
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Media Monitoring of the Election Campaign for the 

Early Parliamentary Elections of November 28, 2010 

 

Report IV 
November 1-7, 2010 

 

 

 

 

This Report has been developed within the Project “Media Monitoring in the Election Campaign”, 

with the financial support of the United Kingdom Embassy to Chisinau, the Council of Europe and 

the East Europe Foundation, with the resources provided by the Swedish International 

Development Cooperation Agency (SIDA/ASDI), the Ministry of Foreign Affairs of Denmark, the 

National Endowment for Democracy (NED), and the United States Agency for International 

Development (USAID) through Eurasia Foundation. 

The Report has also been made possible with the generous support of the American people through 

the United States Agency for International Development (USAID), under AED‟s Moldova Civil 

Society Strengthening Program (MCSSP).The opinions expressed herein are the responsibility of 

the author and do not necessarily reflect the views of the donors. 

 

 

                                                                                      
 

 



1. General Data  

 

1.1 Goal of the project: to assess the way in which mass media covers the campaign for early 

elections in Moldova in order to establish whether the electoral candidates have fair access to the 

media and whether voters are provided with sufficient information about the candidates and their 

electoral platforms. 

 

1.2 Monitoring timeframe: 28 September – 28 November 2010 

 

1.3 Criteria for selection of media outlets subject to monitoring: 

 ownership (public/private)  

 audience/impact 

 language 

 

1.4 Media outlets monitored: 

TV: Moldova 1, Prime TV, 2 Plus, NIT, N4, Jurnal TV, Publika TV 

Radio: Radio Moldova, Prime FM, Vocea Basarabiei 

Print Press: Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova, Flux, Jurnal de Chişinău, Timpul de 

dimineaţă, Komsomolskaia pravda v Moldove, Evenimentul Zilei, Panorama, Golos Bălţi (Bălţi), 

Vesti Gagauzii (Comrat), Cuvântul (Rezina), Gazeta de Sud (Cimişlia). 

News agencies and online publications: Moldpres, Infotag, www.omg.md, www.unimedia.md 

 

1.5 Monitoring schedule 

TV: Monday – Friday, from 6:00 to 9:00 and from 18:00 to 23:00 

Saturday and Sunday, from 8:00 to 22:00  

Radio: daily, from 6:00 to 13:00 and from 17:00 to 20:00 

Print press/Press agencies and online publications: all content, daily. 

 

1.6. The team  

The project is being implemented by the Independent Journalism Centre in partnership with the 

Independent Press Association and the IMAS-INC Institute for Marketing and Survey, Chişinău. 

 

2. Methodology  

Statistics: The monitoring methodology has been developed by Oxford Media Research for the 

monitoring projects of the international organization Global Campaign for Free Expression 

ARTICLE 19. The characteristics of the methodology are the following: the use of 1) quantity 

indicators, including the type, duration, topic of coverage, news sources and frequency and length 

of candidates’ appearance in newscasts, and 2) quality indicators, which can detect biased reporting 

during the coverage of events. Each news article or opinion is subject to a content and context 

assessment to determine whether it favors or disfavors a party or a political entity. The negative or 

positive content and/or context of news do not necessarily indicate the bias or partisanship of the 

station or publication. It is possible that a news item that is favorable or unfavorable to a subject 

can nonetheless be balanced and professionally correct. If, however, there is a tendency to favor or 

disfavor one subject for a certain period of time can we say that we are dealing with an imbalance.  

Case studies: A content analysis of the materials on the most important subjects broadcast by the 10 

radio and TV stations has been made. Given the major impact of broadcast media on the 

http://www.omg.md/
http://www.unimedia.md/


development of public opinion and on its high credibility among the population, the analysis aimed 

at identifying the approach and the way of covering relevant issues. The items have been analyzed 

both from the perspective of observance of the quality journalism principles (objectivity, fairness, 

pluralism of information sources, separation of facts from opinions), and, from the perspective of 

using technical procedures in order to amplify or diminish certain messages. 

 

Abbreviations used in this report: 

 

AIE = Alliance for European Integration  

AMN = Alianţa Moldova Noastră (Our Moldova Alliance Party) 

AV= “Alianţa Verde” (Green Alliance) Party  

MAE = Acţiunea Europeană (European Action) Movement 

MFN = “Forţa Nouă” (New Force) Movement  

MR = “Ravnopravie” (Equal Rights) Movement  

MRRM = Movement of the Roma of Moldova  

PAM = Agrarian Party of Moldova  

PC = Conservatory Party  

PCRM = Communist Party of Moldova 

PDM = Democratic Party of Moldova 

PL = Liberal Party of Moldova 

PLD = Party of Law and Justice  

PLDM = Liberal Democratic Party of Moldova 

PMUEM = “Moldova Unită – Edinaia Moldova” (Unified Moldova) Party   

PNL = National Liberal Party  

PNŢ = Party for the Country and the People 

PPCD = Christian Democratic People’s Party 

PPM = Moldovan Patriots’ Party  

PPR = Republican People’s Party  

PRM = Republican Party of Moldova 

PSD = Social Democratic Party  

PSM = Socialist Party of Moldova 

PUM = Humanist Party of Moldova  

UCM = Centrist Union of Moldova 

UM = Labor Party  

 

APL = Local public administration 

BIS = Church  

BUS = Business 

CCA= Broadcast Coordinating Council 

CEC = Central Election Commission, electoral bureaus, and polling stations 

CET = Citizens  

DIP = Diplomats, high rank foreign officials and observers  

Doc = Documents (reports, the Constitution, surveys, etc).  

EXP = (Foreign and local) experts, observers, sociologists, analysts, etc. 

GUV = Government representatives   

JUD = Judges, lawyers, Prosecution Body, Constitutional Court  



MED = Mass media 

MIN = Prime Minister, Ministers  

PA = Police/Army/CCECC (Centre for Combating Economic Crimes and Corruption)/Customs/ 

SIS (Intelligence Service)  

PARL = Parliament 

PRES = President, president’s office   

SIN = Trade unions  

SOC = Civil society 

 

AD =Alexandru Demian 

EN=Eugen Nazarenco 

GR = Galina Rusu 

GR= Gheorghe Rusu 

GS = Gabriel Stati 

LB = Lenuţa Burghilă 

ML= Maia Laguta 

SB = Sergiu Banari 

VC- Valentina Cuşnir 

VP = Valeriu Pleşca 

VS = Victor Stepaniuc 

 

Topics on the Public Agenda during November 1-7, 2010 

 

During the reporting period, a series of events with direct or indirect electoral impact took place:  

- The Central Election Commission concluded the registration of candidates in the electoral 

competition. There will be 40 candidates on the ballot. 

- CBS AXA publicized the results of an opinion poll according to which 4 parties would 

accede to the next Parliament. AMN filed a complaint to CEC about the results of the poll.  

- CCCEC has conducted audits on the financial reports of a number of parties registered in 

the campaign and announced that it has not found any serious violations. 

- The Ministry of Internal Affairs refuted the charges alleged in an article published by the 

web portal „Omega”, regarding the artificial induction of floods last summer.   

- Civil society organizations publicized a number of reports on the conduct of the election 

campaign.  

- The first houses for the victims of floods have been commissioned with the participation of 

Prime Minister Filat.  

 

 

 

 

 

 

3. General Trends 

 

3.1 Broadcast media 

 



During November 1-7, 2010, the 10 monitored TV and radio stations broadcast a total number of 

1,965 items with direct or indirect electoral impact, which is 43% higher than the number of items 

aired during the previous monitoring period. Most items were news and special electoral programs, 

including debates, in which the contestants had the possibility to present their electoral platforms 

and discuss the platforms of other contestants. The amount of electoral advertisements and of 

airtime provided increased significantly. Moldova 1 and NIT, among the TV stations, and Radio 

Moldova, among the radio stations, broadcast the largest number of items relevant for this 

monitoring. The latter also allotted free airtime apart from news, opinion programs, and special 

electoral programs. 

 

During the reporting period, Moldova 1 and Radio Moldova covered the election campaign in a 

balanced manner and managed to ensure a pluralism of opinion, both in their news and in their   

special electoral programs and free airtime. Both stations gave access to a large number of 

candidates to present their electoral platforms. In most cases, the relevant issues were covered in a 

neutral way; however, certain electoral contestants appeared in either a positive or a negative light. 

On Radio Moldova, the representatives of PLDM and PL appeared primarily in news with indirect 

electoral impact, that is, in items which could bring them electoral credit.  

  

The private station with national coverage, Prime TV presented the campaign primarily in 

newscasts and opinion programs. Judging by the frequency of quotes and the context in which the 

candidates appeared in news and programs, there was a slight favoring of PDM on Prime TV.  

 

The private station NIT was the only TV broadcaster which demonstrated open political 

partisanship for PCRM. During the reporting period NIT failed to ensure pluralism of opinion in its 

news bulletins, and most electoral candidates had limited access in the news on this station. Due to 

the free airtime and the debates, a number of electoral candidates presented their platforms.      

 

Another private station with national coverage, 2 Plus, continued to provide passive coverage of the 

campaign, offering the public little information about the contestants and their electoral platforms. 

Thus, the station did not fully achieve its role of informing the public about the different electoral 

contestants.  

 

The station with regional coverage, N4 was more active in covering electoral issues in its 

newscasts. It ensured pluralism of opinion by quoting many contestants, including independent 

candidates. Still, most of the time, the station featured the representatives of PLDM in a positive 

context.  

 

On Publika TV, there was no clear trend of favoring any electoral contestant. However, judging by 

the length of candidates’ appearance in a negative context on Publika TV, a slight disfavoring for 

PCRM could be noticed.   

 

On Jurnal TV, another news station, the electoral candidates were portrayed primarily in a neutral 

context, but also in a positive and a negative light. Given the high frequency of PNŢ’s appearance 

in a positive context in news and programs, one can say that a slight favoring for PNŢ and 

disfavoring for PCRM could be noticed.  

 



On Vocea Basarabiei a disfavoring for PCRM and a favoring for PL and PLDM could be noticed, 

while on Prime FM – a favoring for PDM and a slight disfavoring for PCRM and PLDM.  

 

3.2 Print press/press agencies/online publications  

The print press, including the press agencies and online publications, increased both in number of 

items covering the election campaign, and the area allotted for the publication thereof. Thus, the 

number of items increased by 17.9%, from 508 in the week of 25-31 October to 599 in the week of 

1-7 November. The 12 monitored newspapers published 11 relevant pieces of information on an 

average in each issue. Timpul de dimineaţă, Moldova Suverană, Nezavisimaia Moldova and Jurnal 

de Chişinău published the highest number of articles, while Golos Bălţi and Vesti Gagauzii – the 

lowest number. The two monitored news agencies published 18 news items per day on an average, 

two thirds of which were published by Infotag. The news sites posted specific information every 

day of the week, with different levels of frequency: www.omg.md – 18.7 news articles a day on an 

average, and www.unimedia.md – 7.8 news articles a day.  

The electoral education items were not a priority in the editorial planning of the monitored 

newspapers, agencies and online publications; it covered less than 2% of the total area allotted to 

articles on the election campaign.  

With some exceptions, the press continued to cover the election campaign from the perspective of 

the electoral candidates they prefer, or on whom the publishers and editors depend.  

Certain media outlets (particularly the website www.omg.md, the newspapers Nezavisimaia 

Moldova and Moldova Suverană) appear to have assumed the role of PCRM party’s press. They 

promote this electoral contestant extensively, trying to suggest to readers that they are largely 

supported by entire settlements throughout the country, to the detriment of the Alliance for 

European Integration (AIE) and the electoral contestants PLDM, PDM and PL, which are portrayed 

almost exclusively in a dark light .  

The editorial policy of the newspapers Timpul de dimineaţă and Jurnal de Chişinău showed a trend 

of disfavoring PCRM in the absolute majority of their journalistic items, while favoring the liberal 

parties and the non-communist parties in general. Partly, this statement is true for the newspapers 

Panorama, Evenimentul Zilei, Gazeta de Sud, and Flux as well. 

The news agency Infotag and the newspaper Cuvântul demonstrated relatively balanced editorial 

behavior during the reporting period, presenting different opinions and positions of parties in the 

context of the election campaign. Two other monitored media outlets – the news agency Moldpres 

and the web portal www.unimedia.md observed the principle of diversity of sources and opinions, 

displaying however a certain level of preference for the liberal electoral contestants.  

Komsomolskaia pravda v Moldove published a lot of electoral advertising but less news and 

opinion items; although, the content of the latter was favorable to PLDM and PDM during the past 

week.  

It appears that the regional newspapers Vesti Gagauzii and Golos Bălţi were not interested in 

covering the election campaign and offered almost no information to readers about the elections of 

November 28, 2010.  

http://www.omg.md/
http://www.unimedia.md/
http://www.omg.md/
http://www.unimedia.md/


4. Broadcast Monitoring Data 

 

4.1 Involvement in the election campaign 

4.1.1 TV 

 

During November 1-7, 2010, the seven monitored TV stations broadcast a total number of 1804 

items and programs with electoral impact, with a total length of approximately 72 hours. The 

amount thereof increased by 35%, mostly due to the increase in the number of electoral 

advertisements. Advertising came first in the list of items due to its frequency (885 in total), 

followed by news – 754, which had the biggest length – 23.3 hours. During the reporting period, 

the frequency and length of opinion programs and special electoral programs, as well as, the 

number of electoral education items and the length of airtime increased (see Diagram 1). The time 

allotted to Vox Populi was still short. 

Diagram 1. Length of items with electoral connotation broadcast by the 7 TV stations during November 1-7, in 

seconds  

 

During the reporting period, the largest amount of relevant items was aired by the public 

broadcaster Moldova 1, followed by the private station NIT. Moldova 1 had the highest diversity of 

items relevant for this monitoring. Overall, the public station aired 548 items, among which 104 

were news (1.9 hours),  3.1 hours were allotted to electoral advertising, 1.3 hours – to electoral 

education programs and items, 6.5 hours – to special electoral programs, particularly to debates, 

and approximately 1 hour – to opinion programs. At the same time, Moldova 1 provided 3.9 hours 

of free airtime to the contestants and aired a Vox Populi – for 209 seconds. NIT, Jurnal TV and 

Publika TV also included in their program listing free airtime (Diagram 1.1). Prime TV, 2 Plus and 

N4 had less varied items. 

 

Politics and the electoral process were the prevailing topics in the news bulletins on the 7 monitored 

stations, followed by social problems, particularly the subject of the building of houses for the 

victims of floods and provision of social allowances for the payment of heating. 

  

Diagram 1.1. Length and type of electoral items broadcast by the TV stations during November 1-7, in seconds  

84069

28964
15198

5411

61264 64164

1062
0

20000
40000
60000
80000

100000

News Advertisments Airtime Electoral 
Education

Special Electoral 
Programs

Opinion Programs Vox Populi

TV

Length



 

4.1.2 Radio 

 

Between November 1-7, 2010, the number of items with electoral impact on the three radio stations 

increased to 1014 (59% more compared to the previous week). The total amount of items relevant 

for this monitoring was approximately 39 hours. As in the case of TV stations, advertising 

prevailed in terms of frequency, and newscasts prevailed in terms of length, followed by special 

electoral programs and opinion programs. Also, electoral education programs were broadcast, 

particularly on the public station Radio Moldova, and free airtime was allotted. No Vox Populi was 

aired by the monitored stations during the reporting period (see Diagram 2). 

Length of items with electoral connotation broadcast by the 3 radio stations during November 1-7, in seconds  

 

Radio Moldova broadcast the biggest number of relevant items, which were also  the most varied. 

The station covered the campaign in news, opinion programs, and electoral education items. At the 

same time, the public station offered free airtime to the electoral contestants,  and aired special 

electoral programs and advertisements. Vocea Basarabiei also stood out with a high amount of 

news, opinion programs and special electoral programs. Prime FM broadcast primarily news 

bulletins (see Diagram 2.2.). Similarly to the TV stations, the prevailing topics of electoral news on 

the radio were politics and the electoral process, followed by social problems, far down in the list.  

 
Diagram 2.2.  Length and type of electoral items broadcast by the radio stations during November 1-7, in seconds 

0

10000

20000

30000

40000

50000

60000

70000

Moldova 1 NIT TV Jurnal TV Publika TV Prime TV N4 2 Plus

Length/TV
Vox Populi

Opinion Programs

Special Electoral 
Programs

Electoral Education

Airtime

Advertisments

News

0

10000

20000

30000

40000

50000

News Advertisments Airtime Electoral Education Special Electoral 
Programs

Opinion Programs

Radio

Length



 

 

4.2 Frequency of quoting candidates as sources, the length of TV appearances and the length 

of time party representatives spoke during election newscasts 

 

 
 

During November 1-7, 2010, the public station Moldova 1 used various sources in its news with 

direct and indirect electoral impact. Thus, the Prime Minister and other ministers, who have not 

been suspended for the campaign period, were quoted 14 times as sources, for a total length of 301 

seconds. The acting President was quoted as a source 6 times for 70 seconds. Individually, the AIE 

member parties were quoted in news as follows: AMN – 4 times (92 seconds), PDM - 5 times (67 

seconds), PLDM - 10 times (143 seconds) and PL – 11 times (165 seconds). The main opposition 

party, PCRM, was referred to 22 times either directly or indirectly, for 241 seconds of total air time. 

The other parties and independent candidates together served as news sources 23 times and their 

representatives appeared on screen for 506 seconds. One of the sources most frequently quoted 

during the reporting period, other than the candidates, were citizens, who appeared on screen 18 

times (379 seconds) and civil society representatives – 13 times (254 seconds). In its opinion 

programs, special electoral programs, airtime, electoral education and Vox Populi, various electoral 

contestants, as well as citizens and civil society representatives, appeared as sources (see Diagrams 

3 and 3.1). 

Diagram 3. Length of appearance and length of speaking time for candidates in newscasts on 

Moldova 1, in seconds  

 

0

10000

20000

30000

40000

50000

60000

70000

80000

90000

100000

Radio Moldova Vocea Basarabiei Antena C/Prime FM

Length/Radio
Vox Populi

Opinion Programs

Special Electoral 
Programs

Electoral Education

Airtime

Advertisments

News

0
50

100
150
200
250
300
350
400

P
L

C
E

C

M
IN

D
IP

P
R

E
S

M
A

E

A
IE

R
A

V
N

G
S

A
P

L

A
M

N

M
E

D

P
A

G
U

V

S
O

C

C
E

T

E
N

P
C

R
M

P
L
D

M

P
N

T

S
B

G
R

E
X

P

D
O

C

V
P

P
S

D

C
C

A

P
D

Moldova 1

Length of 
appearance

Length of speaking 
time



Diagram 3.1 Length of appearance for candidates in relevant items other than newscasts on 

Moldova 1, in seconds  

 

 
 

 

NIT, a private station with national coverage, maintained its trend of quoting predominantly PCRM 

in its news items; this electoral candidate was referred to 153 times for a total length of 1.47 hours 

of appearance on screen (5327 seconds). The President’s office, the Prime Minister and the high 

government officials were quoted directly or indirectly 19 times for a total of 675 seconds. The AIE 

member parties were also frequently quoted: PLDM – 76 times for 2036 seconds of appearance, 

PDM – 29 times (285 seconds), PL – 15 times (117 seconds), AMN – 10 times (45 seconds). 

Notably, in most cases the representatives of PDM, PL and AMN, only appeared in news referring 

to them without being granted any speaking time. The other non-parliamentary parties appeared as 

sources for just 97 seconds, and in most cases they were quoted indirectly (4 times in total). During 

this period, citizens often appeared on screen, being quoted as sources 67 times for 0.5 hours, 

primarily in items of the campaign supporting the leader of PCRM. CCA and journalists, 

particularly those of NIT, served as sources frequently (30 and respectively 32 times, for 1004 and 

1001 seconds respectively), in issues surrounding the sanctioning of NIT by CCA for failure to 

ensure pluralism of opinion in its newscasts (Diagram 4). 

Diagram 4. Length of appearance and length of speaking time for candidates in newscasts on NIT 

TV, in seconds   

 

It was primarily experts who appeared in the opinion programs, special electoral programs, Vox 

Populi and free airtime (see Diagram 4.1).  

0
200
400
600
800

1000
1200
1400
1600
1800
2000

M
E

D

E
N

G
R

P
M

P
N

L

P
D

P
L

P
M

U
E

M

S
O

C

T
T

A
V

M
L

P
P

C
D

M
A

E

P
P

M

P
N

T

C
E

C

M
IN P
A

E
X

P

P
R

A
M

N

P
U

P
C

R
M

O
B

R
C

A
B

P
L
D

M

P
C

P
P

R

P
S

D

O
C

V
T

V
C

R
A

V
N

M
R

R
M

C
E

T

Moldova 1

Length of appearance

Length of speaking time

0

1000

2000

3000

4000

5000

6000

P
L

P
C

R
M

P
D

D
IP

C
E

T

P
L

D
M

M
IN

G
U

V

B
IS

A
P

L

J
U

D

D
O

C

C
E

C

C
C

A

P
A

R
L

P
S

D

E
X

P

S
O

C

M
E

D

P
R

E
S

P
L

D

A
M

N

P
A

S
IN P
A

NIT TV

Length of appearance

Length of speaking time



 

Diagram 3.1 Length of appearance for candidates in relevant items other than newscasts on NIT 

TV, in seconds  

 

 
 

 

In covering issues with a direct or indirect electoral impact, the private station Prime TV used 

information sources in a less varied way. Other than the representatives of the ruling parties and the 

main opposition party, Prime TV used as sources primarily citizens and civil society, and 

sometimes experts. The other candidates, including the independent ones, appeared less frequently 

on screen, being quoted rather indirectly. Prime TV had no news quoting the Prime Minister or 

other high Government officials, while the acting President and the representatives of the 

President’s Office were quoted only once, indirectly. Individually, PL was quoted in news 7 times 

(116 seconds), AMN - 5 times (53 seconds), PLDM – 2 times (25 seconds), and PD – 10 times (165 

seconds). PCRM was referred to 8 times (126 seconds). Citizens, civil society representatives and 

experts were quoted respectively 8, 10 and 6 times (134 seconds, 107 seconds and 93 seconds 

respectively). The other electoral contestants appeared as sources on Prime TV 10 times for a total 

of 103 seconds. Non-news items transmitted on Prime TV also lacked variety  in terms of sources. 

In its programs broadcast during the reporting period, the largest amount of speaking time was 

allotted to the representatives of the Democratic Party; Valeriu Lazăr was invited to speak on  the 

programs “Confidenţe VIP” (“VIP Confidences”) and “Din prima sursă” (“From the First Source”) 

(see Diagrams 5 and 5.1) 

Diagram 5. Length of appearance and length of speaking time for candidates in newscasts on 

Prime TV, in seconds 

 

0

1000

2000

3000

4000

5000

C
E

T

P
N

L

P
D

P
M

U
E

M

P
P

C
D

M
A

E

P
M

P
N

T

P
R

A
M

N

E
X

P

C
C

A

P
A

R
L

P
L

B
U

S

G
U

V

S
IN

NIT TV

Length of appearance

Length of speaking time

0

50

100

150

200

P
L

S
O

C

C
E

C

P
C

R
M

C
E

T

J
U

D

D
IP

P
A

E
X

P

P
S

D

V
P

P
A

R
L

C
C

A

M
E

D

A
M

N

D
O

C

P
D

P
L
D

M

M
A

E

B
U

S

L
B

R
A

V
N

B
IS

P
U

P
A

P
U

P
M

P
R

E
S

Prime TV

Length of appearance

Length of speaking time



Diagram 3.1 Length of appearance for candidates in relevant items other than newscasts on Prime 

TV, in seconds  

 

 
 

 

According to the monitoring data from the previous weeks, it is possible to say that the editorial 

policy of 2 Plus, a private station with national coverage, was a carbon copy of Prime TV’s 

editorial policy. The Prime Minister and the ministers, who have not been suspended, as well as the 

acting President, did not appear in the items with direct or indirect electoral impact. Individually, 

among the AIE parties, PL and PD appeared on 2 Plus 1 time and 4 times respectively, for 33 

seconds and 80 seconds respectively. AMN and PLDM were referred to 2 times each, and their 

representatives were quoted indirectly, without appearing on screen. PCRM was quoted as a source 

5 times (17 seconds), while other non-parliamentary parties and independent candidates just 3 times 

for 25 seconds in total. 2 Plus did not have any non-news programs relevant for this monitoring 

during the reporting period. 

Diagram 6. Length of appearance and length of speaking time for candidates on 2 Plus, in seconds 

 

 

On the news station Jurnal TV, the Prime Minister and the high government officials, who have not 

been suspended, but also the ruling parties appeared in the news with a direct or indirect electoral 

connotation. They were offered a relatively even amount of time, except for AMN, which appeared 

on screen for a shorter time (211 seconds). The representatives of PCRM were quoted as sources 24 

times for a total of 245 seconds.  

0
1000
2000
3000
4000
5000
6000
7000

M
E

D

P
N

L

P
D

C
E

T

P
L

D
M P
L

P
C

R
M

Prime TV

Length of  appearance

Length of  speaking time

0
20
40
60
80

100
120

P
A

C
E

T

D
O

C

P
S

D

V
P

B
U

S

E
X

P

P
D

P
C

R
M

C
E

C

S
O

C

B
IS

A
M

N

J
U

D

P
L

D
M

P
L

M
A

E

2 Plus

Durata aparitiei

Durata interventiei



Among the other electoral candidates only the representatives of PNŢ were provided speaking time 

in the news on Jurnal TV (for 183 seconds). The station often gave airtime to citizens, as well as to 

local and foreign experts.    

Diagram 7. Length of appearance and length of speaking time for candidates on Jurnal TV, in 

seconds      

 

In the items other than news, Jurnal TV allotted the highest amount of airtime to local and foreign 

experts – 7952 seconds (2.2 hours). Among the electoral contestants, there were appearances most 

frequently by the representatives of PNŢ – 5138 seconds (1.4 hours), who took part in 2 programs, 

followed by PL and PLDM - for 3180 seconds (0.8 hours) and 2716 (0.75 hours) respectively.  

Diagram 7.1. Length of appearance for candidates in relevant items other than newscasts on Jurnal 

TV, in seconds 

 

 

During the reporting period, Publika TV most often offered access in its news to local and foreign 

experts, who were quoted 69 times (1196 seconds). Among the electoral candidates, representatives 

of the governing parties, and the main opposition party, were most frequently quoted as sources. 

Individually, the AIE member parties appeared as sources as follows: PL – 26 times (469 seconds), 

AMN – 35 times (525 seconds), PDM – 19 times (376 seconds) and PLDM – 26 times (546 

seconds). PCRM was quoted 43 times in total with party representatives appearing on screen for 

525 seconds. The other electoral contestants were quoted as sources in news 12 times (164 

seconds).  

0

50

100

150

200

250

300

350

400

450

P
A

M
IN G
S

A
M

N

P
D

P
C

R
M

C
C

A

P
A

R
L

E
X

P

P
L

P
L

D
M

A
P

L

C
E

C

V
P

P
R

E
S

G
U

V

M
E

D

P
A

B
IS

C
E

T

J
U

D

S
O

C

P
N

T

P
S

D

B
U

S

D
O

C

Jurnal TV

Length of appearance

Length of speaking time

0
1000
2000
3000
4000
5000
6000
7000
8000
9000

E
X

P

P
D

S
O

C

P
L

D
M

P
R

E
S

C
E

C

M
E

D

P
L

B
U

S

A
V
Jurnal TV

Length of appearance

Length of speaking time



Diagram 8. Length of appearance and length of speaking time for candidates in newscasts on 

Publika TV, in seconds  

 

In the opinion programs and items aired by Publika TV, it was primarily experts who participated, 

and had the chance to speak for 10651 seconds (2.95 hours), followed by the representatives of 

PDM, PLDM and AMN, who spoke for 2816 seconds (0.78 hours), 2737 seconds (0.76 hours) and 

respectively 2191 seconds (0.6 hours).  

 

Diagram 8.1 Length of appearance for candidates in relevant items other than newscasts on 

Publika TV, in seconds 

 

 

On N4, a station with regional coverage, top of the list of sources quoted most frequently in news 

with electoral connotation, were representatives of PCRM – 19 times (402 seconds), followed by 

CEC - for 274 seconds (17 times) and PLDM - for 194 seconds (quoted 6 times). In its relevant 

news items, N4 was one of the few stations that quoted many electoral candidates, other than just 

the AIE member parties and PCRM. Therefore, eight non-parliamentary parties and independent 

candidates were quoted directly or indirectly 19 times for a total of 494 seconds. N4 did not have 

any program or other opinion items during the reporting period.  

 

 

 

0

200

400

600

800

1000

1200

1400

C
E

T

P
R

E
S

E
X

P

J
U

D

C
E

C

G
S

M
E

D

P
C

R
M

A
M

N

P
D

P
L

D
M P
L

D
O

C

S
O

C

C
C

A

M
IN

M
A

E

A
P

L

P
S

D

P
U

B
IS

P
U

P
L

D

V
P

P
A

B
U

S

Publika TV

Length of appearance 

Length of speaking time

0

2000

4000

6000

8000

10000

12000

M
E

D

P
L

D
M

E
X

P

P
D

C
E

T

S
O

C

A
M

N

B
U

S

M
IN

P
C

R
M

P
P

C
D

D
O

C

C
E

C

P
L

Publika TV

Length of  appearance

Length of  speaking time



Diagram 9. Length of appearance and length of speaking time for candidates in newscasts on N4, 

in seconds  

 

 

In its news with direct or indirect electoral connotation, the public station Radio Moldova preferred 

to quote the Prime Minister and other ministers who are still in office in the government. They were 

referred to 23 times, for a total of 811 seconds speaking time. In terms of frequency and length, 

CEC was quoted in a similar manner – 22 times for 806 seconds. The civil society representatives 

and the experts followed, primarily being featured in news which was relevant for the electoral 

process monitoring. Of the ruling parties, PL, PD, and AMN appeared as news sources during the 

reporting period for 173, 138 and 70 seconds respectively. PLDM was quoted twice indirectly. The 

representatives of the opposition party – PCRM – were quoted 11 times in total (395 seconds).  

Diagram 10. Length of appearance and length of speaking time for candidates in newscasts on 

Radio Moldova, in seconds 

 

In its non-news items , most visible were experts followed by representatives of the civil society. 

Due to the free airtime offered by Radio Moldova, many electoral candidates had the possibility to 

present their electoral platforms.  

 

 

 

 

 

Diagram 10.1 Length of appearance for candidates in relevant items other than newscasts on 

Radio Moldova, in seconds 

0
50

100
150
200
250
300
350
400
450

P
L
D

M

S
O

C

M
IN

G
S

C
E

C

P
A

D
O

C

E
X

P

G
U

V

V
P

P
C

R
M

A
M

N

P
D

P
L

P
N

T

B
U

S

S
B

A
IE

P
S

D

L
B

V
C

C
E

T

P
R

E
S

B
IS P
U

N4

Length of appearance

Length of speaking time

0
100
200
300
400
500
600
700
800
900

M
E

D

D
IP

G
U

V

P
D

D
O

C

C
E

C

P
C

R
M

C
E

T

P
L

P
L
D

M

G
R

P
N

T

P
A

P
S

D

M
IN

A
P

L

S
O

C

P
A

E
X

P

B
IS

P
R

E
S

M
A

E

A
M

N

M
R

R
M

G
S

Radio Moldova

Length of speaking time



 

 

 
In its news programs, the private radio station Prime FM quoted most often representatives of CEC 

and civil society. It provided access to all AIE member parties: PD was quoted 14 times for 176 

seconds, PLDM – 12 times (125 seconds), AMN – 8 times (116 seconds) and PL – 10 times (68 

seconds). On the other hand, PCRM was quoted in 18 items, being allotted 176 seconds in total, 

and the non-parliamentary parties – 15 times, mostly indirectly, for 80 seconds of speaking time. 

During the reporting period, Prime FM did not have any non- news programs or other opinion 

items. 

 

Diagram 11. Length of speaking time for candidates in newscasts on Prime FM, in seconds  

 

 

 
  

 

 

During the reporting period, the news broadcast by Vocea Basarabiei quoted most frequently civil 

society representatives, who spoke 53 times for a total of 1218 seconds.  PLDM followed with 668 

seconds, being quoted 25 times. PL, AMN and PD were quoted directly or indirectly 17 times (405 

seconds), 8 times (214 seconds) and respectively 5 times (46 seconds). The representatives of the 

President’s office, the Prime Minister, and other ministers appeared on screen 40 times as sources, 

being allotted 612 seconds of airtime in total. On the other hand, PCRM was quoted directly or 

indirectly 30 times (449 seconds). The other non-parliamentary parties and independent candidates 

were quoted in the newscasts on Vocea Basarabiei 22 times, for 121 seconds of speaking time.   

0
1000
2000
3000
4000
5000
6000
7000

P
N

T

P
P

R

S
O

C

C
E

T

C
E

C

A
M

N

E
X

P

A
P

L

P
C

R
M

M
A

E

P
L

D
M

P
U

V
P

P
C

G
U

V

P
N

L

P
D

P
L

P
P

C
D

P
M

U
E

M

P
P

M

J
U

D

M
E

D

M
R

R
M

P
S

D

V
S

P
R

E
N

G
R

P
M

M
L

Radio Moldova

Length of speaking time

0

100

200

300

D
IP

P
C

R
M

P
D

P
L

D
M P
L

A
M

N
M

A
E

A
P

L
C

E
C

S
O

C
D

O
C

P
S

D
V

P
C

C
A

P
A

R
L

M
E

D
M

IN
E

X
P

G
U

V
C

E
T

P
A

G
S

P
N

L
R

A
V

N
B

IS
P

R
E

S
R

C
L

B
J
U

D

Prime FM

Length of 
speaking 



Diagram 12. Length of speaking time for candidates in newscasts on Vocea Basarabiei, in seconds 

 

 

Besides the news, Vocea Basarabiei aired opinion items, programs, interviews, and debates in 

which the electoral candidates had the possibility to speak, along with experts and citizens. First in 

the list of sources were the experts, followed by the civil society representatives. Of the electoral 

contestants, the representatives of PPR, PL and PR appeared in the relevant items for 2328, 1102 

and 1107 seconds respectively. 

 

Diagram 12.1 Length of appearance for candidates in relevant items other than newscasts on 

Vocea Basarabiei, in seconds 

 

 
 

 

4.3 Frequency of newscasts directly or indirectly favoring or disfavoring candidates 

4.3.1 TV 

 

During November 1-7 2010, the context in which most subjects on Moldova 1 were covered was 

primarily neutral. However, there were cases when electoral contestants appeared in either a 

positive or a negative light. Thus, PLDM was portrayed in a positive context 5 times in news as a 

result of Vlad Filat‟s participation in the commissioning of houses for the victims of floods and the 

provision of allowances for heating. PLDM was also mentioned twice in a negative context, in the 

news about the civil society‟s report on the monitoring of elections. The share of news favorable to 

PLDM, in the total number of relevant news items broadcast by Moldova 1, was 4.8%, and the 

share of those unfavorable – 1.9%. PL appeared only in a positive context 6 times or in 5.7% of the 

news (in the items covering the launch of its electoral platform in Orhei and Cahul, and also in the 

news regarding Mihai Ghimpu‟s promises to the victims of floods). PD appeared in a positive 

0

200

400

600

800

1000

1200

1400

P
L

P
C

R
M

P
L

D
M

P
A

S
O

C

C
E

T

E
X

P

C
E

C

G
U

V

C
C

A

S
B

G
S

M
A

E

A
M

N

P
U

R
A

V
N

P
D

M
IN

M
E

D

J
U

D

B
IS

A
P

L

D
IP

D
O

C

P
N

T

P
R

E
S

Vocea Basarabiei

Length of speaking time

0
1000
2000
3000
4000
5000
6000
7000
8000
9000

S
O

C

P
R

P
L

C
E

C

M
E

D

P
P

R

E
X

P

C
E

T

Vocea Basarabiei

Length of speaking time



context in 2 news items or in 1.9% of the total number, while AIE appeared only in a negative 

context - 2 times (1.9%). Several non-parliamentary parties also appeared in a positive light.  

 

PCRM was portrayed in a positive and a negative light in an even number of news items – 9, or 

8.6% of the total number of news pieces relevant for this monitoring. The positive context was 

determined by PCRM‟s electoral promises regarding the social and economic areas, and the 

strategies to prevent natural disasters, while the negative context– by the refutation of charges 

brought by PCRM regarding the induction of artificial floods in Nemţeni; the ascertainment  by the 

civil society of the violation of human rights during the electoral meetings of PCRM; and some 

charges against PCRM launched by other contestants within their meetings with the voters (see 

Diagram 13).   

 

In their programs, other than news, PCRM and AIE were mentioned most frequently in a negative 

context: 10 and 9 times respectively, in items concerning various accusations by other electoral 

contestants during the electoral debates.  

 

Diagram 13. Context in which electoral candidates appear in the newscasts on Moldova 1, 

frequency   

 

 
 

NIT  

 

The private station NIT continued to demonstrate a clear trend of favoring certain electoral 

contestants and disfavoring others. This was expressed not only by the high frequency of negative 

or positive items for certain candidates, but also by the way of covering issues, the biased approach 

of the authors and the failure of reporters to ensure a balance of sources and separate facts from 

opinions. During the reference period, PCRM appeared primarily in a positive context – in 64 news 

items; the share of positive news for this candidate in the total number of news items with electoral 

impact was of 34.2%. PCRM appeared usually in a positive context in news about many statements 

supporting PCRM; the meetings of PCRM members with the voters; the launch of the economic and 

social program, and the strategy to prevent natural disasters; the survey of CBS-AXA etc. By 

contrast, AIE was mentioned in a negative context in 42.2% of the items (79 times); most often the 

news referred to the accusations about the ruining of the country, inadequate campaign; pressures 

on PCRM; limitation of press freedom, charges brought by PCRM members during meetings with 

the voters, but also in news such as those regarding the increase in the criminality rate; citizens‟ 

disappointment about AIE‟s ruling during the past year; charges against the use of administrative 

resources by the AIE members etc (see Diagram 14).  

0

2

4

6

8

10

PD PCRM PPCD PL PSD RAVN PU MAE PLDM AIE

Moldova 1

Positive

Negative



 

In items other than news, aired by NIT during the reporting period, no massive disfavoring of any 

electoral contestant was noticed. Only AIE appeared in a negative light 9 times (6% of the total 

number), in items regarding the accusations launched by other contestants during the electoral 

debates.  

 

Diagram 14. Context in which electoral candidates appear in the newscasts on NIT, frequency   

 
 

 

Prime TV 

 

The only electoral candidate that appeared most often in a positive context on Prime TV was PD – 

9 appearances or 14.2% of the total number of news items with electoral connotation. The news 

items in question referred primarily to the caravan with the slogan “United to Go to the Ballot” 

organized by the young democrats in the capital; the economic program of PDM; the meeting of 

the PDM leader at the Academy of Science with the slogan “Lupu Reconciles the Society”; the 

meeting of Marian Lupu with the voters in Ungheni; the participation of PD‟s youth organization 

in planting roses in Chişinău. The share of news favorable and unfavorable to PCRM was of 5.3% 

and 8.9% respectively (3 and respectively 5 times). Several other parties appeared in a negative or 

positive light once each (Diagram 15). In the programs on Prime TV, PCRM and PLDM appeared 

most often in a negative context, 4 times each (or 5% of the total number of items).  

 

Diagram 15. Context in which electoral candidates appear in the newscasts on Prime TV, 

frequency   

 

 
2 Plus 

 

The majority of the 26 relevant news items on 2 Plus portrayed the subjects in a neutral context. 

Only in a few cases were the contestants featured in a negative or a positive context. Thus, PD was 

favored 3 times (11.5%), and MAE, PSD and AMN – once each. PCRM appeared once in a 

negative context.  

0

20

40

60

80

100

PD PCRM PL PLDM AIE

NIT TV

Positive

Negative

0

2

4

6

8

10

PD PCRM AMN PL PSD MAE

Prime TV

Positive

Negative



   

Diagram 16. Context in which electoral candidates appear in the newscasts on 2 Plus, frequency   

 

 
 

Publika TV 

 

On Publika TV, the candidates were presented primarily in a neutral context, but also in a negative 

and a positive context. PCRM and AIE were mentioned most frequently, appearing in an 

unfavorable but also a favorable context. Thus, AIE appeared in a positive light 15 times (Serafim 

Urechean‟s statement that AIE would win 61 mandates in the elections; another statement from the 

same politician, alleging that the alliance continued to stay sound and that the dissensions were 

insignificant; the opinion of experts and citizens that during the AIE ruling year the situation 

improved in Moldova in terms of democratic freedom; the change of European institutions‟ 

perception about Moldova due to AIE; the Alliance brought bigger funds during the past year) and 

in a negative light - 8 times, which represents 7% and respectively 3.7% of the total amount of 

relevant news. PCRM appeared in a positive context 10 times and in a negative context - 19 times, 

or 4.7% and respectively 8.9% of the total number of news, which referred particularly to Mihai 

Ghimpu’s statements that Vladimir Voronin should be deprived of his legislative immunity, being 

suspected of misuse of power during the events of April 7; Vlad Filat‟s opinion that PCRM 

allegedly maintained itself on power through lies; the accusations launched in the conferences of 

PL and PLDM that PCRM would allegedly try hard to get into power in order to continue to steal 

from the Republic of Moldova etc. The other electoral contestants appeared in a positive and a 

negative light in a small amount of news.  

 

 

 

 

 

 

 

Diagram 17. Context in which electoral candidates appear in the newscasts on Publika TV, 

frequency   

0

0.5

1

1.5

2

2.5

3

3.5

PD PCRM AMN PSD MAE

2 Plus

Positive

Negative



 
 

In the opinion items, Vox Populi, and electoral education items on Publika TV, PCRM was featured 

in a negative context 4 times. PD, PLDM and AIE appeared in a negative context once each. At the 

same time, PLDM and AIE were mentioned also in a positive context, once and respectively twice.  

 

Jurnal TV 

 

On Jurnal TV, PCRM appeared 15 times in a negative context (the news referred particularly to the 

physical assaults by the PCRM supporters on other electoral contestants; the accusations of 

vandalizing the offices of certain candidates; the funding of PCRM by fictitious donors etc.) and 

twice in a positive context, which represents 13.3% and approximately 1.7% of the total number of 

112 news falling under this monitoring. By contrast, PL appeared 9 times in a positive context (8%) 

(meetings with students, the distribution of special road cleaning trucks, with the participation of 

Ghimpu; the promises of the acting President regarding the construction of houses for the victims 

of floods etc.) and 2 times in a negative light (1.7%).  PLDM appeared 10 times in a positive light 

(8.9%) (the announcement regarding the allowances for heating; the handing of keys for the houses 

of flood victims; the need of adjusting the prices and reducing the prices for medicines etc) and 

three times in a negative context (2.7%). PNŢ was portrayed 6 times in a positive context (5.3%) in 

the news featuring Sergiu Mocanu and other members of PNŢ as fighters with the mafia, accusing 

CCCEC of corruption. The news item was broadcast several times (Diagram 18).  

 

In the opinion items on Jurnal TV, PNŢ appeared most frequently in a positive context – 3 times, or 

in 7.7% of the news, and PCRM – most frequently in a negative light – 9 times (23%), followed by 

PD – 3 times (7.7%).  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Diagram 18. Context in which electoral candidates appear in the newscasts on Jurnal TV, 

frequency   

0

5

10

15

20

PD PCRM PLD PL PSD PC MAE PNT PLDM AIE

Publika TV

Positive

Negative



 
 

 

N4  

 

On the station N4, which has a regional coverage, PLDM appeared primarily in a positive light – 7 

times or in 12.2% of the total number of 57 news items. The news covered particularly the payment 

of social allowances for heating; commissioning of houses for the victims of floods; possible 

reduction of the interest rate on bank credits for farmers with Vlad Filat asking for the problem to 

be solved; the provision of computers and internet to the student dormitories. The share of positive 

news for PCRM was 5.2%, and that of negative news - 3.5% of the total number of relevant news 

items.  

 

Diagram 19. Context in which electoral candidates appear in the newscasts on N4, frequency 

 
 

Radio Moldova 

 

During the monitoring period, on Radio Moldova, PLDM and PL appeared most frequently in a 

positive context – 9 and respectively 7 times, or in 7.9% and respectively 7% of the number of total 

news items with direct or indirect electoral impact. Those news items concerned particularly the 

payment of social allowances for heating, where Vlad Filat spoke for 270 seconds and the news 

was broadcast several times; the commissioning of houses for the victims of floods, where the 

Prime Minister spoke for 132 seconds; discussions about the creation of jobs and attraction of 

foreign investments during a meeting of Filat with a Polish professor etc. The positive context for 

PL was determined by Mihai Ghimpu‟s meeting with the students, and with the voters in Cahul; 

and also the news about Ghimpu‟s visit on the construction site in Nemţeni. 

 

The share of news favorable to AIE was 3.5% and that of unfavorable news – 2.6%. PCRM 

appeared in a positive context 4 times or approximately 3.5% (the press conferences in which the 

PCRM initiatives of modernizing the infrastructure and preventing natural disasters were made 

0
2
4
6
8

10
12
14
16

PD PCRM AMN PL PSD PU PNT PLDM

Jurnal TV

Positive

Negative

0
1
2
3
4
5
6
7
8

PD PCRM PL PSD PLDM AIE

N4

Positive

Negative



public) and in a negative context - 2 times or 1.7% of the news with electoral connotation aired by 

Radio Moldova during the reporting period (Diagram 20).  

 

In the items other than news, PCRM and AIE were featured most often in an unfavorable context – 

6 and 10 times each, usually in news about accusations made by other electoral candidates.  

 

Diagram 20. Context in which electoral candidates appear in the newscasts on Radio Moldova, 

frequency    

 

 
 

Vocea Basarabiei 

During the reporting period, in the newscasts by Vocea Basarabiei, PLDM was portrayed most 

often in a positive context – 19 times, or in 12.2% of the total number of 155 news items. Thus 

PLDM was favored in the news on the payment of allowances for heating; the commissioning of 

houses for the victims of floods; the provision of computers and internet to the student dormitories; 

the regulation of prices on medicines; PLDM‟s press conference in which the accusations about the 

artificial provocation of floods were refuted; the electoral actions of PLDM youth organization, 

etc. This candidate was also presented in a negative light – 3 times (1.9%). PL was portrayed only 

in favorable news – 9 times or 5.8%, including in news about the distribution of special road 

cleaning trucks, with the participation of Mihai Ghimpu and the liberal minister Şalaru; meetings 

with the voters; meetings with the students. AIE was favored and also disfavored in an even number 

of news items - 4 or 2.6%. PCRM appeared both in a positive and a negative context.  However, it 

was rather disfavored – 17 times, in items related to the charges against PCRM for having 

allegedly falsified the financial reports; the accusations of fraudulent schemes by which the 

representatives of PCRM in Briceni allegedly distributed social aids; the forecasts of the 

Association of the Parliament of „90 that the state symbols could be changed if PCRM came back to 

power; accusations that there have been inconsistencies in Vladimir Voronin‟s Statement of Assets 

etc. A series of non-parliamentary parties were covered either positively or negatively (Diagram 

21). In the opinion items on Vocea Basarabiei, PCRM appeared 12 times in a negative context, 

while PD and PUM – 2 times each.   

 

 

 

 

 

 

Diagram 21. Context in which electoral candidates appear in the newscasts on Vocea Basarabiei, 

frequency   

0

2

4

6

8

10

PD PCRM AMN PL PSD PU MAE PNT PLDM MRRM AIE

Radio Moldova

Positive

Negative



 

 
 

Prime FM 

On Prime FM, PDM was featured most frequently in a positive context in news items– 7 times, or 

in 5.4% of the news (the items about the meeting of Marian Lupu at the Academy of Science –

“Lupu reconciles the society”; meetings with the electorate in Ungheni; the news about the fact 

that after November 28 PDM would accept a dialogue with all political forces); the party was 

disfavored in one news item (0.07%). AIE was featured in a positive context 5 times (3.9%) and 2 

times in an unfavorable light (1.5%). PLDM appeared more in a negative than a positive context (5 

and 2 times respectively), while AMN – only in a positive light – 3 times, or 2.3% of the 128 

relevant news pieces. PCRM was disfavored in 8 cases and favored in 5 cases.  

 

Diagram 22. Context in which electoral candidates appear in the newscasts on Prime FM, 

frequency   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Print Press, Online Publications 

0

5

10

15

20

PD PCRM AMN PL RAVN PU MAE PNT PLDM AIE

Vocea Basarabiei

Positive

Negative

0

2

4

6

8

10

PD PCRM AMN PL PSD RAVN PLDM AIE

Prime FM

Positive

Negative



5.1 Involvement in the Election Campaign 

5.1.1 Newspapers 

During the first week of November 2010, the 12 monitored newspapers published 322 journalistic 

pieces that directly or indirectly referred to the anticipated parliamentary elections, compared with 

311 pieces during the previous week ( an increase of3.5%). The total newspaper surface allotted to 

thematic pieces has also grown during the reporting period, exceeding 147 thousand sq.cm. 

The campaign was mainly covered in news reports, opinion articles, and electoral advertisements. 

There was an increase in the share of news reports in the total of relevant pieces. Both the number 

and the surface occupied by opinion articles went down correspondingly; the volume of properly 

marked electoral advertisements went down as well. Thus, during 1-7 November 2010, the 

newspapers published 151 news reports on a surface of 56,235 sq.cm (46% of the total number of 

pieces and 38% of the total surface allotted to those pieces by the 12 monitored newspapers). The 

84 editorials and other opinion pieces published during this period occupied 54,352 sq.cm, or 37% 

of the total surface allotted to articles on the elections, while 28,368 sq.cm, or 19.3%, were taken by 

electoral advertisements of the election candidates. It is worth noting that the volume of 

advertisements during this period was around 10% higher during the previous week.  

The monitored newspapers published only 15 pieces on election education presenting the ways of 

exercising the right to vote and answering specific questions referring to participation in the voting. 

The following newspapers published articles on election education: Jurnal de Chişinău, Timpul de 

dimineaţă, Cuvântul and Gazeta de Sud, and to a lesser extent Panorama, Moldova Suverană and 

Evenimentul Zilei. Nevertheless, in terms of the surface, this type of article was given only 1.8% of 

the total surface allotted to pieces on the elections. 1-2 pieces from the category of special election 

agenda, that is, interviews and other texts presenting the platforms of the political parties for the 

anticipated parliamentary elections were published by 4 of the 12 monitored newspapers each 

during this period, a single newspaper publishing an opinion poll of the „Vox populi” type from 

citizens. 

Diagram 23. Frequency (number) of pieces on the election campaign, published in 12 newspapers 

 

 

 

 

Diagram 24. Surface of pieces on the election campaign, published in 12 newspapers, sq.cm 

0

100

200

News reports AdvertisementsElection educationSpecial electoral agendaOpinion pieces Vox Populi

Number of pieces, published in newspapers

Frequency



 

The greatest number of pieces on the anticipated parliamentary elections (69) were published by 

Timpul de dimineaţă, followed by Moldova Suverană and Nezavisimaia Moldova with 47 relevant 

articles, Jurnal de Chişinău (36), Panorama (29), Komsomolskaia pravda v Moldove (22), 

Cuvântul (20), Evenimentul Zilei and Gazeta de Sud with 16 pieces, Flux (13), Vesti Gagauzii (4) 

and Golos Bălţi with 3 pieces on the elections in the space of a week. As for the surface allotted in 

the newspapers to articles on the anticipated parliamentary elections, the amount was divided was 

as follows: Moldova suverană (26,925 sq.cm), Timpul de dimineaţă (25,802 sq.cm), Nezavisimaia 

Moldova (23,000 sq.cm), Jurnal de Chişinău (16,627 sq.cm), Panorama (13,141 sq.cm), Flux 

(12,146 sq.cm), Komsomolskaia pravda v Moldove (9,591 sq.cm), Cuvântul (7,293 sq.cm), Gazeta 

de Sud (6,364 sq.cm), Evenimentul zilei (4,738 sq.cm), Vesti Gagauzii (1,217 sq.cm), Golos Balţi 

(244 sq.cm). Note: The analysis of this indicator has to take into account the frequency, with which 

each separate publication appears. 

In three of the monitored newspapers (Nezavisimaia Moldova, Flux and Evenimentul Zilei), the 

ratio between news reports and opinion pieces was unfavorable to news reports, meaning that 

opinions got greater coverage in those publications than news. The biggest number of marked 

electoral advertisements was published in Komsomolskaia pravda v Moldove, Timpul de dimineaţă 

and Panorama. 

Diagram 25. Frequency (number) of relevant pieces published in newspapers 

 

 

 

 

 

 

Diagram 26. Surface of pieces on the election campaign in newspapers, sq.cm 

0
20000
40000
60000

N
e
w

s
 

re
p
o
rt

s

A
d
v
e
rt

i
s
e
m

e
n
t

s

E
le

c
ti
o

n
 

e
d
u
c
a
ti

o
n

S
p

e
c
ia

l 
e
le

c
to

r
a
l 

a
g

e
n

d
a

O
p
in

io
n
 

p
ie

c
e
s

V
o
x
 

P
o
p
u
li

Surface of pieces, published in newspapers

Surface

47
69

47
36 29

13 22 20 16 16
4 3

0
20
40
60
80

M
o
ld

o
v
a
 

s
u
v
e
ra

n
a

T
im

p
u
l 

d
e
 …

N
e
z
a
v
is

i
m

a
ia

 …

J
u
rn

a
l 
d
e
 

C
h
is

in
a
u

P
a
n
o
ra

m
a F

lu
x

K
o
m

s
o
m

o
lis

k
a
i…

C
u
v
a
n
tu

l

G
a
s
e
ta

 
d
e
 s

u
d

E
v
e
n
im

e
n
tu

l 
z
ile

i

V
e
s
ti
 

G
a
g
a
u
z
ii

G
o
lo

s
 

B
a
ti

Number of articles, published in each newspaper

Freque…



 

From a thematic point of view, 61% of the total of articles and 65% of the total of surface of the 

pieces published during the reporting period addressed general politics, presenting public events, 

the declarations and reactions of the election candidates. The topic of the electoral process, 

including the decisions of the Central Election Commission, had a share of 18.3% in the total 

number of pieces and 14.4% in the total surface. Pieces analyzing specific economic or social 

problems and situations were rarely included.  

Diagram 27. Topics addressed by the newspapers, frequency, sq.cm 

 

5.1.2 News Agencies and Online Publications 

The pace at which the monitored news agencies, Moldpres and Infotag, are covering the election 

campaign has increased. The two agencies published 91 news reports relevant for the subject of this 

monitoring during the reporting week (compared with 74 during the preceding week, +23%). The 

published news reports had a total of over 179 thousand characters (no spaces), showing an increase 

by 20% compared with the last week of October. Infotag was more active in covering the campaign 

compared with Moldpres, the share of the number of published news items being 67% for Infotag 

and 33% for Moldpres. The share of the surface occupied by the published news reports was 61.5% 

compared with 38.5%.  

 

 

 

Diagram 28. Space (characters, no spaces) allotted to thematic pieces by news agencies 

3125 0
1575 0 128

420
0 0 0 0 0 00

10000
20000
30000

M
o
ld

o
v

a
 …

T
im

p
u
l 

d
e
 …

N
e
z
a
v
is

im
a
ia

 …

J
u
rn

a
l 

d
e
 …

P
a

n
o

ra
m

a F
lu

x

K
o
m

s
o

m
o
lis

…

C
u
v
a
n
t

u
l

G
a
s
e
ta

 
d
e
 s

u
d

E
v
e
n
im

e
n
tu

l …

V
e
s
ti
 

G
a
g
a
…

G
o
lo

s
 

B
a
ti

Surface of articles, published in each newspaper Vox Populi

Opinion pieces

Special electoral 
agenda
Election education

Air time

Advertisements

News reports

0

50

100

150

200

250

P
o
lit

ic
s

H
u
m

a
n
 r

ig
h
ts

G
e
n
d
e
r

E
c
o
n
o
m

ic
s

E
n
v
ir
o
n
m

e
n
t

H
e
a
lt
h

E
d
u
c
a
ti
o
n

C
o
rr

u
p
ti
o
n

C
ri
m

e

P
o
lic

e
/s

e
c
u

…

P
re

s
s

F
o
re

ig
n
 …

C
u
lt
u
re

 a
n
d
 …

L
a
w

 a
n
d
 …

S
o
c
ia

l 
is

s
u
e
s

E
u
ro

p
e
a
n
 …

E
le

c
to

ra
l …

C
u
s
to

m
s
, …

Number of published articles, by topics

Freq…



 

The number of pieces of information on the elections that could be accessed by Internet users on 

www.unimedia.md and www.omg.md has grown as well. Thus, during this week, the two websites 

posted 186 produced or reproduced news items, with a total of almost 298 thousand characters. 

Comparing this data with the one in the last monitoring report, there is an increase by 50% in the 

number of news items and by 47.5% in the total surface of thematic news on the two monitored 

websites. Some of the pieces posted on the websites were accompanied by video sequences for 

amplification of the information effect. www.unimedia.md placed electoral advertisements in the 

form of banners, the surface of which is not included in the below diagrams.  

70% of the number and total surface of news items posted by the two monitored publications was 

provided by www.omg.md. 

Diagram 29. Space (characters, no spaces) allotted to thematic pieces by websites 

 

 5.2 Candidates, parties directly or indirectly favored or disfavored in news reports and opinion pieces 

– frequency 

5.2.1 Newspapers 

The 32 news reports published by Timpul de dimineaţă during the reporting week directly or 

indirectly referred both to the election candidates and the Alliance for European Integration (AIE) 

as the governing alliance. The majority of the political figures were portrayed in the newspaper in a 

balanced manner, presented in a positive context in one news item and in a negative context in 

another. An exception was made for three of the election candidates: the Party of Communists, the 

Liberal Democratic Party, and the European Action Movement that were either favored or 

disfavored by the newspaper. Thus, of the 20 news reports featuring PCRM as a candidate, the 

party was disfavored in 19 cases, making up 59.4% of the total of news reports. At the same time, 

PLDM and MAE were favored in news items. PLDM was portrayed positively in four of the five 

news reports, while MAE was presented twice, only in a positive context. 

0

50000

100000

150000

Infotag Moldpres

Characters/News Agencies
News reports

Advertisements

Air time

Election education

Special electoral agenda

Opinion pieces

Vox Populi

0

100000

200000

300000

www.omg.md www.unimedia.md

Characters/Online
News reports

Advertisements

Air time

Election education

Special electoral 
agenda
Opinion pieces

Vox Populi

http://www.unimedia.md/
http://www.omg.md/
http://www.unimedia.md/
http://www.omg.md/


The tendency to disfavor PCRM was maintained in the opinion pieces published by Timpul de 

dimineaţă during the reporting period as well. Thus, in all the 14 cases (approx 61% of the total of 

pieces) directly or indirectly referring to PCRM, the party was criticized or presented in a negative 

light. PSD as a candidate was also disfavored in opinion articles published in the newspaper. 

Diagrams 30 and 31. Favored or disfavored candidates in articles by Timpul de dimineaţă – frequency 

 

 

The biggest number of news reports published in Moldova Suverană (18 of 27 news reports, or 

66.7% of the total) presented AIE in an unfavorable context, while PLDM as a candidate was 

featured in six news reports (22.2%), each time in a negative light. At the same time, the newspaper 

intensely favored PCRM as a candidate in all the published news reports (16 cases, 59.3% of the 

total). 

The other 20 thematic pieces in Moldova Suverană maintained the tendency to disfavor AIE and 

PLDM and PDM as candidates, on the one hand, and to portray PCRM in a positive light, on the 

other hand. Thus, in all the 11 journalistic pieces (other than news reports), that is 55% of the total, 

AIE was disfavored, while conversely PLDM was presented negatively in five articles (25% of the 

total), while PDM in three (15%). AMN, PL and PUM also appeared in a negative context. PCRM 

as a candidate, on the contrary, was praised in all the nine opinion pieces that referred to it (45% of 

the total).    

 

 

 

 

Diagrams 32 and 33. Favored or disfavored candidates in articles by Moldova Suverană – frequency 

0

10

20

PD PCRM AMN PL PU MAE PLDM AIE

Timpul de dimineata (news)

Positive

Negative

0

5

10

15

PCRM PSD PLDM AIE

Timpul de dimineata (other types of articles)

Positive

Negative



 

   

The news reports published by Jurnal de Chişinău during this week portrayed the following 

election candidates in an unfavorable light: PCRM (5 times, 31% of the total news reports), PDM, 

PSD, PMUEM and AMN in one news item each. The following were seen to be favored by being 

presented only in a positive context: PLDM (three times) and PL in one news item.  

The opinion articles in Jurnal de Chişinău featured PCRM in a negative context in all seven cases 

in which the party was written about (46.7% of the total of such pieces). PDM also appeared in one 

opinion piece in a negative light. PLDM as a candidate was seen to be favored by the two opinion 

pieces published, which  presented the party in a positive context. The other two articles portrayed 

AIE in a positive light. 

Diagrams 34 and 35. Favored or disfavored candidates in articles by Jurnal de Chişinău – frequency 

 

 

Flux published less news reports (3) and more opinion pieces (8). PLDM and PDM as candidates 

were presented in an unfavorable context in one news item each, while the other materials featured 

0

10

20

PD PCRM AMN PLDM AIE

Moldova suverana (news)

Positive

Negative

0

10

20

PD PCRM AMN PL PE PU PLDM AIE

Moldova suverana (other types of articles)

Positive

Negative

0

5

10

PD PCRM AMN PL PSD PLDM AIE PMUEM

Jurnal de Chisinau (news)

Positive

Negative

0

5

10

PD PCRM PLDM AIE

Jurnal de Chisinau (other types of articles)

Positive

Negative



PLDM in a negative light twice, as well as the governing alliance. PDM and PUM as candidates 

were also presented in an unfavorable context, while PPCD, on the contrary, was favored. 

Diagrams 36 and 37. Favored or disfavored candidates in articles by Flux – frequency 

 

 

In the four issues that appeared during the reporting week, Komsomolskaia pravda v Moldove 

published mainly electoral advertisements (beneficiaries: PDM, PLDM, PCRM, PUM), several 

news items that were relatively neutral and two opinion articles presenting PLDM and PDM as 

candidates in a favorable light.  

Diagrams 38. Favored or disfavored candidates in articles by Komsomolskaia pravda v Moldove – frequency 

 

Nezavisimaia Moldova chose to publish news reports that on the one hand disfavored AIE (17 of 26 

news items, or 65% of the total) and the parties forming the governing alliance: PLDM (6 news 

items, 23% of the total), PDM (5 news items, 19% of the total), PL (4 news items, 15% of the 

total), AMN (2 news items, 7.7% of the total), while on the other hand, presented PCRM in a 

positive light (2 news items, or 7.7% of the total).  

The same tendency was maintained in opinion articles. Thus, in the 18 opinion pieces published 

during the week in the four issues of Nezavisimaia Moldova, 10 (55.6%) disfavored AIE, while 6 

(33.3%) favored PCRM. The rest of the articles featured all of the parties that form the governing 

alliance in a negative light: PLDM and PDM four times each, PL – three times, AMN – one time. 

Diagrams 39 and 40. Favored or disfavored candidates in articles by Nezavisimaia Moldova – frequency 

0

1

2

PD PLDM

Flux (news)

Positive

Negative

0

1

2

3

PD PPCD PU PLDM AIE

Flux (other types of articles)

Positive

Negative

0

1

2

PD PLDM

Komsomolskaia pravda v Moldove (other types of articles)

Positive

Negative



 

 

During the reporting week, Evenimentul Zilei published both neutral news items and those that 

presented the election candidates in a positive or negative light. Thus, PCRM as a candidate was 

disfavored in three news items, while PUM was disfavored and PDM and AIE were favored in one 

news item each.   

Two of the five opinion pieces published by Evenimentul Zilei during this period criticized PCRM 

as a candidate.  

Diagrams 41 and 42. Favored or disfavored candidates in articles by Evenimentul Zilei – frequency 

 

 

During the reporting period, news items in Panorama featured positively the following election 

candidates in one item each: PDM, PCRM, PUM, AMN, PL, while PLDM was favored in four 

news items. PCRM (3 times) and PLDM (2 times) appeared in news items that portrayed them in a 

negative light. 

0

10

20

PD PCRM AMN PL PU PLDM AIE

Nezavisimaia Moldova (news)

Positive

Negative

0

10

20

PD PCRM AMN PL PLDM AIE

Nezavisimaia Moldova (other types of articles)

Positive

Negative

0

2

4

PD PCRM PU AIE

Evenimentul zilei (news)

Positive

Negative

0

2

4

PCRM

Evenimentul zilei (other types of articles)

Positive

Negative



In the other pieces, including opinion articles, the newspaper did not show tendencies to favor or 

disfavor any election candidate, except for PCRM that was portrayed in a favoring light once, and 

was criticized in the other two opinion pieces.  

Diagrams 43 and 44. Favored or disfavored candidates in articles by Panorama – frequency 

 

 

The journalistic pieces on the anticipated parliamentary elections published by Cuvântul (Rezina) 

during the reporting period were neutral and did not show clear tendencies to favor or disfavor any 

election candidate.  

Six of the eight news items published during the first week of November in Gazeta de Sud 

(Cimişlia) were neutral, one presented PCRM in a negative light, while the other disfavored PUM. 

All the other thematic pieces were neutral. 

Diagram 45. Favored or disfavored candidates in articles by Gazeta de Sud – frequency  

 

Vesti Gagauzii (Comrat) published just two advertisements of PDM as a candidate, while Golos 

Bălţi (Bălţi) published a neutral news item on establishment of voting stations in Bălţi municipality 

and two advertisements of PLDM and PSD as candidates. 

5.2.2 News Agencies and Online Publications 

Moldpres State Information Agency published 29 news items during this period that directly or 

indirectly referred to the election campaign. Some news items were neutral, and others featured the 

0

5

PD PCRM AMN PL PU PLDM

Panorama (news)

Positive

Negative

0

2

4

PCRM

Panorama (other types of articles)

Positive

Negative

0

0,5

1

1,5

PCRM PU

Gazeta de Sud (news)

Positive

Negative



election candidates either in a positive or in a negative context. Thus, PCRM and PLDM were 

presented in a favorable context three times, while PDM and PL – in one news item each. PCRM as 

a candidate appeared in an unfavorable context six times. The governing alliance was presented 

both positively and negatively, although news items favoring AIE prevailed. 

Diagram 46. Favored or disfavored candidates in news items by Moldpres – frequency 

 

Infotag News Agency continued to maintain a relative fairness in relation to the governing alliance 

presenting it both in a positive and in a negative context in their daily content. During the reporting 

week, PCRM, PL and PLDM as election candidates were presented in more disfavoring news items 

than those that favored them.  

Diagram 47. Favored or disfavored candidates in news items by Infotag – frequency 

 

Of the election candidates featured on www.unimedia.md, in the 55 news reports referring to the 

election campaign, PCRM was mentioned the most often – 16 times (29.1%) in a negative context 

and the other 7 times (12.7%) in a positive context. PL was presented only in a positive light (8 

news items, 14.5%), as were AMN and MAE. In relation to PLDM as a candidate, the website kept 

a relative balance in its news items, the party being presented both in a positive and a negative 

context. 

 

 

 

 

 

Diagram 48. Favored or disfavored candidates in news items on www.unimedia.md – frequency 

0

5

10

PD PCRM AMN PL PU MAE PLDM AIE

Moldpres (news)

Positive

Negative

0

5

10

15

PD PCRM PL PSD RAVN MAE PNT PLDM AIE

Infotag (news)

Positive

Negative

http://www.unimedia.md/
http://www.unimedia.md/


 

The editorial policy of www.omg.md was directed on the one hand at disfavoring the governing 

alliance, while on the other hand at favoring PCRM. By publishing a larger number of news items 

about PCRM (some of those reproduced several times with a similar or slightly different message), 

they created the impression that the party was supported by entire localities in the country. 

Subsequently, in all the 83 news items (63.4% of the total of relevant news items) that referred to 

AIE directly or indirectly, the governing coalition was disfavored. PLDM as a candidate was 

presented in a negative light in 25 pieces of information posted on the website (19.1%), PDM in 7 

texts (5.3%), while PL in 6 (4.6% of the total). PCRM as a candidate was the only one that 

appeared in a positive context, the party benefiting from 53 favoring pieces of information in the 

space of a week (40.5% of the total of relevant pieces).  

Diagram 49. Favored or disfavored candidates in news items on www.omg.md – frequency 

 

Annex 

This Report analyses the correctness of items and the balance of sources in news about the results 

of the survey conducted by CBS AXA, which presents the voting intention of the electorate for the 

early elections of November 28.  

Case Study No. 1. Moldova 1 

No. Date Media Coverage  Remarks  

1 04.11.2010 If parliamentary elections were 

conducted next Sunday, 4 

political parties would accede to 

the Parliament.  

The news is fair and unbiased. 

2 05.11.2010 AMN accuses the director of 

CBS AXA, Ion Jigău, of lacking  

objectivity. The latter has made 

public the results of a survey, 

The news is fair and unbiased. 

0

10

20

PD PCRM AMN PL PSD MAE PNT PLDM AIE

www.unimedia.md (news)

Positive

Negative

0

50

100

PD PCRM AMN PL UM PLDM AIE

www.omg.md (news)

Positive

Negative

http://www.omg.md/
http://www.omg.md/


according to which AMN would 

obtain only 2 percent of the votes 

in the upcoming elections. AMN 

has filed a complaint to CEC 

today against the results of the 

survey. On the other hand, CBS 

AXA says the poll shows the 

voters’ preferences and all the 

parties should like it.  

Conclusions Moldova 1 covered the issues about the survey and the politicians’ responses to this 

in a fair and unbiased way. The news about the survey results is well balanced. In the items about 

the response of AMN to the poll, the response of CEC would also have been necessary, in order 

for the viewers to understand better the context in which the complaint was filed.  

Case Study No. 2. N4 

No. Date Media Coverage  Remarks  

1 04.11.2010 Political stability. If there were 

parliamentary elections next 

Sunday, the political situation 

would stay as it is now. This is 

what the results of the opinion 

poll carried out by CBS AXA 

show. PCRM would get 39 

percent, according to the survey 

data, followed by PLDM, which 

would obtain 21 percent. PD 

could get 19 percent in the 

elections, while PL- 13%. Other 

parties have no chances to accede 

to the legislative body.  

The news is fair and unbiased. 

2 05.11.2010 AMN asks the company CBS 

AXA to refute the results of the 

opinion poll presented yesterday. 

According to the survey, AMN 

has no chances to accede to the 

Parliament. AMN filed a 

complaint to CEC today in 

response to the results of the 

poll, reasoning that CBS AXA 

had not informed CEC in time 

about its intent to conduct the 

survey.   

The news is fair, unbiased and balanced. 

Conclusions: In the two news presented, N4 demonstrates fairness and lack of bias. However, the 



TV station does not always manage to be balanced in covering the issues; the topic is covered 

without presenting any explanations and comments by certain key-sources.  

Case Study No. 3. Jurnal TV 

No. Date Media Coverage  Remarks  

1 04.11.2010 The following Parliament could 

consist of four political parties, 

and the voter turnout would be 

about 50 percent. At least these 

appear to be the results of an 

opinion poll made public by the 

company CBS AXA today. Thus, 

PCRM could have the biggest 

number of mandates in the next 

parliament, followed by PLDM, 

PD, and PL. According to the 

survey, AMN would get only 

2%, which is not enough to pass 

the electoral threshold and 

accede to the next Parliament. 

The same survey shows that the 

number of 30% of irresolute 

respondents remained 

unchanged.   

The block of news is fair, unbiased and 

balanced, presenting all political players.  

2 05.11.2010 AMN will certainly accede to the 

Parliament; at least this is the 

opinion of AMN’s party leader. 

This, although being the last 

opinion poll conducted by CBS 

AXA, left AMN outside the 

legislative. The party leaders 

accused the sociologists of 

partisanship and asked CEC to 

apply sanctions on this 

institution.  

The news is fair and unbiased. 

Conclusions: Jurnal TV presented a series of news about the results of the survey and the 

responses by the political players. The news items are fair, unbiased and balanced.  

Case Study No 4. 2 Plus 

No. Date Media Coverage Remarks  

1 04.11.2010 Today the first survey of CBS 

AXA was publicized. According 

The news is fair and unbiased.  



to it, the voting intention of the 

electorate shows that the next 

Parliament could consist of four 

political parties. If there were 

elections next Sunday, PCRM 

would acquire … The top of 

political leaders.  

2 05.11.2010 AMN filed a complaint to CEC 

about the survey of CBS AXA, 

which had scored this party with 

2% among the voters. According 

to Victor Osipov, the results are 

erroneous, and the interviews 

were done in early September.  

The news is unbiased but not balanced. 

The authors did not present the response 

of CBS AXA to AMN’s complaint. The 

position of CEC should also have been 

presented.  

Conclusions: 2 Plus continues to show a low interest in the election by broadcasting the electoral 

subjects in its section “Short news”. The results of the survey are presented in a fair and unbiased 

way, but without providing the viewers with interpretations and judgments by political parties or 

experts. Notably, the lack of balance is even more obvious in the news about the complaint of 

AMN against the results of the poll, which does not contain the response of CBS AXA and of 

CEC.  

Case Study No. 5. Prime TV 

No. Date Media Coverage  Remarks  

1 04.11.2010 - AMN faces a fall in opinion 

polls. If there were elections next 

Sunday, only the communists, 

the democrats, and the liberals 

would get to the Parliament. 

These are the results of a 

sociologic survey publicized 

today. The authors of the poll say 

the situation could change on the 

election eve.  

- No joy, no hope. Moldovans 

are dissatisfied with the way 

things go in Moldova. They fear 

an increase of prices and have no 

clear vision about the foreign 

policy of the country. The 

unification with Romania is not a 

priority. This is how the results 

of the opinion poll published by 

The issue is covered in a fair and unbiased 

way.  

 

 

 

 

 

 

The issue is covered in a fair and unbiased 

way.  

 



CBS AXA look.  

2 05.11.2010 The survey of CBS AXA, which 

was publicized by AMN, is being 

complained against by AMN. 

The party asks CEC to oblige 

CBS AXA to refute the 

information presented in the 

survey. According to the poll, 

AMN would gather only 2 

percent of the electors’ votes and 

would not accede to the 

parliament.  

The issue is covered in a fair and unbiased 

way.  

 

Conclusions:  Prime TV covered the poll conducted by CBS AXA in a fair and unbiased way. 

The station also presented in an objective and balanced way the complaint filed by AMN 

regarding the correctness of the survey results.  

Case Study No. 6. NIT 

N Date Media Coverage  Remarks  

1 04.11.2010 The CBS AXA Institute made 

public today the first pre-election 

sociologic survey. According to 

it, only four parties could accede 

to the next parliament - PCRM, 

PLDM, PD and PL. None of the 

four parties has any chance to 

form the government or to elect 

the president by itself, the survey 

shows. PCRM qualifies it as 

electoral propaganda aimed at 

showing that the Alliance is alive 

and that it is still united. 

 

 

 

 

The news is structured rather as a reaction 

of PCRM to the results of the survey than 

as a report on the survey results. The 

author insists on the inaccuracy of the 

results of the sociologic survey, saying 

that this institution has also carried out 

other surveys which were wrong, and 

makes reference to other two polls 

publicized last summer, about the 

electorate’s intention of participating in 

the referendum, which did not correspond 

with the actual voters’ turnout. All these 

arguments accompanied by comments of a 

PCRM leader, M. Tkaciuk, who says the 

survey is obvious propaganda for AIE. He 

brings a series of charges against the 

leaders of AIE for falsifications and 

manipulation of the electorate, and for 

corrupting the electoral commissions. No 

reply was presented to all this; the 

journalist only included some video or 

phone call tones in the report, on the 

background of which he said the other 

parties could not be found. At the same 

time, the author said that previously, one 

of the PLDM leaders had stated in a press 



conference that he knew the results of the 

poll, without specifying which poll he 

referred to. 

When the journalist says that AMN has 

little chance to accede to the Parliament, 

according to the survey, video is shown 

which puts the party leader in a bad light 

(the latter is presented sitting relaxed and 

discussing with his colleagues).  

The station does not present the response 

of CBS AXA to all these comments and 

judgments.  

Considering the abovementioned facts, the 

report is biased, unfair and unbalanced.  

Conclusions: NIT ignores the results of the survey and presents only the position of PCRM in 

regard to the latter. In one news piece only general information is presented, which is commented 

by a PCRM leader, who makes a series of assaults against other parties included in the poll (92 

out of a total of 202 seconds length of the item). The reporter’s failed attempts of getting in touch 

with the other leaders in order to obtain some comments are presented against the background of 

photos of the leaders and phone rings with no answer. The station does not present the position of 

the company that conducted the survey. This issue is covered by NIT incompletely, unfairly and 

without any balance. 

Case Study No. 7.  Publika TV 

No. Date Media Coverage  Remarks  

1 04.11.2010 About half of the citizens with a 

right to vote would probably go 

to the ballot on November 28. 

These are data resulting from a 

survey carried out by the Centre 

CBS-AXA. The station presented 

the results of the survey and the 

distribution of seats in the next 

parliament, according to the 

survey. At the same time, it 

presented the top of political 

leaders which the respondents 

appear to trust. Both, the authors 

of the poll and the political 

analysts consider that by the 

elections the current situation 

The broadcast reports are fair, unbiased 

and balanced by the presentation of 

responses of the main political leaders and 

political analysts.  

 



might change.  

2 05.11.2010 Today Moldova Noastră (Our 

Moldova) Alliance filed a 

complaint against the survey of 

CBS-AXA, asking for the 

refutation of the results of the 

sociologic research. Victor 

Osipov states that CBS-AXA has 

violated the Electoral Code. The 

secretary of CEC, Iurie Ciocan, 

says that it is court that should 

examine this case, not CEC.  

The report is fair, unbiased and balanced. 

Conclusions: Publika TV presents the results of the survey and the responses of political players 

and political experts to this, in a fair, unbiased and balanced way.  

Case Study No. 8. Vocea Basarabiei 

No. Date Media Coverage  Remarks  

1 04.11.2010 The AIE parties would get 53 

percent of the votes if 

parliamentary elections were 

carried out next Sunday, a survey 

conducted by CBS-AXA shows. 

According to the opinion poll, 39 

percent of the electorate would 

vote for PCRM. The survey 

shows a turnout of 50 percent of 

the voters to the parliamentary 

ballot, with 30 percent being 

irresolute.  

The news is fair, unbiased and balanced 

by the presence of two political analysts.  

2 05.11.2010 The director of CBS AXA is 

allegedly a member of the 

Executive Office of PDM. We 

should remind you that CBS 

AXA reported yesterday the 

results of an opinion poll 

regarding the parliamentary 

elections.  

 

 

 

The author of the news demonstrates bias 

and lack of fairness. He makes reference 

to another survey published 6 months ago, 

which gave PDM only 8 percent in 

comparison with the poll conducted by 

CBS AXA, which gives the party 19%. 

The author asks himself whether this 

double increase of the percentage could be 

caused by the fact that CBS AXA is a 

member of PDM’s Executive Office. The 

news is not balanced either, since no other 

source is quoted except the references to 

the two surveys.  



 

 

 

 

3 06.11.2010 The opinion poll publicized by 

CBS AXA was perceived in 

different ways by the parties 

mentioned in the top. MAE 

wants to harness the three 

percent which it would get, 

according to the survey, and calls 

the non-parliamentary parties to 

withdraw from the electoral race 

in its favor. AMN claims that the 

survey is submissive to PCRM 

and asks CEC to cancel it.  

The news is fair, unbiased and balanced. 

Conclusions: The radio station Vocea Basarabiei focuses rather on the survey data, which reflect 

the results of the parliamentary elections, if the latter took place next Sunday. The news items are 

fair, unbiased and balanced. However, in the item of 5 November at 12:30, the anchor 

demonstrated bias and unfairness by giving a one-sided interpretation of data which were reported 

in news where the phrase “allegedly” is used. It is unclear whether the information is news or 

rumor, and also why the author compares only the data relating to PDM in the quoted surveys, but 

not those relating to other political parties, which look as different as those for PDM.  

Case Study No. 9. Prime FM 

No. Date Media Coverage  Remarks  

1 04.11.2010 If there were elections next 

Sunday, PCRM would gather 39 

percent of the votes, followed by 

PLDM with 21 percent, PD – 

with 19 percent and PL – with 13 

percent. AMN would not pass 

the electoral threshold as it 

would only acquire 2 percent.  

The news is full of figures, as it presents 

all data of the survey. The subject is 

treated fairly and without any bias.  

2 05.11.2010 - Republic of Moldova considers 

that the supreme law of Moldova 

should be amended. Over half of 

the respondents consider that 

there is too much democracy in 

Moldova, a survey conducted by 

The news contains a lot of figures, since it 

presents all the survey results. The issue is 

covered fairly and without bias.  

 



CBS AXA shows.  

- AMN filed a petition to CEC 

today, asking that CBS AXA is 

sanctioned and that it refutes its 

own survey as it has violated the 

electoral legislation.  

 

The news does not contain the opinion of 

CBS AXA about the accusations brought 

by AMN.  

3 06.11.2010 The politicians commented 

differently on the results of the 

survey conducted by CBS AXA. 

PCRM suggested the authors of 

the poll to do weather forecasts 

instead of polls. The liberal-

democrats and the democrats 

appeared satisfied, while AMN 

does not believe too much in the 

truthfulness of the data.   

The news does not present the position of 

CBS AXA to the comments of several 

political leaders.  

4 07.11.2010 CEC warns: all those who want 

to carry out surveys during the 

election period should first notify 

CEC about this.  

The news is fair and unbiased, but not 

balanced.  

Conclusions: The radio station covers the results of the survey in several news items. Some of 

them are confusing because of the number of figures in them. In some of the news items about 

politicians’ response to the results of the survey a lack of balance can be noticed since they do not 

contain the opinion of the institution which carried out the survey.  

Case Study No. 10. Radio Moldova 

No. Date Media Coverage  Remarks  

1 04.11.2010 The data of the last opinion poll 

show that PLDM, PD, and PL 

would acquire together 53 

percent in the early 

parliamentary elections, while 

PCRM – 39 percent. The poll 

was conducted between … by 

CBS AXA… 

The news is fair and unbiased. It offers 

interpretations by the institution which 

conducted the survey about the data of the 

latter. The item is well structured.  

2 05.11.2010 AMN asks CBS AXA to refute 

the results of the survey 

publicized yesterday, which 

grants the party only 2 percent of 

the electorate’s votes. The 

authors of the poll have violated 

The news is fair, unbiased and balanced. 

The item is well structured.  



the electoral law, the first deputy 

president of the party, Victor 

Osipov, stated.  

Conclusions: Radio Moldova covered the results of the survey and provided interpretations about 

them in a fair and unbiased way. In the items of the main newscasts, the station gave airtime to all 

involved parties. The items broadcast on this topic by Radio Moldova had also a sound structure.  

 

 


