(Română) CJI a lansat cel de-al doilea raport de monitorizare a mass-mediei în campania electorală pentru alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023. Tendințele perioadei 12-23 octombrie 2023.

Не найденно For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a lansat miercuri, 25 octombrie, cel de-al doilea raport de monitorizare a mass-mediei în campania electorală pentru alegerile locale generale din 5 noiembrie 2023. Noul raport a cuprins perioada 12-23 octombrie, CJI continuând să monitorizeze principalele buletine de știri a zece posturi de televiziune: Moldova 1, TVR Moldova, Jurnal TV, Pro TV Chișinău, TV8, Cinema 1, ITV Moldova, Orizont TV, Vocea Basarabiei TV și Exclusiv TV.

Posturi de televiziune au fost selectate în baza unor criterii precum audiența și impactul, forma de proprietate publică sau privată și limba difuzării – română sau rusă. CJI a analizat conținutul integral al principalelor buletine de știri zilnice de la cele zele posturi TV, fiind analizate materialele cu caracter electoral direct și indirect. Materialele au fost supuse unei evaluări de conținut și de context, pentru a determina dacă au fost favorabile sau defavorabile unui sau altui concurent electoral.

„O parte din posturile monitorizate au oferit acces relativ egal candidaților în alegeri, care au fost protagoniști în știri separate sau au fost menționați în știri cu caracter electoral direct sau indirect, iar o altă parte au avut atitudini preferențiale față de unii candidați. De cele mai multe ori, subiectele electorale au fost bazate pe o singură sursă de informație, fără a asigura pluralismul de opinie și fără a trata subiectele în profunzime”, a precizat Nadine Gogu, directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent, în conferința de presă în care au fost prezentate concluziile celui de-al doilea raport de monitorizare.

Astfel, în perioada 12-23 octombrie, au fost înregistrate următoarele tendințe generale:

  • Moldova 1 a reflectat pe larg campania electorală, oferind acces egal mai multor candidați electorali, fără a-i favoriza sau defavoriza pe vreunul dintre ei. Majoritatea știrilor au respectat rigorile profesionale, fiind corecte și echidistante.
  • TVR Moldova a oferit spațiu de emisie pentru majoritatea concurenților electorali, pe care i-a reflectat echilibrat și nepărtinitor. Administrația publică centrală a fost reflectată preponderent în știri pozitive, favorizând ușor exponenții PAS, prind transfer de imagine pozitivă.
  • Jurnal TV a reflectat obiectiv și nepărtinitor evenimentele de campanie, prezentând echilibrat activitățile majorității concurenților electorali. Candidatul MAN, Ion Ceban, a fost defavorizat de mai multe materiale negative despre activitatea Primăriei, iar reprezentanții partidului de guvernământ au fost favorizați de contextul pozitiv al știrilor în care a fost vorba de administrația publică centrală.
  • Pro TV Chișinău a reflectat campania electorală neutru și echidistant, oferind acces egal majorității concurenților electorali. Ion Ceban a fost ușor defavorizat de tonalitatea negativă în care a fost prezentat în știri.
  • TV8 a reflectat sumar și neutru campania electorală, oferind acces limitat în știri concurenților electorali. Postul nu a favorizat sau defavorizat evident vreun concurent electoral.
  • Cinema 1 a asigurat spațiu de emisie pentru majoritatea concurenților electorali, favorizând ușor echipa PAS și pe candidatul acesteia la funcția de primar al capitalei, Lilian Carp, și pe candidatul MAN, Ion Ceban, prin numărul relativ mare de materiale. Administrația publică centrală și, implicit, partidul de guvernământ au fost favorizați de 10 materiale cu conotație pozitivă.
  • ITV Moldova l-a defavorizat în mod evident pe Ion Ceban prin numărul mare de materiale în care Primăria Chișinău este pusă în lumină negativă, iar exponenții partidului de guvernământ au fost defavorizați de materialele în care apar negativ autoritățile publice centrale. Exponenții partidelor apropiate lui Ilan Șor au beneficiat de transfer de imagine pozitivă din materialele părtinitoare despre implicarea lui Șor în evacuarea cetățenilor moldoveni din Israel.
  • Orizont TV a favorizat Partidul Șansă și Partidul Renaștere prin numărul mare de materiale în care reprezentanții acestei formațiuni au fost subiecți de știre, dar și prin materialele pozitive despre reprezentanții fostului Partid Politic Șor. Candidații MAN și ai PSRM au fost defavorizați de numărul mare de materiale cu conotație negativă.
  • Vocea Basarabiei TV nu a oferit acces în știrile din prime-time concurenților electorali, reflectând campania doar din perspectiva procesului electoral. Postul a favorizat autoritățile publice centrale în mai multe știri cu conotație pozitivă, care pot fi favorabile și candidaților partidului de guvernământ.
  • Exclusiv TV a reflectat sumar campania electorală, știrile electorale difuzate fiind neutre și echidistante. Postul nu a admis abateri deontologice și/sau favorizarea vreunui concurent electoral.

CJI recomandă radiodifuzorilor să utilizeze rapoartele de monitorizare ca instrumente de autoreglementare şi să elimine carențele, astfel încât activitatea lor să fie conformă cu normele legale și ale Codului deontologic al jurnalistului. Totodată, CJI recomandă Consiliului Audiovizualului să folosească rapoartele de monitorizare pentru a se autosesiza și a evalua dacă posturile de televiziune monitorizate au respectat dreptul cetățenilor la o informare completă, obiectivă şi veridică, dar și dreptul concurenților electorali de a avea acces egal la mass-media.

Monitorizarea este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID, Ambasada Marii Britanii la Chișinău și implementat de Internews în Moldova, care are ca scop promovarea dezvoltării mass-media independente și profesioniste, și crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice și economice. Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanțatorilor.