
 1 

                                        

      
   

 
       
 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-media  

în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2014 
 

 

Raport nr. 3

1 – 8 noiembrie 2014 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 
Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA), Ambasada SUA în 

Republica Moldova şi Fundaţia Est-Europeană (din resursele acordate de Guvernul Suediei prin intermediul Agenţiei 

Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida) şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA).  

Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. 

 



 2 

I. Date generale 
 

1.1 Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea opiniei publice privind comportamentul 

editorial al instituţiilor mass-media în perioada electorală pentru alegerile parlamentare din 

Republica Moldova.   

 

1.2 Perioada de monitorizare: 1 octombrie 2014 – 30 noiembrie 2014. 

 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 

Instituţiile mass-media au fost selectate în baza următoarelor criterii obiective: a) forma de 

proprietate; b) geografie; c) limba de difuzare. Astfel, sunt monitorizate instituţii mass-media 

publice şi private, cu acoperire naţională, cvasi-naţională şi regională, în limba română şi în limba 

rusă. 

 

1.4 Mass-media monitorizate
1
: 

TV  

Accent TV, Canal 2, Canal 3, Canal Regional, GRT, Jurnal TV, Moldova 1, N4, Prime TV, ProTV 

Chişinău, TV7, Publika TV 

 

Radio  

Radio Moldova, Radio Noroc, Radio Plai, Russkoie Radio, Vocea Basarabiei 

 

Presa scrisă  

Jurnal de Chişinău, Komsomolskaia pravda v Moldove, Moldova Suverană, Nezavisimaia 

Moldova, Panorama, Timpul, Vesti Gagauzii, Ziarul Naţional  

  

Portaluri online 

Deschide.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Moldova.org, Newsmaker.md, Noi.md, Omg.md, 

Politik.md, Realitatea.md, Unimedia.info   

 

1.5 Obiectul monitorizării 

TV 

A. Ştirile cu caracter electoral din principala ediţie informativă a zilei; 

B. Emisiunile cu caracter electoral (câte una la fiecare TV); 

C. Publicitatea electorală cu plată; 

D. Dezbaterile electorale. 

 

Radio 

Toate buletinele de ştiri, emisiunile de dezbateri şi publicitatea din prime-time. Intervalul 

monitorizării: de la 6.00 până la 13.00 şi de la 17.00 până la 20.00, zilnic. 

 

Presa scrisă 

Întreg conţinutul editorial al publicaţiilor periodice monitorizate, inclusiv publicitatea. 

 

Portaluri online 

Întreg conţinutul editorial al site-urilor, inclusiv publicitatea. În cazul plasării pe site a unor 

materiale video, acestea sunt doar menţionate, fără a fi monitorizat conţinitul lor. 

 

                                                 
1
 În ordine alfabetică 

http://urnal.md/
http://noi.md/
http://omg.md/
http://politik.md/


 3 

1.6. Echipa 

Proiectul este realizat în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte de Asociaţia Presei 

Electronice (monitorizare TV), Asociaţia Presei Independente (monitorizare presă scrisă şi presă 

online), Centrul pentru Jurnalism Independent (monitorzare radio şi presă online). 

 

1.7 Cadrul metodologic 
 

Analiza de conţinut a instituţiilor mediatice s-a făcut în baza unor indicatori care permit 

cuantificarea şi calificarea ştirilor/emisiunilor cu caracter electoral, a prezenţei protagoniştilor de 

diferite categorii, a respectării normelor profesionale de către jurnalişti. 

 

Categorii de protagonişti:  

 Funcţionari de stat; 

 Politicieni; 

 Experţi; 

 Cetăţeni de rând; 

 Alţii. 

 

Categorii de instituţii:  

 Preşedinţia;  

 Parlamentul; 

 Guvernul; 

 Administraţia publică locală; 

 Partidele politice.  

 

Analiza cantitativă: 

 Frecvenţa apariţiilor actorilor politici: a) intervenţii directe; b) menţiuni/apariţii; 

 Durata apariţiilor actorilor politici: a) intervenţii directe; b) menţiuni/apariţii; 

 Numărul ştirilor/emisiunilor cu caracter electoral; 

 Numărul ştirilor conflictuale cu caracter electoral; 

 Numărul protagoniştilor în ştirile/emisiunile cu caracter electoral; 

  Paritatea sexelor în rândul protagoniştilor. 

 

Analiza calitativă: 

 Contextul prezentării actorilor politici în ştiri : a) pozitiv; b) negativ; c) neutru. 

  Atitudinea jurnalistului faţă de actorii politici în emisiuni: a) favorizantă b) defavorizantă, b) 

imparţială; 

  Numărul surselor în ştirile conflictuale: a) o sursă; b) două şi mai multe surse; 

  Respectarea principiului imparţialităţii în ştiri: a) părtinire; b) nepărtinire. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 4 

CONCLUZII GENERALE 1-8 NOIEMBRIE 2014 
 

TV: 

- Televiziunile monitorizate au sporit numărul ştirilor electorale în comparaţie cu perioadele 

anterioare; 

- Pe trei segmente monitorizate – numărul ştirilor electorale cu caracter conflictual (o treime); 

numărul ştirilor conflictuale scrise în temeiul unei singure surse de informaţii (fiecare a treia 

ştire) şi atitudinea reporterilor (în 16% de cazuri – atitudine părtinitoare) situaţia a rămas la 

nivelul celei din perioada precedentă; 

- În linii mari, televiziunile ProTv Chişinău, Tv7, N4 şi GRT au asigurat un echilibru relativ al 

frecvenţei în ştirile electorale a funcţionarilor de stat, a politicienilor şi a concurenţilor 

electorali;  

- Publika Tv, Jurnal Tv, Accent Tv şi Canal Regional au asigurat un echilibru relativ al 

frecvenţei în ştiri a funcţionarilor de stat şi a politicienilor, dar au admis un dezechilibru clar 

în prezenţa concurenţilor electorali; 

- Moldova 1 a asigurat un echilibru relativ al frecvenţei în ştiri a politicienilor şi a  

concurenţilor electorali, dar a admis un dezechilibru în prezenţa funcţionarilor de stat; 

- Canal 2 şi Canal 3 au menţinut un echilibru relativ al frecvenţei în ştiri a politicienilor, dar 

au admis un dezechilibru clar în prezenţa funcţionarilor de stat şi a concurenţilor electorali; 

- Prime Tv a admis dezechilibru în numărul de apariţii ale funcţionarilor de stat şi ale 

politicienilor, dar, mai ales, ale concurenţilor electorali, favorizând vădit PDM; 

- Prime Tv, Publika Tv, Canal 2 şi Canal 3 au plasat concurentul electoral PDM în context 

pozitiv în majoritatea covârşitoare a cazurilor;  

- N4 a plasat în context pozitiv concurentul electoral PLDM în majoritatea cazurilor, iar Tv7 – 

în o treime din cazuri; 

- Jurnal Tv şi Accent Tv au plasat în context negativ, din rândul concurenţilor electorali, de 

cele mai dese ori, PDM; 

- Concluzie generală: o parte dine televiziunile monitorizate continuă să reflecte 

distorsionat alegerile parlamentare în principalul program de ştiri al zilei; 

- Moderatorii emisiunilor cu caracter electoral au avut o atitudine părtinitoare faţă de 

protagoniştii personalizaţi direcţi sau indirecţi de 20 de ori, fiind semnalate 2 cazuri de 

favorizare şi 18 cazuri de atitudine defavorizantă faţă de protagonişti; 

- 11 din 12 posturi tv monitorizate au difuzat publicitate electorală cu plată. Numărul 

concurenţilor electorali care au plasat publicitate electorală la cele 11 posturi variază între 1 

şi 7; 

- Cea mai mare vizibilitate prin intermediul spoturilor electorale au avut-o PLDM şi PDM;  

- În perioada de referinţă nu au fost înregistrate abateri de la regulile privind plasarea 

publicităţii contra plată la tv; 

- Trei din cele 12 posturi tv monitorizate au difuzat emisiuni de dezbateri electorale. În linii 

mari, moderatorii dezbaterilor au avut un comportament adecvat faţă de concurenţii 

electorali. Totuşi, la posturile Moldova 1 şi Jurnal Tv s-au înregistrat abateri în acest sens. 

Radio: 

- Majoritatea posturilor de radio monitorizate s-au implicat activ în reflectarea campaniei 

electorale atât prin ştiri, cât şi prin materiale de educaţie electorală şi emisiuni de dezbateri. 

Cele mai multe şi diverse ştiri au fost difuzate de radiodifuzorul public Radio Moldova, 

posturile private Vocea Basarabiei şi Russkoie radio; 

- Cele mai puţine ştiri au fost înregistratre la postul de radio cu acoperire naţională Radio  

Noroc – 12 în total; 



 5 

- Radio Moldova, Russkoie radio şi Radio Noroc s-au evidenţiat prin difuzarea unui număr 

mare de materiale de educaţie electorală, dar şi printr-un număr mare de spoturi publicitare, 

achitate din fondurile electorale ale concurenţilor;  

- Majoritatea materialelor au fost ştiri simple, rata ştirilor conflictuale fiind de 4,5% din 

numărul total. O mare parte a ştirilor controversate au fost echilibrate (63%), iar poziţia 

autorilor a fost nepărtinitoare în  marea majoritate a cazurilor. Majoritatea posturilor au citat 

în ştirile relevante preponderent funcţionari de stat şi politicieni, excepţie făcând Vocea 

Basarabiei care a asigurat o diversitate mai mare a surselor. Totodată, din punct de vedere al 

raportului gender al surselor citate, se constată un dezechilibru masiv în defavoarea surselor 

de sex feminin (10%); 

- Judecând după frecvenţa şi contextul apariţiilor concurenţilor electorali, se poate afirma că 

la Radio Moldova, Radio Noroc şi Russkoie radio nu se constată favorizarea sau 

defavorizarea clară a vreunui concurent electoral; 

- Postul de radio Plai a favorizat PDM prin numărul mare de menţiuni în ştiri, iar Vocea 

Basarabiei – PLDM, prin numărul mare de intervenţii directe, menţiuni în  context pozitiv 

atât ale reprezentanţilor PLDM, cât şi ale reprezentanţilor Guvernului, exponenţi PLDM. 

Online: 

- Majoritatea mass-media online monitorizate s-au implicat activ în reflectarea campaniei 

electorale, ţinând în vizor diverse subiecte cu caracter electoral direct şi indirect. În perioada 

de raportare au fost publicate 528 de texte care au vizat campania şi concurenţii electorali, 

pe o suprafaţă care depăşeşte un milion de semne. Printre portalurile cu cele mai multe 

materiale relevante monitorizării se numără Noi.md (85) Realitatea.md (79), Jurnal.md (68), 

Omg.md (63). Newsmaker.md şi Moldova.org au inserat un număr relativ mic de materiale 

relevante (14 şi, corespunzător 26); 

- Materialele de conflict au fost în mare parte dezechilibrate (76,7%), iar mai mult de o 

pătrime din materiale au fost părtinitoate (26,5%), fiind evidentă poziţia autorului faţă de 

protagoniştii materialelor; 

- Portalurile online practic nu se ocupă de educaţia electorală a cetăţenilor; 

- Portalurile online monitorizate au recurs de cele mai dese ori la politicieni (174) şi 

funcţionari de stat (136) în calitate de surse de informare, ponderea experţilor şi cetăţenilor 

simpli fiind mult mai mică (78 şi, respectiv 18). Stirile au fost puternic dezechilibrate din 

punct de vedere al raportului gender, majoritatea absolută a surselor citate fiind de sex 

masculin (92,7%!). Omg.md şi Deschide.md nu au utilizat nicio sursă de gen feminin în 

ştirile electorale; 

- După frecvenţa şi contextul apariţiilor directe şi menţiunilor  protagoniştilor, în materialele 

portalului Deschide.md se observă defavorizarea PLDM şi o defavorizare mai uşoară a 

PSRM, iar la Moldova 24.info – defavorizarea subtilă a PLDM; 

- Noi.md a prezentat concurenţii electorali în contexte diferite, dar PCRM este formaţiunea 

care beneficiază de un tratament editorial preferenţial, fiindu-i alocată o suprafaţă pentru 

intervenţii directe de câteva ori mai mare decât celorlaţi concurenţi; 

- Jurnal.md defavorizează masiv PDM care a fost prezentat, în această săptămână, de 35 de 

ori în context negativ şi de 4 ori în context neutru. Deseori au mai apărut în context negativ 

PCRM, PLDM, PPP, uneori şi PSRM. Unicul concurent care a fost prezentat în context 

pozitiv a fost PLR; 

- Omg.md a devaforizat masiv PDM şi PLDM care au fost prezentaţi aproape de fiecare dată 

în context negativ (PDM – de 30 de ori, PLDM – de 24 de ori) şi foarte rar în context neutru. 

În schimb, concurentul electoral PPP a fost prezentat doar în context pozitiv şi i s-a oferit cel 

mai mare spaţiu pentru intervenţii directe, de cel puţin 9 ori mai mare decât altor concurenţi 

electorali. PRCM apare în ştirile Omg.md atât pozitiv, cât şi negativ, iar BE-UV şi PSD mai 

curând pozitiv; 



 6 

- În săptămâna monitorizată, Newsmaker.md a prezentat mai des în context pozitiv 

concurentul electoral PSRM în legătură cu vizita liderilor acestui partid la Moscova, şi doar 

în context negativ PPP şi BE-UV; 

- Politik.md a favorizat concurentul electoral PPRM care a apărut doar în context pozitiv şi i 

s-a oferit unul din cele mai mare spaţii pentru intervenţii directe. PLDM, PDM, PLR, PCRM 

şi PSRM au apărut mai degrabă în context neutru, dar şi negativ. 

Ziare: 

- Cele 8 ziare monitorizate au publicat în săptămâna de referinţă 100 de articole care au vizat 

direct sau indirect campania electorală, suprafaţa totală afectată acestei teme depăşind 49 

mii centimetri pătraţi. Cele mai multe materiale relevante au apărut în Nezavisimaia 

Moldova (28), cele mai puţine în Vesti Gaguzii (5), KP v Moldove (6) şi Timpul (8); 

- Articolele care au vizat o situaţie de conflict în context electoral nu au fost puţine la număr – 

doar 10, jumătate din ele fiind publicate în Nezavisimaia Moldova. Echilibrul prezentării 

părţilor în articolele de conflict a fost asigurat în Ziarul Naţional, Jurnal de Chişinău şi 

Panorama, pe când în Nezavisimaia Moldova au fost echilibrate doar două din cele cinci 

articole, celelalte prezentând o singură perspectivă asupra situaţiei/conflictului; 

- Doar jumătate din textele publicate au oferit un tablou informaţional nepărinitor, cealaltă 

jumătate din articole fiind părtinitoare şi nuanţând opinia autorului, în unele cazuri textele 

redacţionale fiind la limita agitaţiei electorale. Cel mai nesatisfăcător raport dintre numărul 

de articole părnitoare şi cele nepărtinitoare a fost înregistrat în ziarele Nezavisimaia 

Moldova (1:3,7) şi Moldova Suverană (1:2,5); 

- Ziarele, la fel ca şi portalurile online, practic nu se ocupă de educaţia electorală a cetăţenilor; 

- În majoritatea cazurilor, sursele de informaţie ale ziarelor au fost experţii (26) şi politicienii 

(25), urmaţi de funcţionari (19) şi cetăţeni (10). Principiul echilibrului de gen a fost neglijat 

de ziarele monitorizate, sursele fiind bărbaţi în proporţie de 87,8%. Moldova Suverană şi 

Vesti Gagauzii nu au utilizat nicio sursă de gen feminin în articolele despre campania 

electorală, iar celelalte ziare au avut câte 1-3 surse feminine în total;  

- Moldova Suverană a favorizat PLDM pe care l-a prezentat deseori în context pozitiv şi 

neutru. În context negativ, uneori şi neutru, ziarul a prezentat PSRM, la fel şi PCRM; 

- Nezavisimaia Moldova favorizează masiv PCRM care este unicul concurent electoral lăudat 

şi prezentat în context pozitiv. Alţi cinci concurenţi electorali: PDM, PLDM, PSRM, PLR şi 

PPP sunt ţinta criticilor vehemente ale acestei publicaţii;  

- Timpul a favorizat PDM care a apărut de câteva ori în context pozitiv în paginile ziarului, 

alţi câţiva concurenţi electorali (PPP, BE-UV, mai rar PCRM şi PSRM) fiind prezentaţi în 

câteva rânduri în context negativ; 

- Panorama a favorizat PPP, pe care îl prezintă doar în context pozitiv, şi a defavorizat mai 

des PLDM, PLR şi PDM; 

- Ziarul Naţional favorizează PLDM, acest concurent electoral fiind prezentat doar în context 

pozitiv. PSRM dimpotrivă este defavorizat prin prezentarea exclusivă în context negativ; 

- Jurnal de Chişinău, Komsomolskaia pravda v Moldove şi Vesti Gagauzii au prezentat toţi 

concurenţii electorali despre care au scris preponderent în context neutru, fără a-i favoriza. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 7 

II. Rezultatele monitorizării posturilor de televiziune 
 

2.1 Televiziuni. Ştiri cu caracter electoral. Date generale 

În perioada 01 – 08 noiembrie 2014 au fost monitorizate 449 de ştiri cu caracter electoral, difuzate 

în principala ediţie informativă de la cele 12 televiziuni. Acest număr este cu aproximativ o sută 

mai mare decât media săptămânală a numărului de ştiri din perioada precedentă de monitorizare. Ca 

şi în perioada precedentă, cele mai multe ştiri au difuzat Moldova 1 (60) şi Tv 7 (50), iar cele mai 

puţine – GRT (16).  

Din 145 de ştiri electorale cu caracter conflictual, ceea ce constituie o treime din numărul total 

(32%), 92 (63%) au fost scrise în temeiul mai multor surse de informaţie, iar 53 (37%) – cu abateri 

de la standardele profesionale. Trei televiziuni – Accent Tv (71%), N 4 (40%) şi Canal 2 (40%) au 

difuzat cele mai multe ştiri conflictuale dintr-o singură sursă. Prime Tv, Jurnal Tv, ProTv şi 

Moldova 1 în majoritatea cazurilor au respectat regula surselor în ştiri conflictuale. Ca şi data 

trecută, în 16 la sută din numărul total de ştiri electorale autorii lor au demonstrat atitudine 

părtinitoare, iar cel mai des – cei de la Accent Tv (53%) şi Canal 3 (33%). Nicio televiziune nu a 

demonstrat imparţialitate deplină în ştiri, dar cel mai mult s-au apropiat de acest standard posturile 

Tv7, Moldova 1, GRT, Pro Tv şi Publika Tv. 

  

 Ştiri electorale 

01-08.11.2014 Educaţie electorală Obişnuite Conflictuale  Total % conflictuale din total 

Moldova 1 1 45 14 60 26% 

Prime TV 1 34 8 43 14% 

Publika TV 1 30 11 42 20% 

Canal 2 0 18 15 33 23% 

Canal 3 2 26 11 39 34% 

ProTV 1 22 15 38 45% 

TV7 1 41 8 50 25% 

Jurnal TV 0 9 16 25 54% 

N4 1 23 10 34 24% 

Accent TV 1 9 28 38 77% 

Canal Regional 0 25 6 31 23% 

GRT 2 11 3 16 17% 

Total 11 293 145 449 32% 

 

 
Surse în ştirile 

conflictuale (număr) 

Surse în ştirile 

conflictuale (%) 

Poziţia jurnalistului 

 în ştiri (număr) 

Poziţia jurnalistului 

în ştiri (%) 

01-08.11.2014 1 sursă 2 + 1 sursă 2 + părtinitor nepărtinitor părtinitor nepărtinitor 

Moldova 1 3 11 21% 79% 3 57 5% 95% 

Prime TV 1 7 13% 88% 6 37 14% 86% 

Publika TV 4 7 36% 64% 4 38 10% 90% 

Canal 2 6 9 40% 60% 5 28 15% 85% 

Canal 3 4 7 36% 64% 13 26 33% 67% 

ProTV 3 12 20% 80% 3 35 8% 92% 

TV7 2 6 25% 75% 2 48 4% 96% 

Jurnal TV 3 13 19% 81% 7 18 28% 72% 

N4 4 6 40% 60% 4 30 12% 88% 

Accent TV 20 8 71% 29% 20 18 53% 47% 

Canal Regional 2 4 33% 67% 5 26 16% 84% 

GRT 1 2 33% 67% 1 15 6% 94% 



 8 

Total ştiri 53 92 37% 63% 73 376 16% 84% 

 

 

2.1.1 Moldova 1 

În perioada de referinţă Moldova 1 a mediatizat în principala sa ediţie informativă a zilei 11 

funcţionari de stat importanţi, 4 dintre care au avut între 12 şi 4 apariţii la ecran (intervenţii directe 

şi/sau menţiuni), iar 7 – câte una. Cel mai des a fost mediatizat premierul Iu.Leancă – de 12 ori, 

inclusiv în context pozitiv – de 3 ori. În context pozitiv, o dată din 5, a fost plasat şi preşedintele 

N.Timofti.   

Moldova 1 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

*Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

*Iurie Leanca 12 3 0 9 

*Dorin Chirtoaca 6 0 0 6 

*Nicolae Timofti 5 1 0 4 

*Igor Corman 4 0 0 4 

 

Moldova 1 a mediatizat în ştirile electorale 41 de politicieni, 10 dintre care – de 2 sau de 3 ori, iar 

pe ceilalţi – de câte 1 dată. În context pozitiv, 1 dată, a apărut liderul PLDM V.Filat, iar în context 

negativ, 1 dată – liderul PSRM I.Dodon. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

În ştirile electorale de la Moldova 1 au fost prezenţi 25 de concurenţi electorali, 14 dintre care cu o 

frecvenţă cuprinsă între 11 şi 2 ori. Cel mai des a fost mediatizat PLR – în 11 rânduri, inclusiv 1 

dată în context pozitiv; PCRM şi PLDM – în câte 9 rânduri. PLDM de 4 ori a fost plasat în context 

pozitiv. 

Moldova 1 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Ion Hadarca 3 0 0 3 

Vlad Filat 3 1 0 2 

Vladimir Voronin 2 0 0 2 

Mihai Ghimpu 2 0 0 2 

Renato Usatai 2 0 0 2 

Igor Dodon 2 0 1 1 

Ion Ceban 2 0 0 2 

Tatiana Potang 2 0 0 2 

Anatol Doga 2 0 0 2 

Victor Ciobanu 2 0 0 2 

Moldova 1 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi electorali pozitiv negativ neutru 

*PLR 11 1 2 8 

*PCRM 9 0 0 9 

*PLDM 9 4 0 5 

*PL 7 0 0 7 

*PDM 7 1 0 6 

*PSRM 5 0 1 4 

*BE-UV 4 0 0 4 

*PPCD 4 0 0 4 

*PPP 2 0 0 2 

*PAD 2 0 0 2 



 9 

 

 

 

2.1.2 Prime TV 

Prime Tv a mediatizat în ştiri 8 funcţionari de stat importanţi, iar cel mai des – pe primarul 

municipiului Chişinău D. Chirtoacă, de 8 ori, inclusiv de 3 ori – în context negativ. 

 

Prime Tv  Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

*Dorin Chirtoaca 8 0 3 5 

*Igor Corman 3 0 0 3 

*Nicolae Timofti 3 2 0 1 

*Iurie Leanca 2 1 0 1 

*Vasile Bumacov 1 0 0 1 

 

Dintre cei 31 de politicieni prezenţi în ştirile electorale ale Prime Tv, 20 au apărut la ecran de câte o 

dată; 8 – de câte 2 ori; 2 – de câte 3 ori şi unul – de 7 ori. Liderul PDM M.Lupu, în 5 rânduri din 7, 

a fost plasat în context pozitiv. În context pozitiv au mai fost plasaţi I.Corman, M.Babuc şi 

V.Buliga, de câte 2 ori; P.Filip şi V.Marinuţa – de câte 1 dată. Protagoniştii-politicieni care au 

apărut în context pozitiv la ştirile Prime Tv sunt reprezentanţi ai PDM. 

 

 

 

 

Prime Tv a mediatizat în ştiri 15 concurenţi electorali, 3 dintre care – de câte 1 dată. Lider absolut 

ca frecvenţă a apariţiilor în ştirile electorale este PDM. Concurentul PDM a apărut la ecran de 33 de 

ori, inclusiv în context pozitiv – de 25 de ori. Ceilalţi 14 concurenţi electorali, împreună, au apărut 

de 38 de ori.  

*PVE 2 0 0 2 

*MR 2 0 0 2 

*CI-AD 2 0 0 2 

*PPM 2 0 0 2 

Prime Tv  Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Marian Lupu 7 5 0 2 

Anatol Doga 3 0 0 3 

Vladimir Voronin 3 0 0 3 

Igor Corman 2 2 0 0 

Monica Babuc 2 2 0 0 

Pavel Filip 2 1 0 1 

Petru Stamati 2 0 0 2 

Valentina Buliga 2 2 0 0 

Valeriu Plesca 2 0 0 2 

Vasile Botnari 2 0 0 2 

Vitalie Marinuta 2 1 0 1 

Prime Tv  Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi electorali pozitiv negativ neutru 

*PDM 33 25 0 8 

*PCRM 9 1 1 7 

*PL 5 0 0 5 

*PLR 4 0 1 3 

*CI-AD 3 0 0 3 



 10 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.3 Publika TV 

Publika Tv a mediatizat, ca şi Prime Tv, 5 funcţionari de stat importanţi, iar cel mai des – pe  

D.Chirtoacă – în 5 rânduri, inclusiv în context negativ – de 2 ori. I.Corman apare 1 dată în context 

pozitiv. 

Publika Tv Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

*Dorin Chirtoaca 5 0 2 3 

*Iurie Leanca 4 0 0 4 

*Nicolae Timofti 2 0 0 2 

*Igor Corman 2 1 0 1 

*Vasile Bumacov 1 0 0 1 

 

Publika Tv a mediatizat în ştiri electorale 32 de politicieni, 20 dintre care au apărut la ecran de câte 

o dată, iar ceilalţi – de 2-3 ori. M.Lupu, de 2 ori din 3, V.Buliga, de 2 ori din 2, au apărut în context 

pozitiv. De asemenea, în context pozitiv au mai fost plasaţi, câte 1 dată, M.Babuc, V.Stratan şi 

V.Marinuţa. În context negativ, în 2 rânduri din două, a fost plasat I.Dodon. 

 

 

 

 

Dintre 16 concurenţi electorali prezenţi în ştirile de la Publika Tv cel mai des a fost mediatizat PDM 

– de 28 de ori, inclusive de 19 ori – în context pozitiv. În context negativ au fost plasaţi PLR – de 2 

ori din 4, şi PSRM – de 4 ori din 4. 

 

*MR 2 0 0 2 

*BE-UV 2 0 0 2 

*CI-VP 2 0 0 2 

*PLDM 2 0 0 2 

*PSRM 2 0 1 1 

*PpNT 2 0 0 2 

*UCM 2 0 0 2 

Publika Tv Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Anatol Doga 3 0 0 3 

Marian Lupu 3 2 0 1 

Vladimir Voronin 3 0 0 3 

Igor Dodon 2 0 2 0 

Mihai Ghimpu 2 0 0 2 

Mihail Formuzal 2 0 0 2 

Monica Babuc 2 1 0 1 

Petru Stamati 2 0 0 2 

Valentina Buliga 2 2 0 0 

Valentina Stratan 2 1 0 1 

Valeriu Plesca 2 0 0 2 

Vitalie Marinuta 2 1 0 1 

Publika Tv  Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi electorali pozitiv negativ neutru 

*PDM 28 19 0 9 

*PCRM 6 1 0 5 



 11 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.4 Canal 2 

Canal 2 a mediatizat în ştiri 7 funcţionari de stat importanţi, iar cel mai des, ca şi Prime Tv şi 

Publika Tv – pe D.Chirtoacă, de 7 ori, inclusiv de 4 ori – în context negativ. Ceilalţi protagonişti au 

fost plasaţi în context neutru. 

 

Canal 2 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

*Dorin Chirtoaca 7 0 4 3 

*Nicolae Timofti 2 0 0 2 

*Igor Corman 1 0 0 1 

*Iurie Leanca 1 0 0 1 

*Mihail Formuzal 1 0 0 1 

*Dorin Recean 1 0 0 1 

*Vasile Bumacov 1 0 0 1 

 

Canal  2 a mediatizat 34 de politicieni dintre care 9 au apărut cu o frecvenţă cuprinsă între 2 şi 5 ori. 

Un protagonist – V.Buliga, a apărut 1 dată din 2 în context pozitiv, iar altul – I.Dodon, a apărut de 2 

ori din 2 – în context negativ. 

 

 

 

 

În rândul celor 23 de concurenţi electorali prezenţi în ştirile de la Tv Canal 2 cea mai mare 

vizibilitate a avut-o PDM şi PCRM. PDM a apărut de 10 ori din 25 în context pozitiv, iar PCRM – 

de 3 ori din 13. PSRM, de 3 ori din 5, a fost plasat în context negativ. 

 

*BE-UV 5 0 0 5 

*PL 4 0 0 4 

*PLR 4 0 2 2 

*PCR 4 0 0 4 

*PSRM 4 0 4 0 

*CI-AD 3 0 0 3 

*PLDM 3 0 0 3 

*PAD 2 0 0 2 

*CI-VP 2 0 0 2 

*PpNT 2 0 0 2 

*UCM 2 0 0 2 

Canal 2 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Marian Lupu 5 0 0 5 

Vladimir Voronin 4 0 0 4 

Igor Corman 2 0 0 2 

Valentina Buliga 2 1 0 1 

Mihai Ghimpu 2 0 0 2 

Anatol Doga 2 0 0 2 

Igor Dodon 2 0 2 0 

Ion Hadarca 2 0 0 2 

Pavel Filip 2 0 0 2 

Canal 2 Frecvenţă Context 



 12 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.5 Canal 3 

Canal 3 a mediatizat 6 funcţionari importanţi, iar cel mai des – pe D.Chirtoacă, de 9 ori, inclusiv de 

5 ori – în context negativ. Ceilalţi protagonişti au apărut în context neutru. 

 

Canal 3 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

*Dorin Chirtoaca 9 0 5 4 

*Nicolae Timofti 2 0 0 2 

*Iurie Leanca 1 0 0 1 

*Octavian Bodisteanu 1 0 0 1 

*Igor Corman 1 0 0 1 

*Vlad Cotet 1 0 0 1 

 

În ştirile electorale de la Canal 3 au fost mediatizaţi 25 de politicieni cu o frecvenţă a apariţiilor 

cuprinsă între 1 şi 6 ori. 8 din 15 politicieni care au apărut de 2 ori şi mai des reprezintă PDM, 

inclusive 3 dintre aceştia apar şi-n context pozitiv. 

 

 

 

 

Concurenţi electorali apariţii pozitiv negativ neutru 

*PDM 25 10 0 15 

*PCRM 13 3 0 10 

*PL 7 0 0 7 

*BE-UV 7 0 0 7 

*PLR 6 0 2 4 

*PSRM 5 0 3 2 

*CI-AD 2 0 0 2 

*PAD 2 0 0 2 

*PLDM 2 0 0 2 

Canal 3 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Marian Lupu 6 1 0 5 

Valentina Buliga 4 1 0 3 

Vitalie Marinuta 4 2 0 2 

Vladimir Voronin 4 1 0 3 

Monica Babuc 3 0 0 3 

Valeri Klimenko 3 0 0 3 

Mihai Ghimpu 3 0 0 3 

Igor Corman 2 0 0 2 

Sergiu Sarbu 2 0 0 2 

Mihai Godea 2 0 0 2 

Anatol Doga 2 0 0 2 

Mihail Formuzal 2 0 0 2 

Natalia Gherman 2 0 0 2 

Pavel Filip 2 0 0 2 

Vasile Botnari 2 0 0 2 



 13 

Canal 3 a mediatizat în ştiri 20 de concurenţi electorali, iar cel mai des – PDM, de 43 de ori, exact 

câte apariţii au întrunit toţi concurenţii cu frecvenţa între 2 şi 9 ori. PDM, de 15 ori şi PCRM, 1 

dată, au fost plasaţi în context pozitiv. În context negativ au apărut PDM de 2 ori, PSRM – o dată 

din 4 ori şi PLR – 1 dată din 3 ori. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.6 PRO TV 

Pro Tv a mediatizat 8 funcţionari de stat importanţi, iar cel mai des – D.Chirtoacă şi pe Iu.Leancă, 

de câte 6 ori. Iu.Leancă apare de 2 ori în context pozitiv, iar D.Chirtoacă, de 2 ori – în context 

negativ.  

 

Pro Tv  Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

*Dorin Chirtoaca 6 0 2 4 

*Iurie Leanca 6 2 0 4 

*Dorin Recean 3 0 0 3 

*Nicolae Timofti 2 1 0 1 

*Mihail Formuzal 1 0 0 1 

*Vasile Bumacov 1 0 0 1 

*Octavian Bodisteanu 1 0 0 1 

*Oleg Efrim 1 1 0 0 

 

În ştirile electorale de la Pro Tv au fost prezenţi 31 de politicieni, cu o frecvenţă cuprinsă între 1 şi 5 

ori. V.Voronin apare o dată în context pozitiv, iar V.Filat – în context negativ. M.Formuzal şi 

R.Usatâi apar câte 1 dată în context pozitiv şi în context negativ.  

 

Canal 3 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi electorali pozitiv negativ neutru 

*PDM 43 14 2 27 

*PCRM 9 1 0 8 

*BE-UV 7 0 0 7 

*PL 6 0 0 6 

*MR 5 0 0 5 

*PSRM 4 0 1 3 

*PAD 3 0 0 3 

*PLR 3 0 1 2 

*CI-AD 2 0 0 2 

*PCR 2 0 0 2 

*PVE 2 0 0 2 

Pro Tv Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Vladimir Voronin 5 1 0 4 

Vlad Filat 5 0 1 4 

Mihail Formuzal 4 1 1 2 

Renato Usatai 3 1 1 1 

Oleg Brega 3 0 0 3 

Igor Dodon 2 0 0 2 

Ion Hadarca 2 0 0 2 



 14 

 

 

 

 

Din cei 26 de concurenţi electorali mediatizaţi în ştiri la Pro Tv 16 au avut o frecvenţă cuprinsă între 

2 şi 14 apariţii la ecran. PCRM în 2 rânduri din 14 a apărut în context pozitiv, iar PLDM, o dată din 

12 – în context negativ. BE-UV şi PPP, câte 1 dată, au fost plasaţi în context pozitiv şi negativ. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.7 TV 7 

Tv 7 a mediatizat în ştirile electorale 8 funcţionari de stat importanţi, iar cel mai des – pe 

D.Chirtoacă, de 5 ori, inclusiv de 4 ori – în context negativ. Iu.Leancă, de 2 ori din 4, şi V.Bumacov 

1 dată din 2, au fost plasaţi în context pozitiv. 

 

Tv 7 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

*Dorin Chirtoaca 5 0 4 1 

*Iurie Leanca 4 2 0 2 

*Igor Corman 4 0 0 4 

*Nicolae Timofti 4 0 0 4 

*Dorin Recean 3 0 0 3 

*Vasile Bumacov 2 1 0 1 

*Iulian Groza 1 0 0 1 

*Valeriu Chiveri 1 0 0 1 

 

21 din cei 25 de politicieni, prezenţi în ştirile electorale de la Tv 7, au apărut de câte 1 dată; 3 – de 

câte 2 ori şi 1, liderul PLDM V.Filat, de 4 ori, inclusiv în 3 rânduri, în context pozitiv. O dată, în 

context pozitiv a apărut şi L.Palihovici, de asemenea, reprezentantă a PLDM. 

 

Mihai Ghimpu 2 0 0 2 

Anatol Doga 2 0 0 2 

Valeriu Plesca 2 0 0 2 

Pro Tv Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi electorali pozitiv negativ neutru 

*PCRM 14 2 0 12 

*PLDM 12 0 1 11 

*PDM 8 0 0 8 

*BE-UV 8 1 1 6 

*PSRM 6 0 0 6 

*PLR 6 0 0 6 

*PAD 4 0 0 4 

*PPP 4 1 1 2 

*PL 4 0 0 4 

*CI-OB 3 0 0 3 

*MR 2 0 0 2 

*CI-AD 2 0 0 2 

*CI-VP 2 0 0 2 

*PPM 2 0 0 2 

*PpNT 2 0 0 2 

*UCM 2 0 0 2 

Tv 7 Frecvenţă Context 



 15 

 

 

 

 

 

 

 

Tv7 a mediatizat în ştiri 13 concurenţi electorali, iar cel mai des – PLDM, de 11 ori, PLR şi PDM, 

de câte 7 ori. PLDM în 4 rânduri a fost plasat în context pozitiv şi 1 dată – în context negativ. PLR 

de 2 ori a apărut în context pozitiv şi 1 dată – în context negativ. PDM, câte 1 dată, a fost plasat în 

context pozitiv şi negativ. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.8 Jurnal TV 

Jurnal Tv a mediatizat în ştiri electorale 6 funcţionari de stat importanţi, iar cel mai des - pe 

D.Chirtoacă, de 5 ori, inclusiv de 2 ori – în context negativ. În context negativ, 1 dată, mai apare şi 

Gh.Lungu. 

 

Jurnal Tv Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

*Dorin Chirtoaca 5 0 2 3 

*Dorin Recean 2 0 0 2 

*Vasile Bumacov 1 0 0 1 

*Gheorghe Lungu 1 0 1 0 

*Iurie Leanca 1 0 0 1 

*Nicolae Timofti 1 0 0 1 

 

Din cei 20 de politicieni, prezenţi în ştirile electorale de la Jurnal Tv, 16 au apărut de câte 1 dată; 2 

– de câte 2 ori şi alţi 2 – V.Plahotniuc şi M.Lupu, de 5 şi, respectiv, de 6 ori, inclusiv în câte 2 

rânduri – în context negativ. Nici un protagonist politician nu a fost plasat în ştiri în context pozitiv. 

 

 

 

 

 

 

 

Politicieni apariţii pozitiv negativ neutru 

Vlad Filat 4 3 0 1 

Chiril Lucinschi 2 0 0 2 

Liliana Palihovici 2 1 0 1 

Tatiana Potang 2 0 0 2 

Tv 7 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi electorali pozitiv negativ neutru 

*PLDM 11 4 1 6 

*PLR 7 2 1 4 

*PDM 7 1 1 5 

*PVE 3 0 0 3 

*PL 3 0 0 3 

*PSRM 3 0 0 3 

*BE-UV 3 0 0 3 

*PCRM 3 0 0 3 

*MR 2 0 0 2 

*PCR 2 0 1 1 

Jurnal Tv Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Marian Lupu 6 0 2 4 

Vlad Plahotniuc 5 0 2 3 

Dumitru Diacov 2 0 0 2 

Mihail Formuzal 2 0 0 2 



 16 

 

Jurnal Tv a mediatizat 12 concurenţi electorali, cu unul mai mult decât în 2 săptămâni anterioare, iar 

cel mai des – PDM, de 21 de ori, inclusiv în 7 rânduri, în context negativ. În perioada precedentă de 

monitorizare indicatorii corespunzători erau 41 şi 33. În context negativ au mai fost plasaţi PLDM 

şi PLR – câte 1 dată din 6. PLR – unicul concurent care a apărut 1 dată şi-n context pozitiv. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.9 N4 

În ştirile N4 cu caracter electoral au fost prezenţi 4 funcţionari de stat, iar cel mai des, ca şi în 

perioada anterioară de monitorizare – Iu.Leancă – de 7 ori, inclusiv de 4 ori – în context pozitiv. În 

context pozitiv, de 2 ori din 3, a mai apărut D.Recean, iar în context negativ, de 3 ori din 4 – 

D.Chirtoacă. 

 

N4 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

*Iurie Leanca 7 4 0 3 

*Dorin Chirtoaca 4 0 3 1 

*Dorin Recean 3 2 0 1 

*Nicolae Timofti 2 0 0 2 

 

În ştirile electorale de la N4 s-au regăsit 23 de politicieni, iar cel mai des, ca şi data trecută – 

V.Filat, de 5 ori, inclusiv de 4 ori în context pozitiv; I. Dodon, de 4 ori, inclusiv în context negativ – 

de 2 ori, şi V.Voronin, de 5 ori, inclusiv 1 dată – în context pozitiv. În context negativ, 1 dată din 2, 

a mai fost plasat D.Chirtoacă. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N4 a mediatizat în ştiri 11 concurenţi electorali, iar mai des – PLDM, de 14 ori, inclusiv de 8 ori – 

în context pozitiv, şi PSRM, de 10 ori, inclusiv de 2 ori – în context negativ. În context pozitiv au 

Jurnal Tv Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi electorali pozitiv negativ neutru 

*PDM 21 0 7 14 

*PLR 6 1 1 4 

*PLDM 6 0 1 5 

*PCRM 4 0 0 4 

*BE-UV 2 0 0 2 

*PL 2 0 0 2 

N4 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Vlad Filat 5 4 0 1 

Igor Dodon 4 0 2 2 

Vladimir Voronin 3 1 0 2 

Renato Usatai 2 0 1 1 

Igor Corman 2 0 0 2 

Mihai Ghimpu 2 0 0 2 

Ion Hadarca 2 0 0 2 

Dorin Chirtoaca 2 0 1 1 

Iurie Leanca 2 2 0 0 

Zinaida Greceanai 2 0 0 2 



 17 

mai fost plasaţi PCRM şi PLR, de câte 2 ori din câte 9 apariţii. În context negativ au apărut, de câte 

2 ori, PL şi PLR, iar 1 dată – PPP. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.10 Accent TV 

Accent Tv a mediatizat în ştiri electorale 6 funcţionari de stat importanţi cu o frecvenţă de la 1 la 3 

apariţii. 4 funcţionari din 6, câte 1 dată, au apărut în context negativ. 

 

Accent Tv Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

*Iurie Leanca 3 0 1 2 

*Vasile Bumacov 2 0 1 1 

*Dorin Recean 2 0 1 1 

*Dorin Chirtoaca 2 0 0 2 

*Octavian Bodisteanu 2 0 0 2 

*Veaceslav Ceban 1 0 1 0 

 

În ştirile electorale de la Accent Tv au fost prezenţi 24 de politicieni, 9 dintre care cu o frecvenţă 

cuprinsă între 2 şi 5 ori. R.Usatâi şi I.Dodon, câte 1 dată, au apărut în context pozitiv (I.Dodon, în 

perioada anterioară era unicul apărut în context pozitiv, de 3 ori din 3). Ca şi data trecută, cel mai 

des în context negativ a fost plasat V.Filat – de 4 ori din 4. În 2 rânduri din 4, în context negativ, a 

apărut şi M.Lupu. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Accent Tv a mediatizat în ştiri 11 concurenţi electorali, iar cel mai des – PDM, de 21 de ori, 

inclusiv de 8 ori – în context negativ. PLDM, în context negativ, a fost plasat în 6 rânduri din 9, iar 

PCRM – 1 dată din 6 apariţii. În context pozitiv au apărut, de câte 1 dată, doi concurenţi electorali – 

PPP şi PSRM. 

 

N4 Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi electorali pozitiv negativ neutru 

*PLDM 14 8 0 6 

*PSRM 10 0 2 8 

*PCRM 9 2 0 7 

*PL 9 0 2 7 

*PLR 9 2 2 5 

*PDM 6 0 0 6 

*PPP 3 0 1 2 

*PVE 2 0 0 2 

Accent Tv Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Renato Usatai 5 1 0 4 

Mihail Formuzal 5 0 0 5 

Vladimir Voronin 4 0 0 4 

Marian Lupu 4 0 2 2 

Vlad Filat 4 0 4 0 

Mihai Ghimpu 3 0 0 3 

Vitalie Marinuta 3 0 0 3 

Igor Dodon 2 1 0 1 

Grigore Petrenco 2 0 0 2 



 18 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.11 Canal Regional 

Canal Regional a mediatizat în ştiri electorale 5 funcţionari de stat, dintre care unul (Iu.Leancă) – de 

3 ori, iar ceilalţi – de câte 2 ori. N.Nicolaev a apărut 1 dată în context pozitiv şi 1 dată – în context 

negativ. De 2 ori din 2 apariţii, în context negativ, a fost plasat D.Chirtoacă.   

 

Canal Regional Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

*Iurie Leanca 3 0 0 3 

*Nicolai Nicolaev 2 1 1 0 

*Dorin Chirtoaca 2 0 2 0 

*Igor Corman 2 0 0 2 

*Nicolae Timofti 2 0 0 2 

 

În ştirile electorale de la Canal Regional au fost prezenţi 19 politicieni (data trecută – 9), 5 dintre 

care cu câte 2 apariţii, iar ceilalţi – cu câte una. Toţi protagoniştii-politicieni au fost  plasaţi în 

context neutru. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Canal Regional a mediatizat în ştiri 12 concurenţi electorali, iar cel mai des – PSRM, de 7 ori. 

PDM, de 2 ori din 3 apariţii, a fost plasat în context pozitiv, iar PL, în unica apariţie – în context 

negativ. 

 

Accent Tv Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi electorali pozitiv negativ neutru 

*PDM 21 0 8 13 

*PLDM 9 0 6 3 

*PPP 7 1 0 6 

*PL 7 0 0 7 

*PCRM 6 0 1 5 

*BE-UV 6 0 0 6 

*PSRM 5 1 0 4 

*PLR 4 0 0 4 

*PPCD 2 0 0 2 

*PFP 2 0 0 2 

*MR 1 0 0 1 

Canal Regional Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Iurie Stoicov 2 0 0 2 

Vasile Bolea 2 0 0 2 

Eugen Carpov 2 0 0 2 

Igor Dodon 2 0 0 2 

Zinaida Greceanai 2 0 0 2 

Canal Regional Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi electorali pozitiv negativ neutru 

*PSRM 7 0 0 7 

*PR 3 0 0 3 

*PLDM 3 0 0 3 

*PLR 3 0 0 3 



 19 

 

 

 

 

 

2.1.12 GRT 

În ştirile electorale de la GRT au fost mediatizaţi de unu-două ori 8 funcţionari de stat, 4 dintre care, 

în câte un rând, au fost plasaţi în context pozitiv. 

 

GRT Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Funcţionari de stat pozitiv negativ neutru 

*Alexandr Tarnavschi 2 0 0 2 

*Dumitru 

Constantinov 
2 1 0 1 

*Iurie Leanca 2 1 0 1 

*Mihail Formuzal 2 1 0 1 

*Valeri Ianioglo 2 1 0 1 

*Andrian Candu 1 0 0 1 

*Dorin Chirtoaca 1 0 0 1 

*Serghei Cimpoies 1 0 0 1 

 

În numărul redus de ştiri electorale de la GRT se regăsesc 6 politicieni, fiecare cu câte o apariţie, 

inclusiv unul – N.Dudoglo, în context pozitiv. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GRT a mediatizat 7 concurenţi electorali (data trecută – 12), inclusiv PPCD – 1 dată, PDM – de 3 

ori, iar ceilalţi – de câte 2 ori. PDM, 1 dată, a apărut în context pozitiv. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*PDM 3 2 0 1 

*PCRM 3 0 0 3 

*PDA 2 0 0 2 

GRT Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Politicieni pozitiv negativ neutru 

Mihail Formuzal 1 0 0 1 

Nicolae Dudoglo 1 1 0 0 

Anastasia Tucan 1 0 0 1 

Petru Pomujac 1 0 0 1 

Vasile Neicovcen 1 0 0 1 

Renato Usatai 1 0 0 1 

GRT Frecvenţă 

apariţii 

Context 

Concurenţi electorali pozitiv negativ neutru 

*PDM 3 1 0 2 

*BE-UV 2 0 0 2 

*PLDM 2 0 0 2 

*PCR 2 0 0 2 

*PCRM 2 0 0 2 

*PPP 2 0 0 2 

*PPCD 1 0 0 1 



 20 

2.2 Televiziuni. Generalizări frecvenţă şi context ştiri electorale 

 

2.2.1 Frecvenţă apariţii funcţionari de stat 

În perioada 01-08 noiembrie cea mai mare vizibilitate, cumulat, în ştirile electorale de la 

televiziunile monitorizate, au avut-o primarul D.Chirtoacă şi premierul Iu.Leancă (a se vedea 

diagrama de mai jos). Apariţiile primarului D.Chirtoacă au oscilat între 1, la GRT, şi 9 – la Tv 

Canal 3, iar ale premierului Iu.Leancă – între 1, la Jurnal Tv, şi 12 – la Tv Moldova 1.  

 

Stiri Tv: top aparitii functionari de stat (sinteza)

25
18 15

11
5 4

60

46

*D
orin

 C
hirt

oac
a

*Iu
rie

 L
ea

nca

*N
ic

ola
e 

Tim
ofti

*Ig
or C

orm
an

*D
orin

 R
ece

an

*V
as

ile
 B

um
acov

*O
cta

via
n B

odis
te

an
u

*M
ih

ail 
Form

uza
l

 
 

2.2.2 Frecvenţă apariţii politicieni 

În rândul politicienilor cu cele mai multe apariţii în ştirile electorale de la televiziunile monitorizate 

întâietatea o deţin liderii PDM şi PCRM (a se vedea diagrama de mai jos). Data trecută pe poziţia a 

doua era liderul PLDM. Din 34 de apariţii ale liderului PDM M.Lupu, majoritatea (21) au fost 

înregistrate la 4 televiziuni: Prime Tv (7), Publika Tv (3), Canal 2 (5) şi Canal 3 (6). Alte 10 apariţii 

au fost atestate la Jurnal Tv (6) şi Accent Tv (4). Din 29 de apariţii ale liderului PCRM, V.Voronin, 

28 au fost înregistrate la 8 televiziuni din 12, frecvenţa fiind de la 2 (Moldova 1) la 5 ori (Pro Tv). 

Liderul PLDM, V.Filat, nu a apărut în ştirile electorale de la 6 din cele 12 televiziuni monitorizate: 

la Prime Tv, Publika Tv, Canal 3, Jurnal Tv, Canal Regional şi GRT. La celelalte a apărut între 1 

dată (Canal 2) şi 5 ori (Pro Tv şi N4). În comparaţie cu perioada precedentă de monitorizare 

majoritatea televiziunilor au asigurat un echilibru relativ rezonabil al prezenţei politicienilor în 

ştirile electorale difuzate în perioada de referinţă.  

 

Stiri Tv: top aparitii politicieni (sinteza)

22
20 19 18

15 14 14 13 12 11 10 10

29

34

M
aria

n L
upu

Vla
dim

ir 
Voro

nin

Vla
d F

ila
t

Ig
or D

odon

M
ih

ai
l F

orm
uza

l

M
ih

ai
 G

him
pu

R
en

at
o U

sa
ta

i

Vita
lie

 M
ar

in
uta

A
nato

l D
oga

Io
n H

adarc
a

Vla
d P

la
hotn

iu
c

Vale
ntin

a 
Bulig

a

M
onic

a 
Babuc

Vale
riu

 P
le

sca

 
 

2.2.3 Frecvenţă apariţii concurenţi electorali 

Dintre concurenţii electorali mediatizaţi în ştiri de televiziunile monitorizate cea mai mare 

vizibilitate a avut-o, detaşat, PDM. Din 205 de apariţii ale PDM în ştirile electorale de la toate 



 21 

televiziunile 129 (62,9%) au fost difuzate de 4 televiziuni: Prime Tv (33), Publika Tv (28), Canal 2 

(25) şi Canal 3 (43). Alte 42 de apariţii (câte 21) au fost asigurate de 2 televiziuni – Accent Tv şi 

Jurnal Tv. PCRM a întrunit 54 de apariţii (62%) din total în ştirile electorale difuzate de 5 

televiziuni (Moldova 1, Prime Tv, Canal 2, Canal 3 si Pro Tv). PLDM, cel mai des, a apărut în 

ştirile electorale ale N 4 (14) ProTv (12) şi Tv7 (11) – de 37 de ori (50%) din totalul de 74. PLR din 

63 de apariţii 20 (31,7%) le-a avut la 2 televiziuni – Moldova 1 (11) şi N4 (9).  

 

Stiri Tv: top aparitii concurenti electorali (sinteza)

205

87
74

63 55 52 47

21 16 14 13 12 12 10 10 10

*P
DM

*P
CR

M

*P
LD

M
*P

LR
*P

L

*P
SRM

*B
E-U

V

*P
PP

*M
R

*C
I-A

D

*P
AD

*P
VE

*P
CR

*P
PCD

*C
I-V

P

*P
pN

T

 
 

2.2.4 Context apariţii funcţionari de stat 

De cele mai multe ori funcţionarii de stat au fost prezentaţi în ştiri electorale în context neutru. În 

context pozitiv, cel mai des a fost plasat Iu.Leancă – de 13 ori. În context negativ cel mai des a 

apărut, ca şi data trecută, D.Chirtoacă – de 27 de ori sau, într-o săptămână, de două ori mai mult 

decât în perioada precedentă de 2 săptămâni (13 ori).   

 

Stiri Tv: top functionari de stat context aparitii (sinteza)

0

13

4
1 2 1 0 11 0 0 1 1 0 0

33 32

21
17

12
9

5 3

27

*D
orin

 C
hirt

oaca

*Iu
rie

 L
eanca

*N
ic

ola
e 

Tim
ofti

*Ig
or C

orm
an

*D
orin

 R
ecea

n

V. B
unacov

O
. B

odis
te

anu

*M
ih

ai
l F

orm
uza

l

pozitiv negativ neutru

 
 

2.2.5 Context apariţii politicieni 

De cele mai multe ori politicienii au apărut în ştiri electorale în context neutru (a se vedea diagrama 

de mai jos). În context pozitiv au fost plasaţi cel mai des liderii PDM şi PLDM M.Lupu şi, 

respectiv, V.Filat. Între politicienii care au apărut de mai multe ori în context pozitiv, asigurat în cea 

mai mare parte de televiziunile Prime Tv, Publika Tv, Canal 2 şi Canal 3, se mai regăsesc 4 

reprezentanţi ai PDM. 7 din 8 apariţii în context pozitiv ale liderului PLDM au fost atestate la două 

televiziuni – N4 (4) şi Tv7 (3). În context negativ cel mai des au fost plasaţi în ştiri I.Dodon, de  9 

ori, şi V.Filat, de 5 ori, inclusiv de 4 ori – la Accent Tv. 

 



 22 

Stiri Tv: top politicieni context aparitii (sinteza)

8

3

8

1 1 0
2

4

0 0

4
6

4

0

4

0

5

9

1 0
3

0 0 0
3

0 0 0

22

9 10

17 18

10 10

14 13

5 5 6

10

26

M
ar

ia
n L

up
u

Vla
dim

ir 
Voro

nin

Vla
d F

ila
t

Ig
or D

odo
n

M
ih

ail 
Fo

rm
uza

l

M
ih

ai G
him

pu

Renat
o U

sa
ta

i

Vita
lie

 M
ar

in
uta

Anato
l D

oga

Io
n H

ad
ar

ca

Vla
d P

la
hotn

iu
c

Val
en

tin
a 

Bulig
a

M
onic

a 
B

ab
uc

Val
er

iu
 P

le
sc

a

pozitiv negativ neutru

 
 

2.2.6 Context apariţii concurenţi electorali 

În ştirile televiziunilor monitorizate concurenţii electorali au apărut în majoritatea cazurilor în 

context neutru (a se vedea diagrama de mai jos). Patru concurenţi au apărut în ştiri electorale şi-n 

context pozitiv, iar cel mai des – PDM, de 73 de ori. În 68 de rânduri (93,1%) PDM a fost plasat în 

context pozitiv la Prime Tv (25), Publika Tv (19), Canal 2 (10) şi Canal 3 (14). PLDM a apărut în 

context pozitiv în 16 rânduri, inclusiv de 4 ori la Tv7, şi de 8 ori – la N4 (în total – 75%). În context 

negativ cel mai des au apărut PDM, de 18 ori (inclusiv la Jurnal Tv – de 7 ori, şi la Accent Tv – de 

8 ori), PLR şi PSRM (de 4 ori la Publika Tv şi de 3 ori – la Canal 2) – de câte 12 ori.  

 

Stiri Tv: top concurenti electorali context aparitii (sinteza)

73

10
16

6
0 1 1 2 0 0 0 1 0 0 0 0

18

2
9 12

3
12

1 3 0 0 0 0 1 0 0 0

114

75

49 45
52

39
45

16 16 14 13 11 11 10 10 10

*P
DM

*P
CR

M

*P
LDM

*P
LR

*P
L

*P
SR

M

*B
E-U

V

*P
PP

*M
R

*C
I-A

D

*P
AD

*P
VE

*P
CR

*P
PC

D

*C
I-V

P

*P
pNT

pozitiv negativ neutru

 
 

Concluzii:  

- În perioada de referinţă televiziunile monitorizate au sporit numărul ştirilor electorale în 

comparaţie cu perioadele anterioare; 

- Pe trei segmente monitorizate – numărul ştirilor electorale cu caracter conflictual (o treime); 

numărul ştirilor conflictuale scrise în temeiul unei singure surse de informaţii (fiecare a treia 

ştire) şi atitudinea reporterilor (în 16% de cazuri – atitudine părtinitoare) situaţia a rămas 

cam aceeaşi ca şi în perioada precedentă; 

- În linii mari, televiziunile ProTv, Tv7, N4 şi GRT au asigurat un echilibru relativ al 

frecvenţei în ştirile electorale a funcţionarilor de stat, a politicienilor şi a concurenţilor 

electorali;  

- Publika Tv, Jurnal Tv, Accent Tv şi Canal Regional au asigurat un echilibru relativ al 

frecvenţei în ştiri a funcţionarilor de stat şi a politicienilor, dar au admis un dezechilibru clar 

în prezenţa concurenţilor electorali; 



 23 

- Moldova 1 a asigurat un echilibru relativ al frecvenţei în ştiri a politicienilor şi a  

concurenţilor electorali, dar a admis dezechilibru în prezenţa funcţionarilor de stat; 

- Canal 2 şi Canal 3 au menţinut un echilibru relativ al frecvenţei în ştiri a politicienilor, dar 

au admis un dezechilibru clar în prezenţa funcţionarilor de stat şi a concurenţilor electorali; 

- Prime Tv a admis dezechilibru în numărul de apariţii ale funcţionarilor de stat şi ale 

politicienilor, dar, mai ales, ale concurenţilor electorali, favorizând vădit PDM; 

- Prime Tv, Publika Tv, Canal 2 şi Canal 3 au plasat concurentul electoral PDM în context 

pozitiv în majoritatea covârşitoare a cazurilor;  

- N4 a plasat în context pozitiv concurentul electoral PLDM în majoritatea cazurilor, iar Tv7 – 

în o treime din cazuri; 

- Jurnal Tv şi Accent Tv au plasat în context negativ, din rândul concurenţilor electorali, de 

cele mai dese ori PDM. 

 

Concluzie generală 

O parte din televiziunile monitorizate continuă să reflecte distorsionat alegerile parlamentare în 

principalul program de ştiri al zilei. 

 

 

2.3 Televiziuni. Emisiuni cu caracter electoral. Date generale 

 

În perioada 01-08 noiembrie 2014, 9 din cele 12 posturi tv monitorizate au difuzat împreună 29 de 

emisiuni cu caracter electoral. Cumulat, acestea au avut o durată de aproape 22 de ore. Moldova 1, 

Pro TV Chişinău şi Canal Regional nu au pus pe post nicio emisiune cu caracter electoral în 

perioada vizată. 

Ca durată, emisiunile de la Canal 2, care au fost şi cele mai numeroase,le depăşesc pe cele de la alte 

8 posturi tv. 

 

Postul TV Titlul emisiunii Număr emisiuni Durata (ore/min/sec) 

Moldova 1 Moldova în direct 0 0:00:00 

Prime TV Replica 1 0:49:00 

Publika TV Fabrika 3 3:37:10 

Canal 2 Tema zilei 7 5:10:28 

Canal 3 Особое мнение 5 0:15:44 

Pro TV Chişinău În profunzime 0 0:00:00 

TV7 Politica 4 4:22:57 

Jurnal TV Cabinetul din umbră 1 1:44:00 

N4 Puterea a patra 4 3:20:50 

Accent TV 1+1 3 1:49:04 

Canal Regional Loc de dialog 0 0:00:00 

GRT Лицом к региону 1 0:45:31 

Total  29 21:54:44 

 

În perioada de referinţă, cinci din cele nouă posturi tv care au difuzat emisiuni cu caracter electoral, 

au avut ca invitaţi în studio 14 protagonişti din rândul politicienilor. Dintre aceştia, doi protagonişti 

au fost invitaţi de 2 ori (Sergiu Coropceanu la Tema zilei de la Canal 2 şi la Puterea a patra de la 

N4; Vitalie Marinuţa la Fabrika de la Publika TV şi la Tema zilei de la Canal 2).  

 



 24 

 
 

De asemenea, în cele 149 de menţiuni din cadrul emisiunilor cu caracter electoral, au fost vizate 46 

de persoane. Cumulat, cel mai des a fost menţionat Igor Dodon (de 17 ori), urmat de Vladimir 

Voronin (de 13 ori), Renato Usatîi (de 12 ori), Vladimir Filat (de 11 ori), Vladimir Plahotniuc (de 9 

ori), Mihail Formuzal (de 6 ori), Marian Lupu, Iurie Leancă şi Dorin Chirtoacă (de câte 5 ori). 

 

 
 

Cei 10 protagonişti au fost menţionaţi în mod diferit în emisiunile de la posturile de televiziune 

monitorizate. Igor Dodon şi Renato Usatîi au fost menţionaţi în emisiunile cu caracter electoral de 

la şapte posturi tv din nouă. Pe de altă parte, Dorin Chirtoacă şi Iurie Leancă au fost menţionaţi în 

emisiuni la trei televiziuni.  

 

Nr. Protagonişti Prime Publika Canal2 Canal3 Tv7 Jurnal N4 A-Tv GRT Total 

1 I.Dodon 
 

1 4 3 2 1 4 2  17 

2 V.Voronin 
  

3 1 3 1 3 2  13 

3 R.Usatâi 1 1 2 1 3 
 

3 1  12 

4 V.Filat 
  

2 
 

2 1 3 3  11 

5 V.Plahotniuc 
  

1 
 

3 1 1 3  9 

6 M.Ghimpu 
  

1 
 

1 1 2 2  7 



 25 

7 M.Formuzal 
  

1 1 1 
 

2 1  6 

8 M.Lupu 
  

2 
 

1 
 

1 1  5 

9 D.Chirtoacă 
  

3 
   

1 1  5 

10 Iu.Leancă 
  

2 
 

1 
 

2 
 

 5 

 

Referindu-ne la prestaţia moderatorilor în cadrul emisiunilor cu caracter electoral în perioada 01-08 

noiembrie 2014, menţionăm că în 241 de cazuri din 261 aceasta a fost imparţială. Celelalte 20 de 

referinţe directe sau menţiuni la adresa actorilor personalizaţi şi instituţionalizaţi s-au repartizat 

astfel: 2 cazuri de favorizare contra 18 cazuri de defavorizare.  

Cazurile de favorizare a unui protagonist a fost înregistrat la emisiunea Puterea a patra a postului 

de televiziune N4, faţă de Iurie Leancă şi la emisiunea 1+1 de la Accent TV, faţă de Grigore 

Petrenco. O atitudine defavorizantă, pe de altă parte, au avut moderatorii emisiunilor: Особое 

мнение de la Canal 3 (1 dată, faţă de Igor Dodon), Replica de la Prime TV (1 dată, faţă de PSRM), 

Puterea a patra de la N4 (3 cazuri, faţă de PCRM, PSD şi CPE), Cabinetul din Umbră de la Jurnal 

TV (4 cazuri, faţă de Valeriu Streleţ, Viorel Albu, Vladimir Voronin, PDM),1+1 de la Accent TV 

(9 cazuri, faţă de Nicolae Timofti, Mihai Ghimpu, Vladimir Filat, Andrian Candu, Marian Lupu, 

PLDM, PDM în două rânduri şi CPE).    

 

 
 

Concurenţii electorali au avut o vizibilitate diferită în cadrul emisiunilor cu caracter electoral de la 

cele 9 posturi tv. Numărul concurenţilor mediatizaţi în cadrul celor 29 de emisiuni cu caracter 

electoral variază între 6 (la Canal 3 şi Jurnal TV) şi 16 (la N4).  

 

Nr. Prime  Publika  Canal2 Canal3 Tv7 Jurnal N4 A-Tv GRT 

Concurenţi 7 9 10 6 12 6 16 11  

1 PCRM PDM PL PSRM PLR PDM PDM PPP  

2 PDM MR PCR PDM MPA PLDM BE-UV PSRM  

3 PL PCRM PDM PPP PVE PCRM CI-OC PDM  

4 PLDM PL BE-UV PCRM UCM PL MR PCRM  

5 PPCD PLDM PSRM BE-UV PDM PLR PCRM PL  

6 PPP PNL CI-VP MR PCRM PSRM PL PLDM  

7 PSRM PPP PCRM 
 

PLDM 
 

PSRM PLR  

8 
 

PPRM PLDM 
 

PPP 
 

PPP MPA  

9 
 

PSRM PLR 
 

PSRM 
 

PLDM PNL  

10 
  

PPP 
 

BE-UV 
 

MPA BE-UV  



 26 

11 
    

PL 
 

PCR PPCD  

12 
    

PPCD 
 

PLR 
 

 

13 
      

PNL 
 

 

14 
      

CI-OB 
 

 

15 
      

PPCD 
 

 

16 
      

PR 
 

 

 

Concluzii:  

- În perioada 01-08 noiembrie 2014, 9 din 12 posturi tv monitorizate au difuzat împreună 29 

de emisiuni cu caracter electoral, numărul acestora variind de la o emisiune la şapte. Trei 

posturi tv (Moldova 1, Pro TV Chişinău şi Canal Regional) nu au difuzat astfel de emisiuni; 

- În cadrul celor 29 de emisiuni cu caracter electoral, 14 persoane au avut intervenţii directe, 

fiind invitate în platou; 

- Moderatorii emisiunilor au avut o atitudine părtinitoare faţă de protagoniştii personalizaţi 

direcţi sau indirecţi de 20 de ori, fiind semnalate 2 cazuri de favorizare şi 18 cazuri de 

atitudine defavorizantă faţă de protagonişti; 

 

2.4 Publicitate electorală 

 

În perioada de referinţă, 11 din cele 12 posturi de televiziune monitorizate au difuzat publicitate 

electorală cu plată. Excepţie, în acest sens, a făcut Canal Regional, care va difuza, conform 

Declaraţiei privind politica editorială în campania electorală pentru alegerile parlamentare din 30 

noiembrie 2014, doar spoturi sociale şi de educaţie civică şi electorală. În perioada monitorizată, 8 

concurenţi (PLDM, PDM, PL, PLR, PPP, PSRM, PPRM şi candidatul independent Oleg Cernei) au 

plasat publicitate electorală la televiziunile vizate. Niciun post tv din cele 11 nu a plasat publicitatea 

celor 8 concurenţi. Un post tv din 11 (Moldova 1) a difuzat publicitatea a 7 concurenţi (PLDM, 

PDM, PL, PLR, PPP, PSRM, PPRM). La Pro TV Chişinău a putut fi văzută publicitatea a 6 

concurenţi electorali (PLDM, PDM, PL, PLR, PSRM, candidatul independent Oleg Cernei). O 

televiziune (TV7) a difuzat spoturile publicitare ale 4 concurenţi (PLDM, PDM, PL, PSRM). 2 

posturi tv (N4 şi GRT) au pus pe post publicitatea electorală contra plată a 3 concurenţi (PLDM, 

PDM, PSRM), 4 posturi au difuzat publicitatea a 2 concurenţi: Prime TV şi Publika TV au pus pe 

post spoturile electorale ale PLDM şi PDM, iar Jurnal TV şi Accent TV – ale PLDM şi PSRM. Alte 

două posturi de televiziune au difuzat publicitatea unui singur concurent electoral (Canal 2 şi Canal 

3 – PDM).   

 

 
 



 27 

Doi concurenţi electorali (PLDM şi PDM) au difuzat publicitatea cu plată la câte 9 televiziuni, iar 

un concurent (PSRM) – la 7 posturi Tv. Trei concurenţi electorali (PPP, PPRM şi CI-OC) s-au 

limitat să difuzele spoturi de publicitate la câte o televiziune. 

 

 
 

În perioada de raport nu au fost înregistrate abateri de la regulile privind plasarea publicităţii contra 

plată la tv.  

 

Concluzii: 

- În perioada de referinţă, 11 din 12 posturi tv monitorizate au difuzat publicitate electorală cu 

plată; 

- 8 concurenţi electorali au plasat publicitate contra plată la cele 11 posturi tv; 

- Numărul concurenţilor electorali care au plasat publicitate electorală la cele 11 posturi 

variază între 1 şi 7; 

- Cea mai mare vizibilitate prin intermediul spoturilor electorale au avut-o PLDM şi PDM, iar 

cea mai mică – PPP, PPRM şi candidatul independent Oleg Cernei;  

- În perioada de referinţă nu au fost înregistrate abateri de la regulile privind plasarea 

publicităţii contra plată la tv. 

 

 

2.5 Dezbateri electorale 

 

În perioada de referinţă, 3 posturi de televiziune din 12 monitorizate au organizat dezbateri 

electorale. Astfel, Moldova 1 a difuzat 5 emisiuni de dezbateri, Jurnal TV – 3 emisiuni şi Accent 

TV – 2 emisiuni.  

Cele 5 dezbateri de la postul public de televiziune, difuzate toate în limba română, au avut o durată 

totală de 300 de minute, şi 15 invitaţi, reprezentanţi ai tot atâţia concurenţi electorali, cărora li s-au 

dat câte 16 minute pentru expunere. În cadrul emisiunii de pe 8 noiembrie 2014, unul dintre 

moderatori a avut, în două rânduri, un tratament defavorizant faţă de un concurent electoral. Prin  

modalitatea de exprimare, abordarea vădit tendenţioasă a subiectului pus în discuţie, precum şi prin 

punerea accentului pe faptul că mai mulţi membri au părăsit formaţiunea invitatului în platou, 

moderatorul a manifestat un comportament defavorizant faţă de reprezentantul PCRM, Gheorghe 

Anghel, încălcând, totodată, p. 43 din Regulamentul CEC privind reflectarea campaniei electorale 

la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014 în mijloacele de informare în masă din Republica 

Moldova. Potrivit acestui punct din document, realizatorii şi moderatorii emisiunilor de dezbateri 

electorale au următoarele obligaţii: să fie imparţiali; să formuleze clar întrebările, evitând 

abordarea tendenţioasă sau părtinitoare. Aceeaşi observaţie este valabilă şi în cazul 



 28 

reprezentantului PR, Vasile Tarlev, invitat în aceeaşi emisiune de dezbateri. Replicile şi 

comentariile moderatorului se înscriu în categoria comportament neadecvat faţă de un concurent 

electoral şi încalcă p. 43 din Regulamentul CEC.  

Jurnal TV a difuzat, în perioada 01-08 noiembrie 2014, două emisiuni de dezbateri în limba română 

şi una în limba rusă, cu o durată totală de 140 de minute. Cei 10 invitaţi în platou, reprezentanţi ai 9 

partide şi un candidat independent, au avut la dispoziţie câte 11 minute fiecare pentru prezentarea 

platformei şi dezbaterea acesteia. Atitudinea moderatorului emisiunii în limba rusă a fost una 

imparţială faţă de concurenţii electorali. În ceea ce priveşte emisiunile în limba română, în trei 

cazuri atestăm un comportament neadecvat din partea moderatorului. Primul se referă la atitudinea 

faţă de reprezentantul PPCD, Radu Buşilă, prezent la dezbateri pe 3 noiembrie 2014. Moderatorul a 

comentat, în două rânduri, afirmaţiile invitatului, inclusiv, o dată sugerându-i că nu are dreptate în 

privinţa principiilor funcţionării economiei de piaţă. Alte două cazuri de atitudine defavorizantă faţă 

de un concurent electoral s-au atestat în emisiunea de pe 4 noiembrie 2014. La primul caz sunt 

atribuite calificarea, pe un ton zeflemitor, a tezelor din programul electoral al PCR, dar şi 

întreruperea, de mai multe ori a discursului reprezentantului acestei formaţiuni, Eliza Moscalciuc. 

Al doilea caz se referă la insistenţa cu care moderatorul afirmă că Mihai Godea (PAD) ar avea 

legături privilegiate cu Vladimir Plahotniuc, argumentând aceste afirmaţii prin zvonuri.  

Cele două emisiuni de dezbateri (una în limba română şi una în limba rusă) de la Accent TV au 

durat împreună 86 de minute, au avut 5 invitaţi, reprezentanţi ai 5 partide politice, şi un invitat care 

nu s-a prezentat la dezbateri. Participanţii au avut câte 13 minute pentru expunere, iar moderatorul a 

avut o atitudine imparţială faţă de aceştia.  

 

Concluzii: 

- În perioada 01-08 noiembrie 2014, trei din cele 12 posturi tv monitorizate au difuzat 

emisiuni de dezbateri electorale; 

- În linii mari, moderatorii au avut un comportament adecvat faţă de concurenţii electorali. 

Totuşi, la posturile tv Moldova 1 şi Jurnal TV s-au înregistrat abateri în acest sens, fapt ce 

ştirbeşte din valoarea pe care trebuie să o aibă dezbaterile televizate într-o campanie 

electorală corectă.  

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 29 

III. Rezultatele monitorizării posturilor de radio 
 

3.1 Date generale radio 

 

Posturile de radio monitorizate s-au implicat diferit în reflectarea campaniei electorale, unele 

punând accentul mai mult pe ştiri, iar altele mai mult pe materiale de educaţie electorală şi 

dezbateri. Astfel, în perioada 1-8 noiembrie 2014, cele 5 posturi au difuzat în total 418 materiale 

relevante prezentei monitorizări, dintre care 242 au fost ştiri simple, iar  14 au abordat subiecte 

controversate. 162 au fost de educaţie electorală.  Volumul total al emisiei a fost de 6,2 ore. 

Totodată, în perioada de referinţă au fost puse pe post 5 emisiuni de dezbateri electorale, cu durata 

totală de 4,4 ore. 

Cele mai active posturi au fost Radio Moldova, Russkoie radio şi Vocea Basarabiei, care au difuzat 

atât ştiri, cât şi materiale de educaţie electorală. Radio Noroc a avut cele mai puţine ştiri, reflectând 

campania preponderent prin spoturi de educaţie electorală. Totodată, Radio Noroc a avut un număr 

suficient de mare de publicitate electorală. 
  

46

88

51

12

5155

2 0

29

56

0 5 4 0 0

157

51

114

142

112

0

20

40

60

80

100

120

140

160

180

Radio 
Moldova

Vocea 
Basarabiei

Radio Plai Radio Noroc Russkoie 
radio

Numărul materialelor electorale

Stiri simple

Stiri conflictuale

Educatie electorala

Dezbateri

Publicitate

 
 

Ştirile conflictuale au fost în mare parte echilibrate – 8 din 12, în mare parte fiind vorba de ştirile de 

la Radio Moldova – 6 în total, toate echilibrate. Absoluta majoritate a materialelor relevante au fost 

nepărtinitoare.  

Sursele la care au apelat de cele mai dese ori posturile monitorizate au fost din categoria 

politicienilor şi funcţionarilor de stat. Totodată, unele posturi – Vocea Basarabiei şi Radio Moldova 

– s-au remarcat prin asigurarea diversităţii surselor, citând şi experţi, cetăţeni simpli şi surse din alte 

categorii.  



 30 

20 18
14

1

26

17
22

26

8

16
9

64

10

1 03 6
0 0 0

0

10

20

30

40

50

60

70

Radio Moldova Vocea 
Basarabiei

Radio Plai Radio Noroc Russkoie radio

Sursele utilizate în materialele cu caracter electoral, frecventa

POL

FS

EXP

CET

ALTE

 
 

Din punctul de vedere al asigurării echilibrului gender la marea majoritate a celor 5 posturi 

monitorizate a fost constatat un dezechilibru evident în favoarea persoanelor de sex masculin (90% 

versus 10% a surselor de sex feminin). Cea mai mare pondere a surselor de sex feminin se atestă în 

categoria experţilor, acestea constituind 16% în raport cu numărul total de experţi de sex masculin, 

în mare parte datorită citării expertelor în materialele de la Vocea Basarabiei.  La celelalte categorii 

procentajul a fost infim. 

 

5 5
12

4 1

74
84

72

5 3

0

20

40

60

80

100

POL FS EXP CET ALTE

Sursele citate în materialele electorale, raportul gender

5 posturi radio

Feminin

Masculin

 
 

3.1.1 Radio Moldova 

 

Radiodifuzorul public a difuzat în perioada de raport 127 de materiale relevante prezentei 

monitorizări, cu durata totală de 6379 secunde sau 1,8 ore. 75 din materiale au fost materiale de 

educaţie electorală. 

Şase  din cele 52 de ştiri au avut caracter conflictual şi toate au fost echilibrate, prezentând două 

părţi din conflict. Poziţia jurnalistului nu a fost sesizată nici în unul din materialele monitorizate. 

Radio Moldova a reflectat intens activitatea CEC, dar a avut şi multe materiale despre diverse 

activităţi cu participarea reprezentanţilor Guvernului, cum ar fi participarea premierului Leancă la 

Ziua vinului la Comrat şi înmânarea cheilor de la 6 microbuze,  donaţia de 164 de automobile 

pentru MAI, cu participarea premierului  Leancă si ministrului de interne Recean, vizita in Moldova 

a Delegaţiei APCE şi întâlnirea cu premierul  Leancă  etc.  



 31 

Ca surse, Radio Moldova a dat prioritate politicienilor, la care a apelat de 21 de ori (18 bărbaţi şi 3 

femei). La funcţionarii de stat s-a recurs de 17 ori (13 bărbaţi şi 4 femei), la experţi – de 9 ori (7 

bărbaţi), iar la cetăţeni de rând - de 3 ori (2 bărbaţi). 

Dintre concurenţii electorali, de cel mai mare volum a beneficiat BE-UV care a intervenit direct 

timp de 90 de secunde, urmat de PSRM cu 77 de secunde, PAD şi PL cu 63 şi, respectiv, 60 

secunde. PPCD a beneficiat de 30 secunde, PPP - de 25 de secunde şi PLR - 24 secunde.  

Reprezentanţii PSMR şi BE-UV au avut câte 2 intervenţii directe şi câte 1 şi 3 menţiuni, respectiv. 

Ceilalţi concurenţi electorali au avut câte o singură apariţie, fiind menţionaţi de 1, 2 sau trei ori, în 

diferite contexte.  

2 2

1 1 1 1 1 1

3

1

3

2

1

0

1 1

0

1

2

3

4

BE-UV PSRM PLR PPP PAD PPCD PL PCRM

Frecvența intervențiilor directe și mențiunilor protagoniștilor, 

Radio Moldova

Intervenții

Mențiuni

 
 

Contextul apariţiei protagoniştilor principali a fost preponderent neutru pentru majoritatea celor 

care au avut intervenţii sau au fost menţionaţi. PAD şi PLR au avut şi câte 2 contexte pozitive, iar 

PPP, PSRM şi BE-UV – câte o menţiune negativă.  

1 1

0

1

0 0 0 0

4

2 2 2

0

1

2 2

0

1

2

3

4

5

BE-UV PSRM PLR PPP PAD PPCD PCRM PL

Contextul intervențiilor și mențiunilor protagoniștilor, 
Radio Moldova

Pozitiv

Negativ

Neutru

 
 

Radio Moldova a difuzat în perioada de raport publicitatea a 7 concurenţi electorali -  PDM (22 

apariţii, cu volumul total de 660 secunde), PLDM (28 apariţii, 840 secunde), PPRM (28 apariţii, 

560 secunde), PLR (27 apariţii, 810 secunde), PSRM (21 apariţii, 630 secunde), PPP (20 apariţii, 

600 secunde), PL (11 apariţii, 330 secunde). 



 32 

840 810

560
660 630 600

330

0

200

400

600

800

1000

PLDM PLR PPRM PDM PSRM PPP PL

Publicitatea concurentilor electorali, volum.
Radio Moldova

Secunde

  
 

3.1.2 Vocea Basarabiei 

 

Postul de radio privat cu acoperire naţională Vocea Basarabiei a reflectat activ campania, difuzând 

în total 92 de materiale jurnalistice cu caracter electoral direct sau indirect, cu durata totală de 101 

001 secunde sau 2,8 ore. Marea majoritate a ştirilor – 88 - au fost simple, iar două au tratat subiecte 

controversate. Postul a avut două materiale de educaţie electorală. Marea majoritate a materialelor 

relevante au fost nepărtinitoare, fiind înregistrate 4 cazuri în  care a fost evidentă părtinirea 

reporterului faţă de protagonişti. 

Pe lângă activitatea CEC, postul respectiv a abordat subiecte cum ar fi inaugurarea unui centru de 

sănătate, cu participarea liderului PLDM Filat şi a ministrului Sănătăţii, vizita lui Vlad Filat în 

Polonia, conferinţa de presă comună a lui Vlad Filat şi preşedintelui Partidului Popular European. 

Totodată, au fost difuzate ştiri cu caracter electoral indirect, cum ar fi donaţia de 164 de automobile 

pentru MAI, cu participarea lui Iurie Leancă şi ministrului Recean, raportul ministrului Agriculturii 

Bumacov cu accentul pe realizări, întrevederi ale premierului cu delegaţii străine la care s-a vorbit 

despre necesitatea păstrării vectorului european etc. 

La documentarea ştirilor, postul de radio Vocea Basarabiei a apelat la diverse surse, marea 

majoritate fiind experţi – 64, dintre care 54 bărbaţi şi 10 femei. Politicienii au fost citaţi ca surse în 

18 cazuri (toţi bărbaţi)  iar funcţionarii de stat – în 22 cazuri (toţi bărbaţi). Şi cetăţenilor de rând le-a 

fost oferit cuvânt, aceştia fiind citaţi de 6 ori (3 bărbaţi şi 3 femei).  

După frecvenţa intervenţiilor directe şi menţiunilor, pe primul loc în top se situează PLDM cu 4 

intervenţii directe pe parcursul a 138 de secunde şi 28 de menţiuni. Ceilalţi protagonişti nu au avut 

intervenţii directe, fiind doar menţionaţi.  De cele mai dese ori au fost menţionaţi reprezentanţii 

PDM şi PSRM, urmaţi de PPP, PCRM şi PL. BE-UV şi Oleg Brega au fost menţionaţi câte o dată. 

4

28

11 10
5 4 3 1 1

0

10

20

30

PLDM PDM PSRM PPP PCRM PL BE-UV OB

Frecvența intervențiilor directe și mențiunilor concurenților 
electorali. Vocea Basarabiei

Intervenții

Mențiuni

 
 

Contextul în care au apărut protagoniştii din categoria politicienilor a fost diferit. PLDM a fost 

prezentat de cele mai multe ori în context pozitiv şi neutru  – 16 şi 14 cazuri, respectiv, şi o dată – 

negativ. Contextul apariţiei şi menţionării PDM a fost mai mult neutru, iar PSRM, PCRM şi PL au 

apărut şi pozitiv şi negativ. PPP a fost menţionat doar în context negativ.  



 33 

0

5

10

15

20

PLDM PDM PSRM PPP PCRM PL BE-UV OB

Contextul intervențiilor și mențiunilor concurenților electorali, 

Vocea Basarabiei

Pozitiv

Negativ

Neutru

 
 

De notat că reprezentanţii de rang înalt din cadrul Guvernului au fost menţionaţi de 17 ori şi au 

intervenit de 14 ori, dintre care 12 ori în context pozitiv şi 19 ori - neutru. Dintre intervenţiile 

directe, 8 au revenit exponenţilor PLDM (Premierului Leancă, ministrului Agriculturii Bumacov şi 

ministrului Sănătăţii Usatîi), toate în context pozitiv. 

Postul a difuzat în perioada de referinţă şi 4 emisiuni de dezbateri electorale la care au participat 

reprezentanţii a 11 concurenţi electorali - PSRM, PPCD, MPA, PDA, OC, PL, PLR, PNL, PDM, 

PVE, BE-UV. Durata intervenţiilor a fost diferită, volumul mai mare acordat unor concurenţii 

rezultând din faptul că la primele emisiuni din 3 şi 4 octombrie au participat doar câte 2 concurenţi 

şi, respectiv, acestora le-a revenit mai mult timp de emisie. Totodată, reprezentanţii PSRM au fost 

prezenţi la dezbateri de 2 ori – pe 3 octombrie si 7 octombrie, beneficiind de volum dublu de 

emisie. 

2250

1170 1140 1140
800 750 780 730 650 700

1080

0

1000

2000

3000

PSRM PPCD MPA PDA OC PL PLR PNL PDM PVE BE-UV

Intervențiile concurenților electorali în emisiunile de dezbateri, 
Vocea Basarabiei

Secunde

 
 

În perioada de raport, Vocea Basarabiei a difuzat publicitate electorală a 3 candidaţi în alegeri  - 

PLDM şi PSRM (câte 18 apariţii, cu volumul total de 540 secunde fiecare) şi candidatul 

independent Oleg Cernei – 15 apariţii cu volumul total de 420 secunde. 

 

3.1.3 Radio Plai 
 

Postul de radio cu acoperire naţională Plai a difuzat în perioada de raport 51 de ştiri cu caracter 

electoral direct sau indirect, toate simple, cu durata totală de 2441 secunde sau 40 minute. Postul a 

informat radioascultătorii despre propunerea  Ministrului Economiei de a construi locuinţe sociale 

ieftine, donaţia automobilelor către MAI, grantul acordat de guvernul nipon, vizita delegaţiei APCE 

etc.  

În materiale au fost citaţi ca surse funcţionari de stat -  29 ori (toţi bărbaţi) şi  politicieni - 14 ori (13 

bărbaţi), dar şi experţi - 10 bărbaţi.   

Actorii politici mediatizaţi cel mai des în ştirile de la Radio Plai au fost reprezentanţii PDM (11 

menţiuni, toate în context neutru). PLDM , PPM şi candidatul independent Oleg Brega au fost 

menţionaţi de câte 2 ori, toţi în context neutru. 



 34 

11

2 2 2

11

2 2 2

0

5

10

15

PDM PLDM PPM OB

Frecvența și contextul mențiunilor protagoniștilor, 

Radio Plai

Mențiuni

Context neutru

 
 

Reprezentanţii Guvernului au fost menţionaţi de  18 ori  - de 6 ori în context pozitiv şi 12 ori  

neutru, iar ai Preşedinţiei de 7 ori – toate în context neutru. 

Postul de radio Plai a organizat, în perioada 1-8 noiembrie, 4 emisiuni de dezbateri electorale la care 

au participat reprezentanţii a 8 concurenţi electorali - PDM, PPCD, PFP, PLDM, PLR, PCR, MPA 

şi PNL. Volumul acordat fiecărui concurent electoral nu a fost identic, existând discrepanţe mai 

mult sau mai puţin evidente. De notat că deşi în  declaraţia depusă la CCA Radio Plai anunţa că va 

organiza dezbateri, formatul emisiunilor puse pe post în  prima săptămâna din noiembrie este 

caracteristic timpilor de antenă oferiţi candidaţilor – fiecare invitat având la dispoziţie câte 5 minute 

să-şi expună platformele electorale.    

273
300

270 281
314

285

350
295

0

100

200

300

400

PDM PPCD PFP PLDM PLR PCR MPA PNL

Intervenția candidaților în dezbaterile electorale,
Radio Plai

Secunde

 
 

Radio Plai a difuzat publicitatea electorală a 6 concurenţi electorali PL (27 apariţii, 810 secunde), 

PDM, PLDM (21 apariţii, 630 secunde), PLR (16 apariţii, 480 secunde), PFP (14 apariţii, 364 

secunde), Oleg Cernei (15 apariţii, 420 secunde). 

810

630 630

480
364 420

0

200

400

600

800

1000

Pl PDM PLDM PLR PFP OC

Volumul publicității concurenților electorali, 
Radio Plai

Secunde

 
 

3.1.4 Radio Noroc 



 35 

 

În perioada de raport, postul de radio cu acoperire naţională Radio Noroc a reflectat sumar 

campania în  ştiri, difuzând preponderant spoturi de educaţie electorală şi publicitate electorală. 

Deşi la 20 octombrie Radio Noroc a dat startul dezbaterilor electorale, în prima săptămână a lunii 

noiembrie acesta nu a pus pe post emisiuni de dezbateri electorale. Or, potrivit regulamentului CEC 

privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014 în 

mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, p.35, «radiodifuzorii naţionali/publici sunt 

obligaţi, iar cei locali/regionali sunt în drept să organizeze dezbateri electorale», oferind cât mai 

multă informaţie menită să ajute electoratul să-şi formeze o opinie până în ziua scrutinului, astfel 

încât alegătorii să voteze informat. 

În total, la Radio Noroc au fost înregistrate 41 de materiale, dintre carte 29 au fost de educaţie 

electorală şi 12 ştiri simple. Volumul de emisie alocat subiectelor cu caracter electoral direct sau 

indirect a fost de 1437 de secunde sau 24 minute.  

Printre subiectele abordate în cele 12 ştiri difuzate de radio Noroc în perioada de referinţă se 

numără câteva materiale despre activitatea CEC, dar şi un şir de subiecte despre activitatea 

exponenţilor guvernării, cum ar fi subiectul despre Ziua Vinului la Comrat şi înmânarea cheilor de 

la 6 microbuze de către premierul  Leancă, grantul oferit de guvernul Japoniei pentru 

implementarea unor proiecte ecologice cu destinaţie socială, cu implicarea premierului Leancă şi 

ministrului Agriculturii  Bumacov, etc.  

Ca si surse, de cele mai multe ori în ştirile de la Radio Noroc au apărut doar funcţionari de stat – de 

8 ori, toţi bărbaţi. Experţii şi politicienii au fost citaţi o dată, sursele fiind de sex masculin. De 

regulă ştirile se bazează pe comunicate de presă ale instituţiilor sau fac trimitere la alte media, fără a 

cita direct sau indirect surse din diferite categorii. 

Nici un protagonist din rândul concurenţilor electorali nu a avut intervenţii directe, doar trei fiind 

menţionaţi: PCR - o dată în  context negativ, PCRM – o dată în  context neutru şi PDM – o dată în 

context neutru. Reprezentanţii Guvernul au avut 5 menţiuni, 4 în context pozitiv si una neutru, iar ai 

APL – o menţiune în context neutru. 

Postul de radio Noroc a difuzat în perioada de referinţă publicitate electorală a 7 concurenţi 

electorali – PDM, PLDM, PL – câte 28 de apariţii, PSRM – 27 apariţii, PLR – 19, PPNT – 10 şi 

Oleg Cernei – 2 apariţii, volumul variind de la 56 de secunde la 840 secunde.  

840 840 840 810

551

300

56

0

200

400

600

800

1000

PDM PLDM PLDM PSRM PLR PPNT OC

Volumul publicității concurentilor electorali,
Radio Noroc

Secunde

 
 

3.1.5 Russkoe radio  
 

Radiodifuzorul regional Russkoie radio a difuzat în perioada de referinţă 108 materiale relevante 

prezentei monitorizări, cu durata totală de 3069 secunde sau 51 minute. 57 de  materiale au fost de 

educaţie electorală, iar 51 - ştiri simple. O singură ştire  a abordat subiecte controversate. Postul a 

eşuat la capitolul asigurării diversităţii de opinie, apelând de cele mai dese ori la politicieni în 

calitate de surse - 26, dintre care 25 bărbaţi. La funcţionari de stat  s-a recurs de 16 ori, 15 fiind de 

sex masculin. 



 36 

Printre subiectele reflectate se numără activitatea CEC, retragerea lui Mihail Formuzal de pe lista 

electorală a BE-UV, realizările din domeniul agriculturii din perspectiva ministrului Bumacov, 

informaţie despre grantul oferit de guvernul nipon pentru implementarea proiectelor ecologice cu 

destinaţie socială, donaţia automobilelor pentru MAI, propunerea ministrului Economiei de a 

construi locuinţe sociale ieftine etc. 

Protagoniştii mediatizaţi nu au avut intervenţii directe. PLR, PLDM, BE-UV, PCRM şi PL au fost 

menţionaţi cel mai frecvent, aceştia fiind urmaţi de PNL, PFP, PDM, PAD, cu câte 2 menţiuni 

fiecare. Contextul apariţiilor pentru PLDM a fost preponderent pozitiv, pentru PLR – neutru în 

totalitate, BE-UV - şi neutru, şi pozitiv, PL şi PCRM -  şi pozitiv, şi neutru. Ceilalţi concurenţi au 

fost menţionaţi fie în context pozitiv, fie negativ.  

6

4 4

3 3

2 2 2 2

1 1

0

1

2

3

4

5

6

7

PLR BE-UV PLDM PCRM PL PAD PDM PFP PNL MR OC

Frecvența mențiunilor protagoniștilor, Russkoie radio

Mențiuni

 

0

3
2

1 1
0

2

0 0 0
1

0
1

0 0 0 0 0 0 0 0 0

6

0

2 2 2 2

0

2 2
1

0
0

2

4

6

8

PLR PLDM BE-UV PL PCRM PAD PDM PFP PNL MR OC

Contextul apariției protagoniștilor,
Russkoie radio

Pozitiv

Negativ

Neutru

 
 

Reprezentanţii Guvernului au fost menţionaţi  de 15 ori, în absoluta majoritate în context pozitiv.  

Marea majoritate a menţiunilor pozitive a revenit ministrului Agriculturii Bumacov (5), premierului 

Leancă şi ministrului Economiei Candu – câte 4 menţiuni fiecare.  

În perioada de referinţă, Russkoie Radio a difuzat publicitatea electorală a 4 concurenţi electorali - 

PDM, PLDM, PPP şi PSRM, în volum şi număr de apariţii egal – 28 apariţii şi 840 secunde fiecare.  

 

 

Concluzii: 

 

- Majoritatea posturilor de radio monitorizate s-au implicat activ în reflectarea campaniei 

electorale atât prin ştiri, cât şi prin materiale de educaţie electorală şi emisiuni de dezbateri. 

Cele mai multe şi diverse ştiri au fost difuzate de radiodifuzorul public Radio Moldova, 

posturile private Vocea Basarabiei şi Russkoie radio. Cele mai puţine ştiri au fost 

înregistrate la postul de radio cu acoperire naţională Radio Noroc – 12 în total; 



 37 

- Radio Moldova, Russkoie radio şi Radio Noroc s-au evidenţiat prin difuzarea unui număr 

mare de materiale de educaţie electorală, dar şi printr-un număr mare de spoturi publicitare; 

- Majoritatea ştirilor au fost simple - 242, rata ştirilor conflictuale fiind de 5% din numărul 

total. O mare parte a ştirilor controversate au fost echilibrate (63%), iar poziţia autorilor a 

fost nepărtinitoare în  marea majoritate a cazurilor. Majoritatea posturilor au citat 

preponderent funcţionari de stat şi politicieni în ştirile relevante, excepţie făcând Vocea 

Basarabiei care a asigurat o diversitate mai mare a surselor. Totodată, din punctul de vedere 

al raportului gender al surselor citate se constată un dezechilibru masiv în defavoarea 

surselor de sex feminin (10% versus 90% surse de sex masculin); 

- Judecând după frecvenţa şi contextul apariţiilor concurenţilor electorali reflectaţi de 

radiodifuzorii menţionaţi se poate de afirmat că la Radio Moldova, Radio Noroc şi Russkoie 

radio nu se constată favorizarea sau defavorizarea clară a vreunui concurent electoral; 

- Postul de radio Plai a favorizat PDM prin numărul mare de menţiuni în ştiri, iar Vocea 

Basarabiei – PLDM -  prin numărul mare de intervenţii directe, menţiuni în  context pozitiv 

atât ale reprezentanţilor PLDM, cât şi ale reprezentanţilor Guvernului, exponenţi PLDM. 
 

 

 

IV. Rezultatele monitorizării ziareor  

 

4.1 Date generale ziare 

 

În perioada 1-8 noiembrie 2014, cele opt ziare monitoruizate au publicat în total 100 de articole cu 

caracter electoral direct sau indirect, cu un spaţiu total de 49,068 centimetri pătraţi. 87 de texte au 

fost materiale simple, 10 au tratat subiecte controversate şi doar 3 articole au prezentat detalii 

despre exercitatea dreptului la vot, fiind astfel de educaţie electorală. Ca şi în perioada precedentă 

de monitorizare, materiale de educaţie electorală au publicat doar ziarele Jurnal de Chişinău, KP v 

Moldove şi Vesti Gagauzii.  
  

 
 

Cinci din cele opt ziare au publicat ştiri care abordează un conflict în contextul alegerilor 

parlamentare, în total 10 texte de acest fel, inclusiv cinci publicate în Nezavisimaia Moldova (numai 

două din ele au fost relativ echilibrate deoarece au prezentat poziţiile tututor păţilor implicate, altele 

trei au fost dezechilibrate). Ziarul Naţional, Jurnal de Chişinău şi Panorama au abordat câte 1-2 

subiecte conflictuale, pe care le-au prezentat echilibrat, KP v Moldove a avut un singur text de acest 

fel care a fost prezentat dintr-o singură perspectivă, fiind astfel dezechilibrat. 

 



 38 

 
 

Din categoriile surselor de informaţie, cel mai des citaţi au fost experţii şi politicienii. Astfel, 28,9% 

din totalul de 90 de surse de informaţie citate în perioada de referinţă, au fost experţi, iar 27,8% -  

politicieni. Nezavisimaia Moldova şi Ziarul Naţional sunt publicaţiile care au avut cele mai multe şi 

mai diverse surse, iar Vesti Gagauzii şi Timpul, dimpotrivă, au avut cele mai puţine surse pentru 

materialele în context electoral. Principiul egalităţii de gen este neglijat de toate ziarele 

monitorizate, doar 11 din cele 90 de surse fiind femei, iar Moldova Suverană şi Vesti Gagauzii au 

apelat după informaţii numai la bărbaţi. 

 

 
 

50,5% din ştirile publicate în această perioadă (fără materialele de educaţie electorală) au fost 

părtinitoare, adică poziţia jurnalistului a putut fi uşor percepută de cititori. Anumite probleme la 

acest capitol se înregistrează în toate ziarele, însă cea mai gravă situaţie rămâne la Nezavisimaia 

Moldova, unde au fost părtinitoare 22 din cele 28 de articole relevante. Din acest punct de vedere, la 

Jurnal de Chişinău au fost înregistrată cel mai bun indicator: 9 din 10 texte au fost nepărtinitoare. 

 



 39 

 
 

4.1.1 Jurnal de Chişinău  

În cele două ediţii ale ziarului Jurnal de Chişinău care au fost editate în perioada de raportare, au 

fost publicate 11 articole care au vizat direct sau indirect campania electorală, alegerile şi actorii 

politici concurenţi, inclusiv un material de educaţie electorală, 9 ştiri simple şi un material despre o 

situaţie conflictuală în context electoral care a fost prezentate relativ echilibrat. Suprafaţa totală 

afectată materialelor electorale a fost de 5861 cm.p. Sursele de informaţie au fost experţii (6 bărbaţi 

şi o femeie), funcţionarii de stat (6 bărbaţi) şi cetăţenii simpli (2 bărbaţi şi o femeie). În general, 

subiectele jurnalistice au fost prezentate nepărtinitor, cu o singură excepţie. 

În total, 14 actori politici au fost vizaţi în articolele publicate de Jurnal de Chişinău, cel mai des 

amintiţi fiind reprezentanţii PLR, PLDM, PCRM, PDM şi PSRM).  

În perioada de raportare, Jurnal de Chişinău a vizat în articolele publicate 6 concurenţi electorali: 

PLDM în context pozitiv şi neutru, PL în context negativ şi neutru, PDM doar neutru, iar PLR, PPP 

şi PSRM – câte o apariţie în context negativ. 
 

 
 

PLDM a fost singurul concurent electoral care a plasat publicitate electorală în Jurnal de Chişinău 

în această perioadă (machete şi articole publicitare). 
 

4.1.2 Komsomolskaia pravda v Moldove 
 

În perioada de referinţă, Komsomolskaia pravda v Moldove a editat trei numere, în care au fost 

publicate 6 texte care cad sub incidenţa prezentei monitorizări cu o suprafaţă totală de 4548 cm.p. 4 

materiale au fost ştiri simple, unul a abordat o situaţie de conflict (prezentate dezechilibrat), iar un 

material au fost de educaţie electorală. Surse de informaţie pentru articole au fost diferiţi experţii (3 

bărbaţi şi 2 femei) şi un funcţionar de stat. Articolele au fost, în general, nepărtinitoare, cu o singură 

excepţie.  



 40 

Doar 4 concurenţi electorali au apărut în paginile ziarului în perioada de raportare, iar contextul 

prezentării acestora a fost neutru de fiecare dată.  
 

 
 

În perioada de raportare, în ziarul Komsomolskaia pravda v Moldove a fost publicată reclama 

electorală a următorilor concurenţi electorali: MFN (Mişcarea “Forţa Nouă”) şi PSRM – articole 

publicitare, PLDM, PDM şi PPP – machete şi articole publicitare.  

 

4.1.3 Moldova Suverană 
 

În cele patru ediţii ale ziarului Moldova Suverană din această săptămână au fost publicate 14 

articole care au vizat, direct sau indirect, alegerile parlamentare, toate fiind ştiri simple. Suprafaţă 

totală a materialelor relevante a fost de 7836 cm.p. Sursele de informaţie pentru articole au fost mai 

des din rândul politicienilor şi a experţilor (doar bărbaţi). Materialele din acest ziar sunt mai mult 

sau mai puţin părtinitoare, adică opinia autorului este foarte clar nuanţată, doar în 4 din cele 14 texte 

autorii au fost nepărtinitori.  

Moldova Suverană favorizează masiv concurentul electoral PLDM, unicul din cei 8 concurenţi 

vizaţi care a fost prezentat frecvent doar în context pozitiv sau neutru. În schimb, PSRM, PPP şi 

PCRM au apărut în acest ziar mai curând în context negativ (uneori şi neutru).  
 

 
 

Publicitate electorală în perioada de referinţă în Moldova Suverană nu a apărut. 

 

4.1.4 Nezavisimaia Moldova 
 

Ziarul Nezavisimaia Moldova a avut o apariţie în perioada 1-8 noiembrie 2014 şi a publicat 28 de 

articole relevante prezentei monitorizări, 23 fiind ştiri simple, iar celelalte 5 referindu-se la un 



 41 

subiect conflictual. 3 din cele 5 articole conflictuale au reflectat o singură părere, adică au fost 

dezechilibrate. Suprafaţă totală a materialelor care au vizat direct sau indirect campania electorală a 

fost de 12962 cm.p., iar principalele surse de informaţie au fost politicienii (8 bărbaţi şi o femeie), 

unii experţi şi cetăţeni, toţi de genul masculin. 

Politica editorială a ziarului Nezavisimaia Moldova a rămas neschimbată: concurenţii electorali 

PDM şi PLDM sunt defavorizaţi masiv şi prezentaţi aproape de fiecare dată în context negativ; la 

fel, sunt prezentaţi negativ, dar cu o intensitate mai mică, PSRM, PPP, PLR, PL. În schimb, PCRM 

este favorizat masiv prin numărul de apariţii în context pozitiv şi suprafaţa de care a beneficiat acest 

concurent electoral pentru intervenţii directe (citate).  

  

 
 

În perioada de referinţă, în Nezavisimaia Moldova nu a apărut publicitate electorală marcată 

corespunzător. 

 

4.1.5 Panorama 
 

Ziarul Panorama a editat un număr în perioada de raportare, în care a publicat 18 articole relevante 

prezentei monitorizări, 17 fiind ştiri simple, iar una cu subiect conflictual care a fost prezentat 

relativ echilibrat. Cele mai multe texte au fost nepărtinitoare, totuşi în 5 cazuri articolul a inclus şi 

opinia autorului, astfel aceste articole au fost părtinitoare. Suprafaţă totală a materialelor care au 

vizat direct sau indirect campania electorală a fost de 3156 cm.p. Sursele de informaţie pentru 

articole au fost mai ales funcţionarii de stat (4 bărbaţi şi o femeie), politicienii (4 bărbaţi), mai rar 

experţii.  

Partidele din coaliţia de guvernare, în special PLDM, mai rar PDM şi PLR, sunt ţinta criticilor în 

articolele publicate în Panorama, PLDM este a fost prezentat de cele mai dese ori în context 

negativ, la fel ca şi PLR, iar PDM a apărut mai mult în context neutru, uneori şi negativ. PPP este 

concurentul electoral simpatizat de Panorama şi apare doar în context pozitiv, la fel ca şi BE-UV 

(neutru, pozitiv), PCRM (mai rar, dar pozitiv sau neutru).   

 

 



 42 

 
 

De spaţiu publicitar în Panorama au beneficiat în special PPP şi PSRM (articole publicitare), dar şi 

PDM (machete şi articole publicitare), PLDM (machete publicitare).         

 

4.1.6 Timpul 
 

În ediţia ziarului Timpul din săptămâna de raportare au fost publicate 8 articole care au vizat direct 

sau indirect campania electorală cu suprafaţă totală de 4757 cm.p., toate articolele au fost ştiri 

simple. Jumătate din textele publicate au prezentat informaţia nepărtinitor, celelalte au fost 

părtinitoare.  

În textele publicate în Timpul s-a relatat despre nouă dintre concurenţii electorali, în context diferit. 

Astfel, PDM este unicul concurent electoral care a fost prezentat de câteva ori în context pozitiv şi a 

beneficiat, spre deosebire de alţi actori politici, de spaţiu pentru intervenţii directe (citate). PLDM, 

PPRM şi PLR au apărut în Timpul doar în context neutru, pe când BE-UV – doar negativ, iar PPP – 

preponderent negativ. 

 

 
 

În perioada de raportare, în Timpul au plasat machete de publicitate electorală concurenţii electorali 

PDM şi PL.         

 

4.1.7 Vesti Gagauzii 
 

Publicaţia Adunării Populare a UTA Gagauz Yeri Vesti Gagauzii a editat un număr în această 

perioadă, în care au fost inserate 5 articole despre campania electoral, cu suprafaţă totală de 2508 

cm.p. Un articol a fost din categoria materialelor de educaţie electorală, iar celelalte 4 – ştiri simple 



 43 

care au fost prezentate, cu o excepţie, nepărtinitor. În calitate de surse de informaţie a articolelor au 

fost citaţi doar funcţionariii de stat.  

Ziarul Vesti Gagauzii s-a referit la şase dintre concurenţii electorali, pe care i-a prezentat în context 

neutru. 

În perioada de raportare, de publicitate electorală în Vesti Gagauzii a beneficiat PPP (o pagină). 

 

4.1.8 Ziarul Naţional 
 

În perioada 1-8 noiembrie 2014, Ziarul Naţional a difuzat o ediţie, în care a publicat 10 articole care 

au vizat direct sau indirect campania electorală, cu suprafaţa totală de 7440 cm.p. În calitate de 

surse de informaţie pentru articole au fost în special experţii, uneori politicienii, funcţionarii de stat, 

cetăţenii. 8 din cele 10 texte au fost din categoria ştirilor simple, iar altele 2 – ştiri conflictuale care 

au fost prezentate echilibrat. Caracterul nepărtinitor al relatării subiectului a fost asigurat în 

jumătate din materialele jurnalistice, celelalte au fost articole de opinie sau părerea autorului vizavi 

de tema abordată a putut fi remarcată de cititori. 

În perioada de raportare, Ziarul Naţional s-a referit la un număr limitat de concurenţi electorali, doar 

5. PSRM a fost defavorizat prin prezentarea de fiecare dată doar în context negativ, în acelaşi 

context a apărut o dată şi PPP. În schimb, este favorizat PLDM care apare în ziar doar în context 

pozitiv, tot în context pozitiv au apărut câte o dată PL şi PDM.  

 

 
 

În perioada de raportare, de publicitate în Ziarul Naţional a beneficiat PLDM (articol publicitar). 

 

 

Concluzii: 

- Cele 8 ziare monitorizate au publicat în săptămâna de referinţă 100 de articole care au vizat 

direct sau indirect campania electorală, suprafaţa totală afectată acestei teme depăşind 49 

mii centimetri pătraţi. Cele mai multe materiale relevante au apărut în Nezavisimaia 

Moldova (28), cele mai puţine în Vesti Gaguzii (5), KP v Moldove (6) şi Timpul (8); 

- Articolele care au vizat o situaţie de conflict în context electoral nu au fost puţine la număr – 

doar 10, jumătate din ele fiind publicate în Nezavisimaia Moldova. Echilibrul prezentării 

părţilor în articolele de conflict a fost asigurat în Ziarul Naţional, Jurnal de Chişinău şi 

Panorama, pe când în Nezavisimaia Moldova au fost echilibrate doar două din cele cinci 

articole, celelalte prezentând o singură perspectivă asupra situaţiei/conflictului; 

- Doar jumătate din textele publicate au oferit un tablou informaţional nepărinitor, cealaltă 

jumătate din articole fiind părtinitoare şi nuanţând opinia autorului, în unele cazuri textele 

redacţionale fiind la limita agitaţiei electorale. Cel mai nesatisfăcător raport dintre numărul 



 44 

de articole părnitoare şi cele nepărtinitoare a fost înregistrat în ziarele Nezavisimaia 

Moldova (1:3,7) şi Moldova Suverană (1:2,5); 

- Ziarele, la fel ca şi portalurile online, practic nu se ocupă de educaţia electorală a cetăţenilor; 

- În majoritatea cazurilor, sursele de informaţie ale ziarelor au fost experţii (26) şi politicienii 

(25), urmaţi de funcţionari (19) şi cetăţeni (10). Principiul echilibrului de gen a fost neglijat 

de ziarele monitorizate, sursele fiind bărbaţi în proporţie de 87,8%. Moldova Suverană şi 

Vesti Gagauzii nu au utilizat nicio sursă de gen feminin în articolele despre campania 

electorală, iar celelalte ziare au avut câte 1-3 surse feminine în total;  

- Moldova Suverană a favorizat PLDM pe care l-a prezentat deseori în context pozitiv şi 

neutru. În context negativ, uneori şi neutru, ziarul a prezentat PSRM, la fel şi PCRM; 

- Nezavisimaia Moldova favorizează masiv PCRM care este unicul concurent electoral lăudat 

şi prezentat în context pozitiv. Alţi cinci concurenţi electorali: PDM, PLDM, PSRM, PLR şi 

PPP sunt ţinta criticilor vehemente ale acestei publicaţii;  

- Timpul a favorizat PDM care a apărut de câteva ori în context pozitiv în paginile ziarului, 

alţi câţiva concurenţi electorali (PPP, BE-UV, mai rar PCRM şi PSRM) fiind prezentaţi în 

câteva rânduri în context negativ; 

- Panorama a favorizat PPP, pe care îl prezintă doar în context pozitiv, şi a defavorizat mai 

des PLDM, PLR şi PDM; 

- Ziarul Naţional favorizează PLDM, acest concurent electoral fiind prezentat doar în context 

pozitiv. PSRM dimpotrivă este defavorizat prin prezentarea exclusivă în context negativ; 

- Jurnal de Chişinău, Komsomolskaia pravda v Moldove şi Vesti Gagauzii au prezentat toţi 

concurenţii electorali despre care au scris preponderent în context neutru, fără a-i favoriza 

sau defavoriza. 

 

 

 

V. Rezultatele monitorizării portalurilor online 

 

5.1 Date generale portaluri online 

 

În perioada 1-8 noiembrie 2014, cele 10 portaluri online monitorizate au publicat 543 de materiale 

cu caracter electoral direct sau indirect, cu un spaţiu total de 1,033,162 de caractere. Cele mai multe 

articole relevante au apărut pe Noi.md, Realitatea.md, Jurnal.md şi Omg.md, cele mai puţine – pe 

Newsmaker.md şi Moldova.org. 409 materiale au fost din categoria ştirilor simple, 130 au tratat 

subiecte controversate şi doar 4 materiale au fost de educaţie electorală a cetăţenilor cu drept de vot 

(acestea au fost plasate pe Unimedia.info, Moldova.org, Realitatea.md şi Moldova24.info).  
  

 



 45 

 

Doar 23,8% din ştirile conflictuale au fost prezentate profesionist prin citarea tuturor părţilor în 

conflict, acest indicator fiind în descreştere faţă de perioada precedentă de monitorizare, când au 

fost echilibrate peste 35% din materiale conflictuale publicate în presa online. Newsmaker.md nu a 

publicat articole cu subiecte controversate în această perioadă. Cea mai mare discrepanţă dintre 

numărul ştirilor conflictuale prezentate relativ echilibrat şi numărul ştirilor conflictuale în care a fot 

prezentată doar poziţia unei singure părţi, a fost înregistrată la portalul Noi.md (din 25 de subiecte 

controversate au fost prezentate echilibrat numai 2), unui material echilibrat i-au revenit alte 8 texte 

dezechilibrate pe Moldova24.info, 6 – pe Unimedia.info, 5 – pe Omg.md, au probleme mari la acest 

capitol şi portalurile Politik.md, Deschide.md, Realitatea.md. 

 

 
 

În majoritatea absolută a cazurilor, sursele de informaţie ale portalurilor online au fost politicienii 

de genul masculin. Astfel, din totalul de 454 de surse citate, 174 au fost politicieni (163 de bărbaţi şi 

11 femei). În topul preferinţelor, urmează sursele din rândul funcţionarilor, care au fost citaţi de 136 

de ori şi în numai 6 cazuri a fost vorba de femei, şi experţii (70 bărbaţi şi 8 femei), iar cetăţenii au 

fost citaţi de numai 18 ori în materialele electorale publicate de portalurile monitorizate. În total, 

ponderea femeilor ca surse de informaţie a continuat să fie nesemnificativă – 7,3% din totalul 

surselor. 

 



 46 

Unimedia.info şi Moldova.org au prezentat toate ştirile electorale nepărtinitor, adică poziţia 

jurnalistului nu a fost nuanţată direct sau indirect în textul publicat, o pondere mică a cazurilor de 

prezentare părtinitoare a fost înregistrată la Realitatea.md, relativ mică – la Moldova24.info şi 

Deschide.md. Situaţia este diferită în cazul portalului Omg.md, care a fost părtinor de cele mai 

multe ori (în 41 din cele 63 de articole relevante, adică în 65% din total), iar în cazul Jurnal.md au 

fost părtinitoare mai mult de jumătate din articole (35 din 68, sau 51,5% din totalul textelor).  

 

 
 

 

5.1.1 Deschide.md 

 

Portalul de ştiri Deschide.md a publicat în perioada de raportare 59 de materiale relevante prezentei 

monitorizări, cu un spaţiu total de 94 760 caractere. 42 dintre ele au fost materiale simple, iar 17 au 

tratat subiecte controversate. 12 (70%) din cele 17 materiale conflictuale au fost dezechilibrate, 

citând o singură parte în conflict, fără a oferi dreptul la replică părţii acuzate. Majoritate a 

materialelor au fost corecte, însă au fost înregistrate şi cazuri (9 sau 16%) în care a putut fi 

remarcată poziţia părtinitoare a autorului, în special fiind vorba de titluri tendenţioase. Subiectele 

care s-au aflat în vizorul Deschide.md în perioada de referinţă au vizat activitatea CEC, acţiunile 

diferiţilor candidaţi, dar şi diverse acuzaţii lansate de unii concurenţi electorali la adresa altora. 

Portalul a urmărit îndeaproape protestele de la Primăria Chişinău organizate de mai mulţi refugiaţi 

ai războiului de pe Nistru. 

La documentarea materialelor, de cele mai dese ori autorii au recurs la politicieni – 23 de ori (toţi  

bărbaţi),  funcţionarii de stat – 3 ori (toţi bărbaţi). La cetăţeni  simpli şi la surse din alte categorii s-a 

apelat câte într-un singur caz în ştirile relevante. 

Ca şi în perioadele precedente de monitorizare, cel mai mare spaţiu alocat protagoniştilor a revenit 

partidelor parlamentare din opoziţie şi celor din arcul guvernamental. Astfel, pe primele cinci 

poziţii în Top 10 al spaţiului alocat concurenţilor electorali se numără reprezentanţii PL, cu un 

spaţiu total de 5250 de caractere,  urmaţi de reprezentanţii PLR – 3716 caractere, PDM  – 2903 

caractere şi PCRM – 1484 caractere. PPP-ului i-a fost alocat un spaţiu de 1280 de caractere. 

Din punctul de vedere al frecvenţei apariţiilor directe printre primii în top se numără PLR şi PL, 

urmaţi de PLDM, PSRM, PDM şi BE-UV. Situaţia e diferită în cazul numărului menţiunilor 

protagoniştilor, pe primul loc în top situându-se PLDM, urmat de PSRM, PLR,  PDM, PL şi 

PCRM. 



 47 

5
4

3 3 3 3
2 2

8

5

11
10

7

3
5

4

0

5

10

15

PLR PL PLDM PSRM PDM BE-UV PCRM PPP

Frecvența aparițiilor directe și mențiunilor protagoniștilor, 
Deschide.md

Apariții

Mențiuni

 
 

Marea majoritate a actorilor electorali mediatizaţi au apărut mai mult în context neutru şi negativ. 

Concurenţii electorali PLR şi PSRM au apărut în context pozitiv de câte 2 ori, iar PLDM şi PPP – 

câte o dată. Totodată, PLDM a fost menţionat preponderent în context negativ – 11 ori, iar ceilalţi 

concurenţi citaţi sau menţionaţi au apărut în diferite contexte – PLR şi PDM într-un număr 

aproximativ egal de contexte negative şi neutre, PL - doar neutru, PSRM mai mult neutru decât 

negativ, iar BE-UV, PCRM şi PP mai mult neutru. 

 

2

0
1

2

0 0 0
1

5

0

9

4
5

2 2
1

6

9

4

6
5

4
5

4

0

2

4

6

8

10

PLR PL PLDM PSRM PDM BE-UV PCRM PPP

Contextul aparițiilor și mențiunilor protagoniștilor, 
Deschide.md

Pozitiv

Negativ

Neutru

 
 

De menţionat că portalul Deschide.md a publicat mai multe materiale cu caracter electoral indirect 

în care au apărut sau au fost menţionaţi reprezentanţii Guvernului şi ai administraţiei publice locale 

(APL), în special în contextul protestelor refugiaţilor războiului de pe Nistru de la Primăria 

Chişinău. Spaţiul total alocat în perioada de referinţă reprezentanţilor Guvernului a fost de 603 

caractere, aceştia fiind citaţi direct o dată şi de 3 ori menţionaţi, mai mult în context neutru, iar ai 

APL au apărut pe un spaţiu de 2707 caractere, fiind citaţi de 4 ori şi menţionaţi de 3 ori, 

preponderent în context  negativ şi neutru.  

Portalul Deschide.md nu a avut în perioada de raport publicitate electorală. 

 

5.1.2 Jurnal.md 

 

Portalul de ştiri Jurnal.md a publicat în săptămâna de raportare 68 de materiale cu caracter electoral 

direct sau indirect, cu o suprafaţă totală de 197 910 de  caractere. 60 dintre ele au fost materiale 

simple, iar altele 8 au tratat subiecte controversate, în cadrul cărora au fost lansare diverse acuzaţii 

în adresa unor actori politici. În 62,5% din ştirile controversate (5 din 8) cititorilor le-au fost 

prezentate opiniile tuturor părţilor implicate în confilicte, aceste materiale fiind mai mult sau mai 

puţin echilibrate, celelalte 3 materiale au fost prezentate dintro singură perspectivă.   



 48 

Caracterul nepărtinitor al prezentării subiectului a fost asigurat în doar aproximativ jumătate din 

materiale publicate pe site (33 din 68, adică în 48,5% din total), în celelalte cazuri textele au fost 

părtinitoare.  

Sursele de informaţie ale Jurnal.md au fost, cel mai des, funcţionarii de diferit nivel (20 bărbaţi şi o 

femeie), urmaţi de cetăţeni şi experţi care de asemenea au fost aproape de fiecare dată de gen 

masculin.  

După numărul de apariţii directe şi menţiuni, concurentul electoral cel mai des vizat în această 

perioadă a fost PDM (39 de ori), urmat de PLDM (28), PCRM (21) şi PLR (12). Cele mai mari 

suprafeţe pentru apariţiile în direct au fost afectate PLR (615 semne) şi MPA (602 semne).  

Portalul Jurnal.md defavorizează masiv PDM, acest concurent electoral fiind prezentat aproape de 

fiecare dată în context negativ (de 35 de ori, de alte 4 ori PDM a apărut în context neutru). În 2/3 

din cazuri a apărut în context negativ şi PCRM (de 18 ori negativ şi de 3 ori neutru), PLDM apare 

mai des în context negativ (de 16 ori) decât în context neutru (de 12 ori). Doar în context negativ a 

fost menţionat PPP (6 apariţii). Unicul concurent electoral care a fost prezentat în context pozitiv de 

Jurnal.md în această perioadă a fost PLR (în 2 cazuri). 
 

 

 
 

Portalul Jurnal.md nu a avut în perioada de raport publicitate electorală. 

 

5.1.3 Moldova24.info 

 

Portalul informaţional Moldova24.info a difuzat în perioada 1-8 noiembrie 48 de materiale proprii 

sau preluate din alte surse, cu o suprafaţă totală de 121 075 de caractere. Marea majoritate a 

acestora au informat despre declaraţiile lui Renato Usatîi, cap de listă electorală a Partidului Politic 

Patria, dar şi protestele de la Primărie etc. Pe lângă materialele scrise, portalul a inserat deseori 

materiale video. De notat că acest portal inserează la rubrica Vox report mai multe materiale de 

opinie, semnate de autori diverşi, care sunt agregate de pe alte site-uri sau bloguri. De asemenea, 

Moldova24.info are o rubrică intitulată Bloguri, în care apar materiale defavorabile unor concurenţi, 

de regulă PLDM.  

Nouă din numărul total de materiale cu caracter electoral direct şi indirect au fost controversate şi 

marea majoritate a acestora au fost dezechilibrate din punctul de vedere al prezenţei surselor. Astfel, 

doar o ştire (11%) a prezentat ambele părţi din conflict, iar celelalte materiale – 89% - au lansat 

doar acuzaţii, fără a oferi celor vizaţi dreptul la replică. Şi din punctul de vedere al imparţialităţii au 

fost constatate probleme în 7 ştiri (7%) din totalul de 48. Acestea au fost părtinitoare, fiind evidentă 

poziţia jurnalistului faţă de protagonişti. 

De cele mai dese ori reporterii de la Moldova24.info au recurs la politicieni în calitate de surse  – 14  

în total, toţi bărbaţi. La funcţionarii de stat s-a apelat de 6 ori (toţi bărbaţi), iar la surse din alte 



 49 

categorii – de 6 ori (5 bărbaţi şi o femeie). Experţii şi cetăţenii simpli nu se regăsesc pe lista surselor 

utilizate de Moldova24.info în materialele relevante prezentei monitorizări. 

Cel mai mare spaţiu alocat protagoniştilor a revenit PPP, care a apărut în materiale cu un spaţiu total 

de 5353 caractere. Acest concurent electoral e urmat de PNL cu 4900 caractere, PL, 3538, şi PDM 

cu 2407 caractere. PLDM şi PLR au beneficiat de 575 şi, respectiv, 676 caractere, în timp ce alţi 

protagonişti au fost doar menţionaţi, fără a avea apariţii directe.  

Ca şi frecvenţă a apariţiei şi menţiunilor, pe primul loc se situează concurentul electoral PPP, urmat 

de reprezentanţii PLDM şi PLR, PL, PDM.  

4
3

2
1 1

0 0
1

5

1
2

8
7

3
1

0
0

5

10

PPP PL PDM PLDM PLR PSMR BE-UV PNL

Frecvența aparițiilor directe și mențiunilor protagoniștilor, 
Moldova24.info

Apariții

Mențiuni

 
 

Contextul apariţiei  concurenţilor electorali a fost preponderent neutru şi pozitiv pentru PPP  - 6 şi, 

respectiv 3 ori, la fel ca şi PDM (2 ori în context pozitiv şi 2 ori în context neutru). PL a apărut mai 

mult neutru, iar PLDM şi PLR mai mult negativ. 

3
2

1
2 2

1
0 00 0

1

6

4

2

0
1

6

2 2
1

2

0
1

0
0

2

4

6

8

PPP PDM PL PLDM PLR PSRM PNL BE-UV

Contextul aparițiilor și mențiunilor protagoniștilor,

Moldova 24.info

Pozitiv

Negativ

Neutru

 
 

De notat că reprezentanţii Guvernului au fost menţionaţi şi citaţi direct de câte 4 ori, spaţiul total 

alocat acestora fiind de 6651 caractere. Guvernul a apărut mai mult pozitiv şi neutru. Reprezentanţii 

APL au fost prezenţi în ştirile relevante cu 3 apariţii, acestora fiindu-le oferit spaţiu de 2088  semne. 

Contextul apariţiilor şi menţiunilor a fost şi neutru, si negativ. 

În perioada de referinţă Moldova24.info nu a publicat publicitate electorală. 

 

5.1.4 Moldova.org   

 

În perioada de raport, portalul de ştiri Moldova.org a publicat în total 29 de materiale relevante 

prezentei monitorizări, cu o suprafaţă totală de 39 678 de caractere. Dintre acestea marea majoritate 

au fost materiale simple – 26, iar 2 au tratat subiecte de conflict. Un material a fost de educaţie 

electorală.  Materialele au abordat mai mult subiecte cu caracter electoral direct (înregistrarea 

candidaţilor, declaraţii ale reprezentanţilor diferitelor partide), dar şi cu caracter electoral indirect, 

în care a fost vorba de activităţi cu implicarea premierului Leancă şi ministrului Economiei Candu. 

O ştire din cele două cu caracter controversat a omis să prezinte părerea ambelor părţi din conflict, 

fiind catalogată ca dezechilibrată. Poziţia jurnalistului în toate ştirile relevante a fost corectă şi 

nepărtinitoare.  



 50 

De cele mai multe ori, reporterii de la Moldova.org au citat ca surse politicienii – 9 persoane, dintre 

care 8 bărbaţi, şi funcţionarii de stat  - 6 (toţi bărbaţi). Totodată,  în materiale au fost incluse şi 

păreri a 8 experţi (dintre care 7 de sex masculin) şi o sursă din alte categorii. 

Cel mai mare spaţiu în care protagoniştii au fost citaţi direct a revenit concurentului electoral Oleg 

Cernei (2812 caractere), reprezentanţilor PDM – 2153 caractere, ai PCRM - 1583 caractere şi PLR 

– 1086 caractere. BE-UV şi PRM au beneficiat de mai puţin spaţiu -  câte 554 şi, respectiv, 554 

caractere. 

Frecvenţa apariţiilor şi menţiunilor actorilor politici a fost relativ egală pentru reprezentanţii PDM – 

3 apariţii şi 2 menţiuni, PLR – 2 apariţii şi 3 menţiuni. Reprezentanţii PCRM  şi ai PPP au fost citaţi 

o dată şi menţionaţi câte o dată fiecare. PRM, BE-UV şi candidatul independent Oleg Cernei au fost 

citaţi câte o dată fiecare, iar PL şi PLDM – doar menţionaţi. 

3

2

1 1 1 1 1

0 0

2

3

1 1

0 0 0

1 1

0

1

2

3

4

PDM PLR PCRM PPP PRM BE-UV OC PL PLDM

Frecvența aparițiilor directe și mențiunilor protagoniștilor, 
Moldova.org

Apariții

Mențiuni

 
 

Contextul  apariţiei protagoniştilor a fost diferit, fără a ieşi in evidenţă vreo tendinţă de favorizare a 

vreunui concurent electoral. Astfel, PLR şi PDM au apărut mai mult neutru, dar şi pozitiv, şi 

negativ, PCRM în egală măsură negativ şi pozitiv, PPP şi negativ, şi neutru.  

1 1 1

0

1

0 0 0 0

1 1 1 1

0 0 0 0 0

3 3

0

1

0

1 1 1 1

0

1

2

3

4

PLR PDM PCRM PPP OC PRM BE-UV PL PLDM

Contextul aparițiilor și mențiunilor protagoniștilor, 
Moldova.org

Pozitiv

Negativ

Neutru

 
 

De notat că portalul a alocat spaţiu reprezentanţilor Guvernului, care au 5 avut apariţii directe şi au 

fost menţionaţi de 8 ori, spaţiul total alocat constituind 2060 caractere. Contextul apariţiei acestora a 

fost de 6 ori pozitiv şi 7 ori neutru. Premierul Leancă a fost citat de 2 ori şi menţionat de 3 ori, 

dintre care în 4 rânduri în context pozitiv şi o dată neutru.  

Moldova.org  a difuzat în perioada de raport publicitatea electorală a PLR, banner simplu, pe 

parcursul a 4 zile. 

 

5.1.5 Newsmaker.md 

 

Portalul de ştiri Newsmaker.md a publicat în perioada de raportare 14 materiale cu caracter 

electoral direct sau indirect, cu un spaţiu total de 55 903 de  caractere, toate textele fiind din 



 51 

categoria ştirilor simple. Surse de informaţie pentru Newsmaker.md au fost funcţionarii de stat şi 

politicienii, mai rar experţii. Cu o singură excepţie, toate sursele au fost bărbaţi. 64,3% din 

articolele publicate (9 din 14) au fost prezentate nepărtinitor, în alte 5 cazuri a putut fi sesizată 

poziţia/opinia autorului.  

În perioada de raportare, articolele de pe Newsmaker.md au vizat 10 concurenţi electorali, cel mai 

vizibil fiind PSRM, care a fost favorizat (9 apariţii, toate în context pozitiv), urmat de PPP şi BE-

UV cu 7 şi, corespunzător, 5 apariţii, toate în context negativ şi defavorizant. Concurenţii electorali 

PDM, PLDM şi PCRM au fost prezentaţi în context negativ şi neutru, PCRM fiindu-i oferită o 

suprafaţă mare pentru intervenţii directe (783 semne). 
 

 
Portalul Newsmaker.md nu a avut în perioada de raport publicitate electorală. 

 

5.1.6 Noi.md 

 

Portalul de ştiri Noi.md a publicat în perioada de raportare 85 de materiale cu caracter electoral 

direct sau indirect, cu un spaţiu total de 163 686 de  caractere. 60 articole au avut subiecte obişnuite, 

iar celelalte 25 au tratat teme controversate sau au mediatizat acuzaţii în adresa unor actori politici.   

Majoritatea absolută a articolelor care au reflectat o situaţie de conflict (23 din 25, adică 92% din 

total) au neglijat condiţiile de prezentare echilibrată a poziţiilor tuturor părţilor, fiind astfel 

dezechilibrate. Caracterul nepărtinitor al prezentării subiectului a fost asigurat în 69,4% din 

materiale (59 din cele 85 de materiale jurnalistice relevante).  

În majoritatea cazurilor, Noi.md a apelat la surse din comunitatea de expeţi, la politicieni sau la 

experţi, ponderea femeilor-surse de informaţie fiind foarte mică (experţi – 33 bărbaţi şi 3 femei, 

politicieni – 33 bărbaţi, funcţionari – 23 bărbaţi şi 4 femei).  

În textele publicate de Noi.md în perioada de raportare au fost vizaţi 23 de concurenţi electorali, în 

topul celor mai mediatizaţi fiind PLDM, PDM, PLR, PCRM şi PSRM. Concurentului electoral 

PCRM i s-a oferit cel mai mare spaţiu pentru intervenţii directe (10388 semne), de trei ori mai mult 

faţă de următorul clasat la acest capitol – PSRM (3329 semne pentru intervenţii directe). 

Actorii politici şi electorali au fost prezentaţi în context diferit de Noi.md, partidele de la guvernare 

fiind prezentate mai mult în context negativ, dar şi pozitiv sau neutru, PCRM a apărut mai mult în 

context pozitiv sau neutru, iar PPP, PSRM şi BE-UV – preponderent neutru. 



 52 

 

 

În perioada de raportare, pe portalul Noi.md au fost plasate bannere de tip popup ale concurenţilor 

electorali: PDM, PLR, PPP. 

 

5.1.7 Omg.md 

 

Portalul de ştiri Omg.md a publicat în perioada de raportare 63 de materiale cu caracter electoral 

direct sau indirect, cu un spaţiu total de 90 246 de  caractere. 39 de materiale au avut subiecte 

obişnuite, iar celelalte 24 au tratat teme controversate sau au mediatizat acuzaţii în adresa unor 

actori politici. 83,3% din materialele care au reflectat o situaţie de conflict (20 din 24) au fost 

dezechilibrate, deoarece au prezentat o singură opinie sau poziţie în conflictul/acuzaţiile pe care le-

au mediatizat. Caracterul nepărtinitor al prezentării subiectului a fost asigurat în doar 34,9% din 

materiale (22 din cele 63 de materiale jurnalistice relevante), în celelalte materiale opinia autorului 

şi a redacţiei poate fi uşor percepută de cititori.  

În majoritatea cazurilor, Omg.md a apelat la surse din domeniului politicului, de asemenea au fost 

citate sau s-a făcut trimitere la funcţionari de stat sau la experţi. Toate sursele au fost citate în 

această perioadă sunt bărbaţi.  

În textele publicate de Omg.md în perioada de raportare au fost vizaţi 18 concurenţi electorali, în 

topul celor mai mediatizate formaţiuni fiind PDM (37 de apariţii), PLDM (28), urmate, la distanţă, 

de PPP (8 apariţii). De notat, că suprafaţă intervenţiilor directe oferită concurentului electoral PPP a 

fost de 9236 semne, de cel puţin nouă ori mai mult faţă de alţi actori electorali.  

Omg.md defavorizează masiv PDM şi PLDM, care sunt prezentaţi aproape de fiecare dată în 

context negativ (PDM: 30 de apariţii în context negativ şi 7 în context neutru; PLDM: 24 în context 

negativ şi 4 apariţii în context pozitiv). În acelaşi timp, PPP a fost favorizat, prin apariţii constante 

în context pozitiv şi pe o suprafaţă mare. 
 



 53 

 
 

PPP este unicul concurent electoral care a beneficiat de spaţiu pentru publicitate electorală pe 

portalul Omg.md (bannere simpe şi bannere de tip popup).  

 

5.1.8 Politik.md 

 

Portalul Politik.md a publicat în perioada de raportare 50 de materiale cu caracter electoral direct 

sau indirect, cu un spaţiu total de 71 594 de  caractere. 35 de materiale au avut subiecte obişnuite, 

iar celelalte 15 au tratat teme controversate sau au mediatizat conflicte, acuzaţii în adresa unor 

actori politici. Aproape trei sferturi din materialele conflictuale (11 din 15 texte, sau 73,3% din 

total) au fost dezechilibrate, adică au prezentat un singur punct de vedere asupra problemei 

reflectate. Caracterul nepărtinitor al prezentării subiectului a fost asigurat în 70% din materiale (35 

din cele 50 de materiale jurnalistice relevante), celelalte au fost mai mult sau mai puţin părtnitoare.  

În majoritatea cazurilor, Politik.md a apelat la surse din domeniului politicului şi la funcţionarii de 

stat, doar câteva din sursele citate fiind femei.  

În textele publicate de Politik.md în perioada de raportare au fost vizaţi 20 de concurenţi electorali, 

în topul celor mai mediatizate formaţiuni fiind PDM (19 apariţii) şi PLDM (17), urmate, la distanţă, 

de PLR (9), PCRM şi PSRM (câte 7 apariţii). PLR şi PPRM sunt concurenţii electorali cărora le-au 

fost oferit cele mai mare spaţii pentru intervenţii directe/citate: PLR – 1438 semne, PPRM – 1231 

semne. 

Politik.md prezintă partidele din coaliţia de guvernare în context mai mult neutru şi negativ, rareori 

în context pozitiv, iar PCRM este menţionat mai rar şi preponderent în context neutru. 
 



 54 

 
În perioada de raportare, pe portalul Politik.md au apărut bannere ale PCRM, PPRM şi PSRM. 

 

5.1.9 Realitatea.md 

 

În perioada 1-8 noiembrie 2014, portalul de ştiri Realitatea.md a publicat 85 de materiale cu 

caracter electoral direct sau indirect, dintre care unul a fost material de educaţie electorală. 

Suprafaţa totală alocată acestora a constituit 130 520 de caractere cu spaţii. Subiectele reflectate au 

fost variate, materialele abordând atât aspecte ce ţin de activitatea CEC şi înregistrarea diferiţilor 

concurenţi electorali, acuzaţiile lansate de diverşi candidaţi la adresa contracandidaţilor, cât şi 

subiecte ce ţin de activitatea exponenţilor Guvernului şi a administraţiei publice locale (APL), în 

special protestele de la Primăria Chişinău. 

Din numărul total de materiale, 23 sau 27%  au avut caracter conflictual, iar în 15 (65%) din ele 

reporterul nu a inclus părerea ambelor părţi din conflict, materialele fiind dezechilibrate. Totodată, 

majoritatea materialelor au separat faptele de opinie,  fără a fi evidentă poziţia autorului faţă de un 

subiect sau altui. 

În perioada de raport, sursele la care au apelat de cele mai dese ori reporterii de la Realitatea.md au 

fost din categoriile funcţionari de stat şi politicienii, aceştia fiind citaţi direct sau indirect de 27 şi, 

respectiv, 18 ori.  Toate sursele din categoria funcţionari de stat şi politicieni au fost bărbaţi. În 

materiale s-a făcut trimitere şi la experţi - de 5 ori (dintre care 4 bărbaţi), cetăţeni simpli (1 bărbat)  

şi  surse din alte categorii – 16 ori (11 bărbaţi şi 4 femei). 

Primii cinci in Top 10 al protagoniştilor cărora le-a fost alocat cel mai mare spaţiu se numără: PDM 

(1158 caractere), PLR (1025 caractere), PPP (854 caractere), PLDM (802 caractere) şi PCRM (802 

caractere).  

Din punctul de vedere al apariţiilor directe, cel mai frecvent au fost citaţi reprezentanţii PLR – 4 ori, 

urmaţi de PRM (3), PDM (3) şi PL (3). Pe de altă parte, PCRM, PLDM, PDM şi PLR au fost 

menţionaţi de cele mai multe ori în materialele relevante monitorizării.  



 55 

2 3 2 3 4
1 1

3
1 1

18

13 14

3

10

6
4

1 1 2

0

5

10

15

20

PCRM PDM PLDM PL PLR PSRM PPP PRM PVE BE-UV

Frecvența aparițiilor directe și mențiunilor protagoniștilor, 
Realitatea.md

Apariții
Mențiuni

 
 

De notat că reprezentanţilor Guvernului le-a fost alocat un spaţiu total de 4254 de caractere, aceştia 

fiind citaţi de 11 ori şi menţionaţi de 13 ori. Protagoniştii respectivi au apărut de 6 ori în context 

pozitiv, 6 ori - negativ şi de 11 ori  – neutru. Reprezentanţilor APL le-a revenit 2121 de caractere, 

cu 6 apariţii şi 11 menţiuni, dintre care 3 în context pozitiv, 4 – negativ şi 10 - neutru. 

Contextul apariţiei concurenţilor electorali a fost diferit, în mare parte neutru şi negativ. PCRM şi 

PDM au avut apariţii mai mult în context neutru şi negativ, dar şi pozitiv (câte 2 ori fiecare). PLDM 

şi PLR au apărut în context mai mult neutru şi negativ, la fel ca şi PSRM.  

4 4

0 0 0
1

0

2
1

0

10

4
5 5

0

2

4

1
0 0

6

8

11

9

6

2
3

1 1

3

0

2

4

6

8

10

12

PCRM PDM PLDM PLR PL PPP PSRM PRM PVE BE-UV

Contextul aparițiilor și mențiunilor protagoniștilor, 

Realitatea.md

Pozitiv

Negativ

Neutru

 
 

Portalul Realitatea.md  a publicat în perioada de monitorizare publicitatea concurentului electoral 

PDM, banner pop up, difuzat pe întreg parcursul perioadei de raport. 

 

5.1.10 Unimedia.info 

 

Portalul informaţional Unimedia.info a publicat în perioada monitorizată 42 de materiale cu caracter 

electoral  direct sau indirect cu o suprafaţă totală de 67 690 caractere cu spaţii. 34 din materiale au 

fost simple, 7 au abordat subiecte controversate, iar un material a fost educaţie electorală. Marea 

majoritate (6) din cele 7 ştiri controversate nu au citat ambele părţi în conflict. Printre subiectele 

reflectate figurează retragerea lui Mihail Formuzal de pe lista electorală a BE-UV, activităţi ale 

CEC şi ale concurenţilor electorali, dar şi acţiuni cu participarea premierului Leancă, altor 

reprezentanţi ai Guvernului etc.  

În calitate de surse, de cele mai dese ori Unimedia.info a apelat la politicieni, care au fost 

preponderent de sex masculin (25 din numărul total 32). La funcţionari de stat s-a apelat de 19 ori 

(dintre care 18 au fost bărbaţi). Totodată, la experţi s-a recurs de 11 ori (10 de sex masculin), iar la 

surse din alte categorii - de 11 ori.   



 56 

Cea mai mare pondere din punctul din vedere al spaţiului alocat îi revine PDM-ului – 2068 

caractere, care este urmat de PLR cu 1145 de semne, BE-UV – 872 de caractere, PCR – 664 

caractere, PL - 621 şi PSRM - 614, respectiv. PLDM a fost citat pe un spaţiu de 300 de caractere. 

Din punctul de vedere al frecvenţei apariţiilor directe şi menţiunilor, pe primul loc în TOP 10 se 

situează PDM cu 2 apariţii şi 9 menţiuni, urmat de PLR cu 2 aparţii şi 6 menţiuni, şi  PLDM cu 2 

apariţii şi 6 menţiuni. 

2 2 2
1 1 1 1 1 1

9

6 6

3

1
0 0 0

1

0

2

4

6

8

10

PDM PLR PLDM PSRM PCR PL BE-UV OC OB

Frecvența aparițiilor directe și mențiunilor protagoniștilor, 
Unimedia.info

Apariții
Mențiuni

 
 

Contextul apariţiilor şi menţiunilor protagoniştilor a fost diferit. Astfel, PDM a apărut şi pozitiv, şi 

negativ, şi neutru, iar PLDM – neutru şi negativ. PLR a avut apariţii şi menţiuni în context mai mult 

neutru, dar şi negativ, şi pozitiv, iar PSRM - atât pozitiv, cât şi neutru.  

5

0

1

2

0 0 0 0 0

4

3 3

0

1

0 0 0 0

2

5

4

2

1 1 1

2

1

0

2

4

6

PDM PLDM PLR PSRM PCR PL BE-UV OB OC

Contextul aparițiilor și mențiunilor protagoniștilor,

Unimedia.info

Pozitiv

Negativ

Neutru

 
 

Reprezentanţii Guvernului au fost mediatizaţi pe o suprafaţă de 5350 caractere, având 10 apariţii şi 

8 menţiuni, majoritatea în context neutru. Dintre acestea 3 revin premierului Leancă (o apariţie, 2 

menţiuni şi 222 caractere), contextul fiind preponderent pozitiv. Ministrul Economiei Candu a fost 

menţionat de 2 ori (o dată pozitiv şi o dată neutru). 

Portalul Unimedia.info a publicat în perioada de raport publicitatea a 4 concurenţi electorali: PDM 

– un banner simplu timp de 7 zile şi 6 articole publicitare, PLDM – un banner simplu difuzat zilnic 

şi 3 articole publicitare, PLR – un banner timp de 4 zile şi 2 articol publicitar – 2 zile, şi PSRM – un 

articol publicitar pe parcursul a 5 zile. 

 

Concluzii: 

 

- Majoritatea mass-media online monitorizate s-au implicat activ în reflectarea campaniei electorale, 

ţinând în vizor diverse subiecte cu caracter electoral direct şi indirect. În perioada de raportare au 

fost publicate 543 de texte care au vizat campania şi concurenţii electorali, pe o suprafaţă care 

depăşeşte un milion de semne. Printre portalurile cu cele mai multe materiale relevante 

monitorizării se numără Noi.md şi Realitatea.md (câte 85), Jurnal.md (68), Omg.md (63). 



 57 

Newsmaker.md şi Moldova.org au inserat un număr relativ mic de materiale relevante (14 şi, 

corespunzător 29); 

- Materialele de conflict au fost în mare parte dezechilibrate (76,2%), cea mai mare discrepanţă 

dintre numărul ştirilor conflictuale prezentate relativ echilibrat şi numărul ştirilor conflictuale în 

care a fot prezentată doar poziţia unei singure părţi, fiind înregistrată la portalul Noi.md (din 25 de 

subiecte controversate au fost prezentate echilibrat numai 2); 

- Mai mult de o pătrime din materiale au fost părtinitoate (25,9%), fiind evidentă poziţia autorului 

faţă de protagoniştii materialelor; 

- Portalurile online practic nu se ocupă de educaţia electorală a cetăţenilor; 

- Portalurile online monitorizate au recurs de cele mai dese ori la politicieni (174) şi funcţionari de 

stat (136) în calitate de surse de informare, ponderea experţilor şi cetăţenilor simpli fiind mult mai 

mică (78 şi, respectiv 18). Stirile au fost puternic dezechilibrate din punct de vedere al raportului 

gender, majoritatea absolută a surselor citate fiind de sex masculin (92,7%!). Omg.md şi 

Deschide.md nu au utilizat nicio sursă de gen feminin în ştirile electorale; 

- După frecvenţa şi contextul apariţiilor directe şi menţiunilor  protagoniştilor, în materialele 

portalului Deschide.md se observă defavorizarea PLDM şi o defavorizare mai uşoară a PSRM, iar la 

Moldova 24.info – defavorizarea subtilă a PLDM; 

- Noi.md a prezentat concurenţii electorali în contexte diferite, dar PCRM i-a fost alocată o 

suprafaţă pentru intervenţii directe de câteva ori mai mare decât celorlaţi concurenţi; 

- Jurnal.md defavorizează masiv PDM care a fost prezentat, în această săptămână, de 35 de ori în 

context negativ şi de 4 ori în context neutru. Deseori au mai apărut în context negativ PCRM, 

PLDM, PPP, uneori şi PSRM. Unicul concurent care a fost prezentat în context pozitiv a fost PLR; 

- Omg.md a devaforizat masiv PDM şi PLDM care au fost prezentaţi aproape de fiecare dată în 

context negativ (PDM – de 30 de ori, PLDM – de 24 de ori) şi foarte rar în context neutru. În 

schimb, concurentul electoral PPP a fost prezentat doar în context pozitiv şi i s-a oferit cel mai mare 

spaţiu pentru intervenţii directe; 

- În săptămâna monitorizată, Newsmaker.md a prezentat mai des în context pozitiv concurentul 

electoral PSRM în legătură cu vizita liderilor acestui partid la Moscova, şi doar în context negativ 

PPP şi BE-UV; 

- Politik.md a prezentat partidele din coaliţia de guvernare preponderent în context neutru şi negativ, 

PCRM este menţionat mai rar şi preponderent în context neutru; concurenţilor electorali PLR şi 

PPRM le-au fost oferit cele mai mare spaţii pentru intervenţii directe/citate.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 58 

VI. Studii de caz 
 

Studiu de caz nr.1. Portalul de ştiri Noi.md, 1 noiembrie 2014 

 

Titlu:„Vladimir Voronin: PCRM şi afacerile – parteneri în dezvoltarea Moldovei”
2
 

Autor: Noi.md 

 

Portalul publică la rubrica „Economie”, un discurs ţinut de Vladimir Voronin, liderul Partidului 

Comuniştilor din R. Moldova (PCRM), la o întâlnire cu oameni de afaceri. În opinia comuniştilor, 

în cei cinci ani de guvernare pro-europeană, „pentru business, conducerea R.Moldova a fost una 

proastă, ca de altfel, pentru întreaga ţară”. Preşedintele PCRM a venit cu mai multe cifre care, 

potrivit lui, nu pot fi ignorate. 

În acest material, Vladimir Voronin, dar şi PCRM sunt favorizaţi masiv şi plasaţi într-un context 

pozitiv. Liderul comuniştilor este favorizat şi prin suprafaţa intervenţiei directe (discursul lui 

Voronin conţine 8.272 de caractere. Tot aici găsim şi o poză cu preşedintele PCRM de 22 cm.p.). 

Nu este un simplu subiect economic, ci pare a fi totuşi publicitate ascunsă pentru Partidul 

Comuniştilor, formaţiune ce participă la parlamentarele din 30 noiembrie 2014. Potrivit Legii cu 

privire la publicitate, alin.(8), art.8
3
, publicitatea mascată este însă interzisă. 

Voronin aduce acuzaţii reprezentanţilor guvernării pentru „dezastrul din economie”, vorbeşte 

despre fenomenul corupţiei din R.Moldova, reformele din agricultură, amnistierea fiscală şi oferă 

soluţiile PCRM pentru problemele existente:”Noi intenţionăm să reintroducem taxa zero la profitul 

reinvestit pe un termen de 5-7 ani. De asemenea, noi intenţionăm să ne ocupăm atent, dar insistent 

să ne ocupăm de perfecţionarea sistemului de impozitare socială şi de percepere a impozitelor, a 

acestei poveri asupra salarizării. Aici principala sarcină - să nu pierdem în volum dar, dimpotrivă, 

să le majorăm din contul scoaterii salariului din umbră – să reducem impozitele”. Pe final, 

preşedintele PCRM este citat cu un apel, adresat alegătorilor: „În general, PCRM propune nu doar 

un program de acţiuni calculat şi verificat,dacă alegătorul ne va încredinţa conducerea ţării. 

Aceasta este o activitate captivantă, interesantă utilă pentru societate,mediul de afaceri, dar şi 

pentru stat. Noi am putea să-l implementăm frumos împreună cu Dvs.!” 

Un argument în favoarea tezei că este vorba de publicitate mascată serveşte şi faptul că subiectul 

este realizat doar în temeiul unei singure surse (liderul PCRM), discursul căruia este publicat 

integral, însă lipseşte opinia/poziţia celor acuzaţi de Voronin. Astfel, autorul încălcă şi normele 

deontologice care relevă că jurnalistul solicită opinia tuturor părţilor relevante pentru subiect şi 

respectă principiul că orice persoană vizată direct într-un material are dreptul la replică (Codul 

deontologic al jurnalistului din Republica Moldova, art. 2.12
4
. 

Publicitatea electorală ascunsă pentru PCRM poate fi apreciată şi ca o publicitate neloială, în 

condiţiile în care este plătită din alte surse financiare decât cele prevăzute de fondul electoral al 

comuniştilor.  

Potrivit Codului Electoral
5
, alin.8, art.64

1,
 publicitatea electorală în reţeaua internet este asimilată 

publicităţii electorale în presa scrisă. Prin urmare, autorul a încălcat prevederile Regulamentului 

privind reflectarea campaniei electorale pentru alegerile parlamentare
6
, care anunţă că fiecare insert 

publicitar, diseminat de mijloacele de informare în masă scrise trebuie să includă denumirea 

concurentului electoral, genericul „Electorala 2014” şi să fie însoţit de specificarea „Achitat din 

fondul electoral, conform facturii nr.__din _____”.   

În concluzie, prin publicarea unui asemenea subiect, autorul demonstrează atitudinea părtinitoare 

faţă de concurentul electoral PCRM, în detrimentul altor concurenţi. 

                                                 
2 http://www.noi.md/md/news_id/50254  
3 http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=311557 
4 http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/fisiere/Cod_deontologic_al_jurnalistului_din_Republica_final.pdf  
5 http://www.cec.md/files/files/Codul%20electoral.pdf  
6 http://cec.md/files/files/regulamentreflectare_4315177.pdf  

http://www.noi.md/md/news_id/50254
http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=311557
http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/fisiere/Cod_deontologic_al_jurnalistului_din_Republica_final.pdf
http://www.cec.md/files/files/Codul%20electoral.pdf
http://cec.md/files/files/regulamentreflectare_4315177.pdf


 59 

Studiul de caz nr. 2. Portalul Deschide.md, 2 noiembrie 2014   

 

Titlu: „La Ialoveni, PD aduce ”PONTIŞTII” cu microbuzele”
7
 

Autor: Nelly Sambriş 

 

Autorul anunță că la alegerile prezidenţiale din 2 noiembrie 2014 din România, la secţia de vot 

amenajată la Ialoveni au fost aduşi oameni cu microbuze pe care erau lipite portrete ale unui 

candidat, Victor Ponta. Jurnalistul susţine că transportul care a adus susţinătorii lui Victor Ponta a 

fost pus la dispoziţie de Partidul Democrat din Moldova (PD), afirmaţie bazată pe surse 

necunoscute: „Surse au declarat pentru deschide.md că alegătorii lui Ponta sunt asiguraţi cu 

transport de Partidul Democrat, iar lîngă microbuze au fost văzuţi mai mulţi primari care fac parte 

din acest partid”. 

Ştirea în sine prezintă interes, întrucât vorbeşte despre o încălcare de lege - facilitarea votării pentru 

un anumit concurent în ziua alegerilor. Informaţia însă este bazată pe o singură sursă - anonimă - şi 

nu conţine nicio probă în sprijinul acuzaţiei aduse Partidului Democrat. Nu este dat numele cel 

puţin al unui primar care „a fost văzut” lângă microbuze. Acest lucru contravine art. 2.6 din Codul 

Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova
8
 care prevede că „jurnalistul indică, de regulă, 

sursa informaţiilor sale şi întreprinde demersuri pentru a obţine informaţii din surse citabile”.  

De asemenea, contrar deontologiei profesionale care prevede că reporterii solicită opinia tuturor 

părților relevante pentru subiect, Deschide.md nu a făcut niciun efort ca să afle opinia 

reprezentanților PD. În plus, chiar dacă ştirea este despre alegătorii „pontişti” aduşi cu microbuzele 

la secţie, textul nu conţine cel puţin un citat de la vreun alegător, cu atât mai puţin de la unul care să 

spună, aşa cum anunţă titlul, că a votat pentru Victor Ponta. Singura legătură făcută în ştire dintre 

PD din Republica Moldova şi PSD din România este faptul că cele două formațiuni au semnat, la 9 

septembrie 2014, un protocol de colaborare. De asemenea, cuvântul „pontişti” (de la numele Ponta), 

are încărcătură peiorativă şi denotă atitudinea jurnalistului faţă de acest candidat şi susţinătorii lui.  

Astfel, PD a fost plasat într-un context negativ fără ca faptele să fie probate suficient şi fără să fie 

solicitată opinia reprezentanţilor formaţiunii, iar acest lucru vădeşte o atitudine tendenţioasă a 

jurnalistului faţă de acest partid aflat în prezent în campanie electorală.  

 

 

Studiu de caz nr. 3. Portalul de ştiri Omg.md, 3 noiembrie 2014 

 

Titlu: „Рошка обвинил Плахотнюка в планировании фальсификации предстоящих 

выборов”
9
 („Roşca îl acuză pe Plahotniuc că pregăteşte falsificarea alegerilor parlamentare”) 

Autor: nu este indicat 

 

Ştirea începe cu o declaraţie a liderului Partidului Popular Creştin Democrat, Iurie Roşca, potrivit 

căreia, Plahotniuc (Vlad Plahotniuc, prim-vicepreşedintele PD - n.r) ar fi plătit 4 mln de dolari 

pentru falsificarea sistemului electronic de vot, ce va fi aplicat la scrutinul din 30 noiembrie. Roşca 

i-a acuzat şi pe liderii politici Vlad Filat şi Mihai Ghimpu (PLDM, şi respectiv PL) că vor frauda 

alegerile. 

Materialul cu 1024 de caractere şi o poză cu Iurie Roşca de 30 cm.p., este unul conflictual şi 

dezechilibrat. Informaţia este scrisă doar în baza declaraţiei preşedintelui PPCD, lansată la un post 

de televiziune, şi nu a fost verificată din mai multe surse. Prin urmare, este o ştire incorectă, care îşi 

propune să denigreze concurenţii electorali PLDM, PD şi PL şi să favorizeze deschis PPCD. Astfel, 

                                                 
7 http://deschide.md/ro/news/politic/6928/FOTO--La-Ialoveni-PD-ADUCE-PONTI%C5%9ETII--cu-microbuzele.htm  
8 http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/fisiere/Cod_deontologic_al_jurnalistului_din_Republica_final.pdf  
9 http://omg.md/index.php?newsid=5654  

http://www.deschide.md/
http://deschide.md/ro/news/politic/6928/FOTO--La-Ialoveni-PD-ADUCE-PONTI%C5%9ETII--cu-microbuzele.htm
http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/fisiere/Cod_deontologic_al_jurnalistului_din_Republica_final.pdf
http://omg.md/index.php?newsid=5654


 60 

au fost încălcate normele Codului de conduită privind reflectarea şi monitorizarea campaniei 

electorale
10

, elaborat de CEC, conform căruia concurenţii trebuie să desfăşoare campanii electorale 

corecte, în condiţii de concurenţă egală şi să informeze obiectiv alegătorii asupra proceselor 

electorale (art.3). 

Din ştire mai aflăm că Roşca ar fi declarat că în actuala campanie electorală preţurile stabilite 

pentru publicitatea electorală sunt exagerat de mari şi că unii concurenţi electorali utilizează 

resursele administrative în favoarea anumitor partide, fără a indica cine sunt acei concurenţi şi fără a 

prezentate probe ce ar demonstra veridicitatea acestor afirmaţii. 

La sfârşitul materialului este sesizată părtinirea autorului. „Anterior partidele aflate la guvernare au 

fost acuzate de încălcarea Codului Electoral”. Această afirmaţie nu este atribuită politicianului  

Portalul face partizanat evident în favoarea concurentului electoral PPCD şi prezintă în context 

negativ concurenţii electorali PD, PLDM şi PL.  

 

 

Studiu de caz nr. 4. Portalul de ştiri Politik, 3 noiembrie 2014 

 

Titlu: „Usatîi a anulat concertele lui Stas Mihailov şi trupei „Блестящие”
11

 

Autor: Politik.md 

 

Din ştirea de pe Politik.md aflăm că Renato Usatîi, primul candidat pe listele Partidului „Patria” 

anulează mai multe concerte, care urmau a fi susţinute pentru formaţiunea sa, de câţiva interpreţi 

ruşi. Motivul invocat de Usatîi ar fi posibilele provocări, puse la cale de liderul PLDM, Vlad Filat, 

dar şi de şeful adjunct al Inspectoratului Naţional de Poliţie, Gheorghe Cavcaliuc. 

Ştirea cu caracter electoral direct prezintă informaţii părtinitoare şi conflictuale, care-l victimizează 

pe Renato Usatîi. El consideră că evenimentele festive sunt unica modalitate de a comunica cu 

populaţia, pentru că el nu are acces la televiziuni, la fel ca şi alţi candidaţi electorali: „Aceste 

provocări se planificau cu scopul ca cetăţenii să mă urască şi să nu mai voteze pentru mine. În 

aceste condiţii eu pot accepta să mi se întreprindă ceva rău mie personal, însă niciodată 

apropiaţilor mei şi cetăţenilor R. Moldova”. 

În ştire lipseşte dreptul la replică al preşedintelui PLDM Vlad Filat, la fel cum nu există nicio 

reacţie de la reprezentanţii Inspectoratului General de Poliţie. Astfel, au fost ignorate normele 

deontologice, potrivit cărora, orice persoană vizată direct într-un material are dreptul la replică. Au 

fost încălcate şi rigorile jurnalistice ce se referă la imparţialitate, echidistanţă şi oferă publicului un 

material care defăimează alţi concurenţi electorali.  

Usatîi susţine că în timpul concertelor „urmau a fi utilizate grenade şi acid pentru a pune în pericol 

securitatea oamenilor”, fără a oferi probe plauzibile în acest sens. „La început nu am luat aceste 

informaţii în serios, dar după ce am aflat anumite detalii şi am descoperit dovezi clare, am decis să 

nu mai organizez aceste evenimente”, a mai spus politicianul, însă aceste „dovezi clare” sunt 

ascunse de public. 

Prin publicarea unei asemenea ştiri în plină campanie electorală, portalul Politik.md face partizanat 

evident în favoarea lui Renato Usatîi şi a partidului ”Patria”. Portalul nu a oferit informaţia în mod 

onest, veridic şi complet. Ghidul electoral al jurnalistului, realizat de CEC
12

, recomandă jurnaliştilor 

să reflecte campania electorală pe bază de egalitate şi tratament nediscriminatoriu al concurenţilor 

electorali şi fără a adopta tratamente privilegiate faţă de concurenţi. 

 

 

                                                 
10

 http://cec.md/index.php?pag=news&id=1070&rid=11677&l=ro  
11

 http://www.politik.md/articles/politic/usatii-a-anulat-concertele-lui-stas-mihailov-si-trupei-blestyaschie/28984/  
12

 http://www.cec.md/files/files/4488_ghidul_jurnalistului_2014_final_tipar.pdf  

http://cec.md/index.php?pag=news&id=1070&rid=11677&l=ro
http://www.politik.md/articles/politic/usatii-a-anulat-concertele-lui-stas-mihailov-si-trupei-blestyaschie/28984/
http://www.cec.md/files/files/4488_ghidul_jurnalistului_2014_final_tipar.pdf


 61 

Studiul de caz nr. 5. Portalul Realitatea.md, 4 noiembrie 2014 

 

Titlu: „Şelin strânge bani de la muncitorii moldoveni din Moscova pentru a organiza o acţiune 

la Chişinău. DETALII”
13

 

Autor: nu este indicat 

  

În ştire se vorbeşte despre o întâlnire cu moldovenii de la Moscova, la care liderul Partidului Social 

Democrat (PSD), Victor Şelin, ar fi spus că intenţionează să organizeze la Chişinău acţiuni de 

protest, iar pentru asta i-ar fi îndemnat pe moldovenii de la Moscova să doneze bani. Toate aceste 

afirmaţii sunt bazate pe declaraţiile unei singure surse - un vizitator al portalului, care a trimis şi 

două fotografii drept dovadă, însă al cărui nume nu este divulgat.  

Având în vedere că identificarea altor martori la întâlnirea respectivă este practic imposibilă pentru 

jurnalistul aflat la Chişinău, informaţia urma să fie confirmată sau infirmată cel puţin de persoana 

vizată în text, Victor Şelin. Autorul nu a încercat să afle opinia liderului PSD, pentru a-i da dreptul 

la replică. O asemenea practică încalcă principiile fundamentale ale jurnalismului, stabilite în Codul 

deontologic al jurnalistului din Republica Moldova
14

, care prevăd (art. 2.1) că jurnalistul „prezintă 

informaţiile într-o manieră onestă, echilibrată şi numai după ce a făcut demersuri pentru 

verificarea lor” şi „solicită opinia tuturor părților relevante pentru subiect” (art. 2.2).  

Faptul că informaţia nu a fost verificată şi din a doua sursă ridică semne de întrebare asupra 

veridicităţii ei. Codul Deontologic al Jurnalistului mai prevede (art. 2.5) că reporterul „verifică, de 

regulă, informaţiile din două surse independente una de alta”. Totodată, Ghidul jurnalistului în 

domeniul electoral
15

, elaborat de Comisia Electorală Centrală pentru alegerile din 2014, îndeamnă 

instituţiile de presă să reflecte activitatea electorală a concurenţilor obiectiv şi echidistant.  

 

 

 

                                                 
13 http://www.realitatea.md/selin-strange-bani-de-la-muncitorii-moldoveni-din-moscova-pentru-a-organiza-o-actiune-la-chisinau--

detalii_11296.html 
14 http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/fisiere/Cod_deontologic_al_jurnalistului_din_Republica_final.pdf  
15 http://www.cec.md/files/files/4488_ghidul_jurnalistului_2014_final_tipar.pdf  

 

http://www.realitatea.md/
http://www.realitatea.md/selin-strange-bani-de-la-muncitorii-moldoveni-din-moscova-pentru-a-organiza-o-actiune-la-chisinau--detalii_11296.html
http://www.realitatea.md/selin-strange-bani-de-la-muncitorii-moldoveni-din-moscova-pentru-a-organiza-o-actiune-la-chisinau--detalii_11296.html
http://consiliuldepresa.md/fileadmin/fisiere/fisiere/Cod_deontologic_al_jurnalistului_din_Republica_final.pdf
http://www.cec.md/files/files/4488_ghidul_jurnalistului_2014_final_tipar.pdf

