
 1 

                                        

      
   

 
       
 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-media  

în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2014 
(concluzii generale) 

 

Raport nr. 3

1 – 8 noiembrie 2014
1
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 
Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA), Ambasada SUA în 

Republica Moldova şi Fundaţia Est-Europeană (din resursele acordate de Guvernul Suediei prin intermediul Agenţiei 

Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida) şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA).  

Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. 

 

                                                 
1
 Raportul integral va fi plasat până pe 17 noiembrie 2014 pe paginile web: www.alegeliber.md, www.api.md, 

www.media-azi.md, www.apel.md   

http://www.alegeliber.md/
http://www.api.md/
http://www.media-azi.md/
http://www.apel.md/


 2 

 

I. Date generale 
 

1.1 Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea opiniei publice privind comportamentul 

editorial al instituţiilor mass-media în perioada electorală pentru alegerile parlamentare din 

Republica Moldova.   

 

1.2 Perioada de monitorizare: 1 octombrie 2014 – 30 noiembrie 2014. 

 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 

Instituţiile mass-media au fost selectate în baza următoarelor criterii obiective: a) forma de 

proprietate; b) geografie; c) limba de difuzare. Astfel, sunt monitorizate instituţii mass-media 

publice şi private, cu acoperire naţională, cvasi-naţională şi regională, în limba română şi în limba 

rusă. 

 

1.4 Mass-media monitorizate
2
: 

TV  

Accent TV, Canal 2, Canal 3, Canal Regional, GRT, Jurnal TV, Moldova 1, N4, Prime TV, ProTV 

Chişinău, TV7, Publika TV 

 

Radio  

Radio Moldova, Radio Noroc, Radio Plai, Russkoie Radio, Vocea Basarabiei 

 

Presa scrisă  

Jurnal de Chişinău, Komsomolskaia pravda v Moldove, Moldova Suverană, Nezavisimaia 

Moldova, Panorama, Timpul, Vesti Gagauzii, Ziarul Naţional  

  

Portaluri online 

Deschide.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Moldova.org, Newsmaker.md, Noi.md, Omg.md, 

Politik.md, Realitatea.md, Unimedia.info   

 

1.5 Obiectul monitorizării 

TV 

A. Ştirile cu caracter electoral din principala ediţie informativă a zilei; 

B. Emisiunile cu caracter electoral (câte una la fiecare TV); 

C. Publicitatea electorală cu plată; 

D. Dezbaterile electorale. 

 

Radio 

Toate buletinele de ştiri, emisiunile de dezbateri şi publicitatea din prime-time. Intervalul 

monitorizării: de la 6.00 până la 13.00 şi de la 17.00 până la 20.00, zilnic. 

 

Presa scrisă 

Întreg conţinutul editorial al publicaţiilor periodice monitorizate, inclusiv publicitatea. 

 

Portaluri online 

Întreg conţinutul editorial al site-urilor, inclusiv publicitatea. În cazul plasării pe site a unor 

materiale video, acestea sunt doar menţionate, fără a fi monitorizat conţinitul lor. 

                                                 
2
 În ordine alfabetică 

http://urnal.md/
http://noi.md/
http://omg.md/
http://politik.md/


 3 

 

1.6. Echipa 

Proiectul este realizat în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte de Asociaţia Presei 

Electronice (monitorizare TV), Asociaţia Presei Independente (monitorizare presă scrisă şi presă 

online), Centrul pentru Jurnalism Independent (monitorzare radio şi presă online). 

 

1.7 Cadrul metodologic 
 

Analiza de conţinut a instituţiilor mediatice s-a făcut în baza unor indicatori care permit 

cuantificarea şi calificarea ştirilor/emisiunilor cu caracter electoral, a prezenţei protagoniştilor de 

diferite categorii, a respectării normelor profesionale de către jurnalişti. 

 

Categorii de protagonişti:  

 Funcţionari de stat; 

 Politicieni; 

 Experţi; 

 Cetăţeni de rând; 

 Alţii. 

 

Categorii de instituţii:  

 Preşedinţia;  

 Parlamentul; 

 Guvernul; 

 Administraţia publică locală; 

 Partidele politice.  

 

Analiza cantitativă: 

 Frecvenţa apariţiilor actorilor politici: a) intervenţii directe; b) menţiuni/apariţii; 

 Durata apariţiilor actorilor politici: a) intervenţii directe; b) menţiuni/apariţii; 

 Numărul ştirilor/emisiunilor cu caracter electoral; 

 Numărul ştirilor conflictuale cu caracter electoral; 

 Numărul protagoniştilor în ştirile/emisiunile cu caracter electoral; 

  Paritatea sexelor în rândul protagoniştilor. 

 

Analiza calitativă: 

 Contextul prezentării actorilor politici în ştiri : a) pozitiv; b) negativ; c) neutru. 

  Atitudinea jurnalistului faţă de actorii politici în emisiuni: a) favorizantă b) defavorizantă, b) 

imparţială; 

  Numărul surselor în ştirile conflictuale: a) o sursă; b) două şi mai multe surse; 

  Respectarea principiului imparţialităţii în ştiri: a) părtinire; b) nepărtinire. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 4 

Concluzii generale 1-8 noiembrie 2014 
 

TV: 

- Televiziunile monitorizate au sporit numărul ştirilor electorale în comparaţie cu perioadele 

anterioare; 

- Pe trei segmente monitorizate – numărul ştirilor electorale cu caracter conflictual (o treime); 

numărul ştirilor conflictuale scrise în temeiul unei singure surse de informaţii (fiecare a treia 

ştire) şi atitudinea reporterilor (în 16% de cazuri – atitudine părtinitoare) situaţia a rămas la 

nivelul celei din perioada precedentă; 

- În linii mari, televiziunile ProTv Chişinău, Tv7, N4 şi GRT au asigurat un echilibru relativ al 

frecvenţei în ştirile electorale a funcţionarilor de stat, a politicienilor şi a concurenţilor 

electorali;  

- Publika Tv, Jurnal Tv, Accent Tv şi Canal Regional au asigurat un echilibru relativ al 

frecvenţei în ştiri a funcţionarilor de stat şi a politicienilor, dar au admis un dezechilibru clar 

în prezenţa concurenţilor electorali; 

- Moldova 1 a asigurat un echilibru relativ al frecvenţei în ştiri a politicienilor şi a  

concurenţilor electorali, dar a admis un dezechilibru în prezenţa funcţionarilor de stat; 

- Canal 2 şi Canal 3 au menţinut un echilibru relativ al frecvenţei în ştiri a politicienilor, dar 

au admis un dezechilibru clar în prezenţa funcţionarilor de stat şi a concurenţilor electorali; 

- Prime Tv a admis dezechilibru în numărul de apariţii ale funcţionarilor de stat şi ale 

politicienilor, dar, mai ales, ale concurenţilor electorali, favorizând vădit PDM; 

- Prime Tv, Publika Tv, Canal 2 şi Canal 3 au plasat concurentul electoral PDM în context 

pozitiv în majoritatea covârşitoare a cazurilor;  

- N4 a plasat în context pozitiv concurentul electoral PLDM în majoritatea cazurilor, iar Tv7 – 

în o treime din cazuri; 

- Jurnal Tv şi Accent Tv au plasat în context negativ, din rândul concurenților electorali, de 

cele mai dese ori, PDM; 

- Concluzie generală: o parte din televiziunile monitorizate continuă să reflecte 

distorsionat alegerile parlamentare în principalul program de ştiri al zilei; 

- Moderatorii emisiunilor cu caracter electoral au avut o atitudine părtinitoare faţă de 

protagoniştii personalizaţi direcţi sau indirecţi de 20 de ori, fiind semnalate 2 cazuri de 

favorizare şi 18 cazuri de atitudine defavorizantă faţă de protagonişti; 

- 11 din 12 posturi tv monitorizate au difuzat publicitate electorală cu plată. Numărul 

concurenţilor electorali care au plasat publicitate electorală la cele 11 posturi variază între 1 

şi 7; 

- Cea mai mare vizibilitate prin intermediul spoturilor electorale au avut-o PLDM şi PDM;  

- În perioada de referinţă nu au fost înregistrate abateri de la regulile privind plasarea 

publicităţii contra plată la tv; 

- Trei din cele 12 posturi tv monitorizate au difuzat emisiuni de dezbateri electorale. În linii 

mari, moderatorii dezbaterilor au avut un comportament adecvat faţă de concurenţii 

electorali. Totuşi, la posturile Moldova 1 şi Jurnal Tv s-au înregistrat abateri în acest sens. 

Radio: 

- Majoritatea posturilor de radio monitorizate s-au implicat activ în reflectarea campaniei 

electorale atât prin ştiri, cât şi prin materiale de educaţie electorală şi emisiuni de dezbateri. 

Cele mai multe şi diverse ştiri au fost difuzate de radiodifuzorul public Radio Moldova, 

posturile private Vocea Basarabiei şi Russkoie radio; 

- Cele mai puţine ştiri au fost înregistratre la postul de radio cu acoperire naţională Radio  

Noroc – 12 în total; 



 5 

- Radio Moldova, Russkoie radio şi Radio Noroc s-au evidenţiat prin difuzarea unui număr 

mare de materiale de educaţie electorală, dar şi printr-un număr mare de spoturi publicitare, 

achitate din fondurile electorale ale concurenţilor;  

- Majoritatea materialelor au fost ştiri simple, rata ştirilor conflictuale fiind de 4,5% din 

numărul total. O mare parte a ştirilor controversate au fost echilibrate (63%), iar poziţia 

autorilor a fost nepărtinitoare în  marea majoritate a cazurilor. Majoritatea posturilor au citat 

în ştirile relevante preponderent funcţionari de stat şi politicieni, excepţie făcând Vocea 

Basarabiei care a asigurat o diversitate mai mare a surselor. Totodată, din punct de vedere al 

raportului gender al surselor citate, se constată un dezechilibru masiv în defavoarea surselor 

de sex feminin (10%); 

- Judecând după frecvenţa şi contextul apariţiilor concurenţilor electorali, se poate afirma că 

la Radio Moldova, Radio Noroc şi Russkoie radio nu se constată favorizarea sau 

defavorizarea clară a vreunui concurent electoral; 

- Postul de radio Plai a favorizat PDM prin numărul mare de menţiuni în ştiri, iar Vocea 

Basarabiei – PLDM, prin numărul mare de intervenţii directe, menţiuni în  context pozitiv 

atât ale reprezentanţilor PLDM, cât şi ale reprezentanţilor Guvernului, exponenţi PLDM. 

Online: 

- Majoritatea mass-media online monitorizate s-au implicat activ în reflectarea campaniei 

electorale, ţinând în vizor diverse subiecte cu caracter electoral direct şi indirect. În perioada 

de raportare au fost publicate 528 de texte care au vizat campania şi concurenţii electorali, 

pe o suprafaţă care depăşeşte un milion de semne. Printre portalurile cu cele mai multe 

materiale relevante monitorizării se numără Noi.md (85) Realitatea.md (79), Jurnal.md (68), 

Omg.md (63). Newsmaker.md şi Moldova.org au inserat un număr relativ mic de materiale 

relevante (14 şi, corespunzător 26); 

- Materialele de conflict au fost în mare parte dezechilibrate (76,7%), iar mai mult de o 

pătrime din materiale au fost părtinitoate (26,5%), fiind evidentă poziţia autorului faţă de 

protagoniştii materialelor; 

- Portalurile online practic nu se ocupă de educaţia electorală a cetăţenilor; 

- Portalurile online monitorizate au recurs de cele mai dese ori la politicieni (174) şi 

funcţionari de stat (136) în calitate de surse de informare, ponderea experţilor şi cetăţenilor 

simpli fiind mult mai mică (78 şi, respectiv 18). Stirile au fost puternic dezechilibrate din 

punct de vedere al raportului gender, majoritatea absolută a surselor citate fiind de sex 

masculin (92,7%!). Omg.md şi Deschide.md nu au utilizat nicio sursă de gen feminin în 

ştirile electorale; 

- După frecvenţa şi contextul apariţiilor directe şi menţiunilor  protagoniştilor, în materialele 

portalului Deschide.md se observă defavorizarea PLDM şi o defavorizare mai uşoară a 

PSRM, iar la Moldova 24.info – defavorizarea subtilă a PLDM; 

- Noi.md a prezentat concurenţii electorali în contexte diferite, dar PCRM este formaţiunea 

care beneficiază de un tratament editorial preferenţial, fiindu-i alocată o suprafaţă pentru 

intervenţii directe de câteva ori mai mare decât celorlaţi concurenţi; 

- Jurnal.md defavorizează masiv PDM care a fost prezentat, în această săptămână, de 35 de 

ori în context negativ şi de 4 ori în context neutru. Deseori au mai apărut în context negativ 

PCRM, PLDM, PPP, uneori şi PSRM. Unicul concurent care a fost prezentat în context 

pozitiv a fost PLR; 

- Omg.md a devaforizat masiv PDM şi PLDM care au fost prezentaţi aproape de fiecare dată 

în context negativ (PDM – de 30 de ori, PLDM – de 24 de ori) şi foarte rar în context neutru. 

În schimb, concurentul electoral PPP a fost prezentat doar în context pozitiv şi i s-a oferit cel 

mai mare spaţiu pentru intervenţii directe, de cel puţin 9 ori mai mare decât altor concurenţi 

electorali. PRCM apare în ştirile Omg.md atât pozitiv, cât şi negativ, iar BE-UV şi PSD mai 

curând pozitiv; 



 6 

- În săptămâna monitorizată, Newsmaker.md a prezentat mai des în context pozitiv 

concurentul electoral PSRM în legătură cu vizita liderilor acestui partid la Moscova, şi doar 

în context negativ PPP şi BE-UV; 

- Politik.md a favorizat concurentul electoral PPRM care a apărut doar în context pozitiv şi i 

s-a oferit unul din cele mai mare spaţii pentru intervenţii directe. PLDM, PDM, PLR, PCRM 

şi PSRM au apărut mai degrabă în context neutru, dar şi negativ 

Ziare: 

- Cele 8 ziare monitorizate au publicat în săptămâna de referinţă 100 de articole care au vizat 

direct sau indirect campania electorală, suprafaţa totală afectată acestei teme depăşind 49 

mii centimetri pătraţi. Cele mai multe materiale relevante au apărut în Nezavisimaia 

Moldova (28), cele mai puţine în Vesti Gaguzii (5), KP v Moldove (6) şi Timpul (8); 

- Articolele care au vizat o situaţie de conflict în context electoral nu au fost puţine la număr – 

doar 10, jumătate din ele fiind publicate în Nezavisimaia Moldova. Echilibrul prezentării 

părţilor în articolele de conflict a fost asigurat în Ziarul Naţional, Jurnal de Chişinău şi 

Panorama, pe când în Nezavisimaia Moldova au fost echilibrate doar două din cele cinci 

articole, celelalte prezentând o singură perspectivă asupra situaţiei/conflictului; 

- Doar jumătate din textele publicate au oferit un tablou informaţional nepărinitor, cealaltă 

jumătate din articole fiind părtinitoare şi nuanţând opinia autorului, în unele cazuri textele 

redacţionale fiind la limita agitaţiei electorale. Cel mai nesatisfăcător raport dintre numărul 

de articole părnitoare şi cele nepărtinitoare a fost înregistrat în ziarele Nezavisimaia 

Moldova (1:3,7) şi Moldova Suverană (1:2,5); 

- Ziarele, la fel ca şi portalurile online, practic nu se ocupă de educaţia electorală a cetăţenilor; 

- În majoritatea cazurilor, sursele de informaţie ale ziarelor au fost experţii (26) şi politicienii 

(25), urmaţi de funcţionari (19) şi cetăţeni (10). Principiul echilibrului de gen a fost neglijat 

de ziarele monitorizate, sursele fiind bărbaţi în proporţie de 87,8%. Moldova Suverană şi 

Vesti Gagauzii nu au utilizat nicio sursă de gen feminin în articolele despre campania 

electorală, iar celelalte ziare au avut câte 1-3 surse feminine în total;  

- Moldova Suverană a favorizat PLDM pe care l-a prezentat deseori în context pozitiv şi 

neutru. În context negativ, uneori şi neutru, ziarul a prezentat PSRM, la fel şi PCRM; 

- Nezavisimaia Moldova favorizează masiv PCRM care este unicul concurent electoral lăudat 

şi prezentat în context pozitiv. Alţi cinci concurenţi electorali: PDM, PLDM, PSRM, PLR şi 

PPP sunt ţinta criticilor vehemente ale acestei publicaţii;  

- Timpul a favorizat PDM care a apărut de câteva ori în context pozitiv în paginile ziarului, 

alţi câţiva concurenţi electorali (PPP, BE-UV, mai rar PCRM şi PSRM) fiind prezentaţi în 

câteva rânduri în context negativ; 

- Panorama a favorizat PPP, pe care îl prezintă doar în context pozitiv, şi a defavorizat mai 

des PLDM, PLR şi PDM; 

- Ziarul Naţional favorizează PLDM, acest concurent electoral fiind prezentat doar în context 

pozitiv. PSRM dimpotrivă este defavorizat prin prezentarea exclusivă în context negativ; 

- Jurnal de Chişinău, Komsomolskaia pravda v Moldove şi Vesti Gagauzii au prezentat toţi 

concurenţii electorali despre care au scris preponderent în context neutru, fără a-i favoriza. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


