
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate 
din 28 noiembrie 2010 

 
Raport  nr. 4   
1-7 noiembrie 2010 
 

 
 
 
Acest raport este realizat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania 
electorală”, cu susţinerea financiara a Ambasadei Marii Britanii în Moldova, Consiliului 
Europei şi Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru 
Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi), Ministerul Afacerilor Externe al 
Danemarcei, Fondului Naţional pentru Democraţie (NED), Agenţia Statelor Unite pentru 
Dezvoltare Internaţională (USAID) prin intermediul Fundaţiei Eurasia. 
De asemenea, elaborarea acestui raport este posibilă graţie ajutorului generos al poporului 
american oferit prin intermediul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), în 
cadrul Programului AED - Consolidarea Societăţii Civile în Moldova (MCSSP). 
Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. 

 
 

                                                                                      
 

 



 
 

1. Date generale 
 

1.1 Obiectivul proiectului: Evaluarea modului în care mass media reflectă campania electorală 
pentru alegerile parlamentare anticipate din Republica Moldova pentru a stabili dacă concurenţii 
electorali se bucură de acces egal la mass-media şi dacă electoratului i se oferă suficientă 
informaţie despre candidaţi şi platformele lor electorale. 
 
1.2 Perioada de monitorizare: 28 septembrie – 28 noiembrie 2010 
 
1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 
� forma de proprietate (publică şi privată) 
� audienţa/ impactul 
� limba difuzării 
 
1.4 Mass-media monitorizate: 
TV: Moldova 1, Prime TV, 2 Plus, NIT, N4, Jurnal TV, Publika TV 
Radio: Radio Moldova, Prime FM, Vocea Basarabiei 
Presa scrisă: Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, Flux, Jurnal de Chişinău, Timpul de 
dimineaţă, Komsomolskaia pravda v Moldove, Evenimentul Zilei, Panorama, Golos Bălţi (Bălţi), 
Vesti Gagauzii (Comrat), Cuvântul (Rezina), Gazeta de Sud (Cimişlia). 
Agenţii de presă şi portaluri web: Moldpres, Infotag, www.omg.md, www.unimedia.md 
 
1.5 Orarul monitorizării 
TV: Luni – vineri: de la 6.00 până la 9.00 şi de la 18.00 până la 23.00 
Sâmbătă şi duminică: de la 8.00 pînă la 22.00 
Radio : De la 6.00 până la 13.00 şi de la 17.00 până la 20.00, zilnic. 
Presa scrisă/Agenţii de ştiri/Portaluri web: întreg conţinutul, zilnic. 
 
 1.6. Echipa 
Proiectul este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în parteneriat cu Asociaţia Presei 
Independente şi Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. 
 
2. Cadrul metodologic 
Date statistice: Metodologia monitorizării a fost elaborată de Oxford Media Research pentru 
proiectele de monitorizare ale Organizaţiei Internaţionale Campania Globală pentru Libertatea de 
Exprimare “Articolul XIX”. Caracteristicile acestei metodologii sunt următoarele: folosirea 
indicatorilor 1) cantitativi, inclusiv tipul, durata, tematica mediatizării, sursele ştirilor, frecvenţa 
şi durata apariţiei concurenţilor electorali în buletinele de ştiri, şi  2) calitativi, stabilindu-se  
părtinirea postului monitorizat în reflectarea evenimentelor. Fiecare ştire sau opinie este supusă 
unei evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile 
unui sau altui partid /unei sau altei formaţiuni politice. Un conţinut şi/sau un context al ştirii 
pozitiv ori negativ nu indică neapărat tendenţiozitatea sau partizanatul postului care difuzează 
şirea. E posibil ca ştirea să favorizeze sau să defavorizeze pe unul dintre subiecţi, şi, cu toate 
acestea, să fie echidistantă şi corectă din punct de vedere profesional. Numai dacă există 



tendinţa, pe o anumită perioadă de timp, ca unul dintre subiecţi să fie favorizat sau defavorizat 
masiv, atunci se poate spune că e vorba despre un dezechilibru şi părtinire. 
Studii de caz: A fost făcută o analiză de conţinut a materialelor care au tratat cele mai importante 
subiecte difuzate de cele 10 posturi audiovizuale. Ţinînd cont de impactul major pe care îl are 
audiovizualul asupra creării opiniei publice şi de credibilitatea mare a acestuia în rîndul 
populaţiei, s-a urmărit identificarea unghiurilor de abordare şi modalităţilor de prezentare a 
subiectelor relevante. Materialele au fost analizate atît din punctul de vedere al respectării 
principiilor unui jurnalism de calitate (obiectivitate, imparţialitate, pluralismul surselor de 
informare, separarea faptelor de opinie), cît şi sub aspect tehnic, din perspectiva recurgerii la 
procedee tehnice pentru a amplifica sau diminua anumite mesaje.  

Lista codurilor utilizate: 
PDM = Partidul Democrat din Moldova 
PCRM = Partidul Comuniştilor din Moldova 
AMN = Partidul „Alianţa Moldova Noastră” 
PAM = Partidul Agrar din Moldova 
PSM = Partidul Socialist din Moldova 
PLD = Partidul Legii şi Dreptăţii 
PPCD = Partidul Popular Creştin-Democrat 
PL = Partidul Liberal din Moldova 
PSD = Partidul Social-Democrat 
MFN = Mişcarea „Forţa Nouă” 
MR = Mişcarea „Ravnopravie” 
PC = Partidul Conservator 
RAVN= Mişcarea social-politică Ravnopravie 
PPR = Partidul Popular Republican 
PRM = Partidul Republican din Moldova 
UCM = Uniunea Centristă din Moldova 
UM = Partidul Muncii 
PUM = Partidul Umanist din Moldova 
PMUEM = Partidul „Moldova Unită – Edinaia Moldova” 
PNL = Partidul Naţional Liberal 
MAE = Mişcarea „Acţiunea Europeană” 
PNŢ = Partidul „Pentru Neam şi Ţară” 
PLDM = Partidul Liberal Democrat din Moldova 
AIE = Alianţa pentru Integrare Europeană 
MRRM = Mişcarea Romilor din RM 
PPM = Partidul Patrioţii Moldovei 
AV = Partidul „Alianţa Verde” 
PRES = Preşedintele, preşedinţia 
PARL = comisii parlamentare 
MIN = prim-ministrul, miniştrii 
CEC = Comisia Electorală Centrală şi birourile, secțiile electorale 
GUV = funcţionari din guvern 
APL = administraţia publică locală 
PA = Poliţia/armata/CCCEC/Vama,SIS 
DIP =  Diplomaţi, oficiali şi observatori străini de rang înalt 



CET = Cetăţeni 
SOC = Societate civilă 
SIN = Sindicate 
EXP = Experţi (străini şi locali), observatori, sociologi, analişti, etc. 
BUS = Business 
MED = Mass media 
JUD = Judecători, avocaţi, Procuratura, Curtea Constituţională 
BIS = Biserica 
DOC = Documente (rapoarte, Constituţia, sondaje, etc.).  
CCA= Consiliul Coordonator al Audiovizualului 
GS = Gabriel Stati 
VS = Victor Stepaniuc 
VP= Valeriu Pleşca 
LB= Lenuţa Burghilă 
ML= Maia Laguta 
GR = Galina Rusu 
AD =Alexandru Demian 
SB = Sergiu Banari 
GR= Gheorghe Rusu 
EN=Eugen Nazarenco 
LB – Lenuţa Burghilă 
VC- Valentina Cuşnir 
 
Subiecte pe agenda publică din perioada 1-7 noiembrie 2010 
 
În perioada de raport, s-au produs mai multe evenimente cu conotaţie electorală directă sau 
indirectă.  

- Comisia Electorală Centrală a încheiat înregistrarea candidaţilor în cursa electorală. În 
total, în buletinele de vot vor figura 40 de concurenţi. 

- CBS AXA face publice rezultatele unui sondaj de opinie, potrivit căruia în viitorul 
Parlament vor intra 4 partide. AMN a contestat la CEC rezultatele sondajului. 

- CCCEC verifică rapoartele financiare ale mai multor partide înregistrate în cursa 
electorală şi anunţă că nu a depistat încălcări grave. 

- Ministerul de Interne dezminte acuzaţiile aduse în materialul difuzat de portalul web 
„Omega”, privind provocarea artificială a inundaţiilor din vara acestui an.  

- Societatea civilă face publice mai multe rapoarte privind modul în care se desfăşoară 
campania electorală. 

- Sunt date în exploatare primele case pentru sinistraţi, cu participarea Prim-ministrului 
Filat.  

 
 
 
 
 
 
 



3. Tendinţe generale 
 
3.1 Audiovizual 
 
În perioada 1-7 noiembrie 2010, cele 10 posturi audiovizuale monitorizate au difuzat în total 
2818 materiale cu impact electoral direct sau indirect, în creştere cu 43% faţă de perioada 
precedentă de monitorizare. Cel mai mare volum a revenit ştirilor şi programelor electorale 
speciale, inclusiv dezbaterilor, la care reprezentanţii concurenţilor electorali au avut posibilitatea 
să-şi prezinte platformele electorale şi să dezbată asupra platformelor altor concurenţi. A crescut 
simţitor numărul spoturilor publicitare electorale, ca şi volumul timpilor de antenă gratuiţi. 
Dintre posturile TV, cel mai mare volum de materiale relevante prezentei monitorizări au fost 
difuzate de posturile Moldova 1 şi NIT, iar dintre posturile radio – de Radio Moldova, care pe 
lîngă ştiri, emisiuni de opinie, programe electorale speciale, a oferit şi timpi de antenă gratuiţi.  
 
În perioada de raport, posturile publice Moldova 1 şi Radio Moldova au reflectat echilibrat 
campania electorală, reuşind să asigure pluralism de opinie atât în ştiri, cât şi prin intermediul 
programelor electorale speciale şi timpilor de antenă gratuiţi. Ambele posturi au oferit acces unui 
număr mare de concurenţi electorali pentru a-şi expune platformele electorale. În majoritatea 
cazurilor, subiectele relevante au fost prezentate în context neutru; totodată unii concurenţi 
electorali au apărut în lumină fie pozitivă, fie negativă. La Radio Moldova, exponenţii PLDM şi 
PL au beneficiat de mai multe apariţii în ştiri cu caracter electoral indirect, fiind vorba de 
subiecte ce le pot aduce credit electoral.   
  
Postul privat cu acoperire naţională Prime TV a reflectat campania preponderent în buletine de 
ştiri şi emisiuni de opinie. Judecând după frecvenţa citării şi contextul apariţiei concurenţilor în 
ştiri, dar şi în emisiuni, la Prime TV se remarcă o uşoară favorizare a PDM.  
 
Postul privat NIT este singurul post TV care face partizanat politic deschis în favoarea 
concurentului electoral PCRM. În perioada de raport, NIT a eşuat să asigure pluralism de opinie 
în buletinele de ştiri, majoritatea concurenţilor electorali avand acces limitat în ştirile acestui 
post. Datorită timpilor de antenă gratuiţi şi dezbaterilor, în perioada de raport la NIT şi-au expus 
platformele electorale mai mulţi concurenţi electorali.      
 
Alt post privat cu acoperire naţională 2 Plus reflectă, în cţntinuare, pasiv campania, oferind 
publicului informaţie sumară despre concurenţi şi platformele lor electorale. Astfel, postul 
respectiv nu îşi îndeplineşte pe deplin rolul de a informa publicul cu privire la diferiţi concurenţi 
electorali.  
 
Postul cu acoperire regională N4 a fost mai activ în reflectarea subiectelor electorale în buletinele 
de ştiri, asigurând pluralism de opinie, prin citarea mai multor concurenţi, inclusiv candidaţilor 
independenţi. De cele mai multe ori, însă, în context pozitiv au fost prezentaţi reprezentanţii 
PLDM.  
 
La postul de ştiri Publika TV nu este evidentă vreo tendinţă clară de favorizare a anumitor 
concurenţi electorali. Judecând după frecvenţa apariţiei concurenţilor în context negativ, la 
Publika TV se remarcă o uşoară defavorizare a PCRM. 



La un alt post de ştiri, Jurnal TV, concurenţii electorali au fost prezentaţi preponderent neutru, 
dar şi în context pozitiv, şi negativ, în funcţie de contextul reflectării. Ţinând cont de numărul 
mare de apariţii în context pozitiv a PNŢ în ştiri, dar şi în emisiuni, se poate afirma că la Jurnal 
TV se observă o uşoară favorizare a PNŢ şi defavorizare a PCRM.  
 
La Vocea Basarbiei se remarcă defavorizarea PCRM şi favorizarea PL şi PLDM, iar la Prime 
FM – favorizarea PDM şi o uşoară defavorizare a PCRM şi PLDM. 
 
3.2 Presa scrisă/Agenţii de presă/Portaluri web 

Presa scrisă, inclusiv agenţiile de presă şi portalurile web, a sporit atât numărul de materiale care 
reflectă campania electorală, cât şi suprafaţa alocată publicării acestora. Astfel, numărul de 
materiale a crescut cu 17,9%: de la 508 în săptămâna 25-31 octombrie până la 599 în săptămâna 
1-7 noiembrie. Cele 12 ziare monitorizate au publicat, în medie, câte 11 informaţii relevante în 
fiecare ediţie, cel mai mare număr de materiale înregistrându-se în Timpul de dimineaţă, 
Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova şi Jurnal de Chişinău, iar cel mai mic număr de 
materiale – în Golos Bălţi şi Vesti Gagauzii. Cele două agenţii de ştiri monitorizate au difuzat, în 
medie, câte 18 ştiri pe zi, două treimi din ele revenind agenţiei Infotag. Site-urile de ştiri au 
plasat informaţii tematice în fiecare zi a săptămânii, cu o intensitate diferită: www.omg.md – în 
medie, câte 18,7 ştiri pe zi, iar www.unimedia.md – câte 7,8 ştiri pe zi.  

Materialele de educaţie electorală nu sunt prioritare în planificarea editorială a ziarelor, agenţiilor 
şi site-urilor monitorizate, acestea ocupând mai puţin de 2% din suprafaţa totală, alocată 
articolelor despre campania electorală.  

Cu unele excepţii, presa continuă să mediatizeze campania electorală din perspectiva 
concurenţilor electorali pe care îi simpatizează sau de care depind patronii şi editorii acestora.  

O parte a instituţiilor mass-media monitorizate (în special, site-ul www.omg.md, ziarele 
Nezavisimaia Moldova şi Moldova Suverană) par să-şi fi asumat rolul de presă de partid a 
concurentului electoral PCRM, pe care îl promovează intens, încercând să inducă cititorilor ideea 
că acest concurent electoral este susţinut masiv de localităţi întregi din ţară, în detrimentul 
Alianţei pentru Integrarea Europeană (AIE) şi a concurenţilor electorali PLDM, PDM şi PL, care 
sunt prezentaţi aproape exclusiv în culori negre.  

Politica editorială a ziarelor Timpul de dimineaţă şi Jurnal de Chişinău  reliefează tendinţă de a 
defavoriza concurentul electoral PCRM în majoritatea absolută a materialelor jurnalistice, în 
schimb fiind avantajate editorial partidele de orientare liberală şi în general partidele ne-
comuniste. În parte, această afirmaţie este valabilă şi pentru ziarele Panorama, Evenimentul 
Zilei, Gazeta de Sud, Flux. 

Agenţia de ştiri Infotag şi ziarul Cuvântul au avut în săptămâna de raport un comportament 
editorial relativ echilibrat, prezentând opinii şi poziţii diferite ale partidelor în contextul 
campaniei electorale. Alte două instituţii mass-media monitorizate - agenţia de ştiri Moldpres şi 
portalul www.unimedia.md au respectat principiul diversităţii surselor şi opiniilor, manifestând 
totuşi un anumit grad de simpatie pentru concurenţii electorali de doctrină liberală. 

http://www.omg.md/
http://www.unimedia.md/
http://www.omg.md/
http://www.unimedia.md/


Komsomolskaia pravda v Moldove publică multă reclamă electorală şi puţine ştiri şi materiale de 
opinie, conţinutul cărora a fost, în săptămâna de raport, favorabil PLDM şi PDM. 

Ziarele regionale Vesti Gagauzii şi Golos Bălţi în continuare par să nu fie interesate de 
mediatizarea campaniei electorale şi aproape că nu le oferă cititorilor  informaţie despre alegerile 
din 28 noiembrie 2010.  

4. Datele monitorizării. Presa audiovizuală      

4.1 Implicarea în campania electorală 
4.1.1 TV 
 
În perioada 1-7 noiembrie  2010, cele şapte posturi de televiziune monitorizate au avut în total 
1804 materiale materiale şi emisiuni cu impact electoral, cu o durată totală de aproximativ 72 
ore. Numărul acestora a crescut cu 35%, în mare parte datorită creşterii numărului de spoturi 
publicitare electorale. Publicitatea, care este prima în topul materialelorcaupă frecvenţă (885 în 
total), este urmată de ştiri – 754, care au avut şi cel mai mare volum – 23,3 ore. În perioada de 
raport, a crescut frecvenţa şi volumul emisiunilor de opinie şi a programelor electorale speciale, 
la fel ca şi numărul de materiale de educaţie electorală şi volumul de timpi de antenă (vezi 
Digrama 1). Spaţiul alocat Vox  Populi rămâne în continuare mic. 

Diagrama 1. Volumul materialelor cu tentă electorală difuzate de 7 posturi tv în perioada 1-7 
noiembrie, sec.  

 

În perioada de raport, cel mai mare volum de materiale relevante au fost puse pe post de 
radiodifuzorul public Moldova 1, urmat de postul privat NIT. La postul public a fost înregistrată 
cea mai mare diversitate  de materiale relevante prezentei monitorizări. În total,  Moldova 1 a 
avut 548 de materiale, dintre care 104 au fost ştiri (1,9 ore),  3,1 ore au fost alocate publicităţii 
electorale, 1,03 ore – emisiunilor şi materialelor de educaţie electorală, 6,5 ore – programelor 
electorale speciale, în special dezbaterilor, iar aproximativ o oră – emisiunilor de opinie. 
Totodată, Moldova 1 a oferit  concurenţilor 3,9 ore de timpi de antenă gratuiţi şi a pus pe post un 
Vox Populi – 209 sec. Şi NIT, Jurnal TV şi Publika au inclus în grila de emisie programe 
electorale speciale, ir NIT a oferit şi timpi de antenă gratuiţi (Diagrama 1.1). Prime TV, 2 Plus şi 
N4 au fost mai puţin variate din punctul de vedere al diversităţii generice.  

În tematica buletinelor de ştiri de la cele 7 posturi monitorizate au predominat politicul şi 
procesul electoral, urmate de problemele sociale, în mare parte fiind vorba de subiectul 



construcţiei caselor pentru sinistraţi şi acordarea îndemnizaţiilor sociale pentru plata agentului 
termic.  
Diagrama 1.1. Volumul şi genul materialelor electorale difuzate de posturile TV în perioada 1-7 
noiembrie, sec 

 

4.1.2 Radio 
 
În perioada 1-7 noiembrie 2010, numărul materialelor cu impact electoral la cele trei posturi 
radio a crescut până la 1014 (în creştere cu 59% faţă de săptămâna precedentă). Volumul total al 
materialelor relevante prezentei monitorizări a fost de aproximativ 39 ore. Ca şi la posturile tv, 
după frecvenţă au prevalat spoturile publicitare, iar după volum în prim plan au ieşit buletinele 
de ştiri, urmate de programe electorale speciale şi emisiuni de opinie. De asemenea, au fost 
difuzate emisiuni de educaţie electorală, în special la postul public Radio Moldova, şi oferiţi 
timpi de antenă gratuiţi. Vox Populi au lipsit în perioada de raport de la posturile monitorizate 
(vezi Diagrama 2). 

Diagrama 2.Volumul materialelor cu tentă electorală difuzate de 3 posturi de radio în perioada 
1-7 noiembrie, sec.  

 

Cele mai multe şi mai diverse materiale relevante au fost puse pe post de Radio Moldova, care a 
reflectat campania în ştiri, emisiuni de opinie, materiale de educaţie electorală. Totodată, postul 
public a oferit timpi de antenă gratuiţi concurenţilor electorali, a difuzat programe electorale 
speciale şi  spoturi publicitare. Şi Vocea Basarabiei s-a evidenţiat  prin volumul mare de ştiri,  
emisiuni de opinie şi programe electorale speciale. Prime FM a difuzat preponderent buletine de 
ştiri (Diagrama 2.2.). Ca şi la posturile TV, în tematica ştirilor electorale difuzate de către 
posturile radio a prevalat politicul şi procesul electoral, urmate la distanţă de problemele sociale. 



 
Diagrama 2.2. Volumul şi genul materialelor electorale difuzate de posturile de radio în 
perioada 1-7 noiembrie, sec. 

 

 
4.2 Frecvenţa citării concurenţilor electorali ca surse ale ştirilor electorale, apariţii la TV, 
intervenţii directe în materiale cu implicaţii electorale 
 

 
 
În perioada 1-7 noiembrie 2010, postul public Moldova 1 a recurs la diverse surse în ştirile cu 
impact electoral direct şi indirect. Astfel, Prim-ministrul împreună cu alţi miniştri care nu au 
degrevat pe durata campaniei au fost citaţi ca surse de 14 ori, cu durata totală a apariţiei pe ecran 
de 301 sec. Preşedintele interimar a apărut în calitate de sursă de 6 ori, cu durata de 70 sec. 
Separat, la partidele membre ale AIE s-a făcut referire în ştiri după urmează: AMN – 4 ori (92 
sec), PDM - 5 ori (67 sec), PLDM - 10 ori (143 sec) şi PL - 11 ori (165 sec). Principalul partid de 
opoziţie, Partidul Comuniştilor, a fost citat direct sau indirect de 22 ori, cu o durată a apariţiei la 
tv de 241 sec. Celelalte partide şi candidaţi independenţi luaţi împreună au servit drept surse de 
ştiri de 23 ori, reprezentanţii lor apărând pe ecran timp de 506 sec. Printre sursele, altele decât 
candidaţii, citate cel mai frecvent în perioada de raport se numără cetăţenii, la care s-a recurs de 
18 ori (379 sec) şi reprezentanţi ai societăţii civile – 13 ori (254 sec). În emisiunile de opinie, 
programe electorale speciale, timpi de antenă, educaţie electorală şi Vox Populi, au apărut ca 
surse diverşi concurenţi electorali, dar şi cetăţeni şi reprezentanţii societăţii civili (vezi 
Diagramele 3 şi 3.1). 
 
 

 

 

 

 



Diagrama 3.Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de 
ştiri la Moldova 1, sec 

 
 
 
Diagrama 3.1 Durata apariţiei cocurenţilor electorali în materialele relevante, altele decât 
buletinele de ştiri, sec.  
 

 
 

 

La postul privat cu acoperire naţională NIT se menţine tendinţa de a apela în ştiri preponderent la 
reprezentanţii PCRM, care pe parcursul unei săptămîni au fost citaţi de 153 de ori, cu o durată 
totală a apariţiei la tv de 1,47 ore (5327 sec). Preşedinţia, Prim-ministrul şi oficialii de rang înalt 
din Guvern sunt citaţi direct sau indirect de 19 ori, cu durata totală de 675 sec. La partidele 
constituente AIE s-a făcut referire de multiple ori: PLDM a fost citat de 76 ori, cu durata apariţiei 
de 2036 sec, PDM – 29 ori (285 sec), PL – 15 ori (117 sec), AMN – 10 ori (45 sec). De notat că 
în cazul PDM, PL şi AMN, reprezentanţii acestora în marea majoritate a cazurilor doar apar pe 
ecran în ştiri care se referă la ei, dar nu au intervenţii.  Celelalte partide extraparlamentare au 
apărut ca surse pe parcursul a doar 97 sec, de cele mai multe ori acestea fiind citate indirect (în 
total de 4 ori). Şi în această perioadă se remarcă prezenţa mare a cetăţenilor, care au fost citaţi ca 
surse de 67 ori, pe durata a 0,5 ore, preponderent în materialele din campania întru susţinerea 
liderului PCRM. CCA şi jurnaliştii, în special cei de la NIT, au servit ca surse de multiple ori (30 
şi, respectiv, 32 ori, cu durata de 1004 şi 1001 sec), în contextul subiectului privind sancţionarea 



NIT de către CCA pentru neasigurarea pluralismului de opinie în buletinele de ştiri (Diagrama 
4). 

Diagrama 4. Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de 
ştiri la NIT, sec. 

 

În emisiunile de opinie, programe electorale speciale, Vox Populi şi timpi de antenă gratuiţi, de 
cele mai deseori ori ca surse au apărut experţii (vezi Diagrama 4.1).  
 
Diagrama 4.1 Durata apariţiei cocurenţilor electorali în materialele relevante, altele decât 
buletinele de ştiri, sec.  
 

 
 

 

La reflectarea subiectelor cu impact electoral direct sau indirect, postul privat cu acoperire 
naţională Prime TV a fost mai puţin variat în sensul utilizării surselor de informaţie. Pe lângă 
reprezentanţii partidelor de la guvernare şi a principalului partid de opoziţie, Prime TV a recurs 
preponderent la cetăţeni şi societatea civilă, iar uneori şi la experţi în calitate de surse. Ceilalţi 
concurenţi, inclusiv candidaţii independenţi, au apărut pe ecran mai rar, fiind citaţi mai mult 
indirect. Postul respectiv nu a avut nici o ştire în care ar fi fost citaţi Prim-ministrul sau alţi 
oficiali de rang înalt din Guvern, iar la Preşedintele interimar şi reprezentanţii Preşedinţiei a 
făcut trimitere o singură dată, indirect. Separat, PL a fost citat în ştiri de 7 ori (116 sec), AMN - 
de  5 ori (53 sec), PLDM – de 2 ori (25 sec), iar PD – de 10 ori (165 sec). La PCRM s-a făcut 
referire de 8 ori (126 sec). Cetăţenii, societatea civilă şi experţii au fost citaţi de 8, 10 şi 6 ori 



(134 sec, 107 sec şi 93 sec). Ceilalţi concurenţi electorali au apărut la Prime TV ca surse de  10 
ori, cu durata apariţiei pe ecran de 103 sec în total. Prime TV nu a fost mai divers nici în 
materialele, altele decît ştiri. În emisiunile puse pe post de Prime TV în perioada de raport, cea 
mai mare intervenţie au avut-o reprezentanţii Partidului Democrat, Valeriu Lazăr fiind invitat al 
emisiunii „VIP confidenţe” şi al emisiunii „Din prima sursă”  (vezi Diagramele 5 şi 5.1) 

Diagrama 5.Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de 
ştiri la Prime TV, sec. 

 

Diagrama 5.1 Durata apariţiei cocurenţilor electorali în materialele relevante, altele decât 
buletinele de ştiri, sec.  
 

 

 

În baza datelor monitorizării din ultimele săptîmâni, se poate de afirmat că postul privat cu 
acoperire naţională 2 Plus repetă la indigo politica editorială a Prime TV. Prim-ministrul şi 
miniştrii care nu au degrevat din funcţie, la fel ca şi Preşedintele interimar, nu apar în materialele 
cu impact electoral direct sau indirect. Ca partide separate, dintre partidele-membre AIE, la 2 
Plus au apărut PL şi PD,  citate cîte o dată şi de 4 ori, resectiv, cu durata apariţiei pe ecran de 33 
sec şi 80 sec, fiecare.  La AMN şi PLDM s-a făcut trimitere de cîte 2 ori, reprezentanţii acestor 
partide fiind citaţi indirect, fără a apărea pe ecranul televizorului. PCRM a fost citat ca sursă de 5 
ori (17 sec), iar celelalte partide extraparlamentare şi candidaţi independenti au fost citaţi de doar 
3 ori în total, cu durata de 25 sec. 2 Plus nu a avut în perioada de raport nici o emisiune relevantă 
prezentei monitorizări.  

 

 



Diagrama 6. Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe la 2 Plus, sec. 

 

 

La postul de ştiri Jurnal TV, în ştirile cu tentă electorală directă sau indirectă, de cele mai dese 
ori în calitate de surse s-a apelat la Prim-ministru şi oficiali de rang înalt din Guvern care nu au 
degrevat din funcţie, dar şi partidele aflate la guvernare, cărora li s-a oferit spaţiu aproximativ 
egal, cu excepţia AMN, care a apărut pe ecran mai puţin timp (211 sec). Reprezentanţii PCRM 
au fost citaţi ca surse de 24 ori, cu durata totală de 245 sec. 

Dintre ceilalţi concurenţi electorali, în ştirile de la Jurnal TV au intervenit ca surse doar 
reprezentanţii PNŢ (183 sec). Postul respectiv a oferit deseori cuvînt cetăţenilor, dar şi experţilor 
străini şi locali.  

Diagrama 7. Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe la Jurnal TV, sec.      

 

În materialele, altele decât ştiri, de la Jurnal TV, cel mai mult spaţiu a fost alocat experţilor 
străini şi locali – 7952 sec (2,2 ore). Dintre concurenţii electorali, cel mai des au apărut ca surse 
reprezentanţii PNŢ – 5138 sec (1,4 ore), care au participat la 2 emisiuni, urmaţi de PL şi PLDM, 
cu cîte 3180 sec (0,8 ore) şi 2716 sec (0,75 ore).   

 
 
 
 
 
 
 



Diagrama 7.1. Durata apariţiei cocurenţilor electorali în materialele relevante, altele decât 
buletinele de ştiri, sec.  

 

 

În perioada de raport, de cele mai dese ori Publika TV a oferit acces în ştirile sale experţilor 
străini şi locali, care au fost citaţi de 69 ori (1196 sec). Dintre concurenţii electorali, mai des au 
fost citaţi ca surse de ştiri reprezentanţii partidelor de guvernământ şi ai principalului partid de 
opoziţie. Separat, partidele din cadrul AIE au apărut în calitate de surse după cum urmează: PL – 
de 26 ori (469 sec), AMN – de 35 ori (525 sec), PDM – de 19 ori (376 sec) şi PLDM – de 26 ori 
(546 sec). PCRM a fost citat în total de 43 de ori, reprezentanţii partidului apărînd pe ecranul tv 
timp de 525 sec. Ceilalţi concurenţi electorali au fost citaţi ca surse în ştiri de 12 ori (164 sec).  

Diagrama 8. Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de 
ştiri la Publika 1, sec.  

 

În emisiunile şi materialele de opinie difuzate de Publika TV au participat preponderent experţi, 
care au avut ocazia să intervină pe parcursul a 10651 sec (2,95 ore), urmaţi de reprezentanţii 
PDM, PLDM şi AMN, cu apariţii de cîte 2816 sec (0,78 ore), 2737 sec (0,76 ore) şi respectiv 
2191 sec (0,6 ore).  

 
 
 
 
 
 



Diagrama 8.1 Durata apariţiei cocurenţilor electorali în materialele relevante, altele decât 
buletinele de ştiri, sec.  

 

 

La postul tv cu acoperire regională N4, primii în topul surselor citate în ştirile cu conotaţie 
electorală sunt reprezentanţii PCRM – 19 ori (402 sec), urmaţi de CEC cu 274 sec (17 ori) şi 
PLDM - cu 194 sec (citat de 6 ori). N4 este unul din puţinele posturi care în ştirile relevante a 
citat ca surse cei mai mulţi concurenţi electorali, alţii decât partidele din AIE şi PCRM. Astfel, 
opt partide extraparlamentare şi deputaţi independenţi au fost citaţi direct sau indirect de 19 ori, 
cu durata totală de 494 sec. N4 nu a avut în perioada de raport nicio emisiune sau alte materiale 
de opinie.  

Diagrama 9. Durata apariţiei concurenţilor electorali şi a intervenţiei directe în buletinele de 
ştiri la N4, sec.  

 

 

În ştirile cu impact electoral direct sau indirect, postul public Radio Moldova a preferat să citeze 
Prim-ministrul şi alţi miniştri care activează în guvern, la care s-a apelat de 23 de ori, cu o durată 
a intervenţiei de 811 sec în total. Ca frecvenţă şi ca volum, CEC a fost citat aproximativ la fel – 
de 22 ori, cu durata de 806 sec. Urmează societatea civilă şi experţii, care au fost prezenţi în ştiri, 
preponderent în cele ce ţin de monitorizarea procesului electoral. Dintre partidele aflate la 
guivernare, în perioada de raport ca surse de ştiri au apărut reprezentanţii PL, PD şi AMN (173, 
138 şi, respectiv, 70 sec). PLDM a fost citat de două ori, indirect. Reprezentanţii partidului de 
opoziţie PCRM au fost citaţi în total de 11 ori (395 sec).  



Diagrama 10.Durata intervenţiei directe a concurenţilor electorali în buletinele de ştiri la 
Rradio Moldova, sec. 

 

În materialele, altele decât ştirile, cei mai vizibili au fost experţii, urmaţi de reprezentanţii 
societăţii civile. Datorită timpilor de antenă gratuiţi oferiţi de Radio Moldova, mai mulţi 
concurenţi au avut posibilitatea să-şi prezinte platformele electorale.  

Diagrama 10.1 Durata apariţiei cocurenţilor electorali în materialele relevante, altele decât 
buletinele de ştiri, sec.  

 

 
În programele sale de ştiri, postul privat de radio Prime FM a citat de cele mai dese ori 
reprezentanţii CEC şi ai societăţii civile. Postul a oferit acces tuturor partidelor-membre ale AIE: 
PD a fost citat de 14 ori, cu durata de 176 sec,  PLDM – de 12 ori (125 sec), AMN – 8 ori (116 
sec) şi PL – 10 ori (68 sec). Pe de altă parte, PCRM a fost citat în 18 materiale, acestui concurent 
fiindu-i alocate 176 sec în total, iar partidele extraparlamentare – de 15 ori, mai mult indirect, 
durata interventiei fiind de 80 sec. Postul Prime FM nu a avut în perioada de raport emisiuni sau 
alte materiale de opinie.  
 

 

 

 

 



Diagrama 11. Durata intervenţiei  directe a concurenţilor electorali în buletinele de ştiri la 
Prime FM, sec.  

 
  

 

În perioada de raport, ştirile puse pe post de Vocea Basarabiei au citat de cele mai multe ori 
reprezentanţii societăţii civile, care au intervenit în total de 53 ori pe parcursul a 1218 sec. 
Urmează PLDM cu 668 sec, acesta fiind citat de 25 ori. PL, AMN şi PD au fost citaţi direct sau 
indirect de 17 ori (405 sec), de 8 ori (214 sec) şi, respectiv, de 5 ori (46 sec).  La reprezentanţii  
Preşedinţiei, Prim-ministru şi alţi miniştri s-a recurs de 34 ori în calitate de surse, oferindu-le în 
total 612 sec. Pe de altă parte, PCRM a fost citat direct sau indirect de 30 ori (449 sec). La 
celelalte partide extraparlamentare şi candidaţi independenţi s-a făcut trimitere în  buletinele de 
ştiri de la Vocea Basarabiei de 22 de ori, aceştia intervenind direct timp de 121 sec.  

Diagrama 12. Durata intervenţiei directe a concurenţilor electorali în buletinele de ştiri la 
Vocea Basarabiei, sec. 

 
 
Pe lîngă ştiri, Vocea Basarabiei a avut şi materiale de opinie, emisiuni, interviuri, dezbateri în 
care concurenţii electorali au avut posibilitatea să intervină direct, alături de experţi şi cetăţeni. 
Primii în topul surselor sunt experţii, urmaţi de societatea civilă. Dintre concurenţii electorali, în 
materialele respective au apărut reprezentanţii PPR, PL şi PR, cu câte 2328 sec, 1102 şi 1107 
sec, respectiv. 
 
 
 
 
 



Diagrama 12.1 Durata apariţiei cocurenţilor electorali în materialele relevante, altele decât 
buletinele de ştiri, sec.  
 

 
 
 
4.3 Concurenţii electorali favorizaţi sau defavorizaţi, direct sau indirect - Frecvenţa 
4.3.1 TV 
 
În intervalul 1-7 noiembrie 2010, contextul în care au fost prezentate majoritatea subiectelor la  
Moldova 1 a fost preponderent neutru, fiind totodată înregistrate şi câteva cazuri în care anumiţi 
concurenţi electorali au apărut fie în lumină pozitivă, fie în lumină negativă. Astfel, în context 
pozitiv a apărut PLDM – 5 ori, fiind vorba de ştiri privind participarea lui Vlad Filat la darea în 
exploatare a caselor pentru sinistraţi şi alocarea compensaţiilor pentru căldură. PLDM a fost 
menţiont de 2 ori şi în context negativ, în ştirea privind raportul societăţii civile asupra 
monitorizării alegerilor. Ponderea ştirilor favorabile PLDM din numărul total de ştiri relevante 
pus pe post de Moldova a fost de 4,8% , iar a celor defavorbaile – de 1,9% . PL a apărut doar în 
context pozitiv de 6 ori sau în 5,7% din ştiri (în materiale privind lansarea platformei electorale 
la Orhei, Cahul, dar şi în ştiri privind promisiunile lui Mihai Ghimpu către sinistraţi). PD apare 
în context pozitiv în 2 ştiri sau în 1,9% din total, iar AIE a apărut doar în context negativ de 2 ori 
(1,9%). În lumină pozitivă au apărut şi un şir de partide extraparlamentare. 
 
PCRM a apărut în context pozitiv şi negativ într-un număr egal de ştiri – cîte 9, sau în 8,6% din 
numărul total de ştiri relevante prezentei monitorizări. Contextul pozitiv a fost determinat de 
promisiunile electorale ale PCRM în plan social şi economic, strategiile de prevenire a 
catastrofelor naturale, iar cel negativ – de dezminţirea acuzaţiilor PCRM privind provocarea 
inundaţiilor artificiale la Nemţeni, constatarea de către societatea civilă a încălcării drepturilor 
omului la întîlnirile electorale ale PCRM, dar şi de unele acuzaţii la adresa PCRM lansate de 
alţi concurenţi la întîlnirele cu alegătorii (vezi Diagrama 13).   
 
În programele, altele decît ştiri, de cele mai multe ori în context negativ au fost menţionaţi 
PCRM şi AIE: de cîte 10 şi 9 ori, respectiv, fiind vorba de diverse acuzaţii din partea altor 
concurenţi electorali în timpul dezbaterilor electorale.  
 
 
 
 



Diagrama 13. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Moldova 1, 
frecvenţa 

 
 
 
NIT  
 
La postul privat NIT se păstrează tendinţa evidentă de favorizare a anumitor concurenţi şi 
defavorizare a altora. Favorizarea şi defavorizarea se produce nu doar prin frecvenţa mare a 
prezentării acestor concurenţi în lumină pozitivă sau negativă, ci şi prin unghiul de abordare a 
subiectelor, tendenţiozitatea autorilor şi neasigurarea echilibrului surselor, precum şi nesepararea 
faptelor de opinie de către reporteri. În perioada de referinţă, PCRM a apărut preponderent în 
context pozitiv – 64 de ştiri, ponderea ştirilor favorabile acestui concurent electoral în numărul 
total de ştiri cu impact electoral fiind de 34,2%. PCRM apare de regulă în context pozitiv în ştiri 
despre numeroase declaraţii de susţinere a PCRM, întîlnirile membrilor PCRM cu alegătorii, 
lansarea programului economic şi social, a strategiei de prevenire a calamităţilor naturale, 
sondajul CBS-AXA etc. În contrast, AIE a fost menţionată în context negativ în 42,2% din 
materiale (79 ori), de cele mai dese ori fiind vorba de acuzaţii de distrugere a ţării, de campanie 
incorectă, de presiuni asupra PCRM, de îngrădire a libertăţii presei, acuzaţii lansate de  
membrii PCRM la întîlnirile cu alegătorii, dar şi în astfel de ştiri ca cele privind creşterea în 
ultimul an a nivelului criminalităţii, dezamăgirea cetăţenilor cu referire la anul de guvernare a 
AIE, acuzaţii privind utilizarea resurselor administrative de membrii AIE etc (vezi Diagrama 
14).  
 
În materialele, altele decît ştiri, de la NIT, în perioada de referinţă nu s-a observat vreo 
defavorizare masivă a vreunui concurent electoral, Doar AIE apare în lumină negativă de 9 ori 
(6% din numărul total), fiind vorba de acuzaţiile lansate de alţi concurenţi în timpul dezbaterilor 
electorale. 
 
Diagrama 14. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la NIT, 
frecvenţa 

 



Prime TV 
 
Singurul candidat electoral care apare de cele mai dese ori în context pozitiv la Prime TV este 
PD – 9 apariţii sau 14,2% din totalul ştirilor cu implicaţii electorale. Acestea s-au referit în 
principal la caravana organizată de tinerii democraţi în capitală, cu genericul „Uniţi pentru a 
merge la vot”;  programul economic al PDM; întîlnirea liderului PDM de la Academia de 
Ştiinţe, cu genericul „Lupu împacă societatea”; întîlnirea lui Marian Lupu cu alegătorii de la 
Ungheni, participarea organizaţiei de tineret as PD la sădit trandafiri în Chişinău. Ponderea 
ştirilor favorabile şi defavorbaile pentru PCRM a fost de 5,3% şi 8,9% (3 şi, respectiv 5 ori). Alte 
cîteva partide apar în lumină negativă sau pozitivă doar cîte o singură dată (Diagrama 15). În 
emisiuni la Prime TV de cele mai dese ori în context negativ au apărut PCRM şi PLDM, de cîte 
4 ori fiecare (sau 5% din numărul total). 
Diagrama 15. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Prime TV, 
frecvenţa 

 
2 Plus 
 
Majoritatea din cele 26 de ştiri relevante de la 2 Plus au prezentat subiecţii în context neutru. 
Doar în câteva cazuri concurenţii au fost prezentaţi negativ sau pozitiv. Astfel, PD este favorizat 
de 3 ori (11,5%), iar MAE, PSD şi AMN – cîte o dată. PCRM apare o dată în context negativ.  
   
Diagrama 16. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la 2 Plus, 
frecvenţa 
 

 
 
Publika TV 
 
La Publika TV concurenţii au fost prezentaţi preponderent în context neutru, dar şi negativ, şi 
pozitiv. De cele mai multe ori, în context defavorabil, ca şi favorabil au apărut PCRM şi AIE. 
Astfel, AIE apare în  lumină pozitivă de 15 ori (declaraţia lui Serafim Urechean că AIE va lua 
61 de mandate în alegeri; declaraţia aceluiaşi politician că alianţa rămîne puternică şi că 
disensiunile sunt nesemnificative; părerea experţilor, dar şi a cetăţenilor că în anul de 



guvernare AIE în Moldova s-au înregistrat îmbunătăţiri la capitolul libertăţi democratice; 
schimbarea percepţiei structurilor europene faţă de Moldova datorită AIE; Alianţa a adus în 
ultimul an finanţări mai mari etc) şi negativă – de 8 ori, ceea ce constituie 7% şi, respectiv, 3,7% 
din totalul ştirilor relevante. PCRM apare în context pozitiv de 10 ori şi negativ – de 19 ori, sau 
4,7% şi, respectiv 8,9% din numărul total de ştiri, fiind vorba în principal de declaraţiilui lui 
Mihai Ghimpu că Vladimir Voronin ar trebui să rămînă fără imunitate, fiind suspectat de abuz 
de putere în timpul evenimentelor din 7 aprilie, opinia lui Vlad Filat că PCRM ar fi menţinut 
puterea prin minciună, acuzaţiile lansate la conferinţele PL şi PLDM că PCRM ar incerca din 
răsputeri să ajungp la fuvernare pentru a mai fura din R. Moldova etc. Ceilalţi concurenţi au 
apărut şi în lumină pozitivă, şi negativă într-un număr mai mic de ştiri.  
 
Diagrama 17. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Publika TV, 
frecvenţa 

 
 
În materialele de opinie, Vox Populi, materiale de educaţie electorală de la Publika TV, PCRM  a 
apărut în context negativ de 4 ori. PD, PLDM şi AIE au apărut în context negativ cîte o singură 
dată. Totodată, PLDM ŞI AIE au fost menţionaţi şi în context pozitiv cîte o dată şi, respectiv 2 
ori 
Jurnal TV 
 
La Jurnal TV,  PCRM a apărut de 15 ori în context negativ (ştirile s-au referit în special la 
atacurile fizice ale simpatizanţilor PCRM asupra altor concurenţi electorali; la acuzaţii de 
vandalizare a sediilor unor concurenţi; finanţarea PCRM de către donatori fictivi etc.) şi de 2 
ori pozitiv, ceea ce reprezintă 13,3% şi aproximativ 1,7% din numărul total de 112 ştiri ce cad 
sub incidenţa prezentei monitorizări. În contrast, PL apare de 9 ori în context pozitiv (8%) 
(întîlniri cu studenţii, distribuirea autospecialelor, cu participarea lui Ghimpu; promisiunile 
Preşedintelui interimar privind construcţia caselor pentru sinistraţi etc.) şi 2 ori în lumină 
negativă (1,7%).  PLDM apare de 10 ori în lumină pozitivă (8,9%) (anunţul privind 
indemnizaţiile pentu căldură; înmânarea cheilor pentru casele sinistraţilor; necesitatea ajustării 
preţurilor şi reducerii  preţurilor la medicamente etc),  şi  trei ori în context negativ (2,7%). PNŢ 
apare de 6 ori în context pozitiv (5,3%), fiind vorba de ştirea în care Sergiu Mocanu şi alţi 
membri ai PNŢ apar în ipostaza de luptători cu mafia, acuzînd CCCEC de corupţie. Ştirea este 
difuzată de mai multe ori  (Diagrama 18).  
 
În materialele de opinie de la Jurnal TV, de cele mai dese ori în context pozitiv a apărut PNŢ – 3 
ori sau 7,7%, iar în context negativ PCRM – 9 ori (23%), dar şi PD – 3 ori (7,7%).  
 



Diagrama 18. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Jurnal TV, 
frecvenţa 

 
 
 
N4  
 
La postul cu acoperire regională N4, în lumină pozitivă apare preponderent PLDM – 7 ori sau 
12,2% din numărul total de 57 ştiri. Este vorba în principal de ştiri privind plata indemnizaţiilor 
sociale pentru agentul termic; darea în exploatare a caselor pentru sinistraţi; eventuala 
reducere a ratei creditelor bancare pentru agricultori, Vlad Filat solicitînd să fie rezolvată 
problema; asigurarea, la dispoziţia Guvernului, a căminelor studenţeşti cu computere şi 
internet. Rata ştirilor pozitive pentru PCRM este de 5,2%, iar a celor negative – de 3.5% din 
numărul total de ştiri relevante. 
 
 
 
Diagrama 19. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la N4, frecvenţa 

 
 
Radio Moldova 
 
În perioada de referinţă, la Radio Moldova de cele mai multe ori în context pozitiv au apărut 
PLDM şi PL – cîte 9 şi, respectiv, 7 ori, sau în 7,9% şi, respectiv 7% din numărul total de ştiri cu 
impact electoral direct sau indirect. Este vorba de astfel de subiecte ca plata indemnizaţiilor 
pentru căldură, Vlad Filat având o intervenţie de 270 sec, ştirea fiind difuzată de mai multe ori; 
darea în exploatare a caselor pentru sinistraţi, cu intervenţia Prim-ministrului pe parcursul a 
132 sec; discuţii privind crearea locurilor de muncă şi atragerea investiţiilor străine în cadrul 
unei întîlniri a lui Filat cu un profesor polonez etc. Contextul pozitiv pentru PL a fost determinat 
de întîlnirea lui Mihai Ghimpu cu studenţii; cu alegători din Cahul; dar şi de ştirea privind 
vizita lui Ghimpu pe şantierul de la Nemţeni. 



 
Rata ştirilor favorabile AIE a fost de 3,5%, iar a celor defavorabile – de 2,6%. PCRM a apărut în 
context pozitiv de 4 ori sau aproximativ 3.5% (conferinţele de presă la care au fost făcute publice  
iniţiativele PCRM de modernizare a infrastructurii, de prevenire a calamităţilor naturale) şi în 
context negativ de 2 ori sau 1,7% din ştirile cu conotaţie electorală difuzate de Radio Moldova în 
perioada de raport (Diagrama 20).  
 
În materialele, altele decât ştirile, de cele mai multe ori în context defavorizant au apărut PCRM 
şi AIE, de câte 6 şi 10 ori, de obicei fiind vorba de diverse acuzaţii din partea altor concurenţi 
electorali. 
 
Diagrama 20. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Radio 
Moldova, frecvenţa 
 

 
 
 
 
Vocea Basarabiei 
În perioada de raport, în buletinele de ştiri de la Vocea Basarabiei, de cele mai multe ori în 
context pozitiv a fost prezentat PLDM – 19 ori sau 12,2% din numărul total de 155 ştiri. Astfel, 
PLDM este favorizat prin ştirile privind plata compensaţiilor pentru căldură, darea în 
exploatare a caselor pentru sinistraţi, asigurarea căminelor studenţeşti cu calculatoare şi 
internet,  reglementarea preţurilor la medicamente, conferinţa de presă a PLDM la care au fost 
combătute acuzaţiile privind provocarea artificială a inundaţiilor, acţiunile electorale ale 
tineretului PLDM,  etc. Acest concurent electoral apare şi în lumină negativă de 3 ori (1,9%). PL 
apare doar în ştiri favorabile – 9 ori sau 5,8%, inclusiv în ştiri privind distribuirea 
autospecialelor, cu participarea lui Mihai Ghimpu şi a ministrului liberal Şalaru, întîlniri cu 
alegătorii, cu studenţii. AIE este şi favorizată, şi defavorizată, într-un număr egal de ştiri – 4 sau 
2,6%. Iar PCRM apare şi în context pozitiv, şi negativ, fiind totuşi mai mult defavorizat – 17 ori, 
în materialele privind acuzaţiile că ar fi falsificat rapoartele financiare, acuzaţiile de scheme 
frauduloase prin care reprezentanţii PCRM de la Briceni ar fi distribuit ajutoare sociale, 
pronosticurile Asociaţiei Parlamentului 90 că simbolica de stat ar putea fi modificată în cazul 
revenirii PCRM la guvernare, acuzaţii că în declaraţia de avere a lui Vladimir Voronin ar exista 
nereguli etc. Mai multe partide extraparlamentare au fost reflectate fie pozitiv, fie negativ 
(Diagrama 21). În materialele de opinie de la Vocea Basarabiei, PCRM apare de 12 ori în 
context negativ, iar PD şi PUM  – de cîte 2 ori.    
 



Diagrama 21. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Vocea 
Basarabiei, frecvenţa 

 
 
Prime FM 
La Prime FM, de cele mai multe ori în context pozitiv în ştiri apare PDM – de 7 ori sau 5,4% 
(ştirile privind întîlnirea lui Marian Lupu la Academia de ştiine – „Lupu împacă societatesa”, 
întîlniri electorale la Ungheni, ştire despre aceea că după 28 noiembrie PDM va lăsa uşa 
dechisă pentru dialog cu toate forţele politice, ), acesta fiind defavorizat într-o ştire (0,07%). 
AIE apare în context pozitiv de 5 ori (3,9%) şi de 2 ori în lumină defavorabilă (1,5%). PLDM 
apare mai mult în context negativ decît pozitiv (5 şi, respectiv 2 ori), iar AMN doar pozitiv de 3 
ori sau 2,3% din cele 128 de ştiri relevante. PCRM este defavorizat în 8 cazuri şi favorizat în 5 
cazuri.  
 
Diagrama 22. Contextul în care apar concurenţii electorali în buletinele de ştiri la Prime FM, 
frecvenţa 

 

5. Presa scrisă, presa online 

5.1 Implicarea în campania electorală 

5.1.1 Ziare 

În prima săptămână a lunii noiembrie 2010, în cele 12 ziare supuse monitorizării au fost 
publicate 322 materiale jurnalistice care au vizat, direct sau indirect, alegerile parlamentare 
anticipate, faţă de 311 materiale în săptămâna precedentă (+3,5%). Suprafaţă totală de ziar, 
afectată materialelor tematice în perioada de raport, de asemenea a crescut, depăşind 147 mii 
centimetri pătraţi. 

Campania este reflectată preponderent în ştiri, articole de opinie şi publicitate electorală, 
comparativ cu săptămâna precedentă atestându-se creşterea cotei ştirilor în totalul materialelor 
relevante. Corespunzător, s-a micşorat puţin atât numărul, cât şi suprafaţa ocupată de materialele 
de opinie; la fel s-a micşorat volumul publicităţii electorale marcate corespunzător. Astfel, în 
perioada 1-7 noiembrie 2010, în ziare au fost publicate 151 de ştiri pe o suprafaţă de 56235 cm. 
p., ceea ce reprezintă 46% din numărul total al materialelor şi 38% din totalul suprafeţei ocupate 



de aceste materiale în cele 12 ziare monitorizate. Cele 84 de editoriale şi alte materiale de opinie, 
publicate în această perioadă, au ocupat 54352 cm. p. sau 37% din totalul spaţiului afectat 
materialelor despre alegeri, iar 28368 cm. p. sau 19,3% a fost publicitate electorală a 
concurenţilor electorali. De remarcat că în săptămâna precedentă volumul publicităţii a fost cu 
circa 10% mai mare.  

În ziarele monitorizate au fost publicate doar 15 materiale de educaţie electorală care prezintă 
modalităţile de exercitare a dreptului la vot şi răspund la întrebări concrete legate de participarea 
la scrutin. Au publicat materiale de educaţie electorală ziarele Jurnal de Chişinău, Timpul de 
dimineaţă, Cuvântul şi Gazeta de Sud, într-o măsură mai mică Panorama, Moldova Suverană şi 
Evenimentul Zilei. Totuşi, ca şi suprafaţă, acest gen de materiale nu ocupă decât 1,8% din totalul 
suprafeţei afectate materialelor la tema alegerilor. Câte 1-2 materiale din categoria programelor 
electorale speciale, adică interviuri şi alte texte care prezintă platformele partidelor politice 
pentru alegerile parlamentare anticipate, au publicat în această perioadă 4 din cele 12 ziare 
monitorizate, un singur ziar a publicat un sondaj de opinie cu cetăţenii de tip „Vox populi”. 

Diagrama 23. Frecvenţa (numărul) materialelor ce vizează campania electorală, publicate în 12 
ziare 

 

Diagrama 24. Suprafaţa materialelor ce vizează campania electorală, publicate în 12 ziare, cm. 
p. 

 

Cele mai multe materiale la tema alegerilor parlamentare anticipate (69) au fost publicate în 
Timpul de dimineaţă, urmat de Moldova Suverană şi Nezavisimaia Moldova cu câte 47 articole 



relevante, Jurnal de Chişinău (36), Panorama (29), Komsomolskaia pravda v Moldove (22), 
Cuvântul (20), Evenimentul Zilei şi Gazeta de Sud cu câte 16 materiale, Flux (13), Vesti 
Gagauzii (4) şi Golos Bălţi cu 3 materiale la tema alegerilor timp de o săptămână. În ce priveşte 
suprafaţa rezervată în ziare materialelor la tema alegerilor parlamentare anticipate, situaţia este 
următoarea: Moldova suverană (26925 cm. p.), Timpul de dimineaţă (25802 cm. p.), 
Nezavisimaia Moldova (23000 cm. p.), Jurnal de Chişinău (16627 cm. p.), Panorama (13141 
cm. p.), Flux (12146 cm. p.), Komsomolskaia pravda v Moldove (9591 cm. p.), Cuvântul (7293 
cm. p.), Gazeta de Sud (6364 cm. p.), Evenimentul zilei (4738 cm. p.), Vesti Gagauzii (1217 cm. 
p.), Golos Balţi (244 cm. p.). Notă: la analiza acestui indicator trebuie luate în considerare 
formatul, volumul şi periodicitatea apariţiei fiecărui ziar în parte. 

În trei din ziarele monitorizate (Nezavisimaia Moldova, Flux şi Evenimentul Zilei) raportul dintre 
materialele de opinie şi ştiri a fost defavorabil ştirilor, ceea ce înseamnă că în aceste publicaţii 
opiniilor le este rezervat mai mult spaţiu decât ştirilor. Cea mai multă publicitate electorală 
marcată corespunzător a fost publicată în ziarele Komsomolskaia pravda v Moldove, Timpul de 
dimineaţă şi Panorama. 

Diagrama 25. Frecvenţa (numărul) de materiale relevante publicate în ziare 

 



Diagrama 26. Suprafaţa materialelor ce vizează campania electorală în ziare, cm. 
p.

 

Din punct de vedere tematic, 61% din totalul articolelor şi 65% din totalul suprafeţei ocupată de 
materialele publicate în perioada de raport au vizat politicul în general, prezentând 
evenimentele/declaraţiile/reacţiile publice ale concurenţilor electorali. Tema desfăşurării 
procesului electoral, inclusiv hotărârile Comisie Electorale Centrale, a avut o pondere de 18,3% 
din numărul total al materialelor şi 14,4% din suprafaţă. Materiale care analizează detaliat 
probleme şi situaţii concrete din domeniile economic sau social au fost publicate foarte rar.  

Diagrama 27. Temele abordate de ziare, frecvenţa, cm. p. 

 

5.1.2 Agenţii de presă şi portaluri de ştiri 

Ritmul de reflectare a campaniei electorale de către agenţiile de ştiri monitorizate, Moldpres şi 
Infotag, s-a accelerat, ambele agenţii difuzând în săptămâna de raport 91 de ştiri relevante pentru 
subiectul prezentei monitorizări (faţă de 74 ştiri în săptămâna precedentă, +23%). Ştirile difuzate 
au avut un numărul total de peste 179 mii semne (fără spaţiu), ceea ce reprezintă o creştere de 



20% faţă de ultima săptămână a lunii octombrie. Agenţia Infotag a fost mult mai activă în 
mediatizarea campaniei faţă de Moldpres, raportul comparativ al numărului de ştiri fiind de 67% 
pentru Infotag şi 33% pentru Moldpres. Raportul suprafeţei ocupate de ştirile difuzate a fost de 
61,5% faţă de 38,5%.  

Diagrama 28. Spaţiul (semne fără spaţiu) alocat materialelor tematice de agenţiile de presă. 

 

A crescut şi numărul de informaţii despre alegeri, care au putut fi accesate de utilizatorii de 
internet pe site-urile www.unimedia.md şi www.omg.md. Astfel, în această săptămână, cele două 
site-uri au plasat 186 de ştiri proprii sau preluate, cu un total de aproape 298 mii semne. 
Comparând aceste date cu cele indicate în ultimul raport de monitorizare, constatăm o creştere cu 
50% a numărului de ştiri şi cu 47,5% a suprafeţei totale a ştirilor tematice pe cele două site-uri 
monitorizate. Unele materiale plasate pe site-uri sunt însoţite de secvenţe video pentru 
amplificarea efectului informaţional al acestora. Pe portalul informaţional www.unimedia.md 
este plasată reclamă electorală în bannere aplicate, suprafaţa acestora nefiind contabilizată în 
diagramele de mai jos.  

70% din numărul şi suprafaţa totală a ştirilor plasate de cele două portaluri monitorizate revin 
site-ului www.omg.md. 

Diagrama 29. Spaţiul (semne fără spaţiu) alocat materialelor tematice de site-uri. 

 

  

 

 

 

http://www.unimedia.md/
http://www.omg.md/
http://www.unimedia.md/
http://www.omg.md/


5.2 Candidaţii, partidele favorizate sau defavorizate, direct sau indirect, în ştiri şi materiale de   
opinie - frecvenţa 

5.2.1 Ziare 

În cele 32 de ştiri pe care le-a publicat în săptămâna de raport ziarul Timpul de dimineaţă, au fost 
vizaţi direct sau indirect atât concurenţii electorali, cât şi Alianţa pentru Integrare Europeană 
(AIE) ca şi coaliţie de guvernământ. Majoritatea actorilor politici au apărut în ziar echilibrat, în 
câte o ştire care i-a prezentat în context pozitiv, şi o altă ştire care îi plasează în context negativ. 
Excepţie fac trei concurenţi electorali: Partidul Comuniştilor, Partidul Liberal-Democrat şi 
Mişcarea „Acţiunea Europeană”, în raport cu care ziarul manifestă simpatii sau antipatii. Astfel, 
din cele 20 de ştiri în care a fost vizat, concurentul electoral PCRM a fost defavorizat în 19 
cazuri, ceea ce constituie 59,4% din totalul de ştiri. În acelaşi timp, concurenţii electorali PLDM 
şi MAE sunt favorizaţi în ştiri. PLDM apare pozitiv în patru din cele cinci ştiri care îl vizează, iar 
MAE a fost prezentat de două ori doar în context pozitiv. 

Tendinţa de defavorizare a PCRM se menţine şi în materialele de opinie, publicate în Timpul de 
dimineaţă în perioada de raport. Astfel, în toate cele 14 cazuri (circa 61% din totalul 
materialelor) când a fost vizat direct sau indirect, PCRM a fost criticat sau prezentat în context 
negativ. De asemenea, concurentul electoral PSD este defavorizat în materialele de opinie, 
publicate în ziar. 

Diagramele 30 şi 31. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Timpul de 
dimineaţă - frecvenţa 

 

 



Cele mai multe din ştirile publicate în ziarul Moldova Suverană (18 din 27 de ştiri sau 66,7% din 
total) prezintă în context defavorizant AIE, iar concurentul electoral PLDM a fost vizat în şase 
ştiri (22,2%), şi de fiecare dată în lumină negativă pentru acest partid. În acelaşi timp, ziarul 
favorizează intens concurentul electoral PCRM în toate ştirile publicate (16 cazuri, 59,3% din 
totalul de ştiri). 

În celelalte materiale tematice din Moldova Suverană, 20 la număr, se menţine tendinţa de 
defavorizare a AIE şi a concurenţilor electorali PLDM şi PDM, pe de o parte, şi de prezentare în 
lumină pozitivă a PCRM, pe de altă parte. Astfel, în toate cele 11 materiale jurnalistice (altele 
decât ştiri), adică 55% din total, AIE este defavorizat, la fel cum PLDM este prezentat negativ în 
cinci articole (25% din total), iar PDM în trei (15%). Au mai apărut în context negativ şi AMN, 
PL şi PUM. Concurentul electoral PCRM, în schimb, a fost lăudat în toate cele nouă materiale de 
opinie care l-au vizat (45% din total).    

Diagramele 32 şi 33. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Moldova 
Suverană - frecvenţa 

 

   

În ştirile din Jurnal de Chişinău, publicate în această săptămână, au apărut în context 
defavorizant concurenţii electorali PCRM (de 5 ori, 31% din totalul ştirilor), în câte o ştire – 
PDM, PSD, PMUEM şi AMN. Au fost favorizaţi prin prezentare în context pozitiv concurenţii 
electorali PLDM (de trei ori) şi PL într-o ştire.  

În articolele de opinie din Jurnal de Chişinău, PCRM apare în context negativ în toate cele şapte 
cazuri când a fost vizat (46,7% din totalul materialelor de acest fel). A mai apărut în context 
negativ PDM întru-un material de opinie. Concurentul electoral PLDM a fost favorizat prin 



publicarea a două materiale de opinie care îl prezintă în context pozitiv. În alte două articole, 
apare în lumină pozitivă AIE. 

Diagramele 34 şi 35. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Jurnal de 
Chişinău - frecvenţa 

 

 

În ziarul Flux au fost publicate mai puţine ştiri (3) şi mai multe materiale de opinie (8). În câte o 
ştire au fost prezentaţi în context defavorizant concurenţii electorali PLDM şi PDM, iar în 
celelalte materiale, PLDM a fost vizat negativ de două ori, la fel ca şi alianţa de guvernământ. 
Concurenţii electorali PDM şi PUM de asemenea au fost prezentaţi în context defavorizant, iar 
concurentul PPCD, din contra, a fost favorizat. 

Diagramele 36 şi 37. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Flux - frecvenţa 

 



 

În cele patru numere pe care le-a editat în săptămâna de raport, Komsomolskaia pravda v 
Moldove a publicat preponderent publicitate electorală (beneficiari PDM, PLDM, PCRM, PUM), 
câteva ştiri relativ neutre şi două materiale de opinie care au prezentat în lumină pozitivă 
concurenţii electorali PLDM şi PDM.  

Diagramele 38. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele de opinie din 
Komsomolskaia pravda v Moldove - frecvenţa 

 

Nezavisimaia Moldova selectează pentru publicare ştiri care, pe de o parte, defavorizează AIE 
(17 din 26 de ştiri sau 65% din total) şi partidele componente ale alianţei de guvernământ PLDM 
(6 ştiri, 23% din total), PDM (5 ştiri, 19% din total), PL (4 ştiri, 15% din total), AMN (2 ştiri, 
7,7% din total), iar pe de altă parte, prezintă în lumină pozitivă PCRM (2 ştiri sau 7,7% din 
total).  

Aceeaşi tendinţă se păstrează şi în materialele de opinie. Astfel, din cele 18 materiale de opinie 
publicate timp de o săptămână în patru numere ale ziarului Nezavisimaia Moldova, 10 (55,6%) 
au defavorizat AIE, iar 6 (33,3%) au favorizat PCRM. În rest, au fost prezentate în lumină 
proastă toate partidele componente ale alianţei de guvernământ: PLDM şi PDM de câte patru ori, 
PL – de trei ori, AMN – o dată. 

 

 

 

 



Diagramele 39 şi 40. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Nezavisimaia 
Moldova - frecvenţa 

 

 

Evenimentul Zilei a publicat în săptămâna de raport atât ştiri neutre, cât şi ştiri care au prezentat 
concurenţii electorali în lumină pozitivă sau negativă. Astfel, în trei ştiri a fost defavorizat 
concurentul electoral PCRM, iar câte o ştire a prezentat în context defavorizant PUM şi a 
favorizat PDM şi AIE.   

În două din cele cinci materiale de opinie, publicate în această perioadă de Evenimentul Zilei, a 
fost criticat concurentul electoral PCRM.  

Diagramele 41 şi 42. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Evenimentul Zilei 
– frecvenţa 

 



 

În perioada de raport, în ştirile din ziarul Panorama au fost vizaţi pozitiv în câte o ştire 
concurenţii electorali PDM, PCRM, PUM, AMN, PL, iar PLDM a fost favorizat în patru ştiri. În 
ştiri care îi plasează în lumină negativă au apărut PCRM (de 3 ori) şi PLDM (de 2 ori). 

În celelalte materiale, inclusiv articole de opinie, ziarul nu manifestă tendinţe de favorizare sau 
defavorizare a vreunui concurent electoral, cu excepţia PCRM care a apărut o dată în context 
favorizant, iar în alte două materiale de opinie a fost criticat. 

Diagramele 43 şi 44. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în materialele din Panorama – 
frecvenţa 

 

 

Materialele jurnalistice la tema alegerilor parlamentare anticipate, publicate de ziarul Cuvântul 
din Rezina în perioada de raport au fost neutre şi nu au manifestat tendinţe clare de favorizare 
sau defavorizare a vreunui concurent electoral. 



Şase din cele opt ştiri, publicate în prima săptămână de noiembrie în ziarul de la Cimişlia Gazeta 
de Sud au fost neutre, una a prezentat în lumină negativă PCRM, iar alta a devaforizat PUM. 
Celelalte materiale tematice au fost neutre. 

Diagrama 45. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile din Gazeta de Sud - frecvenţa 

 

Ziarul Vesti Gagauzii  (Comrat) nu a publicat în săptămâna de raport decât două machete 
publicitare ale concurentului electoral PDM, iar Golos Bălţi (Bălţi) a publicat o ştire neutră 
despre crearea secţiilor de votare în mun. Bălţi şi două materiale publicitare ale concurenţilor 
electorali PLDM şi PSD. 

5.2.2 Agenţii de presă şi portaluri de ştiri 

Agenţia informaţională de stat Moldpres a difuzat în această perioadă 29 de ştiri care au avut 
tangenţă directă sau indirectă cu campania electorală. Câteva ştiri au fost neutre, în altele 
concurenţii electorali au apărut fie în context pozitiv, fie negativ. Astfel, PCRM şi PLDM au fost 
prezentaţi în context favorizant de câte trei ori, iar PDM şi PL – în câte o ştire. Concurentul 
electoral PCRM a apărut în context defavorizant de şase ori. Alianţa de guvernământ a fost 
prezentată şi pozitiv, şi negativ, totuşi predomină ştirile care favorizează AIE. 

Diagrama  46. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile Moldpres - frecvenţa 

 

Agenţia de ştiri Infotag continuă să păstreze o echidistanţă relativă în raport cu alianţa de 
guvernământ şi opoziţia parlamentară, care apar în fluxul agenţiei de ştiri atât în context pozitiv, 
cât şi negativ. În săptămâna de raport, concurenţii electorali PCRM, PL şi PLDM au fost 
prezentaţi în mai multe ştiri care i-au defavorizat decât în ştiri care i-au favorizat. 

 



Diagrama  47. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile Infotag – frecvenţa 

 

Dintre concurenţii electorali vizaţi de www.unimedia.md în cele 55 de ştiri care au tangenţă cu 
campania electorală, cel mai des a fost amintit PCRM – de 16 ori (29,1%) în context negativ şi 
de alte 7 ori (12,7%) în context pozitiv. PL a fost prezentat doar în lumină pozitivă (8 ştiri, 
14,5%), la fel AMN şi MAE. În raport cu concurentul electoral PLDM, site-ul a păstrat o 
echidistanţă relativă în ştiri, PLDM fiind prezentat atât în lumină pozitivă, cât şi în context 
negativ. 

Diagrama  48. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile de pe www.unimedia.md - 
frecvenţa 

 

Politica editorială a site-ului www.omg.md este îndreptată, pe de o parte, spre defavorizarea 
alianţei de guvernământ şi a partidelor componente ale acesteia, iar pe de altă parte, spre 
favorizarea PCRM, prin difuzarea unui număr mare de ştiri (unele preluate de câteva ori cu 
mesaj similar sau puţin diferit), prin care este creată aparenţa susţinerii acestui concurent 
electoral de localităţi întregi din ţară. Astfel, în toate cele 83 de ştiri (63,4% din totalul ştirilor 
relevante) care au vizat AIE, direct sau indirect, coaliţia de guvernare a fost defavorizată. 
Concurentul electoral PLDM a fost prezentat în lumină negativă în 25 de informaţii plasate pe 
acest site (19,1%), PDM în 7 texte (5,3%), iar PL în 6 (4,6% din total). Concurentul electoral 
PCRM este unicul care apare în context pozitiv, partidul respectiv beneficiind, timp de o 
săptămână, de 53 de informaţii care l-au favorizat (40,5% din totalul materialelor relevante).  

 

 

 

http://www.unimedia.md/
http://www.unimedia.md/
http://www.omg.md/


Diagrama  49. Concurenţii favorizaţi sau defavorizaţi în ştirile de pe www.omg.md – frecvenţa 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.omg.md/


Anexă 

Raportul analizează corectitudinea ştirilor şi echilibrul surselor în subiectele despre rezultatele 
sondajului realizat de CBS AXA care prezintă intenţia de vot a alegătorilor pentru alegerile 
anticipate din 28 noiembrie.  

Studiu de caz nr 1. Moldova 1 

N Data Prezentare media Constatări 

1 04.11.2010 Dacă duminica viitoare vor avea 
loc alegeri parlamentare, în 
Parlament vor ajunge patru 
formaţiuni politice.  

Ştire echidistantă, imparţială şi 
echilibrată. 

2 05.11.2010 AMN îl acuză de lipsă de 
obiectivitate pe directorul CBS 
AXA, Ion Jigău, care a făcut 
publice rezultatele unui sondaj 
potrivit căruia AMN ar acumula 
la viitoarele alegeri numai doi la 
sută din votul alegătorilor. AMN 
a contestat astăzi la CEC 
rezultatele sondajului. Pe cealaltă 
parte, CBS AXA spune că 
sondajul prezintă preferinţele 
alegătorilor şi ar trebui să placă 
tuturor partidelor. 

Ştire imparţială şi echidistantă. 

Concluzii  Moldova 1 prezintă subiectele despre sondaj şi reacţiile politicienilor la acestea într-
un mod imparţial şi echidistant. Ştirea despre datele sondajului este una bine echilibrată. 
Subiectul despre reacţia AMN la sondaj necesită şi o reacţie din partea CEC pentru a se înţelege 
mai bine contextul în care se face contestarea. 

Studiu de caz nr2. N4 

N Data Prezentare media Constatări 

1 04.11.2010 Stabilitate politică. Dacă 
duminica asta am avea alegeri 
parlamentare, situaţia politică ar 
rămâne practic aceiaşi ca şi din 
prezent. Aşa arată datele 
sondajului de opinie realizat de 
CBS AXA. PCRM ara cumula, 
conform datelor din sondaj 39 la 
sută, urmat de PLDM care ar 
obţine 21 procente. PD ar putea 
avea la alegeri, 19 la sută, iar PL 

Ştire echidistantă şi imparţială.  



13 procente. Alte partide nu au 
şanse de accedere în legislativ.  

2 05.11.2010 AMN cere companiei CBS AXA 
să dezmintă rezultatele 
sondajului de opinie prezentat 
ieri. Potrivit acestuia AMN nu 
are şanse de accedere în 
Parlament. Azi în replică la 
aceste date, AMN a depus la 
CEC o contestaţie pe motiv că 
CBS AXA nu ar fi informat din 
timp CEC-ul despre intenţia de a 
face acest sondaj.  

Ştire echidistantă, imparţială şi 
echilibrată. 

Concluzii În cele două ştiri prezentate, N4 dă dovadă de echidistanţă şi imparţialitate. Cu toate 
acestea, postul de televiziune nu întotdeauna reuşeşte să fie echilibrat în abordarea subiectelor, 
astfel că acestea sunt puse pe post fără explicaţii şi comentarii din partea unor surse cheie în 
abordarea temei respective. 

Studiu de caz nr 3. Jurnal TV 

N Data Prezentare media Constatări 

1 04.11.2010 Următorul Legislativ ar putea fi 
format din patru partide politice, 
iar prezenţa la urnele de vot va fi 
de aproximativ 50 la sută din 
electorat. Cel puţin aşa arata 
datele unui sondaj făcut public 
astăzi de către compania CBS-
Axa. Astfel, PCRM ar putea avea 
cele mai multe mandate în 
viitorul parlament. El este urmat 
de PLDM, PD şi PL. Conform 
cercetării, AMN, ar obţine doar 
2% şi nu va trece pragul electoral 
necesar pentru a accede în 
viitorul Legislativ. Acelaşi 
sondaj arată că numărul 
respondenţilor indecişi de 30 la 
sută a rămas stabil. 

Grupaj de ştiri echidistant, imparţial şi 
echilibrat cu prezenţa tuturor actorilor 
politici.  

2 05.11.2010 AMN va trece în Parlament, cel 
puţin aşa cred liderii acestui 
partid. Asta deşi ultimul sondaj 
de opinie realizat de CBS AXA 
lasă AMN în afara legislativului. 

Ştire echidistantă şi imparţială. 



Liderii formaţiunii acuză 
sociologii de partizanat şi solicită 
CEC sancţionarea acestei 
instituţii. 

Concluzii  Jurnal TV prezintă mai multe ştiri despre rezultatele sondajului şi reacţii din partea 
clasei politice. Ştirile sunt echidistante, imparţiale şi echilibrate. 

Studiu de caz nr 4. 2 Plus 

N Data Prezentare media Constatări 

1 04.11.2010 Astăzi a fost dat publicităţii 
primul sondaj CBS AXA. 
Potrivit acestuia intenţia de vot a 
electoratului arată că viitorul 
legislativ ar putea fi format din 
patru partide politice. Dacă 
duminica viitoare ar avea loc 
alegeri, atunci PCRM ar 
acumula... Topul liderilor 
politici. 

Ştire imparţială şi echidistantă. 

2 05.11.2010 AMN a contestat la CEC 
sondajul CBS AXA, care 
creditează această formaţiune cu 
doi la sută în rândurile 
alegătorilor. Potrivit lui Victor 
Osipov, datele sunt eronate, iar 
intervievarea a avut loc la 
începutul lunii septembrie.  

Ştire echidistantă, dar nu şi echilibrată. 
Autorii nu dau reacţia CBS AXA la 
contestaţia AMN. Se face necesară şi 
prezenţa poziţiei CEC. 

Concluzii 2 Plus îşi menţine interesul scăzut faţă de scrutin prin plasarea subiectelor cu caracter 
electoral la capitolul ştiri pe scurt. Datele sondajului sunt prezentate echidistant şi imparţial, dar 
fără a oferi telespectatorilor interpretări şi aprecieri din partea partidelor politice sau ale unor 
experţi. Menţionăm aici că lipsa de echilibru este şi mai mare în prezentarea subiectului despre 
contestarea rezultatelor sondajului de către AMN, subiect în care lipseşte reacţia din partea CBS 
AXA şi a CEC. 

Studiu de caz nr 5. Prime TV 

N Data Prezentare media Constatări 

1 04.11.2010 - AMN cade în sondaje. Dacă 
duminica viitoare ar avea loc 
alegeri în parlament ar ajunge 
doar comuniştii, liberal-
democraţii, democraţii şi 
liberalii. Acestea sunt rezultatele 

Subiectul este tratat echidistant şi 
imparţial. 

 



unui studiu sociologic făcut 
astăzi. Autorii studiului spun că 
situaţia s-ar putea schimba în 
ajunul alegerilor.  

- Nici bucurii, nici speranţe. 
Moldovenii sunt nemulţumiţi de 
direcţia în care merge ţara. Se 
tem de creşterea  preţurilor şi nu 
au viziune clară privind politica 
externă a RM. Nici unirea cu 
România nu este o prioritate. Aşa 
arată datele de opinie publicat de 
CBS AXA. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subiectul este tratat echidistant şi 
imparţial. 

 

2 05.11.2010 Sondajul CBS AXA dat ieri 
publicităţii este contestat de 
AMN. Formaţiunea cere CEC să 
oblige CBS AXA să dezmintă 
informaţiile prezentate în studiu. 
Potrivit sondajului AMN va 
acumula doar două la sută din 
voturile alegătorilor şi nu va 
ajunge în Parlament. 

Subiectul este tratat echidistant, imparţial 
şi echilibrat. 

 

Concluzii  Prime TV reflectă sondajul realizat de CBS AXA echidistant, imparţial. Postul revine 
la contestarea lansată de AMN pe marginea corectitudinii rezultatelor sondajului obiectiv şi 
echilibrat. 

Studiu de caz nr 6. NIT 

N Data Prezentare media Constatări 

1 04.11.2010 Institutul CBS AXA a făcut 
astăzi publice rezultatele 
primului sondaj sociologic 
preelectoral. Potrivit acestuia în 
viitor ar putea accede doar patru 
partide PCRM, PLDM, PD şi PL. 
Niciunul din cele patru nu are 
şanse să formeze singur guvernul 
sau să aleagă singur preşedintele 
spune sondajul. PCRM îl califică 
drept agitaţie electorală care are 

Subiectul este structurat mai mult ca o 
reacţie a PCRM la rezultatele sondajului 
şi mai puţin ca o prezentare a datelor 
sondajului. Autorul insistă pe 
incorectitudinea rezultatelor sondajului 
menţionând că şi alte studii sociologice 
ale instituţiei au fost greşite şi face 
trimitere la alte două sondaje din vară 
despre intenţiile electoratului de a 
participa la referendum care nu au coincis 
cu prezenţa la urne. Toate aceste 



drept scop să demonstreze că 
Alianţa este vie şi este în 
continuare unită. 

 

 

 

 

argumente sunt diluate de comentariile 
unuia dintre liderii PCRM, M. Tkaciuk, 
care spune că sondajul este agitaţie 
deschisă în favoarea AIE. El face mai 
multe acuzaţii la adresa liderilor AIE de 
falsificare şi manipulare a electoratului, de 
corupere a comisiilor electorale. Toate 
acestea rămân fără replică, jurnalistul 
limitându-se să pună în relatare nişte 
imagini sau tonuri de apel pe fundalul 
cărora spune că nu au fost de găsit. 
Totodată autorul spune că, anterior, unul 
din liderii PLDM a declarat într-o 
conferinţă de presă că ştie rezultatele 
sondajului fără să spună la care sondaj se 
referea acesta. 

Atunci când afirmă că AMN are şanse 
puţine să intre în Parlament, conform 
sondajului, sunt date imagini care îl pun 
într-o lumină proastă pe liderul acestei 
formaţiuni (acesta este surprins când stă 
relaxat şi discută cu colegii).  

Postul nu prezintă reacţia CBS AXA la 
toate aceste comentarii şi aprecieri. 

Reieşind din toate aceste, relatarea este 
parţială, nu este echidistantă şi echilibrată. 

Concluzii  NIT ignoră rezultatele sondajului şi pune pe post doar poziţia PCRM faţă de acestea. 
Într-o singură ştire apar doar informaţii generale care sunt comentate de către un lider PCRM 
care face mai multe atacuri la alte formaţiuni trecute în sondaj (92 secunde din 202 secunde, cât 
are subiectul). Încercările nereuşite ale reporterului de a lua legătura cu ceilalţi lideri pentru 
comentarii sunt demonstrate de pozele acestora şi tonuri de apel în gol. Postul nu prezintă poziţia 
instituţiei care a realizat sondajul. Subiectul este tratat de NIT parţial, neechidistant şi 
dezechilibrat. 

Studiu de caz nr 7.  Publika TV 

N Data Prezentare media Constatări 

1 04.11.2010 Aproximativ jumătate din 
cetăţenii cu drept de vot se vor 
prezenta, probabil, la urne, pe 28 
noiembrie. Acestea sunt datele ce 
rezultă dintr-un sondaj realizat de 
Centrul CBS-AXA. Postul oferă 

Relatările puse pe post sunt echidistante, 
imparţiale şi echilibrate cu prezenţa 
reacţiilor din partea principalilor lideri 
politici şi ale analiştilor politici. 

 



rezultatele sondajului şi 
distribuţia fotoliilor în viitorul 
parlament conform sondajului. 
Totodată se face topul liderilor 
politici în care respondenţii 
declară că are încredere. Atât 
autorii sondajului, cât şi analiştii 
politici consideră că până la 
alegeri situaţia care s-a conturat 
în prezent poate suferi schimbări 
importante. 

 
 

2 05.11.2010 Alianţa Moldova Noastră a 
contestat astăzi sondajul CBS-
AXA la CEC şi a cerut 
dezminţirea rezultatelor 
cercetării sociologice. Victor 
Osipov, susţine că CBS-AXA a 
încălcat Codul Electoral. 
Secretarul CEC, Iurie Ciocan, 
spune că examinarea acestei 
chestiuni ţine de competenţa 
instanţei de judecată, şi nu CEC. 

Relatare este echidistantă, imparţială şi 
echilibrată. 

Concluzii Publika TV prezintă datele sondajului şi reacţiile la acestea din partea clasei politice şi 
ale analiştilor echidistant, imparţial şi echilibrat. 

Studiu de caz nr 8. Vocea Basarabiei 

N Data Prezentare media Constatări 

1 04.11.2010 Partidele AIE ar obţine 53 la sută 
din voturi dacă duminica viitoare 
ar avea alegeri parlamentare, 
arată un sondaj realizat de CBS 
AXA. Potrivit sondajului pentru 
PCRM ar vota 39 la sută din 
electorat. Studiul indică o 
prezenţă de 50 la sută a 
alegătorilor la scrutinul 
parlamentar, indecişii fiind de 30 
la sută. 

Ştire imparţială şi echidistantă şi 
echilibrată prin prezenţa a doi analişti 
politici.  

2 05.11.2010 Directorul CBS AXA este cică 
membru al Biroului Executiv al 
PDM. Vă reamintim că CBS 
AXA a prezenta ieri rezultatele 
ale unui sondaj de opinie privind 

Autorul ştirii dă dovadă de parţialitate şi 
lipsă de echidistanţă. El face trimitere la 
un alt sondaj de acum jumătate de an care 
îi oferă PDM-ul doar opt la sută în 
comparaţie cu sondajul realizat de CBS 



alegerile parlamentare.  

 

 

 

 

 

 

 

AXA, care îi oferă partidului 19%. 
Autorul se întreabă dacă nu cumva această 
dublare este din cauza faptului că 
directorul CBS AXA este membru al 
Biroului Executiv al PDM. Ştirea nu oferă 
nici echilibru, deoarece nu este citată nicio 
altă sursă în afară de trimiterile la cele 
două sondaje. 

3 06.11.2010 Sondajul de opinie făcut public 
de către CBS AXA a fost 
perceput în mod diferit de către 
partidele menţionate în top. 
MAE vrea să valorifice cele trei 
procente pe care potrivit 
sondajului le-ar obţine la alegeri 
şi cheamă partidele 
extraparlamentare să se retragă în 
favoarea ei. AMN declară 
sondajul drept unul aservit 
PCRM şi cere CEC sa îl anuleze. 

Ştire imparţială, echidistantă şi 
echilibrată. 

Concluzii Radio Vocea Basarabiei se focusează mai mult pe datele sondajului ce reflectă 
rezultatele alegerilor parlamentare, dacă acestea ar avea loc duminica viitoare. Ştirile sunt 
echidistante, imparţiale şi echilibrate. Cu toate acestea în ştirea din 5 noiembrie, ora 12.30, 
prezentatorul dă dovadă de parţialitate şi lipsă de echidistanţă prin interpretarea tendenţioasă a 
unor date care pornesc, dacă e să cităm autorul, de la o ştire în care se regăseşte cuvântul „cică”. 
Nu este clar dacă informaţia este o ştire sau un zvon, dar nici faptul de ce autorul compară doar 
datele referitoare la PDM din sondajele citate, nu şi cele ale altor formaţiuni politice care arată la 
fel de diferit ca şi cele ale partidului menţionat. 

Studiu de caz nr 9. Prime FM 

N Data Prezentare media Constatări 

1 04.11.2010 Dacă duminica viitoare ar avea 
alegeri, atunci PCRM ara cumula 
39 procente din voturi, urmat de 
PLDM cu 21 la sută, PD cu 19 
procente şi PL cu 13 procente. 
AMN nu ar trece pragul electoral 
deoarece ar acumula 2 procente. 

Ştirea abundă în cifre deoarece prezintă 
toate datele sondajului. Subiectul este 
tratat echidistant şi imparţial.  



2 05.11.2010 - RM consideră că legea supremă 
a statului trebuie schimbată. 
Peste jumătate de respondenţi 
consideră că în RM este prea 
multă democraţie, arată un 
sondaj realizat de CBS AXA. 

- AMN a înaintat astăzi CEC o 
sesizare în care cere ca CBS 
AXA să fie sancţionată şi să 
dezmintă propriul sondaj 
deoarece a fost încălcată 
legislaţia electorală.  

Ştirea abundă în cifre deoarece prezintă 
toate datele sondajului. Subiectul este 
tratat echidistant şi imparţial. 

 

 

 

Subiectul nu conţine poziţia CBS AXA 
faţă de învinuirile aduse de AMN.  

3 06.11.2010 Politicienii au comentat în mod 
diferit rezultatele sondajului 
realizat de CBS AXA. PCRM i-a 
sfătuit pe realizatori să se ocupe 
de prognozarea vremii. Liberali-
democraţii şi democraţii s-au 
arătat mulţumiţi, pe când AMN 
nu are prea mare încredere în 
veridicitatea acestora.  

Subiectul nu conţine poziţia CBS AXA 
faţă de comentariile mai multor lideri 
politici.  

4 07.11.2010 CEC atenţionează: toţi cei care 
doresc să facă sondaje în 
perioada electorală trebuie mai 
întâi să înştiinţeze CEC.  

Ştire imparţială şi echidistantă, dar nu şi 
echilibrată. 

Concluzii Postul de radio reflectă în mai multe ştiri rezultatele sondajului. O bună parte din 
acestea sunt confuze din cauza abundenţei de cifre. În mai multe ştiri despre reacţiile 
politicienilor la rezultatele sondajului se observă o lipsă de echilibru deoarece lipseşte poziţia 
instituţiei care a realizat sondajul. 

Studiu de caz nr 10. Radio Moldova 

N Data Prezentare media Constatări 

1 04.11.2010 Datele ultimului sondaj de opinie 
arată că PLDM, PD şi PL ar 
acumula împreună 53 procente la 
alegerile parlamentare anticipate, 
iar PCRM 39 la sută. Sondajul a 
fost realizat în perioada… de 
către CBS AXA… 

Ştirea este echidistantă şi imparţială. Ea 
oferă şi interpretări din partea 
realizatorilor sondajului pe marginea 
datelor acestuia. Subiectul este bine 
structurat. 

2 05.11.2010 AMN cere ca CBS AXA să 
dezmintă rezultatele sondajului 

Ştirea este echidistantă, imparţială şi 
echilibrată. Subiectul este bine structurat. 



prezentat ieri care oferă 
partidului doar două procente din 
votul alegătorilor. Autorii acestui 
sondaj au încălcat legislaţia 
electorală a declarat prim-
vicepreşedintele Victor Osipov.  

Concluzii  Radio Moldova prezintă rezultatele sondajului şi interpretările date pe marginea  
acestuia într-un mod echidistant şi imparţial. În ştirile din principalele jurnale informative, postul 
oferă loc tuturor părţilor implicate în subiect. Menţionăm aici şi structura bine închegată a 
materialelor difuzate pe această temă de către acest post de radio. 

 


