API a prezentat Raportul nr. 2 de monitorizare a portalurilor în campania electorală: Speculații, acuzații fără drept la replică și prezentare selectivă a candidaților
Metodologia de monitorizare prevede măsurarea și analiza unor indicatori cantitativi și calitativi pentru a stabili contextul prezentării concurenților electorali în materialele jurnalistice. Este monitorizat întreg conținutul editorial al portalurilor, fără publicitatea marcată corespunzător, iar fiecare știre sau opinie este supusă unei evaluări pentru a determina dacă sunt favorabile, defavorabile sau neutre în raport cu unul sau mai mulți concurenți electorali.
Cu mai puțin de o lună până la alegeri, unele portaluri nu-și ascund „simpatiile”, astfel, în blocul de știri sunt prezentate chiar și afișele electorale ale unor candidați, iar acuzațiile la adresa altora se regăsesc și în titlurile manipulatoare ale știrilor.
„Din păcate, multe din portalurile monitorizate nu sunt altceva decât surse de agitație electorală pentru unii concurenți și împotriva altora, iar cititorii care citesc aceste site-uri nu sunt informați obiectiv pentru a-i ajuta să facă o alegere conștientă, ci mai curând sunt dezinformați și intoxicați cu diferite falsuri și speculații. Doar două din portalurile monitorizate, în primul rând Agora.md, dar și Newsmaker.md își îndeplinesc misiunea de informare echilibrată în această campanie electorală”, a menționat Petru Macovei, director executiv API, la conferința de presă de lansare a raportului nr. 2.
Autorii raportului au constatat următoarele tendințe editoriale în perioada 11-20 iunie 2021:
- Concurenții electorali BECS și AUR au fost cel mai des plasați într-un context pozitiv care i-a favorizat.
- Concurentul electoral PAS a fost cel mai des plasat într-un context negativ care l-a defavorizat.
- 7 din 10 publicații media monitorizate au promovat agenda unor concurenți electorali, direct sau indirect, și nu au prezentat informația în mod echilibrat.
- 3 din 10 publicații (Actualitati.md, Kp.md și Noi.md) au promovat deschis, direct și masiv concurentul electoral BECS, defavorizând cu aceeași intensitate concurentul PAS, dar și pe președinta Maia Sandu. Actualitati.md și Kp.md, în special, au avut în perioada de raport un comportament editorial asemănător, promovând intens concurentul BECS și exponenții PSRM. În același timp, ambele publicații au plasat PAS, dar și pe Maia Sandu, în contexte defavorizante în materialele publicate. În cazurile acuzațiilor, insinuărilor etc., replica celor vizați/vizate a lipsit.
- Alte 3 publicații (Gagauzinfo.md, Sputnik.md și Unimedia.info), deși mai discret, au plasat mai des în contexte favorizante concurentul electoral BECS, și în contexte defavorabile – PAS. Unimedia.info a prezentat, numeric, și PPDA, PACE și PDM în contexte favorizante. Câteva materiale s-au pretat în continuare la categoria publicitate electorală, dar nu au fost marcate astfel, și au apărut în fluxul general de știri.
- O publicație (Timpul.md) a promovat agenda electorală a concurentului AUR, defavorizând și discreditând alți concurenți, în special PAS și BECS. Timpul.md a avut în continuare o politică editorială tendențioasă, evenimentele electorale și concurenții fiind prezentate/prezentați selectiv și cu o atitudine lipsită de echidistanță jurnalistică.
- 2 publicații (Agora.md și Newsmaker.md) au avut o politică editorială relativ echilibrată în raport cu toți candidații electorali. Agora.md a avut cel mai echidistant comportament editorial dintre publicațiile monitorizate.
- O publicație (Realitatea.md) deși per ansamblu a reflectat echidistant evenimentele electorale, a admis, în special în video-uri, favorizări ale PAS și defavorizări în special ale BECS și PPDA. De asemenea, au fost atestate câteva cazuri de texte cu un conținut publicitar, care însă nu a fost marcat corespunzător.
Mai multe detalii puteți găsi în Raportul de monitorizare nr. 2, publicat pe pagina web www.api.md.