Monitorizarea portalurilor în campania electorală de către API: la fel de multă părtinire, însă mai puțină agresivitate
Asociația Presei Independente (API) a prezentat al patrulea raport de monitorizare a presei online în campania electorală pentru alegerile prezidențiale 2020 care vizează perioada 18 – 24 octombrie. Raportul conține analiza datelor cantitative și calitative referitoare la comportamentul editorial a 12 portaluri informaționale[1] de limbă română și limbă rusă. Monitorizarea are loc în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte și va continua până în ziua alegerilor, eventual, și în turul doi al scrutinului, iar API va prezenta rapoarte săptămânale.
La conferința de presă de prezentare a raportului, Petru Macovei, directorul executiv API, a vorbit despre tendințele înregistrate în penultima săptămână înaintea alegerilor și despre contextul în care au fost prezentați cei opt prezidențiabili pe fiecare din cele 12 portaluri monitorizate. Astfel, toți cei șase candidați și cele două candidate la funcția de președinte au apărut în calitate de protagoniști/protagoniste ale materialelor cu caracter electoral, însă în proporții diferite: candidatul independent susținut de PSRM Igor Dodon a fost protagonistul celor mai multe materiale, iar candidatul PUN Octavian Țîcu – al celor mai puține (de aproape 5 ori mai rar decât I. Dodon, în ansamblu pe cele 12 portaluri). În același timp, Dodon a fost și cel mai des citat în calitate de sursă, iar cel mai rar – candidatul PLDM Tudor Deliu (în proporție de 34:1). Materialele publicate de toate cele 12 portaluri monitorizate au fost în continuare puternic disproporționate din punct de vedere al genului, în favoarea bărbaților, cel mai bun raport de gen al surselor fiind înregistrat de portalurile Newmaker.md și Realitatea.md (la o sursă de gen feminin, citată în materialele relevante, au revenit circa patru surse de gen masculin), iar cel mai nefavorabil raport de gen a fost pe portalul Actualitati.md – 19:1 în favoarea bărbaților.
Frecvența articolelor, volumul acestora și analiza contextului de prezentare a diferitor candidați confirmă caracterul partizan al unor portaluri, politica editorială a cărora este îndreptată nu spre informarea obiectivă a publicului despre alegeri și candidați, ci spre promovarea unora dintre aceștia și discreditarea altora.
Pentru perioada 18 – 24 octombrie 2020, autorii raportului au constatat următoarele tendințe generale:
• Actualitati.md, Aif.md și Kp.md au avut un comportament editorial asemănător, cu elemente pronunțate de părtinire, favorizându-l și promovându-l accentuat pe candidatul independent susținut de PSRM Igor Dodon. Candidata PAS Maia Sandu a continuat să fie defavorizată de cele trei publicații, dar mai puțin agresiv față de perioadele anterioare de raport. Totuși, Kp.md a pubicat materiale în care atât Maia Sandu cât și alți doi candidați (Dorin Chirtoacă, Blocul electoral Unirea, și Renato Usatîi, Partidul Nostru) au fost etichetați în mod denigrator, fără să le fi fost oferit dreptul la replică;
• Noi.md, Sputnik.md și Vedomosti.md l-au favorizat în continuare pe Igor Dodon prin tonalitatea reflectării și prezentarea în context pozitiv. În același timp, Maia Sandu, dar și Renato Usatîi au apărut cel mai des în contexte defavorizante în materialele celor trei publicații (ultimul în special pe Vedomosti.md);
• Gagauzinfo.md a continuat să acorde puțină atenție campaniei electorale, iar știrile s-au referit la procesul electoral în general și la domeniul politic;
• Unimedia.info a mediatizat procesul electoral și activitățile candidaților/candidatelor, plasându-i cel mai des în contexte favorizante pe Igor Dodon și pe Andrei Năstase (PPDA) dar și pe Violeta Ivanov (Partidul „Șor”);
• Agora.md și Newsmaker.md au avut o politică editorială relativ echilibrată, autorii materialelor fiind, în general, nepărtinitori, iar candidații și candidatele au fost prezentați/prezentate de cele mai multe ori în context neutru, dar și pozitiv sau negativ, însă fără o tendință clară de favorizare sau defavorizare. Newsmaker.md a avut cel mai echilibrat comportament editorial în perioada vizată;
• Realitatea.md a mediatizat toți candidații și candidatele atât neutru, cât și pozitiv sau negativ. Candidatul Igor Dodon a apărut de cele mai multe ori în context defavorizant.
• În materialele publicate de Timpul.md, Igor Dodon a apărut cel mai des într-un context care nu l-a favorizat.
Mai multe detalii puteți găsi în Raportul de monitorizare nr. 4, publicat pe paginile web www.api.md și www.alegeliber.md.
Raportul este realizat de Asociația Presei Independente (API) în cadrul unui proiect de monitorizare a mass-media implementat cu sprijinul financiar al National Endowment for Democracy (SUA). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.
[1] (în ordine alfabetică): Actualitati.md, Agora.md, Aif.md, Gagauzinfo.md, Kp.md, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Timpul.md, Unimedia.info, Vedomosti.md