
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 

Media Monitoring of the Election Campaign for the 
Early Parliamentary Elections of November 28, 2010 

 
Report III 

October 25-31, 2010 
 
 
 

 
 

This Report has been developed within  the Project “Media Monitoring  in the Election Campaign”, with 
the  financial  support of  the United Kingdom Embassy  to Chisinau,  the Council of Europe and  the East 
Europe Foundation, with the resources provided by the Swedish International Development Cooperation 
Agency (SIDA/ASDI), the Ministry of Foreign Affairs of Denmark, the National Endowment for Democracy 
(NED), and the United States Agency for International Development (USAID) through Eurasia Foundation. 
The Report has also been made possible with the generous support of the American people through the 
United  States  Agency  for  International  Development  (USAID),  under  AED’s  Moldova  Civil  Society 
Strengthening Program (MCSSP).The opinions expressed herein are the responsibility of the author and 
do not necessarily reflect the views of the donors. 

 
 

                                                                                        
 

 



1. General Data  

1.1 Goal of the project: to assess the way in which mass media covers the campaign for early 
elections in Moldova in order to establish whether the electoral candidates have fair access to the 
media and whether voters are provided with sufficient information about the candidates and their 
electoral platforms.   
 
1.2 Monitoring timeframe: 28 September – 28 November 2010 
 
1.3 Criteria for selection of media outlets subject to monitoring: 
� ownership (public/private)  
� audience/impact 
� language 
 
1.4 Media outlets monitored: 
TV: Moldova 1, Prime TV, 2 Plus, NIT, N4, Jurnal TV, Publika TV 
Radio: Radio Moldova, Prime FM, Vocea Basarabiei 
Print Press: Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, Flux, Jurnal de Chişinău, Timpul de 
dimineaţă, Komsomolskaia pravda v Moldove, Evenimentul Zilei, Panorama, Golos Bălţi (Bălţi), 
Vesti Gagauzii (Comrat), Cuvântul (Rezina), Gazeta de Sud (Cimişlia). 
News agencies and online publications: Moldpres, Infotag, www.omg.md, www.unimedia.md 
 
1.5 Monitoring schedule 
TV: Monday – Friday, from 6:00 to 9:00 and from 18:00 to 23:00 
Saturday and Sunday, from 8:00 to 22:00  
Radio: daily, from 6:00 to 13:00 and from 17:00 to 20:00 
Print press/Press agencies and online publications: all content, daily. 
 
1.6. The team  
The project is being implemented by the Independent Journalism Centre in partnership with the 
Independent Press Association and the IMAS-INC Institute for Marketing and Survey, Chişinău. 
 
2. Methodology  
Statistics: The monitoring methodology has been developed by Oxford Media Research for the 
monitoring projects of the international organization Global Campaign for Free Expression 
ARTICLE 19. The characteristics of the methodology are the following: the use of 1) quantity 
indicators, including the type, duration, topic of coverage, news sources and frequency and 
length of candidates’ appearance in newscasts, and 2) quality indicators, which can detect biased 
reporting during the coverage of events. Each news article or opinion is subject to a content and 
context assessment to determine whether it favors or disfavors a party or a political entity. The 
negative or positive content and/or context of news does not necessarily indicate the bias or 
partisanship of the station or publication. It is possible that a news item that is favorable or 
unfavorable to a subject can nonetheless be balanced and professionally correct. If, however, 
there is a tendency to favor or disfavor one subject for a certain period of time can we say that 
we are dealing with an imbalance.  
Case studies: A content analysis of the materials on the most important subjects broadcast by the 
10 radio and TV stations has been made. Given the major impact of broadcast media on the 

http://www.omg.md/
http://www.unimedia.md/


development of public opinion and on its high credibility among the population, the analysis 
aimed at identifying the approach and the way of covering relevant issues. The items have been 
analyzed both from the perspective of observance of the quality journalism principles 
(objectivity, fairness, pluralism of information sources, separation of facts from opinions), and, 
from the perspective of using technical procedures in order to amplify or diminish certain 
messages.  

Abbreviations used in this report: 
AIE = Alliance for European Integration  
AMN = Alianţa Moldova Noastră (Our Moldova Alliance Party) 
AV= “Alianţa Verde” (Green Alliance) Party  
MAE = Acţiunea Europeană (European Action) Movement 
MFN = “Forţa Nouă” (New Force) Movement  
MR = “Ravnopravie” (Equal Rights) Movement  
MRRM = Movement of the Roma of Moldova  
PAM = Agrarian Party of Moldova  
PC = Conservatory Party  
PCRM = Communist Party of Moldova 
PDM = Democratic Party of Moldova 
PL = Liberal Party of Moldova 
PLD = Party of Law and Justice  
PLDM = Liberal Democratic Party of Moldova 
PMUEM = “Moldova Unită – Edinaia Moldova” (Unified Moldova) Party   
PNL = National Liberal Party  
PNŢ = Party for the Country and the People 
PPCD = Christian Democratic People’s Party 
PPM = Moldovan Patriots’ Party  
PPR = Republican People’s Party  
PRM = Republican Party of Moldova 
PSD = Social Democratic Party  
PSM = Socialist Party of Moldova 
PUM = Humanist Party of Moldova  
UCM = Centrist Union of Moldova 
UM = Labor Party  
 
APL = Local public administration 
BIS = Church  
BUS = Business 
CCA= Broadcast Coordinating Council 
CEC = Central Election Commission, electoral bureaus, and polling stations 
CET = Citizens  
DIP = Diplomats, high rank foreign officials and observers  
Doc = Documents (reports, the Constitution, surveys, etc).  
EXP = (Foreign and local) experts, observers, sociologists, analysts, etc. 
GUV = Government representatives   
JUD = Judges, lawyers, Prosecution Body, Constitutional Court  
MED = Mass media 



MIN = Prime Minister, Ministers  
PA = Police/Army/CCECC (Centre for Combating Economic Crimes and Corruption)/Customs/ 
SIS (Intelligence Service)  
PARL = Parliament 
PRES = President, president’s office   
SIN = Trade unions  
SOC = Civil society 
 
AD =Alexandru Demian 
EN=Eugen Nazarenco 
GR = Galina Rusu 
GR= Gheorghe Rusu 
GS = Gabriel Stati 
LB = Lenuţa Burghilă 
ML= Maia Laguta 
SB = Sergiu Banari 
VP = Valeriu Pleşca 
VS = Victor Stepaniuc 
 
Topics on the Public Agenda during October 11-24 
 
During the reporting period, a series of events with direct or indirect electoral impact took place.  

- Registration of candidates for the elections by the Central Election Commission 
continued.  

- The Central Election Commission reported  possible fraudulant activities  by PCRM, 
which was accused of money laundering and of falsifyingthe list of persons who made 
donations to the party during the campaign. Consequently, the financial reports of all 
parties have been examined by the Centre for Combating Economic Crimes and 
Corruption.  

- The web portal “Omega” published an article called “journalistic investigation”, bringing 
serious charges against the government, which has allegedly provoked the summer floods 
artificially in order to save the Romanian town Galati from floods.   

- The Romanian Government responded through its Ambassador to Moldova, who asked 
the political parties to not involve Romania in election scandals.  

- The civil society publicized a number of reports on the conduct of campaign.  
- The Republic of Moldova was visited by a delegation of the Parliamentary Assembly of 

the Council of Europe (PACE), which is interested in monitoring the run of elections.  
- Moldova was visited by the Hungarian Prime Minister, who announced Hungary’s 

support for promoting reforms and European integration.   
- 150 members of the Buiucani branch of the Democratic Party announced their 

withdrawal from the party, alleging that the party has been sold to Vlad Plahotniuc.  
- The TV station NIT was sanctioned by the Broadcast Coordinating Council for having 

failed to ensure pluralism of opinion in its newcasts.  
 
 
 



 
3. General Trends 
 
3.1 Broadcast media 
 
Between October 25-31, 2010, the 10 monitored TV and radio stations broadcast a total of 1,965 
items with direct or indirect electoral impact. The items referred to the registration of electoral 
candidates, the organization of elections, the monitoring of campaign by local and international 
institutions, the alledged falsification of the financial report by PCRM, and the accusations 
against the Government for having allegedly provoked the floods artificially.   
 
Most items were news and opinion programs in which the representatives of electoral contestants 
appeared as sources, quoted directly or indirectly. At the same time, electoral advertisements and 
special electoral programs were broadcast, especially debates, and  public stations provided free 
air time. Jurnal TV, followed by Publika TV and NIT, among the TV stations, and Radio 
Moldova among the radio stations broadcast the most news and programs relevant for this 
monitoring; the latter also allotted free airtime besides news, opinion programs, and special 
electoral programs. Most stations have succedeed in ensuring pluralism of opinion in their items 
relevant for this monitoring.  
 
The public stations Moldova 1 and Radio Moldova continued to provide access to a number of 
electoral contestants, including non-parliamentary parties and independent candidates, in its 
news and programs. Representatives of the AIE member parties and the main opposition party – 
PCRM – were quoted most often as sources. The acting President and the Prime Minister were 
quoted less often as sources in items with direct electoral impact. In most cases, the subjects 
were presented in a neutral context; however, certain electoral contestants appeared also in either 
a positive or a negative light, depending on the issue.  
 
The private station with national coverage, Prime TV, presented primarily subjects with a direct 
electoral connotation, providing access to a number of contestants. Most often the news and 
programs of this station quoted representatives of PCRM, who appeared primarily in a negative 
context. Among the members of the Alliance for European Integration, the representatives of 
AMN, PL, and PD were featured mainly in a neutral and/or positive context in the relevant 
materials.  
 
The private station NIT continued its campaign in support of the PCRM leader, demonstrating 
open political partisanship for this electoral contestant. PCRM was widely protrayed both in 
news and programs, primarily in a positive light. The ruling alliance and its memebr parties were 
disfavored in most cases. NIT failed to ensure pluralism of opinion; the non-parliamentary 
parties and independent contestants had limited access to this TV station with national coverage.  
 
Another private station with national coverage, 2 Plus, continued to provide passive coverage of 
the campaign, offering the public little information about the contestants and their electoral 
platforms. Thus, the station did not fully achieve its role of informing the public about different 
electoral contestants. 2 Plus, similarly to N4 (which has regional coverage) did not have opinion 
programs to address the elections. However, N4 was more active in covering electoral issues in 



its newscasts. N4 ensured a relative pluralism of opinion, giving air time to a number of 
contestants, including independent candidates. Still, most of the time, the station provided access 
to PCRM representatives, who were presented primarily in a neutral context.  
 
The news stations Publika TV and Jurnal TV continued to actively cover the events with 
electoral connotation, broadcasting various news items which presented many of the electoral 
contestants, as well as numerous opinion programs in which the elections were addressed. The 
electoral contestants were presented primarily in a neutral light, but also in a positive and a 
negative light, depending on the context. No clear trend of favoring any contestants was noticed. 
Judging by the length of candidates’ appearances in both positive and negative contexts on Jurnal 
TV and Publika TV, a slight disfavoring of PCRM could be noticed.  
 
The private radio station Vocea Basarabiei provided active coverage of the issues with a direct or 
indirect electoral impact, particulalry in newscasts, opinion programs, and special electoral 
programs, while Prime FM broadcast only news bulletins. Vocea Basarbiei and Prime FM 
disfavored PRCM, and Vocea Basarabiei also favored PL, PLDM, and AMN.  
 
3.2 Print press/press agencies/online publications  

During the week of October 25-31, 2010, more active  coverage  of the election campaign was 
noticed; the number of journalistic items – news/reports, opinion articles, electoral education 
articles, and presentation of electoral programs of candidates increased in comparison with the 
previous monitoring period.  In the last week of October, the 16 newspapers, news agencies and 
online publications published 508 items,  in comparison to the previous two weeks, when they 
published 806 relevant items about the electoral campaign and the candidates. 

In newspapers, the election campaign  featured more in opinion items than in news, which shows 
a trend of filling the newspaper page with opinions about candidates, and interpretations of their 
actions, rather than by objectively covering the  facts/events. The amount of electoral advertising 
increased significantly in newspapers. During the reporting week, advertisements covered 28% 
of the area allotted to items about the election campaign. The number of electoral education 
items was still very small; some of the media outlets neglected this straightforward way of 
informing citizens about the way they may exercise their right to vote.  

Media outlets continue to be divided based on the political preferences of their editors.  

Certain media (the website www.omg.md, the newspapers Nezavisimaia Moldova, Moldova 
Suverană) had biased editorial behavior, focused on promoting PCRM on the one hand, and on 
discrediting the political opponents of this party – the Alliance for European Integration (AIE) in 
general and PLDM and PL individually - on the other hand. Sometimes, the items selected by 
these outlets for publication were speculative, misrepresenting facts and failing to give the right 
to reply.  

The newspapers Timpul de dimineaţă and Jurnal de Chişinău either criticized PCRM or 
presented it in a primarily negative context. The non-communist candidates, especially PLDM 
and PL were favored, particularly in opinion articles.  

http://www.omg.md/


The information portal www.unimedia.md disfavored PCRM and presented the non-communist 
parties in a primarily positive context, particularly those from the liberal wing.  

The newspaper Flux criticized all the electoral contestants, except PPCD, which was favored 
particularly in opinion articles, but also in news items. The newspapers Evenimentul Zilei and 
Panorama also had a predominantly critical editorial approach in relation to most of the electoral 
contestants. Both publications primarily disfavored the electoral candidate PCRM; Evenimentul 
Zilei also disfavored PL or PLDM, without demonstrating any trend of favoring other electoral 
contestants.  

The local independent newspapers Cuvântul and Gazeta de Sud published mostly neutral news 
articles, while its opinion items presented PCRM rather more negatively than positively; slight 
trends of favoring PLDM were notable.  

It appears that the public newspapers Vesti Gagauzii and Golos Bălţi have stopped covering the 
election campaign as neither  published any item on this topic during the reporting week, only 
advertisements of candidates. Komsomolskaia pravda v Moldove also was not particularly 
involved in covering the campaign; it provided the readers with scarce information but a lot of 
electoral advertising. The opinion items published by this newspaper in a small amount seemed 
to slightly favor PCRM. 

The news agency Moldpres favored the ruling alliance, while the news agency Infotag 
maintained a relative fairness in relation to AIE. The electoral contestants were presented in both 
a positive and a negative light. PCRM was primarily disfavored.  

4. Broadcast Monitoring Data 
 
4.1 Involvement in the election campaign 
4.1.1 TV 
 
During October 25-31, 2010, the seven monitored TV stations broadcast a total number of 1330 
items and programs with electoral impact, with a total length of approximately 58 hours. The 
highest amount was that of the newscasts, followed by the opinion programs and the electoral 
advertising. At the same time, the TV stations broadcast electoral education programs, special 
electoral programs and free air time (see Diagram 1). The amount of time alloted to Vox  Populi 
was relatively small. 

Diagram 1. Length of items with electoral connotation broadcast by the 7 TV stations during October 25-31, in 
seconds  

http://www.unimedia.md/


85221

18206
5466 7804 10522

81284

328
0

10000
20000
30000
40000
50000
60000
70000
80000
90000

N
ew

s

A
dv

er
tis

m
en

ts

A
ir 

tim
e

E
le

ct
or

al
 

E
du

ca
tio

n 

S
pe

ci
al

 
E

le
ct

or
al

 
pr

og
ra

m
s

O
pi

ni
on

 
P

ro
gr

am
s

V
ox

 
P

op
ul

i

TV

Length

 

The largest amount of relevant items was broadcast by Jurnal TV and Publika TV, explained by 
the specifics of these two niche stations, which broadcast the full 24 hours a day.  The public 
station Moldova 1 had the largest diversity of relevant items; the station covered the election 
campaign both in its news and its opinion programs, providing also free air time and electoral 
education programs. Some stations included in their program listing special electoral programs 
(Jurnal TV and Publika TV) (see Diagram 1.1). The political issues and the electoral process, 
followed by European integration prevailed among the topics of newscasts.  
 

Diagram 1.1. Length and type of electoral items broadcast by the TV stations during October 25-31, in seconds 

0
10000
20000
30000
40000
50000
60000

Jurnal TV Publika TV NIT TV Moldova 1 Prime TV N4 2 Plus

Length/TV
Vox Populi

Opinion Programs

Air Time 

Special Electoral Programs

Electoral Education

Advertisments

News

 

4.1.2 Radio 
 
Between October 25-31, the number of items with electoral impact on the three radio stations 
increased to 635 (during the previous 2-week period, the number of such items was 456). The 
total length of items relevant for this monitoring was 30.3 hours. News prevailed, but opinion 
programs and electoral education items were also broadcast and free air time was provided. In 
addition, special electoral programs and electoral advertisements were aired (see Diagram 2). 

Diagram 2. Length of items with electoral connotation broadcast by the 3 radio stations during October 25-31, in seconds 



0
5000

10000
15000
20000
25000
30000
35000
40000
45000
50000

Ne
ws

Ad
ve

rti
s

m
en

ts

Ai
r t

im
e

El
ec

to
ra

l 
Ed

uc
at

io
n 

Sp
ec

ial
 

El
ec

to
ra

l 
pr

og
ra

m
s

Op
ini

on
 

Pr
og

ra
m

s

Vo
x 

Po
pu

li

Radio

Length

 

Radio Moldova broadcast the biggest number of relevant items; it covered the campaign in 
newscasts, opinion programs, and electoral education programs. At the same time, the public 
station provided free air time to electoral candidates, broadcast special electoral programs and 
advertisments. Vocea Basarabiei also stood out with a high amount of news, opinion programs 
and advertising. Prime FM broadcast primarily news bulletins (see Diagram 2.2.). Similarly to 
the TV stations, the prevailing topics of electoral news on radio were politics and the electoral 
process, followed by European integration (to a smaller extent).  
 
Diagram 2.2. Length and type of electoral items broadcast by the radio stations during October 25 – 31, in seconds 

0

10000

20000

30000

40000

50000

60000

Vocea Basarabiei Radio Moldova Antena C/Prime FM

Length/Radio

Vox Populi

Opinion Programs

Air Time 

Special Electoral Programs

Electoral Education

Advertisments

News

 

 
4.2 Frequency of quoting candidates as sources, the length of TV appearances and the 
length of time party representatives spoke during election newscasts 
 

 
 
Between October 25-31, 2010, the public station Moldova 1 addressed most of the topics 
included on the public agenda. Moldova 1 broadcast a total of 79 news items with electoral 
connotation.  
 



The Prime Minister and other ministers who have not been suspended for the campaign period, 
appeared 9 times as sources for 168 seconds. The acting President was quoted as a source 6 times 
for 93 seconds. Individually, the AIE member parties were quoted in news as follows: AMN – 6 
times (100 seconds), PDM - 4 times (82 seconds), PLDM - 7 times (29 seconds) and PL - 10 
times (208 seconds). The main opposition party, PCRM, was quoted 18 times directly or 
indirectly, for 166 seconds of total air time. The other parties and independent candidates 
together served as news sources 19 times; their representatives appeared on screen for 166 
seconds. One of the sources frequently quoted during the reporting period was CEC – 19 times 
(198 seconds). Ordinary citizens were presented as sources 5 times (125 seconds), and experts – 
4 times (102 seconds) (see Diagram 3).  
 

Diagram 3. Length of appearance and length of speaking time for candidates in newscasts on Moldova 1, in seconds 

 
 

0

50

100

150

200

250

M
IN

EX
P

P
R

E
S

P
C

R
M

JU
D

D
IP

C
E

T

R
AV

N

PS
D V
S

PR

PL
D

M

G
U

V

C
EC

SO
C

M
ED

AM
N PL PU P
A

PD U
C

PP
R

M
R

R
M

In the relevant programs aired by Moldova 1 it was primarily representatives of the civil society 
who appeared - 2833 seconds, of CEC - 2202 seconds, of the local public administration - 2063 
seconds, and national and international experts – 1244 seconds. During the reporting period, 4 
electoral contestants benefited of free air time, 20 minutes each, having the possibility to make 
their electoral platforms known and answer citizens’ questions.  
 

 

Moldova 1

Length of  appearance

Length of  speaking time

On NIT, a private station with national coverage, PCRM was first in the top of most frequent 
appearances on screen; it was quoted 133 times during the week, for 4400 seconds. The 
President’s office, the Prime Minister and the high governemnt offcials were quoted directly or 
indirectly 18 times, for a total of 394 seconds. The AIE member parties were quoted many times: 
PLDM - 26 times, for 453 seconds, PDM – 41 times (673 seconds), PL – 29 times (511 seconds), 
and AMN – 17 times (502 seconds). The other non-parliamentary parties appeared as sources for 
only 66 seconds; most often they were quoted indirectly (8 times in total). During the relevant 
period, a high presence of citizens was notable; they were quoted as sources 144 times for 3999 
seconds, primarily in items of the campaign supporting the PCRM leader. Notably, during the 
reporting period, NIT provided wide coverage on the issues surrounding the accusations against 
the government, that they allegedly ordered the detonation of the dam in Nemţeni, thus 
provoking the floods which led to  several deaths. The items were taken from the Omega agency, 
but NIT also broadcastits own news and opinion programs every day, being alloted a large 
amount of airtime (see Diagram 4). From 27 to  30 October, NIT broadcast news on this topic for 
about 1 hour. At the same time, the station aired the program “Impact” with a total length of 
3110 seconds, which was attended by the director of Omega agency, who produced the movie 



“Betrayed Alive” (and who is a candidate on the PCRM lists), and a political analyst. No experts 
or decision makers were invited who could throw light on the accusations. 

It was primarily experts and PCRM representatives, but also ordinary citizens who appeared in 
opinion items for 1752 seconds, 1433 seconds and 576 seconds respectively.  
 
Diagram 4. Length of appearance and length of speaking time for candidates in newscasts on NIT TV, in seconds   

0
500

1000
1500
2000
2500
3000
3500
4000
4500
5000

M
E

D

G
U

V

S
O

C

C
E

T

P
LD

M

P
C

R
M

A
P

L

M
IN

E
X

P

P
A

P
L

P
D

A
M

N

D
IP

S
IN

C
E

C

P
R

E
S

B
U

S

D
O

C

JU
D

B
IS

P
A

R
L

C
C

A

P
LD P

A

NIT TV

Length of  appearance

Length of  speaking time

 

 

 

Prime TV, a private station with national coverage, addressed issues with a direct or indirect 
electoral impact, often giving air time to both electoral candidates and civil society, ordinary 
people, local and international experts, the Central Election Commission, etc. The acting 
president and representatives from the President’s office were used as informational sources 
directly or indirectly in 4 instances, appearing on screen for 45 seconds. Individually, PL was 
quoted in news 6 times (150 seconds), AMN – 5 times (63 seconds), and PD – 2 times (30 
seconds). PLDM, as well as the Prime Minister and other ministers who have not been 
suspended from office, did not have any appearance on Prime TV, while PCRM was referred to 
21 times (639 seconds), particularly in newscasts that launched accusations against the 
government or presented replies to the accusations brought by PCRM. The CEC represenattives 
were quoted 18 times (115 seconds), while the civil scoiety was reffered to 7 times (134 
seconds). The other electoral contestants appeared on Prime TV as sources 9 times with 171 
seconds length of appearance on screen in total. 

Diagrama 5. Length of appearance and length of speaking time for candidates in newscasts on Prime TV, in 
seconds. 

0
100
200
300
400
500
600
700

C
E

C

P
R

E
S

A
M

N

P
C

R
M P
L

S
O

C

JU
D

C
E

T

D
IP

G
U

V

P
A

V
S

P
D A
V

P
A

U
M P
C

A
P

L

P
P

R

 

Prime TV

Length of  appearance

Length of  speaking time



In the programs aired by Prime TV during the reporting period, most speaking time was allotted 
to civil society representatives – 4089 seconds, followed by CEC - 3146 seconds, and the 
President’s office representatives – 1501 seconds. Besides PDM advertisments, PLDM’s 
electoral ads were also aired during the said period.  

 

 

Trends similar to those of Prime TV could be noticed on 2 Plus. The Prime Minister and the 
ministers who have not been suspended did not appear in items with direct or indirect electoral 
impact. The acting president appeared only once in electoral news for 7 seconds. Among the AIE 
member parties, PD, AMN and PL were quoted 5 times in total, for 45 seconds. PCRM was 
referred to 8 times for 51 seconds of appearance on screen in total. The other non-parliamentary 
parties and independent candidates were quoted less frequently – only 3 times for 27 seconds. To 
note that in certain cases electoral candidates only appeared on screen, without being provided 
any speaking time. 2 Plus did not have any programs relevant for this monitoring during the 
reporting period. PDM was the only candidate to place electoral advertising with 2 Plus. 

Diagrama 6. Length of appearance and length of speaking time for candidates on Prime TV, in seconds. 

0
10
20
30
40
50

C
E

C

P
C

R
M

G
U

V P
L

A
M

N

D
IP

JU
D

P
A

S
O

C

V
S

P
R

E
S

P
P

R

P
D

P
U

C
C

A

M
E

D

 

 

60

2 Plus

Length of  appearance

Length of  speaking time

On the news station Jurnal TV, the Prime Minister, the high government officials and the 
President were quoted directly or indirectly in the newscast 35 times, appearing on screen for  a 
total of 1082 seconds. Individually, PLDM was reffered to 7 times for 195 seconds, PL - 15 
times (273 seconds), PD – 15 times (163 seconds) and AMN – 11 times (195 seconds). The 
representatives of PCRM were quoted as sources 29 times for 753 seconds. 

The non-parliamentary parties and independent candidates were quoted 11 times directly and 
indirectly on Jurnal TV, for a total of 284 seconds, of which about  half were allotted to PNŢ, 
which was quoted 6 times (147 seconds). This station also frequently provided air time to 
citizens, civil society and foreign and local experts.   

Diagram 7. Length of appearance and length of speaking time for candidates on Jurnal TV, in seconds.   



0
100
200
300
400
500
600
700
800
900

P
R

E
S

M
IN

D
IP

A
M

N

C
E

T

C
E

C

S
O

C

P
A

P
N

T

P
D

B
U

S

P
C

R
M

A
P

L

P
LD

M

G
U

V

P
A

E
X

P

P
S

D V
S P
L

C
C

A

M
E

D

D
O

C

G
S

Jurnal TV

Length of  appearance

Length of  speaking time

 

In the items other than news, the biggest amount of time was allotted to foreign and local experts 
- 7848 seconds, the Prime Minister and other ministers – 3162 seconds, and to ordinary citizens -
– 2028 seconds and civil society representatives -  4287 seconds. Among the non-parliamentary 
parties, only PNŢ appeared in the programs on Jurnal TV (for 1860 seconds).  

 

Publika TV is a leader in terms of the diversity and pluralism of opinions in its newscasts, giving 
air time to various sources, of which in 51 cases (783 seconds) to the acting President, the Prime 
Minister, and other ministers who have not been suspended during the campaign.   

Individually, the ruling parties appeared as sources as follows: PL –23 times (496 seconds), 
AMN – 21 times (188 seconds), PDM – 23 times (220 seconds) and PLDM – 17 times (233 
seconds). 

PCRM was quoted 47 times in total; the party representatives appeared on screen for 551 
seconds. A high number of quotes from the other electoral candidates was also particularly 
notable; the latter appeared 25 times as news sources (236 seconds). Publika TV allotted a lot of 
air time to national and international experts in various fields, who were quoted 43 times for 
1298 seconds, ordinary citizens – 55 times (1214 seconds), and CEC - 98 times (1068 seconds).  

Diagram 8. Length of appearance and length of speaking time for candidates in newscasts on Publika TV, in 
seconds.   

0
200
400
600
800

1000
1200

P
D

A
M

N

P
LD

M

P
C

R
M

E
X

P P
L

D
IP

C
E

C P
A

A
P

L

C
E

T

M
IN

S
O

C

P
R

E
S

M
E

D

P
S

D

P
N

T

P
U

B
U

S

G
U

V

P
P

R

V
S

V
P

M
A

E

P
M

U
E

M

 

1400
1600

Publika TV

Length of appearance

Length of speaking time

In the programs and opinion items aired by Publika TV, primarily it was experts who 
participated, and had the chance to speak for 5152 seconds, followed by PDM, PLDM, and 



PCRM representatives who were speaking for 1794, 1482 and respectively 1085 seconds. The 
electoral candidates from non-parliamentary parties and the independent candiates were quoted 
in items, other than news, for a total of 2181 seconds.  

 

On N4, a station with regional coverage, first in the list of sources quoted most frequently in 
news with electoral connotation was PCRM – 19 times (481 seconds), followed by PLDM – 8 
times (208 seconds). The Prime Minister and other ministers who still hold their position in the 
government were quoted 6 times for 202 seconds. The other 3 AIE member parties were allotted 
an even amount of air time: AMN - 171 seconds, PL – 157 seconds, and PD - 146 seconds. The 
non-parliamentary parties and independent candidates were quoted directly or indirectly 11 times 
for a total of 197 seconds. N4 did not have any programs or other opinion items during the 
reporting period.  

Diagram 9. Length of appearance and length of speaking time for candidates in newscasts on N4, in seconds.  

0
100
200
300
400
500
600

M
IN

P
C

R
M

A
M

N

S
O

C

G
U

V

M
E

D

C
E

C V
S

P
S

D

D
IP

P
LD

M P
L

P
D

C
E

T

D
O

C

U
C M
L

E
N AV

P
M

U
E

M

 

 

N4

Length of  appearance

Length of  speaking time

In its news with direct or indirect electoral connotations, the public station Radio Moldova 
frequently quoted experts from nongovernmental organisations, ordinary citizens, and CEC. 
However, officials representing high level government entities had priority. Therefore, the 
president, the Prime Minister, and other ministers who have not been suspended appeared on  
Radio Moldova as news sources 30 times (1062 seconds). Of the AIE member parties, only 
representatives of AMN, PD, and PL appeared as news sources – for 90, 76, and 34 seconds 
respectively. PCRM representatives were quoted 5 times in total (87 seconds). Civil society 
representatives appeared as sources 16 times (485 seconds), and ordinary citizens – 8 times for 
150 seconds. The other non-parliamentary parties and independent candidates were jointly 
allotted 117 seconds, being quoted 4 times directly or indirectly.  

Diagram 10. Length of appearance and length of speaking time for candidates in newscasts on Radio Moldova, in 
seconds. 



0
1000
2000
3000
4000
5000
6000
7000
8000
9000

PP
M

CE
T

SO
C

M
AE CE

C
NP

NM DI
P

EX
P

M
IN

AM
N

PR
ES

GU
V PR

PC
RM UC VS PS

D
RA

VN
M

ED PN
T

PP
R

Radio Moldova

Length of  appearance

Length of  speaking time

 

In its opinion items, the most visible continued to be the civil society representatives – 7899 
seconds, followed by ordinary citizens - 2992 seconds, and CEC – 1448 seconds. Due to the free 
airtime given by Radio Moldova, four electoral contestants had the possibility to present their 
electoral platforms.  

 
In its news programs, the private radio station Prime FM provided the most access to CEC 
representatives, diplomats and representatives of internatinal organsiations and of the local 
public administration. The station broadcast several items with electoral connotation, where the 
acting president, the Prime Minister and other ministers appeared as sources 8 times for 60 
seconds in total. PLDM was quoted directly or indirectly 3 times, with 18 seconds of speaking 
time, PL – 6 times (120 seconds), AMN – 4 times (93 seconds) and PD – 3 times (34 seconds). 
On the other hand, PCRM was quoted in 16 items, being allotted a total of 61 seconds, while the 
non-parliamentary parties – 8 times, mostly indirectly, with 75 seconds of speaking time. During 
the reporting period, Prime FM did not have any opinion programs. Besides PDM, PLDM also 
placed electoral advertisments on Prime FM.  
 
Diagram 11. Length of speaking time for candidates in newscasts on Prime FM, in seconds.  

 
  

0

50

100

150

200

A
M

N
M

E
D

S
O

C
D

IP
M

IN P
L

P
A

P
LD

M
P

C
R

M
E

XP
C

E
C

A
P

L
P

R
E

S
V

S
P

P
R

P
D

D
O

C
P

U A
V

JU
D

C
C

A
G

U
V

V
P

A
IE

Prime FM

Length of 
speaking 

 



 

During the reporting period, the news broadcast by Vocea Basarabiei quoted primarily civil 
society representatives, who spoke 20 times in total for 2304 seconds; PLDM followed with 
1917 seconds, being quoted 14 times. PL, AMN, and PD were quoted as direct or indirect 
sources 14 times. PL, AMN, and PD were quoted directly or indirectly 9 times (275 seconds), 12 
times (192 seconds) and 15 times respectively (396 seconds). The representatives of the 
President’s office, the Prime Minister, and other ministers appeared on screen 40 times as 
sources, for a total of 715 seconds. On the other hand, PCRM was quoted directly or indirectly 
14 times (288 seconds). The other non-parliamentary parties and independent candidates were 
quoted in the newscasts on Vocea Basarabiei 21 times, with 547 seconds of speaking time. 
Notably, the station often quoted in its news the representatives of CEC, civil society, and 
foreign diplomacy. 

Diagram 12. Length of speaking time for candidates in newscasts on Vocea Basarabiei, in seconds. 

 
 

0

500

1000

1500

2000

2500

D
O

C

M
E

D

D
IP

C
E

C P
L

P
LD

M

P
N

L

P
A

G
U

V

S
O

C

P
A

R
L

E
X

P

M
IN

P
C

R
M

C
E

T

A
M

N

P
C

N
M

U
M

JU
D

P
R

E
S

V
S

U
C

A
P

L

P
P

R

P
D

B
U

S

V
P

P
R

P
S

D

M
A

E

P
U

P
N

T

P
A

Vocea Basarabiei

Length of  appearance

Length of  speaking time

Besides the news, Vocea Basarabiei aired a significant number of opinion items, programs, 
interviews, and debates in which the electoral candidates, as well as, experts and  citizens had the 
possibility to speak. The representatives of the President’s office were first on the list of sources, 
with 3811 seconds, followed by experts, with 3592 seconds,  PNT – 3001 seconds, AMN – 2440 
seconds, PLDM - 1896 seconds, PL – 1777 seconds, and PD - 1432 seconds.  
 
4.3 Frequency of newscasts directly or indirectly favoring or disfavoring candidates 
 
4.3.1 TV 
 
Between October 25-31, 2010 from the total of 79 news items on Moldova 1 relevant for this 
monitoring, 18.9% presented certain electoral players in a positive light, while 10.1% - in a 
negative light. The share of news favorable to PLDM was 5% , PL appeared in a positive context 
in 6.3%, while AMN – in 2.5% of the news. PD appeared both, in a positive and a negative light, 
once each (1.1%). AIE appeared only in a negative light – in 5% of the news. A non-
parliaemtnary party, PPR, appeared in a positive light – 2.5%. PCRM was portrayed in a 
favorable context in 1.1%, and in an unfavorable context – in 2.5% of the total number of news 
with electoral connotation.  
 



 
 
 
 
Diagrama 13. Context in which electoral candidates appear in the newscasts on Moldova 1, frequency   
 

 
 

0
1
2
3
4
5
6
7

PCRM PSD PPR PNL AIE

Moldova 1

Positive

Negative

During the reporting period, the public station Moldova 1 aired a total amount of 6208 seconds 
of electoral advertising, and electoral education items,  with a total length of 2162 seconds. At 
the same time, Moldova 1 gave free airtime to four candidates. In its programs, other than news, 
PCRM and AIE were mentioned most often in a negative context – 6 and 5 times respectively.  
 
NIT  
 
Within the reporting period, electoral contestants appeared in a positive context on the private 
station NIT in approximately 37% of the total number of news items (183), and in a negative 
context – in 69% of the news. The share of news favorable to PCRM in the total amount of 
electoral news was 35.5%. This party appeared in a positive light 65 times, mostly in items 
supporting PCRM in the context of discussions about the removal of Vladimir Voronin’s 
legislative immunity. Besides the letters, statements, and speeches supporting PCRM and 
condemning the acts of AIE, NIT also broadcast many news items covering widely the electoral 
meetings of PCRM representatives with the voters in various localities of Moldova. By contrasts, 
AIE was mentioned in a negative context in 41% of the items (75 times). At the same time, the 
AIE member parties appeared in a negative light individually as follows: PD –13 times or 7,15%, 
AMN - 8 times or 4,3%, PL – 9 times or 4,9%, and PLDM – 34 times or 18.5%.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Diagram 14. Context in which electoral candidates appear in the newscasts on NIT, frequency   
 

 
During the reporting period, NIT aired electoral advertisements, but also a series of items in its 
campaign  “NIT Targeted by the Power”, in which the AIE member parties appear in a negative 
light. In the opinion programs broadcast by NIT during the reporting period, PCRM was favored 
in two cases, while AMN, PL, PLDM, and AIE were disfavored in 12 cases.   

0
1
2
3
4
5
6

PCRM AMN PL PNT PLDM AIE

NIT TV

Positive

Negative

 
Prime TV 
 
About 13% of the news aired on Prime TV featured a number of electoral contestants in a 
positive light, and 15% - in a negative light. The share of news unfavorable to AIE was 5%. 
PDM, AMN and PL appeared in a favorable context in 3%, 3% and 5%  of the news 
respectively. PCRM appeared only in a negative context (8%). In the opinion programs on Prime 
TV just PCRM appeared in a unfavorable light, only once.  
 
Diagram 15. Context in which electoral candidates appear in the newscasts on Prime TV, frequency   

 
 

0
1
2
3
4
5
6

PD PCRM AMN PL AV PPR AIE

Prime TV

Positive
Negative

 
2 Plus 
 
In most of its 24 news items broadcast by 2 Plus, the subjects were presented in a neutral context. 
Only in a few cases were the candidates were presented negatively or positively. Therefore, PD 
and AMN were favored once or in 4% of the total number of news itmes, and PCRM appeared in 
a negative context twice (8%).  
   
 



Diagram 16. Context in which electoral candidates appear in the newscasts on 2 Plus, frequency   
 

 
 

0

0.5

1

1.5

2

2.5

PD PCRM AMN

2 Plus

Positive

Negative

Publika TV 
 
On Publika TV, the candidates were presented primarily in a neutral context, but also in a 
negative and a positive context, in 22% and 25% respectively of the 200 relevant news items. 
Therefore, AIE was featured in favorable and unfavorable news an even number of times, which 
represented 3% of the total amount of news. Individually, PLDM appeared in a favorable context 
in 6.5% (13 appearances) and in an unfavorable context – in 4% of the news (8 appearances); PL 
was mentioned positively in 7% and negatively – in 0.5% of the news; PDM appeared both in a 
positive and a negative light, in an approximately even number of news items - 1%, while AMN 
was mentioned positively in 2%, and negatively – in 3.5% of the news. PCRM appeared in a 
positive context in 2% of the total number of news on Publika TV and in a negative context – in 
11.5% (4 and respectively 23 times).  
 
Diagram 17. Context in which electoral candidates appear in the newscasts on Publika TV, frequency   
 

 
In the opinion items, Vox Populi, and electoral education items on Publika TV,  PCRM was 
portrayed rather more negatively than positively, appearing in an unfavorable light 5 times and in 
a favorable light – once. PL was both favored and disfavored (once in a positive context and 
twice in a negative context), PLDM appeared two times in a positive light and 3 times in a 
negative light, while AMN was featured positively only once. PD was favored and disfavored 
once each, while AIE appeared in a negative context 3 times.    

0
5

10
15
20
25

PD PCRM AMN PL PSD PPR PLDM AIE

Publika TV

Positive
Negative

 
 



Jurnal TV 
 
On Jurnal TV, from the total number of 95 news items falling under this monitoring, about 26%  
presented the various contestants in a positive light, while 22% portrayed candidates in a 
negative light. PCRM appeared 13 times in a negative context and once in a positive context, 
which is 13.6% and approximately 1% of the total numebr of news broadcast by Jurnal TV. By 
contrast, PL was portrayed 8 times positively (8.4%), and 1 time negatively (1%).  PLDM 
appeared 4 times in a positive light (4%). AMN was featured 4 times in a positive light and 1 
time in a negative light (approximately 4% and 1% respectively). PD appeared in a negative 
context 4 times – 4% of the total amount of relevant news. AIE was portrayed 8 times in a 
positive light (8%) and 2 times in a negative light (2%).  
 
 
 
Diagram 18. Context in which electoral candidates appear in the newscasts on Jurnal TV, frequency   

 
 

0

5

10

15

PD PCRM AMN PL PLDM AIE

Jurnal TV

Positive
Negative

 
In the opinion items on Jurnal TV, PCRM appeared most frequently in a negative context – 6 
times,  and to a lesser extent PD – twice.  
 
N4  
 
On the station N4, which has a regional coverage, the share of news favorable to certain electoral 
candidates was 18%, and that of unfavorable news – 16%. The share of positive news for PCRM 
was 5.2%, and that of negative news - also 5.2% of the total amount of relevant news. PLDM 
appeared in a positive and a negative light in an even number of times – 5.2% of the news; AMN 
appeared in a positive light also in 5.2% of the news; and PDM – in a negative light in 5.2% of 
the news.  
 
 
 
 
 
 
 
 



Diagrama 19. Context in which electoral candidates appear in the newscasts on N4, frequency 

 
 

0

0.5

1

1.5

2

2.5

PD PCRM AMN PLDM PMUEM

N4
Positive

Negative

Radio Moldova 
 
About13% of the relevant news (102 items) on the public station Radio Moldova portrayed the 
electoral contestants in a positive light, and 9% - in a negative light. During the reporting period, 
the share of news favorable to AIE was 6.8%. PLDM appeared in a positive context in about 3% 
of the news, PL – in approximately 1%, and AMN – once in a positive and once in a negative 
light – about 1% of the total number of news. PD was featured in a negative context 2 times – 
2%, and PCRM – in approximately 6% of the news with electoral connotation broadcast by 
Radio Moldova during the reporting period. In items other than the news, PCRM and AIE 
appeared most frequently in an unfavorable context – 4 times and 3 times each.  
 
Diagram 20. Context in which electoral candidates appear in the newscasts on Radio Moldova, frequency    

 
Vocea Basarabiei 

0

2

4

6

8

Radio Moldova

Positive
Negative

In 36% of the total number of news pieces (180) on Vocea Basarabiei, the electoral contestants 
appeared mostly in a positive light, the share of unfavorable news being lower - 33%. AIE 
appeared in news primarily in a positive context - 17 times, or 9.4%, but also in a negative 
context – 5 times, or in 2.7% of the news. PLDM was featured in a positive light 16 times (8.8%) 
and in a negative light – 4 times (2.2%), PL – 11 times in a positive context (6.1%)  and one time 
in a negative context (0.5%), AMN also had 7 appearances in a positive light and 1 – in a 
negative light (3.8% and 0.5% respectively). PDM and PCRM appeared primarily in a negative 
context – 2.7% and 17.2% respectively; PCRM was also featured 4 times in a positive conetxt - 
(2.2%). A number of non-parliamentary parties were covered either positively or negatively.  
 
 
 



Diagram 21. Context in which electoral candidates appear in the newscasts on Vocea Basarabiei, frequency   

 
 

0
5

10
15
20
25
30
35

PD PCRMAMNPPCD PL PSD PPR PR UM PU PNL MAE PNTPLDM AIEPMUEM

Vocea Basarabiei

Positive

Negative

In the opinion programs broadcast on Vocea Basarabiei, PCRM appeared 16 times, while PPCD 
– 3 times in a negative context. At the same time, AIE and PL were portrayed 8 times and 4 
times respectively in a positive light.   
 
Prime FM 
 
Prime FM broadcast a total of 77 news pieces with direct or indirect electoral connotation, of 
which 13% presented certain candidates in a positive light and 31% - in a negative light. AIE 
appeared in a positive context 4 and 5 times respectively (5.1% and 6.4%). PD was featured once 
in a positive context (1.2%), AMN – twice in a positive context (2,5%), PLDM was portrayed 
negatively once (1.2%), and PL appeared once in a positive and once in a negative light (1.2% 
each). PCRM appeared in a positive context once and in a negative context – 16 times (1.2% and 
20% respectively).  
 
Diagram 22. Context in which electoral candidates appear in the newscasts on Prime FM, frequency   

0

5

10

15

20

PD PCRM AMN PL AV PPR PLDM AIE

Prime FM

Positive

Negative

 

 

 

 

 



5. Print Press, Online Publications 

5.1 Involvement in the Election Campaign 

5.1.1 Newspapers 

During 25-31 October 2010, the monitored newspapers intensified their efforts in covering the 
election campaign. Thus, in the space of a week the 12 newspapers published 311 pieces that 
directly or indirectly referred to the anticipated parliamentary elections compared with 456 
pieces during the preceding two weeks. In other words, the weekly average of pieces on the 
election campaign has grown by over 36%. The total newspaper surface allotted to thematic 
pieces has also grown exceeding 145 thou sq.cm during the reporting week compared with 220 
thou sq.cm during the preceding two weeks. 

The campaign was mainly covered in opinion articles, news reports and electoral advertisements. 
Thus, 50,856 sq.cm, or approx 35% of the total newspaper surface occupied by relevant pieces, 
accounted for editorials and other opinion articles, 44,397 sq.cm, or 30.5%, was allotted to news 
reports, while 40,771 sq.cm, or 28%, referred to electoral advertisements of the election 
candidates. The newspaper surface paid for by the election candidates to place their electoral 
advertisements has continued to grow. The volume of duly marked advertisements during the 
reporting week  increased by over 7 thou sq.cm more than the preceding two weeks combined. 
The number of election education pieces was very small, some newspapers neglecting this 
straightforward form of informing the citizens about the way they can exercise their right to vote 
and preferring to allot the newspaper space to opinions about the candidates and interpretations 
of their actions. Only three newspapers published pieces from the category of special election 
agenda, that is, interviews and other texts presenting the platforms of political parties during this 
period, while opinion polls of the „Vox populi” format from  citizens were not published at all. 

Diagram 23. Frequency (number) of pieces on the election campaign, published in 12 newspapers 

  

0
20
40
60
80

100
120

News Reports Advertisements Election 
Education

Special 
Electoral 
Programs

Opinion Pieces

140
160

Newspapers

Frequency

Diagram 24. Surface of pieces on the election campaign, published in 12 newspapers, sq.cm 



0
10000
20000
30000
40000
50000

News Reports Advertisements Election 
Education

Special 
Electoral 
Programs

Opinion Pieces

Newspapers

Surface

 

The greatest number of pieces on the anticipated parliamentary elections (80) were published by 
the daily, Timpul de dimineaţă,  which had the largest surface space compared with the other 
monitored newspapers (32,706 sq.cm). In terms of the editorial share, the surface space allotted 
by the newspaper to the topic of the elections was distributed as follows: 44% were news reports, 
27% each – opinion pieces and electoral advertisements, slightly over 1% of the surface space 
was occupied by election education pieces. According to the number of thematic pieces, Timpul 
de dimineaţă was followed by Nezavisimaia Moldova (40 articles), Moldova Suverană (38), 
Jurnal de Chişinău (34), Komsomolskaia pravda v Moldove (32), Panorama (26), Cuvântul (19), 
Gazeta de Sud (17), Flux (13), Evenimentul Zilei (10), Vesti Gagauzii (2), while Golos Bălţi did 
not publish any relevant pieces in the reporting week. According to the surface, Timpul de 
dimineaţă was followed by Flux (21,200 sq.cm), Nezavisimaia Moldova (19,756 sq.cm), Jurnal 
de Chişinău (17,151 sq.cm), Moldova Suverană (16,059 sq.cm), Komsomolskaia pravda v 
Moldove (11,277 sq.cm). Note: The analysis of this indicator has to take into account the 
frequency, with which each separate publication appears.  

The ratio between news reports and opinion pieces was unfavorable to news reports in several 
monitored newspapers. For instance, ¾ of the total relevant surface space in Moldova Suverană 
and Evenimentul Zilei was occupied primarily by opinion pieces. Each news report on the 
election campaign in Nezavisimaia Moldova accounted for 1.4 opinion pieces, while over a half 
of the surface space in Flux was allotted to electoral advertisements and some pieces presenting 
details of the election agenda of one of the election candidates. The surface space allotted to 
news reports in Jurnal de Chişinău, Panorama, Gazeta de Sud (Cimişlia), Komsomolskaia 
pravda v Moldove and Cuvântul (Rezina) was larger or equal to the one dedicated to opinion 
pieces.   

The newspaper surface allotted to electoral advertisements in the 12 monitored newspapers 
continued to grow; the biggest number of marked advertisements was published in Timpul de 
dimineaţă, Komsomolskaia pravda v Moldove, Flux and Jurnal de Chişinău. Vesti Gagauzii 
published only electoral advertisements during the reporting week.  

 

 

 



Diagram 25. Frequency (number) of relevant pieces published in newspapers 

80

40 34 38 32 26 19 17 10 2
13

0
0

10
20
30
40
50
60
70
80
90

Ti
m

pu
l d

e 
di

m
in

ea
ta

N
ez

av
is

im
ai

a 
M

ol
do

va

Ju
rn

al
 d

e 
C

hi
si

na
u

M
ol

do
va

 
su

ve
ra

na

K
om

so
m

ol
is

ka
ia

 
pr

av
da

 v
 M

ol
do

ve

P
an

or
am

a

C
uv

an
tu

l

G
az

et
a 

de
 s

ud

E
ve

ni
m

en
tu

l z
ile

i

V
es

ti 
G

ag
au

zi
i

Fl
ux

G
ol

os
 B

al
ti

Number of Articles Published in Newspapers

Frequency

 

Diagram 26. Surface of pieces on the election campaign in newspapers, sq.cm 

8847

10864 4807
12042 1736 3129 2346 602 3060 0

3423

00
5000

10000
15000
20000
25000
30000
35000

Ti
m

pu
l d

e 
di

m
in

ea
ta

N
ez

av
is

im
ai

a 
M

ol
do

va
Ju

rn
al

 d
e 

C
hi

si
na

u
M

ol
do

va
 

su
ve

ra
na

K
om

so
m

ol
is

k
ai

a 
pr

av
da

 …

P
an

or
am

a

C
uv

an
tu

l

G
az

et
a 

de
 

su
d

E
ve

ni
m

en
tu

l 
zi

le
i

V
es

ti 
G

ag
au

zi
i

Fl
ux

G
ol

os
 B

al
ti

Surface of Articles Published in Newspapers

Vox Populi

Opinion Pieces

Special Electoral 
Programs

Election Education

Advertisements

News Reports

 

From a thematic point of view, approx 60% of journalistic pieces directly or indirectly referring 
to the election campaign addressed general politics, with the topic of the electoral process falling 
far behind, onlydetailed in 15.8% of relevant pieces. Social issues and the European integration 
of our country were the topics most frequently discussed in the context of the election campaign, 
although the share of pieces on these topics is still insignificant. Country reintegration and 
corruption combating are rarely addressed in the campaign, while topics such as the environment 
or education issues almost do not appear in articles on the campaign and the election candidates 
at all. The subjects of news reports and sources of information varied; still their choice indicated 
the political and electoral preferences of the particular media outlet.   

Diagram 27. Topics addressed by the newspapers, frequency, sq.cm 



0
50

100
150
200
250

P
ol

iti
cs

Lo
ca

l a
nd

 
C

en
tra

l P
ub

lic
 …

E
co

no
m

y

E
nv

iro
nm

en
t

E
du

ca
tio

n

C
or

ru
pt

io
n

C
rim

e

P
ol

ic
e/

S
ec

ur
ity

/
A

rm
y/

Fi
re

 …

P
re

ss

Fo
re

ig
n 

R
el

at
io

ns
C

ul
tu

re
 a

nd
 

E
nt

er
ta

in
m

en
t

La
w

 a
nd

 
C

on
st

itu
tio

n

S
oc

ia
l I

ss
ue

s

E
ur

op
ea

n 
In

te
gr

at
io

n
E

le
ct

or
al

 
P

ro
ce

ss
C

us
to

m
s,

 
C

C
E

C
C

, …

Topics Addressed in Newspapers, Number of Articles

Freq…

 

 

5.1.2 News Agencies and Online Publications 

The monitored news agencies, Moldpres and Infotag, started to present more news reports about 
the election campaign in their daily content as well, publishing 74 news reports relevant to the 
subject of this monitoring during the reporting week (compared with 108 news reports during the 
preceding two weeks). The published news reports had a total of 149 thousand characters (no 
spaces). Both monitored agencies were equally active in covering the campaign – 38 of news 
reports (51% of the total number) were published by Infotag private agency, and the other 36 
news reports (49%) accounted for the Moldpres State Information Agency.  

Diagram 28. Space (characters, no spaces) allotted to thematic pieces by news agencies 

0
10000
20000
30000
40000
50000
60000
70000
80000
90000

100000

Moldpres Infotag

Characters/Agencies

News Reports

Advertisements

Election Educations

Special Electoral Agenda

Opinion Pieces

Vox Populi

 

During this week, Internet users could access 123 produced or reproduced news items posted on 
www.unimedia.md and www.omg.md, with a total of over 202 thousand characters. Comparing 
this data with the that given in the last monitoring report, we see that the interest of the online 
information sources to the election campaign has stayed the same, both in terms of the number 
and surface space of the posted items. Often, the items posted on the websites were also 

http://www.unimedia.md/
http://www.omg.md/


accompanied by video sequences that could be watched by the users, thus, amplifying the 
information effect. It has to be noted that especially www.unimedia.md places electoral 
advertisements; its surface is not included in the below diagrams.  

Approx 70% of the number and total surface of news items posted by the two monitored 
publications was provided by www.omg.md. 

Diagram 29. Space (characters, no spaces) allotted to thematic pieces by websites 

0
20000
40000
60000
80000

100000
120000
140000
160000

www.omg.md www.unimedia.md

Characters/Online

News Reports

Advertisements

Election Educations

Special Electoral Agenda

Opinion Pieces

Vox Populi

 

  

5.2 Candidates, parties directly or indirectly favored or disfavored in news reports and opinion 
pieces – frequency 

5.2.1 Newspapers 

The news items published in Timpul de dimineaţă during the monitoring week, covered by this 
report, featured PDM, PCRM, PSD, and PLDM as election candidates. The Party of Communists 
appeared in a negative context every time (22 cases, 56.4% of the total of 39 news items). The 
Alliance for European Integration (AIE), both as the government alliance and as the component 
parties, especially PLDM and PDM, were featured in either favorable or neutral news reports.  

The tendency to disfavor PCRM was also noted in the opinion pieces published in the newspaper 
during the reporting period in all the 14 cases (66.7% of the total of pieces) directly or indirectly 
referring to PCRM and presenting it in a negative context.  

 

 

 

 

 

 

http://www.unimedia.md/
http://www.omg.md/


Diagrams 30 and 31. Favored or disfavored candidates in articles by Timpul de dimineaţă – frequency 

 

0

5

10

15

20

25

PD PCRM PSD PLDM AIE

Timpul de dimineata (News)

Positive

Negative

0
2
4
6
8

10
12
14
16

PCRM AMN PPCD PL PSD PLDM AIE

Timpul de dimineata (Other Types of Articles)

Positive

Negative

 

Moldova Suverană built its editorial policy, on the one hand, on the criticism of any initiative of 
AIE and PLDM, PDM and in general of all non-communist parties (AIE appeared in a negative 
context in 60% of the 20 thematic news reports, PLDM – in 25%, while PDM – in 10% of the 
total of news items), and on the other hand, on the praise for PCRM and the leaders of this party, 
as well as on detailed presentation of the election agenda of PCRM (PCRM appeared in a 
positive context in 40% of the news items on the election campaign). The other articles published 
in the newspaper (editorials, opinion pieces, etc.) featured all the other candidates, except for 
PCRM, solely in an unfavorable, often denigrating, context. AIE appeared in an unfavorable 
context in 61% of the total of opinion pieces, PL – in each second opinion piece, PLDM and 
PDM – in 33% each, AMN – in approx 28% of the total of these pieces. 

 

 

 

 

 



Diagrams 32 and 33. Favored or disfavored candidates in articles by Moldova Suverană – frequency 

 

 

0
2
4
6
8

10
12
14

PD PCRM AMN PL PNL PLDM AIE

Moldova suverana (News)

Positive

Negative

0

2

4

6

8

10

12

PD PCRM AMN PL PU PNL PLDM AIE

Moldova suverana (Other Types of Articles)

Positive

Negative

The news reports in Jurnal de Chişinău published during this week featured two election 
candidates in an unfavorable context: PCRM each time when written about (5 cases, 31.25% of 
the total of news reports published during this period), while PDM in two cases. All the other 
election candidates the newspaper wrote about appeared on its pages one time each, either in a 
neutral or a positive context. 

The opinion pieces in Jurnal de Chişinău portrayed PCRM in a negative light in three of the four 
cases they wrote about it (27.3% of the total of such articles). The Democratic Party, the 
Humanist Party and the Labor Party appeared in a negative context as well. Among the election 
candidates which appeared more often in a positive context, were PLDM and PL. 

 

 

 

 

 



Diagrams 34 and 35. Favored or disfavored candidates in articles by Jurnal de Chişinău – frequency 

 

0
1
2
3
4
5
6

PD PCRM AMN PL PR PLDM PMUEM

Jurnal de Chisinau (News)

Positive

Negative

0
0.5

1
1.5

2
2.5

3
3.5

PD PCRM AMN PL UM PU PNL PNT PLDM PMUEM

Jurnal de Chisinau (Other Types of Articles)

Positive

Negative

 

Articles published in Flux (opinion pieces and news reports) portrayed all the election candidates 
in a negative light apart from PPCD which, on the contrary, was praised and promoted. 

Diagrams 36 and 37. Favored or disfavored candidates in articles by Flux – frequency 

0

0.2

0.4

0.6

0.8

1

1.2

PPCD PU AIE AIE PUM

Flux (News)

Positive

Negative

 



0

0.5

1

1.5

2

2.5

3

3.5

PD PCRM AMN PPCD PL PNL PNT PLDM AIE

Flux (Other Types of Articles)

Positive

Negative

 

During the reporting week, Komsomolskaia pravda v Moldove published just six news reports on 
the election campaign, most of which were neutral, but  nevertheless presented PL and PCRM as 
election candidates in a negative context in one case each. The opinion pieces that appeared 
during this period portrayed the government alliance both in a negative and a positive light. PL 
was disfavored in one piece, while PCRM was favored in three of the four pieces referring to that 
election candidate directly or indirectly.  

Diagrams 38 and 39. Favored or disfavored candidates in articles by Komsomolskaia pravda v Moldove – 
frequency 

0
0.2
0.4
0.6
0.8

1
1.2

PCRM PL

Komsomolskaia pravda v Moldove (News)

Positive

Negative

 



0
0.5

1
1.5

2
2.5

3
3.5

PCRM PL AIE

Komsomolskaia pravda v Moldove (Other Types of Articles)

Positive

Negative

 

Nezavisimaia Moldova intensely disfavors AIE and parties that form the government alliance, 
especially PLDM, and to a lesser extent PDM. Thus, during the reporting week, AIE appeared in 
a negative context in all the 11 news reports referring to it directly or indirectly (55% of the 20 
news items) and in all the 13 opinion pieces (72% of the 18 opinion pieces), while PLDM – in 6 
news reports (30% of the total) and 10 opinion pieces (55.5% of the total). Instead, PCRM 
appears in news reports and in opinion pieces published on the newspaper pages only in a 
praising context: 6 news reports (30% of the total) and 8 opinion pieces (44.4% of the total).  

Diagrams 40 and 41. Favored or disfavored candidates in articles by Nezavisimaia Moldova – frequency 

0
2
4
6
8

10
12

PD PCRM PLDM AIE

Nezavisimaia Moldova (News)

Positive

Negative

 



0
2
4
6
8

10
12
14

PD PCRM AMN PL PLDM AIE

Nezavisimaia Moldova (Other Types of Articles)

Positive

Negative

 

The articles published in Evenimentul Zilei (news reports and opinion pieces) showed a tendency 
to present PCRM, PL and PLDM in a negative context as election candidates and to favor PDM 
as a candidate.  

Diagrams 42 and 43. Favored or disfavored candidates in articles by Evenimentul Zilei – frequency 

0
0.2
0.4
0.6
0.8

1
1.2

PD PCRM AMN PL AIE

Evenimentul zilei (News)

Positive

Negative

 

0
0.5

1
1.5

2
2.5

3
3.5

PD PCRM PL PLDM

Evenimentul zilei (Other Types of Articles)

Positive

Negative

 



Panorama portrayed the majority of the election candidates in a negative light, especially PCRM 
(29.4% of the total of 17 news reports and 50% of the 6 opinion pieces). There is a slight 
tendency to favor PUM as a candidate. 

Diagrams 44 and 45. Favored or disfavored candidates in articles by Panorama – frequency 

 

 

0
1
2
3
4
5
6

PD PCRM AMN PL PU PLDM AIE

Panorama (News)

Positive

Negative

0
0.5

1
1.5

2
2.5

3
3.5

PD PCRM PA PL PLDM

Panorama (Other Types of Articles)

Positive

Negative

The thematic news reports published in Cuvântul (Rezina) during the reporting period were 
neutral, while opinion pieces showed a tendency to portray PCRM in an unfavorable light. 

Diagram 46. Favored or disfavored candidates in articles by Cuvântul – frequency  



0

0.5

1

1.5

2

2.5

PCRM AMN PPCD PL PSD

Cuvantul (Other Types of Articles)

Positive

Negative

 

Gazeta de Sud weekly (Cimislia) did not publish opinion pieces during the reporting period, just 
news reports, advertisements and election education pieces. The news reports were mainly 
neutral, the government alliance and PLDM as a candidate being favored in one case each. 

Diagram 47. Favored or disfavored candidates in articles by Gazeta de Sud – frequency  

0

0.2

0.4

0.6

0.8

1

1.2

PLDM AIE

Gazeta de Sud

Positive

Negative

 

Vesti Gagauzii (Comrat) published only electoral advertisements during the reporting period, 
while Golos Bălţi (Bălţi) did not publish anything on the election campaign at all. 

 

5.2.2 News Agencies and Online Publications 

With news reports on different official events and meetings of state officials with citizens and 
foreign officials, the news items by Moldpres favored the governing alliance presenting it mainly 
in a positive or neutral context (14 of the 36 relevant news items). PCRM as a candidate 
appeared in a negative light more frequently (7 news reports, or 19.4% of the total). 

Diagram 48. Favored or disfavored candidates in news items by Moldpres – frequency 



0
2
4
6
8

10
12
14
16

PD PCRM AMN PL PLDM AIE

Moldpres

Positive

Negative

 

Infotag news agency continued to maintain a relative fairness in relation to the governing 
alliance presenting it both in a positive and negative context. By selecting news items, and by not 
following the principle of „the two sources” in case of some controversial issues, the agency 
presented PCRM (in 5 of the 6 relevant cases) and PDM (3 cases) as election candidates in a 
negative context.  

Diagram 49. Favored or disfavored candidates in news items by Infotag – frequency 

0
1
2
3
4
5
6

PD PCRM AMN PL AV PPR PU MAE PLDMMRRM AIEPMUEM

Infotag

Positive

Negative

 

During the reporting period, the majority of pieces posted on www.unimedia.md disfavored 
PCRM as a candidate (14 news reports, or approx 36% of the total of 39 news items). The other 
election candidates were presented in a more or less fair manner. 

Diagram 50. Favored or disfavored candidates in news items on www.unimedia.md – frequency 

http://www.unimedia.md/
http://www.unimedia.md/


0
2
4
6
8

10
12
14
16

PD PCRM AMN PL PLDM AIE PMUEM

www.unimedia.md

Positive

Negative

 

Over 64% of the information posted on www.omg.md disfavored and in some cases discredited 
AIE as the governing alliance, presenting the parties that form the alliance in a negative context 
as election candidates separately as well: PLDM (24 of pieces, or 28.5% of the total of 84 
relevant news reports), PL (6 news items, 7% of the total), PDM and AMN (4 reports each, 4.8% 
of the total). Instead, the website intensely promoted PCRM as a candidate, this party being the 
only one featured in a positive context during the reporting period (37 of pieces, or 44% of the 
total).  

Diagram 51. Favored or disfavored candidates in news items on www.omg.md – frequency 

0
10
20
30
40
50
60

PD PCRM AMN PL PLDM AIE

www.omg.md

Positive

Negative

 

 

ANNEX 

The report analyzes the correctness of news items and the balance of sources in subjects about 
the way of drawing up financial reports presented to the Central Election Commission by the 
political parties involved in the election campaign for the anticipated elections on 28 November. 

Case Study No.1. Moldova 1 

No. Date Media Coverage Remarks 

http://www.omg.md/
http://www.omg.md/


1 25.10.2010 Parties that are not transparent 
in relation to their incomes and 
expenditure for the election 
campaign shall be sanctioned by 
CEC. 

The news item is balanced, unbiased and 
fair.  

2 26.10.2010 About 5 mil lei have been spent 
by the first 12 parties registered 
for the election race. This is 
how the reports presented by the 
candidates to CEC look like. 
Communists have spent the 
most until now, over 2 mil lei. 
The report states that the money 
has come from donations 
mentioning the major donors.  

The news item is unbiased and fair.  

3 27.10.2010   

4 28.10.2010 CEC requested CCECC to 
analyze the report of PCRM 
about the source and the 
application of the money for the 
election campaign. 

The news item is unbiased and fair. 

5 29.10.2010 Investigations related to the 
reliability of the financial data 
in the communists’ reports go 
on. CCECC together with the 
General Prosecutor’s Office and 
State Tax Authority have not 
decided what institution has 
authority to elucidate the case. 
PD also has problems with fake 
donors. They deny the 
accusations. 

The news item is fair and unbiased, but 
not balanced. The position of PCRM is 
not presented, in contrast to the PDM 
case, the party’s12` reply being quoted 
by the presenter.  

6 30.10.2010   

Conclusions: Moldova 1 television manages to stay fair and unbiased by presenting 
summarized and neutral news items on the incomes and expenditures of the parties in the 
election campaign. The audience finds out about the irregularities committed in drawing up the 
lists of the parties’ donors, but we cannot say that they also know details about what has 
happened given the limited number of documentation sources. In order to stay correct, Moldova 
1 avoids confrontations between different sources involved in the scandal and limits only to a 
reserved and short text without running the risk of giving details that could outbalance the 
presentation in one or another direction. 



Case Study No. 2  

No. Date Media Coverage Remarks 

1 25.10.2010   

2 26.10.2010 19.30 CEC warns the election 
candidates to report the money 
that they use in the campaign 
correctly, otherwise they risk 
being excluded from the race for 
the anticipated elections.  

The news item is unbiased and fair. The 
subject is presented in general outlines 
without giving names of election 
candidates.  

3 27.10.2010 06.00 The news item is 
reproduced from the bulletin of 
26.10.2010. 

 

4 28.10.2010 19.30 Tomorrow morning all 
the parties that have filed their 
reports with CEC shall be 
verified by CCECC and the Tax 
Authority. The decision was 
made following some 
information in the press that two 
of the donors for the election 
campaign of PCRM who have 
donated several hundreds of 
thousand lei have not had any 
incomes within the last two 
years in the reality. In reply, 
PCRM has declared in a press 
release that the party strictly 
complies with all the legal 
provisions without a single 
deviation.  

The news item is unbiased, fair and 
balanced. 

5 29.10.2010 06.00 The news item is 
reproduced from the bulletin of 
28.10.2010. 

 

6 30.10.2010   

Conclusions N4 television covers the situation with detection of certain irregularities in 
financing of several election candidates superficially in a fair and unbiased manner. Sometimes, 
the exaggerated correctness of journalists even creates confusion as far as informing of TV 
viewers is concerned. The news item from the bulletin on 26 November that does not give any 
name of election candidates mentioned by CEC is an example. 



Case Study No.3 Jurnal TV 

No. Date Media Coverage  Remarks 

1 25.10.2010   

2 26.10.2010   

3 27.10.2010 1. They swear to have tightened 
the belt. The leader of 
communists V. Voronin swears 
that PCRM is carrying out the 
most economical election 
campaign because the party’s 
people are quite well-known and 
do not need promotion. 
Nevertheless the financial 
reports presented to CEC 
indicate another thing. The 
communists are champions in 
expenditure for the elections. 

2. Fake donors in the financial 
reports presented by PCRM. In 
the last financial report 
presented by PCRM to CEC, 
under individual donors there 
are at least two inexistent people 
who allegedly have sponsored 
the party with 250 thousand lei 
each. Jurnal TV called those 
people on the phone and it 
turned out that they can you 
imagine! come from socially 
vulnerable families. CEC 
Secretary has declared that the 
party risked being excluded 
from the election list. What 
parents of the young people say. 
The communists went mad and 
threatened us they would go to 
court. They claim the act is 
legal. 

The subjects are reproduced in 
the two evening bulletins and 
the following day. 

The broadcast, at least in its 
presentation, has a number of artistic 
expressions that lead to a dose of bias in 
the report. This is also emphasized by 
the contrast of declarations by the 
PCRM leader with the financial reports 
of the party. As for the rest, the 
information is presented in a fair and 
unbiased manner. 

 

 

 

The investigation presents all the 
sources. The only little flaws are 
interpretations and the emphasis made 
by the presenter and the reporter that 
undermine fairness on their part. 
Generally, the report tends to be fair and 
unbiased. 



4 28.10.2010 The communists risk being 
subject to criminal investigation 
for faked documents or abuse of 
authority. At least CCECC says 
so. They have examined the 
request of CEC on the donations 
made to PCRM by certain 
individuals. All the parties that 
have filed financial reports shall 
be verified. PCRM denies the 
accusations. The news item is 
reproduced in the morning on 
the following day.  

The broadcast is unbiased and fair. 

5 29.10.2010 Clear as a tear. This is how 
communists present themselves. 
They deny the fact that fake 
donors have appeared in the 
financial reports they have filed 
with CEC. The leader of PCRM 
swears he has no idea where 
those people discrediting the 
party have come from. This was 
the reaction of PCRM after 
Jurnal TV had identified two 
inexistent people in the financial 
reports. The news item is 
reproduced in the morning on 
the following day. 

The broadcast starts with a reaction of 
the communists’ leader to the 
investigation by Jurnal TV. As for the 
rest, the subjects from 27 and 28 October 
are reproduced. 

6 30.10.2010 The scandal of fake donations 
has revealed a new scheme, by 
which parties have been 
financed by oligarchs who have 
been leading the hostilities in 
the RM from the shadow. This 
is the opinion of political 
experts who explain the reports 
of PCRM to CEC. Jurnal TV 
has got hold of declarations 
made by the donors. 
Investigation reproduced several 
times. 

The item satisfies the conditions of a 
journalist investigation. The subject is 
fair, unbiased and balanced.  

Conclusions:  Jurnal TV is the only television that carries out an investigation of the case of 
fake donors for PCRM. Nevertheless, the channel avoids talking about the problems of the other 
parties related to drawing up the lists of donors. Presentations of the material contain artistic 



expressions and interpretations, while the emphasis made on the difference between the reports 
and declarations by PCRM lead to a certain dose of bias. This cannot be applied to the actual 
investigations that tend to be fair and unbiased.  

Case Study No.4. 2 Plus 

No. Date Media Coverage Remarks 

1 25.10.2010 The civil society watches the 
parties. The expenditure of each 
political party shall be carefully 
monitored to avoid their 
involvement in actions of 
propaganda or favors by the 
electorate. 

The news item is neutral. 

2 26.10.2010 CEC presented the financial 
report for the two first weeks of 
the election campaign. 
According to the report, the 
champions in expenditure are 
PCRM with over 2 mil lei 
followed by PDM...  

A neutral news item based only on CEC 
data. 

3 27.10.2010   

4 28.10.2010 CCECC has drawn attention to 
the case following certain 
articles appeared in the press, 
according to which some donors 
on the list of PCRM are fake. 
On the other hand, PCRM 
qualifies the articles in the press 
as manipulation on the part of 
journalists. In this context, CEC 
requested CCECC and the Tax 
Authority to verify the financial 
reports of the 12 parties on the 
election list. 

PCRM has found itself in the 
center of a scandal having 
included two young people in 
the donors’ list who have 
allegedly made donations but 
have not declared their incomes. 
CCECC says that two 
component elements of crime 

The news item is unbiased and fair. 



are possible here: faked public 
documents and abuse of 
authority. But they cannot start 
investigations because these 
come under the authority of 
some other state institutions. 
PCRM claims that they have all 
the documents and declare that 
these are electoral 
manipulations. 

6 30.10.2010   

Conclusions: 2 Plus stays fair and unbiased towards all the political figures involved in the 
scandal with drawing up lists of donors presented to the Central Election Commission.  

Case study No. 5. Prime TV 

No Date Media coverage  Remarks  

1 25.10.2010 The civil society keeps an eye on 
the parties. The civil initiative 
for financial transparency in 
early elections will oversee the 
financial resources used by the 
parties in the election campaign 
for favors or advertising.  

The news is fair and unbiased, but not 
balanced. Only one source was used – an 
NGO representative.  

2 26.10.2010 PCRM has already spent the 
highest amount of money in this 
campaign. During two weeks, 
the party members used 2 mln, 
lei. According to CEC, most 
electoral candidates spent up to 
500 thousand lei, however, there 
are candidates who are doing 
well without any money.  

The item is fair and unbiased.  

3 27.10.2010   

4 28.10.2010 CCCEC took action ex-officio 
following some information 
disseminated by the media, 
according to which, certain 
donors in the list of PCRM are 
allegedly factious. Tomorrow 
the inspectors will start to 
conduct audit of 12 parties out of 

The news is fair and unbiased.  



the 18 registered in the election 
campaign. PCRM qualified the 
articles about the factitious 
donors as cynical manipulations 
by journalists.  

5 29.10.2010 Keeping an eye on the political 
parties. Groups of officers from 
CCCEC and the Tax 
Inspectorate conducted audits at 
9 of the 12 parties that submitted 
financial reports to CEC. The 
representatives of the control 
bodies have not provided any 
additional information. The 
audits began after the 
newspapers had written that 
PCRM allegedly received 
donations in hundreds of 
thousands lei from persons who 
did not report their incomes to 
the Tax Service. Communists 
assert that all their papers are 
alright and that the government 
tries to eliminate them form the 
election campaign.  

A fair and unbiased news piece.  

6 30.10.2010   

Conclusions: Prime TV covered in a fair and unbiased way the issue about the fictitious donors 
in the lists of PCRM. The language was accurate and well balanced and did not leave any room 
for interpretations and comments. This does not make it totally clear for the viewers what lays 
behind the scandal with the fictitious donors of certain parties.  

Case Study No. 6. NIT 

N Date Media coverage  Remarks  

1 25.10.2010   

2 26.10.2010   

3 27.10.2010   

4 28.10.2010 The media and the political 
experts who support the current 
government ask CEC to 
eliminate PCRM from the 
electoral race. They allege that 

The news was conceived rather as a 
response to the issue subjected to 
discussions by the society and is far from 
providing fair and unbiased information 
to viewers about the inconsistencies in 



there are inconsistencies in the 
financial reports of the party. 
CEC states that the party may 
only be excluded after it is 
proved that irregularities have 
been committed during the 
fundraising for the election 
campaign. Communists think 
this is a new media attack 
against them.  

The new was rebroadcast the 
morning of the following day. 

the donors’ lists submitted to CEC by the 
parties. The item is totally unbalanced 
since it provides an exaggeratedly large 
amount of airtime to PCRM, either by 
quoting from its statement, or by 
presenting an interview with one of the 
party leaders. Except the CEC secretary, 
no other sources appear. The other 
sources are quoted only for providing a 
response to them.  

5 29.10.2010 The officers of the Tax Service 
and those of CCCEC conducted 
an audit at PCRM’s office. The 
audit was undertaken 
immediately after the press 
supporting the government 
published the statement of the 
CEC secretary regarding the so-
called exclusion of PCRM from 
the electoral race due to certain 
inconsistencies in the financial 
report submitted by the party. 
The representative of PCRM 
says that such audits should be 
carried out more often in order 
to respond to the insinuations in 
the press, which we consider to 
be manipulations and 
instigations to discredit the most 
powerful party in Moldova. The 
PCRM staff appeared confused 
about the officers’ questions, 
which, according to them, had 
nothing to do with the audit 
itself. In PCRM’s opinion, all 
this fuss has been engendered by 
the fact that the ruling parties are 
aware of the fact that they are 
losing popularity and that the 
trust for PCRM is increasingly 
higher.   

The item is incomplete since it provides a 
wide space for presenting the position of 
PCRM about this issue. The journalist is 
biased, using comments and quotes to 
disfavor another source. The news is not 
balanced either, since it does not present 
the opinions of those who are assaulted 
by PCRM (i.e. those who make 
accusations against the way PCRM is 
funded).    



6 30.10.2010 The main news piece of this 
week was the funding of 
political parties in the election 
campaign. Just one party raised a 
particular interest – PCRM, 
particularly the statement of 
CEC secretary about the possible 
elimination of PCRM, actually 
the most important opposition 
party, from the electoral race. 
The affiliated media, the 
publishers of which were given 
positions in the Government. 

The item presents a summary of 
the events that took place during 
the week.  

Charges against certain media outlets, 
alleging that their publishers were offered 
positions in the Government.   

The news lacks fairness and is biased. 
The authors provide comments and 
interpretations about the issue.  

It is not balanced since it does not 
provide the right to reply to the persons 
who have been assaulted.  

Video with Ghimpu and Lupu was 
broadcast on the background of charges 
brought against the fraudulent funding of 
other parties.  

Conclusions:  Most of the items broadcast were conceived as a response from PCRM to the 
events happening or being discussed rather than as news about what is happening or is being 
discussed within the society. This approach causes the broadcast reports to lack balance and 
fairness. The journalist comments and interprets the information to the detriment of other 
sources, which he even does not try to ask for confirmation or rejection of the presented 
information. The situation is different in the case of representatives of the Communist Party, who 
dominate the items of NIT newscasts. Journalists often hide behind talking images. They use 
comments and interpretations about the fraudulent funding of other parties, while images with 
Ghimpu and Lupu are shown as a background.   

Case Study No. 7.  Publika TV 

No. Date Media coverage Remarks  

1 25.10.2010 The Communist Party has spent 
so far the biggest amount of 
money for its election campaign, 
while the Liberal Party – the 
smallest amount. 11 of the 12 
electoral candidates registered 
two weeks ago by the Central 
Election Commission submitted 
today their financial reports. The 
Party “Moldova’s Patriots” has 
not submitted its report to CEC. 

The news is fair and unbiased. Political 
experts provide interpretations of figures. 

2 26.10.2010 4.8 million lei – this is the 
amount spent by 11 electoral 
candidates registered so far for 
the early elections of November 

The news is fair, unbiased and balanced. 
Political experts provide interpretations 
of the figures. 



28, during the first two weeks of 
campaign. CEC has approved 
today the financial reports of the 
latter. PCRM alone spent over 2 
mln. lei. Experts have 
misgivings about the origin of 
the money donated in support of 
parties within the election 
campaign. According to them, a 
person who has incomes of 
hundreds of lei cannot donate 
thousands of lei.  

3 27.10.2010 During two campaign weeks, PD 
and PLDM installed the biggest 
number of street billboards, 
followed by AMN, while PL has 
not appeared in any electoral 
billboard in the country. In 
addition, at the beginning of the 
campaign there are no rich 
businesspersons among the 
official donors of parties. So far, 
jobless persons, teachers and 
ordinary members have funded 
the parties.  

The news item is fair, unbiased and 
balanced.  

4 28.10.2010 The financial reports of the 
electoral candidates arrived at 
CCCEC. The Centre admits the 
existence of criminal 
components in the reports 
submitted by PCRM. If is 
establishes that communists 
have been illegally funded 
during the campaign for the 
early elections, CEC may ask the 
Supreme Court of Justice to 
exclude them from the electoral 
race. On the other hand, PCRM 
asserts this is an intimidation 
against its donors and an attempt 
to eliminate the party form the 
electoral race.  

The report is fair, unbiased and balanced, 
containing elements of a journalistic 
investigation.  

5 29.10.2010 1. The communists criticize the 
democrats, accusing them of 

Covers the events that took place during 
the week in relation to the correctness of 



having created some scenarios to 
eliminate PCRM from the 
electoral race. At the same time, 
upon PCRM’s request, a news 
agency has published news and 
movies discrediting the current 
government.  

2. The financial reports of the 
electoral candidates arrived at 
CCCEC. The Centre admits the 
existence of criminal 
components in the reports 
submitted by PCRM. On the 
other hand, PCRM asserts this is 
an intimidation against its 
donors and an attempt of 
eliminating the party form the 
electoral race. 

certain electoral lists with donors 
submitted to CEC by the parties 
participating in elections of November 
28.   

 

6 30.10.2010   

Conclusions: Publika TV is the only station that, besides being fair and unbiased, has provided 
the public with interpretations by political players and by well-known political experts about the 
scandal related to the deficient drafting of the lists of parties’ donors. The station covered the 
issue from different points of view and tried to provide equal air time to all sources who were 
asked to comment on the subject. 

Case study No. 8. Vocea Basarabiei 

N Date Media Coverage  Remarks  

1 25.10.2010 The civil initiative for financial 
transparency in the early 
elections will monitor the 
incomes and expenses of 
political parties in the elections.  

The report is fair and unbiased.  

2 26.10.2010 1. Only 11 parties submitted 
their financial reports yesterday 
to CEC. According to the data, 
PCRM, PDM, and AMN spent 
the biggest amount of money... 

2. A reportage about the incomes 
and expenditures of political 
parties and about their donors, 
based on the reports submitted to 

The news and reports are fair and 
unbiased. 



CEC.    

3. PCRM is a champion in 
spending money within the 
election campaign. According to 
its financial report, the party has 
spent over 2 mln lei for electoral 
advertising... 

3 27.10.2010 The news piece about the 
financial reports submitted to 
CEC has been rebroadcast.  

 

4 28.10.2010 1. A quote of the young donor’s 
father. Information taken over 
from Unimedia, according to 
which, the Tax Inspectorate 
confirmed that the young man 
did not receive any income 
during the last three years. 
Another young donor belongs to 
a socially vulnerable family, 
jurnal.md writes. The PCRM’s 
lawyer told Unimedia that their 
reports are truthful and that the 
donors of PCRM are 
intimidated.  

2. (11.15) They’ve thought 
nobody would find out anything, 
but the PCRM’s list of donors 
was striking. The 
abovementioned information has 
been rebroadcast, after which, 
the anchor said: “Thus, a 
genuine Moldovan paradox - the 
young donor asserts that it is for 
the first time he hears this”. 
“And before reaching 20 years 
he certainly did not have more 
money”. CEC has sent the 
financial reports of the parties 
running in the elections to 
CCCEC and the Tax 
Inspectorate.   

3. (18.00) CEC has sent the 
financial reports of the parties 

The news is fair and unbiased.  

 

 

 

 

 

 

 

 

The information is accompanied by 
several comments and interpretations of 
the anchor, which makes it unclear 
whether the item is a piece of news or a 
comment. At the same time, the 
information is read against a musical 
background containing some notes that 
leave room to interpretations disfavoring 
PCRM. The news item does not refer to 
other parties that had inconsistencies in 
terms of the registration of certain 
funding from individuals.  

 

 

 

The news is taken over from Unimedia. 



running in the elections to 
CCCEC and the Tax 
Inspectorate in order to check 
whether or not they are truthful. 
CEC referred to the PCRM 
reports that include amounts 
about which the donors 
themselves know nothing.  

4. (18.00) CCCEC has convened 
several meetings with the 
participation of prosecutors and 
responsible persons from the 
Tax Inspectorate to address the 
staring of audits of PCRM 
incomes and expenditures within 
the current election campaign. A 
news piece about the CCCEC 
response to the articles in 
newspapers.  

Although several charges are brought 
against PCRM in relation to some data 
falsification in the financial report, the 
radio station does not present any 
response by this party. The news item is 
unfair, biased and unbalanced.   

 

 

The news is fair and unbiased.  

5 29.10.2010 The news items are taken over 
from the newscast at 18:00 of 
the previous day.   

 

6 30.10.2010   

Conclusions: Vocea Basarabiei provided the public with detailed information about the incomes 
and expenditures of political parties involved in the election campaign. Most of them are 
accurate and neutral. However, the issue was covered unfairly and with bias in several 
newscasts, either because of some journalist’s comments and the way he read the information 
(28.10.2010, 11.15), or because of the lack of a response from the parties accused of having 
falsified their financial reports. (28.10.2010, 18.00, N3). 

Case study No. 9. Prime FM 

N Data Media Coverage Remarks  

1 25.10.2010   

2 26.10.2010 06.00 (The newscast from Prime 
TV has been rebroadcast) The 
civil society keeps an eye on the 
parties. The civil initiative for 
financial transparency in early 
elections will oversee the 
financial resources used by the 
parties in the election campaign.  

The news is fair and unbiased, but not 
balanced. Only one source was used – an 
NGO representative.  

 



3 27.10.2010 06.00 (The newscast from Prime 
TV has been rebroadcast) PCRM 
has already spent the highest 
amount of money in this 
campaign. During two weeks, 
the party members used 2 mln, 
lei. According to CEC, most 
electoral candidates spent up to 
500 thousand lei, however, there 
are candidates who are doing 
well without any money.  

The news is fair and unbiased.  

4 28.10.2010 PCRM is being subjected to a 
control by the CCCEC and the 
Tax Inspectorate. The party runs 
the risk of being eliminated from 
the electoral campaign, Iurie 
Ciocan said. CEC asked the two 
institutions to audit the financial 
reports in order to find whether 
or not they are truthful. There 
are donations about which the 
donors themselves know 
nothing. (12.00, 17.00) 

The news was taken over from Unimedia. 
The station does not present the position 
of PCRM.  

5 29.10.2010 06.00 (The newscast from Prime 
TV has been rebroadcast) 
CCCEC took action ex-officio 
following some information 
disseminated by the media, 
according to which certain 
donors in the list of PCRM are 
factious. Tomorrow the 
inspectors will start to conduct 
audits at 12 parties out of the 18 
registered in the election 
campaign. PCRM qualified the 
articles about the factitious 
donors as cynical manipulations 
by journalists. 

The news piece is fair and unbiased.  

6 30.10.2010 06.00 (The newscast from Prime 
TV has been rebroadcast) 40 
seconds. 

 

Conclusions: The radio station covered the event in a fair and unbiased manner, although it has 
not always managed to be balanced. Even though it quoted a news site where the balance of 



sources is observed, it is not clear why Prime FM avoided providing airtime to the accused party 
as well.  

Case study No. 10. Radio Moldova 

No. Date Media coverage Remarks  

1 25.10.2010   

2 26.10.2010 The electoral contestants put on 
display their incomes and 
expenditures made during the 
campaign. The most wasteful 
electoral candidate has been 
PCRM; second in the top of 
candidates having spent most 
money are the democrats of 
Marian Lupu…  

The news is fair and unbiased. However, 
it contains only the official source of 
CEC. There are no representatives of 
parties.   

3 27.10.2010   

4 28.10.2010 In the morning (09.00), two days 
after the launch of this subject, 
the news about the presentation 
by CEC of the financial reports 
for the first two weeks of 
election campaign has been 
rebroadcast.  

The news is fair and unbiased.  

5 29.10.2010 CEC has sent to CCCEC and the 
Tax Inspectorate the financial 
reports of all political parties in 
order for their truthfulness to be 
checked. CEC said that this has 
been undertaken as a 
consequence of the news 
disseminated by the media, 
which address the donations to 
the PCRM’s election fund, about 
which the donors themselves do 
not know anything.  

The news is taken over from Unimedia. 
The item is fair and unbiased. However, 
it lacks the opinions of representatives of 
parties and the civil society, which would 
make the report more interesting and 
balanced.  

6 30.10.2010   

Conclusions: The issue of electoral reports is covered in short and neutral news. The radio 
station addresses this issue with maximum caution and relies only upon official data provided by 
the Central Election Commission. There are no political players and experts in the field, nor 
representatives of other government agencies, such as the Centre for Combating Economic 
Crimes and Corruption, the Tax Inspectorate, and the Prosecutor’s Body in the news. The 



overcautiousness with which Radio Moldova addresses this subject leaves the listeners 
uninformed about the electoral scandals related to the establishment of election funds of certain 
electoral contestants. Therefore, the news on the responses of some government institutions 
about the way the financial reports of political parties are drafted, have not been fully 
understood, since the substance of the issue – the violations admitted by the parties while 
drafting the lists of donors - has not been presented.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


