
            

 

  

  

  

  

  

  

 

 

 

 

 

MONITORIZAREA MASS-MEDIEI ÎN CAMPANIA ELECTORALĂ 
pentru alegerile locale generale din 20 octombrie 2019 și pentru 

alegerile parlamentare noi  
în circumscripțiile uninominale nr. 17, 33, 48 și 50 

 
  Raport nr. 4 

12-19 octombrie 2019 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Acest raport este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu suportul Fundației Est-

Europene, din resursele acordate de Suedia, și suportul Agenției SUA pentru Dezvoltare 

Internațională (USAID) și al UKAID.  
Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanțatorilor. 



            

1. Date generale 

Scopul și obiectivele proiectului: Monitorizarea și informarea publicului cu privire la 
comportamentul mass-mediei în campania electorală și accesul concurenților 
electorali la mass-media. Monitorizarea analizează tendințele reportericești care pot 
afecta performanța instituțiilor mass-media și compromite abilitatea acestora de a oferi 
publicului informații veridice, echidistante și pluraliste. 
 
Perioada de monitorizare: 20 septembrie – 19 octombrie 2019 
 
Criteriile de selectare a instituțiilor mass-media supuse monitorizării:  

• Audiența / impactul: național, regional 
• Tipul de media: audiovizual 
• Forma de proprietate: publică, privată 
• Limba difuzării: română, rusă 

 
Lista instituțiilor mass-media monitorizate: 
 

Moldova 1 (19:00) – post public, acoperire națională, difuzează în limbile română 
și rusă; 

Prime TV (21:00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română și 
rusă; 

Publika TV (17.00) – post privat, acoperire națională, difuzează în limbile română 
și rusă; 
Jurnal TV (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile română și 

rusă; 
NTV Moldova (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile 
română și rusă; 
RTR Moldova (19.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limbile rusă 
și română; 
TV 8 (19:00) – post privat, acoperire regională, difuzează în română și rusă; 
Pro TV (20.00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limba română; 
Accent TV (20.00) – post privat, acoperire regională; difuzează în limbile română și 

rusă. 
Televiziunea Centrală (20:00) – post privat, acoperire regională, difuzează în limba 

română și rusă.  
 

 
2. Cadrul metodologic  
 
A fost monitorizat conținutul integral al principalelor buletine de știri zilnice de la fiecare 
post de televiziune, fiind analizate materialele cu caracter electoral direct și indirect. 
Materialele au fost supuse unei evaluări de conținut și de context, pentru a determina 
dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui partid/unei sau altei formațiuni 
politice. Materialele au fost analizate conform următoarelor criterii de reflectare 
obiectivă: 
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
Potrivit Codului deontologic al jurnalistului, știrile trebuie să fie imparțiale și obiective 
și să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane în detrimentul altora. Prezența 
elementelor discriminatorii în cadrul reportajelor și știrilor constituie un prim criteriu de 



            

prezentare a realității prin prisma opiniilor jurnalistului. Filtrarea știrilor și analiza 
minimă a istoriei și contextului, de asemenea, vorbesc despre apărarea intereselor 
anumitor actori, dar nu ale publicului larg. 
 
Corectitudinea și echilibrul surselor/pluralismul de opinie 
 
Pentru a fi corecte și echilibrate, materialele trebuie să prezinte toate părțile vizate, în 
special când e vorba de subiecte controversate, și să trateze în mod egal oponenții. 
De asemenea, mass-media trebuie să asigure accesul la o multitudine de păreri 
diverse care ar ajuta auditoriul să-și creeze propria opinie asupra celor întâmplate. 
 
Limbajul și imaginile utilizate 
 
Exagerările și limbajul licențios utilizat în mod deliberat – cum ar fi limbajul peiorativ 
sau etichetele atribuite anumitor persoane sau organizații, precum și imaginile 
manipulate astfel, încât anumite părți să apară în lumină negativă – ridică grave semne 
de întrebare cu privire la respectarea standardelor etice și profesionale. 
Comportamentul etic al jurnaliștilor este pus la îndoială de cele mai multe ori atunci 
când imaginile prezintă aspecte ce nu corespund realității, când acestea sunt trucate, 
dar și atunci când anumite știri sunt ilustrate cu imagini ce nu au legătură cu textul.  
 
 
3. Datele monitorizării 
 
Moldova 1  

Implicarea în campania electorală  

În perioada 12-19 octombrie 2019, furnizorul public de servicii media audiovizuale 
Moldova 1 a difuzat, în buletinele principale de știri, 68 de materiale cu caracter 
electoral. Știrile au fost incluse atât în cele două rubrici speciale dedicate alegerilor - 
„Alegeri locale generale 2019” şi „Alegeri parlamentare noi 2019”, cât și în afara 
acestora. Cele mai multe materiale au vizat alegerile locale (35 de materiale), alte 15 
s-au referit la alegerile parlamentare noi. De asemenea, 18 subiecte au abordat 
procesul electoral, inclusiv informațiile privind sondajele de opinie, eliberarea actelor 
provizorii cu care se poate vota, regulile de comportament al alegătorilor în ziua votului, 
numărul observatorilor naționali și internaționali care vor monitoriza alegerile, profilul 
candidaților din perspectiva gender etc. Din cele 35 de materiale care au abordat 
alegerile locale, 31 au reflectat cursa pentru primăria capitalei, unul s-a referit la 
promisiunile electorale ale unei candidate pentru funcţia de primar al municipiului Bălţi, 
iar restul – la diverse declarații privind campania electorală și acuzații privind posibile 
fraudări ale alegerilor. În același timp, cele 15 știri în care au fost abordate alegerile 
parlamentare noi au vizat candidații pentru funcția de deputat din circumscripțiile 50 (9 
știri), 17 (3 știri) și 33 (3 știri).     

Imparţialitate şi obiectivitate. Partizanat politic  

Moldova 1 a prezentat materialele cu caracter electoral direct sau indirect în mod 
obiectiv şi imparțial, respectând normele deontologice. Din 46 de subiecte care au avut 
în centrul atenției concurenții electorali (pentru alegerile locale și parlamentare noi), 39 
au vizat priorităţile şi promisiunile electorale ale acestora. Aceste știri au fost construite 
similar, prezentând doar opinia sursei primare, fiecărui material acordându-i-se 
aproximativ același timp de emisie. Nicio informație de context nu a fost adăugată la 



            

declarațiile făcute de către cadidații electorali, iar declarațiile au fost preluate, de cele 
mai multe ori, din emisiunile de dezbateri de la același post de televiziune. În  
materialele electorale nu au fost remarcate tendințe evidente de favorizare sau 
defavorizare a anumitor candidaţi.  

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

În perioada de raport, Moldova 1 a asigurat pluralismul de opinie în știrile electorale 
privind alegerile locale pentru funcția de primar al municipiului Chișinău, mediatizând 
16 din 17 concurenţi electorali înscrişi/rămași în cursă. Aceștia au apărut în știrile de 
la Mesager, fiind citați direct sau menționați, după cum urmează: Ion Ceban (PSRM) 
– de 6 ori, Andrei Năstase (Blocul ACUM/PPDA/PAS) – de 5 ori, Valeriu Munteanu 
(Uniunea Salvaţi Basarabia/USB) și Dorin Chirtoacă (PL) – de câte 4 ori, Dumitru Țîra 
(PPEM) – de 3 ori, Octavian Tîcu (Partidul Unităţii Naţionale/PUN), Ivan Diacov 
(PPPN), Victor Chironda (Mișcarea Forța Nouă/F9) și Vlad Țurcanu (PPR) – de câte 2 
ori și Vladimir Cebotari (PDM), Alexandru Fetescu (PLDM), Vitalii Voznoi (Partidul 
„Stânga europeană”), Teodor Cîrnaț (Partidul „Voința Poporului”), Lilia Ranogaeț 
(PNL), Vitalie Marinuța (Partidul Verde Ecologist) și Valeri Klimenco (Partidul Politic 
„Șor”) – câte o dată. De asemenea, Ruslan Codreanu, candidatul independent care nu 
a fost înregistrat în cursa electorală, a apărut de două ori în știrile electorale ale 
furnizorului public de servicii media audiovizuale, iar Diana Grosu, candidata PPR la 
funcția de primar al municipiului Bălți – o dată. Un singur candidat pentru funcția de 
primar de Chișinău – Serghei Toma (Partidul Oamenilor Muncii (POM)) nu a fost 
menționat niciodată pe parcursul celor 8 ediții ale Mesagerului. Nu în ultimul rând, 
trebuie remarcat faptul că postul public nu a enumerat toți candidații înscriși în cursa 
electorală (pentru Chișinău) în niciun material.    

Cu referire la candidații pentru funcția de deputat în Parlamentul Republcii Moldova, în 
știrile de la Moldova 1 au fost vizați, câte o dată, următorii candidați: Vitalia Pavlicenco 
(PNL), Galina Sajin (Blocul ACUM/PPDA/PAS), Alexandru Roșco (Partidul „Stânga 
europeană”), Ilie Rotaru (independent), Pavel Artamonov (PCRM), Ion Terguță (Blocul 
ACUM/PPDA/PAS), Ion Țugulea (PCRM), Vasile Năstase (Blocul ACUM/PPDA/PAS), 
Tudor Deliu (PLDM), Nicolae Alexei (independent), Dorin Dușceac (Blocul 
ACUM/PPDA/PAS), Ion Dron (independent), Anatol Ursu (PPR) și Vasile Calmațui 
(independent). 

Din numărul total al ştirilor cu caracter electoral, 3 au fost conflictuale. Într-un caz, 
Ruslan Codreanu cerea demisia membrilor CEC și Consiliul Electoral de 
Circumscriptie Chisinau, pentru că aceste instituții ar fi politizate și l-au exclus din cursa 
electorală. În al doilea – Dumitru Țîra a sesizat organele electorale în privința 
panourilor electorale ale lui Ion Ceban, iar în al treilea - Eugen Sturza, președintele 
interimar al PPEM, acuza PSRM și ACUM de multiple încălcări ale legislației 
electorale. În primele două cazuri postul tv a prezentat opinia tuturor părților implicate 
în conflict, iar în ultimul opinia PSRM și cea a Blocului ACUM lipsesc, echilibrul surselor 
nefiind asigurat în acest caz. 

Raportul din perspectiva gender a fost în favoarea bărbaților (56 surse de sex masculin 
versus 11 surse de sex feminin).  

Limbajul şi imaginile video utilizate  

Limbajul utilizat de Moldova 1 în știrile despre procesul electoral, dar și despre 
candidații la funcția de primar și/sau deputat a fost, în general, neutru, și nu a 
favorizat/defavorizat sau discriminat pe cineva. Jurnaliștii nu au utilizat etichetări și nici 
nu au recurs la ironizări, comentarii etc., când au prezentat știrile electorale. Imaginile 



            

care au însoțit materialele electorale directe au fost difuzate cu respectarea normelor 
deontologice. 

 

Prime TV 

Implicarea în campania electorală 
 
În perioada 12-19 octombrie 2019, Prime TV a difuzat 21 de materiale cu tematică 
electorală. Cu excepția a două știri, acestea au fost incluse în rubricile electorale - cea 
pentru alegerile locale generale și/sau cea pentru alegerile parlamentare noi. Primul 
material din afara blocurilor electorale a fost o știre despre sesizarea depusă la Curtea 
Constituțională de către trei deputați: Sergiu Litvinenco (PAS), Vasile Bolea (PSRM) și 
Alexandru Slusari (PPDA), prin care aceștia solicită opinia Curții despre faptul dacă 
alegerile parlamentare anticipate urmează a fi organizate în baza sistemului mixt sau 
a celui proporțional. A doua știre neinclusă în rubrica electorală a fost despre un preot 
din satul Gura Galbenei, care candidează la funcția de primar din această localitate. 
Celelalte 19 știri din cadrul rubricilor tematice au reflectat informația despre procesul 
electoral, rezultatele ultimelor sondaje, prioritățile candidaților pentru funcțiile de 
primar, rapoartele organizațiilor care monitorizează campania electorală și altele.  
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic. 
 
În general, Prime TV nu a favorizat clar vreun candidat sau formațiune politică anume, 
majoritatea candidaților fiind reflectați neutru. Excepție face candidatul 
ACUM/PPDA/PAS, Andrei Năstase, ale cărui activități în mai multe rânduri, au fost 
reflectate într-un în mod tendențios și lipsit de imparțialitate. Aproape în toate cazurile, 
5 din 6 cazuri, Andrei Năstase a apărut în context negativ, fiind astfel defavorizat în 
comparație cu ceilalți candidați. Spre exemplu, într-o știre din 14 octombrie, Prime TV 
a informat despre un sondaj de opinie, care s-a focusat în mare parte pe faptul că 
„...partidul condus de Andrei Năstase nu ar intra în Parlament”, dacă ar fi organizate 
alegeri parlamentare anticipate, reporterul repetând această afirmație de câteva ori în 
cadrul aceleiași știri. Tendențiozitatea față de Năstase a putut fi sesizată și într-o știre 
din 16 octombrie intitulată „Încalcă ordinul Guvernului”, unde reporterul Prime TV a 
admis în reflectare amestecul faptelor cu opiniile: candidatul ACUM/PPDA/PAS „a 
făcut abstracție de decizia Guvernului a cărui membru este și a organizat întruniri 
electorale în timpul orelor de muncă. Vorbim despre ministru degrevat al MAI, Andrei 
Năstase”. Și Ion Ceban, PSRM, a fost protagonistul mai multor știri cu tentă negativă 
– 2 din 4 știri.  
  
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
În perioada de referință, Prime TV a citat și/sau menționat, în buletinele de știri, mai 
mulți candidați pentru alegerile locale generale, după cum urmează: Andrei Năstase 
(ACUM/PPDA/PAS) – de 6 ori, Ion Ceban (PSRM) – de 4 ori, Dorin Chirtoacă (PL) și  
Octavian Țîcu (PUN) – de câte 3 ori fiecare. Ceilalți candidați au fost menționați câte 
o dată. În ceea ce privește candidații în alegeri în alte localități, de câte două ori au 
fost reflectai Renato Usatîi (PPPN), Sergiu Labliuc (Partidul Șor) și Marina Tauber 
(Partidul Șor), iar Constantin Munteanu (ACUM/PPDA/PAS) – o dată.  
 
În perioada de raport, Prime TV a pus pe post 8 știri conflictuale. Aproape toate 
acestea i-au vizat pe Andrei Năstase și/sau Ion Ceban (7 cumulativ). Majoritatea 



            

acestor știri au fost dezechilibrate, doar în una din ele fiind inclusă replica lui Ion 
Ceban, în restul cazurilor reporterii Prime TV folosind următoarele mențiuni: 
„Candidatul PSRM nu ne-a răspuns la telefon pentru a comenta acuzațiile” („Munteanu 
a sesizat CEC”, 15 octombrie); „Nici Andrei Năstase, nici Ion Ceban nu au răspuns la 
telefon pentru o reacție la aceste declarații” („Acuzațiile lui Dorin Chirtoacă”, 15 
octombrie); „Andrei Năstase nu ne-a răspuns la telefon pentru a comenta încălcarea 
comisă” („Încalcă ordinul Guvernului”, 16 octombrie); „Andrei Năstase și Ion Ceban nu 
au răspuns la telefon pentru a comenta acuzațiile” (Știrea despre acuzațiile lui 
Codreanu potrivit cărora cei doi vizați și-au „împărțit sferele de influență în Chișinău”, 
17 octombrie); „Liderii blocului ACUM, Maia Sandu și Andrei Năstase nu ne-au răspuns 
la telefon pentru a comenta” („Lideri la capitolul încălcări”, 18 octombrie). 
 
Majoritatea surselor din știrile difuzate de Prime TV au fost bărbați – 32, iar numărul 
femeilor a constituit – 10, indicatorul fiind în creștere comparativ cu perioadele 
precedente de monitorizare. 
 
Limbajul și imaginile video utilizate  
 
Limbajul și imaginile video utilizate în buletinele de știri de la Prime TV au fost în 
corespundere cu normele deontologice, fără elemente discriminatorii. 
 
 

Publika TV 

Implicarea în campania electorală  

În perioada de referință, postul de televiziune Publika TV a difuzat în total 17 subiecte 
electorale în principalul buletin de ştiri al zilei în cadrul rubricii „Alegeri locale generale 
2019”. Pe 14 octombrie postul nu a difuzat rubrica electorală. Din numărul total de ştiri 
cu caracter electoral, 13 au vizat alegerile locale generale din Chişinău, iar celelalte 4 
ştiri s-au referit la întâlnirea candidatului PDM pentru funcţia de primar al satului 
Horodca, r-nul Ialoveni, Ştefan Vlasî, cu locuitorii satului, rămânerea în cursa 
electorală a candidatului PLDM, Fiodor Vlas, pentru funcţia de primar al mun. Cahul, 
chiar dacă acesta a depus cerere pentru a fi retras din competiţie, constatările 
Asociaţiei Promo-Lex privind încălcările comise în cadrul campaniei electorale şi o ştire 
despre ultima zi a campaniei electorale.      

Imparţialitate şi obiectivitate. Partizanat politic 

În perioada de raport, s-a observat tendențiozitatea evidentă a postului Publika TV în 
raport cu concurentul electoral Andrei Năstase, Blocul ACUM/PPDA/PAS. Din cele 13 
ştiri care s-au referit la alegerile locale din Chişinău, Andrei Năstase a fost vizat direct 
sau indirect în 9 dintre acestea, preponderent în context negativ.  

Titlurile utilizate în cadrul ştirilor care-l vizau pe Andrei Năstase au avut de cele mai 
multe ori un caracter ironic sau tendenţios. De exemplu, pe data de 15 octombrie, 
Publika TV a difuzat o ştire cu prezentarea unei înregistrări video în care Andrei 
Năstase intonează imnul de stat în debutul unui meci de fotbal. Postul de televiziune 
a afişat pe burtieră două titluri: „Năstase, interpret pe stadion” şi „Năstase, alături de 
pierdanţi”. Primul material a luat în zeflemea calităţile vocale ale lui Andrei Năstase, 
dar şi pe cele ale liderului PL, Dorin Chirtoacă, iar al doilea titlu a sugerat faptul că 
Andrei Năstase se asociază cu „pierdanţii”, întrucât Moldova a pierdut în faţa Albaniei 
cu un scor de 4:0.  De asemenea, Publika TV a admis în cadrul acestei ştiri amestecul 



            

dintre fapte şi opinii, comentând că „Andrei Nastase nu a ezitat să-şi etaleze abilităţile 
sale de interpret pe un stadion din capitală”. Amestecul dintre fapte şi opinii a fost 
admis şi în cadrul altei ştiri din 16 octombrie de la două întâlniri electorale pe care 
Andrei Năstase le-a organizat în timpul orelor de muncă. Publika TV a menţionat că 
„Liderul PPDA nu ţine cont de indicaţiile Guvernului” şi că „Năstase a acţionat exact 
invers”, referindu-se la faptul că anterior Guvernul a emis o decizie prin care interzice 
desfăşurarea întâlnirilor electorale în timpul orelor de muncă. La finalul știrii, Publika 
TV a „încercat să-l întrebe pe Andrei Năstase de ce și-a permis să iasă din cuvântul 
celor de la Guvern” însă acesta „nu a răspuns la telefon”. Amestecul dintre fapte şi 
opinii a fost remarcat şi în cazul unei ştiri difuzate pe 17 octombrie, când Publika TV a 
menţionat: „Câţiva oameni de artă au organizat o conferinţă de presă pentru a-l lăuda 
pe candidatul socialiştilor la fotoliul de primar al Capitalei, Ion Ceban”.  

Titluri tendenţioase au fost utilizate şi în unele ştiri care l-au avut drept protagonist pe 
candidatul PSRM la funcţia de primar general, Ion Ceban. De exemplu, pe 15 
octombrie, Publika TV a difuzat o ştire în care candidatul USB la funcţia de edil al 
capitalei, Valeriu Munteanu, a declarat că „....concertul organizat de Ion Ceban pe 14 
octombrie în Scuarul Teatrului Naţional de Operă şi Balet a fost finanţat din banii 
Rusiei”. Postul de televiziune a titrat: „Cine orchestrează campaniile”, iar în informaţia 
de context a menţionat că „presa a mai scris anterior despre posibila finanţare a PSRM 
de către Rusia”, fiind prezentate imagini de la întâlnirea preşedintelui Igor Dodon cu 
fostul lider democrat Vlad Plahotniuc. Conţinutul știrii sugerează implicarea financiară 
a Rusiei în campania electorală a PSRM, fără însă a fi prezentate dovezi în acest sens. 

În concluzie, Publika TV nu a favorizat în mod evident niciun candidat la funcţia de edil 
al capitalei, în timp ce candidatul ACUM/PPDA/PAS, Andrei Năstase a fost defavorizat 
prin maniera tendenţioasă de prezentare, prin selectarea subiectelor ce îl vizau şi prin 
caracterul negativ al acestora. A fost remarcată și defavorizarea ușoară în știri a lui Ion 
Ceban, PSRM. 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

În perioada monitorizată Publika TV a menţionat şi/sau citat în ştirile electorale 8 
candidaţi la funcţia de primar al capitalei, dar şi pe candidatul independent Ruslan 
Codreanu, care nu a fost înregistrat în cursă. Frecvenţa apariţiei/citării celor 8 candidaţi 
pentru fotoliul de edil al capitalei în subiectele electorale a fost următoarea: Andrei 
Năstase (ACUM/PPDA/PAS) –  9 ori, Ion Ceban (PSRM) şi Dorin Chirtoacă (PL) –  4 
ori, Octavian Ţîcu (PUN) şi Valeriu Munteanu (USB) – 2 ori, Victor Chironda (Mişcarea 
Forţa Nouă (F9)), Dumitru Ţîra (PPEM) şi Vladimir Cebotari (PDM) – câte o dată. În 
două ştiri a fost vizat candidatul independent neînregistrat Ruslan Codreanu, iar alte 
două ştiri i-au avut drept protagonişti pe candidatul PLDM la funcţia de primar al mun. 
Cahul, Fiodor Carp, şi pe candidatul PDM la funcţia de primar al satului Horodca,  
Ialoveni, Ştefan Vlasî. De notat că în cazul lui Ştefan Vlasî, Publika TV nu a menţionat 
că acesta candidează din partea PDM.    

În 5 cazuri candidatului ACUM/PPDA/PAS i s-au adus acuzaţii din partea altor 
concurenţi electorali – din partea liderului PL, Dorin Chirtoacă (13 octombrie), a 
liderului USB, Valeriu Munteanu (15 octombrie/2 ştiri) şi a candidatului independent 
neînregistrat Ruslan Codreanu (17 octombrie), dar şi din partea viceprimarului general 
al municipiului Bucureşti, Aurelian Bădulescu, în ultima zi de campanie electorală (18 
octombrie). Acesta „a făcut câteva dezvăluiri pentru Publika TV despre legăturile 
candidatului Blocului ACUM la şefia capitalei, Andrei Năstase, cu serviciile de 
informaţii ruseşti şi crima organizată”. Postul menționează că Năstase „nu a răspuns 
la telefon” pentru a comenta acuzațiile, după care anunță că „l-a găsit pe Andrei 



            

Năstase la o întâlnire electorală și i-a cerut părerea”, acesta însă „a acționat în stilul 
său caracteristic – ne-a amenințat cu judecata și ne-a promis că postul nostru TV va fi 
închis”. Postul TV nu a reușit să obțină nici reacția oamenilor de afaceri Victor și Viorel 
Țopa, acuzați de Bădulescu, că ar fi acei care „conduc filiera de trafic de țigări și crimă 
organizată”.  

În ştirea difuzată pe 15 octombrie cu titlul „Se vrea „capul” lui Năstase”, nu a fost 
prezentată nicio sursă care ar aduce contraargumente față de declaraţiile lui Valeriu 
Munteanu (USB), potrivit căruia „accidentele grave, crimele, infracţiunile din ultima 
perioadă, au loc din cauza că Ministerul de Interne a fost condus în ultimele luni de 
oameni incompetenţi”. De remarcat că în toate cele cinci cazuri în care au fost lansate 
acuzaţii în adresa lui Andrei Năstase reporterii au menționat că „acesta nu a fost de 
găsit la telefon pentru a comenta situaţia”.   

Ion Ceban, PSRM, a fost protagonistul a 3 știri conflictuale. În toate cazurile, părţile 
vizate fie „nu au dorit să comenteze”, fie „nu au răspuns la telefon”, iar postul de 
televiziune nu a încercat să găsească modalităţi alternative pentru a asigura echilibrul 
surselor. De exemplu, pe 17 octombrie, Publika TV a prezentat declaraţiile lui Ruslan 
Codreanu potrivit căruia „alegerile din municipiul Chişinău sunt mimate deoarece doi 
candidaţi ai actualei guvernări, Andrei Năstase şi Ion Ceban, au făcut aranjamente prin 
care au împărţit Chişinăul pe sfere de influenţă”. Știrea nu a fost echilibrată, reporterii 
menționând că “Andrei Năstase şi Ion Ceban nu au răspuns la apelurile Publika TV 
pentru a oferi o reacţie la acuzaţiile aduse”.  

Raportul surselor din perspectiva gender a fost în favoarea bărbaţilor (35 surse bărbaţi 
faţă de 7 surse femei). 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

Limbajul utilizat de Publika TV în ştirile cu caracter electoral a fost unul neutru. 
Totodată, comentariile, interpretările şi formularea frazelor în ştirile care îl aveau drept 
protagonist pe Andrei Năstase l-au plasat pe acesta în lumină exclusiv negativă şi l-au 
defavorizat în mod evident. 

 

Jurnal TV 

Implicarea în campania electorală  

În perioada 12–19 octombrie 2019, postul de televiziune Jurnal TV a difuzat în total 43 
de știri referitoare la campania electorală. Postul s-a concentrat mai mult pe 
prezentarea fragmentelor din discursurile candidaților în care aceștia își prezentau 
proiectele și mai puțin pe subiectele conflictuale care îi vizau pe candidați. Din cele 43 
de știri, 4 au vizat conflicte, iar 32 – activități/promisiuni ale candidaților; 7 știri s-au 
referit la pregătirea pentru alegeri, procedurile legale, proporția de gen a candidaților 
etc. Majoritatea materialelor s-au axat pe activitățile candidaților în alegeri pentru 
Primăria Chișinău, iar una dintre știri l-a vizat pe candidatul PPPN la funcția de primar 
la Bălți, Renato Usatîi. Jurnal TV nu a avut nicio știre despre candidații în alegerile 
parlamentare noi. 

Obiectivitate și imparțialitate. Partizanat politic 

În perioada de raport, Jurnal TV a reflectat, în general, majoritatea candidaților (13 din 
cei 17 pretendenți la postul de primar al Chișinăului). Materialele de la rubrica 
electorală au constat dintr-un text scurt plus o secvență din discursul candidatului, 



            

această formulă fiind utilizată în raport cu toți protagoniștii. În știrile Jurnal TV nu au 
existat vox-uri pro sau contra unor candidați, fiind folosite exclusiv „vocile” acestora, 
ceea ce denotă echidistanță. Totuși, reporterii nu au manifestat față de candidați o 
abordare critică, preferând doar să transmită mesajele lor electorale, fără să ofere 
informații de context (background), cum ar fi, de exemplu, detalii despre trecutul 
candidaților. Relatările s-au referit la proiecte de infrastructură (Victor Chironda, F9, 
Ion Ceban, PSRM, 15 și 16 octombrie), la modul de funcționare a Consiliului Municipal 
și de gestionare a banilor (Vlad Țurcanu, PPR, Valeri Klimenko, Partidul „Șor”, 16 
octombrie) sau la apeluri către populație să participe la vot (Dorin Chirtoacă, PL, 14 
octombrie, Andrei Năstase, ACUM/PPDA/PAS, și Valeri Klimenko, Partidul „Șor”, 17 
și 18 octombrie) etc.  

Într-o știre despre un sondaj de opinie, jurnaliștii i-au enumerat pe toți cei 17 candidați 
la funcția de primar al capitalei.  

Reporterii nu au folosit limbaj apreciativ sau peiorativ, tratând de o manieră neutră toți 
candidații. Majoritatea absolută a materialelor au fost imparțiale, fără a fi evidentă 
favorizarea sau defavorizarea vreunui concurent electoral. 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

Jurnal TV a citat sau menționat în total 13 concurenți electorali pentru funcția de primar 
general al Chișinăului din cei 17 înregistrați, și unul pentru funcția de primar la Bălți. 
Astfel, în cele 32 de știri despre promisiunile candidaților au apărut: Andrei Năstase 
(ACUM/PPDA/PAS) – de 5 ori, Ion Ceban (PSRM) și Valeriu Munteanu (Uniunea 
Salvați Basarabia) – de câte 4 ori, Vlad Țurcanu (PPR), Octavian Țîcu (PUN) și Victor 
Chironda (”Forța Nouă”/F9) – de câte 3 ori, Dumitru Țîra (PPEM) și Valeri Klimenko 
(Partidul Șor) – de 2 ori, iar candidații Dorin Chirtoacă (PL), Ion Diacov (PN), Alexandru 
Fetescu (PLDM), Vladimir Cebotari (PDM), Vitalie Marinuța (Partidul Verde Ecologist) 
și Renato Usatîi (candidat la Bălți, PPPN) – câte o dată. 

În toate cele 4 știri conflictuale a existat echilibru sau echilibru parțial, pe motiv că  
persoana sau instituția solicitată pentru replică nu a dorit să comenteze. Totuși, 
reporterii au făcut dovada intenției de a asigura echilibrul. Ex: în știrea despre apelul 
lui Valeriu Munteanu de a desemna un alt ministru decât Andrei Năstase la Ministerul 
de Interne (15 octombrie), s-a anunțat că Guvernul nu comentează acest apel. De 
asemenea, în știrea despre faptul că Dorin Chirtoacă acuză Consiliul Electoral de 
Circumscripție Chișinău că nu a sancționat abaterile unor candidați, cum ar fi 
nedeclararea tuturor fondurilor electorale, jurnaliștii au citat persoana responsabilă de 
la CEC care a spus că instituția nu comentează „declarații politice”.  

Pe larg a fost expus subiectul declarațiilor făcute de doi membri ai Consiliului Electoral 
de Circumscripție Chișinău privind riscul de fraudare a alegerilor. Jurnal TV a inclus în 
știre explicit argumentele fiecărei părți (16 octombrie).  

Materialele relevante au fost dezechilibrate din perspectiva gender, la Jurnal TV fiind  
citate 40 surse de sex masculin versus 3 de sex feminin. 

Limbajul și imaginile video utilizate 

În perioada de raport, limbajul și imaginile video utilizate în reportajele electorale ale 
Jurnal TV au fost conforme cu principiile deontologice.  

 

 



            

NTV Moldova 

Implicarea în campania electorală 

În intervalul 12-19 octombrie 2019, postul de televiziune NTV Moldova  a reflectat activ 
campania electorală, în edițiile principalului buletin de știri al zilei fiind difuzate 33 de 
subiecte electorale. Dintre acestea, 28 s-au regăsit în rubrica  „Alegeri locale generale 
2019”. În cadrul rubricii a fost reflectată intens campania electorală desfășurată de 
candidatul PSRM la funcția de primar al capitalei, Ion Ceban, au fost prezentate 
obiectivele altor candidați înscriși în cursa pentru fotoliul de primar general al 
Chișinăului, precum și bilanțul campaniei electorale. Tot aici au fost difuzate 2 subiecte 
electorale despre candidații PSRM pentru funcția de primar al orașului Vulcănești și al 
satului Copceac.  

Buletinele de știri au conținut și subiecte cu caracter electoral indirect, 5 la număr, 
difuzate în afara rubricii electorale. Două din aceste subiecte conțin declarații ale 
președintelui Igor Dodon, care își exprimă „...speranța că la următorul Hram al 
capitalei, Chișinăul va avea un primar competent, profesionist, care va avea grijă de 
oraș și locuitorii acestuia” și că „..la conducerea orașelor și raioanelor trebuie să fie 
oameni profesioniști, capabili să aibă grijă de fiecare persoană și de fiecare stradă din 
țara noastră”.  

Toate știrile electorale s-au referit la alegerile locale generale și niciuna la cele 
parlamentare noi.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

Subiectele vizând procesul electoral, dar și participarea în campanie a candidaților au 
fost reflectate, de regulă, în manieră neutră de către postul NTV Moldova. Excepție au 
fost materialele electorale despre reprezentanții PSRM în campania pentru alegerile 
locale, care au fost favorizați și prezentați în context pozitiv în majoritatea cazurilor.  
 
Știrile despre candidatul PSRM la funcția de primar al municipiului Chișinău, Ion 
Ceban, au fost, cu o singură excepție, primele în cadrul rubricii „Alegeri locale generale 
2019”. Ceban a fost favorizat prin numărul mare de știri separate, 7 la număr,  în cadrul 
cărora obiectivele electorale ale acestuia sunt prezentate amplu, pe larg, cu intervenții 
directe ale candidatului. Acesta este caracterizat ca un foarte bun cunoscător al 
problemelor cu care se confruntă orașul și pentru care are deja soluții: „Trotuarele, 
fondul locativ, corupția, toate problemele care sunt de mulți ani acumulate. (...) Cel mai 
bine este și cel mai bun lucru este că noi știm aceste probleme, noi le clasificăm de 
mulți ani deja și avem și soluții pentru ele și neapărat vom merge pe rezolvarea acestor 
probleme imediat cum intru în funcția respectivă" („Ion Ceban a discutat cu locuitorii 
Capitalei despre problemele stringente ale orașului”, 14 octombrie) sau „ Avem o 
viziune foarte clară asupra acestui proiect și program…An de an va crește și numărul 
beneficiarilor și sumele alocate, dar și numărul de cantine sociale" („Ion Ceban promite 
cantine sociale moderne în fiecare sector al Capitalei și în suburbii”, 17 octombrie). 
În știrile despre Ion Ceban s-au regăsit doar formulări laudative din partea persoanelor 
intervievate: „cred că este exact omul care poate realiza totul..”, „cu siguranță va 
realiza totul, pentru că are experiență, știe cu ce trebuie de început, are un program 
electoral, are o echipă, așa că totul va fi bine”, „tocmai el este acea persoană care va 
putea face ordine în Chișinău” („Ion Ceban a discutat cu locuitorii Capitalei despre 
problemele stringente ale orașului”, 14 octombrie).  

Tot din perspectivă pozitivă Ion Ceban a fost prezentat în cadrul altor știri electorale în 
care se vorbește despre realizările anterioare ale acestuia: „În timpul când era 



            

viceministru al Educației a deschis mai mult de 60 de centre de tineret și sport, în toată 
republica. Când a activat în municipiul Chișinău, în calitate de consilier, a contribuit la 
deschiderea a 10 stadioane sportive...„ (Sprijin din partea sportivilor, pentru Ion 
Ceban”, 14 octombrie) sau „Cinci troleibuze noi... au fost achiziționate în acest an, în 
urma demersurilor inițiate în 2017 de către candidatul socialiștilor pentru funcția de 
primar general, în calitate de președinte al fracțiunii PSRM în CMC...” (15 octombrie).  

În perioada monitorizată, NTV Moldova a difuzat și 2 subiecte electorale ample despre 
candidații PSRM la funcția de primar în localitățile Copceac (14 octombrie) și 
Vulcănești (16 octombrie), în care aceștia au fost prezentați exclusiv în context pozitiv, 
fiind lăudați de către localnici. În știrea din 16 octombrie este inclus un sincron cu  
președinta PSRM, Zinaida Greceanîi, care, la fel, plasează în context pozitiv 
reprezentanții PSRM: „Trebuie să înțelegeți că în spatele fiecărui candidat al PSRM la 
aceste alegeri locale generale nu stă doar partidul, dar stă şi preşedintele ţării, şi 
preşedintele Parlamentului, şi, în general, conducerea Moldovei. De aceea, este 
important să ne gândim pentru cine votăm la aceste alegeri locale din 20 octombrie".  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

În perioada 12–19 octombrie 2019, NTV Moldova a citat și/sau menționat, în buletinele 
de știri, toți candidații  pentru alegerile locale generale, după cum urmează: Ion Ceban 
(PSRM) - de 16 ori, Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS) – de 8 ori, Valeriu Munteanu 
(Uniunea Salvați Basarabia /USB),  Dorin Chirtoacă (PL), Victor Chironda (Mișcarea 
Forța Nouă (F9)) - de câte 6 ori fiecare. Ceilalți candidați au fost menționați de câte 4 
ori.  În cadrul unei știri au fost menționați candidații la funcția de primar al municipiului 
Bălți.  
 
În perioada de raport, NTV Moldova a difuzat 3 știri controversate și toate l-au vizat pe 
Renato Usatîi, candidatul PPPN la funcția de primar al municipiului Bălți, 2 dintre care 
au fost dezechilibrate.  Prima știre, difuzată pe 14 octombrie, se referă la invitația 
lansată lui Renato Usatîi de către candidatul PSRM pentru postul de primar al 
municipiului Bălți, Alexandr Nesterovschi, de a participa la dezbateri în centrul orașului. 
Potrivit știrii, „evenimentul a eșuat însă, din cauză că Renato Usatîi a refuzat să se 
prezinte la discuții”. Știrea conține 4 intervenții denigratoare, cu diverse acuzații,  la 
adresa lui Renato Usatîi. Pe final, reporterul încearcă să afle de la Usatîi de ce acesta 
nu a participat la dezbatere, fără să îi solicite, însă, să comenteze acuzațiile ce i se 
aduc. Al doilea material cu caracter electoral indirect, fără replica lui Renato Usatîi, se 
referă la declarația postului NTV Moldova „în legătură cu discursul de ură și intimidarea 
jurnaliștilor de către liderii „Partidului Nostru” la Bălți”.  
 
De notat că știrile care prezentau obiectivele electorale ale Ion Ceban sau alți candidați 
PSRM au fost documentate din mai multe surse, pe când subiectele electorale ale altor 
candidați au conținut, de regulă, o singură sursă.  
 
Majoritatea surselor din știrile difuzate de NTV Moldova au fost bărbați - 58, iar femeile 
au fost citate de 24 de ori, acesta fiind unul din cei mai buni indicatori în rândul 
posturilor monitorizate. Sursele de sex feminin au fost de regulă citate în materialele 
despre candidații PSRM, fiind vorba mai mult de persoane care apreciază meritele 
candidaților (vox populi). 
 
Limbajul și imaginile video utilizate  



            

Limbajul și imaginile video utilizate în buletinele de știri difuzate de NTV Moldova au 
fost în corespundere cu normele deontologice, fără elemente discriminatorii. 

 

Pro TV Chișinău 

Implicarea în campania electorală 
 
În perioada 12-19 octombrie, Pro TV Chișinău a realizat 32 știri și/sau reportaje despre 
campania electorală pentru alegerile locale generale. Acestea nu s-au regăsit în cadrul 
unei rubrici speciale electorale, ci au fost incluse în cadrul buletinelor informative. În 
mare parte, subiectele au reflectat evoluția campaniei electorale, priorități ale 
candidaților, concerte organizate de unii candidați de Ziua orașului Chișinău, reportaje 
despre materialele promoționale ale concurenților electorali, știri care au explicat unele 
detalii despre procesul electoral (materiale de educație electorală: cum și cu ce trebuie 
să vină alegătorii la urmele de vot, care este misiunea observatorilor electorali etc.), 
precum și materiale despre rapoartele de monitorizare elaborate de organizațiile care 
monitorizează procesul electoral. 
 
Din cele 32 de materiale difuzate, două au fost cu caracter electoral indirect. Unul din 
ele – „Un nou proprietar la Air Moldova” (16 octombrie) – a fost despre noul proprietar 
al Air Moldova, în care a fost menționat un candidat electoral - Vladimir Cebotari 
(PDM). A doua știre a conținut informații despre declarațiile/acuzațiile Marinei Tauber 
(Partidul „Șor”) în adresa președintei Parlamentului Zinaida Greceanîi, privind 
implicarea soțului acesteia și /sau a firmelor conduse de el în „furtul miliardului”. 
Totodată, au fost difuzate 4 știri în baza declarațiilor făcute de candidați la emisiunile 
de dezbateri electorale organizate de acest post de televiziune.  
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 
 
Știrile și reportajele Pro TV Chișinău, atât cele cu caracter electoral direct, cât și 
indirect, au respectat principiile corectitudinii, echidistanței, obiectivității și 
imparțialității. În general, nu au fost identificate atitudini preferențiale față de anumiți 
concurenți electorali. Totuși, trebuie de menționat că, în cazul a doi candidați pentru 
alegerile din capitală – Victor Chironda (F9) și Dumitru Țîra –, Pro TV Chișinău a 
menționat aproape de fiecare dată numărul/ ordinea lor în buletinele de vot: „Dumitru 
Țîra are numărul 7 în buletinul de vot” și/ sau „Victor Chironda, numărul 5 în buletin...”, 
ceea ce îi plasează pe aceștia într-un context mai favorabil în raport cu alți concurenți 
electorali. 
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
Printre cei mai des citați și/ sau menționați concurenți electorali au fost: Andrei Năstase 
(ACUM/PPDA/PAS) – de 9 ori, Ion Ceban (PSRM) – de 8 ori, Dorin Chirtoacă (PL) – 
de 5 ori, Vlad Țurcanu (PPR) – 4 ori, Victor Chironda (F9) – de 4 ori, Dumitru Țîra 
(PPEM) – de 4 ori, Vladimir Cebotari (PDM) – de 3 ori, Octavian Țîcu (PUN) – de 3 ori, 
Valeriu Munteanu (USB), Alexandru Fetescu (PLDM) – de 2 ori. Restul candidaților au 
fost fie surse de știre, fie menționați câte o dată în știrile electorale ale acestui post de 
televiziune. 
 
În total, Pro TV Chișinău a difuzat 9 știri controversate, în 8 dintre care  fie au fost 
incluse declarațiile părții vizate/ acuzate, fies-a încercat să se afle opinia acestora, 



            

menționând că părțile vizate „nu au răspuns la telefon pentru comentarii”. Una din știri, 
intitulată „Chirtoacă: Acuma cine e de vină?” (15 octombrie) a fot parțial echilibrată: 
candidatul PL pentru funcția de primar al municipiului Chișinău, Dorin Chirtoacă, a 
adus acuzații în adresa a doi concurenți electorali – Andrei Năstase 
(ACUM/PPDA/PAS) și Ion Ceban (PSRM) – și a președintelui Igor Dodon, Pro TV 
Chișinău menționând că „Ion Ceban a spus că nu comentează acuzațiile”, iar „Andrei 
Năstase nu ne-a răspuns la telefon pentru un comentariu”; în cazul lui Igor Dodon, 
însă, jurnaliștii de la Pro TV Chișinău nu i-au solicitat opinia, lipsindu-l astfel de dreptul 
la replică.  
 
Majoritatea surselor din știrile citate de Pro TV au fost bărbați – 62, femeile fiind citate 
de 32 ori. Este cel mai bun indicator înregistrat în rândul posturilor de televiziune 
monitorizate. 
 
Limbajul și imaginile video utilizate  
 
În cadrul știrilor despre campania electorală, Pro TV Chișinău a utilizat un limbaj 
neutru, caracteristic știrilor. În cazul imaginilor video utilizate și puse pe post, acestea 
au fost corespunzătoare normelor deontologice.  
 
 

TV8 

Implicarea în campania electorală  

În perioada de raport, TV8 a difuzat 16 știri despre campania electorală, acestea fiind 
încadrate în rubrica  „Electorala 2019”. Postul a reflectat activitatea concurenților 
electorali – întâlniri cu alegătorii, activități și mesaje transmise de Ziua orașului 
Chișinău, priorități electorale, precum și bilanțul campaniei electorale făcut de unii 
candidați. În cadrul rubricii s-au regăsit și știri despre ultimul sondaj sociologic, 
pregătirea secțiilor de votare, opiniile alegătorilor despre ce ar trebui să facă viitorul 
primar etc. Din cele 16 știri difuzate, una l-a vizat pe Renato Usatîi (PPPN), candidat 
pentru funcția de primar al municipiului Bălți, iar alta pe candidatul Partidului „Șor” la 
funcția de primar al comunei Jora de Mijloc, Sergiu Labliuc. Toate știrile electorale s-
au referit la alegerile locale generale și niciuna la cele parlamentare noi. 
 
Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic. 
 
Subiectele cu caracter electoral au fost reflectate obiectiv și imparțial de către postul 
TV8. Nu au fost identificate tendințe de favorizare sau defavorizare în raport cu vreun 
concurent electoral, aceștia fiind prezentați în context neutru.  
 
Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 
În perioada 12–19 octombrie 2019, TV8 a citat și/ sau menționat în buletinele de știri, 
toți candidații pentru alegerile locale generale, după cum urmează: Andrei Năstase 
(ACUM/PAS/PPDA) – de 7 ori,  Ion Ceban (PSRM) - de 6 ori, Valeriu Munteanu 
(Uniunea Salvați Basarabia /USB) – de 5 ori. Dorin Chirtoacă (PL), Vladimir Cebotari 
(PDM), Octavian Țâcu (PUN), Vladimir Țurcanu (PPR), Ivan Diacov (PN), Victor 
Chironda (Mișcarea Forța Nouă (F9)), Valeri Klimenko (Partidul „Șor”), Vitalie Marinuța 
(Partidul Verde Ecologist) au fost citați/menționați de 4 ori, Teodor Cîrnaț, (Partidul 



            

Voința Poporului), Vitalii Voznoi (Partidul „Stânga europeană”), Dumitru Țîra (PPEM)  
- de 3 ori. Ceilalți candidati au fost menționați de 2 ori.   
 
Majoritatea  știrilor controversate difuzate de TV8 (5 din 6) au fost echilibrate, 
prezentând opiniile ambelor părți vizate în conflict, iar într-o știre despre liderul PPPN, 
Renato Usatîi, care a acuzat socialiștii de implicare în campanie pentru a-l denigra, se 
precizează că „purtătorul de cuvânt al Președinției nu ne-a răspuns la telefon, iar  
socialiștii nu au comentat deocamdată acuzațiile” (16 octombrie).  
 
Sursele din știrile difuzate de TV8 au fost preponderent bărbați - 38, iar numărul 
femeilor a constituit 13.  
 
Limbajul și imaginile video utilizate  
 
În cadrul știrilor despre campania electorală, TV8 a utilizat un limbaj neutru, iar 
imaginile puse pe post au  fost în corespundere cu normele deontologice.  
 
 

Accent TV 

Implicarea în campania electorală  

În perioada 12-19 octombrie 2019, postul Accent TV a difuzat în cadrul ediției de știri 
Accent Info 19 știri electorale, inclusiv 13 în cadrul rubricii „Alegerile locale generale 
2019”. Toate știrile cu caracter electoral au vizat alegerile locale, procesul electoral, și 
niciuna nu s-a referit la cele parlamentare noi. În 10 știri postul a relatat despre 
alegerile locale din capitală, majoritatea (9) dintre acestea fiind dedicate candidatului 
PSRM la funcția de primar general, Ion Ceban. Alte 4 știri au vizat concurenții PSRM 
în diferite localități din republică (în una fiind menționat și candidatul PPPN la funcția 
de primar al municipiului Bălți, Renato Usatîi), iar o știre s-a referit la alți 6 candidați la 
funcția de primar general al capitalei. 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

Cele mai multe materiale difuzate de Accent TV în perioada monitorizată au fost  
părtinitoare, postul demonstrând lipsă de obiectivitate, dar și partizanat politic evident 
în raport cu PSRM și candidații acestui partid înscriși în cursa electorală pentru 
alegerile locale. Cele mai multe materiale relevante l-au favorizat pe candidatul la 
funcția de primar general al capitalei din partea PSRM, Ion Ceban. Din cele 13 știri 
difuzate în cadrul rubricii Alegerile generale locale 2019, 9 l-au vizat pe Ion Ceban, 
care a apărut în context pozitiv, cu diverse promisiuni electorale, în materialele despre 
sondajele de opinie sau făcând bilanțul campaniei electorale. De asemenea, în afara 
rubricii speciale, Accent TV a difuzat 5 știri cu caracter electoral, în care au fost 
promovați consilierii municipali din partea PSRM. Mai exact, despre activitatea 
consilierilor socialiști postul a vorbit pe larg în știrile despre renovarea liceului „Kiril și 
Metodii”, despre un teren de joacă renovat (14 octombrie), în ambele apărând 
consilierii socialiști (inclusiv Eugenia Ceban), care spun ce au făcut și ce vor face în 
continuare pentru oameni în cadrul Consiliului. Despre alte două terenuri de joacă 
renovate, tot la inițiativa consilierilor PSRM, postul anunță detaliat într-o știre difuzată 
pe 17 octombrie, iar pe 18 octombrie Accent TV a mediatizat alte două evenimente în 
care a lăudat deschis PSRM și reprezentanții acestuia. Este vorba despre renovarea 
cantinei la gimnaziul 7 (Eugenia Ceban este citată direct) și despre festivitatea 



            

dedicată împlinirii a 75 de ani ai Liceului Alexandr Pușkin (Eugenia Ceban este citată 
direct și afirmă că și viitorul Consiliu municipal va renova școli, grădinițe și licee).   

De asemenea, spații de emisie voluminoase (8 minute pentru 2 materiale) au fost 
acordate în perioada de referință vizitelor președintei PSRM Zinaida Grecianîi în 
raioanele Căușeni, Ștefan-Vodă, Vulcănești, Cahul și Leova. De fiecare dată, Zinaida 
Greceanîi a prezentat în fața cetățenilor candidații la funcțiile de primar și consilieri din 
partea PSRM. 

Ceilalți candidați la funcția de primar general al capitalei au fost menționați lapidar  în 
două știri, difuzate pe 14 și 16 octombrie. În primul caz este vorba despre prezentarea 
rezultatelor unui sondaj de opinie, în care au fost menționați (și) Andrei Năstase (Blocul 
ACUM/PPDA/PAS), Dorin Chirtoacă (PL), Ruslan Codreanu (independent, 
neînregistrat în cursă) și Vladimir Cebotari (PDM). În al doilea caz postul a făcut referire 
la o dezbatere la care au participat Valeriu Munteanu (Uniunea Salvați 
Basarabia/USB), Vladimir Cebotari (PDM), Vitalie Marinuța (PVE), Vlad Țurcanu 
(PPR), Victor Chironda (Mișcarea Forța Nouă/F9) și Octavian Țîcu (PUN). De notat că 
cei menționați au fost prezentați în manieră neutră, dar și negativă („Azi candidații s-
au plâns pe probleme, dar  nu au propus soluții pentru ele. Valeriu Munteanu a vorbit 
despre dezastrul din Chișinău, dar a uitat că în ultimii 10 ani orașul a fost condus de  
fostul lui coleg... Vladimir Cebotari tot a uitat aparent că și PDM a avut legătură directă 
cu conducerea primăriei. Vitalie Marinuța s-a referit la problema copacilor defrișați, 
drept că nu știe de unde să ia resurse pentru a o soluționa”). Vlad Țurcanu, Victor 
Chironda și Octavian Țîcu au apărut neutru în material. Pe acest fundal, Ion Ceban 
apare de fiecare dată exclusiv pozitiv, fiind prezentat ca cel care are soluții pentru toate 
problemele orașului.  

Alte nume care au apărut în buletinele de știri de la Accent TV au fost ale pretendenților 
la funcția de primar în diferite localități din partea PSRM. Astfel, postul a dat dovadă 
de părtinire și lipsă de corectitudine în prezentarea subiectelor electorale, favorizând 
masiv un singur candidat (și reprezentanții unui singur partid politic) și ignorându-i sau 
prezentându-i într-o manieră mai puțin favorabilă pe alții. 

Nu în ultimul rând, Accent TV a avut o atitudine tendențioasă în raport cu Renato 
Usatîi, candidat PPPN la funcția de primar al municipiului Bălți. Într-o știre de 5 minute, 
difuzată pe 14 octombrie, candidatul este menționat doar în context negativ, se fac 
acuzații la adresa lui, atât prin intermediul reprezentanților PSRM, cât și prin 
etichetările și comentariile jurnalistului. 

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

Știrile difuzate în cadrul rubricii „Alegerile locale generale 2019” au avut o singură 
sursă, fără a fi asigurat pluralismul de opinie. Știrile au constituit mai degrabă niște 
rezumate ale activității reprezentanților PSRM, inclusiv ale președintei Parlamentului, 
ale unor deputați, dar și ale șefului statului. În săptămâna 12-19 octombrie, postul de 
televiziune Accent TV a difuzat un subiect conflictual, fără să asigire dreptul la replică 
celui vizat. Este vorba despre acuzațiile la adresa lui Renato Usatîi, precum că „nu a 
considerat necesar să se prezinte la dezbaterile cu reprezentantul PSRM”. În material, 
doi deputați socialiști, dar și candidatul la funcția de primar de Bălți din partea PSRM, 
îl acuză pe Usatîi de diverse ilegalități, denigrând concurentul. Mai mult, postul a utilizat 
și vocile cetățenilor, care l-au acuzat pe candidatul PN de lașitate. Jurnalistul nu a 
menționat că ar fi încercat să obțină și opinia lui Renato Usatâi cu referire la acuzațiile 
prezentate în material.  

Raportul gender a fost în favoarea bărbaților (47 surse bărbați versus 14 surse femei). 



            

Limbajul și imaginile video utilizate  

Limbajul utilizat de Accent TV în știrile despre procesul electoral a fost unul neutru. În 
raport cu reprezentanții PSRM postul a recurs la fraze și expresii exclusiv pozitive, iar 
în raport cu puținii candidați din partea altor partide – la un limbaj neutru sau la ironii, 
comentarii și acuzații, menționate mai sus. Imaginile care au însoțit materialele 
electorale directe au fost difuzate cu respectarea normelor deontologice. 

 

RTR Moldova 

Implicarea în campania electorală 

În perioada de raport, RTR Moldova a difuzat 28 de știri cu tentă electorală în  
buletinele principale ale zilei. Dintre ele, 26 au fost difuzate la rubrica „Electorala 2019”, 
iar 2 au fost în afara rubricii: una despre faptul că, începând cu 16 octombrie 2019, 
instituțiile mass-media nu au dreptul să publice rezultatele sondajelor de opinie și nici 
să realizeze știri despre rezultatele alegerilor până la închiderea secțiilor de votare, iar  
alta despre faptul că Agenția Servicii Publice va lucra în ziua alegerilor, pentru a elibera 
buletine de identitate provizorii pentru cetățenii care vor vota. 

În această perioadă, postul TV a difuzat știri electorale doar despre 6 candidați la 
funcția de primar general al municipiului Chișinău din numărul total de 17 candidați, 
punând pe post și 9 materiale despre candidații din alte localități ale republicii. 

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic 

În perioada de raport, candidatul PSRM pentru primăria capitalei, Ion Ceban, a fost cel 
mai favorizat de RTR Moldova. El a apărut de 9 ori în context pozitiv cu promisiuni 
electorale (triplarea bugetelor primăriilor din suburbii, deschiderea a 100 grupe de 
grădinițe de creșă, pentru copii de până la 3 ani, construirea centurii în jurul 
Chișinăului, deschiderea cantinelor sociale, amenajarea de noi parcări etc). Ceilalți 
concurenți electorali vizați au fost vizați tot în în context pozitiv, fiind vorba de știri care 
au prezentat promisiunile electorale ale acestora.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

Știrile din rubrica „Electorala 2019” au reflectat în majoritatea cazurilor programele 
candidaților la funcțiile de primari la care aspirau, acestea fiind inspirate dintr-o singură 
sursă de informare. În niciuna din ele nu s-a menționat numele altor candidați. Postul 
nu a abordat  subiecte conflictuale de știri. 

RTR Moldova a oferit acces în știri la 6 candidați la funcția de primar general al 
municipiului Chișinău: Ion Ceban (PSRM) – 9 ori, Vladimir Cebotari –(/PDM) și Valeriu 
Munteanu (Mișcarea ”Uniunea Salvați Basarabia”) - câte 2 apariții, Andrei Năstase 
(ACUM/PPDA/PAS) și Victor Chironda (Mișcarea „Forța Nouă”) – câte o apariție. 
Ceilalți 11 candidați nu au fost menționați în nicio știre difuzată la rubrica „Electorala 
2019”.  

De asemenea, au fost vizați câte o singură dată și unii candidați la funcția de primar 
din alte localități din republică: Serghei Labliuc (Partidul „Șor”) Jora de Mijloc, Orhei, 
Oleg Cojocari (PSRM), Glodeni, Stela Onuțu (PPPN), Glodeni, Nicolae Cojocaru 
(PLDM), Drochia,  Alexandru Bujorean (PLDM), Leova, Victor Felișcan (Partidul 
„Voința Poporului”), Soroca, Victor Cebotari (ACUM/PPDA/PAS), Rezina, Renato 
Usatîi (PPPN), Bălți, precum și Grigore Polcinschi, candidat independent la funcția de 
consilier raional la Dubăsari. 



            

Candidații au fost prezentați în știri cu fragmente din declarațiile publice, făcute la 
conferințe de presă sau la evenimente de campanie în orașele pe care vor să le 
conducă, din interviuri pentru alte media, mai des în cazul candidaților din teritoriu, fără 
ca reporterii să amintească în informația de context că în acele localități mai sunt și alți 
candidați din partea altor formațiuni politice la alegerile locale generale 2019.   

Raportul surselor din perspectiva gender a fost net în favoarea bărbaților (18 versus 2 
femei). 

Limbajul și imaginile video utilizate 

Limbajul utilizat de RTR Moldova în știrile despre procesul electoral, dar și despre 
candidații la funcția de primar din diferite localități din republică a fost neutru, fără a 
conține elemente discriminatorii. Imaginile au fost relevante, fără ca reporterii să 
recurgă la tertipuri de montaj sau să manipuleze imaginile video. 

 

Televiziunea Centrală 

Implicarea în campania electorală 

În perioada 12–19 octombrie 2019, Televiziunea Centrală a difuzat 41 de materiale cu 
caracter electoral direct, toate în cadrul rubricii „Electorala 2019”. Dintre acestea, 11 
materiale s-au referit la activitatea electorală (inclusiv la litigiile legate de alegeri) a 
candidaților Partidului „Șor”, fie la funcțiile de primari la Orhei și Chișinău, fie la cele de 
consilieri. Alte 8 știri au vizat procesul electoral –  distribuirea buletinelor, „ziua tăcerii”, 
iar restul s-au referit la activitatea candidaților la funcția de primar în municipiul 
Chișinău.  

Imparțialitate și obiectivitate. Partizanat politic  

În știrile ce vizează activitatea reprezentanților și candidaților Partidului „Șor”, 
Televiziunea Centrală a dat dovadă de părtinire, prin selectarea subiectelor și prin 
limbaj. Astfel, candidatul Partidului „Șor” în comuna Jora de Mijloc, r-nul Orhei, Serghei 
Labliuc, a beneficiat de o mediatizare largă – a apărut în 5 știri, toate referitoare la 
procesul său de judecată legat de anularea înregistrării în cursă. Toate știrile erau 
făcute pe un ton de susținere din partea reporterului și cu expunerea pe larg a 
diverselor opinii în favoarea acestuia. De exemplu, în știrea din 16 octombrie despre 
faptul că la Curtea de Apel Chișinău a fost anulată examinarea dosarului lui Serghei 
Labliuc, sunt incluse trei opinii în sprijinul candidatului, iar reporterul nuanțează: „Să îl 
susțină pe Serghei Labliuc au venit reprezentanți Partidului „Șor” care speră că victoria 
va fi de partea lor”; ”în opinia celor adunați, Serghei Labliuc este un concurent puternic 
și ei vor merge cu el până la final” (14 octombrie).   

În știrile despre Serghei Labliuc sau Marina Tauber (cap de listă a Partidului „Șor” 
pentru poziția de consilieri la Orhei), reporterii includeau vox-uri de susținere. Exemple: 
Text reporter: „Locuitorii comunei Jora de Mijloc au fost foarte revoltați de cuvintele 
adresate Marinei Tauber”. Vox : „Ei au făcut multe și la Orhei, și în sat (Marina Tauber 
și Ilan Șor – n.n.). A ieșit că acești oameni sunt acum vinovați și trebuie să stea la 
pușcărie?”; ”Nu, nu, nu, nici ea, nici Ilan Șor, nu trebuie să se ducă la pușcărie”.  

De asemenea, candidatul Partidului „Șor” la funcția de primar al orașului Orhei, Pavel 
Verejanu, a apărut într-o știre alături de trei contracandidați ai săi, vorbind în cadrul 
dezbaterilor electorale de la Televiziunea Centrală, și a fost favorizat prin timpul 



            

acordat în știre. Fiecare candidat a apărut cu câte un fragment din ce au spus, însă 
Verejan – cu două, fiind și citat mai mult în textul reporterului (16 octombrie).  

La fel, în lumină exclusiv pozitivă au fost prezentați, în aceeași știre (17 octombrie), 
alți trei candidați la funcția de primar al satelor Isacova, Nicolaevka și Sămănanca. Ei 
au fost lăudați atât prin textul reporterului, cât și prin vox-urile selectate: Text: 
„Candidatul din satul Isacova nu are nevoie de prezentare – oamenii aici îl cunosc 
foarte bine și așteaptă multe de la el”. Vox: „Se străduiește să lucreze pentru oameni. 
Noi îl iubim, credem in el”. Vox: „Vrem ca primarul nostru să fie democrat, ca Șor, care 
a depus toate eforturile pentru dezvoltarea raionului Orhei. Am vrea ca și la noi în sat 
să fie așa”.  

Restul candidaților, 10 din 17, au fost tratați de o manieră neutră, într-un caz ușor 
tendențioasă. Ex: în știrea din 14 octombrie despre faptul că unii candidați au felicitat 
locuitorii Chișinăului cu ocazia Hramului, despre Ion Ceban reporterul a spus: „Ion 
Ceban  s-a grăbit, ca de obicei, să se facă remarcat, inclusiv organizând propriul 
program artistic”.  

Corectitudinea și echilibrul surselor. Pluralismul de opinie  

În contextul evenimentelor electorale pentru funcția de primar în municipiul Chișinău, 
de cele mai multe ori la Televiziunea Centrală au fost citați/ menționați Ion Ceban 
(PSRM) – de 10 ori, Andrei Năstase (ACUM/PPDA/PAS) – de 6 ori, Valeriu Munteanu 
(USB) – de 3 ori; Octavian Țîcu (PUN), Victor Chironda (Forța Nouă), Dumitru Țâra 
(PPEM), Octavian Țîcu (PUN), Dorin Chirtoacă (PL) – de câte 2 ori, iar Vitalie Marinuța 
(Partidul Verde Ecologist), Teodor Cârnaț („Voința Poporului) și Valeri Klimenko (PȘ) 
– câte o dată. 

Din cele 41 de materiale, 15 au fost controversate, conținând acuzatii din partea unor 
candidați la adresa lui Ion Ceban (PSRM, si Andrei Nastase) (ACUM/PPDA/PAS): 
Dumitru Țîra a cerut excluderea lui Ion Ceban din cursă; material despre elevii care 
împart pliante pentru Ion Ceban, deși legea interzice; Valeriu Munteanu l-a acuzat pe 
Ion Ceban că și-ar fi făcut promovare neautorizată la evenimentele de Hram etc. 
Valeriu Munteanu a cerut demisia lui Nastase de la MAI și Dumitru Țîra a cerut 
excluderea lui Andrei Nastase din cursă. O parte din materiale au fost echilibrate, iar 
o altă parte (8 cazuri) nu au asigurat acest echilibru  (de exemplu, într-o știre despre 
faptul că PAS cheamă oamenii să doneze deoarece nu mai are fonduri pentru 
campanie jurnalistul anunță că la telefonul PAS nu a răspuns nimeni ca să dea o 
reacție (14 octombrie); la fel, în aceeași zi, la acuzațiile lui Ilan Șor despre anularea 
înregistrării candidatului Partidului „Șor” de la Jora de Mijloc s-a anunțat că la Guvern 
nu a răspuns nimeni pentru o reacție, iar într-o altă știre (tot din 14 octombrie) reporterii 
au spus că Ion Ceban nu a răspuns la telefon ca să comenteze acuzațiile lui Valeriu 
Munteanu. 

Din perspectiva asigurării echilibrului de gen, surse bărbați au fost mai multe (49) decât 
surse femei (28). Acesta este un indicator relativ bun, care se explică prin citarea 
preponderentă a reprezentantelor și simpatizantelor Partidului „Șor”.  

Limbajul și imaginile video utilizate  

Limbajul folosit de reporteri a fost, în unele cazuri, apreciativ la adresa Partidului „Șor” 
și a candidaților săi. Nu a fost înregistrată folosirea etichetelor. Imaginile video utilizate 
în perioada de raport au corespuns rigorilor jurnalistice. 

 
 



            

Concluzii generale 
 
În perioada 12-19 octombrie 2019, cele 10 posturi TV monitorizate au reflectat activ 
campania electorală, fiind remarcate următoarele tendințe generale:  

• O parte din posturile monitorizate au oferit acces relativ egal candidaților în 
alegeri, care au fost protagoniști în știri separate sau au fost menționați în știri 
cu caracter electoral direct sau indirect, iar o altă parte au avut atitudini 
preferențiale față de unii candidați, ignorându-i pe contracandidații acestora; 

• De cele mai multe ori, subiectele electorale au fost bazate pe o singură sursă 
de informație, fără a asigura pluralismul de opinie și fără a trata subiectele în 
profunzime; 

• Majoritatea materialelor monitorizate au fost dezechilibrate din perspectiva 
asigurării egalității de gen, de cele mai multe ori fiind citați bărbații; totuși, în 
ultima săptămână de campanie, la mai multe posturi s-a remarcat o ușoară 
creștere a ratei surselor de femei citate;  

• A crescut numărul de posturi TV care au manifestat atitudini părtinitoare clare 
față de candidații, aceștia fiind fie favorizați, fie defavorizați evident.  
 

 
Concluzii per post TV 

 
• Postul public de televiziune Moldova 1 a reflectat campania electorală corect și 

echidistant, respectând standardele profesionale și deontologice. Moldova 1 a 
oferit acces în știri majorității concurenților electorali, fără a favoriza sau 
defavoriza vreunul din ei; 

• Radiodifuzorii privați Prime TV și Publika TV au reflectat neutru activitatea 
majorității concurenților electorali. Excepție face candidatul ACUM/PPDA/PAS, 
Andrei Năstase, care a fost protagonistul celor mai multe știri cu conotație 
negativă, acesta fiind defavorizat clar prin selectarea informațiilor în context 
negativ; 

• NTV Moldova și Accent TV au promovat deschis candidații PSRM, în special 
pe Ion Ceban, favorizându-i atât prin spațiul mare alocat, cât și prin contextul 
pozitiv al aparițiilor. Spațiul mare alocat știrilor despre și cu prezența 
reprezentanților PSRM și ignorarea altor concurenți electorali denotă 
partizanatul politic al Accent TV, fapt ce contravine prevederilor deontologice. 

• RTR Moldova a alocat mai mult spațiu pentru reflectarea candidatului PSRM, 
Ion Ceban, care a fost favorizat clar atât prin numărul mare de știri, cât și prin 
contextul pozitiv al aparițiilor, în timp ce contracandidații acestuia au fost 
reflectați sumar sau ignorați. 

• Jurnal TV, Pro TV și TV 8 au reflectat neutru activitățile majorității concurenților 
electorali, asigurând un pluralism relativ al opiniilor, fără a favoriza sau 
defavoriza evident vreun concurent electoral; 

• Televiziunea Centrală a continuat să facă partizanat deschis în favoarea 
candidaților Partidului Politic „Șor”, defavorizându-l în același timp ușor pe  Ion 
Ceban (PSRM). 

 
 
RECOMANDĂRI 
 

• Radiodifuzorii să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente de 
autoreglementare şi să elimine carențele, astfel încât activitatea lor să fie 
conformă cu normele legale și Codul deontologic al jurnalistului:   



            

– Să informeze corect, imparţial şi echidistant alegătorii;  
– Să renunţe, în ştiri, la aprecierea/comentarea evenimentelor electorale 

ale partidelor politice sau a reprezentanţilor acestora; 
– Să asigure pluralismul şi diversitatea de opinie şi să ofere dreptul la 

replică tuturor părților vizate în cazurile de conflict; 
 

• Consiliul Audiovizualului să se autosesizeze și să folosească rapoartele de 
monitorizare pentru a evalua dacă posturile tv monitorizate au respectat dreptul 
la informare completă, obiectivă şi veridică. 

• Consiliul Audiovizualului să elaboreze instrumente de intervenție și să le aplice 
prompt și eficient în cazurile derogărilor de la normele legale admise de 
radiodifuzori în reflectarea campaniilor electorale, pentru a asigura o informare 
adecvată a electoratului prin intermediul programelor audiovizuale. 

• Consiliul Audiovizualului să aplice sancțiuni proporționale frecvenței şi gradului 
încălcărilor admise, astfel încât să nu fie perpetuate practicile de ignorare 
flagrantă a prevederilor legale. 

 


