
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate 
din 28 noiembrie 2010 

 
Raport  nr. 3   
25-31 octombrie 2010 
 

 
 

Acest raport este realizat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania 
electorală”, cu susţinerea financiara a Ambasadei Marii Britanii în Moldova, Consiliului 
Europei şi Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru 
Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi), Ministerul Afacerilor Externe al 
Danemarcei, Fondului Naţional pentru Democraţie (NED), Agenţia Statelor Unite pentru 
Dezvoltare Internaţională (USAID) prin intermediul Fundaţiei Eurasia. 
De asemenea, elaborarea acestui raport este posibilă graţie ajutorului generos al poporului 
american oferit prin intermediul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), în 
cadrul Programului AED - Consolidarea Societăţii Civile în Moldova (MCSSP). 
Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. 

 
 

                                                                                        
 

 



1. Date generale 
 

1.1 Obiectivul proiectului: Evaluarea modului în care mass media reflectă campania electorală 
pentru alegerile parlamentare anticipate din Republica Moldova pentru a stabili dacă concurenţii 
electorali se bucură de acces egal la mass-media şi dacă electoratului i se oferă suficientă 
informaţie despre candidaţi şi platformele lor electorale. 
 
1.2 Perioada de monitorizare: 28 septembrie – 28 noiembrie 2010 
 
1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 
� forma de proprietate (publică şi privată) 
� audienţa/ impactul 
� limba difuzării 
 
1.4 Mass-media monitorizate: 
TV: Moldova 1, Prime TV, 2 Plus, NIT, N4, Jurnal TV, Publika TV 
Radio: Radio Moldova, Prime FM, Vocea Basarabiei 
Presa scrisă: Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, Flux, Jurnal de Chişinău, Timpul de 
dimineaţă, Komsomolskaia pravda v Moldove, Evenimentul Zilei, Panorama, Golos Bălţi (Bălţi), 
Vesti Gagauzii (Comrat), Cuvântul (Rezina), Gazeta de Sud (Cimişlia). 
Agenţii de presă şi portaluri web: Moldpres, Infotag, www.omg.md, www.unimedia.md 
 
1.5 Orarul monitorizării 
TV: Luni – vineri: de la 6.00 până la 9.00 şi de la 18.00 până la 23.00 
Sâmbătă şi duminică: de la 8.00 pînă la 22.00 
Radio : De la 6.00 până la 13.00 şi de la 17.00 până la 20.00, zilnic. 
Presa scrisă/Agenţii de ştiri/Portaluri web: întreg conţinutul, zilnic. 
 
 1.6. Echipa 
Proiectul este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în parteneriat cu Asociaţia Presei 
Independente şi Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. 
 
2. Cadrul metodologic 
Date statistice: Metodologia monitorizării a fost elaborată de Oxford Media Research pentru 
proiectele de monitorizare ale Organizaţiei Internaţionale Campania Globală pentru Libertatea de 
Exprimare “Articolul XIX”. Caracteristicile acestei metodologii sunt următoarele: folosirea 
indicatorilor 1) cantitativi, inclusiv tipul, durata, tematica mediatizării, sursele ştirilor, frecvenţa 
şi durata apariţiei concurenţilor electorali în buletinele de ştiri, şi  2) calitativi, stabilindu-se  
părtinirea postului monitorizat în reflectarea evenimentelor. Fiecare ştire sau opinie este supusă 
unei evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile 
unui sau altui partid /unei sau altei formaţiuni politice. Un conţinut şi/sau un context al ştirii 
pozitiv ori negativ nu indică neapărat tendenţiozitatea sau partizanatul postului care difuzează 
şirea. E posibil ca ştirea să favorizeze sau să defavorizeze pe unul dintre subiecţi, şi, cu toate 
acestea, să fie echidistantă şi corectă din punct de vedere profesional. Numai dacă există 
tendinţa, pe o anumită perioadă de timp, ca unul dintre subiecţi să fie favorizat sau defavorizat 
masiv, atunci se poate spune că e vorba despre un dezechilibru şi părtinire. 



Studii de caz: A fost făcută o analiză de conţinut a materialelor care au tratat cele mai importante 
subiecte difuzate de cele 10 posturi audiovizuale. Ţinînd cont de impactul major pe care îl are 
audiovizualul asupra creării opiniei publice şi de credibilitatea mare a acestuia în rîndul 
populaţiei, s-a urmărit identificarea unghiurilor de abordare şi modalităţilor de prezentare a 
subiectelor relevante. Materialele au fost analizate atît din punctul de vedere al respectării 
principiilor unui jurnalism de calitate (obiectivitate, imparţialitate, pluralismul surselor de 
informare, separarea faptelor de opinie), cît şi sub aspect tehnic, din perspectiva recurgerii la 
procedee tehnice pentru a amplifica sau diminua anumite mesaje.  

Lista codurilor utilizate: 
PDM = Partidul Democrat din Moldova 
PCRM = Partidul Comuniştilor din Moldova 
AMN = Partidul „Alianţa Moldova Noastră” 
PAM = Partidul Agrar din Moldova 
PSM = Partidul Socialist din Moldova 
PLD = Partidul Legii şi Dreptăţii 
PPCD = Partidul Popular Creştin-Democrat 
PL = Partidul Liberal din Moldova 
PSD = Partidul Social-Democrat 
MFN = Mişcarea „Forţa Nouă” 
MR = Mişcarea „Ravnopravie” 
PC = Partidul Conservator 
RAVN= Mişcarea social-politică Ravnopravie 
PPR = Partidul Popular Republican 
PRM = Partidul Republican din Moldova 
UCM = Uniunea Centristă din Moldova 
UM = Partidul Muncii 
PUM = Partidul Umanist din Moldova 
PMUEM = Partidul „Moldova Unită – Edinaia Moldova” 
PNL = Partidul Naţional Liberal 
MAE = Mişcarea „Acţiunea Europeană” 
PNŢ = Partidul „Pentru Neam şi Ţară” 
PLDM = Partidul Liberal Democrat din Moldova 
AIE = Alianţa pentru Integrare Europeană 
MRRM = Mişcarea Romilor din RM 
PPM = Partidul Patrioţii Moldovei 
AV = Partidul „Alianţa Verde” 
PRES = Preşedintele, preşedinţia 
PARL = comisii parlamentare 
MIN = prim-ministrul, miniştrii 
CEC = Comisia Electorală Centrală şi birourile, secțiile electorale 
GUV = funcţionari din guvern 
APL = administraţia publică locală 
PA = Poliţia/armata/CCCEC/Vama,SIS 
DIP =  Diplomaţi, oficiali şi observatori străini de rang înalt 
CET = Cetăţeni 
SOC = Societate civilă 



SIN = Sindicate 
EXP = Experţi (străini şi locali), observatori, sociologi, analişti, etc. 
BUS = Business 
MED = Mass media 
JUD = Judecători, avocaţi, Procuratura, Curtea Constituţională 
BIS = Biserica 
Doc = Documente (rapoarte, Constituţia, sondaje, etc.).  
CCA= Consiliul Coordonator al Audiovizualului 
GS = Gabriel Stati 
VS = Victor Stepaniuc 
VP= Valeriu Pleşca 
LB= Lenuţa Burghilă 
ML= Maia Laguta 
GR = Galina Rusu 
AD =Alexandru Demian 
SB = Sergiu Banari 
GR= Gheorghe Rusu 
EN=Eugen Nazarenco 
 
Subiecte pe agenda publică din perioada 25-31 octombrie 2010 
 
În perioada de raport, s-au produs mai multe evenimente cu conotaţie electorală directă sau 
indirectă.  

- Continuă înregistrarea de către Comisia Electorală Centrală a candidaţilor în cursa 
electorală. 

- Comisia Electorală Centrală a fost sesizată cu referire la posibile fraude din partea 
PCRM, acuzat de spălare de bani şi de falsificarea listei persoanelor care au făcut donaţii 
pentru partid în campanie. Ca rezultat, rapoartele financiale ale tuturor partidelor sunt 
examinate de Centrul pentru Combaterea Crimei Organizate şi Corupţiei. 

- Portalul web „Omega” difuzează un material numit „investigaţie jurnalistică”, în care 
sunt aduse grave acuzaţii guvernului că ar fi provocat artificial inundaţiile din vară pentru 
a salva de inundaţii oraşul românesc Galaţi. 

- Guvernul României reacţionează prin intermediul ambasadorului în RM, care cere 
partidelor politice să nu implice România în scandaluri electorale. 

- Societatea civilă face publice mai multe rapoarte privind modul în care se desfăşoară 
campania. 

- Republica Moldova este vizitată de o delegaţie a Adunării Parlamentare a Consiliului 
Europei interesată de monitorizarea desfăşurării alegerilor. 

- Moldova este vizitată de Prim-ministrul Ungariei, care anunţă despre sprijinul Ungariei în 
promovarea reformelor şi integrarea europeană. 

- 150 de membri ai filialei Buiucani a Partidului Democrat anunţă că se retrag din partid pe 
motiv că partidul ar fi fost vândut lui Vlad Plahotniuc.  

- Postul de televiziune NIT este sancţionat de către Consiliul Coordonator al 
Audiovizualului pentru neasigurarea pluralismului de opinie în buletinele de ştiri. 

 
 



3. Tendinţe generale 
 
3.1 Audiovizual 
 
În perioada 25-31 octombrie 2010, cele 10 posturi audiovizuale monitorizate au difuzat în total 
1965 de materiale cu impact electoral direct sau indirect. Acestea au ţinut în vizor atît 
înregistrarea concurenţilor electorali, procesul de organizare a alegerilor, monitorizarea 
campaniei de către instituţii locale şi străine, presupusa falsificare a raportului financiar de către 
PCRM, cât şi acuzaţiile de provocare artificială a inundaţiilor de către guvernare.  
 
Cele mai multe materiale au fost ştiri şi emisiuni de opinie, în care reprezentanţii concurenţilor 
electorali au apărut pe rol de surse citate direct sau indirect. Totodată, au fost puse pe post şi 
publicitate electorală, programe electorale speciale, în special dezbateri, fiind oferiţi şi timpi de 
antenă gratuiţi, de către posturile publice. Dintre posturile TV, cel mai mare volum de ştiri şi 
emisiuni relevante prezentei monitorizări au fost difuzate de Jurnal TV, urmat de Publika TV şi 
NIT, iar dintre posturile de radio – de Radio Moldova, care pe lîngă ştiri, emisiuni de opinie, 
programe electorale speciale, a oferit şi timpi de antenă gratuiţi. Marea majoritatea a posturilor 
au reuşit să asigure pluralism de opinie în materialele relevante prezentei monitorizări. 
 
Posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova au continuat să ofere acces în ştiri şi programe 
mai multor concurenţi electorali, inclusiv celor reprezentînd partidele extraparlamentare şi 
candidaţii independenţi. De cele mai dese ori în calitate de surse au fost citaţi reprezentanţii 
partidelor constituente ale Alianţei pentru Integrarea Europeană, dar şi ai principalului partid de 
opoziţie PCRM. Se remarcă reducerea frecvenţei citării ca surse a Preşedintelui interimar şi 
Prim-ministrului în materiale cu impact electoral indirect. În majoritatea cazurilor, subiectele 
relevante au fost prezentate în context neutru; unii concurenţi electorali au apărut şi în lumină fie 
pozitivă, fie negativă, în funcţie de subiectul reflectat. 
 
Postul privat cu acoperire naţională Prime TV a reflectat în special subiectele cu conotaţie 
electorală directă, oferind acces mai multor concurenţi. În materialele acestui post de cele mai 
dese ori au fost citaţi reprezentanţii PCRM, care au apărut de cele mai multe ori în context 
negativ. Dintre membrii Alianţei pentru Integrare Europeană în materialele relevante au fost 
prezenţi reprezentanţii AMN, PL şi PD, preponderent în context neutru şi pozitiv.  
 
Postul privat NIT continuă campania întru susţinerea preşedintelui PCRM, făcând partizanat 
politic deschis în favoarea acestui concurent electoral. PCRM a fost masiv prezent atât în ştiri, 
cât şi în emisiuni, apărând preponderent în lumină pozitivă. Alianţa de guvernământ şi partidele 
componente ale acesteia au fost în marea majoritate a cazurilor defavorizate. Postul a eşuat să 
asigure pluralism de opinie, partidele extraparlamentare şi concurenţii independenţi având acces 
limitat la acest post de televiziune cu acoperire naţională. 
 
Alt post privat cu acoperire naţională 2 Plus reflectă, în continuare, pasiv campania, oferind 
publicului informaţie sumară despre concurenţi şi platformele lor electorale. Astfel, postul 
respectiv nu îşi îndeplineşte pe deplin rolul de a informa publicul cu privire la diferiţi concurenţi 
electorali. Postul respectiv, la fel ca şi N4  (cu acoperire regională) nu au avut emisiuni de opinie 
în care ar fi fost vorba de viitoarele alegeri. Totuşi, N4 a fost mai activ în reflectarea subiectelor 



de acest fel în buletinele de ştiri. N4 a asigurat un relativ pluralism de opinie, oferind cuvânt mai 
multor concurenţi, inclusiv candidaţilor independenţi; de cele mai multe ori, însă, postul a oferit 
acess reprezentanţilor PCRM, reflectat preponderent în context neutru.  
 
Posturile de ştiri Publika TV şi Jurnal TV continuă să reflecte activ evenimentele cu conotaţie 
electorală, în perioada de raport venind cu ştiri diverse în care au fost prezenţi o mare parte din 
concurenţii electorali, dar si cu multe emisiuni de opinie în cadrul cărora a fost tratat subiectul 
alegerilor. Concurenţii electorali au fost prezentaţi preponderent neutru, dar şi în context pozitiv, 
şi negativ, în funcţie de contextul reflectării. Nu este evidentă vreo tendinţă de favorizare a 
anumitor concurenţi. Judecând după frecvenţa apariţiei concurenţilor în context pozitiv şi 
negativ, la Jurnal TV şi Publika TV se remarcă o uşoară defavorizare a PCRM. 
 
Postul privat de radio Vocea Basarabiei a reflectat activ subiectele cu caracter electoral direct sau 
indirect, în special în buletine de ştiri, emisiuni de opinie şi programe electorale speciale, iar 
Prime FM s-a limitat la buletine de ştiri. La Vocea Basarbiei şi la Prime FM se remarcă o 
defavorizare a PCRM, iar la Vocea Basarabiei - favorizarea PL, PLDM şi AMN.  
 
3.2 Presa scrisă/Agenţii de presă/Portaluri web 

În săptămâna 25-31 octombrie 2010, presa scrisă s-a implicat mai activ în reflectarea campaniei 
electorale, numărul de materiale jurnalistice – ştiri/reportaje, articole de opinie, articole de 
educaţie electorală şi de prezentare a programelor electorale ale concurenţilor electorali, fiind în 
creştere faţă de perioada precedentă de monitorizare. Astfel, dacă în precedentele două 
săptămâni cele 16 ziare, agenţii de presă şi portaluri web au publicat 806 materiale relevante 
despre campania electorală şi concurenţii în alegeri, într-o singură săptămână de la finele lunii 
octombrie numărul materialelor publicate a fost de 508. 

În ziare, campania electorală este mediatizată mai mult în materiale de opinie, decât în ştiri, ceea 
ce indică asupra tendinţei de a umple spaţiul de ziar cu opinii despre candidaţi şi interpretări ale 
acţiunilor acestora, şi nu cu fapte/evenimente relatate echidistant. A crescut substanţial volumul 
de publicitate electorală în ziare, în săptămâna de raport reclama ocupând 28% din suprafaţa 
alocatată materialelor despre campania electorală. Numărul materialelor de educaţie electorală 
este în continuare foarte mic, unele instituţii mass-media neglijând această modalitate onestă de 
informare a cetăţenilor despre felul în care îşi pot exercita dreptul de vot. 

Se menţine divizarea instituţiilor mass-media în funcţie de preferinţele politice ale editorilor.  

Câteva instituţii mass-media (site-ul www.omg.md, ziarele Nezavisimaia Moldova, Moldova 
Suverană) au un comportament editorial părtinitor, îndreptat, pe de o parte, spre promovarea 
concurentului electoral PCRM, iar pe de altă parte, spre discreditarea oponenţilor politici ai 
PCRM – Alianţa pentru Integrarea Europeană (AIE) în general şi a partidelor PLDM şi PL în 
particular. În unele cazuri, materialele selectate pentru publicare de aceste instituţii mass-media 
poartă un caracter de speculaţie mediatică care distorsionează faptele şi nu oferă dreptul la 
replică.  

Ziarele Timpul de dimineaţă şi Jurnal de Chişinău critică PCRM sau îl prezintă în context 
preponderent negativ. Concurenţii electorali ne-comunişti, în special PLDM şi PL, sunt 
favorizaţi în special în materialele de opinie.  

http://www.omg.md/


Portalul informativ www.unimedia.md defavorizează PCRM şi prezintă mai mult în context 
pozitiv partidele necomuniste, în special pe cele de orientare liberală. 

Ziarul Flux îi critică pe toţi concurenţii electorali, cu excepţia PPCD care este favorizat atât în 
ştiri, dar în special în materialele de opinie. O abordare editorială preponderent critică în raport 
cu majoritatea concurenţilor electorali manifestă şi ziarele Evenimentul Zilei şi Panorama. 
Ambele publicaţii defavorizează mai mult concurentul electoral PCRM, Evenimentul Zilei – şi 
concurenţii electorali PL sau PLDM, fără tendinţe de favorizare a vreunui alt concurent în 
alegeri. 

Ziarele locale independente Cuvântul şi Gazeta de Sud au publicat ştiri în principal neutre, iar în 
materialele de opinie concurentul electoral PCRM a apărut mai mult negativ decât pozitiv, 
remarcându-se tendinţe uşoare de favorizare a PLDM. 

Ziarele locale publice Vesti Gagauzii şi Golos Bălţi par să se fi autoînlăturat de la reflectarea 
campaniei electorale şi în săptămâna de raport nu au publicat nici un material la această temă, cu 
excepţia publicităţii din partea concurenţilor electorali. Nu se implică foarte mult în reflectarea 
campaniei nici Komsomolskaia pravda v Moldove care îi oferă cititorului informaţie succintă, în 
schimb multă reclamă electorală. În puţinele materiale de opinie, publicate de acest ziar, se 
remarcă o tendinţă uşoară de favorizare a PCRM. 

Agenţia de ştiri Moldpres favorizează alianţa de guvernământ, iar agenţia de ştiri Infotag 
păstrează o echidistanţă relativă în raport cu AIE, concurenţii electorali fiind prezentaţi atât în 
lumină pozitivă, cât şi negativă, în cazul PCRM predominând contextul defavorizant. 

4. Datele monitorizării. Presa audiovizuală 
 
4.1 Implicarea în campania electorală 
4.1.1 TV 
 
În perioada 25-31 octombrie 2010, cele şapte posturi de televiziune monitorizate au avut în total 
1330 de materiale şi emisiuni cu impact electoral, cu o durată totală de aproximativ 58 ore. Cel 
mai mare volum a revenit buletinelor de ştiri, urmate de emisiunile de opinie şi de publicitate 
electorală. Totodată, posturile tv au difuzat materiale de educaţie electorală, programe electorale 
speciale şi timpi de antenă gratuiţi (vezi Digrama 1). Spaţiul alocat Vox  Populi a fost relativ 
mic. 

Diagrama 1. Volumul materialelor cu tentă electorală difuzate de 7 posturi tv în perioada 25-31  octombrie, sec.  

 

http://www.unimedia.md/


Cel mai mare volum de materiale relevante au fost puse pe post de Jurnal TV şi Publika TV, fapt 
explicat de specificul acestor două posturi de nişă, care difuzează 24 de ore din 24. Cea mai mare 
diversitate de materiale relevante a fost înregistrată la postul public Moldova 1, care a  reflectat 
campania atât în ştiri, cît şi  în emisiuni de opinie, oferind de asemenea timpi de antenă gratuiţi şi 
emisiuni de educaţie electorală. Unele posturi au inclus în grila de emisie programe electorale 
speciale (Jurnal TV şi Publika TV) (vezi Diagrama 1.1). În tematica buletinelor de ştiri au 
predominat politicul şi procesul electoral, urmate de subiectul integrării europeane.  
 

Diagrama 1.1. Volumul şi genul materialelor electorale difuzate de posturile TV în perioada 25-31 octombrie, sec 

 

4.1.2 Radio 
 
În perioada 25-31 octombrie, numărul materialelor cu impact electoral la cele trei posturi radio a 
crescut până la 635 (în perioada precedentă, care a cuprins 2 săptămâni, numărul acestora a 
constituit 456). Volumul total al materialelor relevante prezentei monitorizări a fost de 30,3 ore. 
Au prevalat ştirile, dar au fost puse pe post şi emisiuni de opinie, şi materiale de educaţie 
electorală, au fost oferiţi timpi de antenă gratuiţi, difuzate programe electorale speciale, dar şi 
publicitate electorală (vezi Diagrama 2). 

Diagrama 2.Volumul materialelor cu tentă electorală difuzate de 3 posturi de radio în perioada 25-31 octombrie, sec.  

 

Cele mai multe materiale relevante au fost puse pe post de Radio Moldova, care a reflectat 
campania în ştiri, emisiuni de opinie, materiale de educaţie electorală. Totodată, postul public a 



oferit timpi de antenă gratuiţi concurenţilor electorali, a difuzat programe electorale speciale şi  
spoturi publicitare. Şi Vocea Basarabiei s-a evidenţiat  prin volumul mare de ştiri, emisiuni de 
opinie şi publicitate. Prime FM a difuzat preponderent buletine de ştiri (Diagrama 2.2.). Ca şi la 
posturile TV, în tematica ştirilor electorale difuzate de către posturile radio a prevalat politicul şi 
procesul electoral, urmate la distanţă de integrarea europeană. 
 
Diagrama 2.2. Volumul şi genul materialelor electorale difuzate de posturile de radio în perioada 25-31 octombrie, sec. 

 

 
4.2 Frecvenţa citării concurenţilor electorali ca surse ale ştirilor electorale, apariţii la TV, 
intervenţii directe în ştiri cu implicaţii electorale 
 

 
 
În perioada 25-31 octombrie 2010, postul public Moldova 1 a ţinut în vizor majoritatea 
subiectelor de pe agenda publică. În total,  Moldova 1 a avut 79 de ştiri cu tentă electorală. 
 
Prim-ministrul împreună cu alţi miniştri care nu au degrevat în campanie au fost citaţi ca surse de 
9 ori, cu durata totală a apariţiei pe ecran de 168 sec. Preşedintele interimar a apărut în calitate de 
sursă de 6 ori, cu durata de 93 sec. Separat, la partidele membre ale AIE s-a făcut referire în ştiri 
după urmeauză: AMN – 6 ori (100 sec), PDM - 4 ori (82 sec), PLDM - 7 ori (29 sec) şi PL - 10 
ori (208 sec). Principalul partid de opoziţie, Partidul Comuniştilor, a fost citat direct sau indirect 
de 18 ori, cu o durată a apariţiei la tv de 166 sec. Celelalte partide şi candidaţi independenţi luaţi 
împreună au servit drept surse de ştiri de 19 ori, reprezentanţii lor apărând pe ecran timp de 166 
sec. Una din sursele citate frecvent în perioada de raport este CEC – 19 ori (198 sec). La cetăţenii 
de rând s-a recurs în calitate de surse de 5 ori (125 sec), iar la experţi - de 4 ori (102 sec) (vezi 
Diagrama 3). 
 
 
 

 

 

 



Diagrama 3.Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de ştiri la Moldova 1, sec 

 
În emisiunile relevante puse pe post de Moldova 1 în perioada respectivă apar preponderent 
reprezentanţii societăţii civile - 2833 sec, ai CEC - 2202 sec, ai administraţiei publice locale – 
2063 sec. şi experţii locali şi străini – 1244. În perioada de raport, 4 concurenţi electorali au 
beneficiat de timpi de antenă gratuiţi, de cîte 20 min, având astfel posibilitatea să-şi facă 
cunoscute platformele electorale şi să răspundă la întrebările ceteăţenilor.  
 

 

La postul privat cu acoperire naţională NIT, întâietatea în sensul frecvenţei şi apariţiei pe ecran îi 
revine PCRM  – pe parcursul unei săptămîni acesta a fost citat de 133 de ori, cu o durată totală 
de 4400 sec. Preşedinţia, Prim-ministrul şi oficialii de rang înalt din Guvern sunt citaţi direct sau 
indirect de 18 ori, cu durata totală de  394 sec. La partidele constituente AIE s-a făcut referire de 
multiple ori: PLDM a fost citat de 26 ori, cu durata de 453 sec, PDM – 41 ori (673 sec), PL – 29 
ori (511 sec), iar AMN – 17 ori (502 sec). Celelalte partide extraparlamentare au apărut ca surse 
pe parcursul a doar 66 sec, de cele mai multe ori acestea fiind citate indirect (în total de 8 ori). Şi 
în această perioadă se remarcă prezenţa mare a cetăţenilor, care au fost citaţi ca surse de 144 de 
ori, pe durata a 3999 sec, preponderent în materialele din campania întru susţinerea liderului 
PCRM. De remarcat că în perioada de raport NIT a urmărit în de aproape subiectul privind 
acuzaţiile la adresa guvernării că ar fi dispus detonarea barajului de la Nemţeni, provocând astfel 
inundaţiile şi chiar moartea oamenilor. Materialele preluate de pe Omega, dar şi ştirile proprii, şi 
emisiunile de opinie au fost organizate zilnic, acestora fiindu-le oferite spaţiu amplu (vezi 
Diagrama 4). Din 27 noiembrie până la 30 noiembrie, NIT a pus pe post ştiri la tema respectivă 
cu volumul total de aproximativ o oră. Tototată, postul a avut emisiunea „Impact”, cu durata de 
3110 sec, la care au participat directorul Omega, care a produs materialul „Trădaţi de vii”( acesta 
fiind candidat pe listele PCRM), şi un analist politic. În studio nu au fost invitaţi experţi şi factori 
de decizie care ar fi putut vărsa lumină asupra acuzaţiilor. 

În materialele de opinie au apărut preponderent experţi, şi reprezentanţii PCRM, dar şi cetăţeni 
simpli cu 1752 sec, 1433 sec şi, respectiv, 576 sec.  
 

 

 

 

 



Diagrama 4.Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de ştiri la NIT, sec. 

 

 

 

Postul privat cu acoperire naţională Prime TV a reflectat subiectele cu impact electoral direct sau 
indirect, oferind deseori cuvînt atît reprezentanţilor concurenţilor electorali, cît şi ai societăţii 
civile, oamenilor de rînd, experţilor locali şi internaţionali, Comisiei Electorale Centrale etc. 
Preşedintele interimar şi reprezentanţii Preşedinţiei au servit drept surse de informare directe sau 
indirecte în 4 cazuri, apărînd pe ecranul televizorului timp de 45 sec. Separat, PL a fost citat în 
ştiri de 6 ori (150 sec), AMN - de  5 ori (63 sec), PD – de 2 ori (30 sec). PLDM, la fel ca şi Prim-
ministrul şi alţi miniştri care nu au degrevat din funcţie, nu au avut nici o apariţie la Prime TV, 
iar la PCRM s-a făcut referire de 21 de ori (639 sec), în special în ştiri care lansează acuzaţii la 
adresa guvernării sau în cele în care vin replici la acuzaţiile aduse PCRM. Reprezentanţii CEC au 
fost citaţi de 18 ori (115 sec), iar la societatea civilă s-a făcut trimitere de 7 ori (134 sec.) Ceilalţi 
concurenţi electorali au apărut la Prime TV ca surse de  9 ori, cu durata apariţiei pe ecran de 171 
sec în total. 

Diagrama 5.Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de ştiri la Prime TV, sec. 

 

În emisiunile puse pe post de Prime TV în perioada de raport, cea mai mare intervenţie au avut-o 
reprezentanţii societăţii civile – 4089 sec, urmaţi de CEC – 3146 sec şi reprezentanţii 
Preşedinţiei – 1501 sec. Pe lângă spoturile PDM, în perioada de raport pe post au fost puse şi 
spoturile electorale ale PLDM.  

 



 

La postul privat cu acoperire naţională 2 Plus se remarcă aceleaşi tendinţe ca şi la Prime TV. 
Prim-ministrul şi miniştrii care nu au degrevat din funcţie nu apar în materialele cu impact 
electoral direct sau indirect. Preşedintele interimar apare în ştiri cu tentă electorală o singură 
dată, cu durata de 7 sec. Ca partide separate, dintre partidele membre AIE, au fost citate PD, 
AMN şi PL, în total de 5 ori, cu durata de 45 sec. La PCRM s-a făcut trimitere de 8 ori, cu durata 
totală a apariţiei la tv de 51 sec. Celelalte partide extraparlamentare şi candidaţi independenti au 
fost citaţi rareori – de doar 3 ori, cu durata de 27 sec. De notat că în unele cazuri, concurenţii 
electorali doar au apărut pe ecranul televizorului, fără a avea intervenţii directe. 2 Plus nu a avut 
în perioada de raport nici o emisiune relevantă prezentei monitorizări. PDM este singurul 
concurent electoral care a plasat publicitate electorală la 2 Plus. 

Diagrama 6. Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe la 2 Plus, sec. 

 

 

La postul de ştiri Jurnal TV, Prim-ministrul şi oficialii de rang înalt din Guvern şi Preşedintele au 
fost citaţi direct sau indirect în buletinele de ştiri de 35 ori, apărînd pe ecran timp de 1082 sec în 
total. Separat, la PLDM s-a făcut referire de 7 ori, cu durata de 195 sec, PL - 15 ori (273 sec), PD 
– 15 ori (163 sec) şi AMN – 11 ori (195 sec). Reprezentanţii PCRM au fost citaţi ca surse de 29 
de ori, cu durata de 753 sec. 

Partidele extraparlamentare şi candidaţii independenţi au fost citaţi direct sau indirect la Jurnal 
TV de 11 ori, cu durata totală de 284 sec, dintre care aproximativ jumătate au revenit PNŢ – citat 
de 6 ori (147 sec). De asemenea, deseori postul respectiv a oferit cuvînt  cetăţenilor, societăţii 
civile şi experţilor străini şi locali.  

Diagrama 7.Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe la Jurnal TV, sec.      

 



În materialele altele decât ştiri, de la Jurnal TV, cel mai mult spaţiu a fost alocat experţilor străini 
şi locali – 7848 sec, Prim-ministrului şi altor miniştri – 3162, dar şi cetăţenilor simpli – 2028 sec. 
şi reprezentanţilor societăţii civile – 4287 sec. Dintre partidele extraparlamentare în emisiunile 
de la Jurnal TV a fost prezent doar PNŢ – 1860 sec.  

 

Publika TV este lider la capitolul diversitate şi pluralism de opinie în buletinele de ştiri, oferind 
cuvînt în ştirile sale unui număr divers de surse, dintre care în 51 cazuri (783 sec) a fost vorba de 
Preşedintele interimar şi Prim-ministru şi alţi miniştri care nu au degrevat în campanie. 

Separat, partidele aflate la guvernare au apărut în calitate de surse: PL – de 23 ori (496 sec), 
AMN – de 21 ori (188 sec), PDM – de 23 de ori (220 sec) şi PLDM – de 17 ori (233 sec). 

PCRM a fost citat în total de 47 de ori, reprezentanţii partidului apărînd pe ecranul tv timp de 
551 sec. Se remarcă şi numărul mare al celorlalti concurenţi electorali, care au fost citaţi ca surse 
în ştiri de 25 ori (236 sec). Publika TV a oferit spaţiu destul de mare şi experţilor din diferite 
domenii, atît din ţară cît şi din străinătate, care au fost citaţi de 43 de ori, cu durata de 1298 sec, 
cetăţeni simpli - 55 ori (1214 sec), CEC - 98 ori (1068 sec).  

Diagrama 8.Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de ştiri la Publika 1, sec.  

 

În emisiunile şi materialele de opinie difuzate de Publika TV au participat preponderent experţi, 
care au avut ocazia să intervină pe parcursul a 5152 sec, urmaţi de reprezentanţii PDM, PLDM şi 
PCRM, cu intervenţii de cîte 1794 sec, 1482 şi, respectiv, 1085 sec. Concurenţii electorali 
reprezentaând partide extraparlamentare şi candidaţi independenţi au fost citaţi în materiale, 
altele decît ştirile, pe durata a 2181 sec. în total.  

 

La postul tv cu acoperire regională N4, întâietate în topul surselor citate în ştirile cu conotaţie 
electorală revine PCRM – 19 ori (481 sec), urmat de PLDM cu 208 sec (8 ori).  Prim-ministrul şi 
alţi miniştri care activează în guvern au fost citaţi de 6 ori pe durata a 202 sec. Celorlalte 3 
partide membre ale AIE le-a fost alocat spaţiu relativ egal: AMN, 171 sec, PL – 157 sec şi PD - 
146 sec. Partidele extraparlamentare şi deputaţii independenţi au fost citaţi direct sau indirect de 
11 ori, cu durata totală de 197 sec. N4 nu a avut în perioada de raport nicio emisiune sau alte 
materiale de opinie.  



Diagrama 9. Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de ştiri la N4, sec.  

 

 

În ştirile cu impact electoral direct sau indirect, postul public Radio Moldova a citat frecvent 
experţi din cadrul organizaţiilor neguvernamentale, cetăţenii de rînd, şi CEC. Totuşi, prioritate au 
avut oficialii, aceştia reprezentînd structurile de stat de nivel înalt. Astfel, Preşedintele, Prim-
ministrul şi alţi miniştri care nu au degrevat au apărut la Radio Moldova ca sursă de ştiri de 30 de 
ori (1062 sec). Dintre partidele membre ale AIE, în perioada de raport ca surse de ştiri au apărut 
doar reprezentanţii AMN (90 sec), PD (76 sec) şi PL (34 sec ). Reprezentanţii PCRM au fost 
citaţi în total de 5 ori (87 sec). Societatea civilă a apărut ca sursă de 16 ori (485 sec), iar cetăţenii 
de rând - de 8 ori, cu durata de 150 sec. Celelalte partide extraparlamentare şi candidaţi 
independenţi au acumulat împreună 117 sec, fiind citaţi direct sau indirect de 4 ori.  

Diagrama 10.Durata intervenţiei directe a concurenţilor electorali în buletinele de ştiri la Rradio Moldova, sec. 

 

În materialele de opinie, cei mai vizibili continuă să fie reprezentanţii societăţii civile – 7899 sec, 
urmaţi de cetăţeni simpli - 2992 sec şi CEC 1448 sec. Dintre partidele membre ale AIE, AMN a  
intervenit pe parcursul a 1448 sec. Datorită timpilor de antenă gratuiţi oferiţi de Radio Moldova, 
patru concurenţi au avut posibilitatea să-şi prezinte platformele electorale.  

 
În programele sale de ştiri, postul privat de radio Prime FM a oferit mai mult acces 
reprezentanţilor CEC, diplomaţilor şi reprezentanţilor organizaţiilor internaţionale, şi ai APL. 
Postul a difuzat câteva materiale cu conotaţie electorală în care au apărut ca surse Preşedintele 
interimar, Prim ministrul sau alţi miniştri, aceştia fiind citaţi în total de 8 ori, fiindu-le alocate 60 
sec în total. PLDM a fost citat direct sau indirect de 3 ori, cu un volum total al intervenţiei de 18 



sec, PL – de 6 ori (120 sec), AMN – de 4 ori (93 sec) şi PD – de 3 ori (34 sec). Pe de altă parte, 
PCRM a fost citat în 16 materiale, fiindu-i alocate 61 sec în total, iar partidele extraparlamentare 
– de 8 ori, mai mult indirect, durata interventiei fiind de 75 sec. Postul Prime FM nu a avut în 
perioada de raport emisiuni de opinie. Pe lângă PDM, la Prime FM a plasat publicitate electorală 
şi PLDM. 
 
Diagrama 11. Durata intervenţiei  directe a concurenţilor electorali în buletinele de ştiri la Prime FM, sec.  

 
  

 

În perioada de raport, ştirile puse pe post de Vocea Basarabiei au citat de cele mai multe ori 
reprezentanţii societăţii civile, care au intervenit în total de 20 ori pe parcursul a 2304 sec. 
Urmează PLDM cu 1917 sec, acesta fiind citat de 14 ori. PL, AMN şi PD au fost citaţi direct sau 
indirect de 9 ori (275 sec), de 12 ori (192 sec) şi, respectiv, de 15 ori (396 sec).  La reprezentanţii  
Preşedinţiei, Prim-ministru şi alţi miniştri s-a recurs de 40 ori în calitate de surse, oferindu-le în 
total 715 sec. Pe de altă parte, PCRM a fost citat direct sau indirect de 14 ori (288 sec). La 
celelalte partide extraparlamentare şi candidaţi independenţi s-a făcut trimitere în  buletinele de 
ştiri de la Vocea Basarabiei de 21 de ori, aceştia intervenind direct timp de 547 sec. De notat că 
postul a recurs deseori în ştiri la reprezentanţii CEC, ai societăţii civile şi la reprezentanţi ai 
diplomaţiei străine. 

Diagrama 12. Durata intervenţiei directe a concurenţilor electorali în buletinele de ştiri la Vocea Basarabiei, sec. 

 
 
Pe lîngă ştiri, Vocea Basarabiei a avut un număr important de materiale de opinie, emisiuni, 
interviuri, dezbateri în care concurenţii electorali au avut posibilitatea să intervină direct, alături 
de experţi şi cetăţeni. Primii în topul surselor sunt reprezentanii Preşedinţiei cu 3811 sec, urmaţi 
de experţi, cu 3592 sec, PNT – 3001 sec, AMN – 2440 sec, PLDM - 1896 sec, PL – 1777 sec. şi 
PD - 1432 sec.  



4.3 Concurenţii electorali favorizaţi sau defavorizaţi, direct sau indirect - Frecvenţa 
 
4.3.1 TV 
 
În intervalul 11-24 octombrie 2010, din totalul de 79 de ştiri relevante monitorizării de la 
Moldova 1, 18,9% au prezentat anumiţi actori electorali în lumină pozitivă, iar 10,1% - în lumină 
negativă. Ponderea ştirilor favorabile PLDM a fost de 5% , PL a apărut în context pozitiv în 
6,3% din ştiri, iar AMN – în 2,5%. PD a apărut şi în lumină pozitivă, şi negativă, cîte o dată 
(1,1%). AIE a apărut doar în context negativ – în 5% din ştiri. În lumină pozitivă au apărut şi un 
partid  extraparlamentar PPR – 2,5%. PCRM a apărut în context favorabil în 1,1% din ştiri şi 
defavorabil în 2,5% din numărul total de ştiri cu conotaţie electorală.  
 
Diagrama 13. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Moldova 1, frecvenţa 

 
 
Postul public Moldova 1 a avut în perioada de referinţă publicitate electorală cu un volum total 
de 6208 sec, dar şi materiale de educaţie electorală, cu durata de 7509 sec. Totodată Moldova 1 a 
oferit timpi de antenă gratuiţi pentru patru candidati.  În programele, altele decît ştiri, de cele mai 
multe ori în context negativ au fost menţionate PCRM şi AIE de 6 şi 5 ori, respectiv.  
 
NIT  
 
La postul privat NIT, în perioada de referinţă, concurenţii electorali au apărut în context pozitiv 
în aproximatv 37% din numărul total de ştiri (183), iar în context negativ – în 69% din ştiri. 
Ponderea ştirilor favorabile PCRM în numărul total de ştiri cu impact electoral a fost în perioada 
de raport de 35,5%. Acest partid  a apărut în context pozitiv de 65 de ori, fiind vorba în special 
de materiale întru susţinerea liderului PCRM, în contextul discuţiilor privind ridicarea imunităţii 
parlamentare a acestuia. Pe lângă scrisorile, declaraţiile, interevenţiile care  veneau să susţină 
PCRM şi să condamne acţiunile AIE, NIT a avut un număr mare de ştiri care  au reflectat pe larg 
întâlnirile electorale ale reprezentanţilor PCRM cu alegătorii în diverse localităţi ale republicii. 
În contrast, AIE a fost menţionată în context negativ în 41% din materiale (75 ori). Totodată, 
partidele membre ale AIE au apărut în lumină negativă separat: PD – 13 ori sau 7,15%, AMN - 8 
ori sau 4,3%, PL – 9 ori sau 4,9%  şi PLDM - 34 ori sau 18,5%.  
 
 
 
 
 
 



Diagrama 14. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la NIT, frecvenţa 

 
 
NIT a avut în perioada de raport publicitate electorală, dar şi un şir de materiale la rubrica „NIT, 
ochit de putere”, în cadrul cărora partidele constituente ale AIE apar în lumină negativă. În 
emisiunile de opinie puse pe post de NIT în perioada de referinţă în două cazuri a fost favorizat 
PCRM, iar in 12 cazuri au fost defavorizaţi AMN,  PL, PLDM şi AIE.  
 
Prime TV 
 
În jur de 13% din ştirile puse pe post de Prime TV au prezentat un şir de concurenţi electorali în 
context pozitiv, iar 15% - în context negativ. Ponderea ştirilor defavorabile pentru AIE a fost de 
5%. PDM, AMN şi PL au apărut în context favorabil în 3%, 3%  şi, respectiv, 5% din ştiri. 
PCRM a fost vizat doar în context negativ (8%). În materialele de opinie la Prime TV a apărut în 
lumină defavorabilă doar PCRM, o singură dată.  
 
Diagrama 15. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Prime TV, frecvenţa 

 
 
 
2 Plus 
 
Majoritatea din cele 24 de ştiri de la 2 Plus au prezentat subiecţii în context neutru. Doar în 
câteva cazuri concurenţii au fost prezentaţi negativ sau pozitiv. Astfel, PD şi AMN sunt 
favorizaţi cîte o dată sau în 4% din numărul total de ştiri, PCRM a apărut în context negativ de 
două ori (8%).  
   



Diagrama 16. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la 2 Plus, frecvenţa 
 

 
 
 
Publika TV 
 
La Publika TV concurenţii au fost prezentaţi preponderent în context neutru, dar şi negativ, şi 
pozitiv, în 22% şi, respectiv 25% din cele 200 de ştiri relevante. Astfel, AIE apare în  ştiri 
defavorizante şi favorizante aproximativ în număr egal, care constituie 3% din totalul ştirilor. Ca 
partide separate, PLDM apare în context favorabil în 6,5% şi defavorabil în 4% din ştiri (13 şi 8 
apariţii în context pozitiv şi negativ, respectiv). PL este menţionat în 7% şi 0,5% de ştiri 
favorabile şi defavorabile, PDM apare în lumină pozitivă, dar şi negativă în număr aproximativ 
egal – 1%, iar AMN este menţionat pozitiv în 2% din ştiri şi negativ – în 3,5%. PCRM apare în 
context pozitiv în 2% din numărul total de ştiri de la Publika TV şi în context negativ  - în 11,5% 
(4 şi, respectiv, 23 ori).  
 
Diagrama 17. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Publika TV, frecvenţa 

 
 
În materialele de opinie, VOX Populi, materiale de educaţie electorală de la Publika TV, PCRM  
a fost mai mult defavorizat decât favorizat, apărând în context negativ de 5 ori, şi o dată în 
context pozitiv. PL a fost şi favorizat, şi defavorizat (câte o dată în context pozitiv şi 2 ori  în 
context negativ), PLDM – de 2 ori a apărut în lumină pozitivă şi de 3 ori în lumină negativă, în 
timp ce AMN a apărut pozitiv o singură dată. PD a fost favorizat şi defavorizat cîte o dată, iar 
AIE a apărut în context negativ de 3 ori.  
 
 
 



Jurnal TV 
 
La Jurnal TV, din numărul total de 95 ştiri ce cad sub incidenţa prezentei monitorizări, 
aproximativ 26 la sută au prezentat în context pozitiv diverşi concurenţi, iar 22% au constituit 
ştiri în care concurenţii au apărut în lumină negativă. PCRM a apărut de 13 ori în context negativ 
şi o dată – pozitiv, ceea ce reprezintă 13,6% şi aproximativ 1% din numărul total de ştiri difuzate 
de Jurnal TV. În contrast, PL apare de 8 ori în context pozitiv (8,4%), şi o dată în lumină 
negativă (1%).  PLDM apare de 4 ori în lumină pozitivă (4%). AMN apare în context pozitiv de 
4 ori, iar negativ – o dată (aproximtiv 4 şi 1%). PD apare în context negativ de 4 ori - 4% din 
totalul de ştiri relevante. AIE a apărut de 8 ori în lumină pozitivă (8%) şi de 2 ori în context 
negativ (2%).  
 
Diagrama 18. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Jurnal TV, frecvenţa 

 
 
 
În materialele de opinie de la Jurnal TV, de cele mai dese ori a apărut în context negativ PCRM – 
6 ori,  dar şi PD – de 2 ori.  
 
N4  
 
La postul cu acoperire regională N4,  ponderea ştirilor favorabile anumitor concurenţi electorali 
este de 18%, iar cea a ştirilor defavorabile – de 16%. Rata ştirilor pozitive pentru PCRM este de 
5,2%, iar a celor negative – la fel, de 5,2% din numărul total de ştiri relevante. PLDM apare în 
lumină pozitivă şi negativă în cîte 5,2%  iar AMN – pozitiv în acelaşi număr – 5,2%. PDM apare 
în ştiri negative în 5,2%.  
 
Diagrama 19. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la N4, frecvenţa 

 
 



Radio Moldova 
 
Aproximativ 13% din ştirile relevante (102) de la postul public Radio Moldova au prezentat 
concurenţii electorali în lumină pozitivă, iar 9% - în lumină negativă. În perioada de referinţă, la 
Radio Moldova rata ştirilor favorabile AIE a fost de 6,8%. PLDM apare în context pozitiv în  
aproximativ 3%, PL – în aproximativ 1%, iar AMN în lumină negativă şi pozitivă câte o singură 
dată – aproximativ 1% din numărul total de ştiri. PD apare în context negativ de 2 ori – 2%, iar 
PCRM a apărut în context negativ în aproximativ 6% din ştirile cu conotaţie electorală difuzate 
de Radio Moldova în perioada de raport. În materialele altele de cât ştirile de cele mai multe ori 
în context defavorizant au apărut PCRM şi AIE, de câte 4 şi 3 ori. 
 
Diagrama 20. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Radio Moldova, frecvenţa 
 

 
 
Vocea Basarabiei 
În 36% din numărul total de ştiri (180) de la Vocea Basarabiei, concurenţii electorali au apărut în 
lumină pozitivă, ponderea ştirilor defavorabile fiind puţin mai mică – 33%. AIE a apărut în ştiri 
preponderent în context pozitiv de 17 ori– 9,4%, dar şi de 5 ori negativ – 2,7%. PLDM apare în 
lumină pozitivă de 16 ori (8,8%) şi negativă de 4 ori (2,2%), PL - de 11 ori pozitiv (6,1%) şi o 
dată  negativ (0,5%), AMN la fel, 7 apariţii în lumină pozitivă şi 1 – negativă (3,8% şi 0,5%). 
PDM şi PCRM au apărut preponderent în context negativ – 2,7% şi 17,2%, PCRM având şi 
cîteva menţiuni în context pozitiv – 4 ori (2,2%). Mai multe partide extraparlamentare au fost 
reflectate fie pozitiv, fie negativ.  
Diagrama 21. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Vocea Basarabiei, frecvenţa 

 



În materialele de opinie de la Vocea Basarabiei, PCRM apare de 16 ori în context negativ, iar 
PPCD – de 3 ori. Totodată, AIE şi PL apar de 8 ori şi 4 ori în lumină pozitivă.   
 
Prime FM 
 
Prime FM a pus pe post în total 77 de ştiri cu caracer electoral direct sau indirect, dintre care 
13% au prezentat anumiţi concurenţi în lumină pozitivă, iar 31% - în lumină negativă. AIE apare 
în context pozitiv de 4 şi 5 ori (5,1% şi 6,4%). PD apare o dată în context pozitiv (1,2%), AMN– 
pozitiv de 2 ori (2,5%) PLDM – apare negativ o dată (1,2%), iar PL cîte o dată pozitiv şi negativ 
(1,2%). PCRM apare pozitiv o datză şi de 16 ori în context negativ (1,2% şi  20%).  
 
Diagrama 22. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Prime FM, frecvenţa 

 

 

5. Presa scrisă, presa online 

5.1 Implicarea în campania electorală 

5.1.1 Ziare 

În perioada 25-31 octombrie 2010, ziarele supuse monitorizării şi-au amplificat eforturile de 
reflectare a campaniei electorale. Astfel, cele 12 ziare au publicat, într-o singură săptămână, 311 
materiale jurnalistice care au vizat, direct sau indirect, alegerile parlamentare anticipate, faţă de 
456 materiale în precedentele două săptămâni. Altfel spus, media săptămânală a articolelor 
despre campania electorală a crescut cu peste 36%. Suprafaţă totală de ziar, afectată materialelor 
tematice, de asemenea a crescut, depăşind în săptămâna de raport 145 mii centimetri pătraţi, faţă 
de 220 mii cm.p. în precedentele două săptămâni. 

Campania este reflectată preponderent în articole de opinie, ştiri şi publicitate electorală. Astfel, 
50856 cm.p. sau circa 35% din totalul suprafeţei de ziar ocupată cu materiale relevante au fost 
editoriale şi alte materiale de opinie, 44397 cm.p. sau 30,5% au fost ştiri, iar 40771 cm.p. sau 
28% - publicitate electorală a concurenţilor în alegeri. Este în continuă creştere suprafaţa de ziar 
procurată de concurenţii electorali pentru a-şi plasa reclama electorală, volumul publicităţii 
marcate corespunzător în săptămâna de raport fiind cu peste 7 mii cm.p. mai mare faţă de 
precedentele două săptămâni. Numărul materialelor de educaţie electorală este foarte mic, unele 
ziare neglijând această modalitate onestă de informare a cetăţenilor despre felul în care îşi pot 
exercita dreptul de vot, preferând în schimb să ocupe spaţiul de ziar cu opinii despre candidaţi şi 
interpretări ale acţiunilor acestora. Materiale din categoria programelor electorale speciale, adică 



interviuri şi alte texte care prezintă platformele partidelor politice pentru alegerile parlamentare 
anticipate au publicat în această perioadă doar trei ziare, iar sondaje de opinie cu cetăţenii de tip 
„Vox populi” nu au fost publicate în general. 

Diagrama 23. Frecvenţa (numărul) materialelor ce vizează campania electorală, publicate în 12 ziare 

Diagrama 24. Suprafaţa materialelor ce vizează campania electorală, publicate în 12 ziare, cm.p. 

 

Cele mai multe materiale la tema alegerilor parlamentare anticipate (80) au fost publicate în 
cotidianul Timpul de dimineaţă care au ocupat şi cea mai mare suprafaţă în comparaţie cu 
celelalte ziare monitorizate (32706 cm.p.). Ca şi pondere editorială, suprafaţa afectată în ziar 
temei alegerilor, a fost repartizată în felul următor: 44% au fost ştiri, câte 27% - materiale de 
opinie şi publicitate electorală, pe o suprafaţă de puţin peste 1% au fost publicate câteva 
materiale de educaţie electorală. După numărul de materiale tematice, urmează Nezavisimaia 
Moldova (40 articole), Moldova Suverană (38), Jurnal de Chişinău (34), Komsomolskaia pravda 
v Moldove (32), Panorama (26), Cuvântul (19), Gazeta de Sud (17), Flux (13), Evenimentul Zilei 
(10), Vesti Gagauzii (2), iar ziarul Golos Bălţi nu a publicat în săptămâna de raport niciun 
material relevant. Ca şi suprafaţă, după Timpul de dimineaţă urmează Flux (21200 cm.p.), 
Nezavisimaia Moldova (19756 cm.p.), Jurnal de Chişinău (17151 cm.p.), Moldova Suverană 
(16059 cm.p.), Komsomolskaia pravda v Moldove (11277 cm.p.). Notă: la analiza acestui 
indicator trebuie luată în considerare periodicitatea apariţiei fiecărui ziar în parte. 

În câteva din ziarele monitorizate raportul dintre ştiri şi materiale de opinie a fost defavorabil 
ştirilor – în Moldova Suverană şi Evenimentul Zilei, spre exemplu, ¾ din suprafaţa totală 
relevantă este ocupată anume de materiale de opinie. În ziarul Nezavisimaia Moldova fiecărei 
ştiri despre campania electorală îi revin 1,4 materiale de opinie, iar în Flux mai mult de jumătate 
din suprafaţă a fost afectată publicităţii electorale şi unor materiale de prezentare detaliată a 
programului electoral al unuia dintre concurenţii electorali. În ziarele Jurnal de Chişinău, 



Panorama, Gazeta de Sud (Cimişlia), Komsomolskaia pravda v Moldove şi Cuvântul (Rezina) 
suprafaţa afectată ştirilor a fost mai mare sau egală cu cea a materialelor de opinie.   

Suprafaţa de ziar ocupată de publicitate electorală în cele 12 ziare monitorizate este în continuă 
creştere, cea mai multă reclamă marcată corespunzător fiind publicată în ziarele Timpul de 
dimineaţă, Komsomolskaia pravda v Moldove, Flux şi Jurnal de Chişinău. În săptămâna de 
raport, ziarul Vesti Gagauzii a publicat doar reclamă electorală. 

Diagrama 25. Frecvenţa (numărul) de materiale relevante publicate în ziare 

 

Diagrama 26. Suprafaţa materialelor ce vizează campania electorală în ziare, cm. p. 

 

Din punct de vedere tematic, circa 60% din materialele jurnalistice care au vizat direct sau 
indirect campania electorală au abordat politicul în general, la mare distanţă fiind tema 
desfăşurării procesului electoral, acest subiect fiind detaliat în 15,8% din materialele relevante. 
Problemele sociale şi integrarea europeană a ţării noastre sunt temele care au fost dezbătute mai 
des în contextul campaniei electorale, deşi ponderea materialelor la aceste teme este în 
continuare nesemnificativă. Destul de rar se discută în campanie despre reintegrarea ţării şi 
combaterea corupţiei, iar asemenea teme ca mediul ambient sau problemele educaţiei aproape că 
nu se întâlnesc în articolele despre campania şi concurenţii electorali. Subiecţii ştirilor şi sursele 



de informaţii au fost variate, totuşi selectarea acestora a indicat inclusiv asupra preferinţelor 
politice şi electorale ale unei sau altei instituţii mass-media.   

Diagrama 27. Temele abordate de ziare, frecvenţa, cm. p. 

 

5.1.2 Agenţii de presă şi portaluri de ştiri 

Şi agenţiile de ştiri monitorizate, Moldpres şi Infotag, au început să difuzeze mai multe ştiri 
despre campania electorală în fluxurile lor cotidiene, în săptămîna de raport fiind difuzate 74 de 
ştiri relevante pentru subiectul prezentei monitorizări (faţă de 108 ştiri în precedentele două 
săptămâni). Ştirile difuzate au avut un numărul total de circa 149 mii semne (fără spaţiu). 
Ambele agenţii monitorizate au fost la fel de active în mediatizarea campaniei, 38 de ştiri (51% 
din numărul total) fiind difuzate de agenţia privată Infotag, alte 36 de ştiri (49%) au revenit 
Agenţiei informaţionale de stat Moldpres.  

Diagrama 28. Spaţiul (semne fără spaţiu) alocat materialelor tematice de agenţiile de presă. 

 

Utilizatorii de internet au putut accesa în această săptămână 123 de ştiri proprii sau preluate, 
plasate pe site-urile www.unimedia.md şi www.omg.md, cu un total de peste 202 mii semne. 
Comparând aceste date cu cele indicate în ultimul raport de monitorizare, constatăm că interesul 
surselor de informare on-line faţă de campania electorală s-a menţinut la acelaşi nivel, atât în ce 
priveşte numărul cât şi a suprafeţei materialelor plasate. Deseori materialele plasate pe site-uri 

http://www.unimedia.md/
http://www.omg.md/


sunt însoţite de secvenţe video care pot fi urmărite de utilizatori, efectul informaţional fiind astfel 
amplificat. De notat, că în special pe site-ul www.unimedia.md este plasată reclamă electorală, 
iar suprafaţa acesteia nu este contabilizată în diagramele de mai jos.  

Circa 70% din numărul şi suprafaţa totală a ştirilor plasate de cele două portaluri monitorizate 
revin site-ului www.omg.md. 

Diagrama 29. Spaţiul (semne fără spaţiu) alocat materialelor tematice de site-uri. 

 

  

5.2 Candidaţii, partidele favorizate sau defavorizate, direct sau indirect, în ştiri şi emisiunile de   
opinii - frecvenţa 

5.2.1 Ziare 

În ştirile care au fost publicate în Timpul de dimineaţă în săptămâna de monitorizare reflectată de 
prezentul raport au fost vizaţi concurenţii electorali PDM, PCRM, PSD, PLDM. Partidul 
comuniştilor a apărut de fiecare dată în context negativ (22 de cazuri, 56,4% din totalul de 39 de 
ştiri). Alianţa pentru Integrare Europeană (AIE) ca şi alianţă de guvernământ şi partidele 
componente ale acesteia, în special PLDM şi PDM, au apărut în ştiri favorizante sau neutre. 

Tendinţa de defavorizare a PCRM se remarcă şi în materialele de opinie, publicate în ziar în 
perioada de raport, în toate cele 14 cazuri (66,7% din totalul materialelor) când a fost vizat direct 
sau indirect, PCRM apărând în context negativ.  

Diagramele 30 şi 31. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Timpul de dimineaţă - frecvenţa 

 

http://www.unimedia.md/
http://www.omg.md/


 

Ziarul Moldova Suverană îşi construieşte politica editorială, pe de o parte, pe critica dură a 
oricăror iniţiative ale AIE şi PLDM, PDM şi în general a tuturor partidelor necomuniste (AIE a 
apărut în context negativ în 60% din cele 20 de ştiri tematice, PLDM – în 25%, iar PDM – în 
10% din totalul de ştiri); iar pe de altă parte, pe lauda PCRM şi a liderilor acestui partid, precum 
şi pe prezentarea detaliată a prevederilor programului electoral al PCRM (în 40% din ştirile care 
au vizat campania electorală, PCRM a apărut în context pozitiv). În celelalte materiale publicate 
în ziar (editoriale, materiale de opinie etc.), toţi ceilalţi concurenţi electorali, cu excepţia PCRM, 
sunt prezentaţi doar în context defavorizant, deseori denigrator. AIE apare în context 
defavorizant în 61% din totalul materialelor de opinie, PL – în fiecare al doilea material de 
opinie, PLDM şi PDM – în câte 33%, AMN – în circa 28% din totalul acestor materiale. 

Diagramele 32 şi 33. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Moldova Suverană - frecvenţa 

 

 



În ştirile din Jurnal de Chişinău, publicate în această săptămână, au apărut în context 
defavorizant doi concurenţii electorali: PCRM de fiecare dată când a fost vizat (5 cazuri, 31,25% 
din totalul ştirilor publicate în această perioadă), iar PDM în două cazuri. Toţi ceilalţi concurenţi 
electorali despre care s-a scris au apărut în ziar câte o singură dată, în context neutru sau pozitiv. 

În articolele de opinie din Jurnal de Chişinău PCRM apare în context negativ în trei din cele 
patru cazuri când a fost vizat (27,3% din totalul materialelor de acest fel). Au mai apărut în 
context negativ Partidul Democrat, Partidul Umanist şi Partidul Muncii. Dintre concurenţii 
electorali care au apărut mai des în context pozitiv sunt PLDM şi PL. 

Diagramele 34 şi 35. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Jurnal de Chişinău - frecvenţa 

 

În materialele publicate în ziarul Flux (materiale de opinie şi ştiri) sunt prezentaţi în context 
negativ toţi concurenţii electorali, cu excepţia PPCD care, dimpotrivă, este lăudat şi promovat. 

Diagramele 36 şi 37. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Flux – frecvenţa 

 



 

În săptămâna de raport, Komsomolskaia pravda v Moldove a publicat doar şase ştiri care au vizat 
campania electorală, cele mai multe fiind neutre, totuşi în câte un caz au fost prezentaţi în 
context negativ concurenţii electorali PL şi PCRM. În materialele de opinie care au apărut în 
această perioadă alianţa de guvernare a fost prezentată atât în context negativ, cât şi pozitiv, 
concurentul electoral PL a fost defavorizat întrun material, iar PCRM a fost favorizat în trei din 
cele patru materiale care au vizat acest concurent electoral direct sau indirect.  

Diagramele 38 şi 39. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile din Komsomolskaia pravda v Moldove - 
frecvenţa 

 

 

Nezavisimaia Moldova defavorizează intens AIE şi partidele componente ale alianţei de 
guvernământ, în special PLDM, mai rar PDM. Astfel, în săptămâna de raport, AIE a apărut în 
context negativ în toate cele 11 ştiri care au vizat-o direct sau indirect (55% din 20 de ştiri) şi în 
toate cele 13 materiale de opinie (72% din 18 articole de opinie), iar PLDM – în 6 ştiri (30% din 
total) şi 10 articole de opinie (55,5% din total). În schimb, PCRM apare atât în ştiri, cât şi în 



materialele de opinie publicate în paginile ziarului doar în context laudativ: 6 ştiri (30% din total) 
şi 8 materiale de opinie (44,4% din total).  

Diagramele 40 şi 41. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Nezavisimaia Moldova - frecvenţa 

 

 

În materialele publicate în ziarul Evenimentul Zilei (ştiri şi materiale de opinie) se remarcă o 
tendinţă de prezentare în context negativ a concurenţilor electorali PCRM, PL şi PLDM şi de 
favorizare a concurentului electoral PDM.  

Diagramele 42 şi 43. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Evenimentul Zilei – frecvenţa 

 



 

În ziarul Panorama apar în context negativ majoritatea concurenţilor electorali, în special PCRM 
(29,4% din totalul de 17 ştiri şi 50% din cele 6 materiale de opinie). Se observă şi o uşoară 
favorizare a concurentului electoral PUM. 

Diagramele 44 şi 45. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile din Panorama – frecvenţa 

 

 

Ştirile tematice, publicate de ziarul Cuvântul din Rezina în perioada de raport au fost neutre, iar 
în materialele de opinie se remarcă tendinţă de prezentare a PCRM în context devaforizant. 

 

 

 

 



Diagrama 46. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele de opinie din Cuvântul - frecvenţa 

 

Săptămânalul de la Cimişlia Gazeta de Sud nu a publicat în perioada de raport materiale de 
opinie, doar ştiri, publicitate şi materiale de educaţie electorală. Ştirile au fost preponderent 
neutre, în câte un caz fiind favorizată alianţa de guvernământ şi concurentul electoral PLDM. 

Diagrama 47. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile din Gazeta de Sud - frecvenţa 

 

Ziarul Vesti Gagauzii  (Comrat) a publicat în săptămâna de raport doar materiale de publicitate 
electorală, iar Golos Bălţi (Bălţi) nu a publicat nimic care să aibă legătură cu campania 
electorală. 

 

5.2.2 Agenţii de presă şi portaluri de ştiri 

Prin difuzarea ştirilor de la diferite evenimente oficiale şi întâlniri ale demnitarilor de stat cu 
cetăţenii şi oficiali din străinătate, ştirile agenţiei Moldpres favorizează alianţa de guvernământ, 
prezentând-o preponderent în context pozitiv sau neutru (14 din 36 de ştiri relevante). În lumină 
negativă a apărut mai des concurentul electoral PCRM (7 ştiri sau 19,4% din total). 

 

 

 

 



Diagrama  48. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile Moldpres - frecvenţa 

 

Agenţia de ştiri Infotag continuă să păstreze o echidistanţă relativă în raport cu alianţa de 
guvernământ, prezentând-o atât în context pozitiv, cât şi negativ. Prin selectarea ştirilor, inclusiv 
prin nerespectarea principiului „celor două surse” în cazul unor materiale controversate, agenţia 
a prezentat în context negativ concurenţii electorali PCRM (în 5 din cele 6 cazuri relevante) şi 
PDM (3 cazuri).  

Diagrama  49. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile Infotag – frecvenţa 

 

În perioada de raport, majoritatea materialelor plasate pe www.unimedia.md au defavorizat 
concurentul electoral PCRM (14 ştiri sau circa 36% din totalul de 39 de ştiri). Ceilalţi concurenţi 
electorali au fost prezentaţi de o manieră mai mult sau mai puţin echidistantă. 

Diagrama  50. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile de pe www.unimedia.md - frecvenţa 

 

http://www.unimedia.md/
http://www.unimedia.md/


Peste 64% din informaţiile plasate pe site-ul www.omg.md defavorizează, în unele cazuri 
discreditează AIE ca şi alianţă de guvernare, fiind prezentaţi separat în context negativ şi 
partidele componente ale alianţei, concurenţii electorali PLDM (24 de informaţii sau 28,5% din 
totalul de 84 ştiri relevante), PL (6 ştiri, 7% din total), PDM şi AMN (câte 4 ştiri, 4,8% din total). 
În schimb, site-ul promovează intens concurentul electoral PCRM, acest partid fiind unicul care 
apare în context pozitiv în perioada de raport (37 de materiale sau 44% din total).  

Diagrama  51. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile de pe www.omg.md – frecvenţa 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.omg.md/
http://www.omg.md/


ANEXĂ 

Raportul analizează corectitudinea ştirilor şi echilibrul surselor în subiectele despre modul în 
care au fost completate rapoartele financiare prezentate la Comisia Electorală Centrală de către 
partidele politice implicate în campania electorală pentru alegerile anticipate din 28 noiembrie. 

Studiu de caz nr1. Moldova 1 

N Data Prezentare media Constatări 

1 25.10.2010 Partidele care nu manifestă 
transparenţă în ceea ce priveşte 
veniturile şi cheltuielile pentru 
campania electorală vor fi 
sancţionate de CEC. 

Ştire echilibrată, imparţială şi 
echidistantă. 

2 26.10.2010 Aproape 5 mln. lei au cheltuit 
primele 12 partide înscrise în 
cursa electorală. Aşa arată 
rapoartele prezentate de 
concurenţi la CEC. Cel mai mult 
au cheltuit până acum 
comuniştii, peste 2 mln lei. În 
raport se menţionează că banii s-
au adunat din donaţii. Reportajul 
menţionează marii donatori. 

Ştire imparţială şi echidistantă.  

3 27.10.2010   

4 28.10.2010 CEC a solicitat  de la CCCEC să 
analizeze raportul PCRM privind 
provenienţa şi cheltuirea banilor 
pentru campania electorală. 

Ştire imparţială şi echidistantă. 

5 29.10.2010 Cercetările legate de veridicitatea 
datelor financiare din rapoartele 
comuniştilor continuă. CCCEC 
împreună cu Procuratura 
Generală şi Inspectoratul Fiscal 
de Stat încă nu au decis de 
competenţa cărei instituţii ţine 
elucidarea cazului. Probleme cu 
donatori fictivi apar şi la PD. 
Aceştia resping acuzaţiile. 

Ştire echidistantă şi imparţială, dar nu şi 
echilibrată. Nu apare poziţia PCRM, spre 
deosebire de cazul cu PDM unde 
formaţiunea este prezentă cu o replică 
citită de prezentator. 

6 30.10.2010   

Concluzii  Postul de televiziune Moldova 1 reuşeşte să menţină echidistanţa şi imparţialitatea 
prin prezentarea unor ştiri sumare şi neutre despre veniturile şi cheltuielile partidelor în campania 



electorală. Publicul află despre neregulile admise în completarea listelor cu donatori ai 
partidelor, dar nu putem spune că ştie şi amănunte despre ceea ce s-a produs, dat fiind numărul 
limitat de surse de documentare. Pentru mai multă corectitudine, Moldova 1 evită confruntările 
dintre diferite surse implicate în scandal şi se limitează doar la un text sobru şi succint, fără a-şi 
asuma riscul unor detalii care să încline balanţa într-o parte sau alta. 

Studiu de caz nr. N4 

N Data Prezentare media Constatări 

1 25.10.2010   

2 26.10.2010 19.30 CEC avertizează 
concurenţii electorali să prezinte 
corect banii pe care îi utilizează 
în campania electorală, altfel ei 
riscă să fie excluşi din cursa 
pentru anticipate.  

Ştire imparţială şi echidistantă. Subiectul 
este prezentat general fără să dea vreun 
nume de concurent electoral.  

3 27.10.2010 06.00 Ştire reluată din jurnalul 
26.10.2010. 

 

4 28.10.2010 19.30 Mâine dimineaţă toate 
partidele care şi-au prezentat 
dosarele la CEC vor fi verificate 
de CCCEC şi Fisc. Decizia a fost 
luată ca urmare a unor informaţii 
din presă precum că doi din 
finanţatorii campaniei electorale 
a PCRM au donat câteva sute de 
mii de lei, însă în realitate aceştia 
nu au avut niciun venit timp de 
doi ani. În replică PCRM declară 
într-un comunicat de presă că 
partidul respectă cu stricteţe toate 
prevederile legale fără nicio 
abatere.  

Ştire imarţială, echidistantă şi echilibrată.  

5 29.10.2010 06.00 Ştire reluată din jurnalul 
28.10.2010. 

 

6 30.10.2010   

Concluzii Postul de televiziune N4 reflectă superficial situaţia legată de depistarea unor nereguli 
în finanţarea unor concurenţi electorali echidistant şi imparţial. Corectitudinea exagerată a 
jurnaliştilor creează uneori chiar confuzii în ceea ce priveşte informarea telespectatorilor. 
Exemplu poate servi ştirea din jurnalul din 26 noiembrie în care nu este trecut niciun nume de 
concurent electoral menţionat de CEC. 



Studiu de caz nr. Jurnal TV 

N Data Prezentare media Constatări 

1 25.10.2010   

2 26.10.2010   

3 27.10.2010 1. Se jură că au strâns gura 
ciorapului. Liderul comuniştilor 
V.Voronin se jură că PCRM 
duce cea mai economă campanie 
electorală pentru că oamenii din 
formaţiunea sa sunt foarte 
cunoscuţi şi nu au nevoie de 
promovare. Totuşi rapoartele 
financiare prezentate la CEC 
denotă o altă realitate. 
Comuniştii sunt campioni la 
cheltuieli de campanie. 

2. Finanţatori fictivi în rapoartele 
financiare prezentate de PCRM. 
În ultimul raport financiar 
prezentat de PCRM la CEC la 
capitolul donaţii din partea 
persoanelor fizice figurează cel 
puţin două persoane inexistente 
care ar fi sponsorizat partidul cu 
câte 250 mii lei. Jurnal TV a 
contactat telefonic persoanele 
care, culmea!, fac parte din 
familii social-vulnerabile. 
Secretarul CEC a declarat că 
partidul riscă excluderea din lista 
electorală. Ce spun părinţii 
tinerilor. Comuniştii s-au supărat 
foc şi ne-au ameninţat că ne dau 
în judecată. Ei spun că actul este 
legal. 

Subiectele sunt reluate în cele 
două jurnale de seară şi a doua 
zi. 

Relatare, cel puţin în prezentarea acesteia, 
are mai multe expresii plastice care atrag 
asupra lor o doză de parţialitate. Aceasta 
este accentuată şi de contrapunerea 
declaraţiilor liderului PCRM cu rapoartele 
financiare ale formaţiunii. În rest 
informaţia este prezentată echidistant şi 
imparţial. 

 

 

 

 

Investigaţia prezintă toate sursele. 
Singurele mici scăpări sunt interpretările 
şi accentele puse de prezentatori şi 
reporter care trădează lipsa de echidistanţă 
din partea acestora. În general materialul 
tinde să fie echidistant şi imparţial. 

4 28.10.2010 Comuniştii riscă să fie anchetaţi 
penal pentru fals în acte sau abuz 
în serviciu. Cel puţin aşa susţin 

Relatare imparţială şi echidistantă. 



reprezentanţii CCCEC. Ei au 
examinat cererea CEC cu privire 
la donaţiile făcute PCRM de 
către unele persoane fizice. Vor 
fi verificate toate partidele care 
au depus rapoarte financiare. 
PCRM neagă acuzaţiile. Ştirea 
este reluată a doua zi dimineaţa. 

5 29.10.2010 Curaţi ca lacrima. Aşa se 
consideră comuniştii. Aceştia 
neagă faptul că în rapoartele lor 
financiare pe care le-au prezentat 
la CEC ar apărea finanţatori 
fictivi. Liderul PCRM jură că nu 
ştie de unde au apărut aceşti 
oameni care, spune el, 
discreditează formaţiunea. Astfel 
a reacţionat PCRM, după ce 
Jurnal TV a identificat în 
rapoartele financiare două 
persoane inexistente. Ştirea este 
reluată a doua zi dimineaţa. 

Relatarea porneşte de la o reacţie a 
liderului comunist la investigaţiile Jurnal 
TV. În rest sunt reluate subiectele din 27 
şi 28 octombrie. 

6 30.10.2010 Scandalul donaţiilor fictive a 
deconspirat o nouă schemă prin 
intermediul cărora partidele erau 
finanţate de oligarhi care au 
condus ostilităţile din RM din 
umbră. Este părerea experţilor 
politici care explică rapoartele 
PCRM la CEC. Jurnal TV a 
intrat în posesia declaraţiilor 
făcute de finanţatori. Investigaţie 
reluată de mai multe ori. 

Materialul întruneşte condiţiile unei 
investigaţii reportericeşti. Subiectul este 
echidistant, imparţial şi echilibrat. 

Concluzii  Jurnal TV este singurul post de televiziune care face o investigaţie pe marginea 
cazului privind donatorii fictivi ai PCRM. Cu toate acestea, postul evită să vorbească despre 
problemele altor partide privind completarea listelor cu donatori. Prezentările materialelor conţin 
expresii plastice şi interpretări, iar accentul plasat pe diferenţa dintre rapoartele şi declaraţiile 
PCRM atrag asupra lor o doză de parţialitate. Ceea ce nu se poate spune despre investigaţiile 
propriu-zise care tind spre echidistanţă şi imparţialitate. 

Studiu de caz nr.4. 2 Plus 

N Data Prezentare media Constatări 



1 25.10.2010 Societatea civilă stă cu ochii pe 
partide. Cheltuielile fiecărei 
formaţiuni politice vor fi 
monitorizate cu atenţie pentru a 
evita implicarea acestora în 
acţiuni de propagandă sau 
favoruri către alegători. 

Ştire neutră. 

2 26.10.2010 CEC a prezentat raportul 
financiar pentru primele două 
săptămâni de campanie 
electorală. Potrivit raportului, 
campion la cheltuieli este PCRM 
cu peste 2 mln lei, pe locul doi se 
situează PDM...  

Ştire neutră bazată doar pe datele CEC. 

3 27.10.2010   

4 28.10.2010 CCCEC s-a autosesizat în urma 
unor articole apărute în presă 
potrivit cărora unii donatori 
înscrişi în lista PCRM sunt 
fictivi. Pe de altă parte PCRM 
califică articolele din presă drept 
manipulări din partea 
jurnaliştilor. În acest context 
CEC a cerut CCCEC şi Fiscului 
să verifice rapoartele financiare 
ale celor 12 formaţiuni incluse în 
lista electorală. 

PCRM a ajuns în centrul unui 
scandal după ce a inclus în listă 
doi tineri care au făcut donaţii, 
dar nu au declarat venituri. 
CCCEC spune că sunt posibile 
două componenţe de infracţiune: 
fals în acte publice şi abuz în 
serviciu. Dar nu poate începe 
investigaţiile pentru că de acestea 
trebuie să se ocupe alte instituţii 
de stat. PCRM susţine că are 
toate actele şi declară că acestea 
sunt manipulări electorale. 

Ştire imparţială şi echidistantă. 

5 29.10.2010 Au început controalele la 
partidele politice. Grupuri de 
ofiţeri ai CCCEC şi ai Fiscului 

Ştire imparţială şi echidistantă. 



au descins astăzi la 9 din cele 12 
partide care au reprezentat 
rapoarte la comisia electorală. 
Reprezentanţii organelor de 
control nu au oferit informaţii 
despre rezultatele verificării. 
Verificările se fac după ce presa 
a scris că PCRM ar fi primit 
donaţii de sute de mii de lei de la 
persoane care nu au declarat 
venituri la fisc. Comuniştii neagă 
acuzaţiile şi spun că actuala 
guvernare încearcă să îi scoată 
din cursa electorală. 

6 30.10.2010   

Concluzii 2 Plus îşi păstrează echidistanţa şi imparţialitatea faţă de toţi actorii politici implicaţi 
în scandalul completării listelor cu donatori prezentate la Comisia Electorală Centrală. 

Studiu de caz nr 5. Prime TV 

N Data Prezentare media Constatări 

1 25.10.2010 Societatea civilă stă cu ochii pe 
partide. Iniţiativa civică pentru 
transparenţa financiară în 
alegerile anticipate va monitoriza 
resursele financiare folosite de 
partide în campania electorală 
pentru favoruri sau publicitate. 

Ştire imparţială şi echidistantă, dar nu şi 
echilibrată. Doar o singură sursă din 
partea unui ONG. 

2 26.10.2010 PCRM a cheltuit deja în această 
campanie cei mai mulţi bani. În 
două săptămâni staful acestei 
formaţiuni a operat cu 2 mln lei. 
Potrivit CEC majoritatea 
concurenţilor electorali au 
cheltuit până la 500 mii lei, însă 
există concurenţi care se 
descurcă fără bani. 

Material imparţial şi echidistant.  

3 27.10.2010   

4 28.10.2010 CCCEC s-a autosesizat în urma 
informaţiilor apărute în presă 
potrivit cărora unii donatori 
înscrişi în lista PCRM sunt 

Ştire echidistantă şi imparţială.  



fictivi. Mâine inspectorii vor 
începe controlul la 12 partide din 
cele 18 înscrise în campania 
electorală. PCRM califică 
articolele despre donatorii fictivi 
drept manipulări cinice din 
partea ziariştilor. 

5 29.10.2010 Cu ochii pe partidele politice. 
Grupuri de ofiţeri de la CCCEC 
şi ai Inspectoratului Fiscal au 
descins astăzi la nouă din cel 12 
partide care au prezentat rapoarte 
financiare la CEC. 
Reprezentanţii organelor de 
control nu au oferit informaţii 
suplimentare. Verificările au 
început după ce presa a scris că 
PCRM ar fi primit donaţii de sute 
de mii de lei de la persoane care 
nu au declarat venituri la Fisc. 
Comuniştii susţin că au toate 
actele în regulă şi că astfel 
guvernarea încearcă să îi scoată 
din campania electorală. 

Ştire echidistantă şi imparţială. 

6 30.10.2010   

Concluzii  Prime TV prezintă subiectul despre donatorii fictivi din listele PCRM echidistant şi 
imparţial. Textul rigid şi bine echilibrat nu lasă loc pentru interpretări şi comentarii. Acest fapt 
face ca telespectatorul să nu fie lămurit până la capăt ce stă în spatele scandalului cu donatorii 
fictivi ai unor partide. 

Studiu de caz nr 6. NIT 

N Data Prezentare media Constatări 

1 25.10.2010   

2 26.10.2010   

3 27.10.2010   

4 28.10.2010 Presa şi analişti politici apropiaţi 
actualei guvernări cer CEC să 
excludă PCRM din cursa 
electorală. Ei invocă faptul că în 
rapoartele financiare există 
nereguli. CEC declară că 

Subiectul este conceput mai degrabă ca o 
reacţie la ceea ce se discută în societate şi 
este departe de informarea echilibrată şi 
echidistantă a telespectatorilor despre 
neregulile din listele cu donatori 
prezentate de partide la CEC. Ştirea este 



excluderea se face după ce se 
demonstrează abateri în procesul 
de colectare a fondurilor pentru 
campania electorală. Comuniştii 
cred că este vorba despre un nou 
atac mediatic împotriva lor. 

Ştire reluată a doua zi dimineaţa. 

total dezechilibrată prin spaţiul exagerat 
acordat PCRM fie ca citat dintr-o 
declaraţie, fie ca interviu cu unul din 
fruntaşii formaţiunii. Cu excepţia 
secretarului CEC nu mai apare nici o 
sursă. Celelalte sunt citate doar pentru a li 
se da un răspuns. 

5 29.10.2010 Angajaţii Fiscului şi ai CCCEC 
au efectuat un control financiar la 
sediul PCRM. Verificarea a avut 
loc imediat după ce presa 
apropiată guvernării a tirajat 
declaraţia secretarului CEC 
privind aşa-numita excludere din 
cursa electorală a PCRM din 
cauza unor inexactităţi în 
raportul financiar prezentat. în 
material reprezentantul PCRM 
solicită ca aceste controale să fie 
făcute mai des pentru a răspunde 
insinuărilor din presă pe care le 
consideră manipulări şi provocări 
pentru discreditarea celui mai 
puternic partid din RM. Staff-ul 
PCRM s-a arătat nedumerit de 
întrebările inspectorilor care nu 
aveau nici o legătură cu 
verificările în cauză. Potrivit 
PCRM toată această agitaţie este 
din cauza că partidele de la 
guvernare sunt conştiente de 
pierderea popularităţii lor şi de 
faptul că nivelul de încredere faţă 
de PCRM este în creştere. 

Subiectul este parţial prin oferirea unui 
spaţiu extins pentru prezentarea poziţiei 
PCRM faţă de această problemă. 
Jurnalistul nu este echidistant prin 
comentariile şi citatele pe care le 
utilizează în defavoarea unei alte surse. 
Materialul nu este nici echilibrat, deoarece 
nu oferă loc şi pentru cei care sunt atacaţi 
de către reprezentantul PCRM, adică cei 
care fac acuzaţiile despre felul cum este 
finanţat partidul. 

6 30.10.2010 Principalul subiect de săptămâna 
aceasta a fost finanţarea 
partidelor politice din campania 
electorală. Un interes deosebit a 
stârnit un singur partid - PCRM. 
În special declaraţia secretarului 
CEC privind posibila excludere a 
acestuia din cursă, a celui mai 
important de fapt partid de 
opoziţie. Presa afiliată, inclusiv 

Acuzaţii la adresa unor mijloace mass 
media, patronii cărora ar fi primit funcţii 
în Guvern. 

Materialul nu este imparţial şi echidistant. 
Autorii vin cu comentarii şi interpretări pe 
marginea subiectului.  

Nu este echilibrat deoarece nu oferă spaţiu 
şi celor care au fost atacaţi. 



patronii cărora au primit funcţii 
în Guvern.  

Materialul este o totalizare a 
celor întâmplate pe parcursul 
săptămânii. 

Pe fundalul unor acuzaţii privind 
finanţarea frauduloasă a altor partide apar 
imagini cu Ghimpu, Lupu. 

Concluzii  Majoritatea materialelor puse pe post sunt concepute ca reacţii din partea PCRM la 
ceea ce se întâmplă şi se discută şi nu ca subiecte despre ceea ce se produce sau dezbate în 
societate. Această abordare face ca relatările puse pe post să ducă lipsă de echilibru şi 
echidistanţă din partea reporterului. Jurnalistul comentează şi interpretează informaţiile în 
detrimentul unor alte surse pe care nici nu încearcă să le solicite pentru a confirma sau infirma 
cele spuse. Ceea ce nu putem spune despre prezenţa reprezentanţilor Partidului Comuniştilor, 
care domină relatările din jurnalele de la NIT. De multe ori jurnaliştii se ascund după imagini 
grăitoare. Ei utilizează comentarii şi interpretări privind finanţarea frauduloasă a altor partide, iar 
pe fundal apar imagini cu Ghimpu, Lupu.  

Studiu de caz nr 7.  Publika TV 

N Data Prezentare media Constatări 

1 25.10.2010 Partidul Comuniştilor a cheltuit 
până acum cei mai mulţi bani 
pentru campania electorală, iar 
Partidul Liberal - cei mai puţini. 
11 din cei 12 concurenţi 
electorali, înregistraţi acum două 
săptămâni de Comisia Electorală 
Centrală, şi-au prezentat astăzi 
rapoartele financiare. Partidul 
"Patrioţii Moldovei" este 
formaţiunea care încă nu a 
prezentat documentul la CEC. 

Ştire imparţială, echidistantă şi 
echilibrată. Sunt utilizate interpretări ale 
cifrelor date de analişti politici.  

2 26.10.2010 4,8 milioane de lei. Atât au 
cheltuit în primele două 
săptămâni de campanie electorală 
11 concurenţi, înregistraţi până 
acum pentru anticipatele din 28 
noiembrie. CEC a aprobat astăzi 
rapoartele lor financiare. Numai 
PCRM a cheltuit peste 2 mln lei. 
Experţii pun la îndoială 
provenienţa banilor donaţi pentru 
susţinerea partidelor în campania 
electorală. Potrivit lor, o 
persoană cu un venit de sute de 

Ştire imparţială, echidistantă şi 
echilibrată. Sunt utilizate interpretări ale 
cifrelor date de analişti politici. 



lei nu poate dona mii de lei. 

3 27.10.2010 În două săptămâni de campanie, 
PD şi PLDM şi-au amplasat cele 
mai multe panouri de publicitate 
stradală. În top urmează AMN, 
în timp ce PL nu apare pe niciun 
panou electoral din ţară. De 
asemenea, la început de 
campanie, printre finanţatorii 
oficiali ai partidelor nu este 
niciun om de afaceri înstărit. 
Deocamdată, partidele sunt 
finanţate de şomeri, profesori şi 
membri de rând.  

Ştire imparţială, echidistantă şi 
echilibrată. 

4 28.10.2010 Rapoartele financiare ale 
concurenţilor electorali au ajuns 
la CCCEC. Instituţia admite 
existenţa componentelor de 
infracţiune în rapoartele 
prezentate de PCRM. În cazul în 
care va fi depistată ilegalitatea 
finanţării comuniştilor în 
campania pentru anticipate, CEC 
poate solicita CSJ excluderea lor 
din cursa electorală. Pe de altă 
parte, PCRM susţine că este 
vorba despre o intimidare a 
donatorilor săi şi o încercare de a 
elimina partidul din cursa 
electorală. 

Relatare imparţială, echidistantă şi 
echilibrată cu elemente de anchetă 
reportericească. 

5 29.10.2010 1. Comuniştii critică democraţii 
şi-i învinuiesc de scrierea unor 
scenarii pentru excluderea lor din 
cursa electorală. În acelaşi timp, 
la comanda PCRM, o agenţie de 
presă face ştiri, dar şi filme pe 
bandă rulantă pentru a discredita 
actuala guvernare.  

2. Rapoartele financiare ale 
concurenţilor electorali au ajuns 
la CCCEC. Instituţia admite 
existenţa componentelor de 
infracţiune în rapoartele 

Prezentare a evenimentelor de pe 
parcursul săptămânii legate de 
corectitudinea unor liste electorale cu 
finanţatori depuse la CEC de către 
partidele participante la scrutinul din din 
28 noiembrie. 

 

 



prezentate de PCRM. Pe de altă 
parte, Partidul Comuniştilor 
susţine că este vorba despre o 
intimidare a donatorilor săi şi o 
încercare de a elimina 
formaţiunea din cursa electorală.  

6 30.10.2010   

Concluzii Publika TV este singurul post de televiziune care pe lângă echidistanţă şi 
imparţialitate oferă publicului şi interpretări din partea actorilor politici, dar şi a unor cunoscuţi 
analişti politici pe marginea scandalului legat de alcătuirea defectuoasă a listelor cu finanţatori ai 
partidelor politice. Televiziunea a prezentat subiectul din diferite puncte de vedere şi a încercat 
să ofere spaţiu egal tuturor surselor solicitate să ofere sau să comenteze subiectul.  

Studiu de caz nr 8. Vocea Basarabiei 

N Data Prezentare media Constatări 

1 25.10.2010 Iniţiativa civică pentru 
transparenţa financiară în 
alegerile anticipate va monitoriza 
veniturile şi cheltuielile 
partidelor politice în alegeri. 

Relatarea imparţială şi echidistantă. 

2 26.10.2010 1. Doar 11 partide şi-au prezentat 
ieri rapoartele financiare la CEC. 
Cel mai mult au cheltuit potrivit 
datelor PCRM, PDM, AMN... 

2. Relatare despre veniturile şi 
cheltuielile partidelor politice şi 
despre donatorii acestora în baza 
rapoartelor depuse la CEC. 

3. PCRM este campion la 
cheltuieli în campania electorală. 
Potrivit raportului financiar, 
formaţiunea a dat peste 2 mln lei 
pentru publicitate electorală... 

Ştiri şi relatări imparţiale şi echidistante. 

3 27.10.2010 Este reluată ştirea despre 
Rapoartele financiare depuse la 
CEC. 

 

4 28.10.2010 1. Citat din tatăl tânărului 
donator. Informaţii preluate de 
pe Unimedia, potrivit căruia 
Inspectoratul Fiscal a confirmat 

Ştire imparţială şi echidistantă. 

 



că tânărul nu a avut niciun venit 
în ultimii trei ani. Un alt tânăr 
donator face parte din familie 
social vulnerabilă, scrie 
jurnal.md. Juristul PCRM spune 
pentru Unimedia că rapoartele 
sunt adevărate şi că donatorii 
PCRM sunt intimidaţi. 

2. (11.15) Au crezut că nimeni 
nu va şti nimic, dar a bătut la 
ochi lista donaţiilor PCRM. Este 
reluată informaţia de mai sus, 
după care prezentatorul spune: 
„Aşadar, un adevărat paradox 
moldovenesc, tânărul donator 
declară că prima dată aude acest 
lucru.” „Iar până la 20 de ani cu 
siguranţă nu a avut mai mulţi 
bani”. CEC a trimis CCCEC şi la 
Inspectoratul Fiscal rapoartele 
financiare ale partidelor 
implicate în campania electorală. 

3. (18.00) CEC a expediat la 
CCCEC şi la Inspectoratul Fiscal 
rapoartele financiare ale 
partidelor implicate în campania 
electorală pentru a cerceta 
veridicitatea acestora. CEC face 
trimitere la rapoartele PCRM 
care includ sume despre care 
donatorii nu ştiu nimic.  

4. (18.00) CCCEC a convocat 
mai multe şedinţe cu participarea 
procurorilor şi a responsabililor 
de la Inspectoratul Fiscal despre 
începerea verificării PCRM 
despre veniturile şi cheltuielile 
din actuala campanie electorală. 
Ştire despre reacţia CCCEC la 
articolele din presă. 

 

 

 

 

 

 

Informaţia este prezentată cu mai multe 
comentarii şi interpretări din partea 
prezentatorului, astfel că nu este clar dacă 
materialul este o ştire sau un comentariu. 
Totodată acesta este citit pe fundal 
muzical cu anumite accente care lasă loc 
de interpretări în defavoarea PCRM. 
Ştirea nu se referă şi la alte formaţiuni 
care au avut nereguli cu înregistrarea unor 
donaţii din partea persoanelor fizice. 

 

 

Ştire preluată de pe Unimedia. Deşi sunt 
făcute mai multe acuzaţii la adresa PCRM 
privind unele falsificări de date din 
raportul financiar, postul de radio nu 
prezintă nici o reacţie din partea acestei 
formaţiuni. Ştirea nu este imparţială, 
echidistantă şi echilibrată. 

 

Ştire imparţială şi echidistantă. 

5 29.10.2010 Sunt reluate ştirile din jurnalul de 
la ora 18.00 din ziua precedentă. 

 



6 30.10.2010   

Concluzii Vocea Basarabiei a oferit publicului informaţii amănunţite despre veniturile şi 
cheltuielile partidelor politice implicate în campania electorală. Majoritatea acestora sunt corecte 
şi neutre. Cu toate acestea se remarcă prezentarea neechidistantă şi lipsită de imparţialitate a 
subiectului în mai multe buletine de ştiri, fie din cauza unor comentarii făcute de jurnalist şi felul 
în care acesta citeşte informaţiile (28.10.2010, 11.15), fie prin lipsa unei reacţii din partea 
formaţiunii acuzate de falsificarea raportului financiar (28.10.2010, 18.00, N3). 

Studiu de caz nr 9. Prime FM 

N Data Prezentare media Constatări 

1 25.10.2010   

2 26.10.2010 06.00 (Reluarea jurnalului de la 
Prime TV) Societatea civilă stă 
cu ochii pe partide. Iniţiativa 
civică pentru transparenţa 
financiară în alegerile anticipate 
va monitoriza resursele 
financiare folosite de partide în 
campania electorală. 

Ştire imparţială şi echidistantă, dar nu şi 
echilibrată. Doar o singură sursă din 
partea unui ONG. 

3 27.10.2010 06.00 (Reluarea jurnalului de la 
Prime TV) PCRM a cheltuit deja 
în această campanie cei mai 
mulţi bani. În două săptămâni 
stafful acestei formaţiuni a operat 
cu 2 mln lei. Potrivit CEC 
majoritatea concurenţilor 
electorali au cheltuit până la 500 
mii lei, însă există concurenţi 
care se descurcă fără bani. 

Material imparţial şi echidistant.  

4 28.10.2010 PCRM verificat de CCCEC şi 
Inspectoratul fiscal. Aceştia riscă 
să fie excluşi din campania 
electorală, declară Iurie Ciocan. 
CEC solicită celor două instituţii 
verificarea rapoartelor financiare 
pentru a verifica veridicitatea. 
Este vorba de donaţii despre care 
persoanele donatoare nu ştiu 
nimic. (12.00, 17.00) 

Ştirea preluată de pe Unimedia. Postul nu 
prezintă poziţia PCRM. 

5 29.10.2010 06.00 (Reluarea jurnalului de la 
Prime TV) CCCEC s-a 

Ştire echidistantă şi imparţială.  



autosesizat în urma informaţiilor 
apărute în presă potrivit cărora 
unii donatori înscrişi în lista 
PCRM sunt fictivi. Mâine 
inspectorii vor începe controlul 
la 12 partide din cele 18 înscrise 
în campania electorală. PCRM 
califică articolele despre 
donatorii fictivi drept manipulări 
cinice din partea ziariştilor. 

6 30.10.2010 06.00 (Reluarea jurnalului de la 
Prime TV) 40 sec. 

 

Concluzii Postul de radio a prezentat evenimentul imparţial şi echidistant, deşi nu întotdeauna 
reuşeşte să fie şi echilibrat. Chiar dacă citează un site de ştiri unde se respectă echilibrul surselor, 
nu este clar de ce Prime FM evită să ofere spaţiu şi formaţiunii acuzate. 

Studiu de caz nr 10. Radio Moldova 

N Data Prezentare media Constatări 

1 25.10.2010   

2 26.10.2010 Concurenţii electorali şi-au 
expus veniturile şi cheltuielile 
din campanie la vedere. Cel mai 
risipitor concurent electoral este 
PCRM, pe locul doi la capitolul 
cheltuieli se plasează democraţii 
lui Marian Lupu... 

Ştire imparţială şi echidistantă. Există 
doar sursa oficială de la CEC. Lipsesc 
reprezentanţii partidelor. 

3 27.10.2010   

4 28.10.2010 Dimineaţa (09.00), la două zile 
de la lansarea subiectului, a fost 
reluată o ştire despre prezentarea 
de către CEC a raportului 
financiar pentru primele două 
săptămâni de campanie 
electorală.  

Ştire imparţială şi echidistantă. 

5 29.10.2010 CEC a expediat la CCCEC şi 
Inspectoratul Fiscal rapoartele 
financiare ale tuturor partidelor 
politice pentru a cerceta 
veridicitatea acestora. CEC a 
menţionat că situaţia vine ca 
urmare a subiectelor mediatizate 

Ştire citată de pe Unimedia. Subiectul este 
imparţial şi echidistant. Lipsesc 
reprezentanţii partidelor politice şi din 
partea societăţii civile care ar face 
relatarea mai interesantă şi i-ar oferi un 
echilibru.  



de presă în care se face referire la 
donaţiile în fondul electoral al 
PCRM despre care persoanele 
vizate spun că nu cunosc nimic. 

6 30.10.2010   

Concluzii:  Subiectul rapoartelor electorale este prezentat în ştiri scurte şi neutre. Postul de radio 
tratează tema cu maximă precauţie şi se bazează doar pe date oficiale furnizate de Comisia 
Electorală Centrală. Lipsesc actorii politici şi experţii în domeniu, dar şi reprezentanţii altor 
instituţii ale statului cum ar fi Centrul de Combatere a Crimelor Economice şi Corupţiei, 
Inspectoratul Fiscal şi Procuratura. Prudenţa exagerată cu care abordează Radio Moldova 
subiectul în cauză face ca ascultătorul să rămână neinformat despre scandalurile electorale legate 
de crearea fondurilor electorale ale unor concurenţi electorali. Astfel că ştirile despre reacţiile 
unor instituţii ale statului la felul cum au fost scrise rapoartele financiare ale partidelor politice 
sunt mai puţin înţelese deoarece nu a fost prezentată problema în fond – încălcările admise de 
partide la alcătuirea listelor cu donatori.  

 


