
 1 

                                        

      
   

 
       
 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-media  

în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2014 
 

 

Raport nr. 2

18 – 31 octombrie 2014
1
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 
Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA), Ambasada SUA în 

Republica Moldova şi Fundaţia Est-Europeană (din resursele acordate de Guvernul Suediei prin intermediul Agenţiei 

Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida) şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA).  

Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. 

 



 2 

I. Date generale 
 

1.1 Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea opiniei publice privind comportamentul 

editorial al instituţiilor mass-media în perioada electorală pentru alegerile parlamentare din 

Republica Moldova.   

 

1.2 Perioada de monitorizare: 1 octombrie 2014 – 30 noiembrie 2014. 

 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 

Instituţiile mass-media au fost selectate în baza următoarelor criterii obiective: a) forma de 

proprietate; b) geografie; c) limba de difuzare. Astfel, sunt monitorizate instituţii mass-media 

publice şi private, cu acoperire naţională, cvasi-naţională şi regională, în limba română şi în limba 

rusă. 

 

1.4 Mass-media monitorizate
1
: 

TV  

Accent TV, Canal 2, Canal 3, Canal Regional, GRT, Jurnal TV, Moldova 1, N4, Prime TV, ProTV 

Chişinău, TV7, Publika TV 

 

Radio  

Radio Moldova, Radio Noroc, Radio Plai, Russkoie Radio, Vocea Basarabiei 

 

Presa scrisă  

Jurnal de Chişinău, Komsomolskaia pravda v Moldove, Moldova Suverană, Nezavisimaia 

Moldova, Panorama, Timpul, Vesti Gagauzii, Ziarul Naţional  

  

Portaluri online 

Deschide.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Moldova.org, Newsmaker.md, Noi.md, Omg.md, 

Politik.md, Realitatea.md, Unimedia.info   

 

1.5 Obiectul monitorizării 

TV 

A. Ştirile cu caracter electoral din principala ediţie informativă a zilei; 

B. Emisiunile cu caracter electoral (câte una la fiecare TV); 

C. Publicitatea electorală cu plată; 

D. Dezbaterile electorale. 

 

Radio 

Toate buletinele de ştiri, emisiunile de dezbateri şi publicitatea din prime-time. Intervalul 

monitorizării: de la 6.00 până la 13.00 şi de la 17.00 până la 20.00, zilnic. 

 

Presa scrisă 

Întreg conţinutul editorial al publicaţiilor periodice monitorizate, inclusiv publicitatea. 

 

Portaluri online 

Întreg conţinutul editorial al site-urilor, inclusiv publicitatea. În cazul plasării pe site a unor 

materiale video, acestea sunt doar menţionate, fără a fi monitorizat conţinitul lor. 

 

                                                 
1
 În ordine alfabetică 

http://urnal.md/
http://noi.md/
http://omg.md/
http://politik.md/


 3 

1.6. Echipa 

Proiectul este realizat în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte de Asociaţia Presei 

Electronice (monitorizare TV), Asociaţia Presei Independente (monitorizare presă scrisă şi presă 

online), Centrul pentru Jurnalism Independent (monitorzare radio şi presă online). 

 

1.7 Cadrul metodologic 
 

Analiza de conţinut a instituţiilor mediatice s-a făcut în baza unor indicatori care permit 

cuantificarea şi calificarea ştirilor/emisiunilor cu caracter electoral, a prezenţei protagoniştilor de 

diferite categorii, a respectării normelor profesionale de către jurnalişti. 

 

Categorii de protagonişti:  

 Funcţionari de stat; 

 Politicieni; 

 Experţi; 

 Cetăţeni de rând; 

 Alţii. 

 

Categorii de instituţii:  

 Preşedinţia;  

 Parlamentul; 

 Guvernul; 

 Administraţia publică locală; 

 Partidele politice.  

 

Analiza cantitativă: 

 Frecvenţa apariţiilor actorilor politici: a) intervenţii directe; b) menţiuni/apariţii; 

 Durata apariţiilor actorilor politici: a) intervenţii directe; b) menţiuni/apariţii; 

 Numărul ştirilor/emisiunilor cu caracter electoral; 

 Numărul ştirilor conflictuale cu caracter electoral; 

 Numărul protagoniştilor în ştirile/emisiunile cu caracter electoral; 

  Paritatea sexelor în rândul protagoniştilor. 

 

Analiza calitativă: 

 Contextul prezentării actorilor politici în ştiri : a) pozitiv; b) negativ; c) neutru. 

  Atitudinea jurnalistului faţă de actorii politici în emisiuni: a) favorizantă b) defavorizantă, b) 

imparţială; 

  Numărul surselor în ştirile conflictuale: a) o sursă; b) două şi mai multe surse; 

  Respectarea principiului imparţialităţii în ştiri: a) părtinire; b) nepărtinire. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 4 

Concluzii generale 18-31 octombrie 2014 
 

- Modul în care o parte din televiziunile monitorizate reflectă alegerile parlamentare în principalul 

program de ştiri al zilei nu contribuie la o informare adecvată a electoratului, ştirile fiind realizate 

mai mult în scopul de a promova un concurent electoral sau altul, decât de a le oferi alegătorilor 

informaţie relevantă şi complexă despre procesul şi concurenţii electorali; 

- Fiecare a treia ştire electorală cu caracter conflictual de la televiziuni a fost realizată în temeiul 

unei singure surse de informaţii, fiind astfel dezechilibrată; 

- În 16% din ştiri, reporterii TV au demonstrat atitudine părtinitoare, ceea ce constituie o abatere de 

la deontologia profesională; 

- Dintre toate categoriile de protagonişti ai ştirilor electorale, cea mai mare vizibilitate au avut-o 

politicienii, iar cea mai redusă – experţii. Protagonistele femei în ştirile electorale de la TV continuă 

să ocupe un loc insignifiant (22%); 

- TV Moldova 1, Canal Regional şi GRT au menţinut în linii mari un echilibru al prezenţei actorilor 

monitorizaţi în ştirile electorale difuzate în perioada de referinţă;  

- Prime TV, Publika TV, Canal 2 şi Canal 3 le-au asigurat reprezentanţilor PDM cel mai mare 

număr de apariţii în ştirile electorale, plasându-i preponderent în context pozitiv şi favorizând masiv 

acest concurent electoral. Astfel, Publika TV a relatat în ştiri preponderent despre activităţile PDM 

(74 de apariţii, inclusiv de 38 de ori în context pozitiv, iar celelalte în context neutru). În buletinul 

principal de ştiri de la Prime TV, PDM a fost menţionat de 75 de ori, inclusiv de 60 de ori – în 

context pozitiv. La Canal 3 şi Canal 2, PDM de asemenea a fost lider detaşat ca vizibilitate în 

context pozitiv şi neutru, depăşindu-i pe ceilalţi concurenţi luaţi împreună; 

- Şi Jurnal TV a mediatizat cel mai des PDM, însă preponderent în context negativ (de 33 de ori din 

totalul de 41 de apariţii). În context negativ au fost plasaţi şi alţi concurenţi electorali (PLDM, 

PCRM, PSRM, PL, PPP), însă cu o frecvenţă mult mai mică decât PDM care este defavorizat de 

Jurnal TV; 

- Accent TV a dat preferinţă vădită câtorva actori monitorizaţi, pe care i-a plasat mai des în context 

negativ, defavorizându-i (PLDM şi PDM), iar în context pozitiv a apărut un singur concurent – 

PSRM.  

- Pro TV Chişinău a asigurat o vizibilitate relativ echilibrată în context electoral a actorilor 

personalizaţi şi instituţionalizaţi; 

- TV 7 a mediatizat cel mai des concurenţii electorali PLDM, PDM, PL, PCRM, PLR şi PSRM. În 

context pozitiv şi neutru a apărut mai des PLDM, dar şi PDM; 

- la TV N4, PLDM a apărut doar în context pozitiv sau neutru, iar cel mai des în context negativ au 

apărut PDM şi PCRM; 

- Radiodifuzorul public naţional Radio Moldova şi postul privat Vocea Basarabiei s-au implicat 

activ în reflectarea campaniei electorale în ştiri, Radio Moldova difuzând şi un număr mare de 

materiale de educaţie electorală. Cele mai puţine ştiri cu caracter electoral direct sau indirect au fost 

difuzate de postul de radio cu acoperire naţională Noroc. În acelaşi timp, Radio Noroc a fost 

singurul post care la 20 octombrie a demarat dezbaterile electorale; 

- În majoritatea ştirilor de la Radio Moldova şi Vocea Basarabiei a fost asigurată diversitatea de 

surse. Ştirile de la Vocea Basarabiei s-au evidenţiat atât prin includerea mai multor cetăţeni şi 

experţi, cât şi prin prezenţa unui număr mai mare al surselor de sex feminin. Radio Noroc, Radio 

Plai şi Russkoie Radio au avut carenţe la acest capitol, recurgând preponderent la politicieni şi 

funcţionari de stat în calitate de surse; 

- În topul celor mai mediatizaţi protagonişti la cele 5 posturi de radio monitorizate se numără 

reprezentanţii partidelor parlamentare PDM, PLDM şi PL, care au avut cele mai multe intervenţii şi 

menţiuni în context pozitiv şi neutru. Bazat pe frecvenţa şi contextul apariţiei acestora în ştiri, 

constatăm o uşoară tendinţă de favorizare a PDM şi PL la Radio Moldova, şi favorizarea masivă a 

PLDM la Vocea Basarabiei. Postul de radio Plai a favorizat PDM prin numărul mare de menţiuni, 



 5 

preponderent în context pozitiv atât a reprezentanţilor acestui concurent electoral, cât şi a 

ministrului Economiei, care urmează să fie reinclus pe lista electorală a PDM. Russkoie radio a 

favorizat uşor PDM, în special prin difuzarea multor materiale în context pozitiv despre ministrul 

Economiei, exponent PDM; 

- Marea majoritate a posturilor de radio monitorizate au avut probleme la capitolul echilibrului 

ştirilor controversate;     

- Majoritatea mass-media online monitorizate au reflectat campania atât în materiale cu caracter 

electoral direct, cât şi în cele cu caracter electoral indirect. În documentarea materialelor, portalurile 

au dat preferinţă politicienilor şi funcţionarilor de stat, în detrimentul experţilor şi cetăţenilor simpli, 

iar raportul dintre numărul de surse de sex masculin şi feminin a fost net în favoarea bărbaţilor; 

- Doar 35,6% din ştirile conflictuale din media online au fost prezentate profesionist, fiind citate 

toate părţile în conflict. Newsmaker.md este unicul portal care a prezentat echilibrat toate 

materialele care au abordat un subiect controversat, în cazul portalurilor Politik.md, Omg.md şi 

Realitatea.md înregistrându-se cea mai mare discrepanţă dintre numărul ştirilor conflictuale 

prezentate relativ echilibrat şi numărul ştirilor conflictuale în care a fot prezentată doar poziţia unei 

singure părţi, adică ştirile au fost dezechilibrate; 

- Cele mai multe din portalurile analizate au oferit cuvânt mai multor actori atât din arcul 

guvernamental, cât şi din opoziţia parlamentară şi extraparlamentară. Bazat pe frecvenţa şi 

contextul apariţiilor protagoniştilor în ştirile cu caracter electoral direct sau indirect, nu se poate 

afirma că s-a remarcat favorizarea  masivă a vreunui concurent electoral. Totodată, la Realitatea.md 

şi Deschide.md a fost evidentă defavorizarea masivă a PLDM şi mai subtilă a PSRM şi PPP. La 

Unimedia.info se remarcă o uşoară favorizare a PDM şi PLDM. Moldova24.info s-a remarcat prin 

defavorizarea masivă a PLDM şi favorizarea PDM, se remarcă şi o uşoară favorizare a PPP. Noi.md 

a prezentat în diferit context (pozitiv şi neutru, dar şi negativ) PLDM, PDM, PCRM şi PL, dar şi 

PSRM şi PPP. Jurnal.md a defavorizat PDM (103 apariţii în context negativ şi 10 în context 

neutru), mai rar PLDM şi PCRM. Omg.md a defavorizat PDM şi PLDM prezentându-le 

preponderent în context negativ, iar Politik.md a prezentat principalii actori politici în context 

diferit, totuşi mai mult negativ şi neutru; 

- Majoritatea portalurilor au avut carenţe în sensul respectării principiilor profesionale ce ţin de 

asigurarea pluralismului şi echilibrului surselor, dar şi de imparţialitate şi obiectivitate. Cele mai 

multe probleme de acest gen au fost atestate la Moldova24.info; 

- Portalul Newsmaker.md a prezentat ştirile electorale în toate cazurile nepărtinitor, adică poziţia 

jurnalistului nu a fost nuanţată direct sau indirect în textul publicat, portalurile Realitatea.md, 

Unimedia.info şi Moldova.org au avut puţine cazuri de prezentare părtinitoare a subiectelor 

electotale, deşi nu în toate cazurile materialele au fost echilibrate editorial. Cele mai multe materiale 

părtinitoare au publicat Jurnal.md (55,5% din totalul textelor), Omg.md (55,5%) şi Politik.md 

(40,6%). 

- Majoritatea ziarelor monitorizate refelectă campania electorală prin prisma simpatiilor/antipatiilor 

electorale ale editorilor, deseori în detrimentul informării obiective a cititorilor;  

- 55% din materialele publicate în această perioadă în ziarele monitorizate au fost părtinitoare, adică 

poziţia jurnalistului a putut fi uşor percepută de cititori; 

- În majoritatea cazurilor, sursele de informaţie ale ziarelor au fost politicienii de genul masculin, în 

topul preferinţelor ca surse de informaţie urmând funcţionarii de diferit nivel, cetăţenii şi experţii; 

- Nezavisimaia Moldova este publicaţia cu cele mai multe probleme deontologice: toate articolele 

cu subiecte controversate au reflectat un singur punct de vedere, fiind astfel dezechilibrate, iar toate 

textele care s-au referit la alegeri, cu o singură excepţie, au fost părtinitoare deoarece au prezentat 

(şi) poziţia jurnalistului. Ziarul favorizează masiv PCRM şi critică majoritatea absolută a celorlalţi 

concurenţi electorali, în special PLDM, PDM, PLR, PL, dar şi PSRM, PPP;  



 6 

- Moldova Suverană defavorizează editorial PSRM care este prezentat mai mult în context negativ 

(în unele cazuri şi neutru), dar şi PPP. Totodată, ziarul simpatizează cu PLDM care este prezentat 

preponderent neutru sau pozitiv; 

- Jurnal de Chişinău nu a prezentat în perioada de referinţă niciun concurent electoral în context 

pozitiv, PLR, PLDM, PCRM şi PDM fiind cele mai mediatizate partide atât în context neutru, cât şi 

negativ; 

- Komsomolskaia pravda v Moldove a prezentat concurenţii electorali preponderent neutru, cei mai 

meditizaţi fiind PLDM, PDM, PL, PSRM PCRM şi PPP. Ziarul a plasat multe materiale cu caracter 

comercial, în special articole de promovare şi machete ale PLDM, PDM, PPP, PSRM; 

- Timpul a prezentat concurenţii electorali în context diferit, PDM, PLDM şi PL fiind cei mai 

meditizaţi, preponderent în context neutru. Concurenţii electorali PSRM şi PPP apar mai des în 

context negativ în acest ziar; 

- Panorama defavorizează unele partidele parlamentare (PLDM, PDM, PCRM), concurentul 

electoral PPCD fiind unicul prezentat doar în context pozitiv şi favorizat prin suprafaţa intervenţiei 

directe (un interviu de două pagini cu Iurie Roşca); 

- Vesti Gagauzii a reflectat sumar campania electorală în perioada de referinţă, dar a favorizat 

PSRM în unul din articolele publicate; 

- Ziarul Naţional favorizează PLDM, acest concurent electoral fiind prezentat doar în context 

pozitiv, uneori şi neutru. Mai rar au fost prezentaţi în context pozitiv PDM, PLR şi PL. În schimb, 

PCRM, PSRM şi PPP au apărut aproape de fiecare dată în context negativ şi defavorizant. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 7 

II. Rezultatele monitorizării posturilor de televiziune 
 

2.1 Date generale televiziune. Ştiri cu caracter electoral 

 

În perioada de referinţă, în principala ediţie informativă de la cele 12 televiziuni au fost 

monitorizate în total 776 de ştiri cu caracter electoral, dintre care o treime (33%) – conflictuale. 

Cele mai multe ştiri a difuzat Tv Moldova 1 (100), urmată de Tv 7 (89). Din 249 de ştiri electorale 

cu caracter conflictual, 178 (71%) au fost scrise în temeiul mai multor surse de informaţie, iar 

restul, cu derogări de la norma profesională. Cele mai multe ştiri conflictuale dintr-o singură sursă 

au fost atestate la Tv N 4 (87%) şi Canal Regional (60%). Nicio televiziune nu a scris toate ştirile 

conflictuale conform rigorilor, dar cel mai mult s-au apropiat de acest standard ProTv şi Publika Tv. 

Cumulat, în 16 la sută din numărul total de ştiri electorale autorii lor au demonstrat atitudine 

părtinitoare, iar cel mai des – cei de la Accent Tv (38%) şi Tv Canal 3 (34%). Autorii de la Tv 7 şi 

GRT în toate cazurile au fost imparţiali, iar cei de la Tv Moldova 1, Pro Tv şi N 4 s-au apropiat de 

acest deziderat. 

 

Ştiri electorale 

 Educaţie electorală Obişnuite Conflictuale  Total 

Moldova 1 2 72 26 100 

Prime TV 1 59 10 70 

Publika TV 0 61 15 76 

Canal 2 0 46 14 60 

Canal 3 0 41 21 62 

ProTV 0 36 29 65 

TV7 4 63 22 89 

Jurnal TV 0 23 27 50 

N4 2 46 15 63 

Accent TV 0 17 56 73 

Canal Regional 1 33 10 44 

GRT 3 17 4 24 

Total 13 514 249 776 
 

 
Surse în ştirile 

conflictuale (nr.) 
Surse în ştirile 

conflictuale (%) 
Poziţia jurnalist. 

în ştiri (nr.) 
Poziţia jurnalist. 

în ştiri (nr.) 

 1 2 1 2 P Np P Np 

Moldova 1 5 21 19% 81% 5 95 5% 95% 

Prime TV 2 8 20% 80% 14 56 20% 80% 

Publika TV 1 14 7% 93% 10 66 13% 87% 

Canal 2 5 9 36% 64% 12 48 20% 80% 

Canal 3 5 16 24% 76% 21 41 34% 66% 

ProTV 1 28 3% 97% 4 61 6% 94% 

TV7 3 19 14% 86% 0 89 0% 100% 

Jurnal TV 4 23 15% 85% 15 35 30% 70% 

N4 13 2 87% 13% 4 59 6% 94% 

Accent TV 25 31 45% 55% 28 45 38% 62% 

Canal Regional 6 4 60% 40% 11 33 25% 75% 

GRT 1 3 25% 75% 0 24 0% 100% 



 8 

Total ştiri 71 178 29% 71% 124 652 16% 84% 
 

Cumulat, în ştirile electorale de la televiziunile monitorizate au fost prezenţi 2337 de protagonişti, 

cei mai mulţi dintre ei fiind politicieni – 825 sau peste 35 la sută din cele 5 categorii de protagonişti 

luate împreună. De cele mai puţine ori au fost abordaţi experţii. În 78 la sută din cazuri protagoniştii 

au fost bărbaţi, iar în 22 la sută – femei. Cu referire la paritatea gender, cea mai echilibrată situaţie a 

fost atestată la Canal Regional – 49% bărbaţi şi 51% femei; cea mai dezechilibrată – la GRT – 92% 

bărbaţi şi 8% femei. 

 

În rândul politicienilor cu cele mai multe apariţii în ştirile electorale de la televiziunile monitorizate 

întâietatea o deţin liderii PDM şi PLDM. 

Din 67 de apariţii ale liderului PDM M.Lupu, 46 au fost înregistrate la 4 televiziuni: Prime Tv (13), 

Publika Tv (12), Canal 2 (11) şi Canal 3 (10).  

Din 65 de apariţii ale liderului PLDM, V.Filat, 50 au fost înregistrate la alte 4 televiziuni: Accent 

Tv (15), N4 (13), ProTv şi Tv 7 (câte 11). 

Igor Corman, de 39 de ori din 48, a apărut la 4 televiziuni: Prime Tv, Publika Tv, Canal 2 şi Canal 

3, respectiv, de 12, 9, 8 şi 10 ori. 

V.Plahotniuc, din 39 de apariţii, 28 sunt pe contul a două televiziuni: Jurnal Tv (17 ori) şi Accent 

Tv (11 ori), inclusiv în 25 de rânduri, în context negativ. 

Apariţiile reprezentanţilor PDM V.Bornari (28), V.Buliga (23) şi P.Filip (22) se datorează în cea 

mai mare parte mediatizării acestora de către 4 televiziuni: Prime Tv, Publika Tv, Canal 2 şi Canal 

3, respectiv: 22 din 28 de ori; 13 din 23 de ori şi 18 din 22 de ori. 

Tv Moldova 1, Canal Regional şi GRT au menţinut un anumit echilibru al prezenţei politicienilor în 

ştirile electorale difuzate în perioada de referinţă.  

Prime Tv, Publika Tv, Canal 2 şi Canal 3 au dat preferinţă în mod clar, ca număr de apariţii, 

reprezentanţilor PDM. 

Pro Tv, Tv7, Jurnal Tv şi N4, cu câte o excepţie, au asigurat o vizibilitate echilibrată a politicienilor, 

ca frecvenţă, în ştirile electorale. Pentru ProTv, Tv7 şi N 4 excepţia se referă la numărul mare de 

apariţii în ştiri a liderului PLDM V.Filat. La Jurnal Tv excepţia vizează numărul mare de apariţii a 

vicepreşedintelui PDM V.Plahotniuc.  

Accent Tv a exagerat cu numărul mare de apariţii a trei politicieni - V.Filat, V.Plahotniuc şi 

R.Usatâi, în comparaţie cu frecvenţa apariţiilor celorlalţi.  

 

 Fs Pol Exp Cet Alt Total 

 M F M F M F M F M F M F 

Moldova 1 90% 10% 89% 11% 81% 19% 31% 69% 75% 25% 85% 15% 

Prime TV 97% 3% 87% 13% 100% 0% 50% 50% 72% 28% 74% 26% 

Publika TV 97% 3% 90% 10% 75% 25% 61% 39% 92% 8% 81% 19% 

Canal 2 97% 3% 88% 12% 0% 100% 55% 45% 78% 22% 73% 27% 

Canal 3 96% 4% 85% 15% 100% 0% 49% 51% 89% 11% 74% 26% 

ProTV 100% 0% 93% 7% 88% 13% 60% 40% 67% 33% 84% 16% 

TV7 90% 10% 92% 8% 79% 21% 51% 49% 100% 0% 82% 18% 

Jurnal TV 93% 8% 83% 17% 93% 7% 53% 47% 79% 21% 79% 21% 

N4 92% 8% 90% 10% 73% 27% 33% 67% 100% 0% 87% 13% 

Accent TV 100% 0% 83% 17% 100% 0% 62% 38% 86% 14% 83% 17% 

Canal Regional 74% 26% 60% 40% 42% 58% 42% 58% 42% 58% 49% 51% 

GRT 100% 0% 100% 0% 57% 43% 100% 0% 100% 0% 92% 8% 

Total 93% 7% 88% 12% 78% 22% 53% 47% 76% 24% 78% 22% 



 9 

Stiri Tv: top frecventa politicieni (sinteza)

48

39 38
31 31 29 28 28

23 22 22 22 20

67 65

M
aria

n L
upu

Vla
d F

ila
t

Ig
or C

orm
an

Vla
d P

la
hotn

iu
c

Vla
dim

ir 
Voro

nin

M
ih

ai G
him

pu

Ole
g C

ern
ei

Ig
or D

odon

Vasile
 B

otn
ari

Renato
 U

sata
i

Vale
ntin

a B
ulig

a

Pavel F
ili

p

Artu
r R

esetn
ic

ov

Dorin
 C

hirt
oaca

Serg
iu

 M
ocanu

 
 

Dintre concurenţii electorali mediatizaţi în ştiri de televiziunile monitorizate cea mai mare 

vizibilitate a avut-o, detaşat, PDM. 

276 de apariţii în ştirile electorale a PDM din totalul de 453 sau peste 60 la sută, au fost pe contul a 

4 televiziuni: Prime Tv, Publika Tv, Canal 2 şi Canal 3. 

PLDM, cel mai des, a apărut în ştirile electorale ale Accent Tv, de cele mai multe ori – în context 

negativ, ProTv, Tv7 şi Tv Moldova 1. 

PCRM, mai des a apărut în ştirile ProTv şi Jurnal Tv. 

 

Stiri Tv: top frecventa concurenti electorali 

(sinteza)

155 141
114

86 77
54 51 45

29

453

PDM PLDM PCRM PL PSRM PLR PPP MPA PPRM CI-OC
 

 

De cele mai multe ori politicienii au apărut în ştiri electorale în context neutru. 

În context pozitiv au fost plasaţi cel mai des reprezentanţi ai PDM: M.Lupu, I.Corman, V.Botnari şi 

V.Buliga. În cele mai multe cazuri reprezentanţii PDM au fost plasaţi în context pozitiv la ştirile de 

la Prime Tv, Publika Tv, Canal 2 şi Canal 3. 

În context pozitiv a apărut şi liderul PLDM V.Filat, de 12 ori, inclusiv de 6 ori la ştirile electorale 

de la Tv N4. 

În context negativ cel mai des au fost plasaţi în ştiri V.Plahotniuc, de 27 de ori, inclusiv de 16 ori la 

Jurnal Tv şi de 9 ori la Accent Tv, şi V.Filat, în 19 rânduri, inclusiv de 13 ori - la Accent Tv. 

 



 10 

Stiri Tv: top politicieni context aparitii (sinteza)

24

12

19

4 3
0 0

4

10

0

10
6

1 0 0
3

19

2

27

7
2 0 2 1 2 4

0 0
3 4

27

8

28 29 31

23
17

26

9

16
21 19

16

34
40

M
aria

n L
upu

Vla
d F

ila
t

Ig
or C

orm
an

Vla
d P

la
hotn

iu
c

Vla
dim

ir 
Voro

nin

M
ih

ai
 G

him
pu

Ole
g C

er
nei

Ig
or D

odon

Vasi
le

 B
otn

ari

Ren
at

o U
sa

ta
i

Vale
ntin

a 
Bulig

a

Pave
l F

ili
p

Artu
r R

eset
nic

ov

Dorin
 C

hirt
oaca

Serg
iu

 M
ocan

u

pozitiv negativ neutru

 
 

În ştirile televiziunilor monitorizate concurenţii electorali au apărut în majoritatea cazurilor în 

context neutru.  

PDM a fost plasat cel mai des şi în context pozitiv (170 de ori), şi în context negativ (64 de ori). În 

cea mai mare parte contextul pozitiv a fost „asigurat” de televiziunile  Prime Tv, Publika Tv, Canal 

2 şi Canal 3, iar contextul negativ – de Jurnal Tv (33 de ori) şi Accent Tv (15 ori). 

Stiri Tv: top concurenti electorali context aparitii (sinteza)

170

18
8 2 4 1 0 0 3 0

64

36
19

8 5
15

2
17

0 0

101
114

104

77
61

52
34

42
29

219

PDM PLDM PCRM PL PSRM PLR PPP MPA PPRM CI-OC

pozitiv negativ neutru

 
 

2.1.1 Moldova 1 

 

În perioada 18 – 31 octombrie Tv Moldova 1 a mediatizat în ştiri 17 funcţionari de stat importanţi. 7 

dintre aceştia au avut între 18 (Iu. Leancă) şi 2 (V. Chiveri) intervenţii directe şi/sau menţiuni, iar 

10 - câte una. În context pozitiv a apărut un singur funcţionar de stat (Iu.Leancă), în 7 rânduri. În 

context negativ au fost plasaţi 4 funcţionari, câte o dată, în rest - protagoniştii au apărut în context 

neutru.   

Tv Moldova 1 Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

*Iurie Leanca 18 7 0 11 

*Vasile Bumacov 11 0 1 10 

*Andrian Candu 6 0 0 6 

*Dorin Chirtoaca 3 0 0 3 

*Igor Corman 3 0 0 3 



 11 

*Nicolae Timofti 3 0 0 3 

*Valeriu Chiveri 2 0 0 2 
 

Ştirile cu caracter electoral la Tv Moldova 1 au avut în calitate de protagonişti 56 de politicieni. Cel 

mai des a apărut liderul PLDM - de 7 ori, urmat de liderii PDM, PMA – de câte 6 ori, şi PL - de 5 

ori. Ceilalti politicieni au avut apariţii cuprinse între 1 dată şi 4 ori. În context pozitiv au apărut 

M.Lupu, de 2 ori, şi V.Filat, Iu.Leancă şi V.Voronin - de câte o dată. În context negativ de 2 ori a 

fost plasat V.Filat şi, câte o dată – S.Mocanu şi V.Plahotniuc. În rest, protagoniştii au apărut în 

context neutru. 

 

 

 

 

Tv Moldova 1 în ştiri a mediatizat, cu frecvenţă diferită, 25 de concurenţi electorali sau pretendenţi 

la calitatea de concurent electoral. Cel mai des a fost mediatizat PDM – de 29 de ori, PLDM - de 20 

de ori, şi PL – de 18 ori. PDM a fost plasat în context pozitiv de 6 ori, PLDM – de 4 ori, PL şi 

PCRM – câte o dată. În context negativ cel mai des au apărut MPA – de 4 ori, PLDM – de 3 ori şi 

PDM – de 2 ori. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tv Moldova 1 Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ Neutru 

Vlad Filat 7 1 2 4 

Marian Lupu 6 2 0 4 

Sergiu Mocanu 6 0 1 5 

Mihai Ghimpu 5 0 0 5 

Renato Usatai 4 0 0 4 

Oleg Cernei 4 0 0 4 

Larisa Manole 3 0 0 3 

Alexandru Oleinic 3 0 0 3 

Valeriu Cosarciuc 3 0 0 3 

Lilian Deliu 2 0 0 2 

Dorin Chirtoaca 2 0 0 2 

Igor Dodon 2 0 0 2 

Iurie Leanca 2 1 0 1 

Mihai Godea 2 0 0 2 

Oleg Brega 2 0 0 2 

Tatiana Potang 2 0 0 2 

Vladimir Voronin 2 1 0 1 

Tv Moldova 1 Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Concurenti electorali pozitiv negativ Neutru 

PDM 29 6 2 21 

PLDM 20 4 3 13 

PL 18 1 0 17 

MPA 14 0 4 10 

PLR 11 0 1 10 

PCRM 10 1 0 9 

PPP 9 0 0 9 

PPRM 9 0 0 9 

PAD 8 0 0 8 



 12 

2.1.2 Prime TV 

 

Prime Tv a mediatizat în ştiri 9 funcţionari de stat importanţi, iar cel mai des – pe A.Candu, D. 

Chirtoacă şi Iu.Leancă. A.Candu, în 5 rânduri din 7, apare în context pozitiv. În restul cazurilor 

protagoniştii au fost plasaţi în context neutru. 

 

Prime Tv  Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

*Andrian Candu 7 5 0 2 

*Dorin Chirtoaca 6 0 0 6 

*Iurie Leanca 3 0 0 3 

*Sergiu Sainciuc 1 0 0 1 

*Vasile Bumacov 1 0 0 1 

*Vitalie Colun 1 0 0 1 

*Vlad Cotet 1 0 0 1 

*Igor Corman 1 0 0 1 

*Nicolae Timofti 1 0 0 1 
 

Prime Tv a avut în ştirile cu caracter electoral 31 de politicieni, iar cei mai mediatizaţi dintre ei au 

fost M.Lupu şi I.Corman – de 13 şi, respectiv, 12 ori. În lista celor care au fost mediatizaţi între 2 şi 

6 ori se mai regăsesc încă 6 reprezentanţi ai PDM. Practic, toţi reprezentanţii PDM în mai multe 

rânduri au fost plasaţi în context pozitiv şi neutru, iar 6 dintre ei – doar în context pozitiv. 

 

 

 

 

Prime Tv a mediatizat în ştiri 15 concurenţi electorali, iar cel mai des şi detaşat categoric de ceilalţi 

– PDM, în 75 de rânduri, inclusiv de 60 de ori – în context pozitiv. Ca frecvenţă PDM depăşeşte 

ceilalţi concurenţi luaţi împreună (75 la 50). În context pozitiv mai apare, 1 dată, PCRM, iar în 

context negative – acelaşi PCRM, de 2 ori, şi PLR – de 3 ori.  

 

Prime Tv  Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Marian Lupu 13 8 0 5 

Igor Corman 12 12 0 0 

Pavel Filip 6 3 0 3 

Vasile Botnari 6 6 0 0 

Valentina Buliga 4 4 0 0 

Oleg Cernei 4 0 0 4 

Artur Resetnicov 3 1 0 2 

Vladimir Voronin 3 0 0 3 

Monica Babuc 2 2 0 0 

Sergiu Sarbu 2 2 0 0 

Vlad Plahotniuc 2 2 0 0 

Alexandru Oleinic 2 0 0 2 

Mihai Ghimpu 2 0 0 2 

Prime Tv  Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Concurenti electorali pozitiv negativ neutru 

PDM 75 60 0 15 



 13 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.3 Publika TV 

 

Tv Publika a mediatizat 9 funcţionari de stat importanţi, iar cel mai des – pe Iu.Leancă şi A.Candu – 

de câte 6 ori şi pe D.Chirtoacă – de 3 ori. A.Candu în 3 rânduri apare în context pozitiv, iar 

Iu.Leancă şi D.Chirtoacă – câte 1 dată. D.Chirtoacă apare 1 dată şi în context negativ. 

 

Publika Tv Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ Neutru 

*Iurie Leanca 6 1 0 5 

*Andrian Candu 6 3 0 3 

*Dorin Chirtoaca 3 1 1 1 

*Vasile Bumacov 2 0 0 2 

*Igor Corman 2 0 0 2 

*Nicolae Timofti 2 0 0 2 

*Vitalie Colun 1 0 0 1 

*Andrei Usatai 1 0 0 1 

*Dmitri Constantinov 1 0 0 1 
 

Tv Publika a mediatizat în ştiri electorale 36 de politicieni, iar cel mai des – pe M.Lupu şi I.Corman 

– 12 şi, respectiv, 9 ori. Mai mult de jumătate din numărul politicienilor care au avut o frecvenţă a 

apariţiilor în ştiri mai mare de 3, sunt reprezentanţi ai PDM. Aceştia au fost plasaţi în context 

pozitiv şi neutru. 

 

 

 

 

Tv Publika s-a referit în ştiri la 19 concurenţi electorali, iar cel mai des – la PDM, în 74 de rânduri, 

inclusiv de 38 de ori, în context pozitiv. În context pozitiv a mai apărut, de 2 ori, PPRM. În context 

negativ au fost plasaţi MPA – de 4 ori, PLR – de 3 ori, şi PCRM – o dată. 

PCRM 14 1 2 11 

PL 7 0 0 7 

PPRM 6 0 0 6 

PLR 4 0 3 1 

PSRM 4 0 0 4 

CI-OC 4 0 0 4 

PLDM 3 0 0 3 

PPM 2 0 0 2 

Publika Tv Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ Neutru 

Marian Lupu 12 6 0 6 

Igor Corman 9 1 0 8 

Pavel Filip 6 2 0 4 

Vasile Botnari 6 2 0 4 

Valentina Buliga 3 3 0 0 

Valentina Stratan 3 0 0 3 

Vladimir Voronin 3 0 0 3 

Mihai Ghimpu 3 0 0 3 

Oleg Cernei 3 0 0 3 



 14 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.4 Canal 2 

 

Canal 2 a mediatizat în ştiri 12 funcţionari de stat importanţi, iar cel mai des – pe Iu.Leancă, 

D.Chirtoacă, A.Candu şi V.Bumacov. Iu.Leancă, 1 dată din 5, apare în context pozitiv. 

 

Canal 2 Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

*Iurie Leanca 5 1 0 4 

*Dorin Chirtoaca 4 0 1 3 

*Andrian Candu 4 0 0 4 

*Vasile Bumacov 3 0 0 3 
 

Protagonişti ai ştirilor electorale de la Canal 2 au fost şi 34 de politicieni dintre care 12 au apărut cu 

o frecvenţă cuprinsă între 2 şi 11 ori. Cei mai mediatizaţi politicieni au fost reprezentanţii PDM 

M.Lupu, I.Corman şi V.Botnari. M.Lupu a fost plasat în context pozitiv de 4 ori, I.Corman şi 

S.Sârbu – de câte 2 ori şi V.Buliga – o dată. În context negativ, o dată, a apărut liderul PCRM 

V.Voronin. 

 

 

 

 

Publika Tv Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Concurenti electorali pozitiv negativ Neutru 

PDM 74 38 0 36 

PCRM 13 0 1 12 

PL 9 0 0 9 

PPRM 8 2 0 6 

PSRM 6 0 0 6 

PLDM 5 0 0 5 

PLR 5 0 3 2 

MPA 4 0 4 0 

PPP 3 0 0 3 

CI-OC 3 0 0 3 

Canal 2 Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Marian Lupu 11 4 0 7 

Igor Corman 8 2 0 6 

Vasile Botnari 6 0 0 6 

Vladimir Voronin 5 0 1 4 

Oleg Cernei 4 0 0 4 

Valentina Buliga 3 1 0 2 

Sergiu Sarbu 3 2 0 1 

Artur Resetnicov 2 0 0 2 

Pavel Filip 2 0 0 2 

Ana Gutu 2 0 0 2 

Oleg Brega 2 0 0 2 

Sergiu Mocanu 2 0 0 2 



 15 

La Tv Canal 2 lider detaşat ca vizibilitate în ştiri, între cei 20 de concurenţi mediatizaţi, este PDM – 

cu 65 de apariţii, mai mult decât ceilalţi luaţi împreună. PDM a apărut în 29 de rânduri în context 

pozitiv, o dată – în context negativ şi de 35 de ori – în context neutru. PCRM, din 13 apariţii, 2 au 

fost în context pozitiv, şi 2 – în context negativ. În context negativ au mai fost plasaţi PLR – de 3 

ori, şi MPA – de 2 ori. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.5 Canal 3 

 

Canal 3 a mediatizat 9 funcţionari importanţi, iar cel mai des – pe D.Chirtoacă, inclusiv în 2 rânduri 

din opt – în context negativ. În context pozitiv, 1 dată, a fost plasat un singur funcţionar  – A.Candu. 

 

Canal 3 Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ Neutru 

*Dorin Chirtoaca 8 0 2 6 

*Vasile Bumacov 3 0 0 3 

*Andrian Candu 3 1 0 2 

*Iurie Leanca 3 0 0 3 

*Vlad Cotet 2 0 0 2 
 

În ştirile electorale de la Canal 3 au fost mediatizaţi 33 de politicieni, iar cel mai des – I.Corman şi 

M.Lupu, de câte 10 ori, inclusiv de câte 3 ori – în context pozitiv. În două rânduri din trei, în 

context pozitiv a fost plasată şi V.Buliga, reprezentantă a aceluiaşi partid. În context negativ, câte 1 

dată, au apărut D.Chirtoacă şi V.Voronin. 

 

Canal 2 Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Concurenţi electorali pozitiv negativ neutru 

PDM 65 29 1 35 

PCRM 13 2 2 9 

PLR 6 0 3 3 

PL 6 0 0 6 

PPRM 5 1 0 4 

CI-OC 4 0 0 4 

MPA 4 0 2 2 

PLDM 2 0 0 2 

PPP 2 0 0 2 

PSRM 2 0 0 2 

CI-OB 2 0 0 2 

PPM 2 0 0 2 

Canal 3 Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ Neutru 

Igor Corman 10 3 0 7 

Marian Lupu 10 3 0 7 

Pavel Filip 4 0 0 4 

Vasile Botnari 4 0 0 4 

Dorin Chirtoaca 4 0 1 3 

Valentina Buliga 3 2 0 1 



 16 

 

 

 

Tv Canal 3 a mediatizat în ştiri 15 concurenţi electorali, iar cel mai des – PDM, de 62 de ori, 

inclusiv de 25 de ori – în context pozitiv. În context negativ au apărut PCRM în 4 rânduri din 10, 

PL – o dată din 10 şi PLR – de 3 ori din 5. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.6 PRO TV 

 

Pro Tv a mediatizat 15 funcţionari de stat importanţi, iar cel mai des – pe Iu.Leancă, de 16 ori, 

inclusiv de 3 ori în context pozitiv şi o dată – în context negativ. În context negativ mai apare 

D.Chirtoacă, de 3 ori din 10.  

 

Pro TV Frecvenţă 
Apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

*Iurie Leanca 16 3 1 12 

*Dorin Chirtoaca 10 0 3 7 

*Vasile Bumacov 6 0 0 6 

*Andrian Candu 4 0 0 4 

*Dorin Recean 2 0 0 2 

*Nicolae Timofti 2 0 0 2 

*Oleg Efrim 2 0 0 2 
 

Pro Tv, în ştirile electorale, a avut în calitate de protagonişti şi 57 de politicieni. Cel mai frecvent în 

ştiri a apărut V.Filat, de 11 ori, urmat de V.Voronin – de 8 ori, de I.Dodon – de 7 ori, şi de 

D.Chirtoacă – de 6 ori. V.Voronin apare o dată în context pozitiv. În context negativ apare de 2 ori 

V.Filat şi o dată D.Chirtoacă.  

 

Mihai Ghimpu 3 0 0 3 

Vladimir Voronin 3 0 1 2 

Oleg Cernei 3 0 0 3 

Canal 3 Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Concurenţi electorali pozitiv negativ Neutru 

PDM 62 25 0 37 

PCRM 10 0 4 6 

PL 10 0 1 9 

PLR 5 0 3 2 

PPRM 4 0 0 4 

PSRM 3 0 0 3 

CI-OC 3 0 0 3 

CI-OB 2 0 0 2 

MR 2 0 0 2 

PPM 2 0 0 2 

Pro TV Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Politicieni poz. neg. neutru 

Vlad Filat 11 0 2 9 

Vladimir Voronin 8 1 0 7 

Igor Dodon 7 0 0 7 



 17 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pro Tv a mediatizat în ştiri 21 de concurenţi electorali, iar cel mai des – PDM, PCRM, PLDM, PL 

şi PSRM. PDM, PCRM şi PL apar, câte o dată, în context pozitiv. În context negativ în 4 rânduri a 

fost plasat PLDM, în 3 rânduri – PDM, în 2 rânduri – PL şi o dată – MPA. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.7 TV 7 

 

Tv 7 a mediatizat în ştirile electorale 13 funcţionari importanţi, iar cel mai des – pe Iu.Leancă, de 13 

ori, inclusiv în 2 rânduri, în context pozitiv. În context negativ a apărut, o dată din 5, D.Chirtoacă. 

 

TV7 Frecvenţă 
Apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ Neutru 

*Iurie Leanca 13 2 0 11 

*Dorin Chirtoaca 5 0 1 4 

*Andrei Usatai 3 0 0 3 

*Nicolae Timofti 3 0 0 3 

*Octavian Mahu 2 0 0 2 

*Oleg Efrim 2 0 0 2 

*Vasile Bumacov 2 0 0 2 

*Andrian Candu 2 0 0 2 

*Vlad Cotet 2 0 0 2 

Dorin Chirtoaca 6 0 1 5 

Oleg Cernei 5 0 0 5 

Mihai Ghimpu 5 0 0 5 

Renato Usatai 5 0 0 5 

Vlad Plahotniuc 5 0 0 5 

Artur Resetnicov 3 0 0 3 

Ion Ceban 3 0 0 3 

Marian Lupu 3 0 0 3 

Sergiu Mocanu 3 0 0 3 

Iurie Leanca 3 0 0 3 

Pro TV Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Concurenti electorali pozitiv negativ neutru 

PDM 30 1 3 26 

PCRM 28 1 1 26 

PLDM 25 0 4 21 

PL 22 1 2 19 

PSRM 17 0 0 17 

MPA 8 0 1 7 

PPP 7 0 0 7 

PLR 5 0 0 5 

CI-OC 4 0 0 4 

PAD 4 0 0 4 

PPR 3 0 0 3 

MR 2 0 0 2 

PVE 2 0 0 2 



 18 

 

În ştirile electorale de la Tv 7 au apărut în calitate de protagonişti şi 40 de politicieni, iar cel mai des 

– V.Filat, de 11 ori, inclusiv în 5 rânduri – în context pozitiv. În context pozitiv au mai apărut 

M.Lupu şi V.Voronin, câte 1 dată, iar în context negativ, câte 1 dată, Iu.Leancă şi N.Grozavu. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tv 7 a mediatizat în ştiri 22 de concurenţi electorali, iar cel mai des – PLDM, PDM, PL, PCRM şi 

PSRM. În context pozitiv PLDM a fost plasat în 7 rânduri, PDM – în 6 rânduri, PCRM – în 3 

rânduri şi PLR – o dată. PLDM, PDM, PLR şi MPA, câte o dată, apar şi-n context negativ. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TV7 Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ Neutru 

Vlad Filat 11 5 0 6 

Igor Dodon 4 0 0 4 

Marian Lupu 4 1 0 3 

Mihai Ghimpu 3 0 0 3 

Igor Corman 3 0 0 3 

Iurie Leanca 3 0 1 2 

Vladimir Voronin 3 1 0 2 

Artur Resetnicov 2 0 0 2 

Igor Lupulciuc 2 0 0 2 

Ion Ceban 2 0 0 2 

Nistor Grozavu 2 0 1 1 

Tatiana Potang 2 0 0 2 

Dorin Chirtoaca 2 0 0 2 

Mihai Godea 2 0 0 2 

Oleg Cernei 2 0 0 2 

Renato Usatai 2 0 0 2 

TV7 Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Concurenti electorali pozitiv negativ neutru 

PLDM 25 7 1 17 

PDM 21 6 1 14 

PL 15 0 0 15 

PCRM 12 3 0 9 

PSRM 12 0 0 12 

PLR 9 1 1 7 

PPRM 4 0 0 4 

MPA 3 0 1 2 

PAD 3 0 0 3 

PVE 3 0 0 3 

PPP 2 0 0 2 

CI-OC 2 0 0 2 

MR 2 0 0 2 



 19 

2.1.8 Jurnal TV 

 

Jurnal Tv a mediatizat în ştiri electorale 9 funcţionari importanţi, iar cel mai des - pe Iu.Leancă şi 

D.Chirtoacă, de câte 5 ori, şi pe N.Timofti – de 3 ori. Iu.Leancă şi D.Chirtoacă au apărut câte o dată 

în context pozitiv. N.Timofti, o dată, şi D.Chirtoacă de 3 ori au fost plasaţi în context negativ. 

 

Jurnal Tv Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

*Iurie Leanca 5 1 0 4 

*Dorin Chirtoaca 5 1 3 1 

*Nicolae Timofti 3 0 1 2 
 

Jurnal Tv a mediatizat în ştiri electorale 38 de politicieni, iar cel mai des – pe V.Plahotniuc, de 17 

ori, inclusiv în 16 rânduri – în context negativ. Nici un protagonist politician nu a fost plasat în ştiri 

în context pozitiv, iar în context negativ – V.Filat, M.Lupu şi I.Corman, în câte 2 rânduri; I.Dodon, 

M.Ghimpu, V.Voronin, V.Munteanu, Iu.Leancă şi V.Buliga – câte o dată. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jurnal Tv a mediatizat 11 concurenţi electorali, iar cel mai des – PDM, de 41 de ori, inclusiv în 33 

de rânduri, în context negativ. În context negativ au mai fost plasaţi PLDM – de 7 ori din 16; 

PCRM – de 4 ori din 18; PSRM – de 3 ori din 6; PL – de 2 ori din 8 şi PPP – 1 dată din 2. 

 

Jurnal Tv Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Vlad Plahotniuc 17 0 16 1 

Ana Ursachi 4 0 0 4 

Oleg Cernei 4 0 0 4 

Artur Resetnicov 4 0 0 4 

Igor Dodon 4 0 1 3 

Vlad Filat 4 0 2 2 

Valeriu Saharneanu 3 0 0 3 

Victor Gurau 3 0 0 3 

Ion Hadarca 3 0 0 3 

Mihai Ghimpu 3 0 1 2 

Marian Lupu 3 0 2 1 

Valeriu Strelet 3 0 0 3 

Vladimir Voronin 3 0 1 2 

Sergiu Mocanu 2 0 0 2 

Tatiana Potang 2 0 0 2 

Valeriu Munteanu 2 0 1 1 

Igor Corman 2 0 2 0 

Iurie Leanca 2 0 1 1 

Valentina Buliga 2 0 1 1 

Jurnal Tv Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Concurenti electorali pozitiv negativ Neutru 

PDM 41 0 33 8 

PCRM 18 0 4 14 



 20 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.9 N4 

 

În ştirile N4 cu caracter electoral au fost prezenţi 6 funcţionari de stat, iar cel mai des – Iu.Leancă – 

în 20 de rânduri, inclusiv în context pozitiv – de 6 ori, şi în context negativ – de 3 ori. În context 

pozitiv, o dată, a mai apărut A.Usatâi, iar în context negativ, 1 dată, D.Chirtoacă. 

 

N4 Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ Neutru 

*Iurie Leanca 20 6 3 11 

*Vasile Bumacov 3 0 0 3 

*Andrei Usatai 2 1 0 1 

*Dorin Chirtoaca 2 0 1 1 

*Andrian Candu 2 0 0 2 
 

Printre protagoniştii ştirilor electorale la Tv N 4 s-au regăsit 30 de politicieni, iar cel mai des – 

V.Filat, de 13 ori, inclusiv de 6 ori în context pozitiv; I. Dodon şi V.Voronin, de câte 5 ori. În 

context negativ au fost plasaţi V.Voronin – de 4 ori; I.Dodon, R.Usatâi, S.Mocanu, D.Chirtoacă şi 

M.Lupu – de câte 1 dată. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

În perioada de referinţă N4 a mediatizat în ştiri 14 concurenţi electorali, iar mai des – PDM, PLDM, 

PSRM şi PL. În context pozitiv PLDM a fost plasat de 6 ori, PDM – de 4 ori şi PSRD – 1 dată. Şase 

concurenţi au apărut şi-n context negativ, iar cel mai des – PDM, de 7 ori din 18 apariţii, şi PCRM, 

de 5 ori din 7 apariţii. 

 

PLR 16 0 0 16 

PLDM 16 0 7 9 

PL 8 0 2 6 

PSRM 6 0 3 3 

MPA 4 0 0 4 

CI-OC 3 0 0 3 

PPP 2 0 1 1 

N4 Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ Neutru 

Vlad Filat 13 6 0 7 

Igor Dodon 5 1 1 3 

Vladimir Voronin 5 0 4 1 

Renato Usatai 4 0 1 3 

Ion Ceban 3 0 0 3 

Sergiu Mocanu 3 0 1 2 

Dorin Chirtoaca 3 0 1 2 

Marian Lupu 3 0 1 2 

Mihai Ghimpu 3 0 0 3 

Alexandru Oleinic 2 0 0 2 

Ion Hadarca 2 0 0 2 

Iurie Rosca 2 0 0 2 

Ana Gutu 2 0 0 2 



 21 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.10 Accent TV 

 

Accent Tv a mediatizat în ştiri electorale 12 funcţionari de stat importanţi, inclusiv V.Bumacov, în 7 

rânduri şi Iu.Leancă – în 5 rânduri. În context negativ au fost plasaţi V.Bumacov şi A.Candu, de 

câte 2 ori; Iu.Leancă şi D.Chirtoacă – de câte o dată. 

 

Accent Tv Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

*Vasile Bumacov 7 0 2 5 

*Iurie Leanca 5 0 1 4 

*Andrian Candu 4 0 2 2 

*Dorin Chirtoaca 3 0 1 2 

*Dorin Recean 2 0 0 2 
 

48 de politicieni au fost prezenţi în ştirile electorale la Accent Tv, iar cel mai des – V.Filat, 

V.Plahotniuc şi R.Usatâi. V.Filat a apărut în context negativ de 13 ori din 15, iar V.Plahotniuc – în 

9 rânduri din 11. În context pozitiv a fost plasat un singur politician – I.Dodon, în 3 rânduri din 3. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N4 Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Concurenti electorali pozitiv negativ neutru 

PDM 18 4 7 7 

PLDM 17 6 0 11 

PSRM 16 1 1 14 

PL 10 0 2 8 

PLR 9 0 0 9 

PPP 8 0 1 7 

PCRM 7 0 5 2 

PPRM 6 0 0 6 

MPA 4 0 1 3 

PCR 2 0 0 2 

PNL 2 0 0 2 

PPCD 2 0 0 2 

Accent Tv Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ Neutru 

Vlad Filat 15 0 13 2 

Vlad Plahotniuc 11 0 9 2 

Renato Usatai 10 0 0 10 

Grigore Petrenco 4 0 0 4 

Valentina Buliga 4 0 2 2 

Artur Resetnicov 3 0 0 3 

Igor Dodon 3 3 0 0 

Ion Butmalai 3 0 0 3 

Igor Tuleantev 3 0 0 3 

Valeriu Strelet 3 0 1 2 

Ana Gutu 3 0 1 2 



 22 

Accent Tv a mediatizat în ştiri 12 concurenţi electorali, iar cel mai des – PLDM, PDM şi PPP. În 

context pozitiv a apărut un singur concurent – PSRM, de 3 ori din 10 apariţii. În context negativ au 

fost plasaţi majoritatea concurenţilor electorali, iar cel mai des – PLDM, de 20 de ori în 34 de 

apariţii; PDM – de 15 ori în 29 de apariţii şi MPA – de 3 ori în 7 apariţii. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.11 Canal Regional 

 

Canal Regional a mediatizat în ştiri electorale 11 funcţionari de stat, iar mai des – pe Iu.Leancă, în 5 

rânduri, plasat în context neutru.   

 

Canal Regional Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ Neutru 

*Iurie Leanca 5 0 0 5 

*Valentina Casian 3 1 0 2 

*Liliana Nicolaescu-
Onofrei 

2 2 0 0 

*Nicolai Nicolaev 2 0 0 2 
 

Canal Regional a avut printre protagoniştii ştirilor electorale şi 9 politicieni, toţi cu câte o apariţie şi 

plasaţi în context neutru. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Între concurenţii electorali mediatizaţi în ştiri de către Canal Regional se regăsesc 5 partide şi un 

candidat independent. Dintre partide PLDM a apărut o dată în context pozitiv şi o dată – în context 

Accent Tv Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Concurenti electorali pozitiv negativ Neutru 

PLDM 34 0 20 14 

PDM 29 0 15 14 

PPP 20 0 0 20 

PSRM 10 3 0 7 

PCRM 9 0 0 9 

MPA 7 0 3 4 

PL 7 0 1 6 

PLR 6 0 1 5 

PPCD 2 0 0 2 

Canal Regional Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ Neutru 

Fiodor Jelezoglo 1 0 0 1 

Ludmila Chiciuc 1 0 0 1 

Piotr Puscari 1 0 0 1 

Maia Sandu 1 0 0 1 

Marian Lupu 1 0 0 1 

Mihai Ghimpu 1 0 0 1 

Oleg Brega 1 0 0 1 

Vasile Botnari 1 0 0 1 

Vlad Filat 1 0 0 1 



 23 

negativ, din 5 apariţii. În context negativ de 2 ori din 4 apariţii a fost plasat PDM şi 1 dată din 2 

apariţii – PSRM. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.12 GRT 

 

În ştirile electorale la GRT au fost mediatizaţi 5 funcţionari de stat, toţi plasaţi în context neutru. 

 

GRT Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

*Valeri Ianioglo 3 0 0 3 

*Vasile Bumacov 2 0 0 2 

*Alexandr Tarnavschi 1 0 0 1 

*Dmitri Constantinov 1 0 0 1 

*Nicolai Stoianov 1 0 0 1 
 

În calitate de protagonişti ai ştirilor electorale de la GRT se regăsesc şi 6 politicieni, fiecare cu câte 

o apariţie în context neutru. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GRT a mediatizat 12 concurenţi electorali, iar cel mai des – PDM, inclusiv 1 dată din 5 apariţii – în 

context pozitiv. 

 

Canal Regional Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Concurenti electorali pozitiv negativ neutru 

PLDM 5 1 1 3 

PDM 4 0 2 2 

PCRM 3 0 0 3 

PSRM 2 0 1 1 

PL 2 0 0 2 

CI-OB 1 0 0 1 

GRT Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Natalia Gherman 1 0 0 1 

Nicolae Dudoglo 1 0 0 1 

Roman Tiutin 1 0 0 1 

Valentina Buliga 1 0 0 1 

Mihai Godea 1 0 0 1 

Vladimir Voronin 1 0 0 1 

GRT Frecvenţă 
apariţii 

Context 

Concurenti electorali pozitiv negativ neutru 

PDM 5 1 0 4 

PCRM 4 0 0 4 

PSRM 3 0 0 3 

PLDM 2 0 0 2 

BE-UV 1 0 0 1 

MPA 1 0 0 1 

PLR 1 0 0 1 



 24 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.2 Date generale televiziune. Emisiuni cu caracter electoral 

 

În perioada 18-31 octombrie 2014, 11 din cele 12 posturi tv monitorizate au difuzat împreună 58 de 

emisiuni cu caracter electoral. Cumulat, acestea au avut o durată de peste 47 de ore. Pro TV 

Chişinău nu a pus pe post nicio emisiune cu caracter electoral în perioada monitorizată  

Ca durată, deşi nu au fost cele mai numeroase, emisiunile de la TV7 le depăşesc pe cele de la alte 

10 posturi tv. 

În cele 58 de emisiuni electorale de la cele 11 posturi tv au fost mediatizaţi, cumulat, 603 

protagonişti, 572 dintre care făcând parte din categoriile: funcţionari de stat, politicieni, experţi şi 

cetăţeni de rând. Per ansamblu, cei mai mulţi protagonişti au fost din categoria politicieni (307), iar 

cei mai puţini – din cea a experţilor (80). De asemenea, 6 din 11 televiziuni au ignorat în totalitate 

categoria cetăţeni de rând, dând preferinţă politicienilor sau funcţionarilor de stat.   

 

 
 

În perioada supusă monitorizării, 28 de persoane au fost invitate în studiourile celor 11 posturi tv, 

participând în mod direct la discuţii şi/sau dezbateri în cadrul emisiunilor cu caracter electoral. 

Dintre acestea, un protagonist a fost invitat de 3 ori (Iurie Roşca la Politica de la TV7, Puterea a 

patra de la N4 şi 1+1 de la Accent TV). De asemenea, 3 persoane au participat la emisiuni de câte 

două ori (Renato Usatîi la Puterea a patra de la N4 şi 1+1 de la Accent TV; Vasile Tarlev la 

Politica de la TV7 şi la Puterea a patra de la N4; Vitalia Pavlicenco la Fabrika de la Publika TV şi 

la Puterea a patra de la N4).  

În cele 269 de menţiuni contabilizate pentru 58 de emisiuni cu caracter electoral, au fost vizate 95 

de persoane. Cumulat, cel mai des a fost menţionat Vladimir Voronin (de 28 de ori), urmat de 

Vladimir Filat (de 25 de ori), Igor Dodon (de 21 de ori), Vladimir Plahotniuc (de 17 ori), Renato 

Usatîi (de 15 ori), Iurie Leancă (de 13 ori), Mihai Ghimpu (de 13 ori), Marian Lupu (de 12 ori) şi 

Nicolae Timofti (de 8 ori). 

  

PAD 1 0 0 1 

PCR 1 0 0 1 

PNL 1 0 0 1 

PPCD 1 0 0 1 

PPRM 1 0 0 1 



 25 

 
 

Din totalul de 301 apariţii ale protagoniştilor în cele 58 de emisiuni electorale analizate, prestaţia 

moderatorilor a fost, în mare parte, conformă normelor deontologice. În cele mai multe cazuri, 

atitudinea moderatorului faţă de invitatul din platou sau faţă de cel/cei menţionaţi a fost una 

imparţială. Totuşi, în perioada 18-31 octombrie 2014 s-au înregistrat şi 5 cazuri de favorizare şi 28 

de cazuri de defavorizare a protagonistului/protagoniştilor. În primul caz este vorba de posturile 

Jurnal TV, N4 şi Accent TV, iar în al doilea - de Canal 3, Jurnal TV, N4 şi Accent TV. Atitudine 

favorizantă a fost catalogată prestaţia moderatorilor în: emisiunea Cabinetul din Umbră de la Jurnal 

TV (faţă de Ana Ursachi şi Ion Hadârcă), emisiunea Puterea a patra de la N4 (faţă de Ana Guţu) şi 

emisiunea 1+1 de la Accent TV (faţă de Iurie Roşca şi Vladimir Voronin). Atitudine defavorizantă, 

pe de altă parte, a fost prestaţia moderatorilor în: Особое мнение de la Canal 3 (faţă de Igor 

Dodon), Cabinetul din Umbră de la Jurnal TV (faţă de Igor Dodon, Marian Lupu, Renato Usatîi, 

Vladimir Filat, Sergiu Mocanu, Vladimir Plahotniuc (2 ori), Vladimir Voronin), Puterea a patra de 

la N4 (faţă de Renato Usatîi – de 2 ori), 1+1 de la Accent TV (faţă de Angel Agache, Igor Patraşcu, 

Marian Lupu, Mihai Ghimpu (2 ori), Vadim Pistrinciuc, Valentina Buliga, Valeriu Streleţ, Vladimir 

Filat (5 ori), Vladimir Plahotniuc (4 ori)).    

 

Vizibilitatea partidelor politice în cadrul emisiunilor cu caracter electoral variază de la o televiziune 

la alta. N4 a oferit cea mai mare diversitate a vocilor, în acest sens, iar Canal Regional şi GRT – cea 

mai mică.  

  

Postul TV Emisiunea Număr partide Partidul 

Prime TV Replica 7 PCRM, PLR, PLDM PDM, PL, PPP, PSRM 

Publika TV Fabrika 3 PCRM, PPP, PSRM 

Canal 2 Tema zilei 15 PLDM, PLR, PCRM, PDM, PPP, PSRM, PL, PPCD, 
PpNT, UCM,  3 candidaţi independenţi 

Canal 3 Особое мнение 6 PCRM, PSRM, PPCD, PR, PDM, PSD 

TV7 Politica 12 PDM, PSRM, PPCD, PPRM, PR, BE-UV, PFP, 
PLDM, PCRM, PL, PLR, PPP 

Jurnal TV Cabinetul din 
umbră 

8 PDM, PLR, PCRM, PLDM, PPP, PSRM, MPA, PL 

N4 Puterea a patra 20 PL, PPP, PLR, PR,PCR, PPCD, MPA, PNL, PCRM, 
PDM, PSRM, PLDM, BE-UV, PPSM, PSD, MAE, 
MR, PPM, PRM, un candidat independent 

Accent TV 1+1 8 PPP, PSRM, PLDM, PCRM, PPCD, PDM, PL, PLR 

Canal Loc de dialog 2 PCRM, PLDM 



 26 

Regional 

GRT Лицом к региону 2 PLDM, PCRM 
 

În cazul tuturor celor 11 posturi tv atestăm preponderenţa netă a invitaţilor-bărbaţi în platoul 

emisiunilor electorale, în raport cu invitaţii-femei. Vitalia Pavlicenco este singura femeie invitată la 

o emisiune electorală – o dată la Fabrika de la Publika TV şi o dată la Puterea a patra de la N4.  

Superioritatea bărbaţilor este atestată şi în cazul menţiunilor directe sau indirecte din cadrul 

emisiunilor electorale analizate. Cumulat, în cele 58 de emisiuni ale televiziunilor monitorizate, din 

totalul de 603 apariţii, 512, sau 85% au fost bărbaţi, faţă de 91 sau 15% de protagonişti-femei.  

 

 
 

 

2.3 Publicitate electorală 

 

În perioada 18-31 octombrie 2014, 11 din 12 posturi de televiziune monitorizate au difuzat 

publicitate electorală. Excepţie, în acest sens, a făcut Canal Regional, care va difuza, conform 

Declaraţiei privind politica editorială în campania electorală pentru alegerile parlamentare din 30 

noiembrie 2014, doar spoturi sociale şi de educaţie civică şi electorală. În perioada monitorizată, 5 

concurenţi (PLDM, PDM, PLR, PSRM, PPRM) au plasat publicitate electorală la televiziunile 

vizate. Din 11 posturi, unul (Moldova 1) a difuzat publicitatea celor 5 concurenţi. Un alt post (Pro 

TV Chişinău) a difuzat publicitatea a 4 concurenţi electorali (PLDM, PDM, PLR, PSRM). Două 

televiziuni (TV7 şi N4) au pus pe post publicitatea electorală contra plată a 3 concurenţi (PLDM, 

PDM, PSRM), 5 posturi au difuzat publicitatea a 2 concurenţi: Prime TV, Publika TV şi Canal 2 au 

pus pe post spoturile electorale ale PLDM şi PDM, iar Accent TV şi GRT – ale PLDM şi PSRM. 

Alte două posturi de televiziune au difuzat publicitatea unui singur concurent electoral (Canal 3 – 

PDM, Jurnal TV – PLDM).   

  



 27 

 
 

Din cei cinci concurenţi electorali care au plasat publicitate la cele 11 posturi de televiziune, unul 

(PLDM) a avut cea mai mare prezenţă, putând fi văzut la 10 televiziuni: Moldova 1, Prime TV, 

Publika TV, Canal 2, Pro TV Chişinău, TV7, Jurnal TV, N4, Accent TV şi GRT, cu cea mai mare 

durată totală a spoturilor (13160 de secunde). La o diferenţă de 2 posturi tv şi 320 de secunde au 

putut fi urmărite spoturile electorale ale PDM, acest concurent plasând publicitate la 8 posturi din 

11 (Moldova 1, Prime TV, Publika TV, Canal 2, Canal 3, Pro TV Chişinău, TV7 şi N4) cu o durată 

totală de 12840 de secunde. PSRM şi-a plasat publicitatea la 6 posturi din 11 (Moldova 1, Pro TV 

Chişinău, TV7, N4, Accent TV şi GRT), însumând 9300 de secunde, spoturile PLR au putut fi 

urmărite la două posturi tv (Moldova 1 şi Pro TV Chişinău), cu 2120 de secunde, iar PPRM – la un 

singur post (Moldova 1), cu o durată de 420 de secunde.     

  

 
 

În perioada de raport au avut loc 2 abateri de la regulile privind plasarea publicităţii contra plată la 

tv. Pe data de 27 octombrie 2014, Publika TV a difuzat un spot al unui concurent electoral (PLDM) 

cu o durată de 60 de secunde, şi alte trei – a câte 30 de secunde. Împreună, cele 4 blocuri au 

constituit 150 de secunde, depăşind cu 30 de secunde limita admisă de legislaţie. O situaţie identică 

s-a înregistrat pe 28 octombrie 2014 la postul de televiziune Pro TV Chişinău.   

 

2.4 Dezbateri electorale 

 

În perioada 18-31 octombrie, un singur post de televiziune din 12 monitorizate a organizat dezbateri 

electorale. Astfel, Jurnal TV a difuzat 3 emisiuni de dezbateri, la aceeaşi oră (19.57), două în limba 

română (pe 27.10 şi 28.10) şi una în limba rusă (pe 31.10).  

Emisiunea din 27.10.2014 a durat 30 de minute şi a avut doi participanţi: Valeriu Munteanu de la 

PL şi Grigore Petrenco de la Partidul Politic „Patria”. Un al treilea invitat, din partea PLDM, nu a 



 28 

venit la emisiune. Fiecărui invitat i s-au oferit câte 11 minute în cadrul a 5 runde de dezbateri, iar 

moderatorul i-a tratat în manieră imparţială pe ambii.  

Emisiunea din 28.10.2014 a durat 45 de minute şi a avut trei participanţi (Ana Ursachi de la PLR, 

Vlad Bătrîncea de la PSRM şi Vitalia Pavlicenco de la PNL), care au avut acelaşi număr de minute 

pentru a se implica în rundele dezbaterilor. În acest caz vorbim despre două replici ale 

moderatorului care se înscriu în categoria tratament defavorizant faţă de un concurent electoral, dar 

şi despre o atitudine mai degrabă părtinitoare faţă de un concurent electoral, acestea fiind în 

contradicţie cu prevederile Regulamentului CEC privind reflectarea campaniei electorale la 

alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014 în mijloacele de informare în masă din Republica 

Moldova. Astfel, prin reproşul adus de către moderator invitatului Vlad Bătrîncea, precum că nu ar 

fi răspuns corect la întrebare, nu a propus nicio măsură concretă, nu ştie ce este Freedom House şi 

că nu citeşte rapoarte şi presă străină, acesta a încălcat prevederile Regulamentului CEC din p.43: 

Realizatorii şi moderatorii emisiunilor de dezbateri electorale au următoarele obligaţii: să fie 

imparţiali. De asemenea, în aceeaşi emisiune, invitatului Ana Ursachi i s-au pus întrebări doar din 

domeniul justiţiei, acesta fiind domeniul de activitate al protagonistei. Prin acest gest, moderatorul a 

demonstrat un comportament părtinitor faţă de un invitat, încălcând, astfel, prevederile p. 43 din 

Regulamentul CEC: Realizatorii şi moderatorii emisiunilor de dezbateri electorale au următoarele 

obligaţii: să fie imparţiali; să formuleze clar întrebările, evitând abordarea tendenţioasă sau 

părtinitoare.  

Emisiunea de dezbateri din 31.10.2014, în limba rusă, a durat 14 minute şi a avut un singur 

participant (Sergiu Mocanu/MPA), reprezentanţii PCRM şi ai PDM neonorând invitaţia. În acest 

caz, moderatorul a avut o atitudine nepărtinitoare faţă de invitat.      

    

 

CONCLUZII:  

- Modul în care o parte din televiziunile monitorizate reflectă alegerile parlamentare în 

principalul program de ştiri al zilei nu contribuie la o informare adecvată a electoratului, 

ştirile fiind realizate mai mult în scopul de a promova un concurent electoral sau altul, decât 

de a le oferi alegătorilor informaţie relevantă şi complexă despre procesul şi concurenţii 

electorali; 

- Fiecare a treia ştire electorală cu caracter conflictual de la televiziuni a fost realizată în 

temeiul unei singure surse de informaţii, fiind astfel dezechilibrată; 

- În 16% din ştiri, reporterii TV au demonstrat atitudine părtinitoare, ceea ce constituie o 

abatere de la deontologia profesională; 

- Dintre toate categoriile de protagonişti ai ştirilor electorale, cea mai mare vizibilitate au 

avut-o politicienii, iar cea mai redusă – experţii. Protagonistele femei în ştirile electorale de 

la TV continuă să ocupe un loc insignifiant (22%); 

- TV Moldova 1, Canal Regional şi GRT au menţinut în linii mari un echilibru al prezenţei 

actorilor monitorizaţi în ştirile electorale difuzate în perioada de referinţă;  

- Prime TV, Publika TV, Canal 2 şi Canal 3 le-au asigurat reprezentanţilor PDM cel mai mare 

număr de apariţii în ştirile electorale, plasându-i preponderent în context pozitiv şi 

favorizând masiv acest concurent electoral. Astfel, Publika TV a relatat în ştiri preponderent 

despre activităţile PDM (74 de apariţii, inclusiv de 38 de ori în context pozitiv, iar celelalte 

în context neutru). În buletinul principal de ştiri de la Prime TV, PDM a fost menţionat de 

75 de ori, inclusiv de 60 de ori – în context pozitiv. La Canal 3 şi Canal 2, PDM de 

asemenea a fost lider detaşat ca vizibilitate în context pozitiv şi neutru, depăşindu-i pe 

ceilalţi concurenţi luaţi împreună; 

- Şi Jurnal TV a mediatizat cel mai des PDM, însă preponderent în context negativ (de 33 de 

ori din totalul de 41 de apariţii). În context negativ au fost plasaţi şi alţi concurenţi electorali 



 29 

(PLDM, PCRM, PSRM, PL, PPP), însă cu o frecvenţă mult mai mică decât PDM care este 

defavorizat de Jurnal TV; 

- Accent TV a dat preferinţă vădită câtorva actori monitorizaţi, pe care i-a plasat mai des în 

context negativ, defavorizându-i (PLDM şi PDM), iar în context pozitiv a apărut un singur 

concurent – PSRM.  

- Pro TV Chişinău a asigurat o vizibilitate relativ echilibrată în context electoral a actorilor 

personalizaţi şi instituţionalizaţi; 

- TV 7 a mediatizat cel mai des concurenţii electorali PLDM, PDM, PL, PCRM, PLR şi 

PSRM. În context pozitiv şi neutru a apărut mai des PLDM, dar şi PDM; 

- La TV N4, PLDM a apărut doar în context pozitiv sau neutru, iar cel mai des în context 

negativ au apărut PDM şi PCRM; 

- 11 din 12 posturi tv monitorizate au difuzat împreună 58 de emisiuni cu caracter electoral, 

iar un post (Pro TV Chişinău) nu a difuzat astfel de emisiuni; 

- Protagonişti ai emisiunilor cu caracter electoral au fost reprezentanţii ai 23 de partide şi 5 

candidaţi independenţi; 

- Dintre protagonişti, cea mai mare pondere în emisiunile monitorizate au avut-o politicienii, 

iar cea mai mică – experţii; 

- În general, moderatorii emisiunilor au avut o atitudine imparţială faţă de protagoniştii direcţi 

sau indirecţi. Totuşi, au fost înregistrate 5 cazuri de favorizare şi 28 de cazuri de atitudine 

defavorizantă faţă de protagonişti; 

- 11 din 12 posturi tv monitorizate au difuzat publicitate electorală; 

- Cea mai mare vizibilitate prin intermediul spoturilor electorale a avut-o PLDM, iar cea mai 

mică – PPRM;  

- 2 posturi tv (Publika TV şi Pro TV Chişinău) au admis derogări de la regulile cu privire la 

difuzarea publicităţii electorale contra plată, fapt ce atentează la corectitudinea campaniei 

electorale. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 30 

III. Rezultatele monitorizării posturilor de radio 
 

3.1 Date generale radio 

 

În perioada de referinţă, cele 5 posturi de radio monitorizare au difuzat în total 661 de materiale ce 

au tratat subiecte electorale sau cu tangenţă electorală. Dintre acestea 295 au fost materiale de 

educaţie electorală, 345 au abordat subiecte  simple, iar 21 – subiecte de conflict.  Cele mai multe 

materiale au fost difuzate de Radio Moldova, urmat de Vocea Basarabiei, iar cele mai puţine – de 

Radio Noroc. Totodată, postul de radio Noroc a fost singurul post care a dat startul dezbaterilor 

electorale, fiind puse pe post 8 emisiuni de dezbateri. 

 

 
 

Din numărul total de 21 de materiale cu caracter controversat, în 12 cazuri au fost citate ambele 

părţi din conflict, iar în 9 – doar o parte. Cei mai buni indicatori la acest capitol au fost înregistraţi 
la Radio Moldova – 8 ştiri echilibrate versus 2 dezechilibrate. Vocea Basarabiei a avut 5 ştiri 

conflictuale, dintre care 4 au fost dezechilibrate. Ştirile controversate de la Radio Plai şi Russkoie 

radio au fost în totalitate dezechilibrate  din punctul de vedere al prezenţei ambelor surse. Absoluta 

majoritate  ştirilor au fost nepărtinitoare. 

 

 
 



 31 

În calitate de surse posturile de radio monitorizate au citat de cele mai dese ori funcţionarii de stat – 

122 de ori, dintre care marea majoritate – 114 - au fost de sex masculin. Politicienii s-au situat pe 

locul doi, cu 107 intervenţii directe şi menţiuni (94 bărbaţi şi 13 femei). La experţi s-a recurs de 89 

de ori, în mare parte bărbaţi (70), iar la cetăţeni simpli – de 57 de ori, raportul gender al surselor 

fiind relativ echilibrat (36 bărbaţi şi 21 femei).  Postul de radio la care au apărut cei mai mulţi 
experţi şi cetăţeni simpli este Vocea Basarabiei – 61 (47 bărbaţi şi 14 femei) şi, respectiv, 48 (31 

bărbaţi şi 15 femei). Russkoie Radio, Radio Noroc şi Radio Plai au dat preferinţă politicienilor şi 

funcţionarilor de stat ca surse. 

 

 
 

 
 

3.1.1 Radio Moldova 

 

Radiodifuzorul public a difuzat în perioada de raport 224 de materiale relevante prezentei 

monitorizări, cu durata totală de 11693 secunde sau 3,24 ore. 153 de materiale au fost materiale de 

educaţie electorală. Postul public de radio a reflectat intens activitatea CEC (înregistrarea 

concurenţilor electorali, detalii privind pregătirile pentru scrutin), ţinând totodată în vizor şi 
subiecte ce ţin de activitatea guvernului în perioada electorală.  

Dintre concurenţii electorali, de cel mai mare volum a beneficiat PPRM, care a intervenit direct 

timp de 200 de secunde, urmat de PLR cu 190 de secunde şi PDM cu 124 de secunde.  



 32 

Printre cei mai mediatizaţi concurenţi electorali figurează PDM, care  a avut cel mai mare număr de 

intervenţii directe – 5, fiind totodată menţionat de 6 ori. Reprezentanţilor PL-lui le-a fost oferită 

voce de 5 ori, fiind menţionaţi de 3 ori, iar PLR a avut 4 intervenţii directe şi 3 menţiuni. 

 

 
 

Contextul apariţiei protagoniştilor principali din cadrul PDM a fost preponderent pozitiv, acest 

concurent fiind menţionat şi în context neutru şi negativ. PL şi PPRM au apărut în lumină pozitivă 

şi neutru. 

 
 

Reprezentanţii de rang înalt ai administraţiei publice centrale au avut 4 intervenţii directe pe 

parcursul a 209 secunde, fiind menţionaţi şi de 12 ori, preponderent în context neutru şi pozitiv. 

Dintre acestea, cele mai multe intervenţii şi menţiuni au revenit premierului Iurie Leancă (6) şi 

ministrului Economiei Andrian Candu  (4), ministrului Agriculturii (4), în mare parte în context 

pozitiv.  

Radio Moldova a difuzat în perioada de raport publicitatea concurenţilor electorali PDM (43 apariţii 
cu un volum total de 1290 secunde), PLDM (52 apariţii, volum total 1560 secunde), PSRM (41 

apariţii, volum total  1230 secunde), PPRM (30 apariţii, volum total 600 secunde) şi PLR (3 

apariţii, 90 secunde în total). 

 

3.1.2 Vocea Basarabiei 

 

Postul de radio privat cu acoperire naţională Vocea Basarabiei a reflectat activ campania, difuzând 

în total 109 materiale jurnalistice cu caracter electoral direct sau indirect, cu durata totală de 12703 

secunde sau 3,5 ore. Pe lângă ştirile privind activitatea CEC, postul a difuzat mai multe materiale 



 33 

privind deplasarea liderului PLDM Vlad Filat la întâlnirile cu alegătorii dar şi la inaugurarea 

diferitelor obiective cu destinaţie socială. Totodată, Vocea Basarabiei a reflectat şi activitatea 

Guvernului, în special subiectele cu implicarea premierului Leancă.  

Primul şi singurul în Top 10 al celor mai mediatizaţi protagonişti care au avut intervenţii directe la 

Vocea Basarabiei este PLDM, reprezentanţii acestui partid intervenind direct pe parcursul a 829 de 

secunde.  

După frecvenţa apariţiilor directe şi menţiunilor, pe primul loc în top se situează PLDM care a avut 

23 de intervenţii directe şi 27 de menţiuni. Ceilalţi concurenţi electorali au fost doar menţionaţi în 

ştiri, fără a fi citaţi direct. 

 
 

Contextul în care au apărut protagoniştii din categoria politicienilor a fost diferit. PLDM a fost 

prezentat de cele mai multe ori în context pozitiv şi neutru  – 31 şi, respectiv, 16 ori. Contextul 

apariţiei şi menţionării PLR şi PCRM a fost neutru şi pozitiv, iar PDM a apărut doar în lumină 

neutră. PPP a fost menţionat în diferite contexte, negativ, pozitiv şi neutru, iar MPA doar în context 

negativ. 

 
 

De notat că reprezentanţii de rang înalt din cadrul Guvernului au fost citaţi direct pe durata a 245 de 

secunde, având 6 intervenţii directe. Aceştia au fost de asemenea menţionaţi de 14 ori, preponderent 

în context neutru şi pozitiv. Premierul Iurie Leancă a intervenit şi a fost menţionat în total de 8 ori, 

în mare parte pozitiv, iar ministrul Agriculturii Vasile Bumacov – de 3 ori, în context pozitiv.  



 34 

În perioada de raport, Vocea Basarabiei a difuzat publicitate electorală a PLDM – 35 apariţii şi 

volum total de 1122 secunde. 

 

3.1.3 Radio Plai 
 

Postul de radio cu acoperire naţională Plai a difuzat în perioada de raport 72 de ştiri cu caracter 

electoral direct sau indirect, cu durata totală de 3532 de secunde sau aproximativ o oră.  Subiectele 

mediatizate mai frecvent s-au referit la participarea membrilor PDM la întâlnirile electorale, dar şi 

la activitatea ministrului Economiei Andrian Candu şi eforturile depuse de acesta pentru a soluţiona 

diverse probleme, inclusiv compensaţiile acordate de Guvern fermierilor. 

Actorii politici mediatizaţi cel mai des în ştirile de la Radio Plai au fost reprezentanţii PDM şi 
PLDM, iar contextul apariţiei acestora a fost preponderent pozitiv pentru PDM şi neutru pentru 

PLDM. Ceilalţi actori au fost prezentaţi în context neutru. 

 

 

 
 

Reprezentanţii guvernului au fost menţionaţii de 22 de ori, dintre care 12 ori in context pozitiv, 3 ori 

negativ şi de 7 ori - neutru. De cele mai dese ori în context pozitiv au fost menţionaţi ministrul 

Economiei Andrian Candu (4 ori) şi ministrul Agriculturii Vasile Bumacov – 3 ori. Premierul 

Leancă a fost menţionat în context pozitiv – 4 ori, dar şi în context negativ şi neutru (câte 3 ori).  



 35 

Radio Plai a difuzat publicitatea electorală a concurenţilor electorali PDM şi PLDM – de câte 42 ori 

fiecare şi cu volumul total de 1260 secunde fiecare. 

 

3.1.4 Radio Noroc 

 

Comparativ cu prima perioadă de monitorizare, postul de radio cu acoperire naţională Noroc s-a 

implicat mai activ în reflectarea campaniei electorale, difuzând în perioada 18-31 octombrie 74 

materiale, dintre care 45 au fost materiale de educaţie electorală. Volumul de emisie alocat 

subiectelor cu caracter electoral direct sau indirect a fost de 2553 de secunde sau 42 minute. Printre 

subiectele abordate mai frecvent s-au numărat cele ce ţin de activitatea CEC şi deschiderea secţiilor 

de votare în Federaţia Rusia, dar şi subiecte cu caracter electoral indirect, cum ar fi acordarea 

compensaţiilor pentru fermieri, posibila reducere a preţului la carburanţi. 
Ca si surse, de cele mai multe ori în ştirile de la Radio Noroc au apărut doar funcţionari de stat - de 

12 ori, toţi bărbaţi. Experţii au fost citaţi de 3 ori, iar politicienii – o dată, în toate cazurile sursele 

fiind de sex feminin. De regulă ştirile s-au bazat pe comunicate de presă ale instituţiilor sau au făcut 

trimitere la alte media, fără a cita direct sau indirect surse din diferite categorii. 

 Nici un protagonist din rândul funcţionarilor de rang înalt sau a politicienilor nu a avut intervenţii 

directe în ştiri. Dintre concurenţii electorali PDM a fost menţionat de 5 ori, de 3 ori pozitiv, o dată 

negativ şi o dată neutru, iar PLDM, PL, PLR, PPP şi MPA au fost menţionaţi de câte 2 ori fiecare – 

o dată în context neutru şi o dată în context negativ, cu excepţia MPA care a apărut în context 

negativ de 2 ori. 

 

 

 



 36 

 

Dintre protagoniştii din categoria funcţionarilor de stat, de cele mai dese ori la Radio Noroc au fost 

menţionaţi reprezentanţii Guvernului, de 21 ori, dintre care 10 ori în context pozitiv, 2 – negativ şi 5 

neutru. Premierul Leancă şi ministrul Economiei Candu au fost menţionaţi cel mai des (6 şi 4 ori), 

în marea majoritate a cazurilor în context pozitiv – câte 5 şi 3 menţiuni fiecare.  

Postul de radio Noroc a difuzat în perioada de referinţă publicitatea electorală a PDM (55 ori cu 

volumul total de 1614 secunde), PLDM (54 apariţii cu volumul total de 1620 secunde), PSRM (12 

apariţii şi volumul total de 349 secunde) şi PPP (3 apariţii şi 90 secunde). 

Din 20 noiembrie, la Radio Noroc au început dezbaterile electorale, pe parcursul a opt zile fiind 

invitaţi la dezbateri reprezentanţii PPCD, PD, PLDM. PFP, PLR, PCR, MPA şi PNL care au 

beneficiat de câte 540 secunde fiecare,  PDA, PPRM şi PLR  – 615 secunde fiecare şi  PCRM - 630 

secunde. 

 

3.1.5 Russkoe radio  
 

Radiodifuzorul cu acoperire regională Russkoie radio a difuzat în total 179 de materiale relevante 

prezentei monitorizări, cu durata totală de 5698 secunde sau 1,6 ore. 95 din ele au fost materiale de 

educaţie electorală,  iar restul au fost ştiri – 82, inclusiv 1 controversată, care a fost dezechilibrată 

din punctul de vedere al prezenţei surselor. Postul a reflectat preponderent subiecte cu caracter 

electoral indirect ce ţin de activitatea Guvernului, în special subiectele cu implicarea ministrului 

Economiei Andrian Candu (posibila reducere a preţului la combustibil, majorarea  compensaţiilor 

pentru fermieri, posibilitatea ca  Moldova să aibă gaze naturale in 2015 etc.), dar şi activitatea CEC 

(înregistrarea concurenţilor electorali,  pregătirea pentru scrutin, înregistrarea observatorilor).  

De cele mai dese ori, Russkoie radio a apelat la funcţionari de stat în calitate de surse – 35, dintre 

care 30 au fost bărbaţi. La politicieni s-a recurs de 26 ori, dintre care 23 de sex masculin, iar la 

experţi - de 3 ori. 

Protagoniştii mediatizaţi în ştirile de la Russkoie Radio nu au avut intervenţii directe. Concurentul 

electoral PPRM a fost menţionat de 6 ori, PCRM, PLR şi PPP - de câte 3 ori, iar PLDM, PAD, 

PNL, PPCD şi MR de câte 2 ori fiecare. 

 

 
 

Contextul apariţiilor pentru PPRM şi PCRM a fost mai mult pozitiv, dar şi neutru. PLDM şi PDM 

au fost menţionaţi doar pozitiv, iar ceilalţi concurenţi menţionaţi au apărut în context neutru. 



 37 

 
 

Reprezentanţii Guvernului au fost menţionaţi de 27 de ori, în toate cazurile pozitiv. De cele mai 

multe ori a fost menţionat ministrul Economiei Andrian Candu – 11, toate în context pozitiv, 

premierul Leancă – 5 ori în context pozitiv şi ministra Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei 

Valentina Buliga, menţionată de 4 ori în context pozitiv. 

În perioada de referinţă, Russkoie Radio a difuzat publicitate electorală a concurenţilor electorali 

PDM (55 apariţii, volum total de 1650 secunde), PLDM (53 apariţii, volumul total de 1560 

secunde), PSRM (44 apariţii,  1320 secunde) şi PPP (4 apariţii, 120 secunde). 

 

 

CONCLUZII: 

 

- Radiodifuzorul public Radio Moldova şi postul privat Vocea Basarabiei s-au implicat activ în 

reflectarea campaniei electorale în ştiri, Radio Moldova difuzând şi un număr mare de materiale de 

educaţie electorală. Cele mai puţine ştiri cu caracter electoral direct sau indirect au fost difuzate de 

postul de radio cu acoperire naţională Noroc. În acelaşi timp, radio Noroc a fost singurul post care 

la 20 octombrie a demarat dezbaterile electorale. 

- În majoritatea ştirilor de la Radio Moldova şi Vocea Basarabiei a fost asigurat pluralismul de 

opinie şi diversitatea de surse. Ştirile de la Vocea Basarabiei s-au evidenţiat atât prin includerea mai 

multor  cetăţeni şi experţi, cât şi prin prezenţa unui număr mai mare al surselor de sex feminin. 

Radio Noroc, Radio Plai şi Russkoie Radio au avut carenţe la acest capitol, recurgând preponderent 

la politicieni şi funcţionari de stat în calitate de surse. 

- În topul celor mai mediatizaţi protagonişti la cele 5 posturi de radio monitorizate se numără 

reprezentanţii partidelor parlamentare PDM, PLDM şi PL, care au avut cele mai multe intervenţii şi 

menţiuni în context pozitiv şi neutru. Bazat pe frecvenţa şi contextul apariţiei acestora în ştiri 

constatăm o uşoară tendinţă de favorizare a PDM şi PL la Radio Moldova, şi favorizarea masivă a 

PLDM la Vocea Basarabiei. Postul de radio Plai a favorizat PDM prin numărul mare de menţiuni, 

preponderent în context pozitiv atât a reprezentanţilor acestui concurent electoral, cât şi a 

ministrului Economiei, care urmează să fie reinclus pe lista electorală a PDM. Russkoie radio a 

favorizat uşor PDM, în special prin ştiri despre activitatea ministrului Economiei, exponent PDM. 

- Marea majoritate a posturilor de radio monitorizate au avut probleme la capitolul echilibrului 

ştirilor controversate.     
 

 

 

 



 38 

IV. Rezultatele monitorizării ziareor  

 

4.1 Date generale ziare 

 

În perioada 18-31 octombrie 2014, cele opt ziare monitoruizate au publicat în total 169 de articole 

cu caracter electoral direct sau indirect, cu un spaţiu total de 95,018 centimetri pătraţi. 151 de texte 

au fost materiale simple, 11 au tratat subiecte controversate şi numai 7 articole au prezentat detalii 

despre exercitatea dreptului la vot, fiind astfel de educaţie electorală. Acestea au fost publicate în 

Jurnal de Chişinău, KP v Moldova şi Vesti Gagauzii.  
  

 
 

Doar patru ziare au publicat ştiri care abordează un conflict în contextul alegerilor parlamentare, iar 

numărul acestor ştiri nu a fost prea mare în perioada de raportare – doar 11 texte. Jumătate din 

articolele de acest gen au fost echilibrate, adică au fost prezentate opiniile tuturor părţilor vizate. 

Totodată, Nezavisimaia Moldova este unicul ziar în care toate articolele conflictuale au reflectat un 

singur punct de vedere, fiind astfel dezechilibrate. 

 

 
 



 39 

În majoritatea cazurilor, sursele de informaţie ale ziarelor au fost politicienii (POL) de genul 

masculin. Astfel, din totalul de 204 surse de informaţie citate în materialele publicate de ziare, 

31,4% (64) au fost politicieni, însă doar 12 dintre aceştia au fost femei, ceea ce reprezintă 18,6% 

din totalul surselor din domeniul politicului. În topul preferinţelor ca surse de informaţie, urmează 

funcţionarii de diferit nivel (FS), care au fost citaţi de 41 de ori şi numai în 7 cazuri a fost vorba de 

femei, cetăţenii (CET) – 44 surse, inclusiv 14 femei, experţii (EXP) care au fost citaţi de 38 de ori, 

inclusiv o singură femeie. 

 

 
 

55% din ştirile publicate în această perioadă au fost părtinitoare, adică poziţia jurnalistului a putut fi 

uşor percepută de cititori. Toate ziarele au probleme la acest capitol, însă cea mai gravă situaţie a 

fost atestată în articolele publicate de Nezavisimaia Moldova, unde toate textele, cu o singură 

excepţie, au fost părtinitoare.  

 

 
 

4.1.1 Jurnal de Chişinău  

În cele patru ediţii ale ziarului Jurnal de Chişinău care au fost editate în perioada de raportare, au 

fost publicate 22 de articole care au vizat direct sau indirect campania electorală, alegerile şi actorii 



 40 

politici concurenţi, inclusiv 3 materiale de educaţie electorală a tinerilor, 12 ştiri simple şi 2 

materiale care au abordat o situaţie conflictuală în context electoral (ambele au fost prezentate 

relativ echilibrat). Suprafaţa totală afectată materialelor electorale a fost de 11939 cm.p. Sursele de 

informaţie au fost politiceini, experţi, funcţionari de stat, însă multe subiecte la teme electorale au 

avut ca surse şi cetăţenii simpli. În 15 articole din totalul textelor fără materialele de educaţie 

electorală, subiectul a fost prezentat nepărtinitor, în alte 4 materiale opinia subiectivă a 

autorului/redacţiei a putut fi remarcată de cititori. 

În total, 14 actori politici au fost vizaţi în articolele publicate de Jurnal de Chişinău, cel mai des 

amintiţi fiind reprezentanţii PLR, PLDM, PCRM, PDM şi PSRM).  

Contextul prezentării actorilor politici a fost de cele mai multe ori neutru, în unele cazuri (PLDM, 

PLR, PCRM, PDM) – neutru şi negativ, cu excepţia PSRM care a apărut doar în context negativ. 
 

 
 

În perioada de raportare, în Jurnal de Chişinău au plasat publicitate electoral concurenţii PLDM 

(machete şi articole publicitare) şi PLR (articol publicitar). 
 

4.1.2 Komsomolskaia pravda v Moldove 
 

În cele 10 numere ale publicaţiei Komsomolskaia pravda v Moldove din perioada de raportare, au 

fost publicate 20 de texte care cad sub incidenţa prezentei monitorizări cu o suprafaţă totală de 

10230 cm.p. 14 materiale au fost ştiri simple, alte 4 au abordat o situaţie de conflict (numai două 

din ele au fost prezentate echilibrat), iar 2 materiale au fost de educaţie electorală despre votarea 

peste hotare şi despre documentele necesare pentru exercitarea votului. De cele mai multe ori, 

sursele de informaţie pentru articolele relevante au fost diferiţi experţi şi politicieni, dar şi 

funcţionari de stat. În 16 articole subiectul a fost prezentat părtinitor şi în 2 texte autorul/redacţia s-a 

putut detaşa de propria opinie pentru a le prezenta cititorilor informaţia nepărtinitor.  

În total, 15 concurenţi electorali au apărut în paginile ziarului în perioada de raportare, iar contextul 

prezentării acestora a fost neutru în majoritatea absolută a cazurilor.  
 



 41 

 
 

În perioada de raportare, în ziarul Komsomolskaia pravda v Moldove a fost publicată reclama 

următorilor concurenţi electorali: PLDM şi PSRM – machete publicitare şi articole; PPP şi PDM –

articole publicitare.  

 

4.1.3 Moldova Suverană 
 

Ziarul Moldova Suverană a editat opt numere în perioada de raportare, în care au fost publicate 30 

de articole care au vizat, direct sau indirect, alegerile parlamentare, toate fiind ştiri simple. 

Suprafaţă totală a materialelor relevante a fost de 16208 cm.p. Sursele de informaţie pentru articole 

au fost mai des din rândul experţilor, a funcţionarilor de stat şi politicienilor. În doar 16 articole 

subiectul a fost prezentat nepărtinitor, în alte 14 cazuri materialele a fost mai mult sau mai puţin 

părtinitoare.  

14 concurenţi electorali au fost vizaţi în articolele publicate în Moldova Suverană în context diferit, 

unii doar sau preponderent în context negativ (BE-UV, PPSRM, PSRM, PPP, ş.a.), alţii în context 

mai des neutru (PCRM, PDM), iar concurentul electoral PLDM a fost prezentat aproape de fiecare 

dată în context neutru sau pozitiv.  
 

 
Publicitate electorală în perioada de referinţă în Moldova Suverană nu a apărut. 

 

4.1.4 Nezavisimaia Moldova 
 



 42 

Ziarul Nezavisimaia Moldova a apărut de două ori în perioada 18-31 octombrie 2014 şi a publicat 

38 de articole relevante prezentei monitorizări, 35 fiind ştiri simple, iar celelalte 3 referindu-se la un 

subiect conflictual. Toate articolele conflictuale au reflectat o singură părere, adică au fost 

dezechilibrate. Într-un singur articol din cele 38 redacţia şi autorii au asigurat principiul profesional 

al atitudinii nepărtinitoare faţă de persoanele vizate. Suprafaţă totală a materialelor care au vizat 

direct sau indirect campania electorală a fost de 23395 cm.p., iar principalele surse de informaţie au 

fost politicienii din opoziţie şi cetăţenii nemulţumiţi de actuala guvernare. 

Nezavisimaia Moldova critic vehement şi prezintă doar în context negativ actuala guvernare şi 

partidele de stânga care fac competiţie Partidului comuniştilor. Astfel, în această perioadă au fost 

ţinta materialelor negative: PLDM, PDM, PLR, PSRM, PL, precum şi PPP, PRN. În schimb, 

PCRM este prezentat aproape exclusive în context pozitiv. De asemenea, acestui concurent electoral 

i s-a oferit cea mai mare suprafaţă pentru intervenţii directe (3430 cm.p.), de zeci de ori mai mare 

decât altor concurenţi electorali. 

  

 
 

Tot PRCM a fost unicul concurent electoral care a beneficiat de publicitate electorală în 

Nezavisimaia Moldova (un articol publicitar). 

 

4.1.5 Panorama 
 

Ziarul Panorama a editat două numere în perioada de raportare, în care a publicat 18 articole 

relevante prezentei monitorizări, toate fiind ştiri simple. Doar 7 texte au fost nepărtinitoare, în 

celelalte 11 cazuri în articole a fost nuanţată şi opinia autorului. Suprafaţă totală a materialelor care 

au vizat direct sau indirect campania electorală a fost de 8671 cm.p. Sursele de informaţie pentru 

articole au fost mai ales funcţionarii de stat, mai rar politicienii şi unii experţi.  

Partidele politice din coaliţia de guvernare, în special PDM şi PLDM, dar şi PCRM ca principal 

partid de opoziţie, au fost prezentate de Panorama în context mai des negativ, uneori neutru. Au 

fost menţionate câte o dată în context pozitiv PDM, PCRM, PRN şi PPCD, ultimul concurrent 

electoral fiind favorizat după suprafaţa intervenţiilor/citatelor directe (1760 cm.p.), prin publicarea 

la 24 octombrie 2014 a unui interviu de două pagini cu Iurie Roşca, liderul PPCD.  

 

 



 43 

 
 

De spaţiu publicitar în Panorama au beneficiat în perioada de raportare următorii concrenţi 

electorali: PPP, PRN, PSRM, PDM (articole publicitare), PLDM – (machete publicitare).         

 

4.1.6 Timpul 
 

În cele două ediţii ale ziarului Timpul din perioada de raportare au fost publicate 15 articole care au 

vizat direct sau indirect campania electorală cu suprafaţă totală de 9698 cm.p. În calitate de surse de 

informaţie pentru articole au fost în special politicienii, mult mai rar funcţionariii de stat şi experţii. 

13 articole au fost ştiri simple, iar celelalte două au abordat o situaţie de conflict, în ambele cazuri 

fiind asigurat echilibrul prezentării părţilor. În 9 cazuri, informaţia a fost transmisă nepărtinitor, în 

alte 6 articole însă opinia autorului a putut fi percepută de cititori, textele respective fiind 

părtinitoare.  

Timpul a relatat despre cei mai mulţi dintre concurenţii electorali, în total – 21 în perioada de 

raportare. Prezentarea a fost de cele mai multe ori în context neutru, dar şi negative, PL, PDM, 

PLDM şi PLR fiind menţionaţi de câte 1-3 ori şi în context pozitiv. 

 

 
 

În perioada de raportare, în Timpul nu a fost plasată publicitate electorală.         



 44 

4.1.7 Vesti Gagauzii 
 

Publicaţia Adunării Populare a UTA Gagauz Yeri Vesti Gagauzii a editat două numere în această 

perioadă,în care au fost inserate 6 articole despre campania electorală cu suprafaţă totală de 3953 

cm.p. 2 articole au fost educaţie electorală (lista secţiilor electorale din autonomie), iar celelalte 4 – 

ştiri simple care au fost prezentate, cu o excepţie, nepărtinitor. În calitate de surse de informaţie 

pentru articole au fost funcţionariii de stat şi cetăţenii.  

Într-unul din articolele publicate în Vesti Gagauzii a fost prezentat în context pozitiv concurentul 

electoral PSRM, în alte ştiri au apărut în context uşor favorizant unii miniştri de la diferite partide. 

În perioada de raportare, de publicitate în Vesti Gagauzii a beneficiat concurentul electoral PPP 

(machete şi articole publicitare). 

 

4.1.8 Ziarul Naţional 
 

În perioada 18-31 octombrie 2014, Ziarul Naţional a difuzat trei ediţii, inclusive una restantă din 17 

octombrie. În total, în aceste ediţii au fost publicate 20 de articole care au vizat direct sau indirect 

campania electorală, cu suprafaţă totală de 10924 cm.p. În calitate de surse de informaţie pentru 

articole au fost politicienii, cetăţenii, mai rar experţii şi funcţionarii. Toate textele publicate au fost 

din categoria ştirilor simple, 6 din ele au fost nepărtinitoare, iar alte 14 articole au transmis 

cititorilor şi opinia autorului. 

Din cei 10 concurenţi electorali care au apărut în paginile Ziarului Naţional, PCRM a fost prezentat 

cel mai des în context negative (de 13 ori din 14 apariţii), de asemenea PPP şi PSRM au fost mai 

degrabă defavorizate. Partidele din coaliţia de guvernare sunt prezentate în context favorizant, în 

special PLDM care apare doar pozitiv, iar rareori şi neutru.  

 

 
 

În perioada de raportare, de publicitate în Ziarul Naţional au beneficiat: PLDM (machete 

publicitare), PDM (articol publicitar). 

 

 

CONCLUZII: 

 

- Majoritatea ziarelor monitorizate refelectă campania electorală prin prisma 

simpatiilor/antipatiilor electorale ale editorilor, deseori în detrimentul informării obiective a 

cititorilor;  



 45 

- 55% din materialele publicate în această perioadă în ziarele monitorizate au fost părtinitoare, 

adică poziţia jurnalistului a putut fi uşor percepută de cititori; 

- În majoritatea cazurilor, sursele de informaţie ale ziarelor au fost politicienii de genul 

masculin, în topul preferinţelor ca surse de informaţie urmând funcţionarii de diferit nivel, 

cetăţenii şi experţii; 

- Nezavisimaia Moldova este publicaţia cu cele mai multe probleme deontologice: toate 

articolele cu subiecte controversate au reflectat un singur punct de vedere, fiind astfel 

dezechilibrate, iar toate textele care s-au referit la alegeri, cu o singură excepţie, au fost 

părtinitoare deoarece au prezentat (şi) poziţia jurnalistului. Ziarul favorizează masiv PCRM 

şi critică majoritatea absolută a celorlalţi concurenţi electorali, în special PLDM, PDM, 

PLR, PL, dar şi PSRM, PPP;  

- Moldova Suverană defavorizează editorial PSRM care este prezentat mai mult în context 

negativ (în unele cazuri şi neutru), dar şi PPP. Totodată, ziarul simpatizează cu PLDM care 

este prezentat preponderent neutru sau pozitiv; 

- Jurnal de Chişinău nu a prezentat în perioada de referinţă niciun concurent electoral în 

context pozitiv, PLR, PLDM, PCRM şi PDM fiind cele mai mediatizate partide atât în 

context neutru, cât şi negativ; 

- Komsomolskaia pravda v Moldove a prezentat concurenţii electorali preponderent neutru, 

cei mai meditizaţi fiind PLDM, PDM, PL, PSRM PCRM şi PPP. Ziarul a plasat multe 

materiale cu caracter comercial, în special articole de promovare şi machete ale PLDM, 

PDM, PPP, PSRM; 

- Timpul a prezentat concurenţii electorali în context diferit, PDM, PLDM şi PL fiind cei mai 

meditizaţi, preponderent în context neutru. Concurenţii electorali PSRM şi PPP apar mai des 

în context negativ în acest ziar; 

- Panorama defavorizează unele partidele parlamentare (PLDM, PDM, PCRM), concurentul 

electoral PPCD fiind unicul prezentat doar în context pozitiv şi favorizat prin suprafaţa 

intervenţiei directe (un interviu de două pagini cu Iurie Roşca); 

- Vesti Gagauzii a reflectat sumar campania electorală în perioada de referinţă, dar a favorizat 

PSRM în unul din articolele publicate; 

- Ziarul Naţional favorizează PLDM, acest concurent electoral fiind prezentat doar în context 

pozitiv, uneori şi neutru. Mai rar au fost prezentaţi în context pozitiv PDM, PLR şi PL. În 

schimb, PCRM, PSRM şi PPP au apărut aproape de fiecare dată în context negativ şi 

defavorizant. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 46 

V. Rezultatele monitorizării portalurilor online 

 

5.1 Date generale portaluri online 

 

În perioada 18-31 octombrie 2014, cele 10 portaluri online monitorizate au publicat 997 de 

materiale cu caracter electoral direct sau indirect, cu un spaţiu total de 1,978,475 de caractere. 771 

dintre ele au fost materiale simple, iar 219 au tratat subiecte controversate. Doar cinci portaluri 

(Moldova.org, Omg.md, Noi.md, Realitatea.md şi Unimedia.md)  au plasat şi câte 1-2 materiale de 

educaţie electorală.  
  

 
 

Doar 35,6% din ştirile conflictuale au fost prezentate profesionist, fiind citate toate părţile în 

conflict. Newsmaker.md este unicul portal care a prezentat echilibrat toate materialele care au 

abordat un subiect controversat, în cazul portalurilor Politik.md, Omg.md şi Realitatea.md 

înregistrându-se cea mai mare discrepanţă dintre numărul ştirilor conflictuale prezentate relativ 

echilibrat şi numărul ştirilor conflictuale în care a fot prezentată doar poziţia unei singure părţi, 

adică ştirile au fost dezechilibrate. 

 

 

 



 47 

 

În majoritatea absolută a cazurilor, sursele de informaţie ale portalurilor online au fost politicienii 

de genul masculin. Astfel, din totalul de 999 de surse de informaţie citate în materialele publicate pe 

site-uri, aproape jumătate au fost politicieni (475), însă doar 59 dintre aceştia au fost femei, ceea ce 

reprezintă 12,4% din totalul surselor din domeniul politicului. În topul preferinţelor ca surse de 

informaţie, urmează funcţionarii de diferit nivel, care au fost citaţi de 229 de ori şi numai în 9 cazuri 

a fost vorba de femei, şi experţii (165 bărbaţi şi 22 femei). Cetăţenilor simpli rareori li se oferă 

posibilitatea să-şi expună opinia/părerea în materialele electorale publicate de portalurile online 

monitorizate. 

 

 
 

Portalul Newsmaker.md a prezentat ştirile electorale în toate cazurile nepărtinitor, adică poziţia 

jurnalistului nu a fost nuanţată direct sau indirect în textul publicat, portalurile Realitatea.md, 

Unimedia.info şi Moldova.org au avut puţine cazuri de prezentare părtinitoare a subiectelor 

electotale, deşi nu în toate cazurile materialele au fost echilibrate editorial (a se vedea diagrama de 

mai sus „Echilibrul materialelor, portaluri online”). Cele mai multe materiale părtinitoare au 

publicat Jurnal.md (55,5% din totalul textelor), Omg.md (55,5%) şi Politik.md (40,6%).  

 

 



 48 

5.1.1 Deschide.md 

 

În perioada 18-31 octombrie 2014, portalul de ştiri Deschide.md a publicat în total 79 de materiale 

relevante prezentei monitorizări (număr aproximativ egal cu cel din perioada precedentă de 

monitorizare), cu un spaţiu total de 149889 de  caractere. Subiectele abordate au fost diverse, 

referindu-se atât la activitatea CEC, cât şi la evenimente organizate de unii concurenţi electorali, 

dar şi situaţiile de conflict iscate între aceştia (acuzaţiile lansate de Renato Usatîi la adresa lui Vlad 

Filat, acuzaţiile de „raider politic” în cazul concesionării licenţei postului de radio Vocea 

Basarabiei, percheziţiile de la domiciliul rudelor lui Dorin Chirtoacă). Majoritatea materialelor au 

fost corecte, însă au fost înregistrate şi cazuri (15 materiale sau 19%) în care a putut fi remarcată 

poziţia părtinitoare a autorului, în special fiind vorba de titluri tendenţioase, uneori exagerate.  

Ca şi surse, de cele mai dese ori reporterii de la Deschide.md  au făcut trimitere la politicieni – 49 

de ori (dintre care 43 bărbaţi şi 6 femei) şi funcţionarii de stat – 12 ori (11 bărbaţi şi 1 femeie).  

Cel mai mare spaţiu alocat protagoniştilor a revenit partidelor parlamentare din opoziţie şi celor din 

arcul guvernamental. Astfel, pe primele cinci poziţii în Top 10 al spaţiului alocat concurenţilor 

electorali se numără reprezentanţii PLR, cu un spaţiu total de 6340 de caractere,  urmaţi de 

reprezentanţii PL – 3077, PCRM – 3029 de caractere, PSRM – 2321 de caractere şi PLDM – 1675 

de caractere. 

Din punctul de vedere al frecvenţei apariţiilor directe, primii în top figurează PLR, PL şi PSRM. 

Cât priveşte menţiunile, de cele mai multe ori în materiale a fost menţionat concurentul electoral 

PLDM, în majoritatea cazurilor în  context negativ, urmat de PDM, PPP şi PSRM. 

 
 
Contextul mediatizării majorităţii actorilor electorali a fost mai mult neutru şi negativ. PLDM  a 

fost menţionat preponderent în context negativ, PSRM – în egală măsură în context neutru şi 

negativ, iar PDM, PCRM, PL, PPP – mai mult neutru. 

 



 49 

 
 
De menţionat că portalul Deschide.md a publicat mai multe materiale cu caracter electoral indirect 

în care au apărut sau au fost menţionaţi reprezentanţii Guvernului. Dintre aceştia, de cele mai dese 

ori a fost citat sau menţionat premierul Iurie Leancă – 7 ori, dintre care de 2 ori în context negativ şi 

de 5 ori - neutru.  

Portalul Deschide.md nu a avut în perioada de raport publicitate electorală. 

 

5.1.2 Jurnal.md 

 

Portalul de ştiri Jurnal.md a publicat în perioada de raportare 99 de materiale cu caracter electoral 

direct sau indirect, cu o suprafaţă totală de 360658 de  caractere. 77 dintre ele au fost materiale 

simple, iar celelalte 22 au tratat subiecte controversate în cadrul cărora au fost lansare diverse 

acuzaţii în adresa unor actori politici. În doar 45,5% din ştirile controversate (10 din 22) cititorilor 

le-au fost prezentate opiniile tuturor părţilor implicate în confilicte, aceste materiale fiind mai mult 

sau mai puţin echilibrate, celelalte 12 materiale fiind prezentate dintro singură perspectivă.   

Caracterul nepărtinitor al prezentării subiectului a fost asigurat în 44 din cele 99 de materiale 

jurnalistice, celelalte materiale cu caracter electoral direct sau indirect au fost părtinitoare, unele au 

exprimat doar opinii sau au fost preluate de pe diverse bloguri, fiind plasate la rubricile de ştiri ale 

portalului.  

Sursele de informaţie ale Jurnal.md sunt diverse, predominând experţii, funcţionarii şi politicienii, 

de cele mai multe ori bărbaţi (experţi – 29 bărbaţi şi 6 femei, funcţionari – 26 bărbaţi şi o femeie, 

politicieni –14 bărbaţi şi 9 femei).  

După numărul de apariţii directe şi menţiuni, concurentul electoral cel mai des vizat în această 

perioadă a fost PDM (113 de apariţii şi 112 de menţiuni), urmat de PLDM, PCRM şi PLR. Cele mai 

mari suprafeţe pentru apariţiile în direct au fost afectate PLR şi PDM. 
 

 



 50 

 
 

Portalul Jurnal.md defavorizează PDM, acest actor politic fiind prezentat prepondent în context 

negativ (de 103 ori) şi foarte rar în context neutru (10 ori). În 2/3 din cazuri a apărut în context 

negativ şi PLDM (de 35 de ori în context negativ şi de 17 ori în context neutru), PCRM apare mai 

des în context negativ (de 17 ori) decât în context neutru (de 15 ori). Unicul concurent electoral care 

a fost prezentat în context pozitiv de Jurnal.md în această perioadă a fost PLR (în 2 cazuri). 
 

 
 

Portalul Jurnal.md nu a avut în perioada de raport publicitate electorală. 

 

5.1.3 Moldova24.info 

 

Portalul informaţional Moldova24.info a difuzat în perioada 18-31 octombrie 103 materiale 

(aproape dublu comparativ cu perioada precedentă de monitorizare, când au fost publicate 53 de 

materiale), cu o suprafaţă totală de 166 484 de caractere. Portalul a pus accent pe subiecte despre 

situaţii de conflict dintre diverşi concurenţi, în special pe acuzaţiile lansate de Renato Usatîi la 

adresa lui Vlad Filat şi percheziţiile de la domiciliul rudelor lui Dorin Chirtoacă. Pe lângă 

materialele scrise, portalul a inserat deseori şi materiale video.  Din punctual de vedere al 



 51 

imparţialităţii au fost constatate probleme în 24 ştiri din totalul de 79 sau aproximativ în 30%. 

Acestea au fost părtinitoare, nu au separat faptele de opinie, fiind evidentă poziţia jurnalistului faţă 

de protagonişti. 

De cele mai dese ori reporterii de la Moldova24.info au recurs la politicieni în calitate de surse  – 74 

în total, dintre care 68 au fost bărbaţi. La funcţionarii de stat, inclusiv reprezentanţi ai CEC, s-a 

apelat de 4 ori (4 bărbaţi), la experţi – de 7 ori (5 bărbaţi).  
Cel mai mare spaţiu alocat protagoniştilor a revenit PL, care a apărut în materiale cu suprafaţa 

totală de 14386 caractere, urmat de PDM cu 10155 semne, PPP şI PLDM  cu spaţiu de 7749 şI, 

respectiv,  7751 semne. PSRM, PNL şi PLR au fost mediatizaţi pe o suprafaţă de 4683, 4000 şi, 

respective 3568 caractere.  

Ca şi frecvenţă a apariţiei şi menţiunilor, pe primul loc se situează PLDM cu 16 apariţii directe şi 

38 de menţiuni, urmat de PDM cu 16 aparţii directe şI 8 menţiuni, PPP şI PLR cu un număr egal de 

apariţii şi menţiuni - 9 şi, respectiv 12.      

 
 
Contextul apariţiei  concurenţilor electorali a fost preponderent neutru pentru majoritatea 

concurenţilor reflectaţi, cu excepţia PLDM, care a fost menţionat de cele mai multe ori -  31 -  în 

context negativ. PL a avut mai multe apariţii şi menţiuni pozitive – 15, iar PPP a fost menţionat 

mai mult neutru – 13 ori. 

 
 

De notat că reprezentanţii Guvernului au fost menţionaţi şi citaţi de 7 ori, dintre care premierul 

Leancă a apărut de 4 ori,  în context preponderent neutru.  

În perioada de referinţă Moldova24.info nu a difuzat publicitate electorală. 

 

5.1.4 Moldova.org   



 52 

 

În perioada de referinţă, portalul de ştiri Moldova.org a publicat în total 65 de materiale cu caracter 

electoral direct sau indirect, la fel ca şi în perioada precedentă de monitorizare, dar cu o suprafaţă 

mai mare – 124840 caractere. Majoritatea acestora s-au axat pe activitatea CEC, dar au abordat şi 

subiecte cu caracter electoral indirect, în mare parte vizând activitatea Guvernului.  

 De cele mai multe ori, reporterii de la Moldova.org au citat ca surse politicieni - 29 de persoane, 

dintre care 28 bărbaţi, şi politicienii - 17 (toţi bărbaţi). Totodată,  în materiale au fost incluse şi 

păreri a 19 experţi şi 3 surse din alte categorii, în mare parte de sex masculin. 

Cel mai mare spaţiu în care protagoniştii au fost citaţi direct a revenit reprezentanţilor PCRM – 

19616 caractere, PDM – 5793 caractere, PLR – 4979 caractere. PPP şI PSRM au beneficiat de 

spaţii de 3180 şI, respectiv, 1094 de caractere. 

Frecvenţa apariţiilor şi menţiunilor actorilor politici a fost relativ egală pentru PDM şi PLR. 

Reprezentanţii PPP şi PLDM au fost mai mult menţionaţi, fără a avea prea multe apariţii directe. 

 

 
 
Contextul  apariţiei protagoniştilor a fost diferit, fără a ieşi in evidenţă vreo tendinţă clară de 

favorizare a vreunui concurent electoral. Astfel,  PCRM şi PPP au apărut mai mult în context 

neutru, iar PLDM şi PLR – atât neutru, cât şi negativ şi pozitiv. Cele mai multe apariţii în context 

pozitiv au revenit PDM – 7, acesta fiind menţionat şi în context neutru de 7 ori. 

 

 
De notat că portalul Moldova.org a alocat spaţiu destul de mare reprezentanţilor Guvernului, care 

au  avut 19 apariţii directe şi menţiuni, de cele mai multe ori în context pozitiv. Dintre aceştia pe 

primele locuri se situează premierul Leancă cu 6 apariţii directe şi 3 menţiuni, preponderant în 



 53 

context pozitiv. Urmează ministrul Economiei Andrian Candu cu  4 apariţii directe, toate în context 

pozitiv.  

Moldova.org nu a difuzat în perioada de raport publicitate electorală. 

 

5.1.5 Newsmaker.md 

 

Portalul de ştiri Newsmaker.md a publicat în perioada de raportare 40 de materiale cu caracter 

electoral direct sau indirect, cu un spaţiu total de 101093 de  caractere. 36 din articole au fost ştiri 

simple, iar alte 4 au abordat o situaţie de conflict. Toate materialele au fost prezentate echilibrat şi 

nepărtinitor. Surse de informaţie pentru Newsmaker.md au fost funcţionarii de stat (20 de bărbaţi) 

experţii (12 bărbaţi şi 3 femei) şi politicienii (3 bărbaţi şi o femeie). 

În perioada de raportare, articolele de pe Newsmaker.md au vizat 10 concurenţi electorali, cel mai 

vizibil fiind PLDM (10 apariţii directe şi 9 menţiuni), urmat de PCRM şi PPP cu câte 6 apariţii 

directe şi 5 menţiuni fiecare. 

 

 
 

Protagoniştii au fost prezentaţi de către Newsmaker.md în contexte diferite, fără a favoriza evident 

vreunul dintre concurenţii electorali. 
 

 
Portalul Newsmaker.md nu a avut în perioada de raport publicitate electorală. 

 

5.1.6 Noi.md 

 

Portalul de ştiri Noi.md a publicat în perioada de raportare 173 de materiale cu caracter electoral 

direct sau indirect, cu un spaţiu total de 383687 de  caractere. 142 articole au avut subiecte 

obişnuite, 30 au tratat teme controversate sau au mediatizat acuzaţii în adresa unor actori politici, iar 



 54 

un material a fost de educaţie electorală (banner cu linkuri la site-uri care explică procedura de 

votare în străinătate).   

Din cele 30 de materiale care au reflectat o situaţie de conflict, doar jumătate (14 texte) au întrunit 

condiţiile de prezentare echilibrată a poziţiilor tuturor părţilor, celelalte 16 materiale au fost mai 

mult sau mai puţin dezechilibrate. Caracterul nepărtinitor al prezentării subiectului a fost asigurat în 

60,5% din materiale (140 din cele 172 de materiale jurnalistice relevante), celelalte materiale fiind 

părtinitoare.  

În majoritatea cazurilor, Noi.md a apelat la surse din domeniului politicului, de asemenea au fost 

citate sau s-a făcut trimitere la surse din rândul funcţionarilor de stat şi la experţi. Cu unele excepţii 

nesemnificative, sursele au fost bărbaţi (politicieni – 50 bărbaţi şi 2 femei, funcţionarii de stat – 28 

bărbaţi şi 3 femei, experţi – 14 bărbaţi).  

În textele publicate de Noi.md în perioada de raportare au fost vizaţi 23 de concurenţi electorali, în 

topul celor mai mediatizaţi fiind PLDM (65 apariţii directe şi 61 menţiuni), PDM (45 apariţii directe 

şi 41 menţiuni), PCRM (36 apariţii directe şi 34 menţiuni), aceste partide fiind urmate de PLR, PL, 

PSRM, PPP. 
 

 
 

Actorii politici şi electorali au fost prezentaţi în context diferit de Noi.md, partidele de la guvernare 

şi din opoziţia parlamentară fiind prezentate atât neutru, cât şi pozitiv sau negativ (în special, au 

apărut în context negativ PLDM, PDM şi PLR). PPP a fost prezentat mai des pozitiv sau neutru, 

PSRM – mai mult neutru şi pozitiv. 
  



 55 

 

În perioada de raportare, pe portalul Noi.md au fost plasate bannere de tip popup ale mai multor 

concurenţi electorali: PDM, PCRM, PLDM, PSRM, PL, PPP. 

 

5.1.7 Omg.md 

 

Portalul de ştiri Omg.md a publicat în perioada de raportare 148 de materiale cu caracter electoral 

direct sau indirect, cu un spaţiu total de 210173 de  caractere. 110 materiale au avut subiecte 

obişnuite, 36 au tratat teme controversate sau au mediatizat acuzaţii în adresa unor actori politici, iar 

2 materiale au fost de educaţie electorală (votarea peste hotare, înregistrarea).   

83,3% din materialele care au reflectat o situaţie de conflict (30 din 36) au fost dezechilibrate, 

deoarece au prezentat o singură opinie sau poziţie în conflictul/acuzaţiile pe care le-au mediatizat. 

Caracterul nepărtinitor al prezentării subiectului a fost asigurat în doar 44,5% din materiale (65 din 

cele 146 de materiale jurnalistice relevante), celelalte materiale fiind părtinitoare, deoarece opinia 

autorului şi a redacţiei poate fi uşor percepută de cititori.  

În majoritatea cazurilor, Omg.md a apelat la surse din domeniului politicului, de asemenea au fost 

citate sau s-a făcut trimitere la funcţionari de stat sau la experţi. Cu unele excepţii nesemnificative, 

sursele au fost bărbaţi (politicieni – 50 bărbaţi şi 2 femei, funcţionarii de stat – 28 bărbaţi şi 3 femei, 

experţi – 14 bărbaţi).  

În textele publicate de Omg.md în perioada de raportare au fost vizaţi 18 concurenţi electorali, în 

topul celor mai mediatizate formaţiuni fiind PDM (92 de apariţii directe şi acelaşi număr de 

menţiuni), PLDM (50 de apariţii şi 49 de menţiuni), PPP (31 de apariţii şi 29 de menţiuni) şi PCRM 

(30 de apariţii şi 30 de menţiuni).  



 56 

 
 

Omg.md defavorizează PDM şi PLDM, aceşti concurenţi electorali fiind prezentaţi cel mai des în 

context negativ (PDM: 57 de apariţii în context negativ, 33 în context neutru şi 2 în context pozitiv; 

PLDM: 34 în context negativ, 15 în context neutru şi o apariţie în context pozitiv). PCRM apare în 

ştirile Omg.md preponderent în context neutru sau negativ. În acelaşi timp, concurenţii electorali 

PPP, AM şi AMUV apar preponderent în context neutru. 
 

 
PPP este unicul concurent electoral care a beneficiat de spaţiu publicitar (bannere) pe portalul 

Omg.md în perioada de raportare.  

 

5.1.8 Politik.md 

 

Portalul Politik.md a publicat în perioada de raportare 101 materiale cu caracter electoral direct sau 

indirect, cu un spaţiu total de 169770 de  caractere. 64 de materiale au avut subiecte obişnuite, iar 

alte 37 au tratat teme controversate sau au mediatizat conflicte, acuzaţii în adresa unor actori 

politici. 86,5% din materiale conflictuale (32 din 37 de texte) au fost dezechilibrate, adică au 

prezentat un singur punct de vedere asupra problemei reflectate. Caracterul nepărtinitor al 

prezentării subiectului a fost asigurat în 59,4% din materiale (60 din cele 101 materiale jurnalistice 

relevante), celelalte au fost mai mult sau mai puţin părtnitoare, adică au transmis opiniile/poziţiile 

autorilor.  



 57 

În majoritatea cazurilor, Politik.md a apelat în special la surse din domeniului politicului, mai rar s-

a făcut trimitere la funcţionari de stat sau la experţi. Cu unele excepţii nesemnificative, sursele au 

fost bărbaţi (politicieni – 56 bărbaţi şi 5 femei, funcţionarii de stat – 14 bărbaţi, experţi – 7 bărbaţi şi 

2 femei).  

În textele publicate de Politik.md în perioada de raportare au fost vizaţi 25 de concurenţi electorali, 

în topul celor mai mediatizate formaţiuni fiind PDM, PLDM, PLR, urmate, la distanţă, de PL, 

PPRM, PCRM, PPP şi PSRM. 
 

 

 
 

Politik.md prezintă partidele din coaliţia de guvernare preponderent în context negativ sau neutru, 

rareori în context pozitiv, PDM fiind partidul de la guvernare cel mai des menţionat în context 

pozitiv. În perioada de raportare, mai mult în context pozitiv şi neutru au apărut: PPRM, PL, PPP, 

PSRM. 
 

 
În perioada de raportare, pe portalul Politik.md au apărut bannere ale PCRM, PPRM şi PSRM. 

 

5.1.9 Realitatea.md 

 

În perioada 18-31 octombrie 2014, portalul de ştiri Realitatea.md a publicat 116 ştiri cu caracter 

electoral direct sau indirect, cu o suprafaţă totală de 184 217 caractere cu spaţii. Subiectele 

reflectate au fost variate, materialele abordând atât aspecte ce ţin de înregistrarea diferiţilor 

concurenţi electorali, cât şi acuzaţiile lansate de diverşi concurenţi, dar şi materiale ce ţin de 

activitatea Guvernului.   



 58 

Sursele la care au apelat de cele mai dese ori reporterii de la Realitatea.md au fost din categoriile 

politicieni şi funcţionari de stat, aceştia fiind citaţi direct sau indirect de 56 şi, respectiv, 21 ori.  

Marea majoritate a surselor politicieni au fost bărbaţi (50 din 58), iar în cazul funcţionarilor de stat 

toţi cei citaţi au fost de sex masculin. În materiale s-a făcut trimitere şi la experţi - de 5 ori şi surse 

din alte categorii – 26 de ori. 

Din rândul politicienilor, primii cinci in Top 10 al protagoniştilor cărora le-a fost alocat cel mai 

mare spaţiu se numără: PL (5327 caractere) PCRM (3714 caractere), PLR (3491 caractere), PPP 

(2595 caractere) şi PLDM (1861 caractere).  

Din punctul de vedere al apariţiilor directe şi al menţiunilor, situaţia diferă, pe primele cinci poziţii 
în TOP 10 situându-se PLDM şi PLR, ai căror reprezentanţi au fost mai mult menţionaţi decât 

citaţi. PCRM a avut 9 apariţii directe şi 7 menţiuni, PPP - 8 apariţii directe şi 14 menţiuni, iar PL - 

7 apariţii şi 12 menţiuni. 

 

 
 

Contextul apariţiei politicienilor a fost diferit, în unele cazuri raportul dintre numărul de apariţii şi 

menţiuni  în context pozitiv şi negativ fiind aproximativ acelaşi (de exemplu în cazul menţionării 

PLR sau PDM). în cazul PLDM se remarcă o discrepanţă vizibilă între numărul de menţiuni în 

context negativ şi pozitiv, acest concurent electoral fiind menţionat de 21 ori în context negativ (70 

la sută) şi o dată pozitiv. Şi în cazul PSRM a prevalat numărul de apariţii în context negativ – 7, 

faţă de 2 ori neutru.  PPP a fost menţionat mai mult neutru, dar şi negativ - 9 cazuri.  PDM şi 
PCRM au apărut în diferite contexte. 

 
 



 59 

Reprezentanţilor Guvernului le-a fost alocat un spaţiu total de 6770 de caractere, aceştia fiind citaţi 

şi menţionaţi de 17 ori. Protagoniştii respectivi au apărut de cele mai multe ori – 12 - în context 

pozitiv. O mare parte din apariţii şi menţiuni au revenit premierului Leancă – 12, în mare parte 

pozitive.  

Portalul Realitatea.md nu a avut în perioada de monitorizare publicitate electorală. 

 

5.1.10 Unimedia.info 

 

Portalul informaţional Unimedia.info a publicat în perioada monitorizată 73 de materiale cu 

caracter electoral  direct sau indirect cu o suprafaţă totală de 127 644 caractere cu spaţii, numărul 

fiind în scădere comparativ cu perioada precedentă de monitorizare (91).  De notat că portalul a 

difuzat în perioada respectivă şi 3 emisiuni Alb şi Negru în care au fost abordate subiecte electorale.  

În calitate de surse, de cele mai dese ori Unimedia.info a apelat la politicieni, care au fost 

preponderent de sex masculin (52 din numărul total de 62). La funcţionari de stat s-a apelat de 20 

de ori (dintre care 18 au fost bărbaţi). Totodată, într-un caz în ştiri au fost citaţi cetăţeni simpli, iar 

în şase rânduri – experţi (toţi de sex masculin).   

Cea mai mare pondere din punctul din vedere al spaţiului alocat îi revine PDM-ului – 7607 

caractere, care este urmat de PLDM cu 5551 caractere, MPA – 2427, PL – 2506 şi PCRM – 2054 

caractere.  

Din punctul de vedere al frecvenţei apariţiilor directe şi menţiunilor, pe primul loc în TOP 10 se 

situează PDM, urmat de PL, PLDM, PLR şi PCRM. 

 
 

Contextul apariţiilor şi menţiunilor protagoniştilor a fost preponderent neutru pentru majoritatea 

concurenţilor reflectaţi în ştiri. Totodată, unii dintre ei au fost menţionaţi  în context pozitiv mai 

des decât în context negativ (de exemplu PLDM cu 6 apariţii în context pozitiv faţă de 1 în context 

negativ, PDM - 7 apariţii în context pozitiv versus 4  negativ şi PL - 4 apariţii pozitive şi 3 

negative. MPA a fost menţionat preponderent în context negativ, la fel ca şi PPCD. 

 



 60 

 
 

Reprezentanţii Guvernului au fost mediatizaţi pe o suprafaţă de 5933 caractere, având 13 apariţii şi 

5 menţiuni. Dintre acestea 7 revin premierului Leancă, contextul fiind preponderent pozitiv.  

Portalul Unimedia.info a publicat în perioada de raport publicitatea concurentului electoral PLDM, 

inclusiv 3 comunicate de presă şi un banner obişnuit difuzat timp de 8 zile, PDM – un banner pop 

up care a fost plasat la 31 octombrie şi 3 comunicate de presă, PLR – 2 comunicate, PPRM – 3 

comunicate, PSRM – 3 comunicate. 

 

CONCLUZII: 

 

- Majoritatea mass-media online monitorizate au reflectat campania atât în materiale cu caracter 

electoral direct, cât şi în cele cu caracter electoral indirect. În documentarea materialelor, portalurile 

au dat preferinţă politicienilor şi funcţionarilor de stat, în detrimentul experţilor şi cetăţenilor simpli, 

iar raportul dintre numărul de surse de sex masculin şi feminin a fost net în favoarea bărbaţilor; 

- Doar 35,6% din ştirile conflictuale din media online au fost prezentate profesionist, fiind citate 

toate părţile în conflict. Newsmaker.md este unicul portal care a prezentat echilibrat toate 

materialele care au abordat un subiect controversat, în cazul portalurilor Politik.md, Omg.md şi 

Realitatea.md înregistrându-se cea mai mare discrepanţă dintre numărul ştirilor conflictuale 

prezentate relativ echilibrat şi numărul ştirilor conflictuale în care a fot prezentată doar poziţia unei 

singure părţi, adică ştirile au fost dezechilibrate; 

- Cele mai multe din portalurile analizate au oferit cuvânt mai multor actori atât din arcul 

guvernamental, cât şi din opoziţia parlamentară şi extraparlamentară. Bazat pe frecvenţa şi 

contextul apariţiilor protagoniştilor în ştirile cu caracter electoral direct sau indirect, nu se poate 

afirma că s-a remarcat favorizarea  masivă a vreunui concurent electoral. Totodată, la Realitatea.md 

şi Deschide.md a fost evidentă defavorizarea masivă a PLDM şi mai subtilă a PSRM şi PPP. La 

Unimedia.info se remarcă o uşoară favorizare a PDM şi PLDM. Moldova24.info s-a remarcat prin 

defavorizarea masivă a PLDM şi favorizarea PDM, se remarcă şi o uşoară favorizare a PPP. Noi.md 

a prezentat în diferit context (pozitiv şi neutru, dar şi negativ) PLDM, PDM, PCRM şi PL, dar şi 

PSRM şi PPP. Jurnal.md a defavorizat PDM (103 apariţii în context negativ şi 10 în context 

neutru), mai rar PLDM şi PCRM. Omg.md a defavorizat PDM şi PLDM prezentându-le 

preponderent în context negativ, iar Politik.md a prezentat principalii actori politici în context 

diferit, totuşi mai mult negativ şi neutru; 

- Majoritatea portalurilor au avut carenţe în sensul respectării principiilor profesionale ce ţin de 

asigurarea pluralismului şi echilibrului surselor, dar şi de imparţialitate şi obiectivitate. Cele mai 

multe probleme de acest gen au fost atestate la Moldova24.info; 



 61 

- Portalul Newsmaker.md a prezentat ştirile electorale în toate cazurile nepărtinitor, adică poziţia 

jurnalistului nu a fost nuanţată direct sau indirect în textul publicat, portalurile Realitatea.md, 

Unimedia.info şi Moldova.org au avut puţine cazuri de prezentare părtinitoare a subiectelor 

electotale, deşi nu în toate cazurile materialele au fost echilibrate editorial. Cele mai multe materiale 

părtinitoare au publicat Jurnal.md (55,5% din totalul textelor), Omg.md (55,5%) şi Politik.md 

(40,6%). 

 

 

 

VI. Studii de caz 
 

Studiul de caz nr. 1. Radio Vocea Basarabiei, 21 octombrie 2014, Radio Jurnal 

 

Prezentator: Vitalie Enache 

Reporter: Vasile Munteanu   

Reportaj: Întâlnirea liderului PLDM Vlad Filat cu studenţii de la Universitatea Pedagogică de 

Stat „Ion Creangă” din Chişinău  

Durată: 3 minute 

 

În jurnalul de ştiri a fost inclus un material totalmente electoral, fiind un reportaj de la o întrunire 

electorală a Partidului Liberal Democrat. Textul este scris de o manieră favorabilă concurentului 

electoral, prezentatorul anunţând din start că Vlad Filat este liderul „celui mai numeros partid de la 

guvernare” şi că educaţia este „o prioritate a formaţiunii pe care o conduce”.  

Din cele 3 minute cât durează reportajul, 1 minut şi 6 secunde (textul reporterului plus voxuri) se 

referă la aşteptările studenţilor de la viitoarea guvernare (nu este clar dacă se referă la PLDM sau la 

alte partide), iar restul de 2 minute sunt rezervate înregistrărilor din discursul lui Vlad Filat şi 

vicepreşedintei Organizaţiei de Tineret a PLDM, Mihaela Spătaru, care povestesc despre realizările 

şi proiectele formaţiunii.  

Voxurile studenţilor (48 de secunde) au fost selectate în aşa fel încât în fiecare să fie exprimată 

ideea unui „viitor european”, sintagmă prezentă în sloganul electoral al PLDM: „Înainte pentru un 

viitor european!”. Unul dintre vorbitori cheamă deschis la susţinerea PLDM: „Cu ajutorul 

Partidului Liberal-Democrat aş vrea să susţin pentru ca Republica Moldova să fie integrată în 

Uniunea Europeană cu succes”.  

Partea a doua a reportajului conţine două fragmente din discursul de la tribună al lui Vlad Filat - 

primul de 54 de secunde şi al doilea de 43 de secunde - şi o secvenţă din discursul vicepreşedintei 

Organizaţiei de Tineret a PLDM, Mihaela Spătaru. Ambii trec în revistă pe un ton laudativ 

proiectele finalizate şi cele în derulare ale guvernării: adoptarea Codului Educaţiei, sporirea 

exigenţelor la bacalaureat, liberalizarea regimului de vize, construcţia drumului Sărăteni-Soroca 

etc. Exemplu (Vlad Filat): „Noi nu avem practic localitate în Republica Moldova în care să nu 

avem investiţii, fie că este vorba, încă o dată, construcţii, dotări cu echipament, reconstrucţia 

acestor instituţii. Acelaşi lucru se întâmplă şi în şcolile noastre. Şi eu spun cu mândrie că noi în 

sfârşit în Republica Moldova am reuşit să adoptăm un Cod al Educaţiei, care oferă soluţii, în baza 

cărora educaţia în Republica Moldova să fie una performantă. (...) De aceea pentru perioada de 

viitor noi vom acorda o atenţie mai deosebită inclusiv la acest capitol”. 

Dincolo de faptul că întâlnirile electorale nu constituie prilej informaţional, reportajul reprezintă o 

mostră de publicitate electorală, care ocupă spaţiu de emisie în jurnalul de ştiri. Acest fapt 

contravine pct. 17 al Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale, aprobat de Comisia 

Electorală Centrală la 30 septembrie 2014, care prevede că ”publicitatea electorală nu va fi inclusă 

în programele de ştiri” şi art. 7 din Codul Audiovizualului, potrivit căruia ”radiodifuzorii au 



 62 

obligaţia de a reflecta campaniile electorale în mod veridic, echilibrat şi imparţial”.  

Materialul nu informează oamenii, ci încearcă să îi convingă să susţină un concurent electoral. 

Reporterul nu a pus nicio clipă la îndoială cele anunţate de vorbitori, aşa cum cer rigorile 

jurnalismului, ci, dimpotrivă, a acordat tribună pentru exprimarea opiniilor şi comentarea unor fapte 

din trecut în folosul unui partid politic. Reportajul nu a adus nicio informaţie nouă (ca să justifice 

prezenţa într-un buletin de ştiri) - despre proiectele enumerate şi lăudate de reprezentanţii PLDM 

postul de radio a anunţat la momentul lansării/finalizării lor.  

Faptul că în jurnalele de ştiri ale postului de Radio Vocea Basarabiei găsim reportaje de la 

întâlnirile electorale ale reprezentanţilor PLDM, fără să existe vreun alt prilej informaţional, şi nu şi 

ale altor candidaţi, confirmă concluzia că această instituţie de presă face partizanat politic în 

favoarea PLDM. 

 

Studiu de caz nr. 2. Portalul Omg.md, 22 octombrie 2014 

 

Titlu: „Власти дискриминируют граждан Молдовы, лишая возможности голосовать на 

выборах (ВИДЕО)”
2
 (în traducere: „Autorităţile privează cetăţenii R.Moldova de dreptul de a-și 

exercita votul, astfel discriminându-i”) 

Autor: nu este indicat 

 

Știrea începe cu o declaraţie a liderului Partidului Comuniștilor din R. Moldova, Vladimir Voronin, 

indignat de faptul că la scrutinul din 30 noiembrie 2014 în Federaţia Rusă vor fi deschise doar cinci 

secţii de votare pentru cetăţenii moldoveni. Potrivit lui Voronin, astfel coaliţia pro-europeană este 

pregătită să ia măsuri discriminatorii în raport cu alegătorii și să-i determine să-și dea votul pentru 

anumite partide, comode pentru autorităţi. Totodată, liderul PCRM a adus acuzaţii grave în adresa 

unor lideri ai partidelor pro-europene de la Chișinău. Din cele cinci aliniate ale știrii, patru sunt 

citate ale lui Voronin. Iată ce declară el despre deschiderea birourilor electorale în Rusia: „Este o 

decizie politică cu caracter discriminatoriu în raport cu cetăţenii noştri moldoveni pe care chiar 

această aşa-numită guvernare democratică i-a alungat din ţară. Nici vorbă de democraţie 

promovată de gruparea Plahotniuc, Lupu, Filat. Această conducere este anti-democratică, 

inumană şi tratează fără respect şi în batjocoră cetăţenii noştri”. Materialul conţine și o secvenţă 

video de la conferinţa de presă, susţinută de Voronin.  

Știrea areun caracter conflictual şi îl prezintă pe liderul PCRM într-o lumină pozitivă, iar pe ceilalţi 

concurenţi electorali într-un context negativ. Totuşi, în articol nu găsim nici o reacţie din partea 

guvernării sau a liderilor politici acuzaţi. Astfel, au fost încălcate normele deontologice care spun că 

jurnalistul solicită opinia tuturor părţilor relevante pentru subiect și respectă principiul potrivit 

căruia orice persoană vizată direct într-un material are dreptul la replică.  

Voronin s-a arătat deranjat și de faptul că în România vor fi deschise mai multe secţii de vot pentru 

moldoveni, afirmând că autorităţile mizează pe „votul decedaţilor” din România. „Politicienilor, 

care se află la guvernare în acest moment, le este frică că alegătorii nu vor vota așa cum își doresc 

aici. În schimb, în România, în fiecare judeţ vor fi secţii de votare pentru parlamentarele din 

R.Moldova și vor vota chiar și alegători decedaţi, dar incluși în liste. Și acolo ei vor obţine 

numărul necesar de voturi și acolo alegătorii vor vota pentru formaţiunile lor”, a spus el. Nici în 

acest caz, Omg.md nu a solicitat replica unui reprezentant al CEC sau al unor observatori electorali 

privind deschiderea secţiilor de votare în străinătate. 

 

                                                 
2
 http://omg.md/index.php?newsid=5344  

http://omg.md/index.php?newsid=5344


 63 

Studiul de caz nr. 3. Portalul Moldova24.info, 23 octombrie 2014 

 

Titlu: „După alegeri, Filat va primi factură de 10 mii de dolari pentru un metru cub de apă. 

Să plătească!”
3
  

Autor: Moldova24 

 

Întregul text, prezentat drept ştire pe site-ul Moldova24.info, reprezintă o opinie a candidatului 

electoral Renato Usatîi, însoţită de o înregistrare video cu o durată de 1,41 minute, referitoare la 

faptul că în facturile pentru ultima lună ale consumatorilor din Chişinău au fost incluse şi pierderile 

de apă suportate de furnizor.  

Autorul spune că Renato Usatîi este indignat că „oamenii trebuie să plătească pentru 

incapabilitatea autorităţilor”. În afară de faptul că se pronunţă pentru anularea urgentă a legii care 

prevede ca oamenii să plătească surplusul de apă, politicianul aduce acuzaţii la adresa adversarului 

său politic, liderul PLDM, Vlad Filat, dar şi la adresa altor persoane şi instituţii, ale căror opinii nu 

au fost solicitate de către reporter.  

„Usatîi se arată indignat de faptul că întreprinderea „Apă-Canal” nu pune în aplicare aceeaşi 

practică şi dă asigurări că va pune capăt acestor fărădelegi după alegeri”, scrie reporterul, fără ca 

în ştire să existe reacţia Întreprinderii „Apă-Canal”. Această afirmaţie conţine şi o promisiune 

electorală. 

Ştirea este făcută dintr-o singură sursă, ceea ce contravine art. 2 din Codul Deontologic al 

Jurnalistului, care prevede că „jurnalistul solicită opinia tuturor părţilor relevante pentru subiect” 

şi „prezintă informaţiile într-o manieră onestă, echilibrată şi numai după ce a făcut demersuri 

pentru verificarea lor”. Textul nu urmăreşte informarea cititorului, ci crearea unei imagini 

favorabile candidatului Renato Usatîi care, astfel, arată că înţelege problemele oamenilor, le face 

promisiuni electorale şi, în acelaşi timp, îşi atacă adversarii politici. Scopul de a suscita interes prin 

faptul că denigrează un alt concurent electoral se confirmă prin titlul ştirii, care nu este informativ, 

ci mai curând denigrator: „După alegeri, Filat va primi factură de 10 mii de dolari pentru un metru 

cub de apă. Să plătească!” 

Textul se încheie cu un apel-promisiune al lui Renato Usatîi către locuitorii capitalei, în care afirmă 

că după alegeri va pune capăt „acestor fărădelegi”.  

 

Studiu de caz nr.4. Portalul Politik.md, 23 octombrie 2014 

 

Titlu:”Usatîi bate alarma: Veteranii din Drochia sunt impuşi să recunoască că le-am 

cumpărat voturile, să-mi fabrice un nou dosar penal”
4
 

Autor: Politik.md 

 

Ştirea conţine declaraţiile lui Renato Usatîi, primul candidat pe lista Partidului „Patria”, privind 

acuzaţiile unor pensionari din raionul Drochia, lansate în adresa poliţiştilor de sector, cum că ar fi 

fost impuşi de oamenii legii să semneze câte o declaraţie că au fost plătiţi pentru a-şi da votul pentru 

el. Liderul partidului „Patria” i-a acuzat pe liberal-democratul Vlad Filat şi pe democratul Vlad 

Plahotniuc că ar fi interesaţi ca el să fie exclus din cursa electorală. 

 

Materialul are un caracter electoral direct şi este unul părtinitor, deoarece este conceput în baza unei 

singure surse, prezentându-l în context pozitiv pe concurentul electoral Renato Usatîi. Acesta afirmă 

                                                 
3
 http://moldova24.info/dupa-alegeri-filat-va-primi-factura-de-10-mii-de-dolari-pentru-un-metru-cub-de-apa-sa-

plateasca/  
4
 http://www.politik.md/articles/politic/usatii-bate-alarma-veteranii-din-drochia-sunt-impusi-sa-recunoasca-ca-le-am-

cumparat-voturile-sa-mi-fabrice-un-nou-dosar-penal/28827/     

file:///C:/Documents%20and%20Settings/Administrator/Desktop/My%20Documents/AppData/Local/Temp/www.moldova24.info
http://moldova24.info/dupa-alegeri-filat-va-primi-factura-de-10-mii-de-dolari-pentru-un-metru-cub-de-apa-sa-plateasca/
http://moldova24.info/dupa-alegeri-filat-va-primi-factura-de-10-mii-de-dolari-pentru-un-metru-cub-de-apa-sa-plateasca/


 64 

că: „Bătrânii sunt vorbitori de limbă rusă şi unii dintre ei, necunoscând limba de stat, au semnat un 

act pe care nu l-au înţeles. De fapt, ei au semnat precum că s-a înregistrat un caz de corupere a 

alegătorilor. În această privinţă vom sesiza Procuratura Generală, SIS şi MAI, deşi consider că cei 

de la conducerea MAI trebuie demişi”, iar ca dovadă ce ar proba nemulţumirea pensionarilor este 

anexată o secvenţă video, filmată cu o cameră ascunsă, din care nu se poate desluşi clar despre ce 

vorbesc pensionarii şi în ce context. Sub ştire a fost plasată şi o înregistrare audio ce conţine o 

presupusă convorbire dintre comisarul adjunct al poliţiei din raionul Drochia cu un subaltern despre 

eventualele încălcări electorale, comise de Renato Usatîi. Autorul ştirii nu a căutat să confirme sau 

să infirme autenticitatea acestei înregistrări, publicând doar acuzaţiile lui Usatîi cum că ar fi vorba 

de provocări, întreprinse cu scopul „de-ai fabrica încă un dosar penal pentru că Filat şi colegul său 

de coaliţie, Plahotniuc se tem de faptul că formaţiunea sa va accede în Parlament”.  

Ştirea este prezentată într-o manieră dezechilibrată, neonestă şi cu încălcarea prevederilor Codului 

Deontologic al Jurnalistului, potrivit cărora orice persoană vizată direct într-un material are dreptul 

la replică.  

Portalul a plasat şi varianta video integrală de la conferinţa de presă, susţinută de Usatîi la sediul 

formaţiunii „Patria”, cu durata de 34 minute 32 secunde. Pe lângă declaraţiile făcute în legătură cu 

acuzaţiile bătrânilor din Drochia, Usatîi foloseşte un limbaj defectuos: „Fiecare al doilea cetăţean 

în stradă mă întreabă: sigur îl băgaţi pe Filea (n.r Vlad Filat, liderul PLDM)  la puşcărie? Este o 

opinie publică care îmi place şi mie. Dacă nu vor fi locuri la puşcărie la Chişinău, luăm cu chirie 

la Bucureşti sau în Odessa. Filea este un obosit”.  

Astfel, Politik.md a publicat doar informaţiile care îl favorizează direct pe candidatul Renato Usatîi, 

ceea ce demonstrează partizanatul politic al acestui portal.  

 
Studiul de caz nr.5. Publicitate electorală mascată în ziarele “Timpul” şi “Panorama”, 24 

octombrie 2014  

 

Titlu în ziarul “Timpul”: “Campania Renaşte Moldova a reuşit să colecteze 1 mln de euro 

pentru modernizarea Centrului Mamei şi Copilului” 

Autor: (D.C) 

 

În ziarul “Timpul” nr. 41 (2075) a fost publicat în pagina 5 un articol despre campania “Renaşte 

Moldova” în cadrul căreia a fost adunat un milion de euro pentru reconstrucţia şi modernizarea 

Institutului Mamei şi Copilului din Chişinău. Astfel, scrie ziarul, campania “Renaşte Moldova” şi-a 

atins cu succes obiectivul. Anunţul a fost făcut la finalul a 12 ore de donaţii maraton de către 

iniţiatorul acţiunii, Vlad Plahotniuc, preşedintele Fundaţiei Edelweiss. Din material aflăm că din 

donaţiile oamenilor din întreaga ţară au fost colectaţi 411.735 lei, iar Fundaţia Edelweiss, condusă 

de Vlad Plahotniuc, a adăugat restul sumei necesare până la atingerea obiectivului, respectiv 

566.998 lei. 

Subiectul despre campania socială “Renaşte Moldova” a fost publicat la rubrica “Politic”, pe o 

suprafaţă de 468 cm.p. Deşi prezentată ca o ştire, acesta este un material ce conţine publicitate 

electorală mascată, deoarece V. Plahotniuc este candidatul cu nr. 2 pe listele Partidului Democrat 

din R.Moldova pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie, iar rezultatele telemaratonului au 

fost anunţate în plină campanie electorală. Articolul conţine citate ale politicianului democrat care 

s-a arătat “profund impresionat de modul în care s-au implicat moldovenii din întreaga ţară în 

această campanie socială” şi a spus: “Avem un rezultat concret. Nu ne vom opri aici, sunt multe de 

făcut”, această afirmaţie având o tentă electorală clară. Materialul conţine şi trei fotografii cu 

participanţii la maraton, una avându-l ca protagonist pe candidatul Plahotniuc, prim-

vicepreşedintele Partidului Democrat.  

Deşi articolul îl prezintă în context pozitiv pe candidatul pe listele PDM V. Plahotniuc, fiind de fapt 

publicitar, textul nu a fost marcat corespunzător şi poate fi calificat ca publicitate mascată, ceea ce 



 65 

contravine Legii cu privire la publicitate
5
 (art. 8) care prevede că publicitatea mascată este interzisă. 

Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova
6
 (alin 2.10) relevă că este obligatorie 

separarea clară a produselor jurnalistice de cele realizate în scop publicitar, iar acestea trebuie 

marcate distinct şi prezentate astfel încât să nu poată fi confundate cu cele jurnalistice.   

Prin publicarea publicităţii mascate, sunt încălcate şi prevederile Regulamentului privind reflectarea 

campaniei electorale la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014 în mijloacele de informare în 

masă din Republica Moldova
7
, aprobat de Comisia Electorală Centrală (CEC).   

În publicaţia de limbă rusă “Panorama”, nr. 40 (607), materialul despre campania “Renaşte 

Moldova”, aproape identic celui din “Timpul”, apare la rubrica “Societate” din pagina 8, pe o 

suprafaţă de 648 cm.p. Articolul “Цель достигнута!” (în traducere: “Obiectiv atins!”) este însoţit 

de trei imagini de la telemaraton, două fiind similare celor publicate în “Timpul”, una prezentându-l 

pe Vlad Plahotniuc, candidat PDM la alegerile parlamentare. Din legenda fotografiei aflăm că 

preşedintele Fundaţiei Edelweiss, împreună cu Andreea Marin, i-a înmânat directorului Centrului 

Mamei şi Copilului certificatul cu suma adunată în timpul telemaratonului. Toate cele trei poze au 

legende ce fac trimitere la campania şi fondurile colectate. Sub fiecare imagine este indicată sursa 

pan.md. Nici în acest ziar nu este indicat că textul ar fi publicitate electorală. Articolul nu are 

semnătură. 

Materialul privind campania “Renaşte Moldova”, publicat în ziarele “Timpul” şi “Panorama” este 

unul cu caracter publicitar electoral mascat în favoarea democratului Vlad Plahotniuc, iar încă o 

dovadă în acest sens poate servi mesajul electronic, transmis mai multor redacţii ale ziarelor din 

Republica Moldova de reprezentanţi ai unor agenţii de publicitate la o zi după telemaratonul 

“Renaşte Moldova”. Iată conţinutul acestui mesaj: “În caz că puteţi să plasaţi articolul nemarcat 

ca publicitate în publicaţia dvs., dat fiind caracterul social al acestei informaţii, vă rugăm să o 

faceţi. În caz contrar, nu amplasaţi articolul. Daca este posibil, vă rugăm să faceţi redactările de 

rigoare, prezentând ca un articol al redacţiei. Aşteptăm un răspuns. Aproximativ 400-500 cm
2
” 

(sublinierile aparţin autorilor prezentului raport). La acest mesaj, au fost ataşate două texte în 

limbile română şi rusă despre telemaraton, dar şi opt poze cu participanţii la acţiune, în una din ele 

fiind şi V. Plahotniuc, iniţiatorul campaniei. Acest mesaj confirmă intenţia de a corupe presa, în 

scopul publicării unor articole publicitare nemarcate corespunzător. Fiind publicate contra plată în 

campania electorală, aceste articole se pare că au fost achitate din alte surse decât cele din fondul 

electoral al Partidului Democrat.  

Articolul “Campania Renaşte Moldova şi-a atins cu succes obiectivul!” a fost publicat şi în “Ziarul 

Naţional”, nr. 42 (076), în pagina 10, cu genericul “Campanie”. Nu este clar însă dacă e vorba de o 

campanie socială sau de campania electorală. Articolul ocupă o suprafaţă de 594 cm.p., inclusiv 

subtitlu, şapou (lead), intertitluri: “Moldovenii s-au implicat”, “Nu avem cum să nu avem un viitor 

frumos”, “Nu ne vom opri aici”. În materialul din “Ziarul Naţional” nu găsim poze cu Vlad 

Plahotniuc, ci o singură imagine cu prezentatoarea telemaratonului, Andreea Marin. După titlul de 

pagină “Campanie”, în partea de sus, pe dreapta, este indicat cu litere mici “Publicitate”. Articolul 

nu are semnătură. 

Notă: acelaşi articol a fost publicat, fără a fi marcat corespunzător, în mai multe ziare naţionale, 

locale şi regionale. 

 

Studiul de caz nr. 6. Portalul Moldova24.info, 27 octombrie 2014 

 

Titlu: „Scandalos: Vlad Filat riscă 3 dosare penale (Doc - Legitimaţia lui Usatîi)”
8
  

Autor: Moldova24 

                                                 
5
 http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=311557  

6
 http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/fisiere/Cod_deontologic_al_jurnalistului_din_Republica_final.pdf  

7
 http://cec.md/files/files/regulamentreflectare_4315177.pdf  

8
 http://moldova24.info/scandalos-filat-risca-3-dosare-penaledoc-legitimatia-lui-usatii/  

file:///C:/Documents%20and%20Settings/Administrator/Desktop/My%20Documents/AppData/Local/Temp/www.moldova24.info
http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=311557
http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/fisiere/Cod_deontologic_al_jurnalistului_din_Republica_final.pdf
http://cec.md/files/files/regulamentreflectare_4315177.pdf
http://moldova24.info/scandalos-filat-risca-3-dosare-penaledoc-legitimatia-lui-usatii/


 66 

 

Ştirea anunţă că liderul partidului „Patria”, Renato Usatîi, va merge la Procuratura Generală „unde 

va depune mai multe plângeri împotriva liderului PLDM”. Usatîi lansează mai multe acuzaţii la 

adresa lui Vlad Filat, dintre care două se referă la însuşirea unor sume mari de bani. Reporterul ia 

drept fapte veridice toate afirmaţiile politicianului, fără să le pună la îndoială şi fără să le verifice. 

Astfel, după afirmaţia că Usatîi „i-a transmis în prezenţa mai multor martori 400 de mii de lei lui 

Vlad Filat” pentru construcţia caselor sinistraţilor din Cotul Morii, jurnalistul nu face efortul să 

întrebe sursa de ce donaţia nu a fost fixată documentar într-un act oficial, aşa cum prevede 

legislaţia, ci a fost făcută „în prezenţa mai multor martori”. Astfel, reporterul dă dovadă de 

atitudine părtinitoare faţă de concurentul electoral şi încalcă art. 2 al Codului Deontologic al 

Jurnalistului, care prevede că „jurnalistul verifică, de regulă, informaţiile din două surse 

independente una de alta” şi „publică doar informaţiile despre care, în urma verificărilor, are 

convingerea că sunt veridice”.  

În general, toate declaraţiile făcute de singura sursă din ştire, Renato Usatîi, oferă pentru un 

jurnalist profesionist câmp larg pentru verificare şi constatare de contradicţii şi fapte de interes 

pentru cititori. Una dintre acestea se referă la anunţul că Renato Usatîi a fost consilier secret al 

primului-ministru Vlad Filat între anii 2010 - 2013. Autorul însă a preferat să citeze şi să preia 

necondiţionat fiecare opinie şi afirmaţie, dându-le drept fapte confirmate.  

Textul conţine şi alte acuzaţii aduse liderului PLDM, Vlad Filat, iar pentru argumentarea uneia 

dintre acestea - a faptului că Filat şi-ar fi însuşit 200 de mii de lei salariul de consilier al lui Usatâi - 

reporterul citează afirmaţia denigratoare: „îi sticlesc ochii ca la coţofană după tot ce nu este al lui”, 

formulată de Renato Usatîi la adresa lui Vlad Filat.  

Fiind o ştire conflictuală, cu lansare de acuzaţii grave, jurnalistul era obligat de Codul Deontologic 

şi de cele mai elementare reguli ale jurnalismului de calitate să solicite opinia părţii acuzate, pentru 

a o include în ştire, lucru pe care l-au făcut majoritatea mediilor care au transformat în ştire 

declaraţiile publice ale lui Renato Usatîi. Autorul de la Moldova24.info nu a făcut acest efort, 

întregul text fiind construit ca un manifest anti-Filat ce urmăreşte demascarea şi răfuiala cu un 

oponent politic. 

 

Studiul de caz nr. 4. Portalul Realitatea.md, 30 octombrie 2014 

 

Titlu: „EXCLUSIV! Casa pe care directorul "Vocea Basarabiei" a primit-o de la Filat în 

schimbul postului de radio”
9
 

Autor: nu este indicat 

 

Citând declaraţiile deputatului PLR şi fostului fondator al postului de radio ”Vocea Basarabiei”, 

Valeriu Saharneanu, portalul anunţă că „Veaceslav Ţîbuleac, directorul postului de radio "Vocea 

Basarabiei" a primit o casă cu cîteva nivele în capitală, de la liderul PLDM, Vlad Filat. În schimb, 

instituţia mass-media a fost supusă fostului premier, devenind astfel "victima unui raider politic". 

Portalul mai citează declaraţiile lui Valeriu Saharneanu, potrivit cărora Veaceslav Ţîbuleac se 

comportă „arogant” după ce a devenit membru PLDM şi că acesta „a devenit dependent de casieria 

lui Filat, iar politica editorială a postului - de agenda partidului”. 

Ştirea este însoţită de fotografiile unei case despre care portalul anunţă că ar fi locuinţa cumpărată 

de Vlad Filat pentru Veaceslav Ţibuleac, însă în text nu este adusă nicio probă care ar confirma cele 

afirmate. 

Dacă ar fi respectat rigorile elementare ale jurnalismului de calitate, ştirea ar fi trebuit să conţină cel 

                                                 
9
 http://www.realitatea.md/exclusiv-casa-pe-care-directorul-vocea-basarabiei-a-primit-o-de-la-filat-in-schimbul-

postului-de-radio_11087.html  

file:///C:/Documents%20and%20Settings/Administrator/Desktop/My%20Documents/AppData/Local/Temp/www.realitatea.md
http://www.realitatea.md/exclusiv-casa-pe-care-directorul-vocea-basarabiei-a-primit-o-de-la-filat-in-schimbul-postului-de-radio_11087.html
http://www.realitatea.md/exclusiv-casa-pe-care-directorul-vocea-basarabiei-a-primit-o-de-la-filat-in-schimbul-postului-de-radio_11087.html


 67 

puţin confirmarea sau infirmarea de către Veaceslav Ţibuleac a faptului că locuinţa din imagini îi 

aparţine. Astfel, cititorii nu au de unde să ştie dacă aceasta este într-adevăr casa ”cumpărată de Vlad 

Filat” sau este vorba de o informaţie manipulatorie. Drept reacţie, autorul a scris doar că Ţîbuleac 

„a calificat declaraţiile lui Saharneanu drept o reglare de conturi între PLR şi PLDM” şi nu face 

lumină în ce priveşte acuzaţiile ce i se aduc.  

Reacţia lui Vlad Filat lipseşte din ştire, chiar dacă i-au fost aduse acuzaţii directe că a corupt o 

persoană şi a fost acuzat de acţiuni de „raider politic”. Astfel, ştirea are serioase carenţe legate de 

deontologia jurnalistică – o persoană este pomenită în context negativ, fără să i se solicite opinia, iar 

cititorii nu au ocazia să afle dacă informaţia conţinută în ştire este veridică sau reprezintă o 

speculaţie electorală. Maniera în care au fost selectate declaraţiile unei părţi acuzatoare fără să 

existe şi reacţia celor acuzaţi denotă faptul că autorul a urmărit de fapt să atace un concurent 

electoral, indiferent dacă are suficiente argumente pentru asta sau nu. Notăm că art. 2 din Codul 

Deontologic al Jurnalistului prevede că „jurnalistul prezintă informaţiile într-o manieră onestă, 

echilibrată şi numai după ce a făcut demersuri pentru verificarea lor”. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 
1
 Rapoartele vor fi traduse  în limbile engleză şi rusă şi vor putea fi găsite pe paginile web: www.alegeliber.md, 

www.api.md, www.media-azi.md, www.apel.md   

http://www.alegeliber.md/
http://www.api.md/
http://www.media-azi.md/
http://www.apel.md/

