
 1

 

                                        
      

   

 
       
 

 

 

 

 

 

Monitorizarea mass-media  

în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2014 

(concluzii generale) 

 

Raport nr. 5

16 – 22 noiembrie 2014
1
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 
Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA), Ambasada SUA în 

Republica Moldova şi Fundaţia Est-Europeană (din resursele acordate de Guvernul Suediei prin intermediul Agenţiei 

Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida) şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA).  

Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. 
 

 

                                                 
1
 Raportul integral va fi publicat pe paginile web: www.alegeliber.md, www.api.md, www.media-azi.md, www.apel.md   

http://www.alegeliber.md/
http://www.api.md/
http://www.media-azi.md/
http://www.apel.md/


 2

 

I. Date generale 

 

1.1 Obiectivul proiectului: monitorizarea şi informarea opiniei publice privind comportamentul 

editorial al instituţiilor mass-media în perioada electorală pentru alegerile parlamentare din 

Republica Moldova.   

 

1.2 Perioada de monitorizare: 1 octombrie 2014 – 30 noiembrie 2014. 

 

1.3 Criteriile de selectare a instituţiilor mass-media supuse monitorizării: 
Instituţiile mass-media au fost selectate în baza următoarelor criterii obiective: a) forma de 

proprietate; b) geografie; c) limba de difuzare. Astfel, sunt monitorizate instituţii mass-media 

publice şi private, cu acoperire naţională, cvasi-naţională şi regională, în limba română şi în limba 

rusă. 

 

1.4 Mass-media monitorizate
2
: 

TV  
Accent TV, Canal 2, Canal 3, Canal Regional, GRT, Jurnal TV, Moldova 1, N4, Prime TV, ProTV 

Chişinău, TV7, Publika TV 

 

Radio  
Radio Moldova, Radio Noroc, Radio Plai, Russkoie Radio, Vocea Basarabiei 

 

Presa scrisă  
Jurnal de Chişinău, Komsomolskaia pravda v Moldove, Moldova Suverană, Nezavisimaia 

Moldova, Panorama, Timpul, Vesti Gagauzii, Ziarul Naţional  

  

Portaluri online 
Deschide.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Moldova.org, Newsmaker.md, Noi.md, Omg.md, 

Politik.md, Realitatea.md, Unimedia.info   

 

1.5 Obiectul monitorizării 

TV 
A. Ştirile cu caracter electoral din principala ediţie informativă a zilei; 

B. Emisiunile cu caracter electoral (câte una la fiecare TV); 

C. Publicitatea electorală cu plată; 

D. Dezbaterile electorale. 

 

Radio 
Toate buletinele de ştiri, emisiunile de dezbateri şi publicitatea din prime-time. Intervalul 

monitorizării: de la 6.00 până la 13.00 şi de la 17.00 până la 20.00, zilnic. 

 

Presa scrisă 
Întreg conţinutul editorial al publicaţiilor periodice monitorizate, inclusiv publicitatea. 

 

Portaluri online 
Întreg conţinutul editorial al site-urilor, inclusiv publicitatea. În cazul plasării pe site a unor 

materiale video, acestea sunt doar menţionate, fără a fi monitorizat conţinitul lor. 

 

                                                 
2
 În ordine alfabetică 

http://urnal.md/
http://noi.md/
http://omg.md/
http://politik.md/


 3

 

1.6. Echipa 
Proiectul este realizat în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte de Asociaţia Presei 

Electronice (monitorizare TV), Asociaţia Presei Independente (monitorizare presă scrisă şi presă 

online), Centrul pentru Jurnalism Independent (monitorzare radio şi presă online). 

 

1.7 Cadrul metodologic 

 

Analiza de conţinut a instituţiilor mediatice s-a făcut în baza unor indicatori care permit 

cuantificarea şi calificarea ştirilor/emisiunilor cu caracter electoral, a prezenţei protagoniştilor de 

diferite categorii, a respectării normelor profesionale de către jurnalişti. 

 

Categorii de protagonişti:  

 Funcţionari de stat; 

 Politicieni; 

 Experţi; 

 Cetăţeni de rând; 

 Alţii. 

 

Categorii de instituţii:  

 Preşedinţia;  

 Parlamentul; 

 Guvernul; 

 Administraţia publică locală; 

 Partidele politice.  

 

Analiza cantitativă: 

 Frecvenţa apariţiilor actorilor politici: a) intervenţii directe; b) menţiuni/apariţii; 

 Durata apariţiilor actorilor politici: a) intervenţii directe; b) menţiuni/apariţii; 

 Numărul ştirilor/emisiunilor cu caracter electoral; 

 Numărul ştirilor conflictuale cu caracter electoral; 

 Numărul protagoniştilor în ştirile/emisiunile cu caracter electoral; 

  Paritatea sexelor în rândul protagoniştilor. 

 

Analiza calitativă: 

 Contextul prezentării actorilor politici în ştiri : a) pozitiv; b) negativ; c) neutru. 

  Atitudinea jurnalistului faţă de actorii politici în emisiuni: a) favorizantă b) defavorizantă, b) 

imparţială; 

  Numărul surselor în ştirile conflictuale: a) o sursă; b) două şi mai multe surse; 

  Respectarea principiului imparţialităţii în ştiri: a) părtinire; b) nepărtinire. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 4

 

CONCLUZII GENERALE 16-22 NOIEMBRIE 2014 

 

TV: 
- În a treia săptămână a lunii noiembrie, televiziunile monitorizate, cu excepţia GRT, au 

difuzat un număr de ştiri electorale comparabil cu cel din perioadele anterioare. GRT, prin 

numărul redus de ştiri electorale şi, corespunzător, numărul redus de concurenţi electorali 

despre care a relatat în ştiri, nu a putut contribui la o informare adecvată a publicului său; 

- În comparaţie cu perioada precedentă, situaţia a degradat uşor pe trei segmente monitorizate:  

numărul ştirilor electorale cu caracter conflictual, pluralitatea surselor în ştirile conflictuale 

şi atitudinea reporterilor; 

- În linii mari, televiziunile monitorizate au asigurat în ştiri un anumit echilibru al prezenţei în 

ştirile electorale a două categorii de protagonişti - funcţionari de stat şi politicieni; 

- Cel mai mare dezechilibru a fost atestat la 5 televiziuni: Prime Tv, Publika Tv, Canal 2, 

Canal 3 şi Jurnal Tv, cu referire la frecvenţa apariţiilor concurenţilor electorali şi la 

contextul plasării acestora în ştiri. Astfel, Prime Tv, Publika Tv, Canal 2 şi Canal 3 au 

mediatizat masiv şi în context pozitiv PDM, situaţia fiind comparabilă cu cea din prima 

săptămână a lunii noiembrie. Jurnal Tv a mediatizat masiv în ştiri electorale PDM în context 

negativ;  

-  Prime Tv, Publika Tv, Canal 2 şi Canal 3 au plasat în ştiri doi concurenţi electorali – PPP şi 

PCRM, preponderent în context negativ; 

-  la Tv7 şi N4 a fost înregistrat un anumit dezechilibru în numărul de apariţii ale concurentului 

electoral PLDM în context pozitiv, iar la Accent Tv – în numărul de apariţii ale PLDM în 

context negativ;  

- Concluzie generală: dacă în săptămâna precedentă de monitorizare (9 - 15 noiembrie 

2014) unele posturi de televiziunile au diminuat întrucâtva intensitatea favorizării 

clare a unor concurenţi electorali şi a defavorizării altor concurenţi electorali, în 

săptămână de raportare (16 – 22 noiembrie 2014) ele au revenit la practicile partizane 

anterioare. Unele televiziuni au substituit misiunea firească de informare adecvată a 

electoratului prin implicare directă în luptă electorală, ignorând astfel propriile 

angajamente scrise asumate în declaraţiile politicii editoriale pe durata campaniei 

electorale;  

- 10 din cele 12 posturi tv monitorizate au difuzat împreună 29 de emisiuni cu caracter 

electoral, numărul acestora variind de la o emisiune la cinci. Două posturi tv (Moldova 1 şi 

Pro TV Chişinău) nu au difuzat astfel de emisiuni; 

- În cadrul emisiunilor cu caracter electoral de la 10 posturi tv au fost mediatizaţi 18 

concurenţi electorali din totalul de 26; 

- Cei mai mulţi concurenţi electorali au fost mediatizaţi la emisiunea Politica de la TV7 (10), 

iar cei mai puţini – la Особое мнение de la Canal 3 şi la Лицом к региону de la GRT (câte 

5); 

- PLDM şi PDM au fost menţionaţi cel mai des la emisiunile cu caracter electoral de la cele 

10 posturi tv; 

- PCRM a fost concurentul electoral cu cea mai mare vizibilitate, fiind menţionat în cadrul 

emisiunilor de la toate cele 10 posturi tv; 

- Moderatorii emisiunilor au avut o atitudine părtinitoare faţă de protagoniştii personalizaţi şi 

sau/concurenţii electorali de 22 de ori, fiind semnalate 2 cazuri de favorizare şi 20 de cazuri 

de atitudine defavorizantă faţă de protagonişti. 

- 11 din 12 posturi tv monitorizate au difuzat publicitate electorală cu plată, de care au 

beneficiat nouă concurenţi electorali; 

- Şase concurenţi electorali (PLDM, PSRM, PPP, PL, PLR, PPRM) au plasat publicitatea 

electorală cu plată la aceleaşi posturi tv ca şi în perioada precedentă de raport, iar un 



 5

 

concurent electoral (PDM) a suplimentat cu un post numărul televiziunilor la care a plasat 

publicitate electorală cu plată; 

- Cea mai mare vizibilitate prin intermediul spoturilor electorale a avut-o PDM, iar cea mai 

mică – PPRM; 

- Un concurent electoral (PCRM) a plasat pentru prima dată spoturi electorale cu plată la 

posturile de televiziune monitorizate;  

- Un post de televiziune din 11 a comis o abatere de la regulile privind plasarea publicităţii 

contra plată la tv. 

- 8 din cele 12 posturi tv monitorizate au difuzat emisiuni de dezbateri electorale; 

- Cumulat, reprezentanţii tuturor celor 26 de concurenţi electorali înscrişi în cursa pentru 

alegerile parlamentare din 30 noiembrie au fost prezenţi la dezbaterile electorale televizate; 

- În cele mai multe cazuri, moderatorii au avut un comportament adecvat faţă de concurenţii 

electorali. Totuşi, la posturile tv Moldova 1 şi Jurnal TV s-au înregistrat abateri în acest 

sens. Moderatorii dezbaterilor electorale de la cele două posturi tv continuă să ignore 

principiul echidistanţei şi al corectitudinii, adoptând o atitudine mai degrabă defavorizantă 

faţă de concurenţii electorali.  

Radio: 
- Posturile de radio monitorizate au reflectat diferit campania electorală: unii radiodifuzori au 

alocat spațiu atât în buletinele de știri, cât și spoturilor de educație electorală, dar și 

dezbaterilor și publicității electorale, iar alții s-au limitat la difuzarea spoturilor de educație 

electorală și a publicității electorale; 

- Cele mai multe şi diverse ştiri au fost difuzate de radiodifuzorul public Radio Moldova (50), 

iar cele mai puține - de postul de radio Noroc (26);   

- Radio Moldova, Russkoie radio şi Radio Noroc s-au evidenţiat prin difuzarea unui număr 

mare de spoturi de educaţie electorală, dar şi printr-un număr mare de spoturi publicitare; 

- Posturile monitorizate au reflectat campania preponderent în știri simple, rata ştirilor 

conflictuale fiind mică (aproximativ 6%); 

- O mare parte a ştirilor controversate (53%) au fost dezechilibrate, iar poziţia autorilor a fost 

nepărtinitoare în  marea majoritate a cazurilor.  

- Majoritatea posturilor au citat preponderent funcţionari de stat şi politicieni în ştirile 

relevante, excepţie făcând Vocea Basarabiei și Radio Moldova care au asigurat o diversitate 

mai mare a surselor; 

- Din punctul de vedere al raportului gender al surselor citate, se constată un dezechilibru 

masiv în defavoarea surselor de sex feminin (8% versus 92% surse de sex masculin); 

- Radio Moldova și Vocea Basarabiei au asigurat accesul unui număr mare de concurenți 
electorali atât în știri, cât și în emisiunile de dezbateri, în timp ce Russkoie radio, Radio 

Noroc și Radio Plai au oferit cuvânt unui număr limitat de concurenți, eșuând să asigure 

pluralismul de opinie;   

- Judecând după frecvenţa şi contextul apariţiilor concurenţilor electorali, se poate afirma că 

la Radio Moldova şi Russkoie radio nu se constată favorizarea sau defavorizarea clară a 

vreunui concurent electoral; 

- Postul de radio Plai a favorizat PDM prin numărul mare de menţiuni în ştiri; 

- Vocea Basarabiei a favorizat uşor PLDM - prin numărul mare de intervenţii directe, 

menţiuni în  context pozitiv ale reprezentanţilor PLDM. 

Online: 
- Numărul materialelor care au vizat direct sau indirect campania electorală, publicate de cele 

10 portaluri monitorizate, a crescut semnificativ faţă de săptămâna precedentă de 

monitorizare, ajungând până la 656 articole (pentru comparaţie: în perioada 9-15 noiembrie, 

numărul acestora a fost de 508 articole). Creşterea s-a produs, în principal, din contul 

portalului Omg.md care aproape că şi-a dublat numărul de materiale în context electoral (de 



 6

 

la 62 până la 111). Printre portalurile cu cele mai multe ştiri electorale s-au numărăt şi 

Noi.md (83), Realitatea.md (73) şi Jurnal.md (71). 

- Din totalul ştirilor, 20 au fost materiale de educaţie electorală (numărul acestora fiind în 

creştere faţă de perioada precedentă de monitorizare), 499 au fost ştiri obişnuite, iar 137 

materiale au abordat un subiect de conflict; 

- Doar mai puţin de un sfert (24%) din articolele care au meditizat un conflict sau anumite 

acuzaţii în context electoral au fost realizate profesionist şi echilibrat, prin citarea tuturor 

părţilor implicate, celelalte materiale controversate au fost dezechilibrate (76%). La Omg.md 

au fost dezechilibrate 30 din cele 39 de materiale care au meditizat un subiect controversat, 

la Noi.md – 20 din 26; 

- 27,8% din materialele publicate pe site-uri au fost părtinitoare, fiind evidentă poziţia 

autorului faţă de protagoniştii materialelor. Doar Moldova.org a asigurat caracterul 

nepărtinitor al tuturor textelor publicate, foarte aproape de acest rezultat fiind Unimedia.info 

şi Realitatea.md; o situaţie nesatisfăcătoare se înregistrează în cazul portalurilor Jurnal.md 

şi Omg.md, unde numărul materialelor părtinitoare îl depăşeşte de 1,4-1,5 ori pe cel al 

materialelor nepărtinitoare. 

- La documentarea materialelor, portalurile online au recurs de cele mai dese ori la surse din 

categoria politicienilor (233 din totalul de 549 de surse, sau 42%), ponderea experților și a 

funcţionarilor de stat fiind mai mică – 132 (24%) și 117 (21%). La cetăţeni simpli s-a apelat 

de numai 17 ori (3%), iar la surse din alte categorii – de 50 de ori (9% din totalul surselor 

citate); 

- Știrile continuă să fie puternic dezechilibrate din punctul de vedere al raportului gender, 

majoritatea covârşitoare a surselor citate fiind de sex masculin, doar 30 din cele 549 de surse 

au fost femei, ceea ce reprezintă 5,5% din total. Moldova.org nu a avut nicio sursă feminină 

în articolele despre alegeri şi campania electorală;  

- După frecvenţa şi contextul apariţiilor directe şi a menţiunilor protagoniştilor, Noi.md a 

favorizat concurentul electoral PPP care a apărut de 7 ori în context pozitiv şi de 10 ori în 

context neutru, fiindu-i oferită şi o suprafaţă mare pentru apariţii directe (citate). În context 

negativ PPP a fost prezentat de acest portal de 4 ori; 

- Jurnal.md nu a prezentat niciun concurent electoral în context pozitiv şi a continuat să 

defavorizeze masiv PDM care a apărut în context negativ de 83 din cele 88 de ori cât a fost 

menţionat. În context preponderent negativ, dar mult mai rar decât PDM, au fost prezentaţi 

concurenţii electorali PCRM, PPP şi PSRM, parţial şi PLDM care însă are şi o cotă mare a 

apariţiilor neutre; 

- Omg.md favorizează masiv concurentul electoral PPP (39 apariţii în context pozitiv, 7 în 

context neutru şi un spaţiu de intervenţie directe/citate de peste 19 mii semne, de 5,5 ori mai 

mult decât următorul clasat – PCRM care de asemenea a fost prezentat preponderent în 

context pozitiv. PDM şi PLDM, dimpotrivă, sunt defavorizaţi de acest portal prin 

prezentarea aproape exclusivă în context negativ; 

- La Moldova.org se remarcă o ușoară favorizare a PDM prin numărul mai mare de apariții și 

mențiuni în context pozitiv ale reprezentanților acestui partid (4 apariții și 6 mențiuni, 

dintre care 6 în context pozitiv și 3 - neutru); 

- Politik.md a favorizat concurentul electoral PPP (10 apariţii în context pozitiv şi 6 apariţii în 

context neutru, plus o suprafaţă pentru intervenţii directe de cel puţin patru ori mai mare 

decât alţi concurenţi). În săptămâna de raportare, portalul a manifestat simpatie editorială şi 

faţă de  PSRM şi PPRM care au avut câte 5 apariţii în context pozitiv. Concurenţii electorali 

din coaliţia de guvernare (PDM, PLDM, PLR), dimpotrivă, sunt prezentaţi cel mai des în 

context negativ; 



 7

 

- La Moldova 24.info se remarcă favorizarea evidentă a PPP (8 apariții și 12 mențiuni, dintre 

care 10 în context pozitiv și 9 – neutru) și defavorizarea PLDM (2 apariții și 17 mențiuni, 

dintre care 12 în context negativ și 4 neutru); 

- La celelalte portaluri nu se evidențiază tendințe clare de favorizare sau defavorizare a 

vreunui concurent electoral în alegeri.  

Ziare: 
- Cele 8 ziare monitorizate au publicat în săptămâna de referinţă 123 articole care au vizat 

direct sau indirect alegerile, cu o suprafaţa de peste 57 mii centimetri pătraţi, înregistrându-

se o uşoară creştere a intensităţii reflectării campaniei electorale. Cele mai multe materiale 

relevante au apărut în KP v Moldove (24), Moldova Suverană, Panorama şi Nezavisimaia 

Moldova (câte 19); 

- Ziarele nu s-au preocupat nici în această săptămână de educaţia electorală a cititorilor săi, în 

total fiind publicate doar 6 materiale de acest gen, jumătate din ele – în Panorama; 

- Majoritatea articolelor au fost din categoria ştirilor obişnuite (107), iar în 10 cazuri a fost 

abordat un subiect controversat în context electoral; 

- Principiul deontologic al prezentării echilibrate a tuturor părţilor implicate în conflict a fost 

neglijat cu desăvârşire, un singur articol de conflict (în Vesti Gagauzii) fiind relativ 

echilibrat, în restul materialelor controversate fiind prezentată o singură opinie/poziţie; 

- Doar 44% din articolele la teme electorale au fost nepărtinitoare, celelalte au relatat despre 

anumite evenimente sau situaţii prin prisma autorului şi opinia acestuia a putut fi uşor 

percepută de cititori, acest indicator fiind în descreştere faţă de săptămâna precedentă de 

monitorizare, când au fost nepărtinitoare ceva mai mult de 46% din articole. Au fost 

părtinitoare toate cele 19 articole la tema alegerilor, publicate în Nezavisimaia Moldova, 10 

din cele 15 articole din Timpul, 8 din cele 16 articole din Panorama; 

- Ziarele au citat, în total, 92 de surse, în principal fiind vorba de experţi (30), politicieni şi 

funcţionari de stat (câte 24). Cetăţenii simpli au fost citaţi rareori (de 12 ori), inclusiv de 7 

ori în Timpul; 

- Principiul egalităţii de gen continuă să fie neglijat de ziarele monitorizate: doar 5,4% din 

surse (5 din 92) au fost femei, iar şase din cele opt ziare monitorizate (Moldova Suverană, 

KP v Moldove, Panorama, Jurnal de Chişinău, Vesti Gagauzii, Ziarul Naţional), nu au citat 

nicio sursă de gen feminin în articolele despre campania electorală;  

- După numărul apariţiilor şi menţiunilor concurenţilor electorali în articole, suprafaţa afectată 

acestora şi contextul prezentării, se poate constata că în săptămâna 16-22 noiembrie 2014 

Moldova Suverană a favorizat clar concurentul electoral PLDM care a fost prezentat în 

context pozitiv în 6 din cele 7 articole care au vizat acest partid, de asemenea i s-a oferit o 

suprafaţă de 680 cm.p. pentru intervenţii directe. Concurenţii electorali PPP şi PSRM au fost 

defavorizaţi prin prezentarea preponderent în context negativ; 

- Jurnal de Chişinău nu a favorizat vreun concurent electoral. PDM, PLDM, PL, PPP au 

apărut atât în context negativ, cât şi neutru; PSRM a fost menţionat de două ori, doar 

negativ; 

- Concurenţii electorali PCRM, PLDM, PDM, PPP, PSRM şi PL au avut cea mai mare 

vizibilitate în ziarul KP v Moldove, în context preponderent neutru; 

- Timpul a favorizat concurentul electoral PDM care a fost menţionat deseori în context 

pozitiv şi a fost unicul partid căruia i-a fost oferită suprafaţă de ziar pentru intervenţii directe 

(660 cm.p.). Concurenţii electorali PCRM, PSRM şi PPP au fost menţionaţi doar în context 

negativ, fiind astfel defavorizaţi; 

- În săptămâna de raportare, Panorama a favorizat clar concurenţii electorali PPP şi PSRM 

care au fost prezentaţi doar în context pozitiv, uneori neutru, şi li s-a oferit spaţiu pentru 

intervenţii directe (citate). PLDM şi parţial PDM au fost prezentare deseori în context 

negativ; 



 8

 

- Nezavisimaia Moldova a continuat să favorizeze masiv PCRM care a fost prezentat frecvent 

în context pozitiv (din 17 apariţii, 12 în context pozitiv, intervenţii directe pe o suprafaţă de 

1150 cm.p.; alte cinci apariţii în context neutru). PLDM, PDM, PL, mai rar PSRM şi PPP, 

dimpotrivă, au fost defavorizaţi prin prezentarea aproape de fiecare dată în context negativ;  

- Ziarul Naţional favorizează PLDM, acest concurent electoral fiind prezentat doar în context 

pozitiv sau neutru, iar suprafaţa pentru intervenţii directe oferită depăşind cu mult spaţiul 

pentru citatele reprezentanţilor altor concurenţi. PDM la fel a apărut în context pozitiv, dar şi 

neutru.  


