
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile locale generale din 

5 iunie 2011 

 

Raport Nr. 3 

16-29 mai 2011 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Acest raport este realizat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania 

electorală”, cu susţinerea financiara a Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de 

Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi) şi Ministerul 

Afacerilor Externe al Danemarcei (DANIDA). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu 

reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. 

 

 

 

 



 2 

1. Date generale  

 

1.1 Obiectivul proiectului: Monitorizarea şi informarea publicului referitor la 

comportamentul mass-media în campania electorală, inclusiv a accesului concurenţilor 

electorali la mass-media şi asigurarea pluralismului de opinie. Monitorizarea îşi propune să 

analizeze tendinţele reportericeşti care pot afecta performanţa mass-media şi compromite 

abilitatea acestora de a oferi publicului informaţii veridice, echidistante şi pluraliste. 

 

1.2 Perioada de monitorizare:  18 aprilie – 19 iunie 2011  

 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării:  
• Audienţa-impactul (naţional, quasi-naţional). Justificare: Este binecunoscut faptul că între 

numărul audienţei şi impactul mass-media asupra opiniei publice există o legătură directă: 

cu cât mai multă lume este expusă unui anumit mesaj, cu atât mai puternic este impactul 

acestuia asupra anumitor segmente ale societăţii. 

• Limba difuzării (română şi rusă). Justificare: Pe lângă mass-media în limba română au 

fost incluse şi posturi/ziare în limba rusă, această limbă fiind utilizată nu doar de 

minorităţile de etnie rusă, dar şi de alte etnii - bulgari, găgăuzi, ucraineni.  

 

1.4 Lista mass media monitorizate  

 

 

Presa audiovizuală 

Prime TV (Primele Ştiri, 21:00) - post privat, acoperire naţională, difuzează în limba 

română ș i rusă; 

NIT TV (Curier, 22:00)– post privat, acoperire naţională, difuzează în  rusă şi română;  

EU TV (Ştiri, 20:30) - post privat, acoperire quasi-naţională, difuzează în româna;  

Jurnal TV (Jurnalul orei 20:00) - post privat, difuzează prin satelit, în română şi rusă 

N4 (Obiectiv, 19:30) - post privat, acoperire regională, difuzează în limba română 

 

Presa scrisă:  

Adevărul (cotidian naţional, limba română, 5 apariţii pe săptămână); 

Timpul de dimineaţă (cotidian naţional, limba română, 5 apariţii);  

Moldova suverană (cotidian naţional, limba română, 4 apariţii);  

Nezavisimaia Moldova (cotidian naţional, limba rusă, 4 apariţii);  

Jurnal de Chişinău (bisăptămânal naţional, limba română, 2 apariţii) 

 

 

2. Cadrul metodologic  
A fost monitorizat conţinutul integral al ziarelor şi câte un buletin de ştiri zilnic, fiind 

analizate materialele cu caracter electoral direct şi indirect. Materialele au fost supuse unei 

evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile 

unui sau altui partid/unei sau altei formaţiuni politice. De asemenea, materialele au fost 

analizate conform următoarelor criterii de reflectare obiectivă:  

 

Imparţialitate/obiectivitate: Potrivit Codului de etică, ştirile trebuie să fie imparţiale şi 

obiective; să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane în detrimentul altora. 



 3 

Obiectivitatea jurnalistică presupune o distincţie clară între opinie şi fapte, atât prin alegerea 

unghiului de abordare, cât si prin detaliile furnizate. Prezenţa elementelor discriminatorii în 

cadrul reportajelor şi ştirilor reprezintă un prim criteriu de prezentare a realităţii prin prisma 

jurnalistului. Iar filtrarea ştirilor şi analiza minimă a istoriei şi contextului, de asemenea, 

vorbesc despre apărarea intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg
1
. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor/pluralismul de opinie: Pentru a fi corecte şi echilibrate, 

materialele trebuie să prezinte toate părţile vizate, în special când e vorba de subiecte 

controversate, şi să trateze în mod egal oponenţii.
2
 De asemenea, mass-media trebuie să 

asigure accesul publicului la o  multitudine de păreri diverse care ar ajuta auditoriul să-şi 

creeze propria opinie asupra celor întâmplate. În cazurile în care anumitor puncte de vedere 

li se oferă mai multă atenţie decât altora, acestea devin proeminente şi implicit afectează 

percepţia publicului despre aceea ce se întâmplă în societate. 

 

Limbajul şi imaginile utilizate: Jurnalismul responsabil presupune nu doar prezentarea 

veridică a faptelor, ci şi utilizarea unui limbaj corect şi decent. Exagerările şi limbajul 

licenţios utilizat în mod deliberat, cum ar fi limbajul peiorativ sau etichetele atribuite 

anumitor persoane sau organizaţii, precum şi imaginile manipulate astfel încât  anumite 

părţi să apară în lumină negativă ridică grave semne de întrebare cu privire la respectarea 

standardelor etice şi profesionale. Comportamentul etic al jurnaliştilor este pus la îndoială 

de cele mai multe ori atunci când imaginile prezintă aspecte ce nu corespund realităţii, când 

acestea sunt trucate, dar şi atunci când anumite ştiri sunt ilustrate cu imagini ce nu au 

legătură cu textul, cu partea informaţională.  

 

3. Datele monitorizării 

 

Implicare în campania electorală 
În cele 14 jurnale de ştiri monitorizate în perioada 16-29 mai 2011, postul Prime TV a 

difuzat 64 de ştiri cu caracter electoral direct şi indirect. Materialele care vizează nemijlocit 

activităţile de campanie ale concurenţilor electorali au fost prezentate la rubrica specială 

„Electorala 2011”. Astfel, Prime TV şi-a informat telespectatorii despre principalele 

evenimente/acţiuni electorale din aceste două săptămâni, în special cele organizate de 

candidaţii la funcţia de primar general al municipiului Chişinău. De asemenea, au fost 

reflectate situaţiile de conflict şi acuzaţiile reciproce, pe care şi le-au adus candidaţii şi 

partidele pe care aceştia le reprezintă. În acelaşi timp, unele evenimente care la fel au 

legătură cu campania electorală au fost reflectate în afara rubricii electorale (17 mai: 

reportajul despre începutul perioadei de verificare a listelor alegătorilor şi ştirea despre 

eliberarea cetăţenilor ucraineni bănuiţi de editarea unor ziare false cu informaţii 

defăimătoare despre unii concurenţi electorali; 19 mai: protestul colectivelor ziarelor 

                                                 
1
 Simona Ştefănescu, Riscurile comunicării mediatice în timpul conflictelor 

2
  Fico, Sofin, and Dragger, 2007. Fairness and defamation in the reporting of local issues.  



 4 

„clonate” în scop electoral care au cerut urgentarea anchetei şi excluderea din cursa 

electorală a concurenţilor care au comandat falsificarea ziarelor). 

 

În perioada de raport, postul de televiziune monitorizat a alocat spaţiu de emisie şi pentru 

educaţia electorală a cetăţenilor. Astfel, în această perioadă, telespectatorii au putut afla 

detalii despre felul cum pot fi verificate listele electorale, interdicţia legală impusă 

concurenţilor electorali de a oferi cadouri alegătorilor, actele necesare pentru votare, 

exercitarea dreptului de vot al locuitorilor din Corjova, Dubăsari.   

 

Obiectivitate şi imparţialitate 

La postul Prime TV nu au fost înregistrate probleme deosebite privind separarea opiniilor 

de fapte, precum şi abateri grave de la normele deontologice care ar fi dus la distorsionarea 

realităţii. În acelaşi timp, frecvenţa apariţiei şi unghiul de abordare a evenimentelor denotă 

clar simpatia editorială a acestui post de televiziune faţă de Partidul Democrat, liderii şi 

candidaţii acestei formaţiuni politice, în unele cazuri materialele puse pe post în buletinul de 

ştiri reprezentând agitaţie electorală în favoarea PDM.  

 

În perioada monitorizată, candidata PDM la funcţia de primar general de Chişinău 

Valentina Buliga a fost cel mai mediatizat actor electoral, evenimentele cu participarea 

acesteia fiind prezentate aproape de fiecare dată la începutul rubricii „Electorala 2011”. În 

unele cazuri V. Buliga a fost prezentă în câte două ştiri din acelaşi jurnal informativ. În 

total, candidata PDM a fost vizată direct în 16 ştiri în context pozitiv sau neutru, inclusiv de 

13 ori au fost prezentate secvenţe din declaraţiile pe care candidata le-a făcut în contextul 

evenimentului despre care se relata. Telespectatorii au putut afla detalii despre programul şi 

promisiunile electorale în problema atribuirii statutului de municipiu unor oraşe şi 

dezvoltarea suburbiilor (18 mai), dezvoltării învăţământului şi asigurării absolvenţilor cu 

locuri de muncă (19 mai), asigurării spitalelor cu utilaj medical performant (24 mai), 

cooperării cu agenţii economici din Chişinău (25 mai), construcţiei parcărilor supraetajate 

(28 mai) etc. De asemenea, a fost mediatizată poziţia Valentinei Buliga privind distribuirea 

ziarelor false cu informaţii defăimătoare (16 mai), privind declaraţiile „misogine” ale 

candidatului PCRM Igor Dodon (17 mai), vandalizarea panourilor electorale (27 mai). 

Prime TV a pus pe post şi reportaje care o prezintă pe Valentina Buliga din altă perspectivă, 

ceea ce îi aduce un plus de imagine (cântând pe scenă cu ocazia Zilei Familiei – 17 mai, în 

vizită la şcoala de hipism – 27 mai). În jurnalul de la 21 mai, postul de televiziune a anunţat 

despre deschiderea, de către Partidul Democrat, a unor puncte de control al tensiunii şi 

glicemiei în Capitală, iar în imagini apăreau corturi pe care erau afişate panouri cu îndemnul 

de a vota pentru PDM şi pentru V. Buliga. La 24 mai, în reportajul despre prezentarea 

programului electoral în faţa actorilor, reporterul a menţionat că V. Buliga ar fi spus că 

„dacă ajunge primar, actorii şi balerinii vor ieşi la pensie mai devreme”. Deseori, 

reportajele care au vizat-o pe dna Buliga au avut o durată mai mare şi au fost prezentate mai 

detaliat faţă de subiectele despre alţi concurenţi electorali.  

 

Ceilalţi candidaţi la primăria Chişinăului au apărut mai rar la Prime TV, în context diferit, 

preponderent neutru: făcând declaraţii, prezentându-şi programele sau răspunzând 

acuzaţiilor care li se aduc de contracandidaţi. În unele cazuri concurenţii electorali au fost 

prezentaţi uşor ironic. Candidatul PCRM Igor Dodon a apărut ca sursă primară în 6 ştiri, iar 

în altele 8 a fost vizat sau i s-a solicitat dreptul la replică; candidatul PL Dorin Chirtoacă a 



 5 

fost protagonistul a 4 ştiri, în alte 7 ştiri a fost vizat sau a dat replică la unele declaraţii sau 

acuzaţii ale altor candidaţi; Sergiu Coropceanu, PSD – 8 ştiri; Mihai Godea, independent – 

6 ştiri; Valeriu Pleşca, Forţa a Treia şi Oleg Onişcenco, “Casa Noastră – Moldova” – câte o 

ştire. De asemenea, au fost puse pe post 5 ştiri care au vizat participarea reprezentanţilor 

Partidului Liberal-Democrat la alegerile pentru Consiliul municipal Chişinău şi o ştire 

despre candidatul independent la funcţia de consilier municipal Maxim Brăila.  

 

În unele cazuri, Prime TV nu s-a rezumat la transmiterea informaţiilor propriu-zise despre 

activităţile de campanie ale candidaţilor, ci a prezentat şi alte informaţii de context, care 

contrazic sau nuanţează mesajul iniţial al respectivului candidat. Spre exemplu, în ştirea din 

16 mai, care relata despre propunerile candidatului PCRM Igor Dodon privind păstrarea 

monumentelor istorice şi declaraţiile acestuia precum că situaţia actuală în acest domeniu 

reprezintă un „genocid”, postul de televiziune aminteşte că în timpul guvernării comuniste a 

fost demolat un monument de arhitectură din preajma Preşedinţiei, iar actualul preşedinte 

interimar Marian Lupu a oprit lucrările de construcţie la un imobil care ameninţa Casa-

muzeu „A. Puşkin” din Chişinău. 

 

Prime TV a mediatizat şi campania electorală a PDM în afara Chişinăului. În jurnalul de la 

22 mai, la rubrica „Electorala 2011”, a fost prezentat un reportaj despre participarea 

preşedintelui interimar al R. Moldova, preşedintelui Parlamentului Marian Lupu şi a 

viceprim-ministrului, ministrului Economiei Valeriu Lazăr la Hramul satului Mingir, în 

cadrul căruia a fost pusă piatra de temelie a unui memorial în cinstea celor căzuţi în 

războaie şi în timpul foametei. Au fost intervievaţi mai mulţi oameni care au promis să 

contribuie la edificarea memorialului, inclusiv actualul primar al localităţii Haralambie 

Lazăr, care candidează la un nou mandat din partea PDM, însă acest din urmă aspect nu a 

fost menţionat în reportaj. La fel, nu se spune că M. Lupu şi V. Lazăr sunt preşedinte şi, 

corespunzător, vicepreşedinte ai Partidului Democrat. 

 

În acelaşi buletin de ştiri, Prime TV a pus pe post un reportaj cu elemente de agitaţie 

electorală în favoarea candidatului PDM la funcţia de primar al oraşului Hânceşti Alexandru 

Botnari. La o întâlnire electorală, liderul PDM Marian Lupu a cerut audienţei „să acordaţi 

suportul cuvenit pentru nr. 1 la consiliul raional, şi de fapt nr. 1 în realitate, cel mai bun 

primar aici la Hânceşti, Alexandru Botnari”. 

 

În jurnalul de la 23 mai, Prime TV a difuzat încă un reportaj cu elemente de agitaţie 

electorală în favoarea candidaţilor PDM, de data aceasta din raionul Ştefan-Vodă, unde a 

ajuns „caravana electorală” cu participarea liderului PDM Marian Lupu, „întâmpinat cu 

onoruri” de locuitori. În material au fost incluse şi apelurile directe ale unora dintre 

candidaţii PDM să fie votaţi de alegători. 

 

La 29 mai, Prime TV a pus pe post un reportaj despre o activitate electorală a PDM în satul 

Temeleuţi, Călăraşi, în susţinerea candidatei PDM Zinaida Ţurcanu. Reprezentanţii 

partidului Valeriu Lazăr şi Andrei Popov le-au dăruit uniforme tinerilor fotbalişti, 

menţionându-se că Zinaida Ţurcanu deja a început realizarea programului său electoral. 

Activităţile din afara Chişinăului ale altor concurenţi electorali nu au fost reflectate de 

Prime TV. 

 



 6 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

De cele mai multe ori, Prime TV a respectat principiul diversităţii şi al echilibrului 

surselor/poziţiilor/opiniilor, în special în cele 15 materiale care relatau despre conflicte, 

acuzaţii sau subiecte controversate în care sunt implicaţi concurenţii electorali. În câteva 

cazuri (3) însă, în ştiri au fost lansate acuzaţii, iar reporterii nu au oferit dreptul la replică. 

Astfel, în jurnalul de ştiri de la 20 mai, candidatul PSD Sergiu Coropceanu a acuzat 

primăria de reparaţia necalitativă a străzii Cogâlniceanu, însă această acuzaţie a rămas fără 

răspuns – chiar dacă primarul general interimar Nistor Grozavu a respins invitaţia la 

evenimentul organizat de Coropceanu, reporterii trebuiau să solicite comentarii din partea 

responsabililor pentru reparaţia drumurilor. La 23 mai, acelaşi candidat PSD i-a acuzat pe 

Igor Dodon (PCRM) şi Dorin Chirtoacă (PL) că ar fi ştiut de fraudele la întreprinderea 

„Chişinău-Gaz”, dar nu au întreprins nimic pentru a le pune capăt. Reporterul Prime TV nu 

le-a solicitat opinia celor acuzaţi, amintind doar că aceştia „nu au comentat deocamdată 

acuzaţiile”.   

 

În perioada monitorizată, au fost înregistrate mai multe cazuri când demnitarii care au 

participat la evenimentele cu caracter electoral în susţinerea candidatei PDM la funcţia de 

primar general al Chişinăului au fost prezentaţi în reportajele de la Prime TV nu ca 

lideri/reprezentanţi ai partidului, ci ca miniştri sau deputaţi, ceea ce duce la transferul de 

imagine a instituţiilor publice pe care aceştia le reprezintă în favoarea unui concurent 

electoral. Exemple: 19 mai – la întâlnirea electorală a Valentinei Buliga cu studenţii şi 

profesorii Universităţii Tehnice a participat şi Vlad Plahotniuc, prezentat ca prim-

vicepreşedinte al Parlamentului; 20 mai – altă întâlnire electorală a candidatei PDM la 

Universitatea „Ion Creangă”, însoţită de Vlad Plahotniuc (de data aceasta, prezentat corect 

ca „vicepreşedinte PDM”) şi de Pavel Filip, prezentat ca ministru al Tehnologiei 

Informaţiei; 24 mai – V. Buliga s-a întâlnit în scop electoral cu actorii, împreună cu Marian 

Lupu, prezentat ca lider PDM, şi de Boris Focşa, prezentat ca ministru al Culturii. De 

menţionat că în reportajul despre participarea candidatei PDM la concertul dedicat Zilei 

Familiei (17 mai) care a fost prezentat la rubrica „Electorala 2011” şi a avut un caracter 

corespunzător acestei rubrici, s-a menţionat că spectacolul a fost organizat de Ministerul 

Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.   

 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

Pe durata perioadei monitorizate, imaginile şi limbajul utilizate de postul de televiziune 

Prime TV au fost, în general, acceptabile. În unele cazuri, limbajul intro-ului/titlului ştirii a 

fost uşor ironic în raport cu candidaţii (17 mai – ştirea intitulată „Ca în Vestul sălbatic” a 

început cu următoarea afirmaţie: „Candidatul Blocului Forţa a Treia la cârma Capitalei se 

lasă inspirat de tradiţiile Vestului sălbatic. Valeriu Pleşca promite 25 de mii de lei 

persoanelor care vor oferi informaţii veridice despre crima de la Durleşti”; 20 mai – ştirea 

despre acuzaţiile lui S. Coropceanu (PSD) la adresa primăriei precum că asfaltul de pe 

strada Cogâlniceanu, reparată acum câteva luni, nu este calitativ şi în scurt timp va fi nevoie 

de o altă reparaţie, a fost intitulată „Candidatul vizionar”).  

 

 

 

 

 



 7 

             
 

Implicarea în campania electorală.  

Între 16 şi 29 mai 2011, postul de televiziune cu acoperire naţională NIT a difuzat, în 

buletinul de ştiri „Curier” de la ora 22.00, 76 de materiale relevante prezentei monitorizări. 

Dintre acestea, 58 au avut un caracter electoral direct, adică materiale în care e vorba fie de 

procesul electoral, fie sunt vizaţi candidaţi electorali pentru funcţii de primari sau consilieri 

din municipiul Chişinău şi de pe teritoriul Republicii Moldova. 

 

În perioada de referinţă, NIT a inclus în buletine reportaje ample de la acţiunea socială 

desfăşurată de PCRM pe 22 mai la Soroca, Orhei şi Cahul (23 mai, ştirea 4, durata 18 min), 

iar pe parcursul săptămânii 23-29 mai a avut mai multe materiale cu trimitere la 

evenimentele în cauză şi anunţuri despre continuarea acestora la Chişinău pe data de 29 

mai. Materialele au avut ample inserturi din discursurile liderilor PCRM prezenţi la marşul 

din 22 mai, precum şi voxuri unanime printre participanţii la marş în care se repetă că ţara e 

într-un dezastru în care a adus-o guvernarea AIE şi singura soluţie e revenirea PCRM la 

guvernare. Pe data de 25 mai, „Curier” a inclus 2 materiale ample (durata totală de 16 min) 

despre aniversarea a 70-a a liderului PCRM, cu voxuri unanime în care se menţiona că 

Voronin este singurul “lider adevărat” pe care l-a avut RM. 

 

Activitatea electorala a PCRM şi a liderilor acestui partid este reflectată zilnic în programul 

de ştiri de la NIT. În perioada monitorizată au fost difuzate 19 ştiri despre întâlnirile 

electorale ale lui Igor Dodon cu alegătorii, precum şi ştiri despre deplasările lui Vladimir 

Voronin în diferite localităţi: la Făleşti (16 mai), Bălţi (22 mai) şi Cahul (24 mai), inserturi 

ample din discursurile rostite, cu conţinut electoral direct: “Unde sunt salariile de 500 euro 

promise de AIE? Unde sunt pensiile de 300 euro?”, „Capitala e în moarte clinică” (20 

mai), “Cum veţi vota aşa veţi trăi” (16 mai), etc. De regulă, materialele cu prezenţa 

membrilor PCRM au o durata de aproximativ 4-5 minute şi reflectă în exclusivitate punctul 

de vedere al PCRM. 

 

Un şir de materiale difuzate în perioada monitorizată exprimă avertismentele PCRM 

referitor la fraudarea rezultatelor alegerilor locale din 5 mai de către AIE (27 mai, 26 mai). 

La fel, sunt incluse materiale despre încălcarea legislaţiei electorale de către partidele AEI 

(26 mai, 24 mai). 

 

Obiectivitate şi imparţialitate 

În perioadă monitorizată NIT a prezentat 48 de subiecte în care s-a vorbit despre acţiunile 

Partidului Comuniştilor şi ale candidatului acestuia la funcţia de primar general. 19 

materiale l-au avut ca protagonist pe Igor Dodon. De exemplu, numai pe 16 mai acesta este 

prezent în patru ştiri consecutive (5, 7, 8 şi 9). În alte 29 de materiale apar ceilalţi lideri ai 

formaţiunii, dar şi candidaţii acesteia la funcţiile de primari şi consilieri locali. 

 

Echipa PPCD şi candidatul acestui partid la funcţia de primar sunt prezenţi în 5 ştiri, toate 

cu aceeaşi tonalitate critică în raport cu acţiunile primarului Dorin Chirtoacă. PPCD este 

prezent în ştirile NIT în măsura în care critică activitatea Primăriei din ultimii 4 ani, şi nu ca 

o formaţiune care ar avea soluţii pentru problemele enumerate. 

 



 8 

Candidata PD la funcţia de Primar de Chişinău, Valentina Buliga, este prezentă într-o 

singură ştire în context negativ, iar PD - în 7 ştiri negative. Tot în context negativ apare şi 

PLDM – 7 ştiri. PL apare în doar 3 subiecte, în schimb activitatea Primăriei şi a lui Dorin 

Chirtoacă e vizată în 23 de ştiri, toate în context negativ. În total, contracandidaţii electorali 

ai PCRM au fost prezenţi în context negativ de 40 de ori. 

 

În perioada monitorizată echipa NIT a recurs la o manieră specifică în prezentarea 

candidaţilor electorali: contracararea afirmaţiilor şi declaraţiilor din spoturilor electorale ale 

Valentinei Buliga, PD, ale lui Dorin Chirtoacă, PL, ale lui Vlad Filat, PLDM.  

 

Primul spot electoral al lui Dorin Chirtoacă, PL, a fost analizat în întregime (19 mai, 22.18), 

iar afirmaţiile lui Chirtoacă au fost contestate într-o manieră multiplă: voxuri, replici ale 

jurnaliştilor, montaj de imagini şi melodii (a se vedea Studiul de caz nr. 1 anexat acestui 

raport). 

 

Pe 24 mai (22:01- 22:07) NIT contracarează cele afirmate în spotul electoral al PDLM "E 

dimineaţă din nou în Moldova". După ce prezintă fragmente din spotul electoral al lui 

Ronald Reagan din campania din 1984 la preşedinţia SUA ca sursă de inspiraţie pentru 

spotul PDLM, reporterul contestă cele afirmate de Filat prin diferite procedee. De exemplu, 

Filat spune: “Mii de km de drum european se construiesc în prezent”, iar reporterul 

contraatacă: “Iată o mostră de drum european” şi include un şir de opinii ale persoanelor 

aflate pe drum care afirmă că au fost furaţi banii destinaţi pentru reparaţia acestuia. Filat 

spune: "Azi se vor naşte 100 de copii în Moldova, iar 100 de oameni se vor întoarce acasă", 

după el urmează un vox în care se afirmă că toată lumea pleacă, urmat de concluzia 

reporterului: “În Moldova vor rămâne doar bătrânii şi Filat”. În acelaşi fel se procedează 

cu mai multe afirmaţii din spot ale lui Filat. Astfel, se încalcă prevederile Regulamentului 

CEC privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale generale din 5 iunie 2011 în 

mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, care stipulează clar că 

„Publicitatea electorală nu va fi inclusă în programele de ştiri, emisiuni sportive, emisiuni 

pentru copii, emisiuni cu tematică religioasă”(p. 12) şi „Materialele electorale publicate sau 

difuzate, atât ale Comisiei Electorale Centrale, cât şi ale concurenţilor electorali, nu pot fi 

însoţite de comentarii”(p.17). 

 

Modalitatea de selectare a subiectelor incluse în buletinele de ştiri de la NIT, precum şi 

atitudinea reporterului, denotă tendenţiozitatea acestui post. Un exemplu de tendenţiozitate 

e ştirea care a prezentat declaraţiile ambasadorului UE în Republica Moldova, Dirk 

Schuebel, din 26 mai („Luna de miere s-a terminat, finanţările UE către Moldova vor fi 

reduse”). NIT nu aminteşte despre motivul principal evocat de Schuebel, şi anume faptul ca 

RM mai are de lucrat mult la capitolul antidiscriminare şi drepturile minorităţilor, referindu-

se îndeosebi la retragerea din Parlament a Legii antidiscriminare şi la discuţiile privind 

anularea deciziei despre înregistrarea cultului islamic. Reporterii prezintă afirmaţiile lui 

Schuebel drept o constatare a dezastrului în care AIE a adus ţara şi drept argumente 

inserează comentariile liderilor PCRM care interpretează anume în acest sens declaraţiile lui 

Schuebel. 

 

Deturnarea mesajului are loc şi în ştirea din 27 mai (22.23) în care se spune că CCA a 

aplicat amenda maximă postului NIT pentru “prezentarea lacunelor autorităţilor publice 



 9 

locale, îndeosebi ale Primăriei Municipiului Chişinău...”. Deşi raportul CCA prezintă 

încălcările legislaţiei admise de către NIT, precum şi enumerarea ştirilor în care nu a fost 

prezentată a doua sursă, încălcări pentru care NIT a fost amendat, motivele pentru care a 

fost aplicată amenda sunt trecute sub tăcere. NIT utilizează un limbaj denigrator la adresa 

membrilor CCA: “v-aţi deconspirat”, “sunteţi lachei”, “noi nu servim stăpânii voştri” şi 

aminteşte că rolul presei e să critice puterea. Astfel, acest material induce cu insistenţă 

telespectatorului impresia că NIT a fost amendat pentru că prezintă lacunele autorităţilor 

publice locale, şi nu pentru încălcările admise în reflectarea anumitor subiecte. 

 

Corectitudinea şi echilibrul ştirilor. Pluralismul de opinie 

Articolul 7 (c) al Codului Audiovizualului prevede că în cazul subiectelor ce vizează situaţii 

de conflict urmează să se respecte principiul de informare din mai multe surse. Din cele 40 

de ştiri controversate de la NIT în care ar fi fost necesară o a doua opinie, doar în 10 a fost 

prezentată părerea părţilor vizate. Celelalte materiale au prezentat o singură parte, de regulă 

poziţia PCRM, sau păreri ale cetăţenilor care exprimă acelaşi punct de vedere, similar 

poziţiei PCRM. Deseori, reporterul afirmă că persoana responsabilă de problema 

identificată a fost de negăsit, nu a răspuns la telefon (de ex. ştirile 6 şi 7 din 26 mai, ştirea 4 

din 18 mai). 

 

Pe 24 mai şi 26 mai sunt inserate materiale despre cum PD şi PDLM încalcă legislaţia 

electorală prin distribuirea unor pachete alimentare. Materialele din diferite localităţi unde 

primari sunt membrii ai PD sau PDLM sunt realizate după aceeaşi schemă: sunt prezentate 

unele probleme ale localităţii, apoi părerile a câtorva persoane revoltate care atribuie vina 

pentru situaţia descrisă primarului din partea PD sau PDLM, fără a fi prezentă şi poziţia 

primarului sau a autorităţilor locale vizate. 

 

Pe data de 18 mai (22:10) a fost prezentată o întâlnire electorală susţinută la Chişinău de M. 

Ciobanu, candidat la funcţia de consilier din partea PL, în cadrul căreia i-au fost adresate 

întrebări ce ţin de problemele orăşenilor. Intervenţiile chişinăuienilor incluse în reportaj 

conţin critici dure la adresa Primăriei. La montaj au fost lăsate doar întrebările şi 

intervenţiile, dar nu a fost inserat nici un răspuns al reprezentantului PL. În unele situaţii cea 

de-a doua sursă de informaţie este mimată doar. De exemplu, pe 20 mai (22:10) în ştirea 

care se afirmă că troleibuzele procurate din Belarus costă mai puţin decât a achitat pentru 

ele Primăria capitalei, a lipsit poziţia autorităţilor locale. Replica lui Gh. Morgoci, directorul 

RTEC, a fost preluată dintr-un alt material care se referea la starea tehnică a troleibuzelor 

procurate anul acesta şi care a fost difuzată pe 17 mai (ora 22:01). 

 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

În perioada monitorizată NIT a utilizat în 14 ştiri imagini şi un limbaj ce contravin 

standardelor deontologice. Autorii acestora au recurs la caricaturi, muzică şi montaj al unor 

imagini de arhivă. De exemplu, pe 18 mai în ştirea 3 (22:10) sunt montate imagini cu 

grămezi de gunoi, pereţi cu tencuiala căzută, însoţite de vocea lui Dorin Chirtoacă “Votăm 

schimbarea, votăm PL”. În materialul din 19 mai de la ora 22:18 sunt montate trei melodii 

care însoţesc imagini cu Chirtoacă, astfel se creează un context satiric şi denigrator pentru 

prezentarea acestui concurent electoral. Pe data de 27 mai, în ştirea 3 apar imagini 

luminoase cu câmpuri înverzite şi plantaţii de floarea soarelui, iar pe ecran, peste aceste 

imagini sunt inserate propoziţiile „Moldova – cea mai frumoasă ţară”, „Moldova cel mai 



 10 

roditor pământ” si alte câteva afirmaţii similare, apoi brusc ecranul se face negru şi apare 

inscripţia „Moldova degradează” şi alte afirmaţii similare. În continuare telespectatorii sunt 

chemaţi la marşul social de pe 29 mai pentru a stopa dezastrul în care a aruncat ţara 

guvernarea AIE. 

 

Astfel, prin aceste montaje se încalcă prevederile Codului Audiovizualului care nu admite 

„deformarea sensului realităţii prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau 

titluri”. 

 

 

 
 

Implicare în campania electorală 

Monitorizarea făcută în perioada 10-29 mai relevă că aproximativ fiecare a doua ştire 

difuzată de postul de televiziune Euro TV vizează campania electorală direct sau indirect 

(49 din totalul de 109 subiecte). Dintre acestea, 14 reportaje au avut tentă electorală directă 

şi au fost plasate la rubrica „Electorala 2011”. Acestea s-au referit preponderent la 

prezentările platformelor electorale ale candidaţilor şi evenimentele electorale organizate de 

către aceştia. 

 

Tema care domină ca pondere numerică reportajele cu tentă electorală indirectă în perioada 

menţionată este crearea Consiliului naţional de reformare a organelor de drept. Subiectul 

este tratat în trei materiale. Din categoria altor materiale cu caracter electoral tangenţial mai 

menţionăm lupta premierului cu salariile mari ale directorilor agenţiilor de stat, protestele 

credincioşilor ortodocşi pentru revizuirea Legii cultelor, identificarea de către guvern a 

proiectelor pentru dezvoltarea satelor din zona de securitate şi altele. 

 

Euro TV pune pe post şi două reportaje despre evenimente cu implicarea unor persoane care 

reprezintă autorităţi publice locale din regiune din care nu este clar dacă acestea sunt sau nu  

implicate în campania electorală. 

 

Imparţialitate şi obiectivitate 

Reportajele realizate de Euro TV au fost produse într-o manieră corectă fără ca să fie 

înregistrate anumite abateri de la normele deontologice care să distorsioneze mesajul 

transmis de concurenţii electorali. Monitorizarea nu scoate la iveală nici probleme ce ţin de 

separarea faptelor de opinie, şi nici trunchieri ale informaţiilor care ar modifica anumite 

înţelesuri ale contextului în care au fost făcute declaraţiile sau s-au produs anumite 

evenimente.  

 

În perioada de raport nu putem vorbi şi despre favorizarea unor anumiţi concurenţi 

electorali. Aceştia au fost prezenţi în jurnalele de ştiri în funcţie de implicarea lor în 

campanie. Din cele 14 reportaje din rubrica „Electorala 2011”, trei au fost despre PCRM şi 

candidatul lor la funcţia de primar general, câte două reportaje au fost dedicate 

formaţiunilor politice PD, PLDM şi candidatului independent Mihai Godea. PPCD, PNL şi 

PL, precum şi Partidul Legii şi Dreptăţii au fost prezenţi în câte un material. 

 



 11 

Dacă e să ne referim la subiectele cu caracter electoral indirect, atunci monitorizarea arată o 

uşoară tendinţă spre reflectarea pozitivă a evenimentelor organizate de Guvern. Din cele 12 

subiecte în care se vorbeşte despre Executiv şi premier, opt au caracter pozitiv, trei negativ 

şi unul neutru. Autorităţile locale de la Chişinău sunt prezente în trei subiecte realizate 

echilibrat. 

 

Trebuie să menţionăm că pe data de 24 mai este pus pe post un reportaj despre inaugurarea 

unui pod în localitatea Cuhneşti, raionul Glodeni. În material apare de mai multe ori Ion 

Beţişor, prezentat ca şi primar al localităţii. Nu este clar dacă acesta este înregistrat în 

calitate de candidat electoral sau nu. Pe data de 25 mai urmărim un alt subiect despre 

protestul unui grup de locuitori ai satului Molovata Noua, raionul Dubăsari, în faţa Curţii 

Supreme de Justiţie. De mai multe ori unii protestatari sunt prezentaţi în calitate de 

consilieri săteşti. Autorii reportajului nu specifică dacă aceştia sunt sau nu implicaţi în 

campanie. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Euro TV a respectat principiile diversităţii şi echilibrului surselor pe toată durata perioadei 

de raport. În cele opt subiecte cu caracter controversat sunt prezente toate părţile, fapt care 

ne face să credem că jurnaliştii cunosc şi respectă normele pluralismului de opinie.  

 

Drept exemple pot servi subiectul din 16 mai în care refugiaţii din regiunea transnistreană 

protestează în faţa Primăriei împotriva unei decizii a Consiliului Municipal care i-ar obliga 

să achite chiria pentru locuinţele sociale primite de la stat. Autorităţile locale resping 

acuzaţiile pe motiv că protestatarii nu au înţeles corect decizia CM şi ar face campanie 

electorală. Un alt subiect din aceeaşi zi o are ca protagonistă pe Valentina Buliga, candidată 

PD la funcţia de primar general al capitalei. Ea susţine că ziarele false apărute în campanie 

îi au în spate pe comunişti. PCRM califică acuzaţiile drept ridicole. Şirul exemplelor în care 

reporterii au respectat echilibrul surselor poate continua şi în cazul celorlalte şase subiecte 

cu caracter controversat în care se aduc acuzaţii unor concurenţi electorali şi cărora le-a fost 

oferit dreptul la replică. 

 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

În perioada monitorizată nu au fost înregistrate cazuri de utilizare a unui limbaj 

discriminatoriu la adresa concurenţilor electorali, precum şi a unor imagini capabile să 

deformeze realităţile şi să pună la îndoială respectarea standardelor etice şi profesionale de 

către jurnaliştii de la Euro TV. 

 

 
 

Implicarea în campania electorală 

În perioada de raport, Jurnal TV a fost mai pasiv în reflectarea campaniei electorale, 

difuzând în total 46 de ştiri cu caracter electoral direct şi indirect. De regulă, postul include 

în rubrica „Alegeri Locale 2011” câte 1-2, rareori 3 ştiri electorale. În unele zile, ştirile 

electorale au lipsit din buletine. Postul a informat despre unele evenimente ale concurenţilor 

electorali, despre rezultatele primului sondaj de opinie privind rezultatele alegerilor, 

incidentele din campanie, cu implicarea contracandidaţilor, reţinerea şi eliberarea 



 12 

persoanelor bănuite că ar fi falsificat două ziare din Moldova şi pichetarea sediului 

Procuraturii Generale de către ziariştii de la aceste publicaţii care au cerut sa fie date 

publicităţii numele concurenţilor electorali bănuiţi de comandarea falsului etc.  

 

În afara rubricii speciale au fost incluse mai multe ştiri care cad sub incidenţa prezentei 

monitorizări, având tangenţă electorală indirectă. Este vorba de materiale privind crearea 

Consiliului naţional de reformare a organelor de drept şi reacţiile care au urmat (20, 23, 24, 

25 mai), ştirea despre interceptarea convorbirilor telefonice ale lui Mihai Ghimpu şi Dorin 

Chirtoacă de către SIS în 2009 (23 mai), materialul despre inundaţiile din Chişinău şi 

reacţia locuitorilor capitalei (23 mai). De asemenea, în categoria de materiale cu caracter 

electoral indirect au fost incluse ştirile privind diverse acuzaţii ale lui Sergiu Mocanu la 

adresa lui Vlad Plahotniuc (19 mai, 25 mai, 29 mai).  

 

Imparţialitate şi obiectivitate 
In general, postul Jurnal TV a reflectat subiectele relevante de o manieră corectă şi 

echidistantă. Nu se remarcă o părtinire evidentă în favoarea sau defavoarea vreunui 

concurent electoral cu şanse mari de a fi ales primar de Chişinău sau de a obţine majoritatea 

în consiliile municipale, raionale. Totuşi, judecând după frecvenţa şi contextul apariţiei în 

ştiri, de tratament preferinţial au beneficiat PL, în special Dorin Chirtoacă, care apare de 7 

ori în context pozitiv şi neutru, şi Mihai Godea, candidat independent (apare de 7 ori în 

context neutru şi pozitiv). PD şi PCRM au fost vizaţi de câte 6 ori, de cele mai multe ori în 

context neutru şi negativ. De menţionat că Jurnal TV a avut 3 ştiri în care e prezent Victor 

Busuioc, candidat pentru primăria Tudora, Ştefan Vodă. 

 

Majoritatea ştirilor (81%) au fost imparţiale, fără a fi sesizată atitudinea personală a 

reporterilor faţă de subiectele abordate. În unele cazuri totuşi (9 ştiri), pasaje din textul 

jurnalistic citit de prezentatori sau reporteri nu a fost atribuit vreunei surse şi pot fi 

interpretate drept păreri personale ale autorilor. De exemplu, în buletinul 28 mai, Jurnal TV 

afirma că „înainte de alegeri candidaţii promit marea şi sarea”, la 23 mai, burtiera de pe 

ecran titra „Nu se scuză, dar se amuza”, în ştirea ce prezenta detalii despre reacţia lui Igor 

Dodon la acuzaţiile făcute de unele victime din 7 aprilie 2009. La 20 mai, teaserul (info pe 

scurt despre ştirile care urmează) spunea: Candidaţii electorali se întrec la cheltuieli. Cei 

mai risipitori sunt liberal-democraţii şi comuniştii. Milioane de lei curg din buzunarele lor, 

deşi ştirea propriu-zisă a fost corectă şi neutră. Superstiţiile bântuie şi în politică. Abia peste 

două săptămâni aflăm cauza plecării lui Godea din PLDM - un ceas de mână în valoare de 

aproape 20 de mii de euro, afirmă reporterul în ştirea din 16 mai despre cadoul făcut de 

Vlad Filat lui Mihai Godea pe timpul când acesta era vicepreşedintele partidului. Astfel, 

telespectatorii pot fi induşi în eroare, căci, de fapt, nu aceasta a fost cauza reală a plecării lui 

Godea din partid. Toate aceste exemple relevă caracterul subiectiv al ştirilor, fiind evidentă 

atitudinea autorilor faţă de subiecţii materialului.   

 

Un alt material inclus în buletinele de ştiri este realizat cu devieri de la standardele 

profesionale, fiind de fapt mai mult un comentariu al reporterului decât o ştire. Astfel, la 25 

mai, Jurnal TV informează că De mai bine de un an politicianul Sergiu Mocanu a ieşit în 

faţa presei cu dezvăluiri despre viaţa politică din ţară. De fiecare dată, tot ce a spus 

Mocanu s-a adeverit. Dovadă este şi ultima prezicere a politicianului - Plahotniuc, unul 

dintre cei mai controversaţi afacerişti, a fost desemnat să facă reformă în justiţie! 



 13 

La sfârşitul lunii octombrie 2010, cu puţin timp înainte de alegerile parlamentare, Sergiu 

Mocanu a fost primul care a anunţat că Vlad Plahotniuc va fi inclus pe lista Partidului 

Democrat. Câteva săptămâni mai târziu faptul s-a adeverit. Businessmanul a apărut, şi nu 

oricum, ci chiar al doilea pe listă, în urma lui Marian Lupu. Reforma justiţiei l-a adus din 

nou în prim plan pe Plahotniuc. Prin decretul preşedintelui interimar Marian Lupu, 

Plahotniuc a fost numit peste noapte vicepreşedintele Consiliului naţional pentru reforma 

organelor de ocrotire a normelor de drept. Şi această mişcare a fost anticipată, cu aproape 

o săptămână, de Sergiu Mocanu.  

  

În condiţiile în care în material nu este citată nici o sursă, fiind vorba de nişte concluzii ale 

reporterului făcute pe baza unor declaraţii şi evenimente, conchidem că textul aparţine în 

întregime reporterului. Or, conform principiilor etice şi standardelor profesionale, în 

buletinele de ştiri nu ar trebui de inclus comentarii sau materiale de opinie semnate de 

jurnalişti. În ştiri, faptele ar trebui să fie separate clar de opinie, iar materiale de opinie ar 

trebui incluse în emisiuni de acest gen.  

 

Corectitudinea şi echilibrul ştirilor. Diversitatea surselor 

Marea majoritatea a materialelor puse pe post de Jurnal TV în perioada de referinţă au fost 

corecte şi echilibrate, prezentând opinii variate cu privire la evenimentele descrise în ştiri. 

Materialele controversate, 18 in total, în marea lor majoritatea au prezentat şi opinia părţilor  

vizate/acuzate. În 4 cazuri din 18 ştiri, reporterii au eşuat să includă părerea a doua şi nici 

nu au explicat dacă au făcut vreo tentativă să găsească protagoniştii vizaţi. Astfel, în ştirea 

din 29 mai despre întâlnirea electorală a lui Victor Busuioc, care candidează din partea 

Partidului pentru Neam şi Ţară, Sergiu Mocanu (liderul acestui partid) acuză PD de 

înscenarea cazului de împuşcare de către Busuioc a unui ofiţer CCCEC. Replica 

reprezentanţilor PD lipseşte din material, deşi era necesară. La 29 mai, în ştirea despre 

acţiunea de protest organizată de Mişcarea Ravnopravie, Valeri Klimenko (candidat la 

funcţia de primar de Chişinău) acuză autorităţile de închiderea şcolilor de limbă rusă. Ştirea 

nu include şi opinii ale autorităţilor cu privire la acest subiect. La 28 mai, acuzaţiile PLDM 

la adresa Poştei Moldovei, care nu ar respecta prevederile contractuale, au rămas fără 

răspuns, iar la 26 mai într-o ştire se lasă să se înţeleagă că PD ar distribui cadouri electorale, 

dar replica reprezentanţilor acestui partid lipseşte. 

 

În opt cazuri ştirile au fost lipsite de diversitate şi nu au asigurat pluralism de opinie, 

prezentând informaţia dintr-o singură perspectivă.  Astfel, ştirile despre sondajul de opinie 

(27 mai), despre cheltuielile candidaţilor electorali (25 mai), despre reforma în justiţie din 

perspectiva lui Sergiu Mocanu (25 mai) au necesitat informaţii de context sau citarea unor 

surse suplimentare care ar fi furnizat mai multe detalii care ar fi ajutat telespectatorii să 

înţeleagă mai bine contextul evenimentelor.  

 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

Limbajul utilizat de Jurnal TV în materialele puse pe post în „Jurnalul orei 20.00” a fost 

acceptabil. Nu au fost cazuri de manipulare a imaginilor video.   

 

 



 14 

 
 

Implicarea în campania electorală  

Între 16 şi 29 mai, postul de televiziune N4 a difuzat în total 10 buletine de ştiri în care au 

fost incluse 50 de subiecte cu caracter electoral direct sau indirect. În primul rând, N4 a 

informat despre evenimentele de presă organizate de unii candidaţi, cum ar fi reprezentanţii 

PCRM, PLDM, PSD, PL, PD, PPCD, ai Blocului electoral „Forţa a treia” şi ai Partidului 

Legii şi Dreptăţii. Reporterii acestui post de televiziune s-au referit, în mai multe materiale, 

şi la cazurile de falsificare a publicaţiilor „Timpul” şi „Ziarul de Gardă”. De asemenea, 

telespectatorii au putut afla informaţii despre rezultatele primului sondaj de opinie realizat 

în această campanie electorală de către Asociaţia Sociologilor şi Demografilor. Ca şi în 

perioada precedentă, materialele cu caracter electoral nu au fost delimitate într-o rubrică 

specială.  

 

În acelaşi timp, N4 a avut mai multe reportaje cu caracter electoral indirect, cum ar fi cele 

cu prezenţa premierului Vlad Filat. Premierul apare în 19 din cele 50 de ştiri cu caracter 

electoral direct sau indirect. Materialele în care Vlad Filat apare în calitate de premier au 

fost calificate drept materiale cu caracter electoral în special ţinând cont de faptul că 

buletinele de la N4 se încheie de obicei cu rubrica Publicitate electorală, în care primul spot 

este al PLDM şi îl prezintă pe Filat pe fundalul simbolisticii şi culorii partidului. Acest fapt 

poate influenţa percepţia telespectatorilor, care pot atribui partidului toate realizările lui 

Vlad Filat ca şi premier.  

 

Obiectivitate şi imparţialitate 

Monitorizarea din perioada de referinţă relevă clar că N4 îl favorizează pe premierul Vlad 

Filat, preşedintele PLDM. Acesta apare în materialele N4 doar în context favorabil sau 

neutru. Un exemplu de favorizare a lui Filat este ştirea din 19 mai despre întrevederea  

premierului moldovean cu cancelarul german, Angela Merkel. Chiar în lead, reporterul 

spune: „Guvernul Germaniei are o simpatie pentru cursul politic curajos al premierului 

Vladimir Filat şi de aceea va sprijini Moldova”. Iar în ştirea nr. 8 din buletinul de pe 23 mai 

în lead se afirmă: „Vin europenii să-l susţină pe Filat. La Chişinău a venit vicepreşedintele 

celui mai mare partid din UE, Partidul Popular European, din care face parte şi PLDM, 

pentru a-şi anunţa sprijinul pentru formaţiunea condusă de V. Filat”. De menţionat, însă, 

că alţi candidaţi ai PLDM (în special Victor Bodiu) apar în doar trei materiale electorale. Un 

alt exemplu de părtinire este ştirea (19 mai) despre proiectul PLDM de a transforma o 

porţiune a străzii Mitropolitul Varlaam într-o zonă pietonală, despre care jurnaliştii N4 spun 

că este un „proiect inedit”.  

 

Candidaţii PCRM apar în cele mai multe ştiri relevante – în 13 din cele 50 de ştiri difuzate 

în perioada menţionată, iar candidatul PSD, Sergiu Coropceanu – în cinci. De menţionat că 

Dorin Chirtoacă, candidatul PL la funcţia de primar al Chişinăului, apare în majoritatea 

cazurilor în contextul unor acuzaţii aduse de către contracandidaţii săi. De exemplu, pe 18 

mai, preşedintele Partidului Legii şi Dreptăţii, generalul Nicolae Alexei, îl acuză pe 

candidatul PL la funcţia de primar al capitalei că nu a putut combate corupţia (Primăria 

Chişinău este „una dintre cele mai corupte instituţii din ţară”, spune Nicolae Alexei) şi că 



 15 

în instituţie există clanuri de familie care investesc banii Primăriei în propriile afaceri. De 

asemenea, Alexei afirmă că „poate el (D. Chirtoacă – n.n.) este un băiat dotat, capabil, 

inteligent, dar cred că e bun de „Surprize, surprize” sau de altceva. Aici trebuie un 

manager care să ia instituţia în mâini, să nu facă show politic”, mai declară N. Alexei. În 

replică, reporterul N4 spune că „din cauza întâlnirilor cu alegătorii, Chirtoacă nu a fost de 

găsit pentru a comenta acuzaţiile de azi” şi include o scurtă declaraţie făcută  anterior de 

acesta ca răspuns la acuzaţiile pe care i le-au mai adus reprezentanţii Partidului Legii şi 

Dreptăţii.  

 

În câteva ştiri, reporterii N4 au folosit expresii uşor ironice, cum ar fi: „maratonul 

promisiunilor candidaţilor PCRM continuă” sau „candidatul PPCD are soluţii grandioase”,  

ceea ce denotă o uşoară părtinire a reporterului faţă de unii concurenţi electorali.  

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor/pluralismul de opinie 

În perioada 16 - 29 mai, postul de televiziune N4 a avut 12 materiale controversate, care au 

conţinut acuzaţii la adresa concurenţilor electorali. Din  cele 12 materiale controversate, în 

cinci a lipsit părerea celei de-a doua părţi. De exemplu, pe 25 mai (ştirea nr. 6), câţiva 

participanţi la dezbaterile organizate de N4 acuză angajaţii Primăriei Chişinău, şi în special 

pe Dorin Chirtoacă, de corupţie. Opinia celor vizaţi lipseşte. Reporterul N4 menţionează 

doar următoarele: „Care va fi replica lui Dorin Chirtoacă veţi afla la următoarea  rundă de 

dezbateri la care acesta a fost invitat”. Părerea reprezentantului PL, Mihai Cârlig, poate fi 

aflată abia pe 27 mai, care vorbeşte în special despre problemele care au fost rezolvate de 

administraţia locală în timpul mandatului primarului PL. În material însă nu este inclus şi un 

răspuns direct la acuzaţiile de corupţie ce i s-au adus lui Chirtoacă.   

 

Pe 26 mai (ştirea nr. 2),  alţi candidaţi la funcţia de primar al capitalei, care participă la 

dezbaterile electorale de la N4, aduc noi acuzaţii la adresa Consiliului municipal. Vitalia 

Pavlicenco, de exemplu, vorbeşte despre „interesele meschine”, „corupţia groaznică”, 

„evaziunea fiscală enormă”, lipsa de transparenţă din Consiliul municipal. Părerea celor 

vizaţi lipseşte şi în această ştire. 

 

De asemenea, menţionăm că de regulă reporterii N4 nu includ în ştiri opiniile unor experţi 

sau comentatori politici, ceea ce ar putea completa şi echilibra materialele lor. Astfel, în 9 

ştiri nu a fost asigurat pluralism de opinie, care ar fi prezentat evenimentele din diverse 

perspective necesare alegătorilor pentru a  înţelege mai bine subiectele reflectate. 

 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

Pe durata perioadei monitorizate, în materialele de la postul de televiziune N4 au fost 

inserate imagini fără abateri de la standardele etice şi profesionale
3
. Limbajul utilizat a fost 

corect şi decent. Reporterii nu au folosit etichetări la adresa unor candidaţi electorali.  

 

 

 

 

 

                                                 
3
 Din cauza unor probleme tehnice, nu au putut fi vizualizate imaginile de pe 23 mai. 



 16 

PRESA SCRISĂ 

 

  
 

Implicarea în campania electorală 
În perioada de referinţă, cotidianul Adevărul a publicat 47 de articole cu caracter electoral 

direct sau indirect. Dintre acestea, 13 au fost publicitate electorală marcată conform 

normelor în vigoare. 

 

Cotidianul a avut 21 de materiale în care se abordează tematica electorală direct. Printre 

acestea menţionăm subiectele despre publicarea ziarelor false şi reţinerea celor doi 

presupuşi făptaşi, problema construcţiilor neautorizate în capitală, analize ale unor mesaje 

electorale, precum şi relatări despre evenimentele organizate de concurenţii electorali. Alte 

13 materiale au avut un caracter electoral tangenţial. Ele s-au referit la acţiunile premierului 

Vlad Filat şi ale preşedintelui interimar Marian Lupu, precum şi scandalurile legate de 

constituirea Consiliului Naţional de reformare a instituţiilor de drept. 

 

Imparţialitate şi obiectivitate  

În perioada monitorizată, cotidianul Adevărul a dat dovadă de imparţialitate şi echidistanţă 

faţă de toţi concurenţii electorali. Articolele sunt scrise cu separarea faptelor de opinie şi nu 

conţin informaţii subiective. 

 

Majoritatea subiectelor cu caracter electoral indirect sunt materiale analitice. Acestea conţin  

interpretări ale unor acţiuni întreprinse de guvernanţi, dar acestea sunt făcute cu maximă 

precauţie şi fără atac la adresa unor concurenţi electorali. Spre exemplu, în ediţia din 16 

mai, în articolul  "Proiecte rămase stane de piatră", autorul vorbeşte despre proiectele mari 

lansate de diferite guvernări în preajma alegerilor. "Guvernanţii şi-au făcut un obicei ca în 

ajunul alegerilor să lanseze proiecte grandioase, fără a se asigura însă că au şi resurse 

financiare necesare pentru realizare", scrie jurnalistul care vine cu exemple, cum ar fi 

centrala electrică de la Ungheni, monumentul în memoria victimelor comunismului etc. 

 

Un alt articol de fond în care este abordată o problemă a capitalei este "Pădure de schele în 

parcurile din Capitală", publicat pe 23 mai. Jurnalistul scrie despre construcţiile neautorizate 

din capitală. Spre deosebire de precedentul în care autorul face o analiză, în acest material 

sunt aduse diferite interpretări lansate de mai multe surse, atât din administraţia publică 

centrală, cât şi din cea locală. Concluzia acestora este că disciplina scăzută în construcţii 

este dictată de legislaţia imperfectă. Atât primul, cât şi al doilea articol sunt echilibrate şi 

echidistante. 

 

Cele 21 de articole cu caracter electoral direct nu favorizează pe nimeni şi reflectă mai mult 

acţiunile şi luări de poziţii ale candidaţilor la funcţia de primar general al capitalei. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

Niciunul din cele 34 de materiale cu caracter electoral direct sau indirect nu prezintă 

probleme ce ţin de respectarea pluralismului de opinie. În perioada monitorizată a fost 

publicat un singur material în care se aduc acuzaţii la adresa unui candidat electoral, fost 

consilier municipal. În articolul "Transportatorii au intrat în grevă japoneză" din 17 mai, se 



 17 

vorbeşte despre o firmă care ar fi condusă de Oleg Onişcenco şi care este acuzată că, prin 

încălcarea unor regulamente, ar fi obţinut licenţa pentru administrarea a 12 rute de microbuz 

din capitală. Protagonistul subiectului neagă acuzaţiile aduse de către administraţia locală şi 

şoferii de microbuze.  

 

Limbajul şi imaginile utilizate  

Ziarul Adevărul nu foloseşte expresii peiorative, cuvinte care contravin normelor şi 

standardelor jurnalistice, precum şi fotografii care ar fi prezentate cu abateri de la normele 

etice.  

 

 

 
 

Implicare în campania electorală 
Timpul de dimineaţă publică, în perioada 16-29 mai 2011, 94 de materiale cu caracter 

electoral direct sau indirect, inclusiv publicitate electorală marcată şi nemarcată. Dintre 

acestea, 23 au fost materiale de opinie (editoriale şi comentarii, opinii ale unor bloggeri şi 

cititori ai ziarului) şi publicitate electorală marcată (28 în total, afişe în special
4
). De notat 

că ziarul a publicat şi 14 materiale care pot fi catalogate drept publicitate ascunsă a 

concurenţilor electorali.  

 

În mai multe articole, publicaţia se referă la editarea celor două falsuri mediatice, Timpul 

Chişinăului şi Ziarul de Chişinău (despre desfăşurarea anchetei în acest caz, pichetarea 

Procuraturii Generale de către jurnalişti etc.). De asemenea, Timpul de dimineaţă scrie 

despre  lansarea oficială a unor candidaţi şi programele lor electorale, comportamentul 

formaţiunilor politice în campania electorală, participarea femeilor la alegerile locale, 

protestele organizate de PCRM în mai multe raioane ale republicii, testarea Registrului 

electronic al alegătorilor şi organizarea unui exit-poll pe 5 iunie. Publicaţia mai abordează şi 

problemele cu care se confruntă locuitorii satului Căpriana, raionul Străşeni, dar şi cei din 

satul Bozieni, raionul Hânceşti, precum şi problema parcărilor în capitală (material publicat 

la rubrica "O mie şi una de nopţi ale Chişinăului", iniţiată de ziar  la începutul campaniei 

electorale, în cadrul căreia sunt enumerate problemele care urmează să fie soluţionate).  

 

Imparţialitate şi obiectivitate 

Majoritatea materialelor informative cu caracter electoral direct şi indirect au fost imparţiale 

şi obiective. Totuşi, în două materiale se remarcă un anumit subiectivism. În articolul „Cine 

a comandat "Timpul Chişinăului"? (16 mai, pag. 1 şi 3), faptele nu sunt separate de opinie. 

Autorul scrie: „Comanditarul „clonelor”, care la sigur e cu pufuşor politic pe botişor şi, 

mai mult ca sigur, s-a avântat şi el în lupta electorală (...) Iată, deci, un motiv în plus pentru 

poliţie să se mişte repede şi să-i găsească pe cei cu interesul - alegătorul trebuie să fie 

sigur că, la 5 iunie, este chemat la urne să voteze candidaţi oneşti. „Cherchez le parti!”, 

vorba francezilor…”. Despre nesepararea faptelor de opinie este vorba şi în articolul 

                                                 
4
 De remarcat că nu toate materialele marcate „Electorala 2011” sunt însoţite şi de specificarea „Achitat din 

fondul electoral”. Iar afişul electoral „Împreună cu Dorin Chirtoacă pentru Chişinău”, publicat în partea 

superioară a paginii, nu are întotdeauna specificarea „Achitat din fondul electoral”. 



 18 

"Protest cu microbuze la CSJ" (17 mai), pentru că în subtitlu se spune: "Consilierul Oleg 

Onişcenco a "plămădit" un conflict între transportatori". 

 

În perioada menţionată, Timpul de dimineaţă a favorizat Partidul Liberal şi/sau pe 

candidatul acestei formaţiuni la funcţia de primar al capitalei, Dorin Chirtoacă, în 14 

articole (în special în editoriale, comentarii, interviuri). Un exemplu de publicitate în 

favoarea lui Dorin Chirtoacă este interviul cu sociologul Dan Dungaciu, publicat pe 20 mai. 

Dungaciu spune: „…e important pentru Dorin Chirtoacă faptul că a reuşit performanţe 

administrative remarcabile - şi pe care ştie să le prezinte într-o manieră care îl evidenţiază 

ca politician de mare perspectivă… Dorin Chirtoacă poate închide gura adversarului său - 

reprezentantul PCRM - în orice dispută administrativă…”. Ziarul mai publică o serie de 

interviuri cu personalităţi din cultură (Spiridon Vangheli, Vasile Iovu, Ninela Caranfil), care 

spun că-l vor vota pe Dorin Chirtoacă pe 5 iunie. Candidata PD la funcţia de primar al 

capitalei, Valentina Buliga, este favorizată în 4 articole.  

 

De asemenea, în ziar au apărut 14 articole care pot fi catalogate drept publicitate ascunsă a 

concurenţilor electorali Dorin Chirtoacă/PL (10 materiale), Valentina Buliga/PD (2), Mihai 

Godea/candidat independent (2). Toate aceste materiale nu sunt plasate la rubrica 

„Electorala 2011” şi nu sunt însoţite de specificarea „Achitat din fondul electoral”, dar se 

referă la activitatea şi programul electoral al acestor candidaţi.  De exemplu, pe 20 mai, 

ziarul publică un interviu amplu (paginile 14 şi 19) cu Dorin Chirtoacă, întitulat "5 iunie va 

însemna sfârşitul ideologiei comuniste în RM", în care se vorbeşte despre actuala campanie 

electorală, sunt enumerate realizările primarului pe parcursul primului mandat, precum şi 

priorităţile pentru viitorul mandat al lui Dorin Chirtoacă. Materialul apare la rubrica 

“Interviu”. 

 

Menţionăm că toate materialele electorale ale candidatului PCRM, Igor Dodon, sunt 

marcate ca atare.  

 

În această perioadă de monitorizare au fost publicate 16 materiale care sunt într-o anumită 

măsură defavorabile PCRM şi candidatului Igor Dodon. Candidatul Valeriu Pleşca, Blocul 

„Forţa a treia”, este defavorizat în 2 articole (19 şi 23 mai, „Hoitarii” electorali”, „Şi în 

2011 la Chişinău se va vota politic, se va vota geopolitic, mai puţin managerial"), PLDM  - 

în 2 articole (pe 19 şi 20 mai, pamfletul „Planeta saluta decizia lui Filat!”), iar Oleg 

Onişcenco, Partidul “Casa Noastră - Moldova”  - într-un articol ("Protest cu microbuze la 

CSJ", 17 mai).  

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Timpul de dimineaţă continuă promovarea pluralismului de opinie prin rubrici în care 

diferiţi comentatori, dar şi cetăţeni de rând îşi exprimă părerea despre mersul campaniei 

electorale (exemplu: rubricile "Jurnalist cutreierând prin bloguri", „Revista presei”, 

„Opinii”). În perioada 16-29 mai, în 3 din cele 7 materiale controversate, în care se aduc 

acuzaţii unor concurenţi electorali, este prezentată doar o singură parte în conflict. De 

exemplu, pe 25 mai, este publicat articolul „Palatul de lux al comuniştilor”, în care 

candidaţii PL aduc acuzaţii PCRM, dar opinia celor acuzaţi lipseşte. Pluralismul de opinie 

lipseşte în 13 materiale (este vorba în special de materialele de publicitate mascată, cu 

informaţii dintr-o singură perspectivă).  



 19 

 

Limbajul şi imaginile  utilizate 

Limbajul ştirilor electorale din ziarul Timpul de dimineaţă este corect, iar cel al 

comentariilor este uşor ironic pe alocuri, dar nu exagerează în etichetări sau acuzaţii la 

adresa unor candidaţi. Un articol („A început clonarea comuniştilor”, 18 mai) este însoţit de 

un colaj foto care contravine normelor etice şi deontologice. 

 

 
 

Implicarea în campania electorală 
În perioada 16-29 mai 2011, în cele opt ediţii ale publicaţiei Moldova Suverană au fost 

inserate 46 de materiale cu caracter electoral, inclusiv 8 articole care vizează indirect 

campania electorală pentru alegerile locale generale. Ca gen jurnalistic, de cele mai multe 

ori, acestea au fost materiale de opinie (22). Publicaţia a inserat 7 texte publicitare cu 

menţiunea „Achitat din Fondul Electoral”, dar şi un şir de materiale publicitare nemarcate 

corespunzător.  

 

Moldova suverană s-a remarcat în perioada de raport prin reflectarea campaniei 

preponderent în analize şi materiale de opinie, ştirile fiind puţine şi deseori sumare. De 

menţionat spaţiul foarte mare alocat materialelor de opinie şi materialelor electorale plătite, 

în detrimentul materialelor informative. Astfel, cititorului nu îi este oferită suficientă 

informaţie pentru a putea să-şi formeze independent opinii. De regulă, auditoriului i-au fost 

servite păreri fie ale angajaţilor ziarului, fie ale concurentului electoral PCRM (în 

materialele care apar la rubrica Electorala 2011, cu menţiunea că au fost achitate din fondul 

electoral). 

 

Evenimentele campaniei electorale au fost mediatizate de ziar selectiv, cititorii fiind  

informaţi preponderent despre evenimentele electorale organizate de PCRM, în unele cazuri 

menţionându-se că materialele sunt publicitare, iar în alte cazuri - nu. De remarcat că unele 

texte care apar în alte ziare marcate ca fiind achitate din fondul electoral, în Moldova 

suverană apar fără astfel de menţiuni. 

  

Materialele publicitare electorale sunt de dimensiuni mari, fiind semnate în unele cazuri de 

comentatori politici care figurează pe lista electorală a PCRM pentru consiliul municipal. 

Acestea, ca şi editorialele din acest ziar, sunt de cele mai multe ori defăimătoare, abundă în 

acuzaţii la adresa altor concurenţi, de regulă Dorin Chirtoacă, utilizând un limbaj peiorativ, 

imagini şi colaje ce contravin principiilor etice şi deontologice. 

 

Obiectivitate şi imparţialitate 

18 din materialele publicate de Moldova Suverană în perioada de referinţă au fost 

părtinitoare, fiind evidentă atitudinea tendenţioasă a autorilor faţă de subiectele puse în 

discuţie.  

 

În marea majoritatea a materialelor se observă favorizarea clară a candidatului PCRM Igor 

Dodon şi defavorizarea lui Dorin Chirtoacă (PL). Astfel, Igor Dodon a fost menţionat în 10 

materiale, toate în context pozitiv. Drept exemple pot servi materialele „Iubesc Moldova” 



 20 

dezvoltă spiritul de patriotism”, o ştire care ne spune că Igor Dodon a lansat un CD cu 

denumirea "Iubesc Moldova". Potrivit candidatului PCRM nu e vorba de un eveniment 

electoral, această lansare fiind o etapă în campania "Iubesc Moldova" (18 mai, p.1), 

materialele despre vizita candidatului PCRM la Bruxelles şi revenirea cu soluţii pentru 

Chişinău (20 mai, p.1, 24 mai, p.3), întâlnirea lui Dodon cu şefii misiunilor diplomatice din 

RM care au fost informaţi că PCRM nu va permite falsificarea rezultatelor alegerilor (25 

mai, p.1). Mai multe editoriale şi materiale de opinie prezintă avantajele lui Igor Dodon faţă 

de unul din contracandidaţii săi Dorin Chirtoacă etc. 

Pe de altă parte, toate materialele (16) care îl vizează pe concurentul electoral Dorin 

Chirtoacă îl prezintă pe acesta în lumină negativă, uneori fiind prezentate informaţii 

defăimătoare false. Astfel, în materialul intitulat „Nereguli de pe vremea cînd la Primărie 

era şi Ghimpu preşedinte al CMC” (19 mai, p. 1-2), după partea introductivă denigratoare la 

adresa lui Chirtoacă și Ghimpu, este inserat raportul de audit privind executarea bugetului 

municipal Chişinău pe anul 2009. Autorul menţionează că raportul a fost făcut pentru 

perioada când Primăria Chişinăului era controlată exclusiv de familiile Ghimpu şi 

Chirtoacă, perioadă când au fost comise jafuri de proporţii, incompetenţe şi neglijenţe în 

serviciu. De notat că autorul fie din incompetență, fie cu rea-credinţă distorsionează 

realitatea și transmite mesaje false către cititori (vezi studiul de caz nr. 2). Articolul 

continuă în următoarele ediții (20 mai, 24 mai, 25 şi 26 mai). Textele sunt foarte mari, iar 

imaginile îi prezintă pe Ghimpu, Chirtoacă şi Urechean, vina pentru problemele depistate în 

raportul de audit fiind transferată pe seama lui Gimpu şi Chirtoacă. 

Drept alte exemple de materiale tendenţioase, care nu întrunesc standardele jurnalismului de 

calitate, pot servi articolele „Reabilitarea infrastructurii rutiere din Chişinău, declarată 

primordială doar în campanie electorală” (20 mai, p.2), „Chirtoacă, bătăuşul de televizor şi 

incompetentul în viaţă” (19 mai, p.3), „Chişinăul a ajuns a fi capitala criminală a Moldovei 

sărăcite, iar primăria un fel de stat major al corupţiei” (20 mai, p.3), „Chirtoacă – blestem 

pentru Chişinău”, 26 mai, p.3 etc. 

 

De remarcat că majoritatea analizelor inserate de Moldova Suverană sunt tendenţioase. 

Subiectivismul este manifestat prin selectarea surselor citate şi unchiul de abordare. 

Impresia generală pe care o lasă astfel de analize e că scopul autorilor e de a compila 

informaţii în scopul discreditării, prin includerea selectivă a detaliilor, omiterea replicilor 

celor acuzaţi. Nu sunt puse în discuţie şi argumentele celeilalte tabere. Din materialele 

respective transpare opinia autorilor, opinii care deseori nu au bază factuală. Or, materialele 

de analiză, prin definiţie, au ca scop examinarea în profunzime a unui subiect, cu prezentare 

diverselor păreri şi critică argumentată care ar ajuta auditoriul să înţeleagă mai bine anumite 

momente, evenimente, fenomene. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

În 21 texte jurnalistice informaţiile au fost prezentate din mai multe surse, însă dintr-o 

singură perspectivă. Astfel, Moldova Suverană a eşuat să asigure pluralismul de opinie. 

Ziarul continuă să ignore principiul citării obligatorii a ambelor părţi în materiale 

controversate. Astfel, din 14 texte care au  abordat un subiect controversat sau în care au 

fost lansate acuzaţii la adresa unui concurent electoral sau a partidului pe care acesta îl 



 21 

reprezintă, doar într-un caz a fost asigurat dreptul la replică, aşa cum cer normele 

deontologice.  

 

Limbajul şi imaginile utilizate 

În 19 materiale publicate în Moldova Suverană au fost utilizate expresii cu nuanţă 

peiorativă, insinuante şi semi-licenţioase, colaje nemarcate corespunzător sau imagini 

trucate în scop de manipulare. Cel mai des este atacat candidatul PL Dorin Chirtoacă care 

este numit politruc extremist, un mascul refulat, mameluc, paiaţă extremistă şi manipulată, 

rebelul liberal, Dorinel. De cele mai multe ori, aceste etichete se conţin în editoriale şi în 

materialele publicitare. Or, potrivit codului deontologic, opiniile, prin natura lor, deşi sunt 

subiective, şi nu ar trebui să se supună criteriului de corectitudine în raport cu realitatea 

trebuie totuşi să intre sub incidenţa exprimării oneste şi etice a lor.  

 

De asemenea, colajele şi caricaturile de cele mai multe ori îl înfăţişează pe  D. Chirtoacă în 

ipostaze defavorabile, cum ar fi de exemplu colajul în care acesta poartă uniformă de naţist 

(„Chirtoacă, bătăuşul de televizor şi incompetentul în viaţă”, 19 mai, p.3), sau fotografia 

trucată în care Dorin Chirtoacă şi Mihai Ghimpu stau spate la spate cu topoare în mână pe 

fundalul imaginii Primăriei, în textul intitulat „Chişinăul a ajuns a fi capitala criminală a 

Moldovei sărăcite, iar primăria un fel de stat major al corupţiei” din 20 mai (p.3).  

 

 

 
 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 16–29 mai 2011, în cele opt ediţii ale ziarului Nezavisimaia Moldova au fost 

publicate 56 de articole cu caracter electoral direct sau indirect. Temele favorite ale ziarului 

în această perioadă au fost „marşurile sociale” desfăşurate de PCRM în unele oraşe ale ţării, 

jubileul de 70 de ani al liderului PCRM Vladimir Voronin, prezentarea prevederilor 

programului electoral al candidatului PCRM Igor Dodon, critica activităţii lui Dorin 

Chirtoacă în funcţia de primar general al Chişinăului, critica Alianţei pentru Integrare 

Europeană.  

 

În general, ziarul face dovada unei implicări selective în reflectarea campaniei electorale, 

mediatizând doar activităţile de campanie desfăşurate de Partidul Comuniştilor şi candidatul 

la funcţia de primar general al Chişinăului Igor Dodon. Ceilalţi concurenţi electorali sunt 

amintiţi doar în contextul unor acuzaţii şi materiale critice, semnate de colaboratorii 

redacţiei, cititori sau experţi apropiaţi PCRM. Candidatul PL la Primăria Capitalei Dorin 

Chirtoacă este acuzat de gestionare ineficientă a treburilor municipalităţii în toate 

materialele care îl vizează. În câteva rânduri, Nezavisimaia Moldova a prezentat şi 

declaraţiile unor reprezentanţi ai Partidului Legii şi Dreptăţii (Marcel Darie, Nicolae 

Alexei), care au acuzat de corupţie primăria şi personal pe Dorin Chirtoacă. În perioada 

monitorizată, au fost publicate 14 texte însoţite de specificarea “Achitat din fondul 

electoral”, în toate cazurile fiind vorba despre promovarea candidaţilor PCRM, în special a 

lui Igor Dodon. 

 

 

 



 22 

Obiectivitate şi imparţialitate 

Singurul concurent electoral, văzut cu ochi buni de Nezavisimaia Moldova, este Igor 

Dodon. În afara materialelor pozitive despre candidatul PCRM, despre care cititorii sunt 

informaţi că ar fi fost achitate din fondul electoral al acestui partid, ziarul publică şi alte 

articole care îl favorizează clar pe Dodon în comparaţie cu ceilalţi candidaţi. Astfel, în ediţia 

din 17 mai, a fost publicat materialul В предстоящее четырехлетие город должен 

возглавить антикризисный менеджер (În următorii patru ani, oraşul trebuie să fie 

condus de un manager anticriză), semnat de economistul Mihail Poisic, care îl critică pe 

Dorin Chirtoacă şi afirmă că la conducerea primăriei trebuie să fie aleasă o persoană cu 

capacităţi şi abilităţi manageriale. În acelaşi timp, autorul aduce argumente că viitorul 

primar nu trebuie să fie neapărat din alianţa de guvernământ. Chiar dacă în text nu apare 

numele lui Igor Dodon, materialul lasă să se înţeleagă că anume candidatul PCRM dispune 

de calităţile necesare pentru conducerea oraşului. La 18 mai, ziarul a publicat comentariul 

deputatului-comunist Zurab Todua „5 июня - день, когда нужно защитить Победу и 

мир” (5 iunie – ziua cînd trebuie de apărat Victoria), în care autorităţile liberale sunt 

asociate cu fascismul, afirmându-se că la 5 iunie alegătorii trebuie să voteze pentru apărarea 

Victoriei. Deseori, sunt publicate scrisori ale cititorilor în susţinerea lui Dodon (18 mai: 

„Игорь Додон уже помогает кишинѐвцам” (Igor Dodon deja ajută chişinăuienii) – 

autoarea scrie că a fost ajutată de candidatul PCRM să-şi trateze fiul de 3 ani şi îşi exprimă 

speranţa în victoria lui Dodon la alegerile locale, 20 mai: la rubrica „Revista scrisorilor la 

redacţie”, intitulată „Молдова - наш общий дом”(Moldova – casa noastră comună) au fost 

publicate mai multe scrisori, în care sunt criticaţi candidaţii Dorin Chirtoacă (PL) şi 

Valentina Buliga (PDM), în schimb Igor Dodon este lăudat etc. În numărul de la 24 mai, 

ziarul preia un comunicat al staff-ului electoral al candidatului PCRM care informează 

despre vizita lui Igor Dodon la Bruxelles („Европейская поддержка для развития 

Кишинева” (Susţinere europeană pentru dezvoltarea Chişinăului), menţionând că în 

rezultatul acestei vizite candidatul comuniştilor a reuşit să stabilească relaţii cu primarii 

unor oraşe belgiene, inclusiv a Bruxelles-ului. În comentariul „Интеллигентность 

профессионала” (Inteligenţa profesionistului), publicat la 27 mai, autorul Tudor Soroceanu 

încearcă să-i convingă pe cititori de atu-urile lui Igor Dodon în faţa contra-candidaţilor săi. 

În total, candidatul PCRM a beneficiat de 22 de apariţii în Nezavisimaia Moldova în 

perioada monitorizată, toate în context pozitiv şi favorizant. 

 

În raport cu ceilalţi concurenţi electorali, Nezavisimaia Moldova are o atitudine total 

diferită: unii sunt criticaţi vehement şi acuzaţi de maladministrare, standarde duble sau 

corupţie (Dorin Chirtoacă, PL; parţial Valentina Buliga, PDM şi Mihai Godea, independent; 

candidaţii PLDM şi AIE în ansamblu), alţii sunt trecuţi cu vederea sau amintiţi doar atunci 

când aceştia lansează acuzaţii în adresa lui Dorin Chirtoacă (Marcel Darie, PLD).  

 

Сandidatul PL la funcţia de primar general al Chişinăului Dorin Chirtoacă este „ţinta” 

preferată a criticilor şi acuzaţiilor ziarului Nezavisimaia Moldova, în perioada de raport 

fiind publicate peste 20 de texte care îl vizează direct sau indirect, toate prezentându-l în 

context negativ şi defavorabil. Astfel, din materialele apărute în ziar în această perioadă, 

cititorii au putut afla că Dorin Chirtoacă este acuzat de implementarea unor scheme de 

corupţie în scopul acumulării banilor pentru Partidul Liberal (17 mai), de „profanarea” 

Arcului de Triumf (19 mai), de incompetenţă, iresponsabilitate şi incapacitatea de a face 

ceva bun pentru oraş (25 mai) etc. Dorin Chirtoacă a fost defavorizat şi prin caricaturile şi 



 23 

imaginile care au ilustrat unele articole. Comentariul intitulat „Интеллигентность 

профессионала” (Inteligenţa profesionistului”, 27 mai), spre exemplu, este ilustrat cu o 

caricatură care îl reprezintă pe Dorin Chirtoacă ca pe un balaur cu trei capete, semnată 

„Primar, producător, liberal!”. 

 

Candidata PDM la funcţia de primar general al municipiului Chişinău Valentina Buliga a 

fost vizată direct sau indirect în 6 texte, publicate în perioada de raport. În materialele 

publicate la 20 mai la rubrica „Revista scrisorilor la redacţie”, responsabila pentru rubrică 

Ana Meleca o acuză pe V. Buliga că minte, făcând trimitere la cititori. Acuzaţii similare au 

fost lansate şi în unele scrisori publicate la aceeaşi rubrică pe 27 mai. În comentariul 

intitulat „Сахар и соль – белая смерть молдавской демократии” („Zahărul şi sarea – 

moartea albă a democraţiei moldoveneşti” (26 mai), Partidul Democrat şi reprezentanţii 

acestuia sunt acuzaţi de coruperea alegătorilor. 

 

Candidatul independent la primăria Chişinăului Mihai Godea este vizat direct într-un 

material care îl acuză pe preşedintele Federaţiei naţionale de tenis Igor Ţurcanu (care face 

parte din grupul persoanelor de încredere ale lui M. Godea) de protecţionism şi administrare 

defectuoasă (20 mai, „Грязные игры” („Jocuri murdare”). Autorul lasă să se înţeleagă că 

Godea ar fi implicat sau ar proteja presupusele încălcări comise de I. Ţurcanu. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

 Lipsa pluralismului şi dezechilibrul surselor citate sunt două din cele mai grave probleme 

deontologice înregistrate la publicaţia Nezavisimaia Moldova. Astfel, 12 texte jurnalistice 

care s-au referit direct sau indirect la campania electorală au prezentat informaţii dintr-o 

singură sursă, iar în 9 din cele 13 materiale care au abordat o problemă/un subiect 

controversat din campania electorală, a fost prezentată opinia/poziţia unei singure părţi, în 

majoritatea cazurilor fiind vorba de un reprezentant al PCRM sau de un simpatizant al 

acestui partid. 

 

Dreptul la replică nu a fost acordat în cazurile când acest lucru se impunea, deoarece fusese 

lansate acuzaţii grave. Astfel, în niciun caz când au fost făcute acuzaţii în adresa 

candidaţilor la funcţia de primar al municipiului Chişinău Dorin Chirtoacă (PL), Valentina 

Buliga (PDM), Mihai Godea (independent), acestora nu li s-a solicitat opinia sau reacţia, 

rareori (când au fost preluate ştiri de la alte instituţii mass-media) indicându-se că 

respectivii candidaţi „încă nu au comentat acuzaţiile”. La fel, nu a fost oferit dreptul la 

replică nici la publicarea acuzaţiilor în adresa PLDM, lansate de Coaliţia „Controlul civic 

2011”, cum că acest partid utilizează în scop electoral datele din Registrul de stat al 

populaţiei (26 mai). 

 

Limbajul şi imaginile utilizate  

O parte din articolele publicate utilizează un limbaj categoric şi plin de etichete, în special 

când e vorba de actuala guvernare. În unele cazuri, pentru amplificarea efectului de 

defavorizare, ziarul utilizează imagini care nu se referă la evenimentul mediatizat, ceea ce 

contravine deontologiei profesionale a jurnalistului. Astfel, la 24 mai a fost publicat 

materialul cu titlul „Пока мэр танцует...”, în care se relata despre consecinţele ploii 

torenţiale din ajun, cu trimitere la un portal informaţional. În text se anunţa că, în urma 

ploii, circulaţia transportului pe unele străzi a fost paralizată. Ştirea a fost ilustrată cu două 



 24 

fotografii: una reprezentând maşinile inundate, iar alta – pe primarul Dorin Chirtoacă, 

dansând la o petrecere. Aceste imagini, precum şi titlul ales, le sugerează cititorilor ideea 

falsă că primarul chefuieşte, în timp ce oraşul este inundat. 

 

 

 
 

Implicarea în campania electorală 

Jurnal de Chişinău a publicat în perioada monitorizată 50 de articole care pot fi catalogate 

ca materiale electorale directe sau indirecte (inclusiv 12 materiale de publicitate electorală). 

Majoritatea acestora prezintă puncte de vedere sau analize pe marginea unor evenimente sau 

declaraţii din campania electorală şi doar 9 materiale au un caracter pur informativ. Printre 

acestea menţionăm articolele despre refuzul MAI de a face publice numele celor care au 

comandat falsurile ziaristice (17 mai), înfiinţarea Partidului Comunist (20 mai), retragerea 

lui Dumitru Pulbere din Consiliul de reformarea a instituţiilor de drept (27 mai) etc. Pe data 

de 20 şi 27 mai, Jurnal de Chişinău inserează suplimentul Activ, editat de Asociaţia Presei 

Independente, în care găsim încă 11 materiale care oferă cititorului informaţii despre mersul 

campaniei, comportamentul concurenţilor electorali, regulile de vot pe care trebuie să le 

cunoască un alegător şi altele. 

 

Imparţialitate şi obiectivitate 

În perioada monitorizată nu putem vorbi despre favorizarea sau defavorizarea deschisă de 

către Jurnal de Chişinău a unor formaţiuni politice implicate în campania electorală pentru 

alegerile locale generale din 5 iunie. Cu toate acestea ziarul publică mai multe articole în 

care, prin luările de poziţie, autorii tind să ofere o anumită susţinere unor partide. Astfel 

remarcăm în 4 articole o favorizare a Partidului Liberal Democrat şi a liderului Vlad Filat 

care apare ca o locomotivă pentru formaţiune în mai multe spoturi electorale („Premierul 

sabotat”, 17 mai; „Moscova este interesată de distrugerea PLDM”, 27 mai; „Păpuşarul poate 

să dinamiteze AIE”, 27 mai; „Filat îi păsuieşte pe proprietarii de maşini cu numere străine”, 

27 mai). La fel se întâmplă şi în două subiecte despre Partidul Liberal şi candidatul acestuia 

la funcţia de primar al capitalei, Dorin Chirtoacă („Sport electoral”, 17 mai; „Chişinăul ar 

putea fi cucerit din prima”, 27 mai). În materiale sunt punctate avantajele pe care le are 

Chirtoacă în comparaţie cu alţi candidaţi electorali, dar mai ales cu cel din partea PCRM. 

 

Atenţia acordată celor două partide menţionate mai sus contrastează mult cu cea acordată 

Partidului Comuniştilor din Republica Moldova. PCRM este pomenit în 10 materiale, toate 

cu un caracter negativ, pe alocuri atent voalat. Pe 17 mai, în analiza sa „Candidaţii şi spionii 

Moscovei”, editorialistul Petru Bogatu scrie că Igor Dodon este candidatul Guvernului rus. 

Dodon este şi eroul rubricii „Scrisorile lui Buraga” din această ediţie. Într-un aşa-zis 

interviu cu Voronin despre retragerea lui Victor Bodiu din campania electorală, acesta vine 

cu „soluţia” oferită de Igor Dodon – „soluţia pentru curăţarea vaselor de grăsime, pentru 

nimicirea gândacilor de bucătărie, etc.”. Stilul pamfletar şi atacurile subtile la adresa PCRM 

sunt păstrate şi în alte materiale. În „Scrisoarea de marţi” din 24 mai, autorul vorbeşte 

despre comunism şi sărăcie. El ajunge la concluzia că: „Pericolul comunismului ne paşte 

atâta timp, cât vom fi cei mai săraci din Europa... Pentru a scăpa de sărăcie, e nevoie să ne 

mântuim de comunişti”. 



 25 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Din cele patru materiale cu caracter controversat, două nu au oferit spaţiu pentru replică 

persoanelor vizate. Pe 17 mai, Jurnal de Chişinău publică articolul „Premierul sabotat. De 

multe ori, indicaţiile premierului rămân în vânt”. În material se menţionează că mai multe 

solicitări ale premierului nu sunt realizate de către miniştri PD, printre care şi Valentina 

Buliga, din motiv că este implicată în campania electorală. Ultima nu are spaţiu pentru 

replică. La fel şi în materialul „MAI refuză să dea numele celor care au comandat falsurile 

ziaristice„. În articol, Valentina Buliga este cea care acuză de data aceasta. Potrivit ei, 

„falsurile sunt opera PCRM”. Ziarul nu aduce şi poziţia acestui partid acuzat de falsificarea 

unor publicaţii. 

 

Pentru a face faţă Codului Deontologic şi a oferi ambele poziţii în cazul unor articole de 

controversă, ziariştii de la Jurnal de Chişinău fac trimitere la unele citate oferite de către 

persoana vizată în condiţii neclare. Aceasta se întâmplă în articolul din 24 mai „Comunistul 

Dodon a redobândit cetăţenia României?”. Autorul menţionează că: „deputatul PCRM nu s-

a bucurat, aşa cum fac şi alţi basarabeni, la aflarea veştii că a redobândit cetăţenia 

României, dar a spus că e vorba de o „diversiune politică”. Replica pare a fi mai mult 

deducţia autorului, pentru că la final acesta se trădează cu o precizare: "Deocamdată nu se 

ştie exact dacă anume comunistul Igor Dodon este cel care a redobândit cetăţenia română. 

Potrivit Centrului Resurselor Informaţionale de Stat REGISTRU, în Republica Moldova 

sunt înregistrate 16 persoane care poartă numele de Igor Dodon...". 

 

Limbajul şi imaginile utilizate 

În general, ştirile la tema alegerilor locale, publicate în Jurnal de Chişinău, respectă 

normele de conduită jurnalistică privind transmiterea obiectivă şi echidistantă a informaţiei, 

precum şi a prezentării diferitelor opinii la aceeaşi temă. Nu au fost înregistrate exagerări la 

nivel de limbaj sau imagini trucate nici în articolele de opinie sau analizele apărute în ziar.   

 

 

4. Concluzii 

 

În baza rezultatelor monitorizării se poate de constatat că, în intervalul 16-29 mai 2011, 

mass-media monitorizate au avut un comportament diferit în reflectarea campaniei 

electorale, unele din ele admiţând derogări de la principiile etice şi deontologice.  

 

- La postul Prime TV nu au fost înregistrate abateri grave de la normele 

deontologice care ar fi dus la distorsionarea realităţii. În acelaşi timp, frecvenţa 

apariţiei unor candidaţi în ştiri şi unghiul de abordare a evenimentelor electorale 

denotă clar simpatia editorială a acestui post de televiziune faţă de Partidul 

Democrat. În unele cazuri materialele puse pe post în buletinul de ştiri au reprezentat 

agitaţie electorală în favoarea PDM.  

- Postul privat cu acoperire naţională NIT continuă să fie o tribună de 

manipulare a opiniei publice prin promovarea deschisă a ideologiei Partidului 

Comuniştilor din Republica Moldova. Majoritatea ştirilor puse pe post de NIT 

deformează mesajele contracandidaţilor electorali ai acestei formaţiuni şi îi prezintă 



 26 

în context negativ fără a le oferi dreptul la replică. NIT admite utilizarea unor 

caricaturi şi imagini de arhivă care denaturează mesajele şi realităţile din campanie. 

- Euro TV a avut un comportament imparţial şi a asigurat pluralismul de 

opinie, fără abateri de la standardele profesionale şi deontologice.  

- Postul cu acoperire regională N4 a favorizat uşor PLDM atât prin ştiri de la 

evenimente electorale, cât şi prin ştiri de imagine cu prezenţa premierului Filat.  

- La Jurnal TV nu se remarcă o părtinire evidentă în favoarea sau defavoarea 

vreunui concurent electoral. Totuşi, judecând după frecvenţa şi contextul apariţiei în 

ştiri, de tratament preferenţial au beneficiat PL, în special Dorin Chirtoacă, și Mihai 

Godea, candidat independent.  

- Cotidianul Adevărul a reflectat campania echilibrat, fără a se situa de partea 

unor sau altor concurenţi electorali. Nu au fost înregistrate abateri evidente de la 

standardele profesionale şi deontologice.  

- În Timpul de dimineaţă au fost remarcate unele probleme la capitolul 

echilibrului surselor în materialele controversate, fiind totodată înregistrate mai 

multe materiale care pot fi catalogate ca şi publicitate mascată. Ziarul îl favorizează 

pe candidatul PL, Dorin Chirtoacă, şi îl defavorizează pe Igor Dodon, candidatul 

PCRM.  

- Jurnal de Chişinău tinde în continuare să promoveze o atitudine corectă şi 

obiectivă faţă de toţi concurenţii electorali cu respectarea standardelor profesionale 

şi deontologice. Totuşi, în mai multe materiale de opinie sau cu caracter pamfletar a 

fost remarcată o defavorizare nuanţată a Partidului Comuniştilor din Republica 

Moldova.  

- Publicaţiile Moldova suverană şi Nezavisimaia Moldova au făcut partizanat 

deschis în favoarea candidatului PCRM şi în defavoarea celorlalţi concurenţi 

electorali, în special din partea PL. În ambele ziare se menţine tendinţa de a prezenta 

informaţie mai mult unilaterală, bazată pe o singură sau mai multe surse, dar care 

exprimă aceleaşi puncte de vedere. Limbajul utilizat, în special în materialele de 

opinie, este deseori peiorativ, iar imaginile trucate contravin normelor deontologice. 

 

6. Recomandări: 

 

 Mass-media monitorizate ar trebui să utilizeze rapoartele de monitorizare ca 

instrumente de autoreglementare şi să elimine carenţele, astfel încât în activitatea lor 

ulterioară:   

– Să informeze corect, imparţial şi echidistant alegătorii;  

– Să renunţe, în ştiri, la aprecierea/comentarea evenimentelor electorale ale 

partidelor politice sau a reprezentanţilor acestora; 

– Să elimine discriminările în aplicarea principiului pluralismului şi diversităţii 

de opinie şi în oferirea dreptului la replică; 

– Să ţină cont de convingerile politice ale diferitelor categorii ale populaţiei, 

asigurând echilibrul şi diversitatea opiniilor, dar şi libertatea de exprimare;  

– Să reflecte veridic evenimentele fără a deforma sensul realităţii prin montaj 

şi comentarii, respectând principiul de informare din mai multe surse.  

 

 Consiliul Coordonator al Audiovizualului să se autosesizeze şi sancţioneze, în 

conformitate cu prevederile Codului Audiovizualului, radiodifuzorii care încalcă 



 27 

dreptul locuitorilor RM la informare completă, obiectivă şi veridică, dreptul la libera 

exprimare a opiniilor şi dreptul la libera comunicare a informaţiilor prin intermediul 

mijloacelor de radiodifuziune şi televiziune. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 28 

ANEXĂ 

 

Studiu de caz nr. 1 

NIT, Curier, 19 mai, 22:00 

 

Reporter: Sergiu Strungaru 

 

Pe data de 19 mai, (22:18, ştirea 5), postul de televiziune NIT prezintă un material drept un 

“reportaj realizat de Sergiu Strungaru”, dar care la prima vedere este departe de 

caracteristicile acestui gen publicistic construit pe baza unor date culese la faţa locului în 

mod real şi nepărtinitor. 

 

Materialul se referă la un spot electoral al lui Dorin Chirtoacă, material care, conform 

reporterului, “trezeşte dezbateri”, iar "internauţii nu îşi dau rând la comentarea spotului”. 

Reporterul identifică “două tabere” printre comentatorii spotului, în prima fiind cei care 

apreciază “vocea, imaginile, muzica reuşită, cravata potrivită cămăşii”, iar cea de-a doua 

tabără este sceptică referitor la conţinutul clipului şi “pune la îndoială unele realizări cu care 

se laudă Chirtoacă”. Prin această delimitare a două tabere reporterul crede că a rezolvat 

formal necesitatea pluralismului de opinii, fără să atragă atenţia că primii se referă la felul 

cum arată candidatul şi calitatea artistică a spotului, iar ceilalţi la realizările candidatului la 

funcţia de primar. Prin utilizarea acestei modalităţi de a clasifica opiniile după principii 

diferite, reporterul trişează chiar de la început. 

 

Mai departe autorul utilizează diverse mijloace pentru demontarea a cinci din nouă afirmaţii 

ale lui Dorin Chirtoacă. Astfel, primul insert din spotul candidatului PL la funcţia de primar 

în care acesta vorbeşte despre: “Rezolvarea după 42 de ani a problemei mirosului neplăcut 

de la staţia de epurare a apei”, este urmat de afirmaţia reporterului: “Amintim că sute de 

tone de noroi toxic au fost mutate lângă Bubuieci, provocând protestul organizaţiilor de 

mediu”. Şi pentru mai multă credibilitate este inclusă părerea nu a unui reprezentant al 

organizaţilor de mediu, ci a unui consilier al comunei Bubuieci care vorbeşte despre 

riscurile ecologice ale noroiului. Toate acestea pe imagini cu camioane care descarcă noroi. 

Postul nu specifică de unde sunt luate imaginile, în schimb pune pe fundal un cântec de Ada 

Milea: “Ninge cu noroi pe noi/ Un strat maro s-a depus…". Acest trucaj video şi audio, este 

departe de informaţiile reale şi nepărtinitoare care ar fi trebuit să apară într-un reportaj. 

 

Şi altă afirmaţie a lui Dorin Chirtoacă despre “implementarea programului de reparaţie a 

drumurilor” este urmată de concluzia reporterului că “acest subiect este unul din cele mai 

dureroase, căci în ultimi ani gropile s-au transformat în adevărate cratere”. Urmează trei 

păreri despre calitatea reparaţiilor de pe strada Alba Iulia, apoi imagini cu drumuri şi Dorin 

Chirtoacă. Toate aceste pe fundalul unui cântec în limba rusă “doroghi moi, doroghi, vî 

nosili noghi, pomogali boghi”. Combinaţia de muzică şi imagini pune în lumină negativă 

candidatul, fără să ofere contraargumente la cele declarate de către acesta în spotul 

electoral. 

 

Mai departe este pusă la îndoială următoarea realizare prezentată de Chirtoacă: “procurarea 

100 troleibuze noi la standarde europene”. Şi aceasta este urmată de o altă constatare a 

reporterului: “mai mult de jumătate din troleibuzele aduse la Chişinău au avut defecţiuni 



 29 

tehnice şi au fost scoase de pe traseu”. Drept dovadă este inclus un fragment dintr-un 

interviu cu un şofer de troleibuz. Reporter : “Ce s-a întâmplat?”, şofer:  “S-a stricat. Va veni 

mecanicul şi va vedea ce e”, reporter: “Aşa mergând pe drum s-a stricat?”, şofer “Da, aşa 

mergând pe drum”. Acest dialog este continuat de un fragment video, filmat cu telefonul 

mobil, după cum e indicat pe ecran, care conţine o discuţie între două voci lângă un 

troleibuz presupus stricat: “Pozvoni Chirtoachi, poporosi paroli, (râsete)  - Tak golosovati 

za Chirtoacă ili ne golosovati? (rîsete din nou)”. Nici de data aceasta, telespectatorii nu au 

primit argumente care ar demonta realizările fostului primar, ci doar nişte acuzaţii luate nu 

se ştie cum şi în ce împrejurimi. 

 

“Amenajarea a peste 100 de locuri de joacă şi odihnă pentru copii” este contracarată de 

afirmaţia reporterului: “În paralel oamenii se plângeau că zeci de terenuri de joacă sunt 

transformate în parcări sau blocuri supraetajate”. În continuare este inserat un reportaj dintr-

o curte din Chişinău unde este demolat un teren de joacă vechi, care include doar două 

păreri – cineva regretă că e demolat, căci au crescut mai mute generaţii jucându-se acolo, iar 

cealaltă voce afirmă că nu au nevoie de fiarele vechi şi ruginite, căci sunt periculoase pentru 

copii. Din acest fragment nu reiese că terenul ar fi demolat pentru a construi o parcare. 

Acest fragment apare într-o altă ştire din acelaşi buletin (ştirea 7) din care reiese că terenul e 

demolat pentru a se construi unul nou, conform actelor prezentate de Primărie, iar decizia 

pentru renovarea terenului a fost luată în februarie 2011 odată cu reconstruirea mai multor 

terenuri de joacă vechi. Materialul se încheie cu întrebarea retorică a reporterului – de ce aşa 

o grijă bruscă a autorităţilor pentru copii şi terenuri de joacă?  - concluzia este: grija face 

parte din campania electorală. Intenţia reporterului de a ne demonstra că terenurile de joacă 

sunt transformate în parcări se încheie prin denaturarea unor realităţi şi manipularea opiniei 

publice prin prezentarea unor informaţii trucate. 

 

Afirmaţia lui Chirtoacă că a acordat ajutoare şi compensaţii pentru bugetari şi familiile 

defavorizate este urmată de constatarea reporterului că “În semn de mulţumire Dorin 

Chirtoacă era la un pas de a fi călcat în picioare acum doi ani de către familiile defavorizate 

şi de către pensionari”. Constatarea este însoţită de imagini de arhivă – fără specificarea 

acestui fapt – de la un protest al pensionarilor organizat de ONG “Salvgardare” şi Maia 

Laguta, în care protestatarii l-au îmbrâncit pe edil. Din material nu reiese că protestul a avut 

loc înainte de acordarea indemnizaţiilor sociale la care se referă candidatul la funcţia de 

primar general. 

 

Ultima afirmaţie a lui Chirtoacă: “Sunt rezultate reale pe care le-am obţinut împreună” este 

urmată de cântecul: “Şi dacă mă votaţi, ia auzi aci aici:  O să fac case şi creşe/ pentru mame 

şi copii/ Să aveţi sport şi stadioane/ pentru oamenii muncii/ Proactiv voi milita/ ca bugetele 

să crească/ Să pun ţara pe un făgaş/ de dezvoltare firească”. Melodia este însoţită de un 

montaj de imagini cu Chirtoacă închinând pahare, imagini de la sărbătorirea zilei sale de 

naştere, mese cu bucate şi băutură, o grămadă de sticle goale, materialul încheindu-se cu 

Chirtoacă pufnind în râs şi râzând cu poftă, în timp ce cântecul sună astfel: “să pun ţara pe 

făgaş/ De dezvoltare firească”. 

 

Abordarea respectivă încălcă în mod flagrant prevederile Codului audiovizualului care spun 

că sensul realităţii nu poate fi deformat prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de 

formulare sau titluri (Art. 7). De asemenea, se încalcă prevederile Regulamentului CEC 



 30 

privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale generale din 5 iunie 2011 în 

mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, care stipulează clar că 

„Publicitatea electorală nu va fi inclusă în programele de ştiri, emisiuni sportive, emisiuni 

pentru copii, emisiuni cu tematică religioasă”(p. 12) şi „Materialele electorale publicate 

sau difuzate, atât ale Comisiei Electorale Centrale, cât şi ale concurenţilor electorali, nu pot 

fi însoţite de comentarii”(p.17). 

   

Studiu de caz nr. 2 

Moldova suverană, 19 mai 2011, p.1-2 

„Nereguli de pe vremea când la Primărie era şi Ghimpu preşedinte al CMC” 

Autor - anonim 

Moldova suverană inserează în paginile sale Raportul de audit al executării bugetului 

municipal pe anul 2009, care este publicat pe părţi, în serie (19, 20, 24, 25, 26 mai). Primul 

material, care nu este semnat, este însoţit de o parte introductivă care explică de ce ziarul a 

ales să republice acest document voluminos integral, fără să intervină în el „nici măcar cu o 

virgulă”. Autorul explică cititorilor că raportul a fost făcut pentru perioada când Primăria 

Chişinăului era controlată exclusiv de familiile Ghimpu şi Chirtoacă, perioadă când au fost 

comise jafuri de proporţii, incompetenţe şi neglijenţe în serviciu.  

Fie din incompetență, fie cu rea-credinţă, autorul anonim distorsionează realitatea și  

transmite mesaje false către cititori. În primul rând, titlul este tendenţios şi fals. Or, raportul 

prezintă informaţii din anul 2009, perioadă în care Mihai Ghimpu nu era preşedinte al 

Consiliului Municipal Chişinău, aşa cum insinuează titlul şi partea introductivă. Respectivul 

a fost preşedinte al CMC în perioada octombrie 2007-iunie 2009
5
. De fapt, în lunile 

ianuarie-februarie 2009, incluse în raportul de audit, această funcţie era deţinută de Eduard 

Muşuc (actualmente deputat în Parlamentul RM din partea PCRM), care a fost preşedinte 

CMC din iunie 2008 până în februarie 2009. După demiterea acestuia
6
, preşedinţia CMC a 

fost deţinută prin rotaţie şi abia în vara anului 2010 a fost ales un preşedinte al CMC
7
. 

Autorul, însă, din anumite motive, nu menţionează acest lucru, transferând vina pe 

neregulile depistate pe Ghimpu şi Chirtoacă.  

De notat că textele sunt foarte mari, fiind însoţite de imaginile lui Ghimpu, Chirtoacă şi 

Urechean. Utilizarea imaginilor respective alături de titlu şi textul care prezintă diferite 

                                                 

5  Mihai Ghimpu a fost ales legal in functia de presedinte al CMC: http://politicom.moldova.org/news/mihai-ghimpu-a-

fost-ales-legal-in-functia-de-presedinte-al-cmc-129835-rom.html. Demiterea lui Mihai Ghimpu, pe ordinea de zi a 

consiliului: http://www.protv.md/stiri/politic/demiterea-lui-mihai-ghimpu-pe-ordinea-de-zi-a-consiliului.html 

6 Eduard Muşuc a fost demis prin vot secret: http://www.azi.md/ro/story/1338. Pesedinte al CMC ales prin rotatie:  

http://www.capitala.md/index.php?option=com_content&view=article&id=133%3Apreedinte-al-cmc-ales-prin-

rotaie&Itemid=4&lang=ro  
7 CMC are preşedinte nou: http://www.allmoldova.com/ro/moldova-news/society/1249050007.html 

http://politicom.moldova.org/news/mihai-ghimpu-a-fost-ales-legal-in-functia-de-presedinte-al-cmc-129835-rom.html
http://politicom.moldova.org/news/mihai-ghimpu-a-fost-ales-legal-in-functia-de-presedinte-al-cmc-129835-rom.html
http://www.protv.md/stiri/politic/demiterea-lui-mihai-ghimpu-pe-ordinea-de-zi-a-consiliului.html
http://www.azi.md/ro/story/1338
http://www.allmoldova.com/ro/moldova-news/society/1249050007.html


 31 

cazuri de încălcări şi gestionare frauduloasă a banilor publici, are menirea a de inocula ideea 

că anume Ghimpu şi Chirtoacă sunt cei culpabili de cele menţionate în raport.  

În concluzie, materialele respective au un evident caracter denigrator şi comportă riscul 

acţionării ziarului în judecată pentru defăimare şi răspândirea informaţiilor false cu rea-

credinţă. 

 

Studiu de caz nr.3 

Nezavisimaia Moldova, 19 mai 2011 

 

Дискуссия на ТВ: Додон хочет заниматься хозяйственной деятельностью, а 

Киртоакэ волнуют политические конфигурации (Discuţii la TV: Dodon doreşte să 

se ocupe de activităţi administrative, iar Chirtoacă este preocupat de configuraţiile 

politice)  (http://www.nm.md/daily/article/2011/05/19/0103.html)  

La 19 mai, ziarul Nezavisimaia Moldova inserează un material în care povesteşte cititorilor 

despre dezbaterile electorale care au avut loc pe data de 17 mai la Publika TV între Igor 

Dodon, candidatul PCRM la funcţia de primar al capitalei, şi Dorin Chirtoacă, candidatul 

PL la funcţia de primar al capitalei. Această intenţie, frumoasă la prima vedere, de a le 

transmite alegătorilor cele mai importate pasaje din emisiune se transformă de fapt într-un 

model de selectare tendenţioasă a mesajelor şi manipulare a opiniei publice. 

Dacă este să judecăm după conţinutul articolului, reiese că cel mai activ la dezbateri a fost 

candidatul PCRM. Aproximativ 90 la sută din citatele preluate din emisiune aparţin lui Igor 

Dodon. Acesta este citat de fiecare dată cu precizie, iar replicile lui Chirtoacă lipsesc. În 

cele câteva aliniate formulate de ziar se regăseşte întreaga platformă electorală a 

candidatului comuniştilor la funcţia de primar al capitalei.  

„Locuitorii Chişinăului aşteaptă de la noi discuţii constructive, dar nu un război politic, ei 

aşteaptă soluţii pentru probleme reale, dar nu confruntări ideologice”, spune Igor Dodon şi 

adaugă: "Din păcate, în activitatea conducătorilor primăriei Capitalei în ultimii patru ani a 

fost prea multă politică, mult mai multă decât rezolvarea unor probleme reale”. Candidatul 

comuniştilor este citat cu mai multe răspunsuri şi pentru depăşirea eventualelor neînţelegeri 

cu coaliţia de guvernare în caz de va ajunge la Primărie. „Realitatea demonstrează că, în 

ultimele luni, mulţi membri ai AIE recunosc că au sprijinit Alianţa, deoarece aveau nevoie 

de funcţii. Nu mă aştept la schimbarea configuraţiei Alianţei, ci la o activitate constructivă 

dacă nu mă voi amesteca în politică. Voi găsi un limbaj comun cu premierul Filat şi cu alte 

persoane”. 

Dorin Chirtoacă este citat abia în finalul articolului. Acesta vine cu o replică la ultimul 

enunţ al contracandidatului şi este introdus cu ajutorul unei aprecieri din partea autorului. 

„Dorin Chirtoacă a fost în mod evident nemulţumit (s.n.) atunci când Igor Dodon a făcut 

aluzie la posibilele schimbări în arena politică.  

http://www.nm.md/daily/article/2011/05/19/0103.html


 32 

În final, autorul aminteşte că, „potrivit publika.md, 14 candidaţi luptă pentru fotoliul de 

primar al Capitalei”. Nu este clar dacă această trimitere se referă strict la această informaţie 

sau la întreaga ştire. În realitate, un material cu un astfel de conţinut nu a fost identificat pe 

site-ul postului de televiziune la care s-au întâlnit cei doi candidaţi. Din cele menţionate mai 

sus reiese că ziarul trişează prin trimiterea la o sursă care în realitate nu există. 

Prin felul în care a fost selectată informaţia şi a fost scris titlul, ziarul dă dovadă de lipsă de 

obiectivitate şi imparţialitate. Deşi, la prima vedere, publicaţia respectă pluralismul de 

opinii prin citarea ambelor părţi, decalajul mare dintre spaţiul oferit lui Igor Dodon şi cel 

rezervat lui Dorin Chirtoacă arată că nu a fost respectat echilibrul între cele două părţi. 

Aceste două observaţii, plus opinia autorului despre comportamentul celor doi în cadrul 

dezbaterii televizate (este vorba de o ştire, şi nu de o comentariu) denotă şi o atitudine 

tendenţioasă în favoarea candidatului PCRM la funcţia de primar al Capitalei. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Coaliţia 2009 este o uniune benevolă de organizaţii neguvernamentale din Republica 

Moldova care au drept scop sa contribuie la asigurarea unor alegeri libere, corecte, 

transparente şi democratice ale Parlamentului Republicii Moldova şi continuă activităţile 

de promovare a unor alegeri libere şi corecte demarate de Coaliţia 2005 şi 2007. La 

moment Coaliţia 2009 întruneşte peste 70 de organizaţii neguvernamentale.  


