
 1 

                                        

      
   

 
       
 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-media  

în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2014 
(concluzii generale) 

 

Raport nr. 1

1 – 17 octombrie 2014 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 
Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA), Ambasada SUA în 

Republica Moldova şi Fundaţia Est-Europeană (din resursele acordate de Guvernul Suediei prin intermediul Agenţiei 

Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida) şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA).  

Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. 

 



 2 

I. Date generale 

 

1.1 Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea opiniei publice privind comportamentul 

editorial al instituţiilor mass-media în perioada electorală pentru alegerile parlamentare din 

Republica Moldova.   

 

1.2 Perioada de monitorizare: 1 octombrie 2014 – 30 noiembrie 2014. 

 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 

Instituţiile mass-media au fost selectate în baza următoarelor criterii obiective: a) forma de 

proprietate; b) geografie; c) limba de difuzare. Astfel, sunt monitorizate instituţii mass-media 

publice şi private, cu acoperire naţională, cvasi-naţională şi regională, în limba română şi în limba 

rusă. 

 

1.4 Mass-media monitorizate
1
: 

TV  

Accent TV, Canal 2, Canal 3, Canal Regional, GRT, Jurnal TV, Moldova 1, N4, Prime TV, ProTV 

Chişinău, TV7, Publika TV 

 

Radio  

Radio Moldova, Radio Noroc, Radio Plai, Russkoie Radio, Vocea Basarabiei 

 

Presa scrisă  

Jurnal de Chişinău, Komsomolskaia pravda v Moldove, Moldova Suverană, Nezavisimaia 

Moldova, Panorama, Timpul, Vesti Gagauzii, Ziarul Naţional  

  

Portaluri online 

Deschide.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Moldova.org, Newsmaker.md, Noi.md, Omg.md, 

Politik.md, Realitatea.md, Unimedia.info   

 

1.5 Obiectul monitorizării 

TV 

A. Ştirile cu caracter electoral din principala ediţie informativă a zilei; 

B. Emisiunile cu caracter electoral (câte una la fiecare TV); 

C. Publicitatea electorală cu plată; 

D. Dezbaterile electorale. 

 

Radio 

Toate buletinele de ştiri, emisiunile de dezbateri şi publicitatea din prime-time. Intervalul 

monitorizării: de la 6.00 până la 13.00 şi de la 17.00 până la 20.00, zilnic. 

 

Presa scrisă 

Întreg conţinutul editorial al publicaţiilor periodice monitorizate, inclusiv publicitatea. 

 

Portaluri online 

Întreg conţinutul editorial al site-urilor, inclusiv publicitatea. În cazul plasării pe site a unor 

materiale video, acestea sunt doar menţionate, fără a fi monitorizat conţinitul lor. 

 

                                                 
1
 În ordine alfabetică 

http://urnal.md/
http://noi.md/
http://omg.md/
http://politik.md/


 3 

1.6. Echipa 

Proiectul este realizat în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte de Asociaţia Presei 

Electronice (monitorizare TV), Asociaţia Presei Independente (monitorizare presă scrisă şi presă 

online), Centrul pentru Jurnalism Independent (monitorzare radio şi presă online). 

 

2. Cadrul metodologic 

Analiza de conţinut a instituţiilor mediatice s-a făcut în baza unor indicatori care permit 

cuantificarea şi calificarea ştirilor/emisiunilor cu caracter electoral, a prezenţei protagoniştilor de 

diferite categorii, a respectării normelor profesionale de către jurnalişti. 

 

Categorii de protagonişti:  

 Funcţionari de stat; 

 Politicieni; 

 Experţi; 

 Cetăţeni de rând; 

 Alţii. 

 

Categorii de instituţii:  

 Preşedinţia;  

 Parlamentul; 

 Guvernul; 

 Administraţia publică locală; 

 Partidele politice.  

 

Analiza cantitativă: 

 Frecvenţa apariţiilor actorilor politici: a) intervenţii directe; b) menţiuni/apariţii; 

 Durata apariţiilor actorilor politici: a) intervenţii directe; b) menţiuni/apariţii; 

 Numărul ştirilor/emisiunilor cu caracter electoral; 

 Numărul ştirilor conflictuale cu caracter electoral; 

 Numărul protagoniştilor în ştirile/emisiunile cu caracter electoral; 

  Paritatea sexelor în rândul protagoniştilor. 

 

Analiza calitativă: 

 Contextul prezentării actorilor politici în ştiri : a) pozitiv; b) negativ; c) neutru. 

  Atitudinea jurnalistului faţă de actorii politici în emisiuni: a) favorizantă b) defavorizantă, b) 

imparţială; 

  Numărul surselor în ştirile conflictuale: a) o sursă; b) două şi mai multe surse; 

  Respectarea principiului imparţialităţii în ştiri: a) părtinire; b) nepărtinire. 

 

 

3. Concluzii generale 1-17 octombrie 2014 

- În perioada 1-17 octombrie 2014 cele 12 televiziuni monitorizate au difuzat în principalele ediţii 

informative între 27 şi 83 de ştiri cu referire la desfăşurarea procesului electoral. Din numărul total 

de ştiri electorale, 27,3% au avut caracter conflictual. Cinci televiziuni (Accent TV, N4, Canal2, 

Jurnal TV, Canal3) au admis derogări vizibile, inclusiv două (Accent TV şi N4) – derogări grave de 

la norma profesională de a reflecta ştirile conflictuale în temeiul mai multor surse de informaţie. 

-  Două televiziuni (Moldova 1, GRT) au respectat în totalitate principiul imparţialităţii în ştiri; trei 

(Canal Regional, TV7, Publika TV) - au admis derogări minore (între 1% şi 7%); trei (N4, Prime 

TV, Pro TV) – derogări de gravitate medie (între 13% şi 21%); patru (Canal 3, Canal 2, Accent TV, 

Jurnal TV) – derogări grave (între 30% şi 44%). 



 4 

- În ştirile electorale de la toate tipurile de media monitorizate, femeile au fost subreprezentate. 

- În ştirile electorale de la TV au fost vizate 24 de partide şi formaţiuni politice, iar cel mai des – 

PDM, urmat, la distanţă, de PLDM şi PCRM.  

- Din 141 de politicieni, mediatizaţi de televiziunile monitorizate, în top 10 pe primele două poziţii 

se situează liderul PDM, M.Lupu şi liderul PLDM, V.Filat. 

- În cadrul celor 53 de emisiuni TV cu caracter electoral, 33 de persoane au avut intervenţii directe, 

fiind invitate în platou. În cazul Publika TV, din 10 invitaţi la emisiunea Fabrika, 9 au fost parte a 

echipei PDM; 

- În mare, moderatorii emisiunilor au avut o atitudine imparţială faţă de protagonişti. Totuşi, 

semnalăm 8 cazuri de favorizare şi 18 de defavorizare a protagoniştilor; 

- În perioada 1-17 octombrie, cele cinci posturi de radio monitorizate au difuzat în total 315 

materiale cu caracter electoral direct sau indirect. Marea majoritate dintre acestea au fost știri – 274, 

inclusiv 9 cu caracter conflictual, dar au fost difuzate și 41 de materiale de educaţie electorală. Cele 

mai active la reflectarea  subiectelor electorale au fost radiodifuzorul public Radio Moldova, 

Russkoe Radio și Vocea Basarabiei. Cele mai puţine știri electorale au fost difuzate de postul de 

radio cu acoperire naţională Noroc; 

- În majoritatea știrilor de la Radio Moldova și Vocea Basarabiei a fost asigurat pluralismul de 

opinie și diversitatea de surse, materialele de la Vocea Basarabiei evidenţiind-se prin prezenta 

cetăţenilor și experţilor ca surse majoritare. Radio Noroc, Radio Plai și Russkoe Radio au avut 

carenţe la acest capitol, recurgând preponderent la politicieni și funcţionari de stat în calitate de 

surse; 

- În topul celor mai mediatizaţi protagoniști la cele 5 posturi de radio se numără reprezentanţii 
PDM și PLDM, care au avut cele mai multe intervenţii și menţiuni în context pozitiv și neutru. 

Bazat pe frecvenţa și contextul apariţiei acestora în știri constatăm o ușoară tendinţă de favorizare a 

PDM și PLDM la Radio Moldova, și favorizarea masivă a PLDM la Vocea Basarabiei. Postul de 

radio Plai a favorizat PDM prin numărul mare de menţiuni, preponderent în context pozitiv; 

- Marea majoritate a posturilor de radio monitorizate au avut probleme la capitolul echilibrului 

știrilor controversate.     

- În perioada 1-17 octombrie 2014, cele opt ziare monitorizate au publicat în total 203 articole de 

diferite genuri jurnalistice. Cele mai multe materiale jurnalistice la aceste teme a publicat ziarul 

Nezavisimaia Moldova, urmat de Timpul, Panorama şi Komsomolskaia pravda v Moldove; 

- Ziarele care au abordat subiecte conflictuale cu caracter electoral în diferite genuri de articole nu 

au reuşit să asigure prezentarea tuturor părţilor relevante pentru conflictul mediatizat sau opinia 

părţii acuzate, în special, fiind vorba de editoriale sau alte articole de opinie. Nezavisimaia Moldova 

este ziarul care nu a prezentat opinia părţii acuzate în nici unul din materialele jurnalistice 

conflictuale; 

- Nici unul din ziarele monitorizate nu a asigurat cel puţin o aparentă egalitatea de gen a surselor de 

informaţie, iar publicaţiile Moldova Suverană şi Jurnal de Chişinău au avut ca surse de informaţie 

în textele care vizează direct sau indirect campania electorală doar bărbaţi; 

- Ziarele mediatizează campania selectiv, prezentând concurenţii electorali prin prisma 

simpatiilor/antipatiilor sale politice. Astfel, Nezavisimaia Moldova favorizează direct sau preferă să 

prezinte în special în context pozitiv PCRM, Panorama şi Vesti Gagauzii – PPP, Moldova Suverană 

şi Ziarul Naţional – PLDM, Timpul – PDM, Komsomolskaia pravda v Moldove – PDM, PPP şi 

PSRM, Jurnal de Chişinău – PLR.  

- Portalul Newsmaker.md este unicul care a reflectat toate subiectele electorale corect şi fără a 

favoriza vreunul dintre concurenţii electorali. 

- Portalul Moldova24.info s-a remarcat printr-un partizanat evident în favoarea Partidului Politic 

„Patria” şi a lui Renato Usatîi. Acest concurent electoral a fost mediatizat masiv în materiale scrise, 

dar şi video, preponderent în context pozitiv. 



 5 

- Majoritatea portalurilor au avut carenţe în sensul respectării principiilor profesionale ce ţin de 

asigurarea pluralismului şi echilibrului surselor, dar şi de imparţialitate şi obiectivitate. Cele mai 

multe probleme de acest gen au fost atestate la Moldova24.info. 

- Portalul Jurnal.md defavorizează Partidul Democrat, acest actor politic fiind prezentat aproape în 

toate cazurile în context negativ. Preponderent în context negativ au fost prezentaţi Partidul 

Comuniştilor şi Partidul Liberal Democrat, dar şi Partidul „Patria” şi Renato Usatîi. 

- Portalul Omg.md defavorizează PDM şi PLDM. PCRM a fost prezentat preponderent în context 

neutru, iar Partidul „Patria” şi Renato Usatîi a apărut de cele mai multe ori în context pozitiv şi/sau 

neutru. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Note: 

Raportul integral va fi disponibil pe paginile web: www.alegeliber.md, www.api.md, www.media-

azi.md, www.apel.md până la sfârşitul săptămânii curente.  

Rapoartele de monitorizare vor fi traduse în limbile engleză şi rusă şi de asemenea vor fi plasate pe 

paginile web indicate mai sus.  

 

http://www.alegeliber.md/
http://www.api.md/
http://www.media-azi.md/
http://www.media-azi.md/
http://www.apel.md/

