RAPORT NR.5 DE MONITORIZARE A MASS MEDIA ÎN PERIOADA ELECTORALĂ 2019

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociația Presei Independente (API),  au prezentat miercuri, 27 februarie, rezultatele monitorizărilor efectuate pe parcursul ultimei săptămâni de campanie electorală (17-24 februarie). Cel de-al cincilea raport de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2019, nu a atestat schimbări esențiale în comportamentului presei, iar unele instituții media au continuat în continuare să favorizeze anumite partide.

Directoarea executivă a CJI Nadine Gogu a menționat în cadrul conferinței de presă că s-a așteptat la o schimbare a comportamentului radiodifuzorilor, în special, după ce Consiliul Audiovizualului a aplicat primele sancțiuni, însă acest lucru nu s-a întâmplat „Raportul nostru arată că nu există nicio schimbare. Așa cum au continuat unii radiodifuzori să reflecte incorect campania electorală – așa au făcut-o și după sancțiuni”, a subliniat Nadine Gogu.

Potrivit directoarei executive a CJI, în timp ce unii radiodifuzori au depus toate eforturile pentru a reflecta echilibrat campania electorală, cronometrând secundă cu secundă, pentru a acorda timp egal tuturor candidaților, alte posturi au oferit acces preponderent concurenților electorali afiliați anumitor partide.

Nadine Gogu s-a referit și la lipsa de impact a sancțiunilor aplicate de Consiliul Audiovizualului, care, deși face monitorizări și vine cu sancțiuni,  lucrurile nu se schimbă. „Asta demonstrează o dată în plus că avem un Consiliu al Audiovizualului, dar efect în urma activității acestui Consiliu nu avem, când vorbim despre campanii electorale”, a conchis Nadine Gogu.

Directorul executiv al API, Petru Macovei, a adăugat, la rândul său, că este cazul ca autoritatea de reglementare a audiovizualului să aplice sancțiuni mai eficiente. În opinia sa, instituțiile media care au reflectat corect campania electorală au fost puse în condiții egale cu cele care ai încălcat legislație, dar nu au suportat niciun fel de consecințe, fapt care „nu este, sub nicio formă, o atitudine corectă față de jurnaliștii onești”.

Raportul constată că, domeniul audiovizual, sub aspectul pluralismului politic cea mai mare vizibilitate din punctul de vedere al frecvenței și duratei aparițiilor în imagini și al intervențiilor directe în știri, emisiuni și dezbateri au avut-o Partidul Democrat din Moldova (PDM), Partidul Socialiștilor din Moldova (PSRM) și Blocul electoral ACUM, urmați de Partidul politic Șor și Partidul Liberal (PL).

Dintre candidații înscriși în cursa electorală în circumscripțiile uninominale, cei mai mediatizați au fost Constantin Țutu (afiliat PDM), Vladimir Plahotniuc (PDM), Andrei Năstase (Blocul ACUM), Mihail Popșoi (Blocul ACUM) și Zinaida Greceanâi (PSRM).
Dintre instituțiile de stat, președintele Dodon și reprezentanții Președinției dețin întâietatea atât din punct de vedere al frecvenței aparițiilor, cât și al duratei intervențiilor directe.

Portalurile online și ziarele monitorizate au apelat, în total, la 3216 surse și protagoniști din domeniul politic, inclusiv partide concurente în circumscripția electorală națională, candidați în circumscripțiile uninominale sau reprezentanți de vârf ai Președinției, Parlamentului și Guvernului.

După frecvența și durata aparițiilor (citate/vorbire directă), cei mai vizibili concurenți electorali în circumscripția națională au fost Partidul Democrat, urmat, la o anumită distanță, de Partidul Socialiștilor și Blocul electoral ACUM, apoi de Partidul politic Șor. PDM a beneficiat de cel mai mare spațiu de mediatizare, dar și al vorbirii directe/citării în presa online. După numărul de apariții, PDM a fost cel mai vizibil în 13 din cele 16 instituții media monitorizate, PSRM în 2, iar Blocul ACUM – la o instituție media.

Reamintim că, pe domeniul audiovizual au fost monitorizate posturile TV Moldova 1, GRT, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, NTV Moldova, Pro TV Chișinău, TV8, Accent TV, TV Centrală. Domeniul online monitorizat a inclus portalurile Agora.md, Aif.md, Deschide.md, Diez.md, Esp.md, Gagauzinfo.md, Kp.md, Moldova.org, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Timpul.md, Unimedia.info, Zdg.md. Din presa scrisă a fost monitorizat ziarul Jurnal de Chișinău.