
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate 
din 28 noiembrie 2010 

 
Raport  nr. 5   
8-14 noiembrie 2010 
 

 
 

Acest raport este realizat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania 
electorală”, cu susţinerea financiara a Ambasadei Marii Britanii în Moldova, Consiliului 
Europei şi Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru 
Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi), Ministerul Afacerilor Externe al 
Danemarcei, Fondului Naţional pentru Democraţie (NED), Agenţia Statelor Unite pentru 
Dezvoltare Internaţională (USAID) prin intermediul Fundaţiei Eurasia. 
De asemenea, elaborarea acestui raport este posibilă graţie ajutorului generos al poporului 
american oferit prin intermediul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), în 
cadrul Programului AED - Consolidarea Societăţii Civile în Moldova (MCSSP). 
Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. 

 
 

                                                                                   
 

 



1. Date generale 
 

1.1 Obiectivul proiectului: Evaluarea modului în care mass media reflectă campania electorală 
pentru alegerile parlamentare anticipate din Republica Moldova pentru a stabili dacă concurenţii 
electorali se bucură de acces egal la mass-media şi dacă electoratului i se oferă suficientă 
informaţie despre candidaţi şi platformele lor electorale. 
 
1.2 Perioada de monitorizare: 28 septembrie – 28 noiembrie 2010 
 
1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 
� forma de proprietate (publică şi privată) 
� audienţa/ impactul 
� limba difuzării 
 
1.4 Mass-media monitorizate: 
TV: Moldova 1, Prime TV, 2 Plus, NIT, N4, Jurnal TV, Publika TV 
Radio: Radio Moldova, Prime FM, Vocea Basarabiei 
Presa scrisă: Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, Flux, Jurnal de Chişinău, Timpul de 
dimineaţă, Komsomolskaia pravda v Moldove, Evenimentul Zilei, Panorama, Golos Bălţi (Bălţi), 
Vesti Gagauzii (Comrat), Cuvântul (Rezina), Gazeta de Sud (Cimişlia). 
Agenţii de presă şi portaluri web: Moldpres, Infotag, www.omg.md, www.unimedia.md 
 
1.5 Orarul monitorizării 
TV: Luni – vineri: de la 6.00 până la 9.00 şi de la 18.00 până la 23.00 
Sâmbătă şi duminică: de la 8.00 pînă la 22.00 
Radio : De la 6.00 până la 13.00 şi de la 17.00 până la 20.00, zilnic. 
Presa scrisă/Agenţii de ştiri/Portaluri web: întreg conţinutul, zilnic. 
 
 1.6. Echipa 
Proiectul este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în parteneriat cu Asociaţia Presei 
Independente şi Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. 
 
2. Cadrul metodologic 
Date statistice: Metodologia monitorizării a fost elaborată de Oxford Media Research pentru 
proiectele de monitorizare ale Organizaţiei Internaţionale Campania Globală pentru Libertatea de 
Exprimare “Articolul XIX”. Caracteristicile acestei metodologii sunt următoarele: folosirea 
indicatorilor 1) cantitativi, inclusiv tipul, durata, tematica mediatizării, sursele ştirilor, frecvenţa 
şi durata apariţiei concurenţilor electorali în buletinele de ştiri, şi  2) calitativi, stabilindu-se  
părtinirea postului monitorizat în reflectarea evenimentelor. Fiecare ştire sau opinie este supusă 
unei evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile 
unui sau altui partid /unei sau altei formaţiuni politice. Un conţinut şi/sau un context al ştirii 
pozitiv ori negativ nu indică neapărat tendenţiozitatea sau partizanatul postului care difuzează 
şirea. E posibil ca ştirea să favorizeze sau să defavorizeze pe unul dintre subiecţi, şi, cu toate 
acestea, să fie echidistantă şi corectă din punct de vedere profesional. Numai dacă există 
tendinţa, pe o anumită perioadă de timp, ca unul dintre subiecţi să fie favorizat sau defavorizat 
masiv, atunci se poate spune că e vorba despre un dezechilibru şi părtinire. 



Studii de caz: A fost făcută o analiză de conţinut a materialelor care au tratat cele mai importante 
subiecte difuzate de cele 10 posturi audiovizuale. Ţinînd cont de impactul major pe care îl are 
audiovizualul asupra creării opiniei publice şi de credibilitatea mare a acestuia în rîndul 
populaţiei, s-a urmărit identificarea unghiurilor de abordare şi modalităţilor de prezentare a 
subiectelor relevante. Materialele au fost analizate atît din punctul de vedere al respectării 
principiilor unui jurnalism de calitate (obiectivitate, imparţialitate, pluralismul surselor de 
informare, separarea faptelor de opinie), cît şi sub aspect tehnic, din perspectiva recurgerii la 
procedee tehnice pentru a amplifica sau diminua anumite mesaje.  

Lista codurilor utilizate: 
PDM = Partidul Democrat din Moldova 
PCRM = Partidul Comuniştilor din Moldova 
AMN = Partidul „Alianţa Moldova Noastră” 
PAM = Partidul Agrar din Moldova 
PSM = Partidul Socialist din Moldova 
PLD = Partidul Legii şi Dreptăţii 
PPCD = Partidul Popular Creştin-Democrat 
PL = Partidul Liberal din Moldova 
PSD = Partidul Social-Democrat 
MFN = Mişcarea „Forţa Nouă” 
PC = Partidul Conservator 
RAVN= Mişcarea social-politică Ravnopravie 
PPR = Partidul Popular Republican 
PRM = Partidul Republican din Moldova 
UCM = Uniunea Centristă din Moldova 
PM = Partidul Muncii 
PUM = Partidul Umanist din Moldova 
PMUEM = Partidul „Moldova Unită – Edinaia Moldova” 
PNL = Partidul Naţional Liberal 
MAE = Mişcarea „Acţiunea Europeană” 
PNŢ = Partidul „Pentru Neam şi Ţară” 
PLDM = Partidul Liberal Democrat din Moldova 
AIE = Alianţa pentru Integrare Europeană 
MRRM = Mişcarea Romilor din RM 
PPM = Partidul Patrioţii Moldovei 
AV = Partidul „Alianţa Verde” 
PRES = Preşedintele, preşedinţia 
PARL = comisii parlamentare 
MIN = prim-ministrul, miniştrii 
CEC = Comisia Electorală Centrală şi birourile, secțiile electorale 
GUV = funcţionari din guvern 
APL = administraţia publică locală 
PA = Poliţia/armata/CCCEC/Vama,SIS 
DIP =  Diplomaţi, oficiali şi observatori străini de rang înalt 
CET = Cetăţeni 
SOC = Societate civilă 
SIN = Sindicate 



EXP = Experţi (străini şi locali), observatori, sociologi, analişti, etc. 
BUS = Business 
MED = Mass media 
JUD = Judecători, avocaţi, Procuratura, Curtea Constituţională 
BIS = Biserica 
DOC = Documente (rapoarte, Constituţia, sondaje, etc.).  
CCA= Consiliul Coordonator al Audiovizualului 
GS = Gabriel Stati 
VS = Victor Stepaniuc 
VP= Valeriu Pleşca 
LB= Elena Burghilă-Leonte 
ML= Maia Laguta 
AD =Alexandru Demian 
SB = Sergiu Banari 
GR= Gheorghe Rusu 
EN=Evghenii Nazarenco 
VC =Valentina Cuşnir 
SI=Sergiu Iachim 
NA= Natalia Axenova 
TT= Tatiana Ţâmbalist 
RC= Romeo Cereteu 
VT = Vitalie Ţaulean 
AB= Afanasie Bârlădeanu 
OB =Oleg Bolotnicov 
OC = Oleg Cazac 
VL = Vasile Lupaşcu 
 
Subiecte pe agenda publică din perioada 8-14 noiembrie 2010 
 
În perioada de raport, s-au produs mai multe evenimente cu conotaţie electorală directă sau 
indirectă.  

- Reacţii controversate la semnarea la Bucureşti de către Prim-ministrul Filat a Tratatului 
moldo-român privind traficul de frontieră.  

- Curtea Constituţională s-a pronunţat pe chestiunea participării miniştrilor în campanie: în 
cazul în care candidează pe liste electorale, aceştia trebuie să degreveze din funcţie pe 
durata campaniei electorale. 

- Preşedintele interimar Ghimpu adresează Secretarului General NATO o scrisoare în care 
solicită suport în vederea retragerii trupelor ruseşti de pe teritoriul regiunii transnistrene. 
Urmează reacţii controversate din partea colegilor de alianţă şi a experţilor. 

- Postul de televiziune TVR revine pe ecrane, reluând transmisiunea pe frecvenţele 
postului 2 Plus.  

- 5000 dosare ale persoanelor deportate în perioada sovietică au fost desecretizate şi 
transmise de către Serviciul de Informaţii şi Securitate către Arhiva Naţională.  

- Şeful Agenţiei Medicamentului este demis din funcţie la iniţiativa lui Vlad Filat, ca 
reacţie la problemele privind preţurile mari la medicamente.  



- Asociaţia Sociologilor şi Demografilor din Moldova face publice rezultatele unui sondaj 
conform cărora în parlament vor trece 4 partide. 

- Societatea civilă prezintă mai multe rapoarte de monitorizare a procesului electoral. 
 
3. Tendinţe generale 
 
3.1 Audiovizual 
 
În perioada 8-14 noiembrie 2010, cele 10 posturi audiovizuale monitorizate au difuzat în total 
3288 materiale şi emisiuni ce cad sub incidenţa prezentului studiu, în creştere cu 16,6% faţă de 
perioada precedentă de monitorizare. Cel mai mare volum a revenit programelor electorale 
speciale, inclusiv dezbaterilor, în cadrul cărora reprezentanţii concurenţilor electorali au avut 
posibilitatea să-şi prezinte programelor electorale şi să dezbată asupra platformelor altor 
concurenţi. Continuă să crească numărul spoturilor publicitare electorale, ca şi numărul ştirilor 
cu caracter electoral direct sau indirect.  
 
În perioada de raport, posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova au oferit acces în ştiri şi 
programe electorale speciale unui număr mare de concurenţi electorali, asigurând pluralism de 
opinie. În cele mai multe cazuri, subiectele relevante au fost prezentate în context neutru; 
totodată unii concurenţi electorali au apărut în lumină pozitivă şi-sau negativă. Din punctul de 
vedere al contextului apariţiei în ştiri, la Moldova 1 se observă o uşoară defavorizare a PCRM, 
acesta constituind subiectul mai multor ştiri defavorabile.  
  
Postul privat cu acoperire naţională Prime TV a reflectat campania preponderent în buletine de 
ştiri şi emisiuni de opinie. Judecând după frecvenţa citării şi contextul apariţiei concurenţilor în 
ştiri, dar şi în emisiuni, la Prime TV se remarcă o uşoară favorizare a PDM.  
 
Postul privat NIT este singurul post TV care face partizanat politic deschis în favoarea 
concurentului electoral PCRM. În perioada de raport, NIT a eşuat să asigure pluralism de opinie 
în buletinele de ştiri, în acestea fiind incluse doar ştiri care au vizat partidele din AIE şi PCRM. 
O parte din concurenţii electorali au apărut la NIT în dezbateri sau când le-a fost oferit timpi de 
antenă gratuiţi. 
 
Alt post privat cu acoperire naţională 2 Plus reflectă, în continuare, pasiv campania, oferind 
publicului informaţie sumară despre concurenţi şi platformele lor electorale. Astfel, postul 
respectiv nu îşi îndeplineşte pe deplin rolul de a informa publicul cu privire la diferiţi concurenţi 
electorali.  
 
Postul cu acoperire regională N4 a fost mai activ în reflectarea subiectelor electorale în buletinele 
de ştiri, asigurând pluralism de opinie, prin citarea mai multor concurenţi, inclusiv candidaţilor 
independenţi. Judecând după frecvenţa mare a apariţiei în ştiri şi contextul pozitiv al reflectării se 
poate de afirmat că N4 favorizează PLDM.  
 
La postul de ştiri Publika TV nu este evidentă vreo tendinţă clară de favorizare a anumitor 
concurenţi electorali.  
 



La un alt post de ştiri, Jurnal TV, concurenţii electorali au fost prezentaţi preponderent neutru, 
dar şi în context pozitiv, şi negativ, în funcţie de contextul reflectării. Ţinând cont de numărul 
mare de apariţii în context pozitiv sau negativ în ştiri, dar şi în emisiuni, se poate afirma că la 
Jurnal TV favorizează PNŢ şi defavorizează PCRM.  
 
La Vocea Basarabiei se remarcă defavorizarea PCRM şi o uşoară favorizarea a PL, determinată 
în special de durata mare a intervenţiei directe atât a reprezentanţilor partidului, cât şi a 
Preşedintelui Interimar, iar la Prime FM – defavorizarea PCRM, acest concurent electoral 
apărând de foarte multe ori în context negativ. 
 
3.2 Presa scrisă/Agenţii de presă/Portaluri web 

În săptămâna 8-14 noiembrie 2010, numărul de materiale care reflectă campania electorală, 
publicate în presa scrisă, inclusiv agenţiile de presă şi portalurile web, a continuat să crească, 
înregistrându-se 605 materiale, faţă de 599 în săptămâna precedentă.  

Cele 12 ziare monitorizate au publicat 349 informaţii relevante (ştiri, opinii, alt gen de materiale) 
despre alegeri şi concurenţii electorali, cele mai multe articole au apărut în Timpul de dimineaţă, 
Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, Jurnal de Chişinău şi Panorama, iar cele mai puţine 
– în Golos Bălţi şi Vesti Gagauzii. Cele două agenţii de ştiri monitorizate au difuzat 68 de ştiri 
timp de o săptămână, două treimi din ele revenind agenţiei Infotag. Site-urile de ştiri au plasat 
188 informaţii, peste 55% din totalul de ştiri revenind www.omg.md.  

După o uşoară îmbunătăţire a raportului dintre suprafaţa ocupată de ştiri şi cea ocupată de 
materiale de opinie, înregistrată în săptămâna precedentă, în săptămâna prezentului raport 
materialele de opinie din nou au prevalat faţă de ştiri.  

Volumul de publicitate politică a concurenţilor electorali, plasată în ziare aproape că s-a dublat 
faţă de săptămâna precedentă.  

În şase din ziarele monitorizate (Flux, Moldova Suverană, Evenimentul Zilei, Nezavisimaia 
Moldova, Gazeta de Sud, Cuvântul) raportul dintre materialele de opinie şi ştiri a fost defavorabil 
ştirilor, adică aceste publicaţii reflectă campania mai mult în opinii decât în ştiri. În ediţia din 
săptămâna de raport, ziarul public Vesti Gagauzii nu a publicat nicio ştire despre alegeri.  

Cu unele excepţii, presa continuă să mediatizeze campania electorală din perspectiva 
concurenţilor electorali pe care îi simpatizează sau de care depind patronii şi editorii acestora.  

Comportamentul editorial al site-ului www.omg.md  şi al  ziarelor Nezavisimaia Moldova şi 
Moldova Suverană face dovada partizanatului politic şi al implicării ideologice al acestor 
instituţii în campania electorală de partea PCRM, concurent electoral pe care îl promovează 
masiv în ştiri care deseori nu au surse de informaţie sau se bazează pe declaraţiile făcute de înşişi 
candidaţii PCRM la funcţia de deputat. În contrast, Alianţa pentru Integrare Europeană (AIE) şi 
partidele componente ale acesteia, în special PLDM şi PL, sunt criticate vehement şi acuzate de 
ilegalităţi, fără oferirea dreptului la replică.  

Timpul de dimineaţă şi Jurnal de Chişinău defavorizează concurentul electoral PCRM în 
majoritatea absolută a materialelor jurnalistice, avantajând partidele de orientare liberală şi în 

http://www.omg.md/
http://www.omg.md/


general partidele ne-comuniste. Au favorizat uşor partidele din AIE şi ziarele regionale Cuvântul 
şi Gazeta de Sud. 

Ziarele Panorama, Flux şi Evenimentul Zilei prezintă în context negativ concurenţii electorali cu 
cele mai mari şanse de a accede în Parlament, dar şi alte partide antrenate în alegeri, cu excepţia 
unuia dintre concurenţii electorali, pe care îl avantajează din punct de vedere editorial într-o 
măsură mai mare sau mai mică. Este vorba, corespunzător, de concurenţii electorali PUM, PPCD 
şi PDM. 

Agenţia de ştiri Infotag şi portalul www.unimedia.md au avut în săptămâna de raport un 
comportament editorial relativ echilibrat, prezentând opinii şi poziţii diferite ale partidelor în 
contextul campaniei electorale, iar agenţia de ştiri Moldpres a difuzat mai multe ştiri care au pus 
în lumină pozitivă AIE şi PLDM. 

Komsomolskaia pravda v Moldove publică multă reclamă electorală şi puţine ştiri şi materiale de 
opinie, Golos Bălţi la fel are puţine materiale relevante, iar Vesti Gagauzii în general a publicat 
doar reclamă electorală. 

 

4. Datele monitorizării. Presa audiovizuală      

 
4.1 Implicarea în campania electorală 
4.1.1 TV 
 
În perioada 8-14 noiembrie 2010, cele şapte posturi de televiziune monitorizate au difuzat în 
total 1938 de materiale cu implicaţii electorale directe şi indirecte, în uşoară creştere (7%) faţă de 
săptămâna precedentă de monitorizare. Durata totală a acestora a constituit 85 ore, faţă de 71 ore 
înregistrate în perioada 1-7 noiembrie (în creştere cu 15%). Ca frecvenţă, publicitatea electorală 
se menţine prima în top (973 spoturi), iar ca volum, pe primul loc se află programele electorale 
speciale (39), cărora cele 7 posturi le-au alocat 35,1 ore în total. Numărul de ştiri cu caracter 
electoral direct sau indirect a ajuns la 684, volumul acestora fiind de 22,3 ore. În perioada de 
raport au fost înregistrate şi emisiuni de opinie, materiale de educaţie electorală, fiind oferiţi şi 
timpi de antenă gratuiţi (vezi Digrama 1). Spaţiul alocat Vox  Populi rămâne în continuare mic. 

Diagrama 1. Volumul materialelor cu tentă electorală difuzate de 7 posturi tv în perioada 8-14 noiembrie, sec.  

 

http://www.unimedia.md/


În perioada de raport, cel mai mare volum de materiale relevante au fost puse pe post de Publika 
TV, urmat de Jurnal TV şi radiodifuzorul public Moldova 1. Publika TV a alocat cel mai mare 
spaţiu pentru programele electorale speciale, inclusiv dezbateri, Jurnal de Chişinău – 
programelor electorale speciale, dar şi emisiunilor de opinie. La Moldova 1 se remarcă volumul 
mare al programelor electorale speciale şi al publicităţii, iar la NIT – frecvenţa şi volumul mare 
al ştirilor. Prime TV şi 2 Plus au fost mai puţin active în reflectarea campaniei electorale,  aceste  
2 posturi cu acoperire naţională având un număr relativ mic de materiale ce cad sub incidenţa 
prezentei monitorizări (Diagrama 1.1).  

În tematica buletinelor de ştiri de la cele 7 posturi monitorizate au predominat politicul şi 
procesul electoral.   
 

Diagrama 1.1. Volumul şi genul materialelor electorale difuzate de posturile TV în perioada 8-14 noiembrie, sec 

 

 

4.1.2 Radio 
 
În perioada 8-14 noiembrie 2010, numărul materialelor cu impact electoral la cele trei posturi de 
radio s-a majorat cu 25%, ajungând până la 1350. Volumul acestora a constituit aproximativ 50 
ore, faţă de 39 ore înregistrate în săptămâna precedentă de monitorizare. Ca şi la posturile tv, 
după frecvenţă au prevalat spoturile publicitare (672), iar după volum – programele electorale 
speciale (19 programe cu durata de 14,5 ore în total), urmate de materiale de opinie şi buletinele 
de ştiri. De asemenea, au fost difuzate materiale de educaţie electorală, în special la postul public 
Radio Moldova, şi oferiţi timpi de antenă gratuiţi. În perioada de raport la posturile monitorizate 
au fost înregistrate două Vox Populi (vezi Diagrama 2). 

 

 

 



Diagrama 2.Volumul materialelor cu tentă electorală difuzate de 3 posturi de radio în perioada 8-14 noiembrie, sec.  

 

Cele mai multe şi mai diverse materiale relevante au fost puse pe post de Radio Moldova, care a 
avut în perioada de raport 732 de ştiri, emisiuni de opinie, materiale de educaţie electorală, 
programe electorale speciale şi spoturi publicitare. Totodată, Radio Moldova a oferit timpi de 
antenă gratuiţi concurenţilor electorali şi a pus pe post un Vox Populi. Vocea Basarabiei a avut 
cel mai mare volum al ştirilor şi emisiunilor de opinie. Spre deosebire de perioadele precedente 
de monitorizare, pe lângă ştiri, Prime FM a difuzat şi programe electorale speciale, şi materiale 
de opinie, şi un Vox Populi (Diagrama 2.2.). Ca şi la posturile TV, în tematica ştirilor electorale 
difuzate de către posturile radio a prevalat politicul şi procesul electoral. 
 
Diagrama 2.1. Volumul şi genul materialelor electorale difuzate de posturile de radio în perioada 8-14 noiembrie, sec. 

 

 
4.2 Frecvenţa citării concurenţilor electorali ca surse ale ştirilor electorale, apariţii la TV, 
intervenţii directe în materiale cu implicaţii electorale 
 

 
 
În perioada de referinţă, postul public Moldova 1 a avut 89 de ştiri cu impact electoral direct şi 
indirect, bazate pe informaţii din 130 de surse. Se remarcă reducerea spaţiului alocat primelor 
persoane în stat în ştiri. Astfel, Prim-ministrul şi alţi miniştri care nu au degrevat pe durata 



campaniei au fost citaţi direct sau indirect de 9 ori, cu durata totală a apariţiei pe ecran de 131 
sec. Preşedintele interimar a apărut în calitate de sursă de 2 ori, cu durata de 52 sec. Separat, la 
partidele membre ale AIE s-a făcut referire în ştiri după urmează: AMN – 2 ori (34 sec), PLDM - 
16 ori (192 sec) şi PL - 12 ori (152 sec). PD a fost citat indirect de 2 ori. Principalul partid de 
opoziţie, Partidul Comuniştilor, a fost citat direct sau indirect de 8 ori, cu o durată a apariţiei la tv 
de 92 sec. Ceilalţi candidaţi au servit drept surse de ştiri de 15 ori, reprezentanţii lor apărând pe 
ecran timp de 303 sec. Printre sursele, altele decât candidaţii, citate cel mai frecvent în perioada 
de raport se numără reprezentanţii societăţii civile, la care s-a recurs de 20 ori (303 sec), cetăţenii 
de rând – 9 ori (202 sec), dar şi experţii locali şi străini – 6 ori (135 sec). În emisiunile de opinie, 
programe electorale speciale, timpi de antenă, educaţie electorală şi Vox Populi, ca surse au 
apărut preponderent concurenţi electorali (vezi Diagramele 3 şi 3.1). 
 
Diagrama 3.Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de ştiri la Moldova 1, sec 

 

 
Diagrama 3.1 Durata apariţiei concurenţilor electorali în materialele relevante, altele decât buletinele de ştiri, sec. 
 

 



 

La postul privat cu acoperire naţională NIT se remarcă o uşoară reducere a frecvenţei citării 
reprezentanţilor PCRM , care pe parcursul unei săptămâni au fost citaţi de 125 de ori, faţă de 153 
săptămâna trecută. În acela�i timp, durata apariţiei PCRM pe ecranul tv a crescut de la 1,47 ore  
la 1,77 ore (6381 sec). Preşedinţia, Prim-ministrul şi oficialii de rang înalt din Guvern sunt citaţi 
direct sau indirect de 17 ori, cu durata totală de 398 sec. La partidele constituente AIE s-a făcut 
referire de multiple ori: PLDM - de 34 ori, cu durata apariţiei pe ecran de 810 sec, PDM – 26 ori 
(375 sec), PL – 27 ori (546 sec), AMN – 15 ori (144 sec). De notat că în cazul PDM, PL şi 
AMN, reprezentanţii acestora în unele cazuri doar apar pe ecran în ştiri care se referă la ei, dar nu 
au intervenţii directe. Ceilalţi candidaţi în cursa electorală nu au fost citaţi ca surse în ştirile 
relevante de la NIT. Se menţine prezenţa mare a cetăţenilor în ştiri, care au fost citaţi ca surse de 
82 ori, pe durata a 2382 sec, preponderent în materialele din campania întru susţinerea liderului 
PCRM. (Diagrama 4). 

Diagrama 4. Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de ştiri la NIT, sec. 

 

În emisiunile de opinie, programe electorale speciale, Vox Populi şi timpi de antenă gratuiţi, pe 
lângă concurenţii electorali, ca surse au apărut şi experţii, dar şi cetăţeni de rând (vezi Diagrama 
4.1).  
 
Diagrama 4.1 Durata apariţiei concurenţilor electorali în materialele relevante, altele decât buletinele de ştiri, sec.  
 

 
 



 

În cele 67 de ştiri relevante, Prime TV a recurs la 131 de surse de informare. Prim-ministrul sau 
alţi oficiali de rang înalt din Guvern, împreună cu Preşedintele interimar şi reprezentanţii 
Preşedinţiei au apărut ca surse la Prime TV de 7 ori, cu durata de 118 sec. Separat, PL a fost citat 
în ştiri de 6 ori (62 sec), PLDM – de 4 ori (96 sec), AMN - de  4 ori (38 sec), iar PD – de 9 ori 
(215 sec). La PCRM s-a făcut referire de 11 ori (244 sec). Cetăţenii, societatea civilă şi experţii 
au fost citaţi deseori în ştiri, la fel ca şi reprezentanţii guvernelor străini (DIP), în cazul dat ai 
României, care au intervenit în contextul deciziei de a retransmite postul TVR pe canalul 2 Plus. 
De remarcat şi prezenţa mare a  oamenilor de afaceri (BUS), care au avut posibilitate să intervină 
pe parcursul a 170 sec, fiind vorba de Vlad Plahotniuc, care recent a fost inclus pe lista electorală 
a PDM cu nr. 2. Ceilalţi concurenţi electorali au apărut la Prime TV ca surse de  14 ori, cu durata 
apariţiei pe ecran de 225 sec în total. În emisiunile puse pe post de Prime TV în perioada de 
raport, cea mai mare intervenţie au avut-o reprezentanţii PL şi PD, dar şi reprezentanţii 
guvernului şi experţii (vezi Diagramele 5 şi 5.1) 

Diagrama 5.Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de ştiri la Prime TV, sec. 

 
Diagrama 5.1 Durata apariţiei concurenţilor electorali în materialele relevante, altele decât buletinele de ştiri, sec.  
 

 
 

 



 

Prim-ministrul şi miniştrii care nu au degrevat din funcţie, la fel ca şi Preşedintele interimar, apar 
rareori în ştirile relevante de la 2 Plus. Ca partide separate, dintre partidele-membre AIE, PL, 
PLDM şi AMN au fost citate de câte 2 ori fiecare, pe durata a 10 sec, 27 sec şi, respectiv 19 sec 
fiecare. PD a apărut în ştiri de 3 ori, cu durata de 70 sec. PCRM a fost citat ca sursă de 4 ori (57 
sec), iar celelalte partide extraparlamentare şi candidaţi independen�i au fost citaţi mai mult 
indirect de 7 ori, cu durata totală de 129 sec. 2 Plus nu a avut în perioada de raport nici o 
emisiune relevantă prezentei monitorizări.  

Diagrama 6. Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe la 2 Plus, sec. 

 

 

La postul de ştiri Jurnal TV, în ştirile cu tentă electorală directă sau indirectă, dintre concurenţii 
electorali cel mai mult au vorbit reprezentanţii PNŢ, care au apărut pe ecran timp de 770, fiind 
citaţi de 19 ori. Prim-ministrul şi oficiali de rang înalt din Guvern care nu au degrevat din 
funcţie, dar şi Preşedintele interimar au apărut pe ecran în total 577 sec, la aceştia recurgându-se 
în calitate de sursă de 26 ori. Separat, PLDM a fost citat de 19 ori (335 sec), PL – de 12 ori (239 
sec), PDM - de 7 ori (76 sec), iar AMN – de 6 ori (62 sec). Reprezentanţii PCRM au fost citaţi ca 
surse de 16 ori, cu durata totală de 206 sec. Postul respectiv a oferit deseori cuvânt cetăţenilor, 
dar şi membrilor CEC.  

Diagrama 7. Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe la Jurnal TV, sec.  

 



În materialele, altele decât ştiri, de la Jurnal TV, cel mai mult spaţiu a fost alocat experţilor 
străini şi locali – 10398 sec (2,8 ore). Dintre concurenţii electorali, cel mai des au apărut ca surse 
reprezentanţii PNŢ – 5693 sec, care au participat la 2 emisiuni – „Chestiunea Zilei” şi „Votează 
Moldova”, fiind singurii invitaţi în studio. PL şi PLDM au fost prezenţi cu câte 2982 sec şi 1959 
sec.  

Diagrama 7.1. Durata apariţiei concurenţilor electorali în materialele relevante, altele decât buletinele de ştiri, sec.  

 

 

În perioada de raport, de cele mai dese ori Publika TV a oferit acces în ştirile sale experţilor 
străini şi locali, care au fost citaţi de 27 ori (438 sec). Dintre concurenţii electorali, mai des au 
fost citaţi ca surse de ştiri reprezentanţii partidelor de guvernământ şi ai principalului partid de 
opoziţie. Separat, partidele din cadrul AIE au apărut în calitate de surse după cum urmează: PL – 
de 15 ori (594 sec), AMN – de 11 ori (210 sec), PDM – de 16 ori (301 sec) şi PLDM – de 20 ori 
(256 sec). PCRM a fost citat în total de 30 de ori, reprezentanţii partidului apărând pe ecranul tv 
timp de 282 sec. Ceilalţi concurenţi electorali au fost citaţi ca surse în ştiri de 12 ori (343 sec).  

Diagrama 8. Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de ştiri la Publika 1, sec.  

 



În emisiunile şi materialele de opinie difuzate de Publika TV au participat preponderent experţi, 
care au avut ocazia să intervină pe parcursul a 10651 sec (2,95 ore), urmaţi de reprezentanţii 
PDM, PLDM şi AMN, cu apariţii de câte 2816 sec (0,78 ore), 2737 sec (0,76 ore)  şi respectiv 
2191 sec (0,6 ore).  

Diagrama 8.1 Durata apariţiei concurenţilor electorali în materialele relevante, altele decât buletinele de ştiri, sec.  
 

 

 

La postul tv cu acoperire regională N4, primii în topul celor 128 de surse citate în ştirile cu 
conotaţie electorală sunt Prim-ministrul şi alţi miniştri care au rămas în funcţie în campania 
electorală – citaţi de 18 ori pe parcursul a 637 sec, şi reprezentanţii PCRM, citaţi de 18  ori (402 
sec). PLDM, separat, apare ca sursă de ştiri în 16 cazuri (243 sec), celorlalţi membri ai AIE 
revenindu-le mai puţin spaţiu: PL – citat de 3 ori (19 sec), PD – de 5 ori (56 sec), AMN - de 2 ori 
(8 sec.) N4 este unul din puţinele posturi care în ştirile relevante citează ca surse cei mai mulţi 
concurenţi electorali, alţii decât partidele din AIE şi PCRM. Astfel, opt partide extraparlamentare 
şi deputaţi independenţi au fost citaţi direct sau indirect de 21 ori, cu durata totală de 510 sec. N4 
nu a avut în perioada de raport nicio emisiune sau alte materiale de opinie.  

Diagrama 9. Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de ştiri la N4, sec.  

 



 

În ştirile cu impact electoral direct sau indirect, postul public Radio Moldova a utilizat 184 de 
surse, dând preferinţă reprezentanţilor CEC, care au intervenit de 35 de ori pe parcursul a 1306 
sec, dar şi societăţii civile – 18 ori (652 sec) şi cetăţenilor simpli – citaţi de 15 ori (340 sec). La 
Prim-ministrul şi alţi miniştri care activează în guvern s-a apelat de 13 de ori, cu o durată a 
intervenţiei de 344 sec în total, în scădere semnificativă faţă de săptămâna precedentă. 
Preşedintele interimar apare în ştiri de 6 ori (179 sec). Dintre partidele aflate la guvernare, în 
perioada de raport ca surse de ştiri au apărut reprezentanţii PL, PLDM şi AMN (114 sec, 334 sec 
şi, respectiv, 188 sec). Reprezentanţii partidului de opoziţie PCRM au fost citaţi în total de 3 ori 
(96 sec).  

Diagrama 10. Durata intervenţiei directe a concurenţilor electorali în buletinele de ştiri la Rradio Moldova, sec. 

 

În materialele, altele decât ştirile, cei mai vizibili au fost reprezentanţii societăţii civile şi 
experţii. Datorită timpilor de antenă gratuiţi oferiţi de Radio Moldova, mai mulţi concurenţi au 
avut posibilitatea să-şi prezinte platformele electorale.  

Diagrama 10.1 Durata intervenţiei  concurenţilor electorali în materialele relevante, altele decât buletinele de ştiri, 
sec.  

 

 



 
 
În programele sale de ştiri, postul privat de radio Prime FM a citat de cele mai dese ori experţi 
străini şi locali, reprezentanţii CEC şi ai societăţii civile. Postul a oferit acces tuturor partidelor-
membre ale AIE: PD a fost citat de 9 ori, cu durata interven�iei de 42 sec, PLDM – de 10 ori 
(126 sec), PL – 4 ori (82 sec). AMN a fost citat indirect de 4 ori.  Pe de altă parte, PCRM a fost 
citat în 12 materiale, acestui concurent fiindu-i alocate 72 sec în total, iar partidele 
extraparlamentare – de 16 ori, mai mult indirect, durata interven�iei fiind de 177 sec. În 
programele electorale speciale şi emisiunile de opinie, de cele mai dese ori au intervenit experţii.  
 
Diagrama 11. Durata intervenţiei  directe a concurenţilor electorali în buletinele de ştiri la Prime FM, sec.  

 
 
Diagrama 11.1 Durata intervenţiei  concurenţilor electorali în materialele relevante, altele decât buletinele de ştiri, 
sec 
 

 



  

 

În perioada de raport, ştirile puse pe post de Vocea Basarabiei au citat de cele mai multe ori 
reprezentanţii societăţii civile, care au intervenit în total de 39 ori pe parcursul a 952 sec. 
Urmează Preşedintele interimar şi reprezentanţii Preşedinţiei cu 446 sec, aceştia fiind citaţi de 9 
ori. PL, AMN şi PD au fost citaţi direct sau indirect de 14 ori (239 sec), de 8 ori (156 sec) şi, 
respectiv, de 11 ori (53 sec).  Pe de altă parte, PCRM a fost citat direct sau indirect de 16 ori (194 
sec). La celelalte partide extraparlamentare şi candidaţi independenţi s-a făcut trimitere în  
buletinele de ştiri de la Vocea Basarabiei de 22 de ori, aceştia intervenind direct timp de 224 sec.  

Diagrama 12. Durata intervenţiei directe a concurenţilor electorali în buletinele de ştiri la Vocea Basarabiei, sec. 

 

Pe lângă ştiri, Vocea Basarabiei a avut şi materiale de opinie, emisiuni, interviuri, dezbateri în 
care concurenţii electorali au avut posibilitatea să intervină direct, alături de experţi şi cetăţeni. 
Primii în topul surselor sunt reprezentan�ii PL, urmaţi de experţi şi societatea civilă.  
 
Diagrama 12.1 Durata intervenţiei concurenţilor electorali în materialele relevante, altele decât buletinele de ştiri, 
sec.  

 
 
 
 



4.3 Concurenţii electorali favorizaţi sau defavorizaţi, direct sau indirect - Frecvenţa 
4.3.1 TV 
 
Moldova 1 
În săptămâna 8-14 noiembrie 2010, majoritatea subiectelor ce cad sub incidenţa prezentei 
monitorizări au fost prezentate în lumină neutră, fiind totodată înregistrate şi cazuri în care 
anumiţi concurenţi electorali au apărut în context pozitiv şi negativ. De cele mai multe ori în 
context pozitiv a apărut concurentul electoral PLDM – 10 ori, fiind vorba de ştiri privind 
serviciile gratuite acordate de juriştii şi medicii PLDM în localităţile rurale, demararea 
campaniei „Adevărul despre sărăcie”, de către organizaţia de tineret a PLDM, întâlnirea lui 
Vlad Filat cu studenţii USM, evaluarea ultimului an de guvernare, din partea consilierului lui 
Filat, opiniile experţilor societăţii civile potrivit cărora relaţiile dintre Chişinău şi Tiraspol ar fi 
fost deblocate doar datorită întâlnirii dintre Filat şi Smirnov etc. Ponderea ştirilor favorabile 
PLDM în numărul total de ştiri puse pe post de Moldova 1 a fost de 11,2%. PLDM a fost 
menţionat de 4 ori şi în context negativ (4,4%). PL a apărut în context pozitiv de 8 ori sau în 
8,9% din ştiri (în materiale privind participarea lui Mihai Ghimpu la transmiterea a 5000 dosare 
ale celor deportai către Arhiva Naţională, iniţiativa PL de a sesiza Curtea Constituţională cu 
privire la perfectarea paşapoartelor temporare peste hotare în cazul în care acestea sunt 
declarate pierdute, săditul copacilor la Cotul Morii, acţiune întreprinsă de tineretul PL, 
prezentarea platformei electorale a PL la Nisporeni şi Ungheni) şi de 3 ori în context negativ, 
sau 3,3%. AMN apare doar în context pozitiv în 3 ştiri sau în 3,3% din total. În lumină pozitivă 
au apărut şi un şir de partide extraparlamentare. 
 
PCRM a apărut doar în context negativ în 11 cazuri sau în 12,3% din numărul total de ştiri 
relevante prezentei monitorizări. Contextul negativ a fost determinat de acuzaţiile lansate de 
diferiţi concurenţi electorali la întâlnirile cu alegătorii, la anii guvernării PCRM, „schema 
mafiotă” construită în ultimii 8 ani în domeniul preţurilor la medicamente, interzicerea 
spoturilor PCRM pentru că ar încălca legislaţia etc.  
 
Diagrama 13. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Moldova 1, frecvenţa 
 

 
 
În programele, altele decât ştiri, de cele mai multe ori în context negativ au fost menţionaţi 
PCRM şi AIE: de câte 9 şi 7 ori, respectiv, fiind vorba de diverse acuzaţii din partea altor 
concurenţi electorali în timpul dezbaterilor electorale.  
 



NIT  
 
În perioada de raport, NIT a continuat să favorizeze masiv PCRM, acestui concurent electoral 
fiindu-i alocat un spaţiu foarte mare în buletinele de ştiri. Astfel, timp de o săptămână, PCRM a 
apărut în context pozitiv în 66 de ştiri, ponderea ştirilor favorabile acestui concurent electoral în 
numărul total de ştiri cu impact electoral fiind de 36,2%. Reprezentanţii PCRM apar în lumină 
pozitivă în ştiri despre declaraţii de susţinere a PCRM, întâlnirile membrilor PCRM cu 
alegătorii, susţinerea PCRM de către organizaţiile de tineret, interviul acordat de Vladimir 
Voronin ziarului Rossiyskaia Gazeta, cu privire la rolul PCRM în îmbunătă�irea relaţiilor cu 
Rusia, opiniile experţilor despre platforma „bine gândită” a PCRM, concepţia politicii externe, 
expusă în Nezavisimaia Moldova etc. În contrast, AIE a fost menţionată în context negativ în 
43,4% din materiale (79 ori), de cele mai dese ori fiind vorba de acuzaţii de proastă guvernare a 
ţării, îngrădirea libertăţii presei, acuzaţii lansate de  membrii PCRM la întâlnirile cu alegătorii, 
dar şi în astfel de raportul OSCE în care ar fi aduse critici asupra modificării Codului electoral 
şi inten�ia PCRM de a sesiza CC privind legalitatea modificărilor la Codul electoral, acuzaţii 
de politică antieuropeană, de destabilizarea politică, incapacitate de conducere, instabilitatea 
economică etc. Totodată, partidele-membre ale AIE au apărut în lumină negativă separat: PD – 
10 ori (5,4%), PL – 5 ori (2,7%) , AMN – de 3 ori (1,6%) şi PLDM - 49 ori sau 26,9%.  
 
Diagrama 14. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la NIT, frecvenţa 

 
 
În materialele, altele decât ştiri, de la NIT în perioada de referinţă nu s-a observat vreo 
defavorizare masivă a vreunui concurent electoral, Doar AIE apare în lumină negativă de 8 ori 
(5,3% din numărul total), fiind vorba de acuzaţiile lansate de alţi concurenţi în timpul 
dezbaterilor electorale. 
 
Prime TV 
 
Concurentul electoral care apare de cele mai dese ori în context pozitiv la Prime TV este PD – 7 
apariţii sau 10,4% din totalul ştirilor cu implicaţii electorale. Acestea s-au referit în principal la 
participarea organizaţiei de tineret a PDM la sădit trandafiri în oraşul Râşcani, doleanţa PDM 
de a deţine funcţia de prim-ministrul în viitorul Guvern, întâmpinarea lui Marian Lupu cu 
”pâine şi sare” în sudul ţării, la întâlnirea cu alegătorii etc. Ponderea ştirilor favorabile şi 
defavorabile pentru PCRM a fost de 2,9% şi 7,4% (2 şi, respectiv 5 apariţii în context pozitiv şi 
negativ).  PLDM apare şi în context pozitiv, şi negativ: 2 şi 3 ori (2,9 şi 4,4%), PL – 3 ori pozitiv 
şi o dată negativ (4,4% şi 1,4%), iar AMN doar în context pozitiv – de 3 ori (4,4%) (Diagrama 



15). În emisiuni la Prime TV de cele mai dese ori în context negativ au apărut PD şi PL, de câte 
2 ori. Ultimul apare de 2 ori şi în context negativ. 
 
Diagrama 15. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Prime TV, frecvenţa 
 

 
 
2 Plus 
 
Majoritatea din cele 28 de ştiri relevante de la 2 Plus s-au referit la subiecte neutre. Doar în 
câteva cazuri concurenţii au fost prezentaţi negativ sau pozitiv. Astfel, PD este favorizat de 2 ori 
(7,15%), iar AMN, PL, PLDM şi PCRM - câte o dată. Ultimii trei apar şi în context negativ câte 
o singură dată.  
   
Diagrama 16. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la 2 Plus, frecvenţa 

 
 
 
Publika TV 
 
La Publika TV, contextul în care au apărut concurenţii electorali în majoritatea cazurilor a fost 
neutru. În unele cazuri, reprezentanţii partidelor concurente şi candidaţii independenţi au apărut 
fie în context negativ, fie pozitiv. De cele mai multe ori, în context favorabil, dar şi defavorabil 
au apărut PLDM, PL şi  PCRM. Astfel, PLDM apare în  lumină pozitivă de 19 ori sau 14% din 
ştiri (declaraţia consilierului lui Filat că Moldova ar putea depune cererea pentru aderarea la 



UE în 2011 cu condiţia că AIE se va menţine la putere, necesitatea reducerii preţurilor la 
medicamente şi demiterea directorului Agen�iei Medicamentului la iniţiativa lui Vlad Filat, 
sondajul Vox Populi al Asociaţiei Sociologilor şi Demografilor, juriştii PLDM vor ajuta lumea 
să depună plângeri în judecată împotriva comuniştilor etc.) şi negativă – de 7 ori, ceea ce 
constituie 5,1% din totalul ştirilor relevante. PL este protagonistul a 18 ştiri cu conotaţie pozitivă 
(13,3) (în reportajul de la Coloniţa, privind comemorarea lui Gheorghe Ghimpu, în care Mihai 
Ghimpu are un discurs de 486 sec, sondajul de opinie, scrisoarea lui Mihai Ghimpu adresată 
NATO în care solicită ajutor în retragerea trupelor ruseşti) şi 11 cu conotaţie negativă (8,1%), 
in mare parte fiind vorba de reacţii la scrisoarea lui Mihai Ghimpu către NATO. PCRM are cele 
mai multe apariţii în context negativ 15 ori (11,1%), fiind vorba în principal de ancheta 
demarată de CCCEC în cazul tinerilor din Anenii Noi care au donat bani PCRM, revolta mai 
multor locuitori din diferite sate care vor sa dea comuniştii în judecată, acuzându-i de  
minciună, filmul produs de PLDM „8 ani de minciună” etc. dar apare şi în lumină pozitivă de 11 
ori (8,1%), în principal în ştirile privind rezultatele sondajului de opinie, în care se spune că 
PCRM va trece în Parlament. Ceilalţi concurenţi au apărut şi în lumină pozitivă, şi negativă într-
un număr mai mic de ştiri.  
 
Diagrama 17. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Publika TV, frecvenţa 
 

 
 
În materialele de opinie, Vox Populi, materiale de educaţie electorală de la Publika TV, de cele 
mai multe ori în lumină negativă apar PCRM  şi AIE – de câte 19 şi, respectiv, 13 ori. Ceilalţi 
actori electorali apar şi pozitiv, şi negativ, în funcţie de participarea acestora la dezbateri 
electorale. 
 
Jurnal TV 
 
La Jurnal TV,  de cele mai multe ori în context pozitiv apar concurenţii electorali PL, PLDM şi 
PNŢ – de câte 20, 15 şi, respectiv 11 ori, ceea ce constituie 17,7%, 13,2% şi 9,7% corespunzător. 
Apariţia PL şi PLDM în lumină pozitivă este determinată nu doar de evenimentele şi declaraţiile 
electorale ale acestora, ci şi de apariţiile liderilor partidelor în calitate de preşedinte interimar şi 
prim-ministru în ştiri cu conotaţie electorală indirectă (de exemplu desecretizarea dosarelor SIS 
şi predarea arhivei naţionale cu participarea lui Mihai Ghimpu, comemorarea lui Gheorghe 
Ghimpu la Coloniţa, adresarea lui Ghimpu către NATO,  intervenţia lui Filat pentru a reduce 



preţurile la medicamente). PNŢ apare pozitiv în ştiri privind lupta PNŢ cu mafia în persoana lui 
Vlad Plahotniuc,  cu mafia din sistemul judecătoresc, revenirea TVR pe ecrane, lupta cu 
„mâinile goale” împotriva corupţiei etc. PCRM a apărut de 21 ori în context negativ (ştirea 
despre neregulile financiare în rapoarte depistate de CEC, jocul electronic „Serafică fără frică” 
care luptă cu 4 lideri comunişti, acuzaţiile aduse de alţi concurenţi la întâlnirile cu alegătorii că 
PCRM  înseamnă sărăcie,  acuzaţiile că la întâlnirile cu PCRM participă şi bolnavii cu 
deficienţe mentale, că PCRM va pierde alegerile din 28 noiembrie,  datele sondajului de opinie 
cu titlul „Comuniştii vor pierde” etc. ) şi de 2 ori pozitiv, ceea ce reprezintă 18,5% şi 
aproximativ 1,8% din numărul total de 113 ştiri ce cad sub incidenţa prezentei monitorizări 
(Diagrama 18). În materialele de opinie de la Jurnal TV, de cele mai dese ori în context pozitiv a 
apărut AIE – 3 ori sau 6,6%, iar în context negativ PCRM – 7 ori (15,5%).  
 
Diagrama 18. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Jurnal TV, frecvenţa 

 
 
N4  
 
La postul cu acoperire regională N4, în lumină pozitivă apare preponderent PLDM – 12 ori sau 
17,1% din numărul total de 70 ştiri. Este vorba în principal de ştiri privind serviciile gratuite 
oferite de medicii şi juriştii PLDM în localităţile rurale, întâlnirea lui Filat cu tinerii, Filat a 
vizitat o familie căreia i-a dăruit un calculator, declaraţia lui Filat că Moldova va putea depune 
cererea de aderare la UE în 2011, demiterea directorului Agenţiei Medicamentului de către 
Filat, şedinţa guvernului cu privire la dotarea căminelor cu calculatoare, preconizata vizită a lui 
Filat în Italia, preconizata întâlnire a lui Filat cu Putin. În context negativ, de cele mai multe ori 
apar PCRM şi AIE – de câte 4 ori fiecare (5,7%). 
 
Diagrama 19. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la N4, frecvenţa 

 
 



Radio Moldova 
 
În perioada de raport, la Radio Moldova nu s-a observat facorizarea sau defavorizarea evidentă a 
vreunui concurent electorală. Majoritatea din cele 115 ştiri au prezentat subiectele în context 
neutru. În 31 de cazuri concurenţii au apărut în context pozitiv, fără ca vreun concurent să iasă în 
evidenţă prin numărul mare de ştiri favorabile. În 7 cazuri a fost vorba de context negativ, 3 
dintre acestea revenind PCRM-ului (Diagrama 20). În materialele, altele decât ştirile, de cele 
mai multe ori în context defavorabil au apărut PCRM şi AIE, de câte 11 şi 6 ori, de obicei fiind 
vorba de diverse acuzaţii din partea altor concurenţi electorali. 
 
Diagrama 20. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Radio Moldova, frecvenţa 

 
 
Vocea Basarabiei 
În buletinele de ştiri de la Vocea Basarabiei, de cele mai multe ori în context pozitiv a fost 
prezentat PL - 13 ori sau 8% din numărul total de 162 ştiri. Astfel, PL este favorizat prin ştirile 
despre întâlnirile electorale la Slobozia Mare, participarea lui Mihai Ghimpu la transmiterea 
dosarelor desecretizate către Arhiva Naţională, scrisoarea lui Ghimpu către NATO etc. Acest 
concurent electoral apare şi în lumină negativă de 4 ori (2,49%). PLDM apare doar în ştiri 
favorabile – 7 ori sau 4,3%, inclusiv în ştiri privind declaraţia lui Filat despre semnarea 
tratatului moldo-român, lansarea campaniei „Medicii şi juriştii contra sărăciei”; lansarea 
filmului „Adevărul despre sărăcie”, lansarea „angajamentului pentru tineri” de către Vlad Filat 
etc. AIE este favorizată în 10 ştiri şi  defavorizată în 2 cazuri – 6,1 şi 1,2%. Iar PCRM apare doar 
în context negativ de 26 ori (16%),  în materialele despre acuzaţiile de agresare a unui membru 
al PLDM de către un simpatizant PCRM, filmul „Adevărul despre sărăcie” realizat de PLDM, 
acuzaţii din partea PDM că PCRM ar recurge la procedee mincinoase, în contextul interzicerii 
de către Curtea de Apel a unui spot publicitar PCRM, Raportul Promolex, privind participarea 
la întâlnirile electorale ale PCRM a persoanelor bolnave mental, sondajul unei organizaţii 
ruseşti cu sediul în regiunea transnistreană potrivit căruia PCRM cade în sondaje etc. Mai 
multe partide extraparlamentare au fost reflectate fie pozitiv, fie negativ (Diagrama 21). În 
materialele de opinie de la Vocea Basarabiei, PCRM apare de 18 ori în context negativ, iar PL şi 
AIE de câte 7 şi, respectiv 5 ori, în context pozitiv.    
 
 



Diagrama 21. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Vocea Basarabiei, frecvenţa 

 
 
Prime FM 
 
La Prime FM, de cele mai multe ori în context negativ apare PCRM – 18 ori, sau 17,4 % din cele 
103 ştiri relevante. Este vorba de acuzaţiile lui Vlad Filat că guvernul nu a reuşit într-un an să 
„demonteze schemele frauduloase” create în ultimii opt ani, verdictul Curţii de Apel Chi�inău 
că PCRM ar fi încălcat regulamentul privind reflectarea campaniei electorale atunci când a 
difuzat un spot cu prezenţa lui Marian Lupu, afirmaţiile făcute la congresul MAE că ar „trebui 
să scăpăm de ciuma comunistă” etc. Ceilalţi concurenţi electorali au apărut rareori în context 
pozitiv sau negativ, marea majoritate a ştirilor fiind prezentate în context neutru (Diagrama 22). 
În materialele de opinie, de cele mai multe ori în context negativ au apărut PCRM şi AIE. 
Ceilalţi concurenţi au apărut câte o singură dată, pozitiv. 
 
Diagrama 22. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Prime FM, frecvenţa 

 

 

 

 

 

 



5. Presa scrisă, presa online 

5.1 Implicarea în campania electorală 

5.1.1 Ziare 

În a doua săptămână a lunii noiembrie, în cele 12 ziare supuse monitorizării au fost publicate cu  
8,4% mai multe materiale jurnalistice despre alegerile parlamentare anticipate decât în perioada 
precedentă (349 faţă de 322). Suprafaţă totală de ziar, afectată materialelor tematice, de 
asemenea a crescut cu 10%, până la 162 764 centimetri pătraţi. 

După o uşoară îmbunătăţire a raportului dintre suprafaţa ocupată de ştiri şi cea ocupată de 
materiale de opinie, înregistrată în săptămâna precedentă, în săptămâna prezentului raport 
materialele de opinie din nou au prevalat faţă de ştiri. Volumul de publicitate politică a 
concurenţilor electorali, plasată în ziare aproape că s-a dublat faţă de săptămâna precedentă. La 
fel, a crescut şi numărul de materiale de educaţie electorală, la fel ca şi suprafaţa ocupată de 
aceste materiale, însă această creştere nu este una semnificativă. Astfel, în perioada 8-14 
noiembrie 2010, în ziare au fost publicate 143 de ştiri pe o suprafaţă de 54646 cm.p., ceea ce 
reprezintă 41% din numărul total al materialelor şi 33,6% din totalul suprafeţei ocupate de aceste 
materiale în cele 12 ziare monitorizate. Cele 93 de editoriale şi alte materiale de opinie, publicate 
în această perioadă, au ocupat 57432 cm.p. sau 35,3% din totalul spaţiului afectat materialelor 
despre alegeri, iar 46290 cm.p. sau 28,4% a fost publicitate electorală a concurenţilor electorali.  

În cinci dintre ziarele monitorizate au fost publicate 19 materiale de educaţie electorală care 
prezintă modalităţile de exercitare a dreptului la vot şi răspund la întrebări concrete legate de 
participarea la scrutin (Timpul de dimineaţă, Jurnal de Chişinău, Cuvântul, Gazeta de Sud, 
Golos Bălţi), acestui gen de materiale specifice revenindu-i 5,4% din numărul şi 2,5% suprafaţa 
totală afectată de ziarele monitorizate materialelor despre alegeri. Sondaje de opinie cu cetăţenii 
la tema alegerilor, de tip „Vox Populi”, în săptămâna de raport a publicat un singur ziar 
(Cuvântul). 

Diagrama 23. Frecvenţa materialelor ce vizează campania electorală, publicate în 12 ziare în perioada 8-14 
noiembrie, numărul 

 

 



Diagrama 24. Suprafaţa materialelor ce vizează campania electorală, publicate în 12 ziare în perioada 8-14 
noiembrie, cm.p. 

 

Cele mai multe materiale la tema alegerilor parlamentare anticipate (79) au fost publicate în 
Timpul de dimineaţă, urmat de Moldova Suverană şi Nezavisimaia Moldova cu câte 44 articole 
relevante, Jurnal de Chişinău (39) şi Panorama cu 30 de texte despre alegeri. În ce priveşte 
suprafaţa de ziar, afectată materialelor tematice, topul primelor cinci ziare arată în felul următor: 
Timpul de dimineaţă (41788 cm.p.), Nezavisimaia Moldova (22061 cm.p.), Jurnal de Chişinău 
(18369 cm.p.), Moldova suverană (15134 cm.p.) şi Flux (14333 cm.p.). Notă: la analiza acestui 
indicator trebuie luate în considerare formatul, volumul şi periodicitatea apariţiei fiecărui ziar în 
parte. 

În şase din ziarele monitorizate (Flux, Moldova Suverană, Evenimentul Zilei, Nezavisimaia 
Moldova, Gazeta de Sud, Cuvântul) raportul dintre materialele de opinie şi ştiri a fost defavorabil 
ştirilor, adică aceste publicaţii reflectă campania mai mult în opinii decât în ştiri. În ediţia din 
săptămâna de raport, ziarul public Vesti Gagauzii nu a publicat nicio ştire despre alegeri.  

Volumul de publicitate electorală marcată corespunzător s-a majorat substanţial, cea mai mare 
parte a reclamei fiind publicată în ziarele Komsomolskaia pravda v Moldove şi Timpul de 
dimineaţă. Totodată, mai multe ziare au publicat publicitate electorală ne-marcată corespunzător, 
ceea ce reprezintă o încălcare a prevederilor Regulamentului privind reflectarea campaniei 
electorale în mass-media, adoptat de Comisia Electorală Centrală 

Diagrama 25. Frecvenţa materialelor relevante, publicate în ziare în perioada 8-14 noiembrie, numărul 

 

 



Diagrama 26. Suprafaţa materialelor din ziare ce vizează campania electorală în perioada 8-14 noiembrie, cm. p. 

 

Din punct de vedere tematic, materialele jurnalistice continuă să abordeze politicul în general, 
prezentând evenimentele/declaraţiile/reacţiile publice ale concurenţilor electorali (68% din 
numărul şi suprafaţa totală), fără a analiza în detalii probleme şi situaţii concrete din domeniile 
economic sau social. 13% din numărul total al materialelor publicate în săptămâna de raport s-au 
referit la tema desfăşurării propriu-zise a procesului electoral, inclusiv la hotărârile CEC legate 
de examinarea contestaţiilor depuse de concurenţii electorali, însă suprafaţa ocupată de aceste 
articole a fost relativ mică, de doar 7,2% (circa 11800 cm.p) din totalul spaţiului afectat 
materialelor despre alegeri. În schimb, suprafaţa rezervată materialelor în care concurenţilor 
electorali le sunt aduse acuzaţii de complicitate la acte de corupţie sau alte infracţiuni, a fost de 
14900 cm.p., sau 9,1% din total.  

Niciunul din ziarele monitorizate nu a publicat dezbateri electorale, desfăşurate prin modalităţile 
şi cu mijloacele specifice presei scrise. 

 

 

 

 

 

 

 

 



Diagrama 27. Temele abordate de ziare în perioada 8-14 noiembrie, suprafaţa, cm. p. 

 

5.1.2 Agenţii de presă şi portaluri de ştiri 

Cele două agenţii de ştiri monitorizate, Moldpres şi Infotag, au difuzat în săptămâna de raport 68 
de ştiri relevante pentru subiectul prezentei monitorizări (faţă de 91 de ştiri în săptămâna 
precedentă, -25%). Ştirile difuzate au avut un numărul total de peste 113 400 semne (fără spaţiu), 
ceea ce reprezintă o scădere cu 36% faţă de prima săptămână a lunii noiembrie. 63% din numărul 
de ştiri şi 55,9% din suprafaţa ocupată de ştirile difuzate revin agenţiei Infotag.  

Diagrama 28. Spaţiul (semne fără spaţiu) alocat materialelor tematice de agenţiile de presă în perioada 8-14 
noiembrie. 

 

Numărul de informaţii despre alegeri, care au putut fi accesate de utilizatorii de internet pe site-
urile www.unimedia.md şi www.omg.md în perioada 8-14 noiembrie aproape că nu s-a schimbat 
faţă de săptămâna precedentă (188 de ştiri faţă de 186 de ştiri), deşi suprafaţa totală a ştirilor 
tematice pe cele două site-uri monitorizate a descrescut cu 9%, până la cca 271 mii semne (faţă 
de 298 mii semne în săptămâna precedentă de monitorizare). O parte din materialele plasate pe 
site-uri sunt însoţite de secvenţe video pentru amplificarea efectului informaţional al acestora. Pe 

http://www.unimedia.md/
http://www.omg.md/


portalul informaţional www.unimedia.md este plasată reclamă electorală în bannere aplicate, 
suprafaţa acestora nefiind contabilizată în diagramele de mai jos.  

55% din numărul şi 68% din suprafaţa totală a ştirilor plasate de cele două portaluri monitorizate 
revin site-ului www.omg.md. 

Diagrama 29. Spaţiul (semne fără spaţiu) alocat materialelor tematice de site-uri în perioada 8-14 noiembrie 

 

  

5.2 Candidaţii, partidele favorizate sau defavorizate, direct sau indirect, în ştiri şi emisiunile de   
opinii - frecvenţa 

5.2.1 Ziare 

În 12 din cele 31 de ştiri pe care le-a publicat în săptămâna de raport (38,7% din total), ziarul 
Timpul de dimineaţă a defavorizat PCRM, ceilalţi concurenţi electorali fiind prezenta�i în 
context relativ echilibrat, în 1-2 ştiri pozitive sau negative, fără o tendinţă clară de favorizare sau 
defavorizare a vreunuia dintre ei. În unele cazuri, concurentul electoral PCRM este acuzat fără a 
i se oferi dreptul la replică, cum ar fi ştirea despre cazul de presupusă agresare a unui simpatizant 
PLDM de către un simpatizant PCRM („Comuniştii fac agitaţie electorală cu... cuţitul”, 8 
noiembrie). 

În majoritatea articolelor de opinie (16 din 22 de cazuri, 72,7%), concurentul electoral PCRM de 
asemenea este defavorizat prin prezentare în context negativ, inclusiv în câteva materiale de 
răspuns la ameninţarea candidatului PCRM Marc Tkaciuk de a da în judecată ziarul după 
publicarea textului unei scrisori electronice, pe care acesta i-ar fi adresat-o lui V. Voronin.  

În perioada de raport au fost prezentaţi în context negativ într-un material de opinie candidaţii 
independenţi, în special Elena Burghilă-Leonte („Independenţii. Foaie verde, fum electoral...”, 
10 noiembrie). 

Analiza în ansamblu a ştirilor şi articolelor de opinie, publicate în Timpul de dimineaţă, indică 
asupra preferinţelor editoriale ale ziarului – este vorba de partidele de orientare liberală, în 
special PLDM. 

http://www.unimedia.md/
http://www.omg.md/


Diagramele 30 şi 30.1. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în Timpul de dimineaţă în perioada 8-14 noiembrie, 
frecvenţa 

 

 

Politica editorială a ziarului Moldova Suverană este îndreptată în continuare spre critica dură a 
puterii, inclusiv în materiale cu un pronunţat caracter denigrator şi cu elemente de limbaj 
xenofob, precum şi spre favorizarea intensă a concurentului electoral PCRM care este singura 
forţă politică agreată editorial de acest ziar atât în ştiri, cât şi în articole de opinie. Astfel, PCRM 
apare pozitiv în toate cele 19 ştiri care îl vizează (26,4% din totalul de ştiri), la fel ca şi în 
articolele de opinie. Astfel, ziarul publică ştiri generalizatoare, fără alte surse de informaţie decât 
candidaţii şi activiştii PCRM, care lasă să se înţeleagă că majoritatea populaţiei susţine 
necondiţionat PCRM şi condamnă AIE. Deseori, aceste materiale sunt însoţite de fotografii care 
îl reprezintă pe liderul PCRM, aplaudat de cetăţeni („Moldova alege victoria”, „Studenţii susţin 
PCRM”, 10 noiembrie). AIE este prezentată exclusiv în context negativ (14 ştiri, 9 materiale de 
opinie), îndeosebi fiind discreditate partidele componente ale alianţei de guvernământ PLDM şi 
PL, iar acestora din urmă nu li se oferă dreptul la replică („Morţi şi mii de oameni rămaşi fără 
adăpost pentru Băsescu şi liberal-democraţii moldoveni”, 9 noiembrie; „Actuala guvernarea le-a 
adus oamenilor frica”, 10 noiembrie; „PLDM a mutilat grav un activist PCRM”, 12 noiembrie 
etc.). 

 



Diagramele 31 şi 31.1. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în Moldova Suverană în perioada 8-14 noiembrie - 
frecvenţa 

 

   

În ştirile din Jurnal de Chişinău, publicate în această săptămână, de trei ori a apărut în context 
defavorizant concurentul electoral PCRM, iar PL şi PLDM au apărut de câte două ori în context 
pozitiv. Ziarul a publicat un reportaj de o pagină despre o zi din activitatea liderului PL Mihai 
Ghimpu, acest material nefiind marcat ca şi publicitate electorală. De asemenea, în ziar au apărut 
mai multe machete publicitare ale concurenţilor electorali, fără menţiunea că respectivul material 
ar fi fost achitat din fondul electoral al respectivului concurent. 

PCRM a apărut în context negativ în toate articolele de opinie care l-au vizat din Jurnal de 
Chişinău (7 cazuri, 46,7% din cele 15 materiale de acest fel).  

Jurnal de Chişinău inserează şi suplimentul de educaţie civică şi electorală „Obiectiv”, realizat şi 
distribuit de Asociaţia Presei Independente (API) în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi 
Corecte. 

 

 

 

 



Diagramele 32 şi 32.1. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în Jurnal de Chişinău în perioada 8-14 noiembrie - 
frecvenţa 

 

  

Selecţia ştirilor şi a materialelor de opinie, publicate în ziarul Flux, indică asupra tendinţei de a 
defavoriza editorial atât concurenţii electorali din arcul guvernamental, cât şi opoziţia 
parlamentară, la fel ca şi partidele extraparlamentare şi candidaţii independenţi. Singurul  
concurent electoral care a apărut în context pozitiv în Flux a fost PPCD („Numai o formaţiune ca 
PPCD, care nu se subordonează oligarhilor, poate servi ţara şi binele comun”, 12 noiembrie). 

Diagramele 33 şi 33.1. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în Flux în perioada 8-14 noiembrie - frecvenţa 

 



 

Komsomolskaia pravda v Moldove a publicat în săptămâna de raport preponderent publicitate 
electorală, câteva ştiri relativ neutre şi două materiale de opinie, unul dintre care a prezentat în 
lumină pozitivă PCRM, iar altul a defavorizat concurentul electoral PL.  

Diagrama 34. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele de opinie din Komsomolskaia pravda v 
Moldove în perioada 8-14 noiembrie - frecvenţa 

 

 

Politica editorială a ziarului Nezavisimaia Moldova este similară cu cea a Moldovei Suverane. 
Alianţa de guvernământ AIE, concurenţii electorali PLDM şi PL, dar şi celelalte partide 
necomuniste sunt ţinta constantă a publicaţiei, care îşi planifică conţinutul în aşa fel, încât aceşti 
concurenţi electorali să fie prezentaţi într-o lumină cât mai defavorizantă. În acelaşi timp, 
concurentul electoral PCRM este lăudat şi prezentat ca fiind singura salvare pentru Republica 
Moldova. Astfel, din cele 22 de ştiri publicate în acest ziar timp de o săptămână, AIE a fost 
prezentată în context negativ de 13 ori (59% din totalul ştirilor), PLDM este defavorizat în 8 ştiri 
(36,4% din total). În articolele de opinie, această tendinţă se accentuează, în 17 din 18 materiale 
de opinie (!), AIE este vizată direct sau indirect, fiind de fiecare dată defavorizată. PLDM, PL, 
PDM şi AMN de asemenea apar în Nezavisimaia Moldova doar în context negativ. 

 

 

 



Diagramele 35 şi 35.1. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în Nezavisimaia Moldova în perioada 8-14 noiembrie 
- frecvenţa 

 

 

Evenimentul Zilei a publicat în săptămâna de raport atât ştiri neutre, cât şi ştiri care au prezentat 
concurenţii electorali în lumină pozitivă sau negativă. Totuşi, analiza comună a ştirilor şi 
materialelor de opinie arată o uşoară tendinţă de defavorizare a concurentului electoral PLDM 
care a apărut într-o ştire şi într-un material de opinie care l-au prezentat în context negativ.   

Diagramele 36 şi 36.1. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în Evenimentul Zilei în perioada 8-14 noiembrie – 
frecvenţa 

 



 

În perioada de raport, concurentul electoral PCRM a fost prezentat în context negativ în 27% din 
cele 22 de ştiri publicate în ziarul Panorama. În materialele de opinie atitudinea critică faţă de 
PCRM se menţine, în plus se conturează tendinţa de prezentare negativă a concurentului 
electoral PDM.  

Concurentul electoral care apare mai des în context pozitiv în Panorama este PUM. Astfel, ziarul 
publică un material de opinie, semnat de persoana de D. Ciubaşenco, în care sunt prezentate 
prevederi din programul electoral al PUM, astfel materialul pare să fie publicitate mascată în 
favoarea acestui concurent electoral („Încredere în sine, încredere unul în altul, încredere în 
ţară”, 12 noiembrie). 

Diagramele 37 şi 37.1. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în Panorama în perioada 8-14 noiembrie – frecvenţa 

 

 



Ştirile despre alegerile parlamentare anticipate, publicate de ziarul Cuvântul din Rezina în 
perioada de raport au fost, în marea lor majoritate, neutre. În articolele de opinie, de regulă, sunt 
prezentate în lumină pozitivă partidele democratice, iar PCRM – dimpotrivă, este criticat.  

Cuvântul inserează şi suplimentul de educaţie civică şi electorală „Obiectiv”, realizat şi distribuit 
de Asociaţia Presei Independente (API) în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte. 

Diagrama 38. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în Cuvântul în perioada 8-14 noiembrie - frecvenţa 

 

Materialele publicate în săptămânalul de la Cimişlia Gazeta de Sud relevă o uşoară tendinţă de 
favorizare a AIE ca şi alianţă de guvernare şi a partidelor necomuniste. Gazeta de Sud inserează 
şi suplimentul de educaţie civică şi electorală „Obiectiv”, realizat şi distribuit de Asociaţia Presei 
Independente (API) în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte. 

Diagrama 39 şi 39.1. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în Gazeta de Sud în perioada 8-14 noiembrie - 
frecvenţa 

 

  



Ziarul public Vesti Gagauzii  (Comrat) nu a publicat în săptămâna de raport ştiri sau materiale de 
opinie la tema alegerilor parlamentare anticipate, doar câteva machete publicitare ale 
concurenţilor electorali, iar Golos Bălţi (Bălţi) a publicat câteva ştiri neutre şi două articole de 
educaţie electorală despre amplasarea secţiilor de votare din Bălţi şi despre modalitatea de 
verificare a listelor electorale. 

5.2.2 Agenţii de presă şi portaluri de ştiri 

Agenţia informaţională de stat Moldpres a difuzat în această perioadă 25 de ştiri care au avut 
tangenţă directă sau indirectă cu campania electorală. Câteva ştiri au fost neutre, în altele 
concurenţii electorali au apărut fie în context pozitiv, fie negativ. În contextul ştirilor despre 
întâlnirile la nivel înalt sau ale evenimentelor cu participarea conducerii ţării în ţară sau peste 
hotare la care se fac trimiteri la realizările actualei guvernări, AIE apare de mai multe ori în 
lumină pozitivă. La fel, şi concurentul electoral PLDM, în contextul evenimentelor cu 
participarea prim-ministrului Vlad Filat care este şi preşedinte al PLDM. 

Diagrama  40. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi de Moldpres în perioada 8-14 noiembrie - frecvenţa 

 

Agenţia de ştiri Infotag continuă să relateze despre evenimentele şi declaraţiile actorilor politici 
şi ale concurenţilor în campania electorală fără o favoriza în mod clar pe vreunul dintre aceştia. 

Diagrama  41. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi de Infotag în perioada 8-14 noiembrie – frecvenţa 

 

www.unimedia.md a asigurat pluralismul de opinii în majoritatea materialelor pe care le-a plasat 
pe site, concurenţii electorali fiind prezentaţi diferit, atât pozitiv, cât şi negativ. Totuşi, raportul 
dintre ştirile favorizante şi cele defavorizante care vizează concurentul electoral PCRM (6 ştiri 

http://www.unimedia.md/


pozitive versus 15 ştiri negative) indică o tendinţă de prezentare preponderent în context negativ 
a acestui partid.  

Diagrama  42. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi de www.unimedia.md în perioada 8-14 noiembrie - frecvenţa 

 

58 din cele 104 texte relevante, plasate pe site-ul www.omg.md în săptămâna 8-14 noiembrie 
(55,8%), au urmărit scopul prezentării AIE şi a componentelor acesteia în culori negre. 
Concurentul electoral PLDM a fost defavorizat în 23 de texte (22%), iar concurentul electoral 
PCRM este singurul care apare în context pozitiv, acest partid beneficiind, timp de o săptămână, 
de 34 de informaţii care l-au favorizat (32,7% din totalul materialelor relevante). Site-ul publică 
ştiri generalizatoare care lasă să se înţeleagă că majoritatea populaţiei susţine necondiţionat 
PCRM şi condamnă AIE. În principal, este vorba, chipurile, de scrisori ale cetăţenilor, deşi nu 
există nicio dovadă care ar confirma existenta acestora, la fel cum nu sunt prezentate numele 
„semnatarilor” acestor apeluri. Ulterior, aceste informaţii sunt publicate şi în ziarele Moldova 
Suverană şi Nezavisimaia Moldova. La fel, sunt publicate texte, bazate exclusiv pe spusele 
candidaţilor PCRM la funcţia de deputat, în care se lansează acuzaţii la adresa puterii, fără a se 
oferi dreptul la replică. Cea mai des citată sursă pentru textele publicate de acest site este 
candidatul PCRM Marc Tkaciuk (în 9 ştiri diferite, difuzate timp de o săptămână). 

În unele ştiri, site-ul mediatizează speculaţii cu scopul de a le induce cetăţenilor sentimentul de 
spaimă şi de complot al AIE împotriva PCRM („Forţele militare din Moldova sunt în stare de 
alertă”, „Ministerul Apărării dezminte starea de alertă, în pofida informaţiilor interne din 
minister că aceasta persistă”, 10 noiembrie). Câteva zile la rând, www.omg.md a repetat aceeaşi 
ştire despre aşa-zisa „investigaţie” privind cauzele inundaţiilor şi invitaţia de a discuta public 
argumentele autorilor acestui produs video (realizat de candidatul PCRM Alexandr Petkov). 

Diagrama  43. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi de www.omg.md în perioada 8-14 noiembrie – frecvenţa 

 

http://www.unimedia.md/
http://www.omg.md/
http://www.omg.md/
http://www.omg.md/


ANEXĂ 

Raportul analizează corectitudinea ştirilor şi echilibrul surselor în tratarea informaţiei despre 
semnarea Tratatului privind regimul de frontieră dintre Republica Moldova şi România, semnat 
la Bucureşti de premierul Vlad Filat şi Ministrul român de Externe Teodor Baconschi pe data de 
8 noiembrie 2010.  

Studiu de caz nr.1. Moldova 1 

N Data Prezentare media Constatări 

1 08.11.2010 RM şi România au încheiat 
Tratatul de frontieră. 
Documentul a fost semnat de 
Premierul Vlad Filat şi de 
Ministrul român al afacerilor 
externe. Tratatul va stabil un 
regim juridic modern pentru 
frontiera comună… 
Corespondenţă de la Bucureşti. 

Premierul a menţionat că 
semnarea nu are nimic comun cu 
campania electorală. Barrosso a 
susţinut semnarea tratatului. 
Experţii politici apreciază 
semnarea tratatului. 

Subiect echidistant, dar parţial echilibrat, 
deoarece nu este prezentă şi poziţia 
opoziţiei. 

2 09.11.2010 Partidul Comuniştilor se arată 
nemulţumit că textul tratatului de 
frontieră între RM şi România 
semnat ieri la Bucureşti nu a 
făcut public înainte de a fi 
semnat. Deputatul comunist, 
Grigore Petrenco spune că 
documentul trebuia mai întâi să 
fie examinat de către comisia 
parlamentară pentru politică 
externă şi integrare europeană, 
procedură care nu a fost 
respectată, a mai adăugat el. 
Comuniştii mai spun că tratatul 
nu recunoaşte frontiera de stat 
între Moldova şi România şi este 
un document pur tehnic. 

Ştire imparţială şi echidistantă, dar 
neechilibrată deoarece nu se face trimitere 
şi la poziţia părţii care a semnat 
documentul pentru a oferi şi argumentele 
acestei părţi. 



Concluzii  Moldova 1 reflectă semnarea Tratatului echidistant şi imparţial în mai multe subiecte 
timp de două zile. În prima zi postul difuzează o relatare de la Bucureşti cu prezenţa semnatarilor 
Tratatului şi un subiect cu mai multe comentarii pe marginea documentului. Ultimul nu este 
echilibrat deoarece oferă spaţiu numai comentatorilor care apreciază semnarea documentului, dar 
nu şi opoziţiei sau analiştilor care ar prezenta un alt punct de vedere. A doua zi, Moldova 1 
revine la subiect cu poziţia PCRM, dar nu face trimitere şi la argumentele părţii semnatare în 
favoarea documentului (nici măcar în background). Această abordare face ca ştirea să fie din nou 
neechilibrată prin prezenţa unei singure opinii despre semnarea Tratatului. 

Studiu de caz nr 2. N4 

N Data Prezentare media Constatări 

1 08.11.2010 Moldova şi România au semnat 
astăzi Tratatul privind regimul de 
frontieră. Evenimentul a avut loc 
în această seară la Bucureşti. 
Potrivit diplomaţiei române, 
tratatul are rolul de a stabili un 
regim juridic modern al frontierei 
şi de a crea baza necesară pentru 
cooperare între RM şi România. 
Jose Manuel Barrosso a salutat 
semnarea documentului. Tratatul 
semnat nu este cel pentru care a 
pledat opoziţia de la Chişinău, a 
declarat Grigore Petrenco, 
PCRM. Consilierul premierului, 
Iulian Fruntaşu a declarat că se 
fac multe confuzii în acest sens şi 
că este vorba de un tratat tehnic,  
nu de unul politic.  

Ştire echidistantă şi imparţială ca text. Cu 
toate acestea, pe tot parcursul materialului 
predomină imagini cu premierul Vlad 
Filat care a apare în diferite ipostaze cu 
oficialităţi române şi europene. 

2 09.11.2010 Reacţii diferite, dar şi răutăcioase 
ale liderilor de partide de la 
Chişinău faţă de semnarea 
Tratatului de regim de frontieră 
între RM şi România. Şeful 
AMN spune că a rămas surprins 
de semnarea Tratatului şi că 
evenimentul i s-a părut mai mult 
unul electoral. Preşedintele 
interimar nu a vrut să comenteze 
acest subiect şi chiar s-a arătat 
puţin iritat că jurnaliştii au 
solicitat un comentariu pe 
această temă. Vicepreşedintele 

Subiectul este imparţial, dar nu şi 
echilibrat. Mai mult de o treime din 
material este dominat de imagini cu 
premierul Vlad Filat, care are şi ultima 
replică, pune punctele pe „i”, dacă e să-l 
cităm pe reporter, cu o durată de 56 de 
secunde din 151 de secunde cât are 
materialul în general. 



PDM, Corman, a spus că Tratatul 
a fost semnat fără a se ţine cont 
de legislaţia Moldovei. PCRM 
consideră că textul tratatului 
trebuia să fie mai întâi prezentat 
Comisiei parlamentare de 
politică externă. Premierul s-a 
arătat iniţial puţin indiferent faţă 
de reacţiile provocate de 
semnarea Tratatului, însă ulterior 
a pus punctele pe „i”. 

Concluzii N4 reflectă subiectul în două ştiri. Ambele tind să fie echidistante şi imparţiale, dar nu 
şi echilibrate. În materiale predomină imagini cu Premierul Vlad Filat, iar intervenţiile acestuia 
cu citate directe sunt cu mult mai lungi decât ale tuturor celorlalţi intervievaţi la un loc, citaţi 
direct sau indirect. Spre exemplu în subiectul al doilea, replica premierului durează 56 de 
secunde dintr-un material cu o durată totală de 151 secunde. 

Studiu de caz nr 3. Jurnal TV 

N Data Prezentare media Constatări 

1 08.11.2010 Tratatul bilateral privind regimul 
frontierei de stat, colaborare şi 
asistenţă mutuală în probleme de 
frontieră a fost semnat astăzi la 
Bucureşti. Documentul a fost 
semnat de premierul Republicii 
Moldova, Vlad Filat, şi ministrul 
de Externe al României. 

- Tratatul de frontieră semnat 
între Republica Moldova şi 
România are o dimensiune 
europeană. Cel puţin aşa 
considera ambasadorul României 
la Chişinău, Marius Lazurcă.  

- Semnarea acordului privind 
regimul de frontieră dintre 
România şi Republica Moldova 
stârneşte reacţii adverse la 
Chişinău.  

Grupaj de ştiri şi relatări echidistant, 
imparţial şi echilibrat. 

Concluzii  Jurnal TV prezintă evenimentul într-un mod echilibrat, echidistant şi imparţial. 

Studiu de caz nr 4. 2 Plus 



N Data Prezentare media Constatări 

1  Nu a reflectat evenimentul.  

Concluzii 2 Plus  

Studiu de caz nr 5. Prime TV 

N Data Prezentare media Constatări 

1 08.11.2010 RM şi România au semnat astăzi 
Tratatul privind regimul de 
frontieră. Documentul a fost 
semnat de Ministrul de externe 
român şi premierul Vlad Filat. 
Anunţ din partea Ambasadorului 
României la Chişinău, Marius 
Lazurcă. Comuniştii şi 
observatorii politici comentează 
diferit semnarea Tratatului.  

Grupaj echilibrat, imparţial şi echidistant. 

2 09.11.2010   

Concluzii  Prime TV reflectă evenimentul echidistant, imparţial şi echilibrat. 

 

 

Studiu de caz N6. NIT 

N Data Prezentare media Constatări 

1 08.11.2010 Tratatul privind regimul de 
frontieră între RM şi România a 
fost semnat astăzi la Bucureşti de 
Premierul Vlad Filat şi Ministrul 
român de externe. Filat a numit 
evenimentul drept unul istoric, 
experţii explică că este vorba 
doar de o acţiune electorală 
deoarece documentul este unul 
tehnic şi nu are nimic în comun 
cu tratatul politic de bază între 
cele două ţări. „Ţeapa lui 
Băsescu pentru PCRM, aşa a 
întitulat un articol presa 
apropiată liderului PLDM”. 
Experţii explică că jurnaliştii au 

Subiectul este tratat ca o serie de 
comentarii despre semnarea Tratatului. 
Majoritatea autorilor insistă pe faptul că  
documentul este unul tehnic, şi nu politic 
de bază, chiar dacă nu se oferă răspunsuri 
la întrebarea care este deosebirea dintre 
cele două. Din material lipseşte poziţia 
părţilor implicate în semnare, ceea ce face 
ca materialul să fie unul parţial şi lipsit de 
echidistanţă pe fundalul unor comentarii 
dintr-o singură tabără sau unor surse care 
nu cunosc conţinutul documentului. În 
material sunt folosite şi afirmaţii care 
aparţin autorilor.  



cam exagerat.  

Concluzii  NIT tratează subiectul prin prisma mai multor surse, fără a oferi telespectatorilor şi 
poziţia semnatarilor documentului. În toate aceste interpretări predomină poziţia unui singur 
comentator (102 secunde din 329 cât are subiectul în total), ceea ce face ca materialul să fie 
dezechilibrat, neechidistant şi parţial. 

 

 

Studiu de caz nr 7.  Publika TV 

N Data Prezentare media Constatări 

1 08.11.2010 România şi Moldova au, 
începând de astăzi, un tratat care 
reglementează regimul de 
frontieră. Tratatul a fost semnat 
de ministrul de Externe al 
României şi premierul Vlad 
Filat, care a participat astăzi la 
summit-ul Dunării, care a avut 
loc la Bucureşti.  

- Tratatul privind regimul 
frontierei de stat între România 
şi RM demonstrează maturitatea 
relaţiilor bilaterale. Declaraţia a 
fost făcută astăzi de către 
ambasadorul României la 
Chişinău, Marius Lazurcă. 

Ştire imparţială şi echidistantă. 

2 09.11.2010 Tratatul privind regimul de 
frontieră, semnat de premierul 
Vlad Filat la Bucureşti, a dat 
naştere unui val de nemulţumire 
în rândul politicienilor din 
Moldova. Reprezentanţii PD, 
AMN şi PCRM susţin că 
documentul ar fi trebuit să fie 
semnat de preşedinte, şi nu de 
premier. Materialul mai cuprinde 
poziţia unui constituţionalist,şi 
părerea publicului despre 
semnarea tratatului. 

Grupaj de ştiri echidistant, imparţial şi 
echilibrat. 
 
 
 

 
 
 

 

 

 



 

 

Concluzii Publika TV reflectă vast evenimentul în mai multe ştiri echidistante, imparţiale. Postul 
prezintă echilibrat şi reacţiile din partea unor partide şi experţi. 

Studiu de caz nr 8. Vocea Basarabiei 

N Data Prezentare media Constatări 

1 08.11.2010 Astăzi la Bucureşti a fost semnat 
Tratatul de frontieră dintre RM şi 
România. Citate din declaraţii ale 
semnatarilor, dar şi a 
Preşedintelui Băsescu. 
Comentarii din partea 
consilierului Premierului Filat, 
Iulian Fruntaşu, dar şi a 
analistului Cornel Ciurea. 

Ştire echilibrată şi imparţială, dar şi 
echilibrată. 

2 09.11.2010 - PCRM tratează cu suspiciune 
semnarea Tratatului. România 
doreşte semnarea tratatului din 
cauza unor presiuni din afară, a 
declarat deputatul comunist 
Grigore Petrenco. Citat dintr-o 
conferinţă de presă. 

- Semnarea Tratatului dovedeşte 
maturitatea raporturilor dinte cele 
două state, a declarat 
Ambasadorul României la 
Chişinău, Marius Lazurcă.  

- Ştire imparţială şi echidistantă. 

 

 

 

 

 

 

- Ştire bazată pe declaraţiile 
ambasadorului. Echidistantă şi imparţială. 

Concluzii Radio Vocea Basarabiei vorbeşte în mai multe ştiri despre Tratat. Majoritatea acestora 
sunt echilibrate şi imparţiale.  

Studiu de caz nr 9. Prime FM 

N Data Prezentare media Constatări 

1 08.11.2010   

2 09.11.2010 - La Bucureşti a fost semnat 
Tratatul de frontieră dintre RM şi 
România. Tratatul stabileşte 
regimul de frontieră şi 

- Ştire imparţială şi echidistantă. 

 



colaborarea dintre structurile de 
frontieră. Documentul a fost 
pregătit de Ministerele Afacerilor 
Externe. 

- Igor Corman, vicepreşedinte 
PD, preşedinte al Comisiei 
parlamentare pentru politică 
externă a declarat că Tratatul de 
frontieră cu România trebuia să 
fie semnat de Preşedintele 
interimar al ţării Mihai Ghimpu. 
El a mai spus că a rămas 
nedumerit când a aflat că 
documentul a fost semnat de 
premierul Filat şi Ministrul 
român de externe. Ghimpu a 
refuzat să comenteze semnarea 
documentului. Serafim Urechean 
a spus că documentul trebuia să 
fie discutat în comisiile 
parlamentare înainte de a fi 
semnat. 

 

 

 

- Ştire imparţială şi echidistantă, dar care 
nu respectă principiul echilibrului 
deoarece nu este prezentată şi poziţia 
părţii care a semnat Tratatul. 

Concluzii Postul de radio revine la subiect a doua zi prin mai multe reacţii la semnarea 
Tratatului. Menţionăm aici că materialele respective sunt imparţiale, dar nu şi echilibrate, 
deoarece nu este prezentată şi poziţia părţii care a semnat Tratatul. Argumentele acesteia erau 
necesare din cauză că subiectul este prezentat ca unul de controversă şi era necesară abordarea 
tuturor părţilor. 

Studiu de caz nr 10. Radio Moldova 

N Data Prezentare media Constatări 

1 08.11.2010 Subiectul este menţionat de 
reporter ca unul important. 
Acesta este prezentat şi 
interpretat de Ambasadorul 
României la Chişinău, Marius 
Lazurcă. Relatarea de la o 
conferinţă de presă. 

Ştire echidistantă şi imparţială, dar nu şi 
echilibrată. 

2 09.11.2010 - România şi RM au semnat un 
Tratat care reglementează 
regimul de frontieră. Tratatul a 
fost semnat de Ministrul de 
Externe al României şi Premierul 
RM. Tratatul este un document 

- Ştire imparţială şi echidistantă. 

 

 



tehnic şi stabileşte modul în care 
va fi marcată frontiera pe teren, 
dar şi colaborarea dintre vameşii 
şi poliţia de frontieră. 

- Primul ministru al RM şi 
Ministrul de externe al României 
au semnat ieri la Bucureşti 
Tratatul privind regimul 
frontierei de stat, colaborare şi 
asistenţă mutuală în probleme de 
frontieră. Tratatul prevede 
condiţiile şi modul de stabilire a 
frontierei de stat pe teren, modul 
de interacţiune dintre serviciile 
de grăniceri. Declaraţii ale 
Ministrului de externe de la 
Bucureşti şi Premierului Vlad 
Filat. 

 

 

 

 

 

 

 

- Grupaj de ştiri şi comentarii despre 
conţinutul acordului. Subiectul este tratat 
imparţial, dar şi echilibrat. 

Concluzii  Radio Moldova atrage o atenţie deosebită evenimentului în mai multe ştiri şi relatări. 
Postul reuşeşte să prezinte documentul, dar şi să îl interpreteze cu ajutorul mai multor analişti. 
Subiectele sunt echidistante şi imparţiale. 

 


