
 1

 

                                        
      

   

 
       
 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-media  

în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2014 

(concluzii generale) 

 

Raport nr. 6

23 – 30 noiembrie 2014
1
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 
Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA), Ambasada SUA în 

Republica Moldova şi Fundaţia Est-Europeană (din resursele acordate de Guvernul Suediei prin intermediul Agenţiei 

Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida) şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA).  

Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. 
 

 

                                                 
1
 Raportul integral va fi publicat pe paginile web: www.alegeliber.md, www.api.md, www.media-azi.md, www.apel.md   

http://www.alegeliber.md/
http://www.api.md/
http://www.media-azi.md/
http://www.apel.md/


 2

 

I. Date generale 

 

1.1 Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea opiniei publice privind comportamentul 

editorial al instituţiilor mass-media în perioada electorală pentru alegerile parlamentare din 

Republica Moldova.   

 

1.2 Perioada de monitorizare: 1 octombrie 2014 – 30 noiembrie 2014. 

 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 
Instituţiile mass-media au fost selectate în baza următoarelor criterii obiective: a) forma de 

proprietate; b) geografie; c) limba de difuzare. Astfel, sunt monitorizate instituţii mass-media 

publice şi private, cu acoperire naţională, cvasi-naţională şi regională, în limba română şi în limba 

rusă. 

 

1.4 Mass-media monitorizate
2
: 

TV  
Accent TV, Canal 2, Canal 3, Canal Regional, GRT, Jurnal TV, Moldova 1, N4, Prime TV, ProTV 

Chişinău, TV7, Publika TV 

 

Radio  
Radio Moldova, Radio Noroc, Radio Plai, Russkoie Radio, Vocea Basarabiei 

 

Presa scrisă  
Jurnal de Chişinău, Komsomolskaia pravda v Moldove, Moldova Suverană, Nezavisimaia 

Moldova, Panorama, Timpul, Vesti Gagauzii, Ziarul Naţional  

  

Portaluri online 
Deschide.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Moldova.org, Newsmaker.md, Noi.md, Omg.md, 

Politik.md, Realitatea.md, Unimedia.info   

 

1.5 Obiectul monitorizării 

TV 
A. Ştirile cu caracter electoral din principala ediţie informativă a zilei; 

B. Emisiunile cu caracter electoral (câte una la fiecare TV); 

C. Publicitatea electorală cu plată; 

D. Dezbaterile electorale. 

 

Radio 
Toate buletinele de ştiri, emisiunile de dezbateri şi publicitatea din prime-time. Intervalul 

monitorizării: de la 6.00 până la 13.00 şi de la 17.00 până la 20.00, zilnic. 

 

Presa scrisă 
Întreg conţinutul editorial al publicaţiilor periodice monitorizate, inclusiv publicitatea. 

 

Portaluri online 
Întreg conţinutul editorial al site-urilor, inclusiv publicitatea. În cazul plasării pe site a unor 

materiale video, acestea sunt doar menţionate, fără a fi monitorizat conţinitul lor. 

 

                                                 
2
 În ordine alfabetică 

http://urnal.md/
http://noi.md/
http://omg.md/
http://politik.md/


 3

 

1.6. Echipa 
Proiectul este realizat în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte de Asociaţia Presei 

Electronice (monitorizare TV), Asociaţia Presei Independente (monitorizare presă scrisă şi presă 

online), Centrul pentru Jurnalism Independent (monitorzare radio şi presă online). 

 

1.7 Cadrul metodologic 

 

Analiza de conţinut a instituţiilor mediatice s-a făcut în baza unor indicatori care permit 

cuantificarea şi calificarea ştirilor/emisiunilor cu caracter electoral, a prezenţei protagoniştilor de 

diferite categorii, a respectării normelor profesionale de către jurnalişti. 

 

Categorii de protagonişti:  

 Funcţionari de stat; 

 Politicieni; 

 Experţi; 

 Cetăţeni de rând; 

 Alţii. 

 

Categorii de instituţii:  

 Preşedinţia;  

 Parlamentul; 

 Guvernul; 

 Administraţia publică locală; 

 Partidele politice.  

 

Analiza cantitativă: 

 Frecvenţa apariţiilor actorilor politici: a) intervenţii directe; b) menţiuni/apariţii; 

 Durata apariţiilor actorilor politici: a) intervenţii directe; b) menţiuni/apariţii; 

 Numărul ştirilor/emisiunilor cu caracter electoral; 

 Numărul ştirilor conflictuale cu caracter electoral; 

 Numărul protagoniştilor în ştirile/emisiunile cu caracter electoral; 

  Paritatea sexelor în rândul protagoniştilor. 

 

Analiza calitativă: 

 Contextul prezentării actorilor politici în ştiri : a) pozitiv; b) negativ; c) neutru. 

  Atitudinea jurnalistului faţă de actorii politici în emisiuni: a) favorizantă b) defavorizantă, b) 

imparţială; 

  Numărul surselor în ştirile conflictuale: a) o sursă; b) două şi mai multe surse; 

  Respectarea principiului imparţialităţii în ştiri: a) părtinire; b) nepărtinire. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 4

 

 

CONCLUZII GENERALE 23-30 NOIEMBRIE 2014 

 

TV: 
- În ultima săptămâna a campaniei electorale, 11 din cele 12 televiziuni monitorizate 

(excepţie: GRT) au difuzat un număr de ştiri electorale semnificativ mai mare în comparaţie 

cu cel din perioadele anterioare. GRT, prin numărul redus de ştiri electorale şi prin numărul 

extrem de redus de protagonişti, nu a oferit publicului din regiune o informaţie amplă şi 

suficientă despre alegerile parlamentare; 

- În comparaţie cu perioadele precedente, situaţia s-a îmbunătăţit uşor în ce priveşte numărul 

de surse în ştiri conflictuale şi respectarea principiului imparţialităţii;  

- În linii mari, televiziunile monitorizate, ca şi data trecută, au asigurat în ştiri un anumit 

echilibru al prezenţei în ştirile electorale a două categorii de protagonişti: funcţionarii de stat 

şi politicienii; 

- Pe toată perioada de monitorizare, 4 televiziuni – Prime Tv, Publika Tv, Canal 2 şi Canal 3, 

au mediatizat masiv un singur concurent electoral – PDM, plasându-l deseori în context 

pozitiv şi favorizându-l; 

- Ca şi în perioadele anterioare, 2 televiziuni – Accent Tv şi Jurnal Tv, au mediatizat masiv 

concurentul electoral PDM, plasându-l, preponderent, în context negativ şi defavorizându-l; 

- Tv7 şi N4 au favorizat într-o anumită măsură concurentul electoral PLDM şi pe liderii 

acestuia;   

- Concluzie generală: televiziunile monitorizate nu şi-au schimbat politicile editoriale în 

ultima săptămână de campanie electorală, iar o parte din posturile de televiziune au 

continuat să favorizeze anumiţi concurenţi electorali şi/sau să-i defavorizeze pe alţii, în 

detrimentul informării adecvate a electoratului;  

- În perioada 23-28 noiembrie 2014, 11 din 12 posturi tv monitorizate au difuzat împreună 40 

de emisiuni cu caracter electoral, în cadrul cărora au fost mediatizaţi 17 concurenţi electorali 

din totalul de 25. Cei mai mulţi concurenţi electorali au fost mediatizaţi la emisiunea 

Politica de la TV7 (10), iar cei mai puţini – la În profunzime de la Pro TV Chişinău (1); 

- Moderatorii emisiunilor au avut o atitudine părtinitoare faţă de protagoniştii personalizaţi şi 

sau/concurenţii electorali de 53 de ori, fiind semnalate 11 cazuri de favorizare şi 42 de 

cazuri de atitudine defavorizantă faţă de protagonişti; 

- 11 din cele 12 posturi tv monitorizate au difuzat publicitatea electorală cu plată a 13 

concurenţi electorali; 

- Cinci concurenţi electorali (PLDM, PSRM, PPP, PL şi candidatul independent Oleg Cernei) 

au plasat publicitatea electorală cu plată la aceleaşi posturi tv ca şi în perioada precedentă de 

raport, iar trei concurenţi electorali (PCRM, PLR şi PPRM) au suplimentat numărul 

posturilor tv pentru plasarea publicităţii electorale contra plată; 

-  Cea mai mare vizibilitate prin intermediul spoturilor electorale a avut-o PDM, iar cea mai 

mică – BE-UV şi PFP; 

- În perioada de raport nu au fost semnalate cazuri de încălcare a regulilor privind plasarea 

publicităţii contra plată la tv. 

- 6 din cele 12 posturi tv monitorizate au difuzat emisiuni de dezbateri electorale, la care au 

fost prezenţi, cumulat, reprezentanţi ai 20 de concurenţi electorali; 

- În cele mai multe cazuri, moderatorii au avut un comportament adecvat faţă de concurenţii 

electorali. Totuşi, la postul public de televiziune s-au înregistrat abateri în acest sens. 

Moderatorii dezbaterilor electorale de la Moldova 1 au continuat şi în ultimele zile de 

campanie să ignore principiul echidistanţei şi al corectitudinii, adoptând o atitudine mai 

degrabă defavorizantă faţă de concurenţii electorali. 

  



 5

 

Radio: 
- În ultima săptămână de campanie, unii radiodifuzori (Radio Moldova, Vocea Basarabiei) au 

alocat spaţiu pentru reflectarea subiectelor electorale atât în buletinele de ştiri, cât şi 

spoturilor de educaţie electorală, dar şi dezbaterilor şi publicităţii electorale, iar alţii s-au 

limitat la difuzarea spoturilor de educaţie electorală şi a publicităţii concurenţilor în alegeri 

(Radio Noroc, Radio Plai). Cele mai multe şi diverse ştiri au fost difuzate de radiodifuzorul 

public naţional Radio Moldova (207), iar cele mai puţine - de postul de radio Noroc (28).  

Radio Moldova s-a evidenţiat şi prin difuzarea unui număr mare de spoturi de educaţie 

electorală (134), dar şi prin organizarea emisiunilor de dezbateri cu participarea unui număr 

mare şi divers de concurenţi electorali;  

- Posturile monitorizate au reflectat campania preponderent în materiale simple, rata ştirilor 

conflictuale fiind mică (aproximativ 5%). O mare parte a ştirilor controversate au fost 

dezechilibrate (57%), iar atitudinea autorilor a fost corectă şi nepărtinitoare în marea 

majoritate a cazurilor (97%). Cele mai multe materiale dezechilibrate au fost înregistrate la 

Vocea Basarabiei şi Russkoie radio (câte 7 şi, respectiv, 5); 

- Majoritatea posturilor au citat preponderent funcţionari de stat în ştirile relevante, excepţie 

făcând Vocea Basarabiei şi Radio Moldova care au asigurat o diversitate mai mare a 

surselor. Totodată, din punctul de vedere al raportului gender al surselor citate, se constată 

un dezechilibru masiv în defavoarea surselor de sex feminin (10% versus 90% surse de sex 

masculin); 

- Radio Moldova, Vocea Basarabiei şi Russkoe radio au asigurat accesul unui număr mare de 

concurenţi electorali atât în ştiri, cât şi în emisiunile de dezbateri, în timp ce Radio Noroc şi 

Radio Plai au oferit cuvânt unui număr infim de concurenţi, eşuând să reflecte campania 

electorală în ştiri;   

- Judecând după frecvenţa şi contextul apariţiilor concurenţilor electorali, se poate afirma că 

la Radio Moldova şi Russkoie radio  nu se constată favorizarea sau defavorizarea clară a 

vreunui concurent electoral; 

- Postul de radio Vocea Basarabiei a continuat să favorizeze PLDM prin numărul mare de  

intervenţii directe şi menţiuni în  context pozitiv; 

- Celelalte posturi de radio monitorizate – Radio Noroc şi Radio Plai – nu au avut suficiente 

ştiri referitoare la concurenţii electorali pentru a putea fi evaluat comportamentul acestora. 

Online: 

- Numărul materialelor cu caracter electoral direct și indirect, publicate de cele 10 portaluri 

monitorizate în săptămâna 23-30 noiembrie 2014, a crescut foarte mult, aproape dublându-

se faţă de săptămâna precedentă (1160 ştiri electorale pe o suprafaţă de peste 2 milioane de 

semne). Printre portalurile cu cele mai multe materiale relevante se numără Realitatea.md 

(152), Deschide.md (150), Politik.md (135) şi Unimedia.info (129).  

- A crescut şi numărul materialelor de educaţie electorală, în total fiind publicate 35 de 

articole de acest fel, cele mai multe pe Realitatea.md (11) şi Moldova 24.info (10); 

- Tendința de prezentare dezechilibrată a părţilor în materialele de conflict s-a păstrat la 

majoritatea portalurilor. Astfel, peste 71% din totalul celor 153 de materiale controversate 

au citat o singură parte în conflict. Cea mai mare cotă a ştirilor dezechilibrate din totalul 

materialelor conflictuale au fost întegistrată la Noi.md (36 din cele 38 ştiri care au abordat 

un conflict au fost dezechilibrate – 94,7%), Jurnal.md (94,1%), Deschide.md (65%), 

Moldova 24.info (73,9%) şi Moldova.org (88%, notă: în cazul acestul portal numărul 

materialelor de conflict a fost mai mic); 

- Majoritatea materialelor (81,7% din ştiri, cu excepţia materialelor de educaţie electorală) au 

fost nepărtinitoare, în celelalte însă poziția autorului a fost evidentă. La Unimedia.info au 

fost nepărtinitoare toate materialele, cu o singură excepţie. Portalurile Omg.md, Noi.md, 



 6

 

Politik.md şi Jurnal.md au înregistrat cele mai mari discrepanţe dintre numărul de materiale 

nepărtinitoare şi cele care au transmis opinia/poziţia autorului faţă de subiectul abordat. 

- În calitate de surse de informaţie, portalurile online au recurs de cele mai multe ori la 

politicieni (40,8% din cele 872 de surse), experți (25,8%) şi funcţionari de stat (16,7%), 

ponderea cetăţenilor simpli fiind mult mai mică; 

- Ca şi în perioadele precedente, ştirile electorale au fost puternic dezechilibrate din punct de 

vedere al raportului gender, marea majoritate a surselor citate fiind de sex masculin (91,6%). 

Cel mai bun indicator de reprezentare a genurilor a fost înregistrat de Jurnal.md (27 surse 

feminine sau 21,4% din total). Portalul Moldova24.info nu a avut în perioada de referinţă 

nicio sursă de gen feminin;  

- Majoritatea portalurilor au reflectat preponderent subiecte despre partidele parlamentare din 

coaliția de guvernare și opoziția parlamentară, iar partidele extraparlamentare, la fel ca și 

candidații independenţi, au fost reflectaţi mai puțin sau deloc; 

- După spațiul alocat, frecvenţa şi contextul apariţiilor directe şi a menţiunilor protagoniştilor, 

la Deschide.md s-a remarcat o uşoară favorizare a PL; 

- Moldova.org a favorizat uşor PLR și PDM prin numărul mai mare de apariții și mențiuni în 

context pozitiv;  

- În materialele publicate de portalul Moldova 24.info este evidentă defavorizarea PLDM şi 

favorizarea PPP, prin numărul mare de apariții directe şi menţiuni, dar şi a spațiului alocat; 

- Noi.md a favorizat concurentul electoral PCRM prin numărul mare de menţiuni, majoritatea 

în context neutru şi pozitiv, dar şi o suprafaţă mare pentru intervenţii directe. Totodată, 

concurenţii electorali PPP şi PSRM au fost mai curând defavorizaţi, prin numărul mare a 

prezentărilor în context negativ; 

- Jurnal.md a favorizat PLR prin prezentarea aproape exclusivă în context pozitiv şi suprafaţa 

mare alocată pentru intervenţiile directe ale reprezentanţilor acestui concurent electoral, la 

fel şi candidatul independent Oleg Cernei. Ca şi pe întreaga perioadă a monitorizării, PDM a 

apărut aproape de fiecare dată în context negativ (de 53 de ori). În context preponderent 

negativ, dar mult mai rar decât PDM, a fost prezentat concurentul electorali PPP, uneori 

PLDM, PSRM şi PCRM; 

- Omg.md a continuat să mediatizeze doar câţiva concurenţi electorali, favorizând masiv 

concurentul electoral PPP prin suprafaţa alocată apariţiilor directe/citate şi apariţii în context 

neutru şi pozitiv. În acelaşi timp, PDM şi PLDM, mai rar PCRM, au fost criticaţi dur şi 

defavorizaţi prin prezentarea frecventă în context negativ; 

- Newsmaker.md a favorizat PPP prin mediatizarea frecventă (46 de apariţii, inclusiv 10 în 

context pozitiv şi 34 în context neutru) şi o suprafaţă foarte mare pentru intervenţii directe; 

- Politik.md a favorizat concurenţii electorali PPP, PPRM şi PSRM, prin numărul mare de 

apariţii preponderent în context pozitiv şi suprafaţa pentru intervenţii directe; 

- La celelalte portaluri nu s-au evidenţiat tendinţe clare de favorizare sau defavorizare a 

vreunui concurent electoral.  

Ziare: 
- Cele 8 ziare monitorizate au publicat în ultima săptămână a campaniei electorale 136 de 

articole care au vizat direct sau indirect alegerile, cu o suprafaţa de peste 63 mii centimetri 

pătraţi, aceşti indicatori cantitativi fiind cei mai mari din toate săptămânile monitorizate. 

Cele mai multe materiale relevante au apărut în Moldova Suverană (28) şi Nezavisimaia 

Moldova (26), pe când Vesti Gagauzii a avut doar 2 articole relevante care nu au vizat nici 

un concurent electoral; 

- 75% din articole au fost din categoria ştirilor obişnuite (102 din total), iar 30 au abordat un 

subiect controversat în context electoral; 



 7

 

- Ziarele nu s-au preocupat nici în această săptămână de educaţia electorală a cititorilor săi, în 

total fiind publicate chiar mai puţine materiale de acest gen decât în săptămânile precedente, 

doar 4, inclusiv 2 – în KP v Moldove; 

- Principiul deontologic al prezentării echilibrate a tuturor părţilor implicate în conflict a fost 

neglijat cu desăvârşire de ziare, Ziarul Naţional fiind unica publicaţie care a prezentat relativ 

echilibrat subiectele controversate. Toate celelalte ziare au prezentat o singură opinie/poziţie 

atunci când s-au referit la un conflict (excepţie – Vesti Gagauzii care nu a avut astfel de 

materiale). Situaţia rămâne gravă în cazul ziarului Nezavisimaia Moldova care a prezentat 

dezechilibrat toate cele 22 subiecte de conflict, mediatizate în această săptămână; 

- Mai puţin de jumătate (47,7%) din articolele la teme electorale au fost nepărtinitoare, 

celelalte au relatat despre alegeri şi concurenţii electorali prin prisma autorului şi opinia 

acestuia a fost evidentă. Au fost părtinitoare toate cele 25 de articole la tema alegerilor, 

publicate în Nezavisimaia Moldova, 9 din cele 15 articole publicate în Panorama; 

- Ziarele au citat, în total, 135 de surse, în principal fiind vorba de experţi (41) şi politicieni 

(40). Cetăţenii simpli au fost citaţi mai rar, de 26 de ori, cel mai des în KP v Moldove şi 

Nezavisimaia Moldova; 

- Principiul egalităţii de gen a fost în mare parte neglijat de ziarele monitorizate, la fel ca şi în 

perioadele precedente de monitorizare: doar 14% din surse (19 din 135) au fost femei, iar 

Moldova Suverană şi Vesti Gagauzii nu au citat nicio sursă de gen feminin în articolele 

despre campania electorală. Aproape jumătate din femeile-surse au apărut în KP v Moldove;  

- După numărul apariţiilor şi a menţiunilor concurenţilor electorali în articole, suprafaţa 

afectată acestora şi contextul prezentării, se poate constata că în săptămâna 23-30 noiembrie 

2014, ziarul Moldova Suverană a continuat să favorizeze concurentul electoral PLDM care a 

fost prezentat de 12 ori, de fiecare dată în context pozitiv. Concurenţii electorali PPP şi 

PSRM, dimpotrivă, au fost defavorizaţi prin prezentarea doar în context negativ (de 15 şi, 

corespunzător, 14 ori); 

- Timpul a favorizat concurentul electoral PL care a fost menţionat de mai multe ori în context 

pozitiv. PSRM şi PCRM, dimpotrivă, au avut cele mai multe apariţii în context negativ, 

fiind astfel defavorizaţi, la fel ca şi PPP; 

- În săptămâna de raportare, Panorama a favorizat clar concurentul electoral PR („Renaştere-

Vozrojdenie”) care a apărut în context pozitiv de 7 ori şi i s-a oferit un spaţiu relativ mare 

pentru intervenţii directe (citate). În schimb, PDM a fost defavorizat masiv, prin prezentarea 

frecventă doar în context negativ; 

- Nezavisimaia Moldova a continuat să favorizeze masiv PCRM care a fost prezentat aproape 

exclusiv în context pozitiv (din 27 apariţii, 26 în context pozitiv, plus intervenţii directe ale 

liderilor acestui partid pe o suprafaţă de 2720 cm.p.). PLDM, PDM, PL, mai rar PSRM şi 

PPP, dimpotrivă, au fost defavorizaţi prin prezentarea aproape de fiecare dată în context 

negativ;  

- Ziarul Naţional a defavorizat masiv PPP prin prezentarea frecventă în context negativ (de 15 

ori). Concurentul electoral PLDM, dimpotrivă, a fost favorizat, fiind unicul partid prezentat 

în context pozitiv; 

- Jurnal de Chişinău nu a favorizat vreun concurent electoral, iar PSRM şi PPP au fost 

menţionaţi preponderent în context negativ; 

- KP v Moldove a prezentat toţi concurenţii electorali despre care a scris doar în context 

neutru, iar Vesti Gagauzii practic nu s-a referit la concurenţii în alegeri. 


