
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare 

anticipate din 29 iulie 2009 

 

Raport Nr.3  

6-12 iulie 2009 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Coaliţia 2009 este o uniune benevolă de organizaţii neguvernamentale din Republica 

Moldova care au drept scop să contribuie la asigurarea unor alegeri libere, corecte, 

transparente şi democratice ale Parlamentului Republicii Moldova şi continuă activităţile 

de promovare a unor alegeri libere şi corecte demarate de Coaliţia 2005 şi 2007. La 

moment Coaliţia 2009 întruneşte peste 70 de organizaţii neguvernamentale.  



 2 

1. Date generale  

 

1.1 Obiectivul proiectului: Monitorizarea şi informarea publicului referitor la 

comportamentul mass-media audiovizuale în campania electorală, inclusiv a accesului 

concurenţilor electorali la mass-media şi asigurarea pluralismului de opinie. Monitorizarea 

îşi propune să analizeze tendinţele reportericeşti care pot afecta performanţa mass-media şi 

compromite abilitatea acestora de a oferi publicului informaţii veridice, echidistante şi 

pluraliste. 

 

1.2 Perioada de monitorizare:  6 – 12 iulie 2009  

 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării:  
• Audienţa-impactul (naţional, quasi-naţional). Justificare: Este binecunoscut faptul că între 

numărul audienţei şi impactul mass-media asupra opiniei publice există o legătură directă: 

cu cât mai multă lume este expusă unui anumit mesaj, cu atât mai puternic este impactul 

acestuia asupra anumitor segmente ale societăţii. 

• Forma de proprietate (publică şi privată). Justificare: Mass-media publice sunt 

administrate din bani publici şi au obligaţia de a oferi publicului informaţii complete, 

corecte, imparţiale, echilibrate şi obiective asupra tuturor evoluţiilor pe plan politic, social, 

economic din RM. Şi mass-media private le revin obligaţia etică de a prezenta o multitudine 

de puncte de vedere şi de a reflecta evenimentele importante de pe agenda publică. 

• Limba difuzării (română şi rusă). Justificare: Pe lângă mass-media care difuzează în limba 

română au fost incluse şi posturi cu programe în limba rusă, această limbă fiind utilizată nu 

doar de minorităţile de etnie rusă, dar şi de alte etnii - bulgari, găgăuzi, ucraineni.  

 

1.4 Lista posturilor/buletinelor analizate  

Moldova 1 (Mesager, 21:00) – post public de televiziune, acoperire naţională, difuzează în 

limbile rusă şi română;  

Prime TV (Evenimentul, 20:35) - post privat, acoperire naţională, difuzează în limba 

română; 

NIT (Curier, 21:30) – post privat, acoperire quasi-naţională, difuzează în  rusă şi română 

(Chişinău, Cahul, Edineţ, Comrat, Varniţa, Ungheni, Cetireni, Nisporeni, Soroca, Cimişlia, 

Căuşeni, Trifeşti, Străşeni, Mândreştii Noi, Leova, Criuleni);  

EU TV (Monitor, 21:00) - post privat, acoperire quasi-naţională, difuzează în româna 

(Străşeni, Ocniţa, Floreşti, Trifeşti, Cimişlia, Briceni, Cantemir, Drochia, Făleşti, Glodeni, 

Sângerei, Ştefan Vodă, Taraclia);  

Radio Moldova (Panorama zilei, 19:00) – post public, acoperire naţională, difuzează în 

română şi rusă. 

 

2. Cadrul metodologic  
A fost monitorizat câte un buletin de ştiri zilnic, fiind analizate materialele cu caracter 

electoral direct şi indirect. Fiecare ştire a fost supusă unei evaluări de conţinut şi de context, 

pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui partid/unei sau altei 

formaţiuni politice. De asemenea, materialele au fost analizate conform următoarelor criterii 

de reflectare obiectivă:  

 



 3 

Impartialitate/obiectivitate: Potrivit Codului de etică, ştirile trebuie să fie imparţiale şi 

obiective; să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane în detrimentul altora. 

Obiectivitatea jurnalistică presupune o distincţie clară între opinie şi fapte, atât prin alegerea 

unghiului de abordare, cât şi prin detaliile furnizate. Prezenţa elementelor discriminatorii în 

cadrul reportajelor şi ştirilor reprezintă un prim criteriu de prezentare a realităţii prin prisma 

jurnalistului. Iar filtrarea ştirilor şi analiza minimă a istoriei şi contextului, de asemenea, 

vorbesc despre apărarea intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg
1
. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor/pluralismul de opinie: Pentru a fi corecte şi echilibrate, 

materialele trebuie să prezinte toate părţile vizate, în special când e vorba de subiecte 

controversate, şi să trateze în mod egal oponenţii.
2
 De asemenea, mass-media trebuie să 

asigure accesul publicului la o  multitudine de păreri diverse care ar ajuta auditoriul să-şi 

creeze propria opinie asupra celor întâmplate. În cazurile în care anumitor puncte de vedere 

li se oferă mai multă atenţie decât altora, acestea devin proeminente şi implicit afectează 

percepţia publicului despre aceea ce se întâmplă în societate. 

 

Limbajul şi imaginile video utilizate: Jurnalismul responsabil presupune nu doar prezentarea 

veridică a faptelor, ci şi utilizarea unui limbaj corect şi decent. Exagerările şi limbajul 

licenţios utilizat în mod deliberat, cum ar fi limbajul peiorativ sau etichetele atribuite 

anumitor persoane sau organizaţii, precum şi imaginile manipulate astfel încât  anumite 

părţi să apară în lumină negativă ridică grave semne de întrebare cu privire la respectarea 

standardelor etice şi profesionale. Comportamentul etic al jurnaliştilor este pus la îndoială 

de cele mai multe ori atunci când imaginile prezintă aspecte ce nu corespund realităţii, când 

acestea sunt trucate, dar şi atunci când anumite ştiri sunt ilustrate cu imagini ce nu au 

legătură cu textul, cu partea informaţională.  

 

3. Datele monitorizării 

 
            Moldova 1 

 

Implicarea în campania electorală: În perioada 6 – 12 iulie 2009, postul de televiziune 

Moldova 1 a difuzat în total 53 de ştiri care au avut caracter electoral direct sau indirect, 

inclusiv 47 de ştiri la rubrica specializată “Alegeri 2009”. De remarcat că unele ştiri au fost 

incluse la rubrica „Alegeri 2009” chiar dacă nu au tangenţă cu actuala campanie electorală. 

Astfel, la 6 iulie a fost pus pe post un reportaj despre învinuirile aduse primarului localităţii 

Sângera din municipiul Chişinău (menţionându-se că primarul este membru AMN), iar la 

11 iulie a fost prezentat un reportaj despre competiţiile sportive organizate în sectorul 

Râşcani al capitalei de Centrul dezvoltării sociale „Avante” (cu remarca că amenajarea 

teritoriului a avut loc cu suportul organizaţiei de tineret a PCRM). Evenimentele organizate 

în această perioadă de concurenţii electorali şi CEC au fost reflectate diferit, în cazul PCRM 

fiind respectate de fiecare dată rigorile de reflectare a campaniei electorale, prevăzute de 

Regulamentul aprobat de CEC, inclusiv dreptul la replică care i-a fost oferit acestui 

concurent electoral în majoritatea absolută a cazurilor când i-au fost aduse anumite acuzaţii 

                                                 
1
 Simona Ştefănescu, Riscurile comunicării mediatice în timpul conflictelor 

2
  Fico, Sofin, and Dragger, 2007. Fairness and defamation in the reporting of local issues.  



 4 

directe sau indirecte. În ce priveşte concurenţii electorali PL, PLDM, AMN şi PDM, de cele 

mai multe ori, normele profesionale au fost ignorate, aceşti concurenţi fiind prezentaţi 

preponderent în lumină negativă, mesajul lor a fost distorsionat, iar dreptul la replică, de 

regulă, nu le-a fost oferit.  

 

O bună parte din conţinutul buletinelor de ştiri de la Moldova 1 este rezervată în continuare 

unor materiale care prezintă guvernarea actuală în lumină pozitivă, ca fiind preocupată de 

soluţionarea problemelor economice şi sociale ale ţării (achitarea datoriilor la plata 

salariilor; indexarea depunerilor băneşti etc.). De asemenea, televiziunea publică alocă mult 

timp de emisie pentru mediatizarea activităţii vicepremierului Iurie Roşca (8 iulie – vizită la 

Inspectoratul Fiscal Principal de Stat; 9 iulie – şedinţă la Guvern privind activitatea 

organelor de drept; 10 iulie – şedinţă la Ministerul Sănătăţii la tema diminuării corupţiei în 

domeniul sănătăţii; 11 iulie – şedinţa comisiei guvernamentale antidrog; 12 iulie – şedinţa 

comisiei de stat pentru încorporare). Prin reflectarea masivă a activităţii lui Iurie Roşca are 

loc transferul de imagine către concurentul electoral PPCD, aliat al PCRM de mai mulţi ani.   

 

Imparţialitate şi obiectivitate. Ca şi în săptămâna precedentă, majoritatea ştirilor cu caracter 

electoral puse pe post de Moldova 1 în perioada 6 – 12 iulie au avantajat concurenţii 

electorali PCRM şi PPCD, dezavantajându-i pe ceilalţi concurenţi, în special, partidele de 

orientare liberală. Guvernarea şi PCRM au fost vizaţi, direct sau indirect, în 19 ştiri, inclusiv 

12 în context favorizant şi 7 în context neutru. PPCD a fost vizat de 9 ori, inclusiv 6 apariţii 

televizate ale lui Iurie Roşca, de fiecare dată în context pozitiv. Partidele liberale (PL, 

PLDM, AMN) şi administraţia publică locală din Chişinău au fost vizate în 28 de ştiri, 

inclusiv de 19 ori în context negativ şi de 9 ori – neutru. Ceilalţi concurenţi electorali au fost 

vizaţi, după cum urmează:  PDM – de 4 ori, inclusiv 1 dată în context pozitiv şi alte 3 ori în 

context negativ; PSD – de 3 ori în context pozitiv sau neutru, iar MAE – o singură dată în 

context neutru. 

 

Buletinul de ştiri de la Moldova 1 este structurat în aşa fel, încât PCRM îi este oferit cel mai 

mare spaţiu de emisie. Astfel, la rubrica „Alegeri 2009” mai întâi sunt prezentate 

evenimentele electorale ale partidelor de opoziţie care includ, de obicei, şi replica unui 

reprezentant PCRM care neagă acuzaţiile aduse şi lansează contra-acuzaţii la adresa 

liberalilor. Evenimentele organizate de PCRM, în cadrul cărora sunt reluate acuzaţiile la 

adresa opoziţiei, sunt prezentate ultimele în buletine pentru a fi memorizate mai bine de 

telespectatori (au fost prezentate ultimele în blocul de ştiri electorale conferinţele de presă 

ale PCRM: la 6 iulie – a lui Igor Dodon; 7 iulie – Eduard Muşuc; 8 iulie – Vasile Şova, 9 

iulie – Iurie Muntean; 10 iulie – Oleg Reidman). În cazul evenimentelor de presă ale 

partidelor de opoziţie, reporterii de la Moldova 1 de cele mai multe ori distorsionează 

mesajul respectivilor concurenţi electorali prin omiterea din discursuri a unor teze 

importante şi scoaterea în evidenţă a unor momente de natură să-i dezavantajeze în ochii 

alegătorilor. Astfel, la conferinţa de presă a PLDM din 10 iulie, în cadrul căreia Alexandru 

Tănase a anunţat că acest concurent electoral s-a adresat organelor abilitate să investigheze 

şi să sancţioneze jurnaliştii care au distorsionat mesajul candidatului PLDM Iurie Leancă 

din 1 iulie privind necesitatea unei strategii de integrare a minorităţilor naţionale în 

societate, reporterul Moldova 1 Marina Cojocaru a provocat o polemică la această temă care 

a şi fost pusă pe post. Chiar dacă este una din televiziunile care au distorsionat mesajul lui 

Iurie Leancă, stimulând reacţii adverse ale reprezentanţilor minorităţilor naţionale la o 



 5 

propunere, pe care Leancă în realitate nici nu a făcut-o, Moldova 1 nu a încercat să 

demonstreze contrariul, prin reluarea reportajului pus pe post la 1 iulie şi contrapunerea 

acestuia cu discursul candidatului PLDM, ci a realizat încă un material care discreditează 

acest concurent electoral. 

 

La fel a procedat televiziunea publică şi în cazul prezentării unor false dezvăluiri ale 

implicării în organizarea protestelor violente din 7 aprilie a serviciilor secrete străine şi a 

agenţilor sârbi sub identitate de experţi ai Consiliului Europei, care i-ar fi consultat pe 

liderii opoziţiei în „tentativa de răsturnare a regimului constituţional”. La 8 iulie, la rubrica 

„Alegeri 2009” (!), Moldova 1 prezintă articolul „Şofer sîrb de TIR, devenit, peste noapte, 

expert european, importator de revoluţii”, publicat de ziarul „Moldova suverană”. Deşi în 

acest articol se aduc acuzaţii fără acoperire şi se fac insinuări grave la adresa unor cetăţeni 

sârbi, a liderilor opoziţiei de la Chişinău, dar şi a Consiliului Europei, Moldova 1 nu a oferit 

acestora dreptul la replică. Mai mult, pentru a amplifica gravitatea acuzaţiilor aduse, 

televiziunea reia imagini din 7 aprilie, în care apar lideri ai opoziţiei, cu scopul de a induce 

telespectatorilor convingerea că anume ei au organizat protestele violente, fiind ajutaţi de 

servicii secrete străine şi de Consiliul Europei (vezi Studiul de caz nr.3). 

 

Caracterul partizan al politicii editoriale a postului Moldova 1 este demonstrat şi prin 

difuzarea, la rubrica „Alegeri 2009”, a altor materiale care nu ţin nemijlocit de campania 

electorală, însă răspund strategiei generale de prezentare a opoziţiei liberale în culori 

sumbre. Astfel, la 6 iulie a fost pus pe post un reportaj tendenţios despre acuzaţiile la adresa 

primarului de Sângera, membru AMN. După ce postul titrează „Anarhie în orăşelul 

Sângera”, reporterul anunţă „un caz fără precedent în Republica Moldova”, şi anume 

hotărârea Curţii de Apel privind „concedierea întregii conduceri a localităţii în frunte cu 

primarul AMN”. Reportajul abundă în interpretări tendenţioase ale situaţiei de conflict din 

Sângera, jurnalista nu prezintă exact modalitatea prevăzută de lege privind revocarea din 

funcţie a unui primar, nu menţionează dacă hotărârea judecătorească este una irevocabilă 

sau poate fi atacată, prezintă doar opinia unor cetăţeni nemulţumiţi de prestaţia conducerii 

primăriei, pe când opinia celor acuzaţi de abuz în serviciu şi vânzarea ilegală a terenurilor, 

la fel ca şi poziţia consilierilor care, potrivit reporterului, au refuzat să-l revoce pe primar 

din funcţie, lipseşte. În finalul reportajului, jurnalista Aurelia Leorda-Paniş dă şi sentinţa: 

„Decizia (este vorba de hotărârea Consiliului local care ar fi refuzat să-l suspende din 

funcţie pe primarul localităţii – n.n.) ne face să credem că la Sângera, unde la conducere se 

află un primar membru al AMN, justiţia nu se aplică”.  

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie. Din totalul de 23 de ştiri care 

s-au referit la situaţii controversate, în 15 cazuri Moldova 1 a prezentat o singură 

perspectivă asupra evenimentelor descrise, deşi era necesară şi opinia altor surse, a 

oponenţilor. Astfel, a lipsit replica primarului Dorin Chrtoacă, vicepreşedinte PL, la 

declaraţiile făcute la 7 iulie în cadrul unei conferinţe de presă de consilierul Oleg Onişcenco 

care a spus că participarea lui Chirtoacă în campania electorală este un abuz. De asemenea, 

nu a fost prezentată opinia lui Marian Lupu sau a reprezentantului acestuia la declaraţiile lui 

Valeri Klimenko precum că proiectul Lupu ar fi un proiect american (7 iulie) şi la 

declaraţiile lui Vasile Tarlev (UCM) cum că ar fi blocat procesul de unificare a partidelor de 

centru (9 iulie); au fost privaţi de dreptul la replică reprezentanţii partidelor liberale după 

declaraţiile lui Vasile Şova (PCRM) potrivit cărora „retorica preelectorală a partidelor 



 6 

liberale este un adevărat cadou pentru ideologii separatismului transnistrean” şi aduce cu 

sine haos, instabilitate şi frica pentru ziua de mâine (8 iulie), după declaraţiile lui Oleg 

Reidman (PCRM) care a învinuit liberalii că ar minţi în declaraţiile despre situaţia în 

agricultura R. Moldova (10 iulie) şi în alte cazuri. 

 

Separarea faptelor de opinie. În majoritatea cazurilor când vizează alţi concurenţi electorali 

decât PCRM sau PPCD, reporterii de la Moldova 1 fac comentarii ironice la adresa 

acestora, distorsionează spusele acestora până la falsificare, iar în unele cazuri îi denigrează. 

Astfel, la 6 iulie, în reportajul de la conferinţa de presă a liderului AMN, după ce Serafim 

Urechean spune cu referire la procesul de admitere în instituţiile de învăţământ superior: 

„Regulile de admitere nu sunt clare”, reporterul Vasile Munteanu afirmă că „Urechean a 

recunoscut că nu ştie care sunt regulile de admitere”. În reportajul de la conferinţa de presă 

din 7 iulie, când AMN a lansat jocul pe internet „Să dăm papucii comuniştilor!”, jurnalista 

Victoria Zaharia acuză direct acest concurent electoral de instigare la violenţă („Membrii 

AMN caracterizează acest joc ca fiind unul senzaţional. Oare din cauza că ar instiga la 

violenţă?”... „Acesta este al doilea joc, după „Serafică fără frică” care avea acelaşi mesaj 

– instiga la violenţă împotriva comuniştilor”). 

 

 
Radio Moldova 

 

Implicare în campania electorală. În intervalul 6-12 iulie au fost monitorizate 6 buletine de 

ştiri ale Radio Moldova (buletinul din 6 iulie nu a fost analizat din motive tehnice). În 

această perioadă, Radio Moldova a reflectat majoritatea acţiunilor concurenţilor electorali, 

difuzând în total 49 de ştiri cu caracter electoral direct sau indirect. Dintre acestea, 11 s-au 

referit la procesul electoral şi la activităţile Comisiei Electorale Centrale, iar 38 de materiale 

s-au axat pe activităţile concurenţilor electorali şi ale administraţiei publice care favorizează 

sau defavorizează anumiţi concurenţi. 43 de ştiri au fost inserate la rubrica „Alegeri 2009”. 

  

Imparţialitate şi obiectivitate. Rezultatele monitorizării ştirilor de la postul public de radio 

indică asupra mai multor carenţe în reflectarea campaniei, inclusiv la capitolul imparţialitate 

şi obiectivitate. 13 din cele 38 de ştiri privind concurenţii electorali au fost vădit 

tendenţioase: jurnalistul fie a recurs la un unghi de abordare (dez)avantajos anumitor 

concurenţi electorali, fie nu a separat faptele de opinie, fie a lăsat să se întrezărească părerea 

personală faţă de un candidat sau altul.   

 

Administraţia publică centrală şi PCRM au fost vizaţi în 20 de ştiri puse pe post de Radio 

Moldova, în majoritatea cazurilor Partidul Comuniştilor fiind prezentat în lumină pozitivă 

(13) şi neutru (7). Pe de altă parte, ceilalţi concurenţi electorali luaţi împreună au fost vizaţi 

în 30 de ştiri, preponderent în context negativ (14) şi neutru (13). 

 

Favorizarea partidului de guvernământ se produce în primul rând prin spaţiul alocat, în 

special în ştirile de la conferinţele de presă. În total, de la 7 la 12 iulie, Radio Moldova a 

reflectat 5 ştiri de la conferinţele de presă ale partidului (4) sau susţinătorilor acestora (1).  

De regulă, aceste materiale sunt voluminoase şi prezintă în detaliu tematica discutată. 

Astfel, ştirea de la conferinţa de presă a lui Vasile Şova a durat 3 minute (8 iulie), iar cea la 

conferinţa lui Oleg Reidman – 3 minute 50 secunde (10 iulie), în ambele cazuri fiind vorba 



 7 

de timpi de antenă acordaţi doar PCRM, fără a oferi dreptul la replică şi partidelor de 

opoziţie, acuzate de incompetenţă.   

 

O altă ştire vădit favorabilă PCRM este cea privind un sondaj de opinie efectuat de o 

asociaţie obştească, potrivit căruia PCRM va acumula în alegerile parlamentare anticipate 

67% din voturi. Sursa citată, care nu este sociolog de profesie, afirmă că majoritatea 

respondenţilor au fost tineri (sublinierea noastră), iar acest lucru indică asupra unor grave 

deficienţe de ordin metodologic şi face datele sondajului irelevante. Totuşi, reporterul 

decide să prezinte datele ca fiind veridice, fără a solicita opinia sociologilor în acest sens, şi 

include părerea sursei date care consideră că dacă la sondaj ar fi participat mai multe 

persoane în vârstă, comuniştii ar fi acumulat şi mai multe procente! (7 iulie). 

 

Pe lângă ştirile despre activităţile partidului, inserate la rubrica „Alegeri 2009”, PCRM 

beneficiază de timpi de antenă şi în ştirile care se referă la activităţile celorlalţi concurenţi 

electorali. În cele mai multe cazuri, de la conferinţele respective sunt extrase acuzaţiile la 

adresa PCRM care sunt utilizate ca puncte de pornire pentru a oferi dreptul la replică 

reprezentanţilor acestui partid.  

 

În contrast, ştirile de la evenimentele de presă ale celorlalţi concurenţi electorali, cu 

excepţia PPCD, sunt tendenţioase, în materiale fiind incluse pasaje care fie scot în evidenţă 

calităţile personale ale liderilor de partide, fie deturnează sau distorsionează mesajele, 

evidenţiind lucruri mărunte, neimportante. Drept exemplu poate servi ştirea de la conferinţa 

de presă a PLDM la care a fost prezentat un plan anticriză. Materialul scoate în prim-plan 

nu planul de acţiuni, ci reacţia agasată a unuia dintre vorbitori la întrebările jurnaliştilor. 

Reporterul relatează că  “la întrebarea jurnaliştilor dacă PLDM îşi asumă responsabilitatea 

pentru consecinţele crizei economice în condiţiile în care este una din formaţiunile care au 

provocat alegerile anticipate, iar în opinia experţilor anume acest fapt a condus la 

aprofundarea crizei, Ioniţă a încercat să răspundă doar că pe un ton mai ridicat” 

(Panorama Zilei, 7 iulie). 

 

Au fost înregistrate cazuri de deturnare a mesajelor, cum ar fi ştirea din buletinul din 7 iulie 

în care Radio Moldova informează despre desfpşurarea de către organizaţia de tineret a 

PDM a unui flash-mob. Deşi acţiunea s-a desfăşurat sub genericul „Opriţi vânătoarea de 

tineri!” fiind vorba de protestul împotriva acţiunilor de hărţuire şi intimidare a tinerilor după 

evenimentele din 7 aprilie, Radio Moldova anunţă că scopul acţiunii e de a sensibiliza 

opinia publică asupra statutului tinerilor în general (!) (vezi Studiul de caz nr. 1). Ştirea 

privind un raport de monitorizare a mass-media, realizat de Asociaţia Presei Electronice 

APEL, omite să informeze că acesta apare în cadrul Coaliţiei pentru alegeri libere şi corecte 

- Coaliţia 2009, iar din raport sunt selectate informaţii generale, care nu spun nimic despre 

părtinirea posturilor, deşi raportul este explicit în acest sens. Procedura de „sterilizare” a 

informaţiei la care recurg reporterii de la postul public de radio indică asupra autocenzurii, 

evidentă şi în cazul altor ştiri, în special cele privind concurenţii electorali de opoziţie.  

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie. Ca şi în săptămânile 

precedente, Radio Moldova prezintă corect şi echilibrat doar informaţia ce se referă la 

concurentul electoral PCRM. De cele mai multe ori, ştirile în care la adresa Partidului 

Comuniştilor se lansează acuzaţii sunt echilibrate cu replici ale reprezentanţilor PCRM. În 



 8 

unele cazuri, acuzaţiile sunt respinse una câte una, astfel încât sursele reprezentând PCRM 

sunt multe şi  diverse. În cele 20 de ştiri controversate puse pe post în perioada de referinţă, 

12 au prezentat poziţia tuturor părţilor vizate, dintre care în 10 cazuri a fost vorba de 

replicile membrilor PCRM. Din 10 ştiri în care erau lansate diverse acuzaţii la adresa 

opoziţiei, doar într-un caz acestora le-a fost solicitată opinia, în alt caz s-a menţionat că a 

doua parte nu a fost de găsit. În restul ştirilor (8) informaţia nu a fost echilibrată cu opinia 

celor vizaţi negativ. 

 

Incorectitudinea postului public de radio poate fi ilustrată de ştirea privind lansarea unui 

raport de monitorizare al Coaliţiei pentru control civic, care prezintă detaliat rezultatele 

monitorizării procesului electoral şi conţine acuzaţii la adresa anumitor concurenţi electorali 

de opoziţie, fără a prezenta şi opinia celor vizaţi (9 iulie). Au rămas neechilibrate ştirile de 

la conferinţele de presă ale lui Vasile Şova şi Oleg Reidman, care acuză opoziţia că nu ar fi 

pregătită să soluţioneze problema transnistreană, nu au programe şi nici experţi, că ar 

dezbina societatea, iar retorica lor ar servi intereselor ideologilor separatismului 

transnistrean, că ar pregăti o lovitură de graţie pentru Republica Moldova etc. (8 şi 10 iulie).   

 

Ştirea nr.12 din buletinul din 7 iulie oferă 4,5 minute preşedintelui unei asociaţii obşteşti 

pentru a-l acuza pe Dorin Chirtoacă că nu ar dori să rezolve problemele din municipiul 

Chişinău, în special cele legate de deşeuri şi mirosul neplăcut. La final, reporterul 

menţionează că “încercările noastre de a-l contacta telefonic pe Chirtoacă nu s-au soldat 

cu vreun rezultat. Aşteptăm în continuare răspunsul lui Chirtoacă la învinuirile făcute la 

adresa sa”.  

 

Separarea faptelor de opinie. Atitudinea personală a reporterilor de la Radio Moldova se 

observă din judecăţile de valoare şi nesepararea faptelor de opinie. Astfel, la 7 iulie Radio 

Moldova informează radioascultătorii că “membrii PLDM au încercat să-şi prezinte planul 

anticriză” dar nu au reuşit şi “într-un final au adus învinuiri” la adresa partidului de 

guvernământ.  

 

La 10 iulie, în ştirea de la conferinţa reprezentantului PCRM, reporterul afirmă că „ Oleg 

Reidman, operând cu cifre concrete care sunt accesibile pentru întreaga populaţie, a expus 

în cadrul conferinţei de presă adevărata stare de lucruri (sublinierea noastră) într-o serie 

de probleme economice şi financiar-bancare din Republica Moldova”, reporterul fiind pe 

rol de expert care cunoaşte care e „adevărata stare de lucruri”. 

 

Tot la 10 iulie, într-o ştire de la conferinţa PLDM, reporterul afirmă că după ce unul din  

reprezentanţii PLDM a dat „replici dure” jurnaliştilor, al doilea vorbitor „a încercat să-şi 

salveze colegul”. Opinia reporterului faţă de comportamentul surselor citate transpare şi în  

ştirea de la o conferinţa de presă a PL: reporterul îşi dă cu părerea în ceea ce priveşte 

maniera în care Mihai Ghimpu şi-a expus atitudinea faţă de semnarea acordului moldo-

român: Ghimpu „a răspuns  în maniera care îl caracterizează” (10 iulie). 

 

 

 

 



 9 

 
 

Prime TV  

 

Implicarea în campania electorală. Postul de televiziune cu acoperire naţională Prime TV 

a anunţat că nu se va implica în reflectarea campaniei electorale, lucru confirmat şi de 

Consiliul Coordonator al Audiovizualului la 3 iulie 2009. Din totalul de 30 de ştiri difuzate 

în perioada de raport  6-12 iulie postul de televiziune a produs trei ştiri care s-au referit la 

activităţile CEC, iar alte 9 ştiri au reflectat realizările şi planurile de viitor ale autorităţilor 

publice centrale. În una dintre acestea au apărut preşedintele în exerciţiu Vladimir Voronin, 

ex-preşedintele Legislativului Marian Lupu, liderul PD Dumitru Diacov şi actualul prim-

vice-speaker Vladimir Ţurcanu. 

 

Ştirile despre activităţile Guvernului s-au referit la exporturile din Republica Moldova, 

poziţia Moldovei în topul ţărilor cu cele mai deschise relaţii economice, garanţiile de stat 

acordate constructorilor, refacerea imaginii poliţiei etc. 

 

Imparţialitate şi obiectivitate. Toate ştirile cu caracter electoral puse pe post de Prime TV 

au favorizat actualul Guvern şi structurile acestuia. Deşi, la prima vedere, subiectele se 

bazează pe date statistice, acestea prezintă doar o parte a realităţii deoarece alte surse lipsesc 

cu desăvârşire la acest post de televiziune. Prezentarea unui singur punct de vedere face ca 

ştirile difuzate de Prime TV să fie sensibile la capitolul imparţialitate, deşi faptele au fost 

separate de opinia jurnalistului. Astfel în perioada raportată telespectatorii au aflat că: în 

plină criză economică datele statistice arată o descreştere a preţurilor (7 iulie), Moldova a 

urcat cu 10 poziţii în topul ţărilor cu cele mai deschise relaţii economice (8 iulie), cel mai 

mult Moldova exportă produse alimentare şi băuturi (11 iulie) etc. 

 

Titlurile de mai sus arată că Prime TV, prin selectarea subiectelor, atrage o atenţie deosebită 

imaginii Guvernului şi, implicit, Partidului Comuniştilor din Republica Moldova. Un 

exemplu elocvent este şi materialul din 11 iulie, al cărui lead a fost formulat în felul 

următor: „Colaboratorii de poliţie care şi-au permis acte de violenţă împotriva 

participanţilor la acţiunile de protest din 7 aprilie trebuie sancţionaţi, pentru a ridica 

imaginea poliţiei în societate”. Întreaga structură a materialului este construită pe 

declaraţiile vice-premierului Iurie Roşca. Pe fundalul mai multor aprecieri pozitive la adresa 

poliţiei, apar imagini cu primele persoane în stat. 

 

Faptul că fiecare a treia ştire din programele informative de la Prime TV se axează pe 

reflectarea unor activităţi ale Guvernului cu caracter declarativ arată că acest post de 

televiziune nu se abţine de la reflectarea campaniei electorale aşa cum s-a angajat să o facă. 

 

Corectitudine şi echilibrul ştirilor. Pluralismul de opinie. Majoritatea ştirilor au fost 

prezentate dintr-o singură sursă, iar de cele mai multe ori aceasta a reprezentat administraţia 

publică centrală. Lipsă diversităţii de opinii şi utilizarea unor imagini generale pentru ştirile 

citite din studio, precum şi durata programului de ştiri (circa 5 minute) privează un număr 

vast de telespectatori de informaţie care le-ar permite să voteze în cunoştinţă de cauză în 

ziua scrutinului. Mai ales că acest post de televiziune are o acoperire naţională. 



 10 

   
 

NIT 

Implicarea în campania electorală. În perioada 6 – 12 iulie, NIT  a difuzat  57 ştiri cu 

impact electoral,  inclusiv 29 în cadrul rubricii „Electorala 2009”.  7 ştiri au vizat procesul 

electoral şi activitatea CEC, iar 3 – activitatea Consiliului Municipal şi a primarului Dorin 

Chirtoacă. Majoritatea ştirilor care nu au fost incluse la rubrica „Electorala 2009” au avut 

totuşi caracter electoral: “În Republica Moldova nu există restanţe la salarii şi pensii”, “În 

Republica Moldova  este cel mai bun mediu de afaceri din CSI”, “În ultimii 10 ani numărul 

operaţiilor pe cord s-a majorat de 7 ori. Guvernul depune eforturi (…)”, “Elevii din satul 

Bălăureşti, Nisporeni vor merge de la 1 septembrie într-un liceu nou. Premierul Greceanâi 

a venit să vadă cum decurg lucrările (…)”. 3 ştiri se referă la activitatea profesională a 

liderului PPCD, Iurie Roşca.   

 

Imparţialitate şi obiectivitate. În general, buletinele de ştiri ale NIT sunt concepute astfel 

încât să convingă telespectatorii să voteze PCRM şi să dispreţuiască partidele de opoziţie. În 

acest scop, jurnaliştii de la NIT nu ezită să recurgă la procedee străine jurnalismului: 

deturnarea, falsificarea mesajului, transferul de imagine, scoaterea informaţiei din context, 

asociaţii false, comentarii şi opinii neseparate de fapte.  Ştirile care vizează opoziţia  sunt 

mai curând comentarii cu ocazia evenimentelor organizate de opoziţie. Nu există nici o ştire 

care să reflecte adecvat, în deplină măsură, declaraţiile şi acţiunile partidelor de opoziţie.  

Acestea sunt sau cenzurate (dacă aduc atingere imaginii PCRM sau pun în lumină negativă 

guvernarea comunistă), sau ignorate (dacă nu pot fi folosite împotriva opoziţiei).  

 

Guvernul şi PCRM au fost vizaţi direct sau indirect în 39 de ştiri, dintre care doar una în 

context neutru, iar celelalte - în context pozitiv.  Toate 29 de ştiri din cadrul rubricii 

„Electorala 2009” fie au favorizat PCRM, fie au defavorizat  partidele de opoziţie.   

 

Toate ştirile în care erau menţionaţi reprezentanţii PCRM, PL, PLDM sau AMN reprezintă 

o mostră de partizanat, de lipsă de obiectivitate. „Nordul republicii rămâne pe aceleaşi 

poziţii, ca la 5 aprilie. Locuitorii din Moşana vor alege tot comuniştii” – anunţa NIT în 

buletinul din 7 iulie,  relatând că sătenii din localitatea respectivă au adoptat o rezoluţie în 

care îşi declară sprijinul pentru PCRM.  Reportaje similare au fost difuzate pe data de 9, 10 

şi 11 iulie.  Jurnaliştii nu spun care este numărul celor prezenţi la aceste adunări şi care este 

poziţia celorlalţi săteni care nu participă la adunări. 

 

„Partidul care poate depăşi criza este PCRM”, „PLDM vrea să guverneze ţara cu 4 

economişti. Tot ei au recunoscut că nu au reuşit să elaboreze planul anticriză cu forţe 

proprii”, „PL nu ştie câţi economişti are. Fostul ministru al economiei A. Muravschi a 

declarat că liberalii au plagiat programul anticriză” - acestea sunt titlurile ştirilor cu 

numărul 3, 4 şi 5 din buletinul NIT din 7 iulie. În ultimele două ştiri reporterul persiflează  

partidele respective.    

 

O altă mostră de nerespectare a standardelor profesionale, dar şi a regulamentului CEC 

privind reflectarea campaniei, este punerea pe post, în buletinul din 7 iulie, a unui aşa-zis 

sondaj de opinie efectuat de Congresul Societăţii Civile, care nu este o instituţie competentă 



 11 

în domeniu. „Sondajul” a fost prezentat fără detalii metodologice privind eşantionul, care   

ar fi dovedit caracterul său profesionist, ştiinţific, ceea ce relevă tendenţiozitatea NIT.  

 

În reportajul din 7 iulie din Moşana a fost prezentată o locuitoare a satului spunând  

următoarele: „Liberalilor le sunt străine orice principii umane. Nu i-a oprit nimic pentru a-

şi atinge scopurile josnice, nu a contat pentru aceşti pseudocredincioşi nici marea 

sărbătoare a Bunăvestirii”. Relatând, în aceeaşi zi, despre întâlnirile lui Voronin cu 

alegătorii din sudul republicii, NIT prezintă un preot ortodox care le reproşează liberalilor 

că pe lista lor,  „printre primii”, este înscris „şeful unei secte din Republica Moldova”.  Un 

alt exemplu ieşit din comun este reportajul din 8 iulie despre  un conflict social din satul 

Brătuleni, Nisporeni, căruia i s-a imprimat o tentă politică.  „Reprezentanţii PL şi AMN din 

Nisporeni sunt acuzaţi că au ameninţat o echipă de medici cu viol, bătăi şi incendierea 

casei unde locuiesc. Solicitat să comenteze acţiunile agresive ale „subalternilor” liderii 

celor două partide au răspuns că nu poartă nici o răspundere”, anunţă prezentatorul.  

Reporterul NIT nu le-a intervievat nici pe femeile din sat, nici pe asistente,  dar, bazându-se 

pe spusele unei a treia persoane, precum că două dintre sătencele revoltate ar fi fost membre 

de partid (deşi nu există nici o dovadă în acest sens), a încercat să discrediteze partidele 

respective (vezi Studiul de caz nr. 2).  

 

Corectitudinea şi echilibrul ştirilor. Diversitatea surselor.  Din cele 41 de ştiri 

controversate în care ar fi fost necesară a doua opinie, doar 17 au prezentat părerea părţilor 

vizate. Celelalte materiale au prezentat o singură părere, de regulă a actualei guvernări şi 

PCRM.   

 

În timp ce PCRM-ului i se acordă posibilitatea de a a-şi expune opinia şi de a comenta orice 

declaraţie făcută de partidele de opoziţie,  acelaşi lucru nu este valabil şi pentru partidele de 

opoziţie.  Un exemplu este conferinţa de presă a lui Igor Dodon din 6 iulie, la care opoziţia 

este acuzată că nu ar avea un program anticriză, dar nu i se oferă dreptul la replică. De 

asemenea, ministrul reintegrării Vasile Şova, pe 8 iulie, declară că partidele de opoziţie „nu 

au propus vreun proiect care ar putea fi examinat din punctul de vedere al abordărilor 

pentru reglementarea conflictului transnistrean”, dar opinia opoziţiei nu a fost solicitată, în 

special opinia PSD a cărui propuneri au fost vizate depreciativ în conferinţa de presă a lui 

Şova.  „Raioanele unde la conducere se află opoziţia au încheiat anul cu bani necheltuiţi, 

salarii neplătite...” a declarat Oleg Reidman în conferinţa de presă din 10 iulie, iar 

administraţiilor respective nu li se oferă dreptul la replică.  “Chişinăul a fost acoperit de 

ape. Potrivit Serviciului situaţii excepţionale de vină este sistemul de canalizare fluvială 

care trebuie  urgent curăţat. Subiectul însă nu este de actualitate: Chirtoacă este plecat în 

campania electorală», anunţă NIT pe data de 9 iulie, fără a prezenta şi punctul de vedere al 

lui Chirtoacă în această problemă.  Ştirea respectivă a fost repetată duminică, 12 iulie.  

 

Separarea faptelor de opinie.  Ştirile NIT, mai cu seamă cele din cadrul rubricii „Electorala 

2009”, abundă de comentarii ale reporterilor.  Astfel,  ştirea din 7 iulie privind exerciţii ale 

poliţiei în preajma satului Dănceni se încheie cu: «Ultima dată sute de poliţişti au fost scoşi 

în stradă la protestele din 7 aprilie, care au degenerat în devastarea clădirilor 

Parlamentului şi Preşedinţiei. Opoziţia şi-a manifestat astfel protestul faţă de rezultatele 

alegerilor parlamentare din 5 aprilie. MAI nu a intervenit atunci în forţă la ordinul 

preşedintelui ţării».  Astfel, reporterul inoculează telespectatorilor ideea că devastarea 



 12 

clădirilor Parlamentului şi Preşedinţiei este «lucrul» opoziţiei care «şi-a manifestat astfel 

protestul faţă de rezultatele alegerilor parlamentare din 5 aprilie».  

 

A-i persifla pe unii actori din ştiri, a falsifica unele subiecte, a comenta acţiunile opoziţiei în 

general sau a liderilor acesteia este o practică des întâlnită în rândul  reporterilor de la NIT. 

Astfel, într-o ştire din 6 iulie, se invocă o ştire falsă  că “liderii PL, PLDM şi AMN au decis 

să fuzioneze într-o singură formaţiune politică sub brandul PL şi care să fie condusă de 

Mihai Ghimpu” , precizându-se mai apoi că „ulterior a fost lansată ideea că planul ar fi 

eşuat din cauza lui Serafim Urechean, care a insistat să fie el primul pe listă”,  ca să se 

conchidă că „o posibilă schimbare a strategiei electorale vine în contextul unor eşecuri 

înregistrate de liberali în teritoriu, spun analiştii”. În ştirea dată nu sunt citate surse care ar 

fi făcut astfel de declaraţii, reporterul făcând trimitere la „analişti”.  

 

Alte exemple: „Susarenco cheamă societatea să nu aibă încredere în viitoarele 

alegeri…”, „Candidatul s-a împotmolit în explicaţii”, „ Şi PL lansează o provocare în 

societate”, „Şi în alegerile precedente au lansat declaraţii de falsificare a alegerilor. 

Scopul lor e de a pregăti societatea pentru un haos”(7 iulie). „ A renunţat la pumni  

[PLDM], dar ameninţă cu justiţia”, comentează jurnalistul Sergiu Strungaru pe marginea 

unei conferinţe de presă a liderului PLDM Vladimir Filat, din 8 iulie. Filat  a criticat modul 

în care unele mass-media reflectă acţiunile opoziţiei şi a declarat că se va adresa justiţiei.  

Motivul supărării lui Filat nu este adus la cunoştinţa telespectatorului. 

 

 
 EU TV 

Implicarea în campania electorală: Postul cu acoperire quasi-naţională EU TV a difuzat 58 

de ştiri cu caracter electoral direct sau indirect, dintre care 20 au fost prezentate la rubrica 

“Electorala 2009”, iar altele 7 reflectă activitatea Comisiei Electorale Centrale. 

 

Dintre subiectele prezente mai des în programul de ştiri de la ora 21.00, pot fi menţionate 

reportajele de la conferinţele de presă ale concurenţilor electorali şi vizitele de lucru sau 

şedinţele cu participarea vice-prim-ministrului Iurie Roşca. Acesta din urmă a fost 

protagonistul a şapte materiale puse pe post de EU TV, în care apărea de mai multe ori cu 

interviuri lungi. Faptul că liderul PPCD apare des la TV este recunoscut şi de producătorii 

programului de ştiri, care au menţionat într-o prezentare a rezultatelor unor monitorizări 

privind apariţia actorilor politici la TV că „Roşca se bucură de o înaltă popularitate în 

buletinele de ştiri” (10 iulie). 

 

Imparţialitate şi obiectivitate. EU TV a continuat şi în a treia săptămână de monitorizare 

favorizarea administraţiei publice centrale. Datorită ştirilor despre vizitele şi şedinţele cu 

participarea vice-premierului Iurie Roşca, dar şi a altor subiecte pozitive despre activităţile 

guvernării, aceasta a apărut în context pozitiv de 13 ori. Iată doar câteva lead-uri care 

confirmă acest lucru: Campania de recrutare s-a derulat cu succes (7 iulie), El (Roşca – 

n.n.) a rămas impresionat de dotarea tehnică a Serviciului de Grăniceri, dar s-a arătat 

îngrijorat că traficul de mărfuri pe tronsonul transnistrean nu este controlat de Republica 

Moldova (8 iulie), Roşca a apreciat operativitatea cu care Agenţia Achiziţii Publice 

implementează noile tehnologii (9 iulie), Acţiunile de combatere a narcomaniei dau 

rezultatele scontate (10 iulie). 



 13 

 

Partidul Comuniştilor din Republica Moldova a fost favorizat în cinci reportaje electorale. 

Tendenţiozitatea acestor materiale se manifestă şi prin lungimea subiectelor – majoritatea 

au peste două minute în timp ce alte materiale despre alţi actori politici nu depăşesc un 

minut şi jumătate – dar şi prin lipsa unor replici la acuzaţiile aduse de liderii PCRM 

contracandidaţilor din cursa electorală. Astfel, acuzaţiile lui Igor Dodon lansate la 6 iulie 

într-o conferinţă de presă la adresa partidelor liberale precum că acestea nu sunt capabile să 

realizeze un program viabil anticriză au răman fără replică. La fel ca şi afirmaţiile lui Vasile 

Şova, candidat comunist, din 8 iulie. Potrivit acestuia, transnistrenii acuză liberalii de 

destabilizarea situaţiei politice din ţară, iar declaraţiile unioniste şi evenimentele de la 7 

aprilie ar putea afecta procesul de reglementare transnistreană în care în ultima perioadă s-

au obţinut rezultate. Menajarea PCRM este observată şi în alte materiale în care aceştia apar 

în calitate de victime ale opoziţiei care le distruge materialele cu caracter electoral (9 şi 11 

iulie). Subiectele au fost realizate strict în baza declaraţiilor şi imaginilor de la poliţie, fără 

prezentarea punctelor de vedere ale celor vizaţi. 

 

Activităţile cu caracter electoral ale partidele liberale de opoziţie au fost prezentate în 21 de 

reportaje. Dintre acestea doar 3 au avut caracter imparţial, celelalte 18 au fost partizane 

datorită abordării subiectului şi formulării textelor acestora. Majoritatea focusărilor pe 

evenimentele partidelor de opoziţie se face într-o manieră tendenţioasă sau de distorsionare 

a mesajului acestora. Astfel, în subiectele de la EU TV opoziţia dezminte, este nemulţumită, 

se judecă, plagiază, pierde şi nu se înţelege. Drept exemplu de distorsionare a mesajului 

poate servi şi materialul de la lansarea campaniei electorale a PLDM-ului, care este 

prezentat în felul următor: „PLDM dezminte informaţiile precum că PLDM, AMN şi PL au 

decis să fuzioneze sub brandul PL” (6 iulie). 

 

Un atac dur la adresa partidelor liberale implicate în campania electorală din 29 iulie este şi 

un citat al analistulului politic Vladimir Socor pus pe post pe 9 iulie. Analistul afirmă că în 

Republica Moldova există un deficit de substanţă în partide. Subiectul are o durata de 2 

minute şi 15 secunde şi abundă în mai multe aprecieri de felul: ”Autointitulata aripă 

liberală are prea puţine tangenţe cu liberalismul. PL este un partid naţional iredentist, 

PLDM este condus de oligarhi cu resurse destule pentru a recruta reprezentanţii societăţii 

civile, iar AMN este formată din foşti nomenclaturişti sovietici.” Nici unul din membrii 

partidelor menţionate nu a fost solicitat să comenteze citatele selectate de către editorii de la 

EU TV din comentariul lui Socor.  

 

Partidul Popular Creştin Democrat a fost prezent de trei ori în ştiri. Toate subiectele au 

favorizat această formaţiune. Astfel, durata totală a ştirilor cu prezenţa PPCD este de 7.20 

de minute, dintre care două au fost reportaje ample, cu o durata de trei minute fiecare. Prin 

felul în care sunt construite şi imaginile utilizate, subiectele denotă o atitudine deosebită a 

postului de televiziune faţă de această formaţiune politică. Iată doar un exemplu de 

informaţie de context la un reportaj electoral: “Reamintim că PPCD este cea mai veche 

formaţiune politică din ţară şi se află pe poziţia a doua în buletinele de vot” (8 iulie).  

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie. Majoritatea ştirilor au 

prezentat informaţia dintr-o singură sursă (34 din cele 43 în care este prezentată o situaţie de 



 14 

conflict sau dezbatere). Chiar daca uneori jurnaliştii creează impresia de pluralism de opinie 

acesta se limitează la folosirea unor citate cu caracter general.  

 

Cel mai controversat subiect din săptămâna monitorizată a fost scandalul de la Nisporeni în 

care, potrivit unor surse, nişte studente de la Colegiul Naţional de Medicină ar fi fost 

agresate verbal de nişte activişti de partid PL şi AMN din localitate. EU TV relatează despre 

acest incident în două reportaje - din  8 şi 10 iulie. Ambele subiecte sunt construite pe 

declaraţiile unor martori şi nu prezintă poziţia persoanelor implicate în altercaţiile verbale. 

Reportajele creează impresia unui echilibru de surse, dar acestea sunt departe de conflict şi 

au mai degrabă un caracter speculativ. În reportaje sunt folosite şi interviuri realizate de 

poliţie. 

 

Cazul prezentat mai sus nu este singular. Pe 6 iulie este prezentat un material în care PCRM 

îl acuză pe Serafim Urechean de plagiat, deoarece acesta, potrivit ştirii, îşi atribuie mai 

multe proiecte realizate de Guvern. Sursa de informare este una secundară – Agenţia 

Omega. Jurnaliştii nu verifică această informaţie din surse primare, în schimb informaţia de 

context se axează în întregime pe realizările Guvernului, în imagini fiind prezentaţi 

Vladimir Voronin, Zinaida Greceanâi şi alţi miniştri.  

 

4. Concluzii 

 

În baza rezultatelor monitorizării se poate de constatat că, în intervalul 6-12 iulie, posturile 

monitorizate au continuat să admită abateri grave de la principiile etice şi deontologice. În 

consecinţă, aceste posturi nu reflectă campania electorală corect şi echidistant. 

 

- Posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova continuă să aplice selectiv principiile 

reflectării echitabile, echilibrate şi imparţiale a alegerilor parlamentare. Principiul 

pluralismului de surse este respectat doar în ştirile ce vizează PCRM şi ignorat în 

majoritatea cazurilor când e vorba de partidele de opoziţie. O parte din ştirile 

inserate la rubrica „Alegeri 2009” care vizează partidele de opoziţie sunt 

tendenţioase, se axează pe subiecte minore, în unele cazuri deturnând mesajele astfel 

încât să discrediteze concurenţii electorali respectivi. 

  

- Postul cu acoperire naţională Prime TV care a decis să nu se implice în reflectarea 

campaniei electorale a difuzat mai multe ştiri cu tangenţă electorală care 

promovează imaginea actualei guvernări şi, implicit, a PCRM. Ceilalţi concurenţi 

electorali nu au fost prezenţi în buletinele de ştiri. Astfel, Prime TV privează 

publicul de informaţii cu privire la toţi concurenţii electorali, limitându-i accesul la 

informaţie pluralistă. 

 

- Postul cu acoperire quasi-naţională NIT continuă să promoveze deschis PCRM-ul nu 

numai prin spaţiul oferit materialelor despre acest concurent electoral, ci şi prin 

modul de selectare şi prezentare a ştirilor. Majoritatea ştirilor puse pe post de NIT în 

perioada de referinţă au fost parţiale, iar cele care au vizat partidele de opoziţie 

deseori au fost denigratoare. Postul promovează limbajul jurnalistic agresiv, 

utilizează imagini de arhivă în scopul discreditării partidelor de orientare liberală.  

 



 15 

- Postul cu acoperire quasi-naţională EU TV favorizează PPCD şi PCRM atât prin 

ştiri de la evenimente electorale, cât şi prin ştiri de imagine cu prezenţa lui Vladimir 

Voronin şi Iurie Roşca. Postul are carenţe la capitolul imparţialitate şi echilibrul 

surselor, menţinându-se tendinţa de a prezenta informaţie mai mult unilaterală, 

bazată pe o singură sau mai multe surse, dar care exprimă aceleaşi puncte de vedere. 

 

5. Acţiuni întreprinse pentru ameliorarea situaţiei 

 

În perioada 6-12 iulie, trei cazuri flagrante de încălcare a principiilor etice şi profesionale au 

fost analizate în studii de caz (o ştire de la Moldova 1, o ştire de NIT, o ştire de Radio 

Moldova), acestea fiind plasate pe portalul informaţional Moldova azi (www.azi.md). 

 

Raportul nr. 2, la care a fost anexat un CD cu o ştire de la NIT care încalcă flagrant Codul 

Audiovizualului şi Regulamentul CEC, a fost trimis CEC şi CCA cu solicitarea de a se lua 

măsurile necesare pentru a asigura imparţialitatea, echilibrul şi favorizarea liberei formări a 

opiniilor.  

 

La 13 iulie, CCA a emis un comunicat în care „recomandă radiodifuzorilor să asigure în 

programele de ştiri imparţialitatea, echilibrul şi favorizarea liberei informări a opiniilor prin 

prezentarea principalelor puncte de vedere ale oponenţilor. Iar, în cazul subiectelor ce 

vizează situaţii de conflict, să respecte principiul de informare din mai multe surse, în 

conformitate cu art.7 al Codului audiovizualului”.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 16 

6. Recomandări: 

 

 Mass-media monitorizate ar trebui să utilizeze rapoartele de monitorizare ca 

instrumente de autoreglementare şi să elimine carenţele, astfel încât în activitatea lor 

ulterioară:   

– Să informeze corect, imparţial şi echidistant alegătorii;  

– Să renunţe, în ştiri, la aprecierea/comentarea evenimentelor electorale ale 

partidelor politice sau a reprezentanţilor acestora; 

– Să elimine discriminările în aplicarea principiul pluralismului şi diversităţii 

de opinie şi în oferirea dreptului la replică; 

– Să ţină cont de convingerile politice ale diferitelor categorii ale populaţiei, 

asigurând echilibrul şi diversitatea opiniilor, dar şi libertatea de exprimare;  

– Să reflecte veridic evenimentele fără a deforma sensul realităţii prin montaj 

şi comentarii, respectând principiul de informare din mai multe surse.  

 

 Consiliul de Observatori al Companiei Teleradio-Moldova să examineze, în regim 

de urgenţă, prezentul raport de monitorizare şi să ia măsuri pentru a asigura 

prezentarea echilibrată, în interesul publicului, a evenimentelor electorale la 

Moldova 1 şi Radio Moldova.  

 

 Consiliul Coordonator al Audiovizualului să se autosesizeze şi sancţioneze, în 

conformitate cu prevederile Codului Audiovizualului, radiodifuzorii care încalcă 

dreptul locuitorilor RM la informare completă, obiectivă şi veridică, dreptul la libera 

exprimare a opiniilor şi dreptul la libera comunicare a informaţiilor prin intermediul 

mijloacelor de radiodifuziune şi televiziune. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 17 

ANEXĂ 

 

Studiu de caz nr. 1 (http://www.azi.md/ro/story/4285) 

Radio Moldova. Panorama Zilei, 7 iulie, 19.00 

Reporter: Cristina Zavulan 

 

La 7 iulie, în cadrul emisiunii informative Panorama Zilei, Radio Moldova a pus pe post, la 

rubrica „Alegeri 2009”, un reportaj de la flash mob-ul organizat la Chişinău de aripa tânără 

a Partidului Democrat din Moldova în care mesajul e deviat astfel încât distorsionează 

realitatea. 

 

Astfel, Radio Moldova informează că evenimentul a fost organizat pentru “a sensibiliza 

opinia publică referitor la statutul tinerilor în RM” (!).  Reporterul se limitează la această 

informaţie foarte generală, fără a specifica care ar fi problemele care i-au determinat pe 

tineri să iasă în stradă. Deşi participanţii la eveniment au declarat presei că vor să 

sensibilizeze publicului asupra presiunilor şi intimidărilor la adresa tinerilor după 

evenimentele din 7 aprilie (!), mesajul lor fiind „Opriţi vânătoarea de tineri!”, această 

informaţie rămâne în afara reportajului de la Radio Moldova. Secvenţa care urmează este 

montată astfel încât informaţia devine confuză şi un radioascultător neavizat nu-şi poate da 

seama la ce se referă vorbitorul.  

 

Insert 1 (reportaj Radio Moldova). 

Victor Zubcu: Scopul acţiunii a fost sensibilizarea opiniei publice, vedeţi aici eu am o 

bandală pe care este o lunetă, vrem ca să nu facă din tineri acei vinoveţi a acestor 

elementelor de vandalism. E vorba despre acea categorie de tineri care sunt activi in 

Republica Moldova şi care au luat atitudine paşnică la aceste proteste de la 7 aprilie. Noi 

suntem o alta generaţie care a crescut şi vrem să creştem într-un spirit democrat. Este 

important ca instituţiile internaţionale sa creeze acel lobby ca tinerii în Republica Moldova 

să se regăsească, iar viitoarea guvernare să îndeplinească un imperativ – în Republica 

Moldova tinerii trebuie să fie pe primul loc!  

 

Astfel, se produce o deturnare a mesajului de la „intimidarea tinerilor” la „tinerii trebuie să 

fie pe primul loc”, reporterul de la Moldova 1 prezentând informaţia ca pe o acţiune de 

promovare a tineretului în general (!).  La montaj este eliminat pasajul care se referă la 

semnificaţia inscripţiei de pe bandală, „luneta” având legătură directă cu genericul acţiunii 

“Să oprim vânătoarea de tineri”!, acest slogan fiind inscripţionat şi pe pancartele pe care le 

purtau participanţii la manifestare.  Din interviu este exclus pasajul privind intimidarea 

tinerilor,  dar şi mesajul „Opriţi vânătoarea de tineri” şi cel privind necesitatea unei anchete 

internaţionale pentru elucidarea cauzelor protestelor de la 7 aprilie.   

 

Declaraţie originală a lui Zubcu: „(…) vedeţi aici eu am o bandală pe care este o lunetă şi 

reprezintă ceea cu ce se confruntă tinerii din Republica Moldova. Din păcate noi continuăm 

să fim în evidenţă prin colectarea de informaţie, prin intimidarea liderilor studenţi, liderilor 

partidelor de opoziţie, e vorba despre  acea categorie de tineri care sunt activi în Republica 

Moldova şi care au luat atitudine paşnică la aceste protestele de la 7 aprilie (…) Mesajul 

nostru este: Opriţi vânătoarea de tineri! Noi tinerii nu trebuie sa fim cei care trebuie să 

răspundă pentru evenimentele de la 7 aprilie, o anchetă internaţională trebuie să rezolve 



 18 

această situaţie, o anchetă internaţională, menţionez acest fapt, pentru ca nimeni din 

interiorul Republicii Moldova să nu poată folosi în interes personal aceste evenimente (…)”  

 

În concluzie, acest material reprezintă o mostră de deturnare a mesajului, de “sterilizare” a 

informaţiei, astfel încât ştirea să nu informeze, ci să dezinformeze.  

 

Studiu de caz nr.2 (http://www.azi.md/ro/comment/4319)  

NIT. „Curier”, 8 iulie 2009, 21.30  

Prezentator: Vera Terentiev, reporter: anonim 

 

La 8 iulie, în cadrul buletinului de ştiri „Curier”, NIT a pus pe post, la rubrica „Electorala 

2009”, un material privind un conflict dintre „reprezentanţii PL şi AMN” din satul 

Brătuleni, Nisporeni şi o „echipă de medici”.  

 

Prezentator:  Reprezentanţii PL şi AMN din Nisporeni sunt acuzaţi că au ameninţat o echipă 

de medici cu viol, bătăi şi incendierea casei unde locuiesc. Solicitat să comenteze acţiunile 

agresive ale subalternilor, liderii celor două partide au răspuns că nu poartă nicio 

răspundere.  

 

Observăm lejeritatea cu care prezentatoarea anunţă ca fiind reală o situaţie cu totul 

neobişnuită, ieşită din comun: o echipă de medici este ameninţată de nişte membri ai unor 

partide de opoziţie «cu viol, bătăi şi incendierea casei unde locuiesc». Jurnalista nu pune la 

îndoială acest lucru şi uită de prezumţia nevinovăţiei, solicitând liderilor «să comenteze 

acţiunile agresive ale «subalternilor», nu «presupusele acţiuni agresive» ale membrilor de 

partid. 

 

Din intervenţia reporterului aflăm că e vorba despre un grup de asistente care, nu se ştie din 

ce motive, au provocat mânia femeilor din partidele de opoziţie. Motivul izbucnirii unui 

conflict atât de incredibil şi neobişnuit pentru satele noastre care nu întotdeauna au acces 

permanent la servicii medicale rămâne neelucidat, reporterul mulţumindu-se doar cu ceea ce 

află de la consilierul local Victor Tocarciuc. Imaginile – un grup de tinere  - par să confirme 

că e vorba de un grup de asistente medicale, însă nici una din ele nu este identificată şi 

intervievată.  

 

Reporter: În satul Brătuleni, raionul Nisporeni, membri ai AMN şi PL au atacat un grup de 

asistente medicale de la Chişinău, care acordau servicii medicale în cadrul unui proiect 

pilot. Consilierul din localitate Victor Tocarciuc a declarat pentru postul de radio Antena C 

că un grup de femei a ameninţat echipa de medici cu bătăi şi cu agresiuni dacă nu părăsesc 

localitatea. 

 

Relatarea consilierului Victor Tocarciuc nu limpezeşte situaţia, dar adaugă un detaliu 

relevant:  rolul membrelor PL şi AMN nu este principal în acest conflict. E vorba nu despre 

"reprezentanţi ai PL şi AMN", ci despre un grup de femei printre care au figurat şi două 

membre ale partidelor respective.    

 

 

 



 19 

Insert 1 
Victor Tocarciuc, consilier local, Brătuleni, prin telefon: O grupă de femei, printre care 

doamna Caşu Liuba Petru de la Chirtoacă, din partidul lui Chirtoacă, şi doamna Enache 

Tamara Ion de la Moldova Noastră a lui Urecheanu… Femeile au insultat fetiţele celea. În 

primul rând că o să le violeze noaptea, dacă rămân aici, o să le bată cu pietre, o să le deie 

foc...  

 

Consilierul nu menţionează cât de mare era grupul de femei şi care era rolul membrelor PL 

şi AMN. Era de datoria jurnalistului să clarifice motivul din care femeile ar fi procedat aşa 

cum se afirmă, cel puţin din obligaţia de a prezenta, într-o situaţie conflictuală, poziţia 

celeilalte părţi.  

 

Ignorând motivul şi persoanele implicate în conflict, jurnalistul  cere confirmarea faptului 

de la viceministrul sănătăţii, Boris Golovin. Acesta însă nu pare să fie la curent şi face doar 

nişte supoziţii - «cred că a fost… », «poate… », ca, până la urmă, să profite de prilej pentru 

a lustrui un pic imaginea guvernării.      

 

Reporter: Atacul asupra tinerelor asistente medicale a fost confirmat şi de către 

viceministrul sănătăţii Boris Golovin, care ne spune că este un caz ieşit din comun.  

 

Insert 2 
Boris Golovin, prin telefon: Eu cred că ar trebui să se bucure că vin în sat, se lucrează, se 

ajută oamenii în vârstă, oamenii neputincioşi… Cred că a fost o pregătire a cetăţenilor de 

simpatizanţi, de membri poate a partidelor de opoziţie, şi ca să arăte incapacitatea lor de a 

organiza careva momente de felul ista… dacă nu pot ei să facă trebuie să strice la alţii care 

pot şi ştiu cum să facă acest lucru.  

 

Deşi răspunsul este evaziv şi bazat doar pe supoziţii, reporterul îşi încheie aici 

«investigaţia» asupra acestui conflict ieşit din comun şi se adresează liderilor PL şi AMN, 

cerându-le să explice comportamentul «subalternilor». Este, iarăşi, un procedeu de transfer 

de imagine negativă, nepermis din punct de vedere profesional:  membrii de partid nu sunt 

«subalternii» liderilor de partid şi ultimii nu poartă răspundere pentru comportamentul lor 

social.   

 

Reporter: Liderii celor două partide vizate nu au putut explica comportamentul 

subalternilor , subliniind că nu pot ţine la control acţiunile celor din teritoriu. 

 

Insert 3 
Mihai Ghimpu, preşedintele PL: Eu nu pot să ştiu ce face fiecare membru în teritoriu. Eu 

ştiu că membrii respectă statutul şi programul. 

Valeriu Cosarciuc, AMN: Noi de aici din centru nu putem să ne expunem despre ce se 

întâmplă de pildă în organizaţia teritorială Nisporeni. Dar eu sunt sigur că toate acţiunile 

se efectuează în baza statutului care este constituţia unui partid politic.  

 

Reporterul merge mai departe pe ideea denigrării acestor partide, făcând o legătură între o 

butadă a lui Serafim Urecean la o conferinţă de presă din 6 aprilie a.c. cu cele întâmplate la 

Brătuleni.  



 20 

Reporter: Atacul de la Brătuleni arată însă că statutul AMN nu mai este respectat în 

această campanie electorală. Sunt aplicate metode ieşite din comun. Însuşi Serafim 

Urechean a descoperit la 6 aprilie că moldovenii merită o atitudine violentă.  

 

Insert 4 
Serafim Urechean, preşedintele AMN: …Frumos nu te înţeleg în Moldova, aici trebuie 

kuzkina mat, dacă nu faci treabă – afară. Iaca aşa.   

 

Reporterul nu şi-a dat silinţa să clarifice dacă persoanele numite de consilierul Tocarciuc 

sunt într-adevăr membre de partid, dacă într-adevăr au fost implicate în conflict şi care este 

punctul lor de vedere asupra acestui conflict. Deşi nu elucidează nici cauza conflictului, nici 

opiniile participanţilor asupra acestuia, jurnalistul pune întreaga vină pe seama a două 

femei, numai pentru faptul că acestea sunt, din spusele altora, membre ale unor partide de 

opoziţie. Este un atac nepermis la persoană, din motive politice, fapt care contravine nu 

numai eticii profesionale, dar şi legislaţiei în vigoare.  

 

Este evident că apartenenţă politică a două dintre aceste femei  i-a servit postului NIT drept 

pretext pentru un atac politic asupra PL şi AMN, materialul fiind conceput exclusiv în scop 

de manipulare a opiniei publice, de demonizare a partidelor de opoziţie, de suscitare a urii 

faţă de membrii acestora.  

 

Studiul de caz nr. 3(http://www.azi.md/ro/comment/4357)  

Moldova 1, MESAGER, 8 iulie 2009 / 11 iulie 2009  

Reporter: Aurelia Leorda-Paniş 

 

În emisiunea MESAGER din data de 8 iulie, la rubrica „Alegeri 2009” a fost pus pe post un 

subiect, anunţat de prezentatoarea Angela Gavriliuc-Balan în felul următor: „Cotidianul 

„Moldova Suverană” dezvăluie numele celor doi cetăţeni străini care, potrivit unor date, au 

fost implicaţi în evenimentele din 7 aprilie”. 

 

Reporterul Aurelia Leorda-Paniş citează mai multe pasaje din articolul „Şofer sîrb de TIR, 

devenit, peste noapte, expert european, importator de revoluţii” („Moldova suverană”, 8 

iulie 2009, autor – Mihai Conţiu), în care se afirmă că cetăţeanul sârb Radivoje Grujic care 

s-a aflat în R. Moldova în calitate de expert în observarea şi monitorizarea procesului 

electoral, angajat de reprezentanţa Consiliului Europei, în realitate a fost implicat la modul 

direct în organizarea protestelor din 7 aprilie 2009, la indicaţia serviciilor secrete străine. 

Autorul articolului afirmă că „în vederea reuşitei tentativei de răsturnare a ordinii 

constituţionale din R. Moldova au fost aruncate resurse serioase: experţi trecuţi prin 

experienţele Georgiei, Ucrainei, Kazahstanului, Iraqului etc.”, unul dintre aceştia fiind 

Radivoje Grujic, care ar fi obţinut prin fals viza de intrare pe teritoriul R. Moldova, fiind 

ajutat de Consiliul Europei. În articol se fac speculaţii politice fără a prezenta vreo dovadă 

în acest sens, iar Moldova 1 preia aceste speculaţii, inclusiv următorul pasaj: „În acest sens, 

se cunosc contactele frecvente ale acestuia (R. Grujic – n.n.) cu liderii Opoziţiei de la 

Chişinău în plină campanie electorală. Ulterior, sîrbul a activat în cadrul proiectului 

„Alegeri libere şi corecte”, fiind strict responsabil de monitorizarea procesului de 

observare. Trezeşte suspiciune activitatea de colaborare a acestuia cu conaţionalul său 

Danko Cocic, încă un expert cu statut de cîrtiţă, prezent şi el pe scările Preşedinţiei RM în 



 21 

toiul evenimentelor din 7 aprilie”. De remarcat că acest citat din Moldova suverană a fost 

prezentat pe fundalul imaginilor de la protestele din 7 aprilie, în care apar, printre 

protestatari, liderii opoziţiei Vlad Filat, Anatol Petrencu, Ion Neagu, Valentina Cuşnir, 

Călin Vieru şi alţii. Acelaşi articol a fost plasat şi pe site-ul oficial al Partidului 

Comuniştilor din R. Moldova – 

http://www.pcrm.md/main/index_md.php?action=news&id=1532  

 

În mod clar, Moldova 1, la fel ca şi Moldova suverană, insinuează, chiar dacă nu deţin 

dovezi, că cetăţenii sârbi R. Grujic şi D. Cocic ar fi fost implicaţi, împreună cu liderii 

Opoziţiei, în organizarea protestelor violente la Chişinău. Nici în articolul din Moldova 

suverană, nici în materialul pus pe post de Moldova 1 nu a fost prezentată poziţia 

Consiliului Europei, învinuit că ar fi facilitat intrarea în R. Moldova a presupuşilor „spioni”. 

La fel, nu a fost oferit dreptul la replică liderilor Opoziţiei care s-ar fi aflat cu acesta în 

„contacte frecvente în plină campanie electorală”.  

 

Publicarea acestui material la Moldova 1 a stârnit un scandal de proporţii. Secretarul 

General al Consiliului Europei, Terry Davis, a lansat un comunicat de presă, în care se 

declară foarte îngrijorat de afirmaţiile făcute la televiziunea moldoveană, potrivit cărora 

unele persoane angajate de Consiliul Europei au participat la tulburările postelectorale din 

aprilie – a se vedea linkul la pagina oficială a Consiliului Europei 

https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1470389&Site=DC&BackColorInternet=F5CA75&Ba

ckColorIntranet=F5CA75&BackColorLogged=A9BACE "Aceste acuzaţii foarte serioase 

au fost făcute fără să fie prezentată vreo dovadă concretă şi fără ca organizaţiei europene 

sau persoanelor respective să li se fi dat oportunitatea de a răspunde. Dacă cei de la 

televiziunea moldoveană de stat ar fi contactat Consiliul Europei înainte de a face aceste 

afirmaţii, li s-ar fi spus că s-au făcut şapte săptămâni de când am scris Guvernului 

moldovean şi i-am cerut să explice de ce unul dintre experţii noştri nu a fost lăsat să se 

întoarcă în Moldova, în pofida faptului că are o viză valabilă. Dacă ar fi întrebat, 

televiziunea de stat moldoveană ar fi aflat că încă mai aştept răspuns la scrisoarea mea. În 

mod clar, televiziunea moldoveană de stat are multe de învăţat despre jurnalismul 

responsabil", se spune în comunicatul Secretarului General al Consiliului Europei. 

 

În emisiunea MESAGER din 11 iulie 2009, Moldova 1 revine la acest subiect, anunţând 

telespectatorii despre reacţia Secretarului General al Consiliului Europei la materialul 

difuzat anterior. De data aceasta, informaţia este pusă pe post în afara rubricii Alegeri 2009, 

iar comunicatul de presă este citat selectiv, omiţându-se pasajele care vizează calitatea 

jurnalismului practicat de Moldova 1 (spre exemplu, propoziţia „În mod clar, televiziunea 

moldoveană de stat are multe de învăţat despre jurnalismul responsabil"). În încercarea de 

a-şi justifica lipsa de profesionalism, acelaşi reporter afirmă că învinuirile privind 

implicarea unor cetăţeni sârbi angajaţi ai Consiliului Europei în evenimentele din 7 aprilie 

au fost preluate din ziarul Moldova suverană (video: articolul respectiv din ziar), aceasta 

fiind „o practică” în jurnalism. În acelaşi material, Moldova 1 se arată deranjată de faptul că 

Terry Davis a spus „televiziunea de stat” în loc de „televiziunea publică” şi lasă să se 

înteleagă că opinia Secretarului General al Consiliului Europei nu este relevantă pentru 

această televiziune. Reporterul Aurelia Leorda-Paniş: „Menţionăm că Moldova 1 nu este o 

televiziune de stat, ci una publică, ... iar materialele nu sunt pentru a plăcea cuiva”. 

 

http://www.pcrm.md/main/index_md.php?action=news&id=1532
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1470389&Site=DC&BackColorInternet=F5CA75&BackColorIntranet=F5CA75&BackColorLogged=A9BACE
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1470389&Site=DC&BackColorInternet=F5CA75&BackColorIntranet=F5CA75&BackColorLogged=A9BACE


 22 

Concluzii: ambele materiale sunt marcate de grave carenţe de ordin profesional şi etic, fiind 

tendenţioase şi partizane. În materialul pus pe post la 8 iulie lipsesc opiniile părţilor acuzate 

– a Consiliului Europei şi a liderilor Opoziţiei. Pentru a amplifica gravitatea acuzaţiilor 

aduse, Moldova 1 reia imagini din 7 aprilie, în care apar lideri ai Opoziţiei, cu scopul de a 

induce telespectatorilor convingerea că anume ei au organizat protestele violente, fiind 

ajutaţi de servicii secrete străine. Materialul difuzat la 11 iulie este la fel de neprofesionist. 

Astfel, în loc să recunoască greşeala şi să prezinte opinia Consiliului Europei în legătură cu 

speculaţiile ziarului Moldova suverană, televiziunea Moldova 1 lansează altă afirmaţie 

falsă, şi anume că preluarea unor subiecte din ziare este „o practică” în jurnalism. O 

instituţie mass-media responsabilă nu preia pur şi simplu ceea ce publică alte media 

(amplificând „senzaţia” cu imagini video), ci face trimitere la subiectul abordat, oferind şi 

alte puncte de vedere în aceeaşi problemă, inclusiv opinia părţii (părţilor) acuzate.  Moldova 

1 nu a făcut acest lucru, cenzurând tocmai pasajul din comunicatul de presă al Secretarului 

General al Consiliului Europei care se referă la jurnalismul responsabil.  

 

 

 

 


