
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile locale generale din 

5 iunie 2011 

 

Raport Nr. 4 

30 mai-12 iunie 2011 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Acest raport este realizat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania 

electorală”, cu susţinerea financiara a Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de 

Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi) şi Ministerul 

Afacerilor Externe al Danemarcei (DANIDA). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu 

reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. 

 

 



 2 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 3 

1. Date generale  

 

1.1 Obiectivul proiectului: Monitorizarea şi informarea publicului referitor la 

comportamentul mass-media în campania electorală, inclusiv a accesului concurenţilor 

electorali la mass-media şi asigurarea pluralismului de opinie. Monitorizarea îşi propune să 

analizeze tendinţele reportericeşti care pot afecta performanţa mass-media şi compromite 

abilitatea acestora de a oferi publicului informaţii veridice, echidistante şi pluraliste. 

 

1.2 Perioada de monitorizare:  18 aprilie – 19 iunie 2011  

 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării:  
• Audienţa-impactul (naţional, quasi-naţional). Justificare: Este binecunoscut faptul că între 

numărul audienţei şi impactul mass-media asupra opiniei publice există o legătură directă: 

cu cât mai multă lume este expusă unui anumit mesaj, cu atât mai puternic este impactul 

acestuia asupra anumitor segmente ale societăţii. 

• Limba difuzării (română şi rusă). Justificare: Pe lângă mass-media în limba română au 

fost incluse şi posturi/ziare în limba rusă, această limbă fiind utilizată nu doar de 

minorităţile de etnie rusă, dar şi de alte etnii - bulgari, găgăuzi, ucraineni.  

 

1.4 Lista mass media monitorizate  

 

 

Presa audiovizuală 

Prime TV (Primele Ştiri, 21:00) - post privat, acoperire naţională, difuzează în limba 

română ș i rusă; 

NIT TV (Curier, 22:00)– post privat, acoperire naţională, difuzează în  rusă şi română;  

EU TV (Ştiri, 20:30) - post privat, acoperire quasi-naţională, difuzează în româna;  

Jurnal TV (Jurnalul orei 20:00) - post privat, difuzează prin satelit, în română şi rusă 

N4 (Obiectiv, 19:30) - post privat, acoperire regională, difuzează în limba română 

 

Presa scrisă:  

Adevărul (cotidian naţional, limba română, 5 apariţii pe săptămână); 

Timpul de dimineaţă (cotidian naţional, limba română, 5 apariţii);  

Moldova suverană (cotidian naţional, limba română, 4 apariţii);  

Nezavisimaia Moldova (cotidian naţional, limba rusă, 4 apariţii);  

Jurnal de Chişinău (bisăptămânal naţional, limba română, 2 apariţii) 

 

2. Cadrul metodologic  
A fost monitorizat conţinutul integral al ziarelor şi câte un buletin de ştiri zilnic, fiind 

analizate materialele cu caracter electoral direct şi indirect. Materialele au fost supuse unei 

evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile 

unui sau altui partid/unei sau altei formaţiuni politice. De asemenea, materialele au fost 

analizate conform următoarelor criterii de reflectare obiectivă:  

 

Imparţialitate/obiectivitate: Potrivit Codului de etică, ştirile trebuie să fie imparţiale şi 

obiective; să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane în detrimentul altora. 

Obiectivitatea jurnalistică presupune o distincţie clară între opinie şi fapte, atât prin alegerea 



 4 

unghiului de abordare, cât si prin detaliile furnizate. Prezenţa elementelor discriminatorii în 

cadrul reportajelor şi ştirilor reprezintă un prim criteriu de prezentare a realităţii prin prisma 

jurnalistului. Iar filtrarea ştirilor şi analiza minimă a istoriei şi contextului, de asemenea, 

vorbesc despre apărarea intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg
1
. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor/pluralismul de opinie: Pentru a fi corecte şi echilibrate, 

materialele trebuie să prezinte toate părţile vizate, în special când e vorba de subiecte 

controversate, şi să trateze în mod egal oponenţii.
2
 De asemenea, mass-media trebuie să 

asigure accesul publicului la o  multitudine de păreri diverse care ar ajuta auditoriul să-şi 

creeze propria opinie asupra celor întâmplate. În cazurile în care anumitor puncte de vedere 

li se oferă mai multă atenţie decât altora, acestea devin proeminente şi implicit afectează 

percepţia publicului despre aceea ce se întâmplă în societate. 

 

Limbajul şi imaginile utilizate: Jurnalismul responsabil presupune nu doar prezentarea 

veridică a faptelor, ci şi utilizarea unui limbaj corect şi decent. Exagerările şi limbajul 

licenţios utilizat în mod deliberat, cum ar fi limbajul peiorativ sau etichetele atribuite 

anumitor persoane sau organizaţii, precum şi imaginile manipulate astfel încât  anumite 

părţi să apară în lumină negativă ridică grave semne de întrebare cu privire la respectarea 

standardelor etice şi profesionale. Comportamentul etic al jurnaliştilor este pus la îndoială 

de cele mai multe ori atunci când imaginile prezintă aspecte ce nu corespund realităţii, când 

acestea sunt trucate, dar şi atunci când anumite ştiri sunt ilustrate cu imagini ce nu au 

legătură cu textul, cu partea informaţională.  

 

3. Datele monitorizării 

 

Implicare în campania electorală  

În perioada 30 mai – 12 iunie 2011, postul privat cu acoperire naţională Prime TV a difuzat  

76 de ș tiri cu tangenț ă electorală directă sau indirectă. În prima jumătate a perioadei 

monitorizate, ultimele cinci zile înainte de data alegerilor, la rubrica „Electorala 2011” au 

fost inserate 28 de ştiri. Acestea se refereau la declaraţiile şi evenimentele organizate de 

candidaţii electorali la funcţiile de primari, precum şi la anumite acuzaţii şi reacţii din partea 

acestora. Dintre ştirile cu caracter electoral indirect menţionăm mai multe subiecte despre 

activitatea Guvernului şi a Preşedintelui interimar.  

 

În jurnalul din 4 iunie, Prime TV atrage atenţia la ultimele pregătiri de alegerile locale. 

Jurnaliştii vorbesc în trei ştiri despre numărul de cetăţeni aşteptaţi la secţiile de votare, 

modalitatea de vot şi oferă detalii despre procedura de vot pentru cei cu actele provizorii sau 

pierdute. 

 

                                                 
1
 Simona Ştefănescu, Riscurile comunicării mediatice în timpul conflictelor 

2
  Fico, Sofin, and Dragger, 2007. Fairness and defamation in the reporting of local issues.  



 5 

În ziua alegerilor locale generale, Prime TV a avut un buletin de ştiri de două ori mai mare 

în comparaţie cu cele din weekend. Din 15 ştiri, 13 au fost despre desfăşurarea alegerilor 

locale în capitală, dar şi în alte localităţi. Au fost pregătite reportaje de la Comrat, Bălţi şi 

alte sate, reacţii la felul cum au votat alegătorii, opinii de la Comisia Electorală Centrală, 

precum şi declaraţii ale principalilor concurenţi electorali şi lideri politici din ţară. 

 

Obiectivitate şi imparţialitate  

Pe durata monitorizării nu au fost înregistrate probleme grave în ceea ce priveşte separarea 

opiniilor de fapte care ar duce la distorsionarea realităţii. Majoritatea ştirilor au fost corecte 

din punct de vedere al prezentării informaţiilor şi nu putem vorbi despre o tendenţiozitate 

vădită din partea jurnaliştilor în promovarea unor idei sau persoane. 

 

Cu toate acestea cifrele arată o prezenţă mai mare în jurnalele de ştiri de la Prime TV a 

liderilor şi candidaţilor la funcţiile de aleşi locali din partea Partidului Democrat din 

Moldova. 19 subiecte i-au avut ca protagonişti pe preşedintele interimar Marian Lupu, 

miniştrii din partea PDM, candidata PDM la funcţia de primar al Capitalei Valentina Buliga 

(6 reportaje electorale) şi alţi candidaţi PDM la funcţia de primari pentru alte localităţi din 

ţară. 

 

Pe de altă parte, Partidul Comuniştilor din Republica Moldova şi candidatul acestuia la 

funcţia de primar general al Chişinăului au fost protagonişti în 14 reportaje. Unele dintre 

acestea au fost structurate ca materiale controversate în care Igor Dodon apare fie cu 

acuzaţii la adresa candidatului Partidului Liberal Dorin Chirtoacă, fie cu reacţii la acuzaţiile 

din partea acestui contracandidat. În total, Partidul Liberal şi Dorin Chirtoacă au fost 

prezenţi în 10 subiecte. 

 

Partidul Liberal Democrat din Moldova, liderul acestuia Vlad Filat şi candidaţii acestei 

formaţiuni politice la funcţiile de aleşi locali sunt prezenţi în 5 reportaje, toate fiind 

concentrate în săptămâna dinaintea alegerilor locale. Printre alte formaţiuni şi actori politici 

implicaţi în campanie care se regăsesc în ştirile din jurnalele de la Prime TV sunt: Partidul 

Social Democrat – 2 materiale, Partidul Socialiştilor Patria Rodina – 1 material şi candidatul 

independent la funcţia de primar al capitalei Mihai Godea – 2 materiale. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

Din cele 76 de ştiri cu caracter electoral direct sau indirect, 8 materiale au fost 

controversate, cu acuzaţii la adresa unor concurenţi electorali. Toate acestea au oferit 

dreptul la replică celui acuzat. Majoritatea conflictelor ţin de lupta electorală între 

candidatul Partidului Comuniştilor şi cel al Partidului Liberal la funcţia de primar al 

capitalei. Potrivit monitorizării, acuzaţiile s-au intensificat în săptămâna imediat următoare 

alegerilor, când lupta între Igor Dodon şi Dorin Chirtoacă a devenit mai strânsă ca urmare a 

trecerii acestora în turul doi. Cinci din cele opt materiale controversate au fost puse pe post 

după 5 iunie. 

 

Pe 31 mai, într-o conferinţă de presă PCRM vine cu acuzaţii la adresa Partidului Liberal că 

ar pregăti documente de import al gunoiului din străinătate. Liberalii resping acuzaţiile şi 

declară că un astfel de document a fost redactat de către fosta conducere a Republicii 

Moldova, adică de PCRM. Atacurile dintre cei doi candidaţi ieşiţi în turul doi al alegerilor 



 6 

locale pentru funcţia de primar general al capitalei şi reprezentanţii acestora încep imediat 

după anunţarea rezultatelor finale din primul tur al alegerilor locale. Pe 7 iunie, liderul PL 

susţine că PCRM a plătit alegătorilor să voteze pentru candidaţii săi la primărie şi consiliul 

municipal. Pe de altă parte Igor Dodon afirmă că ar fi câştigat din primul tur dacă 

rezultatele scrutinului nu ar fi fost falsificate. „Ghimpu este în căutare de dovezi, iar Dodon 

cere alegeri repetate în unele circumscripţii”, se încheie ştirea. La scurt timp după acuzaţiile 

de fraudare a alegerilor, Dodon şi Chirtoacă trec la atacuri directe. Pe 10 iunie, candidatul 

liberal îl acuză pe cel al comuniştilor de falsificarea unor acte oficiale atunci când Igor 

Dodon l-a învinuit de spălare de bani la achiziţionarea troleibuzelor pentru capitală. Dodon, 

este laconic şi spune că toate probele au fost deja depuse la Procuratură. 

 

Caracterul controversat al ştirilor nu este caracteristic doar materialelor despre lupta pentru 

Primărie între Chirtoacă şi Dodon. Pe 2 iunie, Vlad Filat, liderul Partidului Liberal 

Democrat din Moldova, îi cere candidatei democrate Valentina Buliga să se retragă din 

cursă în favoarea candidatului din partea Partidului Liberal. Buliga declară că nu-şi va 

retrage candidatura deoarece nu există garanţii că electoratul ei de centru-stânga îl va vota 

pe Dorin Chirtoacă.  
 

Limbajul şi imaginile video utilizate  

Pe durata perioadei de monitorizare nu au fost observate abateri grave de la normele etice 

de scriere şi abordare a subiectelor electorale. Acelaşi lucru se poate de menţionat şi 

referitor la elementele de montaj şi prezentare, care au fost în linii generale corecte şi fără 

exagerări supărătoare. 

 

             
 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 30 mai – 12 iunie, postul de televiziune NIT a difuzat un număr impresionat de 

subiecte cu caracter electoral direct şi indirect, în total 132 de ştiri relevante prezentei 

monitorizări. Fiecare ediţie a buletinului informativ Curier din această perioadă a inserat 

doar câte 2-3 ştiri scurte de interes public general, în rest, materialele au vizat diferite 

aspecte ale campaniei electorale. Până la data alegerilor locale generale, NIT a reflectat pe 

larg, în reportaje cu o durată mare, de 3-6 minute, acţiunile de campanie ale candidatului 

Partidului Comuniştilor la funcţia de primar general al municipiului Chişinău Igor Dodon, 

întâlnirile electorale ale preşedintelui PCRM Vladimir Voronin cu alegători din diferite 

localităţi ale ţării, materialele respective conţinând elemente de agitaţie electorală în 

favoarea candidaţilor PCRM la funcţiile elective. În acelaşi timp, politica editorială a 

postului a fost îndreptată spre critica consecventă şi categorică a candidatului Partidului 

Liberal la Primăria Capitalei Dorin Chirtoacă, dar şi a întregii alianţe de guvernământ, în 

raport cu care au fost selectate ştiri defavorabile şi transmise mesaje cu conotaţie negativă. 

Ceilalţi candidaţi la funcţia de primar al Chişinăului fie au lipsit din jurnalele informative 

ale NIT, fie au fost amintiţi doar atunci când au făcut declaraţii acuzatoare la adresa lui 

Dorin Chirtoacă sau în favoarea PCRM şi a candidatului acestuia. Evenimentele de 

campanie şi întâlnirile cu alegătorii ale altor concurenţi electorali, cu excepţia PCRM, au 

fost trecute cu vederea. 

 



 7 

După 5 iunie, NIT a pus pe post ştiri şi reportaje care, pe de o parte, prezintă rezultatele 

alegerilor locale prin prisma PCRM, iar pe de altă parte, acuză partidele din arcul 

guvernamental de utilizarea resurselor administrative în alegeri şi de falsificarea scrutinului, 

iar Comisia Electorală Centrală şi Consiliul Electoral de Circumscripţie Chişinău - de 

tergiversarea intenţionată a anunţării rezultatelor alegerilor pentru a oferi timpul necesar 

falsificării rezultatelor. Editorii de la NIT au selectat ştirile, le-au comentat şi au montat 

imaginile în aşa fel, încât telespectatorilor le-a fost indus sentimentul unor alegeri furate şi a 

unui rezultat deturnat.    

 

Imparţialitate şi obiectivitate 

Din totalul de 132 de ştiri cu caracter electoral direct sau indirect, puse pe post de NIT în 

perioada de referinţă, majoritatea absolută – 112 – au fost dezechilibrate şi părtinitoare, au 

prezentat informaţiile subiectiv şi nu au separat faptele de opinii. PCRM a fost favorizat 

direct în toate materialele care l-au vizat, atât prin reflectarea detaliată a tuturor 

evenimentelor/reacţiilor acestui concurent electoral, cât şi prin frecvenţa transmiterii 

declaraţiilor reprezentanţilor PCRM şi a candidaţilor acestui partid. Astfel, preşedintele 

PCRM Vladimir Voronin şi candidatul acestui partid la funcţia de primar general al 

municipiului Chişinău Igor Dodon au fost persoanele cele mai intens mediatizate în 

perioada de raport, în toate cazurile fiind vorba de materiale pozitive. În schimb, liderii 

alianţei de guvernământ şi în special candidatul PL la Primărie Dorin Chirtoacă au fost de 

fiecare dată prezentaţi în context defavorabil, în unele cazuri fiind etichetaţi şi blamaţi. 

 

În ultima săptămână dinaintea alegerilor, spre exemplu, postul a difuzat în jurnalul 

informativ de seară 30 de ştiri care prezintă în lumină pozitivă PCRM şi pe candidatul 

acestuia Igor Dodon şi 31 de ştiri negative despre AIE şi candidatul PL Dorin Chirtoacă. 

Astfel, despre Igor Dodon, telespectatorii NIT au putut afla în această perioadă următoarele: 

împreună cu Zinaida Greceanîi, a fost în vizită la Moscova, unde s-a întâlnit cu primarul 

Moscovei Sobianin şi cu şeful administraţiei prezidenţiale ruse Narîşkin şi a stabilit relaţii 

de colaborare (30 mai); a colectat peste 200 mii de solicitări din partea chişinăuienilor 

privind problemele Capitalei şi a promis să prezinte rapoarte o dată la 6 luni (30 mai); a 

lansat un set de propuneri pentru dezvoltarea municipiului (31 mai); este un tată exemplar 

(1 iunie); a fost victimă a unor atacuri murdare din partea lui Dorin Chirtoacă (2 iunie); are 

soluţii pentru eficientizarea activităţii primăriei (3 iunie); a ctitorit instalarea unei cruci pe 

cupola unei biserici din Chişinău (3 iunie). În aceeaşi perioadă, despre Dorin Chirtoacă s-a 

spus că nu poate soluţiona problema construcţiilor neautorizate la Centrul „Artico” din 

Chişinău (1 iunie), este acuzat de implicare în scheme de corupţie şi conflicte de interese (1 

iunie); primăria se face vinovată de nerespectarea unei hotărâri judecătoreşti, ceea ce s-ar 

putea solda cu despăgubiri de 10 milioane lei în folosul unui agent economic, bani pe care îi 

vor plăti locuitorii Capitalei (2 iunie), este acuzat de dirijarea campaniei de denigrare a lui 

Igor Dodon (2 iunie) etc.   

 

La 30 mai, NIT a difuzat un material cu durata de 22 de minute (!) despre „acţiunea 

socială”, desfăşurată de PCRM în ajun, specificându-se că la 29 mai, în ziua când a avut loc 

acţiunea, iar NIT a mediatizat-o, conform afirmaţiilor „unor telespectatori”, postul de 

televiziune ar fi fost bruiat intenţionat, iar în unele localităţi semnalul chiar a dispărut. „Să 

vedem acum ce-a fost bruiat ieri cu atâta insistenţă”, a spus prezentatoarea Lia 

Nichiforova. După durata, caracterul şi frecvenţa declaraţiilor, selectarea şi montarea 



 8 

imaginilor, inclusiv aplicarea unor inscripţii gen „Un singur glas”, „Jos Alianţa”, „Moldova 

alege victoria”, tonalitatea comentariilor şi fundalul muzical revoluţionar ales pentru acest 

material, este foarte clar că NIT nu a urmărit informarea telespectatorilor despre acest 

eveniment, ci transmiterea unui mesaj propagandistic şi manipulator, cu o conotaţie 

electorală evidentă. La finalul materialului, prezentatoarea NIT a transmis mulţumiri din 

partea PCRM pentru participanţii la această şi alte acţiuni ale partidului şi a citit integral 

adresarea PCRM, prin care cetăţenii sunt îndemnaţi să voteze pentru candidaţii acestui 

concurent electoral. La 2 iunie, postul de televiziune transmite adresarea liderului PCRM 

către alegători care conţine inclusiv următorul îndemn electoral: „Spuneţi un NU ferm 

partidelor şi candidaţilor Alianţei la alegerile locale de duminică! Numai aşa veţi putea 

salva de la pieire şcolile, primăriile şi spitalele! Numai victoria convingătoare a Partidului 

Comuniştilor în teritoriu – în primării, consilii locale şi raionale – va salva ţara de haos şi 

degradare, iar poporul de sărăcie şi batjocură! La 5 iunie votaţi numai candidaţii 

PCRM!”.  

 

În perioada de până la alegerile din 5 iunie, NIT i-a promovat intens şi pe candidaţii PCRM 

la funcţiile elective în alte localităţi din ţară sau a transmis materiale defavorabile despre 

contracandidaţii comuniştilor la nivel local, fără a le oferi acestora dreptul la replică, aşa 

cum prevede Codul Audiovizualului, dar ș i Codul deontologic al jurnalistului. Astfel, în 

ştirile postului de televiziune au apărut cu mesaje cu caracter electoral şi de agitaţie Elena 

Bodnarenco, candidat PCRM la funcţia de primar al oraşului Soroca (30 mai), Constantin 

Sibov, candidat PCRM la funcţia de primar al municipiului Comrat (31 mai), Anatolie 

Covalenco, candidat PCRM la funcţia de primar de Cinişeuţi, Rezina (1 iunie), Vasili 

Panciuc, candidat PCRM la funcţia de primar al municipiului Bălţi (3 iunie).  

 

În cea mai mare parte din materialele despre rezultatele alegerilor locale generale, transmise 

de NIT, autorităţile electorale au fost acuzate de favorizarea încălcărilor legislaţiei 

electorale sau s-a lăsat să se înţeleagă acest lucru. Maniera şi tonalitatea reportajelor, 

scoaterea din context a unor fapte şi interpretarea partizană a acestora lasă să se întrevadă 

intenţia postului de a isteriza populaţia, inducându-le cetăţenilor senzaţia că alegerile au fost 

fraudate masiv. Un exemplu elocvent îl reprezintă jurnalul de ştiri din 5 iunie, în care au 

fost incluse 18 informaţii, în 12 cazuri fiind vorba de situaţii pe care NIT le declară ca fiind 

încălcări ale legislaţiei electorale şi încercări de fraudare a alegerilor, de fiecare dată fiind 

vorba de reprezentanţi ai partidelor din alianţa de guvernământ, situaţii comentate 

preponderent de observatori PCRM şi doar în unele cazuri de funcţionari electorali de la 

secţiile de votare şi reprezentanţi CEC. În jurnalul din 6 iunie, NIT a continuat acuzaţiile, 

vorbind despre „nelegiuiri”, „o falsificare atât de evidentă” şi „fără precedent”, 

prezentând declaraţiile reprezentanţilor PCRM care acuză guvernarea de încercarea de 

falsificare a alegerilor, comentariile care ar fi venit pe site-ul NIT (toate acuzatoare şi pro-

PCRM), opiniile unor cetăţeni intervievaţi în stradă (toţi spun că rezultatele alegerilor sunt 

trucate), opinia bloggerului Veaceslav Valiko în aceeaşi cheie, citită timp de 4 minute (!) 

etc. În aşa fel, este transmisă o imagine trunchiată a realităţii, or, în condiţiile în care 46,5% 

din alegători au votat pentru Dorin Chirtoacă, este clar că această opinie nu este împărtăşită 

de toţi locuitorii Capitalei, iar NIT a selectat doar răspunsurile care au convenit politicii 

editoriale a postului, distorsionând starea reală a lucrurilor.  

 



 9 

Majoritatea absolută a ştirilor NIT abundă în comentarii şi aprecieri ale reporterilor, opiniile 

reporterilor fiind prezentate drept fapte. Reacţiile/comunicatele/declaraţiile/apelurile altor 

concurenţi electorali în general nu au fost mediatizate de acest post de televiziune sau au 

fost comentate maliţios. Astfel, NIT s-a transformat într-o portavoce a Partidului 

Comuniştilor, iar conţinutul ştirilor indică asupra faptului că, din punct de vedere editorial, 

NIT este o televiziune partizană politic, ceea ce contravine deontologiei profesionale şi 

prevederilor legale (Codul audiovizualului, art. 7 (3): Pentru încurajarea şi facilitarea 

exprimării pluraliste a curentelor de opinie, radiodifuzorii au obligaţia de a reflecta 

campaniile electorale în mod veridic, echilibrat şi imparţial). 

 

Corectitudinea şi echilibrul ştirilor. Pluralismul de opinie 

Principiul deontologic al pluralismului de opinii este neglijat de NIT, în majoritatea ştirilor 

difuzate fiind prezentă o singură opinie, cea a exponenţilor PCRM sau sunt prezentate mai 

multe opinii, dar poziţia PCRM este predominantă şi prezentată detaliat, pe când alte 

opinii/poziţii sunt prezentate succint sau combătute de oponenţi sau de reporter. Sursele de 

informaţie pentru reporterii NIT sunt, de regulă, reprezentanţii sau simpatizanţii PCRM, iar 

alte atitudini şi idei nu sunt încurajate de acest post de televiziune. În materialele cu subiect 

controversat, dreptul la replică este oferit în cazuri rarisime şi în condiţii inegale faţă de 

acuzaţiile lansate. Astfel, din 67 de ştiri controversate, puse pe post de NIT în această 

perioadă, doar 14 au prezentat părerea tuturor părţilor vizate. Celelalte materiale au 

prezentat o singură parte, de regulă PCRM.  

 

În acelaşi timp, în 96 din cele 132 de ştiri a lipsit pluralismul de opinie, deşi ar fi fost 

necesar de citat mai multe surse, inclusiv experţi, persoane direct vizate etc., pentru a face 

ştirile mai explicite. Drept exemple pot servi ştirile din perioada de raport despre întâlnirile 

liderului comunist cu alegătorii, în cadrul cărora au fost lansate diferite acuzaţii directe sau 

indirecte la adresa autorităţilor, însă poziţia guvernanţilor nu a fost prezentată. În jurnalul de 

la 31 mai, autorităţile din Comrat sunt acuzate de candidatul PCRM că nu ar face nimic 

pentru soluţionarea problemei asigurării cu apă a locuitorilor, însă replica reprezentanţilor 

primăriei lipseşte; o altă ştire din acelaşi buletin relatează despre o „bătaie electorală”, 

singura sursă de informaţie fiind secretarul comitetului raional Cimişlia al PCRM care 

spune că bătaia ar fi fost provocată de reprezentantul PLDM, iar acestuia din urmă nu i se 

oferă dreptul la replică. La 2 iunie, NIT anunţă despre un litigiu dintre Primăria mun. 

Chişinău şi o companie de construcț ii. La un moment dat, reporterul face următoarea 

afirmaţie: „Se presupune că ei (viceprimarul Grozavu şi arhitectul-şef Modârcă – n.n.) 

aşteaptă o mită de 10% din suma lucrărilor...”, din nou fără replica celor doi funcţionari 

publici. Nu a fost oferit dreptul la replică în mai multe materiale despre mersul votării la 5 

iunie, iar în Curier din 6 iunie, NIT a speculat pe cazul unei tentative de suicid la spitalul de 

neurologie din Brânzeni, raionul Edineţ, prezentând informaţia dintr-o singură sursă, 

inclusiv acuzaţii în adresa unei reprezentante a Partidului Democrat, opinia căreia a lipsit. 

Nu a fost oferit dreptul la replică nici CEC atunci când s-a spus că Igor Dodon este convins 

că CEC i-a furat victoria (7 şi 8 iunie), reprezentanţilor partidelor acuzate de corupţie de 

Marcel Darie, fost candidat din partea Partidului Legii şi Dreptăţii la funcţia de primar 

general al Chişinăului (10 iunie), în alte ştiri cu subiect controversat, ceea ce contravine art. 

7 (c) al Codului Audiovizualului care prevede că în cazul subiectelor ce vizează situaţii de 

conflict urmează să se respecte principiul de informare din mai multe surse.  

 



 10 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

În materialele critice cu caracter electoral direct sau indirect ce vizează AIE şi candidaţii 

partidelor parlamentare, altele decât PCRM, NIT a continuat să recurgă la diferite trucuri 

editoriale, cum ar fi integrarea/aplicarea unor imagini irelevante subiectului prezentat, 

focusarea şi repetarea unor imagini, aplicarea unor inscripţii pe coloana video şi a unui 

fundal muzical cu scopul amplificării mesajului manipulator. Acest lucru s-a remarcat în 

special în materialele despre „acţiunea socială” desfăşurată de PCRM la 29 mai, în 

materialul despre influenţa şi implicaţiile americane în politica moldovenească (vezi studiul 

de caz), în alte ştiri şi reportaje. 

 

 
 

Implicare în campania electorală 

În perioada 30 mai – 12 iunie 2011, postul de televiziune cu acoperire regională Euro TV a 

difuzat în total 52 de ştiri cu caracter electoral direct sau indirect. În săptămâna care a 

precedat ziua alegerilor (30 mai -5 iunie), postul a informat despre sondajul de opinie 

efectuat de Institutul de Politici Publice şi candidaţii cu cele mai mari şanse de a fi aleşi, a 

reflectat evenimentele electorale ale candidaţilor PCRM, PL, PLDM, PDM şi ale 

candidatului independent Mihai Godea. Totodată, Euro TV a informat telespectatorii despre 

acţiunile CEC în vederea organizării zilei scrutinului şi acţiunile de educaţie electorală, 

precum şi despre rapoartele societăţii civile care a monitorizat corectitudinea desfăşurării 

campaniei electorale.   

 

Din totalul de 52 ştiri supuse analizei, doar 8 au avut caracter electoral indirect. Este vorba 

de ştiri prin care auditoriul a fost informat despre decernarea Premiului pentru libertate 

premierului Filat, despre relaţiile din cadrul AIE şi posibila şedinţă comună a alianţei după 

5 iunie, despre lansarea preşedintelui PCRM Vladimir Voronin în publicistică, majorarea 

salariilor bugetarilor începând cu luna iunie, asasinarea preşedintelui Federaţiei de Tenis din 

Moldova etc.  

 

În săptămâna de după alegeri (6-12 iunie), postul a prezentat mai multe ştiri despre 

rezultatele preliminare ale alegerilor, reacţiile atât din partea politicienilor, cât şi din partea 

organizaț iilor internaţionale şi organizaţiilor societăţii civile. 

 

Imparţialitate şi obiectivitate 

Materialele difuzate de Euro TV în perioada de referinț ă au fost în mare parte imparţiale şi 

obiective, fără a fi înregistrate abateri grave de la normele deontologice. În prima săptămână 

de monitorizare, postul a oferit spaţiu în ştiri mai multor concurenţi electorali: PL, PCRM, 

PLDM, PDM, Mihai Godea/candidat independent. Totuşi, se remarcă o uș oară favorizare a 

candidatului PL Dorin Chirtoacă, care a apărut în 16 materiale în context preponderent 

pozitiv şi neutru. Astfel, Euro TV a informat despre conferinţele de presă organizate de 

Dorin Chirtoacă, testarea de către acesta a maşinilor procurate de Primărie pentru Poliţia 

rutieră, despre participarea lui Chirtoacă la dezvelirea bustului academicianului 

Testemiţanu, dar şi despre sprijinul electoral anunţat de AIE şi Mihai Godea pentru 

candidatul PL în turul doi de scrutin. Pe de altă parte, candidatul PCRM Igor Dodon a 

apărut în total în 9 ştiri, preponderent neutre sau negative. A fost vorba în special de 



 11 

evenimentele electorale ale acestuia, rezultatele BOP, rezultatele preliminare ale alegerilor, 

sau replici la acuzaţiile care i s-au adus pe parcurs. 

 

De notat că, din totalul de 52 de ştiri, doar 2 au avut probleme la capitolul obiectivitate şi 

imparţialitate. Este vorba de materialele despre rezultatele preliminare ale alegerilor, 

difuzate la 6 iunie. Astfel, postul anunţă că PCRM fură consiliile raionale, aceasta fiind 

concluzia reporterului. Conotaţia negativă a termenului fură
3
 utilizat în text, dar şi în 

burtieră relevă atitudinea autorului faţă de protagonist. În acelaşi buletin, în ştirea despre 

victoria candidatului PCRM la Bălţi reporterul afirmă „capitala din nord rămâne în mâinile 

comuniș tilor”, la fel fiind vizibilă atitudinea reporterului faţă de PCRM.  

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

În perioada de raport, Euro TV a avut mai multe ştiri (8) care, deşi nu erau controversate, ar 

fi necesitat mai multe surse şi informaţii de context. Astfel, ştirile despre sondajele de 

opinie, care vorbesc despre topul candidaţilor cu şanse de a învinge în alegeri, dar şi topul 

încrederii populaţiei în politicieni, a conţinut doar date din sondaj anunț ate la conferinţa de 

presă. Nu au fost incluse şi păreri ale experţilor la acest subiect, deşi ar fi fost necesare. La 

fel, în ştirea privind necesitatea unificării AIE pentru a creşte şansele lui Chirtoacă în turul 

doi, vorbesc doar experţi care vin să susţină teza unificării (7 iunie), în materialul despre 

rezultatele alegerilor anunţate de CEC, vorbeşte doar preşedintele comisiei Iurie Ciocan (7 

iunie), în materialul privind cheltuielile concurenț ilor în campanie, sunt prezentate doar 

cifre, fără opinii ale experţilor în domeniu (6 iunie).  

 

Postul a avut anumite probleme la respectarea principiilor echilibrului surselor. În cele 16 

subiecte cu caracter controversat, în 7 (43%) nu au fost prezente toate părţile. Este vorba 

despre ș tirea privind raportul Promo-LEX care conț ine acuzaţii la adresa unor candidaț i 

ș i birourilor electorale, dar replica acestora nu apare (3 ș i 6 iunie), materialul de la 

conferinţa de presă a lui Mihai Godea, care acuză AIE de inactivitate (31 mai), raportul CJI 

care prezintă date despre comportamentul defectuos al unor mass media în campanie 

electorală, dar nu e solicitată şi opinia acestora (2 iunie), conferinţa de presă a IDOM, care 

lansează acuzaţii la adresa administratorilor unor spitale de psihiatrie (7 iunie) etc. 

 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

În perioada monitorizată nu au fost înregistrate cazuri de utilizare a unui limbaj peiorativ 

sau licenț ios precum şi a unor imagini capabile să deformeze realităţile şi să pună la 

îndoială respectarea standardelor etice şi profesionale de către jurnaliştii de la Euro TV. 

 

 
Implicarea în campania electorală 

În perioada de raport, Jurnal TV a difuzat 68 de ştiri cu caracter electoral direct şi indirect
4
. 

Cele mai multe materiale cu caracter electoral direct au fost incluse în cadrul rubricii 

                                                 
3
 FURÁ, fur, vb. I. Tranz. 1. A-ș i însuș i pe ascuns sau cu forț a un lucru care aparț ine altcuiva; a lua ceva 

fără nici un drept de la cineva, păgubindu-l; a hoț i, a jefui, a prăda. ◊ Loc. adj. De furat = care a fost luat prin 

furt. ◊ Expr. Pe furate(le) = prin furt, prin răpire, prin hoț ie. 
4
 Din motive tehnice (lipsa semnalului), nu a putut fi vizionat buletinul de ştiri de duminică, 12 iunie, ora 

20.00. 



 12 

„Alegeri locale 2011” (de menţionat că postul dat include în această rubrică ştirile în care 

este vorba despre candidaţii la funcţia de primar sau consilier). Alte materiale care cad sub 

incidenţa prezentei monitorizări (în care este vorba despre lideri de partide care participă la 

campanie, dar nu candidează la funcţia de primar sau consilier, precum şi ştirile bazate pe 

informaţiile de la Comisia Electorală Centrală, Consiliul Electoral de Circumscripţie etc.) 

nu au fost incluse în această rubrică specială. Totodată, rubrica „Alegeri locale 2011” a 

lipsit în săptămâna de după alegeri, deşi în acest răstimp au fost puse pe post cele mai multe 

materiale electorale.  

 

În perioada de raport, Jurnal TV a informat despre rezultatele Barometrului de Opinie 

Publică, opiniile unor concurenţi electorali faţă de acest sondaj, unele evenimente de 

campanie ale concurenţilor Dorin Chirtoacă, Igor Dodon, Radu Buşilă, Mihai Godea, 

Valentina Buliga şi Victor Bodiu, incidente de campanie (cazul unui candidat PD din 

raionul Criuleni), solicitarea preşedintelui PLDM, Vlad Filat, de a o retrage din cursă pe 

Valentina Buliga, candidat PD la funcţia de primar al Chişinăului etc. Mai multe materiale 

s-au referit la acuzaţiile ce şi le aduc principalii candidaţi la funcţia de primar al Capitalei, 

Dorin Chirtoacă şi Igor Dodon (în perioada 30 mai – 5 iunie e vorba în special de acuzaţii 

legate de achiziţionarea troleibuzelor din Belarus, iar după anunţarea rezultatelor primului 

tur e vorba despre învinuiri privind falsificarea rezultatelor alegerilor). Pe 5 iunie, în ziua 

alegerilor, au fost puse pe post mai multe materiale privind mersul votării (7 materiale 

electorale în jurnalul orei 20.00), iar în perioada imediat următoare Jurnal TV s-a referit la 

rezultatele primului tur de scrutin, contestaţiile unor concurenţi electorali, neregulile 

înregistrate de observatori şi concurenţi, lansarea lui Dorin Chirtoacă şi Igor Dodon în 

campania pentru turul doi, etc.  

 

Imparţialitate şi obiectivitate 
În general, postul Jurnal TV a reflectat subiectele relevante de o manieră corectă şi 

echidistantă. Candidatul PL la  funcţia de primar al Chişinăului, Dorin Chirtoacă, şi cel al 

PCRM, Igor Dodon, apar deseori în aceleaşi materiale, în contextul acuzaţiilor pe care şi le 

aduc reciproc. În total, Jurnal TV se referă la Chirtoacă şi Dodon în câte 21 de materiale. 

Totuș i, contextul în care apar aceș tia este diferit: candidatul PL apare în lumină neutră ș i 

pozitivă, iar cel al PCRM în context neutru ș i negativ. În câteva materiale electorale cu 

caracter direct sau indirect se remarcă o oarecare defavorizare a PCRM şi, implicit, a 

candidaţilor acestei formaţiuni. Pe 31 mai, de exemplu, Jurnal TV a difuzat un material 

despre „Cimitirul eroilor” din Chişinău, care, potrivit reporterului, este „mai mult obiectul 

unei comercializări dubioase a ex-guvernării comuniste decât un cimitir de onoare”; pe 11 

iunie în jurnalul orei 20.00 este inclus materialul „Câte 500 de lei pentru foştii deportaţi” 

(ştirea nr. 8 în jurnal, despre întâlnirea premierului Vlad Filat cu un grup de foşti deportaţi şi 

deţinuţi politici), în care prezentatorii spun că „Filat a menţionat că toată lumea trebuie să 

ştie ce s-a întâmplat în acea perioadă de timp pe care  unii o consideră încă o perioadă de 

glorie şi bunăstare”. În acelaşi timp, reporterul spune că preşedinta Asociaţiei foştilor 

deportaţi şi deţinuţi politici, Valentina Sturza,  a menţionat că „de doi ani, de când s-a 

schimbat puterea, s-a schimbat şi atitudinea faţă de foştii deportaţi şi deţinuţi politici”.   

 

Igor Dodon este defavorizat în ştirea „Damian Hâncu cheamă la alegeri” (8 iunie, nr. 7), în 

care prezentatorii spun chiar din lead: „veniţi acasă şi votaţi împotriva ciumei comuniste  

(sublinierea noastră). Este îndemnul lui Damian Hâncu, victima evenimentelor din aprilie 



 13 

2009. El îi îndeamnă pe chiș inăuieni să nu se lase ademeniţi de promisiunile lui Igor 

Dodon şi să-l voteze pe Dorin Chirtoacă” (sublinierea noastră). În acelaşi material, sunt 

publicate fragmente din declaraţia lui D. Hâncu, care spune că „mâinile candidatului 

PCRM sunt murdare de sângele celor omorâţi în aprilie 2009”, „să nu permitem 

criminalilor care au omorât protestatari paşnici în aprilie 2009 să ne fure viitorul 

european” (sublinierea noastră). Iar pe o burtieră explicativă e scris: „Tânărul crede că 

locuitorii capitalei se vor afla în pericol dacă Dodon va deveni primar” (sublinierea 

noastră). De menţionat de asemenea că, în câteva ştiri (ex. 7 iunie/ştirea 6, 9 iunie/ştirea 5), 

când este vorba despre Igor Dodon, prezentatorii îi mai spun „tovarăşul” (iar 

reprezentanţilor PCRM - „tovarăşii”).  

 

Marea majoritate a ştirilor au fost imparţiale, fără a fi sesizată atitudinea personală a 

reporterilor faţă de subiectele abordate. Totuș i, au fost înregistrate câteva materiale în care 

unele expresii utilizate reprezintă aprecieri ale jurnaliș tilor. Astfel, la 3 iunie, în ştirea 5, 

prezentatorul spune că "promisiunile curg gârlă", iar "candidaţii încearcă din răsputeri să 

câştige încrederea alegătorilor indecişi". Pe 8 iunie, în ştirea nr. 6, prezentatorul afirmă 

"Show-ul  din Parlament s-ar putea muta în Consiliul municipal Chişinău". La 9 iunie, în 

ştirea nr. 6 reporterul spune că "liderii AIE se unesc în sfârşit împotriva duşmanului 

comun". Iar pe 10 iunie, titlul ştirii nr. 7 (despre şedinţa de la Primărie a consilierilor aleşi 

pe lista PCRM) este "Dodon o face pe şeful". Iar în text se spune că "Dodon o face deja pe 

şeful la Primărie", "nerăbdarea comuniştilor de a se apuca de lucru este însă ilegală". 

Textul nu este atribuit vreunei surse, aparț inând reporterilor. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Marea majoritatea a materialelor puse pe post de Jurnal TV în perioada de referinţă au fost 

corecte şi echilibrate, prezentând opinii variate cu privire la evenimentele descrise în ştiri. 

Aproape toate materialele controversate, 13 în total, au prezentat şi opinia părţilor  

vizate/acuzate. Excepţie a făcut un singur material. În acest caz, reporterii nu au inclus cea 

de-a doua părere şi nici nu au explicat dacă au făcut vreo tentativă să-i găsească pe cei 

vizaţi. Astfel, în ştirea din 31 mai (nr. 6 în jurnal), „Stop distrugerii centrului istoric”, în 

care candidatul PPCD, Radu Buşilă, şi preşedintele acestei formaţiuni, Victor Ciobanu, 

„acuză administraţia locală de corupţie şi scheme frauduloase în domeniul construcţiilor” 

(cum se spune în lead-ul ştirii), iar „apelurile către Ministerul Culturii, Procuratură, 

Primărie nu au cunoscut sorţi de izbândă” şi  „distrugerea monumentelor continuă”, urma 

să fie inclusă şi replica celor acuzaţi.  

 

De menţionat că în ştirea „Răfuială politică la Orhei” (8 iunie, ştirea nr. 5 în jurnal), în care 

este vorba despre un conflict dintre primarul degrevat al oraşului Orhei, care a candidat 

pentru un nou mandat de primar, Ion Stratulat, şi candidatul la funcţia de consilier, Nicanor 

Pulbere, tot el şef al Întreprinderii locativ-comunale din oraş, demis din această funcţie de I. 

Stratulat, se spune că unele persoane implicate în conflict au refuzat să discute cu reporterul 

Jurnal TV (e vorba despre I. Stratulat şi noul şef al Întreprinderii locativ-comunale).  Şi în 

ştirea „Damian Hâncu cheamă la alegeri” (8 iunie) se precizează că s-a încercat să se 

obţină reacţia lui Igor Dodon.  

 

 

 



 14 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

În perioada dată nu s-au înregistrat abateri de la normele deontologice privind limbajul şi 

imaginile utilizate de Jurnal TV în buletinele de ştiri monitorizate.  

 

 
 

Implicarea în campania electorală  

Postul privat de televiziune cu acoperire regională N4 a difuzat în perioada 30 mai – 12 

iunie, 68 de ș tiri cu caracter electoral direct sau indirect. În săptămâna de monitorizare de 

până la alegerile din 5 iunie, postul a continuat să informeze publicul despre mersul 

campaniei electorale şi să prezinte evenimentele organizate de principalii candidaţi la 

funcţia de primar al Capitalei.  

 

O atenţie deosebită în această perioadă este atrasă evenimentelor la care participă premierul 

Vlad Filat sau sunt produse de către acesta. În cele cinci zile de monitorizare dinainte de 

alegeri, Filat este subiect de ştire în 12 reportaje (30 mai – vizită la Cotul Morii, cel mai 

popular politician şi donaţie pentru un centru de reabilitare a copiilor; 31 mai – Ultimul 

clopoţel la Sângera; 1 iunie – Ziua internaţională a copiilor şi laureat al Premiului pentru 

Libertate; 2 iunie – două subiecte de la conferinţă de presă organizată de Premier şi 

întâlnirea cu Selecţionata naț ională la fotbal; 3 mai – ajutor financiar pentru un halterofil şi 

declaraţii la Nisporeni etc.). Pe lângă aceste subiecte, mai sunt şi alte reportaje în care 

premierul apare cu reacţii şi opinii pe marginea unor întâmplări sau acuzaţii din partea unor 

concurenţi electorali. Menţionăm că imediat după ştiri, blocul de publicitate electorală 

începea cu spotul în care Premierul pe fundalul simbolurilor PLDM cheamă alegătorii să 

voteze echipa acestui partid. În situaţia creată, transferul de imagine de la Premierul care le 

reuș eș te şi se implică în toate la cel de reprezentant al unui concurent electoral este foarte 

vizibil şi influenţează percepţia telespectatorilor.  

 

În a doua jumătate a perioadei monitorizate (6-12 iunie), adică după alegerile generale 

locale din 5 iunie, majoritatea ştirilor monitorizate (34 de subiecte) au ţinut mai mult de 

prezentarea rezultatelor alegerilor locale şi interpretarea acestora de către diferiţi actori 

politici. Totodată în aceste zile au fost inserate şi 6 subiecte cu implicarea celor doi 

concurenţi electorali care vor continua lupta pentru şefia capitalei – Dorin Chirtoacă şi Igor 

Dodon. Acestea se axează mai mult pe acuzaţii reciproce (7 iunie – Liberalii acuză PCRM 

de fraudarea alegerilor de duminică; 8 iunie – candidatul PCRM, Igor Dodon, declară că 

Păpuşarul a finanţat şi campania electorală a liberalului Dorin Chirtoacă; 9 iunie – 

Candidatul comunist Igor Dodon cere Procuraturii Generale să-l ancheteze pe Dorin 

Chirtoacă de delapidări de bani publici; 10 iunie – Dorin Chirtoacă îl acuză pe Igor Dodon 

de falsificarea Monitorului Oficial al României).  

 

Obiectivitate şi imparţialitate 

Din cele 68 de ştiri cu caracter electoral direct sau indirect, 7 au probleme la capitolul 

obiectivitate şi fapte neseparate de opinie. În goană după senzaţii tari şi pentru a face 

subiectul mai atractiv, reporterii de la N4 uită să delimiteze propria opinie de informaţiile 

prezentate în ştire şi îşi permit să generalizeze sau să dea aprecieri unor fapte şi evenimente. 



 15 

Spre exemplu, pe 31 mai premierul a fost prezent la sărbătoarea ultimului clopoţel de la 

liceul din localitatea Sângera. Reporterul spune: „Şi precum îi este obiceiul lui Vladimir 

Filat, acesta a venit cu cadouri pentru copii de la liceu”. Această generalizare face din 

premier un politician care are mereu un cadou pentru cineva. Sau, pe 3 iunie, N4 pune pe 

post un material despre răspunsul Valentinei Buliga, candidat PD la funcţia de primar, la 

cererea lui Filat de a se retrage din cursă. Felul prin care reporterul începe ştirea: „Valentina 

Buliga nu vrea şi punctum”, creează impresia că aceasta este îndărătnică, iar pentru cei care 

nu şi-au dat seama, reporterul mai adaugă: „Candidatul PDM la funcţia de primar al 

Capitalei refuză categoric (s.n.) să se retragă din campania electorală în favoarea lui 

Dorin Chirtoacă”. Cuvântul subliniat şi accentul pus pe el de către reporter, poate deranja 

urechea unui consumator de ştiri. 

 

Lista unor aprecieri care aparţin reporterilor de la N4 poate fi continuată şi cu alte exemple. 

Ne vom opri doar la alte două cazuri când aceştia şi-au arătat uimirea şi surprinderea prin 

felul în care s-au exprimat. Pe 8 iunie pe post este pus un reportaj despre reacţia 

Întreprinderii de Stat „Registru” la multiplele cazuri de acordare a vizei de reşedinţă înainte 

de alegeri. Reporterul exclamă „Iar culmea este (sublinierea ne aparţine) că legea nu 

interzice ca într-o locuinţă de câţiva metri pătraţi să fie înregistraţi, de exemplu, o sută de 

oameni”. La fel se întâmplă şi pe 9 iunie când autorii reportajului despre consolidarea 

Alianţei pentru Integrare Europeană înainte de turul doi al alegerilor primarului din capitală 

se bucură: „În sfârşit oficial, AIE îl susţine pe Dorin Chirtoacă în cel ce-al doilea tur al 

alegerilor pentru funcţia de primar general”.  

 

Observaţiile de mai sus au menirea să atragă atenţia reporterilor la felul cum scriu şi cum se 

exprimă în legătură cu anumite subiecte. Din cele relatate, reiese că aceştia au dat dovadă de 

o exagerare a unor aşteptări sau, poate, de nestăpânire a propriilor emoţii. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

În perioada monitorizată, postul de televiziune N4 a asigurat în linii generale pluralismul de 

opinie în ș tiri. Totuşi, reporterii ar trebui să fie mai atenţi la felul cum îşi structurează 

reportajele, deoarece, chiar dacă şi se respectă dreptul la replică, unele materiale nu sunt 

echilibrate. Drept exemplu poate servi subiectul din 3 iunie în care se vorbeşte despre o 

coaliț ie anti PLDM la Cărpineni, Hânceşti, formată din trei partide PL, PCRM şi PDM. 

Din material reiese că aceste partide au înaintat un singur contracandidat celui de la PLDM. 

În reportaj este prezent candidatul PLDM şi Vlad Filat. Pentru pluralism de opinie, 

reporterii iau şi poziţia PL, prin intermediul lui Dorin Chirtoacă. Acesta respinge acuzaţiile. 

Dar autorii revin la ideea de la început şi termină reportajul cu următoarea frază: „Liberal 

democraţii insistă că PL, PCRM şi PDM au un singur candidat". Acest final răstoarnă orice 

echilibru firav al surselor pe care au încercat să îl construiască reporterii şi dau şi o nuanţă 

de tendenţiozitate materialului. 

 

În perioada monitorizată, fiecare al cincilea material cu caracter electoral direct sau indirect 

(12 din 68) a fost cu caracter controversat ș i toate au inclus ș i replica din partea părţii 

vizate. 

 

 

 



 16 

 

Limbajul şi imaginile video utilizate  

 Cu unele excepţii menţionate mai sus în capitolul Obiectivitate şi imparţialitate, limbajul 

ştirilor de la postul de televiziune N4 tinde să fie unul corect şi echilibrat din punct de 

vedere al deontologiei. Acelaș i lucru se poate spune şi despre utilizarea imaginilor şi a 

altor elemente de montaj. 

 

PRESA SCRISĂ 

 

  
 

Implicarea în campania electorală 
În perioada de raport, cotidianul Adevărul a avut în total 38 de materiale cu caracter 

electoral direct sau indirect, inclusiv publicitatea electorală marcată corespunzător. Până la 

ziua alegerilor, articolele au vizat mersul campaniei, declaraț iile/reacţiile concurenţilor 

electorali, aprecierea sondajelor de opinie, editoriale şi comentarii despre alegeri şi miza 

acestora, detalii despre procedura de vot, informaţii despre încălcările înregistrate de 

observatori etc. După data scrutinului, ziarul a relatat despre rezultatele exit-poll-ului şi 

eroarea acestuia, datele preliminare ale CEC, rezultatele alegerilor în unele localităţi din 

ţară, aprecierea acestora de diferiţi oameni politici şi experţi, criticile aduse corectitudinii 

alegerilor de către MAE al Rusiei, desfăşurarea turului doi de scrutin în Capitală şi decizia 

Alianţei pentru Integrare Europeană de a-l susţine pe candidatul PL Dorin Chirtoacă etc. De 

asemenea Adevărul a mediatizat asasinarea preşedintelui Federaţiei de Tenis Igor Ţurcan, 

fost şef de campanie a candidatului independent la funcţia de primar general de Chişinău 

Mihai Godea. La 10 iunie, a fost publicat articolul „Comunistul Dodon minte că l-am 

cenzurat”, ca reacţie la acuzaţiile de cenzură lansate de candidatul PCRM în adresa 

redacţiei Adevărul. 

 

Imparţialitate şi obiectivitate  
Principiul deontologic al imparţialităţii şi obiectivităț ii jurnalistice a fost respectat de 

ziariştii de la Adevărul în toate ştirile electorale publicate în această perioadă. La fel, 

principiul separării opiniilor de fapte a fost respectat, iar judecăţile de valoare exprimate în 

editoriale au avut o bază factuală şi nu au urmărit distorsionarea adevărului. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Din punct de vedere editorial, ziarul a fost nepărtinitor şi echidistant, nu a prezentat 

informaţii dintr-o singură perspectivă, iar pluralismul de opinie şi dreptul la replică a fost 

respectat în majoritatea absolută a materialelor din Adevărul. În materialul „Marş comunist 

împotriva Alianţei” (30 mai) care are un caracter controversat, deoarece conţine acuzaţiile 

PCRM şi cererea ca AIE să demisioneze, nu este prezentată opinia reprezentanţilor alianţei 

de guvernare, însă este citată opinia unei trecătoare anonime care se pronunţă împotriva 

comuniştilor. În celelalte ştiri sunt prezente opiniile tuturor părţilor implicate. 

 

Limbajul şi imaginile utilizate 

Materialele din Adevărul sunt scrise cu respectarea normelor deontologice şi nu conţin 

expresii peiorative sau licenţioase care ar eticheta anumiţi concurenţi electorali. În toate 



 17 

materialele ce cad sub incidenţa prezentei monitorizări, a fost utilizat un limbaj corect, iar 

imaginile au fost informative, fără a se abate de la normele etice.  

 

 

 
 

Implicarea în campania electorală 
În perioada 30 mai – 12 iunie 2011, în cele opt ediţii ale ziarului Moldova Suverană au fost 

publicate 60 de articole cu caracter electoral direct şi indirect, inclusiv materiale care apar la 

rubrica „Electorala 2011”. Ca gen jurnalistic, de cele mai multe ori, acestea au fost analize 

şi materiale de opinie. Ca şi în perioada precedentă, ştirile au fost puţine şi deseori sumare 

(de cele mai multe ori sunt ştiri ale agenţiei Moldpres sau nesemnate).  Ziarul a inserat 5 

texte publicitare la rubrica „Electorala 2011” cu menţiunea „Achitat din fondul electoral” 

(toate au fost publicate în perioada 31 mai – 3 iunie), dar şi câteva materiale publicitare 

nemarcate corespunzător (de exemplu, materialul „Igor Dodon: Pe 5 iunie am câș tigat în 

oraşul Chişinău, pe 19 iunie voi câș tiga şi în întreg Municipiul”, publicat pe 10 iunie, vezi 

studiul de caz).  

 

Publicaţia oferă în continuare spaţiu foarte mare pentru materialele de opinie (semnate de 

cele mai multe ori de către angajaţii ziarului), dar şi pentru articolele electorale plătite, care 

de obicei încep pe pagina 1 şi continuă pe pagina 2 sau 3 (acestea aparţin staff-ului 

candidatului PCRM sau  analiştilor politici care scriu pentru site-ul ava.md, întru susţinerea 

candidatului PCRM Igor Dodon), în detrimentul materialelor informative. Astfel, cititorului 

nu îi este oferită suficientă informaţie pentru a putea să-şi formeze independent opinii. 

 

Moldova Suverană continuă să mediatizeze selectiv evenimentele din campanie, cititorii 

fiind informaţi în special despre evenimentele electorale organizate de PCRM, în unele 

cazuri menţionându-se că materialele sunt publicitare, iar în alte cazuri - nu.  

 

Materialele de opinie din acest ziar sunt de cele mai multe ori defăimătoare la adresa 

candidatului PL pentru funcţia de primar al Chişinăului, Dorin Chirtoacă, preşedintelui PL, 

Mihai Ghimpu, preşedintelui PLDM, Vlad Filat, sau la adresa altor reprezentanţi ai AIE. 

Aceste articole abundă în acuzaţii, autorii utilizează un limbaj peiorativ, imaginile sunt 

trucate şi contravin principiilor etice şi deontologice. 

 

Obiectivitate şi imparţialitate 

În majoritatea materialelor publicate în cele opt ediţii ale ziarului din perioada 30 mai – 12 

iunie se observă favorizarea clară a candidatului PCRM la funcţia de primar al Capitalei, 

Igor Dodon, şi defavorizarea contracandidatului acestuia, Dorin Chirtoacă (PL). Igor Dodon 

sau liderul PCRM, Vladimir Voronin, au fost menţionaţi în 30 de materiale, toate în context 

pozitiv. Drept exemple pot servi articolele „Igor Dodon s-a întâlnit la Moscova cu mai 

mulţi oficiali ruşi” (31 mai), „Dodon nu reprezintă doar soluţia, ci şi salvarea Chişinăului” 

(31 mai), „Chişinăul are nevoie de un manager anticriză” (3 iunie), „Igor Dodon - 

anotimpul schimbării civilizatorii” (3 iunie), „Moldova a ales Partidul Comuniştilor” (9 

iunie), „Igor Dodon: Pe 5 iunie am câș tigat în oraşul Chişinău, pe 19 iunie voi câș tiga şi 

în întreg Municipiul” (un interviu cu Igor Dodon, publicat pe 10 iunie) ş .a. 



 18 

 

Pe de altă parte, toate cele 26 de materiale care îl vizează pe Dorin Chirtoacă îl prezintă pe 

acesta în lumină negativă, uneori fiind prezentate informaţii defăimătoare false. În perioada 

menţionată, Moldova Suverană continuă să publice, în fiecare ediţie a ziarului, seria de 

materiale cu supratitlul „Nereguli de pe vremea cînd la Primărie Ghimpu era preşedinte al 

CMC”. Acum apare şi titlul „Este Chirtoacă un primar necorupt?”  sau „A fost Dorin 

Chirtoacă un primar necorupt?” (un raport de audit privind executarea bugetului municipal 

Chişinău pe anul 2009). Toate aceste texte sunt însoţite de imagini ce îi prezintă pe Dorin 

Chirtoacă şi Mihai Ghimpu  (uneori şi pe Serafim Urechean), iar vina pentru problemele 

depistate în raportul de audit este transferată pe seama lui Chirtoacă şi Ghimpu. Alte 

exemple de materiale tendenţioase, care nu întrunesc standardele jurnalismului de calitate, 

sunt articolele „Răul cel mare” (care are şi cu supratitlul „Nu vă fie frică, Chirtoacă tot 

pică!” (1 iunie), „După privatizarea IPTEH, Filat a pus ochii şi pe spitalul "Toma Ciorbă" 

(1 iunie), „Cât de departe poţi să ajungi cu minciuna sau Alianţa a pierdut frâiele 

guvernării” (2 iunie), „Cu Filat şi cu Chirtoacă parcă ne-am afla în troacă!” (2 iunie), 

„Calicii liberali!!!” (3 iunie), „Filat - contrabandă, Băsescu - propagandă!” (9 iunie) ş.a. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Moldova Suverană nu a reuşit nici în această perioadă de monitorizare să asigure 

pluralismul de opinie. În 24 de  articole, informaţiile au fost prezentate dintr-o singură sursă 

sau din mai multe surse, dar dintr-o singură perspectivă. Ziarul continuă să ignore principiul 

citării obligatorii a ambelor părţi în materiale controversate. Astfel, în nici unul din cele 17 

materiale care au  abordat un subiect controversat sau în care au fost lansate acuzaţii la 

adresa unui concurent electoral sau a partidului pe care acesta îl reprezintă, nu a fost 

asigurat dreptul la replică, aşa cum cer normele deontologice.  

 

Limbajul şi imaginile utilizate 

În 20 de materiale publicate în Moldova Suverană au fost utilizate expresii peiorative, 

insinuante şi semi-licenţioase, caricaturi, colaje nemarcate corespunzător sau imagini 

trucate în scop de manipulare. Ca şi în perioada precedentă, cel mai des este atacat 

candidatul PL la funcţia de primar al Chişinăului, Dorin Chirtoacă. Acesta este numit  Dorin 

Kirtokoiul (31 mai),  băiatul ăsta bătrân cu coşuri pe faţă (1 iunie), deja trecutul tânăr 

Dorin Chirtoacă,  Chirtoacă-Chiştoacă, flăcăul bătrân etc. (într-un articol publicat pe 2 

iunie), edili calici (3 iunie) etc. Despre AIE  se scrie că e o uniune de interese financiare de 

grup a unor clanuri, carteluri politico-oligarhice, canalia liberală, guvernanţi aventurieri, 

guvernanţi la drumul mare (31 mai), avortoni politici (1 iunie), nişte politicieni bezmetici, 

corupţi, fuduli, şantajabili şi uşor de cumpărat în schimbul renunţării la demnitatea 

naţională  (3 iunie) etc. De cele mai multe ori, aceste etichete se conţin în materiale de 

opinie. Or, potrivit codului deontologic, opiniile, prin natura lor, deşi sunt subiective, şi nu 

ar trebui să se supună criteriului de corectitudine în raport cu realitatea trebuie totuşi să 

intre sub incidenţa exprimării oneste şi etice a lor.  

 

Totodată,  fotografiile sau colajele foto de cele mai multe ori îl înfăţişează pe Dorin 

Chirtoacă în ipostaze defavorabile şi nu au legătură cu subiectul articolului. De exemplu, 

într-un material din seria "Este Chirtoacă un primar necorupt?", este publicată o fotografie 

făcută în timpul unei slujbe religioase, iar candidatul PL la funcţia de primar al Capitalei şi 

Mihai Ghimpu ţin nişte lumânări în mână (2 iunie, p. 2). Tot pe 2 iunie este publicată o 



 19 

fotografie trucată, în care pe lângă Mihai Ghimpu care leagă un şorţ unei femei apare şi 

Dorin Chirtoacă, deşi el nu participase la acea acţiune electorală când preşedintele PL a 

împărţit şorţuri unor vânzătoare dintr-o piaţă din Chişinău  (articolul „Cu Filat şi cu 

Chirtoacă parcă ne-am afla în troacă!”, p. 3). Alt exemplu în acest sens: fotografia trucată 

în care Dorin Chirtoacă apare pe scările unui troleibuz (materialul „Chişinăul are nevoie de 

un manager anticriză”, 3 iunie, p. 3). De asemenea, articolul „Liberal-democraţii au 

declarat război deschis democraţiei” (8 iunie, p. 1 şi 3) are două fotografi, una dintre care 

sugerează că D. Chirtoacă ar fi unul dintre cei care pe 7 aprilie 2009 au furat calculatoare 

din Parlament, iar cea de-a doua este  o caricatură a unui bărbat care se roagă şi textul „Dă-

ne, Doamne, mintea cea de după alegeri...”.  

 

 

 
 

Implicare în campania electorală  

Ziarul Timpul de dimineaţă a publicat în perioada monitorizată 95 de articole cu caracter 

electoral direct sau indirect. Majoritate acestora – 60 la număr – au fost articole de opinie, 

alte 28 de articole au avut un caracter de informare, iar şapte au fost texte ș i anunț uri 

publicitare. În perioada menţionată, Timpul de dimineaţă are şi interviuri cu diferite 

persoane în care este lăudat un anumit concurent electoral şi pot fi catalogate ca publicitate 

mascată. Printre acestea menţionăm dialogul cu studentul Orest Dabija, „Participarea la vot 

nu este o opţiune, ci o obligaţie” (31 mai), cu Constantin Becciev, şeful Apă Canal Chişinău 

– ,,Apă-Canal a devenit o întreprindere rentabilă" (2 iunie), şi compozitorul Eugen Doga – 

"Solutia e una: Chirtoaca - primar" (3 iunie). Toate aceste, dar şi majoritatea articolelor de 

opinie vin să sprijine candidatura lui Dorin Chirtoacă pentru funcţia de Primar general al 

Capitalei. 

 

Menţionăm că după alegeri ziarul publică de trei ori mai multe ştiri în comparaţie cu 

perioada de până la 5 iunie (7 în prima săptămână de monitorizare şi 21 în săptămâna a 

doua). Acestea sunt despre rezultatele alegerilor din mai multe localităţi din ţară, dar 

accentul rămâne în continuare pe situaţia postelectorală din capitală unde se va merge la un 

al doilea tur de scrutin.  

 

Imparţialitate şi obiectivitate  

 Ştirile şi alte materiale cu caracter informativ publicate în perioada monitorizată respectă 

principiile imparţialităț ii şi obiectivităț ii. Subiectele despre sondajele de opinie, dar şi 

cele despre rezultatele alegerilor sunt corecte din punct de vedere al structurării şi abordării 

informaţiei. 

 

Articole de opinie, care prevalează în ziar, au cu totul altă abordare. Fiecare al cincilea 

subiect (20 din 95) vine să sprijine deschis sau voalat candidatura lui Dorin Chirtoacă la 

funcţia de primar al Capitalei. Autorii cheamă alegătorii să participe activ la alegerile din 5 

iunie şi să ofere sprijinul pentru democraţie şi continuarea reformelor. Candidatul Partidului 

Comuniştilor din Republica Moldova la funcţia de primar general al Capitalei apare în într-

un număr de articole comparabil cu cel al Partidului Liberal (17 la 20). Atâta doar că 

acestea nu îi sunt favorabile. Pe 1 iunie, în articolul „Cine îl votează pe Dodon?”, 

comentatorul ajunge la concluzia că: „Electoratul comunist (adică alegătorii lui Dodon de 



 20 

duminică) este o masă de oameni compactă, îndobitocită şi manipulată peste limita oricărui 

bun-simţ”, iar despre alesul acestora spune că: „...nu este zi ca să nu emită vreo minciună, 

uneori chiar două”. Aceeaș i ironie la adresa candidatului comunist o găsim şi în articolul 

din 31 mai, republicat pe 3 iunie, „Mal-do-va atacă Moldova!”, în care se vorbeș te despre 

ultimele pregătiri ale lui Igor Dodon pentru alegerile din 5 iunie: vizita la Moscova, marşuri 

prin capitală. După aceste înşiruiri, materialul se încheie cu îndemnul de a salva la 5 iunie 

„Moldova de Mal-do-va, Va-ro-nin şi Da-don”. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

Ştirile despre mersul campaniei electorale, dar şi rezultatele alegerilor sunt corecte chiar 

dacă nu întotdeauna ziarul reuşeşte să asigure o diversitate a surselor. În perioada 

monitorizată ziarul înregistrează mai multe probleme la capitolul lipsa pluralismului de 

informaţii prin prezentarea unui singur punct de vedere (8 articole). După alegerile din 5 

iunie, publicaţia informează despre cum s-a votat în mai multe localităţi făcând trimitere la 

surse oficiale – Comisia Electorală Centrală şi Consiliile Electorale de Circumscripţie. 

Rămân în afară observatorii locali şi participanţii la scrutin. 

 

În patru materiale din cele cinci articole cu caracter controversat în care sunt aduse acuzaţii 

la adresa concurenţilor electorali este prezentă doar o singură parte. Astfel, cu două zile 

înainte de alegeri, Timpul de dimineaţă publică un articol pe aproape două pagini despre 

candidatul PCRM la funcţia de primar al capitalei în care se explică „De ce Dodon este un 

pericol pentru Chişinău!”. Articolul nu este semnat şi admite mai multe încălcări ale 

normelor jurnalistice prin învinuirile aduse candidatului fără a solicita o reacţie din partea 

acestuia. „Candidatul comunist la funcţia de primar al Chişinăului, Igor Dodon, minte de 

îngheaţă apele în plină vară. Afirmaţia nu e o diversiune din partea noastră, aşa cum îi 

place lui să bâzâie în ultimul timp, ci e, din păcate, un trist adevăr. Dodon spune că luptă 

contra corupţiei, pe când realmente a pus umărul la înflorirea fenomenului. Dodon îşi 

declară venituri modeste, deşi în realitate trăieşte ca un boier”, sunt doar câteva din 

afirmaţiile pe care le face anonimul fără ca să ofere mai jos detalii concrete şi bine 

documentate. Se bazează doar pe surse din presă, iar pentru a fi mai „convingător” articolul 

este însoţit de mai multe caricaturi şi poze cu maşini despre care se spune că ar fi ale lui 

Dodon. 

 

În perioada monitorizată observăm în ziarul Timpul de dimineaţă mai multe articole care nu 

întotdeauna reuşesc să asigure un echilibru al surselor şi trădează o părtinire din partea 

autorilor acestora. Spre exemplu pe 8 iunie Pavel Păduraru le spune cititorilor „Iată cu cine 

I. Dodon vrea să facă ordine în Chişinău!”. Autorul trece în revistă mai mulţi membri ai 

PCRM şi apropiaţi ai partidului care se fac vinovaţi de delapidări în sumă de milioane 

bugetul statului. Este o trecere în revistă a celor mai răsunătoare cazuri din presă fără ca 

jurnalistul să încerce să se documenteze şi din alte surse. „Nu sunt poveşti, ci fapte 

demonstrate de reviziile instituţiilor abilitate sau de organele de urmărire penală”, ne 

asigură jurnalistul, dar deducţia lui este alta: „Astfel, concluziile despre ordinea pe care ar 

face-o în Chişinău un astfel de om - cu o astfel de echipă! - sunt clare”. Drept răspuns la 

mai multe nedumeriri ale cititorilor, ziarul republică articolul în ediţia din 10 iunie.  

 

Limbajul şi imaginile utilizate  



 21 

La acest capitol menţionăm că limbajul ştirilor electorale din ziarul Timpul de dimineaţă 

este corect şi echilibrat, iar cel al comentariilor este uşor ironic pe alocuri, dar nu 

exagerează în etichetări sau acuzaţii la adresa unor candidaţi. Într-un singur articol au fost 

utilizate caricaturi care vin să susț ină afirmaț iile din textul alăturat ș i anume că Igor 

Dodon „trăieș te ca un boier”. (De ce Dodon este un pericol pentru Chişinău!” 3 mai). 

 

 

 
 

Implicarea în campania electorală  

 Nezavisimaia Moldova publică în perioada 30 mai – 12 iunie, 87 de articole cu caracter 

electoral direct şi indirect. Publicaţia atrage o atenţie deosebită în această perioadă 

evenimentelor electorale organizate de către Partidul Comuniştilor din Republica Moldova 

şi candidatul acestora la funcţia de primar al Capitalei, Igor Dodon. Pe data de 31 mai sunt 

rezervate trei pagini în care este reflectat cu amănunte aşa-numitul marş social din 29 mai 

organizat de această formaţiune pentru susţinerea candidaţilor săi la funcţia de consilieri 

municipali şi primar al municipiului Chişinău. Fotografii, impresii, apeluri: toate îl conving 

pe cititor că actualul regim trebuie curmat şi că singura soluţie este PCRM. Aceeaşi 

tonalitate este menţinută pe parcursul întregii săptămâni electorale în ştiri (14 subiecte) şi 

articole de opinie (21 subiecte). Proporţia dintre ştiri şi articole de opinie se schimbă după 

alegeri. În cele patru ediţii din 7, 8, 9 şi 10 iunie în ziar sunt publicate 31 de ştiri şi 21 de 

articole de opinie. Informaţia din acestea se referă la victoriile repurtate de către PCRM în 

alegerile locale şi comportamentul nu tocmai corect al unor concurenţi electorali, dar şi 

observatori la alegeri. 

 

Obiectivitate şi imparţialitate  

 Potrivit monitorizării, în perioada de raport aproximativ un sfert din materialele publicate 

(21 din 87) au probleme la capitolul obiectivitate şi separarea faptelor de opinii. Pe fundalul 

acestor încălcări ale normelor jurnalistice, se profilează o tendinţă remarcată şi în celelalte 

rapoarte de monitorizare când întreaga informaţie din ziare este prezentă prin prisma unei 

dihotomii. La un pol se află candidatul PCRM Igor Dodon, vădit avantajat de cele 18 

materiale cu caracter pozitiv, iar la celălalt pol este candidatul PL, Dorin Chirtoacă. Ultimul 

este pomenit direct în 8 articole cu conţinut negativ. Alte 17 articole, ştiri şi comentarii, 

critică Alianţa pentru Integrare Europeană. 

 

În opinia jurnaliştilor de la Nezavisimaia Moldova, pe 5 iunie alegătorii din capitală sunt 

chemaţi să participe la un eveniment cu adevărat istoric. „Să votăm pentru ca Moldova să 

aibă un viitor!”, cheamă alegătorii jurnalistul şi deputatul PCRM Zurab Todua în ediţia din 

3 iunie. Potrivit lui, doar PCRM poate salva Moldova de la haos şi degradare. Această 

opţiune este susţinută şi de mai multe scrisori pe care le primeşte publicaţia de la cititori. La 

rubirca „Не могу молчать” („Nu pot să tac”) sunt publicate mai multe pasaje în care 

candidatul Igor Dodon este prezentat ca cel mai potrivit pentru funcţia de primar al 

capitalei. Nu este clar de ce un locuitor de la Făleşti trebuie să vină cu astfel de aprecieri, 

aşa cum se întâmplă în ediţia din 2 iunie. Şirul de mesaje de la cititori este continuat şi la 

rubrica „Газета-читатель-газета” (Ziarul-cititorul-ziarul) din 3 iunie, îngrijită de Ala 

Meleca. Jurnalista face un colaj de comentarii şi crâmpeie din poşta redacţiei, în care AIE 

este etichetat ca „regim al hoţilor” care promovează o politică pro-românească şi fascistă. 



 22 

Igor Dodon este cel care vine cu o soluţie la toate problemele urbei, iar Dorin Chirotacă nu 

este bun de nimic. 

 

Prin scrisorile primite de la cititori, ziarul lansează mai multe atacuri la adresa candidatului 

Partidului Liberal la funcţia de primar al Capitalei, Dorin Chirtoacă. Pe 1 iunie în articolul 

„Народ не прощает предательства. И снова речь о Дорине Киртоакэ…” (Poporul nu 

iartă trădările. Şi din nou despre Dorin Chirtoacă...) cititoarea Stella Grossu îl acuză pe 

Chirtoacă de incompetenţă şi imaturitate. „Poporul deja a obosit de el, a cărui loc este prin 

cluburi şi discoteci...”, conchide autoarea, care mai crede că Dorin Chirtoacă a ajuns la 

starea aceasta jalnică din cauza unchiului Mihai Ghimpu care a trădat Moldova de dragul 

României. Nici după alegeri cititorii nu au contenit să trimită scrisori pe adresa redacţiei. La 

rubrica menţionată mai sus „Ziarul-cititorul-ziarul” din 10 iunie, jurnalista Ala Meleca vine 

cu noi comentarii pe marginea mesajelor în articolul „Alianţei îi convine ca Primăria să fie 

condusă de un prostănac” (Альянсу выгодно, чтобы примэрию возглавлял дурачок). 

Titlul materialului dă tonalitatea celor scrise mai jos, în care Chirtoacă este acuzat de mai 

multe rele din Capitală, iar soluţia pentru toate acestea, este de părere autoarea, ar fi 

candidatul PCRM, Igor Dodon.  
 

Mulţimea de mesaje care sunt publicate în perioada monitorizată, creează impresia că 

jurnaliştii încearcă să transfere o parte din propriile convingeri pro şi anti pe seama 

cititorilor. Dincolo de opţiunile celor care trimit mesaje la redacţie, merită atenţia şi felul în 

care sunt acestea selectate şi comentate de către jurnaliştii responsabili de rubricile la care 

sunt inserate răvaşele cititorilor.  

 

Pe fundalul acestei polarizări între candidatul Partidului Liberal şi cel al Partidului 

Comuniştilor, alţi pretendenţi la funcţia de primar general al capitalei nu apar în ziarul 

Nezavisimaia Moldova, cu excepţia candidatului Partidului Legii şi Dreptăţii, Marcel Darie. 

Acesta este protagonistul a două ştiri, în care vine cu învinuiri la adresa lui Mihai Ghimpu, 

Dorin Chirtoacă şi a fratelui acestuia Lucian Chirtoacă. El îi acuză de scheme de corupţie la 

Primăria Capitalei şi de monopol în anumite sectoare. Şi candidata Partidului Democrat din 

Moldova este prezentă în trei materiale, toate cu caracter negativ. Pe 1 iunie, editorialistul 

Tudor Soroceanu publică articolul „Fiecare timp îşi are clovnii săi”, (trimitere subtilă la 

sloganul PDM „E timpul” – n.n.). Autorul critică într-un limbaj peiorativ ideea apariţiei pe 

panourile electorale din oraş a candidatei PDM la funcţia de primar alături de liderul 

partidului.  

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

 Pluralismul de opinie şi echilibrul surselor sunt două probleme care marchează activitatea 

jurnaliș tilor de la Nezavisimaia Moldova. În perioada monitorizată, aproape fiecare al 

doilea subiect (37 din 87 de articole) este scris dintr-o singură sursă sau cu prezenţa unei 

surse complementare sursei de bază.  

 

Pe 2 iunie, în ştirea „Коррупция в право-охранительной системе Молдовы”, organizaţia 

Adjuta Civis acuză comisariatele raionale de politie că ar lucra pentru PLDM. Aceste 

informaţii sunt bazate, potrivit autorilor, pe un monitoring care demonstrează că în ţară 

creşte considerabil indicele de corupţie, drept exemple sunt aduse următoarele observaţii: 

pentru a fi lăsaţi să lucreze, şoferii de maxi-taxi din Orhei trebuie sa plătească poliţiei o 



 23 

taxa, bani care sunt utilizaţi, ulterior, pentru întreț inerea organizaț iilor teritoriale a 

PLDM. Reporterii publicaţiei nu au făcut niciun efort să solicite poziţia factorilor de decizie 

de la Orhei sau MAI menţionaţi în acuzaţiile preluate de la Adjuta Civic. Este greu să 

urmăreşti şi coerenţa informaţiilor din această ştire, dar în final autorii monitorizării vin cu 

un apel: „Asociaţia cheamă alegători să se gândească bine pentru cine îşi vor da votul pe 5 

iunie”. 

 

În aceeaşi ediţie, deputatul comunist Miron Gagauz, fostul director general al Căilor Ferate 

din Moldova, vine cu acuzaţii precum că Guvernul începe vânzarea CFM unei firme din 

România. Gagauz spune că această tranzacţie este ilegală şi menţionează că întreprinderea 

este un obiect strategic şi nu poate fi privatizată. În ştire nu mai este nicio altă sursă, nici de 

la Guvern, nici de la CFM. Subiectul este continuat, în schimb, a doua zi cu o altă ştire 

preluată de pa agenţia Omega, cu o replică dată de liderul PCRM, Vladimir Voronin. Ştirea 

are drept titlu „Vânzarea Căilor Ferate este o altă trădare a intereselor naţionale” şi revine la 

noutatea de ieri, dar data aceasta prin interpretările făcute în exclusivitate de Voronin. 

 

Menţionăm aici că niciunul din cele 23 de materiale cu caracter controversat în care s-au 

făcut acuzaţii directe sau indirecte la adresa unor concurenţi electorali nu a oferit dreptul la 

replică acestora. Spre exemplu, pe 7 iunie ziarul publică articolul „Ниспоренский 

комиссариат расследует три случая массового подкупа избирателей Демпартией” 

(Comisariatul de la Nisporeni cercetează trei cazuri de cumpărare masivă a voturilor de 

către Partidul Democrat). În afară de o declaraţie a comisarului de poliţie în ştire nu mai 

este prezentă nicio sursă. Este dubios faptul că nicăieri în declaraţiile făcute acesta nu 

aminteşte de numele Partidului Democrat. Abia în background, jurnalistul menţionează că 

unul din liderii acestui partid este din Nisporeni, dar că nu se ştie nimic despre implicarea 

lui în împărţirea banilor pentru voturi din acest raion, conchide autorul. O altă ştire cu 

acuzaţii la adresa unui concurent electoral este articolul din 10 iunie „Киртоакэ 

сознательно идет на нарушение законодательства” (Chirtoacă încălcă legilsaţia 

conştient). În ştire se menţionează că Igor Dodon a depus o sesizare la Procuratura Generală 

cu privire la scheme frauduloase de delapidare a banilor municipalităţii, protecţionism şi 

trafic de influenţă din partea primarului general Dorin Chirtoacă. Nicio altă sursă în afară de 

candidatul PCRM nu mai este prezentă în ştire. 

 

Nezavisimaia Moldova are şi ştiri în care nu este prezentă nicio sursă! Pe 7 iunie ziarul preia 

o informaţie de pe agenţia Moldnews în care se vorbeşte despre faptul că simpatizanţii lui 

Dorin Chirtoacă ar fi început promovarea în reţelele de socializare a ideii unui nou 7 aprilie. 

Nu este dată nicio adresă de site pe care se promovează această idee. Nu este menţionată 

nicio sursă care să confirme sau să infirme aceste informaţii. În schimb în toate cele trei 

aliniate ale ştirii sunt reamintite evenimentele din 7 aprilie 2009. Atitudinea ziarului faţă de 

aceste evenimente se regăseşte în titlul ştirii „Еще один "черный вторник" – 

недопустим” (Nu vom permite o altă „zi neagră de marţi). 

Ştirile fără nicio sursă nu sunt o raritate în ziarul Nezavisimaia Moldova. În aceeaşi ediţie 

găsim o altă informaţie despre încălcările care au avut loc în timpul alegerilor locale de pe 

data de 5 iunie – „Есть случаи нарушений” (Există cazuri de încălcări). De data aceasta 

este vorba de peste 50 de persoane care au votat având viză de reşedinţă într-un apartament 

din comuna Stăuceni, municipiul Chişinău. Despre aceasta ziarul a aflat de la „surse 



 24 

informate”, dar care nu au niciun nume. Chiar dacă jurnaliştii au avut încredere deplină în 

aceste surse, era bine ca informaţia să fie verificată la organele abilitate pentru a avea cel 

puţin o sursă oficială. 

Limbajul şi imaginile utilizate  

Limbajul articolelor de opinie viu colorat şi pe alocuri peiorativ este însoţit pe alocuri de 

caricaturi la adresa partidelor din alianţa de guvernare, precum şi a candidatului Partidului 

Liberal. Ştirile, în general, sunt scrise fără abateri grave de la normele de editare a unor 

articole cu caracter informativ. 

 

 

 
 

Implicare în campania electorală 

În perioada de raport, bisăptămânalul cu acoperire naţională Jurnal de Chişinău a avut patru 

ediț ii în care a publicat în total 49 de materiale relevante prezentei monitorizări, dintre care 

8 au fost materiale publicitare marcate corespunzător, iar 1 - publicitatea mascată. 18 din 

materialele analizate au fost  materiale de opinie, dezbateri şi pamflete.  

 

Printre subiectele abordate de Jurnal de Chişinău în perioada de referinţă s-au numărat 

rezultatele BOP publicate de IPP, acuzaţiile reciproce pe care şi le-au adus Chirtoacă şi 

Dodon, metodele concurenţilor de a face publicitate cu pancarte la balcoane, dezbateri 

electorale la rubrica "Vreau să fiu consilier". Ziarul a inserat şi o pagină de educaţie 

electorală, editată de API (3 iunie). 

 

Ediţiile de după alegeri au conţinut în principal materiale şi reportaje de la staffurile 

electorale ale principalilor concurenţi, analize ale datelor CEC, editorial privind rezultatele 

alegerilor, reacţii şi, respectiv, publicitate electorală marcată corespunzător.  

 

Imparţialitate şi obiectivitate 

În perioada de raport, Dorin Chirtoacă, candidatul PL/AIE pentru Primăria Chişinău, a fost 

protagonistul a 8 materiale, preponderent în lumină pozitivă şi neutră, iar contracandidatul 

său, Igor Dodon – a apărut în 10 materiale, preponderent în context negativ şi neutru. 

 

În 4 din totalul de 23 de materiale informative a putut fi sesizată părtinirea şi lipsa de 

obiectivitate a reporterilor faţă de subiectele în discuţie. Astfel, în articolul "Bătălia 

balcoanelor" (3 iunie, p.3), deşi sunt date mai multe păreri ale persoanelor care au ales sa 

afişeze bannere la balcoane sau porț i, accentul se pune totuș i, subtil, pe anticomunism. 

Materialul intitulat "Dodon se leagă de troleibuzele lui Chirtoacă" (3 iunie, p.4), conţine 

detalii despre o dezbatere televizată cu participarea lui I. Dodon şi D. Chirtoacă. Aceştia se 

acuză reciproc de corupţie. La prima vedere, articolul pare echilibrat, căci conţine opiniile 

ambelor părţi. Totuşi, judecând după spaţiul alocat lui Dorin Chirtoacă pentru a-şi expune 

acuzaţiile şi detaliile furnizate, devine evidentă părtinirea reporterului în favoarea lui 

Chirtoacă şi defavoarea lui Dodon. 

 



 25 

"Dodon a pierdut în satul său" titrează ziarul la 10 iunie în pagina 3, deș i materialul 

povesteşte despre mai multe situaţii deosebite înregistrate la alegeri în diferite localităţi, 

inclusiv în satul de baș tină a candidatului PCRM. Deşi subiectele sunt diverse, reporterul a 

ales să vină cu un titlu derutant, care îl prezintă pe Dodon drept perdant, deşi acesta nu a 

candidat în satul său de baştină. De fapt, referirea se face la PCRM în general, care a 

acumulat puţine voturi în satul respective. Şi intertitlul Nu vrea lumea înapoi în comunism, 

denotă tendenț iozitatea ziarului faț ă de PCRM.  

 

De menţionat că Jurnal de Chişinău a avut în perioada de referinţă un material care poate fi 

calificat drept publicitate mascată. Este vorba de apelul "Împreună pentru Moldova! Semnat 

de preşedintele PLDM Vlad Filat, care îndeamnă alegătorii să meargă la vot (3 iunie p.3). 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
Între 30 mai şi 12 iunie 2011, Jurnal de Chişinău a publicat 5 materiale controversate, 

dintre care 4 au prezentat părerea ambelor părț i. Singurul material în care reporterul a omis 

să includă replica persoanelor vizate este cel intitulat "AIE în 3D pentru Chirtoacă" (10 

iunie, p.9), în care acuzaţiile de corupţie la adresa lui Chirtoacă sunt echilibrate cu o replică 

a acestuia care se referă de fapt la fraudele electorale (!) “Toate întreprinderile municipale 

procură carburanț i de la companii afiliate PL; materialele pentru repararea drumurilor, 

inclusiv a străzii Alba Iulia, au fost achiziț ionate dintr-o singură sursă; rutele de microbuz 

sunt vândute prin intermediul unei scheme frauduloase”, a comunicat Dodon. În replică 

Chirtoacă a anunț at că PL cere renumărarea voturilor pentru Consiliul Municipal 

Chiș inău (…)  

 

Limbajul şi imaginile utilizate 

 

Jurnal de Chişinău a utilizat în articolele analizate un limbaj corect şi imagini care nu 

contravin codului deontologic. Într-un singur material - “Stafia lui Geoană. Campanie 

electorală. Vigilenţă la sediul PCRM” (7 iunie)-  jurnalistul îl citează pe un deputat 

comunist care a utilizat limbaj licenț ios. Deşi termenul utilizat nu este citat fidel, câteva 

litere din interior fiind înlocuite cu puncte de suspensie, oricum termenul poate fi 

recunoscut ș i sensul expresiei la fel (E timpul,.. E timpul s-o f…ţi din gara). Or, în situaț ii 

de acest fel, reporterii ar fi putut evita utilizarea expresiei, menț ionând doar că deputatul 

respectiv a recurs la limbaj licenț ios/înjurături la adresa unui concurent electoral. 

 

 

4. Concluzii 

 

În baza rezultatelor monitorizării se poate de constatat că, în intervalul 30 mai - 12 iunie,  

mass media monitorizate au reflectat diferit campania electorală, unele din ele admiț ând 

abateri grave de la principiile profesionale ș i deontologice. Astfel, 

 

- Postul privat cu acoperire naț ională, Prime TV a respectat standardele profesionale 

şi etice în abordarea subiectelor cu caracter electoral. Postul continuă să favorizeze 

uşor Partidul Democrat şi candidaţii acestuia la funcţia de primari şi consilieri locali. 

- Postul privat cu acoperire naț ională NIT a promovat deschis PCRM-ul, 

transformându-se într-o portavoce a acestui partid. Volumul foarte mare, dar ș i 



 26 

conț inutul ș tirilor denotă că, din punct de vedere editorial, NIT este o televiziune 

partizană politic, ceea ce contravine deontologiei profesionale şi prevederilor legale. 

Majoritatea ştirilor de la NIT au fost părtinitoare ș i, uneori, denigratoare. Postul 

promovează limbajul jurnalistic agresiv, utilizează imagini ce contravin principiilor 

profesionale şi deontologice.  

- Posturile Euro TV ș i Jurnal TV au avut un comportament mai echilibrat, fără 

abateri grave de la standardele profesionale şi deontologice. Din punctul de vedere 

al frecvenț ei ș i contextului apariț iei concurenț ilor la Euro TV ș i Jurnal TV se 

remarcă o uș oară favorizare a candidatului PL la funcț ia de primar de Chiș inău. 

- Postul de televiziune N4 respectă, în general, standardele deontologice ș i 

profesionale de reflectare a campaniei. N4 a favorizat uşor PLDM prin frecvenț a 

mare a ș tirilor despre liderul acestei formaţiuni, tot el şi premierul ţării. 

- Ziarul Adevărul a reflectat sfârș itul campaniei echilibrat, fără a se situa de partea 

unor sau altor concurenţi electorali.  

- În Jurnal de Chişinău nu au fost înregistrate abateri evidente de la standardele 

profesionale şi deontologice. Se remarcă o uș oară favorizare a candidatului PL, 

Dorin Chirtoacă. 

- Timpul de dimineaţă reflectă activ campania electorală, fără a încălca grav 

principiile etice ș i profesionale. Judecând după frecvenț a materialelor 

favorabile/defavorabile anumitor concurenț i, constatăm favorizarea candidatului 

PL, Dorin Chirtoacă, şi defavorizarea candidatului PCRM, Igor Dodon. 

- Publicaţiile Moldova suverană şi Nezavisimaia Moldova au continuat să facă 

partizanat deschis în favoarea candidatului PCRM şi în defavoarea celorlalţi 

concurenţi electorali din partea PL, PLDM şi PDM. Ambele ziare au carenţe la 

capitolul imparţialitate şi echilibrul surselor, pluralism de opinie. Limbajul utilizat, 

în special în materialele de opinie, este deseori peiorativ, iar multe articole sunt 

însoţite de imaginile trucate care contravin normelor deontologice. 

 

6. Recomandări: 

 

 Mass-media monitorizate ar trebui să utilizeze rapoartele de monitorizare ca 

instrumente de autoreglementare şi să elimine carenţele, astfel încât în activitatea lor 

ulterioară:   

– Să informeze corect, imparţial şi echidistant alegătorii;  

– Să renunţe, în ştiri, la aprecierea/comentarea evenimentelor electorale ale 

partidelor politice sau a reprezentanţilor acestora; 

– Să elimine discriminările în aplicarea principiul pluralismului şi diversităţii 

de opinie şi în oferirea dreptului la replică; 

– Să ţină cont de convingerile politice ale diferitelor categorii ale populaţiei, 

asigurând echilibrul şi diversitatea opiniilor, dar şi libertatea de exprimare;  

– Să reflecte veridic evenimentele fără a deforma sensul realităţii prin montaj 

şi comentarii, respectând principiul de informare din mai multe surse.  

 

 Consiliul Coordonator al Audiovizualului să se autosesizeze şi sancţioneze, în 

conformitate cu prevederile Codului Audiovizualului, radiodifuzorii care încalcă 

dreptul locuitorilor RM la informare completă, obiectivă şi veridică, dreptul la libera 



 27 

exprimare a opiniilor şi dreptul la libera comunicare a informaţiilor prin intermediul 

mijloacelor de radiodifuziune şi televiziune. 

 

 

 

 

ANEXĂ 

 

Studiu de caz nr. 1 

 

NIT, Curier, 10 iunie 2011, 20:00, minutul 09:50 

Reporter: Sergiu Strungaru 

 

Postul cu acoperire naţională NIT, include în buletinul de ştiri din 10 iunie un material cu 

durata de 4,05 minute, întitulat „Întâlnirea perdanț ilor”, care abordează tema aşteptatei 

vizite la Chişinău a senatorului american John McCain, fost candidat la funcţia de 

preşedinte al Statelor Unite ale Americii. Deşi a apărut într-un buletin de ştiri, materialul 

reprezintă mai curând o încercare de analiză a influenţei şi implicaţiilor americane în 

politica Republicii Moldova, bazată pe afirmaţiile unor experţi anonimi. Contrar normelor 

deontologice, reporterul o face pe expertul, comentând şi făcând aprecieri, fiind evident 

părtinitor, oferind informaţii dintr-o singură perspectivă, utilizând imagini şi coloana sonoră 

în scop de manipulare a opiniei publice. În final, cu trimitere la surse nenominalizate, 

autorul conchide că „se consolidează ideea unor analişti care spun că Republica Moldova 

s-a transformat întro colonie a SUA”.  

 

“Întâlnirea pierdanţilor. Duminică, Marian Lupu şi Vladimir Filat care au acumulat 

rezultate modeste în alegerile locale din 5 iunie îl vor primi în vizită pe senatorul american 

John McCain, cel care a pierdut alegerile pentru Preşedinţia Statelor Unite în 2008”, 

anunţă prezentatoarea din studio, precizând că „ce vor discuta cei trei încă nu se ştie, însă 

această vizită se înscrie în politica actualei guvernări de a coordona acţiunile cu oficialii 

americani”. Astfel, din start telespectatorilor NIT le-a fost furnizată nu o informaţie/ştire 

obiectivă despre vizita senatorului american la Chişinău, ci o apreciere a acestei vizite din 

perspectiva supoziţiei că actuala conducere a ţării este aservită unor interese străine.  

  

Reporterul începe cu afirmaţia că „Moldova rămâne în continuare ţinta americanilor”, 

amintind că în martie la Chişinău s-a aflat „în inspecţie” vicepreşedintele SUA Joe Biden 

care a lăudat alianţa de guvernare şi a spus că Moldova este o poveste de succes a 

democraţiei. „Nu prea a fost convingător solul american. Biden nu are de unde şti că, odată 

cu venirea Alianţei la putere, Moldova s-a transformat întro poveste de groază...”, afirmă 

reporterul, prezentând în continuare „fapte” cel puţin eronate, dacă nu false: „...cu zeci de 

proiecte sociale şi investiţionale blocate, cu îngheţarea salariilor şi pensiilor, cu creşterea 

necontrolată a preţurilor, cu lichidarea şcolilor, cu valuri masive de criminalitate”, în timp 

ce imaginile demonstrează oameni săraci, fără adăpost, pancarte şi persoane care 

protestează. Astfel, NIT a încălcat normele deontologice, dar şi Codul Audiovizualului care 

prevede obligaţia radiodifuzorilor să plaseze fiecare ştire în cadrul emisiunilor informative, 

astfel încât: „a) informaţia care compune ştirea să fie veridică; b) să nu fie deformat sensul 

realităţii prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau titluri” (articolul 7). 



 28 

 

Pentru a demonstra că guvernarea este dirijată din exterior, autorul materialului aminteşte 

despre neînţelegerile din cadrul alianţei de guvernământ care ar fi fost la un pas de 

destrămare „din cauza intereselor oligarhice” în timpul examinării bugetului de stat, însă 

„din nou au intrat în joc americanii”. NIT reia declaraţiile făcute în Parlamentul Republicii 

Moldova la 26 martie a.c., inclusiv de liderul PCRM Vladimir Voronin care spune că 

„aseară ei au fost la ultima consultaţie la ambasada respectivă şi au primit indicaţiile 

respective să voteze...”. Ca „dovadă” a supoziţiei că actuala conducere a ţării primeşte 

indicaţii „de la americani”, postul de televiziune prezintă nişte imagini de arhivă în care 

apare maşina şefului interimar al statului, reporterul menţionând că „Marian Lupu este 

surprins la ora 7 dimineaţa cu maşina de serviciu cum părăseşte reşedinţa ambasadorului 

american”.  

 

În continuare, în imaginile difuzate de NIT apare ambasadorul SUA urcând treptele 

Palatului Republicii, în timp ce autorul materialului se întreabă retoric: „După aceasta a 

apărut întrebarea: cine, de fapt, guvernează Republica Moldova şi cine dictează regulile 

acestui popor?”. În contextul vizitei de duminică, 12 iunie, a senatorului McCain, 

reporterul din nou face trimitere, fără a-i nominaliza, la „analişti” care ar fi evidenţiat că 

este vorba de întâlnirea „perdanţilor politici”, amintind că McCain a pierdut alegerile 

prezidenţiale în SUA în faţa lui Barack Obama, iar „de cealaltă parte, Marian Lupu a 

suferit o înfrângere colosală în Chişinău, acumulând pe 5 iunie 3% din încrederea 

cetăţenilor. La fel şi Vladimir Filat care a pierdut în Chişinău jumătate din susţinătorii 

săi”. Această afirmaţie este exagerată şi speculativă în condiţiile în care nici Marian Lupu, 

nici Vlad Filat nu au candidat personal pentru funcţii elective în alegerile locale.   

 

În finalul materialului, reporterul din nou face trimitere la surse anonime şi conchide că „se 

consolidează ideea unor analişti care spun că Republica Moldova s-a transformat întro 

colonie a Statelor Unite ale Americii”, pe fundalul unei melodii sugestive şi a unor imagini 

care arată, pe de o parte, oameni necăjiţi şi săraci, iar pe de altă parte, pe senatorul McCain 

râzând, pe liderul PL Mihai Ghimpu căscând la şedinţa Parlamentului şi pe alţi lideri ai 

alianţei de guvernare în ipostaze care arată că ei sunt mulţumiţi. O asemenea montare a 

imaginilor denotă clar intenţia autorului şi a postului de televiziune NIT de a transmite un 

mesaj manipulator şi propagandistic. 

 

Studiu de caz nr. 2 

 

Moldova Suverană, 10 iunie 2011, nr. 83 (1105) 

 

Supratitlu: Ziarul românesc Adevărul de la Chişinău mutilează… adevărul!  

Titlu: Dodon cenzurat pentru că a cîştigat! 

 

Articolul este semnat „Adevărul care se hlizeşte” 

 

În ediţia de vineri, 10 iunie, Moldova Suverană a publicat pe pagina 3 un articol cu 

supratitlul „Ziarul românesc Adevărul de la Chişinău mutilează… adevărul!” şi titlul 

„Dodon cenzurat pentru că a cîştigat!”, precum şi un interviu cu candidatul PCRM la 

funcţia de primar al Chişinăului, Igor Dodon. Interviul este întitulat „Igor Dodon: Pe 5 iunie 

http://moldova-suverana.md/politic/2206-ziarul-romanesc-adevrul-de-la-chiinu-mutileaz-adevrul.html


 29 

am cîştigat în orasul Chişinău, pe 19 iunie voi cîştiga şi în întreg Municipiul”. Materialele 

sunt însoţite şi de două fotografii (în una dintre acestea apar Igor Dodon şi membrii familiei 

sale, iar în cea de-a doua candidatul PCRM este la o întâlnire cu alegătorii. În imagine apare 

şi lozinca „Igor Dodon – SOLUŢIA pentru Chişinău”).  

 

În articolul „Dodon cenzurat pentru că a cîştigat!”, redacţia din Chişinău a publicaţiei 

Adevărul este acuzată că a cenzurat un interviu cu Igor Dodon. Autorul afirmă că reporterii 

ziarului Adevărul i-ar fi solicitat lui Igor Dodon să răspundă unor întrebări, interviul urmînd 

să apară în numărul de joi, 9 iunie. (…) „Unul din redactorii ziarului a intervenit în textul 

răspunsurilor sale, eliminînd fraze, idei, pasaje inconvenabile politicii editoriale a ziarului, 

probabil. Mai mult decît atît, redactorul ziarului chiar a insistat ca Dodon să fie de acord 

cu publicarea interviului în forma sa mutilată. Fireşte că nu a fost de acord!”,
5
 anunț ă 

autorul anonim. 

 

Deşi acuză o publicaț ie de cenzură, Moldova Suverană nu oferă dreptul la replică 

jurnaliştilor de la cotidianul Adevărul şi nici nu menț ionează că ar fi încercat să solicite 

părerea acestora. De fapt, opinia oficială a ziarului respectiv a fost publicată pe 9 iunie, pe 

site-ul publicaţiei („Comunistul Igor Dodon minte că „Adevărul“ l-a cenzurat” 
6
), articolul 

fiind publicat a doua ș i în ziar . Cu referire la acest subiect, Adevărul menţionează că a fost 

vorba de un articol de publicitate electorală care a fost solicitat de stafful lui Igor Dodon, în 

baza contractului semnat cu PCRM. “Răspunsurile lui Igor Dodon conţineau atacuri la 

adresa altor politicieni, fiind în  contradicţie cu politica noastră editorială, deontologia 

jurnalistică şi bunul simţ”, menț ionează ziarul. Adevărul mai precizează: „chiar şi într-un 

material publicitar ne conducem de Codul deontologic al jurnalistului, de legislaţia în 

vigoare şi de regulile bunului simţ şi nu publicăm acuzaţii neprobate, zvonuri şi părerile 

unei persoane despre alta, fără ca cel vizat să aibă o replică”.  

 

Astfel, Moldova Suverană dă dovadă de lipsă de obiectivitate, distorsionează cu rea-

credinț ă realitatea,  prezentând informaț ii eronate cu scopul de a dezinforma cititorii.  

 

De notat că în Moldova Suverană interviul cu Igor Dodon menț ionat mai sus nu este plasat 

la rubrica „Electorala 2011” şi nu este însoţit de specificarea „Achitat din fondul electoral”, 

aşa cum ar trebui, pentru că este un material publicitar al unui concurent electoral, în care 

acesta îşi face publice detalii din programul electoral şi aduce acuzaţii la adresa 

contracandidatului  său  Dorin Chirtoacă.  

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 
5
 http://moldova-suverana.md/politic/2206-ziarul-romanesc-adevrul-de-la-chiinu-mutileaz-adevrul.html  

 
6
http://www.adevarul.ro/adevarul_moldova/actualitate_md/Comunistul_Igor_Dodon_minte_ca_Adevarul_l-

a_cenzurat_0_496150997.html 

http://moldova-suverana.md/politic/2206-ziarul-romanesc-adevrul-de-la-chiinu-mutileaz-adevrul.html
http://www.adevarul.ro/adevarul_moldova/actualitate_md/Comunistul_Igor_Dodon_minte_ca_Adevarul_l-a_cenzurat_0_496150997.html
http://www.adevarul.ro/adevarul_moldova/actualitate_md/Comunistul_Igor_Dodon_minte_ca_Adevarul_l-a_cenzurat_0_496150997.html


 30 

Coaliţia 2009 este o uniune benevolă de organizaţii neguvernamentale din Republica 

Moldova care au drept scop sa contribuie la asigurarea unor alegeri libere, corecte, 

transparente şi democratice ale Parlamentului Republicii Moldova şi continuă activităţile 

de promovare a unor alegeri libere şi corecte demarate de Coaliţia 2005 şi 2007. La 

moment Coaliţia 2009 întruneşte peste 70 de organizaţii neguvernamentale.  

 

 

 


