
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare 

anticipate din 29 iulie 2009 

 

Raport Nr.4  

13-19 iulie 2009 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Acest studiu este publicat cu suportul financiar al National Endowment for Democracy. 
Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctele de vedere ale 
finanţatorului. 



 2 

1. Date generale  

 

1.1 Obiectivul proiectului: Monitorizarea şi informarea publicului referitor la comportamentul 

mass-media audiovizuale în campania electorală, inclusiv a accesului concurenţilor electorali la 

mass-media şi asigurarea pluralismului de opinie. Monitorizarea îşi propune să analizeze 

tendinţele reportericeşti care pot afecta performanţa mass-media şi compromite abilitatea 

acestora de a oferi publicului informaţii veridice, echidistante şi pluraliste. 

 

1.2 Perioada de monitorizare:  22 iunie – 29 iulie 2009  

 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării:  
• Audienţa-impactul (naţional, quasi-naţional). Justificare: Este binecunoscut faptul că între 

numărul audienţei şi impactul mass-media asupra opiniei publice există o legătură directă: cu cît 

mai multă lume este expusă unui anumit mesaj, cu atât mai puternic este impactul acestuia 

asupra anumitor segmente ale societăţii. 

• Forma de proprietate (publică şi privată). Justificare: Mass-media publice sunt administrate din 

bani publici şi au obligaţia de a oferi publicului informaţii complete, corecte, imparţiale, 

echilibrate şi obiective asupra tuturor evoluţiilor pe plan politic, social, economic din RM. Şi 

mass-media private le revin obligaţia etică de a prezenta o multitudine de puncte de vedere şi de 

a reflecta evenimentele importante de pe agenda publică. 

• Limba difuzării (română şi rusă). Justificare: Pe lângă mass-media care difuzează în limba 

română au fost incluse şi posturi cu programe în limba rusă, această limbă fiind utilizată nu doar 

de minorităţile de etnie rusă, dar şi de alte etnii - bulgari, găgăuzi, ucraineni.  

 

1.4 Lista posturilor/buletinelor analizate  

Moldova 1 (Mesager, 21:00) – post public de televiziune, acoperire naţională, difuzează în 

limbile rusă şi română;  

Prime TV (Evenimentul, 20:35) - post privat, acoperire naţională, difuzează în limba română; 

NIT (Curier, 21:30) – post privat, acoperire quasi-naţională, difuzează în  rusă şi română 

(Chişinău, Cahul, Edineţ, Comrat, Varniţa, Ungheni, Cetireni, Nisporeni, Soroca, Cimişlia, 

Căuşeni, Trifeşti, Străşeni, Mândreştii Noi, Leova, Criuleni);  

EU TV (Monitor, 21:00) - post privat, acoperire quasi-naţională, difuzează în româna (Străşeni, 

Ocniţa, Floreşti, Trifeşti, Cimişlia, Briceni, Cantemir, Drochia, Făleşti, Glodeni, Sângerei, 

Ştefan Vodă, Taraclia);  

Radio Moldova (Panorama zilei, 19:00) – post public, acoperire naţională, difuzează în română 

şi rusă. 

 

2. Cadrul metodologic  
A fost monitorizat câte un buletin de ştiri zilnic, fiind analizate materialele cu caracter electoral 

direct şi indirect. Fiecare ştire a fost supusă unei evaluări de conţinut şi de context, pentru a 

determina dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui partid/unei sau altei formaţiuni 

politice. De asemenea, materialele au fost analizate conform următoarelor criterii de reflectare 

obiectivă:  

 

Impartialitate/obiectivitate: Potrivit Codului de etică, ştirile trebuie să fie imparţiale şi obiective; 

să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane în detrimentul altora. Obiectivitatea 

jurnalistică presupune o distincţie clară între opinie şi fapte, atât prin alegerea unghiului de 



 3 

abordare, cît si prin detaliile furnizate. Prezenţa elementelor discriminatorii în cadrul reportajelor 

şi ştirilor reprezintă un prim criteriu de prezentare a realităţii prin prisma jurnalistului. Iar 

filtrarea ştirilor şi analiza minimă a istoriei şi contextului, de asemenea, vorbesc despre apărarea 

intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg
1
. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor/pluralismul de opinie: Pentru a fi corecte şi echilibrate, 

materialele trebuie să prezinte toate părţile vizate, în special când e vorba de subiecte 

controversate, şi să trateze în mod egal oponenţii.
2
 De asemenea, mass-media trebuie să asigure 

accesul publicului la o  multitudine de păreri diverse care ar ajuta auditoriul să-şi creeze propria 

opinie asupra celor întâmplate. În cazurile în care anumitor puncte de vedere li se oferă mai 

multă atenţie decât altora, acestea devin proeminente şi, implicit, afectează percepţia publicului 

despre aceea ce se întâmplă în societate. 

 

Limbajul şi imaginile video utilizate: Jurnalismul responsabil presupune nu doar prezentarea 

veridică a faptelor, ci şi utilizarea unui limbaj corect şi decent. Exagerările şi limbajul licenţios 

utilizat în mod deliberat, cum ar fi limbajul peiorativ sau etichetele atribuite anumitor persoane 

sau organizaţii, precum şi imaginile manipulate astfel încât  anumite părţi să apară în lumină 

negativă ridică grave semne de întrebare cu privire la respectarea standardelor etice şi 

profesionale. Comportamentul etic al jurnaliştilor este pus la îndoială de cele mai multe ori 

atunci când imaginile prezintă aspecte ce nu corespund realităţii, când acestea sunt trucate, dar şi 

atunci când anumite ştiri sunt ilustrate cu imagini ce nu au legătură cu textul, cu partea 

informaţională.  

 

3. Datele monitorizării 

 
Moldova 1 

Implicarea în reflectarea campaniei electorale. În perioada 13-19 iulie 2009, postul public de 

televiziune Moldova 1 a reflectat pe larg activităţile cu caracter electoral direct şi indirect, 

difuzând în total 63 de materiale de acest gen. 49 dintre acestea au fost inserate la rubrica Alegeri 

2009. Postul a reflectat activitatea Comisiei Electorale Centrale, conferinţele de presă ale 

concurenţilor electorali şi ale susţinătorilor acestora, dar şi ale unor organizaţii 

neguvernamentale. Moldova 1 a mai informat despre decizia Guvernului de a reduce preţurile la 

medicamente, despre creşterea volumului exporturilor, despre creşterea încrederii cetăţenilor în 

instituţiile statului etc. Cele mai multe apariţii în buletine le-a avut PCRM (28), care a fost 

menţionat atât în ştirile de la evenimentele electorale ale PCRM, cît şi ale celorlalţi concurenţi 

electorali.  

 

Imparţialitate şi obiectivitate. Majoritatea ştirilor care s-au referit la concurenţii electorali au 

fost parţiale (30 din 36). Tendenţiozitatea reporterilor faţă de un concurent sau altul se observă 

atât din selecţia unghiului de abordare a subiectelor, cât şi prin „sterilizarea” informaţiei, astfel 

încât aceasta să nu afecteze imaginea partidului de guvernământ. Toate ştirile care vizează direct 

sau indirect PCRM sunt construite astfel încât acesta să apară în lumină pozitivă – singurul 

                                                 
1
 Simona Ştefănescu, Riscurile comunicării mediatice în timpul conflictelor 

2
  Fico, Sofin, and Dragger, 2007. Fairness and defamation in the reporting of local issues.  



 4 

partid apt să protejeze interesele minorităţilor naţionale, să rezolve criza economică, să aibă 

grijă de sănătatea populaţiei etc. Pe de altă parte, în ştirile în care e vorba de ceilalţi concurenţi 

electorali, în special de partidele de orientare liberală, acestea deseori sunt asociate cu 

incompetenţa, minciuna, furtul de idei etc.      

 

Partidul Comuniştilor este favorizat direct sau indirect în 26 ştiri, care se referă fie la activităţi 

electorale ale concurentului PCRM, fie la succesele înregistrate de guvern în diferite domenii. 

Un procedeu la care recurge Moldova 1 pentru a atrage atenţia telespectatorilor asupra anumitor 

ştiri constă în prezentarea informaţiei în formă scrisă, pe ecran, textul fiind citit pe un ton grav 

şi, uneori, alert, de o voce de după ecran (vezi, de exemplu, ştirea despre cele 5 principii propuse 

opoziţiei de Vladimir Voronin (15 iulie), cea privind reacţia Ministerului Finanţelor la acuzaţiile 

opoziţiei că ar bloca achitarea salariilor (17 iulie), comunicatele de presă ale CCA, Teleradio-

Moldova (13, 16, 17 iulie). 

 

Unele subiecte de la evenimentele candidaţilor pe lista PCRM sunt reluate (de exemplu cele 5 

principii de activitate comună cu opoziţia, propuse de liderul PCRM, Vladimir Voronin, la care 

se revine a doua zi cu un comentariu laudativ din partea unui analist politic şi reenumerarea 

principiilor). Favorizarea se face şi prin ierarhizarea ştirilor în buletine, majoritatea absolută a 

materialelor de la evenimentele PCRM fiind inserate ultimele la rubrica Alegeri 2009, acestea 

combătând, de regulă, afirmaţiile făcute de liderii opoziţiei şi lansând alte acuzaţii la adresa 

acestora.  

  

Pe lângă ştirile produse în baza evenimentelor electorale, Moldova 1 favorizează PCRM şi prin 

reflectarea detaliată a conferinţelor de presă ale altor partide, care nu concurează în campanie, 

dar şi-au făcut publice simpatiile electorale şi îndeamnă electoratul să voteze PCRM. În perioada 

de raport, liderul Mişcării social-politice Ravnopravie şi cel al Partidului Socialiştilor „Patria-

Rodina”, de exemplu, au susţinut 2 conferinţe de presă la care au făcut agitaţie electorală în 

favoarea PCRM. Astfel, electoratul a fost îndemnat să voteze pentru comunişti, menţionându-se 

că nu există o altă forţă politică în afara PCRM capabilă să oprească dezordinea din ţară, să 

rezolve problemele minorităţilor naţionale, problemele economice etc. (15 şi 17 iulie)  

 

În contrast, ştirile de la conferinţele concurenţilor electorali MAE şi PNL, la care liderii acestor 

partide au anunţat că se retrag din cursa electorală şi au îndemnat alegătorii să voteze pentru 

partidele liberale, au prezentat informaţie trunchiată şi distorsionată, astfel încât apelurile 

liderilor MAE şi PNL au fost omise. În urma deplasării accentelor, telespectatorii postului public 

de televiziune au fost informaţi că MAE s-a retras din cursă pentru că a vrut să demonstreze că 

nu este condus de orgoliu (a se vedea Studiul de caz nr. 1), şi că scopul PNL de a se înscrie în 

campanie a fost de a participa la dezbateri (14 iulie şi 16 iulie). Această abordare tendenţioasă 

indică clar asupra partizanatului postului public în favoarea partidului de guvernământ. 

  

Spre deosebire de PCRM şi PPCD, ceilalţi concurenţi electorali, în special partidele de  orientate 

liberală, sunt de regulă prezentaţi în context negativ sau neutru. În total, PL, PLDM şi AMN au 

apărut în 26 de ştiri (16 în context defavorabil şi 10 - neutru), iar ceilalţi concurenţi împreună – 

în 9 ştiri. De cele mai multe ori, de la evenimentele de presă ale acestora sunt utilizate acuzaţiile 

la adresa PCRM, care sunt combătute cuvânt cu cuvânt de reprezentanţii partidului sau membri 

ai guvernului. Atunci când vorbitorii nu aduc atingere imaginii PCRM şi se axează pe 

platformele lor electorale, de regulă este selectată informaţie generală sau confuză, de multe ori 



 5 

prezentatorii şi reporterii repetând  informaţia din inserturi. De cele mai dese ori, în context 

negativ apare PL, acesta fiind defavorizat şi prin ştiri de problemă despre Primăria municipiului 

Chişinău.  Astfel, la 16 iulie Moldova 1 pune pe post o ştire despre o şedinţă cu participarea 

vicepremierului Iurie Roşca, care susţine că guvernul îşi îndeplineşte toate obligaţiile faţă de 

persoanele care au câştig de cauză la CEDO, singura restanţă fiind din partea Primăriei care nu-

şi onorează angajamentele. Roşca sugerează că o soluţie ar fi ca Procuratura Generală să 

intenteze dosare penale funcţionarilor de la primărie. Ştirea de la conferinţa PLDM la care a fost 

lansată politica în domeniul sănătăţii s-a axat pe afirmaţiile ministrului Sănătăţii că PLDM ar fi 

plagiat mot-a-mot documentul respectiv, fără a informa despre politica propriu-zisă (16 iulie). În 

materialul de la conferinţa PDM, la care Marian Lupu a făcut publice direcţiile prioritare în 

politica externă, reporterul nu se axează pe aceste priorităţi, ci încearcă să demonstreze că Lupu 

minte în legătură cu unele afirmaţii anterioare ale acestuia (17 iulie).  

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor/pluralismul de opinie. Partizanatul Moldova 1 este 

confirmat şi de modul în care jurnaliştii tratează părţile din ştirile controversate: pe de o parte, 

toate ştirile în care la adresa concurentului electoral PCRM sunt lansate acuzaţii sunt echilibrate 

cu replica părţii vizate. Pe de altă parte, în cazurile în care PCRM acuză alţi concurenţi 

electorali, de cele mai multe ori jurnaliştii omit să solicite şi opinia celor acuzaţi. Astfel, postul 

public de televiziune respectă selectiv principiile echidistanţei şi pluralismului de opinie, această 

tendinţă devenind pregnantă în special în ultimele săptămâni de campanie.  

 

Din cele 29 de ştiri care au abordat subiecte controversate, doar 13 au prezentat poziţia tuturor 

părţilor vizate. În absoluta majoritate a materialelor a fost vorba de replicile din partea PCRM 

(12). În celelalte cazuri, Moldova 1 încalcă Regulamentul CEC şi nu oferă audienţei informaţie 

echilibrată. Drept exemple de ştiri în care nu a fost respectat dreptul la replică pot servi 

materialele de la conferinţele de presă ale lui Grigore Petrenco, care acuză opoziţia liberală că nu 

se preocupă de problemele tinerilor (13 iulie, 14 iulie,) conferinţa liderului Ravnopravie care 

acuză aceleaşi formaţiuni că ar promova o politică antistatală care poate duce la un război civil 

(15 iulie), acuzaţiile lui Iurie Roşca la adresa Primăriei (16 iulie), ştirea în care ministrul 

Sănătăţii acuză PLDM că ar fi plagiat politica de sănătate (16 iulie), conferinţa reprezentantului 

PCRM la CEC, care acuză partidele liberale că ar falsifica listele electorale (16 iulie) etc.    

 

În câteva cazuri, jurnaliştii au anunţat că reprezentanţii diferitelor partide “nu au comentat 

deocamdată”, fără a anunţa dacă au făcut eforturi de a-i găsi pe cei vizaţi sau rămân în 

aşteptarea unor declaraţii oficiale.  

 

În concluzie, Moldova 1 admite mai multe încălcări ale Regulamentului CEC şi, implicit, art. 7 

al Codului Audiovizualului, care prevede că informaţia trebuie să fie veridică, să nu fie 

deformată prin titluri şi mod de formulare, iar în ştirile de conflict să fie inspirată din mai multe 

surse.  

 

 
 

Radio Moldova 
Implicare în campania electorală.  În cele 7 jurnale zilnice, Radio Moldova a difuzat 97 

materiale cu caracter electoral direct sau indirect, dintre care 40 au fost despre rezultatele 



 6 

activităţii administraţiei publice, iar 57 de subiecte au fost plasate la rubrica Alegeri 2009. 

Ponderea mare a subiectelor electorale în numărul total de ştiri şi reportaje (97 din 115) difuzate 

de Radio Moldova denotă o implicare masivă a acestui post în campania electorală. 

 

13 reportaje electorale din cele difuzate la rubrica Alegeri 2009 au avut drept subiect activitatea 

Comisiei Electorale Centrale, a Consiliilor electorale raionale, precum şi rapoartele unor 

instituţii neguvernamentale pe marginea mersului campaniei electorale (Liga pentru Apărarea 

Drepturilor Omului, Institutul pentru Drepturile Omului). 44 de ştiri s-au axat pe activităţile 

concurenţilor electorali (conferinţe de presă, luări de poziţie şi un congres). 

  

Imparţialitate şi obiectivitate. Toate ştirile cu caracter electoral indirect (40) au favorizat 

administraţia publică centrală prin felul în care au fost construite şi locul acestora în programele 

informaţionale. Guvernul apare întotdeauna într-o lumină pozitivă datorită mesajelor pe care le 

transmit jurnaliştii de la postul public de radio şi detaliilor pe care le furnizează reporterii. De 

multe ori acestea ţin mai degrabă de viitor decât de prezent: În următorii 6-8 ani raioanele 

Călăraşi, Nisporeni şi Străşeni vor putea beneficia de peste un miliard de lei, a decis Guvernul; 

Ministerul Agriculturii va înăspri condiţiile pentru produsele de lactate importate în RM; Până 

la finele anului 2010 punctele vamale (…) vor fi dotate cu aparate de detectare a materialelor 

radioactive. 

 

Alteori, opiniile reporterilor nu sunt separate de fapte, or obiectivitatea jurnalistică presupune o 

distincţie clară între acestea, atât prin unghiul de abordare, cât şi prin detaliile furnizate. Iată doar 

câteva opinii personale ale reporterilor care nu sunt separate de fapte şi nici nu sunt susţinute de 

date concrete. 

- Motorina va constitui un suport considerabil pentru producătorii agricoli în campania 

de recoltare şi va face posibilă finalizarea acesteia în termenii stabiliţi (17 iulie). 

- Consider că o problemă prioritară rămâne a fi şi pregătirea instituţiilor de învăţământ 

preuniversitar şi preşcolar (…) pentru 1 septembrie… Să le spunem ascultătorilor că 

acum câţiva ani în sat duceaţi lipsă de apă potabilă, nu eraţi conectaţi la gazul natural, 

drumurile erau deteriorate, dar astăzi situaţia s-a schimbat cu mult spre bine (18 iulie). 

- Mulţumite sunt mamele, dar şi fetiţele care au însuşit această meserie…setoşi de 

cunoştinţe se dovedesc a fi tinerii străşeneni care recent au absolvit seminarul pentru 

tinerii întreprinzători, cât şi fetiţele care au devenit deja croitorese şi pot fi angajate la 

muncă. Cu atât mai mult că pe parcursul verii încă o sumedenie de tineri – băieţi şi fete 

– studiază la alte cursuri şi seminare care le va da o orientare în viaţă, în domeniul 

profesiei îndrăgite (19 iulie). 

 

În perioada de raport, Radio Moldova a avut 6 subiecte despre activităţile PCRM. Toate 

materialele au fost plasate la finalul rubricii Alegeri 2009 şi s-au bucurat de o prezentare clară şi 

bine structurată. Astfel, reportajele de la conferinţele de presă ale PCRM au fost anunţate printr-

un lead care transmitea ascultătorului chintesenţa mesajului partidului de guvernământ. Spre 

exemplu: Membrii organizaţiei de tineret a PCRM susţin că PCRM este singura formaţiune care 

realmente promovează tinerii (13 iulie); PCRM a desfăşurat o conferinţă de presă ca răspuns la 

acuzaţiile la adresa formaţiunii de către partidele de opoziţie (14 iulie); PCRM va opta pentru 

consens în viitorul Parlament şi propune cinci principii de consolidare a forţelor politice după 

alegeri (15 iulie); PCRM acuză partidele liberale de opoziţie de utilizarea unor metode 



 7 

electorale ilegale (16 iulie);  PCRM respinge toate acuzaţiile aduse acestuia de către partidele 

liberale de opoziţie (17 iulie). 

 

Spre deosebire de subiectele despre PCRM, materialele de la evenimentele partidelor de opoziţie 

au fost prezentate radioascultătorilor într-un mod neprofesionist. Astfel din cele 26 de 

evenimente organizate de acestea, 21 au fost prezentate în unul din următoarele moduri: PLDM 

a susţinut o conferinţă de presă sau O confienţă de presă a susţinut astăzi şi PL, sau PD a 

susţinut o conferinţă de presă în cadrul căreia a abordat mai multe aspecte ale campaniei 

electorale. Aceste anunţuri nu oferă nicio informaţie ascultătorului, iar repetarea mesajului de 

câteva ori creează impresia că acestea se află într-o continuă organizare de conferinţe de presă. 

 

Un alt procedeu de „sterilizare” a mesajului partidelor de opoziţie este utilizarea unor citate 

secundare din luările lor de poziţie. Astfel pe data de 15 iulie în reportajul de la conferinţa 

PLDM, în care liderul acestei formaţiuni dă citire textului unei scrisori adresate Secretarului 

General al Consiliului Europei, reporterul trunchiază mesajul şi omite subiectul principal al 

scrisorii (a se vedea Studiul de caz nr. 3). Felul în care a fost construit materialul, generalizarea 

şi ciopârţirea de mai multe ori a subiectului scrisorii adresate lui Terry Davis de către 

preşedintele PLDM denotă că jurnalistul a evitat informarea corectă a radioascultătorului despre 

evenimentul în cauză, şi anume condamnarea comunismului din secolul XXI. Maniera confuză 

în care a fost prezentat mesajul îl face greu de înţeles pentru un ascultător de rând. Lipsa unor 

accente corecte şi concrete pe marginea textului adresat de Vlad Filat denotă nu numai lipsa de 

experienţă a jurnalistei, dar şi intenţia postului public de radio de a evita anumite subiecte 

sensibile care pun într-o lumină negativă Partidul Comuniştilor din Republica Moldova.  

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor/pluralismul de opinie. În niciuna din cele 40 de ştiri sau 

reportaje despre activitatea administraţiei publice nu a fost respectat pluralismul de opinie, deşi 

cel puţin jumătate dintre acestea s-au referit la subiecte controversate în care era nevoie de 

prezentarea egală a părţilor sau a mai multor păreri pentru ca publicul să îşi creeze propria 

poziţie faţă de cele întâmplate. Printre subiectele de acest fel se numără: Cabinetul de miniştri a 

decis scoaterea adaosului de 15 la sută pentru medicamentele vândute în farmaciile rurale; 

Reformele din sistemul sănătăţii din ultimii ani şi ajustarea acestuia la standardele europene au 

condus la rezultate pozitive în domeniu; etc. 

 

Pluralismul de opinie nu este respectat nici în materialele care reflectă comportamentul 

partidului de guvernământ în campania pentru alegerile anticipate din 29 iulie. Din 6 subiecte 

puse pe post despre PCRM, doar două au avut replici din partea partidelor de opoziţie la 

atacurile aduse de către reprezentanţii comuniştilor. Celelalte patru au prezentat poziţia acestui 

partid fără să ofere dreptul la replică contracandidaţilor acestuia (a se vedea Studiul de caz nr. 

2), iar jurnaliştii s-au limitat la fraza: „Liderii celor trei partide liberale nu au fost de găsit astăzi 

pentru a comenta acuzaţiile care li se aduc. Vom încerca să aflăm şi poziţia lor în cadrul 

conferinţelor de presă pe care aceştia le vor desfăşura”. Lucru care, potrivit datelor 

monitorizării, nu s-a întâmplat ulterior. Merită menţionat şi faptul că materiale de la 

evenimentele Partidului Comuniştilor sunt cele mai lungi ca durată (de la 3.15 minute la 5.15 

minute) şi astă fără ca în cadrul acestora să mai fie rezervat spaţiu şi pentru replicile opoziţiei 

liberale. 

 



 8 

În contrast cu cele prezentate mai sus, evenimentele altor concurenţi electorali sunt prezentate cu 

totul în altă cheie. De menţionat că reporterii Radio Moldova au găsit aproape întotdeauna un 

reprezentant al Partidului Comuniştilor sau Guvernului pentru a contracara atacurile aduse de 

partidele de opoziţie. Astfel în 20 din 26 de materiale realizate de la conferinţele PL, PLDM, 

AMN, PD, PSD şi PPCD, părţile vizate (Partidul Comuniştilor sau administraţia publică 

centrală) au avut dreptul la replică, uneori chiar în defavoarea celor care au iniţiat tema de 

discuţie. 

 

 

 
 

Prime TV  

Implicarea în campania electorală. Buletinile de ştiri difuzate de Prime TV sunt foarte scurte, 

de circa 5 minute. Deşi, în mod oficial, Prime TV nu se implică în campania electorală, în 

realitate postul respectiv difuzează aproape în fiecare buletin de ştiri câte una sau două ştiri cu 

impact electoral. Pe parcursul a 6 zile din săptămâna trecută (pe data de 16  iulie monitorizarea 

nu a fost posibilă din motive tehnice) au fost înregistrate 11 ştiri de acest gen, dintre care 2 vizau 

activitatea CEC. De regulă, ştirile cu impact electoral se referă la activitatea guvernului. Nici 

unul dintre candidaţii PCRM nu a apărut în cadru. 

 

Imparţialitate şi obiectivitate. Modul de selectare a ştirilor denotă o uşoară favorizare a 

partidului de guvernământ. Buletinile de doar 5 minute conţin aproape în fiecare zi o ştire sau 

două care, într-un fel sau altul, au la origine mesajele PCRM: 17 iulie: „Executivul va suplimenta 

fondurile pentru sinistraţi din 2008”, „Locuitorii satelor vor putea cumpăra medicamente mai 

ieftine în reţelele farmaceutice de stat. Ieftinirea survine în urma unei hotărâri de Guvern...”, 

„După ce Rusia a oferit 500 milioane, Guvernul negociază cu China oferirea unui grant de 

câteva sute de mii de dolari”. 14 iulie: „Agricultorii care deţin peste 50 hectare de culturi pot 

ridica cei 10 litri de motorină la hectar promise de Guvern. În total urmează să fie repartizate 

9500 tone de motorină acordate de FR ca ajutor umanitar”.  

 

Ceilalţi concurenţi electorali nu se regăsesc în ştirile Prime TV decât întâmplător, când e vorba 

despre activitatea administraţiei municipale. De exemplu, pe data de 17 iulie,  Prime TV s-a 

referit la furtuna şi ploaia care au lovit Chişinăul. Abordarea a fost imparţială şi obiectivă. A fost 

prezentată situaţia şi din alte localităţi. 

 

Corectitudinea şi echilibrul ştirilor/pluralismul de opinie. Majoritatea ştirilor cu impact 

electoral sunt prezentate doar din punctul de vedere al oficialităţilor, nu şi al experţilor 

independenţi. În ştirea privind observatorii din CSI sosiţi să monitorizeze campania electorală, 

este citat conducătorul grupului care spune că: „Oficial, nici o formaţiune nu a depus plângeri 

privind falsificarea listelor electorale...”.  Partidelor de opoziţie nu le-a fost solicitată opinia, 

auditoriului fiindu-i comunicată doar părerea unei persoane din afara ţării. În buletinul din 13 

iulie, Prime TV a anunţat, cu trimitere la surse oficiale, că „jumătate din deponenţii 

InvestPrivatBank îşi pot lua banii”, fără a prezenta şi situaţia din punctul de vedere al 

deponenţilor. 

 



 9 

Ţinând cont de potenţialul acestui post cu acoperire naţională, refuzul de a se implica în 

campania electorală, poate fi interpretat drept o eschivare de la misiunea de informare a 

publicului, ca o altă modalitate de favorizare indirectă a guvernării. 

 

   
 

NIT 

Implicarea în campania electorală. În perioada 13 – 19 iulie, în cadrul buletinului de ştiri 

„Curier” de la orele 21.30, NIT a difuzat 46 de materiale cu caracter electoral direct sau indirect, 

inclusiv 22 în cadrul rubricii Electorala 2009. În acelaşi timp, unele reportaje care nu au fost 

incluse la rubrica Electorala 2009 au avut un caracter electoral vădit. Astfel, la 14 iulie a fost 

pus pe post, în afara rubricii speciale, un reportaj de 3 minute despre o întâlnire electorală a 

liderului PCRM Vladimir Voronin în raionul Ialoveni, întâlnire anunţată în felul următor: “A 

făcut în 8 ani ceea ce alte partide nu au reuşit să facă în 10. Este pe scurt ceea ce spun despre 

Partidul Comuniştilor locuitorii din 4 sate din raionul Ialoveni. Oamenii s-au întâlni cu liderul 

PCRM, i-au adresat întrebări şi au decis cu cine să voteze pe 29 iulie”. Nu au fost marcate 

corespunzător şi alte materiale cu caracter electoral direct, cum ar fi: “Unele partide politice, în 

special Partidul Liberal şi AMN continuă să utilizeze metode murdare de agitaţie electorală, cu 

încălcarea Codului Electoral, a normelor etice şi ordinii publice. Declaraţia a fost făcută de 

către reprezentantul PCRM la CEC” (14 iulie), “În rândurile opoziţiei de dreapta se încinge din 

nou lupta pentru Piaţa din centrul capitalei” şi „Forţele de dreapta resping unanim propunerea 

comuniştilor de a ajunge la un consens politic în viitorul parlament” (16 iulie) etc. De 

asemenea, nu au fost incluse la rubrica Electorala 2009 materialele care laudă eforturile 

Guvernului R. Moldova, astfel fiind favorizat concurentul electoral PCRM, dar şi cele care 

prezintă în context negativ autorităţile locale din capitală, fiind devaforizat PL. Spre exemplu: 15 

iulie – „Plecarea în masă a moldovenilor din ţară a început în anii `90, odată cu iniţierea 

privatizării” (se afirmă că în 2005, după îmbunătăţirea situaţiei economice şi sociale, numărul 

celor plecaţi nu mai este aşa de mare); 16 iulie – grădiniţa din Măşcăuţi a fost renovată din banii 

guvernului; 17 iulie – „Zi deosebită pentru locuitorii satului Bulboaca” (este vorba de renovarea 

punctului medical din localitate, la evenimentul de redeschidere fiind prezent şi Vladimir 

Voronin. S-a menţionat doar în treacăt că finanţarea a fost oferită de Banca Mondială şi nu s-a 

spus în general că au contribuit financiar şi locuitorii. S-a lăsat să se înţeleagă că este o realizare 

a guvernării, care pe parcursul ultimilor opt ani a făcut multe lucruri bune); 17 iulie – „Dezastrul 

de acum o săptămână se repetă. Oamenii se arată indignaţi că cei care ar trebui să rezolve 

problemele participă la dezbateri televizate” (material în care primarul general Chirtoacă este 

învinuit că nu se ocupă de soluţionarea problemelor capitalei). 

 

Imparţialitate şi obiectivitate. Buletinele de ştiri ale postului de televiziune NIT nu sunt 

concepute pentru a le oferi telespectatorilor maximum de informaţii despre programele 

electorale ale concurenţilor, ajutându-i astfel să facă o alegere conştientă, ci pentru a promova 

concurentul electoral PCRM şi a-i denigra pe oponenţii acestuia, în special partidele de orientare 

liberală, şi mai nou – pe liderul PDM Marian Lupu. De fiecare dată când a relatat despre 

evenimentele organizate de opoziţie, NIT a făcut comentarii de natură să deturneze mesajul 

electoral al respectivilor concurenţi, prin comentarii vădit tendenţioase, scoaterea informaţiei din 

context, judecăţi de valoare în ştiri, interpretări şi asocieri false, aprecieri ironice etc. În acelaşi 

timp, în reportajele despre activităţile partidelor de opoziţie, deseori au fost incluse informaţii şi 

date despre programul electoral al PCRM sau poziţia/opinia acestui partid vizavi de diferite 



 10 

probleme de care se confruntă societatea. În cazul materialelor despre evenimentele PCRM care 

au criticat dur partidele liberale, reprezentanţilor opoziţiei nu li s-a oferit dreptul la replică. 

Astfel, jurnaliştii şi editorii de ştiri de la NIT continuă să recurgă la procedee străine 

jurnalismului responsabil şi fac dovada angajamentului său editorial faţă de actualul partid de 

guvernământ.  

 

O mostră de jurnalism parţial şi neobiectiv este reportajul pus pe post la 13 iulie despre 

întâlnirile candidatului PLDM Vitalie Nagacevschi cu alegătorii. Din anunţul de prezentare 

devine clar că materialul este tendenţios: „Un candidat PLDM a declarat la o întâlnire cu 

alegătorii că cetăţenii Moldovei care nu cunosc limba de stat nu sunt patrioţi ai acestei ţări. 

Declaraţia vine la puţin timp după scandalul provocat de un alt membru PLDM, care a declarat 

că de drepturi depline în stat trebuie să beneficieze doar tinerii care cunosc limba română”. La 

întâlnirea cu alegătorii despre care relatează NIT, V. Nagacevschi, răspunzând la una din 

întrebările legate de afirmaţiile unor persoane care se declară patrioţi, a declarat: „Kak mojet on 

pretendovati cito iavleatsea patriotom Moldovi, ne znaia gosudarstvennogo iazika?” (în 

traducere: „Cum poate el pretinde că este patriot al Moldovei, dacă nu cunoaşte limba de stat?”). 

Însă reporterul răstălmăceşte declaraţiile lui Nagacevschi şi afirmă că acesta „nu a avut 

argument dar, ca să nu tacă, a spus că cetăţenii moldoveni care nu cunosc limba de stat nu sunt 

patrioţi”. În continuare, NIT revine la declaraţiile candidatului PLDM Iurie Leancă privind 

strategia de integrare în societate a reprezentanţilor minorităţilor etnice, care la fel au fost 

interpretate tendenţios, lăsând să se înţeleagă că PLDM urmăreşte marginalizarea celor care nu 

cunosc limba română, aceştia fiind cetăţeni de mâna a doua. În finalul reportajului se spune că 

politicile de segregare etnică au declanşat războiul de pe Nistru din anul 1992. Pe toată durata 

materialului, declaraţia lui Nagacevschi a fost repetată de trei ori, pentru a accentua gravitatea 

acuzaţiilor aduse. Şi în alte cazuri, NIT recurge la repetarea unor imagini sau declaraţii în 

scopuri manipulatorii. Astfel, imaginile de la protestele stradale din 6 şi 7 aprilie, în special cele 

în care apar liderii partidelor de opoziţie, sunt reluate ori de câte ori acest „fundal” video 

contribuie la conturarea imaginii negative a respectivilor concurenţi electorali. Contrar 

recomandărilor de prezentare a materialelor de arhivă, NIT reia imagini din timpul protestelor 

fără a indica data exactă a filmării acestora. 

 

În aceeaşi ediţie a buletinului de ştiri a fost pus pe post un reportaj despre contestaţia depusă la 

CEC de concurentul electoral PDM, prin care se cerea interzicerea difuzării unui spot electoral al 

Partidul Comuniştilor,  în care apare fostul membru al PCRM, Marian Lupu, actualul lider al 

PD. Deşi CEC a interzis difuzarea spotului, postul de televiziune NIT a reluat integral spotul 

interzis în corpul ştirii. De asemenea, a fost mediatizată declaraţia reprezentantului PCRM la 

CEC care a spus că PCRM a atacat decizia CEC în instanţă de judecată: „Acest spot nu va fi scos 

din grila de emisie a mijloacelor de informare în masă. Dacă reprezentanţilor PDM le este 

ruşine de liderul său, fost membru al PCRM, este o problemă de imagine a PDM şi nicidecum a 

PCRM”. Pe lângă faptul că acest reportaj încalcă o hotărâre a CEC şi difuzează, în ştiri, această 

reclamă electorală interzisă pentru difuzare, NIT încalcă dreptul la replică al reprezentanţilor 

PDM care nu sunt citaţi în reportaj.  

 

În emisiunea „Curier” din 16 iulie, în afara rubricii Electorala 2009, a fost pus pe post un subiect 

cu durata de 4 minute şi 45 secunde despre presupusa intenţie a Partidului Democrat şi a 

liderului acestuia Marian Lupu de a organiza o Mare Adunare Naţională în data de 26 iulie. Cu 

toate că din reportaj e clar că PDM nu intenţionează să organizeze la acea dată nici o adunare, cu 



 11 

excepţia Congresului partidului, totuşi subiectul este prezentat de o manieră care să convingă 

telespectatorul că Lupu îşi doreşte convocarea unei mari adunări în centrul Chişinăului „...pentru 

a continua ce am început pe 6 aprilie...”. Mai mult decât atât, potrivit NIT, Lupu s-ar fi aflat 

într-o competiţie cu liderii partidelor liberale pentru Piaţa Marii Adunări Naţionale. Materialul s-

a bazat pe un zvon preluat din Internet şi de pe bloguri. Scopul materialului este de a-l discredita 

pe Marian Lupu, partidul pe care îl conduce, dar şi celelalte partide ne-comuniste, prezentate ca 

fiind organizatoare ale protestelor soldate cu devastări (a se vedea Studiul de caz nr. 4). 

 

Corectitudinea şi echilibrul ştirilor/pluralismul surselor. Din cele 40 de materiale ce au abordat 

subiecte controversate, 22 au prezentat informaţia sau dintr-o singură sursă, sau din două, dar 

opinia celei de-a doua părţi fiind distorsionată. Un exemplu este reportajul din 16 iulie, în care a 

fost prezentat un raport al Coaliţiei „Controlul Civic - Alegeri 2009” care învinuieşte concurenţii 

electorali PL, MAE şi PLDM de „nereguli comise cras”, după cum a anunţă reporterul, şi 

anume: „difuzarea spoturilor fără menţiunea „achitat din fondul electoral” şi fără ca acestea să 

fie incluse în rubrica Electorala 2009, vandalizarea masivă a panourilor electorale, precum şi 

nerespectarea eticii în desfăşurarea dezbaterilor electorale”. Reprezentanţilor acestor 

concurenţi electorali nu li s-a oferit dreptul la replică. 

 

La 17 iulie, NIT anunţă o “dezvăluire şocantă” şi anume: “Într-o înregistrare video, plasată pe 

Internet, un tânăr afirmă că alături de alţi semeni de ai săi a fost instrui 

t cum să organizeze protestele din 6 şi 7 aprilie din centrul capitalei. Autorul explică cum a fost 

elaborat scenariul protestelor şi cum liderii formaţiunilor liberale, sub egida cărora s-au 

organizat manifestaţiile, i-au lăsat în piaţă, pe mâna poliţiei” (sublinierile ne aparţin). 

“Dezvăluirea” se bazează pe o înregistrare a unei persoane anonime care stă cu spatele la camera 

de luat vederi şi care face insinuări despre nişte presupuşi instructori străini şi locali care l-ar fi 

instruit la seminare în Vadul-lui-Vodă cum să organizeze protestele. Numele acestor presupuşi 

instructori: Stiv, Mark, Alex, Rasha, Liliana, Mihai, Vlad seamănă izbitor de mult cu numele 

unor lideri ai opoziţiei sau persoane cunoscute din organizaţiile internaţionale, acuzate şi ele că 

ar sprijini opoziţia. Din tonul declaraţiilor este clar că tânărul citeşte un text, şi nu relatează 

despre propriile experienţe. Materialul este însoţit de fon muzical grav, fiind reluate imagini de 

la proteste, în care apar Filat, Chirtoacă, Vieru. „Seminarele continuă... Croaţii, sârbii doresc 

repetarea evenimentelor din 7 aprilie ... au mai fost invitaţi din Ucraina cei de la „Pora”... deci, 

s-ar putea ca pe 30 iulie să fie deosebit de cald în centrul Chişinăului”, avertizează sursa 

anonimă. Chiar dacă NIT recunoaşte că ceea ce spune acest tânăr nu este verificat („relatările nu 

pot fi verificate”), totuşi a anunţat că în curând va difuza versiunea integrală a acestei înregistrări 

video. 

 

Separarea faptelor de opinie. În reportajele despre PCRM, reporterii de la NIT nu se limitează 

în epitete şi aprecieri laudative: PCRM „a demonstrat prin fapte concrete că merită să rămână 

la cârma ţării” (13 iulie); „a făcut în 8 ani ceea ce alte partide nu au reuşit să facă în 10”, 

„partidul făuririi” (14 iulie); „întinde mâna oponenţilor politici” (15 iulie) etc. Postul de 

televiziune inoculează telespectatorilor ideea că doar PCRM poate guverna eficient ţara („nu 

există altă forţă politică în afară de PCRM care poate asigura dezvoltarea ţării” (17 iulie), iar 

dacă acest partid nu va fi la putere, în Moldova va începe un război civil, „Ambiţiile de a 

debarca cel mai puternic partid din ţară, conform estimărilor, creează riscuri enorme ca 

Moldova să fie zguduită din nou de violenţe...” (16 iulie).   

 



 12 

În schimb, atunci când relatează despre partidele liberale şi PDM, aceşti concurenţi electorali 

sunt etichetaţi nu doar de sursele citate, ci şi de reporterii de la NIT: „liberalilor nu le trebuie 

puterea, lor le trebuie dezastru”, „partidele radicale de dreapta în mod satanic încearcă să-şi 

decline vina”, „partidele radicale de dreapta stau în spatele „pogromurilor” din 7 aprilie”, 

„forţele de opoziţie sunt departe de a accepta instaurarea păcii politice şi sociale în Moldova”, 

„rodul imaginaţiei bolnave a liberalilor”, „Mihai Ghimpu are halucinaţii”, „administraţia 

Chirtoacă a dat din nou cu faţa în glod”. 

 

 
 

 EU TV 

Implicarea în campania electorală. În perioada 13-19 iulie, postul EU TV a difuzat 58 de ştiri 

cu impact electoral direct sau indirect, inclusiv 27 la rubrica Electorala 2009. Şase au reflectat 

activitatea Comisiei Electorale Centrale, şapte ştiri au vizat administraţia publică locală, iar alte 

şase - activitatea vicepremierului Iurie Roşca. Rubrica Electorala 2009 a conţinut, de regulă, 

reportaje de la conferinţele de presă ale concurenţilor electorali. În general, postul EU TV 

încearcă să acopere majoritatea evenimentelor organizate de concurenţii electorali. 

Imparţialitate şi obiectivitate. În perioada de raport, EU TV a favorizat în mod evident PPCD. 

Acesta este singurul partid prezentat doar în lumină pozitivă. Simpatia faţă de liderul PPCD, 

vicepremierul Iurie Roşca, este evidentă în buletinele din 16 şi 17 iulie când acestuia i-au fost 

dedicate câte două ştiri într-un singur buletin. Ştirile din 17 iulie au avut o durată de aproape 5 

minute. E vorba despre vizitele lui Iurie Roşca la Comisariatul general de poliţie din Chişinău şi 

la Serviciul de grăniceri. Un exemplu de parţialitate în cazul lui Iurie Roşca este ştirea din 14 

iulie privind şedinţa Curţii Supreme de Justiţie în dosarul „Tentativa de asasinare a lui Iurie 

Roşca”. EU TV informează: „Curtea Suprema de Justiţie a amânat şedinţa de judecată în 

dosarul “Tentativa de asasinare a lui Iurie Roşca”. Motivul amânării a fost absenţa 

judecătorului de instrucţie”, trecând sub tăcere informaţia comunicată de alte mass-media, 

potrivit cărora Curtea Supremă de Justiţie  a decis că procurorul general, Valeriu Gurbulea, şi 

viceministrul de interne, Valentin Zubic, au declarat nelegitim că liderul Alianţei Moldova 

Noastră, Serafim Urechean, şi Ion Pleşca, membru al acestei formaţiuni, ar fi implicaţi în 

tentativa de asasinare a lui Iurie Roşca. CSJ a menţinut astfel decizia instanţei anterioare şi a 

respins demersul procurorului din acest dosar.  

 

Pe de altă parte, se atestă o reflectare mai echilibrată a activităţii administraţiei publice locale din 

Chişinău. Deşi la 13 iulie a titrat în Sumar: „Neputinţa administraţiei municipale iese din nou la 

iveală”, conţinutul reportajului privind ploile abundente a fost imparţial şi obiectiv, cu informaţii 

din surse diverse. În general, din cele 8 ştiri care au vizat administraţia publică locală, 6 au fost 

neutre, echilibrate şi doar 2 defavorabile actualului primar (în ştirea din 14 iulie, unul dintre 

protestatarii de la Regia transport electric, care cer demiterea actualului director, declară că: 

„feciorii lui Morgoci lucrează în Primărie, cumătrii lucrează în primărie…”, însă reporterul nu 

solicită opinia reprezentantului Primăriei în această privinţă. În aspectele referitoare la esenţa 

conflictului, ştirea a fost imparţială.)   

Din cele 11 ştiri cu impact electoral direct sau indirect, care au vizat guvernarea actuală în afara 

rubricii Electorala 2009, 5 au fost favorabile guvernării, 3 defavorabile, iar 3 neutre. În cadrul 



 13 

rubricii Electorala 2009, PCRM este prezentat în lumină pozitivă de 8 ori, în lumină negativă – 

de 9 ori, iar de 10 ori – neutru. Favorizarea PCRM se observă în reportajul de la conferinţa de 

presă a liderului PCRM Vladimir Voronin care a avut cea mai lungă durată şi a fost pus pe post 

primul. EU TV a manifestat o atitudine tendenţioasă faţă de AMN prin lead-ul în care se spune 

că „Alianţa Moldova Noastră respinge consensul politic de după alegeri propus ieri de către 

preşedintele Partidului Comuniştilor. Vicepresedintele AMN, Veaceslav Untilă, a declarat astăzi 

ca celor trei partide de opoziţie: AMN, PL si PLDM le-ar fi suficiente si 52 de mandate in 

viitorul Parlament pentru ca măcar un an sa se afle la conducerea tarii” (16 iulie). De fapt,  

AMN nu respinge “consensul politic”, ci modul în care îl vede liderul PCRM. Un alt exemplu de 

lipsă de echidistanţă este afirmaţia precum că “Referindu-se la cele cinci principii de consens 

politic lansate de Voronin, Lupu a spus că PD respinge această iniţiativă spunând că are motive 

serioase pentru a face acest lucru” (17 iulie). În realitate, liderul PD nu a respins iniţiativa în 

sine, pe care a salutat-o, ci modul în care aceasta a fost făcută. EU TV nu a prezentat aceste 

detalii. Din 25 de ştiri care au vizat partidele de opoziţie în cadrul rubricii Electorala 2009, 10 

le-au prezentat în lumină negativă, 4 – pozitivă, iar 12 au fost neutre. 

 

Un exemplu de menajare a guvernării a fost ştirea din 18 iulie privind declaraţia ministrului 

polonez de externe Radoslaw Sikorski care ar fi spus că: “în R. Moldova, la 29 iulie, vor avea 

loc noi alegeri parlamentare. Noi sperăm că acestea vor fi corecte”. În realitate, Sikorski a 

declarat că în R. Moldova la 29 iulie vor avea loc "alegeri parlamentare repetate, deoarece în 

cele precedente au fost multe probleme". "Noi contăm foarte mult că alegerile repetate vor fi 

echitabile…”. Este uşor de observat că declaraţia lui Sikorski a fost cenzurată, pentru că era 

favorabilă opoziţiei. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor/pluralismul de opinie. Din cele 34 de ştiri controversate, 

majoritatea (20) au prezentat poziţia unei singure părţi din conflict. În timp ce declaraţiile 

partidelor de opoziţie sunt echilibrate prin solicitarea punctului de vedere al reprezentanţilor 

PCRM, principiul respectiv nu se aplică de regulă şi în cazul declaraţiilor partidului de 

guvernământ şi ale liderilor  PPCD. De exemplu, într-o ştire privind bilanţul primei luni de 

activitate, vicepremierul Iurie Roşca a menţionat că Primăria Chişinău nu respectă deciziile 

CEDO în privinţa asigurării cu apartamente a unor persoane, dar opinia Primăriei în această 

problemă nu a fost solicitată. De asemenea, acuzaţiile aduse partidelor de opoziţie de liderii 

tineretului comunist („partidele liberale i-au plasat pe tineri la coada listei…  În parlamentul 

precedent tinerii au fost reprezentanţi numai în PCRM”, 13 iulie) sau ale lui Vladimir Voronin, 

care a calificat, pe data de 15 iulie, partidele de opoziţie drept „radicale” nu au fost „echilibrate” 

cu prezentarea celei de-a doua surse. Într-un comunicat al MAI din 19 iulie se spune că în satul 

Băcioi, în cadrul unei adunări electorale, unul dintre reprezentanţii PL „a instigat lumea la 

nesupunere”, iar vicepreşedintele PL, Dorin Chirtoacă, “a susţinut acţiunile ilicite ale lui Vitalie 

Şalari, având un comportament arogant şi provocator”, însă aceste afirmaţii nu au fost puse la 

îndoială şi nu au fost verificate de reporteri. 

 

4. Concluzii 

 

În baza rezultatelor monitorizării se poate de constatat că, în intervalul 13-19 iulie, posturile 

monitorizate au continuat să admită abateri grave de la principiile etice şi deontologice. În 

consecinţă, aceste posturi nu reflectă campania electorală corect şi echidistant. 

 



 14 

- Posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova continuă să aplice selectiv principiile 

reflectării echitabile, echilibrate şi imparţiale a alegerilor parlamentare. Principiul 

pluralismului de surse este respectat doar în ştirile ce vizează PCRM şi ignorat în 

majoritatea cazurilor când e vorba de partidele de opoziţie. O parte din ştirile inserate la 

rubrica Alegeri 2009 discreditează partidele de opoziţie prin scoaterea din context a unor 

mesaje lansate de reprezentanţii acestor formaţiuni. Materialele despre PCRM sunt bine 

organizate, cu texte bine structurate şi detalii care pun într-o lumină favorabilă acest 

partid. 

 

- Postul privat Prime TV favorizează indirect PCRM prin ştiri cu tangenţă electorală care 

promovează imaginea actualei guvernări. Ceilalţi concurenţi electorali nu au fost prezenţi 

în buletinele de ştiri. Prin decizia de a nu se implica în reflectarea campaniei, Prime TV 

privează publicul de informaţii cu privire la toţi concurenţii electorali, limitându-i accesul 

la informaţie pluralistă. 

 

- Ştirile postului de televiziune cu acoperire quasi-naţională NIT sunt concepute astfel 

încât să promoveze concurentul electoral PCRM şi să-i denigreze pe oponenţii acestuia. 

Majoritatea ştirilor puse pe post de NIT în perioada de referinţă au fost parţiale, iar cele 

care au vizat partidele de opoziţie deseori au fost denigratoare. Postul promovează 

limbajul jurnalistic agresiv, nu separă faptele de opinie, comentează afirmaţiile surselor 

citate, admite judecăţi de valoare şi utilizează masiv imagini de arhivă în scopul 

discreditării anumitor concurenţi electorali. 

- Postul cu acoperire quasi-naţională EU TV reflectă relativ imparţial evenimentele legate 

direct sau indirect de campania electorală şi concurenţii electorali. Numărul mare de ştiri 

care favorizează anumiţi concurenţi electorali vorbeşte însă despre o anumită tendinţă de 

partizanate din partea postului respectiv faţă de acţiunile guvernului, PCRM şi PPCD. 

Deşi continuă să aibă carenţe la capitolul echilibrul surselor, EU TV este mai echilibrat 

decât celelalte posturi monitorizate. 

 

5. Acţiuni întreprinse pentru ameliorarea situaţiei 

 

În perioada 13-19 iulie, patru cazuri flagrante de încălcare a principiilor etice şi profesionale au 

fost analizate în studii de caz (o ştire de la Moldova 1, două materiale de la Radio Moldova şi o 

ştire de NIT), acestea fiind plasate pe portalul informaţional Moldova azi (www.azi.md). 

 

Totodată, la 15 iulie, CIJ a expediat pe adresa Comisiei Electorale Centrale şi Consiliului 

Coordonator al Audiovizualului cel de-al treilea raport de monitorizare însoţit de o scrisoare în 

care atenţionează asupra admiterii de posturile monitorizate a mai multor încălcări ale 

Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în alegerile parlamentare anticipate din 

29 iulie 2009 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova.  

 

CIJ a solicitat CEC şi CCA să examineze aceste cazuri şi să măsurile necesare pentru a asigura 

imparţialitatea, echilibrul şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea punctelor 

de vedere ale oponenţilor. 

 

Pe 13 iulie, Consiliul Coordonator al Audiovizualului a emis un comunicat în care reiterează 

necesitatea respectării de către radiodifuzori a prevederilor şi cadrului juridic stabilit în mai 



 15 

multe documente elaborate de către CEC şi CCA, în vederea informării corecte şi obiective a 

electoratului privind platformele şi programele politice ale concurenţilor electorali, în aşa mod 

încât alegătorii să-şi poată exprima liber şi corect dreptul lor constituţional. Comunicatul este 

general şi se referă la toate posturile de radio şi tv antrenate în reflectarea campaniei electorale  

 

La 16 iulie, CCA a difuzat un nou comunicat în care se spune că în ultima perioadă în adresa 

CCA parvin semnale din partea mai multor consumatori de programe potrivit cărora, în cadrul 

serviciilor de programe ale unor radiodifuzori sunt plasate emisiuni cu caracter electoral care nu 

corespund grilelor de emisie şi Regulamentelor interne aprobate de CCA.  

CCA cheamă instituţiile audiovizuale care organizează dezbateri electorale să asigure în 

conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare acordarea timpilor de antenă în condiţii egale 

pentru toţi concurenţii electorali, iar realizatorii şi moderatorii acestor emisiuni să fie imparţiali, 

să asigure menţinerea dezbaterii în tematica campaniei electorale şi să intervină în cazul în care 

invitaţii încalcă prevederile stabilite de normele naţionale. Din nou, comunicatul s-a adresat 

tuturor posturilor TV şi radio care reflectă campania, fără a face trimitere la cazuri concrete de 

încălcare a legislaţiei. 

 

 

 

 

6. Recomandări: 

 

 Mass-media monitorizate ar trebui să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente 

de autoreglementare şi să elimine carenţele, astfel încât în activitatea lor ulterioară:   

Moldova 1 şi Radio Moldova  

– Să informeze corect, imparţial şi echidistant alegătorii;  

– Să elimine discriminările în aplicarea principiul pluralismului şi diversităţii de 

opinie şi în oferirea dreptului la replică; 

– Să reflecte veridic evenimentele fără a deforma sensul realităţii prin cenzurarea 

informaţiei şi „sterilizarea” mesajelor concurenţilor electorali.  

NIT  

– Să renunţe, în ştiri, la aprecierea/comentarea evenimentelor electorale ale 

partidelor politice sau a reprezentanţilor acestora; 

– Să elimine discriminările în aplicarea principiul pluralismului şi diversităţii de 

opinie şi în oferirea dreptului la replică; 

– Să ţină cont de convingerile politice ale diferitelor categorii ale populaţiei, 

asigurând echilibrul şi diversitatea opiniilor, dar şi libertatea de exprimare;  

– Să reflecte veridic evenimentele fără a deforma sensul realităţii prin montaj şi 

comentarii.  

Prime TV 

– Să-şi construiască astfel buletinele încât acestea să nu favorizeze în ştiri un 

concurent electoral în detrimentul altora. 

EU TV    
– Să respecte principiul imparţialităţii în raport cu toţi concurenţii electorali; 

– Să elimine carenţele legate de reflectarea neechilibrată a părţilor implicate în 

situaţii de conflict. 

  



 16 

 Consiliul de Observatori al Companiei Teleradio-Moldova să examineze, în procedură de 

urgenţă, rapoartele de monitorizare şi să ia măsuri pentru a asigura prezentarea 

echilibrată, în interesul publicului, a evenimentelor electorale la Moldova 1 şi Radio 

Moldova.  

 

 Consiliul Coordonator al Audiovizualului să se autosesizeze şi să aplice măsuri concrete, 

în conformitate cu prevederile Codului Audiovizualului, faţă de radiodifuzorii care 

încalcă dreptul locuitorilor RM la informare completă, obiectivă şi veridică, dreptul la 

libera exprimare a opiniilor şi dreptul la libera comunicare a informaţiilor prin 

intermediul mijloacelor de radiodifuziune şi televiziune. 

 
 
 
Coaliţia 2009 este o uniune benevolă de organizaţii neguvernamentale din Republica Moldova 

care au drept scop sa contribuie la asigurarea unor alegeri libere, corecte, transparente şi 

democratice ale Parlamentului Republicii Moldova şi continuă activităţile de promovare a unor 

alegeri libere şi corecte demarate de Coaliţia 2005 şi 2007. La moment Coaliţia 2009 întruneşte 

peste 70 de organizaţii neguvernamentale.  

 

ANEXĂ 

 

Studiu de caz nr.1 

Moldova 1, Mesager, 13 iulie, ora 21.21 

Reporter: Vasile Munteanu 

 

Postul de televiziune Moldova 1 a difuzat la 13 iulie o ştire de la conferinţa de presă a 

preşedintelui Mişcării Acţiunea Europeană, Anatol Petrencu, care a anunţat că se retrage din 

cursa electorală.  

 

Deşi la conferinţa respectivă Petrencu a anunţat că renunţă la  campanie, dar va participa în 

dezbaterile electorale pentru a promova ideea debarcării comuniştilor de la putere, reportajul pus 

pe post de Moldova 1 filtrează informaţia şi deturnează mesajul. Modul în care este construită 

ştirea şi selecţia inserturilor contribuie la transmiterea următorului mesaj către telespectatori: 

MAE se retrage din cursa electorală pentru a demonstra că nu are orgoliu, acesta fiindu-le 

caracteristic liderilor partidelor de dreapta, odată ce nu au dorit să meargă în alegeri pe o listă 

comună.    

 

Lead-ul ştirii este neutru şi informează în general despre decizia MAE.  

Prezentator: MAE nu va participa la alegerile parlamentare din 29 iulie. Anunţul a fost făcut 

astăzi la o conferinţă de presă de liderul formaţiunii Anatol Petrencu. Formaţiunea se va 

retrage din 22 iulie din cursa electorală. 

 

Urmează textul reporterului care deplasează accentul de pe adevăratul, principalul motiv din care 

MAE se retrage din campanie, transferându-l pe unul fals, minor: „gestul vine să demonstreze că 

liderul MAE nu e orgolios”.  

 



 17 

Reporter: Anatol  Petrencu a anunţat astăzi că formaţiunea sa nu va participa la scrutinul din 

29 iulie, menţionând totodată că nu renunţă la campania electorală şi va fi prezent la 

dezbaterile electorale de la postul public de televiziune. Potrivit lui Petrencu, gestul vine sa 

demonstreze o dată în plus că un partid politic poate renunţa la orgoliu.  

 

Insert 1 
Anatol Petrencu: Nu putem să stăm de o parte chiar dacă nu avem absolut nici un interes 

electoral.  Vrem sa demonstrăm prin exemplul nostru că pentru o cauză nobilă şi în Moldova 

este posibil ca o formaţiune politică să renunţe la orgoliu, marele păcat al politicienilor de la 

noi. 

Ruptă din context, această declaraţie nu varsă lumină asupra motivului - „cauzei nobile” - la care 

se referă Petrencu. În continuare, în ştire este inserată părerea lui Anatol Petrencu faţă de refuzul 

partidelor liberale de opoziţie de a participa în alegeri pe o listă comună.  

 

Insert 2 
Anatol Petrencu: MAE a fost primul partid care a făcut apel către toate forţele politice de 

dreapta pentru a se prezenta în actuala campanie electorală împreună. Am continuat aceste 

demersuri până în ultima clipă, atât oficial, prin îndemnuri publice, cat si neoficial, prin discuţii 

lungi. Din păcate acest deziderat al societăţii noastre nu s-a concretizat. 

Deşi declaraţia originală a lui Anatol Petrencu indică clar asupra motivului care a determinat 

MAE să se retragă din cursă, Moldova 1 cenzurează mesajul liderului MAE, inserând în buletin 

doar informaţie sterilă, astfel încât să nu pună în lumină negativă partidul de guvernământ. 

Pentru comparaţie, prezentăm în continuare citatele difuzate la 13 iulie de alte mijloace de 

informare în masă.  

 

Anatol Petrencu: MAE anunţă astăzi public intenţia de a se retrage din cursă la sfârşitul 

perioadei de campanie electorală pentru a susţine lupta împotriva celui mai mare duşman al 

democraţiei – comunismul. Înscrierea MAE în competiţia electorală nu a vizat nici o clipă 

divizarea voturilor anticomuniste, ci dimpotrivă susţinerea eforturilor politice pentru 

înlăturarea de la putere a PCRM (Pro TV, 13 iulie). 

 

Anatol Petrencu: MAE anunţă astăzi public intenţia de a se retrage din cursă la sfârşitul 

perioadei de campanie electorală pentru a susţine lupta împotriva celui mai mare duşman al 

democraţiei – comunismul. MAE nu numai că va recomanda membrilor şi susţinătorilor săi să 

voteze partidele de dreapta, puternic consolidate din viata politică a Moldovei, dar va face o 

campanie activă, puternică de mobilizare la vot a electoratului de dreapta şi de condamnare a 

comunismului”(EU TV, 13 iulie) 

 

„Am luat această decizie pentru a nu dispersa voturile, pentru a nu rupe din voturile partidelor 

de opoziţie”, a declarat Petrencu, precizând că MAE nu doreşte nimic în schimb, „nici locuri pe 

liste, nici alte avantaje politice”. Anatol Petrencu a mai spus că MAE va încerca să convingă 

electoratul indecis să facă o alegere corectă, va promova un mesaj foarte clar anticomunist şi 

va îndemna susţinătorii să aleagă unul din partidele parlamentare de opoziţie.” (Info-Prim Neo, 

13 iulie).  

 

 

Studiu de caz nr. 2 



 18 

Radio Moldova, Panorama Zilei, 14 iulie, ora 19.00 

Reporter: Rodica Railean 

În emisiunea Panorama Zilei din data de 14 iulie, la rubrica Alegeri 2009 a fost pus pe post un 

subiect realizat de la o conferinţă de presă a Partidului Comuniştilor din Republica Moldova. În 

cadrul materialului cu durata de 3 minute şi 50 de secunde, reprezentanţii acestei formaţiuni 

politice fac mai multe acuzaţii la adresa unor concurenţi electorali care rămân fără dreptul la 

replică. Din material reiese că reporterul nici nu a încercat să ia legătura cu părţile vizate în 

reportaj deoarece lipseşte orice informaţie despre efortul pe care l-a făcut acesta pentru a-i găsi. 

Menţionăm, totodată, că în cadrul aceluiaşi program au fost puse pe post alte patru reportaje de 

la conferinţele de presă ale Partidului Liberal, Partidului Social-Democrat, Partidului Liberal 

Democrat şi Alianţei Moldova Noastră. Toate acuzaţiile lansate de reprezentanţii acestor partide 

la adresa Partidului Comuniştilor din Republica Moldova au fost echilibrate de replicile 

candidaţilor PCRM sau ale instituţiilor vizate din administraţia publică centrală. Două din aceste 

reportaje au fost realizate de către acelaşi corespondent, Rodica Railean. 

Situaţia prezentată mai sus denotă faptul că Radio Moldova respectă selectiv normele jurnalistice 

în funcţie de actorii electorali despre care relatează. Totodată, partizanatul pe care îl promovează 

postul public de radio prin favorizarea unui candidat electoral încalcă grav principiile 

imparţialităţii şi echidistanţei faţă de actorii politici. Acest fapt denaturează confruntările din 

câmpul electoral şi lipseşte alegătorii de informaţii obiective, fapt care prejudiciază calitatea 

votului din ziua alegerilor. Materialul realizat de Rodica Railean demonstrează că 

responsabilitatea în faţa publicului ascultător este departe de a fi o normă de ordin profesional 

pentru unii jurnalişti de la Radio Moldova. 

 

Studiu de caz nr. 3 

Radio Moldova, Panorama Zilei, 15 iulie, ora 19.00 

Reporter: Rodica Railean 

La 15 iulie, în cadrul emisiunii informative Panorama Zilei, Radio Moldova a pus pe post, la 

rubrica Alegeri 2009, un reportaj de la o conferinţă de presă organizată de Partidul Liberal 

Democrat din Moldova. Autoarea materialului trunchiază mesajul lansat de liderul formaţiunii 

politice Vlad Filat şi omite subiectul principal al scrisorii lansate de către preşedintele PLDM în 

adresa Secretarului General al Consiliului Europei. 

Rodica Railean: Liderul Partidului Liberal Democrat a dat citire în cadrul unei conferinţe de 

presă unei scrisori elaborată de membrii formaţiunii în adresa Secretarului General al 

Consiliului Europei. În prima parte a scrisorii PLDM se referă la suportul acordat de 

structurile europene Republicii Moldova. 

Vlad Filat: Consiliul Europei şi Dvs. personal aţi intervenit ori de câte ori în ţara noastră  s-au 

înregistrat tensionări de situaţie de ordin major, iar rolul de mediator pe care l-aţi jucat cu 

succes a fost în măsură să contribuie decisiv la soluţionarea problemelor. Graţie suportului 

acordat, Republica Moldova a realizat unele progrese pe făgaşul dezvoltării democratice.  



 19 

Orice material de presă începe cu chintesenţa informaţiei. În cazul de faţă avem o întârziere de 

aproximativ un minut de la subiectul scrisorii. De regulă, mass media evită să pună în ştiri aceste 

elemente caracteristice unui mesaj diplomatic şi mai puţin unui text jurnalistic. 

Rodica Railean: După care PLDM informează Consiliul Europei despre modul în care, spun ei, 

au evoluat evenimentele la Chişinău după alegerile parlamentare. 

Vlad Filat: Ţin să vă mulţumesc pe această cale pentru intervenţia promptă şi mesajul continuu 

pe care l-a promovat instituţia condusă de Dvs. vizavi de situaţia (Text omis: descrisă mai sus. 

Graţie, inclusiv, acestui efort, a devenit posibilă eliberarea tinerilor. Chiar dacă nu se mai află 

în penitenciare, chiar dacă nu mai sînt torturaţi, aceşti tineri merită o reabilitare juridică şi 

morală. Cu atât mai mult cu cît hărţuirea lor continuă, iar presiunea psihologică este 

enormă... 

...Sunt nevoit să constat, însă, că reacţia de răspuns a autorităţilor moldovene nu întotdeauna 

a fost una pe măsură.) Dincolo de faptul că Moldova se află sub monitorizarea Consiliului 

Europei de la 1995 încoace, dincolo de gravele disfuncţionalităţi în activitatea instituţiilor 

democratice şi derapajele evidente la capitolul asigurării drepturilor fundamentale ale omului, 

Republica Moldova, mai bine zis cei care conduc ţara de peste opt ani, se confruntă cu o acută 

lipsă de voinţă politică în procesul de asimilare a valorilor promovate de Consiliul Europei. 

Nici până în prezent Moldova nu s-a aliniat Rezoluţiei Consiliului Europei privind condamnarea 

regimurilor comuniste totalitare, chiar dacă în Parlamentul de la Chişinău problema a fost 

abordată de nenumărate ori. (Text omis: Astăzi am ajuns să constatăm că această chestiune 

este mai actuală ca oricând.) 

În cazul de mai sus, se produce o deturnare a mesajului de la subiectul acestuia. Cu ajutorul 

editării audio sunt eliminate câteva cuvinte de la finalul primei propoziţii (scrise cu italic - n.n.), 

astfel că nu mai este clar la care situaţie se referă vorbitorul. Acest lucru este făcut într-o manieră 

brutală, fapt sesizat la minutul 1.10 din reportaj. Mai departe autoarea scote tot pasajul în care 

Vlad Filat se referea la situaţia despre care vorbea şi lipeşte un alt aliniat din scrisoare, nu înainte 

de a scoate prima şi ultima propoziţia a acestuia. 

Ciopârţirea textului şi alegerea unor aliniate secundare mesajului transmis de liderul PLDM 

denotă faptul că jurnalista a vrut să sterilizeze informaţia pentru a dezinforma radioascultătorul 

despre adevăratul subiect al Scrisorii deschise adresate Secretarului general al Consiliului 

Europei. Publicul Radio Moldova nu a aflat la ce se referea Vlad Filat şi care era mesajul 

acestuia către Terry Davis. 

Rodica Railean: La finalul scrisorii, printr-o frază PLDM face şi un apel către Secretarul 

Consiliului Europei. 

Vlad Filat: (...) fac apel (...) să uzaţi de influenţa şi pârghiile pe care le aveţi la dispoziţie, 

pentru a iniţia revizuirea Rezoluţiei CE privind condamnarea regimurilor comuniste totalitare 

(Text omis: astfel încât aceasta să se refere şi la crimele comunismului în secolul XXI. Numai 

astfel vor putea fi reabilitate victimele nevinovate ale regimului comunist din Republica 

Moldova, dar şi prevenite posibile repetări în viitor ale acestor manifestări violente, care nu 

au nimic în comun cu democraţia, statul de drept şi drepturile omului!) 



 20 

Şi în acest pasaj, autoarea reduce din textul lui Filat, astfel că acesta nu mai ajunge să se refere la 

condamnarea crimelor comunismului din secolul XXI nici de data aceasta. 

Relatarea este balansată de replica unui lider PCRM, chiar dacă numele acestui partid nu apare 

în materialul pus pe post. Victor Stepaniuc afirmă că Partidul Comuniştilor a respins doctrinele 

totalitare încă din 1995 şi că rezoluţiile organismelor europene referitoare la condamnarea 

crimelor regimurilor totalitare nu se referă la partidele de stânga contemporane care se numesc 

socialiste ori comuniste. 

Felul în care a fost construit materialul, generalizarea şi ciopârţirea de mai multe ori a 

subiectului scrisorii adresate lui Terry Davis de către preşedintele PLDM denotă că jurnalistul a 

evitat în mod deliberat informarea corectă a radioascultătorului despre evenimentul în cauză. 

Maniera confuză în care a fost prezentat mesajul îl face greu de înţeles pentru un ascultător de 

rând. Lipsa unor accente corecte şi concrete pe marginea textului adresat de Vlad Filat denotă nu 

numai lipsa de experienţă a jurnalistei, dar şi intenţia postului public de radio de a evita anumite 

subiecte sensibile care pun într-o lumină negativă Partidul Comuniştilor din Republica Moldova. 

Anexe:  

Textul integral al Scrisorii deschise adresată de Preşedintele PLDM Secretarului general al 

Consiliului Europei, Dlui Terry Davis: 

http://pldm.md/index.php?option=com_content&view=article&id=1558:scriosare-deschisa-

secretar-general-consiliu-europei-terry-davis&catid=1:catservpresa&Itemid=62 

Ştirea difuzată de Radio Europa Liberă: 

http://www.europalibera.org/content/news/1777436.html 

 

Studiul de caz nr. 4 

NIT, CURIER, 16 iulie 2009, ora 21.30  

Prezentatori: Victoria Filip şi Octavian Volcu 

Reporteri: Victoria Filip şi Alexei Semionov 

 

În emisiunea CURIER din data de 16 iulie, în afara rubricii Electorala 2009, a fost pus pe post 

un subiect cu durata de 4 minute şi 45 secunde despre presupusa intenţie a Partidului Democrat 

şi a liderului acestuia Marian Lupu de a organiza o Mare Adunare Naţională în data de 26 iulie. 

Chiar dacă din reportaj este evident că PDM nu intenţionează să organizeze la acea dată nici o 

adunare, cu excepţia congresului partidului, totuşi subiectul este prezentat de o manieră care să 

convingă telespectatorul că Lupu îşi doreşte convocarea unei mari adunări în centrul Chişinăului. 

Mai mult decât atât, potrivit NIT, Lupu s-ar fi aflat într-o competiţie cu liderii partidelor liberale 

pentru Piaţa Marii Adunări Naţionale. 

 

Prezentatorii Victoria Filip şi Octavian Volcu: „În rândurile opoziţiei de dreapta se încinge din 

nou lupta pentru piaţa din centrul capitalei. Partidul condus de Vlad Filat a rezervat centrul 

Chişinăului pentru 19 iulie, iar cel condus de Marian Lupu ar vrea să adune acolo opoziţia pe 

26 iulie. Despre Marian Lupu scriu mai multe mesaje şi apeluri plasate pe internet. În aceste 

http://pldm.md/index.php?option=com_content&view=article&id=1558:scriosare-deschisa-secretar-general-consiliu-europei-terry-davis&catid=1:catservpresa&Itemid=62
http://pldm.md/index.php?option=com_content&view=article&id=1558:scriosare-deschisa-secretar-general-consiliu-europei-terry-davis&catid=1:catservpresa&Itemid=62
http://www.europalibera.org/content/news/1777436.html


 21 

condiţii concurenţa pare a fi mult prea serioasa între liderii opoziţiei, care cred că a fi primul în 

piaţă însemnă a fi şi liderul unui viitor front anticomunist” (sublinierea ne aparţine).  

 

Bazându-se pe ştiri anonime, anunţate ca bloguri şi alte surse „din internet”, fără a identifica la 

ce site-uri anume se face trimitere, reporterul Victoria Filip spune că „Lupu a decis să conducă 

adunarea, după ce a văzut că Urechean, Ghimpu, Chirtoacă şi Filat nu au avut puterea să 

conducă cu mulţumea până la capăt pe 7 aprilie. Blogerii anunţă că Lupu urmează să 

înlocuiască liderii liberali pentru a continua ceea ce am început pe 6 aprilie...”.  

 

Aceste afirmaţii atribuite „unor bloggeri” inoculează ideea că se pune la cale continuarea 

violenţelor din 7 aprilie, iar organizator va fi Marian Lupu şi se va merge „până la capăt”. Aceste 

insinuări se fac pe fundalul video al protestelor anterioare, inclusiv imagini cu protestatari care 

poartă o pancartă cu craniu şi oase umane desenate pe ea. Pe durata reportajului, de 4 ori sunt 

reluate secvenţe de la proteste, filmate în zile diferite, în care apar inclusiv Vlad Filat (PDLM) şi 

Mihai Godea (PLDM), dar în numai două cazuri este indicat că imaginile sunt de arhivă, fără a 

se menţiona şi data exactă când au folst filmate. 

 

Reportajul include declaraţii ale lui Mihai Godea (PLDM), Veaceslav Untilă (AMN), Mihai 

Ghimpu (PL), Oleg Serebrean şi Oazu Nantoi (PDM), fiecare dintre aceştia declarând că nu 

cunosc nimic despre o potenţială adunare organizată de Marian Lupu sau acest subiect nu-i 

interesează în general. Cu toate acestea, reporterul insistă pentru a putea argumenta o idee falsă 

pe care încearcă s-o prezinte ca pe un fapt împlinit. La finele reportajului este prezentată 

declaraţia pentru agenţia OMEGA a Vitaliei Pavlicenco (prezentată ca „lider radical de dreapta”) 

care salută organizarea unei asemenea adunări, fiind din nou reluate imagini cu protestatari. 

    

Concluzii: Reportajul este o mostră de jurnalism iresponsabil şi parţial. Reportajul nu are nici o 

sursă care să confirme informaţia preluată, din spusele reporterului, din internet, precum că M. 

Lupu ar intenţiona să organizeze vreo adunare populară, iar reporterul nu indică pe ce site-uri 

anume a fost publicată. Deşi persoanele intervievate dezmint această informaţie sau nu o pot 

confirma, maniera în care NIT prezintă subiectul induce telespectatorului ideea că partidele ne-

comuniste îşi doresc să „ducă până la capăt” protestele şi să răstoarne cu forţa regimul 

constituţional. NIT speculează cu imagini filmate în zile diferite ale protestului fără a preciza 

data când au fost înregistrate, iar reporterul include în textul ştirii propriile judecăţi de valoare.  

 

Faptul că NIT alocă 4 minute şi 45 de secunde unui material bazat pe un zvon şi face speculaţii 

cu referire la posibile evoluţii după alegerile din 29 iulie demonstrează că scopul materialului 

este de a-l discredita pe Marian Lupu, partidul pe care îl conduce, dar şi celelalte partide ne-

comuniste, prezentate ca fiind organizatoare ale protestelor soldate cu devastări. 

 

 


