@:!
| L( J I coalifia civica
pentru alegeri libere si corecte

=" Centrul :
pentru Jurnalism www.alegeliber.md

Independent

MONITORIZAREA MASS-MEDIEI IN CAMPANIA ELECTORALA
pentru alegerile locale generale din 20 octombrie 2019 si pentru
alegerile parlamentare noi
in circumscriptiile uninominale nr. 17, 33, 48 si 50

Raport nr. 2
28 septembrie — 4 octombrie 2019

FUNDATIA EST- EUROPEANA - - SUédE I‘ ,65@ r../—j &\.1
“e I HH Sverige USAID i
. g DIN PARTEA POPORULUI H Eﬂ !‘g Internews

L ]
AMERICAN

Acest raport este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu suportul Fundatiei Est-
Europene, din resursele acordate de Suedia, si suportul Agentiei SUA pentru Dezvoltare
Internationala (USAID) si al UKAID.

Opiniile exprimate apartin autorilor si nu reflectd neapéarat punctul de vedere al finantatorilor.



Scopul si obiectivele proiectului: Monitorizarea si informarea publicului cu privire la
comportamentul mass-mediei in campania electoralda si accesul concurentilor
electorali la mass-media. Monitorizarea analizeaza tendintele reportericesti care pot
afecta performanta institutiilor mass-media si compromite abilitatea acestora de a oferi
publicului informatii veridice, echidistante si pluraliste.

Perioada de monitorizare: 20 septembrie — 19 octombrie 2019

Criteriile de selectare a institutiilor mass-media supuse monitorizarii:
+ Audienta / impactul: national, regional
* Tipul de media: audiovizual
* Forma de proprietate: publica, privata
* Limba difuzarii: roméana, rusa

Lista institutiilor mass-media monitorizate:

Moldova 1 (19:00) — post public, acoperire nationala, difuzeaza in limbile romana
Si rusa;

Prime TV (21:00) — post privat, acoperire nationala, difuzeaza in limbile roméana si
rusa;

Publika TV (17.00) — post privat, acoperire nationala, difuzeaza in limbile romana

Si rusa;

Jurnal TV (19.00) — post privat, acoperire regionala, difuzeaza in limbile romana si
rusa;

NTV Moldova (19.00) — post privat, acoperire regionala, difuzeaza in limbile

romana si rusa;

RTR Moldova (19.00) — post privat, acoperire regionala, difuzeaza in limbile rusa

si romana;

TV 8 (19:00) — post privat, acoperire regionala, difuzeaza in romana si rusa;

Pro TV (20.00) — post privat, acoperire regionala, difuzeaza in limba romana;

Accent TV (20.00) — post privat, acoperire regionala; difuzeaza in limbile roméana si
rusa.

Televiziunea Centrala (20:00) — post privat, acoperire regionala, difuzeaza in limba
romana si rusa;

2. Cadrul metodologic

A fost monitorizat continutul integral al principalelor buletine de stiri zilnice de la fiecare
post de televiziune, fiind analizate materialele cu caracter electoral direct si indirect.
Materialele au fost supuse unei evaluari de continut si de context, pentru a determina
daca sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui partid/unei sau altei formatiuni
politice. Materialele au fost analizate conform urmatoarelor criterii de reflectare
obiectiva:

Impartialitate si obiectivitate. Partizanat politic: Potrivit Codului deontologic al
jurnalistului, stirile trebuie sa fie impartiale si obiective si s& nu favorizeze anumite
partide/grupuri/persoane in detrimentul altora. Prezenta elementelor discriminatorii in
cadrul reportajelor si stirilor constituie un prim criteriu de prezentare a realitatii prin
prisma opiniilor jurnalistului. Filtrarea stirilor si analiza minima a istoriei si contextului,



de asemenea, vorbesc despre apararea intereselor anumitor actori, dar nu ale
publicului larg.

Corectitudinea si echilibrul surselor/pluralismul de opinie

Pentru a fi corecte si echilibrate, materialele trebuie sa prezinte toate partile vizate, in
special cand e vorba de subiecte controversate, si sa trateze in mod egal oponentii.
De asemenea, mass-media trebuie sa asigure accesul la o multitudine de pareri
diverse care ar ajuta auditoriul sa-si creeze propria opinie asupra celor intamplate.

Limbajul si imaginile utilizate

Exagerarile si limbajul licentios utilizat in mod deliberat — cum ar fi limbajul peiorativ
sau etichetele atribuite anumitor persoane sau organizatii, precum si imaginile
manipulate astfel, incat anumite parti sa apara in lumina negativa — ridica grave semne
de intrebare cu privire la respectarea standardelor etice si profesionale.
Comportamentul etic al jurnalistilor este pus la indoiala de cele mai multe ori atunci
cand imaginile prezinta aspecte ce nu corespund realitatii, cand acestea sunt trucate,
dar si atunci cand anumite stiri sunt ilustrate cu imagini ce nu au legatura cu textul.

3. Datele monitorizarii

Moldova 1
Implicarea in campania electorala

In perioada 28 septembrie — 4 octombrie 2019, postul public de televiziune Moldova 1
a reflectat intens in stiri campania electorala, materialele relevante fiind incluse in doua
rubrici: ,Alegeri locale generale 2019” si ,Alegeri parlamentare noi 2019”, dar si in afara
lor. In cele 7 buletine de stiri, Moldova 1 a difuzat in total 43 de materiale cu caracter
electoral, dintre care 39 — in cadrul rubricilor, iar patru - in afara lor, acestea referindu-
se la o misiune de observatori internationali, la reinstituirea ,zilei tacerii”, la faptul ca
alegatorii pot verifica listele electorale si la anuntul ca Moldova 1 incepe dezbaterile
electorale. Postul a urmarit in special promisiunile electorale ale candidatilor la functia
de primar al municipiului Chisinau, dar a difuzat si stiri despre candidati din alte
localitati si despre lansarea in campanie a unor partide.

De asemenea, incepand cu 3 octombrie, Moldova 1 a transmis cate o stire scurta
despre fiecare candidat care participase in ajun la emisiunea de dezbateri electorale.
Astfel, pe 3 octombrie au fost difuzate doua stiri care ii aveau ca protagonisti pe doi
candidati la Primaria municipiului Cahul, iar pe 4 octombrie — trei stiri cu trei candidati
la Primaria municipiului Balti.

Din cele 43 de stiri, doua au vizat alegerile parlamentare, insa nu s-au referit la
activitatea electorala a candidatilor, ci, mai degraba, la procesul electoral: intr-o stire
se anunta ca CEC a respins contestatiile depuse de Anatol Stepuleac si Sveatoslav
Mihalache, iar in alta s-a vorbit despre inceputul tiparirii buletinelor de vot. De
asemenea, Moldova 1 a urmarit evolutiile in cazul lui Ruslan Codreanu, care nu a fost
inregistrat in campanie pe motiv ca ar fi existat probleme in listele de semnaturi ale
sustinatorilor acestuia.



Impartialitate si obiectivitate. Partizanat politic

Materialele cu caracter electoral direct sau indirect au fost, in mare parte, obiective si
impartiale. Majoritatea subiectelor relevante, 28 din 43, au vizat promisiunile electorale
si nu s-a inregistrat vreo tendinta evidenta de favorizare a candidatilor. Totusi, avand
in vedere ca primele doua pozitii in sondajele electorale le ocupa lon Ceban (PSRM)
si Andrei Nastase (Blocul ACUM/DA/PAS), care sunt mediatizati mai mult, intrucat sunt
creditati cu sanse mai mari, se poate remarca o usoara favorizare a lui lon Ceban, care
a aparut de 3 ori in context pozitiv (cu promisiuni electorale: 30 septembrie, 2
octombrie si 4 octombrie), plus o data pozitiv-neutru, ca lider intr-un sondaj de opinie
(1 octombrie). Andrei Nastase a aparut o data cu promisiuni electorale (1 octombrie),
o data pozitiv-neutru (1 octombrie, sondajul de opinie) si o data in context negativ
(acuzat de Valeriu Munteanu ca foloseste ilegal imaginea lui Stefan cel Mare — 3
octombrie). Ceilalti concurenti — 9, au aparut preponderent in context neutru, fara a fi
evidenta favorizarea sau defavorizarea acestora.

Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

Toate stirile referitoare la promisiunile electorale au fost realizate dintr-o singura sursa,
reporterii s-au limitat doar la consemnarea unor declaratii, fara sa abordeze critic
mesajele politicienilor. Postul public a asigurat un pluralism relativ al opiniilor,
asigurand accesul in stiri pentru 11 concurenti la functia de primar al Capitalei. De cele
mai multe ori in materiale au fost citati sau mentionati lon Ceban (PSRM), Victor
Chironda (MP ,Forta Nou&”) si Valeriu Munteanu (Uniunea ,Salvati Basarabia”) — de
cate 4 ori fiecare. Andrei Nastase, Blocul ACUM/DA/PAS, si Octavian Ticu, PUN, au
fost protagonistii a cate trei stiri, Dorin Chirtoaca (PL) si Valerii Klimenko (Partidul Sor)
— au fost citati sau mentionati de cate doua ori, iar restul candidatilor — Lilia Ranogaet
(PNL), Vitalie Voznoi (Partidul ,Stdnga Europeana”), Dumitru Tira (PPEM),Viad
Turcanu (PPR) - cate o data.

Candidatii la Primaria Balti Sergiu Burlacu (PUN) si Renato Usatii (Partidul Nostru) au
fost protagonistii a cate doua stiri, iar Serghei Pcela (Partidul Legii si Dreptatii) si Sergiu
Mihailov (PDM) — cate o data. De asemenea, o singura aparitie au avut candidatii
pentru primaria Cahul Nicolae Dandis (independent) si Sergiu Renta (PN).

Postul public de televiziune a transmis si patru stiri de la lansarea partidelor in
campanie in diferite localitati: PLDM la laloveni (28 septembrie), PUN la Chisinau si
Balti (28 septembrie), Partidul Nostru la Stefan Voda (28 septembrie) si Partidul
Comunistilor la Chisinau (30 septembrie).

Din cele 43 de stiri cu caracter electoral, 9 s-au referit la controverse. Dintre ele, in 3
stiri nu a fost asigurat echilibrul de surse, lipsind replica partii vizate. Astfel, in stirea
difuzata la 30 septembrie in care se spune ca Ruslan Codreanu a expediat o scrisoare
ambasadelor acreditate la Chisindu, acuzénd Consiliul Electoral de Circumscriptie ca
,a comis un abuz”, refuzandu-i inregistrarea, lipseste reactia reprezentantilor CEC.
Postul a informat cate semnaturi au fost invalidate, dar nu a solicitat un comentariu la
acuzatia de abuz. De asemenea, dintr-o singura sursa (CEC) au fost realizate si stirile
despre faptul ca au fost respinse contestatiile lui Oleg Brega, candidat independent la



functia de consilier municipal in Chisinau, si Serghei Scripnic, candidat al Partidului
"Patriotii Moldovei” (30 septembrie), si despre respingerea contestatiilor candidatilor la
parlamentare pe circumscriptia nr. 33 Anatolie Stepuleac (Partidul "Sténga
Europeand”) si Sveatoslav Mihalache (PUN). In niciuna din aceste stiri candidatii vizati
nu au fost solicitati s comenteze decizia CEC. in restul stirilor ce contineau
controverse a fost respectat echilibrul surselor.

Raportul din perspectiva asigurarii egalitatii de gen a fost defavorabil femeilor, care au
fost citate de 5 ori, in timp ce barbatii au fost citati de 38 de ori.

Limbajul si imaginile video utilizate

In saptdmana 28 septembrie — 4 octombrie 2019, in buletinele de stiri de la postul
public de televiziune Moldova 1 nu au fost inregistrate cazuri de utilizare a limbajului
impropriu stirilor. Nu au fost folosite expresii apreciative, ironii sau etichete. Nu au fost
folosite imagini care ar fi denaturat realitatea.

Prime TV
Implicarea in campania electorala

In a doua saptamana de campanie, 28 septembrie — 4 octombrie, Prime TV a difuzat
24 de subiecte electorale in cadrul principalului buletin de stiri al zilei. Postul a difuzat
stirile cu caracter electoral direct in cadrul unei rubrici speciale, in care au fost incluse
atat subiecte generale, legate de procesul electoral, cum ar fi tiparirea buletinelor de
vot, acreditarea de catre CEC a observatorilor internationali, situatia privind posibile
disensiuni in cadrul fractiunilor parlamentare din Blocul ACUM, cat si mai multe
subiecte referitoare la activitatile de campanie ale concurentilor in cursa pentru
Primaria Chisinau si Primaria Balti. O parte din subiecte au avut caracter electoral
indirect, anumiti candidati fiind citati si/sau mentionati in stiri. Prime TV a urmarit in mai
multe stiri cazul lui Ruslan Codreanu, care a mers in instantd pentru ca nu a fost
inregistrat in cursa electorala.

Impartialitate si obiectivitate. Partizanat politic

Subiectele vizand procesul electoral, dar si activitatile de campanie ale concurentilor
electorali, au fost reflectate de cele mai multe ori obiectiv si impartial de catre postul
Prime TV. Totusi, in cateva cazuri (3), a putut fi remarcata partinire in raport cu
protagonistii reflectati. Este vorba in principal de stirea despre lansarea lui Renato
Usatii in campania electorald pentru Primaria Balti, din 29 septembrie, in care in
informatia de background contine detalii despre faptul ca acesta este cercetat penal
pentru tentativd de omor a omului de afaceri rus Gherman Gorbuntov si pentru
introducerea unor sume mari de bani in Republica Moldova. Sunt incluse si imagini de
arhiva la tema, fara a se mentiona acest lucru. Faptul ca in stirea despre lansarea in
campanie se insista atat de mult pe detaliile respective, fara a preciza cum pledeaza
Usatii in aceste dosare, denota atitudinea negativa a postului fatd de protagonist.

Un alt subiect care poate fi calificat drept partinitor se refera la afirmatiile sefului statului
cu privire la candidatii de dreapta, exprimate la un post privat de televiziune.
Presedintele Dodon nu da nume concrete, iar reporterii de la Prime deduc ca e vorba
de Andrei Nastase, Blocul ACUM/DA/PAS, care ar putea folosi alegerile locale ca pe
o trambulina pentru alegerile prezidentiale (4 octombrie). Reporterul enumera functiile
detinute in ultimul timp de Andrei Nastase. Faptul ca aceste informatii au fost preluate



de la un alt post pentru a produce o stire separata, indica asupra tendentiozitatii
postului, care il prezinta pe protagonist drept o persoana interesata exclusiv de functii.
Totodata, postul a difuzat o stire dedicata integral declaratiei de avere a lui Andrei
Nastase, in timp ce declaratiile de avere ale celorlalti concurenti au fost trecute cu
vederea (2 octombrie).

Prime TV nu a favorizat in mod evident vreun candidat la functia de primar al
municipiului Chisinau, majoritatea beneficiind de o mediatizare neutra in stirile in care
au fost vizati. In aceastd perioada de raport s-a pastrat tendinta de a—| prezenta in
context defavorabil pe Andrei Nastase: acesta a fost vizat de trei ori in stiri care
contineau acuzatii lansate la adresa sa de alti concurenti electorali.

Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

Majoritatea stirilor cu caracter electoral au fost documentate dintr-o singura sursa, in
special atunci cand era vorba de evenimente cu implicarea concurentilor electorali. in
anumite cazuri, n stiri era inclusa si informatie de context. Stirile cu caracter electoral
indirect au prezentat mai multe perspective, asigurand pluralismul de opinie.

Printre concurentii electorali care au fost protagonisti in stiri figureaza lon Ceban,
PSRM — 2 stiri separate si o mentiune, Andrei Nastase, ACUM/PPDA/PAS - 2 stiri si 4
mentiuni, Octavian Ticu, PUN — 3 stiri separate si o mentiune. Valeriu Munteanu, USB,
a aparut mai mult in stiri in care lanseaza acuzatii la adresa anumitor actori — 3 stiri,
Lelia Ranogaet, PNL — in 2 stiri separate, Dorin Chirtoaca, PL, lon Diacov, PN, Victor
Chironda, Forta Noua, Dumitru Tira, PPEM, au fost protagonisti si au fost citati in cate
o stire. Prime TV a informat si despre lansarea in campanie a candidatilor pentru
functia de consilier municipali Chisindu din partea PSRM si a candidatului independent
Mihai Bogos. In doua randuri, Prime TV a mentionat in stirile electorale directe toti
candidatii care s-au inregistrat in cursa electorala pentru alegerile locale generale.

In total, postul TV a avut 10 stiri controversate, care, fie au inclus opinia celei de-a
doua parti, fie au mentionat ca partile vizate nu au raspuns la telefon sau nu au
comentat, fara ca postul sa incerce sa gaseasca surse de alternativa. De notat ca, de
cele mai multe ori, mentiunea ca partea acuzata nu a raspuns la telefon a fost inclusa
in stirile care |-au vizat pe Andrei Nastase.

Raportul surselor din perspectiva gender a fost net in favoarea barbatilor (25 barbati —
8 femei).

Limbajul si imaginile video utilizate

Limbajul utilizat de Prime TV in stirile monitorizate a fost neutru, iar imaginile au fost
corecte, fara a se recurge la tertipuri de montaj. De notat ca in stirea privind lansarea
lui Renato Usatii in campania electorala au fost folosite imagini de arhiva, care prezinta
secvente de la locul unde s-a produs tentativa de asasinare a lui Gherman Gorbuntov,
fara ca acest lucru sa fie relevant din punct de vedere editorial si fara a se mentiona
cand au fost preluate aceste imagini.

Publika TV
Implicarea in campania electorala

In perioada 28 septembrie — 4 octombrie 2019, Publika TV a difuzat 16 subiecte
electorale Tn cadrul principalului buletin de stiri al zilei. Postul a difuzat stirile cu caracter
electoral direct sau indirect in rubricile Alegeri locale generale 2019 (15 subiecte) si
Alegeri parlamentare noi 2019 (un subiect). In cadrul rubricilor speciale postul a



reflectat atat subiecte generale, legate de procesul electoral, cum ar fi inceperea
tiparirii buletinelor de vot pentru o circumscriptie electorala, monitorizarea alegerilor de
catre misiunea europeana ENEMO sau anuntul CEC privind posibilitatea verificarii
listelor electorale, cat si materiale referitoare la candidatii inscrisi in cursa pentru
functia de primar al municipiului Chisingu.

Impartialitate si obiectivitate. Partizanat politic

Subiectele vizadnd procesul electoral, dar si participarea in campanie a mai multor
candidati au fost reflectate de cele mai multe ori obiectiv si impartial de catre postul
Publika TV. Totusi, in cateva cazuri (4 din 16), jurnalistii au recurs la etichetari,
comentarii, aprecieri sau interpretari ale faptelor ce tin de campania electorala. De
exemplu, intr-o stire difuzatd pe 2 octombrie, cu referire la lansarea in campanie a
candidatului blocului ACUM/DA/PAS, Andrei Nastase, postul tv a admis amestecul
faptelor cu opiniile comentand evenimentul astfel: ,(Andrei Nastase) s-a ldudat cu
programul séu electoral, dar mai putin a vorbit despre cum ii va reusi sa-si puna toate
planurile in practica...dupéa ce s-a laudat cu planurile sale, Andrei Nastase a trecut la
critici. Liderul PPDA le-a dat replica celor care i-au sugerat sa se retraga din cursa
electorald”. O alta stire difuzata in cadrul rubricii dedicate alegerilor locale generale, s-
a referit la o afirmatie a sefului statului despre miza alegerilor. Desi presedintele nu a
dat nume si nu a afirmat ca un anumit candidat la locale Tsi doreste functia suprema in
stat, Publika TV a interpretat declaratiile oficialului si le-a dat drept fapt. latd un
fragment din stirea difuzata pe 4 octombrie: ,Néastase se viseaza sef de stat. Cel putin
asa reiese din declaratiile lui Igor Dodon care a spus ca fotoliul de primar al capitalei
ravnit de dreapta politicd ar putea fi folosit drept o trambulind pentru alegerile
prezidentiale”. Modalitatea de prezentare a stirii a fost similara cu cea de la Prime TV,
punandu-se accentul pe functiile detinute sau ravnite de Andrei Nastase. in perioada
28 septembrie — 4 octombrie 2019, Publika TV nu a favorizat in mod evident niciun
candidat la functia de primar al municipiului Chisindu, majoritatea beneficiind de o
mediatizare relativ neutra in stirile in care au fost vizati. In acelasi timp, candidatul
ACUM/DA/PAS, Andrei Nastase, a fost defavorizat prin maniera tendentioasa de
prezentare a stirilor in care a fost vizat, dar si prin contextul exclusiv negativ al stirilor.

Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

Publika TV a mentionat si/sau citat in stirile electorale, in perioada monitorizata, 9
candidati la functia de primar al capitalei, dar si pe candidatul independent Ruslan
Codreanu, care nu a fost inregistrat in cursa. Candidatii au aparut in subiectele
electorale, dupa cum urmeaza: Andrei Nastase (ACUM/DA/PAS) — de 6 ori, lon Ceban
(PSRM) si Octavian Ticu (PUN) - de cate 3 ori, Valeriu Munteanu (USB) — de 2 ori, si
Dorin Chirtoaca (PL), Vladimir Cebotari (PDM), Victor Chironda (Miscarea Forta Noua
(F9)), Dumitru Tira (PPEM) si Vladimir Turcanu (PPR) — cate o data.

In cazul subiectelor conflictuale, Tn care au fost vizati cativa candidati (Andrei N&stase
(ACUM/DA/PAS), Valeriu Munteanu (Uniunea Salvati Basarabia /USB), Dorin
Chirtoaca (PL), lon Ceban (PSRM) si Octavian Ticu (PUN) postul tv nu a asigurat
intotdeauna echilibrul surselor si pluralismul de opinie. Mai exact, in cateva cazuri (4)
nu s-a prezentat opinia celei de-a doua parti, mentiondndu-se ca aceasta nu a raspuns
la telefon pentru a comenta acuzatiile/ declaratiile. Reporterii nu au incercat sa



gaseasca surse de alternativa care sa confirme sau sa infirme acuzatiile. Raportul
surselor din perspectiva gender a fost net in favoarea barbatilor (29 versus 9).

Limbajul si imaginile video utilizate

Limbajul utilizat de Publika TV in stirile despre procesul electoral, dar si despre
majoritatea candidatilor inscrisi in cursa electorala a fost neutru, iar imaginile de arhiva
au fost puse pe post cu indicarea respectiva. Totusi, comentariile, interpretarile si
formularea frazelor in stirile cu referire la candidatul ACUM/DA/PAS, Andrei Nastase,
I-au plasat pe acesta in lumina exclusiv negativa si I-au defavorizat in mod evident.

Jurnal TV

In perioada 28 septembrie — 4 octombrie 2019, postul de televiziune Jurnal TV a difuzat
in total 26 de stiri relevante acestei monitorizari, majoritatea cu caracter electoral
direct, incluse la rubrica Alegeri locale 2019. Materialele difuzate de Jurnal TV au
reflectat in mare parte evenimentele/activitatile desfasurate zilnic de candidatii la
functia de primar al municipiului Chisinau, problemele identificate de acestia, solutiile
pe care le propun. Totodata, in buletinele de stiri puse pe post in aceasta perioada au
fost difuzate doua stiri despre misiunile de observatori, prezente in perioada alegerilor.
Una dintre stiri a reflectat lansarea Tn campania electorala a lui Renato Usatii (Partidul
Nostru), care candideaza pentru functia de primar in orasul Balti.

Materialele cu caracter electoral indirect au vizat activitatea din afara campaniei a unor
candidati. Printre acestea: stirea despre faptul ca deputatul lurie Renita ar putea parasi
Blocul ACUM/DA/PAS (1 octombrie), fiind mentionat in context Octavian Ticu,
candidatul PUN la functia de edil al Capitalei; audierea a trei deputati democrati in
cadrul Comisiei de anchetd pentru elucidarea circumstantelor tentativei de puci
anticonstitutional (2 octombrie), unul dintre acestia fiind Vladimir Cebotari, candidatul
PDM la functia de primar al Capitalei; in stirea despre Consiliul raional Orhei, care s-
a ales cu daruri in valoare de 50 de milioane de lei, dar nimeni nu da explicatii cum au
ajuns banii Tn contul acestei institutii (4 octombrie), a fost citat/vizat Pavel Verejanu,
candidatul PP Sor la functia de primar al orasului Orhei.

Obiectivitate si impartialitate. Partizanat politic

in perioada de raport, Jurnal TV a continuat sa reflecte toate activitatile publice
desfasurate de concurentii electorali, fara a restrictiona accesul vreunui concurent
electoral in stiri. Materialele de la rubrica electorala au inclus, de cele mai multe ori,
informatii despre activitatile candidatilor. La fel ca in perioada precedenta a
monitorizarii, aceste stiri au prezentat declaratii ce tin de platformele electorale ale
concurentilor, fara a fi incluse informatii de context, opinii ale expertilor care ar fi
conturat un tablou mai clar in ceea ce priveste promisiunile electorale. Marea
Majoritatea absoluta a materialelor au fost impartiale, fara a fi evidenta favorizarea sau
defavorizarea clara a vreunui concurent electoral. Singura stire care favorizeaza usor
un candidat, inclusiv prin informatia de context, este cea despre Renato Usatii, PN,
candidat la sefia Primariei Balti. Pe langa informatia despre promisiunile electorale ale
acestuia, Jurnal TV a inclus detalii despre modul in care acest candidat a castigat
alegerile din 2015, din primul tur, cu majoritatea covarsitoare de voturi.

Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

Jurnal TV a citat sau mentionat in total 14 concurenti electorali pentru functia de primar
general al Chisinaului si consilieri municipali in Chisinau, si pentru functia de primar la



Balti. De cele mai multe ori, in materialele cu caracter electoral de la Jurnal TV au fost
citati/mentionati lon Ceban (PSRM) si Andrei Nastase (Blocul ACUM/DA/PAS) — céate
4 ori fiecare, urmati de Octavian Ticu (PUN), Dumitru Tira (PPEM), Victor Chironda
(Forta Noua), Vladimir Cebotari (PD) — de 3 ori fiecare. Ceilalti concurenti (Dorin
Chirtoaca, PL, Valeriu Munteanu, USB, Teodor Cirnat, Partidul Vointa Poporului, Vlad
Turcanu, PPEM, Lilia Ranogaet, PNL, Vitalie Voznoi, Stanga Europeana, Ivan Diacov,
PN, la fel ca si Renato Usatii, Partidul Nostru) au fost protagonistii a cate una sau doua
stiri. De reguld, materialele au citat cate o singura sursa, fiind vorba de candidatii in
alegeri.

Postul a avut trei materiale controversate, care contineau diverse acuzatii, asigurand
echilibrul surselor in doua din ele. Intr-un caz, la un eveniment organizat de candidatul
PPEM la functia de primar al mun. Chisindu, in contextul declaratiilor despre
necesitatea depolitizarii Primariei Capitalei, Dumitru Tira a fost citat, intre altele, cu
urmétoarea afirmatie: , Trebuie sé dispard urmasii lui Chirtoacd”. In acest caz, jurnalistii
nu au echilibrat cu pozitia fostului primar al municipiului Chisinau, in prezent candidat
al PL la aceeasi functie.

Din perspectiva gender, la Jurnal TV au fost citate 41 surse de sex masculin versus 2
surse de sex feminin, cele mai multe surse fiind candidatii inscrisi in cursa electorala.

Limbajul si imaginile video utilizate

In perioada de raport, limbajul si imaginile video utilizate in reportajele electorale ale
Jurnal TV au fost conforme cu principiile deontologice.

NTV Moldova

Implicarea in campania electorala

In principalele buletine de stiri ale zilei, difuzate in perioada 28 septembrie — 4
octombrie 2019, postul de televiziune NTV Moldova a difuzat in total 22 de materiale
cu caracter electoral direct sau indirect. 21 dintre acestea s-au referit la alegerile locale,
iar una a vizat in general alegerile, mentionandu-se despre indemnul CEC catre
alegatori ca acestia sa-si verifice numele in listele electorale. NTV Moldova a inclus 18
stiri in rubrica speciala ,Electorala 2018. Alegeri locale noi”, iar 4 stiri/reportaje - in
afara acestei rubrici, in mare parte promovand indirect candidati PSRM sau
prezentdnd in context negativ alti concurenti electorali. De obicei, stirile din afara
rubricii tematice o anticipau pe aceasta. Stirile electorale au informat despre
conferintele de presa ale candidatilor, evenimentele la care acestia au participat si si-
au prezentat anumite prioritati electorale, precum si solutiile pentru anumite probleme
cu care se confrunta locuitorii municipiului Chisinau.

Impartialitate si obiectivitate. Partizanat politic

In majoritatea stirilor cu tematica electoralad, NTV Moldova nu a asigurat impartialitatea
si neutralitatea in reflectarea informatiei. PSRM si reprezentantii acestui partid
(consilieri sau candidati la functia de primar) au fost reflectati in context exclusiv pozitiv,
in timp ce ceilalti candidati au fost reflectati intr-un context mai mult negativ si, rareori,
neutru. Candidatii PSRM au fost favorizati, de asemenea, si prin modul de amplasare
a stirilor cu si despre ei in buletinele informative. Astfel, toate rubricile electorale din
buletinele informative au fost deschise cu stiri despre lon Ceban (PSRM), candidat la
functia de primar al municipiului Chisinau. In toate cazurile, lon Ceban a aparut in stiri
cu interventii directe, spre deosebire de alti candidati, care in multe cazuri au fost
parafrazati. De asemenea, si ca duratd, stirile care |-au avut in prim plan pe lon Ceban,
dar si pe alti participanti in procesul electoral din partea PSRM (consilieri, candidati la



functia de primar, deputati PSRM), au fost cele mai intinse ca spatiu de emisie. Nici
una din cele 14 stiri cu si despre PSRM sau reprezentantii acestui partid nu au avut
mai putin de 2 minute fiecare (uneori acestea ajungand chiar la aproape 5 minute per
stire). Totodata, prioritatile din programele electorale ale candidatilor PSRM erau
detaliate si prezentate foarte clar, in timp ce ale celorlalti candidati electorali erau
prezentate intr-un mod general.

lon Ceban a fost subiect al stirilor NTV Moldova in 5 cazuri, de fiecare data fiind
reflectat in context pozitiv: ,6 pasaje subterane vor fi reparate capital in mun. Chiginau
in fiecare an. Un astfel de plan de reabilitare a fost prezentat astazi de lon Ceban”
(,Ceban: Vom reabilita pasajele subterane”, 30 septembrie); ,Mirosul urét de la statia
de epurare din capitald este rezultatul deversérii unor agenti economici. De aceasta
pérere este lon Ceban, candidat PSRM” (,Solutii pentru mirosul greu din capitald”, 1
octombrie); ,Aplicatie specialé pentru soferi care le permite s& afle unde este cel mai
apropiat loc pentru parcare. Este solutia lui lon Ceban pentru capitald” (,Ceban:
Chisindul va deveni un oras smart”, 2 octombrie); ,400 blocuri locative din capitala
urmeaza a fi izolate termic in urmatorii 4 ani. Acest scop si-l propune candidatul pentru
functia de primar general din partea PSRM, lon Ceban” (,Plan pentru izolarea termica
a blocurilor”, 4 octombrie). Daca lon Ceban ,isi propune” sau ,expune solutii”, atunci
alti candidati electorali ,,promit” (Dorin Chirtoaca, PL), ,nu are incéa o solutie”, ,lanseazé
lozinci unioniste” (Octavian Ticu, PUN), sau ,insista asupra unor schimbari radicale”
(Andrei Nastase, Blocul ACUM/DA/PAS).

Pe de alta parte, ceilalti candidati electorali au fost prezentati fie intr-un context relativ
neutru, fie in unul mai degraba negativ. Stirile despre acestia s-au focusat mai mult pe
niste informatii si aspecte negative, decét pe solutii si prioritati electorale propriu-zise.
in cazul lui Dorin Chirtoaca (PL), NTV Moldova a reflectat concurentul electoral si
informatia intr-un mod ironic, prezentandu-| pe acesta intr-un context mai mult negativ
si uneori ironic: ,Fostul edil da vina pe actuala conducere pe mirosul urat din capitala...
Chirtoacéa a incercat asa cum a putut sé le explice procesele chimice in urma carora
apare duhoare... incé din 2010, Dorin Chirtoacd promitea c& mirosul greu va dispérea
pentru totdeauna, cu toate acestea, solutiile aplicate de fosta conducere nu au fost in
mésuré sé& rezolve problema” (,Chirtoacd stie de ce pute in capitald”, 1 octombrie). in
cazul unei stirii despre Andrei Nastase (Blocul ACUM/DA/PAS) NTV Moldova a
prezentat informatia intr-un mod ambiguu, admitand in formulare cazuri de amestec al
faptelor cu opiniile: ,Desi insistd asupra unor schimbari radicale, Andrei N&stase nu a
dat niciun exemplu, s-a referit doar la eliminarea coruptiei din priméarie” (,Viziunea de
360 grade a lui Nastase”, 2 octombrie).

Tot in context mai degraba negativ a fost reflectat si Octavian Ticu (PUN), in cele doua
stiri de referinta fiind admise cazuri de amestec al faptelor cu opiniile in prezentarea
informatiei: ,/n cadrul evenimentului a fost anuntat si candidatul pentru functia de
primar general al capitalei... Astazi PUN este singura formatiune politica care are un
presedinte la Bucuresti si unul la Chisindu” (,PUN s-a lansat in campania electorald”,
30 septembrie).

Victor Chironda (F9) a fost protagonistul a 3 stiri difuzate de NTV Moldova, acest
candidat electoral fiind reflectat in context neutru. Vlad Turcanu, PPR, a fost
protagonistul a 2 stiri, iar alti candidati au fost reflectati in cate o stire de NTV Moldova:
Valeriu Munteanu (USB), Dumitru Tira (PPEM), Dumitru Diacov (PPPN), Lilia
Ranogaet (PNL).

NTV Moldova a favorizat si a prezentat in context exclusiv pozitiv si candidatii PSRM
din regiuni. Acestia au aparut in stiri care informau despre: ,,PSRM continué intrunirile



in contextul campaniei electorale pentru alegerile generale locale din 20 octombrie.
Reprezentantii fractiunii le prezintd oamenilor strategia de dezvoltare a tarii Si
candidatii”, ,Socialistii vor asigura o dezvoltare durabilé” (,Program electoral prezentat
la Balti”, 30 septembrie), ,Alegerile locale din 2019 vor insemna inceputul schimbarii
in tara noastra. De aceasta péarere este presedintele PSRM, Zinaida Greceanii. Ea a
discutat cu oamenii din Donduseni, Ocnita si Soroca... Ea i-a prezentat pe candidatii
PSRM pentru aceste localitéati. La Ocnita, Zinaida Greceanii a fost intalnita de o sala
plina de oameni, povestindu-le despre eforturile depuse de actuala guvernare” (,20

octombrie - Inceputul Schimbdrii”, 1 octombrie).
Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

Majoritatea stirilor electorale difuzate de NTV Moldova au fost stiri simple. in cazul stirii
despre o runda de dezbateri electorale organizate de compania Tass-Urban-Petrol la
care au participat 6 candidati pentru functia de primar al capitalei, NTV Moldova a
inclus inserturi directe ale tuturor candidatilor-participanti (,Batélia solutiilor”, 3
octombrie). Din 2 materiale conflictuale, unul a fost dezechilibrat, citdnd o singura parte
in conflict. Este vorba despre situatia conflictuala prezentata in buletinul informativ din
1 octombrie in care NTV Moldova a difuzat doua stiri despre ,mirosul urét din capitala”.
In prima dintre acestea ,Solutii pentru mirosul greu din capitald”, NTV Moldova a
prezentat solutia lui lon Ceban pentru aceasta problema cu mentiunea acestuia ca
vinovat de situatie se face fostul edil Dorin Chirtoaca (PL). NTV Moldova nu a oferit
dreptul la replica/opinie in aceeasi stire candidatului vizat, ci a difuzat o alta stire
(,Chirtoaca stie de ce pute in capitala”) in care NTV Moldova nu a publicat replica la
acuzatiile propriu-zis ale lui Ceban, ci doar ca ,fostul edil d& vina pe actuala conducere
pentru mirosul urét din capitala... Si ca pe timpul lui Chisindul nu era cuprins de mirosul
greu”. Pentru o reflectare corecta, neutra si echidistanta NTV Moldova avea misiunea
sa asigure si sa ofere dreptul la replica celui vizat in aceeasi stire.

Sursele citate si/sau inserate de NTV Moldova au fost de cele mai multe ori barbati
(35), femeile fiind citate de trei ori mai putin in acest sens (12).

Limbajul si imaginile video utilizate

NTV Moldova nu a utilizat limbaj discriminatoriu in adresa concurentilor electorali in
stirile difuzate. In ceea ce priveste imaginile, acestea au fost neutre si au respectat
standardele etice si profesionale.

Pro TV Chisinau

Implicarea in campania electorala

in perioada 28 septembrie — 4 octombrie, Pro TV Chisindu a reflectat, in cadrul
principalului buletin de stiri al zilei, campania electorala pentru alegerile locale generale
si campania pentru alegerile parlamentare noi. Postul a difuzat stirile electorale in afara
vreunei rubrici speciale. in cele sapte buletine de stiri monitorizate in perioada de
raport, Pro TV Chisindu a difuzat in total 23 de stiri cu caracter electoral direct si
indirect. Cele mai multe s-au referit la evenimentele de campanie ale concurentilor
electorali (in special, ale celor pentru Primaria municipiului Chisinau), fiind difuzate si
subiecte privind activitatea Comisiei Electorale Centrale (tiparirea buletinelor de vot,
respingerea de catre CEC a contestatiei depuse de Ruslan Codreanu, care nu a fost
inregistrat in cursa), despre modificarea legislatiei in vederea reintroducerii “zilei
tacerii”, opinia reprezentantilor de la “Apa Canal” cu referire la mirosul din capitala,
intreprinderea legand situatia de campania electorala. Postul a avut si cateva materiale
despre lansarea unor concurenti in campania pentru primaria Balti, lansarea in



campanie a candidatilor la functia de consilieri municipali in Chisindu. in acelasi timp,
Pro TV a informat si despre presupuse disensiuni in cadrul Blocului ACUM in
Parlament si posibila creare a unei fractiuni noi, in care a inclus opinia unuia dintre
concurentii electorali.

Impartialitate si obiectivitate. Partizanat politic

Majoritatea subiectelor vizand procesul electoral, dar si activitati de campanie ale
concurentilor electorali au fost prezentate echidistant de catre postul Pro TV Chisinau.
in mare parte, stirile au fost corecte si obiective. Totusi, modul de prezentare a
informatiei in doua materiale relevante indica asupra unei usoare partiniri a postului in
raport cu anumiti protagonisti. Intr-o stire au fost deplasate putin accentele - in stirea
despre activitatea de campanie a candidatului Blocului ACUM/DA/PAS Andrei Nastase
a fost inclusa informatie sumara despre programul electoral al acestuia, mentionandu-
se ca Nastase a ales sa-si lanseze programul in aceeasi locatie ca si lon Ceban
(PSRM), dupa care reportera a incercat sa afle de la Andrei Nastase de ce in sala au
fost prezenti anumiti angajati de la Primarie si un functionar demis de primarul interimar
pentru acte de coruptie. In acest fel, telespectatorii au aflat mai putine despre
programul concurentului electoral, si mai multe despre locatie si participantii la
intalnire. De asemenea, Pro TV a informat despre posibila creare a unei noi fractiuni
parlamentare sub umbrela Blocului ACUM din cauza disensiunilor din cadrul blocului.
Subiectul a fost tratat in buletinele din 29 septembrie si 1 octombrie, in ambele cazuri
fiind prezentata opinia candidatului PUN Octavian Ticu. Nu este clara necesitatea
citarii repetate a candidatului in cea de-a doua stire, in conditiile in care este vorba nu
de un fapt consumat, ci de anumite pronosticuri. Octavian Ticu a mai fost protagonistul
a doua stiri separate privind evenimente electorale. in concluzie, se poate de afirmat
ca in a doua saptaméana de campanie electorala, Pro TV Chisinau I-a favorizat usor pe
candidatul PUN Octavian Ticu prin prezenta relativ mare in materiale cu caracter
electoral direct si indirect — 4 in total. Alti sase candidati la functia de primar al
municipiului Chisindu au aparut cate o singura data in stiri, majoritatea beneficiind de
o mediatizare neutra in materialele in care au fost vizati.

Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

Postul i-a enumerat pe toti cei 19 concurenti din cursa pentru Primaria Chisinau in trei
stiri. Dintre candidatii la functia de primar general al municipiului Chisinau, de cele mai
dese ori au aparut in stiri separate Octavian Ticu, PUN, - de 4 ori, fiind totodata
mentionat in alte 3 stiri, alaturi de ceilalti concurenti. Andrei Nastase /Blocul
ACUM/DA/PAS, lon Ceban /PSRM, Dorin Chirtoaca /PL, Vlad Turcanu /PPR, Valeriu
Munteanu /USB, lon Ceban /PSRM si Dumitru Tira/PPEM au fost protagonistii a cate
o stire separata, fiind si mentionati de trei ori alaturi de alti concurenti.

Dintre concurentii electorali pe circumscriptii uninominale la Pro TV au fost reflectati
Tudor Deliu /PLDM, Nicolae Alexei, candidat independent, Vasile Nastase /Blocul
ACUM/DA/PAS, Veaceslav Nedelea /PDM. in stiri au mai aparut candidatul
independent pentru functia de consilier municipal Chisinau, Mihai Bogos, au fost citati
candidatii PCRM la functia de consilieri municipali Chisinau, candidatul Partidului
Nostru Renato Usatii, la functia de primar in municipiul Balti.

Postul a avut in total 7 subiecte controversate, dintre care 4 au fost echilibrate. in alte
trei cazuri, Pro TV a esuat sa asigure echilibrul surselor — vezi, de exemplu, stirea din
4 octombrie despre acuzatiile aduse de Vlad Turcanu, PPR, la adresa socialistilor ca
ar utiliza banii municipali in scopuri politice. Prezentatoarea a mentionat in lead ca
socialistii neaga acuzatiile, fara ca in stire sa fie data reactia reprezentantilor PSRM la



acuzatiile concrete si detaliate lansate de Vlad Turcanu. O alta stire este despre
Svetlana Popa, candidata PSRM in circumscriptia uninominala nr. 33, din 4 octombrie,
in care s-a facut trimitere la dezbaterile de la Pro TV din ziua precedenta.
Moderatoarea anunta ca Svetlana Popa a refuzat s& participe si spune ca, daca ar fi
venit la dezbateri, ar fi intrebat-o despre mai multe activitati ilegale din timpul guvernarii
comuniste in care a figurat si numele ei (acestea au fost listate). Stirea nu este
echilibrata cu opinia persoanei vizate, or, materialul a fost difuzat a doua zi dupa
dezbatere si, odata ce redactorii au decis sa o includa in buletin, ar fi trebuit sa se
asigure ca este data si replica partii acuzate de acte ilegale. in stirea de la conferinta
de presa sustinutéd de Dorin Chirtoaca (PL), din 30 septembrie, se mentioneaza ca
Chirtoaca a lansat acuzatii la adresa anumitor actori politici, fara sa fie inclusa si opinia
celor vizati.

Raportul surselor din perspectiva gender a fost, in saptamana monitorizata, net in
favoarea barbatilor (23 barbati versus 4 femei).

Limbajul si imaginile video utilizate

Pro TV Chisinau a utilizat, in general, un limbaj neutru si echilibrat in prezentarea
stirilor despre procesul electoral, dar si despre candidatii inscrisi/neinscrisi in cursa
electorala. Imaginile difuzate nu au incalcat normele deontologice.

TV8
Implicarea in campania electorala

in perioada 28 septembrie — 4 octombrie 2019, postul TV8 a difuzat 11 stiri cu caracter
electoral direct sau indirect. Doar o stire — ,imbulzeald la pldpumi la Kaufland” — din
cele 11, care vizeaza un concurent electoral (Dorin Chirtoaca, PL) nu a fost inclusa in
rubrica speciala ,Electorala 2019”. De asemenea, o stire a fost despre campania
pentru alegerile parlamentare noi 2019 (,A inceput tiparirea buletinelor de vot pentru
alegerile parlamentare”, 1 octombrie). Celelalte 10 s-au referit la alegerile locale, 9 din
acestea fiind despre candidatii pentru functia de primar al municipiului Chisinau si una
- pentru functia de primar al municipiului Balti. Patru stiri au fost facute in baza
informatiei de la dezbaterile electorale pentru alegerile locale din Chisindu organizate
de TV8.

Impartialitate si obiectivitate. Partizanat politic

TV8 a reflectat relativ egal majoritatea concurentilor electorali, fara a favoriza sau
defavoriza vreunul din ei. Marea majoritate a materialelor au fost impartiale si obiective,
fara abateri de la standardele profesionale si deontologice. intr-un singur material —
despre lansarea in campanie a lui Renato Usatii, PN, candidat pentru postul de primar
la Balti, s-a observat o usoara partinire in raport cu Usatii, in material fiind inclusa
informatie de context in masura sa-| favorizeze — informatii despre alegerile castigate
in 2015 si despre renuntarea ulterioara la mandat, dar fara a detalia cauzele din care
acesta a fost nevoit sa plece din tara.

Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

Postul de televiziune Tv8 a oferit acces in stiri tuturor candidatilor pentru functia de
primar general al municipiului Chisindu, de cele mai multe ori fiind vizati Andrei
Nastase (Blocul ACUM/DA/PAS), lon Ceban (PSRM) si Dorin Chirtoaca (PL), care au
fost protagonisti in 3 stiri/reportaje. Valeriu Munteanu (USB), Octavian Ticu (PUN) si
Valerii Klimenco (Partidul Sor) — au fost citati sau mentionati in cate 2 stiri, iar ceilalti
13 candidati pentru functia de primar al municipiului Chisinau, au fost subiect de stire



sau mentionati cel putin o data. O stire a fost despre alegerile locale pentru functia de
primar al municipiul Balti: lansarea in campanie a lui Renato Usatii (PN) (,Usatii, baie
de mulfime”, 30 septembrie). Majoritatea absoluta a acestora au fost documentate
dintr-o singura sursa, de obicei, candidatii in alegeri.

Campania pentru alegerile parlamentare noi a fost reflectatd intr-o singura stire
generala, bazata pe informatia prezentata de CEC si presedintele acestei institutii,
Dorin Cimil, care a vorbit despre buletinele de vot pentru alegerile parlamentare noi
(marimea acestora, masuri de protectie, etc.). Niciunul din cei care candideaza pentru
un loc in Parlament in cele 4 circumscriptii nu a fost mentionat in cadrul stirii respective.

in toate stirile conflictuale care au vizat anumiti concurenti electorali, reporterii TV8 au
asigurat dreptul la replica.

Majoritatea surselor stirilor TV8 au fost barbati — 24, femeile fiind surse doar in 3 cazuri.
Limbajul si imaginile video utilizate

in stirile cu caracter electoral jurnalistii TV8 au folosit un limbaj neutru, informativ si
echidistant fata de toti concurentii electorali. De asemenea, nu au fost identificate
manipulari cu ajutorul imaginilor sau tertipuri de montaj.

Accent TV

Implicarea in campania electorala

In perioada 28 septembrie - 4 octombrie 2019, Accent TV a abordat subiecte electorale
in stiri, atat in cadrul rubricii ,Alegeri locale generale 2019” din buletinul de stiri Accent
Info (difuzat doar in zilele lucratoare), cat si in afara ei. Postul a reflectat, in special,
activitatea Partidului Socialistilor de promovare a candidatilor la functiile de primari si
consilieri din diferite raioane, neglijandu-i pe ceilalti candidati. Astfel, publicul nu a fost
informat pe deplin despre cine sunt candidatii la functia de primar al Capitalei si, in
general, ce partide, in afara de PSRM, mai participa la alegeri.

Impartialitate si obiectivitate. Partizanat politic

in total, postul Accent TV a difuzat, in cadrul editiei de stiri in limba romana de la ora
19.00, 16 stiri, dintre care una s-a referit la alegerile parlamentare, iar restul — la cele
locale. 10 dintre ele au fost inserate la rubrica ,Alegeri locale generale 20197, iar
celelalte au fost difuzate in afara rubricii. 5 dintre acestea se refereau la procesul
electoral — tiparirea buletinelor pentru circumscriptia nr. 50, vizita la CEC a unei
delegatii straine, revenirea la ,ziua tacerii” etc., iar una prezenta in temeni laudativi ,,0
initiativa a consilierilor socialisti din CMC”, care, cu sprijinul deputatului socialist Oleg
Lipschii, ar fi obtinut amenajarea trotuarelor de pe segmentul de drum dintre strazile
Muncesti si Bulevardul Dacia din Chisinau (4 octombrie). Stirea reprezinta publicitate
electorala camuflata in favoarea consilierilor socialisti, iar titlul care apare pe ecran
este de asemenea partinitor, fiind un slogan al acestora: "Totul pentru oameni!”

in 3 din cele 10 stiri aparute la aceasta rubrica, lon Ceban, candidatul socialistilor la
functia de primar al Capitalei, , a aparut in context pozitiv, cu promisiuni electorale (30
septembrie, 2 octombrie, 4 octombrie), la care se adauga o stire cu lon Ceban in
context pozitiv-neutru, ca lider in sondajul Companiei iData (1 octombrie). Alte patru
stiri au informat despre modul in care presedinta PSRM Zinaida Greceanai a prezentat
candidatii socialisti la functiile de primari si consilieri in localitatile Balti (30 septembrie),
Donduseni si Ocnita (2 octombrie), Anenii Noi (3 octombrie) si Ungheni (4 octombrie).
De notat ca insisi candidatii nu erau aratati in prim-plan in imagini, in stiri fiind inserate



doar fragmente din discursul presedintei PSRM si imagini generale de la eveniment.
Una din stiri a avut urmatorul titlu: ,Pentru un viitor mai bun!” (30 septembrie,
prezentarea candidatilor PSRM la Balti).

Celelalte doua stiri din rubrica electorala s-au referit la alti candidati. Spre deosebire
de candidatul PSRM lon Ceban si evenimentele electorale ale PSRM care au fost
reflectate in stiri separate, despre ceilalti candidati s-au facut doar doua stiri "colective”,
in care au fost mentionate sumar unele activitati electorale. O astfel de stire a fost
difuzata la 1 octombrie si a inclus candidatii Victor Chironda (Miscarea Politica ,Forta
Noua”), Valeriu Munteanu (Uniunea "Salvati Basarabia”), Octavian Ticu (PUN), Dorin
Chirtoaca (PL) si Vladimir Cebotari (PDM), unii dintre ei fiind prezentati cu o vadita
tendentiozitate de catre reporter sau fiind selectate despre ei informatii irelevante.
Exemplu: la 1 octombrie, in stirea care prezenta activitatile candidatilor din ultimele
doua zile s-a vorbit pe scurt, pozitiv-neutru, doar despre Victor Chironda, care a propus
o solutie pentru amenajarea parcarilor, si despre Dorin Chirtoaca (care a propus o
solutie pentru calcularea tarifelor la apa in Chisindu). Ceilalti trei candidati inclusi in
stire au fost prezentati utilizdnd un limbaj apreciativ negatlv/peloratlv Citat 1: ,,Intre
tlmp, Valeriu Munteanu, candidat la functia de primar al Capitalei din partea Uniunii
"Salvati Basarabia”, a decis sa nu piarda timpul alegatorilor analizdnd problemele
Chisinaului si imediat s-a indreptat spre sudul Moldovei, afirmand ca comemorarea
primului presedinte al UTA Gagauzia, Stepan Topal, a fost separatism”. Citat 2:
,Vladimir Cebotari in ultimele doua zile nu a identificat problemele cu care
intentioneaza sa lupte ca edil al capitalei, in schimb a acordat atentie teribilului accident
care a socat intreaga tara luni, si a solicitat internautilor sa fie atenti si sa nu incalce
regulile in trafic’. Octavian Ticu a fost prezentat cu un fragment in care povesteste
date istorice despre locul de unde a ales sa se lanseze in campanie — cladirea fostului
Sfat al Tarii. Or, candidatul nu a mers acolo ca sa livreze date istorice, ci ca sa-si
anunte programul electoral, care nu a fost mentionat deloc de jurnalisti. in asa feI
reporteru au aplicat tehnica de manipulare ce presupune selectarea faptelor Si
plasarea accentului pe detalii, in detrimentul esentei.

La fel s-a intamplat si in cealalta stire despre activitatea candidatilor, difuzata la 2
octombrie. Aici au fost inclusi doar doi candidati, Andrei Nastase si Victor Chironda. Tn
timp ce Victor Chironda este prezentat cu solut,n pentru transportul public, Andrei
Nastase este aratat intr-o sala, aflandu-se in fata unor oameni, fara sa se precizeze
unde si cand a avut loc intalnirea, spunand ca oamenii ,trebuie sa inceapa schimbarea
de la ei”. Reporterul afirma ca Néastase ,este gata sa suporte o povara grea si sa
inceapa sa schimbe mentalitatea locuitorilor Chisinaului, astfel incat, atat cetatenii, cat
si oficialii, sa inceteze sa fie indiferenti fata de capltal"” Astfel, jurnalistul nu-l arata pe
candidatul Blocului ACUM/DA/PAS ca pe o persoana care are planuri pentru oras, asa
cum este aratat periodic lon Ceban, de exemplu, ci ca pe un candidat care le cere
oamenilor sa faca ei ingisi ceva, sa se schimbe. Este un procedeu de manipulare
manifestat prin selectarea faptelor — in cazul dat, a secventelor din discurs.

Astfel, pin abordare si selectivitate, Accent TV a favorizat clar socialistii si pe candidatul
pentru Chisindu, lon Ceban.

Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

Stirile despre evenimentele de campanie au fost documentate dintr-o singura sursa,
indiferent daca vizau socialistii sau alti candidati. Postul nu a asigurat pluralism de
opinie, cele mai multe stiri cu referire la concurentii electorali (8 din 10 sau 80%), fiind
despre candidatii PSRM. Accent TV nu a reflectat in saptamana 28 septembrie — 4



octombrie subiecte conflictuale. Din perspectiva de gen, sursele citate mai des au fost
barbati (9), femeile fiind citate de 5 ori.

Limbajul si imaginile video utilizate

La adresa unor candidati la functia de primar al Chisinaului, jurnalistii postului au folosit
un limbaj usor peiorativ, fara insa sa fie folosite aprecieri sau etichetari. A fost
inregistrat si un caz de manipulare prin imagini. in stirea difuzata la 30 septembrie
despre planurile lui lon Ceban privind pasajele subterane din Chisinau au fost aratate
imagini de arhiva cu pasaje in stare deplorabila, cu bucati de beton rupte, pline de apa
si de gunoi, filmate pe timp de ploaie si frig (se vede dupa hainele oamenilor). in
conditiile in care in mod curent nu exista impedimente pentru jurnalisti de a lua imagini
la zi cu pasajele subterane, deducem ca s-au folosit Tn mod intentionat cadre ,urate”
din arhiva, cu scopul de a emotiona cititorii si a amplifica efectul manipulator al
contrastului ,dezastru-solutie”.

RTR Moldova

Implicarea in campania electorala

In perioada 28 septembrie — 4 octombrie 2019, RTR Moldova a difuzat 19 subiecte
electorale in cadrul principalului buletin de stiri al zilei. Postul a difuzat majoritatea
stirilor cu caracter electoral direct (16) in rubrica Electorala 2019, fiind vorba despre
activitatea concurentilor electorali. Alte trei subiecte au fost difuzate in afara rubricii
speciale si s-au referit la monitorizarea alegerilor de catre misiunea europeana
ENEMO, dar si la alte aspecte ale procesului electoral (anuntul CEC despre
posibilitatea verificarii listelor electorale pana pe 19 octombrie si votarea de catre
deputati a amendamentelor privind reintroducerea ,zilei tacerii” inainte de ziua
alegerilor). Majoritatea stirilor electorale s-au referit la alegerile locale generale, si doar
doua stiri, ambele difuzate in cadrul rubricii Electorala 2019, au vizat alegerile
parlamentare noi.

Impartialitate si obiectivitate. Partizanat politic

Subiectele vizand procesul electoral, dar si participarea in campanie a candidatilor au
fost reflectate obiectiv si impartial de catre postul RTR Moldova. in perioada 28
septembrie - 4 octombrie 2019, postul nu a favorizat in mod evident vreun candidat la
functia de primar al municipiului Chisindu, cei prezentati beneficiind de o mediatizare
neutra in stirile in care au fost vizati. Totusi, candidatul PSRM, lon Ceban, a avut cele
mai multe prezente directe, a fost plasat in context exclusiv pozitiv si a beneficiat de
cel mai mult spatiu de emisie, ceea ce indica asupra unei favorizari usoare a
candidatului respectiv.

Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

RTR Moldova a mentionat si/sau citat in stirile electorale directe, in perioada
monitorizata, 10 candidati la functia de primar general al municipiului Chisinau, unul —
la functia de primar al municipiului Balti si unul — la functia de deputat in circumscriptia
nr. 50. Niciun subiect electoral nu a fost conflictual, toate prezentand exclusiv elemente
ale programelor electorale ale pretendentilor la fotoliul de primar sau de deputat.
Candidatii au aparut in subiectele electorale, fiind atat citati, cat si/sau mentionati, dupa
cum urmeaza: lon Ceban (PSRM) - de 5 ori, Vitali Voznoi (Partidul ,Stanga



europeana”) - de doua ori, Andrei Nastase (ACUM/DA/PAS), Octavian Ticu (PUN),
Vladimir Cebotari (PDM), Lilia Ranogaet (PNL), Dumitru Tira (PPEM), Victor Chironda
(Miscarea Forta Noua (F9)), Valerii Klimenko (Partidul Politic ,Sor”) si Vladimir Turcanu
(PPR) — cate o data. De asemenea, intr-o stire electorala a aparut candidatul la functia
de primar al municipiului Balti, Renato Usatéi (PN). O stire a mai vizat candidatii PCRM
pentru Consiliul municipal Chisinau.

Cele doua materiale care s-au referit la alegerile parlamentare noi au vizat tiparirea
buletinelor pentru circumscriptia nr. 50 si secvente din programul electoral al
candidatei la functia de deputat in aceeasi circumscriptie, Vitalia Pavlicenco. Raportul
surselor din perspectiva gender a fost net in favoarea barbatilor (27 versus 6 femei).

Limbajul si imaginile video utilizate

Limbajul utilizat de RTR Moldova in stirile despre procesul electoral, dar si despre
candidatii la functia de primar sau de deputat a fost neutru, fara sa discrimineze vreun
candidat, sa sugereze <ceva aditional la mesajul transmis sau sa
favorizeze/defavorizeze pe cineva, iar imaginile care au insotit materialele au fost
difuzate cu respectarea normelor deontologice.

Televiziunea Centrala

Implicarea in campania electorala

In perioada 28 septembrie — 4 octombrie 2019, Televiziunea Centrala a difuzat 34 de
materiale cu caracter electoral direct, in cadrul rubricii electorale, precum si stiri cu
caracter electoral indirect. Dintre acestea, 12 materiale s-au referit la activitatea
electorala, dar si din afara campaniei a candidatilor Partidului Sor, fie la functiile de
primari la Orhei si in Chisinau, fie la cele de consilieri.

O parte din celelalte stiri relevante pentru aceastd monitorizare au reflectat
evenimentele/ activitatile din afara campaniei electorale ale candidatilor la functia de
primar in municipiul Chisinau: Andrei Nastase — ACUM/DA/PAS, Vladimir Cebotari —
PD, Octavian Ticu — PUN. Doar in 4 stiri au fost reflectate evenimentele electorale ale
altor candidati electorali la functia de primar in municipiul Chisindu: Octavian Ticu,
Valeriu Munteanu — Uniunea ,Salvati Basarabia”, Victor Chironda — Forta Noua.

Alte materiale s-au referit la procesul electoral si monitorizarea campaniei, lansarea lui
Renato Usatii (PN) in campania electorala pentru functia de edil la Balti, contestatia lui
Ruslan Codreanu, care nu a fost acceptat in cursa, precum si o stire despre acuzatiile
la adresa Galinei Sajin, candidata Blocului ACUM/DA/PAS la functia de deputata in
circumscriptia nr.50.

Impartialitate si obiectivitate. Partizanat politic

in stirile ce vizeaza activitatea reprezentantilor si candidatilor Partidului Sor,
Televiziunea Centrald nu a asigurat caracterul impartial si obiectiv al materialelor
jurnalistice. Pavel Verejanu (vizat in 2 materiale), candidat la functia de primar in orasul
Orhei, si Valeri Klimenko (vizat in 3 materiale), candidat la functia de edil in municipiul
Chisinau, au fost favorizati prin spatiul alocat, citatele selectate de la cetateni — toate
in favoarea formatiunii si a candidatilor, limbajul favorabil.



De exemplu, intr-o stire despre activitatea electorala a lui Valeri Klimenko (4 octombrie)
jurnalistul afirma: ,Multi considera c& Valeri Klimenko este un om de incredere, care
nu arunca cuvintele in vant’, urmata de doua citate ale cetatenilor, cum ar fi: ,Cred c&
O sa reuseascd, pentru cé& el chiar vrea s& lucreze. Este un om destept si
gospodaros...”.

in acelasi buletin, intr-un alt material despre intalnirea lui Pavel Verejanu cu cetatenii
la Orhei, jurnalistul citeste: ,Oamenii veniti la intalnire spun ca vad schimbarile reale
cu ochii lor, iata de ce Pavel Verejanu, omul care a participat la toate aceste schimbari,
este candidatul pe care il vor vota”. Urmeaza céteva citate in sustinerea candidatului,
cum ar fi: /I sustin pe Pavel Verejanu pentru cé este un om de incredere...”

Totodata, in stirile cu caracter electoral indirect, in special in cele in care sunt citati/
mentionati deputatii Partidului Sor, Tnscrisi in cursa pentru functii de consilieri - Petru
Jardan, Denis Ulanov, Marina Tauber, Reghina Apostolova (in total 6 materiale) au
fost tendentioase, fiind observata in continuare atitudinea pozitiva fata de acestia. De
reguld, materialele au fost ample, cu informatii de context si surse care exprimau doar
opinia Partidului Sor. De obicei, citatele expertilor au fost adaptate mesajului pe care
incercau sa-l transmita jurnalistii. Un exemplu din ,Sinteza Saptamanii”, de la 29
septembrie - intro-ul citit de prezentatoare: ,Oare asta nu inseamna a rafuiald cu
oponentii politici? Despre asta vorbeste chiar si Promo Lex. Seful Asociatiei, Pavel
Posticd, sustine ca arestarea deputatilor in perioada electorald afecteazé egalitatea
de sanse in alegeri. Asa sau altfel, Marina Tauber raméne in continuare in arest la
domiciliu...”. Pavel Postica este citat in lead, insa nu apare in materialul propriu-zis.

In contrast, Televiziunea Central4 a tratat selectiv evenimentele/ activitatile oponentilor
electorali ai candidatilor Partidului Sor. Postul de televiziune a reflectat evenimentele/
activitatile electorale doar a altor trei concurenti la functia de primar al municipiului
Chisindu — Octavian Ticu (PUN), Valeriu Munteanu (Uniunea ,Salvati Basarabia”) si
Victor Chironda (Forta Noud). Boris Volosatii a fost mentionat intr-o stire despre un
protest al formatiunii Democratia Acasa, partidul care I-a propus la functia de edil. in
unele din aceste stiri au fost puse accente din care devine evidentd atitudinea
tendentioasa a postului de televiziune fatd de formatiunile de la guvernare. Stirea
despre lansarea in campanie a lui Octavian Ticu (30 septembrie) incepe, de exemplu,
in felul urmator: ,De aceasté daté in fata oamenilor a iesit deputatul care recent s-a
disociat de fractiunea PPDA...”, dupa ce, in acelasi buletin, a fost difuzata o stire cu
titlul ,Blocul ACUM se destrama?”, fiind citat Octavian Ticu, care afirma ca mai multi
deputati ar urma sa se disocieze de Blocul ACUM/DA/PAS. intr-un alt material, difuzat
in acelasi buletin, despre programul electoral al lui Valeriu Munteanu, candidatul
Uniunii ,Salvati Basarabia”, jurnalistii folosesc urmatoarea informatie de background:
,Potrivit unui sondaj de opinie, el se afla pe locul trei in preferintele locuitorilor Capitalei,
dar nu s-ar califica in turul doi al alegerilor locale. Valeriu Munteanu a calificat rezultatul
drept unul bun, care il incurajeaza sa& mearga mai departe. La alegerile parlamentare
ins&, Valeriu Munteanu a pierdut in fata contracandidatului sau llan Sor.

Andrei Nastase, candidatul Blocului ACUM/DA/PAS, a fost vizat/ mentionat in 5
materiale cu caracter electoral indirect: o postare de pe Facebook in care Andrei
Nastase explica de ce nu functioneaza coalitia cu PSRM (29 septembrie) si in contextul
replicii pe care i-a oferit-o presedintele Igor Dodon (30 septembrie), in contextul
dosarului oamenilor de afaceri Victor si Viorel Topa (29 septembrie), in contextul



lansarii lui Octavian Ticu in electorala, care i-a cerut lui Andrei Nastase sa se retraga
din cursa (30 septembrie), precum si in contextul in care Andrei Nastase si-a cumparat
o masina de un milion de lei, jurnalistii punand accente ironice in acest caz: ,Din
troleibuz, direct in masing de un milion de lei” (3 octombrie).

Desi nu au reflectat campania candidatilor PSRM, Televiziunea Centrala a difuzat stiri
in care a fost vizata activitatea acestui partid, fiind vizibila atitudinea tendentioasa a
institutiei media fata de aceasta formatiune. De exemplu, o stire despre initiativa
fractiunii Partidului Sor de a alege un procuror general de catre popor (2 octombrie)
are urmatorul titlu: ,Deputatii fractiunii Sor ii acuzd pe socialisti de fatarnicie i

X

minciun&” (traducere din rusa).
Ceilalti concurenti electorali au fost ignorati de Televiziunea Centrala
Corectitudinea si echilibrul surselor. Pluralismul de opinie

In contextul campaniei electorale pentru functia de primar in municipiul Chisinau, de
cele mai multe ori la Televiziunea Centrala au fost citati/ mentionati Octavian Ticu
(PUN) — de 6 ori, Andrei Nastase (ACUM/DA/PAS) — in 5 stiri; Valeri Klimenko (PP
Sor) — 3 stiri; Valeriu Munteanu (Forta Noua) — 2 stiri, Boris Volosatii (Democratia
Acasa), Victor Chironda (Forta Noud) si Vladimir Cebotari (PD) — in cate o stire.

Din cele 34 de materiale 21 au fost controversate. in mai putin de jumatate (9
materiale) a fost asigurat echilibrul surselor. Totusi, in multe cazuri Televiziunea
Centrala a informat ca protagonistii vizati nu au raspuns la telefon pentru a comenta
sau ca persoanele contactate nu au dorit sa ofere comentarii.

Echilibrul surselor nu a fost asigurat in stirile despre dosarele penale in care sunt vizati
Petru Jardan, Denis Ulanov, Marina Tauber si Reghinei Apostolova (6 stiri), cele
despre replicile dintre Andrei Nastase si Igor Dodon (2 stiri). Desi in unele stiri au fost
prezenti si cetateni, experti, avocati, pluralismul de opinie nu a fost asigurat, toti actorii
sustinand aceeasi pozitie.

Din perspectiva asigurarii echilibrului de gen, balanta a fost inclinata spre sursele de
sex masculin - 43 versus 18 surse de sex feminin. Acesta este un indicator relativ bun,
care se explica prin citarea preponderenta a reprezentantelor si simpatizantelor
Partidului Politic Sor.

Limbajul si imaginile video utilizate

Limbajul si imaginile video utilizate in materialele difuzate de Televiziunea Centrala in
perioada de raport au corespuns rigorilor jurnalistice.

CONCLUZII GENERALE

In intervalul 28 septembrie — 4 octombrie 2019, la cele 10 posturi de televiziune
monitorizate in campania electorala s-au mentinut urmatoarele tendinte:

o Majoritatea posturilor (7 din 10) au oferit acces relativ egal candidatilor in alegeri, care
au aparut in stiri separate sau au fost mentionati in stiri cu caracter electoral direct sau
indirect;

o Materialele electorale au fost, in mare parte, corecte si echidistante;



O buna parte din subiectele electorale s-au limitat la o singura sursa de informatie, fara
a trata subiectele in profunzime prin oferirea informatiilor de context, includerea altor
surse;

Majoritatea absoluta a materialelor relevante au fost dezechilibrate din perspectiva
egalitatii de gen, barbatii fiind citati de cele mai multe ori in materialele relevante;

De cele mai multe ori, materialele nu au favorizat sau defavorizat evident vreun
concurent electoral;

Postul public Moldova 1 a avut un comportament echilibrat, oferind acces majoritatii
concurentilor electorali in stiri, fara a favoriza sau defavoriza evident vreun candidat in
alegeri. Candidatul PSRM lon Ceban a beneficiat de mai multe aparitii in context
pozitiv, in raport cu alti candidatj;

Radiodifuzorii nationali Prime TV si Publika TV nu au favorizat masiv vreun candidat in
alegeri, dar I-au defavorizat usor pe candidatul ACUM/DA/PAS, Andrei Nastase, prin
selectarea informatiilor in context negativ;

NTV Moldova si Accent TV au continuat sa-I promoveze masiv pe candidatul PSRM
lon Ceban, prin spatiul acordat si contextul pozitiv;

La RTR Moldova s-a remarcat o favorizare usoara a candidatului PSRM lon Ceban,
prin numarul relativ mare de materiale care au reflectat activitatile acestuia si contextul
pozitiv;

Jurnal TV si TV 8 au oferit spatiu majoritatii candidatilor care au desfasurat activitati de
campanie, fara a favoriza sau defavoriza vreun concurent electoral;

Pro TV a avut un comportament echilibrat, reflectdnd neutru marea majoritate a
concurentilor electorali. Candidatul PUN, Octavian Ticu a beneficiat de o reflectare
relativ mai pozitiva, in raport cu alti candidati, fiind citat sau mentionat de mai multe ori;
Televiziunea Centrala a favorizat vadit reprezentantii Partidului Politic Sor, care au fost
reflectati de cele mai multe ori, de fiecare data in context pozitiv.

RECOMANDARI

Radiodifuzorii sa utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente de
autoreglementare si sa elimine carentele, astfel incat activitatea lor sa fie
conforma cu normele legale si Codul deontologic al jurnalistului;

Consiliul Audiovizualului sa se autosesizeze si sa foloseasca rapoartele de
monitorizare pentru a evalua daca posturile tv monitorizate au respectat dreptul
la informare completa, obiectiva si veridica.

Consiliul Audiovizualului sa elaboreze instrumente de interventie si sa le aplice
prompt si eficient in cazurile derogarilor de la normele legale admise de
radiodifuzori in reflectarea campaniilor electorale, pentru a asigura o informare
adecvata a electoratului prin intermediul programelor audiovizuale.



