Raport nr. 1 de monitorizare a mass-mediei (instituții TV) în perioada electorală pentru alegerile prezidențiale 2020
Televiziunea Centrală a prezentat preponderent în lumină pozitivă reprezentanții Partidului Politic „Șor” (PP Șor) și implicit pe exponenta formațiunii în alegeri, Violeta Ivanov, ceilalți candidați și partide fiind prezentate mai mult neutru. Prime TV și Publika TV au reflectat relativ neutru candidații în alegeri, iar tonalitatea reflectării instituțiilor statului a fost mai mult neutră, dar și pozitivă în unele cazuri. Partidele au fost reflectate neutru, cu excepția PP Șor, care la Prime TV a beneficiat de un număr mare de materiale pozitive.
Jurnal TV, Pro TV și TV8 au avut un comportament relativ echilibrat, fără a fi constatate tendințe evidente de prezentare a instituțiilor statului, concurenților electorali și a partidelor politice în lumină pozitivă, o mică parte din acești actori fiind prezentați în lumină negativă.
Prin monitorizarea mass-media, CJI și-a propus să informeze publicul cu privire la comportamentul presei în campania electorală și accesul concurenților electorali la mass-media, dar și să sesizeze instituțiile de reglementare cu privire la tendințele în măsură să afecteze performanța mass-mediei sau să compromită abilitatea acesteia de a oferi publicului informații veridice, echidistante și pluraliste.
CJI recomandă Consiliul Audiovizualului să folosească rapoartele de monitorizare pentru a se autosesiza și a evalua dacă posturile monitorizate au respectat dreptul la informare completă, obiectivă și veridică. În total au fost monitorizați zece radiodifuzori: Moldova 1, Prime TV, Publika TV, Jurnal TV, NTV Moldova, Primul în Moldova, Accent TV, Pro TV, TV8 și Televiziunea Centrală. Posturile au fost selectate în conformitate cu următoarele criterii: audiența/impactul (național, regional), tipul de media (audiovizual), forma de proprietate (publică, privată), limba difuzării (română, rusă).
Pentru a face cunoștință cu varianta integrală a Raportului nr. 1 privind monitorizarea mass-mediei în perioada electorală și campania electorală, puteți consulta link-ul: http://media-azi.md/sites/default/files/Raport%20nr1%202020_prezidentiale.pdf