RAPORT NR.3 DE MONITORIZARE A MASS MEDIA ÎN PERIOADA ELECTORALĂ 2019

Dintre candidații în circumscripțiile uninominale, cei mai mediatizați au fost Vladimir Plahotniuc (afiliat PDM) – 48 de ori, Andrei Năstase (afiliat Blocului ACUM) – 45 de ori; Maia Sandu (afiliată Blocului ACUM) – 28 de ori; Călin Vieru (independent)- 25 de ori și Constantin Țutu (afiliat PDM) – de 19 ori.

Dintre instituțiile de stat, președintele Dodon și reprezentanții Președinției dețin întâietatea, atât din punct de vedere al frecvenței aparițiilor, cât și al duratei intervențiilor directe.

Cât privește tonalitatea reflectării concurenților electorali, de cele mai mute ori, de tonalitate pozitivă au beneficiat concurenții electorali în circumscripția națională PDM, urmați de PSRM și Partidul Politic Șor. Similar, actorii electorali în circumscripții uninominale afiliați acestor partide au fost protagoniștii celor mai multe materiale cu tonalitate pozitivă.

În același timp, PDM și Blocul ACUM au apărut în cele mai multe materiale cu tonalitatea negativă. În circumscripții uninominale, mai multe cazuri de tonalitate negativă au fost înregistrate pentru concurenții afiliați Blocului ACUM. Reprezentanții instituțiilor statului, în special Președinția, au fost vizați prioritar în materiale cu tonalitate  pozitivă, iar cei ai Parlamentului și Guvernului – cu tonalitate mai mult neutră, dar și pozitivă.

Dintre concurenții din circumscripții uninominale, cele mai multe apariții în materiale cu tonalitate pozitivă i-au revenit lui Vladimir Plahotniuc (afiliat PDM ), urmat de Ilan Șor (afiliat Partidului Politic Șor), iar cele mai multe cu tonalitate negativă – lui Andrei Năstase și Maiei Sandu (afiliați Blocului Electoral ACUM).

Directoarea executivă a CJI Nadine Gogu a menționat că, deocamdată, nu s-a atestat o diferență prea mare între situația constatată în ultimul raport de monitorizare și cea reflectată în primul raport. Singura schimbare este la postul public Moldova 1, care, în marea majoritate a cazurilor, a avut o tonalitate neutră pentru toți și au fost mai puține materiale în care protagoniștii au fost prezentați pozitiv. „În rest, aceeași situație: sunt două posturi care susțin masiv un candidat electoral pe circumscripția națională și uninominală și alte patru posturi care susțin un alt candidat în circumscripția națională”, a constatat Nadine Gogu.

Petru Macovei, directorul executiv al API, organizație care monitorizează domeniul online și presă scrisă, a observat tendința unor portaluri de a aborda selectiv faptele, favorizând sau defavorizând anumiți concurenți electorali. Expertul a afirmat că, din cele 16 instituții de presă  monitorizate, șase portaluri pot fi prezentate ca și exemplu de prezentare echilibrată a concurenților, iar alte șase „sunt foarte clar montate politic”. „Discursurile au devenit mai dure în raport cu oponenții. S-au produs anumite schimbări și vizavi de vizibilitatea unor candidați în funcție de evenimentele care se derulează. Așa cum am prezentat, Ilan Șor și partidul pe care îl reprezintă au devenit top de afiș pentru presa online”, a informat Petru Macovei.

Reamintim că organizațiile de media monitorizează 12 posturi tv, 15 portaluri online și un ziar. Acestea sunt, posturile tv  Moldova 1, GRT, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, NTV Moldova, Pro TV Chișinău, TV8, Accent TV, TV Centrală; portalurile online Agora.md, Aif.md, Deschide.md, Diez.md, Esp.md, Gagauzinfo.md, Kp.md, Moldova.org, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Timpul.md, Unimedia.info, Zdg.md și ziarul Jurnal de Chișinău.

Aici puteți vedea Conferința de presă de lansare a raportului.