API a prezentat Raportul nr. 1 de monitorizare a presei on-line în perioada și campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021

Astăzi, Asociația Presei Independente (API) a prezentat primul raport de monitorizare a presei on-line în perioada și campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie 2021. Raportul cuprinde perioada 1-10 iunie curent și datele de monitorizare a 10 portaluri [1], selectate de API în baza criteriilor de relevanță, notorietate/audienţă, limba de difuzare și geografie. Monitorizarea are loc în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte și va continua până în ziua alegerilor, iar API va prezenta rapoarte după fiecare zece zile de campanie.

Metodologia de monitorizare prevede măsurarea și analiza unor indicatori cantitativi și calitativi pentru a stabili contextul prezentării concurenților electorali în materialele jurnalistice. Este monitorizat întreg conţinutul editorial al portalurilor, fără publicitatea marcată corespunzător, iar fiecare știre sau opinie este supusă unei evaluări pentru a determina dacă sunt favorabile, defavorabile sau neutre în raport cu unul sau mai mulți concurenți electorali.

„În perioada 1-10 iunie 2021, cele 10 publicații online monitorizate au abordat în special subiecte politice în context electoral, și mai puțin procesul electoral per ansamblu. Trei publicații au avut o politică editorială relativ echilibrată în raport cu protagoniștii/protagonistele, inclusiv concurenții electorali. Alte cel puțin trei publicații au promovat masiv anumiți concurenți, iar în patru cazuri nu a fost constatată o favorizare/defavorizare evidentă în această perioadă. Câteva portaluri au manifestat un comportament editorial ostil față de unii concurenți electorali, au fost atacuri la persoane, imagini jignitoare și bancuri electorale adaptate pentru a-i defavoriza pe unii concurenți”, a menționat la conferința de presă de lansare a raportului Aneta Gonța, expertă API.

Autorii raportului au constatat următoarele tendințe editoriale în primele 10 zile ale lunii iunie:

  • Evenimentele electorale sunt mediatizate preponderent prin intermediul știrilor, iar cele mai multe materiale care au vizat direct sau indirect alegerile și campania electorală au publicat Noi.md și Timpul.md, cele mai puține – Gagauzinfo.md;
  • Tema predilectă a presei online este politicul și declarațiile/acțiunile partidelor, iar procesul electoral propriu-zis este reflectat mult mai rar (unui material despre procesul electoral i-au revenit cinci știri și/sau opinii despre politică și partide);
  • Concurentul electoral Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) a fost protagonistul celor mai multe materiale în total pe cele 10 portaluri, dar și cel mai des plasat într-un context negativ care l-a defavorizat;
  • Concurentul electoral Blocul Electoral al Comuniștilor și Socialiștilor (BECS) a fost cel mai des plasat într-un context pozitiv care l-a favorizat;
  • Materialele publicate portalurile monitorizate au fost disproporționate din punct de vedere al genului, în favoarea bărbaților, aceștia fiind citați de peste trei ori mai des decât femeile;
  • Actualitati.md și Kp.md au avut un comportament editorial asemănător, fiind atestată o promovare a concurentului BECS și a exponenților PSRM. În același timp, ambele publicații au plasat PAS, dar și pe președinta Republicii Moldova Maia Sandu, în contexte defavorizante în materialele publicate. În cazurile acuzațiilor, insinuărilor etc., replica celor vizați/vizate a lipsit;
  • Noi.md, Sputnik.md, deși au acoperit un spectru mai larg al evenimentelor cu caracter electoral, au manifestat mai multă simpatie pentru concurentul electoral BECS, dar și o atitudine critică și defavorizantă în raport cu PAS;
  • Gagauzinfo.md a acordat puțină atenție subiectelor electorale. Deși o tendință clară de favorizare sau defavorizare a concurenților electorali nu a fost conturată, în cazul PAS s-a atestat o ușoară defavorizare, iar concurenți ca Partidul Politic Șor (PPȘ), Partidul Politic Democrația Acasă (PPDA) sau BECS au apărut mai mult în contexte care i-au favorizat;
  • Unimedia.info a prezentat, numeric, PAS mai des neutru, dar si in context care l-a devaforizat; BECS – în context defavorizant și neutru, iar PPDA a beneficiat de cele mai multe articole favorizante în comparație cu alți concurenți. Câteva materiale se pretează la categoria publicitate electorală, dar nu sunt marcată astfel, și au apărut în fluxul general de știri;
  • Agora.md și Newsmaker.md au avut, per ansamblu, o politică editorială relativ echilibrată în mediatizarea subiectelor cu caracter electoral direct sau indirect. Materialele au fost în majoritatea cazurilor echidistante, dar imaginile video anexate în mai multe cazuri au conținut elemente de favorizare sau defavorizare a anumitor concurenți electorali;
  • Realitatea.md a mediatizat relativ echilibrat evenimentele electorale, anumite imagini video fiind favorabile sau defavorabile anumitor concurenți electorali. De asemenea, au fost atestate câteva cazuri de texte cu un conținut publicitar, care însă nu au fost marcate corespunzător;
  • Timpul.md a avut o politică editorială tendențioasă, evenimentele electorale și concurenții fiind prezentați selectiv și cu o atitudine lipsită de echidistanță jurnalistică. Publicația a susținut deschis și a favorizat masiv concurentul electoral Alianța pentru Unirea Românilor (AUR), manifestând un comportament ostil față de alți concurenți.

Mai multe detalii puteți găsi în Raportul de monitorizare nr. 1, publicat și pe pagina web www.api.md.