Raportul de monitorizare nr. 3 al API confirmă tendințele de partizanat politic evident din partea unor portaluri de știri
Cel de-al treilea raport de monitorizare a presei on-line în campania electorală, prezentat de Asociația Presei Independente (API) la 5 iulie 2021, confirmă tendințele de partizanat politic evident din partea unor portaluri de știri care fac agitație electorală directă sau indirectă în loc să informeze echilibrat publicul despre toți concurenții electorali. Raportul de monitorizare include indicatori cantitativi și calitativi, colectați în perioada 21-30 iunie curent de pe 10 portaluri[1], selectate de API în baza criteriilor de relevanță, notorietate/audienţă, limba de difuzare și geografie. Monitorizarea are loc în cadrul Coaliției civice pentru Alegeri Libere și Corecte și va continua până în ziua alegerilor inclusiv.
Prezentând raportul de monitorizare, directorul executiv API Petru Macovei a menționat că unele portaluri nu sunt surse de informare credibile, ci „gazete de perete” ale anumitor concurenți electorali, iar politica lor editorială este îndreptată preponderent spre denigrarea oponenților politici ai acestora. Denigrarea are loc prin etichetări, calificative, acuzații care nu sunt bazate pe fapte, ci pe falsuri, speculații și ipoteze, fără oferirea dreptului la replică celor vizați direct. Acest lucru se referă, în special, la site-urile Actualitati.md, Kp.md și Timpul.md. Doar două din cele 10 portaluri monitorizate – Agora.md și Newsmaker.md prezintă informația și concurenții electorali în mod echilibrat și neutru; aceste portaluri se ocupă și de informarea interactivă a cetățenilor cu drept de vot despre scrutinul din 11 iulie 2021 și concurenții electorali, ajutând oamenii să facă o alegere conștientă.
În altă ordine de idei, directorul API a atras atenția asupra unor cazuri de publicitate electorală mascată pe unele site-uri, afirmând că prin aceste tertipuri are loc manipularea publicului, ceea ce se va răsfrânge asupra reputației profesionale a portalurilor.
Autorii raportului au constatat următoarele tendințe editoriale în perioada 21-30 iunie 2021 referitoare la cele 10 publicații online monitorizate:
- Cele mai multe materiale jurnalistice s-au referit la domeniul politic, dar s-a mărit și numărul subiectelor dedicate procesului electoral per ansamblu, acesta fiind mediatizat de peste 3 ori mai puțin decât domeniul politic;
- Realitatea.md a publicat cel mai mare număr de materiale relevante pentru contextul electoral, iar Gagauzinfo.md – cel mai mic număr;
- Toți concurenții înregistrați în cursa electorală au fost vizați în materialele jurnalistice, dar în proporții diferite, iar cel mai des în calitate de protagonist a apărut concurentul electoral PAS;
- Toți concurenții electorali au fost citați în calitate de surse în materialele publicate, iar cel mai des au fost citați/citate reprezentanții/reprezentantele PSRM care este parte a BECS;
- Materialele publicate de toate cele 10 instituții media au fost disproporționate din punct de vedere al genului, în favoarea bărbaților, aceștia fiind citați de peste 5 ori mai des decât femeile. Gagauzinfo.md nu a citat nicio femeie în puținele materiale publicate în perioada de raport;
- Concurenții electorali BECS și AUR au fost cel mai des plasați într-un context pozitiv care i-a favorizat;
- Concurenții electorali PAS și BECS au fost cel mai des plasați într-un context negativ care i-a defavorizat;
- 6 din 10 publicații media monitorizate au prezentat informația referitoare la campania electorală în mod dezechilibrat, promovând, mai mult sau mai puțin, direct sau indirect agenda unor concurenți electorali;
- 2 din 10 publicații (Actualitati.md și Kp.md) au promovat deschis, direct și masiv BECS, defavorizând cu aceeași intensitate concurentul PAS, dar și pe președinta Republicii Moldova Maia Sandu. Cele două publicații au avut în perioada de raport un comportament editorial asemănător, promovând intens BECS și exponenții PSRM. În același timp, ambele publicații au plasat PAS, dar și pe președinta Maia Sandu, în contexte defavorizante. În cazul acuzațiilor, insinuărilor etc., replica celor vizați/vizate a lipsit;
- Alte 2 publicații (Noi.md și Sputnik.md), deși mai discret, au plasat mai des în contexte favorizante concurentul electoral BECS, și în contexte defavorabile – PAS;
- O publicație (Timpul.md) a promovat agenda electorală a concurentului AUR, defavorizând și discreditând alți concurenți, în special PAS și BECS. Acest portal a avut în continuare o politică editorială tendențioasă, evenimentele electorale și concurenții fiind prezentate/prezentați selectiv și cu o atitudine lipsită de echidistanță jurnalistică. Este singura publicație care nu a mediatizat niciun concurent electoral în manieră exclusiv neutră.
- 2 publicații (Agora.md și Newsmaker.md) au avut o politică editorială echilibrată în raport cu toți concurenții electorali, fără a favoriza sau defavoriza pe cineva. Agora.md a avut cea mai echidistantă atitudine în raport cu evenimentele electorale și concurenții. Newsmaker.md, la rândul său, a fost singura publicație care a citat în materialele publicate toți concurenții electorali înscriși în cursa pentru alegerile parlamentare anticipate.
- Gagauzinfo.md a acordat o atenție insignifiantă campaniei electorale, publicând un număr extrem de mic de materiale cu referire la acest subiect.
- Două publicații (Realitatea.md și Unimedia.info) au reflectat campania electorală prin oferirea spațiului pentru un număr mare a concurenților electorali, dar au admis în mai multe rânduri favorizări și defavorizări, comentarii unilaterale, declarații fără replică etc.
Raportul de monitorizare conține și recomandări pentru portalurile monitorizare pentru o informare corectă și pluralistă a publicului în campania electorală.
Mai multe detalii puteți găsi în Raportul de monitorizare nr. 3, publicat pe paginile web www.api.md și www.alegeliber.md. Versiunile sumare ale raportului vor fi disponibile în curând și în limbile engleză și rusă.
Pentru informații suplimentare, puteți contacta la numărul de telefon 022 210602 sau la rodica.malic@api.md, persoană de contact: Rodica Malic, coordonatoare comunicare API.
Raportul este realizat de Asociația Presei Independente (API) în cadrul unui proiect finanțat de National Endowment for Democracy (SUA). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.