are un număr foarte mare de ştiri de le şedinţele prezidate de Iurie Roşca, care nu 
candidează pe listele PPCD şi nu a degrevat din funcţie, dar se implică în campanie, prin 
participarea la lansarea campaniei „celor 7 magnifici” ai PPCD, de exemplu. Acesta a 
participat la prezentarea listei PPCD pentru alegerile anticipate fiind citat în ştire 
(Monitor, 24 iunie). În aceeaşi zi, Roşca este citat ca  „vicepremier, lider PPCD” într-o ştire 
în care acesta se referă la necesitatea ameliorării relaţiilor cu România, declaraţia fiind 
repetată a doua zi într-o ştire despre întâlnirea la Bucureşti a unui oficial român cu 
Kalman Mizsei, reprezentantul UE în R. Moldova, ştire care a fost ilustrată, şi în primul şi 
în cel de-al doilea caz, cu imagini de la lansarea campaniei PPCD.  
 
În perioada de referinţă, EU TV a avut 8 ştiri în care este intervievat Iurie Roşca, acesta 
constituind zilnic subiectul uneia sau mai multor ştiri referitoare la activitatea sa de 
vicepremier.  
 
Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie. Majoritatea ştirilor (12 din 42) 
au prezentat informaţie unilaterală, fiind bazate pe o singură sau mai multe surse, dar care 
exprimau aceleaşi puncte de vedere. În materialele controversate, în cinci cazuri din nouă 
nu a fost prezentată şi părerea tuturor oponenţilor. 
  
Astfel, la 23 iunie, în ştirea despre lucrările unei comisii guvernamentale unde   primăria 
mun. Chişinău şi Dorin Chirtoacă au fost acuzaţi direct de neexecutarea hotărârilor CEDO 
privind acordarea spaţiului locativ unor categorii de cetăţeni, sunt prezentate doar 



 14 

declaraţiile acuzatoare ale vicepremierului Iurie Roşca şi ministrului Justiţiei Vitalie 
Pârlog. Opinia Primăriei lipseşte. De asemenea, în ştirea de la conferinţa de presă a lui 
Vladimir Voronin din 24 iunie, prin care se face agitaţie directă în favoarea PCRM, iar 
opoziţia este denigrată, lipseşte replica reprezentanţilor opoziţiei. Un alt material se referă 
la un articol semnat de analistul V. Socor întro publicaţie americană, în care acesta face 
comentarii dezavantajoase pentru opoziţie. La fel, reprezentanţii opoziţiei nu sunt 
solicitaţi să comenteze aceste acuzaţii (Monitor, 24 iunie).  
 
Limbajul şi imaginile utilizate. În buletinul din 24 iunie, este inclusă o ştire în baza unui 
articol apărut într-o publicaţie americană. Citatul care comentează dezavantajos acţiunile 
opoziţiei este prezentat pe fundalul video al protestelor violente şi devastărilor din 7 
aprilie 2009. La 25 iunie, postul utilizează în ştirea despre întâlnirea la Bucureşti a unui 
oficial român cu Kalman Mizsei, reprezentantul UE în R. Moldova, imagini de fundal în 
care apar candidaţii PPCD în alegeri. 
 
 
 
CONCLUZII: 
 
În baza rezultatelor monitorizării se poate de constatat că, în perioada 22-28 iunie, 
posturile monitorizate au admis mai multe abateri de la principiile etice şi deontologice, 
eşuând să reflecte campania electorală corect şi echidistant. 
 

- Posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova respectă selectiv principiile 
reflectării echitabile, echilibrate şi imparţiale a alegerilor parlamentare. Majoritatea 
ştirilor cu tangenţă electorală nu sunt imparţiale, reflectând evenimentele mai mult 
din perspectiva guvernării şi a PCRM-ului. Acestea, de regulă, se limitează la 
prezentarea unei singure surse, fără a insera informaţie şi explicaţii de context care 
ar ajuta publicul să-şi creeze independent o impresie vizavi de evenimentele 
descrise. O parte din ştirile inserate la rubrica Electorala 2009 sunt tendenţioase, 
prezentând detaliat şi la subiect evenimentele PCRM şi filtrând şi denaturând 
informaţia de la evenimentele celorlalţi concurenţi electorali.  

 
- Postul cu acoperire naţională Prime TV nu oferă publicului suficientă informaţie cu 

caracter electoral. Materialele care au tangenţă cu alegerile se referă în principal la 
activitatea CEC. Prin decizia de a nu se implica în reflectarea concurenţilor 
electorali, acest post cu acoperire naţională privează publicul de informaţii, 
limitându-i accesul la informaţie pluralistă. 

 
- Ca şi în campaniile precedente, postul cu acoperirea quasi-naţională NIT se remarcă 

prin tendinţa de a trece sub tăcere unele evenimente şi de a evidenţia altele, prin 
difuzarea repetată a subiectelor, precum şi de a selecta de pe agendă doar acele 
informaţii ce pun guvernarea în lumină pozitivă, iar opoziţia – în lumină negativă. 



 15 

NIT nu ţine cont de criteriile pluralismului de opinii şi, prin selectarea surselor, nu 
oferă telespectatorilor suficiente puncte de vedere pentru ca aceştia să-şi poată 
forma păreri proprii cu privire la actorii electorali. Majoritatea absolută a ştirilor 
puse pe post de NIT în perioada de referinţă au fost parţiale.  

 
- Postul cu acoperire quasi-naţională EU TV reflectă relativ imparţial evenimentele 

legate direct sau indirect de campania electorală şi concurenţii electorali. Numărul 
mare de ştiri care favorizează anumiţi concurenţi electorali şi îi defavorizează pe 
alţii, vorbeşte însă despre o anumită tendinţă de parţialitate din partea postului 
respectiv faţă de acţiunile guvernului, PCRM şi PPCD. Din punctul de vedere ale 
pluralismului de opinie se menţine tendinţa de a prezenta informaţie mai mult 
unilaterală, bazată pe o singură sau mai multe surse, dar care exprimă aceleaşi 
puncte de vedere. Totuşi, acest post este mai echilibrat decât celelalte posturi 
monitorizate.  

 
 
 
RECOMANDĂRI: 
 

 Mass-media ar trebui să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente de 
autoreglementare şi să elimine carenţele astfel încât în activitatea lor ulterioară:   

– Să informeze corect, imparţial şi echidistant alegătorii;  
– Să ţină cont de convingerile politice ale diferitelor categorii ale populaţiei, 

asigurând echilibrul şi pluralismul politico-social, dar şi libertatea de 
exprimare;  

– Să reflecte veridic evenimentele fără a deforma sensul realităţii prin montaj şi 
comentarii, respectând principiul de informare din mai multe surse.  

 

 Consiliul de Observatori al Companiei Teleradio-Moldova ar trebui să 
monitorizeze produsele jurnalistice ale companiei şi să ia măsuri pentru a asigura 
că Moldova 1 şi Radio Moldova activează în interesul publicului.  

 

 Consiliul Coordonator al Audiovizualului ar trebui să se autosesizeze şi să ceară  
radiodifuzorilor să nu încalce dreptul locuitorilor RM la informare completă, 
obiectivă şi veridică, dreptul la libera exprimare a opiniilor şi dreptul la libera 
comunicare a informaţiilor prin intermediul mijloacelor de radiodifuziune şi 
televiziune. 

 
 
Acest studiu este publicat cu suportul financiar al National Endowment for Democracy. Opiniile 
exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctele de vedere ale finanţatorului. 
 
 



 16 

ANEXĂ 
 

Studiu de caz (http://www.azi.md/ro/story/3995) 

Curier, NIT. 24 iunie 2009. Material realizat de Victoria Filip 

 

La 24 iunie, postul de televiziune cu acoperire quazi-naţională NIT a reluat subiectul privind 

acuzaţiile de corupţie lansate de un grup de reprezentanţi ai companiilor de transport de pasageri la 

adresa Primăriei Chişinău şi a primarului Chirtoacă, care participă în campanie pe listele Partidului 

Liberal. 

 

În materialul pe care prezentatorul emisiunii Curier în limba română de la 21.30 îl numeşte 

investigaţie, jurnalista de la NIT nu încearcă să dezvolte subiectul şi nici nu lansează vreo ipoteză 

pe care şi-ar fi propus să o investigheze, ci reia acuzaţiile lansate de transportatori la 23 iunie, la o 

conferinţă de presă.   

 

Materialul, care durează în jur de 2 minute, nu întruneşte nici în cea mai mică măsură rigorile unei 

anchete reportericeşti, dar nici a unei ştiri sau a unui sondaj în stradă. Informaţia prezentata este 

unilaterală,  tendenţioasă şi dezechilibrată, autoarea eşuând la capitolul documentare, citarea unor 

surse credibile şi prezentarea de probe ce-ar fi susţinut acuzaţiile de corupţie. Autoarea nu citează şi 

părerea funcţionarilor de la primărie şi a lui Dorin Chirtoacă şi nici nu menţionează dacă a încercat 

să găsească persoanele respective pentru a răspunde acuzaţiilor care li se aduc.   

  

Lipsa de imparţialitate şi faptele neseparate de opinie transpar chiar din prima frază a lead-ului 

(Curier, ediţia în limba rusă, 20.00), citit de prezentatorul din studio: “Apetitul nesăţios al 

funcţionarilor din capitală a devenit de nesuportat pentru transportatori” (trad. noastră). Aceasta 

afirmaţie nu este atribuită niciunei surse, de unde deducem că aceasta este părerea personală a 

autorilor.  

 

Deşi în fraza introductivă care precede inserturile se spune că „filmaţi în cadrul unei proprii 

investigaţii şoferii au recunoscut că taxele sunt percepute în funcţie de rută, acestea variind intre 5 

mii şi 8 mii de euro” (Curier, ediţia în limba română, 21.30), afirmaţiile respective nu se conţin în 

răspunsurile surselor citate. Răspunsurile confuze pe care le dau prima şi a treia sursă denotă că 

întrebările au fost formulate astfel încât să se obţină răspunsuri ambigue.  

 

Text reporter:  „Întrebaţi cum se obţine fişa de rută, act prin care unui proprietar de microbuz i se 

permite să transporte persoane, unii şoferi au strecurat taxe de zeci de mii de euro percepute 

neoficial de funcţionari de la primărie”. Inserturile care urmează nu susţin această afirmaţie a 

reporterului. 

 

Insert 1.  

Şofer: “Depinde de maşină, din ce an e. Eu ştiu…” 

Reporter: „… o sumă mai potrivită” 

Şoferul: „Ajunge la 27 -  27 de mii”.  

Reporter: „De euro, da?”  

 

Aşa cum reporterul nu a inserat  în material întrebarea pe care a adresat-o şoferilor, din răspunsuri 

se poate deduce că unii intervievaţi răspund la întrebări ce ţin de costul iniţierii unei rute în general 



 17 

(costul unei maşini, care depinde de anul fabricării, dar şi alte cheltuieli aferente pe care le 

presupune administrarea unei rute), şi nu se referă la şpaga de zeci de mii de euro plătită 

funcţionarilor, aşa cum afirmă reporterul.   

 

Insert 2.  

Şofer: „Neoficial? Ei, asta se-începe de-amu. Ştiţi ce-i asta? Asta-i razvod (şmecherie, n.n.), ştiţi. 

Să vezi, să… Nu. Aicea va duceţi la primărie şi întrebaţi – dle primar, cat costă o rută?”  

Reporter: „Nu-i corect, eu de exemplu vreau ca lumea sa ştie…” 

 

Nu este clar de ce autoarea a ales sa includă în material a doua sursă, care nu prezintă o nouă 

perspectivă, nici nu confirmă sau infirmă acuzaţiile iniţiale. Mai mult, judecând după tonalitatea cu 

care răspunde, persoana este iritată  şi vede în întrebarea reporterului o încercare de a-l atrage în 

nişte jocuri neoneste (razvod-ul la care se referă).  

 

Text reporter: „Alţi şoferi au refuzat să spună numele celor care percep taxe pentru retribuirea 

rutelor de maxitaxi dar şi pentru fişa de rută a maşinilor, dar au lăsat să se înţeleagă că o asemenea 

practică există totuşi la primărie”.  

 

Insert 3. 

Şofer: „Cât îţi spune atâta trebuie să dai. Cum te înţelegi cu omul”.  

Reporter: „Eu ştiu că costă undeva costa la 27 de mii anul ăsta. E real aşa ceva?”  

Şofer: „Nu, nu-i adevărat. 27 de mii? Ce costa?” 

Reporter: „Ruta”. 

Şofer: „Cu tot cu automobil? Depinde de pe ce marşrut e. Nu toate marşruturile dau acelaşi venit, 

de-o pildă. Că la unul e mai buna ruta, de-o pildă 103, 160, da alte rute – nu. 27 de mii nu mai dă 

nimeni pe autocamion cu tot cu rută”. 

Reporter: „Dar cât?  20 de mii ?” 

Şofer: „Aşa ceva, în jur. Depinde şi din ce an e maşina”.  

 

Această informaţie ambiguă lasă loc de interpretări. Intervievatul, confuz de modul în care a fost 

formulată întrebarea, încearcă să precizeze ce anume vrea să afle reporterul. Chiar dacă din dialog a 

fost omisă prima întrebare a reporterului, din discuţie este evident că jurnalista vrea să ştie „cât 

costă o rută”, şi nu cât costă, neoficial, aşa-numita fişă de rută la care face referire anterior. Faptul 

că şi prima, şi a treia persoană fac referire la anul de fabricare a maşinii indică clar că acestea se 

referă la iniţierea unei rute ca afacere, fapt confirmat şi de afirmaţia „27 de mii nu mai dă nimeni pe 

autocamion cu tot cu rută”.  

 

Cuvintele-cheie „şpagă”, „taxe neoficiale”, „mită” nu apar în răspunsurile surselor, chiar dacă 

autoarea materialului încearcă în textul însoţitor să acrediteze ideea că şoferii ar acuza primăria de 

corupţie şi că ar plăti taxe neoficiale  între 5 şi 8 mii de euro. 

 

Ridică grave semne de întrebare şi imaginile utilizate în material. La începutul discuţiei, imaginea 

celei de-a treia persoane intervievate apare în cadru, din care poate fi uşor recunoscuta, după care 

obiectivul camerei este fixat pe ramurile unui copac din preajmă. Recurgerea la acest procedeu ar 

putea avea câteva explicaţii – fie persoana nu a fost de acord să fie filmată, şi totuşi reporterul a 

inclus în cadrul imaginea sa, fie acest lucru s-a făcut pentru a manipula mai uşor textul audio.  

 



 18 

În concluzie, prin materialul respectiv, NIT încalcă flagrant standardele etice şi profesionale, dar şi 

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale în alegerile parlamentare anticipate din 29 

iulie 2009 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova.   


