coalitia 2009

¥

coaglifia civica
pentru aleger libere 5i corecte

g S5
f-Untrul pentru Jurnalism Independent

Media Monitoring of the Election Campaign for the Early Parliamentary Elections of
November 28, 2010

Report |
September 28 — October 10, 2010

This Report has been developed within the Project “Media Monitoring in the Election
Campaign”, with the financial support of the United Kingdom Embassy to Chisinau, the Council
of Europe and the East Europe Foundation, the resources provided by the Swedish International
Development Cooperation Agency (Sida/Asdi), the Ministry of Foreign Affairs of Denmark, the
National Endowment for Democracy (NED), and the United States Agency for International
Development (USAID) through Eurasia Foundation. The opinions expressed herein are those of
the authors and do not necessarily reflect the views of the donors.

., e . -‘.' _ FFUNDATIA EST-EUROPEANA
. British Embassy MoLDOvA
COUNCIL CONSERL EhISInau ® .

OF EUROPE_DE UEURDPE.
P
The National Endowment for Democracy =" USAID
1 o WIS ond parea pOPORIAL
e







1. General Data

1.1 Goal of the project: to monitor and inform public opinion on mass media performance
during the campaign for early elections in the Republic of Moldova

1.2 Monitoring timeframe: September 28 — November 28, 2010

1.3 Selection criteria for media outlets subject to monitoring:
“Jownership (public/private)

" Jaudience/impact

"llanguage

1.4 Media outlets monitored:

TV: Moldova 1, Prime TV, 2 Plus, NIT, N4, Jurnal TV, Publika TV

Radio: Radio Moldova, Prime FM, Vocea Basarabiei

Print Press: Timpul de dimineatd, Moldova Suverana, Nezavisimaia Moldova, Flux, Jurnal de
Chisinau, Komsomolskaia pravda v Moldove, Evenimentul Zilei, Panorama, Golos Balti (Balti),
Vesti Gagauzii (Comrat), Cuvdntul (Rezina), Gazeta de Sud (Cimiglia).

Press agencies and online publications: Moldpres, Infotag, www.omg.md, www.unimedia.md

1.5 Monitoring schedule

TV: Monday — Friday, from 6:00 to 9:00 and from 18:00 to 23:00
Saturday and Sunday, from 8:00 to 22:00

Radio : daily, from 6:00 to 13:00 and from 17:00 to 20:00

Print press/Press agencies and online publications: all content, daily.

1.6. The team
The project is being implemented by the Independent Journalism Centre in partnership with the
Independent Press Association and the IMAS-INC Institute for Marketing and Survey, Chisinau.

2. Methodology

Statistics: The monitoring methodology has been developed by Oxford Media Research for the
monitoring projects of the international organization Global Campaign for Free Expression
ARTICLE 19. The characteristics of the methodology are the following: the use of 1) quantity
indicators, including the type, duration, topic of coverage, news sources and frequency and
length of candidates’ appearance in newscasts, and 2) quality indicators, which can detect biased
reporting during the coverage of events. Each news article or opinion is subject to a content and
context assessment to determine if it favors or disfavors a party or a political entity. The negative
or positive content and/or context of the news does not necessarily indicate the bias or
partisanship of the station or publication. It is possible that a news item that is favorable or
unfavorable to a subject can nonetheless be balanced and professionally correct. If, however,
there is a tendency to favor or disfavor one subject for a certain period of time can we say that
we are dealing with imbalance.

Case studies: Given the major impact of broadcast media on the development of public opinion
and on its credibility among the population, a content analysis of the materials on the most
important subjects broadcast by the 10 radio and TV stations has been made. The purpose of this


http://www.omg.md/
http://www.unimedia.md/

was to identify the approach and the way of covering relevant issues. The items have been
analyzed both from the perspective of observance of the quality journalism principles
(objectivity, fairness, pluralism of information sources, separation of facts from opinions), and,
under technical aspect — from the perspective of using technical procedures in order to amplify or
diminish certain messages.

Abbreviations used in this report:

AIE — Alliance for European Integration

AMN - Alianta Moldova Noastra (Our Moldova Alliance Party)
BCC — Broadcast Coordinating Council

CEC — Central Election Commission, electoral bureaus, and polling stations
MAE — Actiunea Europeana (European Action) Movement
MFN — “Forta Noud” (New Force) Movement

MIN — Prime Minister, Ministers

MR — “Ravnopravie” (Equal Rights) Movement

PAM — Agrarian Party of Moldova

PCRM — Communist Party of Moldova

PDM — Democratic Party of Moldova

PL — Liberal Party of Moldova

PLD — Party of Law and Justice

PLDM - Liberal Democratic Party of Moldova

PMUEM - “Moldova Unita — Edinaia Moldova” (Unified Moldova) Party
PNL — National Liberal Party

PNT — Party for the Country and the People

PPCD — Christian Democratic People’s Party

PPR — Republican People’s Party

PRM — Republican Party of Moldova

PSD — Social Democratic Party

PSM — Socialist Party of Moldova

PUM — Humanist Party of Moldova

UCM - Centrist Union of Moldova

APL = Local public administration

BUS = Business

CET = Citizens

BIS = Church

DIP = Diplomats, high rank foreign officials and observers

Doc = Documents (reports, the Constitution, surveys, etc).

EXP = (Foreign and local) experts, observers, sociologists, analysts, etc.
GUV = Government representatives

432

JUD = Judges, lawyers, Prosecution Body, Constitutional Court
MED = Mass media

PA = Police/Army/CCECC (Centre for Combating Economic Crimes and Corruption)/Customs
PARL = Parliament

PRES = President, president’s office

SIN = Trade unions

SOC = Civil society



3. General Trends

3.1 Broadcast media

From September 28 to October 10, 2010, the 10 monitored TV and radio stations broadcast quite
a large amount of items with direct or indirect electoral impact. Besides the items related directly
to the electoral process (dissolution of the parliament, setting the election date, registration of
parties at the Central Election Commission (CEC), voters’ lists), most of the stations provided a
wide coverage of the political process, particularly of the dissensions within the ruling Alliance.
Such materials had an indirect electoral connotation. This explains the large number of programs
broadcast by all stations, in which the Acting President and the Prime Minister, but also the other
members of the ruling Alliance appeared in controversial news related to the amendment of the
Budget Law by the Government without consultation of the Parliament.

Most items were opinion news and programs where the representatives of different political
parties appeared as sources, quoted directly or indirectly. No electoral advertisements or electoral
debates were broadcast. Jurnal TV, followed by Publika TV and NIT, among the TV stations and
Vocea Basarabiei, among the radio stations allotted most space for opinion news and programs.

The AIE parties, but also PCRM representatives and some non-parliament political parties as
well as independent experts, expressed their opinions on the public stations Moldova 1 and
Radio Moldova. Note that the public stations have given up their practice of starting the
newscasts with items favorable to the ruling parties, which they used to do in previous years.
Most news programs on M1 and Radio Moldova started with items on community issues. The
coverage of candidates was neutral in most cases, but there were also situations when the
electoral candidates appeared in either a positive or a negative light.

Compared with previous campaigns, Prime TV -, a private station with national coverage, has
provided wide coverage of the electoral issues, presenting both the members of the Alliance for
European Integration and those of PCRM most often in neutral contexts. By contrast, another
private station with national coverage — NIT — showed clear partisanship, making campaigns for
PCRM, which was presented only in a positive and neutral light. At the same time, the ruling
Alliance and its member parties were criticized and disfavored by this station in most cases.

The 2 Plus station, which has national coverage and launched its first newscasts this autumn,
behaved passively during this reporting period, providing the public with very little information
about the election campaign. This station, as well as N4 (with regional coverage) did not have
opinion programs to address the upcoming elections. However, N4 was active in covering this
issue in its newscasts. Compared to the previous election campaigns where the editorial policy of
N4 was clearly pro-PCRM and against the liberal parties, during the first two campaign weeks of
this year, N4 had a relatively more balanced coverage, providing information from different
perspectives.

The news stations Publika TV and Jurnal TV provided an active coverage of the electoral events
during the reporting period, broadcasting various news items in which most of the candidates
were presented, and many opinion programs on the upcoming elections. The candidates were



featured most often neutrally, but also positively and negatively, with no clear trend of favoring
certain candidates.

Prime FM and Vocea Basarabiei radio stations provided an active coverage of the issues with
direct or indirect electoral connotations, particularly in the newscasts and the opinion programs.
Disfavoring of PCRM and favoring of AIE could be noticed on Vocea Basarabiei, particularly in
the opinion programs, while Prime had a more balanced coverage in this regard.

3.2 Print press/press agencies/online publications

Print press, including press agencies and online publications started to actively cover the
electoral period immediately after the date of the early parliamentary elections had been
announced. This did not require additional editorial efforts since the press was already reflecting
the political and parliamentary crisis in Moldova. During the first two weeks of this monitoring,
the number of articles published by newspapers, agencies and online publications was quite high.
For some newspapers (Nezavisimaia Moldova, Jurnal de Chisinau, Evenimentul Zilei, Moldova
Suverana, Panorama, Timpul de dimineata) the average number of items on the elections and the
candidates registered or who were to be registered by the Central Election Commission was 8-13
per issue.

Similar to in previous election campaigns, the press continues to be divided based on the likes
and dislikes of editors and journalists. Most media outlets that had actively promoted the
Communist Party within the previous elections (Nezavisimaia Moldova, Moldova Suverand,
www.omg.md) have done the same within this campaign, PCRM being featured only in a positive
context in their news and opinion articles. At the same time, the political opponents of the
communists — the Alliance for European Integration (AIE) in general and PLDM and PL parties
individually were presented almost exclusively in a dark  light, being accused of
misadministration, conflicts of interest, nepotism and even violation of the legislation in force.
Disobeying the ethical norms, most of the items containing such accusations did not present the
opinion of the accused party. These media outlets often quoted anonymous sources, used libelous
language and calumny.

Other media outlets (7Timpul de dimineatd, Jurnal de Chisindau, Cuvdntul, Gazeta de Sud), as in
previous election campaigns, featured PCRM in a primarily negative context. At the same time,
AIE as the ruling alliance was featured, most of the time, in a favorable light. Therefore, these
media outlets tried to analyze the problems faced by the ruling parties and justify their failures.
The news agency Moldpres also falls into this category.

The third category of monitored outlets (Evenimentul Zilei, Panorama, Komsomolskaia Pravda v
Moldove partly) by their editorial policy show a more or less critical attitude to AIE and to some
Alliance parties, but so far have not directly favored any of the other candidates. Flux featured all
the main candidates in a negative context and favored the Christian Democratic People’s Party.

During the first monitoring period, the news agency Infotag and the online publication
www.unimedia.md had a relatively balanced editorial behavior, presenting the different positions
and opinions of parties in the context of the election campaign.



http://www.omg.md/
http://www.unimedia.md/

The number of electoral education items, that is articles presenting ways of exercising the
constitutional right to vote, and the number of articles in the category “Special electoral
programs” (debates with the participation of candidates, interviews with the latter on the content
of their electoral programs) is still very small.

4. Broadcast Monitoring Data

4.1 Involvement in the election campaign
411TV

From September 28 to October 10, the seven monitored TV stations broadcast a total number of
1617 items with electoral impact, covering an overall of 101.2 hours.

The largest amount of relevant items was broadcast by Jurnal TV and Publika TV, which is
explained by the specifics of these two niche stations which broadcast the full 24 hours a day.
(see Diagram 1). The political issues and the electoral process were the prevailing topics of
newscasts, with economic and social topics being covered less frequently. (Diagram 1.1)

Diagram 1. Length and type of electoral programs broadcast by the TV stations from September
28 to October 10, in seconds

Length/TV m\ox Populi
140000 O Opinion Programs
120000 +— ]
100000 4+ [ ] m Special Electoral
80000 1+ Programs
60000 |+ || E O Electoral eclucation
20000 |1 A
T — 1 O Air time
0 1 1 1 |_| 1 |_| 1 I_I 1
N b ) B Advertisments
r}é ‘D‘QX «'é A‘b Q.é -e. Q\\)
& & S Vv
S QX QW < ONews




Diagram 1.1. Topics broadcast on TV stations from September 28 to October 10, in seconds

Topics/TV
1000
300 A
800
400 1 [ Olenath |
200 -
0 [ e B —— T By I I R T S | ||_||-—|||_|
o = o = = [i}] ] c ;] c C —
8§ £. 8 5§ 5§ £ £ TEi ol ge §S Ta
s S § % £ £ & §£ 5t 38 9% 89
=] @ m o Q2 = O = v £ = 22 o5 o 0
o s 0 c =) = = m gdﬁ n o hq:l - =
co 0 o o 2t ®©c o T+« Wo
o4 9 w O Sa -5 w e
¢ u 6t O
L
4.1.2 Radio

From September 28 to October 10, the three monitored radio stations broadcast 630 items with
electoral impact with a total length of 38.7 hours.

Vocea Basarabiei stood out by the high amount of news and opinion programs, being also the
only station which broadcast electoral education items. Radio Moldova and Prime FM broadcast
mostly newscasts and opinion programs (Diagram 2). Similarly to the TV stations, most of the
topics of electoral news aired by the radio stations related to political issues and the electoral
process (Diagram 2.1).

Diagram 2. Length and type of electoral programs broadcast on radio from September 28 to
October 10, in seconds



100000
90000
80000
70000
60000
50000
40000
30000
20000
10000

o

Length/Radio

BVox Populi

O Opinion Programs

B Special Electoral
Programs

O Electoral Education

O Air Time

B Advertisments

ONews

Vocea Basarabiei RadioMoldova Antena C/Prime

FMV

Diagram 2.1. Topics broadcast on radio stations from September 28 to October 10, in seconds

Topics/Radio

300
250 +—
200 +——
150 +—
100 +— [ OLencth |
50 + ] ] —
O 1 — — 1 — 1 1 I I 1 1
= c I c I 7] c —
S 222 2 S £ 55 ®E e S 2
L cC=s = = £ 20 S5 0= o9
= w2 @ = o] = [T o = o © =5
o - 55 o s} Q = m o o o5 3
g SAG  c 3 £fe 02 58  ga&
38E <
-
<

4.2 Frequency of quoting candidates as sources, the length of TV appearances and the
length of time party representatives spoke during election newscasts

From September 28 to October 10, 2010, the Prime Minister, the Acting President of Moldova,
the leaders or the representatives of the 4 Alliance parties were quoted 149 times as sources in
the newscasts on Moldova 1. They appeared on screen for 4292 seconds. The Communist Party
was quoted directly or indirectly 36 times, with a length of 524 seconds of appearance on screen.
The other parties and independent candidates were quoted 18 times, their representatives




appearing on screen for 324 seconds. Note that the public station aired many news bulletins in
which the sources were ordinary citizens — 48 quotes with a total length of 1004 seconds, but
also representatives of the civil society, local and foreign experts, as well as representatives of
the international community.

The longest appearance in the relevant programs broadcast by Moldova 1 within the reference
period was that of the civil society representatives, experts and diplomats (2248 seconds) and the
acting president (1643 seconds).

Diagram 3. Length of appearance and length of speaking time for candidates on Moldova 1, in
seconds

Moldova 1
2000
1500
OLength of
1000 appearance
| Langth of
Inanah -l 0.0
.:} | e | e | Lo |
ZoL =1 woo==dJdzo0<<o-F00 200 0Q0dUuEx wZzAQ
= = o W o oA onwosoOn WwZ<<=Zz0 2>2=
Sufxxd8 3 Pogbp<@zaza“ag=
goa @ o o

On NIT, a private station with national coverage, the Acting President, the Prime Minister and
the four AIE parties were quoted directly or indirectly 294 times, while PCRM — 218 times. The
length of appearance on screen was 4318 seconds for the former and respectively 6887 seconds
for PCRM. The other non-parliamentary parties were quoted as sources 20 times for a total of
348 seconds, of which 16 times (337 seconds) PPCD appeared as a sources. In the opinion
programs, mostly the PCRM representatives appeared, but also the AIE members with 5374
seconds and respectively 2254 seconds.

Diagram 4. Length of appearance and length of speaking time for candidates on NIT, in seconds

NIT
8000
6000 +—|
OLength of
4000 appearance
@ L ength of
2000 I speakingtime
O = | | e el | | O | | |
V=000 0 dFA S Z20000=2Z200>2WLH0 A
Ll [T rw= o0 =wo o . R = m =
r533suig<o0lg S0<*8%aagz<?a
o g o o o




Prime TV, a private station with national coverage, quoted various sources whenever it covered
issues with direct or indirect electoral impact, often giving air time to both the representatives of
the candidates and civil society, as well as ordinary people, local and international experts, the
Central Election Commission, etc. Government members, representatives of the president’s
office and the parliament, but also those of the AIE parties, served as direct or indirect sources of
information in 66 cases, appearing on screen for 1394 seconds. Approximately a quarter of this
amount of time (330 seconds) was allotted to the Democrat Party, which was quoted 15 times.
The main opposition party — PCRM - was quoted 19 times/335 seconds. Note that Prime TV also
gave air time to a series of non-parliamentary parties — PR, PSD, UM, PNT, PNL, and MAE.

In terms of the length of appearances on the screen, PDM ranked first in the programs broadcast
by Prime TV during the reporting period. It appeared as a source for 5394 seconds, the
representatives of the party being usually invited in the weekly program “Prima sursa” (First
Source). The other AIE parties and PCRM were seldom quoted. The latter appeared in separate
items included in the program.

Diagram 5. Length of appearance and length of speaking time for candidates on Prime TV, in
seconds

Prime TV
600
500 ]
400
300 1 OLength of
appearance
200 A B Length of
100 speakingtime
0 -
ODONNOZ0o0F 2ongkEsSsS JdzsAa0=FHF0>0 W
wwa =7 oldloS>owAaQ x > Zw 2 Z <
JE EDOO) < m (.)9 ;E%gm:)n_gogn_g
o o

2 Plus, a private station with national coverage, had less pluralism in its sources, giving air time
to mostly AIE representatives and government members, which were quoted 17 times, with a
total length of 274 seconds of appearance on screen. About a quarter of the air time was provided
to the PDM representatives — 4 appearances/67 seconds. PL, PLDM and AMN appeared
sporadically, under approximately equal conditions. PCRM was quoted 3 times, with a length of
62 seconds of appearance on screen. 2 Plus did not have any program relevant for this
monitoring in the period of September 28 - October 10.



Diagram 6. Length of appearance and length of speaking time for candidates on 2 Plus, in
seconds

2 Plus
140
120 I
100
80 OLength of

60 B appearance

40 ]_LE._L @ Length of

20 —I_,—_I:I—rl_,_[[ speakingtime
o L[| o o

N Q & & 92 .0 v QA QLA © 0.0 N o
QQ&‘\\Q@@Q&Q“/Q S RE S © SR

O
QO )

On Jurnal TV news station, the Prime Minister, the Parliament, the President’s Office and also
the 4 AIE parties were directly or indirectly quoted in the newscasts 186 times, appearing on
screen for a total of 5882 seconds. The PCRM representatives were quoted as sources 40 times
for 1104 seconds.

Note the appearance of the non-parliamentary parties on Jurnal TV, which were quoted 37 times
for 747 seconds, half of which were allotted to PNT, which was quoted 14 times (379 seconds).
This station also let speak foreign and national experts, who rank first among the sources in
terms of length of air time, appearing on screen for 3934 seconds.

Jurnal TV is a leader in terms of pluralism in its opinion items and programs, in which 14
parliamentary and non-parliamentary parties appeared. Most air space was allotted to the ruling
parties, the Prime Minister and the Acting President — 29846 seconds. PCRM representatives
were quoted as sources only for 449 seconds. Among the non-parliamentary parties quoted there
were: PNL, MAE, PPCD, PMUEM, PR, PNT, and PUM.




Diagram 7. Length of appearance and length of speaking time for candidates on Jurnal TV, in
seconds

Jurnal TV
5000
4000
3000 OLength of
appearance

2000 @ Length of
1000 -“ |] ] speakingtime

D | | | | | |l O lp |

N2 SR R R A AN N QO L K&
S P& E e GQOQSX\@‘(/ &S

Publika TV is a leader in terms of diversity and pluralism of opinion in its newscasts, letting a
large number of various sources speak in its news; in 716 cases (11509 seconds) these were the
members of government and the president’s office, but also the AIE members. PCRM was
quoted 155 times for 2830 seconds. Note also the large number of the other candidates and
potential candidates which were quoted as sources 23 times (572 seconds) — PNT, PDAM, PR,
FN, MAE, PMUEM, PU, and PLD. Publika TV also provided quite much air time to the civil
society representatives, ordinary people, national and international experts in various fields.

In the programs and opinion items broadcast by Publika TV, the AIE parties but also the
President and the Prime Minister appeared for 17346 seconds, PCRM — for 3120 sec. Experts
were also invited in the studio and had the chance to speak for 9154 seconds.

Diagram 8. Length of appearance and length of speaking time for candidates on Publika TV, in
seconds

Publika TV

4000
3500 I
3000 I
2500 A
2000 OLength of

a egarance
1500 + Bl ohgth of

1000 - speakingtims
500 A i




The station N4 with regional coverage had a large number of news sources during the reference
period, representing both the main state institutions and the AIE parties (quoted 167 times for
6024 seconds in total), and PCRM (38 times for 1136 seconds), but also non-parliamentary
parties and independent candidates (quoted 29 times for 614 seconds). N4 did not have any
program or other opinion items during the reporting period.

Diagram 9. Length of appearance and length of speaking time for candidates on N4, in seconds

N4
2000
1500 | |_|
1000 - Dla-;ggtahr:r:ce
ELength of

500 A speakingtime

0 A

N A ELPLCL IO ENAL LD
QQQ‘Q\& TR NL T CEFITE S

The public station Radio Moldova stood out in terms of the pluralism of sources when
addressing electoral issues. Experts from NGOs, ordinary citizens, foreign experts and the CEC
were often quoted in the newscasts. However, the high state officials and the AIE parties were
given priority; they were referred to 129 times for 3272 seconds. PCRM representatives were
quoted 8 times/117 seconds. In the opinion programs, most visibility was provided to national
and foreign experts (1270 seconds). The representatives of the AIE parties, the Prime Minister,
and the Acting President had the possibility to speak directly for 5064 seconds.

Diagram 10. Length of speaking time for candidates on Radio Moldova, in seconds

Radio Moldova
3000
2500
2000
1500 OLength of
1000 appearance
L h of
508 - L ._AJI - T ey Lol =l ISSQEiinogtime
QA Lo L2, O/ R QONL ONMIUA QO DD oK
PN LTI TP EL LI




In its news programs, the private station Prime FM quoted frequently the main state institutions
and also the AIE members — 132 times, with a total length of 1267 seconds of speaking time, and
the non-parliamentary parties — 6 times/122 seconds. The opinion programs and items on Prime
FM quoted only experts (1650 seconds) during the reporting period.

Diagram 11. Length of speaking time for candidates on Prime FM, in seconds

Prime FM

1000
200 OLength of
600 appearance
400 B ength of speaking
200 I I time

O _ | | | | | | | | (1]

4 2NN AQ 9
SRR RN

During the reporting period, Vocea Basarabiei used the AIE parties, the President, and the Prime
Minister 149 times as sources, providing them a total of 5346 seconds of air time. On the other
hand, PCRM was quoted directly or indirectly 19 times/356 seconds. The other non-
parliamentary parties that were quoted in the newscasts on Vocea Basarabiei spoke directly for
155 seconds. Besides news, Vocea Basarabiei aired also an important number of opinion items,
programs, and interviews in which the representatives of PLDM, PD and PL, as well as the
experts and citizens were given the possibility to speak. Experts rank first among the sources in
the programs and opinion items on Vocea Basarabiei, with 21359 seconds of air time, followed
by representatives of the current government — 13964 seconds.




Diagram 12. Length of speaking time for candidates on Vocea Basarabiei, in seconds

Vocea Basarabiei

3500
3000
2500
2000 1 OLength of
1500 + aﬁpearance
1000 ~ BLength of
500 - I I speakingtime
O _ L ml 1 1 II 1 1 | ml L.I 1 II 1 II L mi 1 1 1

ZoO0-doUoxrs1NZ2sad100>FJd0==0=D00nlE

=0l X<pnopuWs/Foo=wu>W= Wopo>OxZ

=8 wsa %ggég <0G5poa@ st 3%

o

4.3 Frequency of newscasts directly or indirectly favoring or disfavoring candidates

431TV

From September 28 to October 10, 2010, the public station Moldova I informed its viewers
about the dissolution of the parliament and the launch of the election campaign, the dissensions
among the members of the ruling Alliance caused by the decision of Prime Minister Filat on
amending the Law on Budget with a view to paying the indemnities to the retired persons and the
socially vulnerable categories, about the high level meetings with different European
delegations, the European integration, Vladimir Voronin’s court hearing in the case “Ciocéarlia”,
the increase of teachers’ salary, the construction of houses for the persons in distress etc.

The candidates were treated neutrally in most of the relevant news and programs on Moldova 1.
However, there were also items which favored or disfavored certain candidates. The share of
news favorable to AIE was 14% of the total amount of news broadcast on the public TV station.
Individually, PLDM was positively mentioned in 9%, PL - in 2%, PD —in 2% and AMN —in 1%
of all the news. At the same time, PLDM appeared in an unfavorable context in 3% while PCRM
— in 2% of the total amount of electoral news.



Diagram 13. Frequency of newscasts favoring or disfavoring candidates on Moldova 1

Moldowva 1
30
25 ——
20
O Favored
15
@ Disfavored
10
5
O | | 1 1 I I 1 | | 1 . 1
PD PCRM ANN PL PLDM AlE

The public radio station informed its listeners about the dissolution of the parliament, the launch
of the election campaign, the intention of suspending Voronin’s parliamentary immunity, the aid
to retired persons and socially vulnerable categories, the purchase of houses for the persons in
distress, the hearing of Vladimir Voronin in the case “Ciocarlia”, the European integration etc.
On Radio Moldova, the share of favorable news was 18% for AIE as compared to 3% of news in
which AIE appears in a negative context. PLDM was favored in 8% and disfavored in 4% of the
news. The other AIE parties were disfavored several times: PL- 4%, AMN - 3%, PD - 1%.
PCRM was favored in 1% and disfavored in 4% of the total amount of news broadcast by Radio
Moldova. Note that four non-parliamentary parties also appeared in a positive context one time
each.

Diagram 14. Frequency of newscasts favoring or disfavoring candidates on Radio Moldova

Radio Moldova

40
35 =
30
25
20
15

10 :
i_ﬂ_il [ S i S L= r[
=
<

Q o L & L &
< oqeqeq&*“\»\

O Favored

E Disfavored

QO o
QOQ‘V@Q

During the reference period, besides the topics with direct electoral impact, NIT also informed its
viewers about the Parliament intention of withdrawing the parliamentary immunity of the PCRM
president, Vladimir Voronin. It even launched a campaign in which the ordinary citizens could




send supporting messages to the PCRM leader and broadcast the international responses to the
situation. NIT provided details about Voronin’s participation and speech in the Council of
Europe Parliamentary Assembly (CEPA), followed the dissension within AIE, spoke about the
closure of schools, the increase of prices for medicines; the campaign “NIT Targeted by the
Power” continued. The share of news favorable to PCRM, aired during September 28 — October
10, was 35% of all the news with an electoral impact. This party appeared in a positive context
122 times. By contrast, AIE was mentioned in a negative context in 44% of the news (148
times). At the same time, the AIE parties appeared in a negative light individually: PD - 24 times
or 7%, AMN - 6 times or 2 %, PL — 41 times or 12% and PLDM - 51 times or 15%. The no-
parliamentary party PPCD was mentioned in a positive context 7 times or 2% of all relevant
news broadcast by NIT.

Diagram 15. Frequency of newscasts favoring or disfavoring candidates on NIT TV
NITTV

160

140
120 ]
100 O Favored
80
@ Disfavored
60
40
STl I
0 | 1 | i T . | 1 | 1
PL AlE

PD PCRM  ANMN FPPCD PLDM

On Prime TV, these indicators were as follows: 8% of favoring and 5% of disfavoring news for
AIE, 2% of favoring and 2% of disfavoring news for PCRM, 5% of favoring news for PDM, 3%
of favoring news for PL and 5% f favoring news for PLDM. In the rest of cases, the electoral
candidates were shown in neutral contexts.




Diagram 16. Frequency of newscasts favoring or disfavoring candidates on Prime TV

Prime TV

O=2NWLtOh~0oO

OFavored
mDisfavored
PL

FPD PCRIM PLDM AlE

In the 17 news on 2 Plus, in several cases the candidates were featured negatively or positively:
PD was disfavored once (or in 5% of all the news), PCRM appeared in a negative (6%) but also a
positive (6%) context. PLDM was featured in a negative context twice (12%), while AIE — the
same number of times - in a positive context (12%).

Diagram 17. Frequency of newscasts favoring or disfavoring candidates on 2 Plus

2Plus

1.5 O Favored

1 B Disfavored

0.5

PD PCRIM PLDM AlE

Publika TV had relatively balanced newscasts, featuring the candidates mostly in a neutral light,
but also sometimes in a negative and positive light. Thus, AIE appeared both in disfavoring and




favoring news — 28 and respectively 29 times, or about 5% of all the news. As an individual
party, PLDM was favored in 3% and disfavored in 9% of the news (14 appearances in a positive
context and 49 — in a negative context). PL. was mentioned in an even number of favorable and
unfavorable news — about 3% each, PDM was favored in 3% and disfavored in about 1% of the
newscasts, while AMN was positively mentioned in 2% and negatively — in 1% of the news.
PCRM appeared in a positive context in 4% and in a negative context — in 7% of all the news on
Publika TV (20 and respectively 33 times).

Diagram 18. Frequency of newscasts favoring or disfavoring candidates on Publika TV

Publika TV

60
50

40

O Favored
H Disfavored

30

20

Bl misml 5

PD PCRM ANMN

—/
PU PNT PLDM  AIE

In the newscasts of Jurnal TV, PCRM appeared 16 times in a negative context and once in a
positive context, which represents 0.5% and respectively 8.5% of the total number of news. By
contrast, AIE appeared 17 times in a positive light and once in a negative light. Individually,
PLDM was mentioned positively 14 times (7%) and negatively — 3 times (15). PD appeared in a
negative light in just one news — 0.5%. PL appeared in a positive context 11 times (6%). AMN
was mentioned positively 12 times (6%). Among the non-parliamentary parties, PNT had 3
appearances in a positive context (1.5%).



Diagram 19. Frequency of newscasts favoring or disfavoring candidates on Jurnal TV

Jurnal TV

18
16
14
12

10 O Favored
8 B Disfavored

oON P+

-| 1 1 1 II 1 II -_

FPD PCRM AMN PL UM PNT PLDM  AIE

On N4, the station with regional coverage, for PCRM the share of positive news was 5%, and of
negative news — 2% of all relevant news. AIE was both favored (5%) and disfavored (6%).
PLDM appeared in a positive light in 17% and in a negative light in 4% of the news. PL was
featured in a negative context in 5% of the news, while PD —in 1%.

Diagram 20. Frequency of newscasts favoring or disfavoring candidates on N4

N4
18 1

16 o Favored

14 m Disfavored

12
10

I — T

PD PCRM ANMN PL UM uc PLDM  AIE

O N &= O

On Vocea Basarabiei, PCRM and PLDM appeared in a negative context most — 17 times each,
which represents 12% of all the news. AIE appeared 33 times in a positive context (17%) and 4
times in a negative context (2%). The share of favorable news for PL and AMN was 3% and
respectively 0.5%, while that of negative news for PL, AMN and PD — 3%, 1% and respectively
5%.



Diagram 21. Frequency of newscasts favoring or disfavoring candidates on Vocea Basarabiei

Vocea Basarabiei

35
30
25

O Favored
15 B Disfavored
10

.M
D |
FPD

AMN

PCRM PL PLDM AlE

A similar trend can be noticed for Prime FM, where AIE appeared in a positive context in 17%
and in a negative context in 1% of all the news; PLDM — 4% in a positive context and 5% in a
negative context; PD was featured only in a positive light — 5%; PL- 2% and 0.6% in a positive
and respectively a negative light, while AMN was favored in only one news (1%). PCRM was
shown in a positive (2%) and a negative (4%) light.

Diagram 22. Frequency of mnewscasts favoring or disfavoring candidates on Prime FM

Prime FM

10 O Favored
3 @ Disfavored

] . HN ._Ih. l.l—l . I
PL  PU

FPD PCRM AMN MAE PLDM  AIE

4.4 Frequency of opinion programs, Vox Populi, interviews, and electoral education items
directly or indirectly favoring or disfavoring candidates

During the reference period, Moldova 1 public station broadcast only 4 opinion items in which
the electoral candidates were mentioned either favorably or unfavorably. Therefore, AIE was
favored twice, while PCRM was for the same number of times.



Diagram 23. Frequency of opinion programs favoring or disfavoring candidates on Moldova 1

Moldowva 1

2.5

1.5

O Favored

W Disfavored

0.5

PCRM AlE

The opinion items and programs on NIT were directly favorable to PCRM (the party appeared in
a positive light 18 times or 60% of all programs), and clearly unfavorable to AIE, which
appeared 22 times in a negative context (73%), and PD, which appeared 4 times (13%) also in a
negative context.

Diagram 24. Frequency of opinion programs favoring or disfavoring candidates on NIT

NIT TV

25
20
15 OFavored
10 B Disfavored

5 B N

oL M . . .

PD PCRIM PL PLDIM AlE

On Prime TV, 42% of the opinion items and programs favored PD — 3 times. PL was favored
once, or in 14% of cases.




Diagram 25. Frequency of opinion programs favoring or disfavoring candidates on Prime TV

PrimeTV

3.5

2.5

2 OFavored
1.5 @ Disfavored

0.5

PD PL

In the opinion programs and items on Publika TV, the share of news items which were
unfavorable to AIE was 15% (6 times). PLDM was disfavored 4 times or in 9% of the cases, and
appeared in a positive context twice (4.5%). PCRM was featured in a negative context once (2%)
and in a positive context twice (5%). PL was disfavored twice (5%) and PD and AMN were
favored once each (2%).

Diagram 26. Frequency of opinion programs favoring or disfavoring candidates on Publika TV
Publika TV

OFavored

B Disfavored

O =2 N W & O O N

= Sam— i s

FPD PCRM ANMN PL PLDM AlE

Jurnal TV broadcast a large number of items in which PCRM appeared in a negative context —
14 times, or in 48% of all the items. AIE appeared both in a positive and a negative context (10%
each), as well as AMN — twice in a negative light and twice in a positive light, or 7% each. PD
was disfavored 3 times (10%), and PL was favored once (3%). PLDM appeared in an



unfavorable context twice and in a favorable context — once (7% and 3% respectively.) Note that
the following non-parliamentary parties appeared in either a positive or a negative light: PNT,
PSD, PPCD, PUM, PRM and PNM.

Diagram 27. Frequency of opinion programs favoring or disfavoring candidates on Jurnal TV

Jurnal TV

O Favored
Ml Disfavored

16
14
12
10
1)
6
4
2
0

QQ Oqs"\ gsk P Qv
2’

During the reporting period, the station 2 PLUS with national coverage, and N4 with regional
coverage broadcast only news, not programs.

In the opinion programs on Radio Moldova, AIE appeared 4 times in a positive light and once in
a negative light (30% and respectively 7% of the total number of programs). Individually, PLDM
was disfavored twice (15%), PL was favored twice (15%), while AMN and PD appeared in a
positive light once each (8%). PCRM was featured in a negative context 3 times (23%).

Diagram 28. Frequency of opinion programs favoring or disfavoring candidates on Radio
Moldova

Radio Moldova

4.5

3.5

2.5 mFavored

2 m Disfavored
1.5

1
o} n
O 1 1 1 1 1 1

PD PCRM ANN PL PNT PLDM AlE

In the opinion items on Prime Fm, AIE appeared twice in a positive context. PLDM was mostly
disfavored (8 times — in a negative context as compared to its appearance in a positive light), PL
was disfavored 4 times, PCRM appeared both in a positive and a negative context (twice and
three times respectively), as well as PD (once and once respectively).




Diagram 28. Frequency of opinion programs favoring or disfavoring candidates on Prime FM

Prime FM

O Favored

B Disfavored
S— I| —l
PL AlE

FPD PCRM PLDIM

O=-MNWEOON®O

In the opinion items and programs on Vocea Basarabiei, PCRM appeared in a unfavourable
context 24 times (or in 80% of the total number of items), while AIE was featured 21 times in a
positive light (70%). PLDM was both disfavored and favored, with 8 negative and 5 positive
references (27% and respectively 17%). PL appeared twice positively (6%), PD and AMN
appeared positively once each (3%) and PD appeared once negatively (3%).

Diagram 30. Frequency of opinion programs favoring or disfavoring candidates on Vocea
Basarabiei

Vocea Basarabiei

30

25
20 [ ]

O Favored

15
B Disfavored

10

D | e ) I | 1 - 1 I_I 1 | o Y 1 I
PD PCRM ANN PPCD PL MAE PLDM  AIE




5. Print Press, Online Publications
5.1 Involvement in the Election Campaign
5.1.1 Newspapers

From 28 September to 10 October 2010, monitored newspapers quite actively covered the start
of the election campaign, predominantly in opinion articles and news reports. Thus, the 12
newspapers published 462 pieces that directly or indirectly referred to the anticipated
parliamentary elections on a total surface of 196 thou sq.cm. Almost one half of this surface
(49.6%) was allotted to opinion articles, news reports occupied 43% of the total surface, while
about 4.5% or 8,755 sq.cm. of the total surface were taken by political advertisement. Election
education pieces published within this period by monitored newspapers were insignificant both
in number and in occupied surface.

Chart 31. Number of pieces on the election campaign, published in 12 newspapers

Newspapers
300
250 -
200 -
100
50
0 —
News RepoAdvertisement Election Special Opinion Vox Populi
Education Electoral Pieces
Pieces

Nezavisimaia Moldova newspaper published the greatest number of pieces on elections-related
topics and allotted the largest surface to those (109 articles on a surface of over 47 thou sq.cm),
followed by Timpul de dimineata (76 pieces on 34,620 sq.cm) and Moldova Suverana (67 pieces
on 23,200 sq.cm). It has to be mentioned that most of the surface in these newspapers was
allotted to opinion articles to the detriment of thematic news, which indicated the tendency to
transmit opinions about the events taking place rather than actual facts. Flux and Evenimentul
Zilei newspapers allotted larger surfaces to opinion articles vs. news items as well. In Jurnal de
Chisinau, Panorama, Komsomolskaia pravda v Moldove and Gazeta de Sud newspapers the ratio
of the surface occupied by opinion articles and news items was favorable to news, while
Cuvantul, Vesti Gagauzii and Golos Balti did not publish opinion pieces on anticipated
parliamentary elections within the first monitoring period at all.

The newspaper surface in monitored print press occupied by properly marked political and
electoral advertisement made up 8,755 sq.cm, almost half of which accounted for
Komsomolskaia pravda v Moldove newspaper. Political advertisement also appeared within this



period in Vesti Gagauczii, Timpul de dimineata, Panorama, Gazeta de Sud, Cuvantul and Flux
newspaper.

Chart 32. Number of relevant pieces published within 28 September — 10 October 2010

120
100 -

40 H
20 -
O | | H | T I e O e BN

F @ N & NN S X
\604%. Ql’b{b‘ Q\o Q}'b'Q . (O\Q{b \’&6\ \’i,§® ,0'0«} 906 A(b.& Q;b.
SR S P TS
o2 eé\ Afzr(o e R Q\’?f < 9\0 ge{b [N
PSRN $ & 2 & WP
¥ L NP R
SN &
& &
> N
&
&

Chart 33. Surface (squared centimeters) allotted to pieces on the election campaign, sq.cm

50000 i
25000 | m Vox Populi
§§(8)§§ h @ Opinion Pieces
%8888 i | | | Special Electoral
g g peces
T | ] | O Election
5008 ] [ ] ! ! ! [ ] ! ! [ —— T — Ed[icat|0n
© Vs x © 8Os © © E = ° E =
seS§ZEstEEE . E ¢ ¢ E E
=3 3ac Sofs 5 22g3 S @ = o
:SEE 3336 5 2%V & s 3 3
NsF®© 277 a2 §5¢  Z B 8
o
~

From the thematic viewpoint, during the first monitoring period most of the published
journalistic pieces addressed public policies in general and just slightly touched upon some
specific problems and situations in the economic or social area. News subjects and sources of
information varied, nevertheless their choice indicated the political and electoral preferences of
this or that media outlet.



5.1.2 News Agencies and Online Publications

The two monitored news agencies, Moldpres and Infotag presented in their daily content a total
number of 118 pieces of news covering the subject of this monitoring with a total of over 223
characters (no spaces). 65% of the total number of news items and 53% of surface accounted for
Infotag Agency.

Internet users could access 218 produced or reproduced news items posted on www.unimedia.md
and www.omg.md within this period, with a total of over 415 thou characters. Often news reports
were accompanied by video sequences that could be watched by those accessing the websites.
Over 65% of the number and surface of those news items accounted for www.omg.md.

Charts 34 and 35. Space (characters, no spaces) allotted to pieces on the election campaign by
press agencies and websites

140000 O News Reports
120000 - — m Advertisement
100000 ]
m Election
80000 Education
000001 m Special
40000 +— Electoral
Pieces
20000 - Opinion
Pieces
0 .
Infotag Moldpres Vox Populi
300000 O News Reports
250000 1 m Advertisement
200000 +—
m Election
150000 +— Education
100000 +— m Special
Electoral
Pieces
50000 1 Opinion
Pieces
0
www.omg.md www.unimedia.md Vox Populi



http://www.unimedia.md/
http://www.omg.md/
http://www.omg.md/

5.2 Candidates, parties directly or indirectly favored or disfavored in news reports and opinion
pieces — frequency

5.2.1. Newspapers

Within the first two weeks of monitoring, Timpul de dimineata presented the Alliance for
European Integration (AIE) and its parties in neutral or predominantly favoring news. Likely,
some extra-parliamentary parties were favored as well. All the news items about the Communist
Party in Timpul de dimineata within this period featured this electoral candidate in a negative
light. The same tendency persisted in opinion articles published in the newspaper. Thus, PCRM
was portrayed in unfavorable light 19 times, Social and Political Movement ,,Pentru Neam si
Tara” (For the Nation and the Country), Democratic Party and Our Moldova Alliance were
disfavored in an article each. The other four pieces favored AIE as government alliance.

Charts 36 and 37. Favored or disfavored candidates in articles by Timpul de dimineata —
frequency

Timpul de dimineata (news)

4,5

3,5

2,5 @ Favored

2 W Disfavored
1,5

0,5

PD PCRM AMN MAE PLDM AIE

Timpul de dimineata (other articles)

20
18
16
14
12

@ Favored

8 W Disfavored

oON BO

PD PCRM AMN PNT PLDM AIE




Moldova Suverana newspaper exclusively portrayed the Communist Party in a favoring light,
and in single cases the People’s Christian Democratic Party. In several pieces of news, the
Democratic Party and AIE were featured in a neutral light. In general, the editorial policy of the
newspaper is rather critical of the AIE and its component parties, especially the Liberal
Democratic Party and the Liberal Party, which results in unfavourable features using denigrating
language. This editorial tendency is emphasized in other types of articles published in Moldova
Suverana.

Charts 38 and 39. Favored or disfavored candidates in articles by Moldova Suverana —
frequency

Moldova suverana (news)

18
16
14
12
10 @ Favored

| Disfavored

T i

PD PCRM PPCD PLDM AIE

oON B~O @

Moldova suverana (other articles)

12

10 -

8

5 @ Favored

| Disfavored

4 a

2 a

0

PCRM PLDM

The news in Jurnal de Chisinau featured AIE, PLDM, PNT and AMN in a favourable light,
although the newspaper also published news featuring some of these candidates in a rather
unfavourable light (except for PNT that was featured only in a positive context). Only PCRM (6
cases) and PDM (4 cases) were featured in a negative light. In most of the other types of articles
(predominantly opinion pieces), PCRM and PD were likewise negatively portrayed, while the



other candidates were featured in a positive light in some cases and in a negative light in the
other.

Charts 40 and 41. Favored or disfavored candidates in articles by Jurnal de Chisinau —
frequency

Jurnal de Chisinau (news)
;
6
5 _
4 O Favored
3 m Disfavored
2 i
, H ﬂ
0 I_I H
PD PCRM AMN PNT PLDM AIE
Jurnal de Chisinau (other articles)

4,5

4
3,5

3
2,5 @ Favored

2 m Disfavored
1,5

1 T
0,5 1] r

0 ] ]

PD PCRM AMN PL PLDM AIE

The news in Flux newspaper treated positively the only one candidate, the People’s Christian
Democratic Party, while all the other parties were featured more often in negative light. The
other articles in the newspaper sometimes treated some other candidates apart from PPCD in a
neutral or favorable manner: People’s Republican Party, National Liberal Party, ,,Forta Noua”
(The New Force) Movement.



Chart 42 and 43. Favored or disfavored candidates in articles by Flux — frequency

Flux (news)

7
6 —
5
4 O Favored
3 m Disfavored
2
L |
o LI \ I i N

PD PCRM AMN PPCD PL PNT PLDM AIE

Flux (other articles)

3,5
3
2,5
2 O Favored
1,5 W Disfavored
1
0,5 [
0 -

PD PCRM AMN PPCD PL FN  PPR PNL PNT

The news in Komsomolskaia pravda v Moldove featured some candidates both in a negative and
positive light (PLDM, PD, AMN), maintaining a certain editorial balance. Although we cannot
say the same thing about the candidature of PCRM (featured in a favoring light both in the news
and in the other types of articles) and PL (disfavored on the contrary).



Charts 44 and 45. Favored or disfavored candidates in articles by Komsomolskaia pravda v
Moldove — frequency

Komsomolskaia pravda v Moldove (news)

4,5

3,5

2,5 O Favored

2 | Disfavored
1,5 4+

-+ [ i

PD PCRM AMN PL PLDM AIE

Komsomolskaia pravda v Moldove (other articles)

2,5

1,5 @ Favored

1 | Disfavored

075 I I
0
AMN PL

PD PCRM

PLDM AlIE

Nezavisimaia Moldova newspaper intensely favored PCRM both in the news and in the other
types of published articles. At the same time, the newspaper heavily criticized AIE and some
parties part of the Alliance, especially PLDM and PL. It has to be mentioned that the number of
articles praising PCRM is really smaller than critical articles adressing the present government.
Thus, Nezavisimaia Moldova demonstrates engagement of its editorial policy to the electoral
interest of PCRM.



Charts 46 and 47. Favored or disfavored candidates in articles by Nezavisimaia Moldova —
frequency

Nezavisimaia Moldova (hnews)

O Favored

| Disfavored

Nezavisimaia Moldova (other articles)

@ Favored

| Disfavored

PCRM PL PU PNL PLDM AIE

Articles published by Evenimentul Zilei have a tendency towards unfavourable features of
mainly PLDM, rarer PCRM and PL. The other candidates practically do not appear on pages of
the newspaper.



Charts 48 and 49. Favored or disfavored candidates in articles by Evenimentul Zilei — frequency

Evenimentul zilei (news)

7

6 |

5 |

4 O Favored

3 m Disfavored

2
1
L I [ ] B

PCRM PL PLDM AIE

Evenimentul zilei (other articles)

3,5

2,5

@ Favored

1,5 W Disfavored

1
0,5 -
0

PCRM PLDM

Panorama newspaper features the candidature of PCRM in a negative light in all the news and is
criticised in most of the other types of articles. Sometimes, AIE or its components, PLDM and
PL, appear in a negative light as well. The other candidates have been seen less on the pages of
the newspaper within the first monitoring period.



Charts 50 and 51. Favored or disfavored candidates in articles by Panorama — frequency

Panorama (news)

@ Favored

m Disfavored

o B N W b~ 01 O N

PD PCRM AMN PL UM PU PLDM AIE

Panorama (other articles)

4,5

3,5

2,5 O Favored

W Disfavored

15

0,5

PD PCRM PL UM PLDM AIE

In the course of the first two weeks of the electoral process, Gazeta de Sud weekly published
only news featuring PCRM in a negative light, and AIE in a positive light.



Chart 52. Favored or disfavored candidates in articles by Gazeta de Sud — frequency

Gazetade Sud (news)

2,5

15

@ Favored

| Disfavored

0,5

PCRM AIE

Within 28 September — 10 October, Golos Balti (Balti) and Vesti Gagauzii (Comrat) public
newspapers, as well as Cuvantul (Rezina) independent newspaper published only neutral articles
on the electoral process.

5.2.2. News Agencies and Online Publications

Moldpres press agency published news that predominantly favored government alliance
(meetings of Moldovan officials with foreign diplomats, participation of the country’s leaders in
different events, etc.). In some news, PCRM was featured in a negative light, while the other
candidates appeared rarer, in news items of a neutral nature.

Chart 53. Favored or disfavored candidates in news items by Moldpres — frequency

Moldpres
25
20
15 @ Favored
10 W Disfavored
5 r—l
. — — - — N

PCRM AMN PNT PLDM AIE




Infotag press agency covers the election campaign in a more or less balanced manner presenting
events organized by the candidates or with their participation. In case of accusations launched
publicly by some candidates towards others, the agency did not always request the opinion of the
injured party. Generally, the main political figures are presented by /nfotag both in a positive and
a negative light.

Chart 54. Favored or disfavored candidates in news items by Infotag — frequency

Infotag
25
20 ]
15 @ Favored
10 m Disfavored
0 |_| | | |_| . | |_| | |_|

PD PCRM AMN PL PNT PLDM PPM AIE

In the news posted on www.unimedia.md, candidates are presented differently, often through
declarations made by party leaders in comparison with their political opponents, usually
featuring the reaction of the opposite party. From the editorial point of view, the publication pays
more attention to PCRM that appears more often in a negative light and PLDM that appears both
in a favoring and disfavoring light.



http://www.unimedia.md/

Chart 55. Favored or disfavored candidates in news items on www.unimedia.md — frequency

www.unimedia.md
10
9
8
7
g @ Favored
4 m Disfavored
3
Z,i
1,i
0 L L L L
PD PCRM AMN PL UM PNL PLDM AlE

The news items posted on www.omg.md within the reporting period indicate that the website is a
campaigning resource favoring PCRM and heavily criticizing their political opponents,
especially PLDM and PL, with no right of reply and in a denigrating manner.

Chart 56. Favored or disfavored candidates in news items on www.omg.md — frequency

www.omg.md

70

60
50
40 ] O Favored
30 m Disfavored
20
| B

0 —.

PD PCRM AMN PL PLDM AlE



http://www.unimedia.md/
http://www.omg.md/
http://www.omg.md/

ANNEX

Case Study No.1

Context 28.09.2010 The Acting President Mihai Ghimpu signed the decree on dissolution of
Parliament and set the date of anticipated parliamentary elections for 28 November.

Media Media Presentation Remarks

Publika TV, | The Acting President Mihai Ghimpu has | Publika TV has two items on decree

19.00 signed the decree on dissolution of the signing. The first one is a stand-up
current Legislative. He announced that from the President’s declaration.
anticipated parliamentary elections would | The second is a live broadcast from
take place on 28 November this year. the Parliament Chamber. Publika
Thus, political parties will be engaged in | TV does not offer explanations on
an election campaign within the following | the issue.
two months.

N4, 19.30 The Parliament has been dissolved. The During the entire report, there is
President has signed a decree before the negative emphasis made by the
press. ,,Thus, MG has been left without a | reporter presenting the acting head
card up his sleeve, as he used to say, to of state not quite in a positive light.
prevent anticipated parliamentary Right from the beginning, the
elections”. ,,Ghimpu himself recognizes reporter comes with a remark of his
that he is unsatisfied with his activity as own and then continues with the
head of state and Parliament”. ,,Despite a | other statements lacking
number of opinions expressed by lawyers | equidistance and fairness. In order
and politicians, Ghimpu says he will stay | to make it seem less criticizing to
head of state until new Parliament is the address of the president, the
elected.” author makes reference to ,,opinions

expressed by lawyers and
politicians” without giving a name,
which makes the statements not
sound credible.

Jurnal TV, The acting president Mihai Ghimpu has The report is simple, consists of an

20.00 signed the decree on dissolution of the intro and a stand-up with the acting

Legislative. At the same time Mihai
Ghimpu clarified that until new
Parliament comes into authority, MPs
would sit to adopt just organic laws. The

president. The news item is
unbiased and objective, but does not
offer expert explanations to help the
viewer better understand what is




head of state also specified the date of
anticipated parliamentary elections that
would take place on 28 November this
year.

happening.

Moldova 1, The channel broadcast the declaration of | The news is presented in an
Mihai Ghimpu about the signing of the objective and unbiased manner. The
21.00 decree on dissolution of Parliament. The | journalist did not try to find out and
journalist says that he ,,regretted” he had | offer more explanations from other
to sign the document and mentions, citing | political figures on the issue. The
the president, what Parliament is to do related news item based on a
after announcement of dissolution. declaration by CEC chairman
] elaborates on the issue, but does not
In'another separe'lte news piece, Eugen help the viewer understand why the
Stirbu, CEC chairman, announced that the Parliament has been dissolved.
election campaign would start the next
day.
NIT, 22.00 ,It is a historic moment for RM. Mihai ,» The historic moment” presented by

Ghimpu has signed the last decree, the
one on dissolution of Parliament.” ,,The
head of state expressed his regret that the
current government had ended...” ,,One
could see with the naked eye that the hand
of the alliance leader trembled when he
signed the end of his government.”

Iurie Munteanu, PCRM secretary: ,,Today
Ghimpu confirmed once again that neither
he nor his accomplices... had the intention
of dissolving the Parliament... Today
Ghimpu was purple with rage when
signed the decree, trembling he
recognized once again...” Reporter: ,,At
the end of the mandate, Ghimpu
recognized that he was not satisfied with
the results of the government and felt very
tired”.

NIT abounds in appreciations and
caustic remarks to the address of the
acting president and government
alliance either given by the reporter
or by their sources (the current
government has ended, Ghimpu
purple with rage and trembling).

The report is dominated by
comments and interpretations of the
reporter on the way the decree has
been signed. He says that the
president’s hand trembled when he
signed the decree, however one
cannot see this in the gross plan
presented in the report. The source
enquired by the reporter rather
comes with a ham note instead of
appreciating or commenting on the
event. The report cannot be
considered unbiased and
equidistant, while pluralism of
opinions ends with a statement




favoring PCRM.

Prime TV, The acting president has signed the decree | The issue is treated in an unbiased

on dissolution of Parliament. According to | and equidistant manner. Unlike
21.00 the document, on 28 November, other TV channels, Prime TV also

Moldovan nationals will be called to offers a more informative

ballot boxes to elect a new Parliament. background that explains the

Until the elections, MPs can sit, however | context of dissolution and

they will adopt only simple decisions and | consequences. The news piece does

laws. Dissolution of Parliament takes not offer room for other sources,

place exactly 60 days before anticipated only images from the press

parliamentary elections. The Parliament of | conference where the president

the Republic of Moldova has been signed the decree.

dissolved after the failure of the two

attempts to elect the head of state, as well

as the failure to amend article 78 of the

Constitution by Referendum for the

president to be elected by people.
2 Plus, 20.00 | The president Mihai Ghimpu has signed The news item is objective and

the decree on dissolution of the legislative | unbiased, but there is no

today in front of journalists. diversification of sources to offer

more explanations on the matter.

Vocea The acting president Mihai Ghimpu has The selected insert makes reference
Basarabiei, signed the decree on dissolution of to ,,all those who have played poor
18.00 Parliament. The moment that also signals | politics”, but does not give room for

the start of the election campaign for an expert or politician to explain

anticipated elections. ,,The day has come | why their politics has been poor or

to show that I will conform to the how correct this decision of Mihai

Constitution and soon you will get Ghimpu is.

convinced that all those who have claimed

that Ghimpu would not dissolve the

Parliament, that Ghimpu is like that, have

played poor politics and lied to the

citizens”.
Radio The acting president has signed the decree | The fact that information about
Moldova, on dissolution of Parliament of XVIIIth dissolution of the Parliament is part
19.00 legislature. He expressed his regret that he | of a report from an AIE briefing

had to sign the document, nevertheless
Mihai Ghimpu also mentioned the good

makes it harder to perceive the
information and creates an




side of things, expressing his confidence
that citizens who had voted for change
shall fight for it till the end. The issue is
elaborated upon in Panorama Zilei show
as a continuation of the report from an
AIE briefing.

unnatural link between the two
issues. The more so, since there is
no tangency between those. In the
first item, Mihai Ghimpu appeared
as one of AIE leaders, while in the
second one as the acting head of
state. The subject is confusing.

Conclusions: Most of the news reports on the issue lack context, in which the document has
been signed and comments of some independent commentators that would help citizens to
understand the signing of this decree. The only channel that gives details is NIT, but they
exaggerate with caustic comments of the source and ungrounded observations of the reporter,
which makes the subject biased and not objective.

Case Study No.2

Context 28.09.2010 The last sitting of the Parliament was canceled by the decision of the three
AIE leaders who declared that there was no more need in it, since the Government had taken on
personal responsibility for the draft law on certain compensations.

Media Media Presentation Remarks
Moldova 1, PD, PL and AMN got angry with the The subject is presented in an
21.00 decision of the prime minister to take on | unbiased, equidistant and balanced
the responsibility before the Parliament. manner.
They accused him of populism because
such a law had to be voted in Parliament.
In response, the premier reminded that the
Government was of coalition and
therefore was of AIE.
Publika TV, | The Alliance for European Integration is The subject consists of two parts.
19.00 on the razor’s edge. Today, dissatisfaction | Information about the situation

has stirred up again. The Parliament’s
sitting was cancelled, while Mihai
Ghimpu, Marian Lupu and Serafim
Urechean jointly attacked Vlad Filat. Each
of them declared their discontent with the
manner the premier had chosen to
announce rectifications to the Budget

within the alliance is broadcast live.
It is followed by declarations made
by the leaders of the four parties.
The item is unbiased and
equidistant.




Law.

NIT, 22.00 ,»AIE MPs hided in a closed sitting”. ,,The | The subject draws attention by a
sitting was demonstratively ignored by the | relatively long duration for a
premier, AIE leaders did not hide their bulletin — 5.15 minutes.
emotions on the stairs, the three of them Misunderstandings between AIE
competing in declarations”. leaders inspire NIT reporter to give

a number of comments on the
Reporter: ,If there Were people who event. In this context, the report
thought AIE still existed, yesterday’s seems more of a commentary than a
eYent demonstrated the decease. Partner‘s news piece or narration. Even if the
still try to show that they are not drowning reporter refers to the reaction of the
at the shore.” prime-minister Filat, the piece lacks
,,Vladimir Filat gave to understand his his position, which raises a number
colleagues that they were going different | ©f question marks whether the
ways and that electoral bonuses would not | Premier has really said so or has
be shared. De facto, AIE does not exist given to understand those claimed
anymore. It has to be mentioned that a by the reporter.
single initiat.ive on pens’ion indexation The authors of the subject use
registered with the Parliament Chamber images from the archives not
was filed by PCRM.” mentioning it, which creates a great
contradiction between the news
subjects. (E.g. while Mihai Ghimpu
talks about Vladimir Filat, the latter
is featured in an armchair smiling).

N4, 19.30 An unprecedented scandal in AIE. Filatis | The TV channel offered large space
accused of populism and of striking a to this subject. The first item
blow to the alliance, as well as of features the three leaders who have
manipulating ministers who come from given a number of appreciations to
the other parties. the gesture of the prime minister,

) ) while the second features Vlad Filat
In another subject, Vlad Filat calls AIE who responds to those. Taken as a
leaders to calm down. whole, these news pieces create a
balance, only the first subject is
larger and features more attacks to
the address of the prime minister.
Jurnal TV, On the eve of elections, the quarrel from The subject is balanced by
20.00 within the Alliance for European presenting all the parties involved.

Integration is unfolding. At the alliance

They all have equal time to present




sitting, PL, AMN and PD called the
Government to account for budget
rectifications operated by the executive
yesterday. PLDM faction members left
the Alliance sitting in protest. Alliance
members criticized the decision of the
premier Vlad Filat and accused him of
political egoism and electoral interests.
The premier Vlad Filat defends himself.
Because of misunderstandings within
AIE, the last sitting of the current
Parliament was cancelled.

their position. The language is
appropriate, while the message of
the news item is equidistant and
unbiased.

2 Plus

AIE cannot arrive to the finish line
without a scandal. AIE leaders decided to
sanction Vlad Filat for taking on the
responsibility for amendments to the
budget and cancelled the Parliament
sitting.

The news item emphasizes the
discontent of the three AIE
members (M.Lupu, S.Urechean and
M.Ghimpu) of the premier’s
decision to take on responsibility
before the Parliament with relation
to amendment of the Law on the
State Budget. The news report does
not feature a response of the
premier to the accusations of the
three leaders; it is given by a PLDM
representative.

Vlad Filat appears in another news
report that makes reference to the
observations of the Alliance
leaders.

Fairness and equidistance is offered
by the two pieces taken as a whole,
and not by the subject covering
misunderstandings from within the
Alliance.

Prime TV,
20.00

A big scandal on the last hundred of
meters within the governing alliance. The
concrete, as well as the patience of AIE
leaders cracked after their colleague,
premier Vlad Filat, decided yesterday to

The news is presented in a balanced
manner, with presence of all the
sources. The reporter gave evidence
of fairness and equidistance.
Nevertheless, there are some




amend the budget for 2010 without having
consulted the Parliamentary majority.
However, the premier’s gesture was
otherwise interpreted by the leaders of the
government alliance. Filat declared that he
,.felt a threat that the draft would not be
voted in Parliament and did not want
citizens who were to benefit from those
aids to run a risk”.

expressions that leave room for
interpretations, but they are minor
and do not affect the subject in
terms of equidistance and fairness.

Vocea The last sitting of the Parliament was The three leaders make a number of
Basarabiei, cancelled by the decision of the three AIE | declarations on the situation within
18.00 leaders who declared that the sitting was AIE and criticize the Government
no longer necessary since the Government | for the responsibility undertaken
had taken on responsibility for the draft beyond the Parliament.
law on allocation of certain o o
compensations. The three AIE leaders The p0s1t1f)n of Vlad Filat is )
declared they were disturbed by the presented in .a separate news piece.
gesture of the premier Vlad Filat. The two subjects together offer a
balance. The items are unbiased and
equidistant.
Radio The three AIE leaders heavily criticized The journalist allows themselves
Moldova, Vlad Filat for the yesterday’s decision of | some appreciations with regard to
19.00 the Executive. According to them, he the attitude towards the positions of

ignored the understanding within the
Alliance, as well as the draft by the
Parliament to amend the budget. Ghimpu
looked disturbed by the decision of the
prime minister. Lupu accused Filat of
political egoism and that his actions had
been guided by electoral pursues.
Urechean said that expectations had been
too high. Mihai Godea was calmer in his
statements.

political leaders.

Conclusions: A number of the media did not give explanations, but just referred to what had
happened. Some televisions gave their own observations on the matter, which made it difficult to
understand the message of the political leaders, while other TV channels presented the subject in
two different pieces, which lead to even more confusion on the misunderstanding within the

Alliance.




Case Study No. 3

Context 05-06.10.2010 The premier Vlad Filat, PLDM leader, called members of the Executive
who were on electoral lists for the elections of 28 November to withdraw their candidacy and to

continue working in the Government.

Media Media Presentation Remarks
Prime TV, The premier considers that Alliance They start by a declaration by
20.00 parties have to delegate other ministers premier Filat who is only cited

who were to be appointed by a
presidential decree for the period of the
election campaign. The leader of Our
Moldova Alliance qualified this proposal
as an electoral trick. The chairman of the
Democratic Party, Marian Lupu, says that
the activity of the Executive cannot be
affected by the fact that a good part of
ministers would be dismissed, since they
can be substituted by vice-ministers. And
members of the Political Bureau of the
Liberal Party looked bewildered by the
fact that Vlad Filat had not consulted his
colleagues from the Alliance on the
activity of ministers.

against the background of the
Government building. The other
leaders appear in the picture, except
for the Liberal Party. The position
of this party is presented by a
release posted on PL’s website.
Proceeding from this, as well as
from the space offered to each
source, the news piece is not
equidistant and biased and does not
respect the balance of sources.

NIT, 22.00 Spirits keep stirring in AIE. Filat accuses
his colleagues from the coalition of
having got down to the campaign, because
of which the Government has been left
non-operational. The other three have
accused Filat of not complying with the
Constitution and exceeding his authority
of the prime minister.

Today, the government got together in full
force, most likely for the last time.
Discussions with the ministers from PL,
AMN, and PD suggest that Filat makes
heavy weather of it.

Although the majority of sources
are presented, the piece is
confusing. It features a number of
accusations that refer to different
subjects. The three leaders of the
government, although cited several
times, do not get to say anything
without the reporter’s mediation.

The unfairness of the journalist is
evident from the use of a number of
idiomatic verbs and conclusions
belonging to certain personalities in
Moldovan politics.

Jurnal TV, They fight for... ministers. While the

Although the author starts with a




20.00 Liberal Party has decided to withdraw comparison — the four were making
heads of ministries from electoral lists, the bazaar — she comes back to the
representatives of the Democratic Party classic form of presenting a
say they are not going to give their... narration that has several sources
ministers back to Filat. On the other hand, | and viewpoints. Except for the
Our Moldova Alliance says that has not premier Vlad Filat, who is just cited
made any decision in this regard yet. The | repeatedly. The item is unbiased
reaction of PL, AMN and PD followed and equidistant but less balanced.
after the premier Vlad Filat, PLD leader,
requested the members of the Executive
who were on electoral lists for elections of
28 November to withdraw their
candidacies and to continue their work in
the Government.

Publika TV | Vlad Filat wants ministers back in the The subject is divided in two. The
Executive. The premier has addressed to | first part has a stand-up from the
his colleague in the Alliance through press | press conference of Filat; the
and requested a part of the members of second part features reactions of
Government to be delegated back to the Alliance leaders. The piece is
Government or to be substituted on composed solely of reactions
electoral lists. Reactions from his partners | without comments or
in the Alliance followed. interpretations.

N4, 19.30 The Government was left without The news report dominates by the
ministers. 11 heads of ministries were premier Vlad Filat through his
included on electoral lists, and now the interventions at a press conference.
government does not have quorum to sit The other parties are not present or
in the Cabinet. In response, M. Lupu tells | just cited. The news is biased and
the premier to solve problems with the not equidistant and does not quite
help of deputy ministers. respect pluralism of ideas.

2 Plus Did not cover the subject.

Moldova 1, PLDM leader, premier Vlad Filat, calls A balanced subject with

21.00 ministers registered for the election declarations of all the parties

campaign to come back to the
Government to ensure functioning of the
Executive. Some Alliance colleagues
declare that deputy ministers could act as
substitutes.

involved.




Radio

RM Government cannot make decisions

From the subject of electoral lists

Moldova, anymore after 11 ministers have been the reporter goes on to other
19.00 included on the electoral lists of political | political declarations on anticipated
parties for the elections of 28 November, | elections. The radio station gives
declared the premier Vlad Filat at a press | the opinion of some experts on the
conference. PLDM appeals to their AIE ministers on electoral lists, but does
colleagues to delegate their colleagues not present the opinion of those
back to the Government. concerned, that is of the other
parties from the government
alliance. In such conditions, the
piece does not meet the criteria of a
balanced and unbiased subject.
Vocea A number of ministers of Filat’s Cabinet | A general piece of news, quotations
Basarabiei, will have to resign from their positions from the law and enlisting those
18.00 after being included in electoral lists. who have to resign from their
positions if they are present on
electoral lists. Unbiased and
equidistant.
Vocea The premier Vlad Filat requests ministers | The news is unbiased, equidistant
Basarabiei, to come back to the Government or to and balanced. It presents all the
18.00 delegate other people to ensure viewpoints.

functioning of the Executive.

Conclusions: The request of the premier Filat was largely covered in the monitored press. Some
even came back to it on the following day to present some delayed reactions that could not be
covered on the day when the premier made the announcement. The majority of subjects were
equidistant and unbiased, with exception of NIT that used rather expressive language to present
the leaders of government alliance.

Case Study No. 4

Context 06.10.2010 The acting president Mihai Ghimpu signed a draft law approved by the
Government, by which he takes on responsibility for having amended the budget for the year of

2010.
Media Media Presentation Remarks
Prime TV, Today, the current legislative was signed | At the first sight, the subject is

by the acting president Mihai Ghimpu,

treated in an equidistant and




21.00 however not without mutual blames unbiased manner, but if we are
enounced by both parties. Mihai Ghimpu | more attentive, it offers much less
says that the premier has violated the space for reaction to the premier in
Constitution when issued the ordinance of | comparison with the other political
the government to amend the budget law. | figures. It has to be mentioned that
In his turn, the premier rejects the the premier Vlad Filat is just cited
accusations. In response, the premier and does not appear live as Mihai
rejects the accusation and suggests Mihai | Ghimpu.

Ghimpu to address to the Constitutional
Court.

NIT Ghimpu accuses Filat of having violated | NIT present the news as a simple

the Constitution. news report reproduced from Basa
Press agency.

Jurnal TV Mihai Ghimpu has signed the Law on The news is equidistant and
amendment of the state budget for 2010 unbiased.
and promised to promulgate it by the end
of the day. It happened after he declared
to journalists that Vlad Filat had violated
the Constitution when approved the
Decision not having consulted the
Legislative.

The premier objects to the head of state

and claims having acted in compliance

with the current legislation.
Publika TV, | Another episode of the war between The subject is treated in an unbiased
19.00 Mihai Ghimpu and Vlad Filat took place | and equidistant manner consisting

today. The acting president accused the
premier of having violated the provisions
of the Constitution when announcing that
the Government took on the responsibility
to amend the budget law. However he
declared again that the dice had been
thrown and the same Constitution
obligated him to promulgate the
regulatory act. The response of Filat was
short to follow. The premier said that by
signing the law, the president did nothing
but committed the same sin.

just of stand-ups of the two. At the
end a reporter tells how the decree
has been signed.




N4, 19.30

(05.10.2010)

Nevertheless, misunderstandings between
Alliance leaders continue. The draft law
approved two weeks ago that had
launched a scandal in AIE was not
published today in the Official Monitor.
Declarations of the premier and the acting
president on why the document has not
been signed.

The subject is not balanced. The
premier has more space for
explanations disfavoring the acting
president. We cannot talk about
fairness either, since the piece starts
with a conclusion.

N4, 19.30

(06.10.2010)

And when everybody thought the Alliance
leaders had made up, misunderstandings
aggravated today. The acting president
Mihai Ghimpu accuses the premier of
having violated the Constitution. Ghimpu
declared at a press conference organized
just by three of the four members of the
coalition... that the premier had violated
the supreme law of the country. In
response, Filat encourages Ghimpu to go
to the Constitutional Court if he thinks so.

The Subject is not balanced in space
offered to the two parties involved.
The premier has more space and
manages to make himself clearer in
his declarations compared to the
other sources requested in the piece.

2 Plus Did not cover the subject.

Moldova 1 Filat violated the Constitution, but I shall | The piece is simple in approach.
sign amendments to the Budget law for The reporter just features the duel
the good of the country, declared the of responses between the two state
Parliament chairman, the acting president | officials. There is fairness and
Mihai Ghimpu. In his turn, the premier equidistance, but no pluralism of
Vladimir Filat says that the president must | opinions that would help the viewer
not have signed documents he considered | to understand who is right in the
illegal. end.

Radio The prime minister has violated the The subject is covered in an

Moldova Constitution when amended the budget unbiased and equidistant manner.
law for 2010 and avoided passing it

19.00

through the Parliament, declared the
acting president Mihai Ghimpu. The
premier claims that he has not violated the
Constitution, while those who make such
declarations should address to the
Constitutional Court.




Conclusions: In situation of a conflict between the premier and the acting president, it is not
clear in the end who has violated the Constitution — the one who has presented the document or
the one who has signed it. Not a single television introduces explanations of constitutional
experts in their news reports, just reproduces the responses of the two parties involved in

accusations.

Case Study No. 5

Context 05.10.2010 The chairman of the Communist Party participated in the autumn session of
the Parliamentary Assembly of the Council of Europe in Strasbourg where he made strong
statements addressed to CoE.

Media

Media presentation

Remarks

Prime TV,

(04.10.2010)

Vladimir Voronin criticizes the Council of
Europe. Within his speech delivered in the
autumn session of PACE, the former head
of state accused the European
commissioners of having tarnished their
reputation for the sake of political likes. In
the new session of PACE, Vladimir
Voronin, a member of the Moldovan
delegation stated that “The CoE’s
reputation of an equidistant arbiter was
sacrificed in favor of its political likes...”,
and the amendments of the Electoral Code
made by the leaders of the ruling Alliance
for the referendum held in September
were possible “... just because they (the
AIE leaders) got a clear message of
support from the leaders of the Council of
Europe”. The communist leader asked for
a more careful monitoring of the elections
of November 28.

The news was based on quotes and
information about the meetings of
the former president with the
officials from Strasbourg. Archive
video was used. The news was not
balanced in terms of the pluralism
of sources, which made it biased
and lacking equidistance.

NIT, 22.00

(05.10.2010)

The leader of the Moldovan opposition,
Vladimir Voronin met a number of
officials in Strasbourg. The climate of
meetings was warm. The official met

The author of the report from
Strasbourg quoted the European
authorities without letting them
speak directly. This questions




Voronin at the door of his office, he noted
the sequence and accuracy showed by the
PCRM leader in fulfilling the obligations
related to the implementation of the
recommendations made by the European
legal institutions. He gave a positive
appreciation to PCRM’s intention of
amending the Constitution. Highly
appreciating the proposal of PCRM, he
stated that the party which Voronin
represented could be the most constructive
political force.

seriously the correctness and
truthfulness of the facts mentioned
in the report. The news was highly
appreciative of PCRM and its
leader. All these made of this report
a news which polished the image of
the Communist Party and its
chairman. The journalist did not
observe the norms of equidistance
and impartiality, and the absence of
a voice other than that of the
communist leader made this item
totally unbalanced.

The item contained only video from
protocol meetings.

NIT, 22.00

(04.10.2010)

Voronin accused the Council of Europe of
showing favoritism to AIE. The
government used a series of deceits, being
supported by CoE.

Four minutes of charges brought to
AIE for the amendments made to a
series of laws. Direct and indirect
quotes from the statements of the
communist leader. Neither of the
charges brought to CoE
representatives or to the Moldovan
government observed the right to
reply. The news was biased, did not
observe the principles of
equidistance and balance of
sources.

Jurnal TV,

(05.10.2010)

Vladimir Voronin pays a visit to
Strasbourg. The chairman of the
Communist Party takes part in the autumn
session of the Parliamentary Assembly of
the Council of Europe. He is accompanied
by the MPs Grigore Petrenco and Mark
Tkaciuk. Voronin has a short speech
within the discussions about the report on
the constitutional referendum held in
Moldova. The news provided a review of
Voronin’s agenda in Strasbourg.

The news was short and related to
the previous statements of the
communist leader rather than to
those made in Strasbourg. The news
was impartial and equidistant.




Publika TV | Did not cover this issue in its main
newscast
N4 Did not cover this issue
2 Plus Did not cover this issue
Moldova 1, The head of the Moldovan delegation to It was just a piece of news read
21.00 PACE, Ana Gutu hopes that the future against the background of archive
president would be elected by the video. No other source was quoted.
Parliament. She made these statements to | The news was equidistant but not
PACE. She also stated that the referendum | impartial as it provided only
had not been a failure, but a first statements of the head of the
experience for Moldova. Moldovan delegation and no
statements of the opposition or of
any other PACE representatives.
Therefore, there was also no
balance of sources.
Radio Did not cover this issue in its main
Moldova newscast
19.00

Conclusions: Apart from NIT, the other monitored media outlets did not pay much attention to
the topic of Voronin’s visit to Strasburg. Three stations did not cover the event at all. Most news
reflected the agenda or the statements made previously by Vladimir Voronin, or did not mention
anything about the leader of PCRM, which was the case of TV Moldova 1. The only station to
have broadcast details from Strasbourg was NIT. This TV channel provided details from various
meetings, broadcasting video from protocol events and excerpts from Voronin’s speech.




