
Monitorizarea  mass-media  în  campania  electorală  pentru 
alegerile parlamentare anticipate din 29 iulie 2009

Raport Nr.2 
29 iunie – 5 iulie 2009



1. Date generale 

1.1  Obiectivul  proiectului:  Monitorizarea  şi  informarea  publicului 
referitor  la  comportamentul  mass-media  audiovizuale  în  campania 
electorală, inclusiv a accesului concurenţilor electorali la mass-media şi 
asigurarea pluralismului de opinie. Monitorizarea îşi propune să analizeze 
tendinţele  reportericeşti  care  pot  afecta  performanţa  mass-media  şi 
compromite abilitatea acestora de a oferi publicului informaţii veridice, 
echidistante şi pluraliste.

1.2 Perioada de monitorizare: 22 iunie  – 29 iulie 2009 

1.3  Criteriile  de  selectare  a  instituţiilor  mass-media  supuse 
monitorizării: 
•  Audienţa-impactul  (naţional,  quasi-naţional).  Justificare:  Este 
binecunoscut faptul că între numărul audienţei şi impactul mass-media 
asupra opiniei publice există o legătură directă: cu cât mai multă lume 
este  expusă  unui  anumit  mesaj,  cu  atât  mai  puternic  este  impactul 
acestuia asupra anumitor segmente ale societăţii.
•  Forma  de  proprietate  (publice  şi  private).  Justificare:  Mass-media 
publice  sunt  administrate  din  bani  publici  şi  au  obligaţia  de  a  oferi 
publicului  informaţii  complete,  corecte,  imparţiale,  echilibrate  şi 
obiective asupra tuturor evoluţiilor pe plan politic, social, economic din 
RM.  Şi  mass-media  private  le  revin  obligaţia  etică  de  a  prezenta  o 
multitudine  de  puncte  de  vedere  şi  de  a  reflecta  evenimentele 
importante de pe agenda publică.
• Limba difuzării (română şi rusă). Justificare: Pe lângă mass-media care 
difuzează în limba română au fost incluse şi posturi cu programe în limba 
rusă, această limbă fiind utilizată nu doar de minorităţile de etnie rusă, 
dar şi de alte etnii - bulgari, găgăuzi, ucraineni. 

1.4 Lista posturilor/buletinelor analizate 
Moldova  1 (Mesager,  21:00)  –  post  public  de  televiziune,  acoperire 
naţională, difuzează în limbile rusă şi română; 
Prime  TV (Evenimentul,  20:35)  -  post  privat,  acoperire  naţională, 
difuzează în limba română;
NIT (Curier, 21:30)– post privat, acoperire quasi-naţională, difuzează în 
rusă  şi  română  (Chişinău,  Cahul,  Edineţ,  Comrat,  Varniţa,  Ungheni, 
Cetireni,  Nisporeni,  Soroca,  Cimişlia,  Căuşeni,  Trifeşti,  Străşeni, 
Mândreştii Noi, Leova, Criuleni); 
EU TV (Monitor, 21:00) - post privat, acoperire quasi-naţională, difuzează 
în româna (Străşeni, Ocniţa, Floreşti, Trifeşti, Cimişlia, Briceni, Cantemir, 
Drochia, Făleşti, Glodeni, Sângerei, Ştefan Vodă, Taraclia); 
Radio  Moldova (Panorama  zilei,  19:00)  –  post  public,  acoperire 
naţională, difuzează în română şi rusă.

2



2. Cadrul metodologic 
Au  fost  monitorizate  câte  un  buletin  de  ştiri  zilnic,  fiind  analizate 
materialele cu caracter electoral  direct şi  indirect.  Fiecare ştire a fost 
supusă unei evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă 
sunt  favorabile  sau  defavorabile  unui  sau  altui  partid/unei  sau  altei 
formaţiuni politice. De asemenea, materialele au fost analizate conform 
următoarelor criterii de reflectare obiectivă: 

Imparţialitate/obiectivitate: Potrivit Codului de etică, ştirile trebuie să fie 
imparţiale  şi  obiective;  să  nu  favorizeze  anumite 
partide/grupuri/persoane în detrimentul altora. Obiectivitatea jurnalistică 
presupune  o  distincţie  clară  între  opinie  şi  fapte,  atât  prin  alegerea 
unghiului de abordare, cît si prin detaliile furnizate. Prezenţa elementelor 
discriminatorii în cadrul reportajelor şi ştirilor reprezintă un prim criteriu 
de prezentare a realităţii prin prisma jurnalistului. Iar filtrarea ştirilor şi 
analiza minimă a istoriei  şi  contextului,  de asemenea, vorbesc despre 
apărarea intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg1.

Corectitudinea  şi  echilibrul  surselor/pluralismul  de  opinie:  Pentru  a  fi 
corecte şi echilibrate, materialele trebuie să prezinte toate părţile vizate, 
în special când e vorba de subiecte controversate, şi să trateze în mod 
egal oponenţii.2 De asemenea, mass-media trebuie să asigure accesul 
publicului la o  multitudine de păreri diverse care ar ajuta auditoriul să-şi 
creeze  propria  opinie  asupra  celor  întâmplate. În  cazurile  în  care 
anumitor puncte de vedere li  se oferă mai multă atenţie decât altora, 
acestea  devin  proeminente  şi  implicit  afectează  percepţia  publicului 
despre aceea ce se întâmplă în societate.

Limbajul  şi imaginile video utilizate: Jurnalismul responsabil  presupune 
nu doar prezentarea veridică a faptelor, ci şi utilizarea unui limbaj corect 
şi decent. Exagerările şi limbajul licenţios utilizat în mod deliberat, cum 
ar fi  limbajul  peiorativ  sau etichetele atribuite  anumitor  persoane sau 
organizaţii, precum şi imaginile manipulate astfel încât  anumite părţi să 
apară în lumină negativă ridică grave semne de întrebare cu privire la 
respectarea standardelor etice şi profesionale.  Comportamentul  etic al 
jurnaliştilor  este  pus  la  îndoială  de  cele  mai  multe  ori  atunci  când 
imaginile prezintă aspecte ce nu corespund realităţii, când acestea sunt 
trucate, dar şi atunci când anumite ştiri sunt ilustrate cu imagini ce nu au 
legătură cu textul, cu partea informaţională. 

1 Simona Ştefănescu, Riscurile comunicării mediatice în timpul conflictelor
2  Fico, Sofin, and Dragger, 2007. Fairness and defamation in the reporting of local issues. 

3



3. Datele monitorizării

            Moldova 1
Implicarea  în  campania  electorală: În  perioada  29  iunie  –  5  iulie 
2009, Moldova 1 a difuzat 53 de ştiri cu caracter electoral, dintre care 28 
în cadrul rubricii “Alegeri-2009”,  iar alte 5 ştiri – în cadrul buletinului de 
duminică,  la  rubrica  “Retrospectiva  săptămânii”.  Într-un  fel  sau  altul, 
Moldova  1  s-a  referit  aproape  la  toate  evenimentele  electorale 
organizate de concurenţii electorali, numai că unii dintre ei au beneficiat 
de ştiri favorabile, în timp ce alţii au fost prezentaţi în mod tendenţios, cu 
scopul de a fi discreditaţi. 

Ca şi în perioada precedentă, toate buletinele de ştiri de la Moldova 1 au 
fost  concepute  astfel  încât  autorităţile  centrale  şi  partidul  de 
guvernământ  să  apară  în  lumină  pozitivă,  „stăpâni  pe  situaţie”, 
preocupaţi  de problemele economice şi sociale, iar partidele de opoziţie 
-  în  lumină  cât  mai  negativă,  ca  elemente  neserioase,  cârcotaşe, 
mincinoase  şi  destabilizatoare.  Un  element  nou  al  actualei  campanii 
electorale este mediatizarea aproape zilnică a activităţii vicepremierului 
Iurie Roşca, în special întâlnirile  acestuia cu colectivele ministerelor şi 
departamentelor  aflate  în  subordinea  sa  –  MAI,  Centrul  Anticorupţie, 
Departamentul Vamal, Ministerul Justiţiei. Prin mediatizarea intensă a lui 
Roşca  care  este  şi  liderul  PPCD  are  loc  transferul  de  imagine  către 
concurentul electoral PPCD.  

Imparţialitate şi obiectivitate. Majoritatea ştirilor cu impact electoral 
puse  pe  post  de  Moldova  1  nu  au  fost  imparţiale  şi  echidistante, 
prezentând  evenimentele  în  aşa  fel  încât  să  avantajeze  PCRM  şi  să 
dezavantajeze,  în  unele  cazuri  să  compromită,  partidele  de  opoziţie. 
Guvernarea şi  PCRM au fost  vizaţi,  direct  sau indirect,  în  33 de ştiri, 
majoritatea în context favorabil (30) şi doar 3 în context neutru. Partidele 
de opoziţie şi administraţia publică locală din Chişinău au fost vizate în 
23 de ştiri, inclusiv de 17 ori în context negativ şi de 6 ori – neutru.  

În majoritatea cazurilor, evenimentele de presă ale partidelor de opoziţie 
nu  sunt  reflectate  echidistant  şi  nu  transmit  mesajele  respectivelor 
partide, omiţându-se intenţionat aspectele care ar defavoriza PCRM sau 
punându-se accentul pe aspecte care prezintă partidele de opoziţie în 
context negativ. În unele cazuri, în ştirile privind concurenţii  electorali, 
alţii decât PCRM, mesajele acestora au fost deturnate şi falsificate. Un 
exemplu concludent este conferinţa de presă a PLDM din 1 iulie, în cadrul 

4



căreia  candidatul  Iurie  Leancă  a  declarat  că  „PLDM  va  elabora  o 
strategie de stat privind integrarea minorităţilor naţionale în societate şi  
va implementa proiecte concrete în vederea realizării acesteia, o atenţie  
deosebită fiind acordată educaţiei bilingve”. Reportajul de la Moldova 1 
însă  a  informat  telespectatorii  că  strategia  cu  privire  la  integrarea 
minorităţilor  naţionale  în  societate,  elaborată  de  PLDM,  prevede  că 
“reprezentanţii etniilor se vor bucura de drepturi depline doar în cazul în 
care  vor  cunoaşte  foarte  bine  limba  română” (vezi  Studiul  de  caz 
nr.1). 

Într-o altă ştire, de la conferinţa de presă a AMN din 1 iulie, au fost omise 
declaraţiile lui Serafim Urechean potrivit cărora ţara noastră are restanţe 
la capitolul reformării procuraturii şi organelor de drept şi că Moldova a 
pierdut la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului circa 200 dosare, 
alte 1820 dosare împotriva Moldovei aflându-se pe rol la CEDO. Moldova 
1 a prezentat mai multe ştiri neconforme standardelor profesionale, prin 
care încearcă să demonstreze că afirmaţiile opoziţiei  privind fraudarea 
alegerilor nu sunt întemeiate. Un exemplu elocvent în acest sens este 
ştirea din 3 iulie “Morţii învie: doi bărbaţi din Ciuciuleni, Hânceşti, despre 
care opoziţia spune că au votat pe 5 aprilie, deşi sunt decedaţi, sunt vii  
şi nevătămaţi”. Deşi materialul e prezentat drept investigaţie, reporterul 
se bazează pe ceea ce spune primarul,  simpatizant al PCRM, nu cere 
vreo  dovadă  a  învinuirilor  şi  nu  încearcă  să  afle  de  la  reprezentanţii 
opoziţiei dacă într-adevăr au lansat astfel de acuzaţii şi dacă nu ar putea 
exista  şi  persoane  decedate  care  purtau  acelaşi  nume  ca  şi  bărbaţii 
despre care se vorbeşte în ştire (vezi Studiul de caz nr. 3).  

Asupra  tendenţiozităţii  postului  indică  şi  ignorarea  anumitor  subiecte, 
care fie nu sunt favorabile PCRM, fie dezmint unele ştiri difuzate anterior. 
Astfel, la 1 iulie, Moldova 1 nu include în buletinul său de ştiri materialul 
privind  ieşirea  din  PCRM  şi  aderarea  la  PCRM  a  patru  comunişti  din 
Sângera. La 29 iunie, Moldova 1 informa că „alegerile din 5 aprilie au 
fost  transparente,  democratice,  în  corespundere  cu  toate  normele 
internaţionale. Adunarea Parlamentară a OSCE, în şedinţa de la Vilnius, a  
luat act de raportul prezentat de şeful grupului de observatori,  Petros  
Efthymiou. El a adus mulţumiri  autorităţilor  RM pentru colaborarea cu 
observatorii”. Ulterior, OSCE a dezminţit acest lucru, spunând, printr-un 
comunicat de presă, că declaraţia difuzată de Moldpres la 29 iunie, care-l 
citează pe  Petros Efthymiou, Preşedintele Comisiei a Doua a Adunării 
Parlamentare a OSCE, nu este corectă (sursă: interlic.md), însă Moldova 
1 a ignorat această declaraţie.

Corectitudinea  şi  echilibrul  surselor.  Pluralismul  de  opinie.  În 
total,  în  perioada  29  iunie  –  5  iulie,  Moldova  1  a  avut  18  ştiri 
controversate,  dintre  care  13  au  prezentat au  prezentat  o  singură 
perspectivă asupra evenimentelor descrise, deşi era necesară şi opinia 

5



altor surse, a oponenţilor. Moldova 1 cere opinia reprezentanţilor PCRM 
ori de câte ori acesta este vizat în declaraţiile partidelor de opoziţie, însă 
nu  procedează  la  fel  atunci  când  reprezentanţi  ai  PCRM  îi  acuză  pe 
ceilalţi concurenţi electorali. Astfel, în conferinţa de presă din 29 iunie, 
candidatul  PCRM Vadim Mişin a învinuit  partidele  liberale  că lansează 
lozinci  unioniste  şi  îi  sperie  pe  reprezentanţii  minorităţilor  naţionale: 
“auzim că Chişinăul nu are nevoie nici de Parlament, nici de Preşedinţie,  
pentru  că  toate  astea  sunt  la  Bucureşti”,  “minorităţile  etnice  sunt 
alarmate de poziţia  oficială  a liberalilor”, “în listele liberalilor  nu sunt 
reprezentanţi  ai  minorităţilor  naţionale”,  însă Moldova 1 nu a solicitat 
opinia partidelor acuzate. La 1 iulie, PL şi PLDM au organizat conferinţe 
de presă,  în  cadrul  cărora au făcut şi  unele  acuzaţii  la  adresa PCRM, 
inclusiv  ca  răspuns  la  declaraţiile  anterioare  ale  lui  Mişin.  De  data 
aceasta,  fiecare  declaraţie  era  comentată  fie  de  reprezentanţi  ai 
comuniştilor, fie de reprezentanţi ai minorităţilor etnice. De menţionat că 
la  respectiva  conferinţă  de  presă  a  fost  prezent  şi  candidatul  PLDM, 
Dmitri Ciubaşenco, prezenţă care s-a vrut a fi un răspuns la afirmaţia lui 
Mişin  precum  că  pe  listele  partidelor  liberale  nu  se  află  nici  un 
reprezentant al minorităţilor naţionale. Însă Moldova 1 a cenzurat toate 
imaginile cu prezenţa lui Ciubaşenco. În aceeaşi zi, Moldova 1 a pus pe 
post, la încheierea rubricii “Alegeri-2009”, un reportaj de la conferinţa de 
presă a liderilor Partidului Socialiştilor “Patria-Rodina”  care au declarat 
că “opoziţia liberală vrea ca în societatea moldovenească să predomine 
frica  şi  haosul,  iar  venirea  lor  la  putere  ar  însemna  condamnarea  
poporului  la  o  viaţă  fără  un  viitor  prosper” şi  că  „Patria-Rodina”  va 
susţine  în  alegeri   Partidul  Comuniştilor.   Şi  de  data  aceasta  opinia 
liberalilor a lipsit, la fel ca şi în cazul conferinţei de presă din 3 iulie a 
candidatului comunist Irina Vlah care a spus că  “partidele liberale prin 
declaraţiile şi acţiunile lor generează extremismul găgăuz”. 

Separarea faptelor de opinie.  Uneori reporterii Moldova 1 îşi permit 
persiflări,  comentarii  ironice  sau  chiar  acuzaţii  nefondate  la  adresa 
opoziţiei.  Astfel, citându-l pe liderul PL Mihai Ghimpu  care spune o frază 
generală  (“Alegerile  din  29  iulie  sunt  foarte  importante  pentru  noi,  
pentru întreaga societate, sunt importante pentru că la aceste alegeri 
trebuie să luăm o decizie radicală, o decizie de a schimba lucrurile în  
RM”),  reporterul  persiflează:  “Această  adresare  a  fost  cea  mai 
importantă, însă nu şi unica la conferinţa  de presă a Partidului Liberal”, 
“din nou au acuzat de fraudare şi  din nou nu au prezentat probe” (1 
iulie). 

Radio Moldova
Implicare în campania electorală. În această perioadă, Radio Moldova 
a reflectat majoritatea acţiunilor cu caracter electoral ale concurenţilor 

6



electorali înregistraţi de CEC, cu excepţia zilelor de sâmbătă şi duminică, 
când în buletinele de ştiri puse pe post de radioul public a lipsit rubrica 
„Alegeri 2009”. În total, postul public de radio a difuzat 34 de ştiri  cu 
caracter electoral, dintre care 27 la rubrica specială. 
 
Imparţialitate şi obiectivitate. Rezultatele monitorizării demonstrează 
că  în  multe  din  ştirile  de  la  Radio  Moldova  care  vizează  concurenţii 
electorali  nu  este  respectat  principiul  obiectivităţii,  echidistanţei  şi 
imparţialităţii jurnalistice. Astfel, în toate cele 11 ştiri care au vizat, direct 
sau indirect,  concurentul  electoral  PCRM, Radio  Moldova l-a  prezentat 
doar în context favorabil. Au mai apărut în context pozitiv la „Panorama 
zilei”: PPCD de 3 ori, PDM de 2 ori, PLDM şi AMN – câte o dată. În schimb, 
Departamentul  actualităţi  al  radioului  public  a  prezentat  exclusiv  în 
context negativ concurentul electoral PL (de 9 ori). „Opoziţia” în general 
(sau „partidele liberale”) au mai apărut în context defavorizant de 6 ori, 
AMN şi PLDM – de câte 4 ori fiecare. Ca şi postul de televiziune Moldova 
1, nici Radio Moldova nu a reflectat în principalul program informativ al 
zilei ieşirea din PCRM şi aderarea la PDM a patru comunişti din Sângera 
(1 iulie). 

Reprezentanţii  PCRM  beneficiază  în  continuare  de  mai  mult  timp  de 
emisie în comparaţie cu ceilalţi concurenţi electorali. În afara faptului că 
reportajele de la evenimentele organizate de PCRM sunt, de regulă, cu o 
durată mai mare decât relatările despre evenimentele altor concurenţi, 
aproape în fiecare caz când partidele de opoziţie critică sau fac afirmaţii 
care vizează PCRM sau guvernarea, radioul public oferă drept de replică 
acestui  concurent  (deseori,  replica  fiind  mai  mare  ca  durată  decât 
acuzarea  propriu-zisă).  Însă  atunci  când  PCRM  lansează  învinuiri  la 
adresa altor concurenţi electorali, în special, la adresa partidelor liberale, 
Radio Moldova „uită” să ofere dreptul la replică. Un exemplu elocvent îl 
prezintă emisiunea „Panorama zilei” de joi, 2 iulie, când reprezentanţilor 
PCRM le-a fost oferit dreptul la replică de fiecare dată când partidele de 
opoziţie  au  acuzat  guvernarea  şi  PCRM direct  sau indirect;  în  acelaşi 
timp, reprezentanţii opoziţiei nu au beneficiat de acest drept niciodată, 
chiar dacă ar fi trebuit să li se ofere de cel puţin 3 ori (vezi Studiul de 
caz nr. 3).

Evenimentele de presă ale opoziţiei au fost reflectate într-un mod vădit 
tendenţios,  fie  punându-se  accentul  pe  unele  aspecte  secundare  sau 
negative,  fie  intervenindu-se  cu  comentarii  ironice  şi  negative,  fie 
prezentându-se în aşa mod încât radioascultătorii să nu înţeleagă despre 
ce  e  vorba.  Astfel,  ştirea  de  la  conferinţa  de  presă  a  preşedintelui 
Asociaţiei  Micului  Business,  Mihai  Roşcovan,  la  tema  potenţialelor 
proteste ale deţinătorilor de patente (29 iunie), a fost prezentată ca fiind 
un demers politic, la rubrica „Alegeri 2009”. Roşcovan a fost prezentat 
ca “membru AMN”, oferindu-i-se dreptul la replică reprezentantului PCRM 

7



S. Sârbu care a spus că învinuirile au caracter electoral, sunt aberante, 
iar  asociaţiile  obşteşti  nu  au dreptul  legal  să  se  implice  în  campania 
electorală. Reportajul de la conferinţă de presă a AMN, pus pe post în 
aceeaşi emisiune, a prezentat selectiv şi distorsionat mesajul transmis 
de respectivul concurent electoral. Chiar dacă la acea conferinţă AMN a 
lansat filmul „În apărarea Moldovei” ca replică la filmul „Atac la Moldova” 
care prezintă viziunea PCRM asupra evenimentelor din 7 aprilie,  Radio 
Moldova  se  limitează  la  declaraţiile  AMN  referitoare  la  fraudele 
electorale,  reporterul  luând în derâdere capacitatea AMN de a calcula 
numărul cauzelor demonstrate de fraudare. 

Şi  în  alte  cazuri,  reporterii  de ştiri  de la  Radio  Moldova  îşi  permit  să 
comenteze  de  o  manieră  ironică,  uneori  persiflatoare,  declaraţiile 
reprezentanţilor partidelor de opoziţie. Astfel, la prezentarea conferinţei 
de  presă  a  liderului  AMN Serafim  Urechean  (1  iulie)  privind  lansarea 
campaniei  electorale,  reporterul  spune:  “deşi  a  fost  anunţată  ca  o 
conferinţă  de  lansare  a  campaniei,  a  fost  prezentat  doar  sloganul”;  
“Liderul  nu  a  putut  spune  dacă  are  un  program  pentru  minorităţile  
etnice”.  În  aceeaşi  emisiune,  a  fost  prezentată  distorsionat  şi  ironic 
propunerea PLDM de a elabora o strategie pentru integrarea minorităţilor 
etnice  (“Reprezentanţii  minorităţilor  etnice  vor  avea  toate  drepturile  
doar dacă cunosc limba de stat”; “Iurie Leancă a început să testeze cât 
de bine cunosc jurnaliştii limba”). La 3 iulie, în reportajul de la conferinţa 
de  presă  a  PLDM,  jurnalistul  a  prezentat  tendenţios  scopul  lansării 
fondului „Aprilie 2009”, denaturând realitatea („întru ajutorarea tinerilor 
scoşi  la 7 aprilie în Piaţa Marii  Adunări Naţionale de partidele 
liberale şi  care  au avut  de  suferit  în  urma devastării  celor  două 
clădiri de stat”). Notă: sublinierile ne aparţin.

Corectitudinea şi echilibrul surselor.  Pluralismul de opinie.  Sursele 
utilizate în ştirile de la Radio Moldova rareori sunt diverse, şi de regulă 
prezintă realitatea dintr-o singură perspectivă. Din cele 20 de materiale 
cu caracter controversat doar 7 au oferit dreptul la replică şi oponenţilor. 
Aproape de fiecare dată când opoziţia învinuieşte guvernarea sau PCRM 
(chiar  dacă  aceste  acuzaţii  sunt  indirecte),  Radio  Moldova  prezintă  şi 
replica  PCRM  (6  cazuri  din  7).  În  acelaşi  timp,  reporterii  nu  solicită 
părerea  părţii  vizate  în  ştirile  ce  conţin  acuzaţii  la  adresa  partidelor 
liberale. 

Astfel, la 29 iunie a fost pusă pe post o ştire de la conferinţa de presă a 
PDM,  în  cadrul  căreia  au  fost  aduse învinuiri  cum că  PL  ar  fi  plagiat 
programul său anticriză. Radio Moldova nu a inserat în ştire şi poziţia PL, 
revenind la acest subiect abia pe 3 iulie, când s-a referit la declaraţia 
liderului PL Mihai Ghimpu, în care acesta respinge acuzaţiile; în acelaşi 
timp,  postul  reia  acuzaţiile  lansate  de  PDM.   În  aceeaşi  emisiune,  în 
subiectul  despre  conferinţa  de  presă  a  PLDM,  s-a  spus  că  Alexandru 

8



Tănase a lansat acuzaţii la adresa ministrului de Interne Gheorghe Papuc 
cum că ar face agitaţie electorală în favoarea PCRM. Replica lui Papuc nu 
a fost inserată în reportaj, însă jurnalistul a menţionat că a doua zi MAI 
va susţine o conferinţă de presă în cadrul căreia îşi va prezenta poziţia 
vizavi de acuzaţiile PLDM. (Conferinţa anunţată nu a mai avut loc). 

La 30 iunie,  în  reportajul  de la  conferinţa  de presă a PCRM, Vladimir 
Ţurcan  învinuieşte  partidele  liberale  că  ar  prezenta  dovezi  false  ale 
fraudării  alegerilor,  fiind  prezentat un caz concret  care ar  justifica,  în 
opinia  lui  V.  Ţurcan,  această  afirmaţie.  Din  nou,  poziţia  celor  vizaţi 
lipseşte. 

Prime TV 
Implicarea  în  campania  electorală. Cel  de-al  doilea  post  de 
televiziune  cu  acoperire  naţională  Prime TV,  care retransmite  o  mare 
parte din programele canalului Pervîi Kanal din Federaţia Rusă, a anunţat 
că  nu  se  va  implica  în  reflectarea  campaniei  electorale.  Totuşi,  în 
perioada 29 iunie – 5 iulie, postul a inclus în cele 6 buletine ale sale ştiri 
care l-au favorizat direct şi indirect pe unul dintre concurenţii electorali. 
În total, Prime TV a avut 4 ştiri de acest fel, majoritatea referindu-se la 
activitatea preşedintelui în exerciţiu Vladimir Voronin, lider al PCRM, care 
candidează pe listele acestui partid.

Imparţialitate şi obiectivitate. Deşi Prime afirmă că nu se implică în 
campanie, totuşi, prin selecţia ştirilor, acest post promovează imaginea 
pozitivă a actualei guvernări şi implicit a PCRM. Buletinele zilnice de ştiri 
conţin  5-6  ştiri,  dintre  care,  de  regulă,  prima  se  referă  la  activităţile 
guvernului şi a exponenţilor acestuia. În toate cele 4 cazuri, când a fost 
vorba  de  ştiri  favorabile  PCRM,  acestea  au  fost  partizane  atât  prin 
selecţia unghiului de abordare, cât şi prin selecţia surselor. 

Astfel,  la  30  iunie  Prime  TV  îşi  începe  buletinul  cu  o  ştire  despre 
adoptarea unei hotărâri a Guvernului, prin care fermierii vor fi scutiţi de 
plata impozitului  funciar.   Este citată Zinaida Greceanîi,  prim-ministru, 
care apare în cadru şi afirmă că în prezent există dificultăţi din cauza 
crizei,  din  cauza  instabilităţii  politice  care  afectează  imaginea  ţării. 
Această ştire are caracter electoral în primul rând prin faptul că vorbeşte 
despre posibile facilităţi din partea guvernului actual pentru o anumită 
categorie  de  alegători.  Iar  intervenţia  premierului  care  se  referă  la 
instabilitatea politică şi imaginea ţării afectează indirect imaginea celor 
trei partide parlamentare de opoziţie. 

O  altă  ştire  cu  conotaţie  electorală  este  cea  privind  întâlnirile 
preşedintelui  în  exerciţiu  Vladimir  Voronin  cu  ambasadorii  Ucrainei  şi 

9



Rusiei.  Cu ambasadorul  Federaţiei  Ruse s-a discutat despre acordarea 
creditului  de  500 mln  dolari,  dar  şi  despre  necesitatea  semnării  unui 
acord  care  ar  facilita  angajarea  migranţilor  moldoveni  în  Rusia. 
Încărcătura electorală a acestei ştiri  constă în aceea că audienţei i  se 
reaminteşte despre creditul acordat de Federaţia Rusă pentru a depăşi 
mai uşor criza economică şi, totodată, unei părţi de electorat interesate 
de condiţiile de muncă pentru migranţii  moldoveni i se promit posibile 
soluţii pentru a le asigura acestora legalitatea.

O ştire pur electorală, care face agitaţie în favoarea PCRM, este ştirea de 
la  ceremonia  de  înmânare  a  legitimaţiilor  de  candidat  la  funcţia  de 
deputat  din  partea  PCRM,  la  care  liderul  PCRM  Vladimir  Voronin 
(prezentat de Prime drept preşedinte în exerciţiu) a atacat dur partidele 
de opoziţie. Acesta a menţionat că stabilitatea şi statalitatea Republicii 
Moldova  vor  putea  fi  menţinute  doar  dacă  vor  fi  continuate  politicile 
promovate în ultimii opt ani, când guvernarea a fost asigurată de PCRM.
  
În  condiţiile  în  care  postul  a  decis  să  nu  se  implice  în  reflectarea 
campaniei,  acesta  ar  trebui  să  fie  foarte  atent  ca  prin  materialele 
difuzate să nu favorizeze un anumit concurent electoral în detrimentul 
altora.  Faptul  că  în  perioada  de  referinţă  Prime  a  dat  prioritate 
activităţilor  guvernului  şi  preşedinţiei  fie  în  ştiri  cu  caracter  electoral 
(impozite funciare şi acord de facilitare a angajării  în câmpul muncii a 
migranţilor moldoveni în Rusia), fie în ştiri de protocol (depunerea de flori 
la monumentul lui Ştefan cel Mare), fie în ştiri de la evenimentele PCRM 
(înmânarea legitimaţiilor),  a adus un plus de imagine PCRM pe listele 
cărora figurează şi preşedintele, şi prim-ministrul.

De remarcat lipsa de operativitate a Prime TV, care în repetate rânduri 
pune pe post ştirile cu întârziere, cum ar fi, spre exemplu, ştirea de la 
întâlnirea  lui  Vladimir  Voronin  cu  ambasadorii  străini,  ştirea  de  la 
ceremonia  de  înmânare  a  legitimaţiilor,  difuzate  a  doua  zi  după 
eveniment, fără a fi menţionată data desfăşurării acestuia.

Corectitudine şi echilibrul ştirilor. Pluralismul de opinie.  În toate 
cazurile, ştirile analizate nu au citat surse diverse, care ar fi prezentat 
opinii  variate. Acestea s-au bazat preponderent pe comunicatele de la 
serviciile de presă, chiar dacă prezentatorul din studio nu a menţionat 
acest lucru. Prime nu a apelat la surse de alternativă pentru a prezenta 
telespectatorilor  săi  mai  multe  perspective  asupra  evenimentelor  şi 
subiectelor abordate, deşi în cazul ştirii privind impozitul funciar şi cea 
privind acordarea creditului ar fi  fost necesară opinia experţilor,  iar în 
cazul  ştirii  acuzatoare  la  adresa  liderilor  de  opoziţie,  era  obligatorie 
citarea  părţii  vizate.  Astfel,  acest  post  de  televiziune  cu  acoperire 
naţională privează publicul său de informaţie care l-ar ajuta să ia decizii 
informate în ziua scrutinului.

10



  

NIT
Implicare în campania electorală. Pe durata 29 iunie – 5 iulie 2009, 
postul cu acoperire quasi-naţională NIT a difuzat 80 de ştiri, inclusiv 50 
cu caracter electoral, dar numai 18 dintre acestea au apărut la rubrica 
„Electorala  2009”.  Majoritatea  ştirilor  au  reflectat  activităţile 
preşedintelui în exerciţiu Vladimir Voronin şi ale Guvernului, conferinţele 
de presă ale concurenţilor  electorali,  adunările  cetăţenilor  şi  şedinţele 
prezidate de vicepremierul Iurie Roşca. 

Imparţialitate  şi  obiectivitate.  Televiziunea  NIT  a  favorizat  în  mod 
deschis PCRM nu numai prin spaţiul de emisie oferit materialelor despre 
acest concurent electoral, dar şi prin modul de selectare şi prezentare a 
ştirilor. Evenimentele organizate de partidele de opoziţie fie că nu au fost 
luate în considerare de reporterii postului, fie au fost abordate printr-o 
prismă  exagerat  de  critică  sau  deformate  prin  deturnarea  mesajelor 
lansate de opoziţie. În 38 de subiecte puse pe post în emisiunea Curier, 
NIT a favorizat Partidul Comuniştilor şi Guvernul. Partidele de opoziţie – 
PL, AMN, PLDM – au constituit subiectul a 14 ştiri, însă toate au fost în 
defavoarea acestora. 

Majoritatea programelor Curier difuzate în cursul săptămânii (5 din 7) au 
început  cu  materiale  despre  activităţile  curente  ale  şefului  statului: 
depuneri  de  flori,  inaugurări  de  poduri,  întâlniri  cu  ambasadori  şi 
absolvenţi, vizite la mănăstiri şi şedinţe la guvern. Contrar articolului 16 
din Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale în mijloacele 
de informare în masă, aprobat de CEC, V. Voronin a apărut de mai multe 
ori în imagini. O altă prezenţă care contravine aceluiaşi Regulament care 
stabileşte  că  persoanele  care  deţin  posturi  de  răspundere  în 
administraţia  publică  şi  sunt  angajate  în  campania  electorală  nu  vor 
apărea în imagini, nu vor acorda interviuri şi nu vor face declaraţii prin 
care să comunice informaţii din domeniul lor de activitate, pentru a nu 
folosi  acest prilej  în scopul  agitaţiei  electorale,  este premierul  Zinaida 
Greceanîi. Ea a apărut în patru buletine de ştiri, la şedinţe de guvern sau 
alte întâlniri de lucru. Trei materiale prezentate la ştiri au fost inspirate 
din vizitele vicepremierului Iurie Roşca la diferite structuri de care este 
responsabil: CCCEC, Departamentul Vamal şi Ministerul Justiţiei. Despre 
parţialitatea  reporterilor  vorbesc  primele  fraze  din  prezentarea 
subiectelor  în  cauză:  „Pentru  profesionism,  transparenţă  şi  maniera 
deschisă de colaborare cu presa, pentru asta îi apreciază vicepremierul  
Iurie Roşca pe ofiţerii Centrului Anticorupţie” (30 iunie),  ”Condiţiile din 
cele 19 puşcării din ţară s-au îmbunătăţit în ultimul timp, atât datorită  
asistenţei  internaţionale,  cât  şi  a  celei  din  partea  Guvernului,  despre 

11



aceasta a declarat astăzi vicepremierul Iurie Roşca la o şedinţă de bilanţ  
la Ministerul Justiţiei” (2 iulie).

Rubrica „Electorala 2009” a fost dominată de ştiri favorabile PCRM (11 
ştiri din 18). Toate conferinţele partidului au fost prezentate pe larg şi au 
ocupat aproape două treimi din spaţiul acordat materialelor de acest gen 
(28.50  min  din  totalul  de  46  min).  Subiectele  despre  evenimentele 
organizate  de  PCRM  au  fost  construite  în  aşa  fel  încât  să  furnizeze 
telespectatorilor cât mai multe informaţii despre platforma electorală a 
formaţiunii şi poziţia PCRM în legătură cu diferite probleme din societate. 
Iată  doar  câteva  din  frazele  de  început  ale  reportajelor:  „Declaraţiile 
liderilor  politici  PL,  AMN  şi  PLDM  privind  falsificarea  alegerilor  din  5  
aprilie nu sunt altceva decât o încercare de a-şi camufla propriile acţiuni  
de după alegeri, a declarat Vadim Mişin” (29 iunie); „Probele prezentate 
de partidele de opoziţie privind fraudarea alegerilor din aprilie sunt false.  
Declaraţia aparţine prim-vicepreşedintelui Parlamentul Vladimir Ţurcan” 
(30  iunie);  „PCRM  va  crea  condiţii  optime  pentru  ca  toţi  cetăţenii,  
indiferent  unde se află,  în ţară sau peste hotare, să-şi  poată exprima 
dreptul la vot” (2 iulie);  „Electoratul din Gagauz Yeri va susţine partidul 
de guvernământ” (3 iulie) etc.

Autorităţile Chişinăului în general, dar mai cu seamă primarul capitalei 
Dorin  Chirtoacă,  au  rămas  cei  mai  mediatizaţi  actori  în  afara  rubricii 
electorale. În cazul acestora, reporterul Sergiu Strungaru face mai multe 
comentarii, astfel că materialele se transformă din ştiri în comentarii în 
care  se  pierde  echilibrul  şi  obiectivitatea,  iar  tendenţiozitatea  şi 
interpretările sunt foarte des întâlnite. De cele mai multe ori, faptele nu 
sunt separate de opinie. Iată doar câteva exemple: 29 iunie –  „Recent, 
Primăria capitalei a decis în sfârşit să ia sub control problema arborilor 
putrezi.  Însă  din  nou  s-a  împiedicat...  Unele voci  consideră  că 
autorităţile  municipale  din  nou  s-au  împiedicat  de  propria 
ineficienţă, iar ulterior îi acuză pe toţi din jur că pun piedici Primăriei...  
Astăzi,  când  capitala  se  confruntă  cu  cele  mai  grave  probleme 
sociale din ultimii zece ani, primarul a degrevat pentru a participa la 
alegeri”. Notă: sublinierile ne aparţin.

Corectitudinea  şi  echilibrul  surselor.  Pluralismul  de  opinie.  La 
acest capitol, televiziunea NIT înregistrează mai multe carenţe, de cele 
mai multe ori informaţia prezentată fiind unilaterală, fără a se baza pe 
surse de alternativă. Din cele 21 de ştiri controversate, care au conţinut 
acutaţii la adresa diferiţiloc concurenţi electorali, doar 4 au citat poziţia 
tuturor părţilor vizate. 

În materialele despre ultimele realizări ale Guvernului apar oameni care 
se  arată  foarte  mulţumiţi,  iar  reporterii  îşi  asumă  doar  rolul  de  a 
înregistra emoţiile a unui număr cât mai mare de persoane prezente la 

12



faţa  locului  (evenimentului).  Principiul  echilibrului  şi  al  diversităţii 
surselor  nu  este  respectat  în  subiectele  despre  deschiderea  unei  noi 
secţii  la  Centrul  medicilor  de familie  din Nisporeni  (2 iulie),  felul  cum 
Guvernul  a  rezolvat  problema  băncii  falite  (2  iulie),  lansarea  unor 
proiecte  de  sănătate  publică  la  Nisporeni  (3  iunie),  deschiderea  unei 
cazangerii la o grădiniţă din satul Svetlîi (4 iunie). Toate aceste exemple, 
dar şi altele, denotă faptul că telespectatorul are parte de o diversitate 
falsă de surse care nu aduce cu sine şi o diversitate de opinii.

Pluralismul  de opinie  din ştirile  de la  NIT este afectat  şi  de utilizarea 
exagerată a unor surse anonime. În unele subiecte, dar mai cu seamă 
despre autorităţile municipale şi partidele de opoziţie, apar o mulţime de 
experţi despre care ştie doar reporterul. Astfel, la 29 iunie, în reportajul 
de  la  Consiliul  Municipal  se  menţionează:  „Unele  voci consideră  că 
autorităţile municipale din nou s-au împiedicat de propria ineficientă, iar  
ulterior îi acuză pe toţi din jur că pun piedici Primăriei... În acest context, 
unii analişti consideră că la capitolul proiecte moarte pot fi incluse zeci  
de iniţiative care nu au avut finalitate...”; la 30 iunie, în alt reportaj de la 
Consiliul  Municipal:  „Majoritatea  consilierilor  municipali susţin  că 
Dorin Chirtoacă l-a angajat ilegal în funcţia de şef al Direcţiei Sănătate 
pe colegul  său de partid  Mihai  Moldovanu.  În opinia aleşilor locali,  
liberalii  urmăresc  un  interes  ilicit  pentru  aceste  surse”; la  1  iulie,  în 
reportajul  de  la  conferinţa  de  presă  a  PLDM:  „Fostul  viceministru  de 
externe  a  acuzat  partidul  de  guvernământ  că  politica  acestuia  este 
factor  de  destabilizare.  Declaraţiile  acestuia  au  stârnit  reacţii  în 
societate.  Reprezentanţii mai multor comunităţi din care fac parte 
mai multe etnii susţin că acuzaţiile (PLDM – n.n) nu au nici o logică, 
fiind doar instrumente de manipulare în campania electorală şi că între  
etnii nu există probleme”. Notă: sublinierile ne aparţin.

Majoritatea ştirilor cu caracter electoral în care PCRM lansează acuzaţii la 
adresa altor concurenţi electorali nu sunt însoţite de reacţii din partea 
acestora din urmă. Cu toate acestea, conferinţele partidelor de opoziţie 
sunt întotdeauna comentate de unii  experţi.  Un astfel  de echilibru de 
surse este caracteristic nu numai ştirilor electorale, dar şi altor materiale 
în care nu este vorba de actualul Guvern.

Limbajul  şi  imaginile utilizate.  Lipsa de obiectivitate a postului  de 
televiziune  NIT  este  demonstrată  şi  de  aprecierile  maliţioase  a 
evenimentelor şi etichetarea liderilor politici ai acestor formaţiuni. Astfel, 
în reportajul despre conferinţa de presă a PLDM din 29 iunie, reporterul a 
utilizat  următoarele  aprecieri  şi  calificative:  „PLDM  calcă  din  nou  pe 
aceiaşi  greblă”;  „După  atacuri  fizice  şi  umiliri  verbale  împotriva 
jurnaliştilor  care  nu  fac  jocul  liberalilor,  cei  care  pretind  că  apără 
principiile  democratice  devin  primii  care  le  sfidează”;  „Tănase  s-a 
supărat  foc  pe  televiziunea  rusă  NTV”;  la 1 iunie,  în  reportajul  de  la 

13



conferinţa  de  presă  a  PL:  „Partidul  Liberal  nu  condamnă  acţiunile 
Armatei  Române  de  acum  60  de  ani,  când  la  ordinul  mareşalului  
Antonescu a pornit  războiul  împotriva actualei  Moldove...  Astfel,  Mihai  
Ghimpu ori mintie că nu cunoaşte istoria, ori nu doreşte să condamne 
acţiunile  lui  Antonescu  care  este  ştiut  de  lume drept  un  criminal  de  
război...  Dorin  Chirtoacă  deseori  a  fost  suspectat  de  simpatie  pentru 
elementele naziste. El a demonstrat chiar în public că îi place să utilizeze 
gestul fasciştilor”.

Imaginile de la devastarea clădirilor Parlamentului şi Preşedinţiei din 7 
aprilie sunt cele mai des utilizate de acest post în buletinele de ştiri. Deşi 
de  multe  ori  acestea  sunt  însoţite  de  menţiunea  „Arhivă”,  ele  nu 
întotdeauna  sunt  folosite  argumentat.  De  mai  multe  ori,  pe  fundalul 
acestor imagini apar unele aprecieri date partidelor de opoziţie şi liderilor 
acestora, precum şi texte care nu au nici o legătură cu protestele din 7 
aprilie.  Acest  lucru  induce  în  eroare  publicul  telespectator  şi  creează 
anumite legături eronate sau interpretări false despre acţiunile acestora 
(buletinele de la 29 iunie, 1 şi 5 iulie).

O altă manipulare prin imagini de arhivă se face şi cu secvenţe din cel 
de-al doilea război mondial. Imaginea mareşalului Antonescu de cele mai 
multe ori este suprapusă pe imaginea unor lideri ai opoziţiei, dar mai cu 
seamă pe cea a vicepreşedintelui PL Dorin Chirtoacă. La 1 iulie, NIT a 
difuzat un subiect de 3,55 minute, în care apar mai multe secvenţe din 
timpul războiului. În finalul materialului, se face asociere dintre un salut 
dat de Dorin Chirtoacă şi salutul fasciştilor dat de Hitler. Imagini şocante 
din cel de-al doilea război mondial (oameni împuşcaţi în tâmplă, şiruri de 
persoane spânzurate care atârnă în bătaia vântului) apar şi pe fundalul 
povestirilor  unui  martor de la procesului  mareşalului  Antonescu. Şi de 
data  aceasta  evenimentele  din  cel  de-al  doilea  război  mondial  sunt 
legate de opoziţie (3 iulie). Vocea de după cadru anunţă că  „teritoriul 
Moldovei  a  fost  spălat  de  sângele  a  sute  de  oameni  executaţi  doar  
pentru că nu erau români  sau pentru că nu erau adepţi  ai  ideologiei  
fasciste”. În acest caz, dar şi în alte materiale, reporterii admit utilizarea 
unor cuvinte şi îmbinaţii  de cuvinte care denotă atitudinea lor fâţă de 
unii  vorbitori.  Spre exemplu,  în reportajul  de la  conferinţa de presă a 
PCRM din 29 iunie, jurnalistul spune: „Mai mult, încă o declaraţie lipsită 
totalmente  de  vreo  logică  este  cea  privind  falsificarea  alegerilor,  
vociferată  de  Urechean  care  susţine  că,  chipurile,  scrutinul  a  fost 
falsificat în proporţie de 30 la sută”. Termenul „a vocifera”  nu este cel 
mai  indicat  pentru  a  transmite  atitudinea  obiectivă  şi  imparţială  a 
jurnalistului  faţă  de  un  politician.  Acelaşi  reporter  admite  judecăţi  de 
valoare pe marginea unor declaraţii  făcute de candidatul la funcţia de 
deputat  pe  listele  PL,  Ştefan  Urâtu.  Apreciind  una  din  declaraţiile 
candidatului,  reporterul  afirmă:  „Logica  declaraţiilor  este  la  limita 
absurdului,  iar  acţiunile  lui  Urâtu  sunt  calificate  de  analişti  drept 

14



partizanat politic”. Într-un alt reportaj, editorii de la NIT acceptă să pună 
pe post un sondaj în stradă, unul din respondenţi fiind lăsat să spună 
lucruri care aduc mai mult a injurii şi atac la persoană, decât o simplă 
opinie. Traducere din rusă:  “Aceştia sunt urmaşii lui  (Antonescu – n.n.), 
Chirtoacă, Ghimpu şi Urechean sunt nişte barbari, sunt nişte prădători,  
dăunători, ucigaşi, trădători”.

 EU TV
Implicarea în  campania  electorală:  În  perioada  29  iunie  –  5  iulie, 
postul EU TV a difuzat în cadrul a 7 buletine 46 de ştiri având tangenţă 
directă sau indirectă cu campania electorală. Dintre acestea, 19 au fost 
incluse la rubrica „Electorala 2009”. 

Postul  a ţinut în vizor toate şedinţele/întâlnirile/vizitele  vicepremierului 
Iurie Roşca care este preşedinte al Partidului Popular Creştin-Democrat şi 
se implică în campania electorală, dar nu candidează pe listele acestui 
partid. Evenimentele cu participarea lui Roşca au fost descrise în 6 ştiri, 
fiind  pus  accentul  pe  necesitatea  luptei  cu  corupţia  în  sistemul 
judecătoresc,  situaţia  excelentă  din  domeniul  vamal,  inadmisibilitatea 
abuzurilor din partea poliţiştilor etc.
  
Postul a acordat o atenţie sporită şi problemelor municipale, dedicând 
acestei tematici 6 ştiri. Toate ştirile de acest fel au fost defavorabile APL 
şi primarului de Chişinău. În majoritatea s-a făcut legătură directă sau 
indirectă între ineficienţa rezolvării  problemelor administraţiei  locale şi 
primarul Chirtoacă, candidat pe listele PL.

Imparţialitate  şi  obiectivitate.  Din  numărul  total  de  ştiri,  36  s-au 
referit  direct  sau indirect  la  activităţile  concurenţilor  electorali.  Dintre 
acestea, în 16 materiale s-a observat atitudinea părtinitoare a postului, 
acesta nereuşind să reflecte echidistant subiecţii vizaţi. 

PPCD este favorizat  direct  sau indirect  în  7 ştiri  care se referă  fie  la 
activităţi  electorale  ale  PPCD,  fie  la  activităţile  vicepremierului  Iurie 
Roşca. Unele ştiri  cu prezenţa vicepremierului le succed pe cele de la 
rubrica electorală, în care apar candidaţii PPCD pe fundalul simbolurilor 
acestui partid. Astfel, se produce un transfer de imagine: de la liderul 
PPCD către candidaţii PPCD şi viceversa  (vezi, spre exemplu, ştirea 
nr. 2 şi nr. 3 din buletinul de la 2 iulie). 

Actuala guvernare şi  PCRM apar preponderent în context pozitiv,  fiind 
favorizaţi în cinci materiale şi defavorizaţi în altele două. Drept exemplu 
de  ştiri  care  favorizează  Partidul  Comuniştilor  sunt  ştirea  de  la  o 
conferinţă de presă a lui Vladimir Voronin,  prezentat drept preşedinte al 

15



parlamentului,  în  care  acesta  se  referă  la  creditul  acordat  de  Rusia, 
spunând  că  banii  vor  fi  utilizaţi  pentru  reconstrucţia  drumurilor  şi 
asigurarea cu apă potabilă a 5 raioane (3 iulie). O altă ştire care nu apare 
la rubrica „Electorala 2009”, dar face agitaţie electorală, este cea de la 
ceremonia de înmânare a legitimaţiilor de candidat la funcţia de deputat 
din partea PCRM, în care Vladimir Voronin,  de data aceasta prezentat 
drept preşedinte în exerciţiu,  lansează acuzaţii  denigratoare la adresa 
opoziţiei şi face agitaţie în sprijinul PCRM: „stabilitatea şi statalitatea vor 
putea fi  menţinute doar dacă vor fi  continuate politicile  promovate în  
ultimii 8 ani de zile” şi că „în ţară nu există o altă forţă politică care să 
reprezinte interesele întregii societăţi” (3 iulie). La 4 iulie este difuzată o 
nouă ştire de la o conferinţă a lui Voronin, în care din nou este atacată 
opoziţia, prin afirmaţii că în spatele acesteia s-ar afla grupări criminale. 
Aceste  exemple  indică  asupra  încălcării  flagrante  a  articolului  16  al 
Regulamentului de reflectare a alegerilor parlamentare, aprobat de CEC.

Ceilalţi  concurenţi  electorali  sunt  vizaţi  direct  sau indirect  în  18  ştiri, 
dintre care 14 cu conotaţie negativă. De cele mai dese ori,  în context 
defavorabil  apare Partidul Liberal, în special în ştirile care se referă la 
problemele  Primăriei.  În  unele  cazuri,  părtinirea  este  evidentă  prin 
unghiul  de  abordare,  sursele  incluse  în  ştiri,  dar  şi  prin  nesepararea 
faptelor de opinie. Astfel, ştirea nr. 10 din buletinul din 1 iulie, începe cu 
„După ce au fost acuzaţi de putere că ar provoca escaladarea tensiunilor  
interetnice,  exponenţii  opoziţiei  radicale răspund cu aceeaşi  monedă”, 
fraza  aparţinând  reporterului  care  îi  etichetează  pe  reprezentanţii  PL, 
PLDM şi AMN drept exponenţi ai opoziţiei radicale. O altă ştire din 1 iulie 
este  anunţată  prin  fraza  „Soluţii  anapoda:  câinii  vagabonzi  sunt 
exterminaţi  cu  aprobarea  tacită  a  primarului  Dorin  Chirtoacă”.  Ştirea 
este prezentată ca un fapt împlinit, deşi în textul propriu-zis al acesteia 
nu se face referire directă la Dorin Chirtoacă. Atitudinea reporterul faţă 
de conferinţa preşedintelui PLDM Vlad Filat transpare din afirmaţia  „....  
Filat  nu  a  precizat  însă  dacă  şi  poliţiştii  răniţi  vor  primi  bani” şi 
tonalitatea  cu  care  este  enunţată  fraza  respectivă  (ştirea  nr.  9  din 
buletinul  de la 3 iulie).  „Administraţia municipală ignoră în continuare 
problema câinilor vagabonzi”, afirmă reporterul, fără a face trimitere la o 
sursă anume şi prezentând opinia respectivă drept fapt împlinit (ştirea 
nr. 3, buletinul din 4 iulie). 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie. La EU 
TV persistă problemele legate de asigurarea diversităţii surselor în ştiri. 
Astfel, din 36 de ştiri care s-au referit la concurenţii electorali, doar opt 
au  prezentat  mai  multe  puncte  de  vedere.  Deşi  12  ştiri  au  fost 
controversate  şi  au  conţinut  acuzaţii  la  adresa  anumitor  concurenţi 
electorali, doar în patru au fost citate toate părţile implicate în conflict. 
Drept exemple în acest sens pot servi ştirile în care se vorbeşte despre 
ignorarea de către primărie a problemei câinilor vagabonzi, în care nu se 

16



face trimitere la o a doua sursă, deşi sunt lansate acuzaţii directe, dar şi 
materialul despre condiţiile proaste de la o tabăra din Vadul-lui-Vodă, în 
care se face referire la Dorin Chirtoacă, dar căruia nu-i  este solicitată 
opinia  (1,  2,  4  iulie).  O  altă  ştire  se  referă  la  acuzaţiile  dure  ale  lui 
Vladimir  Voronin  la  adresa  liderilor  PL,  PLDM şi  AMN (3  iulie).  Totuşi, 
partea acuzată nu este solicitată să comenteze, publicului fiindu-i servită 
doar poziţia preşedintelui în exerciţiu Voronin. 

Nici  ştirile  controversate  care  apar  la  rubrica  „Electorala  2009”  nu 
întotdeauna  oferă  cuvânt  tuturor  părţilor  vizate,  cum ar  fi  materialul 
despre filialele teritoriale care părăsesc PSD în favoarea altor concurenţi 
electorali (30 iunie).  Tot la 30 iunie, la rubrica respectivă apare ştirea de 
la şedinţa Consiliului municipal Chişinău care se referă la un conflict între 
doi şefi ai aceleiaşi direcţii – unul numit de primarul general, iar altul – de 
consiliul  municipal.  Nu  este  clar  de  ce  postul  a  decis  sa  difuzeze 
materialul  dat  la  rubrica  „Electorala  2009”,  or,  ştirea nu are legătură 
directă cu activităţile de campanie ale concurenţilor electorali. 

Astfel, EU TV admite mai multe încălcări ale Regulamentului aprobat de 
CEC (art. 19) şi implicit ale Codului Audiovizualului (art. 7) care prevăd că 
informaţia trebuie să fie veridică, să nu fie deformată prin titluri şi mod 
de formulare, iar în ştirile de conflict să fie inspirată din mai multe surse.

4. Concluzii

În baza rezultatelor monitorizării se poate de constatat că, în perioada 29 
iunie  –  5  iulie,  posturile  monitorizate  au  continuat  să  admită  abateri 
grave de la principiile etice şi deontologice, în unele cazuri au încălcat 
prevederile  Codului  Audiovizualului  şi  ale  Regulamentului  privind 
reflectarea campaniei  electorale  la  alegerile  în  noul  Parlament din  29 
iulie  2009 în mijloacele  de informare în masă din Republica  Moldova, 
aprobat de Comisia Electorală Centrală. În consecinţă, aceste posturi nu 
reflectă campania electorală corect şi echidistant.

- Posturile  publice  Moldova  1  şi  Radio  Moldova  aplică  selectiv 
principiile reflectării echitabile, echilibrate şi imparţiale a alegerilor 
parlamentare.  Majoritatea  ştirilor  despre  campania  electorală 
prezintă doar perspectiva guvernării  şi  a PCRM-ului.  O parte din 
ştirile inserate la rubrica „Electorala 2009” care vizează partidele 
de opoziţie sunt tendenţioase, prezentând informaţia denaturat cu 
scopul  de a discredita  concurenţii  electorali  respectivi.  Principiul 
pluralismului de surse este respectat doar în cazul PCRM şi ignorat 
totalmente în cazul partidelor de opoziţie. 

17



- Postul  cu  acoperire  naţională  Prime  TV  care  a  decis  să  nu  se 
implice în reflectarea campaniei electorale nu a difuzat nicio ştire 
cu referire la scrutin şi la activităţile  concurenţilor electorali, dar 
totodată  a  promovat  imaginea PCRM, inclusiv  prin  ştiri  care fac 
agitaţie  electorală  directă.  Astfel,  Prime TV privează publicul  de 
informaţii cu privire la toţi concurenţii electorali, limitându-i accesul 
la informaţie pluralistă.

- Postul  cu  acoperirea  quasi-naţională  NIT  a  continuat  să  fie  o 
tribună  electorală  pentru  PCRM  nu  numai  prin  spaţiul  oferit 
materialelor despre acest concurent electoral, ci şi prin modul de 
selectare  şi  prezentare  a  ştirilor.  Majoritatea  absolută  a  ştirilor 
puse pe post de NIT în perioada de referinţă au fost parţiale, iar 
cele  care  au  vizat  partidele  de  opoziţie  deseori  au  denigrat 
imaginea şi pe liderii acestora. Postul promovează mesajul de ură 
şi  limbajul  jurnalistic  agresiv,  truchează  evenimente  istorice  şi 
imagini de arhivă în scopul discreditării partidelor liberale. 

- Postul  cu  acoperire  quasi-naţională  EU  TV  favorizează  PPCD  şi 
PCRM atât prin ştiri de la evenimente electorale, cât şi prin ştiri de 
imagine cu prezenţa lui Vladimir Voronin şi Iurie Roşca. Postul are 
carenţe la capitolul imparţialitate şi echilibrul surselor, în special în 
ştirile  care  vizează  activitatea  primăriei  Chişinău,  şi  implicit  a 
primarului Chirtoacă, vicepreşedinte al PL.

5. Acţiuni întreprinse pentru ameliorarea situaţiei

În perioada 22 iunie – 5 iulie, mai multe cazuri flagrante de încălcare a 
principiilor etice şi profesionale au fost analizate în studii de caz (2 ştiri 
ale Moldova 1, 2 ştiri ale NIT, o ştire a EU TV), acestea fiind plasate pe 
portalul informaţional Moldova azi (www.azi.md). 

Totodată,  la  25  iunie,  CIJ  a  expediat  Comisiei  Electorale  Centrale, 
Consiliului Coordonator al Audiovizualului şi Companiei NIT o scrisoare în 
care atenţionează asupra admiterii de către NIT, în perioada 22-24 iunie, 
a mai multor încălcări ale Regulamentului privind reflectarea campaniei 
electorale  în  alegerile  parlamentare  anticipate  din  29  iulie  2009  în 
mijloacele  de informare în  masă din Republica Moldova.  Acestea s-au 
referit la reflectarea tendenţioasă a evenimentelor cu caracter electoral, 
NIT eşuând să asigure pluralismul de idei şi opinii.

O altă  scrisoare,  însoţită  de  primul  raport  de  monitorizare  ce include 
cazuri concrete de nerespectare a legislaţiei, a fost expediată CEC şi CCA 
cu solicitarea de a examina aceste cazuri şi de a lua măsurile necesare 

18

http://www.azi.md/


pentru a asigura imparţialitatea, echilibrul şi favorizarea liberei formări a 
opiniilor, prin prezentarea punctelor de vedere ale oponenţilor.

Până în prezent, nu există reacţii din partea CEC şi CCA şi nu se observă 
îmbunătăţiri în calitatea reflectării campaniei electorale.

6. Recomandări:

• Mass-media  monitorizate  ar  trebui  să  utilizeze  rapoartele  de 
monitorizare  ca  instrumente  de  autoreglementare  şi  să  elimine 
carenţele, astfel încât în activitatea lor ulterioară:  

– Să informeze corect, imparţial şi echidistant alegătorii; 
– Să renunţe, în ştiri, la aprecierea/comentarea evenimentelor 

electorale  ale  partidelor  politice  sau  a  reprezentanţilor 
acestora;

– Să  elimine discriminările în aplicarea principiul pluralismului 
şi diversităţii de opinie şi în oferirea dreptului la replică;

– Să ţină cont de convingerile politice ale diferitelor categorii 
ale  populaţiei,  asigurând  echilibrul  şi  diversitatea  opiniilor, 
dar şi libertatea de exprimare; 

– Să  reflecte  veridic  evenimentele  fără  a  deforma  sensul 
realităţii prin montaj şi comentarii, respectând principiul de 
informare din mai multe surse. 

• Consiliul  de  Observatori  al  Companiei  Teleradio-Moldova  să 
examineze, în regim de urgenţă, prezentul raport de monitorizare 
şi  să  ia  măsuri  pentru  a  asigura  prezentarea  echilibrată,  în 
interesul  publicului,  a  evenimentelor  electorale  la  Moldova  1  şi 
Radio Moldova. 

• Consiliul  Coordonator  al  Audiovizualului să  se  autosesizeze  şi 
sancţioneze,  în  conformitate  cu  prevederile  Codului 
Audiovizualului, radiodifuzorii care încalcă dreptul locuitorilor RM la 
informare  completă,  obiectivă  şi  veridică,  dreptul  la  libera 
exprimare a opiniilor şi dreptul la libera comunicare a informaţiilor 
prin intermediul mijloacelor de radiodifuziune şi televiziune.

19



Acest studiu este publicat cu suportul financiar al National Endowment 
for  Democracy.  Opiniile  exprimate  aparţin  autorilor  şi  nu  reflectă 
neapărat punctele de vedere ale finanţatorului.

ANEXE

Studiul de caz nr. 1 (http://www.azi.md/ro/story/4165)
Moldova  1,  01  iulie  2009,  21-00.  Material  realizat  de  Marina 
Cojocaru. Prezentator: Angela Gavriliuc-Balan

La 1 iulie 2009, postul Moldova 1 a prezentat în cadrul buletinului de ştiri 

„Mesager” de la ora 21:00, la rubrica „Alegeri-2009”,  un material privind 

conferinţa  de  presă  a  PLDM  prin  care  nu  numai  că  falsifică  mesajul 

transmis de candidatul PLDM Iurie Leancă, ci încearcă să incite spiritele 

şi să-i provoace pe unii reprezentanţi ai minorităţilor naţionale împotriva 

PLDM. 

Prezentator: “PLDM intenţionează să elaboreze o strategie de stat cu 

privire la integrarea minorităţilor naţionale în societate. Membrul PLDM, 

Iurie Leancă, cel care a anunţat acest lucru, a menţionat astăzi că 

reprezentanţii etniilor din RM se vor bucura de drepturi depline 

doar în cazul în care vor cunoaşte foarte bine limba română”. 

Insert 1
Iurie  Leancă:  “...persoana  care  absolveşte  şcoala,  liceul,  dar  este 
reprezentant al unei minorităţi naţionale, vorbeşte la fel de bine limba 
maternă, dacă e vorba de limba bulgară – limba bulgară, dar vorbeşte la  
fel de bine şi limba română, limba statului unde se află, astfel încât o 
astfel  de  persoană  va  fi  un  cetăţean  cu  absolut  toate  drepturile  şi  
responsabilităţile care aparţin cetăţeanului în RM. Un astfel de concept 
urmează să fie detalizat şi implementat”.

Comparând ceea ce spune prezentatoarea şi ceea ce spune Iurie Leancă 
observăm câteva diferenţe: 

- Prezentatoarea vorbeşte despre reprezentanţii etniilor în general, 
pe  când  Iurie  Leancă  se  referă  la  absolvenţii  şcolilor,  liceelor, 
reprezentanţi ai minorităţilor naţionale.
-  Prezentatoarea foloseşte sintagma “doar în cazul”, însă această 
condiţie nu o întâlnim în textul lui Leancă.

20



-  Prezentatoarea  nu  spune  că  reprezentanţilor  minorităţilor 
naţionale absolvenţi de şcoală sau liceu li se va crea condiţia să 
cunoască “la fel de bine” şi limba maternă şi limba română. 

Prezentator: “Reprezentanţii minorităţilor naţionale nu sunt de acord cu 
poziţia liberal-democraţilor”.

Insert 2 
Iuri Statkevici, preşedintele consiliului comunităţii  belaruse:  Persoanele 
care au mai mult de 50 de ani nu pot cunoaşte la perfecţie limba. “Asta  
se va transforma într-o (“forţare”) oprimare a persoanei. O astfel de lege 
şi poziţie este incorectă din punctul meu de vedere. 

Insert 3
Serghei  Osipean,  vicepreşedintele  comunităţii  armenilor  din  RM:  “Eu 
sunt obligat să ştiu. Eu m-am născut în Bacu, ştiu limba armenească şi  
azeră, dacă m-aş fi născut aici, aş fi cunoscut limba. Copii mei cunosc 
moldoveneasca,  româna,  [o  numiţi]  cum  doriţi,  nu  contează.  Da,  [în  
acest  caz]  eu  sunt  obligat  să  cunosc  limba  şi  toţi  reprezentanţii  
minorităţilor naţionale cred că sunt obligaţi să o cunoască. Dar problema 
nu  trebuie  pusă  în  aşa  fel  că  dacă  nu  ştii  limba  înseamnă  că  eşti  
inferior”.

Din reacţiile reprezentanţilor comunităţilor belaruse şi armene se poate 

deduce  că  ei  comentează  nu  afirmaţiile  lui  Iurie  Leancă,  ci  cuvintele 

prezentatoarei despre cele spuse de Leancă. Căci dacă ar fi fost întrebaţi 

dacă sunt de acord ca absolvenţii şcolilor şi liceelor din RM să cunoască 

la fel de bine limba maternă şi limba română răspunsurile ar fi fost cu 

siguranţă altele. 

Prin această abordare, reprezentanţii minorităţilor, dar şi telespectatorii 

în  general  sunt  induşi  în  eroare,  pentru  a  le  provoca  sentimente  de 

nemulţumire faţă de PLDM şi faţă de opoziţie în general. 

Afirmaţia lui Iurie Leancă putea fi înţeleasă de telespectatori, inclusiv de 

reprezentanţii minorităţilor naţionale numai dacă era plasată în contextul 

în  care  a  făcut-o  autorul:  “Felul  în  care  legislaţia  existentă  este 

implementată  nu  contribuie  la  integrarea  minorităţilor,  ci  conduce  la 

deznaţionalizarea  lor  continuă.  În  acest  scop,  PLDM  va  elabora  o 

strategie de stat privind integrarea minorităţilor naţionale în societate şi  

va implementa proiecte concrete în vederea realizării acesteia, o atenţie  

deosebită  fiind  acordată  educaţiei  bilingve”.  Însă  această  idee  “a 

21



educaţiei  bilingve”  este  omisă  de  autor,  pentru  a  deturna  mesajul 

politicianului şi a obţine efectul manipulator dorit. 

De menţionat că la respectiva conferinţă de presă a fost prezent şi un alt 

candidat al PLDM, Dmitri  Ciubaşenco,  dar Moldova 1 a cenzurat toate 

imaginile  cu  prezenţa  acestuia,  prezenţă  care  s-a  vrut  a  fi,  ca  şi 

conferinţa de presă în întregime, un răspuns la afirmaţia anterioară a 

candidatului PCRM Vadim Mişin precum că pe listele partidelor liberale 

nu se află nici un reprezentant al minorităţilor naţionale. 

În concluzie, materialul respectiv poate fi considerat drept o mostră de 

tendenţiozitate,  de  manipulare  şi  aţâţare  a  spiritelor,  de  denigrare  a 

opoziţiei şi lipsă de responsabilitate. Prin reportajul în cauză, Moldova 1 

ignoră  în  mod  flagrant  atât  standardele  etice  şi  profesionale,  cât  şi 

Regulamentul  privind  reflectarea  campaniei  electorale  în  alegerile 

parlamentare anticipate din 29 iulie 2009 în mijloacele de informare în 

masă din Republica Moldova. 

Studiul de caz nr. 2 (http://www.azi.md/ro/story/4137)
EU TV, 1 iulie 2009, Monitor, 21.05. 
Reporter: Lucia Gnatiuc

La 1 iulie, EU TV a pus pe post o ştire care lansează acuzaţii la adresa 
primarului  de  Chişinău,  Dorin  Chirtoacă,  candidat  în  alegeri  pe  listele 
Partidului  Liberal,  care  e  învinovăţit  că  ar  aproba  exterminarea 
maidanezilor  din  capitală.  Ştirea  se  bazează  pe  declaraţiile  a  doi 
reprezentanţi  ai  organizaţiilor  neguvernamentale,  iar  unghiul  de 
abordare, selecţia surselor, citatele incluse, structura ştiri, toate vorbesc 
despre tendenţiozitatea reporterului în raport cu subiectul vizat. 

Atitudinea negativă este evidentă chiar din anunţul ştirii (teaser) inclus în 
„Sumar”:  „Soluţii  anapoda:  câinii  vagabonzi  sunt  exterminaţi  cu 
aprobarea tacită a primarului Dorin Chirtoacă”, care este difuzat de 2 ori 
- la începutul buletinului de ştiri (21:02) şi la finele acestuia (21.23).

Deşi  subiectul  anunţat  vizează  o  problemă  concretă  -  exterminarea 
câinilor vagabonzi – de facto, prin unghiul de abordare ales se încearcă 
inocularea  ideii  că  administraţia  primăriei  nu este aptă  să  gestioneze 
treburile  capitalei.  Aceasta  transpare  din  utilizarea  termenilor  cu 
conotaţie  negativă în  majoritatea  frazelor  din  textul  jurnalistic.  Astfel, 
lead-ul  ştirii  conţine  trei  fraze,  toate  cu  încărcătură  negativă,  care 
transmit următoarele mesaje: 

22



1.  primăria  NU  poate  controla  nici  măcar  această  problemă  a 
câinilor, 

2. primăria NU e  capabilă să gestioneze  proiecte de acest fel,  
3. primăria NU are soluţii civilizate. 

Manipularea se produce şi  prin  selectarea surselor:  pe de o parte,   2 
surse, ambele reprezentând organizaţii neguvernamentale, afirmă că vor 
să rezolve problema primăriei, iar aceasta îi ignoră,  pe de altă parte, 
persoanele  acuzate  nu  sunt  solicitate  să  dea  replică,  lucru  absolut 
necesar  în  ştirile  de  conflict.  Insert-urile  incluse  vin  să  întărească 
imaginea negativă a primăriei, în special insertul nr.3

Insert 3: Am fost la câteva şedinţe de la primărie. Mie mi-e greaţă să şed 
acolo.  Eu nu ştiu  cum lucrează  primăria  asta.  Va să  zică,  acolo  s-au 
blocat o fracţiune aparte, una aparte şi aşa mai departe. Nu se rezolvă 
nici o întrebare. Şi această întrebare nu se va hotărî….  

În teaser se fac referinţe directe la numele lui Chirtoacă, sursele din ştire 
însă  nu  dau  nici  un  nume,  fiind  menţionată  primăria  în  general.  În 
realitate, la conferinţa de presă, aceeaşi sursă (Valentina Dudnic) a mai 
spus că Chirtoacă a încercat să oprească exterminarea câinilor şi  acum 
toate oalele se sparg de capul lui. Dânsa a mai spus că pentru a rezolva 
problema e nevoie nu doar de ajutorul  primăriei,  ci  şi  al  societăţii,  al 
guvernului. Această afirmaţie a  fost omisă de reporter. 

În concluzie, prin maniera în care a fost structurat materialul – primăria 
nu mai poate controla, la începutul ştirii, şi primăria nu poate lucra, în 
finalul ştirii -  se încearcă inocularea ideii de administrare ineficientă a 
primăriei de către Dorin Chirtoacă.

Studiul de caz nr. 3 
Radio Moldova, 02 iulie 2009, „Panorama zilei”, 19-08. 
Prezentator: Viorica Rusu

Modul în care a fost structurată emisiunea „Panorama zilei” din 2 iulie şi 
abordarea subiectelor demonstrează elocvent angajamentul editorial al 
radioului  public  în  promovarea  PCRM  şi  defavorizarea  concurenţilor 
electorali din opoziţie. Astfvel, la rubrica „Alegeri 2009” au fost difuzate 
următoarele reportaje:
1. Conferinţa de presă a Partidului “Pentru Neam şi Ţară”. Declaraţie de 
susţinere a AMN în campania electorală. Durata reportajului – mai puţin 
de un minut. (Reporter – Cristina Zavulan).
2. Cu toate că în această zi concurentul electoral AMN nu a organizat o 
conferinţă de presă la această temă, Radio Moldova revine la declaraţia 
anterioară a reprezentanţilor  AMN, în care aceştia au cerut CEC să le 

23



permită studenţilor să voteze în localităţile de baştină, chiar dacă au viză 
temporară în Chişinău, reclamând în acelaşi timp ineficienţa politicilor de 
tineret,  promovate  de  PCRM.  Raţionamentul  revenirii  la  acest  subiect 
devine  clar  după  ce,  în  aceeaşi  ştire,  este  oferit  dreptul  la  replică 
vicepreşedintelui  CEC  Renata  Lapti   şi  candidatului  PCRM  Grigore 
Petrenco, care neagă acuzaţiile AMN. Replicile prezintă AMN în context 
negativ  (Grigore  Petrenco:  “Am mare  îndoieli  că  AMN în  general  are 
organizaţie de tineret”;  “sunt declaraţii  iresponsabile  şi  populiste”).  În 
total, acest material a avut o durată de circa 4 minute, inclusiv 2 minute 
oferite  pentru  replici  care  au  defavorizat  AMN.  (Reporter  –  Cristina 
Zavulan).
3.  Declaraţia  candidatului  PPCD  Ghenadie  Vaculovschi  privind 
necesitatea  organizării  cât  mai  rapide  a  dezbaterilor  electorale.  De 
asemenea,  candidatul  PPCD  critică  strategia  PLDM  de  integrare  a 
minorităţilor naţionale  („Nimeni nu este în drept să priveze oamenii de 
anumite drepturi dacă nu cunosc limba de stat”). Replica PLDM lipseşte. 
(Reporter – Rodica Răilean).
4.  Conferinţa  de presă a  Mişcării  “Forţa  Nouă”.  Mesaj  de  susţinere  a 
Partidului  Democrat  în  alegeri  şi  posibila  aderare  a  Mişcării  la  PDM. 
Declaraţia lui V. Pleşca cum că la alegerile repetate liberalii vor acumula 
mai puţine mandate (nimic despre PCRM). Replica PL lipseşte. (Reporter 
– Rodica Răilean).
5. Conferinţă de presă PLDM. Declaraţia candidatului PLDM Mihai Godea 
(23  secunde),  prin  care  se  cere  compensarea  averilor  şi  bunurilor 
confiscate  de  la  persoanele  deportate.  Urmează  replica  candidatului 
PCRM  Vladimir  Ţurcan  (33  secunde),  prin  care  responsabilitatea  este 
pusă pe seama administraţiei locale  (“Acelaşi Chirtoacă nu doreşte să 
îndeplinească hotărârile CEDO, de aceea au şi fost blocate conturile”). 
Replica lui Chirtoacă lipseşte. La aceeaşi conferinţă, M. Godea a răspuns 
la întrebări legate de publicarea listei presupuselor fraude la scrutinul din 
5 aprilie 2009. Imediat urmează replica lui V. Ţurcan, prin care învinuirile 
sunt respinse  (“PLDM manipulează opinia alegătorilor”). Durata acestui 
reportaj de la conferinţa de presă a PLDM a fost de 3 minute, jumătate 
din  timp fiind  rezervate  de radioul  public  pentru  replici  care  prezintă 
PLDM în context negativ. (Reporter – Rodica Răilean).
6.  Ca de obicei,  ultimul  în  ordinea prezentării,  a  fost  reportajul  de la 
conferinţa de presă PCRM. Candidaţii PCRM V. Ţurcan şi Gr. Petrenco au 
făcut  declaraţii  legate  de  posibilităţile  de  votare  ale  cetăţenilor 
moldoveni  peste  hotare,  fiind  aduse  laude  eforturilor  PCRM  de  a 
deschide, în ultimii 8 ani, secţii de votare peste hotare şi afirmaţii că tot 
mai  mulţi oameni votează peste hotare. Durata reportajului – 3 minute şi 
15 secunde. (Reporter – Cristina Zavulan).

În  total,  în  emisiunea  „Panorama  zilei”  de  la  2  iulie,  concurentului 
electoral  PCRM i-a  fost  oferit  timp de  antenă,  după cum urmează:  3 
minute şi 15 secunde în reportajul despre conferinţa de presă PCRM + 1 

24



minut şi 15 secunde în reportajul de la „evenimentul” AMN (replica lui Gr. 
Petrenco) + două replici ale lui V. Ţurcan cu durata totală de peste un 
minut în reportajul de la conferinţa de presă PLDM. 

De remarcat că în aceeaşi emisiune, în afara rubricii  „Alegeri 2009”, a 
fost  pus pe post un reportaj  despre blocajele în activitatea Consiliului 
Municipal  Chişinău,  din  care  s-a  lăsat  să  se  înţeleagă  că  vinovaţi  de 
această stare de lucruri sunt liberalii.

Studiul de caz nr. 4 (http://www.azi.md/ro/story/4184)
Moldova 1, 03 iulie 2009, 21-00. 
Material  realizat  de  Sergiu  Moraru.  Prezentator:  Vadim 
Stângaciu

Prezentator: Morţii învie: doi bărbaţi din Ciuciuleni, Hanceşti, despre care 
opoziţia spune că au votat pe 5 aprilie, deşi sunt decedaţi, sunt vii  şi  
nevătămaţi. Primarul localităţii, Maria Bezer, învinovăţită şi ea că a votat  
de două ori,  spune că acest lucru a fost ticluit intenţionat pentru că ea  
susţine Partidul Comuniştilor. 

Reporter:  Maria  Bezer   spune  că  după  alegerile  parlamentare  din  5 
aprilie   mai  mulţi  reprezentanţi  locali  de  la  partidele  de  opoziţie  au 
învinuit-o că a comis mai multe fraude electorale.

Insert 1
Maria Bezer, primarul satului Ciuciuleni:  Mi s-au adus nişte învinuiri că 
cineva Buza Vasile din biroul 25 ar fi votat pe liste electorale dar este 
decedat.  De fapt  cetăţeanul  respectiv  este  în  viaţă  şi  a  participat  la 
alegeri. Alt Buza Vasile din sectorul 28 care la fel e în viaţă şi a participat 
la alegerile parlamentare. 

Primarul nu precizează nici numele persoanei sau persoanelor care i-au 
adus învinuiri  şi  nici  forma acestor  învinuiri:  scrisă  (declaraţie  sau alt 
document) sau orală (învinuiri personale din partea unor consăteni). Deşi 
pretinde să ne prezinte o investigaţie, reporterul prezintă drept adevăr 
ceea  ce  spune  primarul,  nu  cere  vreo  dovadă  a  învinuirilor  şi  nu 
consideră necesar să afle de la reprezentanţii opoziţiei dacă într-adevăr 
au făcut asemenea învinuiri şi dacă Vasile Buza este singurul nume pe 
care l-au menţionat ei.  El merge să se convingă că persoana pe care 
primarul o consideră vie, este vie. 

Reporter:  Am vrut să ne convingem dacă cei doi bărbaţi din Ciuciuleni  
într-adevăr sunt în viaţă şi au votat în ziua de 5 aprilie. Primul bărbat pre 

25



nume Vasiel Buza are 76 de ani. L-am găsit ocupat prin grădina de lângă 
casă. La întrebarea noastră dacă a votat, a rămas foarte mirat.

Insert 2
Buza Vasile: Dapî da, pe data de 5 aprilie m-am dus şi am votat, da cum 
mortul să iasă din groapă şi să se ducă să voteze? Sînteţi nebuni? Acela, 
eu să-l ştiu care, l-aş da la procuratură să-l judece, pe cel care a spus că 
eu îs mort şi am votat. Ei să nu facă politică falşă, ei trebuie, dacă vor să 
fie nacialnici, dacă vor să fie capu’ ţării, apoi trebuie să vorbească drept,  
să nu spuie minciuni la oameni.

De menţionat că nici Buza Vasile nu ştie cine l-a declarat mort. Spunând 
“Ei să nu facă politică falşă... dacă vor să fie capu’ ţării” el pare să se 
refere la  opoziţie  în  general,  nu la  oameni  concreţi  din  satul  lui.  S-ar 
putea să fi aflat şi el de la reporter că cineva îl consideră mort.    

Reporter: Pe cel de-al doilea bărbat cu acelaşi nume Vasile Buza nu l-am 
găsit acasă. Am discutat încă cu unul dintre membrii biroului electoral  
din  Ciuciuleni,  reprezentant  din  partea  AMN,  care  a  lansat  învinuiri  
despre fraude la alegerile parlamentare. Ecaterina Poparcea, care a luat 
parte la întocmirea listelor electorale,  a acceptat cu greu să vorbească. 
În cele din urmă a recunoscut că în ziua alegerilor la Ciuciuleni nu au fost  
înregistrate mari nereguli.

Deşi nu l-a găsit acasă, reporterul nu pune la îndoială că cel de-al doilea 
Vasile Buza e viu, şi nu ne spune dacă în acest sat cu 5000 de locuitori 
există  şi  persoane  decedate  care  s-au  numit  Vasile  Buza.  Interesul 
reporterului  pentru  tema “morţilor  înviaţi”  se epuizează.  Nu este clar 
dacă remarca “reprezentant din partea Alianţei Moldova Noastră, care a 
lansat învinuiri despre fraude la alegerile parlamentare” se referă şi la 
Ecaterina Poparcea sau doar la AMN în general. 

Insert 3
Ecaterina Poparcea: “Cât eu unde am fost, chiar şi prin sat am fost cu 
urna,  nu am observat,  am avut  lista conform de aici  de la  secţia de 
votare la cine oameni să ne ducem. 

Reporter: Careva fraude? 

Ecaterina Poparcea: Nu, nu am observat. Ei, poate la liste, de pildă mai 
erau oameni care familia era scrisă aşa, dar anul nu corespundea. 

Reporter:  Primarul de Ciuciuleni Ecaterina Bezer susţine că ea însăşi a 
fost acuzată că ar fi  votat de două ori. 

Insert 4

26



Maria Bezer: Altă învinuire a fost că eu personal am votat de două ori, la  
două birouri de votare, ceea ce nu a fost aşa. Eu am votat la biroul 28  
din sectorul de unde vin de fapt şi sovestea nu-mi permite ca să merg la 
aşa lucrui murdare. De fapt primarul este exemplu localităţii

Iarăşi, reporterul nu prezintă  telespectatorilor şi poziţia reprezentanţilor 
partidelor  de opoziţie,  încheindu-şi  reportajul  cu o veritabilă  pledoarie 
electorală  în  favoarea  PCRM,  făcută  de  primarul  simpatizant  al 
comuniştilor: 

Reporter: Maria Bezer susţine că toate aceste învinuiri nefondate vin din 
dorinţa opoziţiei locale de a ajunge la putere. 

Insert 5
Maria Bezer: Setea de putere se urmăreşte, de doi ani sunt primar, n-am 
văzut nici un reprezentant al altui partid în teritoriu, decât vin deputaţi  
din  partea  Partidului  Comuniştilor,  doi  ani  de  zile  am  fost  susţinută 
anume  de  partidul  respectiv,  se  interesează  cum  merge  viaţa  în 
localitate, cetăţenii vin la audienţă, sunt susţinuţi, sunt ajutaţi, pe ceilalţi  
îi vedem doar în campania electorală, când se promit nişte lucruri...
   
Concluzii:  materialul  în  cauză  este  marcat  de  carenţe  de  ordin 
profesional şi etic, fiind tendenţios, partizan, urmărind scopul să prezinte 
opoziţia în lumină negativă. Obiecţiile opoziţiei din Ciuciuleni au rămas 
necunoscute.  Reporterul  încearcă  să  demonstreze  nu  ceea  ce  spune 
opoziţia,  ci  ceea  ce  spune  primarul  că  spune  opoziţia,  fapt  care 
subminează credibilitatea reportajului. Prin materialul respectiv, Moldova 
1  încalcă  în  mod flagrant  Regulamentul  privind  reflectarea  campaniei 
electorale  în  alegerile  parlamentare  anticipate  din  29  iulie  2009  în 
mijloacele de informare în masă din Republica Moldova.

Studiu de caz nr.5
NIT 1, 01 iulie 2009, Curier, 21 :30
Material  realizat  de  Sergiu  Strungaru,  Vitalie  Drăgălin,  Victor 
Ustianschi. Prezentatori: Victoria Filip şi Octavian Volcov

La 1 iulie 2009, postul TV NIT a prezentat în cadrul buletinului de ştiri 
„Curier” de la ora 21:30, la rubrica „Electorala-2009”, un material privind 
condamnarea acţiunilor  armatei  române de acum 68 de ani,  material 
prin  care  se  încalcă  în  mod  flagrant  principiile  etice  şi  profesionale, 
incitând la ură şi denigrând anumiţi concurenţi. 

În prima partea a materialului se pune accentul pe  acţiunile armatei 
române de acum 60 de ani, când la ordinul mareşalului Antonescu au 
pornit  războiul  pe  teritoriul  actualei  Moldove,  fiind  solicitată  opinia 
liderilor de opoziţie cu privire la acest subiect. În continuare, reporterul, 

27



pornind de la refuzul indirect al liderului PL de a comenta subiectul de 
mai sus, ajunge la subiectul ziarului municipal Capitala, care e acuzat că 
ar fi folosit de liderii liberali în interese de partid. 

Imagini din ziar pe fundalul unei muzici din perioada celui de-al 
doilea război mondial. Voce de după cadru: De fapt Mihai Ghimpu 
ştie  destule  despre  Antonescu.  La  22  iunie  curent  în  ziarul  Capitala, 
publicaţie  finanţată  din  bugetul  municipal  a  apărut  un  articol  care  îl  
prezintă pe Antonescu ca pe un erou al istorie (Ostaşi, Vă ordon: treceţi 
Prutul).  Fostul  redactor  şef  al  publicaţiei  Petru  Maleş  a  spus  într-un 
interviu postului de radio Antena C, că astăzi tot ce se scrie în acest ziar 
este controlat de Chirtoacă şi de Ghimpu.  (În imagine apar aceştia 
doi din urmă)

După intervenţiile audio a două surse, inserate întru susţinerea afirmaţiei 
că la Capitala există cenzură, reporterul  revine la subiectul  cu care a 
început ştirea: mareşalul Antonescu şi acţiunile armatei române.
  
Sondaj în stradă 
Voce I. A fost aşa luptă că pe râul acela în loc de apă mergea sânge de 
om, şi  pe o parte,  şi  pe alta.  Mai  mare duşman ca acesta nu cred...  
mătincă nici nemţii n-au fost ca acest duşman.
Voce II. Acest om este unul din acei conducători care nu ar trebui să 
conducă ţara. 
Voce III. Pe toţi jidanii i-au pus corabie şi i-a trimis... Antonescu a dat 
pricaz, toţi jidanii la Caucaz. 
Imagini din cel de-al doilea război mondial. Voce de după cadru.  
Potrivit  datelor  istorice  în  primele trei  luni  de la  intrarea României  în 
război, trupele române au masacrat la ordinele lui Antonescu, 19 mii de 
evrei,  patru  sute  dintre  ei  fiind  spânzuraţi  pe  străzile  sau  în  pieţele 
Odesei. Mihai Ghimpu se face însă că nu ştie acest lucru.

În ultima parte a materialului, este atacată opoziţia de orientare liberală, 
în  special   vicepreşedintele  PL Dorin  Chirtoacă,  făcându-se o  paralelă 
între acesta şi Adolf Hitler.  

Imagini cu Dorin Chirtoacă şi un grup de tineri, apoi ceilalţi lideri  
ai opoziţiei. Voce de după cadrul. Sondaj în stradă, traducere din 
rusă: “Aceştia sunt urmaşii lui (Antonescu – n.n.), Chirtoacă, Ghimpu şi 
Urechean  sunt  nişte  barbari,  sunt  nişte  prădători,  dăunători,  ucigaşi, 
trădători”.

Imagini de la o manifestare cu Dorin Chirtoacă pe scenă unde 
scandează:  „Trăiască  şi  înflorească  Moldova,  Ardealul  şi  Ţara 
Românească”. Voce de după cadru.  Dorin  Chirtoacă  deseori  a  fost 

28



suspectat de simpatie pentru elementele naziste. El a demonstrat chiar 
în public că îi place să utilizeze gestul fasciştilor.
Dorin  Chirtoacă  strigă: „Trăiască  limba  română!”  şi  ridică  braţul 
stâng salutând publicul. Imagini cu Adolf Hitler dând salutul şi 
ridicând mâna dreaptă în sus.

Combinarea  imaginilor  liderilor  politici  şi  mesajul  virulent  al  unui 
interlocutor din stradă denotă lipsa oricărui echilibru şi imparţialităţii din 
partea  autorilor  materialului.  Realizatorii  au  obligaţia  să  nu  permită 
intervievaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă 
împotriva altor persoane. Aceştia au admis însă mediatizarea unor injurii 
şi atacuri la persoană. Încălcarea acestor principii conduce la tratamentul 
discriminatoriu şi angajat faţă de unii actori politici, fapt care nu îşi are 
locul în jurnalele de ştiri, mai ales în cele de la rubrica electorală, ci mai 
degrabă în foiletoane şi fabule pe teme politice.  Unghiul  de abordare, 
selecţia citatelor incluse, dar şi faptul că acest material a apărut anume 
în  campania  electorală,  fără  a  avea  legătură  temporală  sau  de  altă 
natură cu subiectul pe care e construită ştirea, toate acestea vorbesc 
despre intenţia autorilor de a denigra partidele de opoziţie, în special PL. 

Totodată,  prin  utilizarea  în  paralel  a  imaginilor  liderilor  liberali  şi  a 
imaginilor  din  timpul  celui  de-al  doilea  război  mondial  cu  reluarea 
mesajului „Ostaşi, vă ordon, treceţi Prutul! Zdrobiţi duşmanul de răsărit  
şi  miază noapte!”  ,  se urmăreşte influenţarea percepţiei  unei anumite 
părţi a populaţiei, pentru care astfel de subiecte sunt foarte sensibile. 
Utilizarea unor astfel de etichetele de genul  ucigaşi, barbari, trădători, 
chiar dacă acestea nu aparţin reporterilor, pot afecta sentimentele unor 
categorii de populaţie, susţinători ai partidelor vizate, şi incita la ură. La 
fel,  utilizarea  unui  limbaj  care  poate  fi  ofensator  pentru  anumite 
minorităţi etnice („Antonescu a dat pricaz, toţi jidanii la Kaukaz”), indică 
asupra unor grave carenţe etice şi profesionale ale reporterilor de la NIT. 

29


