
 1

                                        
      
   
 
       
 
 
 

 
 
 

Monitorizarea mass-media  
în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2014 

(concluzii generale) 
 

Raport nr. 4
9 – 15 noiembrie 20141 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanŃat de National Endowment for Democracy (SUA), Ambasada SUA în 
Republica Moldova şi FundaŃia Est-Europeană (din resursele acordate de Guvernul Suediei prin intermediul AgenŃiei 

Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare InternaŃională (Sida) şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA).  
Opiniile exprimate aparŃin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanŃatorilor. 

 

                                                 
1  Raportul integral va fi plasat până pe 25 noiembrie 2014 pe paginile web: www.alegeliber.md, www.api.md, 
www.media-azi.md, www.apel.md   



 2

 
I. Date generale 
 
1.1 Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea opiniei publice privind comportamentul 
editorial al instituŃiilor mass-media în perioada electorală pentru alegerile parlamentare din 
Republica Moldova.   
 
1.2 Perioada de monitorizare: 1 octombrie 2014 – 30 noiembrie 2014. 
 
1.3 Criteriile de selectare a instituŃiilor mass-media supuse monitorizării: 
InstituŃiile mass-media au fost selectate în baza următoarelor criterii obiective: a) forma de 
proprietate; b) geografie; c) limba de difuzare. Astfel, sunt monitorizate instituŃii mass-media 
publice şi private, cu acoperire naŃională, cvasi-naŃională şi regională, în limba română şi în limba 
rusă. 
 
1.4 Mass-media monitorizate2: 
TV  
Accent TV, Canal 2, Canal 3, Canal Regional, GRT, Jurnal TV, Moldova 1, N4, Prime TV, ProTV 
Chişinău, TV7, Publika TV 
 
Radio  
Radio Moldova, Radio Noroc, Radio Plai, Russkoie Radio, Vocea Basarabiei 
 
Presa scrisă  
Jurnal de Chişinău, Komsomolskaia pravda v Moldove, Moldova Suverană, Nezavisimaia 
Moldova, Panorama, Timpul, Vesti Gagauzii, Ziarul NaŃional  
  
Portaluri online 
Deschide.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Moldova.org, Newsmaker.md, Noi.md, Omg.md, 
Politik.md, Realitatea.md, Unimedia.info   
 
1.5 Obiectul monitorizării 
TV 
A. Ştirile cu caracter electoral din principala ediŃie informativă a zilei; 
B. Emisiunile cu caracter electoral (câte una la fiecare TV); 
C. Publicitatea electorală cu plată; 
D. Dezbaterile electorale. 
 
Radio 
Toate buletinele de ştiri, emisiunile de dezbateri şi publicitatea din prime-time. Intervalul 
monitorizării: de la 6.00 până la 13.00 şi de la 17.00 până la 20.00, zilnic. 
 
Presa scrisă 
Întreg conŃinutul editorial al publicaŃiilor periodice monitorizate, inclusiv publicitatea. 
 
Portaluri online 
Întreg conŃinutul editorial al site-urilor, inclusiv publicitatea. În cazul plasării pe site a unor 
materiale video, acestea sunt doar menŃionate, fără a fi monitorizat conŃinitul lor. 

                                                 
2
  În ordine alfabetică 



 3

 
1.6. Echipa 
Proiectul este realizat în cadrul CoaliŃiei pentru Alegeri Libere şi Corecte de AsociaŃia Presei 
Electronice (monitorizare TV), AsociaŃia Presei Independente (monitorizare presă scrisă şi presă 
online), Centrul pentru Jurnalism Independent (monitorzare radio şi presă online). 
 
1.7 Cadrul metodologic 

 

Analiza de conŃinut a instituŃiilor mediatice s-a făcut în baza unor indicatori care permit 
cuantificarea şi calificarea ştirilor/emisiunilor cu caracter electoral, a prezenŃei protagoniştilor de 
diferite categorii, a respectării normelor profesionale de către jurnalişti. 
 
Categorii de protagonişti:  

� FuncŃionari de stat; 
� Politicieni; 
� ExperŃi; 
� CetăŃeni de rând; 
� AlŃii. 

 
Categorii de instituŃii:  

� PreşedinŃia;  
� Parlamentul; 
� Guvernul; 
� AdministraŃia publică locală; 
� Partidele politice.  

 
Analiza cantitativă: 

� FrecvenŃa apariŃiilor actorilor politici: a) intervenŃii directe; b) menŃiuni/apariŃii; 
� Durata apariŃiilor actorilor politici: a) intervenŃii directe; b) menŃiuni/apariŃii; 
� Numărul ştirilor/emisiunilor cu caracter electoral; 
� Numărul ştirilor conflictuale cu caracter electoral; 
� Numărul protagoniştilor în ştirile/emisiunile cu caracter electoral; 
�  Paritatea sexelor în rândul protagoniştilor. 

 
Analiza calitativă: 

� Contextul prezentării actorilor politici în ştiri : a) pozitiv; b) negativ; c) neutru. 
�  Atitudinea jurnalistului faŃă de actorii politici în emisiuni: a) favorizantă b) defavorizantă, b) 

imparŃială; 
�  Numărul surselor în ştirile conflictuale: a) o sursă; b) două şi mai multe surse; 
�  Respectarea principiului imparŃialităŃii în ştiri: a) părtinire; b) nepărtinire. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 4

Concluzii generale 9-15 noiembrie 2014 
 
TV: 

- În săptămâna 9-15 noiembrie 2014, cele 12 televiziuni monitorizate au difuzat 452 de ştiri 
cu caracter electoral în principala ediŃie informativă a zilei, număr comparabil cu cel din 
perioada precedentă. Cele mai multe ştiri au difuzat Moldova 1 (57), TV7 (52) şi Publika TV 

(50), iar cele mai puŃine, ca şi săptămâna trecută – GRT (24); 
- 9 televiziuni au asigurat în ştirile electorale un echilibru relativ al politicienilor. În acelaşi 

timp, Publika TV şi Canal 3 au demonstrat exces de zel în frecvenŃa prezentării unui 
politician – V. Plahotniuc, preponderent în context pozitiv. Jurnal TV i-a prezentat în ştiri 
dezechilibrat ca frecvenŃă pe doi politicieni – V. Plahotniuc şi M. Lupu, preponderent în 
context negativ; 

- Televiziunile monitorizate, mai puŃin GRT, au admis în ştiri un dezechilibru clar în numărul 
de apariŃii ale concurenŃilor electorali: la Moldova 1 dezechilibrul a fost creat de frecvenŃa 
apariŃiilor PLR; la Prime TV – de PDM; la Publika TV – de PDM şi PCRM; la Canal 2 – de 
PDM; la Canal 3 – de PDM şi PCRM; la ProTV – de PDM; la TV 7 – de PLDM; la Jurnal 

TV – de PDM; la N4 – de PLDM; la Accent TV – de PDM, PLDM şi PPP; la Canal Regional 

– de PSRM; 
- Prime TV, Publika TV, Canal 2 şi Canal 3 au continuat să favorizeze, prin numărul mare de 

apariŃii în context pozitiv, un singur concurent electoral – PDM; 
- Prin numărul mare de apariŃii în context pozitiv, N4 şi TV7 au favorizat concurentul electoral 

PLDM, iar Accent TV – concurentul electoral PSRM; 
- Jurnal TV a defavorizat, prin numărul mare de apariŃii în context negativ, concurentul 

electoral PDM, iar Accent TV a defavorizat prin numărul de apariŃii în context negativ doi 
concurenŃi electorali – PDM şi PLDM. 

- Concluzie generală: chiar dacă, în săptămâna 9-15 noiembrie 2014, unele televiziuni 
(care anterior i-au favorizat masiv pe unii concurenŃi electorali şi/sau i-au defavorizat 
pe alŃii) şi-au mai temperat zelul, totuşi nu se remarcă tendinŃa spre reflectarea 
adecvată a alegerilor parlamentare;  

- În cele 32 de emisiuni cu caracter electoral, difuzate în total la televiziunile monitorizate, au 
fost înregistrate 25 de cazuri, când moderatorii emisiunilor au avut o atitudine părtinitoare 
faŃă de protagoniştii personalizaŃi şi instituŃionalizaŃi, 3 cazuri de favorizare şi 22 de cazuri 
de atitudine defavorizantă faŃă de protagonişti; 

- Cei mai mulŃi concurenŃi electorali au fost mediatizaŃi la emisiunea Politica de la TV7 (15), 
iar cei mai puŃini – la Fabrika de la Publika TV şi la Особое мнение de la Canal 3 (câte 3); 

- PCRM a fost concurentul electoral cu cea mai mare vizibilitate, fiind menŃionat în cadrul 
emisiunilor cu caracter electoral de la 8 posturi tv; 

- Şapte concurenŃi electorali au plasat publicitate contra plată la 11 din cele 12 posturi tv 
monitorizate;  

- ConcurenŃi electorali PLDM, PDM, PSRM, PL, PLR şi PPRM au plasat publicitatea 
electorală cu plată la aceleaşi posturi tv ca şi în perioada precedentă de raport; 

- Un concurent electoral (PPP) şi-a sporit vizibilitatea, plasând spoturi electorale la 5 posturi 
tv, faŃă de un post în perioada anterioară; 

- Cea mai mare vizibilitate prin intermediul spoturilor electorale au avut-o PLDM şi PDM, iar 
cea mai mică – PPRM;  

- 7 din cele 12 posturi tv monitorizate au difuzat emisiuni de dezbateri electorale; 
- În linii mari, moderatorii dezbaterilor au avut un comportament adecvat faŃă de concurenŃii 

electorali. Totuşi, la posturile Moldova 1 şi Jurnal TV s-au înregistrat abateri în acest sens. 
În cazul unei emisiuni de dezbateri, moderatorul de la Jurnal TV a avut o atitudine 
defavorizantă faŃă de toŃi invitaŃii în platou.  



 5

Radio: 
- Cele cinci posturi de radio monitorizate au reflectat diferit campania electorală: unii 

radiodifuzori au alocat spaŃiu atât în buletinele de ştiri, cât şi pentru spoturi de educaŃie 
electorală, dar şi dezbaterilor şi publicităŃii electorale, iar alŃii s-au limitat la difuzarea 
spoturilor de educaŃie electorală şi a publicităŃii electorale; 

- Cele mai multe şi diverse ştiri au fost difuzate de radiodifuzorul public Radio Moldova (50), 
iar cele mai puŃine - de postul de radio Noroc (26).  Radio Moldova, Russkoie radio şi Radio 

Noroc s-au remarcat prin difuzarea unui număr mare de spoturi de educaŃie electorală, dar şi 
printr-un număr mare de spoturi publicitare ale concurenŃilor electorali; 

- Posturile de radio au reflectat campania electorală preponderent în ştiri simple, rata ştirilor 
conflictuale fiind mică (aproximativ 6%). O mare parte a ştirilor controversate au fost 
echilibrate (57%), iar poziŃia autorilor a fost nepărtinitoare în  marea majoritate a cazurilor;  

- Majoritatea posturilor au citat preponderent funcŃionari de stat şi politicieni în ştirile 
relevante, excepŃie făcând Vocea Basarabiei şi Radio Moldova care au asigurat o diversitate 
mai mare a surselor; 

- Din punctul de vedere al raportului gender al surselor citate, se constată un dezechilibru 
masiv în defavoarea surselor de sex feminin (14% versus 86% surse de sex masculin); 

- Judecând după frecvenŃa şi contextul apariŃiilor concurenŃilor electorali reflectaŃi de 
radiodifuzori, se poate afirma că la Radio Moldova, Radio Noroc şi Russkoie radio nu se 
constată tendinŃe de favorizare sau defavorizare clară a vreunui concurent electoral; 

- Postul de radio Plai a favorizat PDM prin numărul mare de menŃiuni în ştiri, iar Vocea 

Basarabiei a continuat să favorizeze PLDM prin numărul mare de intervenŃii directe, 
menŃiuni în context pozitiv atât ale reprezentanŃilor acestui concurent electoral, cât şi ale 
reprezentanŃilor Guvernului, exponenŃi PLDM. 

- Radio Moldova şi Vocea Basarabiei au asigurat accesul unui număr mare de concurenŃi 
electorali atât în ştiri, cât şi în emisiunile de dezbateri, în timp ce Russkoie radio, Radio 

Noroc şi Radio Plai au oferit cuvânt unui număr limitat de concurenŃi electorali.   
Online: 

- Portalurile online monitorizate au continuat să meditizeze activ campania electorală, Ńinând 
în vizor diverse subiecte cu caracter electoral direct şi indirect. În total, cele 10 portaluri 
monitorizate au publicat 508 materiale relevante, printre portalurile cu cele mai multe ştiri 
electorale fiind Realitatea.md (69), Noi.md, Omg.md (câte 62) şi Jurnal.md (60); 

- 105 din ştirile electorale publicate de portaluri au abordat o situaŃie de conflict, însă marea 
majoritate a acestora au fost prezentate dezechilibrat, dintr-o singură sursă (79 de materiale 
sau 75% din totalul celor conflictuale). Cea mai gravă situaŃie la acest capitol se atestă la 
Omg.md, unde toate cele 16 subiecte conflictuale au fost prezentate dintr-o singură sursă, la 
fel, au prezentat subiectele de conflict dintr-o singură perspectivă şi portalurile Politik.md (5 
cazuri) şi Moldova.org (4 cazuri); 

- Aproximativ 24% din materialele despre campania şi concurenŃii electorali au fost 
părtinitoare, fiind evidentă poziŃia autorului faŃă de protagoniştii materialelor. Cele mai 
multe ştiri electorale părtinitoare au publicat portalurile Omg.md (numărul de ştiri 
părtinitoare (33) l-a depăşit pe cel al ştirilor nepărtinitoare – 28), au fost părtinitoare 
aproximativ fiecare a treia ştire publicată de Politik.md (15 din 48), circa jumătate din ştirile 
publicate de Noi.md (30 din 62), iar la Jurnal.md la fiecare 1,5 texte nepărtinitoare a revenit 
câte unul părtinitor (36 la 23);  

- Portalurile online monitorizate au recurs de cele mai dese ori la politicieni şi funcŃionari de 
stat în calitate de surse de informare, ponderea experŃilor şi a cetăŃenilor simpli fiind mult 
mai mică; 

- Ştirile au fost puternic dezechilibrate din punctul de vedere al raportului gender, marea 
majoritate a surselor citate fiind de sex masculin (90%!);  



 6

- Majoritatea portalurilor au reflectat preponderent subiectele despre partidele parlamentare 
din coaliŃia de guvernare şi opoziŃia parlamentara, iar partidele extraparlamentare, la fel ca şi 
candidaŃii independenŃi, au fost reflectaŃi mai puŃin. Noi.md este portalul care a reflectat cei 
mai mulŃi actori electorali (20), iar Moldova.org - cei mai puŃini (5);  

- După frecvenŃa şi contextul apariŃiilor directe şi a menŃiunilor protagoniştilor, la 
Moldova.org se remarcă favorizarea PDM prin numărul mai mare de apariŃii şi menŃiuni în 
context pozitiv atât a reprezentanŃilor PDM, cât şi a reprezentanŃilor Guvernului şi 
Parlamentului, exponenŃi PDM (14 apariŃii şi menŃiuni pozitive);  

- In materialele publicate de portalul Deschide.md se observă defavorizarea uşoară a PLDM şi 
PDM (10 şi 13 menŃiuni sau aproximativ 60% de menŃiuni negative), la Moldova 24.info – 
defavorizarea evidentă a PLDM (11 sau 84% menŃiuni în context negativ); 

- PLDM şi PDM au avut cele mai multe apariŃii pe portalul Noi.md, unde au fost prezentate 
mai des în context negativ sau neutru. PCRM a apărut mai mult în context neutru, iar PSRM 
preponderent în context neutru şi pozitiv;  

- Jurnal.md defavorizează editorial concurentul electoral PDM care a avut în săptămâna de 
raportare 51 de apariŃii, inclusiv de 47 de ori în context negativ. Doar în context negativ a 
fost mediatizat şi concurentul PPP (de 5 ori); 

- Omg.md defavorizează masiv PDM şi PLDM, mai rar PL, pe care îi critică şi îi prezintă de 
cele mai multe ori în context negativ. În schimb, este favorizat concurentul electoral PPP 
care a apărut doar în context pozitiv sau neutru, la fel ca şi PCRM, însă pe o suprafaŃă de 
aproape două ori mai mică;   

- ConcurenŃii electorali PDM şi PLDM sunt mai curând defavorizaŃi de Politik.md (PDM – 19 
apariŃii, inclusiv 12 în context negativ, PLDM – 9 apariŃii, inclusiv 5 în context negativ). În 
schimb, este favorizat PPRM care a apărut de 10 ori (2 apariŃii în context pozitiv şi 8 în 
context neutru), oferindu-i-se o suprafaŃă pentru intervenŃii directe de câteva ori mai mare 
decât celorlalŃi concurenŃi: 

- La celelalte portaluri monitorizate nu se evidenŃiază tendinŃe clare de favorizare sau 
defavorizare a vreunui concurent electoral. 

Ziare: 
- Cele 8 ziare monitorizate au publicat în săptămâna de referinŃă 107 articole care au vizat 

direct sau indirect campania electorală, cu o suprafaŃa de peste 55 mii centimetri pătraŃi. 
Cele mai multe materiale relevante au apărut în Nezavisimaia Moldova (19), urmată de 
Timpul şi KP v Moldove (câte 17), cele mai puŃine în Vesti Gaguzii (5); 

- Doar 3 ziare (Nezavisimaia Moldova, Moldova Suverană şi Jurnal de Chişinău) au publicat 
articole despre o situaŃie de conflict în context electoral (în total, 10 materiale de acest fel). 
Numai în 3 articole cu subiect controversat a fost respectat principiului prezentării 
echilibrate a tuturor părŃilor implicate în conflict, celelalte materiale fiind dezechilibrate; 

- Numărul materialelor de educaŃie electorală, şi aşa foarte mic în perioadele precedente de 
monitorizare, a continuat să scadă (doar 3 astfel de texte, inclusiv 2 – în KP v Moldove);  

- Doar 46,2% din articolele la teme electorale au fost nepărtinitoare, celelalte au relatat despre 
anumite evenimente sau situaŃii prin prisma autorului, iar opinia acestuia a putut fi uşor 
percepută de cititori. Astfel, au fost părtinitoare 18 din cele 19 articole la tema alegerilor, 
publicate în Nezavisimaia Moldova, 10 din cele 13 articole din Jurnal de Chişinău, 11 din 
17 texte din Timpul, 8 din 14 – în Moldova Suverană; 

- Ziarele au apelat la surse de informaŃie din diferite categorii: politicieni, experŃi, cetăŃeni, 
funcŃionari de stat. Principiul egalităŃii de gen continuă să fie neglijat de ziarele 
monitorizate: doar 17,6% din surse (19 din 108) au fost femei, iar Moldova Suverană şi 
Panorama nu au citat nicio sursă de gen feminin în articolele despre campania electorală;  

- După numărul apariŃiilor şi menŃiunilor concurenŃilor electorali în articole, suprafaŃa afectată 
acestora şi contextul prezentării, se pot constata că în săptămâna 9-15 noiembrie 2014 



 7

Moldova Suverană a prezentat concurenŃii electorali PDM, PCRM şi PLDM în context 
preponderent neutru, fără a-i favoriza evident. În acelaşi timp, PCRM şi PPP au apărut mai 
mult negativ decât neutru; 

- Jurnal de Chişinău a defavorizat PDM care a apărut de mai multe ori, doar în context 
negativ, PL a apărut în context neutru, iar alŃi câŃiva concurenŃi electorali (PLDM, PCRM, 
PPCD) au fost menŃionaŃi de câte 1-2 ori, în context mai mult negativ; 

- KP v Moldove a favorizat uşor PDM şi PPP; 
- După numărul de apariŃii, PDM, PSRM, PLDM şi PCRM au fost concurenŃii electorali cei 

mai mediatizaŃi de Timpul. PDM a apărut mai des în context neutru şi pozitiv în acest ziar, 
PSRM – preponderent negativ, PCRM – negativ, dar şi neutru, PLDM – preponderent 
neutru; 

- În săptămâna de raportare, Panorama a defavorizat, prin prezentare în context negativ, 
concurenŃii electorali PDM, PLDM şi PL; 

- Vesti Gagauzii a favorizat PSRM într-un articol; 
- Nezavisimaia Moldova continuă să favorizeze masiv PCRM care este unicul concurent 

electoral lăudat şi prezentat în context pozitiv (din 18 apariŃii, 17 în context pozitiv, pe o 
suprafaŃă de zeci de ori mai mare decât alŃi actori politici). PDM a apărut doar în context 
negativ (de 24 de ori), la fel PLDM (din 19 apariŃii, 18 în context negativ), PSRM şi PPP (de 
11 şi, corespunzător, 6 ori, toate în context negativ);  

- Ziarul NaŃional favorizează PLDM, acest concurent electoral fiind prezentat doar în context 
pozitiv sau neutru. PDM la fel a apărut în context pozitiv, dar şi negativ sau neutru. PSRM, 
PCRM şi PPP au fost prezentaŃi mai mult în context negativ. 


