
            

  

 
 

 

 
 

MONITORIZAREA MASS-MEDIEI ÎN CAMPANIA ELECTORALĂ 
pentru alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023 

 
 

Raport nr.3 
24 octombrie – 4 noiembrie 2023 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

Acest raport este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și 
responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID, Ambasada Marii Britanii la 
Chișinău și implementat de Internews în Moldova, care are ca scop promovarea dezvoltării 
mass-media independente și profesioniste, și crearea unui sector media mai rezistent la 
presiunile politice și economice. Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat 
punctul de vedere al finanțatorilor. 



            

 
Scopul și obiectivele proiectului: Monitorizarea și informarea publicului cu privire la 
comportamentul mass-mediei în campania electorală și accesul concurenților electorali la 
mass-media. Monitorizarea analizează tendințele reportericești care pot afecta performanța 
instituțiilor mass-media și compromite abilitatea acestora de a oferi publicului informații 
veridice, echidistante și pluraliste. 
 
Perioada de monitorizare: 1 octombrie – 5 noiembrie 2023 
 
Criteriile de selectare a instituțiilor mass-media supuse monitorizării:  

• Audiența / impactul: național, regional 
• Tipul de media: audiovizual 
• Forma de proprietate: publică, privată 
• Limba difuzării: română, rusă 

 
Lista instituțiilor mass-media monitorizate: 
 

Moldova 1 (21:00) – post public, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 
TVR Moldova (18:00) – post cu acoperire națională, difuzează în limba română; 
Jurnal TV (19:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 
Pro TV (20:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limba română; 
TV 8 (19:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în română și rusă; 
Cinema 1 (19:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile rusă și română; 
ITV (20:00) – post privat, acoperire națională; difuzează în limbile română și rusă. 
Orizont TV (19:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă; 
Vocea Basarabiei TV (18:30) – post privat, acoperire națională, difuzează în limba română;  
Exclusiv TV (20:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și rusă. 
 

2. Cadrul metodologic  
 
A fost monitorizat conținutul integral al principalelor buletine de știri zilnice de la fiecare post 
de televiziune, fiind analizate materialele cu caracter electoral direct și indirect. Materialele au 
fost supuse unei evaluări de conținut și de context, pentru a determina dacă sunt favorabile 
sau defavorabile unui sau altui concurent electoral/unei sau altei concurente electorale.  
 
Materialele au fost analizate conform următoarelor criterii de reflectare obiectivă: 
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
Potrivit standardelor profesionale, Codului deontologic al jurnalistului și Codului Serviciilor 
Media Audiovizuale, știrile trebuie să fie imparțiale și obiective și să nu favorizeze anumite 
partide/grupuri/persoane în detrimentul altora. Prezența elementelor discriminatorii în cadrul 
reportajelor și știrilor constituie un prim criteriu de prezentare a realității prin prisma opiniilor 
jurnalistului. Filtrarea știrilor și analiza minimă a istoriei și contextului, de asemenea, vorbesc 
despre apărarea intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg. 
 
Corectitudinea și echilibrul surselor/pluralismul de opinie 
 
Pentru a fi corecte și echilibrate, materialele trebuie să prezinte toate părțile vizate, în special 
când e vorba de subiecte controversate, și să trateze în mod egal oponenții. De asemenea, 
mass-media trebuie să asigure accesul la o multitudine de păreri diverse care ar ajuta 
auditoriul să-și creeze propria opinie asupra celor întâmplate. 
 
Limbajul și imaginile utilizate 
 
Exagerările și limbajul licențios utilizat în mod deliberat – cum ar fi limbajul peiorativ sau 
etichetele atribuite anumitor persoane sau organizații, precum și imaginile manipulate astfel 



            

încât anumite părți să apară în lumină negativă – ridică semne de întrebare cu privire la 
respectarea standardelor etice și profesionale. Comportamentul deontologic al jurnaliștilor este 
pus la îndoială de cele mai multe ori atunci când imaginile prezintă aspecte ce nu corespund 
realității, când acestea sunt trucate, dar și atunci când anumite știri sunt ilustrate cu imagini ce 
nu au legătură cu textul.  
 
Acronime utilizate în raport: 

CEC – Comisia Electorală Centrală   

APC – Administrația Publică Centrală 

APL – Administrația Publică Locală 

CC- Curtea Constituțională 

UE – Uniunea Europeană 

CSE – Comisia pentru Situații Excepționale 

PSDE - Partidul Politic Partidul Social Democrat European 

PCRM -  Partidul Politic Partidul Comuniștilor din Republica Moldova 

PL -  Partidul Politic Partidul Liberal 

PSRM - Partidul Politic Partidul Socialiștilor din Republica Moldova 

PVE - Partidul Politic Partidul Verde-Ecologist 

NOI – Partidul Politic Noua Opțiune Istorică 

PN - Partidul Politic Partidul Nostru 

PRM – Partidul Politic Partidul Republican din Moldova 

UCM - Partidul Politic Uniunea Centristă din Moldova 

PPE – Partidul Politic Partidul European 

PPDM - Partidul Politic Partidul Popular Democrat din Moldova 

PC – Partidul Politic Partidul Conservator 

PNL – Partidul Politic Partidul Național Liberal 

PLDM – Partidul Politic Partidul Liberal Democrat din Moldova 

DA - Partidul Politic Democrația Acasă 

PRM -  Partidul Politic Partidul Regiunilor din Moldova 

PPSM - Partidul Politic Partidul Popular Socialist din Moldova 

PPDA – Partidul Politic Platforma Demnitate și Adevăr 

AUR -  Partidul Politic Alianța pentru Unirea Românilor 

PUN -  Partidul Politic Partidul Unității Naționale 

PAS -  Partidul Politic Partidul Acțiune și Solidaritate 

PACE - Partidul Politic Partidul Acasă Construim Europa 

PS -  Partidul Politic Partidul Schimbării 

PDCM -  Partidul Politic Partidul Dezvoltării și Consolidării Moldovei 

PPN - Partidul Politic Partidul Progresului Național 

CUB -  Partidul Politic Coaliția pentru Unitate și Bunăstare 

MAN -  Partidul Politic Mișcarea Alternativa Națională 

PNM - Partidul Politic Partidul National Moldovenesc 

 ALDE – Partidul Politic Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa 
 



            

 
 
3. Datele monitorizării 
 
Moldova 1  

Implicarea în campania electorală  
 
În perioada de raport, postul public de televiziune a difuzat 77 de știri cu caracter electoral 
direct și indirect. Știrile electorale directe (64) s-au referit la prioritățile din programele 
electorale ale candidaților pentru funcția de primar al municipiului Chișinău, reținerea unor 
reprezentanți ai Partidului Șansă într-un dosar de finanțare ilegală, acreditarea observatorilor 
pentru alegerile locale, știri cu și despre candidații care au participat la dezbaterile electorale 
organizate de Moldova 1 și Radio Moldova, suspendarea licențelor de emisie a șase televiziuni 
în baza deciziei CSE, evenimentele cu implicarea membrilor Partidului Șansă de până la 
scoaterea acestuia din cursa electorală, promisiunile bașcanei Evghenia Guțul pentru locuitorii 
din UTA Găgăuzia și raioanele Taraclia și Orhei, concluziile și constatările Promo-LEX și ale 
ENEMO privind procesul electoral etc. Toate știrile electorale directe au fost inserate la rubrica 
„Electorala 2023”. Știrile cu caracter electoral indirect (13) s-au referit la ajutorul oferit de 
Guvern pentru perioada rece a anului, la posibilitatea reducerii tarifului pentru energie electrică 
pentru consumatorii casnici din nordul țării, la posibilitatea majorării salariilor profesorilor, 
alocarea de fonduri pentru modernizarea domeniului educației, subvenții acordate fermierilor, 
progresele înregistrate de Republica Moldova pe calea integrării europene etc.  
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
Știrile și reportajele realizate de Moldova 1 în perioada de raport, în mare parte, au respectat 
principiile neutralității, echidistanței și imparțialității. În perioada monitorizării, postul de 
televiziune public s-a axat pe subiecte care vizează prioritățile concurenților electorali, fiindu-
le oferit acces mai mult sau mai puțin egal. Totuși, prin modalitatea de prezentare, Moldova 1 
a defavorizat ușor candidații Partidului Șansă și pe reprezentanta PCRM, Diana Caraman, 
candidata pentru funcția de primar al municipiului Chișinău. De exemplu, în cazul Dianei 
Caraman, Moldova 1 a insistat pe incidentul din cadrul dezbaterilor electorale, când aceasta a 
fost exclusă pentru că nu s-a conformat regulamentului de a vorbi în limba română. Reporterii 
Moldova 1 au accentuat în titlurile știrilor de referință anumite aspecte care au fost la limita 
amestecului dintre fapte și opinii, astfel punând-o pe candidată într-o lumină negativă, de 
exemplu: „Comuniști noi, obiceiuri vechi” sau „Caraman vede peste tot naziști”. 
 
Moldova 1 a citat și menționat în știrile cu caracter electoral direct 16 candidați. De cea mai 
amplă reflectare s-a bucurat candidatul MAN, Ion Ceban, care a fost protagonistul a nouă 
materiale, fiind astfel ușor favorizat prin numărul mai mare de știri în comparație cu ceilalți 
candidați. Urmează Lilian Carp (PAS) și Vasile Bolea (Partidul Renaștere), care au apărut în 
câte patru materiale fiecare. Candidatul PSDE, Vadim Brînzaniuc, a fost protagonistul a trei 
știri, iar Cristina Vulpe (Partidului Șansă), Adrian Albu (PSRM), Diana Caraman (PCRM), 
Andrei Donică (Mișcarea Profesioniștilor „Speranța-Nadejda”), Alexei Lungu (Partidul Șansă) 
au fost reflectați în câte două știri fiecare. Alți șase concurenți au fost protagoniștii a câte o 
știre fiecare. 
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
În materialele cu caracter electoral direct difuzate în perioada 24 octombrie – 4 noiembrie, 
Moldova 1 a inclus, de regulă, opinia unei singure surse și nu a oferit informații de context. 
Doar în 14 din cele 77 materiale monitorizate a fost asigurat pluralismul de opinie.  
 
În perioada de raport, Moldova 1 a avut 14 materiale controversate, în majoritatea (11) fiind 
asigurat echilibrul surselor și/sau dreptul la replică/opinie. În trei materiale postul public de 
televiziune nu a asigurat dreptul la replică celor vizați. În primul din ele, din 1 noiembrie („8 



            

localități, fără „Șansă”) despre decizia CEC de a anula înregistrarea a opt candidați la funcția 
de primar și consilier din partea Partidului Șansă, Moldova 1 nu a inclus opinia reprezentanților 
partidului. Într-o altă știre din 1 noiembrie („Nesterovschi, în arest”), despre faptul că Alexandr 
Nesterovschi, acuzat de corupere pasivă, rămâne în arest preventiv, Moldova 1 a menționat 
că „Nesterovschi este susținut de Partidul Renaștere, afiliat lui Ilan Șor, condamnat la 15 ani 
de pușcărie în dosarul frauda bancare”, fără a include și opinia/replica celor de la Partidul 
Renaștere. Al treilea caz de neasigurare a dreptului la replică a fost înregistrat într-o știre din 
3 noiembrie („Rusia vrea destabilizare”) care îl citează pe directorul SIS, Alexandru Mustață, 
potrivit căruia, Rusia a pus la cale un scenariu pentru a înlătura guvernarea de la Chișinău, 
menționându-se în context și Partidul Șansă. Și în acest caz, Moldova 1 nu asigurat celor vizați 
dreptul la replică. 
 
Din punctul de vedere al asigurări egalității de gen, postul public de televiziune a asigurat un 
echilibru relativ al surselor, bărbații fiind citați de 63 de ori, iar femeile – de 37 de ori. 
 
Limbajul și imaginile video utilizate 
 
În cadrul știrilor cu caracter electoral direct sau indirect, Moldova 1 a utilizat un limbaj neutru  
în raport cu majoritatea candidaților, excepție fiind cei ai Partidului Șansă. În unele știri, 
Moldova 1 a admis etichetări: „...prin intermediul grupărilor criminale conduse de condamnatul 
penal Ilan Șor”, „Ministrul Energiei a vorbit despre așa-zisul contract publicat de bașcanul 
Evghenia Guțul, care are legături cu oligarhul fugar Ilan Șor.... ”, „Bașcanul de la Comrat și 
oligarhul fugar Ilan Șor au promis pensionarilor din autonomia găgăuză și din raioanele Orhei 
și Taraclia un ajutor financiar de 1000 lei în ajunul alegerilor locale generale”, iar în alte 
materiale au fost admise ironii, cu precădere în titlurile știrilor: „Fără «Șansă» la alegeri”, „8 
localități, fără «Șansă»”, „Șansa Rusiei”.  
 
Imaginile puse pe post au fost în corespundere cu normele deontologice. 
 
 
TVR Moldova 
 
Implicarea în campania electorală 
 
În perioada 24 octombrie – 4 noiembrie 2023, TVR Moldova a pus pe post 71 de știri cu 
caracter electoral direct și indirect. Cele mai multe dintre acestea (56) au fost prezentate în 
cadrul rubricii „Alege primarul. Buletin electoral” și s-au referit la promisiunile candidaților și 
activitățile lor de campanie, acuzații ale unor concurenți electorali la adresa altora, percheziții 
la membrii Partidului Șansă și excluderea acestei formațiuni din cursa electorală, activitatea 
Comisiei Electorale Centrale în contextul alegerilor locale generale din 5 noiembrie și 
prezentarea concluziilor Raportului interimar al Misiunii internaţionale de observare a alegerilor 
ENEMO, dar și a celui de-al patrulea raport de monitorizare a campaniei electorale realizat de 
Asociația Promo-LEX. 
 
În afara rubricii electorale au fost prezentate alte 15 subiecte, care s-au referit la evoluțiile în 

dosarul deputaților Alexandr Nesterovschi și Irina Lozovan (Partidul Renaștere), promisiuni 

legate de reducerea prețului la gaz în autonomia găgăuză, crearea unui institut pentru 

sprijinirea integrării RM în UE, majorarea ajutorului social pentru perioada rece a anului, 

promisiuni din partea oficialilor europeni privind acordarea asistenței macrofinanciare RM, dar 

și la „mesajul puternic de susținere a parcursului european al Republicii Moldova transmis de 

peste 80 de oficiali europeni” în ajunul alegerilor locale etc. 

 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
Subiectele cu caracter electoral direct difuzate de TVR Moldova au fost obiective și 
echidistante, fără a fi sesizată favorizarea sau defavorizarea unor concurenți electorali. În total, 



            

postul a reflectat subiectele de campanie a 16 concurenți care aspiră la fotoliul de primar al 
mun. Chișinău. De asemenea, au fost vizați în știri alți doi candidați care luptă pentru primăriile 
locale.  
  
Candidatul MAN, Ion Ceban, a apărut în cele mai multe știri (nouă), dintre care cinci au vizat 
activitățile sale de campanie, iar în alte patru cazuri a fost citat/acuzat/invitat la dezbateri 
publice de către contracandidatul său Victor Chironda de la PPDA. Ion Ceban este urmat de 
Victor Chironda, PPDA, și Alexei Lungu de la Partidul Șansă cu câte șapte apariții fiecare, 
ultimul fiind vizat/menționat în special în cazul excluderii formațiunii din cursa electorală sau a 
tentativelor de corupere a alegătorilor. Lilian Carp de la PAS și Vadim Brînzaniuc de la PSDE 
au avut câte patru apariții fiecare, Ion Purice de la PL - trei apariții. Cristina Vulpe de la Partidul 
Șansă, Adrian Albu de la PSRM, Vasile Bolea de la Partidul Renaștere, Ruslan Codreanu de 
la Blocul electoral „Ruslan Codreanu”, Ștefan Gligor de la Partidul Schimbării, Andrei Donică 
de la Mișcarea Profesioniștilor „Speranța-Nadejda” și Roman Mihăeș de la PNL au fost 
protagoniștii a câte două știri fiecare. Alți trei candidați au fost menționați o singură dată.    
 
În câteva materiale difuzate în afara rubricii electorale a fost pusă în lumină pozitivă 
administrația publică centrală și, respectiv, candidații în alegeri din partea partidului de 
guvernământ. De exemplu, în buletinul de știri din 24 octombrie postul a informat despre 
inițiativa de a crea un institut pentru sprijinirea integrării RM în UE la inițiativa Senatului 
României, despre lansarea Centrului de excelență în agricultură la Universitatea Tehnică a 
Moldovei și a Institutului Național pentru Educație și Leadership, la ambele evenimente 
participând ministrul Educației și Cercetării. Totodată, postul a informat despre vizita 
premierului Dorin Recean la Bruxelles (26 octombrie) vorbind despre asistența 
macrofinanciară de 72,5 mil. euro din partea UE, care „va fi transferată până la sfârșitul acestei 
luni și va fi folosită pentru asigurarea stabilității macrofinanciare și reformelor necesare 
procesului de integrare europeană”.  
 
În ajunul alegerilor locale, la 4 noiembrie, TVR Moldova a informat că „peste 80 de oficiali 
europeni au transmis un mesaj puternic de susținere a parcursului european al Republicii 
Moldova”. Declarațiile au fost făcute la reuniunea președinților comisiilor pentru Afaceri 
Externe din țările UE, găzduit în premieră la Chişinău. În cadrul evenimentului, președintele 
Parlamentului Igor Grosu s-a referit la „țările UE care au fost alături de noi mereu, iar în ultimii 
doi ani am avut lumină, căldură, siguranță în ziua de mâine fără a fi șantajați”. 
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
În ceea ce privește pluralismul de opinie, din cele 71 de materiale supuse monitorizării, acesta 
a fost asigurat în 15 cazuri, în celelalte știri fiind citată doar o singură sursă. 
 
Din cele 23 de știri care au avut un caracter controversat, TVR Moldova a oferit dreptul la 
replică, asigurând echilibrul surselor în 20 cazuri. Alte trei știri au rămas neechilibrate: un 
material despre ședința CEC privind solicitarea SIS de a scoate din cursa electorală doi 
candidați ai Partidului Șansă (30 octombrie), știrea privind un nou dosar de finanțare ilegală a 
partidelor și spălare de bani (31 octombrie), predarea benevolă  la poliție a sumelor de bani 
primite de la reprezentanții unui partid politic (2 noiembrie). 
 
Din perspectiva asigurări egalității de gen, postul a acordat prioritate surselor de sex masculin. 
Astfel, bărbații au fost citați/menționat de 80 de ori, în timp ce femeile - de 23 de ori. 
 
Limbajul și imaginile video utilizate 
 
Limbajul utilizat de TVR Moldova a respectat în mare parte rigorile deontologice, cu excepția 
a două cazuri (3 noiembrie) în care au fost folosite etichetele „grup criminal organizat, condus 
de oligarhul fugar Ilan Șor” și „grupări criminale conduse de condamnatul penal Ilan Șor”. În 
cazul imaginilor video nu au fost sesizate abateri de la normele legale. 
 



            

Jurnal TV 

Implicarea în campania electorală 

În intervalul 24 octombrie – 4 noiembrie 2023, postul de televiziune Jurnal TV a prezentat în 
cadrul principalului buletin de știri al zilei 40 de știri cu caracter electoral direct și indirect. Dintre 
acestea, 25 au fost inserate în cadrul rubricii „Alegeri locale 2023” și s-au referit, în mare parte, 
la promisiunile electorale ale concurenților înscriși în cursa pentru funcția de primar general al 
mun. Chișinău, dar și pentru suburbiile capitalei, activitatea Comisiei Electorale Centrale în 
contextul alegerilor, prezentarea câtorva cazuri de cumpărare a alegătorilor, acuzați de 
„acceptare a finanțării Partidului Renaștere de către un grup criminal condus de Ilan Șor”, 
efectuarea perchezițiilor la sediul Partidului Șansă și excluderea acestei formațiuni din cursa 
electorală în ultima zi de campanie.   

În perioada monitorizată, Jurnal TV a pus pe post și 15 materiale cu caracter electoral indirect, 
care s-au referit la suspendarea licenței de emisie pentru șase posturi TV, evoluții în dosarul 
deputaților Irina Lozovan și Alexandr Nesterovschi, discuții în contextul declarațiilor bașcanului 
autonomiei găgăuze privind semnarea contractului de achiziții a gazului de la o firmă din 
Turcia, care ar permite locuitorilor din autonomie să beneficieze de gaz la un preț de 10 lei/m3, 
majorarea, din anul viitor, a salariilor angajaților din domeniul educației, lansarea programului 
„Ajutor la contor”, majorarea sprijinului financiar pentru perioada rece a anului, reconfirmarea 
suportului Alianței Nord-Atlantice pentru Republica Moldova și consolidarea relațiilor cu 
autoritățile de la Chișinău în aceste „vremuri complicate”.  

Obiectivitate și imparțialitate. Partizanat politic  

În perioada de monitorizare, știrile și reportajele cu caracter electoral direct realizate de Jurnal 
TV au respectat principiile neutralității, obiectivității și imparțialității, campania electorală fiind 
reflectată echidistant, fără a fi observată favorizarea concurenților. În mare parte, 
pretendenților la funcția de edil al capitalei le-au fost oferite șanse egale de prezentare a 
priorităților electorale în funcție de evenimentele electorale organizate.  

În materialele electorale, Jurnal TV a prezentat promisiunile a 16 concurenți electorali care 
aspiră la funcția de edil al capitalei și a unui pretendent la funcția de consilier municipal, dar și 
a patru candidați electorali pentru fotoliul de primar al or. Durlești, suburbie a capitalei. Jurnal 
TV a utilizat același format pentru prezentarea priorităților electorale ale candidaților, în cadrul 
unei știri fiind enunțate promisiunile a patru-cinci concurenți. Știrile au avut același titlu: 
„Candidații se întrec în promisiuni electorale”. 

Cele mai multe apariții în știrile cu caracter electoral direct le-a avut Vasile Bolea de la Partidul 
Renaștere (cinci ori) și Ion Ceban de la MAN (cinci știri – în trei a fost vorba despre promisiuni 
electorale, iar în două despre acuzații directe sau indirecte la adresa sa), aceștia fiind urmați 
de Lilian Carp de la PAS (patru ori). Câte trei apariții au avut Adrian Albu de la PSRM, Ion 
Bulgac de la CUB, Vadim Brînzaniuc de la PSDE și Victor Chironda de la PPDA. Câte două 
apariții au avut Roman Mihăeș de la PNL, Constantin Butucel de la PACE și Andrei Donică de 
la Mișcarea Profesioniștilor „Speranța-Nadejda”. Alți șapte concurenți electorali au avut câte o 
singură apariție. 

În știrile cu caracter electoral direct nu a fost remarcată favorizarea vreunui concurent electoral. 
Partidul Șansă a fost menționat în cinci știri, toate cu conotație negativă, care s-au referit la 
efectuarea perchezițiilor la sediul partidului (26 octombrie), obținerea finanțărilor ilegale din 
partea Federației Ruse (27 octombrie), posibilitatea excluderii și excluderea candidaților 
Partidului Șansă din cursa electorală, aceștia fiind suspectați de coruperea alegătorilor (31 
octombrie și 2 noiembrie) și excluderea formațiunii din cursa electorală (3 noiembrie). 

În ceea ce privește subiectele cu caracter electoral indirect, autoritățile centrale au fost puse 
în lumină pozitivă în șase știri - despre lansarea programului „Ajutor la contor”, promisiuni de 
majorare a salariilor în educație și sprijinul financiar pentru perioada rece a anului, prin 
declarații de susținere a parcursului european al țării etc. Astfel, indirect, partidul de 



            

guvernământ și candidații acestuia în alegerile locale generale au fost beneficiat de context 
pozitiv. 

Reprezentanții MAN au fost defavorizați de o știre făcută în baza unei investigații a Jurnal.md 
în care se spune că protagonista „duce o viață opulentă, deține mașini și haine scumpe, dar și 
mai multe proprietăți, care ar fi fost cumpărate pe banii statului. Este vorba despre viceprimarul 
capitalei, Irina Gutnic, care este și candidat al partidului Mișcarea Alternativa Națională pentru 
funcția de consilier municipal Chișinău. Colegii o numesc, mai în glumă, mai în serios 
„Malvina”. Într-o investigație, realizată de portalul Jurnal.md, se arată că Irina Gutnic ar fi fost 
implicată direct în criza de anul trecut de la Apă-Canal Chișinău, privind asigurarea capitalei 
cu servicii de apă și canalizare.”  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

În știrile difuzate în perioada de raport, Jurnal TV a asigurat o diversitate relativă a surselor. În 
17 materiale au fost incluse mai multe opinii la subiect. Celelalte materiale au fost bazate pe o 
singură sursă de informații. 

Din cele 22 de știri controversate, puse pe post în perioada de raport, Jurnal TV a respectat 
echilibrul surselor în 15 cazuri, solicitând și opinia celor vizați. În alte șapte cazuri, postul fie a 
solicitat reacția, dar cei vizați nu au răspuns, fie a prezentat doar poziția autorităților (știrea din 
1 noiembrie privind acordarea banilor pentru cumpărarea voturilor; știrea din 2 noiembrie 
privind candidații Partidului Șansă pentru funcția de primar și de consilier care au fost excluși 
din cursa electorală în opt localități; știrea din 3 noiembrie despre publicarea de către CNA a 
imaginilor video din dosarul în care deputatul Irina Lozovan este acuzată de intermedierea 
finanțării Partidului Renaștere de către un grup criminal condus de Ilan Șor), fie a menționat 
că „cei vizați nu au reacționat, deocamdată”, fără a fi evident efortul jurnaliștilor de a identifica 
cea de-a doua sursă de informare (știrea din 3 noiembrie privind eliminarea din cursa 
electorală a Partidului Șansă). 

Din perspectiva gender, subiectele difuzate de Jurnal TV au fost dezechilibrate, în știri 
prevalând sursele de sex masculin (75), în raport cu cele de sex feminin (12). 

Limbajul și imaginile video utilizate   

Jurnal TV a folosit în știrile electorale un limbaj neutru, cu excepția utilizării de câteva ori a 
etichetei „fugarul oligarh Ilan Șor”. În ceea ce privește imaginile care au însoțit subiectele 
electorale acestea au respectat în mare parte normele deontologice. Excepție a fost un singur 
caz (1 noiembrie), când în cadrul unei intervenții telefonice a președintelui Moldovagaz, Vadim 
Ceban, privind „gazul politic de la bașcan”, pe ecran, în dreptul fotografiei lui Vadim Ceban, a 
fost scris „Igor Dodon, președintele Moldovagaz”.  

TV8 

 
Implicarea în campania electorală  
 
În perioada 24 octombrie – 4 noiembrie 2023, postul de televiziune TV8 a difuzat în buletinele 
din prime-time 44 de materiale relevante prezentei monitorizări. 38 dintre acestea au fost 
incluse la rubrica „Electorala 2023”. Acestea au informat despre soluțiile propuse de candidați 
pentru anumite probleme ale comunităților, prioritățile programelor electorale ale candidaților, 
tipărirea buletinelor de vot de către CEC și detalii despre procesul electoral, probe video 
despre persoanele reținute în urma perchezițiilor la sediul Partidului Șansă, știri făcute în baza 
participării candidaților electorali la dezbaterile organizate de TV8, publicitatea electorală și 
eficiența acesteia,  suspendarea licențelor de emisie pentru sașe televiziuni, solicitarea CEC-
ului de a exclude candidații Partidului Șansă din cursa electorală, implicit excluderea acestora 
în baza deciziei CSE în ultima zi de campanie (3 noiembrie 2023), declarațiile bașcanei 
Evghenia Guțul potrivit cărora cetățenii din UTA Găgăuzia și raioanele Taraclia și Orhei vor 
beneficia de gaze la 10 lei/m3, constatările unui nou raport al organizației Promo-LEX privind 



            

procesul electoral, totalizarea campaniei electorale făcută de unii candidați pentru funcția de 
primar al capitalei și altele.  
 
Totodată, au fost analizate și contabilizate șase știri difuzate în afara rubricii electorale. 
Acestea s-au referit la „compensațiile mai mari la căldură” oferite de Guvern pentru familiile cu 
venituri reduse (două știri), la reparația podului de pe strada Mihai Viteazul ce va dura mai mult 
decât a fost preconizat, termenul fiind extins din cauza lucrărilor neprevăzute, eliberarea de 
sub control judiciar a celor trei persoane reținute în urma perchezițiilor la sediul Partidului 
Șansă într-un dosar de finanțare ilegală a formațiunii, vizita premierului Dorin Recean la 
Bruxelles unde a avut o întrunire cu secretarul general NATO și inaugurarea Centrului de 
Excelență Agrotek Arena, de la Universitatea Tehnică a Moldovei, la care a participat și 
ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun.  
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
  
În mare parte, știrile cu caracter electoral, difuzate de TV8, au fost obiective și echidistante. 
TV8 nu a favorizat sau defavorizat anumiți concurenți electorali, prezentându-i pe toți într-un 
mod neutru și mediatizând evenimente și declarații ale diverșilor concurenți care au organizat 
activități relevante procesului electoral.  
 
În perioada de raport, TV8 a reflectat declarațiile și evenimentele a 22 candidați. Cele mai 
multe apariții i-au revenit candidatului la funcția de primar al orașului Orhei și lider al Partidului 
Șansă, Alexei Lungu - cinci știri, în contextul mai multor evenimente cu conotație negativă care 
s-au desfășurat în jurul acestui partid (reținerile unor simpatizanți, solicitarea de a exclude 
partidul din cursa electorală, interceptările din cadrul dosarului de finanțare ilegală a partidului 
etc.). Urmează candidatul PSRM la primăria capitalei Adrian Albu cu trei apariții. Ion Ceban 
(MAN), Vadim Brînzaniuc (PSDE), Lilian Carp (PAS), Vladimir Bolea (Partidul Renaștere), 
Andrei Donică (Mișcarea Profesioniștilor „Speranța-Nadejda”) au avut câte două apariții 
fiecare, iar alți 15 concurenți - câte o apariție fiecare. 
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  
 
Din cele 38 știri electorale, peste jumătate – 21 – au avut caracter de conflict, în care anumiți 
actori electorali fie au fost acuzați, fie li s-a imputat anumite ilegalități. În toate materialele, cu 
excepția a două dintre ele, TV8 a asigurat dreptul la replică celor vizați prin citare directă sau 
indirectă sau prin mențiunea „Am încercat să obținem o reacție de la reprezentanții fostului 
Partid Șor, însă aceștia nu au răspuns nici la apeluri, nici la mesaje”. În cazul în care nu a fost 
posibil de inclus reacția în știre, în cadrul aceluiași buletin informativ, prezentatoarea a revenit 
și a menționat că: „Acum câteva minute liderul Șansă, Alexei Lungu, a venit cu prima reacție 
după ce partidul a fost scos din cursă. Acesta a scris pe rețelele de socializare că...”.  
 
În două materiale, TV8 nu inclus reacția celor vizați și s-a rezumat doar la a menționa că: 
„Până la această oră, atât liderii Partidului Renaștere, cât și Ilan Șor nu au comentat imaginile 
făcute publice de CNA” (3 noiembrie), sau „...cei de la Șansă deocamdată nu au comentat” (4 
noiembrie). Acestea mențiuni nicidecum nu pot fi calificate ca și asigurarea dreptului la replică 
pentru cei vizați.  
 
În ceea ce privește asigurarea egalității de gen, TV8 a oferit acces în știri unui număr de 86 de 
bărbați și 26 de femei, ceea ce reprezintă o proporție de peste trei la unu în favoarea surselor 
de gen masculin. Dezechilibrul de gen poate fi explicat prin includerea în materialele cu tentă 
electorală a candidaților electorali, care sunt în majoritate bărbați. 
 
Limbajul și imaginile video utilizate  
 
Limbajul utilizat de TV8 a fost, în general, neutru, iar imaginile video care au însoțit materialele 
au fost în conformitate cu normele deontologice. În una din știri, TV8 a recurs la etichetare – 
„banii proveneau de la fugarul Ilan Șor” (3 noiembrie). 



            

 
Pro TV Chișinău 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 24 octombrie – 4 noiembrie 2023, postul de televiziune Pro TV Chișinău a difuzat 
51 de subiecte cu caracter electoral direct și indirect. 27 de materiale s-au regăsit la rubrica 
„Electorala 2023”. Acestea au reflectat participarea concurenților electorali la dezbaterile 
difuzate de Pro TV Chișinău, promisiunile concurenților lansate în campanie și declarațiile/ 
acuzațiile făcute de aceștia, procese electorale, percheziții într-un dosar penal ce vizează 
Partidul Șansă, dosare penale privind coruperea alegătorilor, dosarul penal pe numele 
deputaților Alexandr Nesterovschi și Irina Lozovan (Partidul Renaștere), excluderea din 
campania electorală a Partidului Șansă, secvențe din discursul președintei Maiei Sandu 
înainte de alegerile locale, constatările Asociației Promo-LEX, precum și a Misiunii 
Internaționale de Observare a Alegerilor ENEMO, retrospectiva campaniei electorale, opinii 
exprimate de cetățeni de la Bălți etc.  

Știrile difuzate în afara rubricii electorale au reflectat decizia Curții de Apel Chișinău în dosarul 
deputaților Alexandr Nesterovschi și Irina Lozovan, compensațiile ce vor fi oferite de Guvern 
în perioada rece a anului, conferința de presă cu participarea prim-ministrului Dorin Recean și 
a lui Jens Stoltenberg, secretar general al NATO, restanțe la salariile angajaților unor primării, 
ajutor financiar pentru 100 de școli care vor repara sau construi grupuri sanitare, blocarea a 
31 de site-uri și suspendarea licențelor de emisie a șase posturi de televiziune, precum și 
reacția societății civile etc.  

Sâmbătă, 4 noiembrie, cu o zi înainte de alegeri, Pro TV Chișinău nu a mai avut o rubrică 
electorală, difuzând opt știri despre procese electorale, opinii ale cetățenilor privind așteptările 
de la edilul capitalei, probleme ale mun. Chișinău, dar și ale satului Delacău din Anenii Noi.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

În perioada de monitorizare, 25 de concurenți electorali au avut acces în știrile Pro TV 
Chișinău. Cele mai multe apariții i-au revenit lui Victor Chironda (PPDA) – patru apariții, urmat 
de Ion Ceban (MAN), Adrian Albu (PSRM), Vasile Bolea (Partidul Renaștere), Roman Mihăeș 
(PNL), Lilian Carp (PAS), Vadim Brînzaniuc (PSDE), Andrei Donică (Mișcarea Profesioniștilor 
„Speranța – Nadejda”) cu câte trei apariții. Celorlalți concurenți le-au revenit câte una sau două 
apariții. Reprezentanții Partidului Politic Șansă au fost menționați/citați în opt știri, dintre care 
șapte au avut conotație negativă, reflectând evenimentele ce au avut tangență cu acest partid. 
Postul de televiziune nu a avut știri separate pentru evenimentele/declarațiile candidaților, ci a 
realizat materiale comune în care a reflectat implicarea în campanie a mai multor concurenți. 

Pro TV Chișinău nu a favorizat sau defavorizat în mod evident vreun concurent electoral. În 
ultima zi de campanie (3 noiembrie), postul de televiziune a pus pe post o retrospectivă, 
folosind elemente din materialele difuzate pe parcursul campaniei. Autorii au accentuat: 
„Fiecare concurent a venit cu propria listă de promisiuni și spoturi electorale. În încercarea de 
a-și aduna voturi, unii pretendenți la funcția de primar al capitalei și-au etalat talentele, iar alții 
au mizat pe tehnologie și inteligență artificială”. În acest material, Pro TV Chișinău a scos în 
evidență incidente și a pus pe post o secvență de la un eveniment electoral al PCRM cu un 
tricolor care a căzut în mijlocul unui discurs, continuând cu „Și cum lista de promisiuni a fost 
lungă, unii candidați uitau pe alocuri ce au de spus”, afirmație urmată de o secvență dintr-un 
discurs al lui Adrian Albu (PSRM). În același material autorii menționează: „Alte partide au 
încercat să facă din lansarea în campanie, evenimente grandioase, dar în ultimele momente, 
scenariul a fost dat peste cap”, difuzând o secvență de la un eveniment electoral al PAS. 
Jurnaliștii au mai subliniat că „unii candidați au avut parte de ghinion”, arătându-l pe Ion Ceban 
(MAN) care a spus „Partea stângă și ochiul stâng, am avut un incident de dimineață, mi-a intrat 
o insectă atunci când eram pe trotinetă. Dacă curge o lacrimă, să știți că e o problemă de ordin 
tehnic”. În același material, Pro TV Chișinău a dat frânturi din spoturi electorale și a subliniat 
că unii concurenți au făcut promisiuni care depășesc atribuțiile unui primar, difuzând un citat 
de-al lui Vadim Brînzaniuc (PSDE) care a propus înființarea unei companii municipale – Air 



            

Chișinău, dar și un citat de-al lui Vasile Bolea (Partidul Renaștere) care a promis pâine la un 
leu pentru persoane în etate.  

Un material difuzat sâmbătă, 4 noiembrie, în „ziua tăcerii”, însoțit de coloană sonoră și 
generalizări din partea autorilor, a fost în măsură să-l defavorizeze pe Ion Ceban. Materialul 
scoate în evidență problemele de infrastructură ale capitalei. În intro, prezentatoare susține: 
„Viitorul primar al Chișinăului va moșteni un oraș cu drumuri proaste, ambuteiaje și lipsa 
locurilor de parcare. Acestea sunt doar câteva dintre problemele invocate de locuitorii capitalei. 
Astfel că cel care va câștiga alegerile va avea mult de muncit”. În stand-upuri, jurnalista 
menționează: „Strada Industrială din sectorul Ciocana nu a fost reparată de zeci de ani și arată 
mai degrabă ca un drum de țară”, „Potrivit unui studiu realizat de Primărie încă în 2019, podul 
Ismail trebuie de reparat, iar lucrările nu pot fi amânate. Din câte putem observa, totuși, 
acestea au fost amânate, iar situația se agravează pe zi ce trece. Șoferii și pietonii recunosc 
că merg pe aici cu frică”.  

În perioada de monitorizare, Pro TV Chișinău a mai difuzat șase știri în măsură să favorizeze 
ușor administrația publică centrală și care pot contribui la transferul de imagine pozitivă pentru 
concurenții partidului de guvernământ, implicați în alegeri. Știrile s-au referit la compensațiile 
oferite de stat în perioada rece a anului (26 octombrie și 1 noiembrie); despre vizita delegației 
conduse de prim-ministrul Dorin Recean la Bruxelles, „în cadrul căreia au avut mai multe 
întrevederi, inclusiv cu înaltul reprezentant al UE pentru afaceri externe și politică de securitate, 
Josep Borrell. Oficialii au discutat despre consolidarea relațiilor dintre Republica Moldova și 
UE, progresele în procesul de implementare a reformelor și cooperarea în domeniul energetic” 
(26 octombrie); despre 100 de școli care vor beneficia de ajutor financiar din partea UNICEF 
și Ministerului Educației și Cercetării pentru a repara sau construi grupuri sanitare (28 
octombrie); despre vizita președintelui Portugaliei în Republica Moldova și întrevederea pe 
care a avut-o cu Maia Sandu (30 octombrie); inaugurarea la Orhei a unui cabinet pentru 
victimele violenței, în cadrul unei rețele de unități medicale care urmează să fie deschise în 
spitalele din toată țara, rețea care „a fost creată sub egida Ministerului Sănătății, cu suportul 
Fondului ONU pentru Populație” (31 octombrie). 

Un material difuzat pe 29 octombrie cu burtiera „Guvernul a promis...și atât” despre mai multe 
„primării din țară care au restanțe la plățile salariale după ce Guvernul a alocat un spor lunar 
de 1.300 de lei pentru angajați fără să aloce și bani pentru asta” pune în lumină negativă 
Executivul. 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

Cu excepția a două știri, restul materialelor monitorizate (49) nu pot fi considerate pluraliste, 
acestea prezentând o singură perspectivă cu referire la subiectul abordat.   

În perioada de raport, Pro TV Chișinău a difuzat 31 de materiale controversate, în 17 dintre 
acestea fiind asigurat dreptul la replică sau echilibrul de surse. Dreptul la replică nu a fost 
asigurat pe deplin în știri ce au reflectat dezbaterile electorale de la Pro TV Chișinău (25 
octombrie și 3 noiembrie), suspiciunile privind finanțarea ilegală a campaniei electorale (30 
octombrie), excluderea Partidului Șansă din cursa electorală (2 noiembrie), probe video în 
dosarul penal în care e vizată Irina Lozovan (3 noiembrie), constatările Asociației Promo LEX 
(3 noiembrie), opinii exprimate de cetățeni în trei materiale despre situația din mai Chișinău, 
Bălți, satul Delacău (3 și 4 noiembrie).  

De menționat că pe 30 octombrie, ziua în care CSE a decis blocarea a 31 de site-uri și 
suspendarea licențelor de emisie a șase posturi de televiziune, Pro TV Chișinău a difuzat cinci 
materiale la subiect. Analizate separat, trei dintre acestea pot fi considerate dezechilibrate din 
punctul de vedere al asigurării echilibrului de surse. Analizate ca un tot întreg, cele cinci știri 
au reflectat pozițiile tuturor celor vizați.   

În alte două știri, Pro TV Chișinău a anunțat despre tentativa de a obține reacții. 

Postul de televiziune a eșuat să asigure echilibrul de gen al surselor, oferind acces în știri unui 
număr de 104 bărbați și 44 de femei. 



            

Limbajul și imaginile video utilizate 

În știrile analizate, Pro TV Chișinău a utilizat un limbaj neutru, cu excepția a șapte știri în care 
a folosit eticheta „fugarul Ilan Șor” sau „grupul criminal Șor”, fiind vorba despre materialele ce 
au vizat Partidul Șansă și Partidul Renaștere. Imaginile puse pe post au corespuns normelor 
deontologice. 

Cinema 1 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 24 octombrie – 4 noiembrie 2023, Cinema 1 a pus pe post în buletinul de știri de 
limbă rusă, din orele serii, 62 de materiale relevante prezentei monitorizări, dintre care 39 cu 
caracter electoral direct, majoritatea la rubrica „Electorala 2023”, iar 23 au avut caracter 
electoral indirect. Majoritatea subiectelor au informat despre activitatea Comisiei Electorale 
Centrale, despre constatările unor misiuni internaționale de monitorizare a campaniei 
electorale, despre rezultatele unui sondaj de opinie cu privire la preferințele electorale, tipărirea 
buletinelor de vot, despre prioritățile unor concurenți electorali prezentate în evenimente de 
campanie, la dezbateri televizate sau în spoturi video și despre scoaterea din cursa electorală 
a candidaților Partidului Șansă.  

Materialele cu caracter electoral indirect au vizat în mare parte activități ale reprezentanților 
administrației publice centrale care au fost în măsură să influențeze opinia publică cu referire 
la anumite subiecte. Majoritatea acestora au vorbit despre acțiunile întreprinse de autorități 
pentru a reduce din procesul birocratic și a facilita activitatea micilor antreprenori, despre 
creșterea salariilor medicilor și posibilitatea sporului la salariu pentru profesori, începând din 
anul viitor, despre subvenții pentru fermieri, credite pentru antreprenori, sprijinul Uniunii 
Europene pe calea integrării etc. 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

Materialele electorale difuzate de Cinema 1 în perioada de raport au respectat principiile 
neutralității, echidistanței și imparțialității, oferind concurenților electorali șanse egale de 
prezentare a priorităților. 
 
În total, Cinema 1 a oferit acces în știri pentru 21 de concurenți pentru Primăria capitalei. 
Reprezentanții CUB au fost citați de trei ori în știri, candidatul PAS la funcția de primar al 
capitalei, Lilian Carp, candidatul MAN, Ion Ceban, candidatul PPDA, Victor Chironda, și 
reprezentanții PDCM au fost citați în câte două materiale, iar reprezentanții Partidului Politic 
Șansă au fost citați și/sau menționați în trei știri, fiind vorba de materiale controversate în care 
s-a vorbit despre propunerea de a-i scoate din cursa electorală pentru corupție politică și 
scoaterea acestora din cursă în ultima zi de campanie. Ceilalți 15 concurenți au avut câte o 
apariție fiecare, vorbind despre prioritățile lor electorale.   

În perioada de raport, Cinema 1 a difuzat 18  materiale care au pus în lumină pozitivă  partidul 
de guvernământ PAS, oferind detalii despre majorarea salariilor medicilor, explicând cum vor 
fi oferite indemnizațiile unice de 200 de mii de lei pentru întreprinderile nou create și 600 de 
mii de lei pentru dezvoltarea celor deja create, vorbind despre registrul comerțului electronic 
și indemnizații de zeci de mii de lei pentru antreprenorii mici (știrea din buletinul din 27 
octombrie). La 31 octombrie, este citat ministrul Economiei și Digitalizării, Dumitru Alaiba, care 
spune că economia RM este încă fragilă, dar autoritățile fac reforme ca să dezvolte toate 
ramurile acesteia: „Ca să obținem rezultate la noi trebuie să de trei ori mai mult efort decât în 
orice altă țară din regiune și asta facem”. În altă știre din 31 octombrie despre întâlnirea prim-
ministrului Recean cu președintele portughez, premierul afirmă că „Vizita președintelui 
portughez în Republica Moldova este un semnal puternic al aprecierii înalte pentru eforturile 
Republicii Moldova pe calea integrării europene”. Alte știri au informat despre prezentarea de 
către ministrul Educației și Cercetării a informației despre proiecte de milioane de euro pentru 
dezvoltarea universităților din RM, despre evenimentul în cadrul căruia au fost donate 1200 de 
paturi pentru spitalele din republică, cu participarea ministrei Sănătății, prioritățile Guvernului 



            

Recean de a facilita afacerile în RM (1 și 2 noiembrie, respectiv), sprijinul acordat de UE pentru 
dezvoltarea afacerilor (24 octombrie), opinii pozitive din partea societății civile despre procesul 
integrării europene (24 octombrie) etc. Materialele respective au fost favorabile atât 
concurentului PAS în cursa pentru Primăria capitalei, cât și celor din alte localități ale republicii. 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

Majoritatea materialelor analizate (55) în perioada monitorizată nu au fost pluraliste, citând, de 
regulă, o singură sursă, fără a oferi informații de context. Postul a avut în total patru materiale 
controversate, în toate materialele fiind respectat dreptul la replică.  
 
Cinema 1 nu a asigurat echilibrul de gen al surselor, fiind citate prioritar surse de sex masculin 
(56), în detrimentul surselor de sex feminin (10).  
 
Limbajul și imaginile video utilizate  

Limbajul și imaginile video utilizate în materialele relevante au fost conforme cu normele etice 

și deontologice. 

 
ITV Moldova 

Implicarea în campania electorală 
 
La 28 octombrie, în urma deciziei CSE, licența postului de televiziune ITV Moldova a fost 
suspendată. Respectiv, în raport au fost incluse datele monitorizării pentru perioada  24-27 
octombrie.  
 
În perioada de referință, postul ITV Moldova a difuzat 33 de subiecte cu caracter electoral 
direct sau indirect, dintre care 27 de materiale au fost încadrate la rubrica „Electorala”, iar altele 
șase – în afara rubricii. Materialele au vizat unii concurenți electorali și acțiunile de campanie 
lansate de aceștia, au prezentat prioritățile asumate de candidați, au oferit informații despre 
procesul electoral, furnizate de CEC. De asemenea, postul a relatat despre perchezițiile 
efectuate la unii reprezentanți ai Partidului Șansă, prelungirea mandatului de arest pe numele 
deputaților Alexandr Nesterovschi și Irina Lozovan, membri ai Partidului Renaștere.  
 
O bună parte din subiecte au ilustrat multiplele probleme ale capitalei (lipsa parcărilor, curți 
deplorabile, străzi care se află de ani de zile în reparație, amenajări nereușite) fie prin 
intermediul cetățenilor, fie prin intermediul contracandidaților lui Ion Ceban, primarul degrevat. 
De menționat că acestea s-au regăsit atât în cadrul rubricii electorale, cât și în afara rubricii.  
 
La categoria subiecte cu caracter electoral indirect se încadrează și cele despre parcul 
Gagauziyaland, adresarea repetată a deputaților independenți la Curtea Constituțională cu 
solicitarea de a urgenta examinarea modificărilor operate la Codul electoral, declarația 
Adunării Parlamentare a Consiliului Europei privind încălcarea normelor democratice în 
Republica Moldova și situația dramatică în care s-au pomenit agricultorii.   
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
În cele patru ediții monitorizate, postul ITV Moldova a asigurat accesul în știri a șapte 
concurenți electorali înscriși în cursa pentru Primăria Chișinău. Astfel, Cristina Vulpe (Partidul 
Șansă) și Lilian Carp (PAS) au avut câte două apariții cu expunerea priorităților electorale, iar 
alți trei concurenți - câte o apariție, cu prezentarea programului pentru dezvoltarea orașului. 
Doi concurenți electorali au apărut în materiale de conflict (Ruslan Codreanu/Blocul Electoral 
„Ruslan Codreanu” și Victor Chironda/PPDA). De asemenea, candidații partidelor Șansă și 
Renaștere pentru Primăria Orhei, Bălți și Comrat au avut apariții în cinci materiale separate. 
Astfel, cumulat, candidații acestor partide au fost favorizați prin cele mai dese apariții pe ecran.   
 



            

Din cele 33 de materiale monitorizate, 14 au fost părtinitoare și l-au defavorizat, în mare parte 
pe Ion Ceban, concurent electoral MAN (11 materiale). Acestea au descris detaliat, prin vocea 
locuitorilor, multiple probleme ale orașului care rămân nesoluționate ani în șir și pun în pericol, 
zi de zi, viața cetățenilor: curți pline de gropi și noroi, pe timp de ploaie, terenuri de joacă 
nesigure pentru copii, lipsa trotuarelor, reparația drumurilor care se tergiversează pe perioade 
nedeterminate: „...o mai făcut el ce-o mai  făcut, da se laudă numai cu trotuarele...pe la poșta 
veche, acolo, un drum de 30 de ani se face și nu se mai face, da de promis el o promis... totul 
se începe de la primar, cum dă el comanda, așa de face...el se lauda că o făcut lucru 90%, da 
nu știu dacă o făcut măcar 10 procente...”, „...te uiți la drumuri și-ți pui întrebarea, da cum e 
gospodarul? Și deodată totul e clar, se descurcă sau nu...de câte ori ne-am adresat, dar fără 
folos...”, „...am căzut de câteva ori din cauza bordurilor înalte și a trotuarelor, mă împiedic” (25 
octombrie); „...avem primărie, lasă să facă, nu doar foto și video...” (26 octombrie).  
 
Au fost supuse criticii și unele soluții identificate și implementate recent de Primărie, de 
exemplu, amenajarea pistei pentru bicicliști, pe strada 31 August 1989, care, potrivit 
persoanelor intervievate, creează dificultăți și risc sporit de accidente: „mașinile se puteau opri 
pe drum, la policlinică, dar acum unde să te oprești?...mulți vin cu copiii la policlinică și unde 
să se oprească...”, „...eu stau și mă uit, ori chiar merg la volan, nu am văzut nici un biciclist...”, 
„...în cele din urmă, vor înțelege că a fost o greșeală (pista) și o vor lichida...” (27 octombrie). 
 
Tot în context negativ, apar și reprezentanți APC în trei materiale despre situația critică din 
agricultură (24 octombrie), degradarea normelor democratice și „eșecul justiției” (26 
octombrie), riscul de fraudă al alegerilor („La noi în țară nimeni nu are drepturi, suntem o țară 
liberă, dar avem dictatură...” (27 octombrie).  
 
Pe data de 24 octombrie, a fost difuzat un subiect despre parcul „Gagauzyaland, care va fi 
construit după modelul celui din Orhei”. Potrivit lui Dmitrii Constantinov, președintele Adunării 
Populare din Comrat, un proiect de așa anvergură este o dovadă clară că bașcanul se ține de 
cuvânt și orice alte suspiciuni care planau asupra ei cândva ar trebui să fie uitate, mai ales 
când vezi câte se construiesc în jur: „Această echipă își face munca și ar trebui să ne mândrim 
cu asta”. La alegerile pentru bașcanul Găgăuziei, Evghenia Guțul a fost susținută de Ilan Șor, 
iar astfel de materiale cu prezentarea realizărilor obținute într-un timp scurt, au potențial de 
favorizare pentru candidații suspectați de afiliere/apropiere cu Ilan Șor. 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

Pluralismul surselor nu s-a regăsit în conținutul jurnalistic analizat, doar zece știri din cele 33 
monitorizate fiind scrise cu documentarea mai multor surse. Deși unele materiale au inclus 
mai multe opinii ale cetățenilor, acestea nu pot fi calificate drept pluraliste, întrucât au transmis, 
de regulă, aceleași punct de vedere și o perspectivă unilaterală asupra problemei relatate.  

În perioada monitorizată, postul ITV Moldova a difuzat 18 materiale controversate, dintre care 
trei nu au asigurat, în niciun fel, dreptul la replică. Acestea l-au vizat pe Ion Ceban, candidat 
MAN, care este acuzat de lipsă de transparență de către contracandidatul Ruslan Codreanu 
(25 octombrie), precum și de evitarea confruntărilor directe cu alți concurenți, pentru că nu și-
a îndeplinit promisiunile, acuzații aduse, în două știri separate, de către Victor Chironda, 
candidat PPDA (26, 27 octombrie). 

În alte cinci materiale care, de asemenea, îl vizează pe Ion Ceban și îl poziționează în context 
defavorabil, reporterii au menționat că au încercat să obțină o reacție până la înregistrarea 
materialului, dar nu au reușit, sau au încercat să echilibreze cu alte informații, irelevante 
contextului. 

Din perspectiva egalității de gen, echilibrul surselor nu a fost asigurat, bărbații fiind citați de 59 
de ori, iar femeile de 22 de ori. Numărul mare de surse citate în cele patru zile de monitorizare 
este determinat, în mare parte, de intervievarea cetățenilor în materiale controversate.  



            

Limbajul și imaginile video utilizate 

În cadrul știrilor monitorizate cu tentă electorală, postul ITV Moldova a utilizat un limbaj neutru. 
Imaginile, care au însoțit materialele, au fost, de asemenea, neutre, în corespundere cu 
normele deontologice.  
 

Orizont TV 

Implicarea în campania electorală 

La 28 octombrie, în urma deciziei CSE, licența postului de televiziune Orizont TV a fost 

suspendată. Respectiv, în raport au fost incluse datele monitorizării pentru perioada  24-27 

octombrie. 

În intervalul de referință, postul Orizont TV a realizat 29 de subiecte cu caracter electoral direct 

sau indirect. Dintre acestea, 24 s-au regăsit la rubrica „Electorala 2023”, iar altele cinci – în 

afara rubricii. Jurnaliștii Orizont TV au informat despre acțiunile de campanie ale unor 

concurenți electorali, au mediatizat prioritățile acestora pe diverse domenii de activitate, au 

comunicat detalii despre scrutinul din 5 noiembrie, oferite de CEC.  

Postul a mai relatat despre cele 65 de percheziții demarate într-un dosar de finanțare ilegală, 

care au vizat mai mulți reprezentanți sau simpatizanți ai Partidului Șansă, prelungirea 

mandatelor de arest pentru Alexandr Nesterovschi și Irina Lozovan, membri ai Partidului 

Renaștere. De asemenea, jurnaliștii Orizont TV au realizat și două reportaje despre condițiile 

grele de trai din satele Copanca și Plop-Știubei (Căușeni). 

La capitolul materiale cu caracter electoral indirect se înscriu subiectele despre asistența 

externă pentru agricultori blocată de APC în condiții de criză, startul proiectului Gagauziyaland, 

solicitarea repetată a unor deputați din fostul Partid Șor privind examinarea modificărilor 

operate la Codul electoral și altele. 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
Postul Orizont TV a oferit timp de acces în buletinele de știri monitorizate pentru șapte 

concurenți electorali înscriși în competiție pentru Primăria Chișinău. Ion Ceban (MAN) a avut 

patru apariții, dintre care trei în context negativ, iar una – neutră, Lilian Carp (PAS) – trei apariții, 

Adrian Albu (PSRM) – trei apariții, dintre care două axate pe programul electoral, iar una a 

vizat o știre de conflict. Restul candidaților au avut câte una – două apariții.  

Candidatul Partidului Șansă pentru Primăria municipiului Orhei a beneficiat de trei apariții. 

Astfel, în total, reprezentanții acestui partid au avut cinci apariții în edițiile de știri analizate. 

Din cele 29 de materiale puse pe post, zece au fost părtinitoare. Trei din ele l-au vizat direct 

pe Ion Ceban, primarul degrevat și candidat MAN, fiind vizibilă predilecția postului de a-l 

prezenta în context defavorabil, chiar dacă subiectele au fost echilibrate. Reportajele au 

abordat lipsa locurilor de parcare, promise anterior („…acum patru ani, când candida pentru 

primul mandat de primar al capitalei, Ion Ceban, promitea câte patru mii de locuri de parcare, 

iar, până în prezent, ar fi trebuit să fie 16 mii locuri...acum primarul degrevat, candidat MAN la 

Primărie, spune că a realizat, parțial, promisiunea și că în oraș există câteva mii de locuri 

pentru mașini. O cifră exactă a locurilor de parcări el nu a dat..” (24 octombrie); lipsa apei 

potabile și a sistemului centralizat de canalizare pe o porțiune a străzii Muncești, despre care 

Ion Ceban nu știe nimic („...nu cunosc detalii despre acest lucru, dar toate lucrurile care sunt 

de acest tip sunt luate la evidență și echipele vor interveni după necesitate...”, 26 octombrie), 

precum și cea a blocurilor cu ascensoare vechi și foarte periculoase care „datează încă din 

perioada sovietică” și în care oamenii rămân des blocați ore în șir (27 octombrie).  



            

Tot în aceeași cheie sunt realizate și două reportaje în satele Copanca și Plop-Știubei, raionul 

Căușeni, în care primarii, exponenți PSRM, sunt acuzați de către locuitori că nu și-au îndeplinit 

promisiunile electorale: „...primarul a promis că, în următorii patru ani, asfalt va fi 100%, dar, 

deocamdată, nu-i după cum vedeți...” (26 octombrie). Localnicii din ambele sate enumeră lista 

lungă de probleme cu care se confruntă și care, în viziunea lor, nu vor avea degrabă 

soluționare. 

Contribuția fostului Partid Șor și, nemijlocit, implicarea lui Ilan Șor în soluționarea problemelor 

cetățenilor a fost relatată în patru subiecte „...din cauza bombardării frecvente a multor orașe 

din Israel, o parte a concetățenilor noștri a decis să revină în Moldova, iar, pentru asta a fost 

nevoită să apeleze la platforma lui Ilan Șor. Potrivit lui Șor, de la izbucnirea războiului, peste 

1000 de oameni au fost ajutați să revină în Moldova, iar zilnic primește sute de cereri...” (24 

octombrie); știrea despre parcul Gagauzyaland, care va fi construit cu suportul lui Ilan Șor și 

care este o dovadă că echipa bașcanului își respectă promisiunile. Potrivit Evgheniei Guțul: 

„..parcul va oferi peste 100 locuri de muncă, noi construim parcul pentru copiii noștri, pentru 

familiile tinere...Dumneavoastră ați crezut în programul nostru...construcția parcului a fost una 

din promisiunile echipei noastre...” (24 octombrie); subiectul despre „asistența financiară 

acordată de Ilan Șor în cadrul programului său de susținere a sectorului agricol”, dar blocată 

de autorități. Materialul enumeră toate măsurile incluse în programul lui Ilan Șor pentru a salva 

sectorul agricol și a veni în sprijinul fermierilor (25 octombrie). O altă știre mediatizează marșul 

pentru alegeri corecte, în care se menționează că „oamenii ...au ieșit in stradă în speranța că 

își vor putea exprima votul la 5 noiembrie fără presiuni”: „Luptam pentru dreptate, partia Ilan 

Șor, cu Șansa, cu Lungu și cu Cristina... ei sunt pentru popor. Oamenii din Israel cine i-o 

adus?” (27 octombrie). Aceste știri sunt în măsură să favorizeze candidații partidelor apropiate 

lui Ilan Șor, având în vedere rolul de salvator în care acesta este prezentat. 

Reprezentanții APC apar în context negativ în două materiale relevante monitorizării: în știrea 

despre accidentarea mortală a unei consiliere PACE, subiectul fiind completat cu informații de 

context privind numărul mare de accidente soldate cu decese în care au fost implicați polițiști 

(27 octombrie), precum și în știrea despre blocarea asistenței oferite de Ilan Șor fermierilor 

aflați în mare dificultate (25 octombrie), ambele materiale având potențial de defavorizare a 

candidaților PAS. 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

În mai mult de jumătate de știri monitorizate a fost asigurat pluralismul de opinie, acestea fiind 

realizate cu documentarea mai multor surse.  

În ceea ce privește materialele de conflict, 17 la număr, acestea au fost toate echilibrate, fiind 

vizibil efortul reporterilor de identificare a surselor alternative.  

La documentarea știrilor relevante acestei monitorizări, reporterii au citat 61 de bărbați și 25 

de femei, raportul fiind net în defavoarea surselor de sex feminin.  

Limbajul și imaginile video utilizate 

Postul Orizont TV nu a utilizat limbaj discriminatoriu la adresa candidaților electorali, iar 

imaginile au fost difuzate fără abateri de la normele deontologice.  

 

 

Vocea Basarabiei TV 

Implicarea în campania electorală 



            

În perioada 24 octombrie – 4 noiembrie 2023, postul de televiziune Vocea Basarabiei a difuzat 

59 de știri cu caracter electoral. Dintre acestea, 30 au fost publicate la rubrica specială 

„Electorala 2023”, iar 23 - în afara acestei rubrici. Știrile directe s-au referit la procesul electoral 

în general, programele și promisiunile candidaților; dar și la neregulile depistate de către 

observatorii naționali și internaționali, cum ar fi cele atestate în raportul Promo-LEX de 

monitorizare a alegerilor și în cel al Misiunii ENEMO, care au scos în prim-plan principalele 

încălcări grave, cum ar fi coruperea alegătorilor, folosirea resurselor administrative în 

campania electorală și altele. Postul a mai informat despre acțiunile poliției privind investigarea 

fenomenului de corupere a alegătorilor de către unii participanți la scrutin, decizia Comisiei 

pentru Situații Excepționale de a scoate din cursa electorală Partidul Șansă, suspendarea 

licențelor a șase posturi de televiziune. Alte materiale, cu caracter electoral indirect, au vizat  

decizia CEDO pe cazul Stoianoglo, compensațiile pentru sezonul rece și programul „Ajutor la 

contor”, avansarea pe calea integrării europene și susținerea oferită de partenerii externi etc. 

Obiectivitate și imparțialitate. Partizanat politic  

În perioada de raport, postul Vocea Basarabiei a reflectat subiectele electorale de o manieră 

echidistantă, fără favorizarea sau defavorizarea anumitor concurenți. În patru materiale 

publicate la rubrica electorală, postul s-a referit la programele electorale ale candidaților la 

funcția de primar al Municipiului Chișinău, din partea formațiunilor PAS – Lilian Carp; PSRM – 

Adrian Albu; Renaștere – Vasile Bolea și MAN – Ion Ceban. Toate au fost echidistante, egale 

ca spațiu, neutre ca mesaj, fără atacuri la adresa concurenților. Într-o știre au fost vizați 

candidații electorali ai Partidului Renaștere, Irina Lozovan, înregistrată la Ocnița, și, parțial,  

Alexandr Nesterovschi, care e înregistrat la Bălți. Ambii figurează într-o știre în care se 

relatează despre faptul că Irina Lozovan a acceptat să ia bani de la un grup criminal pentru a-

i oferi unor primari. Știrea îi pune pe ambii candidați în lumină negativă.  

Autoritățile publice centrale au fost puse atât în lumină negativă, cât și pozitivă. Mai multe 

materiale din această perioadă s-au referit la decizia CEDO în cazul Stoianoglo, acesta, dar și 

invitatul  redacției, ex-președintele CC, Alexandru Tanase, acuzând guvernarea care l-a demis 

din funcție pe procurorul general. În același timp, știrile de la rubrica „Moldova Europeană” sau 

alte materiale (13) care s-au referit la succesele guvernării în procesul de aderare la Uniunea 

Europeană, la indemnizațiile acordate în luna octombrie profesorilor sau compensațiile la 

căldură, au pus în lumină pozitivă guvernarea.  

Candidații din partea PSRM și ai Partidului Renaștere au fost vizați pozitiv într-o știre și negativ 

în două materiale fiecare. Candidații Partidului Șansă au fost vizați negativ în toate cele șase 

știri în care s-a vorbit despre ei. 

Majoritatea materialelor analizate au respectat dreptul la replica. Într-o singură știre care se 

referă la scoaterea Partidului Șansă din cursa electorală nu a fost inclusă și opinia celor vizați. 

În buletinul din 3 noiembrie au fost aduse doar argumentele Comisiei pentru Stare 

Excepțională, la care s-a referit în conferința de presă prim-ministrul Dorin Recean, dar lipsește 

partea vizată - Partidul Șansă. 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

Vocea Basarabiei a avut o abordare echidistantă în știrile difuzate în această perioadă, iar 

pluralismul de opinie a fost asigurat în special, de vox-uri, care au prezentat o multitudine de 

opinii. De menționat că, în perioada de raport, postul a publicat mai multe vox-uri pe teme 

electorale, cetățenii fiind întrebați ce cred despre importanța alegerilor din 5 noiembrie, despre 

coruperea alegătorilor în campaniile electorale etc. Vox-urile au fost realizate nu doar în 

capitală, ci și în alte orașe ale țării – la Comrat, Cahul, Bălți, Orhei. 



            

Datorită numărului mare de știri de tip Vox Populi, materialele relevante au fost în această 

perioadă de raport mai puțin dezechilibrate din perspectiva gender. Astfel, în total, în știri au 

fost citate 103 surse de sex masculin și 61 de sex feminin. 

Limbajul și imaginile video utilizate  

Limbajul utilizat de postul Vocea Basarabiei în știrile electorale a fost, în general, neutru. 

Imaginile care au însoțit materialele electorale au fost difuzate cu respectarea normelor 

deontologice. 

Exclusiv TV 

Implicarea în campania electorală  

În perioada de raport, Exclusiv TV a difuzat 53 de știri cu caracter electoral direct și indirect. 

32 dintre acestea au fost incluse în rubrica „Electorala” și au reflectat promisiunile concurenților 

electorali, procesele electorale, perchezițiile în dosare privind finanțarea ilegală a unor 

formațiuni politice, cauza penală pe numele deputaților Alexandr Nesterovschi și Irina 

Lozovan, anunțul deputatului Veaceslav Nigai privind plecarea sa din Blocul Socialiștilor și 

Comuniștilor, blocarea a 30 de site-uri și suspendarea licențelor de emisie a altor șase posturi 

de televiziune, excluderea Partidului Șansă din cursa electorală, promisiunile bașcanei 

Evghenia Guțul de a identifica gaze naturale la un preț de zece lei pentru un metru cub și 

dezmințirea acestor declarații de către ministrul Energiei, Victor Parlicov, opinii ale cetățenilor 

despre cum văd dezvoltarea orașului, rezultatele unui sondaj realizat de compania Idata, 

precum și o știre privind procurarea mai multor ambulanțe cu sprijinul partenerilor de 

dezvoltare ai Republicii Moldova.  

Știrile electorale indirecte s-au referit la activitatea mai multor miniștri și a unor secretari de 

stat, la declarațiile președintelui Parlamentului, Igor Grosu, dar și a prim-ministrului Dorin 

Recean la evenimente în afara țării, vizita președintelui Portugaliei în Republica Moldova.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

În perioada de referință, în cadrul rubricii electorale, Exclusiv TV a asigurat spațiu de emisie 

pentru mai mult de jumătate din concurenții electorali la funcția de primar al capitalei (18 

concurenți). Cele mai multe apariții, nouă la număr, i-au revenit lui Ion Ceban (MAN). Numărul 

mare de apariții poate fi explicat atât prin evenimentele electorale frecvente ale concurentului 

electoral, cât și prin criticile ce i-au fost aduse de unii contracandidați. Primarul degrevat a fost 

urmat de Victor Chironda (PPDA) cu șase apariții, Lilian Carp (PAS) și Vasile Bolea (Partidul 

Renaștere) cu câte cinci apariții, Vadim Brînzaniuc (PSDE) și Adrian Albu (PSRM), cu câte 

patru apariții. Celorlalți concurenți le-au revenit câte una, două sau trei apariții. Reprezentanții 

Partidului Șansă au fost vizați în șase știri cu conotație negativă, care au informat despre 

percheziții la membrii formațiunii, excluderea din cursa electorală și motivele acesteia.  

De notat este că în perioada de monitorizare, Exclusiv TV nu a reflectat concurenții și 

activitățile acestora în știri separate. Postul de televiziune a difuzat zilnic câte o știre în care a 

inclus activitățile/ promisiunile/ declarațiile mai multor concurenți.  

În materiale relevante prezentei monitorizări, incluse în rubrica electorală, nu a fost observată 

favorizarea sau defavorizarea evidentă a vreunui concurent electoral. Ușor defavorizantă 

pentru Ion Ceban poate fi considerată o știre difuzată pe data de 30 octombrie ce a inclus 

opiniile mai multor cetățene. Pe lângă așteptările vociferate de surse, în material au fost incluse 

și opinii critice, fără a se referi însă în mod direct la Ion Ceban: „Podzemca, una, două câte 

are el. Până amuia noi am stricat tăti picioarele (...) Iaca o trebuit în primul rând de făcut ca 

lumea să meargă cumsecade”; „Transportul în centru. Iată asta o fost promis mai demult și de 

el tot, că s-a face pentru cei care vin din părțile Chișinăului și să se facă primprejur ceva. Sigur, 



            

îs milioane de mașini și nu poate omul să ajungă nici la serviciu, nici la școală, nici nicăieri la 

vremea la care îi trebuie”; „Străzile din partea caselor nu sunt aranjate. Puține parcuri”.  

În afara rubricii electorale, Exclusiv TV a difuzat 19 știri despre activitatea Guvernului condus 
de Dorin Recean, reflectând deciziile, dar și evenimentele la care au fost prezenți 
reprezentanții Cabinetului de miniștri. Aceste știri s-au referit la Agrotek Arena (ex. „Ministrul 
(n.r. – Dan Perciun) a dat asigurări că instituția pe care o conduce va continua să investească 
în dezvoltarea universităților, astfel ca tinerii să nu fie nevoiți să plece peste hotare în căutarea 
studiilor de calitate”), indemnizațiile pentru absolvenții de la Pedagogie, compensații pentru 
cadrele didactice, crearea Institutului Național al Educației, majorarea salariilor în Sănătate, 
subvenții în agricultură, crearea centrelor de sprijin pentru victimele violenței fizice și sexuale, 
dotarea secțiilor de pediatrie, cabinete special amenajate pentru depistarea cancerului de col 
uterin, anularea procedurilor birocratice în desfășurarea afacerilor în Republica Moldova,  
procesul de aderare al Republicii Moldova la UE, întrevederea prim-ministrului Dorin Recean 
cu secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg, compensații oferite de stat în perioada rece 
a anului. Unul dintre materiale privind compensațiile în valoare de 800 de lei oferite de Guvern 
în timpul rece al anului include opinii ale trei cetățene dintr-un sat. Materialul reflectă veniturile 
mici și cheltuielile mari pentru încălzirea locuințelor pe timp de iarnă, dar nu include opinii critice 
la adresa guvernării. Autorii materialului subliniază: „Chiar dacă cei 800 de lei promiși de 
Guvern nu reprezintă o sumă mare, de acești bani pensionara va putea cumpăra 
medicamente”. Una dintre sursele citate susține: „Cât de cât ne ajută. Dacă ar fi mai mult, ar 
fi mai bine. Mulțumim măcar și de atât. Oricum e binevenită (suma - n.r.). Jumătate de cub de 
lemne e în plus.”  
 
Alte două știri au reflectat prezența președintelui Parlamentului, Igor Grosu, la cel de-al doilea 
Summit parlamentar al Platformei Internaționale Crimeea, în Praga, și declarațiile lui privind 
eforturile în domeniul securității depuse de autorități, precum și vizita președintelui Portugaliei 
în Republica Moldova și întrevederea oficialului cu șefa statului, Maia Sandu, întâlnire la care 
președinta a subliniat: „Vom discuta cu reprezentanții companiilor portugheze, prezente în 
regiune, despre cum îi putem atrage să dezvolte afaceri în țara noastră” sau „Astăzi am 
continuat discuțiile despre angajamentul Republicii Moldova de a avansa ferm pe cale 
europeană”.  
 
Materialele care au reflectat activitatea Executivului, a președintelui Parlamentului și a șefei 
statului au pus în lumină pozitivă administrația publică centrală și pot fi considerate favorabile 
exponenților partidului de guvernământ implicați în alegeri, care au beneficiat de transfer de 
imagine pozitivă.  
 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

În perioada de raport, Exclusiv TV a eșuat să asigure pluralismul de opinie. Chiar dacă pe post 
au fost puse materiale ce au inclus mai multe surse, majoritatea au exprimat un singur punct 
de vedere. Majoritatea materialelor care au inclus mai multe voci au citat surse prezente la 
diverse evenimente, de cele mai multe ori cu prezența autoritățile publice centrale. Respectiv, 
acestea nu pot fi considerate pluraliste. 
 
20 dintre cele 53 de știri analizate au avut caracter controversat. Exclusiv TV a asigurat 
echilibrul surselor în 12 dintre acestea. Neechilibrată poate fi considerată știrea în care 
deputatul arestat Alexandr Nesterovschi susține: «Печально, что мы живем в захваченном 
государстве» / „Este trist că trăim într-un stat capturat” (25 octombrie), materialul în care sunt 
exprimate opinii critice ale cetățenilor privind anumite probleme din capitală (30 octombrie), o 
știre inclusă în rubrica electorală în care Andrei Donică (Mișcarea „Speranța-Nadejda”) spune 
că este dezavantajat pentru că a fost înscris în cursă prea târziu (1 noiembrie), știrea despre 
finalizarea cercetărilor în dosarul penal în care e vizată deputata Irina Lozovan (2 noiembrie), 
materialul în care Dorin Recean explică decizia CSE de a exclude Partidul Șansă din cursa 
electorală invocând coruperea alegătorilor (3 noiembrie).  



            

 
Dezechilibrat poate fi considerat și materialul în care este citat șeful SIS, Alexandru Musteață, 
privind blocarea a 31 de site-uri și suspendarea licențelor de emisie a șase posturi de 
televiziune (30 octombrie). În material autorii se limitează la precizarea că televiziunile 
menționate nu sunt de acord cu acuzațiile la adresa lor, iar „comentarii de la Vladimir 
Plahotniuc și Ilan Șor cu privire la anunțul șefului SIS nu pot fi luate”.  
 
Din punctul de vedere al asigurări egalității de gen, postul a dat prioritate surselor de sex 
masculin, bărbații fiind citați de 97 de ori, în detrimentul surselor de sex feminin, care au fost 
citate de 38 de ori.  
 

Limbajul și imaginile video utilizate 

În majoritatea știrilor cu caracter electoral direct sau indirect, Exclusiv TV a utilizat un limbaj 

neutru. În cazul a trei materiale, postul de televiziune l-a etichetat pe Ilan Șor despre politicianul 

fugar (беглый политик). Imaginile puse pe post au respectat normele deontologice. În 

buletinul de limbă rusă de pe 31 octombrie, Exclusiv TV a inclus o știre ce îl viza de Andrei 

Donică în limba română, doar câteva burtiere fiind în limba rusă.  

 
CONCLUZII GENERALE 
 
În perioada 24 octombrie – 4 noiembrie 2023, în reflectarea campaniei electorale de către 10 
posturi TV monitorizate au fost înregistrate următoarele tendințe generale:  

 
Postul public de televiziune Moldova 1 a oferit acces în știri majorității concurenților electorali, 
pe care i-a prezentat într-un mod neutru și echidistant, cu excepția lui Ion Ceban (MAN), care 
a beneficiat de mai multe apariții și context favorabil. Autoritățile publice centrale au fost 
reflectate preponderent în context pozitiv în știri cu caracter electoral indirect, astfel fiind 
favorizați și exponenții partidului de guvernământ în cursa electorală.   
 
TVR Moldova a reflectat activitatea unui număr relativ mare de concurenți electorali. Știrile au 
fost echilibrate, fără a fi sesizate atitudini care ar fi favorizat sau defavorizat pe unii concurenți 
electorali. Exponenții PAS au fost ușor favorizați prin transferul de imagine din partea 
administrației publice centrale, a cărei activitate a fost reflectată preponderent în știri cu 
caracter pozitiv.  
 
Jurnal TV a reflectat în mod obiectiv și echidistant campania electorală, reflectând activitățile 
de campanie a majorității concurenților electorali, fără a-i favoriza sau defavoriza direct. 
Candidații partidului de guvernare au fost favorizați de contextul pozitiv al știrilor care au 
reflectat activitatea administrației publice centrale. Candidatul MAN, Ion Ceban, a fost reflectat 
în egală măsură în știri neutre și negative. 
     
Postul de televiziune TV8 a oferit acces în știri pentru majoritatea concurenților electorali, pe 
care i-a reflectat într-un mod neutru și echidistant, fără a-i favoriza sau defavoriza evident pe 
vreunul dintre ei.  
 
Pro TV Chișinău a reflectat campania electorală neutru și echidistant, oferind acces egal 
majorității concurenților electorali, fără a-i favoriza sau defavoriza direct. Ion Ceban, candidatul 
MAN, a fost ușor defavorizat de un material despre problemele capitalei difuzat în „ziua tăcerii”. 
Concurenții PAS au fost ușor favorizați, beneficiind de transfer de imagine pozitivă în știri 
despre activitatea administrației publice centrale.    

Cinema 1 a asigurat spațiu de emisie pentru majoritatea concurenților electorali, fără a-i 
favoriza sau defavoriza direct. Administrația publică centrală și, implicit, partidul de 



            

guvernământ au fost favorizați de mai multe materiale cu conotație pozitivă, care au fost 
favorabile concurenților PAS în acest scrutin. 

Postul ITV Moldova a favorizat candidații partidelor politice Șansă și Renaștere, care au 
beneficiat de cel mai mare număr de apariții, în raport cu alți candidați. Postul l-a defavorizat 
pe Ion Ceban, concurentul MAN, prim știri părtinitoare ce l-au plasat în context negativ. 
Autoritățile publice centrale au apărut în lumină preponderent negativă, știrile respective 
defavorizându-i pe reprezentanții PAS în alegeri. 

Orizont TV a favorizat Partidul Politic Șansă prin numărul semnificativ de apariții, dar și prin 
asocierea cu liderul fostului Partid Politic Șor, prezentat ca un salvator național. Candidatul 
MAN Ion Ceban a fost defavorizat prin materiale negative și părtinitoare.  
 
Vocea Basarabiei TV a oferit acces în știri unui număr restrâns de concurenți electorali, 
reflectând campania mai mult din perspectiva procesului electoral. Postul a favorizat ușor 
autoritățile publice centrale în mai multe știri cu conotație pozitivă, care pot fi favorabile și 
candidaților partidului de guvernământ.   
 
Exclusiv TV a oferit spațiu de emisie pentru mai mult de jumătate din concurenții electorali, 

pe care i-a reflectat neutru. Activitatea administrației publice centrale a fost reflectată pe larg, 

favorizând exponenții PAS implicați în alegeri prind transfer de imagine pozitivă.  

 

RECOMANDĂRI 

• Radiodifuzorii să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente de 
autoreglementare şi să elimine carențele, astfel încât activitatea lor să fie conformă cu 
normele legale și ale Codului deontologic al jurnalistului:   

– Să informeze corect, imparțial și echidistant alegătorii.  
– Să asigure pluralismul și diversitatea de opinie, prin includerea în știri a mai 

multor perspective cu privire la subiectul reflectat.  
– Să promoveze egalitate de gen prin citarea mai multor surse de sex feminin  

• Consiliul Audiovizualului să folosească rapoartele de monitorizare pentru a se 
autosesiza și a evalua dacă posturile TV monitorizate au respectat dreptul cetățenilor 
la o informare completă, obiectivă și veridică și dreptul concurenților electorali de a 
avea acces egal la mass-media. 

• În cazul constatării abaterilor de la prevederile legale, Consiliul Audiovizualului să 
aplice sancțiuni proporționale frecvenței și gradului încălcărilor admise. 

 

 

 

 


