Spre sfârșit de campanie, presa devine tot mai partizană
Centrul pentru Jurnalism Independent lansează, în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte, cel de-al treilea raport de monitorizare a modului în care este reflectată campania electorală pentru alegerile locale generale. În baza rezultatelor monitorizării se poate de constatat că, în intervalul 16-29 mai 2011, mass-media monitorizate au avut un comportament diferit în reflectarea campaniei electorale, unele din ele admiţând derogări de la principiile etice şi deontologice. Astfel,
• Postul Prime TV nu a admis abateri grave de la normele deontologice care ar fi dus la distorsionarea realităţii. Totuşi, frecvenţa apariţiei unor candidaţi în ştiri şi unghiul de abordare a evenimentelor electorale denotă clar simpatia editorială a acestui post de televiziune faţă de Partidul Democrat. În unele cazuri materialele puse pe post în buletinul de ştiri au reprezentat agitaţie electorală în favoarea PDM.
• Postul privat cu acoperire naţională NIT continuă să fie o tribună de manipulare a opiniei publice prin promovarea deschisă a ideologiei Partidului Comuniştilor din Republica Moldova. Majoritatea ştirilor puse pe post de NIT deformează mesajele contracandidaţilor electorali ai acestei formaţiuni şi îi prezintă în context negativ fără a le oferi dreptul la replică. NIT utilizează caricaturi şi imagini de arhivă care denaturează mesajele şi realităţile din campanie.
• Euro TV a avut un comportament imparţial şi a asigurat pluralismul de opinie, fără abateri de la standardele profesionale şi deontologice.
• Postul cu acoperire regională N4 a favorizat uşor PLDM atât prin ştiri de la evenimente electorale, cât şi prin ştiri de imagine cu prezenţa premierului Filat.
• La Jurnal TV nu se remarcă o părtinire evidentă în favoarea sau defavoarea vreunui concurent electoral. Totuşi, judecând după frecvenţa şi contextul apariţiei în ştiri, de tratament preferenţial au beneficiat PL, în special Dorin Chirtoacă, și Mihai Godea, candidat independent.
• Cotidianul Adevărul a reflectat campania echilibrat, fără a se situa de partea unor sau altor concurenţi electorali. Nu au fost înregistrate abateri evidente de la standardele profesionale şi deontologice.
• În Timpul de dimineaţă au fost remarcate unele probleme la capitolul echilibrului surselor în materialele controversate, fiind totodată înregistrate mai multe materiale care pot fi catalogate ca şi publicitatea mascată. Ziarul îl favorizează pe candidatul PL, Dorin Chirtoacă, şi îl defavorizează pe Igor Dodon, candidatul PCRM.
• Jurnal de Chişinău tinde să promoveze o atitudine corectă şi obiectivă faţă de toţi concurenţii electorali, cu respectarea standardelor profesionale şi deontologice. Totuşi, în mai multe materiale de opinie sau cu caracter pamfletar a fost remarcată o defavorizare nuanţată a Partidului Comuniştilor din Republica Moldova.
• Publicaţiile Moldova suverană şi Nezavisimaia Moldova au făcut partizanat deschis în favoarea candidatului PCRM şi în defavoarea celorlalţi concurenţi electorali, în special din partea PL. În ambele ziare se menţine tendinţa de a prezenta informaţie mai mult unilaterală, bazată pe o singură sau mai multe surse, dar care exprimă aceleaşi puncte de vedere. Limbajul utilizat, în special în materialele de opinie, este deseori peiorativ, iar imaginile trucate contravin normelor deontologice.
Scopul acestui proiect este de a monitoriza şi informa publicul referitor la comportamentul mass-media audiovizuale în campania electorală, inclusiv a accesului concurenţilor electorali la mass-media şi asigurarea pluralismului de opinie.
Raportul este realizat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania electorală”, cu susţinerea financiară a Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi) şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei (DANIDA). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor.