Rapoartele CIJ şi API

Centrul Independent de Jurnalism şi Asociaţia Presei Independente monitorizează, în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte – Coaliţia 2009, modul în care este reflectată campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 29 iulie 2009, de către principalele posturi de radio/televiziune şi ziare din Republica Moldova.

Metodologia monitorizării a fost elaborată de Oxford Media Research pentru proiectele de monitorizare ale Organizaţiei Internaţionale Campania Globală pentru Libertatea de Exprimare “Articolul 19”. Caracteristicile acestei metodologii sunt următoarele: folosirea indicatorilor 1) cantitativi, inclusiv tipul, durata, tematica mediatizării, sursele ştirilor, frecvenţa şi durata apariţiei concurenţilor electorali în buletinele de ştiri, şi 2) calitativi, stabilindu-se părtinirea postului monitorizat în reflectarea evenimentelor.

Fiecare ştire sau opinie este supusă unei evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui partid /unei sau altei formaţiuni politice. Un conţinut şi/sau un context al ştirii pozitiv ori negativ nu indică neapărat tendenţiozitatea sau partizanatul postului care difuzează ştirea. E posibil ca ştirea să favorizeze sau să defavorizeze pe unul dintre subiecţi, şi, cu toate acestea, să fie echidistantă şi corectă din punct de vedere profesional. Numai dacă există tendinţa, pe o anumită perioadă de timp, ca unul dintre subiecţi să fie favorizat sau defavorizat, atunci se poate spune că e vorba despre un dezechilibru.

Proiectul e realizat în parteneriat cu Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. Perioada de monitorizare: 5 februarie-5 aprilie 2009. Proiectul este finanţat de către Fundaţia Eurasia, din resursele Agenţiei Suedeze pentru Cooperare şi Dezvoltare Internaţională (Sida/Asdi) şi Agenţiei Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID).

Rapoartele pot fi descărcate în format PDF:

Raport nr.1 privind monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 29 iulie 2009. Perioada de monitorizare 22-28 iunie 2009.

Raport nr.2 privind monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 29 iulie 2009. Perioada de monitorizare 29 iunie – 5 iulie 2009.

Raport nr.3 privind monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 29 iulie 2009. Perioada de monitorizare 6-12 iulie 2009.

Raport nr.4 privind monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 29 iulie 2009. Perioada de monitorizare 13-19 iulie 2009.

Raport nr.5 privind monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 29 iulie 2009. Perioada de monitorizare 20-28 iulie 2009.