Nota analitică a Asociației pentru Democrație Participativă (ADEPT) cu privire la constituirea secțiilor de votare peste hotarele țării pentru alegerile prezidențiale din 1 noiembrie 2020

Asociația pentru Democrație Participativă (ADEPT) a prezentat o notă analitică privind modul de constituire a secțiilor de votare peste hotarele țării și probabilitatea numărului secțiilor de votare din străinătate ce urmează a fi deschise la alegerile prezidențiale din anul 2020.

Corectitudinea și caracterul transparent al procesului de constituire al secțiilor de votare peste hotarele țării sunt esențiale pentru a asigura dreptul de vot al cetățenilor moldoveni aflați în străinătate și de a fundamenta încrederea acestora în aplicarea cu bună credință a legislației electorale de către instituțiile statului. Subiectul numărului și amplasării geografice al secțiilor de votare peste hotare, inclusiv al modalității de constituire a acestora, a fost unul dezbătut la precedentele alegeri prezidențiale. Începând cu anul 2019, Comisia Electorală Centrală (CEC) a preluat de la Guvern responsabilitatea de constituire a secțiilor de votare în afara țării, care din anul 2010 pot fi deschise și în alte localități decât misiunile diplomatice și oficiile consulare ale Republicii Moldova, cu acordul autorităților competente din țările respective.

Pentru anul 2020, Comisia Electorală Centrală a prevăzut cheltuieli pentru deschiderea a 150 de secții de votare în străinătate. Pe 26 august 2020, Asociația pentru Democrație Participativă “ADEPT” a făcut publică o notă analitică privind modul de constituire și probabilitatea numărului secțiilor de votare din străinătate pentru alegerile prezidențiale din anul 2020. Utilizând metodologia elaborată în mai 2020 de către Asociația Promo-LEX, ADEPT a efectuat o simulare a numărului estimativ al secțiilor de votare ce urmează a fi deschise în străinătate, reieșind din informațiile oficiale disponibile privind cele trei criterii de constituire ale secțiilor de votare.

Cele trei criterii sunt: numărul de alegători care au participat la alegerile parlamentare din 2019; numărul înregistrărilor prealabile ale alegătorilor aflați peste hotare, publicate pe pagina web a CEC www.alegator.md, de la 2018 încoace, și numărul cetățenilor aflați în străinătate, potrivit datelor Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene (MAEIE), primite din partea autorităților competente din țările de reședință a cetățenilor moldoveni.

Rezultatele simulării pot fi găsite pe pagina http://alegeri.md/. Concluziile simulării arată că înainte de alegeri, două dintre criterii și anume numărul cetățenilor aflați în străinătate și numărul înregistrărilor prealabile sunt decisive în stabilirea numărului și amplasării geografie a secțiilor de votare pentru diasporă. Spre exemplu, în țări precum Italia, Rusia și Marea Britanie, în 2020 urmează a fi deschise mai multe secții de votare decât la alegerile parlamentare din 2019, ca urmare a creșterii numărului de înregistrări prealabile și de cetățeni moldoveni din țările respective. În același timp, în țări precum SUA, Spania, Turcia sau Portugalia se estimează un număr mai mic de secții de votare decât în 2019, în mare parte datorită scăderii numărului de înregistrări prealabile pentru anul 2019 comparativ cu scrutinul electoral din 2016.

Dintre cele două criterii sus menționate, înregistrarea prealabilă, care poate fi efectuată online (pe www.alegator.md) sau prin cereri scrise până pe 16 septembrie 2020, este la momentul de față unicul instrument legal la îndemâna alegătorilor de a influența decizia autorităților privind numărul secțiilor de votare. La fel de importantă este și calitatea informațiilor colectate de MAEIE privind numărul cetățenilor aflați peste hotare. Un exemplu grăitor este Irlanda, în care la votul din 2019 au participat mai mulți alegători decât numărul cetățenilor înregistrați oficial în această țară (2.693 vs 1.987). În acest sens actualizarea periodică a acestor date și aducerea lor la cunoștința publică ar putea stimula activismul partidelor politice și a asociațiilor obștești din diasporă în promovarea înregistrării prealabile.

Nota analitică mai prezintă experiența altor state care au desfășurat recent alegeri, pe fundalul pandemiei COVID-19. În majoritatea cazurilor, au fost deschise secții de votare doar în incinta misiunilor diplomatice și consulare, participarea la vot a alegătorilor în străinătate fiind una redusă. În Polonia, autoritățile au introdus în premieră votul prin corespondență pentru toți alegătorii polonezi, iar votul fizic peste hotare a fost posibil doar în baza înregistrării prealabile.

În concluzie, Asociația ADEPT vine cu unele recomandări în adresa CEC, MAEIE și Comisiei juridice, numiri și imunități a Parlamentului legate de clarificarea unor aspecte legale privind criteriile de constituire a secțiilor de votare în străinătate și de asigurare a unui proces transparent de organizare a respectivelor secții de votare.

Tags: