
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile locale generale din 

5 iunie 2011 

 

Raport Nr.1  

18 aprilie - 1 mai 2011 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Acest raport este realizat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania 

electorală”, cu susţinerea financiară a Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de 

Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi) şi Ministerul 

Afacerilor Externe al Danemarcei (DANIDA). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu 

reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. 

 

 

 

 



 2 

1. Date generale  

 

1.1 Obiectivul proiectului: Monitorizarea şi informarea publicului referitor la 

comportamentul mass-media în campania electorală, inclusiv a accesului concurenţilor 

electorali la mass-media şi asigurarea pluralismului de opinie. Monitorizarea îşi propune să 

analizeze tendinţele reportericeşti care pot afecta performanţa mass-media şi compromite 

abilitatea acestora de a oferi publicului informaţii veridice, echidistante şi pluraliste. 

 

1.2 Perioada de monitorizare:  18 aprilie – 19 iunie 2011  

 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării:  
• Audienţa-impactul (naţional, quasi-naţional). Justificare: Este binecunoscut faptul că între 

numărul audienţei şi impactul mass-media asupra opiniei publice există o legătură directă: 

cu cât mai multă lume este expusă unui anumit mesaj, cu atât mai puternic este impactul 

acestuia asupra anumitor segmente ale societăţii. 

• Limba difuzării (română şi rusă). Justificare: Pe lângă mass-media în limba română au 

fost incluse şi posturi/ziare în limba rusă, această limbă fiind utilizată nu doar de 

minorităţile de etnie rusă, dar şi de alte etnii - bulgari, găgăuzi, ucraineni.  

 

1.4 Lista mass media monitorizate:  

 

Presa audiovizuală 

Prime TV (Primele Ştiri, 21:00) - post privat, acoperire naţională, difuzează în limba 

română; 

NIT TV (Curier, 20:00)– post privat, acoperire naţională, difuzează în  rusă şi română;  

Euro TV (Ştiri, 20:30) - post privat, acoperire quasi-naţională, difuzează în româna;  

Jurnal TV (Jurnalul orei 20:00) - post privat, difuzează prin satelit, în română şi rusă 

N4 (Obiectiv, 19:30) - post privat, acoperire regională, difuzează în limba română 

 

Presa scrisă:  

Adevărul (cotidian naţional, limba română, 5 apariţii pe săptămână); 

Timpul de dimineaţă (cotidian naţional, limba română, 5 apariţii);  

Moldova suverană (cotidian naţional, limba română, 4 apariţii);  

Nezavisimaia Moldova (cotidian naţional, limba rusă, 4 apariţii);  

Jurnal de Chişinău (bisăptămânal naţional, limba română, 2 apariţii) 

 

 

2. Cadrul metodologic  
A fost monitorizat conţinutul integral al ziarelor şi câte un buletin de ştiri zilnic, fiind 

analizate materialele cu caracter electoral direct şi indirect. Materialele au fost supuse unei 

evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile 

unui sau altui partid/unei sau altei formaţiuni politice. De asemenea, materialele au fost 

analizate conform următoarelor criterii de reflectare obiectivă:  

 

Imparţialitate/obiectivitate: Potrivit Codului de etică, ştirile trebuie să fie imparţiale şi 

obiective; să nu favorizeze anumite partide/grupuri/persoane în detrimentul altora. 

Obiectivitatea jurnalistică presupune o distincţie clară între opinie şi fapte, atât prin alegerea 



 3 

unghiului de abordare, cât si prin detaliile furnizate. Prezenţa elementelor discriminatorii în 

cadrul reportajelor şi ştirilor reprezintă un prim criteriu de prezentare a realităţii prin prisma 

jurnalistului. Iar filtrarea ştirilor şi analiza minimă a istoriei şi contextului, de asemenea, 

vorbesc despre apărarea intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg
1
. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor/pluralismul de opinie: Pentru a fi corecte şi echilibrate, 

materialele trebuie să prezinte toate părţile vizate, în special când e vorba de subiecte 

controversate, şi să trateze în mod egal oponenţii.
2
 De asemenea, mass-media trebuie să 

asigure accesul publicului la o  multitudine de păreri diverse care ar ajuta auditoriul să-şi 

creeze propria opinie asupra celor întâmplate. În cazurile în care anumitor puncte de vedere 

li se oferă mai multă atenţie decât altora, acestea devin proeminente şi implicit afectează 

percepţia publicului despre aceea ce se întâmplă în societate. 

 

Limbajul şi imaginile utilizate: Jurnalismul responsabil presupune nu doar prezentarea 

veridică a faptelor, ci şi utilizarea unui limbaj corect şi decent. Exagerările şi limbajul 

licenţios utilizat în mod deliberat, cum ar fi limbajul peiorativ sau etichetele atribuite 

anumitor persoane sau organizaţii, precum şi imaginile manipulate astfel încât  anumite 

părţi să apară în lumină negativă ridică grave semne de întrebare cu privire la respectarea 

standardelor etice şi profesionale. Comportamentul etic al jurnaliştilor este pus la îndoială 

de cele mai multe ori atunci când imaginile prezintă aspecte ce nu corespund realităţii, când 

acestea sunt trucate, dar şi atunci când anumite ştiri sunt ilustrate cu imagini ce nu au 

legătură cu textul, cu partea informaţională.  

 

3. Datele monitorizării 

 

Implicarea în campania electorală 

 

În cele 14 buletine de ştiri  difuzate în perioada 18 aprilie – 1 mai 2011, Prime TV a inclus 

38 de materiale cu caracter electoral direct sau indirect. Majoritatea materialelor ce au avut 

tangenţă directă cu campania electorală s-au referit la înregistrarea candidaţilor la Consiliul 

Electoral de Circumscripţie Chişinău, precum şi la evenimentele de lansare în cursa 

electorală a concurenţilor.  

 

Printre materialele cu caracter electoral indirect se numără cele care se referă la problema 

scutirii de TVA a noilor troleibuze aduse de la Minsk, punerea pe linie a acestora, acordarea 

ajutoarelor de Paşti pentru persoanele în etate, inaugurarea de către actualul primar a unui 

teren de fotbal la un liceu din capitală, starea cimitirelor şi a monumentelor de arhitectură, 

aducerea Focului Haric de la Ierusalim şi participarea concurenţilor electorali la Slujba de 

Înviere. 

 

                                                 
1
 Simona Ştefănescu, Riscurile comunicării mediatice în timpul conflictelor 

2
  Fico, Sofin, and Dragger, 2007. Fairness and defamation in the reporting of local issues.  



 4 

Între 18 şi 26 aprilie, subiectele cu caracter electoral nu au fost delimitate într-o rubrică 

specială, dar pe 27 aprilie apare semnalul video şi sonor (bumper-ul „Electorala 2011” ) 

care anunţă începerea şi încheierea rubricii „Electorala 2011”. Au existat însă şi materiale 

cu caracter electoral indirect (titlurile sugerează că e vorba de subiecte electorale) care nu au 

fost incluse în această rubrică nici după apariţia acesteia. De exemplu, în jurnalul din 28 

aprilie, materialul întitulat „Pe ruta… electorală” (punerea pe linie a troleibuzelor noi) este 

difuzat în afara rubricii „Electorala 2011”.    

 

Obiectivitate şi imparţialitate 

În perioada monitorizată, în ştirile puse pe post de Prime TV nu au fost înregistrate abateri 

de la standardele profesionale şi deontologice care ar fi dus la deformarea sau trunchierea 

informaţiei puse la dispoziţia publicului.  

În unele ştiri (5 în total) se observă o anumită părtinire, determinată în mare parte de 

selectarea surselor intervievate. Candidatul PL, Dorin Chirtoacă, şi candidata PD, Valentina 

Buliga, au fost favorizaţi în câte un material. În ştirea cu titlul „Pomană electorală?”, pus pe 

post pe 18 aprilie (ora 21.18), despre acordarea ajutoarelor din partea Primăriei Chişinău, au 

fost incluse două vox-uri şi ambele îl favorizează pe actual primar (persoanele sunt 

mulţumite că li se dau aceste ajutoare, iar una dintre ele spune: "Noi o să-l alegem şi fără 

pachete..."), iar din imaginile prezentate vedem că o persoană invitată la eveniment îi oferă 

flori lui Chirtoacă. Într-un reportaj difuzat pe 28 aprilie (întitulat „De ziua… scutecelor”), 

candidatul PD, Valentina Buliga, merge la o maternitate din capitală şi distribuie pachete cu 

scutece, iar vox-urile din material favorizează concurentul electoral. Pe de altă parte, pe 30 

aprilie (ştirea 6), Prime TV difuzează un material despre situaţia din cimitirul „Sf. Lazăr” 

din Chişinău şi pregătirea de Paştele Blajinilor. Cu titlul „Nepregătiţi pentru Blajini”, acesta 

îl defavorizează într-o anumită măsură pe actualul primar, Dorin Chirtoacă. În reportaj se 

spune că în cimitir lipesc tomberoanele, iar reporterul afirmă că primarul „nu s-a arătat 

deranjat de gunoiul lăsat pe trotuar”, lăsând astfel să se întrevadă opinia personală faţă de 

subiectul abordat. 

Prime TV a pus pe post şi două materiale care defavorizează într-o oarecare măsură 

concurenţii electorali  din partea PL şi PCRM prin faptul că evidenţiază că în cadrul lansării 

în campanie, de emoţie, concurenţii „s-au bâlbâit” sau „au pierdut darul vorbirii”. De 

exemplu, pe 27 aprilie, ştirea „Împreună… cu Chirtoacă” (nr. 2 în buletin), despre lansarea 

PL în cursa electorală, jurnalistul spune: „de emoţii, unii candidaţi au pierdut darul 

vorbirii”. Iar pe 30 aprilie (ştirea 4), în reportajul „Cu emoţii, în campanie”, în lead se 

spune: „Cu bâlbe şi emoţii, în lupta pentru primării. Partidul Comuniştilor i-a lansat în 

campania electorală pe cei 600 de candidaţi…” şi se dau şi declaraţiile câtorva candidaţi 

emoţionaţi. Or, prin acest unghi de abordare, telespectatorilor le este oferită informaţie care 

nu are relevanţă căci nu se referă direct la platformele electorale ale acestora, iar candidaţii 

respectivi sunt puşi în lumină nu tocmai bună.   

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 



 5 

În toate materialele electorale difuzate de Prime TV în perioada 18 aprilie – 1 mai a fost 

respectat principiul diversităţii şi echilibrului surselor. În materialele legate de anumite 

controverse au fost citate toate părţile implicate în conflict. 

 

 Limbajul şi imaginile video utilizate  

În perioada de raport, la Prime TV nu au fost înregistrate cazuri de utilizare a  limbajului 

discriminatoriu la adresa concurenţilor electorali, precum şi a imaginilor capabile să 

deformeze realităţile. 

 

             
 

Implicarea în campania electorală 

 

În perioada 18 aprilie – 1 mai, postul de televiziune NIT s-a implicat activ în reflectarea 

subiectelor cu caracter electoral direct şi indirect, difuzând în total 60 de ştiri relevante 

prezentei monitorizări. Dintre acestea, marea majoritate au vizat lansarea în campanie a 

reprezentanţilor Partidului Comuniştilor, atât în Chişinău cât şi în afara capitalei, dar şi 

diverse critici la adresa altor concurenţi. NIT a avut multe ştiri cu conotaţie electorală în 

care PCRM este prezentat ca apărător al intereselor populaţiei, singurul partid capabil să 

ţină piept „politicilor dezastruoase” ale actualei guvernări, să scoată ţara şi capitala din 

sărăcie. Reprezentanţii AIE apar ca „distrugători ai statalităţii, uzurpatori ai puterii de stat, 

iniţiatori ai „fascismului economic” etc.  

Toate ştirile electorale cu caracter direct au pus accentul pe candidaţii PCRM, lui Igor 

Dodon, candidatul pentru Primăria Chişinău, fiindu-i alocat foarte multe spaţiu. Astfel, într-

un singur buletin de ştiri, din 21 aprilie, NIT a inclus trei materiale de la evenimentul de 

lansare în campanie în care au fost descrise cu lux de amănunte promisiunile electorale ale 

lui Dodon şi a echipei de candidaţi pentru Consiliul municipal Chişinău. Volumul total al 

acestora a fost de aproximativ 17 minute (!). Acesta nu e un caz singular, de regulă 

materialele cu prezenţa reprezentanţilor PCRM fiind voluminoase, cu durata de aproximativ 

4-5 minute. Astfel, se încalcă Regulamentul CEC privind reflectarea campaniei electorale la 

alegerile locale generale din 5 iunie 2011 în mijloacele de informare în masă din Republica 

Moldova, potrivit căruia „Concurenţii electorali participă în campania electorală pe bază de 

egalitate şi sunt în drept să beneficieze de un tratament nediscriminatoriu în ceea ce priveşte 

acordarea timpilor de antenă şi a spaţiului (s.n.) în mijloacele de informare în masă”. 

Imparţialitate şi obiectivitate 

 

Din totalul de 60 de ştiri puse pe post de NIT în perioada de referinţă, absoluta majoritate – 

57 – au fost partizane. Toate ştirile în care erau menţionaţi reprezentanţii partidelor care au 

înaintat candidaţi în alegeri reprezintă mostre de partizanat, de lipsă de obiectivitate. PCRM 

a fost vizat direct în 22 de ştiri, toate în context pozitiv sau neutru. Drept exemple de 

materiale care au favorizat PCRM servesc ştirile despre lansarea lui Igor Dodon în 

campanie (21 aprilie), plecarea acestuia la Moscova de unde ar fi trebuit să revină cu resurse 

bancare pentru dezviltarea infrastructurii capitalei (22 aprilie), prezentarea soluţiilor pentru 



 6 

tineri de către Dodon (28 aprilie), înregistrarea candidatului PCRM pentru primăria Bălţi, 

campania de curăţenie iniţiată de comsomoliştii de la Bălţi (22 aprilie) etc.  

 

Mai multe ştiri cu caracter electoral indirect s-au referit la sesizarea Curţii Constituţionale 

de către comunişti cu privire la constituţionalitatea adoptării de către AIE a bugetului de 

stat, dar şi la contestarea de către Partidul Comuniştilor a pachetului de legi privind politica 

bugetar-fiscală, aprobat de Parlament la sfârşitul lunii martie. Pe post au fost puse şi 

materiale despre participarea liderilor PCRM la diverse evenimente (inclusiv la ceremonia 

de comemorare a victimelor avariei de la Cernobîl), conferinţele de presă de către Vladimir 

Voronin la care se pune accentul pe diverse „pericole” în urma acţiunilor AIE, în cadrul 

cărora pe fundal apar de mai multe ori simbolistica PCRM (secera şi ciocanul alături de 

denumirea partidului, în două limbi). La 19 aprilie, NIT alocă foarte mult spaţiu (în jur de 6 

minute) ştirii despre proiectul de lege elaborat de PCRM cu privire la statutul de neutralitate 

al RM care, aşa cum afirmă PCRM, în ultimul timp este erodat de alianţa aflată la 

guvernare. Pe fundal apar în imagine simbolurile PCRM.     

 

Atunci când ştirile s-au referit la alţi concurenţi electorali, de obicei a fost vorba de 

informaţii critice, aceştia fiind menţionaţi în context negativ de 44 de ori în total.  Ei apar în 

ştiri de conflict, cum ar fi ştirea privind acuzaţiile PD la adresa PLDM (privind ameninţarea 

unui primar PD cu moartea), acuzaţiile PD împotriva PCRM (privind implicarea 

candidatului PCRM într-o bătaie cu un primar al PD), disputele dintre PLDM şi PL 

(„scandalul troleibuzelor”, acuzaţii de plagiat al sloganelor), precum şi materiale despre 

„promisiunile goale” ale lui Chirtoacă, Filat etc. De notat că NIT a avut în perioada de 

referinţă o serie de materiale despre străzile din Chişinău, case de locuit fără acces la 

canalizare şi apă potabilă, cu drumuri pline de noroi, despre unele promisiuni ale lui 

Chirtoacă care au rămas nerealizate etc. 

 

Tendenţiozitatea acestui post e evidentă atât din modul de selectare a subiectelor incluse în 

buletine, cât şi din atitudinea reporterului. În general, buletinele de ştiri ale NIT sunt 

concepute astfel încât să convingă telespectatorii să susţină PCRM în defavoarea celorlalţi 

concurenţi, în special a celor din AIE. În acest scop, jurnaliştii de la NIT recurg deseori la 

procedee străine jurnalismului: deturnarea mesajului, transferul de imagine, asociaţii false, 

comentarii şi opinii neseparate de fapte. 

 

Drept exemple pot servi ştirile despre aşa-zisa zisa strategie de descentralizare cu scopul de 

a reveni treptat la raioane. Prima ştire se bazează pe declaraţiile lui Vladimir Voronin făcute 

într-o conferinţă de presă (27 aprilie), potrivit cărora, AIE ar fi elaborat o strategie prin care 

se urmăreşte reducerea numărului de primării, şcoli şi, ulterior, revenirea la judeţe. La 

subiect se revine în următoarele 2 zile, pe post fiind puse reportaje din sate, sondaje cu 

oamenii din oraş. Nici într-un material nu se oferă dreptul la replică reprezentanţilor AIE, şi 

nici nu oferă opinii ale experţilor. Deşi purtătorul de cuvânt al prim-ministrului a infirmat 

aceste informaţii într-o conferinţă de presă, NIT a ignorat a doua parte, pedalând pe ideea că 

ceea ce a declarat liderul PCRM este adevărul absolut. Mai mult, prin modalitatea de 

prezentare a acestor ştiri, NIT perpetuează mesaje false, faptele fiind  prezentate ca şi 

împlinite, iar jurnaliştii făcând premoniţii cu privire la soarta anumitor localităţi: „Primăria 

urmează să fie desfiinţată, părinţii vor fi nevoiţi să plece la muncă peste hotare, din moment 

ce vor fi lipsiţi de serviciu, iar copiii vor trebui să facă cel puţin 10 km până la şcoala din 



 7 

satul vecin”. La subiect se revine pe parcursul mai multor zile, prezentând scenarii 

pesimiste, inspirate doar din spusele liderilor PCRM: „Sate şterse de pe harta ţării: astfel 

consideră locuitorii celor mai mici sate care vor fi supuse descentralizării. În două din cele 

4 localităţi ale comunei Hârjăuca optimizarea a fost resimţită: şcolile au fost deja închise. 

Oamenii pleacă cu tot cu copii peste hotare sau îşi dau odraslele la internatul din Drochia” 

informează NIT, fără a discuta cu experţi, cu reprezentanţi ai administraţiei locale sau 

raionale, care ar fi venit cu explicaţii de ce o şcoală cu 55 de elevi nu poate fi viabilă. 

Informaţia e confuză şi din cauza că prima frază se referă la presupusa iniţiativă de 

descentralizare, după care se vorbeşte deja despre închiderea unei şcoli, care, evident a fost 

închisă până la punerea în discuţie a strategiei la care se referă reporterii. 

  

O altă mostră de tendenț iozitate este ştirea din 29 aprilie, în care NIT anunţă că fostul 

ministru al Justiţiei, Alexandru Tănase, ex-prim vicepreşedintele PLDM, referindu-se la 

cauzele din care în Republica Moldova nu se implementează reformele, „a spus tranşant” că 

e din cauza „ca la noi liderul naţional este un hoţ”. Or, din insertul care urmează este 

evident că Tănase, în timpul unui interviu pentru un post local de radio, a explicat  în 

general fenomenele prezente în societate, folosind expresia „sport naţional” cu referire a 

corupţie. „Noi am fi avut nevoie în Moldova de ceva similar, când în fruntea ţării liderul 

naţional nu ar fi hoţ, şi nu ar fi venit la putere ca să-şi umple buzunarele cu bani” afirmă 

Tănase. Astfel, reporterul atribuie sursei lucruri pe care aceasta nu le-a afirmat direct (mai 

mult detalii vedeţi în studiul de caz n.2 din anexă). În condiţiile în care sursele citate lasă să 

se înţeleagă anumite lucruri, reporterii ar trebui să menţioneze clar acest lucru, fără a 

interpreta sau folosi expresii de genul „a spus tranşant”. 

 

Un caz de deturnare a mesajului este ştirea despre plăţile efectuate de Primăria Chişinău 

pentru troleibuzele procurate din Belarus (27 aprilie). Ştirea informează că plăţile s-au 

efectuat prin intermediul unei firme din Bucureşti, lăsând să se înţeleagă că bugetul ar fi fost 

prejudiciat din această cauză.  Deşi din documentul care apare pe ecran este clar că e vorba 

de un consorţiu din care fac parte o companie din Belarus şi una din România, reporterul 

evită să menţioneze acest lucru, repetând de mai multe ori mesajul că banii au fost 

transferaţi prin firma românească care a încasat comisioane.  

 

De menţionat că marea majoritate a ştirilor NIT abundă de comentarii ale reporterilor, 

opiniile reporterilor fiind prezentate drept fapte.  Astfel, se încalcă flagrant prevederile Art. 

7 (b) al Codului audiovizualului potrivit cărora  „pentru a asigura în cadrul emisiunilor 

informative ale radiodifuzorilor respectarea principiilor echilibrului social-politic, 

echidistanţei şi obiectivităţii, aceştia vor plasa fiecare ştire astfel încât să nu fie deformat 

sensul realităţii prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau titluri”. 

 

Corectitudinea şi echilibrul ştirilor. Pluralismul de opinie 

 

Acelaşi art. 7 (c) al Codului Audiovizualului prevede că în cazul subiectelor ce vizează 

situaţii de conflict urmează să se respecte principiul de informare din mai multe surse. Or, 

din cele 42 de ştiri controversate de la NIT în care ar fi fost necesară o a doua opinie, doar 

17 au prezentat părerea părţilor vizate. Celelalte materiale au prezentat o singură parte, de 

regulă PCRM. Drept exemple pot servi ştirile despre iniţiativele PCRM de a contesta la 

Curtea Constituţională actele adoptate de Parlament, ştirile privind aşa-zisa strategie de 



 8 

decentralizare, ştirile privind situaţia proastă a străzilor, „promisiunile goale ale lui 

Chirtoacă” etc.  Totodată, în 32 de ştiri a lipsit pluralismul de opinie, deşi ar fi fost necesar 

de citat mai multe surse, inclusiv experţi, persoane direct vizate etc. pentru a face ştirile mai 

explicite.   

 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

 

În materialele critice cu caracter electoral direct sau indirect ce vizează candidaţii partidelor 

parlamentare, altele decât PCRM, NIT recurge deseori la caricaturi, muzică, foloseşte 

imagini din arhivă, integrează imagini irelevante alături de texte care se referă la alte 

subiecte etc. Astfel, în ştirea cu numărul 4 din buletinul din 18 aprilie, NIT îl prezintă pe 

Dorin Chirtoacă pe rol de prezentator al unei cunoscute emisiuni a primului canal din Rusia 

Câmpul minunilor (Поле Чудес) (vezi studiul de caz nr.1). Alte caricaturi îl prezintă pe 

Vlad Filat pictând harta Moldovei (în ştirea despre aşa-zisa descentralizare, 28 aprilie), pe 

Serafim Urechean cu mai mulţi saci cu dolari în braţe (în ştirea despre numirea acestuia în 

funcţia de preşedinte al Curţii de Conturi, 21 aprilie), pe Dorin Chirtoacă, a cărui figură 

substituie chipul lui Ştefan cel Mare pe bancnota de 100 de lei, pe care mai apare şi 

imaginea unor ouă roşii (în ştirea intitulată „Minciunile pascale ale lui Dorin Chirtoacă”, 19 

aprilie), colajul care îi prezintă, îmbrăţişaţi, pe premierul Vlad Filat şi liderul transnistrean 

Igor Smirnov, îmbrăcaţi în  treninguri (18 aprilie). 

 

În unele cazuri se recurge la cântece, ale căror texte abundă de jargoane, de exemplu în 

materialul în care sunt prezentate fotografii de la un presupus chef de la primărie. „Chef de 

zile mari în biroul primarului Dorin Chirtoacă. Pe internet au apărut mai multe poze care 

demonstrează cu ce s-a ocupat edilul capitalei în una din zile în cei 4 ani de administrare a 

municipiului. În imaginile publicate Dorin Chirtoacă organizează un chef cu băutură şi 

dansuri cu domnişoare. Autorul fotografiilor nu spune când a avut loc petrecerea însă lasă 

un comentariu în care se spune – citez: „Primarul organizează bairamuri în timp ce 

chişinăuienii, cei care l-au adus prin votul lor în funcţia de primar, nu au cu ce-şi plăti 

facturile. Ei bine, domnilor, iată că asta înseamnă pentru primar schimbarea până la 

capăt”. Urmăriţi în continuare cum Dorin Chirtoacă administrează treburile capitalei din 

biroul sau”, se spune în intro-ul materialului. După care pe ecran se perindă un şir de 

fotografii, fundalul sonor reprezentând fragmente dintr-un cântec din care se distinge clar 

refrenul “Гуляй, братва” (Să chefuim, golanilor). 

 

În acest fel se încalcă din nou Codul Audiovizualului care nu permite „deformarea sensului 

realităţii prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau titluri”. 

 

 
 

Implicare în campania electorală 
 

În cele 10 buletine de ştiri din perioada monitorizată, postul de televiziune Euro TV a 

difuzat 31 de materiale cu caracter electoral direct sau tangenţial. Majoritatea acestora se 

referă la începutul campaniei electorale şi la procesul de înregistrarea a candidaţilor (22 

subiecte), dar există şi reportaje care abordează problemele curente cu care se confruntă 



 9 

capitala (9 subiecte). Printre ultimele se numără organizarea sărbătorilor de Paşti de către 

autorităţile locale, marcajele stradale, gunoiul din parcuri, starea monumentelor de 

arhitectură, ambuteiajele şi lansarea pe rută a noilor troleibuze. Ultimul subiect a fost 

prezent în mai multe materiale (4), unele dintre acestea având o tentă vădit electorală. 

 

Imparţialitate  şi  obiectivitate 

 

Euro TV nu a înregistrat în perioada monitorizată abateri de la normele deontologice 

capabile să deformeze sau să trunchieze informaţia pusă la dispoziţia publicului. Nu au fost 

identificate nici probleme ce ţin de separarea opiniilor de fapte, precum şi discriminarea 

vreunui candidat electoral. 

 

Prezenţa mai multor ştiri despre activităţile autorităţilor locale (aproximativ o treime din 

numărul de subiecte electorale directe sau indirecte) şi mai ales ale primarului general Dorin 

Chirtoacă (care nu degrevase din funcţie) face ca acesta să fie favorizat puţin printr-o 

mediatizare mai mare în comparaţie cu alţi concurenţi electorali despre care nu există nicio 

ştire sau care fac parte doar din subiecte generale şi colective, cum ar fi înregistrarea 

acestora. Spre exemplu în jurnalul din data de 26 aprilie, actualul edil este cap de ştire în 

patru subiecte (ştirile 3, 4, 5 şi 15). Menţionăm că în această zi la Primăria Chişinău a avut 

loc şedinţa săptămânală şi reporterii au avut posibilitatea să identifice trei subiecte despre 

transportul gratuit de Paştele Blajinilor, marcajele stradale şi gunoaiele lăsate de orăşeni 

după petrecerile la iarbă verde în parcuri. Totodată, în această zi, primarul a participat şi la 

comemorarea victimelor catastrofei de la Cernobîl (ştirea 15). Situaţia se repetă şi în alte 

zile, când primarul general este protagonist al mai multor subiecte (18 aprilie - 3, 27 aprilie 

– 3).  

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

În perioada de raport, Euro TV a dat dovadă de respectarea principiilor diversităţii şi 

echilibrului surselor. În toate cele cinci subiecte legate de anumite controverse sunt prezente 

ambele părţi implicate în conflict. 

 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

 

Pe durata perioadei 18 aprilie – 1 mai nu au fost înregistrate cazuri de utilizare a limbajului 

discriminatoriu la adresa concurenţilor electorali şi nici imagini capabile să deformeze 

realităţile şi să creeze premise pentru a pune la îndoială respectarea standardelor etice şi 

profesionale de către jurnaliştii de la EURO TV. 

 

  
 

Implicarea în campania electorală 
 

În primele două săptămâni de monitorizare, postul de televiziune Jurnal TV s-a implicat 

activ în campania electorală, reflectând atât evenimentele care vizează direct  desfăşurarea 



 10 

campaniei, cât şi evenimentele/situaţiile care se referă tangenţial la alegeri şi la competiţia 

dintre candidaţi.  

 

În total, în principalul buletin de ştiri al zilei, Jurnal TV a prezentat 25 de ştiri care se referă 

direct la campania electorală şi alte 20 de subiecte care se referă la campanie în mod 

indirect. Începând cu data de 28 aprilie, Jurnal TV prezintă ştirile pe care editorii postului le 

consideră legate direct de campanie în cadrul unei rubrici speciale „Alegeri locale 2011. 

Gândeşte ce votezi!” 

 

În „Jurnalul orei 20.00”, pus pe post în perioada 18 aprilie – 1 mai 2011, au fost 

mediatizate, preponderent, declaraţiile, acţiunile şi disputele candidaţilor la funcţia de 

primar general al municipiului Chişinău, iar într-o ştire s-a făcut trimitere la unul din 

candidaţii la funcţia de primar al oraşului Ungheni. Activitatea Comisiei Electorală Centrale 

(CEC) a fost reflectată cu regularitate în această perioadă, fiind prezentate reportaje de la 

fiecare şedinţă CEC. Printre principalele subiectele mediatizate în primele două săptămâni 

ale campaniei electorale în „Jurnal orei 20.00” au fost: 

- tragerea la sorţi pentru buletinul de vot în municipiul Chişinău; 

- înregistrarea candidaţilor în capitală, inclusiv în contextul neînţelegerilor dintre 

partidele care înaintează candidaţi şi învinuirile că membrii Consiliului electoral de 

circumscripţie Chişinău ar acţiona „la comandă”; 

- lansările în campanie cu prezentarea programelor electorale; 

- darurile pascale în context electoral şi alte acţiuni de imagine ale candidaţilor la 

primăria Chişinăului; 

- certurile şi acuzaţiile reciproce pe care şi le aduc Dorin Chirtoacă şi Victor Bodiu 

etc. 

 

Imparţialitate şi obiectivitate 

 

În total pentru perioada de monitorizare, cel mai mediatizat candidat la funcţia de primar al 

mun. Chişinău a fost Dorin Chirtoacă (PL) care a beneficiat de 20 de apariţii în „Jurnalul 

orei 20.00” de la Jurnal TV, majoritatea în context neutru sau favorabil. Ţinând cont de 

faptul că D. Chirtoacă nu fusese înregistrat oficial în calitate de candidat, deci, nu a degrevat 

din funcţia de primar general pe care o deţinea în prima perioadă de monitorizare, prezenţa 

sa mediatică sporită pare a fi parţial justificată. Totuşi, postul de televiziune Jurnal TV 

manifestă o uşoare favorizare a lui Dorin Chirtoacă în campania electorală. În afara 

contextului electoral propriu-zis, actualul primar apare în imagini video în context pozitiv, 

oferind dulciuri şi bomboane de Paşti copiilor bolnavi, daruri cumpărate din sursele unor 

oameni de afaceri anonimi (24 aprilie), servindu-i cu cozonac pe locatarii celui mai mare 

bloc locativ din Chişinău (25 aprilie), cerând să fie aduse cisterne cu apă pentru cei care vor 

vizita cimitirele de Paştele Blajinilor (26 aprilie), prezentând troleibuzele noi, procurate din 

Belarus (28 aprilie), intervenind pentru soluţionarea unor probleme semnalate de orăşeni 

(29 aprilie), ajutând la salubrizarea unui cimitir (30 aprilie) etc. În jurnalul din 29 aprilie, 

Dorin Chirtoacă a apărut în trei subiecte diferite. 

 

Victor Bodiu, candidatul la funcţia de primar general al mun. Chişinău din partea PLDM de 

asemenea a apărut destul de des la „Jurnal orei 20.00”, în total, de 12 ori, în special 

prezentând unele iniţiative electorale, precum şi în contextul disputelor şi învinuirilor 



 11 

reciproce cu primarul în exerciţiu şi candidatul declarat al PL, Dorin Chirtoacă. În plus,  

Bodiu a apărut în secvenţe video participând la festivitatea de înmânare a cadourilor de 

Paşti pentru scriitori (20 aprilie), aducând alături de delegaţia Mitropoliei Moldovei Focul 

Haric (20, 22, 23 aprilie) şi întâlnindu-se cu Patriarhul Ierusalimului (23 aprilie), împărţind 

steguleţe de Ziua Tricolorului (27 aprilie). În general, postul de televiziune l-a prezentat pe 

candidatul PLDM de o manieră neutră, dar şi uşor ironică. De altfel, tonalitatea semi-ironică 

este utilizată de Jurnal TV în raport cu toţi candidaţii.   

 

Ceilalţi candidaţi care au depus actele pentru înregistrare la CEC au apărut în „Jurnalul orei 

20.00” mult mai rar: Igor Dodon (PCRM) şi Valentina Buliga (PDM) – de câte patru ori, 

Radu Buşilă (PPCD) şi Sergiu Coropceanu (PSD) – de câte două ori, Vitalia Pavlicenco 

(PNL) – o dată, alţi candidaţi înregistraţi nu au apărut cu declaraţii şi/sau luări de atitudine 

în buletinul de ştiri de la această oră. 

 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 
 

În cele mai multe din ştirile selectate pentru mediatizare de către editorii Jurnal TV la 

principalul jurnal al zilei, în general a fost respectat principiul deontologic al corectitudinii, 

adică prezentării echilibrate a poziţiilor. În unele cazuri, însă, dreptul la replică nu a fost 

oferit. Astfel, una din ştirile puse pe post la 21 aprilie s-a intitulat „Chirtoacă îi cunună pe 

Dodon şi Bodiu” şi a început cu exclamarea „Dodon şi Bodiu locuiesc în concubinaj”, 

atribuită lui Chirtoacă (iată citatul exact din declaraţia lui D. Chirtoacă: „Împreună s-au 

lansat fără documente, au făcut nuntă fără acte legale. Un fel de concubinaj, probabil”). În 

ştire, se anunţă că Chirtoacă îi acuză pe cei doi contracandidaţi că s-ar fi lansat în campania 

electorală contrar prevederilor legii. Dreptul la replică al celor vizaţi nu a fost asigurat. 

 

În acelaşi timp, unele din evenimentele din această perioadă cu participarea candidaţilor 

înregistraţi nu au fost selectate pentru reflectare în „Jurnalul orei 20.00” (de exemplu vizita 

la Moscova a candidatului PCRM I. Dodon/22 aprilie). 

 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

 

Limbajul utilizat de Jurnal TV în materialele puse pe post în „Jurnalul orei 20.00” a fost 

acceptabil. Nu au fost cazuri de manipulare a imaginilor video.   

 

 

 
 

Implicarea în campania electorală  

 

În perioada 18 aprilie – 1 mai, postul de televiziune N4 a difuzat 36 de subiecte cu caracter 

electoral direct sau indirect. Majoritatea materialelor legate direct de campania electorală s-

au referit la înregistrarea candidaţilor, dar şi la evenimentele de lansare în campanie a 

acestora. Reportajele electorale nu au fost delimitate într-o rubrică specială. Acestea au fost 



 12 

incluse în buletin în funcţie de importanţa evenimentului, fapt care face ca unele materiale 

să fie la începutul buletinului, iar altele spre finalul acestuia între ele fiind alte subiecte cu 

caracter non electoral. 

 

Totodată N4 a avut mai multe reportaje cu un caracter voalat de campanie, cum ar fi cele ce 

ţin de activitatea Secretarului General al Guvernului Victor Bodiu (aducerea Focului Haric, 

participarea la un târg de Paşti, lansarea proiectului de supraveghere video a traficului 

rutier, comemorarea victimelor de la Cernobîl), acţiunile Primarului General al capitalei 

Dorin Chirtoacă (acordarea ajutorului de Paşti pentru persoanele cu venituri reduse, lansarea 

troleibuzelor noi), materiale în care aceştia apar fie în cadru, fie cu unele declaraţii.  

 

Obiectivitate şi imparţialitate 

 

Din cele 36 de ştiri monitorizate ca subiecte cu caracter direct sau implicit electoral, doar 3 

au avut probleme la capitolul obiectivitate şi imparţialitate. Una dintre acestea se bazează pe 

o ştire preluată din ziarul Flux care se referă la aşa-zisele chefuri pe care le-a dat Primarul 

Dorin Chirtoacă în biroul său. Faptul că reporterii au preluat textul din ziar, chiar dacă au 

făcut trimitere la sursă, fără să precizeze când şi cum au fost făcute acestea, demonstrează o 

anumită părtinire din partea postului respectiv. Un alt subiect cu probleme la acelaşi capitol 

se referă la lansarea în campanie electorală a candidatului PCRM în care reporterul vine cu 

concluzii cum ar fi „el s-a apucat deja de lucru” şi „s-a lansat în mod inedit”.  

 

În perioada monitorizată nu putem vorbi deocamdată despre o favorizare sau defavorizare a 

vreunui concurent electoral. Cu toate acestea, numărul relativ mare de materiale – 8 din 36 - 

cu participarea lui Victor Bodiu, candidat PLDM la funcţia de primar al capitalei şi, tot el, 

Secretar General al Guvernului, face ca N4 să încline balanţa la acest început de campanie 

spre formaţiunea politică a premierului care apare de cele mai multe ori alături de Bodiu. 

Tendinţa de a favoriza candidatul Partidului Liberal Democrat din Moldova este susţinută şi 

de unele formulări din partea jurnaliştilor de la N4. Spre exemplu în ştirea din 28 aprilie, 

lead-ul trădează interesul reporterului care prezintă promisiunile candidatului PLDM drept 

adevărate: „Incredibil, dar adevărat. În Chişinău va fi posibil de cumpărat apartamente în 

rate timp de 20 de ani, iar rata lunară nu va depăşi 200 euro. Cel puţin şi asta îşi asumă 

candidatul liberal democrat la funcţia de primar al Chişinăului Victor Bodiu”. Reporterul 

face trimitere şi la tandemul Filat-Bodiu, fapt care favorizează un transfer de imagine de la 

premier la candidat ce nu poate rămâne în afara observaţiilor unui telespectator. 

 

Ceilalţi candidaţi şi evenimentele electorale organizate de aceştia împart restul spaţiului 

informaţional de la N4 fără mari deosebiri în ceea ce priveşte parametrii cantitativi şi 

calitativi ai monitorizării.  

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

Nouă ştiri din 36 difuzate de către postul de televiziune N4 în perioada monitorizată au avut 

probleme la capitolul pluralism de opinii. De cele mai multe ori, acestea ţin de lipsa unei 

surse care să vină cu explicaţii pe marginea implicării în campanie a factorilor sau a 

resurselor administrative utilizate de către anumiţi concurenţi electorali. Aici putem 



 13 

menţiona subiectele despre aducerea Focului Haric de la Ierusalim, participarea la un târg 

de binefacere, sărbătoarea Drapelului naţional, lansarea noilor troleibuze pe rută, etc. 

 

Faptul că jurnaliştii de la N4 se confruntă cu probleme de ordinul respectării corectitudinii 

şi echilibrului surselor este evident cel mai bine în reportajul de la evenimentele privind 

marcarea Zilei Drapelului naţional la 27 aprilie. Reporterii au încercat să surprindă toate 

evenimentele organizate cu această ocazie, atâta doar că actorii politici au fost abordaţi în 

mod diferit. Aceştia au evitat să îl pună pe post pe Primarul General cu o declaraţie făcută în 

timpul unui eveniment, dar au arătat cum candidatul PLDM la funcţia de Primar al capitalei 

împarte trecătorilor tricoloare şi le explică semnificaţia acestora. Abordarea diferenţiată 

limitează accesul publicului la multitudinea de idei, chiar dacă acestea nu ţin direct de 

campania electorală, favorizând un singur candidat. 

 

În lipsa unor reacţii din partea unor concurenţi vizaţi de către contracandidaţii lor, jurnaliştii 

de la N4 au găsit propria modalitate pentru a asigura pluralismul de opinii. Spre exemplu 

într-un reportaj din 29 aprilie, în care Partidul Democrat acuză PCRM de o nouă diversiune 

electorală, lipseşte reacţia din partea comuniştilor. Iată cum a ieşit din situaţie autorul: 

„Până la această oră comuniştii nu au răspuns la acuzaţiile democraţilor, dar cert este (s.n.) 

că PCRM a declarat că va avea o electorală curată”. 

 

În perioada 18 aprilie – 1 mai, postul de televiziune N 4 a fost precaut în reflectarea 

subiectelor controversate cu acuzaţii la adresa concurenţilor electorali. Din cele şase 

materiale controversate, trei nu au inclus şi partea acuzată. Pe lângă relatarea menţionată 

mai sus, mai este vorba de un subiect din 26 aprilie în care Premierul face comentarii 

sarcastice pe marginea unei presupuse ameninţări cu moartea la adresa unei candidate PD la 

funcţia de primar din raionul Străşeni. Replicile lui Vlad Filat rămân fără răspuns din partea 

vreunui reprezentant al democraţilor care cu câteva zile în urmă acuzau PLDM de 

organizarea mai multor tentative de racolare a candidaţilor pe listele acestui partid. Un alt 

reportaj sensibil la o analiză pe marginea respectării echilibrului surselor ţine de punerea pe 

post a unor declaraţii făcute de către Sergiu Mocanu, preşedintele Mişcării Antimafie la 

lansarea în campania electorală. Acesta a spus că omul de afaceri Vlad Plahotniuc şi-a 

pregătit doi candidaţi la funcţia de primar al Chişinăului, pe Buliga şi Dodon. Voronin a 

respins aceste acuzaţii, Dodon şi Plahotniuc nu au comentat declaraţiile. 

 

Limbajul şi imaginile video utilizate 

 

Pe durata perioadei monitorizate, postul de televiziune N4 nu a dat dovadă de exagerări la 

capitolul utilizarea limbajului admisibil pentru ştiri. Cu excepţia unor formulări care lasă loc 

ce interpretare, cum ar fi „Verde pentru troleibuze” (21 aprilie, face trimitere la culoarea 

politică a unui concurent electoral) şi „Democraţii tună” (22 aprilie, e vorba de o exagerarea 

din partea autorului ştirii). Primul lead vine să ilustreze votul parlamentarilor pentru scutirea 

de taxe vamale a lotului de troleibuze pentru Chişinău. Cel de-al doilea se referă la 

conferinţa de presă a candidatei PD la funcţia de primar al capitalei Valentina Buliga în care 

aceasta face publice ameninţările la adresa unor colegi de partid. 

 



 14 

Reporterii nu au folosit etichetări atribuite unor candidaţi electorali. Aceste observaţii se 

referă şi la utilizarea imaginilor, dar şi a elementelor de montaj care au respectat standardele 

etice şi profesionale. 

 

PRESA SCRISĂ 

 

  
 

Implicarea în campania electorală 

 

În perioada de raport, cotidianul Adevărul a avut în total 15 materiale cu caracter electoral 

direct sau indirect. Acestea au vizat depunerea actelor la CEC pentru înregistrarea primilor 

candidaţi, declaraţiile acestora şi lansarea oficială în campanie a unora dintre ei. Totodată, 

în unele ştiri au fost vizaţi reprezentanţii anumitor partide şi concurenţi electorali, care au 

fost fie implicaţi în diverse acţiuni, fie acuzaţi de alţi concurenţi, dar şi de jurnalişti de 

anumite lucruri.  

 

Imparţialitate şi obiectivitate  
 

Marea majoritate din cele 15 materiale au fost obiective şi imparţiale. Doar în 3 materiale a 

fost remarcată o uşoară părtinire, evidentă  din unghiul de abordare a subiectului. Astfel,  

materialul intitulat „„Hai, Chişinău!” la maşini de spălat”, din 27 aprilie, îl favorizează 

indirect pe actualul primar Dorin Chirtoacă, acesta fiind prezentat ca un administrator 

preocupat de curăţenia din capitală. Într-un alt material – „Tri-lansarea cu fast a 

troleibuzelor lui Chirtoacă”  din 29 aprilie, primarul capitalei este defavorizat. Expresii de 

genul „ambuteiaje infernale”,  „cu toţii au venit să vadă „minunea” despre care primarul 

vorbeşte de jumătate de an”, „Dorin Chirtoacă nu a ratat nicio ocazie pentru a-şi face 

imagine, purtând presa după el la orice eveniment” reprezintă opiniile personale ale 

autorului materialului care nu ar fi trebuit să se regăsească într-un material informativ. Şi în 

unele titluri se observă o uşoară ironie, de exemplu:  „Copy paste şi greble electorale”, cu 

referire la acuzaţiile de plagiat din partea candidaţilor PLDM şi PL, dar şi lansarea oficială a 

candidatului PCRM în alegeri. Reporterul informează că „Dodon a pus şi el mâna pe un băţ 

cu un cui prins la capăt”, iar 2 parlamentare au venit la „subotnik” cu maşina cu numere de 

parlament, chiulind de la şedinţa în plen”. Astfel, candidatul PCRM este persiflat uşor. De 

notat că astfel de detalii descriptive nu sunt scoase în prim-plan în materialele despre 

lansarea altor doi concurenţi electorali – PL şi PLDM. 

 

Materialul „Creştini persecutaţi de comunişti în URSS”, chiar dacă nu vizează Partidul 

Comuniştilor din Moldova, oricum indirect îl defavorizează, căci are loc un transfer de 

imagine negativă, în special prin intertitlul „Ideologia comunistă justifică actele de violenţă 

şi crimele împotriva comuniştilor”. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

Absoluta majoritate a materialele din Adevărul au respectat principiul corectitudinii şi 

pluralismului de opinie. 14 din 15 ştiri au conţinut opiniile diverselor surse, iar în singurul 



 15 

material controversat difuzat în această perioadă au fost citate ambele părţi implicate în 

conflict.  

 

Limbajul şi imaginile utilizate 

 

Materialele din Adevărul sunt scrise cu respectarea normelor deontologice şi nu conţin 

expresii peiorative sau licenţioase care ar eticheta anumiţi concurenţi electorali. În toate 

materialele ce cad sub incidenţa prezentei monitorizări, a fost utilizat un limbaj corect, iar 

imaginile au fost informative, fără a se abate de la normele etice. De notat că ziarul citat 

este singura publicaţie care încearcă să păstreze un echilibru în prezentarea imaginilor în 

care apar concurenţii: de regulă apar câte două fotografii alăturat, egale ca mărime. Totuşi, 

acest lucru e mai puţin valabil pentru candidatul PCRM, care nu apare în imagini alături de 

Bodiu şi Chirtoacă,  în materialul „Copy-paste şi greble electorale” care se referă la toţi trei 

candidaţi (22 aprilie, p.7) 

  

 
 

Implicarea în campania electorală 
 

În cele şapte ediţii ale publicaţiei Moldova Suverană din perioada 28 aprilie – 1 mai, au fost 

publicate 31 de materiale care au tangenţe editoriale cu alegerile locale din 5 iunie 2011, 

inclusiv 16 articole care vizează direct campania electorală sau unul/mai mulţi concurenţi 

electorali şi alte 15 articole care se referă la partidele politice antrenate în alegerile locale, 

fără să fie nominalizat sau să se subînţeleagă candidatul acestora. Ca gen jurnalistic, de cele 

mai multe ori, acestea au fost articole de opinie, mai rar – analize şi ştiri.  

 

În reflectarea campaniei electorale, politica editorială a ziarului „Moldova Suverană” este 

axată, pe de o parte, pe critici dure directe şi indirecte în adresa partidelor politice din arcul 

guvernamental şi a candidaţilor acestora pentru funcţiile elective, iar pe de altă parte, pe 

promovarea candidaţilor PCRM la alegeri, precum şi a mesajului critic al acestui partid 

privind alianţa de guvernământ şi rezultatele guvernării la nivel central şi local. 

Evenimentele campaniei electorale sunt mediatizate de ziar selectiv, iar cititorii sunt 

informaţi doar despre evenimentele electorale organizate de PCRM.  

 

Obiectivitate şi imparţialitate 

 

Caracterul materialelor publicate de Moldova Suverană indică favorizarea clară a 

candidatului PCRM Igor Dodon şi defavorizarea candidaţilor Dorin Chirtoacă (PL) şi 

Victor Bodiu (PLDM). Astfel, la 19 aprilie, ziarul informează despre depunerea actelor de 

înregistrare a candidaţilor la funcţia de primar general al municipiului Chişinău, în care sunt 

amintiţi patru dintre candidaţii care au depus acte, însă singurul candidat citat este Igor 

Dodon, în plus articolul este însoţit de o fotografie a acestuia. A doua zi, publicaţia revine 

cu detalii, titrând „Igor Dodon nr. 6 in buletinul de vot”, plasând din nou o fotografie a 

acestui candidat. În ediţia din 22 aprilie, ziarul publică un material despre lansarea 

programului electoral şi a echipei candidatului PCRM, inclusiv cinci fotografii de la acest 

eveniment (prezentarea programelor şi a echipelor celorlalţi candidaţi nu a fost reflectată în 



 16 

ziar), la 28 aprilie se anunţă despre lansarea clipului „Sîntem moldoveni”, la care a 

participat Igor Dodon care este şi singura sursă citată în articol. În alte materiale, cititorilor 

li se spune că cele mai mari şanse să câştige alegerile locale în Chişinău le are candidatul 

Partidului Comuniştilor Igor Dodon („Flăcăul va divorţa de... primăria capitalei”, 27 

aprilie). 

 

În raport cu ceilalţi candidaţi la funcţia de primar general al Capitalei, Moldova Suverană 

are un comportament editorial total diferit, aceştia fiind ţinte ale unor atacuri mediatice cu 

scopul clar de a-i prezenta în lumină proastă sau de a-i discredita. Astfel, numele lui Dorin 

Chirtoacă a fost amintit în perioada de raportare de şapte ori, de fiecare dată în context 

negativ (acuzat de gestionare proastă a finanţelor municipalităţii şi corupţie în interesul 

partidului pe care îl reprezintă, de instigare la lovitură de stat în contextul evenimentelor din 

7 aprilie 2009, că partidul ar fi falsificat rezultatele alegerilor locale anterioare şi 

intenţionează să facă acelaşi lucru şi în actualul scrutin etc.). Candidatul PLDM Victor 

Bodiu a fost amintit direct de trei ori, de fiecare dată în context defavorabil. Despre ceilalţi 

candidaţi la funcţia de primar general al Chişinăului ziarul a anunţat doar în contextul 

depunerii actelor/înregistrării, în ştiri care l-au promovat direct pe candidatul PCRM Igor 

Dodon. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

În 27 de texte jurnalistice informaţiile au fost prezentate dintr-o singură perspectivă, astfel 

nu a fost asigurat pluralismul de opinii, iar materialele au fost părtinitoare. În 19 texte a fost 

abordat un subiect controversat sau au fost lansate acuzaţii la adresa unui concurent 

electoral sau a partidului pe care acesta îl reprezintă, dar în niciun caz nu a fost asigurat 

dreptul la replică, aşa cum cer normele deontologice. 

 

Limbajul şi imaginile utilizate 

 

În unele materiale publicate în Moldova Suverană au fost utilizate expresii cu nuanţă 

peiorativă, insinuante şi semi-licenţioase, colaje nemarcate corespunzător sau imagini 

trucate în scop de manipulare. Astfel,  în ediţia din 20 aprilie, ziarul publică un text despre 

care se anunţă că a fost primit la redacţie, cu titlul „Să ne lecuim de pîntecăria verde”, 

semnat de „Vladimir Ghirba, jurnalist FREE LANCE, or. Floreşti”. Textul începe cu 

următoare afirmaţie „Doi ani de zile o coaliţie ridicolă şi impotentă liberală din 3 

măscărici mincinoşi şi altul gras, dat mai la umbră, marele AMN-ist Serafim Poddubnîi (au 

rămas şi ne călăresc biata ţărişoară)”, iar în articolul „Flăcăul va divorţa de... primăria 

capitalei” (27 aprilie) lui Dorin Chirtoacă i se spune „Dorinel, fiul câinilor vagabonzi” etc. 

 

 

 

 
 

Implicare în campania electorală 
 

Timpul de dimineaţă publică în perioada monitorizată 19 articole cu caracter electoral direct 

sau indirect. Dintre acestea, jumătate au un caracter strict informativ (înregistrarea 



 17 

concurenţilor electorali şi lansare în campanie, informaţii de la CEC), iar celelalte de opinie 

(editoriale şi sondaje în stradă).  

 

Imparţialitate şi obiectivitate 

 

Ziarul reuşeşte să fie imparţial şi obiectiv în ştirile despre campanie electorală, dar nu 

întotdeauna şi în articolele mai complexe. În subiectul din 18 aprilie „Este un păcat să fii 

comunist”, autorul vorbeşte despre o listă de păcate care ar exista la una din bisericile din 

Chişinău, în care, printre altele, este trecut şi „păcatul să activezi în calitate de comsomolist 

sau comunist". Publicaţia nu oferă loc pentru interpretări şi altora care au o altă opinie 

despre această listă. Aceleaşi observaţii se referă şi la articolul „Chişinăul s-a transformat 

intr-un morman de istorie distrusă”, în care se ajunge la concluzia că în fiecare lună, la 

Chişinău se distruge un monument istoric. 

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

La acest capitol menţionăm că ziarul promovează pluralismul de opinie prin lansarea unor 

rubrici în care diferiţi comentatori, dar şi oameni simpli vin cu idei pe marginea campaniei 

electorale. Spre exemplu, pe 27 aprilie, cititorii sunt încurajaţi să identifice problemele 

stringente din Chişinău şi să propună soluţii. Redacţia promite că le va publica la rubrica „O 

mie şi una de nopţi ale oraşului Chişinău”. În acelaşi număr apare şi un sondaj în stradă în 

care respondenţii sunt rugaţi să răspundă la întrebarea „Care trebuie să fie primele trei 

lucruri pe care urmează să le facă noul primar?”. 

 

Pe lângă aceste materiale de opinie a publicului larg, Timpul de dimineaţă publică şi 

comentarii despre campania electorală ale unor jurnalişti consacraţi, cum ar fi „Ce aştept eu 

de la candidaţi?” de Constantin Cheianu (29 aprilie), „Chişinăul, un oraş sacrificat?” de 

Constantin Cheianu (27 aprilie). Ambele materiale abordează felul cum au început alegerile 

şi care sunt aşteptările lor de la candidaţi. 

 

Limbajul şi imaginile  utilizate 

 

Limbajul ştirilor electorale din ziarul Timpul de dimineaţă este corect, iar cel al 

comentariilor este uşor ironic pe alocuri, dar nu exagerează în etichetări sau acuzaţii la 

adresa unor candidaţi. 

 

 
 

Implicarea în campania electorală 

 

În perioada 18 aprilie – 1 mai, în cele cinci numere ale ziarului Nezavisimaia Moldova au 

fost publicate 22 de articole cu caracter electoral direct şi indirect. Printre principalele 

subiecte reflectate se numără cele privind înregistrarea lui Igor Dodon la Consiliul Electoral 

de Circumscripţie Chişinău, prezentarea platformei electorale a PCRM şi a candidaţilor la 

funcţia de primar general al capitalei şi de consilieri municipali din partea acestei 

formaţiuni. De asemenea, ziarul prezintă realizările PCRM timp de opt ani de guvernare. 

 



 18 

Nezavisimaia Moldova a mai scris despre raportul de activitate prezentat de Dorin Chirtoacă 

şi problema distrugerii monumentelor de arhitectură (actuala administraţie fiind învinuită că 

ar fi implicată în distrugerea centrului istoric al capitalei), intenţia AIE de a înfăptui „în 

secret” o reformă administrativ-teritorială (reformă numită şi „genocid administrativ”, iar în 

acest context este menţionat numele candidatului PLDM, Victor Bodiu). Remarcăm că 

articolele de publicitate electorală nu sunt marcate ca atare. Niciun articol nu este însoţit de 

specificarea “Achitat din fondul electoral”. 

 

Obiectivitate/imparţialitate 

 

Ziarul a reflectat din perspectivă pozitivă tot ce ţine de Igor Dodon, candidatul PCRM la 

funcţia de primar general al capitalei, şi candidaţii acestei formaţiuni la postul de consilieri, 

dar a criticat contracandidaţii lui Dodon, în special activitatea actualului primar Dorin 

Chirtoacă, candidat PL.  

 

Igor Dodon, este favorizat în 8  articole. Într-unul dintre acestea (publicat pe 19 aprilie), se 

menţionează că PCRM a înaintat un candidat care este „o personalitate politică 

independentă”, „liderul aripii reformatoare” a PCRM. „Iar pentru Voronin, Dodon este în 

primul rând un manager experimentat, un tehnocrat adevărat, care are menirea să 

soluţioneze problemele ce ţin de scoaterea ţării din criză ”, se mai menţionează în articol. 

Contracandidaţii lui Igor Dodon apar doar în lumină negativă. Candidatul PL, Dorin 

Chirtoacă, este defavorizat în 9 articole, iar candidatul PLDM, Victor Bodiu -  în 5 articole.  

Drept exemple de defavorizare a candidatului PL, Dorin Chirtoacă servesc mai multe 

articole în care acesta este acuzat că ar fi vinovat de distrugerea monumentelor de 

arhitectură, dar şi de degradarea oraşului, în general. Potrivit autorilor articolelor publicate 

în „Nezavisimaia Moldova”, proiectele actualului primar nu s-au soldat cu succes. 

 

Candidatul PLDM, Victor Bodiu este defavorizat în astfel de articole ca cel din 20 aprilie în 

care se menţionează că Bodiu ar fi fost implicat în „scheme de privatizare dubioasă” (este 

dat drept exemplu privatizarea clădirii IPTEH), pentru că în anii 1999-2000 a fost 

consilierul lui Vlad Filat în cadrul Departamentului Privatizării. Ziarul îl citează pe 

Chirtoacă şi menţionează că el ar fi făcut aceste declaraţii. Reacţia lui Bodiu la aceste 

acuzaţii lipseşte.  

 

Corectitudinea şi echilibrul surselor. Pluralismul de opinie 

 

Majoritatea materialelor publicate în Nezavisimaia Moldova au prezentat informaţia dintr-o 

singură perspectivă, indicând doar o sursă de informaţii. Ziarul a avut în total 11  materiale 

controversate relevante în care nu a fost oferit dreptul la replică. Astfel, ziarul publică 

articolele în care Primăria Chişinău este acuzată că încurajează distrugerea monumentelor 

istorice din oraş (19 aprilie), actualul primar este acuzat de spălare de bani prin intermediul 

unei firme din România (în cazul troleibuzelor cumpărate din Minsk, vezi ziarele din 21 şi 

22 aprilie), candidaţii PD şi PLDM sunt acuzaţi că ar fi atacat candidaţii şi agitatorii PCRM 

din raioanele Basarabeasca şi Căuşeni. În nici unul dintre aceste cazuri nu a fost solicitată 

opinia celeilalte părţi.  

 

 Limbajul şi imaginile utilizate  



 19 

 

În 6 articole din Nezavisimaia Moldova există abateri de la normele deontologice privind 

limbajul (s-a folosit limbaj peiorativ, etichete). Drept exemplu poate servi materialul 

publicat pe 19 aprilie, despre raportul de activitate al lui Dorin Chirtoacă, în care sunt 

folosite expresii peiorative la adresa lui Chirtoacă şi a proiectelor sale, de genul 

„Chirtoacăville” («Киртоакэвилль») „întreg Chişinăul s-a săturat de acest „mărin” 

(«осточертел нынешний «мэрин» всему Кишиневу), «представленные им проекты 

отдают […] конкретными Костюженами» etc. Într-un articol de pe 21 aprilie, Chirtoacă 

este numit „diletant-politican”. Pe 22 aprilie, la rubrica „Ziarul – cititorul - ziarul” sunt 

publicate câteva scrisori de la cititori, în care Chirtoacă este numit „Chirtoşca”, „Dorinel”, 

menţionându-se că „principalul său proiect este transformarea Chişinăului într-o cloacă”.  

Pe 29 aprilie e publicată o altă scrisoare a unei cititoare, care spune că Dorin Chirtoacă „ar 

trebui să lucreze grădinar în grădina lui Băsescu”. 

 

 
 

Implicarea în campania electorală 

 

În perioada monitorizată Jurnal de Chişinău a abordat subiectul alegerilor generale locale 

mai mult la nivel de interpretare şi mai puţin informativ. Aproape jumătate din cele 9 

articole publicate analizează începutul campaniei fie într-o formă alegorică ("Candidaţii mai 

potriviţi" de Ion Buraga, 22 aprilie şi 29 aprilie), fie la nivel de opinie (Interviu cu 

Constantin Cheianu, 22 aprilie, "AIE se destramă după 5 iunie" de Petru Bogatu, 29 aprilie). 

 

Imparţialitate şi obiectivitate 

 

În general, primele două săptămâni de campanie electorală sunt reflectate în Jurnal de 

Chişinău cu respectarea normelor elementare de publicare a unor subiecte pe teme 

electorale: imparţialitate, obiectivitate şi echidistanţă. Nu sunt înregistrate exagerări la nivel 

de limbaj sau imagini trucate. Alte cinci articole au un caracter de relatare în care se 

vorbeşte despre începutul înregistrării concurenţilor electorali, dar şi despre incidentele şi 

neînţelegerile dintre formaţiunile alianţei de guvernare pe fundalul campaniei electorale. Nu 

putem vorbi despre încălcări grave ale normelor jurnalistice de scriere, dar atragem atenţia 

la unele scăpări ale autorilor care nu întotdeauna separă opiniile lor personale de fapte. Spre 

exemplu, în reportajul "Politicienii din AIE-2 se antipatizează", autorul are tendinţa să 

strecoare şi opiniile sale despre cele observate la comemorarea victimelor de la Cernobîl şi 

vine cu o concluzie: "deşi unii actori politic, implicaţi în bătălia electorală, fac apel la 

bunul simţ....., totuşi faptele arată contrariul". 

 

 

 

 

 

 

 

 



 20 

4. Concluzii 

 

În baza rezultatelor monitorizării se poate de constatat că, în intervalul 18 aprilie - 1 mai 

2011, majoritatea mass media monitorizate nu au admis abateri grave de la principiile etice 

şi deontologice. Cu excepţia unui post de televiziune şi a două ziare, nu se observă 

favorizarea evidentă a vreunui concurent electoral.  

 

 Posturile Prime TV, Euro TV şi Jurnal TV au avut un comportament echilibrat, fără 

abateri evidente de la standardele profesionale şi deontologice. 

 Postul cu acoperire quasi-naţională NIT a promovat deschis candidaţii PCRM, nu numai 

prin spaţiul oferit materialelor despre aceştia, ci şi prin modul de selectare şi prezentare 

a ştirilor. Majoritatea ştirilor puse pe post de NIT au fost părtinitoare, iar cele care au 

vizat alţi concurenţi decât PCRM deseori au fost denigratoare. Postul promovează 

limbajul jurnalistic agresiv, utilizează imagini ce contravin principiilor profesionale şi 

deontologice. 

 Postul cu regională N4 favorizează uşor PLDM atât prin ştiri de la evenimente 

electorale, cât şi prin ştiri de imagine cu prezenţa premierului Filat.  

 Ziarele Adevărul, Timpul de dimineaţă şi Jurnal de Chişinău au reflectat începutul 

campaniei echilibrat, fără a se situa de partea unor sau altor concurenţi electorali. Nu au 

fost înregistrate abateri evidente de la standardele profesionale şi deontologice. 

 Publicaţiile Moldova suverană şi Nezavisimaia Moldova au făcut partizanat deschis în 

favoarea candidatului PCRM şi în defavoarea celorlalţi concurenţi electorali din partea 

PL, PLDM şi PDM. Ambele ziare au carenţe la capitolul imparţialitate şi echilibrul 

surselor, menţinându-se tendinţa de a prezenta informaţie mai mult unilaterală, bazată 

pe o singură sau mai multe surse, dar care exprimă aceleaşi puncte de vedere, precum şi 

la capitolul limbaj utilizat. 

 

6. Recomandări: 

 

 Mass-media monitorizate ar trebui să utilizeze rapoartele de monitorizare ca 

instrumente de autoreglementare şi să elimine carenţele, astfel încât în activitatea lor 

ulterioară:   

– Să informeze corect, imparţial şi echidistant alegătorii;  

– Să renunţe, în ştiri, la aprecierea/comentarea evenimentelor electorale ale 

partidelor politice sau a reprezentanţilor acestora; 

– Să elimine discriminările în aplicarea principiul pluralismului şi diversităţii 

de opinie şi în oferirea dreptului la replică; 

– Să ţină cont de convingerile politice ale diferitelor categorii ale populaţiei, 

asigurând echilibrul şi diversitatea opiniilor, dar şi libertatea de exprimare;  

– Să reflecte veridic evenimentele fără a deforma sensul realităţii prin montaj 

şi comentarii, respectând principiul de informare din mai multe surse.  

 

 Consiliul Coordonator al Audiovizualului să se autosesizeze şi sancţioneze, în 

conformitate cu prevederile Codului Audiovizualului, radiodifuzorii care încalcă 

dreptul locuitorilor RM la informare completă, obiectivă şi veridică, dreptul la libera 

exprimare a opiniilor şi dreptul la libera comunicare a informaţiilor prin intermediul 

mijloacelor de radiodifuziune şi televiziune. 



 21 

ANEXĂ 

 

Studiu de caz nr. 1 

 

NIT, Curier, 18 aprilie, 20:00 

 

Postul cu acoperire naţională NIT, include în buletinul de ştiri din 18 aprilie un material  

care abordează problema „cadourilor electorale”.  Ştirea, cu durata de 3,35 minute, este 

evident părtinitoare, oferă informaţii dintr-o singură perspectivă, abundă în comentarii 

făcute de reporter, conţine caricaturi, imagini de arhivă, în scop denigrator.      

 

“Alegerile municipale au transformat primăria capitalei într-un adevărat câmp al 

minunilor. In ajunul scrutinului Dorin Chirtoacă dăruieşte maşini poliţiştilor, împarte 

pungi cu mâncare pensionarilor şi donează sute de mii de lei tinerilor care au participat la 

protestele violente din 7 aprilie. Şi asta după ce 4 ani la rând de la primărie se auzea un 

singur mesaj “suntem săraci şi nu avem bani”, anunţă prezentatoarea din studio, în timp ce 

pe ecran apare o caricatură ce-l înfăţişează pe Dorin Chirtoacă pe rol de prezentator al unei 

cunoscute emisiuni de la un post de televiziune din Rusia (Поле Чудес -Câmpul minunilor).  

 

Din start, un telespectator avizat poate remarca nesepararea faptelor de opinie, 

prezentatoarea prezentând publicului propriile opinii sau opiniile autorilor, fapt ce 

contravine Codului deontologic al jurnalistului. În continuare, reporterul afirmă: „În pragul 

alegerilor Dorin Chirtoacă stoarce din răsputeri bugetul capitalei pentru a împărţi cadouri.  

Astăzi Dorin Chirtoacă a promis poliţiştilor ca le va procura vestimentaţie nouă, dar şi 

maşini de 2 mln de lei”. 

 

După un scurt insert cu Dorin Chirtoacă, reporterul se produce pe rol de expert, comentând: 

„20 de automobile în comisariate şi atât. Nici un adaos la salariu, nici un premiu, nici un 

ajutor social pentru colaboratori. Motivul este acelaşi care a răsunat patru ani la rând – nu 

sunt bani. Însa când vine vorba de vandalii din 7 aprilie la primărie se întâmplă o minune. 

Chirtoacă găseşte resursele necesare pentru a împărţi pogromiştilor câte 10 mii de lei. 

 

Un nou insert cu Chirtoacă este urmat de  fotografii şi imagini din 7 aprilie 2009, care-l 

înfăţişează pe primarul de Chişinău în rândul protestatarilor, readucând astfel protestele 

violente în atenţia publicului. Aceste imagini şi formulările utilizate (pogromişti, vandali) 

sunt în măsură să promoveze indirect mesajul că liderul PL ar fi unul dintre organizatorii 

acţiunilor de la acea vreme.  

 

Recompense pentru devastare şi participare la violenţe. Iar cei care au construit oraşul şi l-

au ridicat din ruini după cel de-al doilea război mondial au primit cate 100 de lei astăzi”, 

îşi continuă reporterul propriul comentariu, abătându-se de la rigorile jurnalistice care 

stipulează clar că ştirile nu pot conţine comentariile reporterilor. Jurnalistul echivalează 

termenii pogromişti şi vandali cu termenul de victime, perpetuând opinia personală că 

persoanele care au beneficiat de indemnizaţii în calitate de victime ar fi cele care au 

participat direct la distrugerea sediilor Parlamentului şi al Preşedinţiei.  

 



 22 

A doua parte a materialului se referă la alocaţiile pentru pensionari (100 de lei) oferite de 

Primărie cu prilejul sărbătorilor de Paşti. Textul este scris în aceeaşi cheie, de comentariu:    

„Dorin Chirtoacă, meşter la acţiuni de spectacol, a intuit nemulţumirea pensionarilor şi a 

arătat ce poţi cumpăra cu 100 lei. Aici a pornit un scenariu rupt parcă din celebra emisiune 

Câmpul minunilor”, afirmă autorul după care anunţă pe un ton grav - Cadoul în studio, 

urmat de aceeaşi expresie, în rusă, rostită de prezentatorul de la Поле Чудес (Leonid 

Iacubovici) după care urmează imagini derulate rapid în care Chirtoacă adună diverse 

produse alimentare pe birou, pe fundalul muzical al emisiunii respective.  

 

În material sunt incluse şi părerile pensionarilor nemulţumiţi.  

 

„Câţi  chişinăuieni vor mai benefica până la alegeri de aceste minuni şi cadouri doar 

Chirtoacă ştie. Din ceea ce s-a întâmplat până acum s-a văzut că doar vandalii din 7 

aprilie au avut de câştigat. Asta chiar a fost o minune. Cine in ziua de azi îţi oferă 10 mii de 

lei pentru participare la violenţele din 7 aprilie?”, concluzionează reporterul într-un 

material care de fapt este mai mult un comentariu. 

 

Abordarea respectivă încălcă prevederile Codului audiovizualului care spun că sensul 

realităţii nu poate fi deformat prin tertipuri de montaj, comentarii, mod de formulare sau 

titluri (Art.7). 

 

Studiu de caz nr.2  

NIT, Curier,  29 aprilie, 20:00 

 

La 29 aprilie, NIT inserează în buletinul de ştiri de la 20:00 un material cu durata de 2,48 

minute, făcut în baza unui interviu acordat de ex-ministrul justiţiei, ex-prim vicepreşedinte 

PLDM unui post de radio local. Materialul este tendenţios, prezintă informaţia dintr-o 

singură perspectivă, nu separă faptele de opinie şi recurge la montaj pentru a transmite 

telespectatorilor anumite mesaje.  

 

 „Constatare tristă pentru Moldova. Fostul ministru al justiţiei, Alexandru Tănase, care a 

părăsit recent PLDM, a declarat că liderul naţional este un hoţ care a venit la putere doar 

să-şi umple buzunarele” afirmă prezentatoarea în lead-ul ştirii. 

  

În continuare, reporterul anunţă că „într-o emisiune radiofonică Tănase s-a arătat încântat 

de  reformele pe care le-a realizat Saakaşvili în Georgia în ultimii ani, întrebat de ce la noi 

nu se procedează la fel, fostul lider a spus tranşant „pentru ca la noi liderul naţional este 

un hoţ”(s.n.)”. 

   

Totuşi, din insertul care urmează, vedem că Tănase nu a afirmat direct ceea ce pretinde 

reporterul.  

 

Alexandru Tănase: „Şi pentru că noi am fi avut nevoie în Moldova de ceva similar, când în 

fruntea ţării liderul naţional nu ar fi hoţ, şi nu ar fi venit la putere ca să-şi umple 

buzunarele cu bani. Şi atunci să vedeţi că şi aici în jumătate de ani este posibil ce au făcut 

georgienii. Nu este nimic complicat, dar atunci când şeful vinde funcţii, şi cel care cumpără 



 23 

funcţii el ce face, pentru ce dă banul, îi scoate de pe alţii şi-i transmite mai apoi şefului. 

Bineînţeles că un asemenea sistem nu are cum să-ţi dea ţie rezultate georgiene”. 

 

Or, în condiţiile în care sursa citată lasă să se înţeleagă anumite lucruri, dar nu face afirmaţii 

clare cu privire la acestea, reporterul ar fi trebuit să-l citeze fidel, fără a interpreta cele 

spuse.   

 

Tendenţiozitatea transpare din selectarea pasajelor care au fost incluse în ştire, dar şi din 

imaginile utilizate. „Această dezvăluire a tulburat opinia publică şi în special a descurajat 

susţinătorii actualei alianţe. Pe forumuri şi în reţelele de socializare oamenii spun că 

alegătorii au fost înşelaţi cu promisiuni, iar astăzi liderii alianţei fac spectacol. În timp ce 

ţara se duce de râpă ei îşi umplu buzunarele cu bani. Trista constatare pentru Republica 

Moldova. Si atunci ce facem?” se întreabă reporterul, după care pe parcursul a 50 de 

secunde sunt reluate declaraţiile lui Tănase, pe un fundal muzical trist. Imaginile care îi 

înfăţişează pe liderii AIE Filat, Urechean, Lupu, Ghimpu, Plahotniuc, Diacov alternează cu 

imagini ale unor oameni care cerşesc în stradă, oameni sărmani. Astfel, se încalcă 

principiile jurnalistice potrivit cărora ştirile nu ar trebui să conţină opinii ale autorilor, dar 

nici nu ar trebui să recurgă la tertipuri de montaj pentru a deforma realitatea (Art. 7, Codul 

audiovizualului).   

 

 

Studiu de caz nr.3 

 

Moldova suverană, 27 aprilie 2011, nr. 59 (1081)  

„Scheme frauduloase de finanţate a Partidului Liberal şi de deturnare a banilor 

publici prin intermediul structurilor municipale”, consemnare – Vlad Loghin 

 

În ediţia de miercuri, 27 aprilie 2011, ziarul „Moldova Suverană” a publicat articolul 

„Scheme frauduloase de finanţate a Partidului Liberal şi de deturnare a banilor publici 

prin intermediul structurilor municipale”
3
 cu supratitlul „Bugetul capitalei la cheremul 

clanului Chirtoacă, Ghimpu”. Materialul începe în pagina întâi, fiind însoţit de o fotografie 

de la biserică, în care apar liderii Partidului Liberal M. Ghimpu, D. Chirtoacă, V. Munteanu 

ş.a., şi continuă în pagina a doua, însoţit de alte trei fotografii, inclusiv cea a panoului 

publicitar al PLDM „Votează Victor BODIU PRIMAR!”, alături de altele două în care apar 

câinii vagabonzi şi tomberoanele pline de gunoi. Ca gen jurnalistic, textul pare a fi o analiză 

la tema gestionării banilor publici în municipiul Chişinău.  

 

Va singură sursă de informaţie a articolului este anunţat „analistul economic Victor 

Gurău”, în numele căruia se afirmă că în Chişinău se produc „o groază de acte de 

corupţie”, „sub „mantia” primarului general, cu implicarea lui şi a unchiului său”. Se 

afirmă că Dorin Chirtoacă a organizat „desfrâu” şi „orgii” în sediul primăriei (cu trimitere 

la fotografiile de la aniversarea zilei de naştere a primarului general), se lasă să se înţeleagă 

că structurile publice din Chişinău servesc „drept paravan ce acoperă activitatea necurată 

a unor conducători făţarnici, chiar mârşavi în fariseismul lor”. De asemenea, sunt aduse 

acuzaţii că liderii Partidului Liberal Dorin Chirtoacă şi Mihai Ghimpu urmăresc interesul 

                                                 
3
 http://www.moldova-suverana.md/politic/1566-bugetul-capitalei-la-cheremul-clanului-chirtoac-ghimpu.html  

http://www.moldova-suverana.md/politic/1566-bugetul-capitalei-la-cheremul-clanului-chirtoac-ghimpu.html


 24 

personal şi de partid, recurg la trafic de influenţă şi pun la cale scheme „dubioase”, 

„murdare” şi „frauduloase”, „afaceri de spălare a banilor” pentru finanţarea partidului 

din banii publici şi bugetul municipalităţii. Autorul recurge la speculaţii de genul „Nu-i 

exclus că o bună parte din suma de bani investită din bugetul capitalei să fi fost folosită în 

campania electorală a Partidului Liberal” (în contextul reconstrucţiei străzii Alba Iulia, 

despre care autorul afirmă că investiţia „a fost direcţionată, dirijată din start, adică de la 

anunţarea licitaţiei publice şi până la executare, de oamenii acestui partid”), sau „Este 

vorba de scurgerile zilnice imense de apă din apeduct pe care noi, locuitorii de apă din 

capitală, le plătim şi care nu se dau contabilizării, zecile şi sutele de milioane de lei 

rezultate din achitarea lor de către consumatori sînt folosite pentru finanţarea PL” (despre 

obligativitatea instalării contoarelor de apă de către „Apă Canal”), sau „Reiese că Dorin 

Chirtoacă recurge şi la şantaj de dragul consolidării suportului financiar al partidului său 

şi a unchiului lui” (amplasarea gheretelor firmei „Cebacot”) etc.  

 

Articolul analizat nu respectă principiul deontologic al prezumţiei nevinovăţiei, or, într-un 

material de acest fel era obligatoriu să fie solicitată opinia celor acuzaţi de gestionarea 

frauduloasă a banilor. De asemenea, nu se face o delimitare clară între fapte şi opiniile 

jurnalistului care a consemnat materialul sau ale „analistului economic” Victor Gurău. 

Acuzaţiile de trafic de influenţă, spălare de bani şi finanţare ilegală a partidului sunt foarte 

grave, însă articolul nu conţine dovezi care ar demonstra aceste acuzaţii, fiind bazate 

exclusiv pe judecăţile de valoare ale sursei declarate a articolului. Normele deontologice şi 

bunele practici jurnalistice obligă jurnaliştii să verifice faptele din mai multe surse 

independente una de alta. 

 

Articolul analizat atribuie etichete persoanelor la care se referă şi conţine unele exprimări 

insultătoare (vezi exemple mai sus). La un moment dat, despre consilierul Oleg Cernei se 

spune că ar fi „portavoce extrem de linguşitoare şi greţoasă a primarului Dorin 

Chirtoacă”.  

 

Imaginile selectate pentru publicare comportă un caracter de manipulare informaţională. 

Textul din pagina a doua este ilustrat cu imaginea panoului publicitar al PLDM şi nu are o 

legătură directă cu textul despre presupusele „scheme frauduloase de finanţate” a altui 

partid – PL. În acest fel, ziarul lasă se înţeleagă că ar fi implicat în aceste scheme şi alt 

partid de la guvernare sau guvernarea în ansamblu. Această concluzie transpare la sfârşitul 

articolului, când locuitorilor din Chişinău li se recomandă „să fie atenţi la pretendenţii care 

aspiră la conducerea primăriei, să ia aminte ce-şi permit ei pe timpul campaniei electorale, 

la laudele la care se dedau, deoarece în capitală sînt trei probleme mari: cîinii, gropile şi 

proştii. Haitele de cîini nu au dispărut. Gropile au rămas, deşi s-au îngropat şi se îngroapă 

amar de bani, iar proşti riscăm să devenim noi, deoarece ne lăsă cu gura căscată, adică ne 

aiuresc şi nu fac nimic!”. 

 

În concluzie, articolul „Scheme frauduloase de finanţate a Partidului Liberal şi de deturnare 

a banilor publici prin intermediul structurilor municipale” este un material de anti-reclamă 

electorală care utilizează tehnici de manipulare a opiniei publice şi încalcă grav standardele 

etice şi profesionale şi bunele practici ale jurnalismului responsabil.  

 

 



 25 

Coaliţia 2009 este o uniune benevolă de organizaţii neguvernamentale din Republica 

Moldova care au drept scop sa contribuie la asigurarea unor alegeri libere, corecte, 

transparente şi democratice ale Parlamentului Republicii Moldova şi continuă activităţile 

de promovare a unor alegeri libere şi corecte demarate de Coaliţia 2005 şi 2007. La 

moment Coaliţia 2009 întruneşte peste 70 de organizaţii neguvernamentale.  

 

 

 


