CJI a lansat cel de-al patrulea raport de monitorizare a alegerilor locale

Centrul pentru Jurnalism Independent lansează, în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte, cel de-al patrulea raport de monitorizare a modului în care este reflectată campania electorală pentru alegerile locale generale. În baza rezultatelor monitorizării se poate de constatat că, în intervalul 30 mai–12 iunie 2011, nu s-au remarcat schimbări semnificative în comportamentul mass-media monitorizate. Cu excepţia unui post de televiziune şi a două ziare, în mass-media analizate nu se observă abateri grave de la standardele profesionale și principiile deontologice.
Audiovizual:

–    Postul privat cu acoperire națională, Prime TV a respectat standardele profesionale şi etice în abordarea subiectelor cu caracter electoral. Postul continuă să favorizeze uşor Partidul Democrat şi candidaţii acestuia la funcţia de primari şi consilieri locali.
–    Postul privat cu acoperire națională NIT a promovat deschis PCRM-ul, transformându-se într-o portavoce a acestui partid. Volumul foarte mare, dar și conținutul știrilor denotă că, din punct de vedere editorial, NIT este o televiziune partizană politic, ceea ce contravine deontologiei profesionale şi prevederilor legale. Majoritatea ştirilor de la NIT au fost părtinitoare și, uneori, denigratoare. Postul promovează limbajul jurnalistic agresiv, utilizează imagini ce contravin principiilor profesionale şi deontologice.
–    Posturile Euro TV și Jurnal TV au avut un comportament mai echilibrat, fără abateri grave de la standardele profesionale şi deontologice. Din punctul de vedere al frecvenței și contextului apariției concurenților la Euro TV și Jurnal TV se remarcă o ușoară favorizare a candidatului PL la funcția de primar de Chișinău.
–    Postul de televiziune N4 respectă, în general, standardele deontologice și profesionale de reflectare a campaniei. N4 a favorizat uşor PLDM prin frecvența mare a știrilor despre liderul acestei formaţiuni, tot el şi premierul ţării.

Presa scrisă:

–    Ziarul Adevărul a reflectat sfârșitul campaniei echilibrat, fără a se situa de partea unor sau altor concurenţi electorali.
–    În Jurnal de Chişinău nu au fost înregistrate abateri evidente de la standardele profesionale şi deontologice. Se remarcă o ușoară favorizare a candidatului PL.
–    Timpul de dimineaţă reflectă activ campania electorală, fără a încălca grav principiile etice și profesionale. Judecând după frecvența materialelor favorabile/defavorabile anumitor concurenți, constatăm favorizarea candidatului PL şi defavorizarea candidatului PCRM.
–    Publicaţiile Moldova suverană şi Nezavisimaia Moldova au făcut partizanat deschis în favoarea candidatului PCRM şi în defavoarea concurentului electoral din partea PL. Ambele ziare au carenţe la capitolul imparţialitate şi echilibrul surselor, pluralism de opinie. Limbajul utilizat, în special în materialele de opinie, este deseori peiorativ, iar multe articole sunt însoţite de imaginile trucate care contravin normelor deontologice.

Raportul este realizat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania electorală”, cu susţinerea financiară a Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi) şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei (DANIDA). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanţatorilor. Scopul acestui proiect este de a monitoriza şi informa publicul referitor la comportamentul mass-media audiovizuale în campania electorală, inclusiv a accesului concurenţilor electorali la mass-media şi asigurarea pluralismului de opinie.