
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Monitorizarea mass‐media în campania electorală pentru alegerile 
parlamentare anticipate din 28 noiembrie 2010 

 
Raport  nr.1 
28 septembrie – 10 octombrie 2010 
 

 
 
 

 

Acest raport este realizat  în cadrul proiectului „Monitorizarea mass‐media  în campania electorală”, cu susținerea 
financiară a Ambasadei Regatului Unit al Marii Britanii  şi  Irlandei de Nord  la Chişinău, a Consiliului Europei  şi a 
Fundației Est‐Europene, din resursele acordate de Agenția Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare  Internațională 
(Sida/Asdi),  Ministerul  Afacerilor  Externe  al  Danemarcei,  Fondul  Național  pentru  Democrație  (NED),  Agenția 
Statelor  Unite  pentru  Dezvoltare  Internațională  (USAID,)  prin  intermediul  Fundației  Eurasia.  Opiniile  exprimate 
aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanțatorilor. 

                                        
 
 



 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



1. Date generale 
 

1.1 Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea publicului asupra comportamentului 
mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din Republica 
Moldova. 
 
1.2 Perioada de monitorizare: 28 septembrie – 28 noiembrie 2010 
 
1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 
� forma de proprietate (public şi privată) 
� audienţa/ impactul 
� limba difuzării 
 
1.4 Mass-media monitorizate: 
TV: Moldova 1, Prime TV, 2 Plus, NIT, N4, Jurnal TV, Publika TV 
Radio: Radio Moldova, Prime FM, Vocea Basarabiei 
Presa scrisă: Timpul de dimineaţă, Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, Flux, Jurnal de 
Chişinău,  Komsomolskaia pravda v Moldove, Evenimentul Zilei, Panorama, Golos Bălţi (Bălţi), 
Vesti Gagauzii (Comrat), Cuvântul (Rezina), Gazeta de Sud (Cimişlia). 
Agenţii de presă şi portaluri web: Moldpres, Infotag, www.omg.md, www.unimedia.md 
 
1.5 Orarul monitorizării 
TV: Luni – vineri: de la 6.00 până la 9.00 şi de la 18.00 până la 23.00 
Sâmbătă şi duminică: de la 8.00 până la 22.00 
Radio : De la 6.00 până la 13.00 şi de la 17.00 până la 20.00, zilnic. 
Presa scrisă/Agenţii de ştiri/Portaluri web: întreg conţinutul, zilnic. 
 
 1.6. Echipa 
Proiectul este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în parteneriat cu Asociaţia Presei 
Independente şi Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. 
 
2. Cadrul metodologic 
Date statistice: Metodologia monitorizării a fost elaborată de Oxford Media Research pentru 
proiectele de monitorizare ale Organizaţiei Internaţionale Campania Globală pentru Libertatea de 
Exprimare “Articolul XIX”. Caracteristicile acestei metodologii sunt următoarele: folosirea 
indicatorilor 1) cantitativi, inclusiv tipul, durata, tematica mediatizării, sursele ştirilor, frecvenţa 
şi durata apariţiei concurenţilor electorali în buletinele de ştiri, şi  2) calitativi, stabilindu-se 
părtinirea postului monitorizat în reflectarea evenimentelor. Fiecare ştire sau opinie este supusă 
unei evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile 
unui sau altui partid /unei sau altei formaţiuni politice. Un conţinut şi/sau un context al ştirii 
pozitiv ori negativ nu indică neapărat tendenţiozitatea sau partizanatul postului care difuzează 
ştirea. E posibil ca ştirea să favorizeze sau să defavorizeze pe unul dintre subiecţi, şi, cu toate 
acestea, să fie echidistantă şi corectă din punct de vedere profesional. Numai dacă există 
tendinţa, pe o anumită perioadă de timp, ca unul dintre subiecţi să fie favorizat sau defavorizat, 
atunci se poate spune că e vorba despre un dezechilibru. 



Studii de caz: Ţinând cont de impactul major pe care îl are audiovizualul asupra creării opiniei 
publice şi de credibilitatea mare a acestuia în rândul populaţiei, a fost făcută o analiză de conţinut 
a materialelor care au tratat cele mai importante subiecte difuzate de cele 10 posturi 
audiovizuale. S-a urmărit identificarea unghiurilor de abordare şi modalităţile de prezentare a 
subiectelor relevante. Materialele au fost analizate atât din punctul de vedere al respectării 
principiilor unui jurnalism de calitate (obiectivitate, imparţialitate, pluralismul surselor de 
informare, separarea faptelor de opinie), cât şi sub aspect tehnic, din perspectiva recurgerii la 
procedee tehnice pentru a amplifica sau diminua anumite mesaje.  

Lista codurilor utilizate: 
PDM – Partidul Democrat din Moldova 
PCRM – Partidul Comuniştilor din Moldova 
AMN – Partidul „Alianţa Moldova Noastră” 
PAM – Partidul Agrar din Moldova 
PSM – Partidul Socialist din Moldova 
PLD – Partidul Legii şi Dreptăţii 
PPCD – Partidul Popular Creştin-Democrat 
PL – Partidul Liberal din Moldova 
PSD – Partidul Social-Democrat 
MFN – Mişcarea „Forţa Nouă” 
MR – Mişcarea „Ravnopravie” 
PPR – Partidul Popular Republican 
PRM – Partidul Republican din Moldova 
UCM – Uniunea Centristă din Moldova 
PUM – Partidul Umanist din Moldova 
PMUEM – Partidul „Moldova unită – Edinaia Moldova” 
PNL – Partidul Naţional Liberal 
MAE – Mişcarea „Acţiunea Europeană” 
PNŢ – Partidul „Pentru Neam şi Ţară” 
PLDM – Partidul Liberal Democrat din Moldova 
AIE – Alianţa pentru Integrare Europeană 
PRES – Preşedintele, preşedinţia 
PARL – Parlament 
MIN – prim-ministrul, miniştrii 
CEC – Comisia Electorală Centrală şi birourile, sec�iile electorale 
GUV – funcţionari din guvern 
APL – administraţia publică locală 
PA – Poliţia/armata/CCCEC/vama 
DIP -  Diplomaţi, oficiali şi observatori străini de rang înalt 
CET = Cetăţeni 
SOC = Societate civilă 
SIN = Sindicate 
EXP = Experţi (străini şi locali), observatori, sociologi, analişti, etc. 
BUS = Business 
MED = Mass media 
JUD = Judecători, avocaţi, Procuratura, Curtea Constituţională 
BIS = Biserica 



Doc = Documente (rapoarte, Constituţia, sondaje, etc.).  
CCA= Consiliul Coordonator al Audiovizualului 
 
3. Tendinţe generale 
 
3.1 Audiovizual 
În perioada 28 septembrie – 10 octombrie 2010, cele 10 posturi de radio şi tv monitorizate au 
difuzat un număr destul de mare de materiale cu impact electoral direct sau indirect. Pe lângă 
materialele ce vizează direct procesul electoral (cum ar fi dizolvarea parlamentului, stabilirea 
datei alegerilor, înregistrarea partidelor la Comisia Electorală Centrală (CEC), listele electorale), 
majoritatea posturilor vizate au urmărit şi reflectat pe larg şi procesul politic, în special 
disensiunile din interiorul Alianţei de guvernământ, materialele de acest fel având o conotaţie 
electorală indirectă. Aceasta explică numărul mare de materiale la toate posturile monitorizate în 
care apar preşedintele interimar al ţării şi prim-ministrul, dar şi ceilalţi membri ai Alianţei de 
guvernământ, vizaţi în subiectele controversate ce ţin de modificarea Legii bugetului de către 
Guvern, fără a consulta Parlamentul.  
 
Cele mai multe materiale au fost ştiri şi emisiuni de opinie, în care reprezentanţii diferitelor 
partide politice au apărut pe rol de surse citate direct sau indirect. Spoturi electorale şi dezbateri 
electorale nu au fost puse pe post. Dintre posturile TV, cel mai mult spaţiu pentru ştiri şi 
emisiuni de opinie a fost alocat de Jurnal TV, urmat de Publika TV şi NIT, iar dintre posturile 
radio – de Vocea Basarabiei. 
 
La posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova, pe lângă partidele constituente ale Alianţei 
pentru Integrarea Europeană, opinia asupra mai multor probleme şi-au expus-o şi reprezentanţii 
PCRM, dar şi unele partide extraparlamentare şi experţi independenţi. De remarcat că posturile 
publice au renunţat la practica din anii precedenţi de a începe buletinele de ştiri cu materiale 
favorabile pentru partidele de guvernământ. Buletinele de ştiri de la M1 şi Radio Moldova au 
început în marea majoritate a cazurilor cu materiale ce tratează subiecte comunitare. Concurenţii 
electorali au fost reflectaţi în majoritatea cazurilor neutru, dar au fost înregistrate şi cazuri în care 
aceştia au apărut în lumină fie pozitivă, fie negativă.  
 
Spre deosebire de campanile precedente, postul privat cu acoperire naţională Prime TV a 
reflectat pe larg subiectele cu conotaţie electorală, în materialele acestui post fiind prezentaţi atât 
membrii Alianţei pentru Integrarea Europeană, cât şi ai PCRM, preponderent în context neutru. 
În contrast, un alt post privat, cu acoperire naţională, NIT a dat dovadă de un evident 
comportament partizan, făcând campanie pentru PCRM, acest partid fiind prezentat doar în 
lumină pozitivă şi neutră. Totodată, Alianţa de guvernământ şi partidele componente ale acesteia 
au fost în marea majoritate a cazurilor criticate şi defavorizate de către acest post. 
 
Postul cu acoperire naţională 2 Plus, care şi-a lansat primele buletine de ştiri în toamna acestui 
an, a avut în perioada de referinţă un comportament pasiv, oferind publicului informaţie foarte 
sumară despre campania electorală. Postul respectiv, la fel ca şi N4  (cu acoperire regională) nu 
au avut emisiuni de opinie în care ar fi fost vorba de viitoarele alegeri. Totuşi, N4 a fost activ în 
reflectarea subiectelor de acest fel în buletinele de ştiri. Spre deosebire de campaniile precedente, 
în care politica editorială a N4 era vădit pro-PCRM şi anti-partide de orientare liberală, în 



primele două săptămâni de campanie din acest an, N4 a avut un comportament puţin mai 
echilibrat, oferind informaţii din mai multe perspective.  
 
Posturile de ştiri Publika TV şi Jurnal TV au reflectat activ evenimentele cu conotaţie electorală 
din perioada de raport, venind cu ştiri diverse în care au fost prezenţi o mare parte din 
concurenţii electorali, dar şi cu multe emisiuni de opinie în cadrul cărora a fost tratat subiectul 
alegerilor. Concurenţii electorali au fost prezentaţi preponderent neutru, dar şi pozitiv, şi negativ 
fără a fi remarcată vreo tendinţă evidentă de favorizare a anumitor concurenţi. 
 
Posturile de radio Prime FM şi Vocea Basarabiei au reflectat activ subiectele cu caracter 
electoral direct sau indirect, în special în buletinele de ştiri şi emisiunile de opinie. La Vocea 
Basarabiei se remarcă o defavorizare a PCRM, în special în materialele de opinie, şi favorizarea 
AIE, iar Prime FM a avut un comportament mai echilibrat în acest sens. 
 
3.2 Presa scrisă/Agenţii de presă/Portaluri web 

Presa scrisă, inclusiv agenţiile de presă şi portalurile web, au început mediatizarea activă a 
perioadei electorale imediat după anunţarea datei alegerilor parlamentare anticipate. Acest lucru 
nu a necesitat eforturi editoriale suplimentare, deoarece presa era deja ancorată în reflectarea 
crizei politice şi parlamentare din R. Moldova. În primele două săptămâni ale prezentei 
monitorizări tematice, numărul materialelor jurnalistice publicate de ziare, agenţii şi portaluri a 
fost destul de mare, în cazul unor ziare (Nezavisimaia Moldova, Jurnal de Chişinău, Evenimentul 
Zilei, Moldova Suverană, Panorama, Timpul de dimineaţă) media articolelor despre alegeri şi 
concurenţii electorali înregistraţi sau care urmează să fie înregistraţi de Comisia Electorală 
Centrală fiind de 8-13 articole per ediţie.  

Ca şi în campaniile electorale precedente, se menţine divizarea presei în funcţie de 
simpatiile/antipatiile electorale ale editorilor şi jurnaliştilor. Majoritatea instituţiilor mass-media 
care în alegerile precedente au promovat intens Partidul Comuniştilor (Nezavisimaia Moldova, 
Moldova Suverană, www.omg.md) fac acelaşi lucru şi în această campanie, PCRM fiind 
prezentat doar în context pozitiv în ştiri şi materiale de opinie. În acelaşi timp, oponenţii politici 
ai comuniştilor – Alianţa pentru Integrarea Europeană (AIE) în general şi partidele PLDM şi PL 
în particular, sunt prezentaţi aproape exclusiv în culori negre, fiind acuzaţi de maladministrare, 
conflict de interese, cumătrism şi chiar de încălcare a legislaţiei în vigoare. Contrar normelor 
deontologice, cele mai multe din materialele care conţin aceste acuzaţii nu prezintă şi punctul de 
vedere al părţii acuzate. Deseori aceste instituţii mass-media citează surse de informaţii anonime, 
fac uz de limbaj denigrator şi de atac la persoană.  

Alte instituţii mass-media (Timpul de dimineaţă, Jurnal de Chişinău, Cuvântul, Gazeta de Sud), 
ca şi în campaniile electorale precedente, prezintă PCRM preponderent în context negativ. În 
acelaşi timp, AIE ca şi alianţă de guvernământ apare în aceste ziare mai mult favorabil prin 
încercarea de a analiza problemele de care se ciocnesc guvernanţii şi a justifica nereuşitele 
acestora. Din aceeaşi categorie face parte şi agenţia de ştiri Moldpres. 

O a treia categorie de instituţii monitorizate (Evenimentul Zilei, Panorama, parţial 
Komsomolskaia pravda v Moldove) manifestă, din punct de vedere al politicii editoriale şi al 
selectării ştirilor pentru publicare, o atitudine mai mult sau mai puţin critică faţă de AIE şi faţă de 
unele partide componente ale Alianţei şi, deocamdată, nu favorizează direct niciunul dintre 

http://www.omg.md/


ceilalţi concurenţi electorali. Ziarul Flux prezintă în context negativ toţi concurenţii electorali 
principali şi favorizează Partidul Popular Creştin-Democrat. 

În prima perioadă de monitorizare, agenţia de ştiri Infotag şi portalul www.unimedia.md au avut 
un comportament editorial relativ echilibrat, prezentând opinii şi poziţii diferite ale partidelor în 
contextul campaniei electorale.   

Numărul materialelor de educaţie electorală, adică articole care prezintă modalităţile de 
exercitare a dreptului constituţional la vot, ca şi al materialelor din categoria „Programe 
electorale speciale” (dezbateri cu participarea concurenţilor electorali, interviuri cu aceştia 
privind conţinutul programelor electorale) este deocamdată foarte mic.  

 
4. Datele monitorizării. Presa audiovizuală 
 
4.1 Implicarea în campania electorală 
4.1.1 TV 
 
În perioada 28 septembrie – 10 octombrie, cele şapte posturi de televiziune monitorizate au avut 
un număr total de 1617 de materiale cu impact electoral, cu o durată totală de 101,2 ore.  

Cel mai mare volum de materiale relevante au fost puse pe post de Jurnal TV şi Publika TV, fapt 
explicat de specificul acestor două posturi de nişă, care difuzează 24 de ore din 24 (vezi 
Diagrama 1). În tematica buletinelor de ştiri au predominat politicul şi procesul electoral, temele 
economice şi sociale fiind abordate mai rar (Diagrama 1.1) 
 

Diagrama 1. Volumul şi genul materialelor electorale difuzate la posturile TV în perioada 28 septembrie-10 
octombrie, sec 

0
20000
40000
60000
80000

100000
120000
140000

Durata/TV Vox Populi

Emisiune de opinii

Programe electorale 
speciale
Educatie electorala

Timpi de antena

Publicitate

Stiri
 

 

 

 

http://www.unimedia.md/


Diagrama 1.1. Temele abordate de posturile TV în perioada 28 septembrie-10 octombrie, frecvenţa 

0
100
200
300
400
500
600
700
800
900

1000
P

ol
iti

c

A
dm

in
is

tra
tia

 
pu

bl
ic

a 
lo

ca
la

 s
i 

ce
nt

ra
la

E
co

no
m

ic

E
du

ca
tie

C
rim

a

P
re

sa

R
el

at
ii 

ex
te

rn
e

C
ul

tu
ra

 s
i 

di
ve

rti
sm

en
t

Le
ge

a 
si

 
C

on
st

itu
tia

P
ro

bl
em

e 
so

ci
al

e

In
te

gr
ar

ea
 

eu
ro

pe
an

a

P
ro

ce
s 

el
ec

to
ra

l

Frecventa/TV

Fre…

 

4.1.2 Radio 
 
În perioada 28 septembrie -10 octombrie, cele trei posturi de radio monitorizate au difuzat 630 de 
materiale cu impact electoral cu durata totală de 38,7 ore . 

Vocea Basarabiei s-a evidenţiat prin volumul mare de ştiri şi emisiuni de opinie, fiind şi singurul 
dintre cele trei posturi care a avut şi materiale de educaţie electorală. Radio Moldova şi Prime 
FM au difuzat preponderent buletine de ştiri şi materiale de opinie (Diagrama 2). Ca şi la 
posturile TV, în tematica ştirilor electorale difuzate de către posturile radio a prevalat politicul şi 
procesul electoral (Diagrama 2.1). 
 
Diagrama 2. Volumul materialelor electorale difuzate de posturile radio între 28 septembrie şi10 octombrie, sec. 

0
10000
20000
30000
40000
50000
60000
70000
80000
90000

100000

Vocea Basarabiei Radio Moldova Antena C/Prime FM

Durata/Radio

Vox Populi

Emisiune de opinii

Programe electorale 
speciale
Educatie electorala

Timpi de antena

Publicitate

Stiri

 



 

Diagrama 2.1. Temele abordate de posturile radio în perioada 28 septembrie-10 octombrie, frecvenţa 

 
 

0
50

100
150
200
250
300

P
ol

iti
c

A
dm

in
is

tra
tia

 
pu

bl
ic

a 
lo

ca
la

 s
i 

ce
nt

ra
la

E
co

no
m

ic

E
du

ca
tie

C
rim

a

R
el

at
ii 

ex
te

rn
e

P
ro

bl
em

e 
so

ci
al

e

In
te

gr
ar

ea
 

eu
ro

pe
an

a

P
ro

ce
s 

el
ec

to
ra

l

Tematica materialelor/Radio

Fr…

 
4.2 Frecvenţa citării concurenţilor electorali ca surse ale ştirilor electorale, apariţii la TV, 
intervenţii directe în ştiri cu implicaţii electorale 
 
În perioada 28 septembrie – 10 octombrie 2010, prim ministrul,  preşedintele interimar al 
Republicii Moldova, liderii sau reprezentanţii celor patru partide din Alianţă au apărut de 149 de 
ori în calitate de surse în buletinele de ştiri de la Moldova 1. Apariţia acestora pe ecranul 
televizorului a fost de 4292 sec. Partidul Comuniştilor a fost citat direct sau indirect de 36 de ori, 
cu o durată a apariţiei la tv de 524 secunde. Celelalte partide şi candidaţi independenţi luaţi 
împreună au servit drept surse de ştiri de 18 ori, reprezentanţii lor apărând pe ecran timp de 324 
sec. De menţionat că postul public a avut un număr foarte mare de materiale în care sursele au 
fost cetăţeni de rând – 48 de menţiuni, cu durata totală de 1004 sec, dar şi societatea civilă, 
experţi locali şi străini, reprezentanţi ai comunităţii internaţionale.   
 
În emisiunile relevante puse pe post de Moldova 1 în perioada respectivă apar preponderent 
reprezentanţii societăţii civile, experţi şi diplomaţi – 2248 sec şi preşedintele interimar – 1643 
sec. 
 
 

 

 

 

 

 

 



Diagrama 3.Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de ştiri la Moldova 1, sec 

 
La postul privat cu acoperire naţională NIT, Preşedintele interimar, prim-ministrul şi cele partu 
partide componente ale AIE au fost citaţi direct sau indirect de 294 ori, iar PCRM  – de 218 ori. 
Durata apariţiei pe ecran este de 4318 sec pentru primii şi, respectiv, de 6887 sec pentru PCRM. 
Celelalte partide extraparlamentare au apărut ca surse de 20 de ori în total, pe parcursul a 348 
sec, dintre care în 16 cazuri (337 sec) a fost vorba de PPCD. În materialele de opinie au apărut 
preponderent reprezentanţii PCRM, dar şi membrii AIE, cu 5374 sec şi, respectiv, 2254 sec. 

0
500

1000
1500
2000

M
IN

E
XP

P
C

R
M

P
R

E
S

C
E

C
P

LD
M P
L

A
M

N
P

D
P

S
D

C
E

T
P

P
C

D
D

IP
A

P
L

S
O

C
M

E
D

P
N

L
M

A
E

P
N

T
P

R
B

U
S

R
A

V
N

Moldova 1

Durata 
aparitiei
Durata 
interventiei

 
Diagrama 4.Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de ştiri la NIT, sec. 

0
2000
4000
6000
8000

PR
ES

PC
R

M
JU

D
S

O
C

M
E

D
EX

P
PP

C
D

PA
R

L
C

ET D
IP

PL
D

M PA PL M
IN

C
EC AP

L
PD

D
O

C
S

IN
BU

S
A

M
N

B
IS

PN
L

NIT

Durata 
aparitiei

Durata 
interventiei

 

Postul privat cu acoperire naţională Prime TV a recurs la o varietate de surse atunci când a 
reflectat subiecte cu impact electoral direct sau indirect, oferind deseori cuvânt atât 
reprezentanţilor concurenţilor electorali, cât şi societăţii civile, oamenilor de rând, experţilor 
locali şi internaţionali, Comisiei Electorale Centrale etc. Membrii guvernului, reprezentanţii 
preşedinţiei, parlamentului, dar şi ai partidelor AIE au servit drept surse de informare directe sau 
indirecte în 66 de cazuri, apărând pe ecranul televizorului timp de 1394 sec. Aproximativ o 
pătrime din acest timp (330 sec) a revenit surselor din Partidului Democrat, la care s-a făcut 
referire de 15 ori. Principalul partid de opoziţie PCRM a fost citat de 19 ori/335 sec.  De 
remarcat că Prime TV a oferit cuvânt şi unui şir de partide extraparlamentare – PR, PSD, UM, 
PNT, PNL, MAE.  

În emisiunile puse pe post de Prime TV în perioada de raport, întâietatea îi revine PDM, care a 
apărut ca sursă timp de 5394 sec, reprezentanţii partidului fiind de regulă invitaţii emisiunii 



săptămânale „Prima sursă”. La celelalte partide din AIE, ca şi la PCRM, s-a făcut trimitere 
rareori, aceştia figurând în subiecte separate incluse în emisiune. 

Diagrama 5.Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de ştiri la Prime TV, sec. 

0
100
200
300
400
500
600

C
E

C
P

R
E

S
PD M
IN D
IP

SO
C PR AP
L

B
U

S PA C
E

T
P

LD
M PL

A
M

N
P

C
R

M
PS

D
EX

P
U

M
P

N
T

M
E

D
G

U
V

JU
D

P
N

L
M

A
E

Prime TV

Durata 
aparitiei

Durata 
interventiei

 

Postul privat cu acoperire naţională 2 Plus a fost mai puţin divers din punctul de vedere al 
pluralismului surselor, oferind cuvânt preponderent reprezentanţilor AIE şi membrilor 
guvernului – citaţi de 17 ori, cu durata totală a apariţiei la tv de 274 sec. În jur de o pătrime din 
spaţiu revine reprezentanţilor PDM – 4 apariţii/67 sec, PL, PLDM şi AMN apărând sporadic, 
mai rar, în condiţii aproximativ egale. PCRM a fost citat de 3 ori, cu durata apariţiei pe ecran de 
62 sec. 2 Plus nu a avut în perioada 28 septembrie-10 octombrie nici o emisiune relevantă 
prezentei monitorizări. 

Diagrama 6. Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe la 2 Plus, secunde 

0
20
40
60
80

100
120
140

2 Plus

Durata 
aparitiei

Durata 
interventiei

 

La postul de ştiri Jurnal TV,  prim-ministrul, parlamentul, preşedinţia, dar şi cele 4 partide 
constituente AIE au fost citaţi direct sau indirect în buletinele de ştiri de 186 ori, apărând pe 
ecrane timp de 5882 sec în total. Reprezentanţii PCRM au fost citaţi ca surse de 40 de ori, cu 
durata de 1104 sec.  

De remarcat prezenţa partidelor extraparlamentare la Jurnal TV, acestea fiind citate de 37 de ori, 
cu durata de 747 sec., dintre care jumătate au revenit PNŢ – citat de 14 ori (379 sec). De 



asemenea, deseori postul respectiv a oferit cuvînt  experţilor străini şi locali, care deţin întâietate 
în topul surselor, apărând pe ecran timp de 3934 sec.  

Jurnal TV este lider la capitolul pluralism în materialele de opinie şi emisiuni, în care au apărut 
14 partide parlamentare şi extraparlamentare. Cel mai mult spaţiu a fost acordat partidelor aflate 
la guvernare, prim-ministrului şi preşedintelui interimar – 29846 sec. Reprezentanţii PCRM au 
fost citaţi ca surse doar timp de 449 sec. Printre partidele extraparlamentare se numără PNL, 
MAE, PPCD, PMUEM, PR, PNŢ, PUM.  

Diagrama 7. Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe la Jurnal TV, secunde

 

Publika TV este lider la capitolul diversitate şi pluralism de opinie în buletinele de ştiri, oferind 

În emisiunile şi materialele de opinie difuzate de Publika TV, partidele din AIE, dar şi 

0
1000
2000
3000
4000
5000

M
IN

P
R

E
S

C
E

C P
L

JU
D

P
D

A
M

N
E

XP
P

N
T

P
A

C
E

T
A

P
L

P
A

R
L

P
LD

M
D

IP
S

O
C

P
C

R
M P
A

M
E

D
P

N
L

D
O

C
M

A
E

P
R

P
P

C
D

U
M

G
U

V

Jurnal TV

Durata 
aparitiei
Durata 
interventiei

cuvânt în ştirile sale unui număr divers de surse, dintre care în 716 cazuri (11509 sec) a fost 
vorba de guvern şi preşedinţie, dar şi de membrii AIE.  PCRM a fost citat de 155 de ori, partidul 
apărând pe ecranul tv timp de 2830 sec. Se remarcă şi numărul mare al celorlalşi concurenţi şi 
potenţiali concurenţi electorali, care au fost citaţi ca surse de 23 de ori (572 sec) – PNT, PDAM, 
PR, FN, MAE, PMUEM, PU, PLD. Publika TV a oferit spaţiu destul de mare şi reprezentanţilor 
societăţii civile, oamenilor de rând, experţilor din diferite domenii, atât din ţară cât şi din 
străinătate.  

preşedintele şi prim-ministrul au apărut timp de 17346 sec, PCRM – 3120 sec, în studio fiind 
invitaţi şi experţi, care au avut ocazia să intervină pe parcursul a 9154 sec.  



Diagrama 8.Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de ştiri la Publika 1, sec.

 

Postul tv cu acoperire regională N4 a avut în perioada de referinţă un număr mare de surse de 

Diagrama 9.Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de ştiri la N4, sec.

 

Postul public Radio Moldova s-a remarcat printr-un pluralism de surse la care a recurs atunci

0
500

1000
1500
2000
2500
3000
3500
4000

P
C

R
M

P
R

E
S

M
IN

AM
N

P
N

T
EX

P PA AP
L

C
E

T
B

U
S

G
U

V PL PD
P

LD
M

S
O

C
C

E
C

D
IP

D
O

C
P

LD
P

A
R

L
PR FN

M
A

E
P

M
U

E
M PU

Publika TV

Durata 
aparitiei

Durata 
interventiei

ştiri reprezentând atât instituţiile principale ale statului şi partidele membre ale AIE (citaţi de 167 
ori, cu durata totală de 6024), cât şi PCRM (38 ori, cu durata 1136 sec), dar şi partide 
extraparlamentare şi deputaţi independenţi (citaţi de 29 de ori, cu durata 614 sec.). N4 nu a avut 
în perioada de raport nicio o emisiune sau alte materiale de opinie. 

0

500

1000

1500

2000

PC
R

M
JU

D
M

IN PD
PS

D
G

U
V PL

A
M

N
PR

ES
PL

D
M

C
EC D
IP

PN
T

U
C

PL
D

AP
L

PN
L

M
A

E
PP

C
D

U
M PR C

ET
S

O
C

IN
D

N4

Durata 
aparitiei

Durata 
interventiei

 
când a vorbit despre subiecte cu conotaţie electorală. În buletinele de ştiri au fost citaţi frecvent 
experţi din cadrul organizaţiilor neguvernamentale, cetăţenii de rând, experţi străini şi CEC. 
Totuşi, prioritate au avut oficialii reprezentând structurile de stat de nivel înalt, dar şi partidele 
membre ale AIE, la care s-a făcut referire în total de 129 de ori, cu durata de 3272 sec. 
Reprezentanţii PCRM au fost citaţi de 8 ori/117 sec. În materialele de opinie, cei mai vizibili au 
fost experţii locali şi străini (1270 sec). Reprezentanţii partidelor constituante AIE, prim-
ministrul, preşedintele interimar, guvernul au avut posibilitatea să intervină direct pe parcursul a 
5064 sec. 



Diagrama 10.Durata intervenţiei directe a concurenţilor electorali în buletinele de ştiri la Radio Moldova, sec. 

 

În programele sale de ştiri, postul privat de radio Prime FM a citat frecvent principalele instituţii 
ale statului, dar şi membrii AIE - 132 ori, cu un volum total al intervenţiei de 1267 sec. Pe de altă
parte, PCRM a fost citat în 24 de materiale, cu durata totala de 140 sec, iar partidele 

 
  

În perioada de raport, Vocea Basarabiei a recurs la partidele membre AIE, preşedinte, prim-
ministru de 149 de ori în calitate de surse, oferindu-le în total 5346 sec. Pe de altă parte, PCRM a
fost citat direct sau indirect de 19 ori/ 356 sec. Celelalte partide extraparlamentare care au fost 

0

1000

2000

3000
Radio Moldova

Durata 
interventiei

 

extraparlamentare – de 6 ori/122 sec. Emisiunile şi materialele de opinie de la Prime FM din 
perioada de raport au avut ca surse doar experţi – 1650 sec.  
 
Diagrama 11. Durata intervenţiei  directe a concurenţilor electorali în buletinele de ştiri la Prime FM, sec. 

0
200
400
600
800

1000
Prime FM

Durata 
interventiei

 

citate în buletinele de ştiri de la Vocea Basarabiei au intervenit direct timp de 155 sec. Pe lângă 
ştiri, Vocea Basarabiei a avut un număr important de materiale de opinie, emisiuni, interviuri în 
care reprezentanţii PLDM, PD şi PL au avut posibilitatea să intervină direct, alături de experţi şi 
cetăţeni. În emisiunile, materialele de opinie de la Vocea Basarabiei primii în topul surselor sunt 
experţii, cu 21359 sec, urmaţi de reprezentanţi ai actualei guvernări  – 13964 sec.  
 
 

 

 



Diagrama 12. Durata intervenţiei directe a concurenţilor electorali în buletinele de ştiri la Vocea Basarabiei, sec. 

 
 
 
4.3 Concurenţii electorali favorizai sau defavorizaţi, direct sau indirect, în buletinele de ştiri - 

recvenţa 

lvarea parlamentului şi startul campaniei electorale, disensiunile dintre membrii 
e guvernământ generate de decizia premierului Filat de a modifica Legea bugetului în 

ărul total de ştiri difuzate de 

0
500

1000
1500
2000
2500
3000
3500

M
IN PD PL

EX
P

M
A

E
PS

D PR
PC

R
M

PR
ES

A
M

N
PL

D
M

AP
L

D
IP

C
EC

G
U

V
C

ET PN
L

S
O

C
M

E
D PU BU
S

PN
T

Vocea Basarabiei

Durata 
interventiei

F
 
4.3.1 TV 

 28 septembrie - 10 octombrie 2010, postul public Moldova 1 şi-a informat audienţa În perioada
espre dizod

Alianţei d
scopul plăţii compensaţiilor pentru pensionari şi categoriile socialmente vulnerabile, despre 
întâlniri la nivel înalt cu diferite delegaţii europene, integrarea europeană, audierea lui Vladimir 
Voronin în dosarul „Ciocârlia”, majorarea salariilor pedagogilor, derularea procesului de 
construcţie a caselor pentru sinistraţi etc.  
 
Concurenţii electorali au fost trataţi neutru în majoritatea ştirilor şi emisiunilor relevante de la 
Moldova 1, fiind totodată înregistrate şi materiale care au favorizat sau defavorizat anumiţi 
oncurenţi. Ponderea ştirilor favorabile AIE a fost de 14% din numc

postul public de televiziune. Separat, PLDM a fost menţionat pozitiv în 9% din ştiri, PL - 2%, 
PD – 2% şi AMN – 1%. Totodată, PLDM a apărut şi în context defavorabil în 3% din materiale, 
iar PCRM, la fel negativ, – în 2% din numărul total de ştiri cu conotaţie electorală.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Diagrama 13. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la Moldova 1, frecvenţa 

 
 
Postul public de radio a informat radioascultătorii despre dizolvarea parlamentului, demararea 
campaniei electorale, intenţia de suspendare a imunităţii parlamentare a lui Voronin, ajutoarele 

entru pensionari şi păturile social-vulnerabile, procurarea caselor pentru sinistraţi, audierea lui 

e 
e 

N - 3%, PD - 1%. PCRM a 

 
 
În perioada de referinţă, pe lângă subiectele electorale cu accent direct, NIT a informat 
telespectatorii şi despre intenţia Parlamentului de a retrage imunitatea parlamentară a 

reşedintelui PCRM Vladimir Voronin, lansând şi o campanie în care cetăţenii de rând vin de 

0
5

10
15
20
25

PD PCRM AMN PL PLDM AIE

Moldova 1

30

Favorizare

Defavorizare

p
Vladimir Voronin în dosarul “Ciocârlia”, integrarea europeană etc.  

La Radio Moldova rata ştirilor favorabile este de 18% pentru AIE, faţă de 3% în care AIE apar
în context negativ. PLDM este favorizat în 8% din ştiri şi defavorizat în 4%.  Celelalte partid
componente ale AIE au fost favorizate în câteva rânduri: PL- 4%, AM
fost favorizat  in 1% si defavorizat în 4% din numărul total de ştiri difuzat de Radio Moldova. De 
menţionat că în context pozitiv au apărut, câte o dată, şi patru partide extraparlamentare.   
 
Diagrama 14. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la Radio Moldova, frecvenţa
 

0
5

10
15
20
25
30
35
40

Radio Moldova

Favorizare
Defavorizare

p
mai multe ori cu mesaje întru susţinerea liderului PCRM, fiind difuzate şi reacţii internaţionale în 
acest sens. NIT a oferit detalii despre participarea şi discursul lui Voronin la şedinţa APCE, a 
urmărit disensiunile din cadrul AIE, a vorbit despre închiderea şcolilor în ultimul an, creşterea 
preturilor la medicamente, în ultimul an, a continuat campania NIT ochit de putere etc.  Ponderea 
ştirilor favorabile PCRM în numărul total de ştiri cu impact electoral a fost în perioada 28 



septembrie – 10 octombrie de 35%. Acest partid  a apărut în context pozitiv de 122 de ori. În 
contrast, AIE a fost menţionată în context negativ în 44% din materiale (148 de ori). Totodată, 
partidele membre ale AIE au apărut în lumină negativă separat: PD - 24 de ori sau 7%, AMN - 6 
ori sau 2 %, PL – 41 ori sau 12%  şi PLDM - 51 ori sau 15%. Partidul extraparlamentar PPCD a 
fost menţionat în context pozitiv de 7 ori sau 2% din numărul de ştiri ale NIT relevante prezentei 
monitorizări. 

Diagrama 15. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la NIT, frecvenţa 
 

 
 
La Prime TV aceşti indicatori au fost după cum urmează: 8% favorizare şi 5% defavorizare 
pentru AIE,  2% favorizare şi 2% defavorizare pentru PCRM, 5% favorizare pentru PDM, 3% 

vorizare pentru PL şi 5% pentru  PLDM. În celelalte cazuri, concurenţii electorali au fost vizaţi 

 
 
 
În cele 17 ştiri de la 2 Plus, în câteva cazuri concurenţii au fost prezentaţi negativ sau pozitiv: PD 

vorizat o singură dată, sau în 6% din numărul total de ştiri, PCRM a apărut atât în context 
egativ (6%), cât şi pozitiv (6%).  PLDM a apărut în context negativ de 2 ori (12%), iar AIE – de 

0

50

100

150

200

PD PCRM AMN PPCD PL PLDM AIE

NIT TV

Favorizare
Defavorizare

fa
în context neutru. 
 
Diagrama 16. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la Prime TV, frecvenţa 
 

0

2

4

6

8

10

PD PCRM PL PLDM AIE

Prime TV

Favorizare
Defavorizare

fa
n
2 ori în context pozitiv (12%). 
   
 
 
 
 



Diagrama 17. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la 2 Plus, frecvenţa 

 
 
La Publika TV a fost înregistrat un echilibru relativ, concurenţii fiind prezentaţi preponderent în 
lumină neutră, dar şi negativă, şi pozitivă, în câteva rânduri. Astfel, AIE apare în măsură egală în

i defavorizante şi favorizante – 28 şi 29 ori, ceea ce reprezintă câte 5% din totalul ştirilor. Ca 

 
 
La Jurnal TV, în buletinele de ştiri, PCRM a apărut de 16 ori în context negativ şi o dată – 
pozitiv, ceea ce reprezintă 0,5 şi 8,5% din totalul de ştiri. În contrast, AIE apare de 17 ori în

mină pozitivă şi o dată în lumină negativă. Separat, PLDM este menţionat pozitiv de 14 ori 

 

 

0

0.5

1

1.5

2

 
ştir
partide separate, PLDM este favorizat în 3% şi defavorizat în 9% din ştiri (14 şi 49 de apariţii în  
context pozitiv şi negativ, respectiv). PL este menţionat într-un număr egal de ştiri favorabile şi 
defavorabile  – câte aproximativ 3% fiecare,  PDM este favorizat în 3% şi defavorizat din circa 
1% din ştiri, iar AMN este menţionat pozitiv în 2% din ştiri şi negativ – în 1%. PCRM apare în 
context pozitiv în 4% din numărul total de ştiri de şa Publika TV şi în context negativ  -  în 6% 
(20 şi, respectiv, 33 ori). 
 
Diagrama 18. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la Publika TV, frecvenţa 

 
lu
(7%) şi negativ de 3 ori (1%). PD apare negativ într-o singură ştire – 0.5%, iar PL –de 11 ori în 
context pozitiv (6%). AMN, la fel, este menţionat în context pozitiv de 12 ori (6%). Dintre 
partidele extraparlamentare, PNŢ are 3 apariţii în context pozitiv (1,5%). 
 
 

2.5

PD PCRM PLDM AIE

2 Plus

Favorizare
Defavorizare

0

10

20

30

40

50

PD PCRM AMN PL PU PNT PLDM AIE

Publika TV

60

Favorizare
Defavorizare



Diagrama 19. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la Jurnal TV, frecvenţa 
 

 
 
La postul cu acoperire regională N4,  ponderea ştirilor pozitive pentru PCRM este de 5%, iar a 
celor negative de 2% din numărul total de ştiri relevante. AIE este şi favorizat (5%) şi 
defavorizat (6%),  PLDM apare în lumină pozitivă în 17% din ştiri şi negativă în 4%. PL apare  

ştiri, iar PD – în 1%.  

 
 
La Vocea Basarabiei de cele mai multe ori în ştiri au apărut în context negativ PCRM şi PLDM, 
de câte 17 ori fiecare, sau 9%. Totodată, PLDM apare şi în context pozitiv de 24 de ori sau 12% 
din numărul total de ştiri. AIE apare de 33 de ori în context pozitiv (17%) şi de 4 ori negativ 

ştirilor favorabile pentru PL şi AMN sunt de 3% şi, respectiv 0,5%, iar a celor 

0

5

10

15

20

PD PCRM AMN PL UM PNT PLDM AIE

Jurnal TV

Favorizare
Defavorizare

în context negativ în 5% din 
 
Diagrama 20. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la N4, frecvenţa 

0

5

10

(2%). Ponderea 
negative pentru PL, AMN şi PD -  3%, 1% şi, respectiv 5%. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

15

20

PD PCRM AMN PL UM UC PLDM AIE

N4

Favorizare
Defavorizare



Diagrama 21. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la Vocea Basarabiei, frecvenţa 

 
 
La Prime FM se atestă aceeaşi tendinţă – AIE apare prioritar în context pozitiv – 17% şi negativ - 
1%, PLDM – 4% pozitiv şi 5% negativ, PD apare doar în lumină pozitivă  – 5%, PL – 2% şi 
0,6%, pozitiv şi, respectiv, negativ, iar AMN este favorizat într-o singură ştire - 1%. PCRM 
apare şi pozitiv– 2%, şi negativ 4%. 

 
 
 
4.4 Concurenţii electorali favorizaţi sau defavorizaţi, direct sau indirect, în emisiunile de 
opinie, Vox Populi, interviuri, educaţie electorală – frecvenţa 
 

ostul public Moldova 1 a avut în perioada de referinţă doar patru materiale de opinie în cadrul 
ărora  a fost vorba de menţiuni favorabile sau defavorabile la adresa concurenţilor electorali. În 

0

10

20

30

40

PD PCRM AMN PL PLDM AIE

Vocea Basarabiei

Favorizare
Defavorizare

 
Diagrama 22. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în buletinele de ştiri la Prime FM, frecvenţa 

0

5

10

20

Prime FM

15
Favorizare
Defavorizare

PD PCRM AMN PL PU MAE PLDM AIE

P
c
acestea, AIE a fost favorizat de 2 ori, iar PCRM a fost defavorizat de 2 ori. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Diagrama 23. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele de opinie la Moldova 1, frecvenţa 

 
 
În materialele de opinie şi emisiunile de la NIT, se remarcă o favorizare directă a PCRM, care 
apare în lumină pozitivă de 18 ori sau 60% din total, şi o defavorizare evidentă a AIE, care a 
apărut de 22 de ori în context negativ (73% din numărul total de materiale). PL si PLDM apar de 
câte 5 ori în context negativ (17%), iar PD – de 4 ori (13%), la fel în context negativ. 

 

0

0.5

1

1.5

 
Diagrama 24. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele de opinie la NIT, frecvenţa 
 

 
Prime TV a avut 42 % din materiale de opinie şi emisiuni, în care a fost favorizat PD – 3 ori. PL 
a fost favorizat o dată, sau 14%. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2

2.5

PCRM AIE

Moldova 1

Favorizare
Defavorizare

0

5

10

15

NIT TV

25

20

PD PCRM PL PLDM AIE

Favorizare
Defavorizare



Diagrama 25. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele de opinie la Prime TV, frecvenţa 

 
 
În emisiunile şi materialele de opinie de la Publika TV, ponderea ştirilor care au defavorizat AIE 
a fost de 15% (6 ori). PLDM a fost defavorizat de 4 ori sau 9%, dar a apărut de 2 ori şi în context 
pozitiv, sau 4,5%. La fel, PCRM apare în context negativ şi pozitiv – o dată (2%) şi 2 ori (5%), 
respectiv. PL este defavorizat de 2 ori (5%), iar PD şi AMN favorizate câte o dată – 2%. 

 
 
 
Jurnal TV a pus pe post un număr mare de materiale în care PCRM a apărut în context negativ – 
14 ori sau 48%. AIE apare în egală măsură în context pozitiv şi negativ (câte 10%), ca şi AMN -  
2 ori negativ şi 2 ori pozitiv sau în câte 7%. PD a fost defavorizat de 3 ori (10%), iar PL - 
avorizat o singură dată (3%). PLDM apare în context defavorabil de 2 ori şi o dată favorabil (7 

 şi, respectiv 3%). De menţionat că la Jurnal TV au apărut în lumină fie negativă, fie pozitivă şi 

 

0
0.5

1
1.5

2
2.5

3
3.5

PD PL

Prime TV

Favorizare
Defavorizare

 
Diagrama 26. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele de opinie la Publika TV, frecvenţa 

0

2

4

6

8

Publika TV

Favorizare
Defavorizare

PD PCRM AMN PL PLDM AIE

f
%
partidele extraparlamentare – PNŢ, PSD, PPCD, PUM, PRM şi PNM. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Diagrama 27. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele de opinie la Jurnal TV, frecvenţa 

 
 
 
Postul cu acoperire naţională 2 PLUS şi cel cu acoperire regională N4 au avut în perioada de 
raport doar buletine de ştiri, nu şi emisiuni. 
 
n materialele de opinie de la Radio Moldova, AIE a apărut de 4 ori în lumină pozitivă şi o dată 
 lumină negativă (30% şi, respectiv, 7% din numărul total).  Separat, PLDM a fost defavorizat 

te o 
t negativ de 3 ori (23%). 

 
 
În materialele de opinie de la Prime FM, AIE a apărut în context pozitiv de 2 ori. PLDM este 
preponderent defavorizat (8 ori în context negativ faţă de o apariţie în lumină pozitivă), PL este 
defavorizat de 4 ori, PCRM apare în egală măsură şi în context pozitiv , şi negativ (2 şi 3), la fel 
ca şi PD (1 la 1). 

 

 

0
2
4
6
8

10
12
14

Jurnal TV

16

Favorizare
Defavorizare

Î
în
de 2 ori (15%),  PL – favorizat de 2 ori (15%), iar AMN şi PD au apărut în lumină pozitivă câ
singură dată – 8%. PCRM a apărut în contex
 
 
 Diagrama 28. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele de opinie la Radio Moldova, frecvenţa 
 

0

1

2

3

Radio Moldova

4

5

PD PCRM AMN PL PNT PLDM AIE

Favorizare
Defavorizare

  



Diagrama 29. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele de opinie la Prime FM, frecvenţa 

 
 
În materialele şi emisiunile de opinie de la Vocea Basarabiei, PCRM a apărut în context 
defavorabil de 24 de ori sau 80% din total, iar AIE de 21 de ori pozitiv – 70%. PLDM este şi 
defavorizat, şi favorizat – 8 menţiuni negative şi 5 pozitive (17 şi, respectiv 27%). PL apare de 2 
ori pozitiv (6%), iar PD şi AMN câte o dată pozitiv (3%) şi PD o dată negativ (3%). 
 

iagrama 30. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele de opinie la Vocea Basarabiei, frecvenţa 

 

 

5. Presa scrisă, presa online 

5.1 Implicarea în campania electorală 

tombrie 2010, ziarele supuse monitorizării au reflectat 
 propriu-zise destul de activ, preponderent în articole de opinie şi 

t 462 de materiale jurnalistice care au vizat, direct sau 
ţă totală de 196 mii cm.p. Aproape 

 această suprafaţă (49,6%) a fost rezervată articolelor de opinie, ştirile au ocupat 
43% din suprafaţa totală, circa 4,5% sau 8755 cm.p. fiind publicitate politică. Materialele de 

0
2
4
6
8

D

5.1.1 Ziare 

În perioada 28 septembrie – 10 oc
începutul campaniei electorale
în ştiri. Astfel, cele 12 ziare au publica
indirect, alegerile parlamentare anticipate, pe o suprafa
jumătate din

educaţie electorală, publicate în această perioadă de ziarele supuse monitorizării, au fost 
insignifiante atât ca număr, cât şi ca suprafaţă. 

10

PD PCRM PL PLDM AIE

Prime FM

Favorizare
Defavorizare

0
5

10
15

25
30

Vocea Basarabiei

20
Favorizare
Defavorizare

PD PCRM AMN PPCD PL MAE PLDM AIE



Diagrama 31. Numărul materialelor ce vizează campania electorală, publicate în 12 ziare. 

 

Ziarul Nezavisimaia Moldova deţine întâietatea privind numărul materialelor la teme care 
vizează alegerile şi suprafaţa afectată acestora (109 articole pe o suprafaţă de peste 47 mii 
cm.p.), urmat de Timpul de dimineaţă (76 materiale pe 34620 cm.p.) şi Moldova Suverană (67 
materiale pe 23200 cm.p.). De remarcat că în aceste ziare cea mai mare suprafaţă a fost rezervată 
materialelor de opinie în detrimentul ştirilor tematice, ceea ce indică tendinţa de a transmite

ate în perioada 28 septembrie-10 octombrie 2010

 

0
50

100
150

250
300

Ziare

200
Frecventa

Stiri Publicitate Educatie 
electorala

Programe 
electorale 
speciale

Emisiune de 
opinii

Vox Populi

 
preponderent opinii despre evenimente care se produc, şi nu faptele propriu-zise. Au rezervat 
suprafeţe mai mari articolelor de opinie faţă de ştiri şi ziarele Flux şi Evenimentul Zilei. În ziarele 
Jurnal de Chişinău, Panorama, Komsomolskaia pravda v Moldove şi Gazeta de Sud raportul 
dintre suprafaţa ocupată de materialele de opinie şi ştiri a fost favorabil ştirilor, iar Cuvântul, 
Vesti Bagauzii şi Golos Bălţi nu au publicat în prima perioadă de monitorizare materiale de 
opinie la tema alegerilor parlamentare anticipate.  

Suprafaţa de ziar ocupată în presa scrisă monitorizată de publicitate politică şi electorală marcată 
corespunzător a constituit 8755 cm.p., circa jumătate din această publicitate revenind ziarului 
Komsomolskaia pravda v Moldove. Publicitate politică a mai apărut în această perioadă şi în 
ziarele Vesti Gagauzii, Timpul de dimineaţă, Panorama, Gazeta de Sud, Cuvântul şi Flux. 

Diagrama 32. Numărul de materiale relevante public

0
20
40
60
80

100
120

Frecventa



Diagrama 33. Su rafaţa (centimetri pătraţi) alocată materialelor ce vizează campania electorală.  p

 

Din punct de vedere tematic, până la finele primei perioade de monitorizare, majoritatea 
materialelor jurnalistice publicate au abordat politicile publice în general şi nu s-au axat decât 
într-o mică măsură pe examinarea unor probleme şi situaţii concrete din domeniile economic sau 
social. Subiecţii ştirilor şi sursele de informaţii au fost variate, totuşi selectarea acestora a indicat 
inclusiv asupra preferinţelor politice şi electorale ale unei sau altei instituţii mass-media.   

5.1.2 Agenţii de presă şi portaluri de ştiri 

Cele doua agenţii de ştiri monitorizate, Moldpres şi Infotag, au inclus în fluxurile lor cotidiene 
un număr total de 118 ştiri relevante pentru subiectul prezentei monitorizări, cu un total de peste 
223 mii semne (fără spaţiu). 65% din numărul total al ştirilor şi 53% din suprafaţă au revenit 
Agenţiei Infotag.  

Utilizatorii de internet au putut accesa în această perioadă 218 ştiri proprii sau preluate, plasate 
pe site-urile www.unimedia.md

0
5000

10000
15000
20000
25000
30000
35000
40000
45000
50000

N
ez

av
is

im
ai

a 
M

ol
do

va
Ti

m
pu

l d
e 

di
m

in
ea

ta

Fl
ux

M
ol

do
va

 
su

ve
ra

na
Ju

rn
al

 d
e 

C
hi

si
na

u

P
an

or
am

a

K
om

so
m

ol
is

ka
ia

 
pr

av
da

 v
 M

ol
do

ve

E
ve

ni
m

en
tu

l z
ile

i

V
es

ti 
G

ag
au

zi
i

G
as

et
a 

de
 s

ud

C
uv

an
tu

l

G
ol

os
 B

at
i

Vox Populi

Materiale de 
opinie

Programe 
electorale 
speciale
Educatie 
electorala

 şi www.omg.md, cu un total de peste 415 mii semne. Deseori, 
ştirile au fost însoţite şi de secvenţe video care au putut fi urmărite de cei care au accesat site-
urile respective. Peste 65% din numărul şi suprafaţa acestor ştiri revine site-ului www.omg.md. 

 

 

 

 

 

 

 



Diagramele 34 şi 35. Spaţiul (semne fără spaţiu) alocat materialelor ce au vizat campania electorală de agenţii de 
presă şi site-uri. 

 

 

 

      

  5.2 Candidaţii, partidele favorizate sau defavorizate, direct sau indirect, în ştiri şi emisiunile de   
opinii - frecvenţa 

5.2.1. Ziare 

În primele două săptămâni de monitorizare, Timpul de dimineaţă a prezentat în ştiri neutre sau 
preponderent favorizante Alianţa pentru Integrarea Europeană (AIE) şi partidele din componenţa 
acesteia. De asemenea, au fost favorizate şi unele partidele extra-parlamentare. În toate ştirile 
care au vizat Partidul Comuniştilor în această perioadă, Timpul de dimineaţă a prezentat acest 
concurent electoral în context negativ. Aceeaşi tendinţă se menţine în articolele de opinie, 
publicate în ziar. Astfel, PCRM a apărut în context defavorabil de 19 ori, în câte un material fiind 
prezentaţi negativ Mişcarea social-politică „Pentru Neam şi Ţară”, Partidul Democrat şi Alianţa 
Moldova Noastră. În alte patru materiale, a fost favorizată AIE ca şi alianţă de guvernământ. 

 

 

 

0

50000

100000

150000
Semne/Agentii

Infotag Moldpres

Stiri

Publicitate

Educatie 
electorala
Programe 
electorale speciale

0
50000

100000

 

150000
200000
250000
300000

www.omg.md www.unimedia.md

Stiri

Educatie electorala

Programe 
electorale speciale
Materiale de opinie

Vox Populi



Diagramele 36 şi 37. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Timpul de dimineaţă - frecvenţa 

Timpul de dimineaţă (ştiri)

Favorizare
Defavorizare

6

0

2

4

PD PCRM AMN MAE PLDM AIE  

 

Ziarul Moldova Suverană prezintă în context favorizant exclusiv Partidul Comuniştilor, în cazuri 
singulare – Partidul Popular Creştin-Democrat. În câteva ştiri, au apărut în context neutru 
Partidul Democrat şi AIE. În general, politica editorială a ziarului este îndreptată spre critica şi 
prezentarea în context defavorabil, în cele mai multe cazuri, într-un limbaj denigrator, a AIE şi a 
partidelor componente ale acesteia, în primul rând a Partidului Liberal-Democrat şi a Partidului 
Liberal. În celelalte materiale publicate în Moldova Suverană, altele decât ştirile, această tendinţă 
editorială se accentuează.   

Diagramele 38 şi 39. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Moldova Suverană - frecvenţa 

Timpul de dimineaţă (alte articole)

 

0

5

10

15

20

PD PCRM

Favorizare
Defavorizare

AMN PNT PLDM AIE

0

5

10

15

20

Moldova suverană (ştiri)

Favorizare
Defavorizare

PD PCRM PPCD PL PLDM AIE



 

În ştirile din Jurnal de Chişinău au apărut în context favorizant AIE, PLDM, PNŢ şi AMN, cu 
toate că ziarul a publicat şi ştiri care au prezentat unii dintre aceşti concurenţi electorali în 
context mai curând defavorizant (excepţie face PNŢ care a apărut numai în context pozitiv). 
Doar în context negativ apare PCRM (6 cazuri) şi PDM (4 cazuri). În majoritatea celorlalte 
articole (preponderent materiale de opinie), PCRM şi PD de asemenea au fost defavorizate, iar 
despre ceilalţi concurenţi electorali s-a scris în unele cazuri de bine, în altele – de rău. 

Diagramele 40 şi 41. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Jurnal de Chişinău - frecvenţa 

 

În ştirile publicate în ziarul Flux singurul concurent electoral care apare în context pozitiv este 
Partidul Popular Creştin-Democrat, toate celelalte partide fiind prezentate mai des în context 
defavorizant. În celelalte materiale din ziar, în afară de PPCD, uneori sunt prezentaţi neutru sau 

0

5

10

15

PCRM PL PLDM AIE

Moldova suverană (alte articole)

Favorizare
Defavorizare

 

0
1

PD PCRM AMN PL UM PNT PLDM AIE

2
3
4
5
6
7

Jurnal de Chişinău (ştiri)

Favorizare
Defavorizare

0

1

2

3

5

Jurnal de Chişinău (alte articole)

4

Favorizare
Defavorizare

PD PCRM AMN PL PLDM AIE



favorizant alţi câţiva concurenţi electorali: Partidul Popular Republican, Partidul Naţional 
Liberal, Mişcarea „Forţa Nouă”.  

Diagramele 42 şi 43. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Flux - frecvenţa 

  

i în alte materiale) şi PL (care, din contra, a fost defavorizat).  

pravda v Moldove - 
frecvenţa 

 

0

2

4

6

8

PD PCRM AMN PPCD PL UM PNT PLDM AIE

Flux (ştiri)

Favorizare
Defavorizare

 

În ştiri, Komsomolskaia pravda v Moldove a prezentat unii concurenţii electorali atât în context 
negativ, cât şi în context pozitiv (PLDM, PD, AMN), păstrând un anumit echilibru editorial. 
Acest lucru nu se poate spune însă despre concurenţii electorali PCRM (care a fost prezentat în 
aspect favorizant atât în ştiri, cât ş

0

1

2

3

4

Flux (alte articole)

Favorizare
Defavorizare

PD PCRM AMN PPCD PL FN PPR PNL PNT

Diagramele 44 şi 45. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Komsomolskaia 

0

1

2

3

4

5

PD PCRM AMN PL PLDM AIE

Komsomolskaia pravda v Moldove (ştiri)

Favorizare
Defavorizare



 

 

şi 47. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Nezavisimaia Moldova - frecvenţa 

 

 

0

0.5

1

1.5

2

2.5

PD PCRM AMN PL PLDM AIE

Komsomolskaia pravda v Moldove (alte articole)

Favorizare
Defavorizare

Ziarul Nezavisimaia Moldova a favorizat intens PCRM atât în ştiri, cât şi în alte materiale 
publicate. În acelaşi timp, ziarul a criticat dur AIE şi unele partide componente ale Alianţei, în 
special PLDM şi PL. De remarcat că numărul materialelor laudative la adresa PCRM este chiar 
mai mic decât al articolelor critice la adresa actualei guvernări. Astfel, Nezavisimaia Moldova
demonstrează angajamentul politicii sale editoriale interesului electoral al PCRM. 

Diagramele 46 

0
5

10
15
20
25
30
35

PD PCRM AMN PL PSD PLDM AIE

Nezavisimaia Moldova (ştiri)

Favorizare
Defavorizare

 

În materialele publicate în ziarul Evenimentul Zilei se remarcă tendinţa de prezentare în context 
defavorizant, în principal, a PLDM, mai rar a PCRM şi PL. Ceilalţi concurenţi electorali aproape 
că nu apar în paginile ziarului.  

0

10

20

30

40

50

PCRM PL PU PNL PLDM AIE

Nezavisimaia Moldova (alte articole)

Favorizare
Defavorizare



Diagramele 48 şi 49. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Evenimentul Zilei – frecvenţa 

0

2

4

6

8

PCRM PL PLDM AIE

Evenimentul zilei (ştiri)

Favorizare
Defavorizare

  

 

iagramele 50 şi 51. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile din Panorama – frecvenţa 

  

0
0.5

1
1.5

2
2.5

3
3.5

PCRM PLDM

Evenimentul zilei (alte articole)

Favorizare
Defavorizare

Ziarul Panorama prezintă în context negativ în toate ştirile şi critică în majoritatea celorlalte 
materiale jurnalistice concurentul electoral PCRM. Uneori, apare în context negativ şi AIE sau 
componentele acesteia PLDM şi PL. Alţi concurenţi electorali au apărut mai puţin în paginile 
ziarului în prima perioadă de monitorizare. 

D

0
1
2
3
4
5
6
7

PD PCRM AMN PL UM PU PLDM AIE

Panorama (ştiri)

Favorizare
Defavorizare



 

i în ştirile din Gazeta de Sud - frecvenţa 

 

În perioada 28 septembrie – 10 octombrie, ziarele publice Golos Bălţi (Bălţi) şi Vesti Gagauzii  
(Comrat), ca şi ziarul independent Cuvântul (Rezina) au publicat doar materiale neutre care se 
referă la procesul electoral.  

5.2.2. Agenţii de presă şi portaluri de ştiri 

Agenţia de ştiri Moldpres a difuzat ştiri care, preponderent, au pus în lumină favorabilă alianţa 
de guvernare (întâlnirile oficialilor moldoveni cu diplomaţi din străinătate, participarea 
conducerii ţării la diferite evenimente etc.). În câteva ştiri, PCRM a fost prezentat în context 
negativ, iar ceilalţi concurenţi electorali au apărut mai rar, în ştiri cu caracter neutru. 

 

 

 

 

 

0

1

2

3

4

5

PD PCRM PL UM PLDM AIE

Panorama (alte articole)

Favorizare
Defavorizare

Săptămânalul Gazeta de Sud a publicat în primele două săptămâni ale perioadei electorale doar 
ştiri în care PCRM a fost prezentat în context negativ, iar AIE – în context pozitiv. 

Diagrama 52. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţ

0
0.5

1
1.5

2
2.5

PCRM AIE

Gazeta de Sud (ştiri)

Favorizare
Defavorizare

 

 



Diagrama  53. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile Moldpres - frecvenţa 

 

iagrama  54. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile Infotag – frecvenţa 

 

În ştirile plasate pe www.unimedia.md

Agenţia de ştiri Infotag reflectă campania electorală mai mult sau mai puţin echilibrat, 
prezentând evenimentele organizate de concurenţii electorali sau cu participarea acestora. În 
cazul unor acuzaţii lansate public de unii concurenţi electorali în adresa altora, agenţia nu 
întotdeauna solicită opinia părţii acuzate. În general, principalii actori politici sunt prezentaţi de 
Infotag atât în context pozitiv, cât şi în context negativ.  

 

D

 concurenţii electorali sunt prezentaţi diferit, deseori prin 
prisma declaraţiilor pe care le fac liderii partidelor în raport cu oponenţii lor politici, prezentând, 
de regulă, şi reacţia părţii opuse. Din punct de vedere editorial, portalul acordă mai multă atenţie 
PCRM care apare mai des în context negativ şi PLDM care apare atât în aspect favorizant, cât şi 
defavorizant.    

 

 

 

 

0

5

PCRM AM

10

15

20

25

N PNT PLDM AIE

Moldpres

Favorizare
Defavorizare

0

5

10

15

20

25

PD PCRM AMN PL PNT PLDM PPM AIE

Infotag

Favorizare
Defavorizare



Diagrama  55. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile de pe www.unimedia.md – frecvenţa 

 

Ştirile plasate în perioada de raport pe site-ul www.omg.md

0

2

4

6

8

10

www.unimedia.md

Favorizare
Defavorizare

PD PCRM AMN PL UM PNL PLDM AIE

 indică asupra faptului că acest site 
este o resursă de agitaţie în favoarea PCRM şi de critică dură, fără drept de replică şi pe un ton 
denigrator, a oponenţilor politici ai PCRM, în special PLDM şi PL.  

Diagrama  56. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile de pe www.omg.md – frecvenţa 

 

 

 

 

 

 

 

 

0
10
20
30

 

40
50
60
70

PD PCRM AMN PL PLDM AIE

www.omg.md

Favorizare
Defavorizare



ANEXĂ 

Studiu de caz nr.1 

Context 28.09.2010 Preşedintele interimar Mihai Ghimpu a semnat decretul de dizolvare a 
parlamentului şi a stabilit data alegerilor parlamentare anticipate pentru 28 noiembrie. 

Media  Prezentare media Constatări 

Publika TV, 
19.00 

Preşedintele interimar Mihai Ghimpu a 
semnat decretul de dizolvare a actualului 
Legislativ. Acesta a anunţat că alegerile 
parlamentare anticipate se vor desfăşura la 
28 noiembrie, anul curent. Astfel, timp de 
două luni, partidele politice vor fi 
antrenate în campanie electorală.  

 

Publika TV are două subiecte 
despre semnarea decretului. Primul 
este un sincron din declaraţia 
preşedintelui. Cel de-al doilea 
subiect este o relatare în direct de la 
Palatul Parlamentului. Atât primul, 
cât şi celălalt sunt echidistante şi
imparţiale. Publika TV nu vine cu 
mai multe explicaţii pe marginea 
subiectului. 

 

N4, 19.30 Parlamentul a fost dizolvat. Preşedintele a 
semnat decretul în faţa presei. „Aşa dar 
MG a rămas fără nici un as în mânecă 
precum obişnuia să spună pentru a 
preîntâmpina alegerile parlamentare 
anticipate”. „Însăşi Ghimpu recunoaşte că 
este nemulţumit de activitatea sa de şef de 
stat şi Parlament”. „În pofida mai multor 
păreri expuse de jurişti şi politicieni, 
Ghimpu spune că el va rămâne şef de stat 
până se va alege noul Parlament.”  

Pe tot parcursul reportajului apar 
mai multe accente negative pe care 
le pune reporterul şi care îl prezintă 
pe şeful interimar al statului într-o 
lumină nu tocmai pozitivă. Chiar de 
la început reporterul vine cu o 
constatare care îi aparţine, ca mai 
apoi să continue cu alte afirmaţii 
lipsite de echidistanţă şi 
imparţialitate. Pentru a mai diminua 
tonul critic la adresa preşedintelui, 
autorul materialului face trimitere la 
„păreri expuse de jurişti şi 

 
ţii. 

politicieni” fără să dea nici un 
nume, fapt care lipseşte de
credibilitate aceste afirma

Jurnal TV, 
20.00 

Preşedintele interimar Mihai Ghimpu a 
semnat decretul de dizolvare a 
Legislativului. Totodată Mihai Ghimpu a 
precizat că până la investirea noului 
Parlament, deputaţii se vor întruni în 

Subiectul este unul simplu, com
dintr-un intro şi sincron cu 
Preşedintele interimar. Ştirea este 
imparţială şi obiectivă, dar nu o
explicaţii de la experţi pentru a-l 

pus 

feră 



şedinţe şi vor adopta doar legi orga
Şeful statului a concretizat şi data 

nice. 

r parlamentare anticipate, care 
or avea loc pe 28 noiembrie curent. 

alegerilo
v

ajuta pe telespectator să înţeleagă 
mai bine cele întâmplate. 

Moldova 1, Postul transmite declaraţia lui Mihai 

cu 

Ştirea este prezentată obiectiv şi 
 

EC 
 

lvat 

21.00 
Ghimpu în legătură cu semnarea 
decretului de dizolvare a Parlamentului. 
Jurnalistul spune că acesta a constatat „
regret” că trebuie să semneze acest 
document şi menţionează, citând 
preşedintele, ce urmează să mai facă 
Parlamentul după anunţarea dizolvării.  

Într-o altă ştire separată Eugen Ştirbu, 
preşedintele CEC, anunţă că mâine va fi 
dat startul campaniei electorale. 

imparţial. Jurnalistul nu a încercat
să afle şi să ofere mai multe 
explicaţii de la alţi actori politici pe 
marginea subiectului. Ştirea 
alăturată acestui material în baza 
unei declaraţii a preşedintelui C
vine cu o dezvoltare a informaţiei,
dar nu îl ajută pe telespectator să 
înţeleagă de ce a fost dizo
Parlamentul. 

NIT, 22.00 „Moment istoric pentru RM. Mihai 
Ghimpu a semnat ultimul decret, cel de 
dizolvare a Parlamentului.” „Şeful statului 
şi-a exprimat regretul că actuala guvernare 
a sfârşit...”, „S-a văzut cu ochiul liber cum 

ci el, 
e a 

 

ăcut 

alianţei 
orter, 

că 
preşedintelui i-a tremurat mâna 
când a semnat decretul, dar acest 

fi 

mâna liderului alianţei tremura în clipa 
când îşi semna apusul guvernării.” 

Iurie Munteanu, secretar PCRM: „Azi 
Ghimpu încă o dată a confirmat că ni
nici făptaşii lui..., nu au avut intenţia d
dizolva Parlamentul... Azi Ghimpu 
înnegrindu-se şi semnând decretul,
tremurând încă o dată a recunoscut...”. 
Reporter: „La sfârşitul mandatului, 
Ghimpu a recunoscut că nu este satisf
de rezultatele guvernării şi se simte foarte 
obosit”. 

„Momentul istoric” prezentat de 
NIT abundă în aprecieri şi 
exprimări caustice la adresa 
Preşedintelui interimar şi a 
de guvernare fie rostite de rep
fie de sursele acestuia (actuala 
guvernare a sfârşit, Ghimpu 
înnegrindu-se şi tremurând).   

Reportajul este dominat de 
comentariile şi interpretările 
reporterului la felul cum a fost 
semnat decretul. El spune 

lucru nu se vede în gross planul 
prezentat în reportaj. Sursa 
solicitată de reporter mai degrabă 
vine cu o notă de cabotinism în loc 
să aprecieze sau să comenteze 
evenimentul. Reportajul nu poate 
considerat imparţial şi echidistant, 
iar pluralitatea de opinii sfârşeşte 
printr-o afirmaţie care favorizează 



PCRM. 

Prime TV, 
ivit 

 a 

u 
entare 

ţie, 
e 

i 

textul 

 
mnat 

21.00  

Preşedintele interimar a semnat decretul 
de dizolvare a Parlamentului. Potr
documentului, la 28 noiembrie, 
moldovenii vor fi chemaţi la urne pentru
alege un nou Parlament. Până la alegeri, 
deputaţii se mai pot întruni în şedinţă, însă 
pot adopta doar legi şi hotărâri simple. 
Dizolvarea Parlamentului are loc exact c
60 de zile înaintea alegerilor parlam
anticipate. Parlamentul Republicii 
Moldova a fost dizolvat, după cele două 
încercări de a alege şeful statului au eşuat, 
la fel ca şi încercarea de a modifica, prin 
referendum, articolul 78 din Constitu
astfel încât preşedintele să fie ales d
popor.  

Subiectul este tratat imparţial ş
echidistant. Spre deosebire de alte 
posturi de televiziune, Prime TV 
oferă şi un background mai 
informativ în care explică con
dizolvării şi consecinţele. Ştirea nu 
oferă spaţiu pentru alte surse, ci 
doar imagini de la conferinţa de
presă la care preşedintele a se
decretul. 

2 Plus, 20.00 

rnaliştilor.  

, 
 surse 

Preşedintele Mihai Ghimpu a semnat 
astăzi decretul de dizolvare a legislativului 
în faţa ju

Ştirea este obiectivă şi imparţială
dar lipseşte diversificarea de
pentru a oferi mai multe explicaţii 
pe marginea subiectului. 

Vocea 
Basarabiei, 
18.00 

Preşedintele interimar Mihai Ghimpu a 
semnat decretul privind dizolvarea 
Parlamentului. Moment care semnalează 
şi începutul campaniei electorale pentru 
alegerile anticipate. „Iată că a venit şi ziua 
care confirmă că eu mă voi conforma 

ţi 
 

tul, că 

 

 fost politica lor proastă, 
sau cât de corectă este această 

prevederilor Constituţiei şi degrabă vă ve
convinge că toţi acei care au afirmat că
Ghimpu nu va dizolva Parlamen
Ghimpu-i aşa, au făcut politică proastă şi 
au minţit cetăţenii”. 

Insertul selectat face trimitere la 
„toţi acei care au făcut politică 
proastă”, dar nu oferă loc niciunui
expert sau politician de a explica 
prin ce a

decizie a lui Mihai Ghimpu. 

Radio 
Moldova, 
19.00 

 

 
 

a vorbit şi de partea bună a lucrurilor, 

rte 

greunează perceperea 
informaţiei şi creează o legătură 
nefirească între cele două subiecte. 

Preşedintele interimar a semnat decretul
privind dizolvarea Parlamentului de 
legislatura a XVIII-a. El şi-a exprimat 
regretul că trebuie să semneze acest
document, cu toate acestea Mihai Ghimpu

Faptul că informaţia despre 
dizolvarea Parlamentului face pa
dintr-un reportaj de la un breafing 
al AIE, în



exprimându-şi convingerea că cetăţenii 
care au votat pentru schimbare vor lupta 
pentru aceasta până la capăt. Subiectul 
este dezvoltat în emisiunea Panorama
Zilei ca 

 
o continuare a reportajului de la 

un breafing al AIE. 

Cu atât mai mult că între ele nu 
există nicio tangenţă. În primul 
subiect, Mihai Ghimpu apărea ca 
unul din liderii AIE, iar în cel de-al 
doilea ca Preşedinte interimar al 
ţării. Subiectul este confuz. 

Concluzii În ma s
documentul şi i a unor comentatori inde
să înţeleagă ce înseamnă semnarea acestui decret. Singurii ca e la NIT, 
dar exagerează prin comentariile caustice pe care le face sursa şi observaţiile nefondate ale 

ului, cee i ob

joritatea ştirilor realizate la acest subiect lip
nterpretările din parte

eşte contextul în care a fost semnat 
pendenţi care să îi ajute pe cetăţeni 
re vin cu detalii sunt cei d

reporter a ce lipseşte subiectul de imparţialitate ş iectivitate. 

 

Studiu de caz n

Context 28.09.2  fost a e 
AIE care au dec n
propria răspund area unor compensaţii. 

r. 2 

010  Ultima şedinţă a Parlamentului a
larat că şedinţa nu mai e necesară din mome
ere pentru proiectul de lege privind acord

nulată prin decizia a trei lideri d
t ce Guvernul şi-ar fi asumat 

Media  Constatări Prezentare media 

Moldova 1, părat pe decizia 

i. Ei 
fel 

nt. În 

IE. 

Subiectul este prezentat imparţial, 
21.00 

PD, PL şi AMN s-au su
premierului de a-şi asuma 
responsabilitatea în faţa Parlamentulu
l-au acuzat de populism, pentru că o ast
de lege urma să fie votată în Parlame
replică, premierul a amintit că Guvernul 
este de coaliţie şi prin urmare este al A

echidistant şi echilibrat. 

Publika TV, 

19.00 
 

lui 
n 

ecare dintre ei s-a 
ei 

Alianţa pentru Integrare Europeană este 
pe muchie de cuţit. Astăzi, nemulţumirile
au răbufnit din nou. Şedinţa parlamentu
a fost amânată, iar Mihai Ghimpu, Maria
Lupu şi Serafim Urechean l-au atacat în 
cor pe Vlad Filat. Fi
declarat nemulţumit de modul în care 
premierul a ales să anunţe rectificările la 
Legea Bugetului. 

imparţial şi echidistant.  

Subiectul este compus din două 
părţi. Informaţiile despre situaţia 
din alianţă este redată într-o 
transmisiune în direct. Acestea sunt 
urmate de declaraţiile făcute de c
patru lideri. Materialul este 

NIT, 22.00 „Deputaţii AIE s-au ascuns într-o şedinţă 
cu uşile închise”. „Şedinţa a fost ignorată 

Subiectul atrage atenţia prin durata 
relativ mare pentru un reportaj 



de premier în mod demonstrativ, pe scări 
ii AIE nu-şi ascundeau emoţiile, cei 
e întreceau în declaraţii”.  

e că nu se îneacă la 
mal.”  

eles colegilor 

înregistrată doar o singură iniţiativă de 

dintr-un jurnal -  5.15 minute. 
Neînţelegerile dintre liderii AIE îl 
inspiră pe reporterul NIT, astfel că 

est context, 
reportajul pare mai degrabă 

ecât o ştire sau 

 poziţia lui, 
ceea ce pune mai multe semne de 
întrebare dacă într-adevăr premierul 
a spus asta sau a lăsat să se 
înţeleagă cele afirmate de reporter.  

r-un 

lider
trei s

Reporter: „Dacă mai existau persoane care 
credeau că AIE mai există, evenimentul 
de ieri a demonstrat decesul. Partenerii 

acesta foloseşte mai multe 
comentarii pe marginea 
evenimentului. În ac

mai încearcă să arat

„Vladimir Filat a dat de înţ
că drumurile lor s-au separat şi că 
bonusurile electorale ale iniţiativelor 
sociale nu vor fi împărţite. De facto, AIE 
nu mai există. De remarcat că la 
Cancelaria Parlamentului a fost 

indexare a pensiilor depusă de PCRM.” 

comentariu d
relatare. Chiar dacă reporterul face 
trimitere la reacţia premierului 
Filat, în material lipseşte

Autorii subiectului folosesc imagini 
din arhivă fără a menţiona acest 
fapt, ceea ce creează o mare 
contradicţie între subiecţii ştirii. 
(Exemplu: în timp ce Mihai 
Ghimpu vorbeşte despre Vladimir 
Filat, ultimul apare stând înt
fotoliu şi zâmbind).  

N4, 19.30 dent în AIE. Filat este 
 

Postul de televiziune a oferit spaţiu 

 

ibru, 

ri 

Scandal fără prece
învinuit de populism şi de faptul că aplică
lovituri alianţei, că manipulează miniştrii 
care vin din alte partide.  

Într-un alt subiect, Vlad Filat cheamă 
liderii AIE să se calmeze.  

amplu acestui subiect. În primul 
material apar cei trei lideri care au 
dat mai multe aprecieri gestului
primului ministru, iar în al doilea 
apare Vlad Filat care răspunde 
acestor aprecieri. Luate la un loc 
aceste ştiri creează un echil
atâta doar că primul subiect este 
mai amplu şi are mai multe atacu
la adresa primului ministru.  

Jurnal TV, 
20.00 

 de alegeri cearta din interiorul 

, 
ală . 

În ajun
Alianţei pentru Integrare Europeană ia 
amploare. În cadrul şedinţei alianţei
liderii PL, AMN şi PD au cerut socote

Subiectul este echilibrat prin 
prezentarea tuturor părţilor 
implicate. Toate acestea au timp 
egal pentru prezentarea poziţiei lor



Guvernului pentru rectificările bugetului 
de stat făcute ieri de executiv. Me
fracţiunii PLDM au părăsit şedin
Alianţei, în semn de protest. Membrii 
Alianţei au criticat decizia premierului 

mbrii 
ţa 

Vlad Filat şi l-au acuzat de egoism politic 
şi interese electorale. Premierul Vlad Filat 
se apără. Din cauza neînţelegerilor din 
cadrul AIE, a fost anulată ultima şedinţă a 
actualului Parlament. 

t şi 
Limbajul este unul pertinent, iar 
mesajul ştirii este echidistan
imparţial.  

2 Plus AIE nicidecum nu poate ajunge la linia de  nemulţumirea 

 

a este 

finiş fără scandaluri. Liderii AIE au decis 
să îl penalizeze pe Vlad Filat pentru 
asumarea responsabilităţii pentru 
modificare bugetului şi au anulat şedinţa 
Parlamentului. 

Ştirea pune accent pe
celor trei membri ai AIE (M.Lupu, 
S.Urechean şi M.Ghimpu) faţă de 
decizia premierului de a-şi asuma 
răspunderea în faţa Parlamentului în
legătură cu modificarea Legii 
bugetului de stat. În ştire nu apare 
replica premierului la acuzaţiile 
celor trei, acesta fiind dată de un 
reprezentant al PLDM. 

Vlad Filat apare în altă ştire în care 
face trimitere la observaţiile 
liderilor de Alianţă. 

Imparţialitatea şi echidistanţ
oferită de un tot întreg, şi nu de 
subiectul în care erau reflectate 
neînţelegerile din Alianţă. 

Prime TV, 
20.00 ul, 

ământ. Filat 

turor surselor. 
Reporterul a dat dovadă e 
imparţialitate şi echidistanţă. Cu 
toate acestea există unele exprimări 
care lasă loc unor interpretări, dar 
acestea sunt minore şi nu afectează 
subiectul în ceea ce priveşte 
echidistanţa şi imparţialitatea 

Scandal de proporţii pe ultima sută de 
metri în Alianţa de guvernământ. Beton
dar şi răbdarea liderilor AIE pare să fi 
crăpat după ce colegul acestora, premierul 
Vlad Filat a decis ieri să modifice bugetul 
pentru anul 2010 fără a consulta 
majoritatea parlamentară. Gestul 
premierului însă a fost înţeles altfel de 
către liderii alianţei de guvern
a declarat că a "sesizat un pericol că 
proiectul nu ar fi fost votat în Parlament şi 

Ştirea este prezentată echilibrat, cu 
prezenţa tu

acestuia. 



nu a vrut să supună riscului cetăţenii,
urmează să beneficieze de aceste 
ajutoare".  

 care 

Vocea 
Basarabiei, 
18.00 

Ultima şedinţă a Parlamentului a fost 
anulată, prin decizia a trei lideri de AIE 
care au declarat că şedinţa nu mai e 
necesară din moment ce Guvernul şi-ar fi 
asumat propria răspundere pentru 
proiectul de lege privind acordarea unor 
compensaţii. Trei lideri ai AIE au declarat 
că se arată deranjaţi de gestul premierului 
Vlad Filat.  

re 

erea 
asumată în afara Parlamentului. 

ă. Cele 
două subiecte luate la un loc oferă 

Cei trei lideri fac mai multe 
declaraţii pe marginea situaţiei ca
a intervenit în AIE şi critică 
Guvernul pentru răspund

Poziţia premierului Vlad Filat este 
prezentată într-o ştire separat

echilibru. Ştirile sunt imparţiale şi 
echidistante. 

Radio 
Moldova, 

Trei lideri din AIE l-au criticat dur pe 
Vlad Filat pentru decizia de ieri a 

 politic 
ate de 

ale. 

 
aprecieri în ceea ce priveşte 

19.00 Executivului. Acesta, potrivit lor, a 
ignorat înţelegerile din Alianţă, dar şi 
proiectul Parlamentului privind 
modificarea bugetului. Ghimpu s-a arătat 
deranjat de decizia primului ministru. 
Lupu l-a acuzat pe Filat de egoism
şi că acţiunile acestuia au fost ghid
acţiuni electorale. Urechean spune că 
aşteptările lui au fost mai mari. Mihai 
Godea a fost mai calm în afirmaţiile s

Jurnalistul îşi permite unele

atitudinea faţă de poziţiile liderilor 
politici. 

Concluzii Mai ar s-au referit la cele întâmplate. 
Unele televiziun marginea subiectului, ceea ce a făcut greu de 
înţeles mesajul itici, iar alte posturi de televiziune au prezentat subiectul în două 
materiale diferite, ceea ce a produs şi mai multă confuzie pe marginea neînţelegerilor din 

. 

multe mass media nu au dat explicaţii, ci do
i au venit cu observaţii proprii pe 

liderilor pol

Alianţă

 

Studiu de caz n

Context 05-06. M, a cerut membrilor Executivului, 
care se regăsesc n
să-şi continue m

r. 3 

10.2010 Premierul Vlad Filat, lider al PLD
 în listele electorale pentru alegerile din 28 
unca la Guvern. 

oiembrie, să-şi retragă candidatura şi 



Media  media Prezentare Constatări 

Prime TV, Premierul susţine că partidele din Alianţă 

care 

 
nere drept 

ot fi 
rii 

ţie a 
ar citat 
lui. 

Partidului Liberal. Poziţia 
acestui partid este prezentată dintr-
un comunicat plasat pe site-ul PL. 
Reieşind din acestea, dar şi din 
spaţiul oferit fiecărei surse, ştirea 
nu este echidistantă şi imparţială şi 
nu respectă echilibrul surselor.  

20.00 ar trebui să delege, pentru perioada 
campaniei electorale, alţi miniştri, 
urmează a fi numiţi prin decret 
prezidenţial. Liderul Alianţei Moldova
Noastră a calificat această propu
un truc electoral. Preşedintele Partidului 
Democrat, Marian Lupu, spune că 
activitatea Executivului nu poate fi 
afectată de faptul că o bună parte din 
miniştri vor degreva, întrucât aceştia p
înlocuiţi de către viceminiştri. Şi memb
Biroului Politic al Partidului Liberal s-au 
arătat nedumeriţi de faptul că Vlad Filat 
nu a consultat colegii din Alianţă privind 
activitatea miniştrilor. 

Se porneşte de la o declara
premierului Filat care este do
pe imaginea clădirii Guvernu
Ceilalţi lideri apar la cadru, cu 
excepţia 

NIT, 22.00 Se aprind tot mai mult spiritele în AIE. 
Filat acuză colegii de coaliţie că s-au 
apucat de campanie, Guvernul a ajuns să 
fie nefuncţional. Ceilalţi trei l-au acuzat 

lat de nerespectarea Constituţiei şi 
depăşirea atribuţiilor de prim ministru. 

robabil 

pe Fi

Astăzi guvernul era aliniat în formulă 
deplină, cel mai p pentru ultima 
dată. Discuţii cu miniştri de la PL, AMN, 

ace din ţânţar 
harmăsar.  

 
surselor, materialul este confuz. In 
el sunt prezente mai multe acuzaţii 
care fac parte din diferite subiecte. 
Cei trei lideri ai guvernării, deşi 
sunt citaţi de mai multe ori aşa şi nu 

Parţialitatea jurnalistului este 
rea mai multor 

vorbe înaripate ale unor 
PD susţine că Filat f

Deşi sunt prezente majoritate

ajung să spună ceva fără 
intermediul reporterului. 

evidentă din utiliza

personalităţi din politica 
moldovenească şi concluzii care îi 
aparţin. 

Jurnal TV, 
20.00 

spun 
i... 

care 

premierului Vlad Filat care este 

Se bat pentru... miniştri. În timp ce 
Partidul Liberal a decis să-şi retragă capii 
ministerelor de pe listele electorale, 
reprezentanţii Partidului Democrat 
că nici nu se gândesc să-i restituie lu
Filat miniştrii. Pe de altă parte, Alianţa 
Moldova Noastră spune că nu a luat, 

Deşi începe cu o comparaţie – cei 
patru se ceartă ca la poarta târgului 
– autoarea revine la forma clasică 
de prezentarea a unei relatări în 
se regăsesc mai multe surse şi 
puncte de vedere. Cu excepţia 



deocamdată, nici o decizie în acest sens. 
Reacţia PL-ului, AMN-ului şi PD-ului 
vine după ce premierul Vlad Filat, lider a
PLD, a cerut membrilor Executivului, care
se regăsesc în listele ele

l 
 

ctorale pentru 
alegerile din 28 noiembrie, să-şi retragă 

Materialul este imparţial şi 
echidistant şi mai puţin echilibrat. 

candidatura şi să-şi continue munca la 
Guvern. 

doar citat de mai multe ori. 

Publika TV 
 
-a 

e 

n 

r de 
ompuse 

şi 

Vlad Filat vrea miniştrii înapoi în 
Executiv. Premierul s-a adresat colegilor
din Alianţă, prin intermediul presei, şi le
cerut ca o parte din membrii Guvernului 
să fie delegaţi înapoi la Guvern, sau să fi
înlocuiţi pe listele electorale. Reacţiile de 
la partenerii alianţei nu au întârziat. 

Subiectul este împărţit în două. În 
prima parte este prezent un sincro
de la conferinţa lui Filat, în partea a 
doua sunt reacţiile liderilo
alianţă. Materialele sunt c
doar din reacţii fără comentarii 
interpretări. 

N4, 19.30 

 

rămas fără miniştri. 11 şefi de 
ministere au fost incluşi în listele 
electorale, iar acum guvernul nu are 
cvorum pentru a organiza şedinţele 
cabinetului de miniştri. În replică M. Lupu 

rul Vlad 
e la o 

ni nu sunt prezente, sau 
doar citate. Ştirea nu este imparţială 

Guvernul a 

îi spune premierului să rezolve problemele 
cu ajutorul viceminiştrilor.  

Ştire dominată de premie
Filat prin intervenţiile sal
conferinţă de presă. Celelalte 
formaţiu

şi echidistantă şi nu respectă în 
totalitate pluralismul de idei. 

2 Plus Nu a reflectat subiectul  

Moldova 1, 
21.00  

ale Liderul PLDM, premierul Vlad Filat 
cheamă miniştrii înscrişi în campania 
electorală să revină în Guvern pentru a 
asigura funcţionarea executivului. Unii 
colegi de alianţă declară că şi viceminiştrii 
pot asigura interimatul. 

Subiect echilibrat cu declaraţii 
tuturor părţilor implicate.  

Radio 
Moldova, 
19.00  e 

iembrie, a declarat premierul 
e 

Reporterul trece de la subiectul 
listelor electorale la alte declaraţii 
politice pe marginea alegerilor 
anticipate. Postul de radio dă 

de 

Guvernul RM nu mai poate lua decizii 
după ce 11 miniştri au fost incluşi pe 
listele partidelor politice pentru alegeril
din 28 no
Vlad Filat în cadrul unei conferinţe d
presă. PLDM face apel către colegii din 
AIE să îşi delege colegii în Guvern.  

părerea unor experţi pe marginea 
miniştrilor de pe listele electorale, 
dar nu prezintă opinia celor vizaţi, 
adică a altor partide din alianţa 



guvernare. În aceste condiţii 
materialul nu întruneşte condiţiile 
unui subiect echilibrat şi imparţial. 

Vocea 
Basarabiei, 
18.00  

rile pe 
cluşi 

i 
 

 sunt 

Mai mulţi miniştri ai cabinetului Filat vor 
fi nevoiţi să demisioneze din postu
care le deţin după ce aceştia au fost in
pe listele electorale.  

Ştire generală, prin citate din lege ş
enumerarea celor care trebuie să
degreveze din funcţii în caz că
prezenţi pe listele electorale. 
Imparţială şi echidistantă. 

Vocea 
Basarabiei, 

niştrilor să 
revină în Guvern sau să delege alte 

a funcţionalitatea 
executivului.  

antă 
şi echilibrată. Prezintă toate 

unctele de vedere.  18.00  

Premierul Vlad Filat cere mi

persoane pentru a asigur

Ştirea este imparţială, echidist

p

Concluzii  Soli ediati izată. 
Unele chiar au r nimentului cu prezentarea unor reacţii 
întârziate care n ierul a făcut anunţul. Majoritatea 
subiectelor au fo  care foloseşte un limbaj prea 
nuanţat pentru p ţei de guvernare. 

citarea premierului Filat a fost amplu m
evenit şi a doua zi după consumarea eve
u au putut fi amplasate în ziua când prem
st echidistante şi imparţiale, cu excepţia NIT
rezentarea liderilor alian

zată de mass media monitor

 

Studiu de caz n

Context  06.10. pu a bat 
de Guvern prin ficare

r. 4 

2010  Preşedintele interimar Mihai Ghim
care îşi asuma răspunderea pentru modi

 semnat proiectul de lege apro
a bugetului pentru anul 2010. 

Media  Prezentare media Constatări 

Prime TV, 
21.00 

Astăzi, actul legislativ a fost semnat de 
către preşedintele interimar Mihai 
Ghimpu, nu însă fără învinuiri reciproce 
enunţate de ambele părţi. Mihai Ghimpu 

neagă acuzaţiile şi-i 
sugerează lui Mihai Ghimpu să se 
adreseze la Curtea Constituţională. 

 

că 
spune că premierul a încălcat Constituţia 
atunci când a emis ordonanţa de guvern 
privind modificarea legii bugetului. La 
rândul său, premierul 

Subiectul este tratat echidistant şi 
imparţial la prima vedere, dar dacă
e să fim mai atenţi atunci acesta îi 
oferă premierului în comparaţie cu 
ceilalţi actori politici o parte infimă 
pentru reacţii. Trebuie menţionat 
premierul Vlad Filat este doar citat 
şi nu apare pe viu cum este 
prezentat Mihai Ghimpu. 

NIT Ghimpu îl acuză pe Filat de încălcar
Constituţiei. 

ea ntr-o 
e la agenţia 

NIT prezintă evenimentul pri
simplă ştire preluată d



Basa Press. 

Jurnal TV  Mihai Ghimpu a semnat Legea privind 
modificarea bugetului de stat pentru anul 
2010 şi a promis că o va promulga până la 
sfârşitul zilei. Asta după ce a declarat în 
faţa jurnaliştilor că Vlad Filat a încălcat 

Ştirea este imparţială şi 
echidistantă. 

Constituţia atunci când a aprobat 
Hotărârea fără a consulta Legislativul.  

ierul îl contrazice pe şeful statului şi 
susţine că a acţionat legal. Premierul însă 
Prem

susţine că a acţionat în conformitate cu 
legislaţia în vigoare. 

Publika TV, ăzboiul Mihai Ghimpu 

 făcut 

e tratat imparţial şi 
19.00 

Încă un episod din r
şi Vlad Filat s-a consumat astăzi. 
Preşedintele interimar l-a acuzat pe 
premier că a încălcat prevederile 
Constituţiei atunci când a anunţat că 
Guvernul îşi asumă răspunderea pentru 
modificările la legea bugetului. Dar tot el 
a declarat că zarurile au fost aruncate şi 
aceeaşi Constituţie îl obligă să promulge 
actul normativ. Replica lui Filat a venit 
imediat. Premierul a spus că dacă şi-a pus 
semnătura pe lege, preşedintele nu a
altceva decât să cadă în acelaşi păcat.  

Subiectul est
echidistant fiind construit doar din 
sincroanele celor doi. Pe final un 
reporter povesteşte despre cum a 
fost semnat decretul.  

N4, 19.30 elegerile dintre liderii 
Alianţei continuă. Proiectul de lege 

 

e mai mult spaţiu 
oarea 

interimar. Nu putem 
vorbi şi de imparţialitate, odată ce 
materialul începe cu o concluzie. 

(05.10.2010) 

Şi totuşi neînţ

aprobat acum două săptămâni care 
stârnise un adevărat scandal în AIE nu a 
fost publicat azi în Monitorul Oficial. 
Declaraţii ale premierului şi preşedintelui
interimar pe marginea nesemnării 
documentului. 

Subiectul nu este echilibrat. 
Premierul ar
pentru explicaţii în defav
preşedintelui 

N4, 19.30 

(06.10.2010) 

 

 

i 
de încălcarea Constituţiei. Ghimpu a 

Subiectul nu este echilibrat prin 
spaţiul oferit celor două părţi 
implicate. Premierul are mai mult 
spaţiu şi reuşeşte întotdeauna să se 
facă mai înţeles prin ceea ce declară 

Şi când toată lumea credea că liderii 
Alianţei s-au împăcat, astăzi neînţelegerile
au luat amploare. Preşedintele interimar 
Mihai Ghimpu îl acuză pe premierul ţări



declarat la conferinţă de presă organizată 

urtea 
a.  

în comparaţie cu celelalte surse 
de doar trei din cei patru membri ai 
coaliţiei... că premierul a încălcat legea 
supremă a ţării. În replică Filat îl 
îndeamnă pe Ghimpu să meargă la C
Constituţională dacă crede aşa cev

solicitate în material. 

2 Plus  Nu a reflectat subiectul 

Moldova 1  Materialul este simplu prin 
abordare. Reporterul preia doar 
duelul de replici între cei doi 
demnitari de stat. Imparţialitate şi 
echidistanţă este, dar nu există 
pluralitate de opinii care să îl ajute 
pe telespectator să înţeleagă până la 

Filat a încălcat Constituţia, dar voi semna
modificările la legea Bugetului pentru 
binele ţării, a declarat preşedintele 
Parlamentului, preşedintele interimar 
Mihai Ghimpu. La rândul său, premierul 
Vladimir Filat spune că preşedintele nu 
trebuia să semneze documentele dacă le 
consideră ilegale.  urmă cine are dreptate.  

Radio 
Moldova 

19.00  

l 
ncălcat Constituţia, iar cei 

care fac astfel de declaraţii ar fi bine să 

Primul ministru a încălcat Constituţia 
când a modificat legea bugetului pentru 
anul 2010 şi a evitat să o treacă prin 
Parlament, a declarat preşedintele 
interimar Mihai Ghimpu. Premieru
susţine că nu a î

sesizeze Curtea Constituţională.  

Subiectul este reflectat în mod  
imparţial şi echidistant. 

Concluzii În sit inte
ă cine a încă en

ost de televiziu ţii ale e
au preluat replic

uaţia unui conflict între premier şi preşed
lcat Constituţia - cel care a înaintat docum
ne nu a introdus în ştirile sale explica
ile celor doi implicaţi în acuzaţii.  

le interimar nu este clar până la 
tul, sau cel care l-a semnat. Niciun 
xperţilor constituţionalişti, ci doar 

urm
p

 

 

Studiu de caz n

t 05.10.2 lui Comuniştilor pa ă la sesiunea de toamnă a 
rlam rg unde face declaraţii dure la adresa 

r. 5 

Contex
Adunării Pa

010 Preşedintele Partidu
entare a Consiliului Europei la Strasbou

rticip

CoE. 

Media  Prezentare media Constatări 



Prime TV,  

(04.10.2010) l 

ragul simpatiilor 
politice. La noua sesiune APCE, Vladimir 

tant 
lor 

ost 

rut o 
monitorizare mai vigilentă a scrutinului 
electoral din 28 noiembrie.  

ului 

oferă 
echilibru prin diversitate de surse, 

Vladimir Voronin critică Consiliul 
Europei. În cadrul discursului ţinut la 
Sesiunea de toamnă a APCE, fostul şef a
statului a învinuit comisarii europeni că 
şi-au ştirbit reputaţia de d

Voronin, membru al delegaţiei 
moldoveneşti, a declarat că "Reputaţia 
Consiliului Europei de arbitru echidis
a fost sacrificată în favoarea simpatii
politice...“, iar modificările Codului 
Electoral pe care le-au operat liderii 
Alianţei de guvernământ pentru 
referendumul din septembrie, au f
posibile “... din simplul motiv că (liderii 
AIE) au primit un semnal clar de susţinere 
din partea conducerii Consiliului 
Europei“. Liderul comuniştilor a ce

Subiectul este structurat pe citate şi 
informaţii despre întâlnirile fost
preşedinte cu oficialităţi de la 
Strasbourg. Au fost folosite imagini 
de arhivă. Materialul nu 

ceea ce îl face parţial şi 
neechidistant. 

NIT, 22.00 Liderul opoziţiei din RM, Vladimir 
lnit cu mai multe 

lităţi de la Strasbourg. Atmosfera 

a remarcat consecutivitatea şi exactitatea 
îndeplinirii obligaţiilor la realizarea 

ţiilor juridice 

Autorul reportajului de la 
Strasbourg citează oficialităţile 
europene, dar fără să ofere cuvânt 

i 

legătură cu corectitudinea şi 
adevărul celor menţionate în 

erialul abundă în 

 

ltei voci, 
rului comuniştilor, 

face ca subiectul să ducă lipsă totală 
de echilibru. 

(05.10.2010) 
Voronin s-a întâ
oficia
întrevederilor a fost una caldă, 
oficialitatea l-a întâlnit la uşa biroului său, 

acestora. Acest fapt trezeşte ma
multe semne de nedumerire în 

recomandărilor institu
europene de către liderul PCRM. A 
apreciat pozitiv intenţia PCRM de a 
modifica Constituţia. Apreciind înalt 
propunerea PCRM… Partidul pe care îl 
reprezintă este în stare să fie cea mai 
constructivă forţă politică.  

reportaj. Mat
aprecieri pozitive date PCRM şi 
liderului acestuia. Toate acestea fac 
din reportaj un material care 
lustruieşte imaginea Partidului 
Comuniştilor şi a preşedintelui 
acestei formaţiuni. Jurnalistul nu a
respectat normele echidistanţei şi 
imparţialităţii, iar lipsa a
decât cea a lide



În material sunt folosite doar 
imagini de la filmări de protocol. 

NIT, 22.00 

(04.10.2010)  

Patru minute de acuzaţii la adresa 
AIE pentru modificările făcute în 
mai multe legi. Citate directe şi 
indirecte din discursurile liderului 
comuniştilor. Nici una din acuzaţii 
fie la adresa unui reprezentant al 
CE, fie a guvernării de la Chişinău 

la 

Voronin a învinuit Consiliul Europei de 
favorizarea AIE. Guvernarea a recurs la 
mai multe falsuri pe fundalul unei
susţineri din partea CE. 

nu sunt însoţite de dreptul 
replică. Materialul este unul 
părtinitor, nu respectă echidistanţa 
şi echilibrul surselor. 

Jurnal TV, 

(05.10.2010) unării 
Este 
şi 
rta 

l 
 a 

e 
este trecut în revistă programul lui 
Voronin de la Strasbourg. 

ult 

ţin 

Vladimir Voronin în vizită la Strasbourg. 
Preşedintele Partidului Comuniştilor 
participă la sesiunea de toamnă a Ad
Parlamentare a Consiliului Europei. 
însoţit de deputaţii Grigore Petrenco 
Mark Tkaciuk. Voronin va avea o scu
cuvântare în dezbaterile ce ţin de raportu
legat de referendumul constituţional care
avut loc in Republica Moldova. În ştir

 Ştirea este scurtă şi ţine mai m
de declaraţiile anterioare ale 
liderului comuniştilor şi mai pu
de cele declarate la Strasbourg. 
Materialul este imparţial şi 
echidistant. 

Publika TV Nu a reflectat subiectul în principalul 
buletin de ştiri 

 

N4 Nu a reflectat subiectul   

2 Plus Nu a reflectat subiectul  

Moldova 1, 
21.00 

Şefa delegaţiei moldoveneşti la APCE, 
Ana Guţu speră, că viitorul preşedinte va
fi ales de Parlament. Ea a făcut ace
declaraţii la APCE. Ea a 

 
ste 

mai spus că 
referendumul nu a fost un eşec, ci un 
exerciţiu în premieră pentru Moldova.  , 

t 

Este doar o ştire citită pe fundalul 
unor imagini de arhivă. Nu se 
regăseşte nicio sursă. Materialul 
este echidistant, dar nu şi imparţial 
pentru că dă doar citate din 
preşedintele delegaţiei moldovene
nu şi a opoziţiei sau a vreo unui alt 
reprezentant APCE. Din aces



considerent nu putem vorbi n
echilibru surselor 

ici de 

Radio 
Moldova 

19.00 

Nu a reflectat subiectul în principalul 
buletin de ştiri 

 

Concluzii Cu e lalte rizate 
au atras puţină a r tr au reflectat 
evenimentul. M  revistă a programului de lucru sau pe 
declaraţii anteri ţionau nimic de preşedintele PCRM, 
cum ar fi cazul TV Moldova 1. Singurul post care transmite amănunte de la Strasbourg este NIT. 
Acesta dezvălui  prezentând imagini protocolare şi secvenţe 
din alocuţiunea 

xcepţia postului de televiziune NIT, cele
tenţie vizitei lui Voronin la Strasbourg, ia
ajoritatea subiectelor se bazau pe trecere în
oare făcute de Vladimir Voronin, sau nu men

e amănunte de la diferite întrevederi
lui Voronin. 

mijloace mass media monito
ei posturi nu 

 

 

 


